Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste
Acties:

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:24
Heeft iemand hier ervaring met https://balkanwood.nl/? De site ziet er niet uit, maar we waren dit weekend in de showroom in Rotterdam en de voorbeelden daar zagen er best wel prima uit.

Andere tips voor het leveren en leggen van een mooie houten/parket vloer in of rond Rotterdam zijn ook welkom. :)

- Roobol zijn we ook geweest, prijzen lijken heel redelijk maar kwaliteit mogelijk wat minder. (dunne toplaag)
- Esco kregen we ook nog als tip, vloeren zagen er goed uit maar die hebben een (te) lange wachttijd voor het leggen.
- Hout-en-vloeren in Noord staat nog op de lijst.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:49

vso

raap voor zijn recht

Iemand en/of @maartend & @Hulkkonen schakelaars gezien met touchscherm ? ik ben eigenlijk op zoek naar een flexibelere knop ..
Charly schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:
Heeft iemand hier ervaring met https://balkanwood.nl/? De site ziet er niet uit, maar we waren dit weekend in de showroom in Rotterdam en de voorbeelden daar zagen er best wel prima uit.

Andere tips voor het leveren en leggen van een mooie houten/parket vloer in of rond Rotterdam zijn ook welkom. :)

- Roobol zijn we ook geweest, prijzen lijken heel redelijk maar kwaliteit mogelijk wat minder. (dunne toplaag)
- Esco kregen we ook nog als tip, vloeren zagen er goed uit maar die hebben een (te) lange wachttijd voor het leggen.
https://www.rotinkaparket.nl/ bestaat al 15 a 20 jaar "klein" maar fijn zou ik zeggen.

vso wijzigde deze reactie 11-11-2019 10:35 (7%)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:53
Dat zal vermoedelijk niet in een WC gedaan worden omdat je niet lekker kunt dweilen.
MDF plinten (ik denk dat het dat zijn, maar weet het niet zeker :) ) slurpen water op als ze niet 100% afgekit en geschilderd zijn.
In een WC worden vaak de plinten ook van tegels op de muur gezet, zodat je lekker nat kunt dweilen.
Possible schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:46:
[...]

Nee klopt.. we hebben ze in de woonkamer en hadden over, en vond het wel mooi om het zo te doen.

@darklord007 klopt van de drukknop dat moet ik nog even doen ja. [

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:30
skai21 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:05:
Dat zal vermoedelijk niet in een WC gedaan worden omdat je niet lekker kunt dweilen.
MDF plinten (ik denk dat het dat zijn, maar weet het niet zeker :) ) slurpen water op als ze niet 100% afgekit en geschilderd zijn.
In een WC worden vaak de plinten ook van tegels op de muur gezet, zodat je lekker nat kunt dweilen.

[...]
Ik gebruik altijd van die vochtige doekjes van de lidl of een ander merk. Drie van die dingen onder een dweil en je wc is weer heerlijk schoon. Voordeel is dat het amper vocht afgeeft maar wel schoon en fris wordt.

Daarnaast zijn ze wel afgekit . Alleen de bovenkant en de hoeken. Schilderen moet nog.

Bedieningspaneel is inmiddels gemaakt @darklord007 :+

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• YaaD
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:01
Kleine update voor de geinteresseerden:

Ik heb de balken koud tegen elkaar aangelijmd met PVA lijm. Vervolgens heb ik aan de onderkant een tweetal sleuven gefreesd van 10cm breed. (geen foto's van)

Het geheel opgeschuurd met 60, 120 en als laatst 240 om de oneffendheden er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Vervolgens met een stalen strip van 10mm dik en 100mm breed en 5 m12 bouten gemonteerd aan iedere balk. Met een forstenboor verzinken ze mooi in het hout zodat je er geen last van hebt.

Ik heb het blad nu naar binnen gehaald zodat het kan acclimatiseren aan de temperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Het doel is om vanavond met de giethars aan de gang te gaan en de gaten op te vullen. Als dat volledig is uitgehard ga ik er met skylt overheen om het geheel af te maken.

Inmiddels ook de kruispoten binnen, dus het geheel begint mooi vorm te krijgen. :)

Het hout komt overigens van Historisch Hout uit Haarle.

bl44t

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:30
Hulkkonen schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:
[...]

Hoe stuur jij jouw schakelaars aan? Met welke hardware en software?

Ik heb dit voorjaar ook een paar Livolo schakelaars gekocht, om uit te proberen. Door tijdgebrek en een haperende Raspbee zitten de schakelaars nu nog netjes in hun doosje :X
Ik gebruik mijn Livolu spul gewoon als wcd en schakelaars. Maar ik zou shelby gebruiken als ik zou willen en home assistant.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:30
vso schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:29:
Iemand en/of @maartend & @Hulkkonen schakelaars gezien met touchscherm ? ik ben eigenlijk op zoek naar een flexibelere knop ..
wat bedoel je met flexibeler?

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15-11 07:25
CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:14:
[...]

2 x jammer: bedje is niet van de IKEA (maar kan nog steeds een onderdeeltje daar gaan halen natuurlijk), gisteren nog bij de IKEA geweest (zelfs nog bij de klantenservice)

Kun je die dingen ook bij de bouwmarkt halen?
Ik had een MP bed voor mijn zoon gekocht, ontbrak er ook 1.
Gewoon bij de klantenservice van de IKEA zeggen dat je dit onderdeel zoekt. Ik kreeg hem zonder vragen mee :*)
Overigens, als je Ikea roept komt mijn halve huis, dus durf wel te zeggen dat ik wat omzet naar ze heb gebracht ;)

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:25
sbruynis schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:59:
[...]

Ik had een MP bed voor mijn zoon gekocht, ontbrak er ook 1.
Gewoon bij de klantenservice van de IKEA zeggen dat je dit onderdeel zoekt. Ik kreeg hem zonder vragen mee :*)
Overigens, als je Ikea roept komt mijn halve huis, dus durf wel te zeggen dat ik wat omzet naar ze heb gebracht ;)
Uiteindelijk naar de Hornbach gereden (kwam ik zelfs nog langs de IKEA, heb nog overwogen om er af te gaan) en voor 13 cent het onderdeeltje gehaald.

Als je er toch bent, meteen hout, verf en andere troep gehaald die ik nog 'nodig' had.

PSN: Cappie85 (PS4)

• vso

vso

raap voor zijn recht

maartend schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:14:
[...]

wat bedoel je met flexibeler?
ik zoek eigenlijk een E-ink touch scherm die je via een centrale Rpi oid kan progammeren/bedienen Zodat de knop dynamisch licht kan dimmen, geluid volume of gordijnen etc etc ..Oftewel jij bepaald via een centrale interface hoe de knop eruit ziet en werkt.. maar je hoeft niks er meer in/uit te schroeven ..

Dus als ik wil zou ik vanaf de slaapkamer de koffiezet apparaat en broodrooster en pc kunnnen starten..

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:51
YaaD schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:12:
nice d:)b

dat is een mooie aanwinst en, zo te zien aan de foto's (mooie muur) een fraaie combinatie met de rest van je woonkamer. _/-\o_ prettig sfeertje :Y

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:43

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik heb de balken koud tegen elkaar aangelijmd met PVA lijm. Vervolgens heb ik aan de onderkant een tweetal sleuven gefreesd van 10cm breed. (geen foto's van)

Het geheel opgeschuurd met 60, 120 en als laatst 240 om de oneffendheden er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Vervolgens met een stalen strip van 10mm dik en 100mm breed en 5 m12 bouten gemonteerd aan iedere balk. Met een forstenboor verzinken ze mooi in het hout zodat je er geen last van hebt.

Ik heb het blad nu naar binnen gehaald zodat het kan acclimatiseren aan de temperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Het doel is om vanavond met de giethars aan de gang te gaan en de gaten op te vullen. Als dat volledig is uitgehard ga ik er met skylt overheen om het geheel af te maken.

Inmiddels ook de kruispoten binnen, dus het geheel begint mooi vorm te krijgen. :)

[Afbeelding]

Wat hebben die balken gekost, als ik vragen mag? :)

Appeltaart is lekker!

• YaaD
LED-Maniak schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:52:
[...]

Wat hebben die balken gekost, als ik vragen mag? :)
Oorspronkelijk 230eu per m2, maar omdat ie een fout maakte bij het noemen van de prijs kreeg ik 60 eu korting.

Totaal heeft de tafel 630 euro gekost qua hout. Onderstel was 250 eu.

Het was of zelf maken, of nog krommer liggen voor een kant en klare tafel.

bl44t

• CappieL
  • Registratie: november 2006
Charly schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:

Heb mijn eikenhouten vloer door Rotinka laten leggen, incl hoge plinten. Het materiaal voor de laminaatvloer (1e verdieping) heb ik er ook vandaan.
Aardige en vakkundige eigenaar.

