Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:48

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:29

Jelte,89

Welkom in het Doe-Het-Zelf verzamel en Q&A Topic

Doe-het-Zelf; voor de 1 een reden om 2 linkerhanden te claimen, de ander om de creatieve (en besparende) geest de vrije loop te laten. Tafels, stoelen, complete huis renovaties of wat dacht je van iets simpels als het vervangen van een dop op de deksel van een pan? You name it, er is hier wel een plek voor.

Vorige delen

[HK] \[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 2
[TL] [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 3

De rest staat gelinked naast de titel :Y

Wat we hier graag wél zien...

• Kleine vragen over klussen die je aan het doen bent (dus géén gereedschapsvragen, die mogen hier [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 )
• Dilemmas waar je voor staat
Complete showcases (varierend van complete banken tot aan een plank aan de muur :+ )

Wat we hier graag niet zien...

• Vragen over gereedschap (welke boormachine moet ik hebben, is Merk X beter dan Y?)
• Ellenlange progress fotos en updates van grote showcases/projecten. Vanaf nu mogen die een eigen topic in SG krijgen :) (ipv dat we dit topic vol gaan proppen met die informatie)

Waarom zou ik alles zelf doen als het ook door een pro gedaan kan worden?

Toegegeven, het is natuurlijk wel erg relaxed als je een ander ziet werken terwijl je zelf kan liggen chillen op de bank. Ook zijn er klussen die een ware kunst zijn en je gewoon aan iemand moet overlaten of simpelweg omdat het toch wel een beetje gevaarlijk is om het te doen zonder alle juiste voorschriften (main gasleiding vervangen bijv.)

Maar het zelf kunnen bedenken, creëren of repareren van iets voor (vaak) een fractie van de prijs is niet alleen goed voor de portomonnee, het zorgt ook voor een zeker onafhankelijkheid indien er iets mis gaat Met wat basis gereedschap kan je zo 50% van de klussen zelf oplossen zonder daar arbeidsloon aan kwijt te zijn. En zeg nou zelf; hoe stoer is het als je kan zeggen tegen je vrienden en familie, dat niet een dure webshop die steigerhouten bank gemaakt heeft, maar jij?

Maar ik heb 2 linkerhanden!

Zoals iemand al eens eerder aangegeven heeft; de kans dat je 2 linkerhanden hebt is nihil. Ik ben het nog niet tegen gekomen op Wiki :+. Als je de spreekwoordelijke 2 linkerhanden hebt; heb je het wel eens een kans gegeven of denk je bij voorbaat al: Ik kan het toch niet!?

Persoonlijk had ik tot 10 jaar terug nog nooit een hamer of een boormachine vastgehouden. Toch ben ik 4 maanden tezamen met mijn schoonvader bezig geweest ons eerste gekochte huis van top tot teen te renoveren. Een lijst met een aantal dingen die we gedaan hebben:

- Slopen van plafonds
- Opnieuw aanleggen elektra
- Slopen van een schoorsteen en repareren van de vloeren
- Laminaat leggen
- Keuken installeren en bouwen
- Draagmuur slopen en opvangen
- CV installatie aanpassen
- etc.

Toevallig had ik er blijkbaar redelijke aanleg voor en leer ik steeds weer van wat ik gedaan heb. Sterker nog; ik denk dat de meeste wel het gevoel kennen; hmm dat zou ik de volgende keer toch anders doen! (en zo blijf je bezig ;) )

Inspiratie

Het meubilair, maar vooral het bureau van Joopieboy

Een kleine greep uit de woodworking skills en de authentieke schuur van Jelte,89
Houtbewerking
Bouw en constructie
Het dak
Afwerking

De werkplaatsinrichting van Atmoz

Een bed voor de dochter van L.N.

Terminologie

Kom je een term tegen en weet je bij God niet wat er mee bedoeld wordt? Hieronder een aantal veel voorkomende:

Mooie, Engels geschreven, overzicht van schroeven is hier te vinden.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Screw_Head_-_Torx.svg/40px-Screw_Head_-_Torx.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg/40px-Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg.png
Torx
Een torxkop op een schroef bestaat uit een stervormig gat met zes hoekpunten waarin de torxsleutel past. Torx heeft als voordeel een betere overbrenging van de kracht van de schroevendraaier op de schroef en minder kans dat de sleutel uit de schroef schiet. Wel is het belangrijk om er goed op te letten dat de kop goed in de schroef steekt, anders is het makkelijk om de schroefkop of de schroevendraaier te beschadigen. Ook is geen axiale kracht nodig (kracht in de richting van de schroef; zoals wel bij Pozidriv en Phillips schroefkoppen), waardoor ze makkelijker te schroeven zijn als je weinig werkthoogte hebt, en dus makkelijk met een L-sleutel of ratel aan de slag kunt.
Er bestaat ook een torxkop met een puntje in het midden: Tamper Resistant torx (afgekort Torx TR). Deze kunnen niet met een standaard torxsleutel worden losgedraaid, maar er zijn ook L-sleutels en bits met gaatje te krijgen waarmee dat wel gaat.
Veel voorkomende maten voor gewone formaten schroeven zijn T15, T20, en T25.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Screw_Head_-_Pozidrive.svg/40px-Screw_Head_-_Pozidrive.svg.png
Pozidriv / PZ
Ook vaak afgekort met PZ, komt deze kop veel voor. De kop lijkt op het eerste gezicht ook veel op een Phillips (PH) kop, maar een PH schroevendraaier gebruiken op een PZ schroef geeft een slechter contact en kan sneller een schroefkop dol draaien.
Een Pozidriv heeft een extra rib op 45° van de hoofd ribben, wat meer grip en kracht overdracht mogelijk maakt t.o.v. de Phillips schroeven. Dit zie je ook terug in het symbool dat een PZ schroefkop heeft, met een kruis over het 'plus' teken.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PZ2, maar PZ3 voor grote schroeven en PZ1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Screw_Head_-_Phillips.svg
Phillips / PH
Ook vaak afgekort met PH, komt deze kop minder vaak voor bij gewone klussen dan een Pozidriv (PZ) kop, maar wordt veel gebruikt in bv. electronica. De scheiding hier tussen is zeker niet 100%, en je kan ook regelmatig schroeven met een PH kop tegen komen buiten electronica.
De kop lijkt veel op de PZ kop, maar heeft gladde kanten, waar de PZ kop een extra ribje heeft tussen de hoofdribben. Een PZ schroevendraaier gebruiken op een schroef met een PH kop geeft een nog slechtere passing dan andersom, en kan makkelijk leiden tot beschadigingen van de kop of de schroevendraaier.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PH2, maar PH3 voor grote schroeven en PH1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor. PH0 en kleiner zie vaak in electronica terug.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Screw_Head_-_Hex_Socket.svg
Hex
Deze schroefkoppen worden ook vaak inbus of Allen keys genoemd, en hebben een simpele zeskantige vorm. Krachtsoverdracht is minder goed dan bv. een torx schroefkop, en de kans op dol draaien is ook een stuk groter met een hex schroefkop.
Net als de tamper-resistant torx, bestaat ook een hex kop met een puntje in het midden. Dit is voornamelijk om te voorkomen dat mensen iets makkelijk los kunnen draaien, maar bits en sleutels van dit type zijn wel verkrijgbaar.
Veel voorkomende maten voor een hex kop zijn 4, 5, en 6mm.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Screw_Head_-_Slotted.svg
Sleuf, gleuf
Deze simpele sleuf in de kop kwam vroeger een stuk meer voor dan tegenwoordig. Met reden, want de krachtsoverdracht is laag, en zelfs met een goed passende schroevendraaier is het heel makkelijk om uit de kop te schieten. Als je net kracht aan het zetten was, krijg je dan ook al snel krassen op het oppervlak en geschaafde knokkels.
Het ziet er wat netter uit op bv. een deurbeslag dan een PZ of torx kop, maar buiten dat is het devies om deze niet meer te gebruiken.

