Heel gaaf @FreezingPixels! Echt knap hoe je van schetsen etc naar dit bent gegaan. Ik ben ook wel benieuwd hoe straks alles is geworden qua budget.. Volg het al een tijdje, maar leuk om vanuit je eerste ontwerpen het nu werkelijkheid te zien worden!
Thanks!!! Inderdaad de OSB wordt WoodUpp, nog even getwijfeld om voor de Karwei versie te gaan maar t wordt de andere versie. Raamdecoratie beneden wordt luxaflex silhouette. Bij de achterpui komt een gordijn over de volledige breedte. En boven wordt het standaard velux raamdecoratie. Bij de badkamer wil ik nog even wachten, eerst kijken wat het uitzicht/inkijk wordt met de houten latten voor het raam.
Gaaf geworden!
Is Woodlines niet een geschiktere oplossing voor je woning? Bij Woodupp kan je niet mooi de hoogte in werken.
Of nog beter, tegenwoordig is het hele Woodupp idee ook met massieve latten te krijgen, dat zou het helemaal af maken i.p.v. MDF met fineer.
@FabianGTI wat is precies verschil tussen WoodUpp en Woodlines? En heb je eventueel linkjes naar concept in massieve latten? Zie wel dingen voorbij komen, maar niet echt voor consumenten.
Scr33x0r schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:59:
Heel gaaf @FreezingPixels! Echt knap hoe je van schetsen etc naar dit bent gegaan. Ik ben ook wel benieuwd hoe straks alles is geworden qua budget.. Volg het al een tijdje, maar leuk om vanuit je eerste ontwerpen het nu werkelijkheid te zien worden!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Is Woodlines niet een geschiktere oplossing voor je woning? Bij Woodupp kan je niet mooi de hoogte in werken.
Of nog beter, tegenwoordig is het hele Woodupp idee ook met massieve latten te krijgen, dat zou het helemaal af maken i.p.v. MDF met fineer.
Ik heb samples bekeken van woodlines, voor mijn gevoel was het vilt veel minder dik en qua euro/m2 kom ik wat hoger uit. Ik denk dat ik de woodupp panelen laat verspringen onderling zodat we geen horizontale lijnen krijgen.
Ik heb samples bekeken van woodlines, voor mijn gevoel was het vilt veel minder dik en qua euro/m2 kom ik wat hoger uit. Ik denk dat ik de woodupp panelen laat verspringen onderling zodat we geen horizontale lijnen krijgen.
Snap ik, in de tijd van de eerste renders waren de prijzen ook allemaal nog wat lager. Je maakt er echt wel een gaaf huis van, stijl trek je mooi door! Succes met de afwerking
Ik vraag bij twee dealers offertes voor twee (grote) deuren op. De standaard deur type PU42. Krijg als antwoord dat die momenteel erg duur zijn en dat ze type RenoMatic aanbevelen. Die is hetzelfde, aldus de dealer, maar scheelt de helft in prijs. Dat klinkt té goed om waar te zijn.
Over prijs gesproken, in D is het ongeveer de helft goedkoper maar een deur is tè groot en zwaar om even op te laten sturen.
Inmiddels zijn we weer wat verder met de realisatie van de woning, hopelijk krijgen we hopelijk snel positief bericht van de gemeente dat ze de vergunning verlenen. Vergunning was de laatste keer afgekeurd omdat we een ander type haag moeten toepassen (coniferen / taxus haag i.p.v. klimop haag). Het gaat wat mij betreft wat ver maar ik verras me niet meer met wat de gemeente allemaal verzint.
afin dit zal ook wel goed komen. We zitten nu echter met het punt dat over twee weken de tekeningen definitief gemaakt moeten worden en we nog enorm veel twijfelen over het lichtplan op de begane grond. We hebben wat voorstellen gekregen waarvan onderstaand het laatste (moet nog verder uitgewerkt worden dit is slechts een ruwe schets). Denken jullie dat op basis van onderstaand plan er voldoende licht is voor de begane grond? Uitgangspunt is dat we het plafond niet overvol met (opbouw) spots willen, daarnaast hebben we geen verlaagd plafond en worden de spots direct in de kanaalplaatvloeren gemaakt.
Ter verduidelijking de technische tekening van de begane grond, (let niet op de positie van de schakelaars, wcd's en warmtepomp dit is nog wat gewijzigd. Uiteindelijk komt er links van de woning nog een garage die toegankelijk wordt vanaf de bijkeuken.
In ben benieuwd naar jullie inzichten, alvast bedankt en een fijn weekend!
Een volledig lichtplan is echt een heel werk. Dan moet je per spot de uitstraling en lichtsoort bepalen en moet je ook in 3D ontwerpen. Dan is er ook licht en accentlicht op allerlei niveaus, dat voor diepte en 'verrassing' zorgt.
Jouw schetst is vooral lampen in het betondek. En daarvan heb je ruimschoots voldoende om overal licht te hebben .We denken meestal dat we teveel nodig hebben. Als het allemaal inbouwspots zijn - op de wandlampen na - levert dat wel een wat vlak / monotoon lichtbeeld op.
En ach, als je het vergelijkt met standaard bouw - 2 à 3 centraaldozen - is het altijd voldoende
Gewicht is geen probleem.
Lengte soms wel.
Autotrailer?
Je kunt ook eens vragen wat een transportbedrijf vraagt.
Soms nemen die voor een paar honderd € iets mee op de terugweg.
Conrado schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Jouw schetst is vooral lampen in het betondek. En daarvan heb je ruimschoots voldoende om overal licht te hebben .We denken meestal dat we teveel nodig hebben. Als het allemaal inbouwspots zijn - op de wandlampen na - levert dat wel een wat vlak / monotoon lichtbeeld op.
Klopt.
Indelen in zones met dimmers werkt al beter.
En ook vast andere lichtbronnen als schemerlampen e.d. meenemen.
Gewicht is geen probleem.
Lengte soms wel.
Autotrailer?
Je kunt ook eens vragen wat een transportbedrijf vraagt.
Soms nemen die voor een paar honderd € iets mee op de terugweg.
Wat is het prijsverschil?
5 meter is geen probleem, hoe denk je dat een bundel cv buis van 6 meter afgeleverd wordt?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
5 meter is geen probleem, hoe denk je dat een bundel cv buis van 6 meter afgeleverd wordt?
Wat heeft dat er nou mee te maken hoe een particulier een garagedeur van 5 meter moet thuis zien te krijgen?
Dat gaat echt niet zomaar op een gewone aanhanger van de Praxis.
Wat heeft dat er nou mee te maken hoe een particulier een garagedeur van 5 meter moet thuis zien te krijgen?