PSN: Cappie85 (PS4)

• louzy82
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-11 16:29

[Afbeelding]

Ik ben geen expert maar... eerst verlijmen en daarna naar binnen halen om te acclimatiseren? Moet dat niet andersom? dat je het hout eerst laat acclimatiseren (en evt werken daardoor) en dan pas aan elkaar lijmen?

Zou je a.u.b. ook een post willen maken met deel 2: Giethars. Heb er zelf nog niet mee gewerkt dus zie en hoor graag hoe je dat af is gegaan.

Louzy#2475

• YaaD
louzy82 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:42:
[...]

Ik ben geen expert maar... eerst verlijmen en daarna naar binnen halen om te acclimatiseren? Moet dat niet andersom? dat je het hout eerst laat acclimatiseren (en evt werken daardoor) en dan pas aan elkaar lijmen?

Zou je a.u.b. ook een post willen maken met deel 2: Giethars. Heb er zelf nog niet mee gewerkt dus zie en hoor graag hoe je dat af is gegaan.
Klopt, ben ik inderdaad met je eens, echter moest het blad ook nog worden geschuurd en vond ik het makkelijker om dus te lijmen en schuren in de schuur. Het blad weegt nu ongeveer 80/90 kilo dus verplaatsen met mijn vrouw was niet makkelijk.

Het liefst had ik dat dus ook inderdaad gedaan.

Ik zal zeker wat foto's plaatsen als daar interesse voor is. Ik ga morgen met de giethars aan de gang dus zal in de rest van de week een kleine omschrijving ervan maken.

bl44t

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben bezig met het renoveren van een zolderraam. Eentje heb ik al gehad, 2x draaikiep, tevreden over het resultaat. Nu wilde ik de raam aan de andere zijde ook onderhanden nemen, maar dat is een stolpraam (verhuisraam). Nu heeft de fabrikant daar wel een oplossing voor, maar die is 800,- duurder dan 2x draaikiep en dan heeft een van de twee zijdes geen kiepstand.
Dat vind ik nogal veel geld voor minder functionaliteit, dus dacht ik de middenstijl gewoon uitneembaar te maken. Heeft iemand daar een goed idee voor zodat het blind kan? momenteel kom ik niet verder dan boven en onder +/- 2cm hout/ijzer aan het kozijn te maken waar ik de middenstijl dan aan vast kan maken middels rampamoeren.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:29

loewie1984

music addict! pizza monster!!

YaaD schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:45:
[...]
Ik zal zeker wat foto's plaatsen als daar interesse voor is. Ik ga morgen met de giethars aan de gang dus zal in de rest van de week een kleine omschrijving ervan maken.
Rustig aan met giethars he, maak kleine batches en druppel de gaten vol met een stokje. Hars wat je op het hout knoeit is verdomd lastig om ervanaf te krijgen / schuren.

Toen wij onze tafel gemaakt hebben, heb ik eerst de noesten en gaten/scheuren gevuld met expoxy. Toen laten schaven en daarna pas de boel aan elkaar gemaakt, geschuurd en gelakt.

discogs

• louzy82
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-11 16:29
Wat ik me af vraag bij die gave epoxy tafels (vooral die waarbij er bijv een hele baan epoxy tussen 2 stukken hout zit). Wat gebeurt er als het hout gaat werken? Is de epoxy enigzins flexibel om daarin mee te gaan of raakt het dan los?

Louzy#2475

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Arjan schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:39:
Ik ben bezig met het renoveren van een zolderraam. Eentje heb ik al gehad, 2x draaikiep, tevreden over het resultaat. Nu wilde ik de raam aan de andere zijde ook onderhanden nemen, maar dat is een stolpraam (verhuisraam). Nu heeft de fabrikant daar wel een oplossing voor, maar die is 800,- duurder dan 2x draaikiep en dan heeft een van de twee zijdes geen kiepstand.
Dat vind ik nogal veel geld voor minder functionaliteit, dus dacht ik de middenstijl gewoon uitneembaar te maken. Heeft iemand daar een goed idee voor zodat het blind kan? momenteel kom ik niet verder dan boven en onder +/- 2cm hout/ijzer aan het kozijn te maken waar ik de middenstijl dan aan vast kan maken middels rampamoeren.
Misschien een nieuw kozijn? Dat is niet zo duur toch?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:17
Vraagje,

We hebben een huis op het oog.
Alleen willen we het 1 en ander veranderd hebben..
Ik weet alleen niet of het haalbaar is qua budget.

Zie plaatjes onder voor huidige situatie.

Wat willen we?
- Keuken eruit
- Wasruimte afbreken en de ruimte bij de keuken aantrekken zodat het 1 grote ruimte wordt.
- Was/Droger gaan dan naar de garage.

Ik zie een beetje met de muur tussen de keuken en de wasruimte in de maag (dikke zwarte lijn)
Dit is de oorspronkelijke buitenmuur (rest is later aangebouwd).
Het is dus een dragende muur, geen idee hoe het nu met de doorgang zit naar de aanbouw en de steunbalk die daar is gebruikt, maar ik vermoed dat er over de hele breedte een nieuwe steunbalk in zal moeten..

Is dit "makkelijk" door een aannemer te realiseren en wat zou hiervan grof de kosten zijn?
Moet ik denken aan 5 a 10k of ruim richting de 15k?

Remko24 wijzigde deze reactie 12-11-2019 14:53 (11%)

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:17
Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:48:
Vraagje,

Zie plaatjes onder voor huidige situatie.

Wat willen we?
- Keuken eruit
- Wasruimte afbreken en de ruimte bij de keuken aantrekken zodat het 1 grote ruimte wordt.
- Was/Droger gaan dan naar de garage.

Ik zie een beetje met de muur tussen de keuken en de wasruimte in de maag (dikke zwarte lijn)
Dit is de oorspronkelijke buitenmuur (rest is later aangebouwd).
Het is dus een dragende muur, geen idee hoe het nu met de doorgang zit naar de aanbouw en de steunbalk die daar is gebruikt, maar ik vermoed dat er over de hele breedte een nieuwe steunbalk in zal moeten..

Is dit "makkelijk" door een aannemer te realiseren en wat zou hiervan grof de kosten zijn?
Moet ik denken aan 5 a 10k of ruim richting de 15k?
Wat ga je er zelf van doen? Een keuken eruit slopen is natuurlijk prima zelf te doen voor de meeste mensen, scheelt je weer een hoop aan arbeidskosten. Was/droger verplaatsen kan je wellicht ook zelf?

Voor het bedrag, moet daar dan ook de aan/afvoer van water in de garage, het opnieuw strak maken van plafond etc. voor gerealiseerd worden? Of gaat het bedrag puur om het verwijderen van de wand en dicht + gladmaken van de muur?

Met deze informatie kan niemand je een goede schatting geven, als je een precieze lijst hebt van de uit te voeren werkzaamheden wordt het al wat makkelijker. Het zal denk ik sterk afhankelijk zijn van die oude buitenmuur, in hoeverre die nog dragend is, hij is al doorbroken voor de aanbouw, dus wellicht is er een constructie gemaakt waardoor dit deel niet meer draagt. Mijn bouwkundige kennis gaat niet zo ver, maar gok dat hij dragend is en het dus een lastiger verhaal is dan enkel verwijderen en strak maken.

edit: https://constructieshop.n...ijderen-en-balk-plaatsen/ hier hebben ze het over een bedrag van €5.200 voor het verwijderen van draagmuur + plaatsen van een balk. Wellicht dat het iets simpeler is omdat het maar een deelmuur is, echter moet er dan alsnog een volledige balk in. Afhankelijk van de rest van wat je zelf doet / er moet gebeuren zou het dus wel/niet binnen de €10k passen.

Twijfels wijzigde deze reactie 12-11-2019 15:01 (9%)

• Remko24
Het gaat me puur om de dragende muur eruit te slopen en evt een steunbalk plaatsen..

De rest is bijzaak in dit geval aangezien ik die werkzaamheden wel goed kan inschatten..

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:58
zo op het oog zal de poer die nu achter je hoge keukenkast staat moeten blijven staan: de steunbalk moet ergens opgelegd worden.

Maar als je het zeker wil weten: constructeur is het magische woord.

• Twijfels
Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:03:
Het gaat me puur om de dragende muur eruit te slopen en evt een steunbalk plaatsen..

De rest is bijzaak in dit geval aangezien ik die werkzaamheden wel goed kan inschatten..
Zou verwachten dat het dan wel past binnen genoemde budget. Echter als je serieuze interesse hebt, en dit is doorslaggevend dan zou ik absoluut een constructeur van te voren raadplegen. Kost je de kop niet en dan weet je zeker dat het niet heel nadelig uit valt.

• Remko24
Tja, dat zal ik dan even moeten uitzoeken met een constructeur/aannemer..
Eerst maar eens de eerste bezichtiging afwachten deze week.
Indien het huis ons verder aan staat maar eens kijken wat er mogelijk is.

