Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:04

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 01:46

Jelte,89

Welkom in het Doe-Het-Zelf verzamel en Q&A Topic

Doe-het-Zelf; voor de 1 een reden om 2 linkerhanden te claimen, de ander om de creatieve (en besparende) geest de vrije loop te laten. Tafels, stoelen, complete huis renovaties of wat dacht je van iets simpels als het vervangen van een dop op de deksel van een pan? You name it, er is hier wel een plek voor.

Vorige delen

[HK] \[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 2
[TL] [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 3

De rest staat gelinked naast de titel :Y

Wat we hier graag wél zien...

• Kleine vragen over klussen die je aan het doen bent (dus géén gereedschapsvragen, die mogen hier [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 )
• Dilemmas waar je voor staat
Complete showcases (varierend van complete banken tot aan een plank aan de muur :+ )

Wat we hier graag niet zien...

• Vragen over gereedschap (welke boormachine moet ik hebben, is Merk X beter dan Y?)
• Ellenlange progress fotos en updates van grote showcases/projecten. Vanaf nu mogen die een eigen topic in SG krijgen :) (ipv dat we dit topic vol gaan proppen met die informatie)

Waarom zou ik alles zelf doen als het ook door een pro gedaan kan worden?

Toegegeven, het is natuurlijk wel erg relaxed als je een ander ziet werken terwijl je zelf kan liggen chillen op de bank. Ook zijn er klussen die een ware kunst zijn en je gewoon aan iemand moet overlaten of simpelweg omdat het toch wel een beetje gevaarlijk is om het te doen zonder alle juiste voorschriften (main gasleiding vervangen bijv.)

Maar het zelf kunnen bedenken, creëren of repareren van iets voor (vaak) een fractie van de prijs is niet alleen goed voor de portomonnee, het zorgt ook voor een zeker onafhankelijkheid indien er iets mis gaat Met wat basis gereedschap kan je zo 50% van de klussen zelf oplossen zonder daar arbeidsloon aan kwijt te zijn. En zeg nou zelf; hoe stoer is het als je kan zeggen tegen je vrienden en familie, dat niet een dure webshop die steigerhouten bank gemaakt heeft, maar jij?

Maar ik heb 2 linkerhanden!

Zoals iemand al eens eerder aangegeven heeft; de kans dat je 2 linkerhanden hebt is nihil. Ik ben het nog niet tegen gekomen op Wiki :+. Als je de spreekwoordelijke 2 linkerhanden hebt; heb je het wel eens een kans gegeven of denk je bij voorbaat al: Ik kan het toch niet!?

Persoonlijk had ik tot 10 jaar terug nog nooit een hamer of een boormachine vastgehouden. Toch ben ik 4 maanden tezamen met mijn schoonvader bezig geweest ons eerste gekochte huis van top tot teen te renoveren. Een lijst met een aantal dingen die we gedaan hebben:

- Slopen van plafonds
- Opnieuw aanleggen elektra
- Slopen van een schoorsteen en repareren van de vloeren
- Laminaat leggen
- Keuken installeren en bouwen
- Draagmuur slopen en opvangen
- CV installatie aanpassen
- etc.

Toevallig had ik er blijkbaar redelijke aanleg voor en leer ik steeds weer van wat ik gedaan heb. Sterker nog; ik denk dat de meeste wel het gevoel kennen; hmm dat zou ik de volgende keer toch anders doen! (en zo blijf je bezig ;) )

Inspiratie

Het meubilair, maar vooral het bureau van Joopieboy

Een kleine greep uit de woodworking skills en de authentieke schuur van Jelte,89
Houtbewerking
Bouw en constructie
Het dak
Afwerking

De werkplaatsinrichting van Atmoz

Een bed voor de dochter van L.N.

Terminologie

Kom je een term tegen en weet je bij God niet wat er mee bedoeld wordt? Hieronder een aantal veel voorkomende:

Mooie, Engels geschreven, overzicht van schroeven is hier te vinden.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Screw_Head_-_Torx.svg/40px-Screw_Head_-_Torx.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg/40px-Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg.png
Torx
Een torxkop op een schroef bestaat uit een stervormig gat met zes hoekpunten waarin de torxsleutel past. Torx heeft als voordeel een betere overbrenging van de kracht van de schroevendraaier op de schroef en minder kans dat de sleutel uit de schroef schiet. Wel is het belangrijk om er goed op te letten dat de kop goed in de schroef steekt, anders is het makkelijk om de schroefkop of de schroevendraaier te beschadigen. Ook is geen axiale kracht nodig (kracht in de richting van de schroef; zoals wel bij Pozidriv en Phillips schroefkoppen), waardoor ze makkelijker te schroeven zijn als je weinig werkthoogte hebt, en dus makkelijk met een L-sleutel of ratel aan de slag kunt.
Er bestaat ook een torxkop met een puntje in het midden: Tamper Resistant torx (afgekort Torx TR). Deze kunnen niet met een standaard torxsleutel worden losgedraaid, maar er zijn ook L-sleutels en bits met gaatje te krijgen waarmee dat wel gaat.
Veel voorkomende maten voor gewone formaten schroeven zijn T15, T20, en T25.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Screw_Head_-_Pozidrive.svg/40px-Screw_Head_-_Pozidrive.svg.png
Pozidriv / PZ
Ook vaak afgekort met PZ, komt deze kop veel voor. De kop lijkt op het eerste gezicht ook veel op een Phillips (PH) kop, maar een PH schroevendraaier gebruiken op een PZ schroef geeft een slechter contact en kan sneller een schroefkop dol draaien.
Een Pozidriv heeft een extra rib op 45° van de hoofd ribben, wat meer grip en kracht overdracht mogelijk maakt t.o.v. de Phillips schroeven. Dit zie je ook terug in het symbool dat een PZ schroefkop heeft, met een kruis over het 'plus' teken.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PZ2, maar PZ3 voor grote schroeven en PZ1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Screw_Head_-_Phillips.svg
Phillips / PH
Ook vaak afgekort met PH, komt deze kop minder vaak voor bij gewone klussen dan een Pozidriv (PZ) kop, maar wordt veel gebruikt in bv. electronica. De scheiding hier tussen is zeker niet 100%, en je kan ook regelmatig schroeven met een PH kop tegen komen buiten electronica.
De kop lijkt veel op de PZ kop, maar heeft gladde kanten, waar de PZ kop een extra ribje heeft tussen de hoofdribben. Een PZ schroevendraaier gebruiken op een schroef met een PH kop geeft een nog slechtere passing dan andersom, en kan makkelijk leiden tot beschadigingen van de kop of de schroevendraaier.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PH2, maar PH3 voor grote schroeven en PH1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor. PH0 en kleiner zie vaak in electronica terug.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Screw_Head_-_Hex_Socket.svg
Hex
Deze schroefkoppen worden ook vaak inbus of Allen keys genoemd, en hebben een simpele zeskantige vorm. Krachtsoverdracht is minder goed dan bv. een torx schroefkop, en de kans op dol draaien is ook een stuk groter met een hex schroefkop.
Net als de tamper-resistant torx, bestaat ook een hex kop met een puntje in het midden. Dit is voornamelijk om te voorkomen dat mensen iets makkelijk los kunnen draaien, maar bits en sleutels van dit type zijn wel verkrijgbaar.
Veel voorkomende maten voor een hex kop zijn 4, 5, en 6mm.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Screw_Head_-_Slotted.svg
Sleuf, gleuf
Deze simpele sleuf in de kop kwam vroeger een stuk meer voor dan tegenwoordig. Met reden, want de krachtsoverdracht is laag, en zelfs met een goed passende schroevendraaier is het heel makkelijk om uit de kop te schieten. Als je net kracht aan het zetten was, krijg je dan ook al snel krassen op het oppervlak en geschaafde knokkels.
Het ziet er wat netter uit op bv. een deurbeslag dan een PZ of torx kop, maar buiten dat is het devies om deze niet meer te gebruiken.

Handige links!

Voor al je vragen over elektrische installaties, neem even een kijkje in het zustertopic die hiertoe gemaakt is:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

https://tweakers.net/ext/f/M0XFF2VAIRzyVfUL8cV66Qm9/full.png
Grote webshop met veel pro-apperatuur tegen een scherpe prijs. Gratis verzending vanaf €20,-

https://www.toolstation.nl/ext/image/alpha/toolstation_logo.png
Geliefd om met name de scherpe aanbiedingen van Bosch Blauw accu boormachines en de scherpe prijzen die ze bieden. Goede site om eens te kijken voordat je naar de Gammel rent. Tevens een fijne plek om bulk schroeven in te slaan (Torx van het merk Spax bijv.) Bezorgt in heel Europa en voor BE en NL is het gratis verzenden vanaf 10 euro (daaronder €5,- )

Biedt van alles en nog wat aan op het gebied van gereedschap. Heeft vaak toch wel de laagste prijs en een groot aanbod. Gratis verzenden vanaf €150,- excl. BTW

https://www.powersem.net/conrad-eps.jpg%5D
Welke Tweaker kent Conrad nu niet? Niet alleen voor de kleinere onderdelen om mee te klussen maar ook voor de boortjes, bitjes, schroefjes enz. Gratis verzenden vanaf €25,- met IDEAL

Oud NL bedrijf met een eigen reparatie dienst waardoor eventuele defecten sneller verholpen kunnen worden (itt terugsturen naar de fabrikant). Gratis verzending boven de €50,-

Handige weetjes!

