Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 8
Acties:

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:55

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:41

Jelte,89

Welkom in het Doe-Het-Zelf verzamel en Q&A Topic

Doe-het-Zelf; voor de 1 een reden om 2 linkerhanden te claimen, de ander om de creatieve (en besparende) geest de vrije loop te laten. Tafels, stoelen, complete huis renovaties of wat dacht je van iets simpels als het vervangen van een dop op de deksel van een pan? You name it, er is hier wel een plek voor.

Vorige delen

[HK] \[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 2
[TL] [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 3

De rest staat gelinked naast de titel :Y

Wat we hier graag wél zien...

• Kleine vragen over klussen die je aan het doen bent (dus géén gereedschapsvragen, die mogen hier [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 )
• Dilemmas waar je voor staat
Complete showcases (varierend van complete banken tot aan een plank aan de muur :+ )

Wat we hier graag niet zien...

• Vragen over gereedschap (welke boormachine moet ik hebben, is Merk X beter dan Y?)
• Ellenlange progress fotos en updates van grote showcases/projecten. Vanaf nu mogen die een eigen topic in SG krijgen :) (ipv dat we dit topic vol gaan proppen met die informatie)

Waarom zou ik alles zelf doen als het ook door een pro gedaan kan worden?

Toegegeven, het is natuurlijk wel erg relaxed als je een ander ziet werken terwijl je zelf kan liggen chillen op de bank. Ook zijn er klussen die een ware kunst zijn en je gewoon aan iemand moet overlaten of simpelweg omdat het toch wel een beetje gevaarlijk is om het te doen zonder alle juiste voorschriften (main gasleiding vervangen bijv.)

Maar het zelf kunnen bedenken, creëren of repareren van iets voor (vaak) een fractie van de prijs is niet alleen goed voor de portomonnee, het zorgt ook voor een zeker onafhankelijkheid indien er iets mis gaat Met wat basis gereedschap kan je zo 50% van de klussen zelf oplossen zonder daar arbeidsloon aan kwijt te zijn. En zeg nou zelf; hoe stoer is het als je kan zeggen tegen je vrienden en familie, dat niet een dure webshop die steigerhouten bank gemaakt heeft, maar jij?

Maar ik heb 2 linkerhanden!

Zoals iemand al eens eerder aangegeven heeft; de kans dat je 2 linkerhanden hebt is nihil. Ik ben het nog niet tegen gekomen op Wiki :+. Als je de spreekwoordelijke 2 linkerhanden hebt; heb je het wel eens een kans gegeven of denk je bij voorbaat al: Ik kan het toch niet!?

Persoonlijk had ik tot 10 jaar terug nog nooit een hamer of een boormachine vastgehouden. Toch ben ik 4 maanden tezamen met mijn schoonvader bezig geweest ons eerste gekochte huis van top tot teen te renoveren. Een lijst met een aantal dingen die we gedaan hebben:

- Slopen van plafonds
- Opnieuw aanleggen elektra
- Slopen van een schoorsteen en repareren van de vloeren
- Laminaat leggen
- Keuken installeren en bouwen
- Draagmuur slopen en opvangen
- CV installatie aanpassen
- etc.

Toevallig had ik er blijkbaar redelijke aanleg voor en leer ik steeds weer van wat ik gedaan heb. Sterker nog; ik denk dat de meeste wel het gevoel kennen; hmm dat zou ik de volgende keer toch anders doen! (en zo blijf je bezig ;) )

Inspiratie

Het meubilair, maar vooral het bureau van Joopieboy

Een kleine greep uit de woodworking skills en de authentieke schuur van Jelte,89
Houtbewerking
Bouw en constructie
Het dak
Afwerking

De werkplaatsinrichting van Atmoz

Een bed voor de dochter van L.N.

Terminologie

Kom je een term tegen en weet je bij God niet wat er mee bedoeld wordt? Hieronder een aantal veel voorkomende:

Mooie, Engels geschreven, overzicht van schroeven is hier te vinden.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Screw_Head_-_Torx.svg/40px-Screw_Head_-_Torx.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg/40px-Screw_Head_-_Torx_Tamperproof.svg.png
Torx
Een torxkop op een schroef bestaat uit een stervormig gat met zes hoekpunten waarin de torxsleutel past. Torx heeft als voordeel een betere overbrenging van de kracht van de schroevendraaier op de schroef en minder kans dat de sleutel uit de schroef schiet. Wel is het belangrijk om er goed op te letten dat de kop goed in de schroef steekt, anders is het makkelijk om de schroefkop of de schroevendraaier te beschadigen. Ook is geen axiale kracht nodig (kracht in de richting van de schroef; zoals wel bij Pozidriv en Phillips schroefkoppen), waardoor ze makkelijker te schroeven zijn als je weinig werkthoogte hebt, en dus makkelijk met een L-sleutel of ratel aan de slag kunt.
Er bestaat ook een torxkop met een puntje in het midden: Tamper Resistant torx (afgekort Torx TR). Deze kunnen niet met een standaard torxsleutel worden losgedraaid, maar er zijn ook L-sleutels en bits met gaatje te krijgen waarmee dat wel gaat.
Veel voorkomende maten voor gewone formaten schroeven zijn T15, T20, en T25.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Screw_Head_-_Pozidrive.svg/40px-Screw_Head_-_Pozidrive.svg.png
Pozidriv / PZ
Ook vaak afgekort met PZ, komt deze kop veel voor. De kop lijkt op het eerste gezicht ook veel op een Phillips (PH) kop, maar een PH schroevendraaier gebruiken op een PZ schroef geeft een slechter contact en kan sneller een schroefkop dol draaien.
Een Pozidriv heeft een extra rib op 45° van de hoofd ribben, wat meer grip en kracht overdracht mogelijk maakt t.o.v. de Phillips schroeven. Dit zie je ook terug in het symbool dat een PZ schroefkop heeft, met een kruis over het 'plus' teken.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PZ2, maar PZ3 voor grote schroeven en PZ1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Screw_Head_-_Phillips.svg
Phillips / PH
Ook vaak afgekort met PH, komt deze kop minder vaak voor bij gewone klussen dan een Pozidriv (PZ) kop, maar wordt veel gebruikt in bv. electronica. De scheiding hier tussen is zeker niet 100%, en je kan ook regelmatig schroeven met een PH kop tegen komen buiten electronica.
De kop lijkt veel op de PZ kop, maar heeft gladde kanten, waar de PZ kop een extra ribje heeft tussen de hoofdribben. Een PZ schroevendraaier gebruiken op een schroef met een PH kop geeft een nog slechtere passing dan andersom, en kan makkelijk leiden tot beschadigingen van de kop of de schroevendraaier.
Een zekere mate van druk in de richting van de schroef is ook nodig om de schroevendraaier goed op de kop te houden, iets dat niet nodig is voor bv. torx of hex schroeven.
De meest voorkomende maat is de PH2, maar PH3 voor grote schroeven en PH1 voor kleinere schroeven komen ook regelmatig voor. PH0 en kleiner zie vaak in electronica terug.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Screw_Head_-_Hex_Socket.svg
Hex
Deze schroefkoppen worden ook vaak inbus of Allen keys genoemd, en hebben een simpele zeskantige vorm. Krachtsoverdracht is minder goed dan bv. een torx schroefkop, en de kans op dol draaien is ook een stuk groter met een hex schroefkop.
Net als de tamper-resistant torx, bestaat ook een hex kop met een puntje in het midden. Dit is voornamelijk om te voorkomen dat mensen iets makkelijk los kunnen draaien, maar bits en sleutels van dit type zijn wel verkrijgbaar.
Veel voorkomende maten voor een hex kop zijn 4, 5, en 6mm.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Screw_Head_-_Slotted.svg
Sleuf, gleuf
Deze simpele sleuf in de kop kwam vroeger een stuk meer voor dan tegenwoordig. Met reden, want de krachtsoverdracht is laag, en zelfs met een goed passende schroevendraaier is het heel makkelijk om uit de kop te schieten. Als je net kracht aan het zetten was, krijg je dan ook al snel krassen op het oppervlak en geschaafde knokkels.
Het ziet er wat netter uit op bv. een deurbeslag dan een PZ of torx kop, maar buiten dat is het devies om deze niet meer te gebruiken.

Handige links!

Voor al je vragen over elektrische installaties, neem even een kijkje in het zustertopic die hiertoe gemaakt is:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

https://tweakers.net/ext/f/M0XFF2VAIRzyVfUL8cV66Qm9/full.png
Grote webshop met veel pro-apperatuur tegen een scherpe prijs. Gratis verzending vanaf €20,-

https://www.toolstation.nl/ext/image/alpha/toolstation_logo.png
Geliefd om met name de scherpe aanbiedingen van Bosch Blauw accu boormachines en de scherpe prijzen die ze bieden. Goede site om eens te kijken voordat je naar de Gammel rent. Tevens een fijne plek om bulk schroeven in te slaan (Torx van het merk Spax bijv.) Bezorgt in heel Europa en voor BE en NL is het gratis verzenden vanaf 10 euro (daaronder €5,- )

Biedt van alles en nog wat aan op het gebied van gereedschap. Heeft vaak toch wel de laagste prijs en een groot aanbod. Gratis verzenden vanaf €150,- excl. BTW

https://www.powersem.net/conrad-eps.jpg%5D
Welke Tweaker kent Conrad nu niet? Niet alleen voor de kleinere onderdelen om mee te klussen maar ook voor de boortjes, bitjes, schroefjes enz. Gratis verzenden vanaf €25,- met IDEAL

Oud NL bedrijf met een eigen reparatie dienst waardoor eventuele defecten sneller verholpen kunnen worden (itt terugsturen naar de fabrikant). Gratis verzending boven de €50,-

Handige weetjes!

- Bij Gamma/Karwei kun je op vertoon van je koop/huurcontract een kortingscoupon van 10% krijgen welke 3 maanden geldig is. Gewoon even bij de infobalie vragen.
- Lefty loosy, Righty Tighty! (oftewel; linksom is los, rechtsom is vast)
- Op de dozen van schroeven staat welk bitje er nodig is om te zorgen dat je het bitje niet helemaal kapot draait/danwel de schroef kapot maakt. Bij de betere merken krijg je vaak een bitje meegeleverd in het doosje
- Torx zorgt ervoor dat er meer kracht van de machine naar de schroef gaat en het er dus makkelijker in gaat. Tevens heeft het bitje veel meer grip waardoor je niet uit de kop kan slippen
- Doe jezelf een lol en koop geen schroeven bij de bouwmarkt. Je wordt afgezet waar je bijstaat en de kwaliteit is om te janken. Koop ze dan online van een merk waar je vanop aankan (Spax, Heco enz. )
- Ditzelfde geldt voor plaatmateriaal en houtverwante zaken. Met name balken zijn al krom wanneer je er naar kijkt, voor hetzelfde geld (of minder) is er betere kwaliteit te vinden bij o.a. Jongeneel, Pontmeyer, Raab Karcher of voor onze Zeeuwse vrienden bij de Jager Tolhoek

Disclaimer: Er wordt nog verder gewerkt aan de TS. Stay tuned

Jelte,89 wijzigde deze reactie 02-10-2019 13:21 (18%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Rickz
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11-11 15:06
Thanks!
kwakke01 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:31:
[...]

Succes! ik loop een paar maandjes op je voor met eenzelfde project; het ís inmiddels 1 huis, maar het voelt nog als kamperen.. tip 1 is dan ook; neem de tijd! het gaat nooit zo snel als je hoopt/verwacht, en als je begint aan het één, rol je zo in het volgende projectje. Probeer je iig aan je vooraf opgestelde plan te houden (op hoofdlijnen), anders is de verleiding groot om aan alles tegelijk te beginnen, en dan is halverwege alles half af, en ben je met niks klaar ;)T' is wel een lekker gevoel om op een gegeven moment dingen te kunnen opleveren, en te kunnen zeggen dat je bepaalde dingen af hebt; is ook goed voor de motivatie om door te gaan :)
Gaaf, jij ook succes! Bedankt voor de tips, een deadline hebben we niet maar proberen er wel zoveel mogelijk tijd in te stoppen om de snelheid er lekker in te houden. Hiernaast hebben we ook nog werk en een sociaal leven, dus de ene week hebben we meer tijd dan de ander :P

'T meeste sloopwerk is intussen wel gedaan, nu bezig met de afvoer (beginnen met de grootste buizen) en er moet nog even iemand langs komen die gaat kijken of we 2 draagmuren zo neer kunnen halen en welke stalen balk er nodig is om de verdieping op te vangen.

Voor en achter het huis een ontstoppingsstuk (vertrouwen in eigen werk B)), rechts naar de nieuwe keuken, links omhoog voor een be/ontluchting en toilet boven, in 't midden toilet beneden en naar achter voor tijdelijke keuken boven en daar komt in de toekomst de badkamer boven op.
Stalen gasleiding welke er nog zit gaat er uiteraard nog uit.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Jelte,89
Van de week 1 wandje dichtgemaakt, en een sparing gemaakt voor de televee

Revive the guild!

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Hieronder zie je de verwarmingsleidingen in mijn convectorput. De perskoppeling van de aanvoerleiding lekt. Wat kan ik het beste doen? Een loodgieter met een perstang langs laten kopen en nog eens naknijpen en hopen dat het daarmee opgelost is? Vervangen? Het stukje uit de muur is erg kort, dus dat is ook lastig, ik heb weinig zin om te breken. De buis staat overigens een klein beetje onder spanning omdat deze niet exact uitlijnt met de ingang van de convector. Gaat een perskoppeling daarvan al lekken?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:24
Inmiddels ben ik een heel stuk verder met de werkbank. In vorig topic een SketchUp tekening gepost, nu het frame af en moet ik gaan nadenken over het werkblad. Ik mis alleen nog 3 dragers in het midden :) .