Want zo vanuit plaatjes uitgaand willen we 1 grote ruimte creeeren..
Deur naar de garage 1 meter verplaatsen (naar de hoek)

En dan tegen de lange muur die ontstaat, een keukenwand van maken met een kookeiland+bar ervoor.

• Candymirror
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:09
Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:03:

Inderdaad contact opnemen met constructeur. Wellicht is het mogelijk de bestaande balk op te lassen (verlengen en indien nodig te verzwaren). Maar alleen een constructeur kan daar antwoord op geven.

SolarFrontier PowerSet 3.1 - 3060 Wp - ZO - pvoutput

• vso

vso

raap voor zijn recht

Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:26:
Tja, dat zal ik dan even moeten uitzoeken met een constructeur/aannemer..
Eerst maar eens de eerste bezichtiging afwachten deze week.
Indien het huis ons verder aan staat maar eens kijken wat er mogelijk is.

Want zo vanuit plaatjes uitgaand willen we 1 grote ruimte creeeren..
Deur naar de garage 1 meter verplaatsen (naar de hoek)

En dan tegen de lange muur die ontstaat, een keukenwand van maken met een kookeiland+bar ervoor.
Het is wel een idee, maar ik zou je toch verder na willen laten denken over bv isolatie / en juist kleinere ruimte(s) of flexibele wanden .. grote ruimte(s) zijn slechter te verwarmen dan kleinere ruimte(s) . .

Doe vooral wat je van plan bent, maar je houd meer over op langere termijn als je eerst aan bezuinigen denkt .. en ook al implementeer je het niet direct maar het kan geen kwaad ze mee te calculeren.

• sven5010
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Ik ben aan het uitzoeken wat het vervangen van enkel-glas klepramen kost door vast hr++ glas met ventilatieroosters. De prijs voor het glas valt mij nog behoorlijk mee, maar de ventilatieroosters (DucoLine/Ton 10) zijn nog redelijk aan de prijs. Nu zou ik eventueel goedkoper aan de roosters kunnen komen, maar deze hebben niet de juiste maat. Ik zou 77cm breedte moeten hebben, maar de betreffende roosters zijn 9/10 cm breder. Nu lees ik hier en daar dat de roosters op maat gemaakt zouden moeten kunnen worden, maar ik kan helaas nergens een beschrijving/handleiding vinden hoe dit zou werken. Kan iemand hier mij wellicht vertellen hoe dit werkt en of dit goed zelf te doen is? :)

• fommas
  • Laatst online: 19:23
sven5010 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:44:
Ik ben aan het uitzoeken wat het vervangen van enkel-glas klepramen kost door vast hr++ glas met ventilatieroosters. De prijs voor het glas valt mij nog behoorlijk mee, maar de ventilatieroosters (DucoLine/Ton 10) zijn nog redelijk aan de prijs. Nu zou ik eventueel goedkoper aan de roosters kunnen komen, maar deze hebben niet de juiste maat. Ik zou 77cm breedte moeten hebben, maar de betreffende roosters zijn 9/10 cm breder. Nu lees ik hier en daar dat de roosters op maat gemaakt zouden moeten kunnen worden, maar ik kan helaas nergens een beschrijving/handleiding vinden hoe dit zou werken. Kan iemand hier mij wellicht vertellen hoe dit werkt en of dit goed zelf te doen is? :)
Weet niet waar je leest of ze opmaat gemaakt kunnen worden? Maar als ik ze opzoek lijken met het gewoon profielen die je kan inkorten met een zaag, de eindkapjes zijn losse onderdelen zover ik kan zien. En anders gewoon een verkoper opbellen en je probleem uitleggen ?

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:37

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Teijgetje schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:49:
[...]

Dus ook. ;)
Kopervet en toepassingen
WD 40 en toepassingen (de gewone, de speciale spreken voor zich). Even kijken tussen de "lubricates"
En weet je nog een toepassing die er niet bij staat dan kan je daarmee hier een roadtrip door Florida winnen.

Voor een garagedeur zou ik denk ik wel eerder lithiumvet nemen. Dat vlekt niet zo.
Maar kopervet kan ook prima hoge belastingen aan.
Als je niks anders hebt, kan je inderdaad kopervet gebruiken, maar ik zou het niet aanraden. Lithium is voor deze toepassingen veel beter geschikt.

Ik vraag me alleen vooral af waar het geluid exact vandaan komt. Het klappen is vrij normaal, dan zijn de wieltjes die over de koppelingen van de rails lopen, waarbij die koppelingen net niet helemaal netjes liggen (heb ik zelf ook last van).
Het piepen als de deur vrijwel helemaal open is, klinkt minder goed.

De wieltjes en steunlagers hoeven als het goed is niet gesmeerd te worden, voor zover ik weet hebben die namelijk gesloten kogellagers (bij mijn deur in ieder geval) en die kan je niet eens smeren.

Ik weet alleen niet hoe sterk de motor is, maar ik vind de deur wel erg traag openen en sluiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 15-11 21:22
Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:48:
Vraagje,

Gaaf plan, zo krijg je er wel een hoop ruimte bij! In alle gevallen zeg ik, nodig een constructeur uit. Maar om ff mee te denken, als ik het goed zie op de foto, lopen de vloerplaten over de hele breedte van het huis, en dan is er een kans dat de oude achtermuur daarin geen dragende functie heeft. Blijft over dat het gewicht van de buitenmuur van de verdieping die moet worden opgevangen. Hou er ook rekening mee dat de stalen balk ergens op moet kunnen rusten. Dat zal aan de kant van de garage niet zo'n probleem zijn, de kant van de buren misschien wel.
Goedkopere oplossing zou kunnen zijn om een pilaar in het midden te laten, maar dan moet je de inrichting daarop aanpassen.

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:58
@Remko24,

En je zit ermee dat je de balk onder vloerplaten moet bevestigen. dus je zit wel met een koof wat je in het zicht hebt zitten.

Aan de andere kant, er is nu ook wel een vloerplaat wat over de gehele breedte zit, mogelijk hoeft het dus niet.

Revive the guild!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:17
@Remko24 Ik heb voor een buitenmuur van 180 cm lang 1895 eur. incl BTW betaald.

Details:
- Leveren puin container
- Aanbrengen tijdelijke ondersteuning/stempelen
- Verwijderen en afvoeren puin
- Leveren en plaatsen HEB 180 2200 mm,deze word in de zijgevel geplaatst
- Leveren en aanbrengen kolom HEB 160 met koppel en voetplaat
- Aanstorten poer kolom met constructie beton

Omkleden met brandweren materiaal zou 295 extra kosten, dus dat heb ik zelf gedaan.

Prima lui, hebben de oude fundering strak gemaakt zodat de poerkolom strak gestort stond en de buitenmuur met spouw weer hersteld ivm de beunhaas die de aanbouw heeft gemaakt in '89.

KillaZ wijzigde deze reactie 13-11-2019 10:34 (16%)

K to the KillaZ

• Teijgetje
  • Laatst online: 20:06
deepbass909 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:49:
Als je niks anders hebt, kan je inderdaad kopervet gebruiken, maar ik zou het niet aanraden. Lithium is voor deze toepassingen veel beter geschikt.
Er werd gesteld dat WD40 en kopervet niet smeerden.

Maar vanwege de toepassing gaf ik al aan dat ik lithiumvet eerder zou gebruiken dan kopervet of WD40, met een linkje. :)
En waarbij kopervet een hardnekkig vet is, spatjes/klodders zijn moeilijk(er) te verwijderen uit steen of betonvloer en blijven vaak donkere vlekken.

Teijgetje wijzigde deze reactie 13-11-2019 11:09 (13%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• jordyyyys
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14-11 16:28
Vraagje, ik heb in mijn badkamer een douchebak, die zit redelijk dicht tegen de ombouwing van het toilet. Er zit een kier van ongeveer 4-5 centimeter tussen. Nu kan ik met mijn kit pistool daar dus niet kitten omdat ik hem niet schuin kan houden.

Wat zijn de alternatieven? Of hoe kan ik wel met mijn kitpistool hiertussen komen?

iPhone X 64 GB | Canon 40d | www.instagram.com/jorvisuals

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

deepbass909 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:49:
[...]

Ik weet alleen niet hoe sterk de motor is, maar ik vind de deur wel erg traag openen en sluiten.
De motor zat erbij, dus die zou afgestemd moeten zijn op de deur. Ik heb het idee dat het geluid uit de katrollen komt aan de zijkanten en het lager van de veren in het midden. Ik heb nu alles gesmeerd met lithium vet, maar hij piept nog steeds. Ik zal van het weekend een keer de motor afkoppelen om te zien of de deur soepel omhoog gaat. Als dat soepel gaat, haal ik de veren eens los en smeer de katrollen en lagers daarvan met echt vet, het lithium vet is schijnbaar niet goed genoeg.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
jordyyyys schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:59:
Vraagje, ik heb in mijn badkamer een douchebak, die zit redelijk dicht tegen de ombouwing van het toilet. Er zit een kier van ongeveer 4-5 centimeter tussen. Nu kan ik met mijn kit pistool daar dus niet kitten omdat ik hem niet schuin kan houden.