Handige links!

Voor al je vragen over elektrische installaties, neem even een kijkje in het zustertopic die hiertoe gemaakt is:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

https://tweakers.net/ext/f/M0XFF2VAIRzyVfUL8cV66Qm9/full.png
Grote webshop met veel pro-apperatuur tegen een scherpe prijs. Gratis verzending vanaf €20,-

https://www.toolstation.nl/ext/image/alpha/toolstation_logo.png
Geliefd om met name de scherpe aanbiedingen van Bosch Blauw accu boormachines en de scherpe prijzen die ze bieden. Goede site om eens te kijken voordat je naar de Gammel rent. Tevens een fijne plek om bulk schroeven in te slaan (Torx van het merk Spax bijv.) Bezorgt in heel Europa en voor BE en NL is het gratis verzenden vanaf 10 euro (daaronder €5,- )

Biedt van alles en nog wat aan op het gebied van gereedschap. Heeft vaak toch wel de laagste prijs en een groot aanbod. Gratis verzenden vanaf €150,- excl. BTW

https://www.powersem.net/conrad-eps.jpg%5D
Welke Tweaker kent Conrad nu niet? Niet alleen voor de kleinere onderdelen om mee te klussen maar ook voor de boortjes, bitjes, schroefjes enz. Gratis verzenden vanaf €25,- met IDEAL

Oud NL bedrijf met een eigen reparatie dienst waardoor eventuele defecten sneller verholpen kunnen worden (itt terugsturen naar de fabrikant). Gratis verzending boven de €50,-

Handige weetjes!

- Bij Gamma/Karwei kun je op vertoon van je koop/huurcontract een kortingscoupon van 10% krijgen welke 3 maanden geldig is. Gewoon even bij de infobalie vragen.
- Lefty loosy, Righty Tighty! (oftewel; linksom is los, rechtsom is vast)
- Op de dozen van schroeven staat welk bitje er nodig is om te zorgen dat je het bitje niet helemaal kapot draait/danwel de schroef kapot maakt. Bij de betere merken krijg je vaak een bitje meegeleverd in het doosje
- Torx zorgt ervoor dat er meer kracht van de machine naar de schroef gaat en het er dus makkelijker in gaat. Tevens heeft het bitje veel meer grip waardoor je niet uit de kop kan slippen
- Doe jezelf een lol en koop geen schroeven bij de bouwmarkt. Je wordt afgezet waar je bijstaat en de kwaliteit is om te janken. Koop ze dan online van een merk waar je vanop aankan (Spax, Heco enz. )
- Ditzelfde geldt voor plaatmateriaal en houtverwante zaken. Met name balken zijn al krom wanneer je er naar kijkt, voor hetzelfde geld (of minder) is er betere kwaliteit te vinden bij o.a. Jongeneel, Pontmeyer, Raab Karcher of voor onze Zeeuwse vrienden bij de Jager Tolhoek

Disclaimer: Er wordt nog verder gewerkt aan de TS. Stay tuned

Jelte,89 wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:21 (18%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Jelte,89
Van de week 1 wandje dichtgemaakt, en een sparing gemaakt voor de televee

Revive the guild!

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-01 20:52
Inmiddels ben ik een heel stuk verder met de werkbank. In vorig topic een SketchUp tekening gepost, nu het frame af en moet ik gaan nadenken over het werkblad. Ik mis alleen nog 3 dragers in het midden :) .

Kleine wijziging gemaakt tov ontwerp: Het werkblad loopt aan 1 kant iets verder door dan de poot, daar komt een kleine bankschroef onder te hangen.

TheJVH wijzigde deze reactie 29-10-2018 09:53 (20%)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-01 13:48
Zoals in Deel 4 al eens besproken wilde ik een werkbank gaan maken voor in mijn garage.
Het project werd toch iets groter dan voorheen bedacht.
Eerst dacht ik aan alleen een werkbank, dit werden er twee en uiteindelijk werd het toch iets meer.
- nieuwe wandplanken
- extra stopcontacten
- nieuwe verlichting
- gereedschapbord

Hieronder wat plaatjes:
Ontwerp in Sketchup

Oude situatie (met nieuwe wandplanken, elektra en verlichting)

Hout gehaald en in behapbare afmetingen gezaagd

Eindresultaat

(sorry voor de kwaliteit van de foto's)

PSN: Cappie85 (PS4)

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• YaaD
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:34
Nou, zit iedereen stevig in zijn stoel, want hier zijn de foto's waar iedereen op heeft gewacht blijkbaar :P
Ik hoop niet dat de foto's tegenvallen want al met al ben ik erg tevreden met het resultaat

Vanavond voor het eerst de kookplaat gepast :) Ging niet helemaal goed, dus moest wat kleine clips verbuigen om het toch passend te krijgen. Vanavond aansluiten en vanaf morgen lekker over op inductie koken <3

Dit is de overview. We hadden wat problemen met de verdikte rand aan de voorkant. Hierdoor konden de bovenste lades niet dicht. Na een noodingreep met een slijptol de rand wat geslepen en sindsdien geen problemen meer.