- Bij Gamma/Karwei kun je op vertoon van je koop/huurcontract een kortingscoupon van 10% krijgen welke 3 maanden geldig is. Gewoon even bij de infobalie vragen.
- Lefty loosy, Righty Tighty! (oftewel; linksom is los, rechtsom is vast)
- Op de dozen van schroeven staat welk bitje er nodig is om te zorgen dat je het bitje niet helemaal kapot draait/danwel de schroef kapot maakt. Bij de betere merken krijg je vaak een bitje meegeleverd in het doosje
- Torx zorgt ervoor dat er meer kracht van de machine naar de schroef gaat en het er dus makkelijker in gaat. Tevens heeft het bitje veel meer grip waardoor je niet uit de kop kan slippen
- Doe jezelf een lol en koop geen schroeven bij de bouwmarkt. Je wordt afgezet waar je bijstaat en de kwaliteit is om te janken. Koop ze dan online van een merk waar je vanop aankan (Spax, Heco enz. )
- Ditzelfde geldt voor plaatmateriaal en houtverwante zaken. Met name balken zijn al krom wanneer je er naar kijkt, voor hetzelfde geld (of minder) is er betere kwaliteit te vinden bij o.a. Jongeneel, Pontmeyer, Raab Karcher of voor onze Zeeuwse vrienden bij de Jager Tolhoek

Disclaimer: Er wordt nog verder gewerkt aan de TS. Stay tuned

Jelte,89 wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:21 (18%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Martinusz een doorzichtig stuk plastic luchtdicht tegen de muur plakken (met ducttape o.i.d.). Als er na een dag of 3 geen condensdruppels zichtbaar zijn op het plastic dan kun je in de regel gewoon schilderen.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Incolumis @Teijgetje @breinonline
breinonline schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 06:36:
[...]
Het verschil tussen bout en schroef is het uiteinde (taps toelopend of niet) en de wijze van bevestiging (in het werkstuk of erdoorheen zodat er een moer op moet).
Geen superinteressante discussie, maar toch even :Y

Hoewel 'in de volksmond' zo ongeveer alles met metrische draad een bout wordt genoemd en alles met 'houtdraad' een schroef wordt genoemd heeft het verschil tussen bout en schroef toch niets te maken met de draad. Incolumis heeft in deze gelijk, het komt uit zijn reactie niet helemaal naar voren, maar het èchte verschil heeft te maken met hoe het gereedschap contact maakt met de kop. Wanneer deze in de kop gaat (pz, torx, inbus) dan is het een schroef. Gaat het gereedschap om de kop heen (zoals je met een sleutel 13 zou doen) dan is het een bout.

Dat gezegd hebbende bepaal ik zelf ook gewoon of ik het schroef of bout noem op basis van de draad. De inbusschroef (waar Incolumis het over heeft) zou ik ook gewoon een bout noemen als deze voorzien is van metrische draad :+

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Jelte,89
Van de week 1 wandje dichtgemaakt, en een sparing gemaakt voor de televee

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Jelte,89 Ziet er mooi uit, maar... met al je inmiddels opgedane ervaring in houtbewerking / timmerwerk de uitdrukking 'gelijk is ongelijk' nog niet tegengekomen?

• Jelte,89
FabianGTI schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:21:
[...]

Lekker bezig, ik neem aan dat je die okoume plaat nog gaat afwerken? :+
Dat ziet er anders na een jaar al niet meer uit
Dat word ook nog gewoon zwart inderdaad, komt ook een tv in dus zoveel zie je er niet meer van.
Harrie_ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:12:
@Jelte,89 Ziet er mooi uit, maar... met al je inmiddels opgedane ervaring in houtbewerking / timmerwerk de uitdrukking 'gelijk is ongelijk' nog niet tegengekomen?
Was ik niet mee bekend, maar als ik de regel goed interpreteer heb ik em inmiddels wel laten varen, zo ook met de verdeling van de planken, de regel waarop ik ze spijker ligt 22mm dieper, (dikte van de plank) maar de plank trekt krom/hol, dus steek je er weer binnnen/buiten. mijns inzien mag dat ook gewoon met douglas, want ja... hout... dat werkt. en zeker deze traditionele bouw vind ik dat echt niet erg... ik stel ook wel echt hoge eisen aan mijn eigen kwaliteit, gezien ook de verbindingen, (haakse liplas, gebogen korbelen e.d.) maar sommige 'elementen' ga ik toch niet voorkomen. als je van het ene muurtje naar het een andere muurtje een haakse lijn trekt, ligt de voeg ook niet gelijk bijvoorbeeld, dat stoort me echt niet...

Ik heb bijvoorbeeld bij de derde staander (vanaf links gezien) de korbeel exact pas gemaakt, de staander vond van niet en is gaan torderen, hierdoor is een naad ontstaan die er tijdens het prefaben niet zat... dat zijn dingen die ik ook wel kan waarderen... hout leeft en dat brengt charme!

(dat is ook een beetje wat me tegenstaat om de bouw in te gaan, als je tegenwoordig een beetje handig bent om ikea pakketjes in elkaar te zetten ben je een prima timmerman.., :'(, ik ben 28 jaartjes jong en mijn generatie en die wat jonger zijn snappen geen bal van het feit wat ik aan doen ben...)

Edit: Moet trouwens wel eerlijk bekennen dat ik soms in de kroeg ofzo word aangesproken door onbekenden die via vrienden het project of facebook zien, mij herkennen en hiervoor hun complimenten en waardering uitspreken.. heb ook 2 broers in 'de bouw' zitten en 1 daarvan werd pas nog gevraagd: "ben jij de broer van die jongen die zo'n traditionele schuur bouwt", 8) dan voel ik me wel weer trots ja O-)

Zelfde gevoel heb ik natuurlijk voor jullie *;

Jelte,89 wijzigde deze reactie 28-10-2018 02:13 (10%)

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Jelte,89
Nee maar het ziet er allemaal prachtig uit, laat dat voorop staan, en inderdaad allerlei verloren ambacht (y)
Ik kwam erop omdat ik deze foto zag waarbij de zwarte planken precies aansluiten met de paal en de ligger. 'Gelijk is ongelijk' heeft verder ook helemaal niets met techniek te maken, maar eerder met smaak. Normaliter zou je dan die achterwand een cm of wat terughouden omdat dat er 'beter' uitziet.

Normaal ben ik ook niet zo'n criticaster maar ik dacht, met alle lof die je hier krijgt (en dat is veel, en dat is terecht) mag er ook wel een puntje van kritiek bij :P

• Jelte,89
Teijgetje schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Helemaal mee eens, ik had bij het zien van de foto ook "jammer dat de wand gelijk met de staanders en ligger lijnt". Iets naar achter had het robuuste van de kap beter geaccentueerd.
Maar inderdaad niets dan lof.

Ben zelf bezig een oude gammele stalzolder tot huis te verbouwen en weet wat je allemaal tegenkomt. Dus ook het commentaar van mensen, die niet snappen waarom iets duurt of waarom zo, terwijl ze zelf nog geen Ikea-lamp in elkaar kunnen zetten.
@Harrie_ Zit inderdaad wel wat in ja, ik heb geen idee waarom ik het zo heb gedaan en niet wat terug geplaatst heb. Dan zou de inbouwdiepte van de tv straks nog minder zijn, maar goed.. dat is/was geen argument nee...

Revive the guild!

• Jelte,89
loewie1984 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:11:
Is het beton gegoten keukenblad al af? :*)
@YaaD ! We roepen je! ;) >:)

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Nice! Is het kookeiland er ook goed uitgekomen? Mooi resultaat, zeker voor die prijs (y)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
JAMF schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

En dan gaat het nog verkeerd....

In Inbus is altijd een schroef

Waarom....?

Alles wat je aan de binnenkant van de kop draait is een schroef, alles wat je aan buitenkant van de kop draait is een bout
spuit elf :+

• Jelte,89
asdf25 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:27:
Mijn nieuwbouwwoning is een paar weken geleden opgeleverd. Ik heb op diverse plekken het spacplafond laten vervallen omdat ik hier een verlaagd plafond met spots wil gaan realiseren. Beneden zijn het twee stalen binnenkozijnen met bovenlicht, boven zijn het er drie. De woonkamer, keuken, toilet en slaapkamer komen dus verlaagde plafonds. Nu dacht ik eerst om ter hoogte van het kozijn een koof/ inkeping te maken aangezien de hoogte 80 mm wordt van het verlaagde plafond. Alleen weet ik niet of dit wel zo fraai wordt, uiteraard kan er het wel gewoon een dichte plaat in. Wat ik nu heb bedacht is om de stalen kozijnen t.h.v. middenkalf door te zagen en het gat van het bovenlicht op te vullen met regels en gipsplaten. Andere manier is wellicht een blok er tussen te lijmen alleen moet ik dan even uitvogelen waar ik hem op laat dragen, het kalf is veel te dun. Iemand hier ervaring mee? Op internet vind ik alleen veel vraagstellingen maar lees geen ervaringen. Wat doet het met de sterkte van het kozijn?

Hieronder een plaatje van een van de binnenkozijnen;
[Afbeelding]
Een koof/inkeping word echt niet mooi, ik had een valse bovendorpel gemaakt op de hoogte waar het verlaagde plafond komt, zodoende lijkt het alsof daar het plafond stopt en met je gips kun je daar gewoon tegenaan werken.
Ik heb best veel bitjes, maar zelfs voor deze bout durf ik te twijfelen? wat zou dit zijn dan? torx 60?
Mocht ik dit trouwens tegenkomen, ook al was het inbus/kruis/pz/ph of wat dan ook... dan twijfelde ik geen moment en koos ik de sleutel

Jelte,89 wijzigde deze reactie 30-10-2018 11:08 (14%)

Revive the guild!

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Jelte,89
Afgelopen zaterdag begonnen met het valse kapje onder de veranda...

Wel een domme fout gemaakt bij het raamkozijn in het midden,

Kozijn hoort uiteraard in het midden te zitten, maar rechts zit ie 41.2cm uit de kant, en links 33.2cm uit de kant, 2 planken hebben een werkende breedte van 37.2cm dus ik kan het nog wel opschuiven maar hoe of waarom ik dit fout heb gedaan.... geen idee :F

Nja... niet heel erg, kozijntje is gewoon een gefreesde 5x7cm en de dorpels lopen gewoon door tegen de beide zijkanten, Spinvlies even los halen, rechts iets eraf en links iets erbij met wat panlatten...

Revive the guild!

• Jelte,89
sbruynis schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:13:
@Jelte,89 wat maak je dan op de vliering? Is het binnen (op zolder?) praktischer nu het schuin is.
PS. Ziet er van beneden super uit
Niks... Bergzoldertje voor wat kinderspul, De schuine kant is niet vanuit praktisch oog punt (hoewel daar ook prima spul op kan liggen maar meer om onder de veranda een wat ruimtelijker gevoel te krijgen,

Schuur gedeelte word gewoon plat.