Kleine wijziging gemaakt tov ontwerp: Het werkblad loopt aan 1 kant iets verder door dan de poot, daar komt een kleine bankschroef onder te hangen.

TheJVH wijzigde deze reactie 29-10-2018 09:53 (20%)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:35
Zoals in Deel 4 al eens besproken wilde ik een werkbank gaan maken voor in mijn garage.
Het project werd toch iets groter dan voorheen bedacht.
Eerst dacht ik aan alleen een werkbank, dit werden er twee en uiteindelijk werd het toch iets meer.
- nieuwe wandplanken
- extra stopcontacten
- nieuwe verlichting
- gereedschapbord

Hieronder wat plaatjes:
Ontwerp in Sketchup

Oude situatie (met nieuwe wandplanken, elektra en verlichting)

Hout gehaald en in behapbare afmetingen gezaagd

Eindresultaat

(sorry voor de kwaliteit van de foto's)

PSN: Cappie85 (PS4)

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• YaaD
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:47
Nou, zit iedereen stevig in zijn stoel, want hier zijn de foto's waar iedereen op heeft gewacht blijkbaar :P
Ik hoop niet dat de foto's tegenvallen want al met al ben ik erg tevreden met het resultaat

Vanavond voor het eerst de kookplaat gepast :) Ging niet helemaal goed, dus moest wat kleine clips verbuigen om het toch passend te krijgen. Vanavond aansluiten en vanaf morgen lekker over op inductie koken <3

Dit is de overview. We hadden wat problemen met de verdikte rand aan de voorkant. Hierdoor konden de bovenste lades niet dicht. Na een noodingreep met een slijptol de rand wat geslepen en sindsdien geen problemen meer.

Al met al erg blij met het resultaat. Totale kosten voor dit project schat ik op 150 euro.

bl44t

• YaaD
Ik weet niet of ik deze foto's al eerder had laten zien dus bij deze nog een keer :)

Hier kun je aardig zien wat de sealer met het beton doet. Na 6 lagen is de toplaag echt keihard geworden en dringt er geen vuil meer door. Water kan nog wel, maar dat verdampt na verloop van tijd.

In vergelijking met de vloer kun je wel verschil zien, dat was te verwachten ook niet erg verder. Ook kun je goed zien dat het oppervlak niet "vlak" is zoals je gewend bent bij keukenbladen. Het oppervlak is daarentegen wel glad dus met een doekje er over kan verder prima :)

bl44t

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Wij hebben in huis nog 2 ruimtes die duidelijk wat liefde nodig hebben. Dit keer was de bijkeuken aan de beurt. Wat vooral een ontzettende zooi was, met allerlei waterleidingen en overbodig koper aan het plafond, stroomdraden aangesloten op een manier, waarbij je dacht dat de elektricien zelfmoordneigingen had,

Het plafond van de bijkeuken was direct ook de vloer van de zolder van de garage. Die zolder is volledig niet geïsoleerd, dus de bijkeuken is in de winter ook een soort van koelcel. Aangezien de muur van bijkeuken dubbelsteens zonder spouw is, moeten we van binnenuit isoleren.

De deur op de eerste foto is een deur naar een 3e toilet (in de garage). Dit toilet hebben wij nooit gebruikt en die ruimte willen we dan ook anders benutten.

https://tweakers.net/ext/f/SMk26jEAdtu4GUDzfjfnCzSI/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/zLGBT1f09Z9H808NkkMqLqvI/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/jISGyyrTT6f7PLEiFdUkwiLk/thumb.jpg

Het plan was:
  • Koper aan het plafond bekijken, verwijderen wat niet nodig is
  • Electra opnieuw aanleggen
  • Voorzetwandjes maken, 10 cm dik, isolatie materiaal er tussen
  • Plafond waterpas uitstroken, isoleren en dan gips er tegen aan
  • Gaskachels in de garage vervangen door radiatoren (Garage zit achter de muur met de wasmachine/droger combinatie)
  • Radiator in bijkeuken hangen, deze was namelijk ook onverwarmd
  • Vloer egaliseren en iets van PVC op die vloer

https://tweakers.net/ext/f/eKSpobTualZxshfHcnapZaOe/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/2z7CUt8mywv8nt4EgI1EUgSR/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Elcr2x6meI4MHCNXrwAQTALP/thumb.jpg

De foto's zijn van een paar dagen geleden. Ondertussen is alles opnieuw in de verf/latex gezet en gaan we het muurtje links naast wasmachine/droger nog behangen.

De temperatuur in de bijkeuken is nu ongeveer 15 graden hoger dan het was ;) Dus dat is wel lekker. Achter de koelkast ga ik nog kastdeuren maken, zodat de ketel en stoppenkast, netjes weggewerkt zijn. Die koelkast is makkelijk te verrijden, mocht ik er achter moeten wezen.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:18
En hoe noem je deze dan?

Gebanned wijzigde deze reactie 30-10-2018 09:54 (8%)

• asdf25
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 31-10 22:14
Mijn nieuwbouwwoning is een paar weken geleden opgeleverd. Ik heb op diverse plekken het spacplafond laten vervallen omdat ik hier een verlaagd plafond met spots wil gaan realiseren. Beneden zijn het twee stalen binnenkozijnen met bovenlicht, boven zijn het er drie. De woonkamer, keuken, toilet en slaapkamer komen dus verlaagde plafonds. Nu dacht ik eerst om ter hoogte van het kozijn een koof/ inkeping te maken aangezien de hoogte 80 mm wordt van het verlaagde plafond. Alleen weet ik niet of dit wel zo fraai wordt, uiteraard kan er het wel gewoon een dichte plaat in. Wat ik nu heb bedacht is om de stalen kozijnen t.h.v. middenkalf door te zagen en het gat van het bovenlicht op te vullen met regels en gipsplaten. Andere manier is wellicht een blok er tussen te lijmen alleen moet ik dan even uitvogelen waar ik hem op laat dragen, het kalf is veel te dun. Iemand hier ervaring mee? Op internet vind ik alleen veel vraagstellingen maar lees geen ervaringen. Wat doet het met de sterkte van het kozijn?

Hieronder een plaatje van een van de binnenkozijnen;

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Jelte,89
Afgelopen zaterdag begonnen met het valse kapje onder de veranda...

Wel een domme fout gemaakt bij het raamkozijn in het midden,

Kozijn hoort uiteraard in het midden te zitten, maar rechts zit ie 41.2cm uit de kant, en links 33.2cm uit de kant, 2 planken hebben een werkende breedte van 37.2cm dus ik kan het nog wel opschuiven maar hoe of waarom ik dit fout heb gedaan.... geen idee :F

Nja... niet heel erg, kozijntje is gewoon een gefreesde 5x7cm en de dorpels lopen gewoon door tegen de beide zijkanten, Spinvlies even los halen, rechts iets eraf en links iets erbij met wat panlatten...

Revive the guild!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:29
Misschien dat ik later een aparte showcase ga maken, voor nu heb ik even enkele vragen voordat ik kan beginnen met het volgende project: zolder isoleren met PIR, afgewerkt met gipsplaten (4AK) en dat dan laten stuccen.

Huidige situatie:
Dakpannen, stramit isolatie (halmplanken / isolatie van samengeperst stro met wat papier aan beide zijden), wat tengels en dan de gordingen. E.e.a. afgewerkt met wat hout wat bevestigd is aan de tengels.
Hieronder een foto van zo'n gording, de stramit plaat en zo'n tengel.
Zolder1
Tussen de gordingen heb ik 15 cm ruimte voor isolatie. De afstand van de onderlinge gordingen varieert, van 90 cm in de nok tot 135 cm.

Vragen:
1. Ik zat te denken om te isoleren met 14 cm PIR. Kan ik dit met high tack bevestigen aan de bestaande regels of moet ik daar extra ruimte laten en de isolatie laten rusten op het regelwerk waar de gipsplaten aan bevestigd wordt?
Andere optie is kiezen voor 16 cm PIR, dan moet ik alleen de gordingen ophogen voordat ik regelwerk kan plaatsen.

2. Aan 1 zijde van de zolder lopen verwarmingsbuizen langs de rand, voor isolatie met PIR is daar geen ruimte. Ik kan:
- Dit opvullen met steenwol;
- PIR verticaal plaatsen voor de verwarmingsbuizen;
- De verwarmingsbuizen verleggen.
Laatste optie lijkt het meest logisch - wat als je er ooit nog bij moet / wil - maar aan de andere kant, in moderne huizen zitten de leidingen toch ook gewoon in de muur?
https://tweakers.net/ext/f/Ir2MtdM6Bpa74aPbGBGJswoo/thumb.jpg
De donkere plek is een oude lekkage, dat is nu niet meer vochtig.

Tips zijn verder welkom, ik tag sowieso @Nhz even, hij heeft min of meer hetzelfde project (bijna) afgerond met PIR en gipsplaten.

Leuk plaatje wat ik vond, de stramitplaten hebben een Rd waarde van wel ongeveer 1.22!!
Stramit
Qua Rd waarde zou 14 cm PIR dus ook wel genoeg zijn denk ik... Er komt dan namelijk isolatie met een Rd waarde van 6,36 bij + gips nog.

Tehh wijzigde deze reactie 30-10-2018 13:45 (9%)

• Ruud2001
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-11 09:02

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Voor mijn toekomstige kapstok ben ik op zoek naar RVS haakjes die ik kan bevestigen op een RVS roede van 28mm. Dit is het idee:

Mijn vriendin wil echter niet deze steiger look, maar nette strakke RVS haakjes. Na lang zoeken heb ik iets gevonden, maar eigenlijk moet de haak 90 graden gedraaid zijn:

Weet iemand toevallig een goed adres waar je dit soort materiaal kunt kopen? Tips voor een slimme Google zoekterm zijn ook van harte welkom :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• depl0y
  • Laatst online: 21:20
Pfff, projectje bijkeuken is (zo goed als) klaar.

Nog 2 kleine punten:
- Radiator aansluiten
- Vensterbankje maken

Volgende klusje, project "Voorkamer". Tweede woonkamer in huis, die op dit moment vooral dienst doet als 'verf de plinten hier maar, want de vloerbedekking moet er toch uit.'-kamer.

• Freubel
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-11 07:24
Vraagje aan de experts.
Ik zit er aan te denken om aan de zijkant van mijn berging een roldeur te fabriceren.
Nou kom je daar niet veel over tegen op internet, wel enkele opdrachten op workspot maar daar kun je geen reacties zien.
Schuur is halfsteens gemetseld, niet geïsoleerd.
Moet ik daar nou echt een roldeur voor nemen of voldoet een rolluik al ?
De kast van de deur moet aan de binnenzijde, dit omdat de doorgang een publieke steeg betreft die vaak gebruikt wordt.
Qua maatvoering zit ik te denken aan ca 120cm bij 200cm hoog.
Wat zouden de kosten van arbeid ongeveer zijn of is dit prima zelf te doen ?

https://tweakers.net/ext/f/YMOHjd2JkJeExHIKkh5UHezl/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/PNuHMdFgPP9DxJNpiRA6XNRz/thumb.jpg

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• w00d
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Hoe kan ik het beste onderstaande kieren weer netjes dichten? Is een kozijn op de eerste verdieping. Zit te denken aan compriband, alleen betwijfel of dit blijft zitten aangezien het kozijn iets achter het metselwerk ligt (is een huis uit 1928).

Kier is ook niet consistent, rechterboven hoek is een cm+ ongeveer en linksboven maar een paar mm. Om er nou weer siliconen kit in de spuiten lijkt me ook niet helemaal de oplossing.

https://tweakers.net/ext/f/39Ek45unNDxbJQtOqo3HhX4h/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Uc2FE4Q6frwGA9HZcRPGmDI5/thumb.jpg

• Uberprutser
  • Laatst online: 22:17
Vanmorgen had ik de vloerenboer op bezoek om de netten over de vloerverwarming heen te vlechten en nu is alles zo goed als klaar om de 3 betonwagens over leeg te storten.

Verder waren mijn vrienden van Stedin vandaag ook op de koffie en mochten zij mij verblijden met een Iskra SMR 5.0 AM550-TD2 CDMA (P1, holladijee) en natuurlijk een tweetal extra touwtjes om L2 en L3 ook actief te maken. *O* Helaas had deze meneer niet zoveel zin om een nieuwe buis te maken van de meter naar de automatenkast dus heeft ie dit stukje PVC maar hergebruikt. Voor de oplettende kijker, dat is inderdaad een hagelnieuwe CAI kabel rechts in de hoek, direct naar het Ziggo kastje 34 meter verderop. En waarschijnlijk zijn ook de PVC buizen rechtsonder in het hout opgevallen welke Cat6, TV en ander leuks door de gehele woning zullen brengen.

En ik heb een Robot in het ketelhok...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-11 07:12
Hier ook maar weer eens melden, weer druk met een leuk projectje om samen met een vriend (@McGryphon) samen onze skillset te verbeter en te vergroten. Met name die van mij aangezien ik met fijnere houtbewerking en met name meubelmaker wat minder kaas heb gegeten. Constructies en overkappingen heb ik minder moeite mee, op het feit na dat het vooral degelijk wordt:

Een oud grenen kastje opknappen:

Een eiken tafel schuren, glad maken en opnieuw in de olie, een custom Ikea Besta meubel:

Dit was een blank vuren blad. ;)

En zo nog zat voorbeelden. :)

In de woonkamer had ik mijn laptop op de eettafel staan en dat was niet echt ideaal, plus ik mistte best wel een werkplek om te kunnen werken aan computers/laptops/elektronica/solderen/etc. Eerst geprobeerd met mijn oude bureau weer eens op te bouwen, maar dat schiet ook enorm te kort, pus onhandig qua maten:

Vandaar dus het idee voor een werkbureau:

Juist, geen werkbank, geen bureau, maar een werkbureau. Een bureau gebouwd als werkbank en die tegen een stootje kan. Vandaar dus ook de keuze voor 40mm dik massief gedroogd Eiken. Niet geschaafd, dit is iets waar ik zelf mee bezig ga. Dit scheelt ook een factor 2,5 qua kostprijs van het materiaal:

In een wat handzamer formaat laten zagen:

Busje vol:

Heel veel schaven:

Verlijmen:

En dat was dag 1… Morgen verder!