Al met al erg blij met het resultaat. Totale kosten voor dit project schat ik op 150 euro.

bl44t

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Jelte,89
Afgelopen zaterdag begonnen met het valse kapje onder de veranda...

Wel een domme fout gemaakt bij het raamkozijn in het midden,

Kozijn hoort uiteraard in het midden te zitten, maar rechts zit ie 41.2cm uit de kant, en links 33.2cm uit de kant, 2 planken hebben een werkende breedte van 37.2cm dus ik kan het nog wel opschuiven maar hoe of waarom ik dit fout heb gedaan.... geen idee :F

Nja... niet heel erg, kozijntje is gewoon een gefreesde 5x7cm en de dorpels lopen gewoon door tegen de beide zijkanten, Spinvlies even los halen, rechts iets eraf en links iets erbij met wat panlatten...

Revive the guild!

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 04:31
Pfff, projectje bijkeuken is (zo goed als) klaar.

Nog 2 kleine punten:
- Radiator aansluiten
- Vensterbankje maken

Volgende klusje, project "Voorkamer". Tweede woonkamer in huis, die op dit moment vooral dienst doet als 'verf de plinten hier maar, want de vloerbedekking moet er toch uit.'-kamer.

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• jacco5555
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10-01 08:21
Ook wat verbouwd afgelopen zomer..

Vloer eruit
https://tweakers.net/ext/f/Sxsvvohs82WbC87FBM8SLfcd/thumb.jpg
Nog meer vloer eruit
https://tweakers.net/ext/f/ktPBYbugksXOIBKUie1hMqy9/thumb.jpg
Oud
https://tweakers.net/ext/f/bxG5pkc3YUMxqSLfCbs56K9U/thumb.jpg
Schuimbeton erin
https://tweakers.net/ext/f/5PH6VRHBTfMK4lp9RY8s7OoP/thumb.jpg
Beetje isoleren
https://tweakers.net/ext/f/LJrwtLwDSdPeCKxHvQVoOAOG/thumb.jpg
Gipsen
https://tweakers.net/ext/f/u2fOj076CofT09JA2EUj8tAj/thumb.jpg
Cementdekvloer
https://tweakers.net/ext/f/fYFfjfZC3GYRmb08RJ7jWKHQ/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/0QQbwrPrrBL0LR2ASoXYENuP/thumb.jpg
Aan de andere kant een houten wand.
https://tweakers.net/ext/f/0Pn9qlORW75jnz9KkqkvfDos/thumb.jpg
Uitzicht :9
https://tweakers.net/ext/f/P62VoIRGLOV3frMob12AsMJv/thumb.jpg
En de vloer
https://tweakers.net/ext/f/NTVRxlRChJSaY6b0ZNPlDptz/thumb.jpg

Foto hoe nu het helemaal af is zal ik nog maken. Beetje donker nu :+

Toch redelijk gelukt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit alles hebben we op de cementdek- en tegelvloer allemaal zelf gedaan.Gelukkig zat het weer erg mee, hebben 1.5 maand buiten kunnen eten en voor dat de eerste regen viel was het binnen af :)

jacco5555 wijzigde deze reactie 25-11-2018 21:03 (8%)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Jelte,89 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:53:
[...]

@Teijgetje, dat is inderdaad zoals Decipherer omschrijft een dampopen folie, en deze mag volgens het bouwbesluit (Afaik) niet meer worden toegepast onder hellende daken,
Er zijn ruwweg twee soorten dampopenfolies: spinvlies en microperforatie; wat Teijgetje beschrijft is microperforatie en die mag je bij daken platter dan 30 graden niet meer gebruiken ivm kans op druppels die door de gaatjes heen komen. Spinvliesfolies zijn dampopen door de "weef"structuur van de folie zelf en hebben kleinere openingen de geen druppels doorlaten door de capillariteit en mogen/moeten wel gebruikt worden aan de buitenkant van het dak..
Maar waarom zou je klimaatfolie überhaupt willen? we hebben het over de warme zijde van huis, Isoleren is ventileren, die damp die je dus produceert waait weg door ventilatie. Gevolg: geen damp op het dampscherm. In de winter koelt het buiten hard af en komt de koude lucht onder de dakpannen op de dampopen folie in aanraking met warme lucht, warme lucht kan meer vocht bevatten en gaat daarom 'in de buurt van' de dampopen folie condenseren. Wat aan de koude zijde condenseert kan er zo af lopen, die paar druppels die onder de folie condenseren kunnen 'ademen' en dus verdampen door de folie....
Voordeel van de folie is dat je geen condensatie krijgt in je isolatiemateriaal. Als het binnen 20 graden met 70%rv is, zit er ongeveer 10 gram damp in iedere kilo lucht. In je isolatiemateriaal verloopt de temperatuur van de binnentemperatuur naar de buitentemperatuur; in mijn voorbeeld neem ik even 5 graden. Dat betekent dat er dan ergens in de isolatie een punt is waar de temperatuur onder de 14-15 graden komt. Bij die temperatuur is de maximale hoeveelheid vocht (100 %rv) 10 g/kg. In het gedeelte waar de lucht kouder is zal de overtollige waterdamp condenseren omdat er nooit meer dan 100%rv aan damp in de lucht aanwezig kan zijn. In de lucht van 5 graden tegen het dakbeschot, kan maximaal 7 g/kg aanwezig zijn.

Tot zover gaat alles goed want als we hebben het nu over een minimale hoeveelheid water; namelijk 10-7 g/kg lucht. En we hebben het over de lucht in de laatste paar (5) centimetes isolatiemateriaal: 0.05 m * 1.2 kg/m3 * 3 g/kg = 0.18 gram water per vierkante meter dakbeschot; dat is nog geen hoeveelheid waar je bang voor moet zijn.

Nu komt alleen het vervelende deel. Bij 5 graden is de partiele druk van damp 870 Pa en bij 20 graden is die 2340 Pa. Door dit dtukverschil krijg je een constante stroom van damp vanuit je woning naar je isolatie toe omdat de concentratie zich probeert te vereffenen.
En om dat te proces te stoppen leg je een dampscherm aan.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
s_schimmel schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:56:
[...]