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Dzine schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:51:
In het vorige topic aangegeven dat ik opzoek was naar een kozijnenfabriek die een garagedeur kozijn kon maken (tip; ga flink rondbellen / vragen; prijsverschil is uiteindelijk 2000,-). Het kozijn is nu besteld.

Bevestigings vraagstuk;
Het nieuwe kozijn wordt binnen een oud kozijn / raamwerk van de garagedeur geplaatst. Ik heb het 3 keer opgemeten dus in theorie is het een kwestie van erin duwen en vast schroeven / kitten.

Het bestaande raamwerk is ongeveer 8 cm dik meranti (rechthoekig, zonder sponningen oid), dit zit goed stevig in de muren / dak. Nieuwe kozijn wat erin komt is normale dikte.
Door het nieuwe kozijn, in het oude en dan in de muur lijkt me zo goed als onmogelijk.

Mijn idee; bestaande raamwerk extra in de muur versterken met schroeven.. Maar hoe?
Daarna nieuwe kozijn met kit erin zetten en nieuwe kozijn alleen in het raamwerk schroeven met 10cm schroeven.

Mis ik iets?
Je zou, na het plaatsen van het nieuwe kozijn, het geheel vast kunnen zetten in de gevel met kozijnpluggen, die zijn ook gewoon in 20 en 25cm lang verkrijgbaar.

• Jelte,89
Harrie_ schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:54:
@Jelte,89
Nee maar het ziet er allemaal prachtig uit, laat dat voorop staan, en inderdaad allerlei verloren ambacht (y)
Ik kwam erop omdat ik deze foto zag waarbij de zwarte planken precies aansluiten met de paal en de ligger. 'Gelijk is ongelijk' heeft verder ook helemaal niets met techniek te maken, maar eerder met smaak. Normaliter zou je dan die achterwand een cm of wat terughouden omdat dat er 'beter' uitziet.

Normaal ben ik ook niet zo'n criticaster maar ik dacht, met alle lof die je hier krijgt (en dat is veel, en dat is terecht) mag er ook wel een puntje van kritiek bij :P
Zat hier gisteravond nog even over na te denken en het schoot me ineens te binnen...Het gemetselde muurtje loopt ook gelijk met de staanders, en planken terug laten vallen op het muurtje vond ik niet mooi. Vandaar,

Revive the guild!

• Jelte,89
Waarom wil je daar een roldeur? tov een gewone deur?
Een rolluik lijkt me niet voldoende stevig met het oog op vandalisme/dronkenschap...

Overigens prima zelf te doen...

Revive the guild!

• Jelte,89
Toevallig mensen bekend met de video's van Shawn James? (My self reliance)

Opzich heeft deze man wel een normaal bestaan maar trekt hij zich van tijd tot tijd terug in het bos en onderhoud zich daar van veel dingen die de natuur hem geven, Ook bouwt hij voor zichzelf huizen/sauna's/buitenkeukens.. Vooral het bereiden van het eten vind ik wel wat hebben,

En nu ben ik benieuwd of er toevallig ook tweakers zijn die wat hebben met outdoor cooking/self reliance? Al dan niet op wat kleinere schaal?!

Het lijkt mij bijvoorbeeld al wat hebben om de winterdag een keer te overnachten in de schuur en zoiets simpels te doen als koffiezetten op vuur en een eigen maaltijdje te maken in een gietijzeren pan... Al dan niet vergezeld door mijn zoontje

Bij genoeg animo kunnen we dit uiteraard splitsen naar een apart topic, want dat is er nog niet.

Jelte,89 wijzigde deze reactie 01-11-2018 14:49 (3%)

Revive the guild!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Joopieboy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:31:
Mm, fuck :+ Tijd voor een hete douche en bed geloof ik, mijn rekenkunsten zijn al even weg :+
En dan tegen mij zeuren dat ik underlayment gebruik :> :+

Daarover gesproken; tijdje terug MOESTEN er 2 kasten komen op de kamer van de kinderen én een bureau. En dat MOEST van underlayment. Want dat is hip. Ofzo. en goedkoop.

Ja sure; prima. nog nooit eerder iets van gemaakt. Conclusie: dat is met reden en dit was ook de laatste keer dat ik het gedaan heb. Zelfs met vlijmscherp materiaal splintert het als een malle :') enfin. het resultaat is best OK geworden ookal zeg ik het zelf.

Geen fotos van het bureautje want die heb ik simpelweg niet op het moment :+. Maar is een simpel ding van 120 x 60. 2 planken boven elkaar met een tussenschot (zodat je 2 vakjes hebt ) en IKEA bureaupoten. Op zowel de kast als op het bureau een whitewash gedaan en de liggende delen afgelakt met een parketlak.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ASW1 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:56:
Het dekt nog niet helemaal ;)
wat ik een crime vind met underlayment is de gaten erin die op de kopse kanten zichtbaar worden. Behoorlijke rotklus om die te vullen.
Klopt, daarom is er later ook een 2de laag overheen gegaan :+

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:27:
[...]

Ik heb dat zo gedaan en elke naad is gaan scheuren. Dus na 3 scheuren ben ik gaasband gaan gebruiken en die dan lokaal weg stucen. Is iets minder strak, maar je ziet er vrijwel niks van. Het is iig 100x beter dan scheuren :)

@ASW1 whitewash hoort toch niet dekkend te zijn?
Nee, maar er moest wel een 2de laag overheen om een aantal geplamuurde plekken minder opvallend te krijgen. Was alleen het geval op de deurtjes overigens. De rest was prima.

• Jelte,89
Anton Rongen schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:39:
Ik heb in de hal altijd een koude vloer. (Geen kruipruimte). Ik denk dat het komt doordat het vloertje buiten zonder onderbreking doorloopt. De vloer van het huis is gestort boven straatniveau.

[Afbeelding: View2]

Nadat ik een paar lagen tegels en lijm weggehaald heb kom ik uit op twee gaten aan beide kanten van het kozijn waar ik onder de binnenvloer zit. Ook is de spouw daar aan beide kanten open wat ik vreemd vindt.

[Afbeelding: View]

Nu denk ik eraan om het hele vloertje buiten tot straat niveau af te breken en de baan onder het kozijn te isoleren met Perinsul. En dat een stukje door te laten lopen tot in de spouw. Tussen de binnenvloer en een nieuw buitenvloertje zit dan een onderbreking. Is dit een goed idee?

Ik ben bang dat het dweilen met de kraan open is omdat de muren ook langs het kozijn doorlopen naar binnen zonder onderbreking...
Je hebt 2x gelijk, tuurlijk... zo'n gat isoleren werkt zeker, maar als de muren ook doorlopen (dat denk ik niet) voorkom je je koude brug niet... vermoedelijk stopt deze halverwege het kozijn, spouwtje en dan de nieuwe steen/binnenmuur. Je hebt ook een gemetselde uitsteek, de gevel van je huis ligt terug.

Wat is het bouwjaar van de woning?

Jelte,89 wijzigde deze reactie 05-11-2018 23:48 (4%)

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Mystikal Waarom wil je je fietsenstalling verrijdbaar maken?

Harrie_ wijzigde deze reactie 08-11-2018 12:08 (11%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Harrie_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:08:
@Mystikal Waarom wil je je fietsenstalling verrijdbaar maken?
Zomaar een gok; omdat hij niet hoger dan 1m mag bouwen wil hij het verrijdbaar maken zodat hij het kan verplaatsen indien er controle is?

Of, als er fietsen instaan, dat hij de hele constructie kan moven met fiets en al?

Notna wijzigde deze reactie 08-11-2018 12:14 (11%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Mystikal Helder, heb je al overwogen om het dak aan de achterkant te laten scharnieren dan? Want het is nogal een gevaarte om verrijdbaar te maken, als het nu een kistje van een kuub was...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Mystikal schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:27:
[...]

Lijkt me complex worden en dat zorgt er weer voor dat ik moet boren in mijn zijgevel. Vind ik ook wat zonde.
"Whatever floats your boat" zeggen we dan. Dat je dan een aantal gaten in je zijgevel moet boren staat buiten kijf (en of je dat wil moet je inderdaad zelf bepalen), maar de mate van complexiteit bij een verrijdbaar fietsenhok is vele malen hoger.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Roy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:37:
Na de badkamer is nu ook de slaapkamer klaar.

Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg tevreden over het resultaat :)
We hebben de schuine kap van het huis vervangen door een plat dak, dit betekende dus dat we eigenlijk zo goed als opnieuw alles konden opbouwen omdat het huis houtskeletbouw is. Alle muren hebben dus opnieuw voorzien van beplating en elektra. Daarnaast heb ik ook alle meubels zelf gemaakt van 24mm berken multiplex, met daarin uiteraard direct dingen zoals wireless charging in de nachtkastjes weggewerkt 8) .
Ben je hobbymatig klussert of is je dagelijkse werk ook iets in 'de bouw'? In beide gevallen respect hoor, maar als je'gewoon' een klusser bent krijg je toch wel extra kudos (voor zowel de slaapkamer als de badkamer) _/-\o_

• Jelte,89
Weer even een update wat betreft de schuur:

Donderdag de isolatie binnen gekregen en de underlayment platen voor de zolder, vrijdag vrij genomen om slag te maken.
Isolatie in de wanden:

Vloerplaten op zolder:

Dit mocht, was gisteren achterop de middag :)

En begonnen met het isoleren van de vloer

Tussen het isoleren door ook begonnen aan het kozijn voor de deur

En nog (avond) sfeerfotootje om af te sluiten :)

Revive the guild!

• Jelte,89
bonzz.netninja schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:17:
[Afbeelding]
Het is koud buiten. En mijn woning heeft zo lekker veel karakter (lees: huis uit 1925 en her en der nog een klein schattig enkelglas ruitje). Dus laat ik dit jaar eens proberen wat bubbeltjesplastic doet.

Ruitje zonder plastic is rond de 9 graden. Scheelt dus toch een paar graden. Heb ook een deel aan 2 kanten (ook buiten) beplakt, scheelt ook weer 1 graad.