Wat zijn de alternatieven? Of hoe kan ik wel met mijn kitpistool hiertussen komen?

https://www.toolstation.nl/knie-voor-kitkoker/p21780

Blijft wel de vraag of je een kier van 5cm dicht wilt kitten.

• jordyyyys
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14-11 16:28
Thanks!

Nee ik wil niet de 5 cm dichtkitten, maar de onderkant van de douchebak aan de vloer, dat lukt niet met mijn huidige kit pistool omdat ik hem niet schuin kan houden door de muur.

iPhone X 64 GB | Canon 40d | www.instagram.com/jorvisuals

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:06:
Ik zet net voor mn dochtertje haar grotere bed in elkaar maar mis 1 van deze dingen. Hoe noem je die?
Je steekt ze door een gat en kunt er dab haaks een bout doorheen vastmaken...

[Afbeelding: Wat is dit]
Voor de geïnteresseerden; het heet een stiftmoer

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• _Brake_
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:33
We zijn ons aan het oriënteren op kunststof kozijnen ivm de nieuwe subsidieregeling. Nu zijn we een aantal partijen tegengekomen, waarvan 1 (natuurlijk) claimt de goedkoopste te zijn: www.vikakozijnen.nl

Heeft een van jullie misschien ervaring met deze partij?

BTO X•BOOK 15CL872 / Intel i7-8750H / NVIDIA GTX1050Ti 4GB / 2x 8GB Crucial DDR4 2666MHz / Samsung 970 Evo 500GB / 2x iiyama XUB2492HSU-B1
LG OLED55C8PLA / Pioneer VSX-922-K / Jamo S608 HCS3 + S606 / SVS PB-1000 / Apple TV 4K

• YaaD
Vandaag een eerste poging gedaan om giethars in de gaten te gieten...

Deels een succes...

Ik kwam er gaandeweg achter dat de giethars toch aardig dun is en dus zijn weg zoekt tussen alle kieren.

Ik zoek dus een mooie oplossing om de kieren te dichten. Transparante kit? Ik heb nu met PVA lijm geprobeerd te dichten en dat droogt nu.

Als iemand andere suggesties heeft!

bl44t

• vso

vso

raap voor zijn recht

YaaD schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:58:
Vandaag een eerste poging gedaan om giethars in de gaten te gieten...

Deels een succes...
[Afbeelding]

Ik kwam er gaandeweg achter dat de giethars toch aardig dun is en dus zijn weg zoekt tussen alle kieren.

Ik zoek dus een mooie oplossing om de kieren te dichten. Transparante kit? Ik heb nu met PVA lijm geprobeerd te dichten en dat droogt nu.

Erhm zeker niet op Youtube gekeken hoe anderen dat doen ??? .. .er zijn legio DIY tafel epoxy filmpjes zoals ik je volgens mij geadviseerd heb ... nu ja wat ik "geleerd heb" zal ik je meegeven

Om je te helpen, siliconen en epoxy schijnen elkaar te "haten" lees hechten slecht aan elkaar. je zou bv een vasiline (potje bij loodgiets spul wellicht), en bekisting van "melanine" (witte spul op spaanplaat planken die je voor paar euro bij de bouwmarkt haalt. kunnen scoren + siliconen kit.

stap 1) je bouwt de "kist" om je tafel heen, iets groter/op maat ..
stap 2) je kit de naden (met ijs/natte vinger oid overtollige kit weghalen)
stap 3 ) met vaseline je tafel insmeren (niet 100% zeker)
stap 4) je tafel erin ..
stap 5) epoxy in lagen .. met goed laten drogen ertussen spul is niet goedkoop
ps vergeet niet de brander er snel overheen te bewegen c.q belletjes te voorkomen door hoog te gieten..
stap 6) eventeel de randen met cirkelzaag netjes zagen/freezen
stap 7 ) schuren indien gewenst

je kan natuurlijk met klemmen en houtlijm/pva de naden proberen te dichten .. overtollig lijm weg halen met natte/vochtige doek.. maar ik durf je niet te zeggen of dit niet verkleuring geeft in je epoxy..

• Teijgetje
YaaD schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:58:

Je kan even bij de Polyservice informeren.
Zij geven graag advies.

Zij verkopen alle soorten harsen en verharders voor o.a. botenbouw.
Goede ervaringen mee.
De kieren kan je volgens mij met een transparante thixotrope hars of lijmhars vullen.
Maar zij kunnen zeggen wat en hoe zodat het onzichtbaar is.

En geen idee of je er een gegoten blok van wil maken of dat je het eiken een paar lagen wil geven.
Maar ook daar helpen ze je graag mee wbt mal en materialen of welke rollers en hoe snel na elkaar.

• YaaD
vso schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:20:
[...]

Erhm zeker niet op Youtube gekeken hoe anderen dat doen ??? .. .er zijn legio DIY tafel epoxy filmpjes zoals ik je volgens mij geadviseerd heb ... nu ja wat ik "geleerd heb" zal ik je meegeven

Om je te helpen, siliconen en epoxy schijnen elkaar te "haten" lees hechten slecht aan elkaar. je zou bv een vasiline (potje bij loodgiets spul wellicht), en bekisting van "melanine" (witte spul op spaanplaat planken die je voor paar euro bij de bouwmarkt haalt. kunnen scoren + siliconen kit.

stap 1) je bouwt de "kist" om je tafel heen, iets groter/op maat ..
stap 2) je kit de naden (met ijs/natte vinger oid overtollige kit weghalen)
stap 3 ) met vaseline je tafel insmeren (niet 100% zeker)
stap 4) je tafel erin ..
stap 5) epoxy in lagen .. met goed laten drogen ertussen spul is niet goedkoop
ps vergeet niet de brander er snel overheen te bewegen c.q belletjes te voorkomen door hoog te gieten..
stap 6) eventeel de randen met cirkelzaag netjes zagen/freezen
stap 7 ) schuren indien gewenst

je kan natuurlijk met klemmen en houtlijm/pva de naden proberen te dichten .. overtollig lijm weg halen met natte/vochtige doek.. maar ik durf je niet te zeggen of dit niet verkleuring geeft in je epoxy..
Hetgeen waar jij naar refereert had betrekking op het gieten van een "river" table. Dat wou ik destijd voor de salontafel maken. Hier wil ik de gaten die in het hout zitten, opvullen met giethars en vervolgens aflakken met skylt.

Omdat sommige gaten aan de zijkanten van de balken zitten, loopt het er nu via de kieren uit. Je kunt dus goed zien dat het hout niet overal goed is gelijmd en tegen elkaar heeft gezeten. Daar zoek ik nu een simpele oplossing voor.
Teijgetje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 01:46:
[...]

Je kan even bij de Polyservice informeren.
Zij geven graag advies.

Zij verkopen alle soorten harsen en verharders voor o.a. botenbouw.
Goede ervaringen mee.
De kieren kan je volgens mij met een transparante thixotrope hars of lijmhars vullen.
Maar zij kunnen zeggen wat en hoe zodat het onzichtbaar is.

En geen idee of je er een gegoten blok van wil maken of dat je het eiken een paar lagen wil geven.
Maar ook daar helpen ze je graag mee wbt mal en materialen of welke rollers en hoe snel na elkaar.
Had ik inderdaad even kunnen vermelden. Ik wil graag de gaten in het blad opvullen met hars en de rest van het tafelblad met skylt aflakken.

De tafel wordt dus niet volledig bedekt met giethars, anders was ik voor de optie gegaan die @vso voorstelde.

Ik ga denk ik gewoon de naden met duct tape afzetten en maar gieten en de naden mee gieten.

De PVA lijm droogt hier net wit op zag ik.

YaaD wijzigde deze reactie 14-11-2019 07:25 (43%)

bl44t

• vso

vso

raap voor zijn recht

YaaD schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:28:
[...]

Hetgeen waar jij naar refereert had betrekking op het gieten van een "river" table. Dat wou ik destijd voor de salontafel maken. Hier wil ik de gaten die in het hout zitten, opvullen met giethars en vervolgens aflakken met skylt.

Omdat sommige gaten aan de zijkanten van de balken zitten, loopt het er nu via de kieren uit. Je kunt dus goed zien dat het hout niet overal goed is gelijmd en tegen elkaar heeft gezeten. Daar zoek ik nu een simpele oplossing voor.

[...]

Had ik inderdaad even kunnen vermelden. Ik wil graag de gaten in het blad opvullen met hars en de rest van het tafelblad met skylt aflakken.

De tafel wordt dus niet volledig bedekt met giethars, anders was ik voor de optie gegaan die @vso voorstelde.