Als je de afmetingen van de planken die je wilt hebben en de afmeting van de plaat waar het uit moet invoert in MaxCut krijg je de meest economische manier van zagen terug. Kan je met de tekening die uit MaxCut komt naar de Karwei om het te laten zagen. De software houdt ook rekening met de breedte van de zaagsnede. Software is gratis voor niet commercieel gebruik.
Bedankt nog voor deze tip, handig programma om een zaagplan te maken voor plaatmateriaal!
@Notna @Harrie_ even een pin maken van deze post?

ThinkPad wijzigde deze reactie 22-12-2018 13:26 (3%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +48Henk 'm!
  • Pinned

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Notna schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:02:
Wat we hier graag wél zien...

Complete showcases (varierend van complete banken tot aan een plank aan de muur :+ )
Nou daar gaan we dan :9

Afgelopen jaren al van alles gedaan in en om het huis zoals isolatie/afwerking zolder, voortuin, afdak in de achtertuin etc. We wonen inmiddels ongeveer 8 jaar in ons huis en nu was (volgens de vrouw) aan de beurt om de benedenverdieping opnieuw te gaan schilderen binnen. Uiteraard een mooi moment om de kleuren eens te heroverwegen, we gaan dus van strak/grijs/blauw naar wat nu hip-en-happening is dus warmer; bruin/oker geel/goud/zwart.

Echter, dit bracht een al eerder gevoerde discussie naar boven, de WAF van mijn surround set is ver beneden 0. De "enorme" front speakers aan de muur zijn een doorn in het oog van vrouwlief. Ik heb onderzoek gedaan naar een soundbar maar veel geld uit geven om er alsnog op achteruit te gaan zou me echt zeer doen.

Tegelijkertijd moest er sowieso een nieuwe TV-meubel gaan komen. Huidige is een standaard Ikea van 9 jaar oud die ik met hobbywerk hoger heb gemaakt om mijn receiver kwijt te kunnen en mijn vrouw nadien al 2x een andere kleur heeft gegeven met muurverf :+

Deze twee zaken combinerend is het idee geboren om zelf een TV meubel te maken en op die manier een acceptabele oplossing voor vrouwlief te creëren zonder mijn surround set op te geven.

TLDR: ik ga een TV meubel maken :) , Plaatjes zeggen meer dan 1.000 worden dus;

Oorspronkelijke situatie
Ik heb geen speciale "voor" foto gemaakt dus incl. toeschouwer.

Het idee is dus om een lange TV meubel (eigenlijk 5.1 meubel) te maken waar alle drie de speakers plat in kunnen liggen om zo het geluidsbeeld te behouden. De voorkant van de meubel wil ik vervolgens bekleden met speakerstof.

Van origine ben ik werktuigbouwer echter in huidige functie geen toegang meer tot tekenpakketen. Zodoende een ontwerp gemaakt in "Onshape" dat gratis is en werkt in de browser.

Een kleine omweg want als we het goed gaan doen ga ik ook direct de kabels wegwerken (iets dat ik altijd al wilde doen).

Even wat fatsoenlijk gereedschap geleend van een maatje:

Wat rommel maken. Voor de kabels simpel een 40mm afvoerpijp ingewerkt.

De WAF was beneden 0, hier werd het nog niet veel beter :o
Stofzuiger werkt prima maar voor de sleuf tot op de grond moest ik hem ondersteboven in laten vallen, toen werd het zicht wel wat slechter (heel de nieuwe bank onder het stof :'( )

Maar, na wat smeren, een nieuwe behang en inmiddels een nieuwe kleurtje is er al veer veranderd. Scharnierende TV beugel vervangen voor een zo vlak mogelijk exemplaar. Dat gecombineerd met het ontbreken van de speakers geeft wel een heel ander beeld (moet ik de vrouw gelijk in geven :P )

Vrouw blij, kind duidelijk ook.

Dan terug waar we begonnen, er komt een TV meubel. Bij mijn vader op het werk is een timmerfabriek waar we gelukkig gebruik van konden maken. Meubel wordt van massief eiken meubelpaneel en dan is het wel essentieel dat je precies kunt zagen.

Op de vrije dag van mijn vader dus even bij hem langs op het werk en in 1,5 uur samen alles gezaagd.

De zaterdag erna samen aan de slag alles te monteren, samen met mijn vader bij hem onder het afdak. Bij mijn vader van het werk wat professioneel gereedschap geleend, o.a. een speciale frees om lamellen te monteren die Ikea-stijl demontabel zijn. Achteraf (i.v.m. prijs van die dingen) niet alles demontabel gemaakt dus meerwaarde beperkt maar wel leuk werken.

De basis staat, ontwerpoverwegingen:
  • Onderkant 50mm open t.b.v. ventilatie en kabels
  • Bij de receiver gaten in onderkant t.b.v. ventilatie
  • Tussenschotjes receiver open i.v.m. ventilatie
  • Bovenkant in verstek, onderkant koud aangesloten

Daarna schuren, transparant lakken, schuren en donker lakken.

Speakerdoek op het deksel geniet en even een preview.

Ophangsysteem gemonteerd. Ik had iets ruimte gehouden om eventuele onzuiverheid van de muur te kunnen schaven. Echter na controle met een rij bleek mijn muur kaarsrecht dus alles gelijk uitgevuld.

We gingen lekker dus om 21:30 snel nog meegenomen naar mijn huis en opgehangen.

TLDR voor/na:

Kosten:
Massief eiken meubelpaneel 3000x1220x19 €230,11
Rambo pantserlak interieur lak transparant 750ml €21,59
Rambo pantserlak interieur lak warm eiken 750ml €22,39
Zwart luidsprekerdoek, fijn geweven 2,5x0,7m €32,13
Kleinmateriaal, deuvels, ophangstrip €? (niet gekocht)
Totaal materiaal €306,22

Dan geef ik mijn vader nog €100 om iets van gereedschap te kopen (zonder overleg met mijn moeder :9 ) en komt het totaal op €406,22

1,5 uur zagen, daarna een (halve) zaterdag en twee avondjes werk samen.

Excuus voor de lange post, maarja; waar het hart vol van is... :9

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +18Henk 'm!
  • Pinned

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 11:43
Het was 2 middagen zagen, schroeven en schuren maar we hebben een bierstatafel! 8)

Acties:
  • +16Henk 'm!
  • Pinned

• MeMoRy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 18:31
Ah, een DIY topic. Leuk, ik hou van dingen maken.
Dit was mijn laatste grote projectje: een loopfiets voor mijn 2-jarige dochter. Waarom kopen als je hem ook kan maken?
Grove schets:

Veel schuurwerk:

Twee wieltjes gratis via marktplaats:

Schroeven, verven, viola!