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
Joopieboy schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:37:
Ik moet even opzoeken wat ik gebruikt heb, iig een grijze olie waar ik een laag of 3 gebruikt heb om deze kleur en dekking te krijgen, en dan daarover een licht gekleurde (warme houtkleur) olie erover. Dit krijg je niet met een laag zeg maar, hier zit een dag werk in met kleuren. :P

Met mijn werkblad ga ik hetzelfde doen. :)
Ja geen probleem, dit is namelijk dezelfde kleur als ons laminaat. :+

Oh en ik bedoelde deze setup:

Met dank aan @loewie1984 Dit heb ik gebruikt voor mijn bureau en staat echt super stevig. Ik kan er met mijn 100KG in ieder geval op dansen :+

KillaZ wijzigde deze reactie 02-11-2018 10:17 (20%)

K to the KillaZ

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Joopieboy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:31:
Mm, fuck :+ Tijd voor een hete douche en bed geloof ik, mijn rekenkunsten zijn al even weg :+
En dan tegen mij zeuren dat ik underlayment gebruik :> :+

Daarover gesproken; tijdje terug MOESTEN er 2 kasten komen op de kamer van de kinderen én een bureau. En dat MOEST van underlayment. Want dat is hip. Ofzo. en goedkoop.

Ja sure; prima. nog nooit eerder iets van gemaakt. Conclusie: dat is met reden en dit was ook de laatste keer dat ik het gedaan heb. Zelfs met vlijmscherp materiaal splintert het als een malle :') enfin. het resultaat is best OK geworden ookal zeg ik het zelf.

Geen fotos van het bureautje want die heb ik simpelweg niet op het moment :+. Maar is een simpel ding van 120 x 60. 2 planken boven elkaar met een tussenschot (zodat je 2 vakjes hebt ) en IKEA bureaupoten. Op zowel de kast als op het bureau een whitewash gedaan en de liggende delen afgelakt met een parketlak.

• Joopieboy
@KillaZ ik kom er later even op terug, vandaag nog veel te druk geweest met schaven en de constructie. Mocht ik het van de week vergeten, help mij even herinneren. :)

Vandaag weer verder aan het werkbureau, de schragen die ik gisteravond nog gehaald had maar even in elkaar gezet:

Kwaliteit en stabliteit vallen zeker niet tegen, het enige echt jammere is dan weer de typische Ikea kwaliteit van in dit geval een best belangrijk onderdeel, waar uiteindelijk het hele gewicht op rust. De hele schraag is van best degelijk beuken gemaakt, alleen de ‘pin’ voor de hoogte is van een een of ander zachthout gemaakt. Niet echt ideaal…

Daar heb ik later dus van een staaf 15mm beuken een aantal nieuwe pennen gemaakt:

Die klemmen tenminste ook wat, ipv minimaal een millimeter speling.

En over klemmen gesproken, even verder gedaan met beide delen goed passend te maken met wat verder schaafwerk, en toen verlijmen van de delen:

In de tijd dat die nodig hadden om te drogen begonnen aan de dwarsbalken voor onder het blad, inkorten van allemaal en 1 bredere balk schulpen, gaten erin maken en verzinken, etc:

Toen eenmaal het blad droog was zijn we begonnen met het verder vlakken van het blad, zeker omdat alles toch een beetje afwijkt van elkaar omdat het niet geschaafd en 100% recht Eiken is.

Toen dat ruwe schaven en met een excenter schuren naar zoverre goed genoeg was begonnen aan de dwarsbalken en een hoek af te ronden met de decoupeerzaag. Indraaimoeren M8 gebruikt om de schragen vast te kunnen zetten de rest verlijmd en met schroeven vastgezet. Ook naar het advies geluisterd om de schragen zover mogelijk op de hoeken te plaatsen. :P

De afgeronde hoek die je hier ziet is aan de kamer kant het deel waar je eigenlijk continue langs moet.

En het resultaat na vandaag:

Eind komende week weer 2 vrije dagen, dan verder met nog fijn schaven van bepaalde punten en dan vlakschuren met de vlakschuurmachine. Daar zullen we ook nog een volle dag mee bezig zijn, om dan de dag erna te beginnen met kleuren en oliën. :)

• Sinnedje
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-07 10:29
Na voornamelijk veel gelezen te hebben en genoten van alle showcases, werd het tijd om zelf ook iets bij te dragen. Ben een hobbyist die inspiratie haalt uit YouTube filmpjes en Pinterest. Gisteren de laatste hand gelegd aan een haardhout opslag. Die moest er ineens komen nadat een kleine berk in de tuin weg moest. ;)

Houtopslag

Tijdens het klussen merkte ik dat het kouder werd, en dat ik best wat herrie maak met de apparaten die ik heb (cirkelzaag / compressor etc.). Daarom had ik ineens het idee om alleen de wanden van mijn schuurtje te isoleren met steen/glaswol en te bekleden met OSB platen. Dit is relatief goedkoop en snel te doen. Het doel is voornamelijk wat extra geluidswering, maar ook het meer behaaglijk te maken. Het dak zelf is van OSB platen met bitumen golfplaten. Hier wil ik geen isolatie toepassen omdat het te veel gedoe is en de ruimte echt te klein zal maken (schuin dak, niet heel hoog).

De wanden zijn erg dunne schrootjes waar ik niks tegen aan kan schroeven, dus het zou de ruimte gelijk nog praktischer maken. Zie voorbeelden:

Schuurwandje

Er zitten her en der wel wat kieren tussen de aansluitingen. Verder is het schuurtje opgebouwd op een stenen rand. De bodem is van zand. Ik heb hier al een houten vloer gelegd, met daaronder blauw zeil om bodemvocht te beperken. Dit heeft al veel voor het comfort gedaan.

Mijn vraag is nu: heeft het nut om een dergelijke 'isolatie' te realiseren met het oog op mijn wensen, en moet ik dan nog speciale maatregelen treffen om te zorgen dat het hout bijv. niet snel wegrot?

• TankiEEE
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:39
Hopelijk hier iemand met meer loodgieters kennis. Ik heb een bestaande plaatradiator vervangen door een vlakke Henrad Everest Plan.

Nu komt deze standaard met reeds een thermostaat kraan gemonteerd rechtsboven. Aangezien ik de radiator echter links aan moet sluiten ivm bestaand leidingwerk ben ik dus genoodzaakt het een en ander om te gooien. Ik krijg die thermostaat kraan echter niet los met mijn bahco en het messing begint zelfs al te vervormen door de kracht die erop is geuit.. Ik draai hem dus linksom om het los te maken maar het wilt niet lukken. Doe ik wat verkeerd of heb ik hiervoor ander gereedschap nodig?
Plaatje voor de duidelijkheid:
http://i65.tinypic.com/33wxxlg.jpg

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• Uberprutser
Een nieuwe aflevering van "zoek de verschillen"
Kleine hint; 9,5m3 beton.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:00

Anton Rongen

Failure is no option!

Ik heb in de hal altijd een koude vloer. (Geen kruipruimte). Ik denk dat het komt doordat het vloertje buiten zonder onderbreking doorloopt. De vloer van het huis is gestort boven straatniveau.

Nadat ik een paar lagen tegels en lijm weggehaald heb kom ik uit op twee gaten aan beide kanten van het kozijn waar ik onder de binnenvloer zit. Ook is de spouw daar aan beide kanten open wat ik vreemd vindt.

Nu denk ik eraan om het hele vloertje buiten tot straat niveau af te breken en de baan onder het kozijn te isoleren met Perinsul. En dat een stukje door te laten lopen tot in de spouw. Tussen de binnenvloer en een nieuw buitenvloertje zit dan een onderbreking. Is dit een goed idee?

Ik ben bang dat het dweilen met de kraan open is omdat de muren ook langs het kozijn doorlopen naar binnen zonder onderbreking...

• tagican
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 01-10 21:30
Tijd voor een kleine show & ask :P

Een tijd geleden heb ik een huis gekocht, daarbij hebben we een moederhaard weggehaald en er restte een lege schouw. Dit was een perfecte positie voor de televisie, maar bestond nu nog uit tegels en een deksel, plus het leek nog wat ouderwets. Mijn idee was om een voorzetmuurtje er voor te zetten en de electra door te trekken naar de inbouwkast die daarnaast zit. In de onderkant van de kast komt het TV-kastje, een eventuele gamingconsole en nog wat elektronicameuk voor domotica. Het was voor mij allemaal nieuw, dus ik heb gaande weg veel geleerd. Toch ben ik aardig tevreden met het eindresultaat :)

https://tweakers.net/ext/f/aYV4QVRRw6YrxXffuATKEYEo/thumb.jpg
Dit is de schouw met enkel nog een 16mm buis gemonteerd. Deze loop vanuit een contactdoos links naar de inbouwkast rechts, waar ik dit uiteindelijk heb afgemonteerd.

https://tweakers.net/ext/f/6NEE0Jn98zdz5eqSfmUW17mn/thumb.jpg
Vervolgens de ombouw gemaakt van hout dat ik nog had. Volgens mij is het een klein beetje overkill, maar in elk geval wel stevig. :+ De zwart buis op de foto is een flexibele buis die ik bij de Bauhaus had gehaald en volgens mij in vijvers wordt gebruikt. Van binnen is deze glad en deze paste precies door het gat waar ooit de verwarmingsbuis door de inbouw kast had gelopen. Het idee was om hier de kabels uiteindelijk door te laten lopen.

https://tweakers.net/ext/f/UmnU471BATf3INqGo94tjl67/thumb.jpg
Een kleine flash-forward. De stucadoor heeft uiteindelijk de platen meegenomen in het stucwerk dat hij toch al moest doen en zodoende is 't nu in elk geval één geheel. Na het drogen heb ik de muur wit geschilderd en is de buis netjes afgeknipt tot waar deze in de wand verdwijnt.

https://tweakers.net/ext/f/RXn9Lo6WhI29qlh6dwjokqR2/thumb.jpg
Over het uiteindelijke resultaat ben ik niet ontevreden, hoewel ik in de toekomst wellicht eerder zou kiezen voor het netjes afmonteren van de verschillende datakabels in de wand in plaats van één buis. Het plastic rechts is nog weer van een ander project :P

Dan nu naar de "ask". Bij het aanlegen van de nieuwe CV-installatie, zou een buis via een bestaande schacht in het appartementen complex (jaren '50 woning) worden aangelegd. Helaas ging dit niet vlekkeloos en kwam de buis een aantal keer vast te zitten. Om het verder te onderzoeken is de onderkant van het zwevende afvoerkanaal verwijderd (ik zag later de manier waarop dit was gedaan :X ;( ) Het resultaat is een prachtig gapend gat - en als kers op de taart bleek de afvoerbuis later ongeschikt om een buis doorheen te voeren door het zeer ruwe metselwerk tijdens de bouw. :(

https://tweakers.net/ext/f/RAATpGiM9kp8bkYhSVoreBsF/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/nisdDcwEKANQfOjc0NLLwc2k/thumb.jpg

Nu heb ik al tal van offertes opgevraagd (nauwelijks reactie) en van vrienden een aantal keer als advies gekregen om er gewoon wat platen tegenaan te schroeven. Het laatste advies snap ik ergens wel, maar toch heb ik dit liever op een "juiste" manier opgelost, een daadwerkelijke reparatie. Nu zit ik te denken om in de restanten van de onderplaat een aantal metalen pinnen / draden te steken en vervolgens hier een aantal tegels (cellenbeton of kalkzandsteen) op te leggen en het muurtje weer opnieuw op te bouwen, waarbij ik de huidige beschadigde tegels verwijder en vervang.

Wie zou dit ook zo aanpakken, of juist totaal anders? Ik ben vooral benieuwd naar tips, truucs en waar ik op moet letten.

• Uberprutser
technopeuter schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:13:
[...]
no shit, gewoon op het graniet? waarom niet eruitbreken en 20cm isolatie er onder?
Ballebek in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5" ;)
Zit best wel 22 cm dik EPS tussen balken. Het graniet is er allang uitgetoverd maar ik begrijp dat de structuur van de EPS broodjes erop lijkt.

Woning is nu zo goed geisoleerd dat ik vorige week een 1Kw kacheltje aan had staan en het hele huis (85m2) van 14 naar 21 graden was gestookt in een dag. Daar had ik 6 jaar geleden 2x3 en 1x1,5 Kw voor nodig om het maar in de buurt van de 20 graden te krijgen.