Dat gaat echt niet zomaar op een gewone aanhanger van de Praxis.
Ik bedoel dat de lengte totaal geen probleem is voor een transportbedrijf, ook niet vanuit het buitenland. Gewoon even bij de verkoper een prijs opvragen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
5 meter en 200 kg is geen pakket meer, dan wordt het vracht. Ik heb wel een BE rijbewijs, achter de hoge deur komt mijn caravan, en een aanhanger van 6 m is ook zo gehuurd. Maar omgeving Leipzig is een rot end, dat ga ik niet 1-2-3 doen.
Zo'n Renomatic-versie heeft een prijs die dicht in de buurt van een PU42 kont, alleen snap ik het verschil niet. De dealer beheerd dat dan enkel de binnenzijde van de deur niet is gespoten, maar dat lijk me en te klein verschil om de veel lagere prijs te begrijpen.
Standleiding in toilet beneden, toiletruimte heeft nu 8 hoeken . Zou daar wat in optimaliseren dat je dat terugkrijgt naar 6 op die L-vorm. Standleiding achter toilet of koof wat groter.
Ook voorzetwandje van toilet anders gelijk laten lopen met die hoek die erin zit.
Standleiding in toilet beneden, toiletruimte heeft nu 8 hoeken . Zou daar wat in optimaliseren dat je dat terugkrijgt naar 6 op die L-vorm. Standleiding achter toilet of koof wat groter.
Ook voorzetwandje van toilet anders gelijk laten lopen met die hoek die erin zit.
Ja die standleiding gaan we inderdaad nog even wat tactischer positioneren (mits mogelijk) tekenaar is dit aan het bekijken. De hoek moet helaas ivm het bouwbesluit en de minimale afmetingen van het toilet.
5 meter en 200 kg is geen pakket meer, dan wordt het vracht. Ik heb wel een BE rijbewijs, achter de hoge deur komt mijn caravan, en een aanhanger van 6 m is ook zo gehuurd. Maar omgeving Leipzig is een rot end, dat ga ik niet 1-2-3 doen.
Zo'n Renomatic-versie heeft een prijs die dicht in de buurt van een PU42 kont, alleen snap ik het verschil niet. De dealer beheerd dat dan enkel de binnenzijde van de deur niet is gespoten, maar dat lijk me en te klein verschil om de veel lagere prijs te begrijpen.
Ik heb 2 jaar terug ook een renomatic in Duitsland besteld en laten leveren, was goedkoper en vooral veel sneller leverbaar. Vrachtkosten was rond de 100 euro
Zie wel dat ze inmiddels aardig duurder zijn geworden
Inmiddels zijn we weer wat verder met de realisatie van de woning, hopelijk krijgen we hopelijk snel positief bericht van de gemeente dat ze de vergunning verlenen. Vergunning was de laatste keer afgekeurd omdat we een ander type haag moeten toepassen (coniferen / taxus haag i.p.v. klimop haag). Het gaat wat mij betreft wat ver maar ik verras me niet meer met wat de gemeente allemaal verzint.
afin dit zal ook wel goed komen. We zitten nu echter met het punt dat over twee weken de tekeningen definitief gemaakt moeten worden en we nog enorm veel twijfelen over het lichtplan op de begane grond. We hebben wat voorstellen gekregen waarvan onderstaand het laatste (moet nog verder uitgewerkt worden dit is slechts een ruwe schets). Denken jullie dat op basis van onderstaand plan er voldoende licht is voor de begane grond? Uitgangspunt is dat we het plafond niet overvol met (opbouw) spots willen, daarnaast hebben we geen verlaagd plafond en worden de spots direct in de kanaalplaatvloeren gemaakt.
Ter verduidelijking de technische tekening van de begane grond, (let niet op de positie van de schakelaars, wcd's en warmtepomp dit is nog wat gewijzigd. Uiteindelijk komt er links van de woning nog een garage die toegankelijk wordt vanaf de bijkeuken.
In ben benieuwd naar jullie inzichten, alvast bedankt en een fijn weekend!
Misschien/waarschijnlijk te laat, maar ga naar een goede lichtwinkel echt laat daar een goed lichtplan maken. We kwamen hier pas achter na oplevering (nooit aan gedacht...) en dat was zoveel beter geweest dan we zelf hadden bedacht
Uiteindelijk zijn we op soort van een hangsysteem uitgekomen met een balk langs het plafond, waaraan/in allerlei spotjes en lampen gehangen kunnen worden. Uiteindelijk maar 1 lichtpunt in het plafond nodig
Hier een voorbeeldje, rechts zitten er nog spotjes in verwerkt.
Voor de mensen die inmiddels tegen de oplevering van hun woning aan zitten/hun woning opgeleverd hebben gekregen: heb je een definitief energielabel?
Wij hebben een voorlopig energielabel gekregen op basis van de gegevens zoals aangeleverd voor de omgevingsvergunning. Inmiddels hebben we ervoor gekozen extra panelen te laten plaatsen zodat we van A+++ naar A++++ gaan. Voor de bank is die switch relevant, want het levert ons 0,05% rentekorting op.
Een belletje met de Helpdesk Energielabel leerde ons dat we zelf verplicht zijn om een definitief energielabel aan te vragen, dat was nieuw voor me. Er is sprake van individuele kavelbouw, geen project dus. We gaan zelf de woning bewonen, dus er is geen sprake van overdracht, enkel oplevering. De man van de helpdesk leek niet erg zeker van zijn verhaal, daarom gooi ik het verhaal hier op het forum. Je kunt op de website van de Rijksoverheid vinden dat een definitief energielabel bij oplevering van een nieuwbouwwoning verplicht is, maar er staat niet wie daarvoor verantwoordelijk is en vooral: waar je zo'n label aanlevert. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Stel, je doet zoiets zelf, is het dan nog de moeite waard om met een paar buren tegelijkertijd zo'n bedrijf aan te schrijven in de hoop dat je wat korting krijgt?
Voor de mensen die inmiddels tegen de oplevering van hun woning aan zitten/hun woning opgeleverd hebben gekregen: heb je een definitief energielabel?
Wij hebben een voorlopig energielabel gekregen op basis van de gegevens zoals aangeleverd voor de omgevingsvergunning. Inmiddels hebben we ervoor gekozen extra panelen te laten plaatsen zodat we van A+++ naar A++++ gaan. Voor de bank is die switch relevant, want het levert ons 0,05% rentekorting op.