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +21Henk 'm!
  • Pinned

• Market
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-01 16:27
Reinier schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:18:
Mooi! Kun je er wat meer over vertellen @Market? Wat voor materiaal precies, wat voor verbindingen, etc.? En heb je ook WIP-foto's?
Ik ben gezegend met een ruime tuin, maar een klein fietsenschuurtje, dus het zagen (klussen) gebeurt voornamelijk buiten. Sommige weekenden heb ik door het weer dus echt niets kunnen doen door dreigende buien en veel wind. Ondanks dat heb ik in een zonnig weekend het frame kunnen bouwen.

Alles met 44x44 vuren balken gemaakt, dat zaagt zo lekker weg. Verder alles met stoelhoeken vastgezet. Het frame zit geschroefd in de muur, deze aanbouw is met gips- over houtplaten gebouwd, dus daar kan ik wel op bouwen }:O . Achteraf had ik dat wat preciezer moeten doen, maar daar kwam ik met afwerken pas achter.

Vellingdelen tussen zit- en kastgedeelte, en ook aan de achterkant van het 'open' gedeelte korte stukjes vellingdeel geplaatst.

Hier al een groot gedeelte van de 'bekleding' geplaatst, bij de bovenkastjes is zichtbaar dat ik wel wat ruimte weggeef, maar daardoor krijgt de kast wel een robuuster uiterlijk. Ik ben voor 12mm populieren multiplex gegaan, beetje prijzig wel, maar ik vind MDF niet zo fijn om te bewerken, en met natte schoenen en jassen in het vooruitzicht toch maar voor wat meer kwaliteit gekozen.

Zoals eerder aangegeven heb ik hier met de afwerking wel wat mm verschil hier en daar moeten verbloemen, doordat het frame niet overal helemaal 90º hoeken heeft. Ook nog een beetje plamuur gebruikt om wat zaag(on)precisie te maskeren, maar op alle schroeven zit toch ook plamuur.
Goudvis schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:03:
[...]
Dat is in dit geval zeker gepast. Mooi man! Panelen van de kastjes opgetrokken uit MDF?
Ook de deurtjes zijn van 12mm populieren multiplex. Voor deze kast heb ik mijn eerste meters gemaakt met een bovenfrees voor de deurtjes, kapstokplankjes en het zitgedeelte:

De sierlijst bovenaan is trouwens van gips. Was nog een zoektocht om een geschikte te vinden. Grof genoeg om zichtbaar te zijn, maar ook niet te groot doordat de lijst rond de deurtjes dan teveel af zou wijken aan de bovenkant.

Nu alleen nog deurknopjes :+
loewie1984 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:25:
[...]

Dit is zo killing voor je nachtrust he, ik heb dat ook.
En dan met youtube als eindeloze inspiratiebron, lig ik snachts in bed te woelen en overdenken hoe ik in detail een houtverbinding ga maken, terwijl ik bij de uitvoering de boel koud tegen elkaar aan schroef 8)7

Kan daar echt van wakker liggen.
Ja, dit heb ik dus ook. Ik heb elk detail van die kast in mijn hoofd wel 100x gebouwd.

Acties:
  • +17Henk 'm!
  • Pinned

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:56
En we zijn weer wat verder met de afwerking van de dakkapel.
Van:

Via:

Naar:

Best tevreden over. Nu nog een inbouwkast maken onder de schuine wand tegen de witte muur. Daarna nog plinten vastzetten en gordijnen ophangen. En dan is de kamer klaar.

Acties:
  • +62Henk 'm!
  • Pinned

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:19
Ik heb m'n badkamer eindelijk af. Dat was de grootste verbouwing van m'n huis. Ik ben er in ieder geval het langst mee bezig geweest. Best flinke tegenslagen gehad: rotte vloerbalken, puin verstopt onder de vloer, verstopte riolering. Veel gedoe, maar ik ben blij (en behoorlijk trots) met het eindresultaat.

Zo zag het eruit toen ik het huis kocht:

Daar leek niks mis mee op het eerste gezicht. Maar douchen in bad vind ik niks en toen ik echt goed ging kijken: gebroken tegels, een verende vloer, beschadigd sanitair, enkel glas en alles niet heel strak afgewerkt.

Ik kon ongeveer 2m2 bij de badkamer trekken door een grote kast op de overloop weg te breken en een stuk overloop bij de badkamer te trekken. Daar moesten wel wat stukken muur voor weg en er moest iets nieuws terug. Best veel puin :o

De vloer was verhoogd met multiplex. Daaronder kwam ik helaas het puin van de vorige verbouwing tegen en onder de plankenvloer bleken er balken rot. Deels balken vervangen en versterkt met extra vloerbalken.

De vorige vloer was 15cm hoger dan de vloeren van de rest van de verdieping. Met een lewisvloer is deze nu gelijk met de rest geworden. Veel mooier!

Voor alle wanden heb ik voorzetwanden gemaakt om te kunnen isoleren. Dit huis heeft geen spouw en de badkamer heeft 2 buitenmuren. Geïsoleerd met PIR-platen.

Zelf een badmeubel gemaakt omdat ik dat precies passend wilde hebben in de nis. Het blad is van composiet en heb ik zo gekocht. De lades heb ik gemaakt door IKEA keukenlades te verbouwen. Later heb ik al het hout bekleed met HPL en de fronten met interieurglas.

Alles in de kimband voordat de gietvloer erin ging. De gietvloer heb ik laten doen.

En zo ziet het er nu uit:

De deur en het kozijn opnieuw gemaakt in de oude stijl, het raam voor een groot deel vernieuwd met HR++ glas, met nieuw gemaakt lijstwerk. Al het leidingwerk en de riolering is nieuw. Zelfs het rioolwerk van de 2e badkamer erboven moest opnieuw. Ik wilde een strakke badkamer, maar wel passend in de stijl van het huis. Met dingen als inbouwkranen en een douche-wc (bidet) vind ik dat ik het lekker luxe heb. :)

Acties:
  • +33Henk 'm!
  • Pinned

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:01

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zo buildlog van onze nieuwe eettafel.

We zijn recentelijk verhuisd, goede gelegenheid om weer eens van inrichting te wisselen. Oude eiken tafel eruit. En zelf iets fabriceren.

In Eynatten (plaatsje in België) ben ik 6+1 wagonplanken gaan halen en een tafel onderstel.

De balken, zo goed als het kon uitgezocht op niet twisted of gebogen.