Vanmorgen even naar binnen geweest om te kijken en kennelijk waren de Pieten al op verkenningstocht geweest. 22 graden en 99% luchtvochtigheid was toch wat teveel voor de afdekking van de schoorsteen en aanslag wat er aan de binnenkant tegenaan zat :X

Met de stofzuiger het ergste weggehaald (op aanraden betonleverancier) maar helaas wel vlekken. Hopelijk nog weg te krijgen wanneer alles wordt geschuurd / impregneert eind december. En gelijk een brok piepschuim in het gat gepropt zodat het niet nog eens kan gebeuren... #Haat #Ditverpestmijndag#hiphehashteks

Uberprutser wijzigde deze reactie 06-11-2018 13:55 (11%)

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

krimpnetje - vloerverwarming, elke ruimte een eigen groep - krimpnetje

Cementdekvloer gesmeerd. Nooit eerder gedaan dus het was even aftasten maar uiteindelijk ging het wel vrij netjes. Vloer is niet overal even glad. Er gaat toch egaline + tegels overheen dus whatever :P. Laser
gebruikt voor de hoogte maar het geheel is toch wat te laag. Dan maar wat meer egaline :)

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• Tehh
Tehh schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:36:
Misschien dat ik later een aparte showcase ga maken, voor nu heb ik even enkele vragen voordat ik kan beginnen met het volgende project: zolder isoleren met PIR, afgewerkt met gipsplaten (4AK) en dat dan laten stuccen.

Huidige situatie:
Dakpannen, stramit isolatie (halmplanken / isolatie van samengeperst stro met wat papier aan beide zijden), wat tengels en dan de gordingen. E.e.a. afgewerkt met wat hout wat bevestigd is aan de tengels.
Hieronder een foto van zo'n gording, de stramit plaat en zo'n tengel.
[Afbeelding: Zolder1]
Tussen de gordingen heb ik 15 cm ruimte voor isolatie. De afstand van de onderlinge gordingen varieert, van 90 cm in de nok tot 135 cm.

Vragen:
1. Ik zat te denken om te isoleren met 14 cm PIR. Kan ik dit met high tack bevestigen aan de bestaande regels of moet ik daar extra ruimte laten en de isolatie laten rusten op het regelwerk waar de gipsplaten aan bevestigd wordt?
Andere optie is kiezen voor 16 cm PIR, dan moet ik alleen de gordingen ophogen voordat ik regelwerk kan plaatsen.

2. Aan 1 zijde van de zolder lopen verwarmingsbuizen langs de rand, voor isolatie met PIR is daar geen ruimte. Ik kan:
- Dit opvullen met steenwol;
- PIR verticaal plaatsen voor de verwarmingsbuizen;
- De verwarmingsbuizen verleggen.
Laatste optie lijkt het meest logisch - wat als je er ooit nog bij moet / wil - maar aan de andere kant, in moderne huizen zitten de leidingen toch ook gewoon in de muur?
[Afbeelding]
De donkere plek is een oude lekkage, dat is nu niet meer vochtig.

Tips zijn verder welkom, ik tag sowieso @Nhz even, hij heeft min of meer hetzelfde project (bijna) afgerond met PIR en gipsplaten.

Leuk plaatje wat ik vond, de stramitplaten hebben een Rd waarde van wel ongeveer 1.22!!
[Afbeelding: Stramit]
Qua Rd waarde zou 14 cm PIR dus ook wel genoeg zijn denk ik... Er komt dan namelijk isolatie met een Rd waarde van 6,36 bij + gips nog.
Na een middagje slopen en sjouwen heb ik een mooie kale zolder.

Morgen komt de isolatie, dus vanaf zaterdag kan ik los!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01:13
He, zo`n kozijn heb ik ook.... :9~
https://tweakers.net/ext/f/1IzOtkVtVV0lLZUOdoW2G1v1/thumb.jpg
tagican schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:58:
Het laatste advies snap ik ergens wel, maar toch heb ik dit liever op een "juiste" manier opgelost, een daadwerkelijke reparatie. Nu zit ik te denken om in de restanten van de onderplaat een aantal metalen pinnen / draden te steken en vervolgens hier een aantal tegels (cellenbeton of kalkzandsteen) op te leggen en het muurtje weer opnieuw op te bouwen, waarbij ik de huidige beschadigde tegels verwijder en vervang.

Wie zou dit ook zo aanpakken, of juist totaal anders? Ik ben vooral benieuwd naar tips, truucs en waar ik op moet letten.
Ik zou, zoals al gezegd, de muur en plafond vlak hakken.
Dan een nisbus inmetselen in het kanaal waar je de afzuigkap op aan kan sluiten.
Daarna met gips de boel netjes afwerken.
KillaZ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:48:
Voor de loodgieters onder ons, het verlengen van een 1/2 duims ouderwetse leiding, kan dat met 15 mm of vormt dat een knelpunt voor een relatief simpel CV'tje?

Er hangt nu een 40 cm hoge cv, waar de thermostaat zo op de leiding geschroefd kon worden (dus 1/2 duims buitendraad), maar ik zoek een mooie manier om dat te verlengen tbv een 70 cm hoge cv. Ik dacht zelf aan om de oude leiding door te snijden, 2 knelkoppelingen er tussen met +/- 30 cm 15mm leiding en de thermostaat unit direct op de nieuwe CV te draaien.
Ik denk dat je een radiator hebt hangen die je wilt vervangen. ;)

De mooiste manier is denk ik een messing of metalen sok met 2x binnendraad 1/2" er op te draaien met Loctite 55, en daarin een stukje dikwandige (gas)pijp. Deze kan je op lengte laten maken met aan beide kanten 1/2"draad. Dan kan je daar weer de thermostaat op schroeven. (wel eerst bepalen hoe hoog dit uitkomt voordat je de radiator ophangt, maar met twee gelijke verlengstukjes zouden beide aansluitingen weer moeten kloppen op de nieuwe hoogte.)

Een knelverbinding op een dikwandige pijp gaat niet. Zou je dat lukken (buitendiameter is 21,3 vs knel 22) dan roest de pijp onder de knelring weg, dikwandige cv pijp is doorgaans niet gegalvaniseerd.
Je zou dan een schroefbus 1/2" /15 knel moeten gebruiken, dan kan je met dunwandige gegalvaniseerde cv-leiding 15mm door.
Van dikwandig 1/2" naar dunwandig 15mm geeft geen problemen. Een radiator wordt tegenwoordig met 15 mm aangesloten
Gebruik geen teflontape voor de schroefverbindingen, dat gaat geheid lekken. Hennep met pasta kan wel, Loctite 55 is beter en makkelijker.

Teijgetje wijzigde deze reactie 06-11-2018 22:09 (88%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01:13
Tehh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:27:
[...]

Ook bij jou hebben ze een hoekje uit de balk gezaagd om het deurkozijn in te plaatsen.
Maareh, nog genoeg te doen daar! Badkamer op zolder d.m.v. zwaluwstaartvloer o.i.d.?

En heb je nou extra gordingen geplaatst trouwens?

Ruim je zooi eens op voordat je een foto maakt joh
Niet op "zolder", maar is een oude gammele varkensstal-vliering.
Pandje is wat verzakt en valt hier en daar uit elkaar, iets bouwen dat heel blijft was dan ook wel een beetje een uitdaging.
En nee, geen hoekje uit de balk, de rand van het kozijn steekt iets over, ik had zo net genoeg ruimte voor de hoge keukenkasten die er naast komen.
Was al genoeg gedaan toen, hele kap behandeld tegen houtworm, spantbalken verhoogd/makelaar ingekort(naast het kozijn zie je nog een inkeping van de oude hoogte), spantbalken en gebinten gedubbeld , nieuwe gordingen aangebracht tussen dak en balken in (de oude waren enigszins aangetast en muuraansluitingen verrot/weg, wat een @#$#%$$ klus), binnengevels in de cement gezet, uitgetengeld.

Is juist opgeruimd, je ziet vnl gereedschap...…je hebt geen idee hoe troep er bij mij uitziet. ;)

Badkamer inderdaad met zwaluwstaart vloer.
Inmiddels nadert het eind.
De eurothane 60+12 zit er rondom in (stukje trapopgang nog), nieuw gas, nieuw water, nieuwe elektra+ afgemonteerd, 3/4 badkamer deels betegeld, keuken half betegeld, afzuigkanalen, extra afzuiging boven schil ivm extreme hitte die het dak af geeft in de zon, alles is inmiddels, na Uniflott met gaasband 10 cm, gestuct, geschuurd, voorbehandeld, gekit en al één keer gespoten met latex (Tip; Histor Clean, schrobvaster dan Sikkens, supermat, en voor minder dan 1/4 van de Sikkensprijs gedekt, nl 40 cent per m², 2e in consumentbondtest latex van vorige maand maar beste keus).
Ben nu met de isolatievloer bezig, dan is de woningschil rondom dicht.
Verdieping is nu al met 1 kw behaaglijk te maken.

De nieuwe gordingen zijn, naast erg nodig en stelvlak voor de tengels, vast een "recht" vlak voor als de asbestcementen golfplaten vervangen moeten worden. Het geheel is zo gebouwd ((luchtdicht) dat dit zonder problemen voor binnen kan gebeuren.

Voor een beetje idee,
https://tweakers.net/ext/f/JfnsdCg1ITtgR2hMfkTkOQxd/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/AbFOgA2eX4WegLHet7AxqA0u/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/NJ7lGPc2uv99EJydZPJ2Jd8A/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/pXYpjhvAz0aaUnFCsGMYAB0S/thumb.jpg

Teijgetje wijzigde deze reactie 06-11-2018 22:16 (9%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Kaasplank
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

India Sierra schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:23:
[...]

Was dat 15m2 gewapend beton? Bij mij zou het ong 20 zijn.

Wat voor breekhamer heb je gebruikt? Eentje zoals ik link in mijn vorige post (30kg) of een lichtere of zelfs zwaardere?

Edit: woah wat een reacties, thanks iedereen! :*)

[...]

Vloer zou volgens de aannemer circa 10cm dik zijn, voor de rest geen idee. We gaan het zien zodra de houten vloer er uit is. Het liefst isoleer ik van beneden. Het door hem verwijderen zou flink in de kosten lopen voor ons, mede doordat ons budget niet bijzonder groot is.
3cm cementdekvloer met gewapende vloer van 12cm dik eronder. netje was 8-150#

als sloophamer had ik zoiets:

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• mistahk1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 11-11 09:39
Long time lurker hier :)

Inmiddels zelf ook een huis gekocht, naoorlogs, pre watersnoodramp uit 1948 waar een metertje water in heeft gestaan destijds. Dat ter zijde, even een klein beetje showen met het huidige project, de bouw van een schuur.

Aangezien de vorige bewoners er al 1 jaar niet meer in woonden en sowieso niet al te groene vingers hadden, was de tuin redelijk overgroeid. Maar een enthousiaste broer met hele groene vingers weet daar wel raad mee en had binnen 1 dag het merendeel van de rotzooi eruit 8)

Gelukkig kwam een buurman ook nog ff helpen met zijn kettingzaag om enkele, voormalig struiken, om te zagen. Ik van mijn "struiken" af en hij gratis hout voor zijn kachel!

Daarna kon het grove graafwerk beginnen, wederom de enthousiaste broer met affiniteit voor zulk spul (kon het zelf ook niet laten om het toch te proberen, maar blijkt toch lastiger dan dat het is) weet wel raad met stronken, wortels en de grond in zijn geheel.

Uiteindelijk bleef ik achter met een 30cm diepe krater aan weerskanten van het pad. Vrouwlief ging toen nog op de fiets naar het werk, dus moest het pad ff blijven liggen. 1 week later dan toch dat verrekte pad weg gehaald, het lag tenslotte in de weg voor de fundering.

Van die zelfde buurman een mooie laser mogen lenen, werkt super maar mij te duur + kan er nu toch gratis (m.u.v. de pils :+ ) bij de buurman een lenen! Mede hierdoor de boel aardig vlak en op gelijke hoogte kunnen krijgen samen met broer 2. Gelukkig zijn het mooie dagen geweest en kon ik redelijk schuiven met mijn uren op het werk om zodoende elke vrijdagmiddag flink er tegenaan te gaan en toch nog redelijk vooruitgang boeken.

Na de bekisting eerst "fout" (leek eerder op een kermisattractie qua hoogte verschillen) gezet te hebben, de platen toch maar weer los gehaald en "goed" (in ieder geval strakker en vlakker t.o.v. poging 1) terug te plaatsen, schijnt (nu zelf ook ervaring) wel zo fijn te werken bij het afstrijken van je beton :D

Het hele riedeltje, bouwfolie, isolatie (lijkt mij eerder beton besparing dan isolatie), betonnetten en beton erin werken.

Oh ja, ook nog speciale ankers voor mijn ankers in elkaar gelast, realiseerde me dat het toch wel wat zou gaan bewegen op het moment dat er beton gestort zou worden. Aangezien ik niet direct met een mooi houten plaat in een hoek o.i.d. kon werken leek mij dit de beste oplossing... Achteraf erg overkill, maar het werkte wel :+ 8) De ankers zitten nog altijd op de juiste plaats.

Uurtje buffelen met 3 man en je hebt een plaatje beton van 7,60 x 5,20 :*)

Paar uur wachten en de boel lekker kunnen vlinderen, ligt er nu "perfect" (voor nog nooit te hebben gevlinderd) strak bij, ik ben in ieder geval pleased :9~

Inmiddels is het beton al goed hard aan het worden en is de tuin ook weer wat opgeruimd, diverse hopen (smerige, ***, k***e) klei grond afgevoerd naar een boer en het milieupark en de bekisting ook weer boven water gehaald te hebben is het toch tijd om verder te gaan met de spanten en de "behuizing".

Nu gaan we eerst een stalen constructie opbouwen bestaande uit 6 staanders en 3 grote driehoeken.
Eerst worden de staanders geplaatst en vervolgens wordt er van staander naar staander, over de diepte van de tuin, een grote driehoek geplaatst.

De bedoeling is om hem "snel" dicht te krijgen en de huur van de huidige loods op te zeggen. Het "snel" dicht krijgen is bedoeld om met sandwichpanelen te realiseren, iemand hier toevallig ervaring mee?