Een belletje met de Helpdesk Energielabel leerde ons dat we zelf verplicht zijn om een definitief energielabel aan te vragen, dat was nieuw voor me. Er is sprake van individuele kavelbouw, geen project dus. We gaan zelf de woning bewonen, dus er is geen sprake van overdracht, enkel oplevering. De man van de helpdesk leek niet erg zeker van zijn verhaal, daarom gooi ik het verhaal hier op het forum. Je kunt op de website van de Rijksoverheid vinden dat een definitief energielabel bij oplevering van een nieuwbouwwoning verplicht is, maar er staat niet wie daarvoor verantwoordelijk is en vooral: waar je zo'n label aanlevert. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Stel, je doet zoiets zelf, is het dan nog de moeite waard om met een paar buren tegelijkertijd zo'n bedrijf aan te schrijven in de hoop dat je wat korting krijgt?
Ons huis is in 2022 opgeleverd. Ik begreep ook dat een energielabel verplicht is. Nu had de aannemer dit oorspronkelijk in zijn calculatie staan, maar het leek me vrij eenvoudig zelf te regelen dus wij hebben het eruit laten halen. Helaas bleek het achteraf toch ingewikkelder te zijn omdat veel 'bewijsmateriaal' moest worden aangeleverd: de specificaties op zich zijn niet voldoende, je moet een 'bewijs' leveren dat het materiaal ook echt verwerkt is (factuur o.i.d.). Gelukkig was onze aannemer zo vriendelijk om dit allemaal aan te leveren, maar achteraf was het wellicht makkelijker het bij de aannemer te laten...
Het bedrijf wat je inschakelt registreert het label trouwens zelf voor je bij de relevante instantie, je hoeft het dus niet zelf ergens te laten registreren.
We hebben met 1 directe buur 10% korting gekregen.
Klinkt bekend, wij hebben ook een tijdelijke energie label gekregen en bij oplevering moet het definitief label aangevraagd worden.
Wij laten het definitieve label door de aannemer aanvragen en het is inderdaad zoals @saturn21 zegt belangrijk dat je genoeg bewijslast hebt verzameld. En dan is het bouw-plan niet voldoende je moet fotos aanleveren van de verschillende materialen zodat ze kunnen controleren of er ook echt gebruikt wat is afgesproken en op de bonnetjes staat. Kortom heel wat werk, als je nog moet beginnen met de bouw zou ik dit gewoon bij de aannemer neer leggen zodat hij alle bewijsstukken verzameld en je niet achteraf gedoe krijgt en misschien op een lager energie label uitkomt.
Ons huis is in 2022 opgeleverd. Ik begreep ook dat een energielabel verplicht is. Nu had de aannemer dit oorspronkelijk in zijn calculatie staan, maar het leek me vrij eenvoudig zelf te regelen dus wij hebben het eruit laten halen. Helaas bleek het achteraf toch ingewikkelder te zijn omdat veel 'bewijsmateriaal' moest worden aangeleverd: de specificaties op zich zijn niet voldoende, je moet een 'bewijs' leveren dat het materiaal ook echt verwerkt is (factuur o.i.d.). Gelukkig was onze aannemer zo vriendelijk om dit allemaal aan te leveren, maar achteraf was het wellicht makkelijker het bij de aannemer te laten...
Het bedrijf wat je inschakelt registreert het label trouwens zelf voor je bij de relevante instantie, je hoeft het dus niet zelf ergens te laten registreren.
We hebben met 1 directe buur 10% korting gekregen.
Wat een mooi stukje geldklopperij weer. Zo'n label is 10 jaar geldig als ik me niet vergis. Met een beetje geluk kun je toch langer dan 10 jaar genieten van je nieuwe woning voordat je hem verkoopt, maar dan mag je dus nóg een keer zo'n label aanvragen (relevant is hier wel dat je dubbele beglazing dan inboet aan isolatiewaarde, om maar wat te noemen).
Een vreemde vraag; De kavels tussen ons en de buren liggen erg dicht op elkaar, er zit ongeveer 1,5M tussen. Nu geven de buren aan dat er tussen de woning in er wat hun betreft geen erfscheding hoeft te komen. Als wij iets willen dan is het op onze grond en eigen kosten. Daarnaast hebben de buren ook nog eens 30cm boven nul-pijjl gebouwd en het is dus onvermijdelijk dat er iets komt om dit hoogte verschil op te vangen. De buren zullen pas op zn vroegst volgend jaar iets gaan doen met de achtertuin. Wij willen voor die tijd al een erfscheiding hebben geplaatst.
1) Mag je besluiten om geen erfscheiding te plaatsen?
2) Als er een hoogte verschil is, wie draait op voor de kosten om dat zand op je perceel te houden.
3) Als er iets geplaatst moet worden, per wanneer mag je het dan eisen/verwachten?
Ik vond zelf artitel 5:49 van het wetboek:
"Artikel 491.Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.2.Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is."
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Wij hebben toevallig net ons label binnen, dit is geregeld door de aannemer. Het is inderdaad wel een serieuze klus. Afgelopen dinsdag is de meneer bijna 2 uur bezig geweest om alles te bekijken en op te nemen in het huis en moest daarna nog alles doorrekenen. De aannemer heeft verder alle bewijsstukken aangeleverd. Eind vorige week hadden we het definitieve label al binnen. A++++
Wij hebben geen label aangevraagd. Er is een EPC berekening gedaan, dat was voldoende voor de hypotheek. Verder heeft er niemand naar gevraagd. We zijn ook niet van plan het huis binnen 10 jaar te verkopen. Tegen de tijd dat we willen verkopen (hopelijk niet binnen 25 jaar) zijn de regels vast weer anders.
battler schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:45:
Een vreemde vraag; De kavels tussen ons en de buren liggen erg dicht op elkaar, er zit ongeveer 1,5M tussen. Nu geven de buren aan dat er tussen de woning in er wat hun betreft geen erfscheding hoeft te komen.
De vraag is niet zo vreemd, wel jammer dat de buren zich zo opstellen.
Ik zou dit bij rechtsbijstand navragen, dan weet je hoe het in elkaar steekt en kun je met de buren gaan praten.
Een vreemde vraag; De kavels tussen ons en de buren liggen erg dicht op elkaar, er zit ongeveer 1,5M tussen. Nu geven de buren aan dat er tussen de woning in er wat hun betreft geen erfscheding hoeft te komen. Als wij iets willen dan is het op onze grond en eigen kosten. Daarnaast hebben de buren ook nog eens 30cm boven nul-pijjl gebouwd en het is dus onvermijdelijk dat er iets komt om dit hoogte verschil op te vangen. De buren zullen pas op zn vroegst volgend jaar iets gaan doen met de achtertuin. Wij willen voor die tijd al een erfscheiding hebben geplaatst.
2) Als er een hoogte verschil is, wie draait op voor de kosten om dat zand op je perceel te houden.
3) Als er iets geplaatst moet worden, per wanneer mag je het dan eisen/verwachten?