Het onderstel:

Stap 1 schaven

Ging niet zo goed, Eiken is stug hout en met een handschaaf was ik nu nog steeds bezig geweest. Nog even contact gezocht met een andere tweaker voor hulp (thanks @L.N. ) maar uiteindelijk gekozen voor een Loonzagerij die in de buurt zat met een 4 kanten zaag en grote vlak/vandikte bank. Hij heeft elke balk met zorg behandeld en gekeken naar wat er per balk vanaf kon om zodoende genoeg over te houden voor de tafel.

En door, gaten en scheuren opvullen met epoxy met pigment (olijf zwart)

Tipje a.d.h.v. zelf ervaren, plak de balken aan de onderkant goed af, je wilt niet weten waar allemaal epoxy uit komt gelopen. Daarnaast ga niet als een gek epoxy gieten, maar doseer het met een verfmeng houtje en druppel het zo in de open kieren en gaten, is veel effectiever. Maak ook geen grote batch epoxy, maar doe een paar keer een kleine batch maken. Daarnaast moet epoxy lang drogen. Balken in de zon leggen helpt daarbij niet echt. Er ontstaan blaasjes. Nu was dat hier niet zo erg omdat ze alsnog geschaafd gingen worden. Luchtbellen kun je voorkomen/opheffen bij epoxy gieten door met een kleine gasbrander of verfföhn over de epoxy heen te gaan (zie youtube)

Vervolgens "lamellenfrees" werk:

Biscuitjes, biscuitjes

Had nog getwijfeld om twee rijen biscuitjes te doen per balk, maar had er eigenlijk wel vertrouwen in dat een rij ook genoeg zou zijn.

Vervolgens een 'dry-fit'

En daarna de glue-up

Ook hier weer de tip (voor wie het niet vanzelfsprekend is) doe je lijmklemmen om en om ivm de trekkende werking van de klemmen. Anders loop je het risico dat je het blad 'warped' / krom trekt omdat de druk/trekkracht slechts van een kant komt. Klem het blad ook nog eens een keer met dwarsbalken op de ondergrond om te zorgen dat het blad ook niet uitzichzelf gaat werken.

Het resultaat na het schaafwerk was al mooi zichtbaar:

Daarna, schuren schuren en nog eens schuren. Korrel 80 en daarna 240:

Vervolgens met een buurman het blad naar binnen gedragen:

Poten eronder geschroefd en met 2 buurmannen de tafel op zijn poten gezet:

Dit weekend afgelakt met 2 componenten vernis:

Nog een finale schuurbeurt (240) laag 1 aangebracht, 24 uur wachten, nog een keer lichtjes schuren (240) laag 2 aangebracht.

Klaar:

Doorlooptijd voor het 'maken' van het blad, schat ik in op 2,5 dag alles bij elkaar.

Op naar het volgende project: eetbank voor bij de tafel.

discogs

Acties:
  • +45Henk 'm!
  • Pinned

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het begon met een idee:

werktekening gemaakt

toen materiaal besteld

in elkaar gehecht

bezig geweest met de lades uit te frezen met mijn cnc machine

bezig geweest met aflassen+lassen bijwerken en de lades te montreren

en tja daar staat ie dan, geglaspareld, en in de olie O+

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:01

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Dus, 2de tafel in the making.

Buildlog kantoor/werk/computer tafel voor vrouwlief en mij.

Er zou en moest een nieuw bureau komen nadat we ons DIY bureau gesloopt hadden met de verhuizing. Het was toch niet helemaal ideaal. Dus een nieuw robuust bureau voor ons beide was de opdracht.

Oude situatie

Voor de oplettende lezer, we zijn naar de overkant vd straat verhuisd, dus een gespiegelde woning.Met als resultaat een gespiegelde opstelling

Ik heb geprobeerd me er gemakkelijk vanaf te maken door te kijken naar koop / kant en klaar bureau's en werkbladen want ik had niet zo veel zin op het moment om hier ook nog aan te klussen omdat ik genoeg andere dingen moest doen in ons nieuwe huis. En na het maken van de eiken eettafel weer een tafel maken had ik ook even genoeg van.

Gaandeweg de zoektocht naar geschikte werkbladen en zo'n beetje alles overwogen van koop bij de bekende winkels (IKEA en andere bouwmarkten) gaan kijken bij de Hornbach. Werkbladen gaan helaas niet veel dieper dan 60 a 63cm. Een zeldzaamheid is het vinden van een werkblad van 80cm diep, alleen zijn dan niet alle kanten afgewerkt. (heb er ooit een bij de karwei gevonden en gekocht maar dat terzijde).

Vanwege de prijs uitgekomen bij 2 beuken werkbladen van 2400 bij 636 bij 27 mm. Ze hebben ook nog een 40 mm dikke variant van 3000 mm (3 meter maar dat kreeg ik niet in de auto en was veel te zwaar).

Gelukkig de man bij de zaagmachine in de Hornbach bereidt gevonden de werkbladen alvast te zagen op 500mm diepte.

Vervolgens de zwik in de xc40 mee naar huis, 70cm uit de kofferbak stekend en hopen dat het niet al te veel zou regenen. Vervolgens de bladen naar de zolder gesjouwd en begonnen:

Buildlog

Het doel was dus een tafel van 1000mm breed bij 'zo lang mogelijk' in dit geval iets minder dan 2400mm lang i.v.m. zaagsnedes na het verlijmen van e 2 delen.

Lang leven de lamellenfrees. Biscuitjes hebben het werk weer gedaan:

Dry fit:

Na de dry-fit kwam de glue up met de serre joints. Had er een paar geleend en nu via de juiste methode gedaan. 5 aan de onderkant, 4 aan de bovenkant.

Van de overgebleven werkblad stukken (2 x 13,5cm die ik ook nog heb laten halveren bij de Hornbach tot 2 x 6,85 cm) heb ik er 2 opnieuw gehalveerd om de randen op te dikken en verstevigingen aan te brengen aan de onderkant van de tafel:

De onderkant voorzien van de eerste en enige lak laag om werking te voorkomem:

Pootjes gekocht bij meubelpootjes.nl.. gewoon cheap en makkelijk #nospon. Tevens verstevigingen gemaakt in de lange richting van de 2 overgebleven stroken.