Heb inmiddels bij diverse bedrijven offertes opgevraagd, waaronder Huisman, JanJP, Hardeman & Logus De Hoop. Iemand anders nog positieve ervaringen met deze of gene die in sandwichpanelen handelt?

mistahk1 wijzigde deze reactie 07-11-2018 22:03 (19%)
Reden: redelijke resoluties

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:46

Mystikal

It never hurts to help

Ik heb eigenlijk wat advies nodig. Naast mijn huis heb ik een ruimte van ongeveer 2,30 breed waar ik een eenvoudige fietsenstalling wil maken van hout.
Alles komt op eigen grond te staan, achter een poort (2,30 breed) en een hekwerk (met hedera) van 2,20 hoog.

Officieel mag ik daar niets bouwen, hoger dan 1mtr. En dus wil een lage stalling maken, bij voorkeur verplaatsbaar op wielen.
Hoger dan 1mtr zal hij wel worden. Gok rond een hoogte van 150cm ofzo. Ik zal het stuur opmeten van mijn fiets.
Overige zaken:
-plaats voor 5 fietsen
-op wieltjes, zodat deze naar de tuin te verrijden is
-kleine oversteek om de draai met de fiets beter te maken.

Zaken waar ik advies in wil hebben is:
-Hoe zorg ik voor een sterke maar niet te zware constructie (i.v.m. verplaatsen). (welke dikte van balken voor de palen en welke planken voor de zijkanten).
-wat voor hout gebruik ik hiervoor
-dak, golfplaatjes of iets netter van hout met dakleer?
-Zijkanten half dicht voor de eerste regen inslag?

Zie hieronder een schets van de situatie.

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

KillaZ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:49:
@Mystikal 2,50 breed, 4 poten op wielen en zo een compleet verrijdbare overkapping geen optie?
Dat zou ik moet meten of dat past met 5 fietsen.
Wat voor diktes moet ik dan aanhouden om het sterk genoeg te maken?

In geval van 5 palen zit ik nu aan dit te denken.
Moet ik alles nog dakbedekking (beslissen).

Balk grondframe gebruik ik om deze tussen de grondpalen te zetten.

2e zijkant A, moet B zijn :)

Ik heb de gewichten even opgevraagd bij een leverancier. Totaal gewicht van het hout is 450kilo.

Mystikal wijzigde deze reactie 08-11-2018 14:58 (37%)

Basement Bios ---- Exo-S

• Tranze
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08-11 14:44
Hier hard bezig met het bewoonbaar maken van mijn volledig gestripte jaren 50 appartement.
Ik heb het zo geregeld dat ik van de VVE een zolderetage erbij heb gekregen. Deze had eerst geen functie, maar krijgt nu dus een woonbestemming. Ga van 66m2 naar ongeveer 100m2 :)

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18:46

Roy

Hobbies?

Na de badkamer is nu ook de slaapkamer klaar.

Van:

Naar:

Erg tevreden over het resultaat :)
We hebben de schuine kap van het huis vervangen door een plat dak, dit betekende dus dat we eigenlijk zo goed als opnieuw alles konden opbouwen omdat het huis houtskeletbouw is. Alle muren hebben dus opnieuw voorzien van beplating en elektra. Daarnaast heb ik ook alle meubels zelf gemaakt van 24mm berken multiplex, met daarin uiteraard direct dingen zoals wireless charging in de nachtkastjes weggewerkt 8) .

Inderdaad...

• Joopieboy
First things first, om op jouw vraag terug te komen @KillaZ:

Parketolie in de kleur 0115 wat eigenlijk heel donkergrijs is. In combinatie dus met Rambo Vloerolie in de kleur 701 wat net iets warmer is dan gewoon blank. Die combinatie geeft een duurzame en waterbestendige finish. :) Over het aanbrengen hiervan kom ik zo even terug.

Eerst nog wat laatste dingen gladschaven en daarna met een vlakschuurmachine vlakken en glad schuren. Wat plekken met een 3M blok en 80 schuurpapier nabewerkt (knoesten en zaagsporen). Resultaat mag er zijn:

En dan de kleurolie erop, rechtstreeks met de doek anders duurt het aanbrengen te lang en krijg je vlekken.

Daarna met het schuurblok en korrel 240 het blad weer 100% glad geschuurd, hout gaat altijd iets open staan met de olie. In de zon krijg je al een heel mooi beeld van hoe het blad kleurt:

Daarna nog de blanke olie erover, en laten drogen. Blad naar binnen gesjouwd en alvast op de schragen gelegd, close up van de montage:

De definitieve kleur:

En alles opgeruimd en ingericht:

*O*

• Droned
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11-11 14:45
Vandaag werd onze spiegel geleverd voor onze badkamer die reeds betegeld is.
De eerste maal dat ik in tegels dien te boren dus maar even een overblijvende tegel genomen om te testen.

Met een betonboor duurde het ongeveer 15 min voor een gat van 8mm en 9mm diep.
Is dit normaal? Heb tijdens het boren ook een laag toerental gebruikt en om de 15 seconden gekoeld met water.

Ik vind het persoonlijk toch niet prettig werken, ik lees op het net dat een diamantboor een betere oplossing kan zijn. Wat raden jullie aan?

Hieronder de setup die ik heb gebruikt om het gat te boren.

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 00:08
Droned schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:10:
[...]

Bron: [YouTube: Gat in tegel boren zonder hem te breken]

Vandaar dat ik een betonboor heb gebruikt, ook eerst even met steenboor maar zelfde resultaat.

en een stukje schilderstape zodat de boor niet aan de wandel gaat ;)

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:12

Nhz

Deventer

Na de zolder zijn wij zijn lekker bezig (al zeg ik het zelf) met het renoveren van drie slaapkamers en bijbehorende dakkapellen. De schuine stukken dak waren geïsoleerd met 5cm glaswol van 30+ jaar oud, maar de dakkapellen waren helemaal niet geïsoleerd. Zowel het dak als de 'wangen' bestaan uit 20mm vloerdelen, meer niet.

Wij gaan pakken alles in met 10cm PIR, daarnaast wordt het dak van de dakkapellen voorzien van een nieuwe laagje 'leer' met daaronder ook weer PIR. Al het hout aan de buitenkant wordt tevens vervangen voor nieuw watervast multiplex.

Een flink klusje ben ik achter gekomen. :)

https://tweakers.net/ext/f/QU80w4MbfqLZoHAcCZds6QCc/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/F4ddStwhaGGPjwND8rnQahQz/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/kfZDCSt6sDoyebskSNk7AC1j/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Nelc30U355BbXs0rbQDMJT8E/thumb.jpg

Groetjes Bas

• Roy

Roy

Hobbies?

Het volgende project wordt een boekenkast, die een complete muur beslaat van ongeveer 5 meter breed en 2,4 meter hoog. Dit wordt een speelkamer annex thuiswerkplek.
Nu ben ik bezig met de eerste ideeën hiervoor, en qua uiterlijk vind ik robuuste planken van, zeg, 40mm of 50mm er mooi uitzien. Zie onderstaande schets

Nu zit ik te denken over het materiaalgebruik; massief gaat natuurlijk niet lukken, dus ik heb enkele opties waarvan ik het nog lastig vind een keuze in te maken:
- 18mm of 22mm mdf met een 50mm brede voorzetlijst. Dit is de eenvoudigste manier om te maken, alleen ben ik bij mdf altijd bang voor doorhangen
- opgedikte plaat van bijvoorbeeld 2x 15mm mdf met strookjes van 15mm ertussen. Veel meer werk, maar lijkt me wel stevig, maar ook erg zwaar
- 18mm multiplex met 50mm mdf voorzetlijst. Dit lijkt me steviger dan 1e optie, maar is wel een stuk kostbaarder.

Ik sta uiteraard open voor beter suggesties!

Inderdaad...

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10-11 20:38

Ik heb een trapgat. In het trapgat is het stucwerk gescheurd aan de rechterkant (stukken laten los). Ik wil de slechte stukken verwijderen en opnieuw dichtsmeren. De onderste helft kom ik wel aan maar het bovenste stuk is niet te bereiken (denk tegen de 4 meter hoog).

Is er een simpele manier om hier bij te komen of ontkom ik er niet aan om iets van een stellage te bouwen?

• Pelle
  • Laatst online: 11-11 16:09

Pelle

jellejanvanveelen.nl

Ik ben zelf wel fan van de 2x 18mm multiplex-variant. Heeeel erg stevig, maar wel zwaar en natuurlijk een stuk duurder dan wanneer je het van enkel 18mm multiplex zou maken met een sierlijst ertegen.
Dat laatste is dan weer flink wat meer werk, en ziet er -imho- net iets minder fraai uit.

Zelf dit weekend toevallig net een 2x 18mm multiplex-projectje gedaan thuis. Of nou ja, in dit geval is het underlayment en geen multiplex, maar het principe is hetzelfde ;)

http://jellejanvanveelen.nl/got/multiplex-bureau-koof.jpg

Bureau + plank + koof rondom een foeilelijke Frans-Bauer-achtige schouw + gashaard.
Moet nog helemaal gladgeschuurd, gekit en daarna geverfd, maar dat is voor een volgend weekend.

~ Site nodig? Zicht! ~ Strava ~ Jelle-Jan van Veelen ~

• Roy

Roy

Hobbies?

_ferry_ schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:39:
[...]

2x 18mm multiplex op elkaar is wel makkelijk en snel. Daarna wil je het gewoon wit verven? Bij MDF zit je weer met stof, kopse kanten die enorm zuigen (letterlijk ;) ) en het gewicht. Doorhangen zal gezien de korte afstanden wel meevallen.
En inderdaad, als je helemaal los wil gaan kun je bijvoorbeeld 12mm multiplex doen en dat op een raamwerk van bijvoorbeeld 18mm dikte lijmen. Sterk en licht.

Je moet alleen even bedenken wat je met de kopse kanten doet. Of weer een profiel er tegenaan lijmen, of schuren, eventuele oneffenheden plamuren en dan lekker verven waarbij je de kopse kant fijn schuurt. Dan zie je niet veel meer terug van de laagjes van het multiplex. En scheelt het weer gedoe met een los profiel wat weer netjes passend gemaakt moet worden.

Hier zelf overigens ook een kast waarbij ik 2x18mm op elkaar heb geschroefd, alleen zit die plaat hier nog los aan de zijkant; https://tweakers.net/ext/f/6DjoG5LLXDbvkwh4JK8tKoWT/full.jpg
Uiteindelijk zie je de laagjes amper terug door het schuren en schilderen.
2x 18mm multiplex lijtk me de mooiste oplossing, alleen ben ik bang dat dat niet in het budget gaat passen. Ik vind het er wel erg mooi uitzien, we hebben dat namelijk ook in onze slaapkamer.
De afwerking willen we verder grotendeels mat wit aflakken, en enkele vakken zullen voorzien worden van eigen beplating of een andere kleur.
Mdf kopse kant is inderdaad wel even werk, met lakplamuur heb ik de laatste tijd wel goede ervaringen, maar ik zou qua plankconstructie ook iets zoals dit kunnen doen:

https://tweakers.net/ext/f/YfNHAGRbPyA0PPKv5rpeNLGo/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/PjrFLzmdpiRdm2OQpTfaxUqI/thumb.png

de maximale overspanning voor de MDF platen is 1 meter, bij een diepte van 30cm. Aangezien er boeken op komen te staan denk ik dat MDF te ver gaat doorbuigen. Bovenstaande voorbeelden kunnen natuurlijk helemaal met MDF, maar ook gedeeltelijke met multiplex.
TheJVH schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:18:
En gelamineerd spaanplaat? Geen idee wat voor afwerking je wilt, maar dat lijkt mij veruit het goedkoopst en makkelijkst qua afwerking (goed op randen letten bij zagen, eventueel band voor de randen, en naden eventueel kitten.
Heb ik ook naar gekeken, maar ik vind persoonlijk die gelamineerde panelen er altijd een beetje goedkoop uitzien, en je kan aan de kopse kanten nooit mooi een doorlopend geheel krijgen.
Pelle schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:28:
Ik ben zelf wel fan van de 2x 18mm multiplex-variant. Heeeel erg stevig, maar wel zwaar en natuurlijk een stuk duurder dan wanneer je het van enkel 18mm multiplek zou maken met een sierlijst ertegen.
Dat laatste is dan weer flink wat meer werk, en ziet er -imho- net iets minder fraai uit.

Zelf dit weekend toevallig net een 2x 18mm multiplex-projectje gedaan thuis. Of nou ja, in dit geval is het underlayment en geen multiplex, maar het principe is hetzelfde ;)

[Afbeelding]

Bureau + plank + koof rondom een foeilelijke Frans-Bauer-achtige schouw + gashaard.
Moet nog helemaal gladgeschuurd, gekit en daarna geverfd, maar dat is voor een volgend weekend.
Nice! Maar qua egaal wit schilderen zal dat in ons geval nogal lastig worden.

Inderdaad...

• TheJVH
Wel interessante discussie, ik wil binnenkort (nu de badkamer bijna klaar is en we een extra kamertje hebben) beginnen met de inloopkast. Plan is om een frame onderin te maken, daarboven een vloerplaat, daarop wat verticale planken waarin de planken komen te liggen, en een ladeblok (Ikea Malm) wat we al hebben die voor de lades zorgt. Schetsje gemaakt in SketchUp, idee is om het helemaal van 18mm gelamineerd spaanplaat te maken. Ik ben verbaasd over hoe goedkoop het is, en het scheelt enorm in het verven + het trekt niet krom oid. Vraag mij alleen af of het wel sterk genoeg is, maar denk dat het wel goed komt. Ook nog even kijken hoe ik het netjes bovenaan bevestig.

Aan de open korte zijde zit de deur waar er aan de andere kant zo'n barn door komt. Lange open zijde is het raam :) .