"Artikel 491.Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.2.Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is."
Ik neem aan dat je bedoelt dat de huizen dicht bij elkaar staan, normaal grenzen kavels aan elkaar, tenzij er een (openbaar) pad tussendoor loopt.
Bij ons zit er ruim twee meter tussen ons pand en dat van de buren, bij beiden is dit de berging. Wij hebben afgesproken hier ook niets tussen te zetten, maar een gezamenlijk pad te maken. Dan heb je wat meer ruimte.
@deejeebv Inderdaad verkeerd verwoord. De kavels grenzen aan elkaar maar de woningen staan ook erg dicht bij elkaar. In totaal zit er 1,5m tussen omdat de buren maar 50cm van de erfgrens hebben gebouwd. Zij willen dus geen erfscheiding tussen de woningen in. Aan de achterkant van de woningen willen ze uiteindelijk wel wat maar pas over een paar jaar.
battler schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:25:
@deejeebv Inderdaad verkeerd verwoord. De kavels grenzen aan elkaar maar de woningen staan ook erg dicht bij elkaar. In totaal zit er 1,5m tussen omdat de buren maar 50cm van de erfgrens hebben gebouwd. Zij willen dus geen erfscheiding tussen de woningen in. Aan de achterkant van de woningen willen ze uiteindelijk wel wat maar pas over een paar jaar.
Dat dat mag qua afstand. Hier is de regel of OP de erfgrens bouwen en anders moet je minimaal 1 meter uit de erfgrens bouwen.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Er mag volgens mij niet op 50cm van de erfgrens gebouwd worden als er ramen in het gebouw zitten (volgens mij 2 meter minimaal). Geen idee of dat het geval is.
Maar ik zou wel erfafscheiding willen, los van het feit dat de buren dan maar 50cm over hebben.
1) als beide partijen er mee eens zijn en er geen verplichting is in een bestemmingsplan.
2) ik denk dat beide partijen moeten bijdragen, ieder de helft. Maar misschien moet de partij met het verhoogde grondniveau meer bijdragen als het hek hoger of steviger moet worden.
3) Binnen een redelijke termijn. Wat redelijk is hangt af van de omstandigheden. Een aantal weken of een maand?
Er is op verzoek van een van de buren een verplichting voor de andere buur mee te werken aan erfafscheiding, maar je zou naar de rechtbank moeten om dat af te dwingen. Zijn de buren goed op de hoogte van je zorgen? Als er ruzie is of dreigt kun je buurtbemiddeling inschakelen. Probeer niet te emotioneel te reageren.
Overigens is een gezamenlijke erfscheiding een gedeeld eigendom, en er is toestemming nodg voor wijzigingen van beide partijen. Beiden draaien op voor onderhoud en kosten.
In het bestemingsplan staat wat de minimale afstand is voor gebouwen. Er is vaak onderscheid tussen het type object, bijvoorbeeld hoofdgebouw, bijgebouw, uitbouw, overkapping, etc.
@mrmrmr Bedankt voor je inzichten. De buren zijn niet op de hoogte van onze zorgen. Wij wisten niet dat ze verplicht waren mee te werken. Ik heb niet het idee dat ze onwelwillend zijn maar eerder op dit moment de financiele ruimte en tuinontwerp nog niet hebben.
Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:42:
@MRL
In de voorlaatste uitgave van VEH stond ook iets over labels.
Ook over de kosten hiervan.
Wellicht interessant om ook even op te zoeken.
Gevonden, althans, in de inhoudsopgave. Is net alsof daar iets verkeerd is gegaan en het niet daadwerkelijk is geprint, of we hebben een misprint. Die pagina ontbreekt geheel.
deejeebv schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:35:
Wij hebben geen label aangevraagd. Er is een EPC berekening gedaan, dat was voldoende voor de hypotheek. Verder heeft er niemand naar gevraagd. We zijn ook niet van plan het huis binnen 10 jaar te verkopen. Tegen de tijd dat we willen verkopen (hopelijk niet binnen 25 jaar) zijn de regels vast weer anders.
Wanneer was je oplevering? Voor ons kan een voorlopig label interessant zijn met oog op de rentekorting bij de bank, maar dat voorlopige label kan middels bureaustudie en is dus minder kostbaar dan een definitief label. Vraag me nog steeds af of RVO op de lijn komt wanneer het label na twee jaar nog steeds op voorlopig staat.
Wanneer was je oplevering? Voor ons kan een voorlopig label interessant zijn met oog op de rentekorting bij de bank, maar dat voorlopige label kan middels bureaustudie en is dus minder kostbaar dan een definitief label. Vraag me nog steeds af of RVO op de lijn komt wanneer het label na twee jaar nog steeds op voorlopig staat.
Volgens mij was oplevering morgen precies 2 jaar geleden.
De trap naar de kelder gaan we in beton uitvoeren.
Nu hebben we offertes voor een 'ruwe' trap en volledig afgewerkte in zichtwerk (gepolierde in de Belgische offertes). De prijs is dan ruwweg het dubbele.
Dat brengt me op het idee om voor een ruwe trap te gaan en die later te coaten (PU, betonlook, oid). In dat geval krijgt deze ook dezelfde afwerking als de keldergang.
Maar kun je een betontrap coaten? Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Nu hebben we offertes voor een 'ruwe' trap en volledig afgewerkte in zichtwerk (gepolierde in de Belgische offertes). De prijs is dan ruwweg het dubbele.
Dat brengt me op het idee om voor een ruwe trap te gaan en die later te coaten (PU, betonlook, oid). In dat geval krijgt deze ook dezelfde afwerking als de keldergang.
Maar kun je een betontrap coaten? Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Jazeker, met regelmaat laten doen in de appartementengebouwen die ik beheer. Triflex heeft daar mooie en degelijke systemen voor (die niet aan particulieren verkocht worden). De vraag is wel of dat de look is die je wilt nastreven.
Vermoedelijk hoef je niet veel (niets) te verwachten.
1: Welke wet verplicht iemand een erfafscheiding te plaatsen?
Wil jij wel een erfafscheiding en de buren niet? Dan dien je een erfafscheiding op je eigen grond te plaatsen.
2: Het hoogteverschil is discutabel: je zou eens bij de gemeente moeten navragen hoe het zit met woningen die een te hoge peil hebben. Anderzijds: als ik een glooiende tuin zou willen hebben en daarvoor mijn tuin 30cm verhoog, dan hebben mijn buren hier niets over te zeggen.
3: Een wettelijk deadline bestaat niet.
1: Welke wet verplicht iemand een erfafscheiding te plaatsen?
Wil jij wel een erfafscheiding en de buren niet? Dan dien je een erfafscheiding op je eigen grond te plaatsen.
art. 5:49 BW:
1.
Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
2.
Het vorige lid is niet toepasselijk, indien een der erven een openbare weg of een openbaar water is.
2: Het hoogteverschil is discutabel: je zou eens bij de gemeente moeten navragen hoe het zit met woningen die een te hoge peil hebben. Anderzijds: als ik een glooiende tuin zou willen hebben en daarvoor mijn tuin 30cm verhoog, dan hebben mijn buren hier niets over te zeggen.
Je buren hebben er misschien niets over te zeggen als jij je kavel verhoogd, maar jij mag m.i. niet de erfgrens mee verhogen (*) en dat geldt ook voor de erfscheiding. M.a.w.; jij moet op jouw grond zorgen dat de hoogte overbrugd wordt op een dusdanige manier dat je buren er niets van merken (dus ook geen water/modderstromen etc) en je mag ook de erfgrens niet verhogen. Jij moet een damwand of afloop op jouw grond regelen.
En het lijkt mij dat als jij een meter hoger gaat zitten met je tuin de erfscheiding ook niet 3m mag worden als de regels zeggen dat de erfscheiding max 2m hoog mag zijn.
NB. Wij hebben een clausule in het koopcontract van de kavel dat er een erfscheiding geplaatst dient te worden, met boetes en al, volgens de regels van het bestemmingsplan
* tenzij de buren akkoord zijn, maar dat zou betekenen dat de buren tegen e.o.a. damwand aan gaan kijken op de erfgrens (of zelfs op hun grond...)
Met een hoogteverschil moet je ook altijd oppassen met wateroverlast, ik weet niet hoe ver jij boven het nulpeil hebt gebouwd en hoe hoog de tuin komt. Het water van onze buren gaat richting de gezamenlijke erfafscheiding om vervolgens in onze tuin terecht te komen. Bij een flinke bui hebben wij daardoor een kleine slotgracht om ons huis heen.
Je buren hebben er misschien niets over te zeggen als jij je kavel verhoogd, maar jij mag m.i. niet de erfgrens mee verhogen (*) en dat geldt ook voor de erfscheiding. M.a.w.; jij moet op jouw grond zorgen dat de hoogte overbrugd wordt op een dusdanige manier dat je buren er niets van merken (dus ook geen water/modderstromen etc) en je mag ook de erfgrens niet verhogen. Jij moet een damwand of afloop op jouw grond regelen.
En het lijkt mij dat als jij een meter hoger gaat zitten met je tuin de erfscheiding ook niet 3m mag worden als de regels zeggen dat de erfscheiding max 2m hoog mag zijn.
NB. Wij hebben een clausule in het koopcontract van de kavel dat er een erfscheiding geplaatst dient te worden, met boetes en al, volgens de regels van het bestemmingsplan
* tenzij de buren akkoord zijn, maar dat zou betekenen dat de buren tegen e.o.a. damwand aan gaan kijken op de erfgrens (of zelfs op hun grond...)
Ja dat is het volgende probleem, als de buren op hun grond een keerwand plaatsen dan kijken wij dus tegen een dat hout aan. Het is maar 30cm maar toch iets waar wij weer wat op moeten verzinnen.
Vraag betreffende WTW installatie en dan voornamelijk de ventielen.
Welke worden door jullie zelf / installateur gebruikt? En per ventiel, wat kan er max door in dm3/s (aanvoer / afvoer)?
Kun je in het topic wel wat over terugvinden met de zoekfunctie, maar veelgebruikte ventielen zijn bijvoorbeeld de Zehnder Luna (hebben we zelf ook). Fabrikant heeft documentatie met alle specs wat betreft maximale doorstroom, minimale afstand en dergelijke.
DeBaroN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:01:
Welke worden door jullie zelf / installateur gebruikt? En per ventiel, wat kan er max door in dm3/s (aanvoer / afvoer)?
Die info staat per ventiel aangegeven op de website van de maker.
Kijk bijvoorbeeld bij Zehnder-ventielen, dan staat het erbij.
Er zijn zoveel merken en types dat hier volgens mij niet direct een antwoord op te geven is.
Kijk welk ventiel je wil toepassen (bijvoorbeeld op de site van Ventilatieland) en zoek de info erbij.
Ja dat is het volgende probleem, als de buren op hun grond een keerwand plaatsen dan kijken wij dus tegen een dat hout aan. Het is maar 30cm maar toch iets waar wij weer wat op moeten verzinnen.
Mochten ze zomaar 30cm hoger bouwen? Wij (zelfde wijk) hebben van de gemeente een peil doorgekregen volgens mij en staat dit ook in de vergunning. Uiteindelijk heeft de bouwer 8cm te hoog gebouwd, maar dat is een ander verhaal.
Niet dat je er nu iets aan kan doen, maar toch vreemd als iedereen zomaar hoger kan bouwen?
Heeft er iemand hier verstand van vergunningsvrije bouwwerken die verbonden zijn en te betreden zijn vanuit de woning?
De situatie is als volgt, we hebben begin dit jaar onze aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend, hierin hebben we alleen de woning in vermeld, dus geen garage ook niet benoemd. Nu een half jaar later hebben we wat ruimte in het budget gevonden om mogelijk toch een garage met overkapping te realiseren. We hebben al laten checken of op de plek van de garage er sprake is van een achtererf en dat is. Echter hebben wij niet voldoende budget om het geheel met een kap af te werken, dit kost al snel 20k meer. Dit laatste is in strijd met het bestemmingsplan.
Concreet wil ik eigenlijk weten of je met vergunningsvrije bouwwerken af mag wijken van het bestemmingsplan.
Wat willen we bouwen:
Garage 4,8m x 7,5m (buitenmaats) hoogte 2,9m met een plat dak (volgens bestemmingsplan mag dat niet maar bijna alle woningen daar in de buurt, ook zelfbouw hebben een garage met plat dak).
Overkapping (4.8 x 5,5m)
Bestemmingsplan stelt als volgt:
aangebouwde bijgebouwen (zoals garages) hebben 1 bouwlaag + kap;
aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen mogen uitsluitend worden afgedekt met een kap;
de goothoogte respectievelijk bouwhoogte van aangebouwde bijgebouwen, aanbouwen en uitbouwen van de woning bedraagt ten hoogste 3,2 m, respectievelijk 6 m
de goothoogte respectievelijk bouwhoogte van vrijstaande bijgebouwen bedraagt ten hoogste 3 m, respectievelijk 5 m;
Situatie kavel:
Hier moet de garage plus overkapping komen:
3d weergave:
Weet iemand wat verstandig is in deze? Het gaat er ons om dat de aannemer over 15 weken wilt gaan heijen en nu kunnen ze de fundering van de mogelijke garage nog makkelijk meenemen.