Vervolgens uitsparingen gebeiteld en gefreesd voor de verstevigingen in de breedte en de tafelpoten:

Lijmen, schroeven na boren en verzinken:

Tafel voor het eerst omgedraaid en op eigen poten:

Dag erna bij daglicht de boel bekeken en voor het eerst geschuurd (korrel 40) na het frezen van de kanten onder en boven

Na de eerste ultra matte lak laag, nadat de tafel grondig met korrel 240 geschuurd is:

1ste laklaag volledig:

Onderkant met stroomslof (12 stopcontacten kunnen we wel mee vooruit)

4de en laatste laklaag, tussendoor nog lichtjes geraakt met korrel 240, vochtig afgenomen om stofdeeltjes weg te nemen:

Eindresultaat en op de plek van bestemming. Mijn vrouw zal plaatsnemen aan de kant van het traphekje, en ik zit er schuin tegenover aan de muurzijde. Zo kunnen we elkaar toch nog aan kijken <3 als we allebei aan het werken/computeren zijn:

Lessons learned:
  • stelschroeven invalzaag aandraaien
  • meten is weten heb me af en toe een keer vergist
  • passen is (iets wat ruimt op passen) maar ik heb me ook een keer vergist in het opdikken van de rand, had de lat een kwartslag gedraaid en dan is ie niet meer 27mm dik he...
  • beuken is *focking* hard hout. Zowel met zagen als met boren en frezen had de apparatuur het zwaar. Volgende keer ga ik gewoon weer voor een eiken blad.
  • Als je aan de slag gaat met 2 meubelbladen, let dan op / vraag dan of ze je precies op de naad van de rij balkes willen zagen. Dan krijg je een nog mooier effect en is de scheiding nauwelijks te onderscheiden. Ik heb ergens een rij latjes van 1 cm dik terwijl ze normaal 47mm breed zijn.
Kosten:totale kosten 370 euro, niet slecht toch...

Gebruikt gereedschap: (alles elektrisch = makita 18v):
  • rolmaat
  • potlood
  • winkelhaak / aanslag hoek
  • hamer + beitel
  • lamellenfrees
  • kantenfrees
  • invalzaag + geleiderail
  • excenter schuurmachine met korrel 40 en 240
  • accu schroever
  • stofzuiger (230v)
  • afkortaag (230v) voor het zagen van korte stukken en het schuin zagen van de verstevigingen in de lange richting
En ik kan die lak echt aanraden als je 'er niets van wilt zien'. Ondanks dat het bouwmarkt rommel is, en geen verfspeciaalzaak is het effect inderdaad ultra mat en nagenoeg niet van invloed op de natuurlijke kleur van het beuken.

Anyways, thanks for watching en tot de volgende...

Fijn weekend!

discogs

Acties:
  • +19Henk 'm!
  • Pinned

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:56
Eindelijk klaar!

Oude situatie:

Nieuwe situatie:

Ja ik had het even kunnen opruimen voor ik foto’s maakte ;)

Acties:
  • +38Henk 'm!
  • Pinned

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23-01 19:43

Roy

Hobbies?

Al enkele maanden klaar, maar volgens mij nog niet gepost. Na de badkamer, slaapkamer, bijkeuken en woonkamer was nu de gecombineerde werkkamer/speelkamer aan de beurt.

Het idee was dat er een grote kastenwand in kwam voor alle boeken van ons + speelgoed van de kinderen. Daarnaast een goed bureau om aan te werken, en ook voor de kinderen een tafel om aan te spelen.

Begonnen met een frame van multiplex:

Optisch opdikken

Schilderen en deurtjes er in:

Even een schuifdeur maken en ophangen (de kamer grenst namelijk aan onze woonkamer), en daarna maar meteen een opbergmeubel voor alle knutselspullen van onze dochter gemaakt:

Een bureau in elkaar gelast van stalen koker 30x30mm (best lomp en degelijk), en die mat zwart gespoten. Daarna een eiken tafelblad in tweeën gezaagd en die gebruikt voor een hoog bureau (werk) en laag bureau (kinderen).

En alles bij elkaar:

Op naar het volgende project :P

Inderdaad...

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:31
Omdat dit nogal vaak naar voren komt in dit topic; een voor mij interessante uitkomst over het "wel-of-niet" vergunning aanvragen bij een "constructieve" wijziging.

Vaak kwam in dit topic naar voren dat een constructieve wijziging (verwijderen van een draagmuur) altijd betekent dat een omgevingsvergunning nodig is. In de aanloop naar een dakopbouw die wij gaan laten plaatsen heb ik dit verder uitgezocht. Wat blijkt? Veel gemeenten (die je verwijzen naar de check die online te doen is) interpreteren het Bouwbesluit foutief. Dat wil zeggen dat wanneer je persoonlijk navraag doet naar omgevingsvergunningen, diezelfde opmerking wordt gemaakt. "Nee meneer, u maakt een constructieve wijziging, dus u heeft een omgevingsvergunning nodig".

Ik werd door de partij die mijn opbouw maakt echter gewezen op het feit dat het lid dat deze opmerking bij veel mensen en gemeenten veroorzaakt, veelal niet van toepassing is op rijtjeswoningen wanneer de wijziging valt onder een aan- of uitbouw welke vanzichzelf al vergunningsvrij is. Zolang het vergunningsvrij is volgens Artikel 2 en 3 in de BOR, valt je wijziging onder dat artikel. Mooi uitgelegd hier:
Is een verandering aan de constructie van een hoofdgebouw bij realisatie vergunningsvrije aanbouw vergunningsvrij?

In het verleden was er al veel discussie over, en ook met de introductie van de BOR is dit niet veranderd. Als ik een aanbouw plaats tegen bijvoorbeeld de achtergevel van een bestaande woning, en ik sloop daarbij de bestaande achtergevel, is het slopen van de achtergevel en het plaatsen van een nieuwe draagconstructie dan ook vergunningsvrij? Vele zouden antwoorden, nee, want volgens artikel 3 lid 7 (Bijlage II Bor) dient voor het veranderen van de draagconstructie een vergunning te worden aangevraagd. De praktijk is echter anders!