Ik ga denk ik gewoon de naden met duct tape afzetten en maar gieten en de naden mee gieten.

De PVA lijm droogt hier net wit op zag ik.
ik snap(te) dat je geen rivier tafel wilt, maar met tape hebben ze vaak nog veel minder suc6, (lekkage) ik vermoed dat het komt omdat epoxy bij uitharden warm word. en (tape)lijm + hitte is niet de beste combo.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 15-11 23:48
jordyyyys schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:59:

Je hebt flexibele kitspuitmondjes bij de hornbach
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8271059/artikel.html

FrankBlom wijzigde deze reactie 14-11-2019 09:38 (4%)

• Teijgetje
@jordyyyys

Draaibare spuitmondjes zijn inderdaad handig.

Wil je een speciale hoek (of gewoon omdat je geen draaibare bij de hand hebt) dan kun je er zelf simpel een maken.
Snij een tuitje door in een hoek van ca 45 graden in het hele dikke stuk(onderkant) vanaf ca 1 cm van het schroefdraad,
Pak beide stukken in één hand met de snijvlakken naast elkaar en haal even een vlam/aansteker langs de randen tot je het plastic ziet smelten. Dat gebeurt haast gelijk en de rand wordt dan bol.
Plak nu (snel) de bovenkant 180 graden gedraaid op de onderkant, goed tegen elkaar duwen (de gaten zijn altijd even groot) en laat het afkoelen terwijl je het vasthoudt.
Rest alleen na opschroeven op de koker het puntje nog bij te snijden in de juiste kithoek en gatgrootte.

De snijhoek bepaalt hoe je eindhoek is: 45 graden geeft een haakse tuit. minder dan 45 graden een hoek groter dan 90 graden, en meer dan 45 graden een tuit die terugstaat "naar beneden"

Teijgetje wijzigde deze reactie 14-11-2019 13:13 (13%)

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 09:23
Vraagje: ik heb een designradiator in de badkamer en deze begint aan de onderkant een beetje te roesten. Kan je ook alleen de onderkant schuren, primen en verven of levert dit problemen op en moet je gelijk de hele radiator behandelen? Ik hoop het eerste anders wordt het een rotklusje....

• Jelte,89
Milo85 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:59:
Vraagje: ik heb een designradiator in de badkamer en deze begint aan de onderkant een beetje te roesten. Kan je ook alleen de onderkant schuren, primen en verven of levert dit problemen op en moet je gelijk de hele radiator behandelen? Ik hoop het eerste anders wordt het een rotklusje....
Ja, dat kan... maar dan krijg je kleurverschil/aanzet. Als je dit overweegt zou ik het ook spuiten ipv met de handschilderen

Revive the guild!

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 09:23
@Jelte,89 Kleurverschil vind ik op zich niet zo erg aangezien het aan de onderkant is en uit het zicht.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:29
Afhankelijk van het model zou je ook bijvoorbeeld de onderste 5 lamellen in een totaal andere kleur kunnen verven.

• Twijfels
Milo85 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:26:
@Jelte,89 Kleurverschil vind ik op zich niet zo erg aangezien het aan de onderkant is en uit het zicht.
Afhankelijk van de prijs van de designradiator (ze kunnen nogal duur zijn), zou je ook kunnen overwegen om hem te laten zandstralen en zelf te spuiten (of te laten coaten). Dat scheelt je in ieder geval al het ellendige schuurwerk, prijs valt denk ik wel mee. Is natuurlijk ook sterk afhankelijk van hoeveel lamellen etc. er aan zitten. Is alleen niet erg interessant als het een radiator is van €100 gok ik zo.

• vso

vso

raap voor zijn recht

milo, je kan het makkelijk / moeilijk doen ..

ik zou de roestplekken behandelen met antiroest primer oid lees de instructies. .. en dan met een schuur papiertje lichtjes opschuren en dan verven .. hoeveel je doet ligt aan jou duh ..

ik zou voor nu (winter) bv gewoon dichtdraaien en dan de antiroest eroverheen doen.. van de zomer je cv leiding leeg laten lopen en dan de radiator loskoppelen zodat je makkelijk kan verven.

Als je bv een nieuwe koopt let goed op de aansluiting dat dit overeenkomt

• sven5010
  • Nu online
fommas schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:02:
[...]

Weet niet waar je leest of ze opmaat gemaakt kunnen worden? Maar als ik ze opzoek lijken met het gewoon profielen die je kan inkorten met een zaag, de eindkapjes zijn losse onderdelen zover ik kan zien. En anders gewoon een verkoper opbellen en je probleem uitleggen ?
Ik ga even opzoek naar een verkoper, thanks voor de tip! :)

• Jelte,89
Ook maar wat leven in de brouwerij,

Allereerst wat meuk/voor het grijpen besteld

Daarna een behuizing gemaakt voor de spotjes die onder het houthok komen.

Deze komen op een sensor en gaan aan wanneer ik thuis/naar buiten ga. Er komt ook een 2e sensor op het houthok en daarachter zitten de grondspots bij de veranda. Eveneens zijn deze beide ook te bedienen via de telefoon (dmv Sonoff)

met de kerstperiode wil vrouwlief wat kerstlampjes aanbrengen rond het houthok, hiervoor is de tijdschakelaar of dat klikaanklikuit setje

Revive the guild!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Warmtecamera binnen :D Het huilen is begonnen. ;(

De camera laat zelfs zien waar er houten latten achter de gipsplaten zitten en waar de schroeven in die latten zitten. Geen bijster goede isolatie. :P

Al mijn stopcontacten zijn ijskoud en in de keuken op het plafond zie je duidelijke plekken waar het nu in verwarmde staat onder de 10 graden is.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 15-11-2019 10:48 (26%)

Appeltaart is lekker!

• Jelte,89
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:47:

De camera laat zelfs zien waar er houten latten achter de gipsplaten zitten en waar de schroeven in die latten zitten. Geen bijster goede isolatie. :P

Al mijn stopcontacten zijn ijskoud en in de keuken op het plafond zie je duidelijke plekken waar het nu in verwarmde staat onder de 10 graden is.
Een 'ik-moet-dit-ook-nog-doen' klusje.

Ik heb voornamelijk 1 plek op de bank waar je echt wel een koudeval voelt.

Revive the guild!

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-11 14:18
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:47:

Welke heb je? Heb gezocht op 'warmtecamera' in dit topic, maar er kwam niks bovendrijven.

• LED-Maniak

LED-Maniak

ixl85 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:07:
[...]

Welke heb je? Heb gezocht op 'warmtecamera' in dit topic, maar er kwam niks bovendrijven.
Ik heb een Seek Thermal Compact. Uit Oostenrijk voor 218 euro. Stuk goedkoper dan in Nederland.

Prachtig om te zien dat als je over de vloer loopt, je 10 seconde later nog precies kan zien waar je voeten hebben gestaan. :)

Appeltaart is lekker!

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-11 16:31

Hulkkonen

I wear them at night

Tip van Flip: vaak heb je zo'n camera maar één of twee keer nodig. Ik heb pasgeleden een Flir warmtecamera geleend via Peerby voor € 15.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Hulkkonen schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:19:
Tip van Flip: vaak heb je zo'n camera maar één of twee keer nodig. Ik heb pasgeleden een Flir warmtecamera geleend via Peerby voor € 15.
Ik ga mijn huis(uit 1917) van boven tot onder aanpakken. Dan is het erg fijn om te zien waar zwakke punten zijn terwijl je bezig bent en wat het resultaat is als je een sectie hebt gedaan. Werk zal verspreid worden over een jaar. Dan is het fijn om er een klaar te hebben liggen.

Daarnaast zijn die dingen ook super handig om verstoppingen, lekkages en andere dingen te zoeken!

Appeltaart is lekker!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ixl85 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:07:
[...]

Heb je dit topic al gezien dan? [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

• Possible
Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen maar ik zit met het volgende:

Mijn zus is er achtergekomen dat de CV ketel water verliest. Als je hem tot 1.8 bar vult, dan staat de meter binnen 30 min op 0. Er is dus ergens lekkage.

Gister is er een monteur geweest en die heeft de ketel gecontroleerd. Dit was allemaal in orde volgens hem.

-Overdrukventiel
-Inlaatcombinatie
-afvoer van water vanuit de ketel was ook niks te zien.

Het lek moet dus ergens anders zijn. Nu hebben ze radiatoren op de tweede verdieping en op zolder. Hier is ook niks te zien. In de woonkamer + keuken hebben ze vloerverwarming. Nu was mijn idee om de groepen uit te zetten op de verdeler. CV bijvullen en kijken of de druk dan alsnog wegvalt. Mijn vraag is: kan dit of moet ik nog iets anders bij de verdeler doen?

Dit is hem:

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Possible Expansievat kapot?