Nee, je mag met vergunningsvrije bouwwerken niet afwijken van het bestemmingsplan. Op het moment dat een (in principe) vergunningsvrij bouwwerk in strijd is met het bestemmingsplan, ben je vergunningsplichting. Je kunt dan vergunning krijgen om in strijd met het bestemmingsplan te bouwen.
Edit: Ik baseerde mijn antwoord op onderstaande, is niet van toepassing op de situatie van @Lwent
Soms een deel van een omvangrijk perceel in het bestemmingsplan een andere bestemming kan hebben dan het hoofdgebouw, waardoor het verboden is deze gronden te gebruiken en in te richten ten dienste van het hoofdgebouw. Bijvoorbeeld als een deel van het perceel een natuur-, bos- of agrarische bestemming heeft. Dat gedeelte van het perceel geldt dan niet als ‘erf’, waardoor er niet vergunningvrij kan worden gebouwd.
[Voor 48% gewijzigd door Joris748 op 10-05-2023 13:50]
Landelijke wetgeving gaat altijd voor lokale regelgeving. Dus als je voldoet aan de eisen voor vergunningsvrij bouwen dan kan dat niet door het bestemmingsplan beperkt worden. De enige mogelijkheid die bestemmingsplannen hebben om dit soort zaken te beperken is om het bouwvlak te beperken, waardoor je niet meer op je achtererf gebied komt.
Die info staat per ventiel aangegeven op de website van de maker.
Kijk bijvoorbeeld bij Zehnder-ventielen, dan staat het erbij.
Er zijn zoveel merken en types dat hier volgens mij niet direct een antwoord op te geven is.
Kijk welk ventiel je wil toepassen (bijvoorbeeld op de site van Ventilatieland) en zoek de info erbij.
Als ik de Zehnder ventielen bekijk, zijn ze zelfs van 150m3 per uur, wat 42dm3 per sec is. Vind ik nogal wat door een ventiel. Dacht dat 14-18dm³/s wel de max was?!
Sorry, vergist in topic. Er is hier een speciaal topic voor (centrale balansventilatie met warmteterugwinning), daar is veel info te vinden. Kort gezegd: 150m3 per uur is waarschijnlijk voor de kanalen sowieso teveel. En het geeft geluid. Dat het kan wil niet zeggen dat je het moet willen. Maar zoals hierboven opgemerkt, het hangt van je eigen set-up af wat verstandig is.
DeBaroN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:01:
FrankSpin schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:56:
@FabianGTI wat is precies verschil tussen WoodUpp en Woodlines? En heb je eventueel linkjes naar concept in massieve latten? Zie wel dingen voorbij komen, maar niet echt voor consumenten.
WoodUpp is gemaakt van gerecycled PET fles waar vanaf de achterzijde MDF latten op gemonteerd worden.
Woodlines is gemaakt van MDF waar frezingen in zijn gedaan en waar het vilt in is geplakt, hierdoor is de achterzijde steviger gemaakt.
Ook hebben ze een doorleg patroon erin gemaakt zodat het niet koud tegen elkaar komt. https://www.wood-lines.nl...elen/plafond-panelen-pro/
Qua akoestische waarden schelen ze elkaar niet veel.
De massieve versie is pas kort geleden uitgebracht, ik ben alleen bang dat het alleen nog voor B2B is dan, ik kwam er toevallig achter omdat het een samenwerking is tussen mijn/onze plaatleverancier en massief hout leverancier, ik kan er zo geen link naar vinden.
Deze zijn in ieder geval gemaakt op de WoodUpp manier.
Heeft er iemand hier verstand van vergunningsvrije bouwwerken die verbonden zijn en te betreden zijn vanuit de woning?
De situatie is als volgt, we hebben begin dit jaar onze aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend, hierin hebben we alleen de woning in vermeld, dus geen garage ook niet benoemd. Nu een half jaar later hebben we wat ruimte in het budget gevonden om mogelijk toch een garage met overkapping te realiseren. We hebben al laten checken of op de plek van de garage er sprake is van een achtererf en dat is. Echter hebben wij niet voldoende budget om het geheel met een kap af te werken, dit kost al snel 20k meer. Dit laatste is in strijd met het bestemmingsplan.
Concreet wil ik eigenlijk weten of je met vergunningsvrije bouwwerken af mag wijken van het bestemmingsplan.
Wat willen we bouwen:
Garage 4,8m x 7,5m (buitenmaats) hoogte 2,9m met een plat dak (volgens bestemmingsplan mag dat niet maar bijna alle woningen daar in de buurt, ook zelfbouw hebben een garage met plat dak).
Overkapping (4.8 x 5,5m)
Bestemmingsplan stelt als volgt:
aangebouwde bijgebouwen (zoals garages) hebben 1 bouwlaag + kap;
aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen mogen uitsluitend worden afgedekt met een kap;
de goothoogte respectievelijk bouwhoogte van aangebouwde bijgebouwen, aanbouwen en uitbouwen van de woning bedraagt ten hoogste 3,2 m, respectievelijk 6 m
de goothoogte respectievelijk bouwhoogte van vrijstaande bijgebouwen bedraagt ten hoogste 3 m, respectievelijk 5 m;
Weet iemand wat verstandig is in deze? Het gaat er ons om dat de aannemer over 15 weken wilt gaan heijen en nu kunnen ze de fundering van de mogelijke garage nog makkelijk meenemen.
Alvast bedankt!
Ja. Mits je voldoet aan de regels van artikel 2 van bijlage 2 van het Bor. Via de hiervoor aangegeven vergunningscheck kun je dit checken, of je vraagt bij de gemeente.
Indien je gaat bouwen volgens artikel 3 van deze bijlage, dan moet het wel in overeenstemming zijn met het geldend bestemmingsplan.
Los hiervan, zou ik de heipalen sowieso meteen uitvoeren.
Ja. Mits je voldoet aan de regels van artikel 2 van bijlage 2 van het Bor. Via de hiervoor aangegeven vergunningscheck kun je dit checken, of je vraagt bij de gemeente.
Indien je gaat bouwen volgens artikel 3 van deze bijlage, dan moet het wel in overeenstemming zijn met het geldend bestemmingsplan.
Los hiervan, zou ik de heipalen sowieso meteen uitvoeren.
Check bedankt voor het advies iedereen! We gaan het er op wagen, reden dat we zo terughoudend zijn is dat destijds de welstand fel tegen was om daar een garage te plaatsen, iets met geen plek voor parkeren naast de woning. Dus stel dat we dit niet vergunningsvrij kunnen bouwen verwacht ik niet dat de gemeente dit goed gaat keuren.