Het laatste lid van artikel 3 wordt in de praktijk nog al eens verkeerd uitgelegd of toegepast door gemeenten. Als je uitsluitend sub a van het betreffende lid er bij pakt, kun je lezen dat het niet is toegestaan om een draagconstructie vergunningvrij te veranderen. Dit zou betekenen dat bij een uitbouw of aanbouw de oorspronkelijke draagconstructie van het hoofdgebouw niet mag worden aangetast zonder omgevingsvergunning. Toch is dit niet zo. Artikel 3 lid 7 is (zoals ook in de toelichting van de Bor is te lezen) een restartikel. Dat dit een restartikel is wordt extra bevestigd door artikel 5 lid 6. In dit artikellid is te lezen dat artikel 3, onderdeel 7 evenmin van toepassing is op een activiteit die tevens een activiteit is als bedoeld in artikel 2 of artikel 3 onderdeel 1 tot en met 6, maar niet voldoet aan de in die artikelen ten aanzien van die activiteit gestelde eisen. Met andere woorden, mag het al vergunningvrij worden gerealiseerd op grond van bijvoorbeeld artikel 3 lid 1 dan is artikel 3 lid 7 niet aan de orde.

In de toelichting op bijlage II van de Bor (par 3.3 Constructieve veiligheid) is verder te lezen dat voor wat betreft dit onderwerp het volgende is opgenomen: “Om die reden is in deze bijlage de mogelijkheid voor vergunningvrij aan- en uitbouwen, waarbij ook constructieve aanpassingen in bestaande gevels worden aangebracht, blijven bestaan en op onderdelen verder verruimd.” Deze verruiming heeft vooral te maken met de hoekombouw, waar nu zonder vergunning om de hoek van een hoofdgebouw mag worden gebouwd, en waarbij de hoekconstructie (stabiliteit) van het hoofdgebouw constructief behoorlijk kan worden aangetast.
Met andere woorden, een draagmuur verwijderen binnen een rijtjeshuis of zelfs vrijstaande woning zou zonder omgevingsvergunning gewoon kunnen volgens het bouwbesluit, mits je voldoet aan de volgende punten (met dank aan @Milo85 ):
  • geen verandering van de draagconstructie,
  • geen verandering van de brandcompartimentering of subbrandcompartimentering,
  • geen uitbreiding van de bebouwde oppervlakte, en
  • geen uitbreiding van het bouwvolume.
Nu heb ik in verband met het aangezicht alsnog een vergunning nodig, maar dit had mij 273 euro aan leges gescheeld in het geval van het verwijderen van mijn draagmuur, 5 jaar terug. Ik vraag mij af of dat nog terug te vorderen is. :9

KillaZ wijzigde deze reactie 19-11-2019 14:05 (9%)

K to the KillaZ

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:09
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:34:
[...]

@Widow Het hout ligt in huis!

Meino is een vriendelijk en betrouwbaar persoon. De eerste levering ging niet goed(we hadden te weinig lange en teveel korte planken gekregen). Even een berichtje gedaan met een foto en 3 dagen later hebben we nog extra planken gekregen.

Blind kopen en laten versturen is wel een flink risico natuurlijk maar alle planken op één na zijn prima vlak voor fijnbezaagd hout. Ik vind ze prachtig en zal hier nog even een foto delen zodra ze verwerkt zijn.

Het hout heeft in een loods gelegen dus ik durf niet te zeggen hoe oud het is en wat het vochtpercentage is. Na ongeveer een week zijn de planken nog net zo vlak. Ze liggen in de huiskamer en we draaien ze om de dag voor de zekerheid.

Wel zitten er hier en daar korte(2cm) scheurtjes in het hout. Ik denk dat het normaal is maar heb dit soort ruwe planken nog niet eerder gezien. Misschien dat ze door die scheurtjes zo vlak blijven. :)

Ik wil ze dit weekend verlijmen. De kanten ga ik met een invalzaag bewerken zodat ze perfect passen. Dan in de lengterichting sleuven frezen en in de breedterichting nog 3x stalen U-profielen tegen kromtrekken. Voor de zekerheid laten we de tafel dan nog enkele weken ongevlakt liggen zodat we kunnen zien hoe het hout gaat werken en gaan het dan vlakschaven.

Iemand die hier beginnersfouten in ziet? :P
Op het moment dat je de planken netjes bekijkt en beoordeld op hun zaagrichting en daarmee het mogelijk krom trekken (in de toekomst) voorspeld. Plaats je holling naast bolling zodat het totaal blad bijna geen spanning heeft. Dit is vooral bij dosse gezaagd hout een issue. kwartiers gezaagd hout werkt veel minder. maar is duur

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgh/hout_14_dosse_kwartiers_rift_gezaagd_www_gitaarnet_nl.jpg

leesvoer
https://www.meubelmaker-casperrutges.nl/werking-van-hout/

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Notna schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:30:
[...]

Verticaal, niet horizontaal ;)
Vinger horizontaal!

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online

Aight!

'A toy robot...'

Ben ook aan de klus gegaan, heb een nieuwe hobby erbij. Vindt het echt tof om lampen overal van te maken, na een paar oude augurken potten, melkbus nu dus ook een camera gevonden:

Klein oud statief erbij en gaan :). Heb nu ook nog 2 kleine camera's die ik wil gaan aanpassen, maar dat is nog even uitzoeken welke fitting er ik in kan maken.

Ook nog bezig geweest met een fiets frame lamp als cadeau :D Lekker knutselen, heerlijk :)
The Eagle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:14:
Gaaf gevonden en gaaf geworden!
Al zou ik er de volgende keer voor kiezen om niet de lens, maar een flitser er bovenop tot lamp te verbouwen. Stuk makkelijker ook lijkt me :)

@Dzine snelbeton gebruiken. Wordt niet voor niks ook voor goten gebruikt.
@The Eagle dat is ook de bedoeling bij volgend project. Alleen is de flitser erg klein, dus moet nog opzoek naar een kleinere fitting dan E14. Waarschijnlijk iets zelfs in elkaar knutselen/proberen :)

Aight! wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:34 (26%)

Te koop CANON EF 70-200 F/4 : https://tweakers.net/aanbod/1937148/canon-ef-70-200mm-f-4l-usm.html

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• StruvusMaximus
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06:45
Na veel gelezen te hebben in dit topic ook maar eens een post van mij.
Hier ook weer een klusproject afgerond. 1 van meerdere schuine wanden voorzien van kasten/wanden.
Deze keer interieur (berken)multiplex gebruikt ipv van mdf. Werkt echt vele malen mooier dan mdf vindt ik zelf.
Tevens Storemax R60 schuifwand systeem gebruikt en de panelen zelf behangen.

En als echte Tweaker natuurlijk een Zwave inbouw dimmer en Zwave 4 knops controler ingezet voor lampen in nis plus kledingkast.

Schuifwandje

Op naar de volgende klus :) .

StruvusMaximus wijzigde deze reactie 12-01-2020 20:14 (10%)
Reden: Zwave

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True