• Possible
@zonoskar De CV monteur is geweest.. Weet niet zeker of hij daar ook naar heeft gekeken.

ik zal het vanavond nog een keer controleren. Maar ik zou dus aan boven en onderkant 2 verschillende geluiden moeten horen als hij gevuld is toch ? (Als ik er op tik)

Possible wijzigde deze reactie 15-11-2019 16:57 (48%)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:09
Meestal kun je dat wel horen. Even tegen het expansievat aan tikken en je hoort snel genoeg of het expansievat vol water zit :)

Oké, soms kun je het ook zien. Bij mijn net gekochte huis (waarvan ik wist dat ik de cv ging slopen) kwam door het gewicht de bovenste bout van de beugel al uit de muur zetten en trok hij de tegels mee. Dat expansievat zat duidelijk helemaal vol ...

Punctuality is the politeness of kings

• Possible
Ik zal het expansievat checken. Maar is het in principe voldoende om de groepen uit te zetten ? Moet ik ook nog wat doen met de draaiventielen die aan de onderkant zitten (dicht draaien) ?

• Teijgetje
@Possible
Inderdaad klinkt de leidingkant vol en de losse kant hol. Daar zit een rubber ballon die de druk op kan nemen. Soms zit er ook een ventieltje aan die onderkant zodat je de ballondruk kan instellen.
Bij een lekke ballon klinkt alles massief/vol
Bij een defect expansievat kan het systeem de druk niet kwijt en gooit het via de overdruk er uit.
Alleen gaat dat geleidelijk, je zit niet gelijk op 0. Het ventiel opent bij 3 bar en sluit daar eigenlijk ook weer op.

Het kan wel een combinatie zijn van expansievat én defect overdrukventiel.
Als het ventiel blijft hangen door ouderdom/vervuiling/kalk raak je inderdaad in één keer de druk kwijt. En aangenomen dat dat ventiel op het riool loost zie je daar niets van.

Heb je je zus al naast dat ventiel gezet nadat je bijgevuld had? Een half uur met sociale media moet vol te houden zijn. Als hij loost hoor je dat gelijk. Evt even in een emmer laten lozen als dat kan.

Is je expansievat defect (hoofdoorzaak), vervang gelijk het overdrukventiel, die kosten een paar euro en het systeem is dan toch al leeg (leeg is anders dan drukloos)

Bij een gat in de vloerverwarming zou je water in de mantel omhoog moeten zien komen.
Ik vermoed ook niet dat daar het probleem zit. Wil je zekerheid dan moet je zowel aanvoer als retour van een groep sluiten. Anders kan de druk van voor of van achter toch bij het gat.

Heb je de kruipruimte gecheckt op een lekke koppeling/doorgeroeste leiding? Daar lijkt me eerder het probleem te liggen als je zonder waterschade binnen no-time de druk kwijt bent.

Teijgetje wijzigde deze reactie 15-11-2019 19:50 (34%)

• Jelte,89
Voor de Flir zoekers, er zijn ook mobiele telefoons die zo’n camera hebben en die zijn redelijk nauwkeurig, zeker binnen het bereik van -10 tot 30gr. En dat is toch wel zo’n beetje de max in/rondom je huis.

Volgens mij heeft CAT deze telefoons

Revive the guild!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Jelte,89 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:54:
Voor de Flir zoekers, er zijn ook mobiele telefoons die zo’n camera hebben en die zijn redelijk nauwkeurig, zeker binnen het bereik van -10 tot 30gr. En dat is toch wel zo’n beetje de max in/rondom je huis.

Volgens mij heeft CAT deze telefoons
Klopt! Collega heeft er een. Werkt aardig goed, maar zit wel aan de onderkant van de markt met hoeveel pixels er in zitten. Kan je voor die prijs beter een standalone of USB opzet apparaat kopen.

Appeltaart is lekker!

• Possible
@Teijgetje bedankt voor je reactie.

Ik heb de kruipruimte gecontroleerd maar daar was niks te zien. Het grond water staat daar wel mega hoog dat je er kan zwemmen :X

Het expansievat is vervangen door de monteur gister en is nu in orde.

Ik heb de groepen dichtgezet van de vloerverdeler maar helaas liep de druk snel terug van 1.8 naar 1.3 in 15 mijn tijd.

Maandag komt de aannemer die het huis 2.5 jaar geleden heeft gebouwd. Ze gaan dan de leidingen onder druk zetten om te kijken of er ergens een lekkage is.

• Teijgetje
@Possible
Heel apart, en je weet zeker dat dat grondwater is? ;)

Als het overstortventiel niet vervangen is zou ik dat zelf even doen.
Als het expansievat stuk is dan krijgt dit ventiel als eerste een knauw.
Mocht het daar aan liggen dan kan je het voor 5 euro oplossen. Ligt het daar niet aan dan kost het maar 5 euro.
Met een beetje mazzel heeft je zus dan van het weekend al weer ww en verwarming.

Want wat de aannemer komt doen doe je zelf ook al, al vul je hem bij tot 1,8 ipv maximale druk van de waterleiding.
Je ziet nergens lekkage zeg je, dat zou je al lang moeten hebben gezien.
Kun je wel alle leidingen volgen overal?
Zo te zien is eea kunststof, kun je die een beetje volgen? Zijn er echt nergens vochtplekken wat op een slechte perskoppeling kan duiden? In de vloer, wand of plafond?

Je zou met maximale druk/kraan aan, nog eens kunnen kijken in de kruipruimte of je het hoort druppen.
Dan zou je ook moeten kunnen horen of het overdrukventiel (te vroeg) opent en laat sluit.
3 bar haalt de meeste waterleidingdruk echter niet, het overdrukventiel zou gesloten moeten blijven.
Maar omdat er zo druk op het systeem blijft zou je ergens de lekkage toch op moeten kunnen merken.

Teijgetje wijzigde deze reactie 15-11-2019 22:36 (4%)

• Possible
@Teijgetje de leidingen liggen allemaal in de vloer gegoten dus dat kan ik helaas niet zien. Wat is wel heb gezien is dat de afvoer van de overdruk ventiel aan het druppelen was, maar de ketel stond toen wel aan.

Maar goed, nu thuis en ze gaan het maandag uitzoeken. Anders stuur ik gewoon de link nog even zodat ze deze kunnen vervangen.

• Teijgetje
Possible schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:44:
@Teijgetje de leidingen liggen allemaal in de vloer gegoten dus dat kan ik helaas niet zien. Wat is wel heb gezien is dat de afvoer van de overdruk ventiel aan het druppelen was, maar de ketel stond toen wel aan.
Die hoort niet te druppelen, het overstortventiel is een beveiliging voor als de druk hoger dan 3 bar wordt.
Bij normale bedrijfsdrukken van 1-2,5 bar moet het dus afsluiten.
Met wegdruppelen verlies je water en dus druk, als het snel druppelt dan kan dat best snel gaan.
Die afvoer zit toch niet ook aan de ketelafvoer neem ik aan? Gas verbranden geeft water in de ketel dat normaal ook weg drupt. Dus dat je je vergist wat er precies drupt?

Je kan even een paar keer de rode knop van de overstort langzaam ronddraaien, liefst met druk er op, zodat hij open en dicht gaat en eventueel vuil op de zitting weggespoeld wordt. Let er wel op dat het water dat er uit spuit weg kan in het riool. Doekje er omheen tegen spatten, of je hand.

Maar wat ik zelf zou doen (of eigenlijk standaard doe, voor 4,20 kan ik zelfs zonder reparaties de installatie niet aftappen, weer vullen, ontluchten en in bedrijf stellen) is even dat ventiel vervangen.
Als de druk er af is is leegtappen tot dat punt simpel, gewoon de rode knop gedraaid houden totdat er geen water meer uit komt, en dan is het deze er uit draaien en een nieuwe met teflontape (liever loctite 55) er in draaien.

Overigens is vullen tot 1,5 bar meer dan genoeg.
Het is een gesloten systeem waarin door de warmte de druk toeneemt.
Normaal ontsnapt er geen druk en zou je zelfs aan 1 bar genoeg hebben (daaronder schakelt de ketel normaal in storing) .
Iets minder druk is ontlastend voor alle koppelingen en ook het uitzetten zal iets minder zijn/minder geluid maken.
Bovendien loopt de druk niet te hoog op zodat bij geen problemen het overdrukventiel al water weg laat zodat de maximale druk in het systeem onder de drie bar blijft.
En check gelijk of de ketel een automatische ontluchter heeft, sommige ketels hebben deze inwendig, andere hebben hem bovenop. meestal zit daar een ontluchter met een sleuteltje.
Steeds een beetje lucht in de warmtewisselaar na bijvullen en opstarten is een mogelijk kans op een defect.
En zo verdwijnt lucht altijd uit het systeem/ketel als dat rondgepompt wordt.

Teijgetje wijzigde deze reactie 16-11-2019 00:06 (31%)

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Nou dat is niet altijd waar.