Wat ik ook nog wil proberen is gewoon klassieke luiken maken voor de ruitjes aan de buitenkant (moet toch een beetje klassiek authentiek ogen allemaal) en echte voorzetruitjes met acryl
Ken het idee, heb zelf ook een huis uit '21 en de keuken is wel ijskoud op dit moment ja,

Mooi om te zien dat je het authentiek wilt laten, kun je geen thermopeen kwijt in de sponning? desnoods een nieuw iets dikker raam?

Wat je nog kunt doen is de noppenfolie in een zak stoppen samen alufolie. Isobooster doet dat ook maar meerdere partijen claimen dit uitgevonden te hebben, volgens mij is nu PIF hiervan de eigenaar...

Jelte,89 wijzigde deze reactie 17-11-2018 22:46 (4%)

Revive the guild!

• Jelte,89
Die isolatiefolie werkt inderdaad wel, het creëert gewoon een stukje stilstaande lucht. en dat is (kort door de bocht) de grap van thermopeen ook.

Ik heb het ook een jaartje gehad, koste iets van 5 euro voor een paar ramen en het verhoogde het comfort behoorlijk.

Ik heb de woning 5 jaar geleden gekocht, en de kamer is 3 jaar geleden voorzien van thermopeen en hier hangt de thermostaat ook, (keuken moet nog) daarnaast zijn we wel 2 kinderen rijker, maar het gasverbruik is toch gedaald van 2100 naar 1800 kuub...

Toch 150 euro op jaarbasis,

Revive the guild!

• Jelte,89
Aardappel schreef op zondag 18 november 2018 @ 00:40:
Thermopane heren, het is geen wortel.
Wat weet jij er nou van? jij bent een aardappel >:)

Je hebt gelijk... maar het woord is hier zo normaal (boer uit het oosten) dat ik te eigenwijs ben (ook weer zoiets oosters) om het correct te schrijven :)

Revive the guild!

• Jelte,89
Gebanned schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:23:
[...]

Dampdicht is gewoon een wat betere dampremmende en prima te gebruiken voor een zolder (Miofol 125AV wordt erg veel gebruikt. Zelf ga ik voor dampdichte folie van Delta; omdat die nog een reflecterende laag heeft).
Uiteindelijk is het een illusie dat je de folie 100% luchtdicht krijgt, hoe dichter de folie, hoe meer marge je hebt voor eventuele lekkages.

Damp-openfolie heb ik overigens weggelaten bij mij; in plaats daarvan maak ik alle kieren in het dakbeschot dicht met pur en kit; was en is een hoop extra werk, maar voorkomt dat ik bij een lekkage een waterzak bij mijn gordingen kan krijgen.
Dampdicht is een illusie, LDPE (drager van de meeste folies) heeft een dichtheid van 0.92 en is dus niet waterdicht, kijk maar op het productblad van Miofol 125av, daar staat gewoon vermeld: Waterdamp doorlaatbaarheid van 0.015g/m²/dag. en juist hierom pas je WEL een damp open folie toe, om dat kleine druppeltje water in je isolatie/dakbeschot te doen verdampen.

HDPE zou zelfs beter zijn (0.94) en hoewel HDPE folie sterker is, is de doorscheur vele malen hoger, Stucfolie is HDPE, want dat plakt de stucadoor op de wanden en kan het met een simpele beweging kaarsrecht naar beneden afscheuren.

Wat ik wel weet is dat je met coextrusie (meerlaagsfolie) een dichtheid van 1 kunt halen, maar dat word door de fabrikanten nog niet opgepikt.

@bonzz.netninja

Kun je het niet simpel met kloppen/stampen horen? hol is ruimte, dof is een balk, het midden even beoordelen en dan met de dozenboor (of een nog grotere diameter) een gat maken, en dan met je arm voelen waar de balk zit...

Zo'n vloerluik is 60x80 oid dus je hebt met een gat van 10cm echt nog wel ruimte om wat te schuiven... en waarschijnlijk is die 60 ook gelijk je hoh maat, dus zul je de balk ook nog moeten sparen.

Wat verwacht je eigenlijk aan te treffen? want waarschijnlijk heb je niet echt een kruip'ruimte' maar liggen de balken maar heel iets los van het zand.

Jelte,89 wijzigde deze reactie 18-11-2018 23:22 (16%)

Revive the guild!

• Jelte,89
@Gebanned, ik denk dat we samen ook wel hetzelfde bedoelen, en ik ben het ook met je eens... Maar het verschil tussen dampdicht/dampremmend kan verwarring zaaien en zoals je zelf ook zegt, de ene folie is diffusiedichter dan de ander zoals je ook aanhaalt in het laatste, hoe meer vocht, hoe kritischer je moet kijken naar de remming hiervan!

@vso, Dampremmer zou ik nooit vergeten toe te passen,
twain4me schreef op maandag 19 november 2018 @ 00:23:
[...]

Eigenlijk zou je daar damp-open dakfolie voor moeten willen hebben, maar dan moeten helaas wel de pannen van het dak. ;)

https://www.isodiscount.n...9lrXEC13Jp1hoCP4sQAvD_BwE
Dat weet ie zelf ook, zie het stukje boven hetgeen dat je quote...

Jelte,89 wijzigde deze reactie 19-11-2018 00:25 (38%)

Revive the guild!

• Jelte,89
Mystikal schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:48:
Agv mijn eerdere posts voor het maken van een fietsenhok. Douglas hout is binnen, ik twijfel alleen hoe ik de palen van 15x15 ga zagen tot de gewenst lengte?

Een cirkelzaag is te klein, een afkortzaag ook? Zou een recipro-zaag werken?
Het gaan om 6x zagen van 15cmx15cm en nog wat balkjes van 10cmx10cm.

Suggesties? Iets huren?
Handzaag idd, bij een afkortzaag krijg je verschillende zaagsnedes, en dus geen rechte balk, recipro haalt het ook niet, en gaat wapperen,

Mouwtjes omhoog, goede zaag en deze dan ook het werk laten doen, niet te agressief met 5 seconden klaar willen zijn, maar de zaag mooi te laten vallen met iets duwende beweging neerwaats, en ontspannen je arm terughalen (de vertanding is er toch niet naar dat je ook op de 'terug' weg zaagt) tenzij de oosterse zagen gebruikt, maar dat denk ik niet... zou je wel kunnen doen, ben je gelijk verkocht >:)

Revive the guild!

• Jelte,89
Ninja edit dubbelpost >:)

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Tweede tip van de dag: Als je met een (scherpe) handzaag een balk niet normaal gezaagd krijgt moet je alles in de hoek mikken en binnen gaan borduren.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Ben inmiddels al een tijd met de keuken bezig en had naar aanleiding daarvan al e.e.a. gepost in het Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3, o.a. deze post

Toch maar hier even een update, omdat ik het meeste zelf doe en het hier dus meer op z'n plaats is. In het keuken-topic gaat het volgen mij meer om het uitzoeken en teveel betalen kopen van een keuken i.p.v. alle (ver)bouwwerkzaamheden daaromheen.

Inmiddels heb ik mijn IKEA-keuken (helemaal compleet) geleverd gekregen. Dit is inclusief koelkast en vaatwasser. De kookplaat, afzuigkap en oven heb ik ergens anders besteld en worden volgende week geleverd. De oude keuken is eruit gesloopt en ben nu bezig om de electraleidingen te verleggen. Morgen komt m'n loodgieter een extra kraan plaatsen voor de vaatwasser. Omdat ik er straks niet/moeilijk meer bij kan ga ik zelf niet knellen en laat ik het de loodgieter solderen. Verder ga ik de koof in het plafond maken voor de verlichting (led-spots).

Dan is het even wachten op de stucadoor; die komt eind volgende week. Als alles is gestuct kan ik de keuken gaan plaatsen en de schouw gaan bouwen. Dan is het weer wachten op de lade- en deurfronten; deze worden als het goed is geleverd voor kerst zodat ik tussen kerst en nieuwjaar alles af kan maken. Ergens tussendoor zal ik ook nog de werkbladenboer langs moeten laten komen om het werkblad in te meten; deze zal dan ergens in januari geleverd worden.

Zoals jullie van me gewend zijn maak ik foto's tijdens het proces dus ik zal t.z.t. nog een complete fotoserie van voor, tijdens en na hier komen showen :+

In de tussentijd nog even de plaatjes uit bovengenoemde post van de huidige keuken en het ontwerp:

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Vraag aan iedereen hier die ervaring met of kennis van PVC heeft:

Vandaag bij het demonteren van het laatste restje keuken per ongeluk de sifon afgebroken ter hoogte van de muur.

https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

Ik wil graag het laatste stuk van de afgebroken pijp verwijderen, zodat ik er een nieuwe pijp in kan lijmen. Maar... hoe ga ik dat stuk eruit krijgen zonder de boel nog verder stuk te maken?

Harrie_ wijzigde deze reactie 01-12-2018 18:24 (9%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Gri77ie schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:22:
Dit weekend aan de bak geweest met de tuin/vlonder/beschoeiing. Er lag nog, naar wat we dachten, ongeveer 7 kuub grond. Aangezien we dat niet wilden kruien en scheppen. Een Graafmachine en dumpertje gehuurd. Uiteraard meteen een container erbij. Graafmachine en dumpertje werden gebracht in de container. Dit bleek een 20 kuubs-container te zijn. Dat was maar goed ook. 17 kuub grond later was de tuin vlak. Overigens was dit net aan 2,5 uur werk.

[Afbeelding: Grond verzet]

[Afbeelding: Container]

Daarna nog even verder gegaan met de afdeklatten en schuine kant van de beschoeiing.

resultaat tot nu...

[Afbeelding: Achter1]

Nu nog paar weekenden met het afwerken van het houtwerk, het leggen van kabels voor de tuinverlichting. Verlichting kan ik direct op de rest van de buitenverlichting aansluiten. Die zit op de domotica en schakelt automatisch aan.

Dan in het voorjaar de hovenier erin voor de tuin en dan zelf de trap voor de vlonder maken....

Mooi klussen zo ! 8)
Mooi huis!
Mag ik vragen waar je ergens zo lekker vrij woont?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Gri77ie schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:33:
[...]

Natuurlijk mag dat.