• kwakke01
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06-11 13:36

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Reinier schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:37:
Voldoende licht is prettig. Had je vast al bedacht. Maar liever niet op 230V als het even kan...
Gister nog een poosje onder de grond doorgebracht om de kabel voor de thermostaat van de kamer via de kelder en kruipruimte onder de badkamer naar de CV te brengen. voor voldoende licht had ik deze bij me; zeker een aanrader als je voldoende licht op accu wil!

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:37
Bij de aardeaansluiting in een lamp staat dit symbool:

ASW1 wijzigde deze reactie 13-11-2018 20:13 (58%)

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Kclemens schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:24:
[...]

Ben zeer benieuwd naar de vorderingen. Zelf ook dergelijk werk op de planning staan.
Hier nog even op reageren. Vrijdag werd de tegel geleverd en die heb ik zondag op maat geslepen, gisteren afgekit en vandaag heb ik garnituur opgehangen. Ik moet nog een kitrandje, maar die wilde ik niet met wit doen omdat dat teveel afsteekt tegen de tegels.

Dit is het eindresultaat:

De mal heb ik gemaakt zoals @Teijgetje als tip gaf: Een stuk stucloper en met ducttape de vloer afgeplakt en een voegje van 2mm gelaten. Vervolgens dat op de tegel geplakt. De tegel op maat maken was best een vervelend klusje. Met 13mm en 100x100 cm was het een zware jongen. Met een diamantschijf was het behoorlijk lang slijpen. Natuurlijk is er ook niets haaks, waardoor ik van alle 4 de kanten wel iets moest afslijpen. Met het passen van de tegel bleek er helaas een wandtegel met een scherp hoekje uit te steken waardoor er een schilfertje glazuur van de vloertegel sprong. Enorm balen omdat het juist zo strak op maat is. Ik denk niet dat het iemand opvalt, maar ik zie het.

• knackje
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:18
Vraagje voor het tijdelijk verwijderen van de radiator

Ik heb het voetventiel en de bovenste kraan dicht gedraaid. Vervolgens de radiator verwijderd.

Vraag1
Kan ik nu zonder probleem het stuk leiding met de kruis verwijderen.

Vraag2
Waarom moet ik de leiding aftdoppen. De aanvoer en afvoer leidingen zijn toch dicht doormiddel van het dichtdraaien van het voetventiel.

knackje wijzigde deze reactie 14-11-2018 06:05 (13%)

• Joopieboy
Omdat de indeling op het nieuwe tv meubel niet helemaal symmetrisch was en met name de platenspeler veel ruimte in beslag nam, ben ik een tijd geleden al gaan nadenken hoe ik dan kon gaan oplossen. Het idee wat ik vandaag heb uitgewerkt is het uittrekbaar maken van een plank, waar dan de platenspeler op kan staan.

Allereerst 2 rails gehaald bij de Hubo en 2 vuren balkjes:

Die onder de plank vastgeschroefd:

En in het meubel geschroefd:'

Met wat opruimen is dit het resultaat:

Rest van de foto's is hier te vinden: Joopieboy in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

• darklord007
  • Laatst online: 23:56
Een vraag van een hele andere orde.
Ik ben een douglas tuinhuisje in elkaar aan het zetten waarin een dubbele douglas deur komt.
Deze ben ik nu in de olie aan het zetten, maar de flaslatten ed zijn niet afgekit.
Ik ben bang dat hier water tussen blijft staan waardoor deze voortijdig gaan rotten.

Weet iemand waarmee ik deze naden op een nette manier zou kunnen dichten?

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11-11 15:14
MikeyMan schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:15:
Ik moet binnenkort wat waterleidingen/afvoer/elektra verleggen wegens het verplaatsen van een keuken.

Technisch helemaal niet lastig natuurlijk, maar ik kijk er zo tegenop om een dag in de kruipruimte door te brengen :(

Nu zat ik te denken, zijn er misschien tips om het leven daar wat aangenamer te maken?
Ik zat zelf al te denken aan bijvoorbeeld:
- Ventilator bij de ingang
- Zeil om op te liggen, maar kan ook in de weg liggen natuurlijk
- Waterafstotende overall of goedkoop regenpak ofzo?

M.b.t. de waterleidingen; zelf doen wordt wat lastig icm persleidingen. Nu heb ik laatst bij de Praxis Mutlifit gezien, en er zijn natuurlijk ook alternatieven als Hep2O.

Lijkt mij op zich voldoende als de leiding gewoon uit één stuk bestaat, en de koppelingen bereikbaar blijven. Maar hoe denken we daarover?
Oh en vergeet deze niet mee te nemen :+

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11-11 13:40

TommyGun

Stik er maar in!

Thanks!

Er zitten er ook een 4-6tal los 'in' de douchecabine blijkt nu ;(

Badkamer

Maar ze gaan proberen om die dmv kleine gaatjes op de hoeken met tweecomponentenlijm vast te zetten.

EDIT; tegelvast heet dat.

Anders moet dat er ook allemaal af |:(

TommyGun wijzigde deze reactie 15-11-2018 10:59 (10%)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
@MikeyMan

En denk wel er aan om de henco/varianten leiding na het afknippen goed af te bramen met de daarvoor bedoelde tool

https://tweakers.net/ext/f/qOdlHqIRXYQMO2fAtfWlhNK7/thumb.jpg

Aapie wijzigde deze reactie 15-11-2018 20:44 (3%)

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Question, ik heb zo’n mooie draadloze zender van Kaku. Daar zit een aansluitschema bij, alleen heb ik een blauwe , zwarte en bruine draad uit de lasdoos.

Kan iemand mij helpen :)

Kaku

• KillaZ
  • Laatst online: 21:21
Vandaag eens kwaad gemaakt om een opklapbare werktafel te maken. Ik liep voorheen te klooien met een workmate waar dan een grote OSB plaat op was vastgeschroefd. Nu heb ik een tafel van 1.80 bij 80 die netjes opgeklapt weggehangen kan worden.

Ik zoek alleen nog een nette manier om het kantelen te blokkeren, iemand een idee? Ik dacht aan een slotbout, maar dan moet ik de plank die nu hangt verdikken en daar voel ik niet zoveel voor. Andere optie is 2 schuiven, zoals je bij deurtjes wel eens ziet.

Opgeklapt:

Overall ben ik tevreden, al had het nogal wat voeten in de aarde, met name de poten netjes uitlijnen na het afronden. Daarnaast zou ik volgende keer dikkere planken voor het blad gebruiken (minimaal 32mm), of een dikke underlayment plaat ofzo.

Morgen het blad even schuren en dan kan ik gaan werken aan wat indoor timmerklusjes, kan ik bij droogweer mooi de tafel voor gebruiken :)

KillaZ wijzigde deze reactie 16-11-2018 22:25 (5%)

K to the KillaZ

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:35
KillaZ schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:23:
Vandaag eens kwaad gemaakt om een opklapbare werktafel te maken.
Nice. Ik ben ook (al een tijdje) met een werkbank bezig. Stelt niet veel voor, maar ik vind het leuk om de (open) pen/gatverbindingen zo veel mogelijk met de hand te maken. Lukt steeds beter :) Met hardhouten wigjes en deuveltjes.

• Jelte,89
Weer even een update wat betreft de schuur:

Donderdag de isolatie binnen gekregen en de underlayment platen voor de zolder, vrijdag vrij genomen om slag te maken.
Isolatie in de wanden:

Vloerplaten op zolder:

Dit mocht, was gisteren achterop de middag :)

En begonnen met het isoleren van de vloer

Tussen het isoleren door ook begonnen aan het kozijn voor de deur

En nog (avond) sfeerfotootje om af te sluiten :)

Revive the guild!

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:23

bonzz.netninja

business analist

Het is koud buiten. En mijn woning heeft zo lekker veel karakter (lees: huis uit 1925 en her en der nog een klein schattig enkelglas ruitje). Dus laat ik dit jaar eens proberen wat bubbeltjesplastic doet.

Ruitje zonder plastic is rond de 9 graden. Scheelt dus toch een paar graden. Heb ook een deel aan 2 kanten (ook buiten) beplakt, scheelt ook weer 1 graad.

Wat ik ook nog wil proberen is gewoon klassieke luiken maken voor de ruitjes aan de buitenkant (moet toch een beetje klassiek authentiek ogen allemaal) en echte voorzetruitjes met acryl

bonzz.netninja wijzigde deze reactie 17-11-2018 22:18 (32%)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite | | Omloop de Snor 2019

• zonoskar
  • Laatst online: 23:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Update van onze garage. Weer flink opgeschoten, maar het helpt niet dat het 's avonds vroeg donker is. Planken maken in het donker is niet mijn hobby, dus 's avonds isoleer ik de binnenkant.

Vliering:

Dakranden afgewerkt

Isoleren met vlas

Plankjes:

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 21:23

bonzz.netninja

business analist

Teijgetje schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:45:
[...]

De endoscoop van mij heeft een dunne draad, die kan je niet sturen in een loos gat. Maar misschien dat met het haakse opzetspiegeltje je wel wat ziet?

Om de zoveel cm boren en kleine stukjes zagen is natuurlijk mogelijk als je de topvloer niet hoeft her te gebruiken. Een lange boor schiet inderdaad door.
Ik begreep dat de dekvloer weer in het luik kwam.

Persoonlijk zou ik zoiets nooit op goed geluk aan gaan boren of zagen met een decoupeerzaag.
Je bezorgt jezelf veel meer werk dan met een invalcirkelzaag en de huur van een goede scanner.
Ik heb een bosch gms120 hier in de kast liggen, maar die ziet overal hout :)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcT8pDR5HyTEgD15bfO0IvlkuEqZPnimcf4cBQwqVzHHllBUJlAfEGdy81a4&usqp=CAc
Dus of ik doe iets fout...of het is allemaal hout.

Ik ben erg voorzichtig want op ik ben wel gehecht aan mijn mooie houten vloer :)
Jelte,89 schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:14:
[...]

Wat verwacht je eigenlijk aan te treffen? want waarschijnlijk heb je niet echt een kruip'ruimte' maar liggen de balken maar heel iets los van het zand.
Een gewone kruipruimte. Voor in de kamer is die er wel gewoon namelijk en als ik dat heb, kan ik eens gaan nadenken over vloerisolatie :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite | | Omloop de Snor 2019

• bd-casemod
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-11 18:15
Ik heb net een woning gekocht en wil graag het e.e.a van Home Automation voorzien.
De rolluiken zijn aan de bekabeling te zien later geplaatst.

Elke ruimte is voorzien van deze rolluik bekabeling:

Ik vind dit persoonlijk geen gezicht, en zou dit graag weg gewerkt willen hebben.
Nu kan ik sleuven vrezen in de muur, alleen ik ontkom er denk ik niet aan om het daarna te stuccen?

Iets wat ik niet wil / nog geen budget voor is. of kan ik het eventueel ook strak dichtsmeren met MP75 ?

We willen de muur daarna voorzien van een laagje verf, behang is geen optie.

Iemand die de gouden tip heeft hiervoor ?

• Tranze
Nieuwe kolom gemetseld nadat de vorige gesloopt was tijdens het verwijderen van een asbest afvoerpijp die er helaas in zat. Afgetopt met een laagje beton, waar de stalen balk op rust.

Zolder helemaal voorzien van gipsplaten :D. Binnenkort weer verder met de electra en het leidingwerk, zodat de vloer eindelijk eens dicht kan.

Alvast een mooi gat gemaakt voor de flexibele gasleiding, die vanuit de zoldervloer door het portiek naar de meterkast moet. Met toestemming van de VVE. Als we klaar zijn maken we hier nog een nette koof omheen.

Tranze wijzigde deze reactie 20-11-2018 11:21 (3%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor mijn garage heb ik het kozijn van de deur afgewerkt met planken zodat de buitenwand netjes aansluit. Maar ik bedacht me vanmorgen dat hierdoor de deur nog slechts 90 graden open kan (of iets meer, maar iig geen 180 graden). Als ik het kozijn omdraai en de deur naar binnen laat opengaan is dat geen probleem, binnen heb ik die plankjes niet. Maar is het een goed idee om de deur van de garage naar binnen open te laten gaan (ivm inbraak enzo).

situatieschets:

Nog iets anders, de (ijzeren) windveren voor het dak heb ik met een kleine spleet op elkaar aan laten sluiten. Maar is het niet beter om deze te laten overlappen? Ik heb het zo gemaakt omdat dit met de boeiborden wel nodig was en zonder nadenken dit ook met de windveren gedaan.

Ik hoop dat je het hier kunt zien:

zonoskar wijzigde deze reactie 22-11-2018 10:28 (5%)

• Kaasplank
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Ik wil binnenkort mijn bijkeuken gaan egaliseren met weber egalisatie. dikte zal ca. 5mm gaan worden. Nu heb ik vorig jaar een pvc vloer laten leggen in woonkamer en keuken. Deze pvc vloer loopt door tot achterzijde van het kozijn tussen keuken en toekomstige bijkeuken. Als je in de bijkeuken staat zie je dus ca. 9mm pvc vloer. Nu ziet dit er niet uit omdat ik de bijkeuken wil gaan betegelen.

Het rode deel wil ik gaan tegelen alleen ligt hier dus nu een cementdekvloer + gelijmde pvc vloer. Is het te doen om dat deel pvc vloer en cementdekvloer weg te halen?
Mijn plan was de pvc langs een rechte lat door te snijden en te verwijderen. Daarna voorzichtig met een kleine slijptol met diamantschijf ca. 2cm diep te slijpen en dan voorzichtig de cementdekvloer tussen de kozjinstijlen te verwijderen. Ik wil egaliseren tot 15mm onder bovenzijde pvc vloer in de keuken. Als ik 20mm diep cementdekvloer verwijder kan ik dat ruwe deel dus opvullen met egalisatiemortel zodat dat deel ook weer vlak wordt. Voordat ik ga tegelen wil ik zo'n haaks tegelprofiel tussen pvc vloer en tegelvloer plaatsen.