Als de vulpunt beneden is en daar staat hij op 1,5 bar en de ketel staat op zolder dan is de druk daar onder de 1 bar

• Teijgetje
@nokiaan958GB
Voor een drinkwaterinstallatie heb je gelijk, beneden 1,5 bar kan best op een hogere verdieping 1 bar uit de kraan geven.
Voor een open kolom heb je ook gelijk, de druk onderin is hoger door de luchtdruk en de waterkolom erboven.

Bij een gesloten systeem is de druk overal gelijk. Beneden 1,5 bar is boven 1,5 bar.

(Anders had iedereen met een vulpunt met manometer beneden en de ketel boven wel een omrekentabel gekregen, hoeveel extra druk je moet geven.
Of zou bij een druk van bv 3 bar in het systeem boven, beneden het bv 4 bar zijn en zou de benedenverdieping dus aan veel hogere eisen moeten voldoen als hogere verdiepingen om niet te gaan lekken.)

Teijgetje wijzigde deze reactie 15-11-2019 23:33 (4%)

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:43
Teijgetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:58:
[...]

Je kan even een paar keer de rode knop van de overstort langzaam ronddraaien, liefst met druk er op, zodat hij open en dicht gaat en eventueel vuil op de zitting weggespoeld wordt. Let er wel op dat het water dat er uit spuit weg kan in het riool. Doekje er omheen tegen spatten, of je hand.
9 van de 10 keer blijft de overstort lekken als deze open geweest is.
Er aan gaan draaien zou ik niet doen.
Is het wel de overstort die drupt en niet de inlaatcombinatie?

Uitleg over druk en expansievat:
https://flamcogroup.com/m...on/whp_calc-attic_NLD.pdf

@Possible
Tikken tegen een expansievat kan een indicatie zijn, echter vaten met een lage voordruk willen nog wel eens vol klinken terwijl ze dan nog goed zijn.
Wat is het merk en type ketel en bouwjaar?

edsandje wijzigde deze reactie 16-11-2019 09:41 (36%)

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:35
@Possible Het zou ook de warmtewisselaar kunnen zijn. Als die lek is loopt je ketel daar leeg en gaat het zo de afvoer van je condenswater in. Je zal dan nergens lekkage zien.
Bij mijn ouders was het een koppeling in een leidingsschacht die kapot was. Maar als zo snel druk verliest zou je wel ergens water moeten zien.

• Teijgetje
edsandje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:58:
[...]

9 van de 10 keer blijft de overstort lekken als deze open geweest is.
Er aan gaan draaien zou ik niet doen.
Hoezo zou je daar niet aan mogen draaien?
Als je hem test draai je hem ook.
Is hetzelfde systeem als een inlaatcombinatie voor een boiler, die staat de hele dag te lekken en sluit weer af. Kan je ook gewoon testen door aan de knop te draaien.
Lekkage komt door vuil op de klepzitting, dat kan wegspoelen als je de klep even lift.

• marc1111
  • Registratie: juli 2014
Vanmorgen is er een gat in onze betegelde keukenvloer gekomen toen daar iets hards op viel.

Hoe kan ik dit het best opvullen? Tegel vervangen is geen optie.
Het gat is ongeveer 4x2 cm. Je ziet de lijmlaag eronder.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Je kan van die "Alabastine Sneldrogende Muurvuller" kopen, proberen een beetje donkergrijs te nemen en anders een beetje te kleuren met iets, en dat dan afsmeren en strak maken met een plamuurmes. Beetje handigheid kom je een heel eind.

Joopieboy wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:32 (4%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:26

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Waarom is het vervangen van de tegel geen optie? Ik denk dat je dit nooit onopvallend gerepareerd krijgt.

Tegel vervangen hoeft niet moeilijk te zijn: voegen rondom uitslijpen met een Dremel, rest van de tegel voorzichtig breken en dan eruit halen. Ondergrond egaal maken en nieuwe tegel erin plakken.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:23
Ik zou een beetje voegsel nemen in donkergrijs. Mijn ervaring met Alabastine vuller is heel slecht.

• Teijgetje
@marc1111
Je kan proberen met voegcement de kleur te mengen door een kilo donker en lichter grijs te kopen en daar proefondervindelijk de goede kleur mee te krijgen als het opgedroogd is. (proefstukjes, je vult de vloer pas als je de goede kleur hebt)
Je kan ook een kleurverdieper daar op gebruiken als de kleur nat goed is en droog te licht, de kleurverdieper haalt het dan op naar de natkleur.

Als exact niet zo boeit zou ik snelcement nemen, dat is iets donkerder als je vloer waarschijnlijk, maar wordt keihard en hecht ook op die afgespatte kleurlaag.
Mengen, te vol stoppen, bijna geheel hard laten worden, vlak afsnijden met een los afbreekmes en dan voorzichtig met een spons nat geheel glad met de tegel schoonmaken.

Teijgetje wijzigde deze reactie 16-11-2019 17:55 (7%)

• edsandje
Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:28:
[...]

Hoezo zou je daar niet aan mogen draaien?
Als je hem test draai je hem ook.
Is hetzelfde systeem als een inlaatcombinatie voor een boiler, die staat de hele dag te lekken en sluit weer af. Kan je ook gewoon testen door aan de knop te draaien.
Lekkage komt door vuil op de klepzitting, dat kan wegspoelen als je de klep even lift.
Je mag daar aan draaien maar waarom zou je?
Alleen maar kans op lekkage.
Het is een veiligheidsventiel, net als een inlaatcombinatie.
Niet bedoeld om aan te draaien en waarom zou je dat willen testen?
Hooguit de installateur en niet een leek die niet weet wat het doet en waarom.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:34:
Waarom is het vervangen van de tegel geen optie? Ik denk dat je dit nooit onopvallend gerepareerd krijgt.

Tegel vervangen hoeft niet moeilijk te zijn: voegen rondom uitslijpen met een Dremel, rest van de tegel voorzichtig breken en dan eruit halen. Ondergrond egaal maken en nieuwe tegel erin plakken.
Moet je nog wel de juiste tegels hebben liggen, ik heb nog een stel reserve maar verder ook niks. Hoe dan ook ga je het altijd zien.

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Nieuwe bandschuurmachine gehaald, echter wilt een LED lamp in de gang nogal eens flikkeren als je hem inschakelt. Heeft dat met koolborstels oid te maken?

Het is wel een flinke verademing, de trap gaat nu een stuk sneller (met nadruk op sneller, nog niet erg snel) in een p.aar uur overdag zou ik al een heel eind moeten komen. Ik hou overigens de helft van de snelheid aan, bij een andere bandschuurmachine knalde het schuurpapier steeds los na een minuut of 2. Anders ben ik weer tig sets aan het kopen.

Mijn laatste reviews: Wiko View 2 Plus | Samsung 50ru7170

• Teijgetje
edsandje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:18:
[...]

Je mag daar aan draaien maar waarom zou je?
Alleen maar kans op lekkage.
Het is een veiligheidsventiel, net als een inlaatcombinatie.
Niet bedoeld om aan te draaien en waarom zou je dat willen testen?
Hooguit de installateur en niet een leek die niet weet wat het doet en waarom.
Wat een onzin.
Daar heb je ook geen kans op lekkage van, die is er al.
Dat ventiel moet gewoon afsluiten (en daarna).
En anders vervangen zoals ik al adviseerde (dat standaard gewoon te doen voor die 4,20.)

Waarschijnlijk lekt het overdrukventiel hier na een defect expansievat omdat er vuil is blijven steken.
Dat kan je weghalen/spoelen, misschien, door de rode knop tegen de klok in te draaien. Een paar keer zodat er water weg spuit.
Daar hoef je geen installateur voor te zijn.

En hier wordt juist uitgelegd wat het is, wat het doet, en dat je best de rode knop langzaam tegen de klok in kan draaien om proberen de klepzitting schoon te krijgen, zodat hij weer sluit en je niet hoeft te vervangen of een installateur hoeft te bellen om dit te vervangen.

Overigens voor kleine aftapwerkjes, alleen de ketel boven leeg, is het water weg laten lopen door het overdrukventiel, mits dat aangesloten is op een afvoer, zo ongeveer het makkelijkste wat er is.

Teijgetje wijzigde deze reactie 16-11-2019 18:01 (19%)

• edsandje
Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:51:
[...]

Wat een onzin.
Daar heb je ook geen kans op lekkage van, die is er al.
Dat ventiel moet gewoon afsluiten (en daarna).
En anders vervangen zoals ik al adviseerde (dat standaard gewoon te doen voor die 4,20.)

Waarschijnlijk lekt het overdrukventiel hier na een defect expansievat omdat er vuil is blijven steken.
Dat kan je weghalen/spoelen, misschien, door de rode knop tegen de klok in te draaien. Een paar keer zodat er water weg spuit.
Daar hoef je geen installateur voor te zijn.

En hier wordt juist uitgelegd wat het is, wat het doet, en dat je best de rode knop langzaam tegen de klok in kan draaien om proberen de klepzitting schoon te krijgen, zodat hij weer sluit en je niet hoeft te vervangen of een installateur hoeft te bellen om dit te vervangen.