Andijk, dorpje tussen Medemblik en Enkhuizen.
Tevens in de goede tijd gekocht. 2 onder 1 kap op 350 m2 eigen grond.
Moest het even opzoeken op de kaart :)
Ziet eruit als lekker wonen daar; Amsterdam lekker dichtbij maar toch heerlijk vrij wonen met de Zuiderzee in je achtertuin d:)b

• Jelte,89
Weet je toevallig wie die huizen destijds hebben gebouwd @Gri77ie ? Ik vind het model herkenbaar met wat we hier in Rijssen hebben.

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@twain4me @Teijgetje
Nog bedankt voor de reacties m.b.t. de afgebroken sifon. Uiteindelijk heb ik 'm eruit gekregen door de boel te verwarmen. Ik heb geen verfbrander liggen maar heb de föhn van m'n vrouw gepakt; op dat ding zat een sticker met de aanduiding '2000W' :+

Ik heb het afgebroken stuk in de lengte doorgezaagd met een los zaagblad van een babyzaagje. Vervolgens de boel verwarmd en met een tang het afgebroken stuk beetje bij beetje eruit kunnen trekken. De aansluiting in de muur is een héél klein beetje beschadigd maar mag eigenlijk geen naam hebben. Ik ga daar straks een nieuwe pijp inlijmen en aan de buitenkant de boel volsmeren met kit zodat evt. 'haargaatjes' zeker zijn afgedicht. Uiteindelijk is het een afvoer en geen aanvoer dus dat zal wel goedkomen (y)

Verder nog een vraag m.b.t. mijn spouwmuurontluchting
Althans, ik denk dat het ontluchting van de spouwmuur is. De volgende situatie doet zich voor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 BU   IS    BI
|   |/////|   |
+---+     +---+

+---+     +---+
|   |/////|   |
|   |/////|   |
|   |/////|   |

BU = Buitenmuur
BI = Binnenmuur
IS = Isolatie

Binnen zit er een rooster op de muur, buiten zitten er een aantal bakstenen dwars ingemetseld met kieren ertussen. Als ik m'n hand ertussen steek voel ik wat trek. Ik wil graag het rooster aan de binnenkant helemaal dichtmaken, maar kan dat gewoon? Het geheel zit trouwens boven aan de muur, vlak onder het plafond, dus zo'n 2,40m vanaf de vloer...

Edit: vanzelfsprekend zitten er onder in de buitenmuur ook gewoon open stootvoegen

Harrie_ wijzigde deze reactie 03-12-2018 15:34 (7%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:00:
[...]
of gewoon een bouwkundige laten langkomen ;)
Dat laatste ga ik sowieso niet doen :P
Ik heb al een rooster boven het raam zitten, dus a.d.h.v. jouw uitleg neem ik de proef op de som en maak 'm binnen lekker dicht :+
Thanks!
Aardappel schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:53:
[...]
Is het nageïsoleerd of vanuit de bouw? Heb je nog andere manieren om te ventileren (roosters in ramen e.d.?)
Ik had deze reactie even gemist, dus bij deze nog even:
Het is geïsoleerd vanuit de bouw. Naast het rooster zit een raam van 1,80m breed met over de gehele breedte een ventilatierooster bovenin...

Harrie_ wijzigde deze reactie 03-12-2018 21:29 (37%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
frietsje schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:53:
Na een paar weken doorhalen is onze nieuwe badkamer bijna af :)
Nu ben ik aangekomen bij het kitten. Een tijdje terug was ik erg gecharmeerd van deze tips, dus ik gebruik nu zelden nog tape.
Ik hoop dat je er geen 2 kilo kit opsmeert zoals die kluns in de video :X

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Even een huishoudelijke mededeling:

Met de nieuwe pinfunctie op het forum kunnen uitzonderlijk nuttige posts nu gepind worden in het topic:

Laat maar even weten, desnoods via DM (mag ook aan @Harrie_ ) , of er posts met goede info in het topic staan die je graag gepind zou zien.

Mede mogelijk gemaakt door @Uncle Mel

Notna wijzigde deze reactie 05-12-2018 09:45 (10%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Vraag over geluidsisolatie:
Van het weekend ga ik de schouw maken voor mijn afzuigkap. Nu heb ik bedacht om die schouw straks vol te stoppen met iets wat geluidsisolerend werkt (om zodoende toch een paar decibel minder afzuigherrie te hebben). Wat zou ik het beste (niet te duur) in de schouw kunnen stoppen?

Ik had al bedacht om er een bult steenwol in te stoppen, maar is dat wel een goed plan?

Harrie_ wijzigde deze reactie 06-12-2018 12:29 (12%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:56:
@Harrie_ Wat ga je gebruiken voor het buizenwerk? Vaste spirobuis heeft de voorkeur t.o.v. zo'n flexibel prulletje van de bouwmarkt, zie ook: ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Ik heb bij mij de koof overigens niet geïsoleerd, vond het geluidsniveau wel meevallen, meeste lawaai komt bij mij toch uit de motor zelf waar ik niks aan kan doen.
Was eigenlijk wel van plan om een flexibele buis te gaan gebruiken. Ik kan er helaas niet omheen om, in een totale lengte van pak 'm beet 1 meter 5 bochten te moeten maken...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Reinier @m3gA @Rob-T6 Bedankt voor de tips. Als ik het zo eens naast elkaar leg dan denk ik dat de optie van Reinier de beste is :Y

• Jelte,89
Ik heb sterk mijn bedenkingen bij dampregulerende folies.. Ook wel klimaatfolies genoemd.
Onze concurrent (Dorken) heeft zo'n folie in haar assortiment, o.a. hier te koop. en daar staat het volgende:
Dampregulerende folie voor gebruik bij platte- en hellende daken. De Novaflexx folie herkent de luchtvochtigheid en past haar eigenschappen zo nodig aan. Bij een droge omgeving functioneert het als dampremmende folie. Bij een vochtige omgeving nemen de dampdoorlatende eigenschappen het over.
Dus op het moment dat het vochtig word, gaat ie open en komt het dus alsnog in je constructie... en punt 2, met dit product geef je aan dat al je overige dampremmende producten die zie ook in de markt zetten 'niet goed' zijn

En ik vraag me af hoe je de eigenschappen van LDPE dusdanig kunt beïnvloeden dat ze doen wat jij wilt...

Nb, Mooi uitzicht! :)

Revive the guild!

• Jelte,89
De laatste tijd helaas te weinig kunnen doen, mede door een verhuizing van m'n zus naar een woning waar flink geklust moest worden,

Maar die schuur is nu geisoleerd, en de vlizotrap zit erin!

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Lekker bezig @Jelte,89! Ziet er goed uit!

Even voor de beeldvorming; je bent hier toch ooit gewoon zomaar ineens mee begonnen toch? Meen me te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat je op een dag gewoon 'from scratch' begonnen bent met deze 'hobby'?

• Jelte,89
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:48:

Even voor de beeldvorming; je bent hier toch ooit gewoon zomaar ineens mee begonnen toch? Meen me te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat je op een dag gewoon 'from scratch' begonnen bent met deze 'hobby'?
Klopt, vorig jaar Juni is het hout geleverd, zal is even kijken of ik daar nog wat posts van kan vinden.
Achteraf gezien had ik beter een topic kunnen openen.

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Jelte,89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:14:
Klopt, vorig jaar Juni is het hout geleverd, zal is even kijken of ik daar nog wat posts van kan vinden.
Volgens mij heb ik die al in de OP gezet, of althans een aantal daarvan...
Jelte,89 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:14:
Achteraf gezien had ik beter een topic kunnen openen.
Dat kan alsnog hè? Ik heb zelf ook al lang op de planning staan om alles in een topic te zetten; heb inmiddels alweer een hoop foto's verzameld die ik hier nog niet heb geplaatst dus daar moet ik toch binnenkort maar een keer aan beginnnen. Helaas ontbreekt het vaak aan tijd want met al die foto's ben je zomaar weer een hele avond aan het kloten om alles fatsoenlijk in een OP te krijgen.

• Jelte,89
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:48:

Afgelopen maart:

maandje geleden:

Revive the guild!

• Jelte,89
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:21:
[...]

Volgens mij heb ik die al in de OP gezet, of althans een aantal daarvan...

[...]
Nice! Wist niet dat ik daarin stond!
Dat kan alsnog hè? Ik heb zelf ook al lang op de planning staan om alles in een topic te zetten; heb inmiddels alweer een hoop foto's verzameld die ik hier nog niet heb geplaatst dus daar moet ik toch binnenkort maar een keer aan beginnnen. Helaas ontbreekt het vaak aan tijd want met al die foto's ben je zomaar weer een hele avond aan het kloten om alles fatsoenlijk in een OP te krijgen.
Ja, misschien geen gek idee, een druilerige zondagmiddag komt er vast nog wel aan, Ik weet alleen niet hoe ik zo'n TS/OP een beetje fancy aankleed. Topic zou nog wel actueel kunnen blijven met het oog op de tuin, wat palen en een hout/container hok.

Ik zal de schets is even uploaden...

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Even een kleine update m.b.t. mijn keuken. The road so far:

Dit was de keuken:

Na de eerste sloopsessie:

Na de tweede sloopsessie, het verleggen van de leidingen en het maken van de koof in het plafond:

Detailshot van mijn nieuwe koof, waar de verlichting in komt en van waaruit ik de schouw ga maken. Incl. brakke tekening van wat dan uiteindelijk de bedoeling is ;)

Harrie_ wijzigde deze reactie 21-12-2018 00:02 (19%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@kwakke01 Heb je foto-album even bekeken en inderdaad zoals @virtualJac zegt: een dik huis! d:)b

Ik ben nu wel benieuwd; wat is de locatie dan?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@jordeeeh Wellicht dat je een gedeeltelijke verstopping hebt, zo klinkt het probleem wel in ieder geval...

• Jelte,89
decipherer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:11:
Bedankt voor de reacties allemaal! Een verlate reactie van mijn kant:

[...]