Lwent schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:49:
....reden dat we zo terughoudend zijn is dat destijds de welstand fel tegen was om daar een garage te plaatsen, iets met geen plek voor parkeren naast de woning. Dus stel dat we dit niet vergunningsvrij kunnen bouwen verwacht ik niet dat de gemeente dit goed gaat keuren.
Er kan nog iets zijn: heb je een oprit en, indien niet, weet je of de gemeente daaraan meewerkt?
Goedenavond, even heel benieuwd naar jullie mening. Eerste foto: gevelopening van ongeveer 1.80m breed. Zou daar de oplegging van de prefab latei niet groter moeten zijn? En moet ik me zorgen maken over het kapotte porotherm blok? Op het oog lijkt het wat door te hangen, maar ik had geen waterpas oid bij me.
Dan het tweede deel: wat is dit metalen ding met daarin beton? Het is vastgezet aan de kanaalplaatvloer.
Edit: excuses voor de screenshots. Volle kwaliteit weigerde te laden hier.
MRL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:38:
Goedenavond, even heel benieuwd naar jullie mening. Eerste foto: gevelopening van ongeveer 1.80m breed. Zou daar de oplegging van de prefab latei niet groter moeten zijn? En moet ik me zorgen maken over het kapotte porotherm blok? Op het oog lijkt het wat door te hangen, maar ik had geen waterpas oid bij me.
Dan het tweede deel: wat is dit metalen ding met daarin beton? Het is vastgezet aan de kanaalplaatvloer.
Die latei hoeft maar heel weinig te dragen, de draagrichting van je vloeren is op de wanden links en rechts. Het blok porotherm lijkt kapotgegaan te zijn omdat er geen oplegvilt gebruikt is.
Punt twee kan ik je niet mee helpen, geen idee wat dat is.
Over die latei zou ik me idd geen zorgen maken, maar ik ben wel heeeeel benieuwd naar het verhaal over deze constructie. Die gaat je bij een vloer ook nog aardig in de weg zitten. Hoe hoog is dat ding?
Koppel je hier de verklaring van je aannemer over deze specialiteit nog even terug?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Over die latei zou ik me idd geen zorgen maken, maar ik ben wel heeeeel benieuwd naar het verhaal over deze constructie. Die gaat je bij een vloer ook nog aardig in de weg zitten. Hoe hoog is dat ding?
Koppel je hier de verklaring van je aannemer over deze specialiteit nog even terug?
Gelukkig komt er nog vloerverwarming op deze kanaalplaatvloer, in een cementdekvloer. Die cementdekvloer staat gepland als 10cm dikke vloer dus als het goed is valt daarmee deze bijzondere constructie wel weg.
Ik ga maandag eens vragen waar dit ding voor is. Enige dat ik me kan voorstellen is dat ze een soort latei hebben bevestigd voor de schuifpui die direct hieronder op de begane grond aanwezig is, die pui is iets meer dan 3.5m breed en kan me voorstellen dat ze dan toch iets van een voorziening willen aanbrengen. Misschien is dit een ankerpunt voor de latei voor het metselwerk aan de buitenzijde?
Ik moet zeggen dat het er wel wat slordig uit ziet, zeker de stukken porotherm die er om heen liggen maken op mij geen goede indruk.
Wat is de hoogte van dat stuk metaal? Op de foto lijkt het minimaal 10cm, in dat geval wordt het nog best een uitdaging om het volledige weggewerkt te krijgen in de dekvloer.
Ik zou zeker eens aan je aannemer vragen wat dat moet voorstellen. Als je de werktekeningen en detaillering hebt zou je het daar wel iets op moeten kunnen vinden.
Goedenavond, even heel benieuwd naar jullie mening. Eerste foto: gevelopening van ongeveer 1.80m breed. Zou daar de oplegging van de prefab latei niet groter moeten zijn?
Die latei is prima en heeft in de regel enkel tot doel de stenen er boven te steunen, niet de vloer. Plafonds worden constructief zo berekend dat ramen en deuren simpelweg geen oplegging zijn. Dat kun je op de tekening van de constructie van het plafond ook terugzien, maar ik weet niet of jij die ook hebt.
Daar over gesproken, dat rare blok - geen idee wat de functie is - zou ook op tekening behoren te staan.
Na al die regen, weer regen en opnieuw regen, was het vandaag heerlijk op de bouw. We zijn met de installatie van de zoldervloer bezig, met een lekker bresje erbij.
Ik moet zeggen dat het er wel wat slordig uit ziet, zeker de stukken porotherm die er om heen liggen maken op mij geen goede indruk.
Wat is de hoogte van dat stuk metaal? Op de foto lijkt het minimaal 10cm, in dat geval wordt het nog best een uitdaging om het volledige weggewerkt te krijgen in de dekvloer.
Ik zou zeker eens aan je aannemer vragen wat dat moet voorstellen. Als je de werktekeningen en detaillering hebt zou je het daar wel iets op moeten kunnen vinden.
Ik heb de tekeningen er eens op nageslagen, maar kom het niet tegen. Kom sowieso nergens tegen welke lateien en toestanden precies zijn toegepast, alleen een document met tekst waar het met moeite valt af te leiden.
we zijn bezig met selecteren van juiste partij en er zijn nog 2 over, 1 houtskelet bouwer en 1 traditionele bouwer. Kosten ontloopt elkaar niet veel. Twijfel wat we moeten doen.
HSB = betere isolatie en WTW systeem, winter denk ik warmer, maar zomer denk ik ook heel warm
Traditioneel = betonnen vloeren en muren vind ik toch wel fijn gevoel, maar geen WTW, maar roosters in ramen. Dus minder energie zuinig. In de winter kouder, in de zomer langer koel te houden.
Ben al lange tijd lurker in dit topic. Ben momenteel de markt aan het verkennen en aan het oriënteren voor de bouw van een vrijstaande woning op een eigen kavel. Er is veel geschreven over catalogusbouw en de prefab aanpak vs traditioneel.
Kan je stellen dat men:
Catalogus en prefab kiest wanneer men tevreden is met het aanbod van de catalogusbouwer en de woning dus voldoet
Je kiest traditioneel wanneer je onder eigen architectuur iets wilt laten ontwikkelen of zeer specifieke materiaalwensen hebt
Bouwkwaliteit is in beide gevallen heden ten dage goed en gelijkwaardig waarbij catalogus en prefab niet meer onder doet aan traditioneel.
SaturN schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:50:
Ben al lange tijd lurker in dit topic. Ben momenteel de markt aan het verkennen en aan het oriënteren voor de bouw van een vrijstaande woning op een eigen kavel. Er is veel geschreven over catalogusbouw en de prefab aanpak vs traditioneel.
