Als je een vaste fase (waar dus altijd spanning op staat) in je muur erbij hebt zitten, dan maakt het niet uit. Lijkt erop uit jouw verhaal dat de 2 schakeldraden vanaf de wisselschakelaar naar de 2e schakelaar behoren te gaan en deze gevoed wordt met een fase.YinYang schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:29:toon volledige bericht
Hallo allemaal,
Hopelijk zijn er elektriciëns hier aanwezig of mensen met veel verstand van elektra
Ik heb een probleempje met het aansluiten van een WCD + wandlampjes bij de trap, zie ook afbeelding hieronder. Op andere plekken in huis zat er een WCD naast de schakelaar, welke ik kon gebruiken om nieuwe WCD's op aan te sluiten. Bij deze schakelaar ben ik vergeten dat er geen WCD naast zat.
De oude situatie was namelijk dat alleen de hotelschakeling er zat, welke je hieronder bovenin op de foto ziet. Hier komt in uit:
- schakeldraad (met witte streep)
- schakeldraad (met rode streep)
- nul
- fase
Nu was ik dus vanaf de schakelaar fijn aan het frezen en heb een verbinding gemaakt naar de dubbele WCD eronder + de wandlampjes boven de trap. Maar nu mis ik dus bijvoorbeeld een aarde draad, die ik er nu achteraf niet meer bij kan krijgen. Hoe groot probleem is dit?
En als ik de fase + nul alleen aan zou sluiten op de dubbele WCD + wandlampjes, dan werkt het volgens mij nog steeds niet, omdat het er dan vanaf hangt in welke stand de schakelaar staat?
[Afbeelding]
Een ontbrekende aarde is niet heel fijn, maar wat ga je erop aansluiten? Verlichting die niet aanrakingsgevaarlijk zijn?
Het leven is te kort om geduld te hebben!