Bij isover (wat ongetwijfeld eenzelfde soort folie is) verwoorden ze het iets anders en geven ze aan dat bij lage luchtvochtigheid zoals in de winter vaak voorkomt de folie dicht gaat en bij hoge luchtvochtigheid (in de zomer) de folie open gaat. Omdat in de winter het vocht wat in de constructie komt condenseert zou op dat moment de folie zo dicht mogelijk moeten zijn. Terwijl het in de zomer open kan zijn zodat het evt aanwezige vocht weer kan verdwijnen. Lijkt op zich een plausibel verhaal, maar ik vraag me ook af hoe dat goed gaat
Mee eens, maar hoe ga je de moleculen/celstructuur aanpassen? Die polymeren hebben echt niet in de gaten dat het winter/zomer is... en warme lucht (zomer) KAN meer vocht bevatten dan koude lucht... hoe doen ze het dan?

Revive the guild!

• Jelte,89
decipherer schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:34:
[...]

De folie die jij beschrijft herken ik zo als een dampopen folie. De vario folie werkt volgens de beschrijving op de website van isover anders, is luchtdicht en heeft ook geen binnen- of buitenzijde.

De luchtdichtheid staat bescheven in dit document: https://www.isover.nl/sit...e_luchtdicht_bouwen_1.pdf

Dat er geen binnen- of buitenzijde is staat beschreven bij de veelgestelde vragen hier: https://www.eigenhuisisol...teem/veelgestelde-vragen/
In het antwoord op de vraag 'In welke richting moet Vario KM folie worden aangebracht?'

[...]

Zoals ik het begrijp: door het aanbrengen van extra isolatie wordt de temperatuur van het huidige dakbeschot verlaagd, er zit immers al een laag isolatie voor die een hoop warmte tegenhoudt. Daardoor wordt het condensatiepunt verplaatst naar een locatie die zich mogelijk (maar niet perse) in de minerale wol bevindt.
@Teijgetje, dat is inderdaad zoals Decipherer omschrijft een dampopen folie, en deze mag volgens het bouwbesluit (Afaik) niet meer worden toegepast onder hellende daken,

Maar waarom zou je klimaatfolie überhaupt willen? we hebben het over de warme zijde van huis, Isoleren is ventileren, die damp die je dus produceert waait weg door ventilatie. Gevolg: geen damp op het dampscherm. In de winter koelt het buiten hard af en komt de koude lucht onder de dakpannen op de dampopen folie in aanraking met warme lucht, warme lucht kan meer vocht bevatten en gaat daarom 'in de buurt van' de dampopen folie condenseren. Wat aan de koude zijde condenseert kan er zo af lopen, die paar druppels die onder de folie condenseren kunnen 'ademen' en dus verdampen door de folie....

Waar zie je het voordeel van een klimaatfolie in bovenstaand verhaal?

Ik ken de producenten van deze folie wel, en ik vind dat ze met dit product hun overige dampremmers een beetje in de zeik zetten...

En stel nu dat je een warme dag krijgt in de winter... of andersom, en ook het feit dat de folie luchtdicht is... hoe kan de folie dan ventileren/damp eruit krijgen?

Revive the guild!

• Jelte,89
Gebanned schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:58:
[...]

Er zijn ruwweg twee soorten dampopenfolies: spinvlies en microperforatie; wat Teijgetje beschrijft is microperforatie en die mag je bij daken platter dan 30 graden niet meer gebruiken ivm kans op druppels die door de gaatjes heen komen. Spinvliesfolies zijn dampopen door de "weef"structuur van de folie zelf en hebben kleinere openingen de geen druppels doorlaten door de capillariteit en mogen/moeten wel gebruikt worden aan de buitenkant van het dak..

[...]

Voordeel van de folie is dat je geen condensatie krijgt in je isolatiemateriaal. Als het binnen 20 graden met 70%rv is, zit er ongeveer 10 gram damp in iedere kilo lucht. In je isolatiemateriaal verloopt de temperatuur van de binnentemperatuur naar de buitentemperatuur; in mijn voorbeeld neem ik even 5 graden. Dat betekent dat er dan ergens in de isolatie een punt is waar de temperatuur onder de 14-15 graden komt. Bij die temperatuur is de maximale hoeveelheid vocht (100 %rv) 10 g/kg. In het gedeelte waar de lucht kouder is zal de overtollige waterdamp condenseren omdat er nooit meer dan 100%rv aan damp in de lucht aanwezig kan zijn. In de lucht van 5 graden tegen het dakbeschot, kan maximaal 7 g/kg aanwezig zijn.

Tot zover gaat alles goed want als we hebben het nu over een minimale hoeveelheid water; namelijk 10-7 g/kg lucht. En we hebben het over de lucht in de laatste paar (5) centimetes isolatiemateriaal: 0.05 m * 1.2 kg/m3 * 3 g/kg = 0.18 gram water per vierkante meter dakbeschot; dat is nog geen hoeveelheid waar je bang voor moet zijn.

Nu komt alleen het vervelende deel. Bij 5 graden is de partiele druk van damp 870 Pa en bij 20 graden is die 2340 Pa. Door dit dtukverschil krijg je een constante stroom van damp vanuit je woning naar je isolatie toe omdat de concentratie zich probeert te vereffenen.
En om dat te proces te stoppen leg je een dampscherm aan.
100% correct, En met name in je laatste zin zeg je precies wat ik ook bedoel. Om damp te remmen leg ik een dampscherm aan... ongeacht zomer/winter met een folie die magisch reageert op vochtigheid.

Revive the guild!

• Jelte,89
Inderdaad wat offtopic, maar ik ben zeer tevreden met het witte/grijze van pro gold...

Wat meer ontopic... Gisteren en eergisteren het vloertje gecoat met een epoxy...

Jelte,89 wijzigde deze reactie 13-12-2018 11:32 (44%)

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Frogy schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:16:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een buitenwandlamp welke bij schemer en beweging gaat branden, nu heb ik bij cranenbroek een lossen sensor gevonden die beide kan, maar ik wil deze eigenlijke geintregreed hebben. maar kan op internet alleen maar prijzigen vinden.
edit: sorry verkeerd gelezen. Je zoekt dus een lamp die aanspringt bij beweging maar alleen in de scherm/donker? Ik heb zo'n lamp gekocht bij cranenbroek een aantal jaar terug. Hebben ze die niet meer dan? Ik meen me te herinneren dat ze daar toch wel wat modellen van hebben liggen, van klassiek tot modern.

edit2: +1 voor Cranenbroek, ik was die nog niet eerder tegengekomen in dit topic. Bij deze voor iedereen die in het zuiden woont, maar nog nooit bij de Cranenbroek is geweest => echt een prachtige winkel voor iedereen met 2 rechterhanden en/of groene vingers!

Harrie_ wijzigde deze reactie 13-12-2018 15:33 (76%)

• Jelte,89
YaaD schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:35:
[...]

Ziet er goed uit gozer. Was het lastig om het geheel glad en zonder bellen te krijgen? Heb je met kleur besteld of heb je dat later zelf toegevoegd ofzo? Ben wel benieuwd naar het eindresultaat overigens. Droogt het wel met dit weer?
Danku! We hadden zo'n terrasverwarmer aan, droogt hard genoeg met de verharder erbij in, Een kameraad had dit nog staan en koste me niks, vandaar. Je koopt dit gewoon als set, deel primer met verharder en soort 2k aflak.
Eindresultaat is zoals dit, alleen dan iets minder glanzend, zal zo nog ff foto'tje schieten voor je!

Is overigens 9010.
zonoskar schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:55:
@Jelte,89 Had jij het beton niet laten vlinderen? Om er dan een gekleurde epoxy overheen te kiepen, zonde eigenlijk. Je had zo'n vloer als @YaaD kunnen hebben :)
Jawel, maar in eerste instantie had ik begroting van 600 euro voor het beton op basis van wat kruien met wat vrienden, werd uiteindelijk uitbesteden icm betonpomp a 1500 euro... dus ik heb wat concessies gedaan om deze prijs wat lager te krijgen, Schuur is denk ik 4 keer gevlinderd, veranda 2 of 3 keer. mogelijk heb ik een ander soort beton. En dit spul had ik voor nu voor nop! (toch gauw 250 euro wat je erop kiepert...)
Kleissen88 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:06:
[...]

Jelte89, welk Typ coating heb je gebruikt? Een 2-K coating op kleur? Wil binnenkort in de garage ook nog een coating aanbrengen.
Is inderdaad een coating op kleur, Brillux multi protect 800 staat op de 'aflak'

Revive the guild!

• Jelte,89
@YaaD

Dit is het nu,

Revive the guild!

• Jelte,89
YaaD schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:06:
[...]

Ziet er echt puik uit zeg. Zeer sjiek! Zie ik gipsplaten liggen? Ga je daar de binnenkant mee bekleden?
Yep! Is watervast gips... vond dat de goedkoopste/beste oplossing voor een strak resultaat... ik wil de wanden/plafonds graag zo strak mogelijk, voor datgene dat ik wel ophang heb ik pas op aanraden en goede bevindingen van een vriend van die stalen hollewand pluggen gehaald met zo’n tang erbij...

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Jelte,89 Dit gaat toch nog steeds om de overkapping in je achtertuin, die aan één zijde gewoon open is? Als dat zo is weet ik niet of gips wel een handige oplossing is... :X

• Jelte,89
Harrie_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:19:
@Jelte,89 Dit gaat toch nog steeds om de overkapping in je achtertuin, die aan één zijde gewoon open is? Als dat zo is weet ik niet of gips wel een handige oplossing is... :X
Nee, dit deel zit achter de veranda, dit is de schuur... deze is dicht rondom en geïsoleerd.

Revive the guild!

• Jelte,89
ThunderHorn schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:51:
Een vraagje voor de Nederlandse klussers. In onze renovatie zijn we van plan om gebruik te maken van meerlagig parket, of lamelparket. Via een online zoektocht kwam ik uit op de fabrieksverkoop van bebo parket. Aangezien het voor mij toch 3u rijden is, wou ik hier even polsen of het de verplaatsing waard is. We zouden het dan wel proberen combineren met een overnachting en kerstshoppen ergens tussenin. Ook hier zijn tips voor leuke steden welkom. :-)
Ik woon er 10 minuten vandaan, verwacht niet teveel expertise/kwaliteit van het personeel. Het is familie van handel en dus snel geld, (Die familie heeft veel meer bv's). hou ook even rekening met het feit dat de prijzen ex. btw zijn.