Overigens voor kleine aftapwerkjes, alleen de ketel boven leeg, is het water weg laten lopen door het overdrukventiel, mits dat aangesloten is op een afvoer, zo ongeveer het makkelijkste wat er is.
Als de overstort lekt moet je die vervangen. Mijn mening, geen onzin. Aftappen doe je niet met een overstort, alleen als die eruit moet.
Gezien je antwoorden bedoel je het goed maar iets met klok en klepel.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Heb dat ook eens gehad, dat ik aan de overstort had gezeten (dom, dom, dom idd :$ ) en dat hij daarna bleef lekken (ik merkte dat druk in het systeem langzaam daalde over een paar weken). Heb hem toen vol open gezet om even flink door te laten stromen en toen in één klap dicht laten gaan (mijne heeft een hendeltje erop zitten). Daarna was het lekken over, ik vermoed dat er vuil in zat waardoor hij niet goed afsloot.

ThinkPad wijzigde deze reactie 16-11-2019 18:15 (10%)

• Teijgetje
edsandje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:11:
[...]

Als de overstort lekt moet je die vervangen. Mijn mening, geen onzin. Aftappen doe je niet met een overstort, alleen als die eruit moet.
Gezien je antwoorden bedoel je het goed maar]iets met klok en klepel.
Je zit blijkbaar op een hoge installateurs-toren, en andere installateurs zet je weg als "dom".
Als jouw dat voldoening geeft......prima.
Jouw antwoord van "klik weg, niet aanzitten, bel uw installateur" bevreemd me een beetje. (al ook weer niet want dan heb je goedbetaald werk als installateur aan iets simpels als dit)
Behalve dat je vindt dat een lekkend ventiel vervangen moet worden kan je niet uitleggen waarom dat niet zou mogen, flushen.
Misschien moet je gewoon alle antwoorden lezen, niet alleen de laatste. ;)

Dan had je ook al lang gelezen dat ik adviseerde dat ventiel te vervangen.
Maar dat je er niet aan mag zitten om te kijken of je met een flush het vuil er uit krijgt blijft grote onzin van jouw kant. ;)

Teijgetje wijzigde deze reactie 16-11-2019 18:30 (6%)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
CappieL schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:32:
[...]
Was ze zelf ook al tegengekomen, maar hoopte ze nog bij een praxis te vinden. Die is dichterbij.
Mocht je ze nog zoeken: ze heten "dwarsmoeren".

• edsandje
Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:26:
[...]

Je zit blijkbaar op een hoge installateurs-stoel, en andere installateurs zet je weg als "dom".
Als jouw dat voldoening geeft......prima.
Jouw antwoord van "klik weg, niet aanzitten, bel uw installateur" bevreemd me een beetje. (al ook weer niet want dan heb je goedbetaald werk als installateur aan iets simpels als dit)
Misschien moet je gewoon alle antwoorden lezen, niet alleen de laatste. ;)

Dan had je ook al lang gelezen dat ik adviseerde dat ventiel te vervangen.
Maar dat je er niet aan mag zitten om te kijken of je met een flush het vuil er uit krijgt blijft grote onzin van jouw kant. ;)
Ik zet niemand weg als dom, maar als jij je installateur noemt en je voelt je aangesproken door mijn opmerking mijn excuses.
Verder lees ik alle berichten mee hoor dus je opmerking over vervangen is prima.
Teijgetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:23:
@Possible

Bij een gat in de vloerverwarming zou je water in de mantel omhoog moeten zien komen.
Ik vermoed ook niet dat daar het probleem zit. Wil je zekerheid dan moet je zowel aanvoer als retour van een groep sluiten. Anders kan de druk van voor of van achter toch bij het gat.
Mantelbuis bij vloerverwarming?
Teijgetje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:32:
@nokiaan958GB
Voor een drinkwaterinstallatie heb je gelijk, beneden 1,5 bar kan best op een hogere verdieping 1 bar uit de kraan geven.
Voor een open kolom heb je ook gelijk, de druk onderin is hoger door de luchtdruk en de waterkolom erboven.

Bij een gesloten systeem is de druk overal gelijk. Beneden 1,5 bar is boven 1,5 bar.

(Anders had iedereen met een vulpunt met manometer beneden en de ketel boven wel een omrekentabel gekregen, hoeveel extra druk je moet geven.
Of zou bij een druk van bv 3 bar in het systeem boven, beneden het bv 4 bar zijn en zou de benedenverdieping dus aan veel hogere eisen moeten voldoen als hogere verdiepingen om niet te gaan lekken.)
Als jij een installatie vult tot 1,8 bar op de bovenste verdieping is 2 verdiepingen lager de druk echt wel hoger.

Flushen kan als risico geven dat hij blijft lekken, het is een veer belaste klep, afgesteld op ca 3 bar.
Als deze gebruikt wordt kan vuil op de zitting erin gedrukt worden en dus niet meer afsluit.

En ja dat is makkelijk cashen, maar als een overstort lekt is er meestal wel meer aan de hand.

edsandje wijzigde deze reactie 16-11-2019 18:46 (5%)

• Teijgetje
@edsandje
Wbt de mantel van de vloerverwarming heb je gelijk. Ik meende mantels te zien.
En heb regelmatig water uit een mantel zien komen bij kunststof leidingsystemen aangesloten op een verdeler. Inderdaad vaak dan geen vloerverwarming.

Wbt mogelijke lekkage als je het ventiel test ook, maar dat is geen reden om er niet aan te zitten.
Bovendien was hier al een lekkende overstort.
Hooguit kan je er bij vermelden dat je dat flushen doet bij een afgekoelde installatie, zodat je geen heet water hebt. Dat hij uit staat lijkt me logisch.

Een overstortventiel hoort te werken, vrijwel alle ketelfabrikanten hebben dan ook in hun handleiding staan dat je dat verplichte ventiel (1x per jaar) moet testen.
Ook al zeggen de ventielfabrikanten dat dat niet hoeft en jij dat je dat nooit moet/mag doen.
Dat doe je dus door tegen de klok in te draaien, zachtjes geeft een stroompje, hard doordraaien opent de klep maximaal en laat hem weer op de zitting "springen".
En dat is een heel normale manier om te kijken of je een lekkend ventiel weer sluitend kan krijgen, na enkele malen herhalen weet je dat. Meestal zit er een stukje kalk dwars.
De klep gaat daar niet stuk van en het terug laten springen kan kalk vergruizen zodat de klep weer sluit.
En als dat niet werkt dan moet je vervangen.

Hier wordt het voor je uitgelegd met foto`s.
Hier hoe je een inlaatcombinatie test, de ontlastklep werkt hetzelfde als een overstortventiel.

Dat jouw mening is dat je er niet aan moet zitten of testen, en zeker niet door mag aftappen, zie ik, (en anderen, ik kan je nog veel meer links er over geven) dus heel anders.
Zo`n klep moet gewoon werken.

Maar blijf er gerust af. ;)

• edsandje
@Teijgetje
Ik blijf er zeker vanaf 😎
En ik weet hoe ze werken, die info van een klus website heb ik niet nodig. 😜

Maar goed, we kunnen hier nog wel 5 pagina's vullen maar daar is niemand mee geholpen.
@Possible heb je al meer ontdekt?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik word een beetje simpel van mijn collectie boren, alleen de SDS boren zijn van goede kwaliteit, de rest is een zooitje van kromme, onscherpe boortjes....
Wat is jullie ervaring met borensets? Idealitair zou ik een set willen hebben met alle gangbare metaal, steen en hout boren. Welk merk/ set zou ik dan het beste kunnen halen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• marc1111
  • Registratie: juli 2014
ThinkPad schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:34:
De tegel loopt door onder de ombouw van de inbouw kasten. Die ombouw zit gelijmd en rondom de kast. Daar wil ik niet aanzitten. Optie zou dan zijn om de tegel langs de ombouw door te slijpen maar wil het risico op verdere beschadigingen laag houden.

Komend jaar willen we de vloer vervangen dus voor nu is het vooral van belang dat het weer vlak wordt. Het is nu scherp en dat is met regelmatig blote kindertenen in de keuken geen handige situatie.

Ik ga eens kijken naar wat voegsel of snelcement. Dank voor de tips.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@Atlas Ik zou het hier even vragen: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4
Dit topic is meer om te laten zien hoe mooi je geboorde gat is geworden :+

• Possible
@edsandje nee helaas niet. Ik heb verder geen tijd meer gehad om dingen te controleren. Het expansievat is goed. Is ook vervangen namelijk. Nergens boven is een lek te zien. Wellicht nog in een muur waar ze naar beneden lopen. In de kruipruimte is ook niks te zien. Maandag komt het bouwbedrijf langs om te zien hoe een wat. Het huis is in 2016 gebouwd dus nog erg nieuw....

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True