• nick_haak
  • Laatst online: 09-11 19:07
Wie o wie weet hoe dit heet?

Het is een deurkruk / hendel met cilinder erin, dit lijkt een halve euro cilinder.
Ding zit op een vierkante as van een driepuntsslot.
Cilinder komt een paar mm naar voren na insteken van sleutel, en klein stukje draaien.

Heb dit ding op m'n deur zitten, maar heb het nog nooit gezien, slotenmaker kende het ook niet...

nick_haak wijzigde deze reactie 22-11-2018 20:34 (10%)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

Tussenstandje. Morgen afmaken...
Uiteindelijk alles met de hand gezaagd.

Dak nog vastzetten. Dwarsliggers maken voor het dak en onderaan nog 2 planken maken.

Basement Bios ---- Exo-S

• Tehh
Statusupdate zolder isoleren!
Tehh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:36:
[...]
Na een middagje slopen en sjouwen heb ik een mooie kale zolder.
[Afbeelding: Zolder na]
Morgen komt de isolatie, dus vanaf zaterdag kan ik los!
Resultaat na isolatie:
helft1
https://tweakers.net/ext/f/HTUBfffCf4spOjEAchT8lbKi/thumb.jpg

Gordingen waren 15 cm 'diep', ik heb 14 cm PIR toegepast. Vanwege doorzakken etc was die laatste cm ook wel nodig. Ik kan gelukkig overal de panlatten rechtstreeks op de gordingen schroeven. Bij de dakramen moet ik nog een stukje op maat maken. En nog een heleboel pur netjes afwerken.
Een radiator die nog op zolder hing heb ik verwijderd, de radiatorbuizen zaten te veel in de weg voor mooie isolatie. Tot nu toe is het warm genoeg op zolder! :9

@Nhz of anderen;
Ik vroeg me alleen af; hoe heb jij de panlatten in de nok bevestigd? Heb je de nokgording iets opgedikt en de panlatten onder een hoek afgezaagd? De nokgording ligt namelijk enkele cm lager dan de isolatie.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

Klaar en blij met het eindresultaat!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• jacco5555
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08-11 20:10
Ook wat verbouwd afgelopen zomer..

Vloer eruit
https://tweakers.net/ext/f/Sxsvvohs82WbC87FBM8SLfcd/thumb.jpg
Nog meer vloer eruit
https://tweakers.net/ext/f/ktPBYbugksXOIBKUie1hMqy9/thumb.jpg
Oud
https://tweakers.net/ext/f/bxG5pkc3YUMxqSLfCbs56K9U/thumb.jpg
Schuimbeton erin
https://tweakers.net/ext/f/5PH6VRHBTfMK4lp9RY8s7OoP/thumb.jpg
Beetje isoleren
https://tweakers.net/ext/f/LJrwtLwDSdPeCKxHvQVoOAOG/thumb.jpg
Gipsen
https://tweakers.net/ext/f/u2fOj076CofT09JA2EUj8tAj/thumb.jpg
Cementdekvloer
https://tweakers.net/ext/f/fYFfjfZC3GYRmb08RJ7jWKHQ/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/0QQbwrPrrBL0LR2ASoXYENuP/thumb.jpg
Aan de andere kant een houten wand.
https://tweakers.net/ext/f/0Pn9qlORW75jnz9KkqkvfDos/thumb.jpg
Uitzicht :9
https://tweakers.net/ext/f/P62VoIRGLOV3frMob12AsMJv/thumb.jpg
En de vloer
https://tweakers.net/ext/f/NTVRxlRChJSaY6b0ZNPlDptz/thumb.jpg

Foto hoe nu het helemaal af is zal ik nog maken. Beetje donker nu :+

Toch redelijk gelukt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit alles hebben we op de cementdek- en tegelvloer allemaal zelf gedaan.Gelukkig zat het weer erg mee, hebben 1.5 maand buiten kunnen eten en voor dat de eerste regen viel was het binnen af :)

jacco5555 wijzigde deze reactie 25-11-2018 21:03 (8%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@jacco5555 Nice! Ik heb dit weekend alleen een vliering gemaakt in de garage :)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Ben inmiddels al een tijd met de keuken bezig en had naar aanleiding daarvan al e.e.a. gepost in het Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3, o.a. deze post

Toch maar hier even een update, omdat ik het meeste zelf doe en het hier dus meer op z'n plaats is. In het keuken-topic gaat het volgen mij meer om het uitzoeken en teveel betalen kopen van een keuken i.p.v. alle (ver)bouwwerkzaamheden daaromheen.

Inmiddels heb ik mijn IKEA-keuken (helemaal compleet) geleverd gekregen. Dit is inclusief koelkast en vaatwasser. De kookplaat, afzuigkap en oven heb ik ergens anders besteld en worden volgende week geleverd. De oude keuken is eruit gesloopt en ben nu bezig om de electraleidingen te verleggen. Morgen komt m'n loodgieter een extra kraan plaatsen voor de vaatwasser. Omdat ik er straks niet/moeilijk meer bij kan ga ik zelf niet knellen en laat ik het de loodgieter solderen. Verder ga ik de koof in het plafond maken voor de verlichting (led-spots).

Dan is het even wachten op de stucadoor; die komt eind volgende week. Als alles is gestuct kan ik de keuken gaan plaatsen en de schouw gaan bouwen. Dan is het weer wachten op de lade- en deurfronten; deze worden als het goed is geleverd voor kerst zodat ik tussen kerst en nieuwjaar alles af kan maken. Ergens tussendoor zal ik ook nog de werkbladenboer langs moeten laten komen om het werkblad in te meten; deze zal dan ergens in januari geleverd worden.

Zoals jullie van me gewend zijn maak ik foto's tijdens het proces dus ik zal t.z.t. nog een complete fotoserie van voor, tijdens en na hier komen showen :+

In de tussentijd nog even de plaatjes uit bovengenoemde post van de huidige keuken en het ontwerp:

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:17

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wie kan mij even op weg helpen. Ik heb in de garage een probleem met één van de opbouw lasdozen, deze puilt letterlijk uit door alle draden en lasdoppen die erin zitten.

Ik heb er nu zo'n doos zitten:

Het probleem is dat er in totaal 4 buizen en één 4-aderige kabel in gaan. In de doos komen daarnaast 4 verschillende schakeldraden uit en zit er uiteraard een verdeling van nul, fase en randaarde naar alle uitgaande leidingen. Daarnaast zit er op het deksel nog een stopcontact. Uit m'n hoofd komen er zo'n 21 draden in deze doos uit.

Dit is duidelijk te veel van het goed voor de ruimte in deze doos, waardoor het deksel er niet meer op past...

Het aantal draden verminderen gaat niet lukken, want deze doos neemt echt een centrale plaats in in de elektra-installatie in mijn garage. Ik zoek dus eigenlijk een alternatieve doos die geschikt is voor 1/2" PVC pijn en installatiekabel en die meer ruimte biedt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Kees_B
  • Laatst online: 21:24
deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:02:
[...]

Misschien als ik extreem systematisch te werk zal gaan (dus alle huidige draden exact op maat maak). Het probleem is trouwens iets verergerd sinds ik wago-lasklemmen ben gaan gebruiken, die zijn net iets groter dan traditionele steek lasklemmen... Maar met wago's kan ik wel de draden strakker leggen.
Wat niet past, past natuurlijk niet, dus wellicht is mijn opmerking geen echte oplossing voor jou ;)

Wellicht is het dan een optie om dezelfde doos nog een keer naast te plaatsen met een blinddeksel of eventueel ook met contactdeksel.

edit: dit is ook wel een idee: dubbel dik deksel, maar dan mis je wel je contactdozen.

https://www.elektrototaal...611-lasdoosdeksel-4135669

edit2: bestaan gewoon opbouwranden voor:

https://www.elektrototaal...bk1619-opbouwrand-4135703
Let op, dit is alleen een attema en geen haf

Probleem verholpen? ;)

Kees_B wijzigde deze reactie 30-11-2018 14:09 (37%)

PV Output

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Vraag aan iedereen hier die ervaring met of kennis van PVC heeft:

Vandaag bij het demonteren van het laatste restje keuken per ongeluk de sifon afgebroken ter hoogte van de muur.

https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

https://pasteboard.co/HPK7jSB.jpg
https://pasteboard.co/HPK6zdR.jpg

Ik wil graag het laatste stuk van de afgebroken pijp verwijderen, zodat ik er een nieuwe pijp in kan lijmen. Maar... hoe ga ik dat stuk eruit krijgen zonder de boel nog verder stuk te maken?

Harrie_ wijzigde deze reactie 01-12-2018 18:24 (9%)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:17

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Teijgetje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:12:
[...]

De 8-voudige zijn ook dubbel . ;)

Dit zijn de maten van de oude (273) en nieuwe (2273) Wago klemmen (hxbxd in mm):
  • 2v 273 : 9,6 x 10,5 x 19,5 (= 1965,6 mm³)
  • 2v 2273 : 5,6 x 9,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,7mm smaller, 3mm lager (= 905,52 mm³ = 46% van oude)
  • 3v 273 : 9,6 x 13,5 x 19,5 (= 2527,2 mm³)
  • 3v 2273 : 5,6 x 13,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 1275,12 mm³ = 50,4% van oude)
  • 4v 273 : 9,6 x 17,5 x 19,5 (= 3276 mm³)
  • 4v 2273 : 5,6 x 17,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 1644,72 mm³ = 50,2% van oude)
  • 5v 273 : 9,6 x 21 x 19,5 (= 3931,2 mm³)
  • 5v 2273 : 5,6 x 21,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,8mm breder, 3mm lager (= 2014,32 mm³ = 51,2% van oude)
  • 8v 273 : 17,0 x 17,5 x 19,5 (= 5801,25 mm³)
  • 8v 2273 : 10,3 x 17,8 x 16,5 , 4mm dunner, 0,3mm breder, 3mm lager (= 3025,11 mm³ = 52,1% van oude)
Je hebt natuurlijk gelijk, op één na zijn ze iets breder geworden.
Maar verhoudingsgewijs zijn ze in volume allemaal ca. de helft kleiner geworden, waardoor je bij vervanging in dezelfde ruimte juist ruimte over houdt. ;)
Ik ga niet je hele tabel overnemen, maar ik heb het over de WAGO 221-lasklemmen:

De 5-voudige is 29,9x18,6x8,3mm en dus een goed 8 mm breder dan een 273 of 2273.
Een beetje overkill wellicht, maar ik ben op het moment nog regelmatig de installatie in de garage aan het aanpassen en wil dan lasklemmen hebben die ik eenvoudig los kan halen en vast kan zetten, zodat ik de garage niet eerst spanningsvrij hoef te maken. De garage deelt nu nog de zekering met de woonkamer, maar dat gaat in de toekomst veranderen als er een 3-fase aansluiting komt te liggen. Maar daarvoor mag een elektricien eerst de meterkast vervangen (is nu nog enkelfasig).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:47
maartend schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:43:
[...]

Shoot. Was idd niet de bedoeling om kort te sluiten, maar idd wel even een echte radiator in mijn schuur op te hangen.
Toch ff in de handleiding gegluurd. De Calenta Ace heeft wel een mogelijkheid tot geiserfunctie, waar je wel de boel moet kortsluiten :P :

https://www.remeha.nl/-/m...iding-calenta-ace-40l.pdf

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22:58

Gri77ie

Ja en ? Dus ?

Dit weekend aan de bak geweest met de tuin/vlonder/beschoeiing. Er lag nog, naar wat we dachten, ongeveer 7 kuub grond. Aangezien we dat niet wilden kruien en scheppen. Een Graafmachine en dumpertje gehuurd. Uiteraard meteen een container erbij. Graafmachine en dumpertje werden gebracht in de container. Dit bleek een 20 kuubs-container te zijn. Dat was maar goed ook. 17 kuub grond later was de tuin vlak. Overigens was dit net aan 2,5 uur werk.

Daarna nog even verder gegaan met de afdeklatten en schuine kant van de beschoeiing.

resultaat tot nu...

Nu nog paar weekenden met het afwerken van het houtwerk, het leggen van kabels voor de tuinverlichting. Verlichting kan ik direct op de rest van de buitenverlichting aansluiten. Die zit op de domotica en schakelt automatisch aan.

Dan in het voorjaar de hovenier erin voor de tuin en dan zelf de trap voor de vlonder maken....

Mooi klussen zo ! 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Van het weekend alle wanden van onze garage geïsoleerd en dicht gezet. En ook de deuren af gehangen. Helaas waren de kantelaafscharnieren bij de Hornbach in Best op, dus ik heb even de originele scharnieren gebruikt.

• Kaasplank
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Paar weken stil gelegen vanwege een luchtweginfectie maar inmiddels de egalisatielaag er in.

foamglass om het opgaande werk te onderbreken

bakstenen vervangen door isolatie tot aan foamglass om daar ook zoveel mogelijk van een koudebrug af te zijn.

dakisolatie 90mm PIR met nieuwe onderlaag en bitumen. Nieuwe mastiekschroten e.d.

vanavond een tijdelijke radiator aansluiten en de laatste kiertjes dichten en dan kan ik hopelijk wat temperatuur in het hok krijgen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Even een huishoudelijke mededeling:

Met de nieuwe pinfunctie op het forum kunnen uitzonderlijk nuttige posts nu gepind worden in het topic:

Laat maar even weten, desnoods via DM (mag ook aan @Harrie_ ) , of er posts met goede info in het topic staan die je graag gepind zou zien.