Kwaliteit van de producten is prima, heb er zelf 6 jaar geleden ook laminaat gekocht ivm prijs, (ik wil graag een goedkope vloer, dan doet het niet zo zeer als je na x jaar wat nieuws koopt.) leven er veel op, ook icm 2 jonge kinderen, maar aan het laminaat zelf mankeert niets.

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@MikeyMan Als je dan toch bezig bent zou ik zeker per groep een kogelkraan plaatsen zodat je individueel de boel dicht kunt zetten. Zoiets heb je bijna nooit nodig natuurlijk, maar die enkele keer dát je het nodig hebt ben je er wel echt blij mee...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:21:
@Nivado @Harrie_ Heb dit eruit gesloopt:
[Afbeelding]

Kan niet precies plaatsen wat het is, los van de kogelkranen.
Weet niet of ik nu nog iets vergelijkbaars terug moet zetten.
De wasmachinekranen in de keuken hebben wel een ontluchter, maar geen keerklep.
Buitenkranen geen keerkleppen en geen aftappers.
Lekker er tussenuitlaten, ik zie een aftapper zitten en voor de rest een hoop koppelingen die m.i. nergens voor dienen behalve de boel aan elkaar te koppelen. Kan de maten zo niet zien maar bijv. rechtsonder lijkt het alsof de kraan 1/2" is, er vervolgens een stukje pijp 1/2" aanzit en daar weer een koppeling aan naar 3/8"

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
vso schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:06:
[...]
pff harry de beunhaas.
[...]
Ik heb er geen bezwaar tegen dat je mensen uitmaakt voor beunhaas, maar daar mag je wel iemand anders z'n naam voor misbruiken :+ :9

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:02:
@Oilman @Nhz Ja heel verhaal....
Heb de afgelopen weken mijn dekvloer verwijderd om nieuwe vloerverwarming aan te leggen. Maar nu kwam ik bij een uitbouw een deel tegen waar geen betonvloer onder de dekvloer lag, maar alleen piepschuim.

Waar ik de rest van de ruimte met noppenplaten ga doen, zal ik dit deel dus gewoon met wapeningsnetten leggen, maar die wil ik in de buurt van de overgang wel vast maken.

Zoals het origineel zat, waren er dus een soort van slagpluggen (maar misschien wel iets anders) in de vloer gezet en omgeslagen. Dat wil ik hier weer doen op de halve meter overlap. Misschien niet perse nodig, maar voelt wel beter.
En als je de slagpluggen gewoon recht erin slaat, ze een stukje uit laat steken en de netten eraan vast vlecht met draad?

• Jelte,89
MikeyMan schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:02:
@Oilman @Nhz Ja heel verhaal....
Heb de afgelopen weken mijn dekvloer verwijderd om nieuwe vloerverwarming aan te leggen. Maar nu kwam ik bij een uitbouw een deel tegen waar geen betonvloer onder de dekvloer lag, maar alleen piepschuim.

Waar ik de rest van de ruimte met noppenplaten ga doen, zal ik dit deel dus gewoon met wapeningsnetten leggen, maar die wil ik in de buurt van de overgang wel vast maken.

Zoals het origineel zat, waren er dus een soort van slagpluggen (maar misschien wel iets anders) in de vloer gezet en omgeslagen. Dat wil ik hier weer doen op de halve meter overlap. Misschien niet perse nodig, maar voelt wel beter.
Dat piepschuim is de isolatie van je uitbouw, en die noppenplaten, bedoel je daar noppenfolie mee? of van die kunststof platen waar je de vloerverwarming omheen draait?

Ik denk dat je je te druk maakt, een net voorkomt dat het beton kan scheuren en dus breekt, die moet je iets los leggen, verder niet.

Revive the guild!

• Jelte,89
Hoeveel cm beton ga je storten? en kun je de netten niet even vast vlechten aan het net in de uitbouw? dus aan de bestaande netten? om deze eventuele hoogte te halen even een kapotte stoeptegel eronder...

Jelte,89 wijzigde deze reactie 20-12-2018 09:40 (73%)

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Jelte,89 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:38:
Hoeveel cm beton ga je storten? en kun je de netten niet even vast vlechten aan het net in de uitbouw? dus aan de bestaande netten? om deze eventuele hoogte te halen even een kapotte stoeptegel eronder...
Gewoon vastvlechten inderdaad. Maar Mikey wil om - nog onbekende redenen - de boel muurvast hebben zitten nog voordat er gestort wordt :?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@Nhz @MikeyMan
Een vlechtmachine kopen/huren is toch wel een beetje overkill voor deze klus? Gezien het feit dat het maar een eenmalig klusje is (en je niet een complete fundering hoeft te vlechten) pak je toch zeker wel gewoon een vlechttang?

• Jelte,89
@Prutzertje , Ik zou sowieso even gaan kijken, kost niks en je hebt gelijk een beeld van de situatie.
Zoals @twain4me ook al aangeeft, mag de buurman niet zomaar zand tegen je schuur aangooien, Als hij dit heeft gedaan dan moet ie maar een border (met folie erin) maken voor z'n waterval. Evt kun je em daar mee helpen idd.

Revive the guild!

• Jelte,89
asdf25 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:59:
[...]

[...]

Bij Bebo is het al tig jaar lang elke dag fabrieksuitverkoop, woon er om de hoek. Verkopen degelijk spul, hoor er niet vaak slechte verhalen over. Je moet geen fraaie showroom/ toonzaal verwachten, het een oude houtbewerkingsloods. Er liggen wel honderden houten vloeren in de loods, genoeg keuze dus. Als je gaat kun je beter een doordeweekse dag gaan en niet op zaterdag. Het stikt er dan van de mensen plus verkopers weten niet wat ze verkopen, gros is vakantiewerkers.
Klopt, Wij hebben hier in Rijssen Goedkope gebinten/Outdoor gigant zitten, Zijn dealer van Tuindeco, met't spul is niet veel mis maar het plaatje eromheen is ook weer raar, op maandag en dinsdag zijn ze gesloten, dan doen ze de administratie :X 8)7

Revive the guild!

• Jelte,89
Op aanraden van @Harrie_ een eigen topic gemaakt, opzich ook wel handig gezien het feit dat ik in de woning zelf ook nog een renovatie heb te gaan...

Bedankt Harrie!

Topic vinden jullie hier

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Jelte,89 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:35:
Op aanraden van @Harrie_ een eigen topic gemaakt, opzich ook wel handig gezien het feit dat ik in de woning zelf ook nog een renovatie heb te gaan...

Bedankt Harrie!

Topic vinden jullie hier
Ik zag 'm net voorbij komen...
Beter reserveer je ook alvast even post 3 en 4 voordat er gereageerd wordt... :)

• Jelte,89
Damn wat ben je snel!

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Zat toevallig net te kijken of er nieuwe topics/posts waren in W&V :7

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Teijgetje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:54:
Sorry guys, ik kon na twee reservaties het niet laten om ook maar vast te reserveren, je weet maar nooit wanneer het internet vol is. :9~

Ik snap overigens niet helemaal waarom je nieuwe updates niet , óf in je first post verwerkt, óf gewoon in het topic plaatst, achteraan.
In het laatste geval krijgt elke volger te zien dat er een nieuwe post is, wijzig je de FIPO of een andere post dan krijg je dat niet te zien.
En meestal scroll ik dan ook maar terug in een topic tot waar ik gelezen heb. Dus een wijziging van een eerdere post ontgaat me waarschijnlijk meestal.
Een FIPO of andere post wijzigen om de voortgang te laten zien lijkt me dus eerder onwenselijk.
Nou dan staat in ieder geval alles netjes bij elkaar. En verder kun je natuurlijk ook gewoon updates plaatsen + FIPO wijzigen. Dan krijgen volgers alle updates mee en iedereen die de totale showcase wil bekijken (of mensen die nieuw het topic binnenkomen) kunnen de gehele FIPO bekijken.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Teijgetje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:12:
[...]

Ja dat kan prima, copy-paste en het meest logisch.
Maar om dan een aantal berichten te reserveren als je kunt wijzigen?
Ik weet ook niet wat daar exact het praktisch nut van is, maar ik zie het iedereen altijd doen dus er zal wel een reden zijn die ik over het hoofd zie :?

Verder van mij uit ook nog even een update n.a.v. deze post.
Inmiddels is alles gestuct en doen mijn spotjes het!

Zaterdag ga ik weer verder met:
• Het maken van de schouw
• De keukenkastjes in elkaar zetten
• Keuken plaatsen
• Aanrechtbladenboer in laten meten (gaat waarschijnlijk tussen kerst en nieuwjaar plaatsvinden)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:49:
[...]

Vreemd eigenlijk dat ze in die tijd '97/'98 dan kiezen om deel wel geaard uit te voeren en de rest niet :? waarom zou je dat uberhaupt willen?
Heel simpel: omdat het niet hoeftverplicht was. Alles aarden = extra kosten. Ik weet niet wat voor woning je hebt, maar vooral bij rijtjeshuizen zie je dit soort fratsen veel. De marge op die woningen is al bijzonder laag dus op dit soort 'extras' wordt het eerste bespaard.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:12:
[...]

Het grappig is dat ons rijtjeshuis overal geaard is en de 2 onder 1 kapper dus deze constructie heeft van deels wel/niet geaard. (zelfde blok huizen, zelfde aannemer :o ) Maar zo zijn er meer verschillen, zo hebben wij dus nu ook een kruipruimte en de 2 onder 1 kapper weer niet.
Praten we ook over dezelfde bouwjaren?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:17:
[...]

Jep :) zelfde blok huizen ;) '97/'98
Het is ongetwijfeld een kostencomponent geweest, ook de kruipruimte. Geen kruipruimte aanleggen is in de regel goedkoper dan wel een. Dat de aannemer dezelfde is wil in deze ook niet zoveel zeggen; wie is de ontwikkelaar/opdrachtgever? De ene opdrachtgever bepaalt heel precies waar een woning wel en niet aan moet voldoen terwijl een ander de zaken juist weer zéér algemeen beschrijft. In dat laatste geval zal een aannemer als het even kan het minimale doen binnen het bouwbesluit om op die manier de marge te vergroten. Gezien het feit dat ze bij elkaar staan en uit hetzelfde bouwjaar zijn zal de opdrachtgever wel dezelfde zijn.

Verder wordt er natuurlijk vooraf gekeken wat een reëele verkoopprijs voor een woning is. Je kunt niet zomaar raak bouwen er vervolgens een percentage opzetten en dat is dan de verkoopprijs. Dat kan wel, maar als je dan een tussenwoning wil verkopen in Lutjebroek voor 5ton zul je niet veel kopers vinden. Je ziet dus wel vaker een commerciële afweging bij zoiets die wordt ingegeven door de verkoopprijs.

Dat allemaal gezegd hebbende, blijft het natuurlijk giswerk waarom bij de ene woning voor A is gekozen en bij de andere woning voor B. Misschien heeft er in de ene woning wel een andere onderaannemer gezeten dan in de andere, misschien is in de woning waar alles geaard is alles al een keer vervangen door een vorige eigenaar...

Harrie_ wijzigde deze reactie 21-12-2018 15:24 (17%)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
TheJVH schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:25:
Plus het risico is in bepaalde ruimtes groter dan in andere. Badkamer = water / vocht = geleiding, dus er hoeft in theorie maar 1 draadje ergens in het water te hangen, en je hebt al risico op elektrocutie. Zelfde verhaal in de keuken: Water + stroom = gevaar, en in de keuken heb je dan ook nog eens een hoop elektrische apparaten wat het risico vergroot. In de woonkamer moet het wel heel erg mis gaan wil je elektrocutiegevaar hebben, meeste apparaten (behalve alieexpress) hebben daarom ook een keurmerk waardoor je vrij zeker bent dat er niet zo snel mis mee kan gaan.
Ik heb het nog even teruggelezen ging er eigenlijk vanuit dat dit geen uitleg meer behoefde. Juist vanwege het verschil in risico was in het bouwbesluit '92 opgenomen dat natte ruimtes verplicht geaard moesten zijn en in de overige ruimtes niet.

Dus nogmaals; waarom zou je niet gewoon alles aarden? =>
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:08:
[...]
Heel simpel: omdat het niet verplicht was.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:45:
[...]

Maar een apparaat in de woonkamer kan dan toch ook onder stroom komen staan? (een lamp, tv etc..)
Of hebben apparaten met keurmerk het zo voor elkaar dat het zelf ervoor zorgt dat het niet geheel onder stroom komt te staan?

Ik denk dat we zodra we overgaan en klussen gewoon aarde proberen aan te leggen indien dat niet al te moeilijk kan :) vind het een prettiger idee sowieso in de woonkamer.

Edit: overigens van de week de bouwtekeningen gehad van de verkoper, eens kijken of daar iets opstaat over de elektrische installatie. Riolering had hij zelf met pen aangegeven waar de buizen lopen onder het huis :P
Vaak zie je in woningen uit de jaren '90 dat er wel aarde in de centraaldozen in het plafond zit. Als dat het geval is (even bijv. in de woonkamer in de centraaldoos kijken bij je lampen) dan hoef je alleen maar aardedraad te trekken van je WCD naar de centraaldoos, in de centraaldoos lasdop erop en de WCD vervangen door een geaarde :Y

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:18:
[...]

Ik vermoed het wel, aangezien de keuken en garage (met aarde) achter de woonkamer liggen t.o.v. de meterkast, zal dit wel allemaal via de woonkamer daar naartoe gaan. (en geen kruipruimte, dus zal wel allemaal via plafond gaan vermoed ik.
Dat is misschien een iets te voorbarige conclusie; in feite loopt iedere groep apart naar de meterkast => het is dus niet zo dat de aarde van je keuken naar de centraaldoos in je woonkamer loopt en van daaruit weer doorgelust is naar de meterkast. Als de regels gevolgd zijn loopt er een aardedraad van je meterkast linea reacta naar de keuken, zit er een aardedraad in de centraaldoos van de woonkamer dan komt ook deze rechtstreeks van de meterkast af.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:26:
[...]

Bedankt nog voor deze tip, handig programma om een zaagplan te maken voor plaatmateriaal!
@Notna @Harrie_ even een pin maken van deze post?
Goed plan, misschien ook handig om die op te nemen in de OP?

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:26:
[...]

Bedankt nog voor deze tip, handig programma om een zaagplan te maken voor plaatmateriaal!
@Notna @Harrie_ even een pin maken van deze post?
Harrie_ schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:28:
[...]

Goed plan, misschien ook handig om die op te nemen in de OP?
Pinnen kan niet omdat het vorige topic gesloten is. Maar toevoegen aan de TS kan prima.

@Harrie_ ; would you do the honours?

• Jelte,89
Is de schuur geïsoleerd? En je hebt wel erg korte, en weinig scharnieren gebruikt

Wel mooi bekleed, wat is het voor hout?

Jelte,89 wijzigde deze reactie 26-12-2018 12:54 (20%)

Revive the guild!

• Jelte,89
zonoskar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:08:
[...]

Ik stook niet, het is een garage. Het vocht zal wel condenseren, of het zaagsel wat in de naden blijft als ik niet goed veeg trekt het aan, ik weet het niet. Op plekken waar dozen gestaan hebben is het ook altijd vochtig. Moet ik gaan verwarmen, of ventileren?
Hoelang zit je dak er nu +- op? mogelijk dat je de tegels nat waren ten tijde dat je ze gelegd hebt? zagels trekt het vocht uit de steen en dat zie je bijvoorbeeld nu?!

Wat zit er tussen je EPS en tegels?

Wat ik me kan herinneren is je werkwijze altijd goed geweest en kan het daar dus niet aan liggen, maar een natte fiets die je binnen zet kan natuurlijk al een bult veroorzaken

Revive the guild!

• Jelte,89
zonoskar schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:52:
[...]

Ja, ligt nog zand tussen. Ik heb in de geel zand naast het huis een gat gegraven, bouwfolie er in, dan een dun laagje glaswol om oneffenheden op te vangen, dan de PIR, een gedeelte van het gele zand weer op de PIR en daar de tegels in gelegd. Ik heb de PIR platen overigens niet afgeplakt, ik dacht dat dit niet echt nodig was voor een vloer en bovendien ligt er folie onder. Het heeft volgens mij maar 1 keer geregend terwijl ik bezig was met de vloer, dus een stukje glaswol zou nat kunnen zijn. Verder was het vrij droog tijdens het bouwen, tot het dak er op zat. En bij het bouwen zelf heb ik ook heel weinig water hoeven gebruiken (voordeel van houtbouw). oja, en het grondwater zit vrij diep (2m).

[Afbeelding]

[...]

Dak ligt er sinds midden september op, maar toen waren de muren nog niet af. Begin oktober hing de garagedeur er in en waren de wanden dicht, maar sinds 1 december zitten de deuren er in en was het wind dicht. Misschien nog te kort dag?
Zoals eerder aangegeven, denk ik inderdaad dat het het vocht is uit het gele zand, geel zand haal je ook altijd nat, (1800kg per kuub), droog zand kan daar best wel 300/400kg (dus liter) onder zitten, een tegel is ook poreus dus het is mogelijk dubbelop, inderdaad, flink wat zaagsel laten liggen en van tijd tot verhitten, je werkwijze is iig wel juist geweest dus geen zorgen!

Revive the guild!

• Jelte,89
Reinier schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:00:
[...]

Ja, er heeft twee jaar laminaat gelegen en dat lag verder prima. Voor de zekerheid ook nog gecheckt en het is vlak en waterpas.
Prima te doen met een troffeltje en een speciekuip, desnoods in een gewone emmer.

Egaline kan ook prima wat dikker aangebracht worden hoor, Tuurlijk is het niet het meeste ideale ervoor en duurt het wat langer voordat het hard is maar zou me er voor deze toepassing niet echt druk over maken

Revive the guild!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
In navolging van deze 2 posts:
Deel 1
Deel 2

Weer even een update...

De schouw gemaakt en gegrond:

De schouw vervolgens afgelakt en de keuken geplaatst. Op de 'koffiecorner' ligt nu een tijdelijk blad van een stuk MDF wat ik nog had liggen. Verder zijn er ook 2 deurtjes te zien die qua kleur afwijken, hier is iets verkeerd gegaan vanuit de interieurbouwer dus ik krijg 2 nieuwe deurtjes nageleverd :+

Een staal van het terazzo/granito blad. Het blad wordt straks 5cm dik en zullen we een maand op moeten wachten:

Als het blad er straks op ligt moet er nog getegeld worden. In de tussentijd ga ik vast de plinten, de passtukken en de zijnpanelen van de 'coffiecorner' maken :)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Dank :)
Annuk schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:18:
Wat voor machines heb je rechts in de hoek staan dan?
Vaatwasser en koelkast? En krijg je die niet inbouw of kijk ik niet goed?
Vaatwasser en koelkast inderdaad. Dat zijn inbouwmachines, maar daar zitten nu de fronten nog niet op. Als straks het blad erop ligt moet ik die machines nog een paar millimeter opschroeven en dan kunnen de frontjes erop.
En trouwens je koffiecorner, is die nu zwevend gemonteerd of lijkt dat ook zo?
Dat lijkt zo :Y)
Er zitten zwarte kunststof pootjes onder maar tegen de donkere vloer vallen die op de foto zo ongeveer weg.
Verder ziet het er al erg netjes uit :D
Dank :) :7

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
@zonoskar @CappieL
Koel-vriescombo staat recht achter deze deur:

Daar staat de 'voorraad' en de koelkast in de keuken is dan voor de versproducten, aangebroken fles frisdrank en broodbeleg. Was nog een moeilijke afweging want uiteindelijk betekent dat wel meer bukken, maar na járen (in dit huis, mijn vorige huis, en alle daarvoorgaande huurwoningen) altijd een halve vierkante meter werkbladruimte gehad te hebben in de keuken wilde ik de ruimte op het werkblad zo groot mogelijk houden.

Edit:
deze foto is gemaakt vanuit de deuropening van bovenstaande foto :)

En dan heb ik ook nog een vriezer in de garage staan, die is al 2 jaar niet aangesloten, maar misschien ga ik die weer nodig hebben als er straks een paar koters rondlopen >:)

Harrie_ wijzigde deze reactie 04-01-2019 08:27 (21%)

Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True