Mede mogelijk gemaakt door @Uncle Mel

Notna wijzigde deze reactie 05-12-2018 09:45 (10%)

• TheJVH
Ik moet weer eens de Tweakers hulplijn inschakelen :+ .

De volgende kapstop van steigerbuis wil ik gaan ophangen, echter heb ik een nogal 'vreemde' situatie van muren in de hal. Er is een soort koof / nis gemaakt waar eerst een steigerbuis kapstop tussen stond vanaf de grond tot de bovenkant van de nis.

Dit is de nieuwe kapstok:

De kapstop moet in de nis komen te hangen, met extra bevestiging tegen de bovenkant of achterkant van de nis (afhankelijk van wat steviger is). De nis klinkt eigenlijk overal redelijk hol, het is sowieso geen echte massieve muur.

Nu zaten er al twee gaten in van de vorige kapstok, als ik daar in kijk, zie ik een stuk metaal zitten (in beide gaten). Zou het kunnen dat dit een metal stud is? Het gat is zo'n 3 centimeter diep, ik verwacht eigenlijk dat het een houten plaat is tegen de metal studs, en daarvoor een gipsplaat.

Wat is nu de beste manier om hier die kapstok op te hangen? Ik dacht holle-wandankers te gebruiken voor de bovenkant, maar dat kan natuurlijk niet met die metal studs. De zijkanten heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat het exact dezelfde situatie is: Een frame van metal studs die bekleed is met gipsplaat + houtplaat.

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:24
Afgelopen lente zijn wij verhuisd. Leuk huis, mooie omgeving en meer klusruimte. Dikke prima. Er is echter 1 nadeel, Bhagavad zei het al in het gereedschap topic, geluid draagt ver! En ik had niet in de gaten hoe ver voordat ik hier woonde. Dus afgelopen zomer konden wij elk weekend meegenieten van de feestjes van mensen die honderden meters verderop wonen. Ik wil er graag voor zorgen dat dat de komende zomer wat minder is door wat maatregelen te nemen op de volgende vlakken:

- Andere kozijnen met beter geluidswerend glas (is momenteel wel dubbelglas, maar erg oud, misschien net HR)
- Een airco zodat het raam niet open hoeft
- Betere geluidswering van het dak (we slapen direct onder het dak)

Over het laatste heb ik een vraag. Het dak is een zadeldak en opgebouwd uit isolatieplaten (EPS, bevestigd op gordingen) welke betrekkelijk veel geluid doorlaten. Momenteel zit er aan de binnenkant een afwerking die we niet mooi vinden en sowieso willen vervangen. Tussen de isolatieplaten en de afwerking zit de dikte van de gordingen (ca 16cm) en deze is nu niet opgevuld. Deze wil ik graag opvullen met steenwol om naast geluidsdemping ook nog wat warmte isolatie te krijgen. Nou ben ik me er van bewust dat ik dit niet zomaar kan doen en er normaal gesproken bij het van binnenuit naisoleren dampopen en dampdichte folie gebruikt wordt. Dit is echter bij een dak dat niet reeds geisoleerd is. Ons dak ik wel geisoleerd en ik ben op zoek gegaan naar een werkwijze om dan nog na te kunnen isoleren en vond de volgende folie van isover: https://www.isover.nl/producten/vario-km-duplex-uv

Deze folie is dampdicht in de winter en dampopen in de zomer. Ik kan het niet goed bij isover vinden, maar volgens de website van de gamma (…) kan een dergelijke folie gebruikt worden bij het naisoleren van een dampdicht dak: https://www.gamma.nl/klus...ulp-en-advies/dakisolatie

Ik twijfel of dit een goede keus gaat zijn en ga nog even contact opnemen met isover, maar vroeg me wel af of iemand ervaring heeft met het naisoleren van een reeds geisoleerd dak met deze folie of op een andere manier.

Sfeerfotootje vanuit de slaapkamer:

• Jelte,89
De laatste tijd helaas te weinig kunnen doen, mede door een verhuizing van m'n zus naar een woning waar flink geklust moest worden,

Maar die schuur is nu geisoleerd, en de vlizotrap zit erin!

Revive the guild!

• Jelte,89
Harrie_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:48:
Lekker bezig @Jelte,89! Ziet er goed uit!

Even voor de beeldvorming; je bent hier toch ooit gewoon zomaar ineens mee begonnen toch? Meen me te herinneren eens ergens gelezen te hebben dat je op een dag gewoon 'from scratch' begonnen bent met deze 'hobby'?
Afgelopen maart:

maandje geleden:

Revive the guild!

• djoenez
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11-11 14:37
Bij ons staat vrij vaak de gaskachel aan (beter dan het hele huis verwarmen als we toch in de woonkamer zitten). Alleen de laatste tijd als het waait en hij staat uit merk ik dat hij heel veel warme lucht uit de woonkamer trekt. Nu heb ik al even gezocht en kan niet echt een 80mm klep vinden om er tussen te stoppen. Heeft iemand misschien een goed idee voor deze installatie om hem af te sluiten als de gaskachel niet aanstaat?

In de wand zit een aansluiting van 100mm, hierop een verloop van 100-80, en een klein stukje 80mm buis voor de aansluiting met de gaskachel.

• kwakke01

kwakke01

Teijgetje schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:06:
@kwakke01
Gelukkig dat het al wat beter gaat.
Maar dat was dan toch een beste smak achteraf als je nog steeds "gehandicapt" bent.
Hopelijk is het over twee weken over als de feestdagen beginnen.

Bewegen, zonder forceren, is vaak wel een sleutel om alles weer aan de gang en soepel te krijgen.
Van stilzitten blijven spieren vaak langer pijnlijk dan dat je ze gebruikt.
Gewrichten, wervels en ribben is natuurlijk wat anders, botten hebben doorgaans gewoon 6 weken nodig om te herstellen

Sterkte.
Was het ook, maar gelukkig niets blijvends (voor zover ik dat nu kan inschatten)
deze jongen

heeft de val gebroken, maar gelukkig niet mn rug. alleen wat gekneusde ribben en rug, Bewegen/lopen is inderdaad het devies; liggen gaat toch niet :P

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Topicstarter
Even een kleine update m.b.t. mijn keuken. The road so far:

Dit was de keuken:

Na de eerste sloopsessie:

Na de tweede sloopsessie, het verleggen van de leidingen en het maken van de koof in het plafond:

Detailshot van mijn nieuwe koof, waar de verlichting in komt en van waaruit ik de schouw ga maken. Incl. brakke tekening van wat dan uiteindelijk de bedoeling is ;)

Harrie_ wijzigde deze reactie 21-12-2018 00:02 (19%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Haha, wekelijkse update tijd? Mijn garage vordert ook gestaag.

zonoskar wijzigde deze reactie 10-12-2018 20:28 (26%)
Reden: betere foto van de garage

• kwakke01

kwakke01

zonoskar schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:22:
Haha, wekelijkse update tijd? Mijn garage vordert ook gestaag.

[Afbeelding]
Garage ziet er netjes uit!

ik ben inmiddels met een aantal vertrekken ook al zover dat het wel een voor-na plekje verdient :) de keuken is inmiddels af, de badkamer, beide toiletten en de slaapkamers van de kids. de eetkamer ligt laminaat maar moet nog aangekleed worden, en de rest.. nou ja, volgend jaar moet er ook nog wat te klussen zijn natuurlijk ;)

de keuken Voor verbouwing:
keuken
de keuken Nu (en ja, de schouw moet nog geverft worden:
IMG_20181127_174102 Laminaat in de keuken en de eetkamer is gelegd!

De Badkamer Voor Verbouwing:
badkamer
De badkamer Nu:
IMG_20181015_025027

Toilet Voor Verbouwing:
oude toilet-nu badkamer

Toilet Nu (wasbak & kastje zitten links om het hoekje; die pasten niet op de foto):
Het toilet

2e badkamer Voor verbouwing (nu 2e toilet):
toilet 2

2e toilet nu:
IMG_20181127_173435
IMG_20181127_173515
IMG_20181127_173552

afwerking dient overal nog wel gedaan te worden, maar de contouren van een echt huis beginnen langzaam aan vorm te krijgen :)

voor diegenen die foto's willen zien van alle tussenstadia (en dat zijn er inmiddels bijna 500) --> https://www.flickr.com/gp/63343379@N04/0YZ5K2

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Aardappel schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:36:
[...]

Zit op je huis de gevelbekleding ook horizontaal én verticaal?
Nee, alleen horizontaal. Maar ik heb niet genoeg planken om alles horizontaal te maken. De verticale planken hebben geen V-groef, maar een U groef (ze lijken op de plank uit de foto, maar dan zonder groef in het midden), waardoor ik bang was dat daar water in blijft staan als die horizontaal geplaatst werden. Die planken zijn overigens ook 2mm breder dan de horizontale planken, dus dat zou helemaal lelijk zijn als die niet mooi aansluiten op het huis. Ik had nog 63 van die planken over, dus ik vond het zonde van het geld om planken van het huis bij te bestellen :)

zonoskar wijzigde deze reactie 10-12-2018 16:54 (15%)

• TheJVH
Zo te zien is iedereen druk bezig geweest dit weekend. Ik dan ook maar even de inloopkast showen. Opgebouwd met 18mm spaanplaat (want goedkoop, werkt niet echt, buigt niet veel en hoef je niet meer af te werken) en een Ikea Malm ladekast gebruikt als basis. Nu nog meer legplanken, wat kledingroedes, verlichting, laminaat leggen en een plint onderop. Ook nog een aantal stopcontacten achterin de kast maken samen met de lichtschakelaar.

• Tranze
Hier ook nog flink bezig.
Onlangs is de dakkapel geplaatst. Maakt van de voorzolder de toekomste tweak-bunker.

Tijdens het uithakken van de geboorde dozen zat ik ineens in de badkamer... De muur hier is zo slecht, dus heb helaas even wat herstelwerk moeten doen.

Ik ga straks met de cv leidingen aan de gang, maar daar heb ik nog een vraag over.
Ik heb vier plaatsen waar ik cv leiding haaks (2x 16x2 henco) uit de muur moet laten komen, om deze vervolgens op een onderblok (hoh 35mm) aan te sluiten. Maar ik kan niet echt een dubbele muurplaat oid voor Henco vinden om die leidingen in de muur op aan te sluiten. En buigen mag ook niet zo ver, want ik kan niet al te diep de muur in (max 5cm). Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Ik vond wel deze van Uponor:

Tranze wijzigde deze reactie 11-12-2018 11:10 (27%)

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik ga straks met de cv leidingen aan de gang, maar daar heb ik nog een vraag over.
Ik heb vier plaatsen waar ik cv leiding haaks (2x 16x2 henco) uit de muur moet laten komen, om deze vervolgens op een onderblok (hoh 35mm) aan te sluiten. Maar ik kan niet echt een dubbele muurplaat oid voor Henco vinden om die leidingen in de muur op aan te sluiten. En buigen mag ook niet zo ver, want ik kan niet al te diep de muur in (max 5cm). Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Ik vond wel deze van Uponor:
[Afbeelding]
https://www.installatieva...ng-persmof-28p-16041604-1

Aapie wijzigde deze reactie 11-12-2018 16:13 (9%)

• dreamscape
  • Laatst online: 23:37
TheJVH schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:27:
Zo te zien is iedereen druk bezig geweest dit weekend.
Hier heel druk bezig geweest, maar er is maar bitter weinig van te zien. Beter gezegd, in huis zie je er helemaal niets van. Bovenop mijn huis zie je het wel:

Even een buitenvoeler voor mijn warmtepomp geïnstalleerd. Er zit een voeler in de buitenunit, maar die staat op een zonnige plek en geeft (zeker in de zomer) incorrecte waarden. Deze nieuwe sensor hangt altijd in de schaduw.

En voordat iemand commentaar heeft op het onderhoud aan het houtwerk: dat stuk is het huis van mijn buren, dat net iets hoger staat dan mijn huis.

Daarvoor dus aan de voorzijde een stuk boeiboord losgehaald, doorgeboord naar binnen en in de badkamer een paar stukken plafond losgehaald. Dat moet nog gestuct worden en bestaat nu nog uit stucplaten. Best handig dat dat nog niet dicht zat. Via het plafond met een buis naar de technische kast met warmtepomp en cv en aldaar de boel aangesloten.

Het enige echt zichtbare resultaat:

Een correcte weergave van de buitentemperatuur op de klokthermostaat.
En dus ook een correcte sturing van stooklijn en koellijn, maar dat is zo lastig showen :)

Punctuality is the politeness of kings

• YaaD
Ik zie al weer mooie plaatjes voorbij komen dus kan ik niet ontbreken :)

Afgelopen periode veel aan het huis kunnen doen maar niet allemaal even interessant om vast te leggen op de plaat. Waar ik zelf wel content mee ben is het aansluiten van de verlichting in de keuken, en heb een schuifdeur gemaakt van een oude pallet en een rail systeem van een strip staal (welke zwart is gespoten)

Al met al een geslaagd resultaat. Ik laat de 2 plaatjes voor zichzelf spreken verder :)

De schuifdeur. Hiervan moeten de bouten nog worden geschilderd.

Industriele verlichting met schuifdeur.

bl44t

• Jelte,89
Inderdaad wat offtopic, maar ik ben zeer tevreden met het witte/grijze van pro gold...

Wat meer ontopic... Gisteren en eergisteren het vloertje gecoat met een epoxy...

Jelte,89 wijzigde deze reactie 13-12-2018 11:32 (44%)

Revive the guild!

• Jelte,89
@YaaD

Dit is het nu,

Revive the guild!

Pagina: 1 2 3 ... 8

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True