Kan je stellen dat men:
Catalogus en prefab kiest wanneer men tevreden is met het aanbod van de catalogusbouwer en de woning dus voldoet
Je kiest traditioneel wanneer je onder eigen architectuur iets wilt laten ontwikkelen of zeer specifieke materiaalwensen hebt
Bouwkwaliteit is in beide gevallen heden ten dage goed en gelijkwaardig waarbij catalogus en prefab niet meer onder doet aan traditioneel.
Kloppen deze stellingen een beetje?
Prefab zegt iets over de bouwwijze / materialen. Catalogus zegt niets over de bouwwijze / materialen, maar over het pakket dat je koopt.
Je kan bv prima prefab muren gebruiken in een eigen ontwerp. Maar ook traditionele bouw bij een cataloguswoning.
Bouwkwaliteit kan in alle gevallen gelijkwaardig zijn volgens mij toch meestal afhankelijk van de aannemer imho
Veel plezier met het traject!
[Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 14-05-2023 21:30]
PuntoXII schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:40:
we zijn bezig met selecteren van juiste partij en er zijn nog 2 over, 1 houtskelet bouwer en 1 traditionele bouwer. Kosten ontloopt elkaar niet veel. Twijfel wat we moeten doen.
HSB = betere isolatie en WTW systeem, winter denk ik warmer, maar zomer denk ik ook heel warm
Traditioneel = betonnen vloeren en muren vind ik toch wel fijn gevoel, maar geen WTW, maar roosters in ramen. Dus minder energie zuinig. In de winter kouder, in de zomer langer koel te houden.
Wat zouden jullie doen?
Beton met type D / wtw?
Maar goed, onbekend maakt onbemind, dus ik heb geen goede reden om wel of niet voor hsb te kiezen anders dan “gevoel”
Wat zouden jullie doen?
Ik zou hsb bouwen met wtw en zorgen dat je ook goede koeling in de woning hebt.
Als het goed is is dat toch wel wat goedkoper dan een stenen huis. Als de prijs voor jou hetzelfde is zou ik steen kiezen.
En steen met wtw zou natuurlijk wel gewoon kunnen als je dat zou willen. Ik heb het nu ook.
[Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 14-05-2023 21:38]
Wat zouden jullie doen?
Wij hebben laten bouwen met SIP panelen. Ik denk niet dat dat in de zomer warmer is. Omdat je minder massa hebt kun je door 's nachts te ventileren ook goed afkoelen.
Belangrijk is wel dat je de zon buiten kunt houden.
Beton met type D / wtw?
Maar goed, onbekend maakt onbemind, dus ik heb geen goede reden om wel of niet voor hsb te kiezen anders dan “gevoel”
De bouwer die we voor ‘beton’ hebben doet niet aan type D, alleen C is mogelijk. Vandaar dus ook de lastige afweging. Op zich ben ik niet tegen C, maar D is toch weer zuiniger en warmer in de winter.
Ja goeie dat argument heb ik ook tegen HBS. Als je ze zelf mag geloven is het nog stiller dan beton… ik denk het niet.
Binnen HSB zijn vele vloeropbouwen mogelijk. Van massief gelamineerd tot houten balken met "gewoon" een cementdekvloer..... Traditioneel kan ook zo uitgevoerd worden dat het niet ideaal is qua contact geluiden.
Maar over het algemeen, een breedplaat met totale vloerdikte van ~30cm, dat is zoveel massa dat gaat wel wat geluid tegenhouden....
Ja goeie dat argument heb ik ook tegen HBS. Als je ze zelf mag geloven is het nog stiller dan beton… ik denk het niet.
We zijn nu aan het bouwen met een houten vloer. Daar komt een zwevende cement dekvloer op (dus op isolatie), dan de houten vloer met isolatie, en vervolgens een plafond aan veerrails. Ik heb er best vertrouwen in dat dat weinig contactgeluid door gaat laten.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Maar los van de contactgeluiden tussen HBS en Beton is dus de twijfel:
HBS met WTW, type D OF
Beton zonder WTW, dus type C (want de voordelige bouwer die we hebben geselecteerd kan geen type D)
Wat zouden jullie doen?
Vergeet ook niet dat HSB best wel wat duurzamer is. ( iig. voor mij belangrijk)
Verder lees ik tussen neus en lippen door dat je vooral die keuze maakt obv massa/thermische opslag. Met HSB is best nog wat mogelijk. Door een betonnen beneden vloer en sommige binnen muren (die in de zon staan) te metselen kan je stiekem best veel massa krijgen. Natuurlijk niet als betonnen huis, maar teveel massa is ook niet optimaal.
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:46:
Maar los van de contactgeluiden tussen HBS en Beton is dus de twijfel:
HBS met WTW, type D OF
Beton zonder WTW, dus type C (want de voordelige bouwer die we hebben geselecteerd kan geen type D)
Beetje afhankelijk van waar jij de woning neer gaat zetten, maar ik zou altijd type D nemen zodat de binnenlucht zeer goed gefilterd is.
Vergeet ook niet dat HSB best wel wat duurzamer is. ( iig. voor mij belangrijk)
Verder lees ik tussen neus en lippen door dat je vooral die keuze maakt obv massa/thermische opslag. Met HSB is best nog wat mogelijk. Door een betonnen beneden vloer en sommige binnen muren (die in de zon staan) te metselen kan je stiekem best veel massa krijgen. Natuurlijk niet als betonnen huis, maar teveel massa is ook niet optimaal.
HBS is inderdaad wel meer duurzaam, ben ik me van bewust, ik weet niet zo goed of ik daar eerlijk in wil zijn naar mezelf en of ik dat laat meewegen. Ik wil eigenlijk met name een comfortabel huis, zowel in de winter als in de zomer. De HBS die we willen bouwen heeft trouwens aan de buitenkant wel helemaal baksteen. Binnenmuren worden allemaal hout. Hoge RC waarde van 6,7 totaal muren.
Vroeger dacht ik altijd dat ik per se roosters in de ramen zou willen voor ventilatie ipv WTW, nu denk ik, maar dan tocht het alsnog in huis in de winter (ben beetje koukleum vandaar ). Als iemand me kan overtuigen dat roosters niet tochten zou het ook mooi zijn. In ons huidige huis (die van zichzelf iets meer toch heeft) staan de roosters eigenlijk altijd dicht. In een nieuw luchtdicht huis lijkt me dat geen optie.
Als ik de nuancering in mijn post had gezet denken mensen vaak alleen aan die dingen, ipv dat ze zelf er over na gaan denken waarom ze eventueel gefilterde binnenlucht zouden willen hebben.
Maar verder ieder zijn keuze, ander voordeel aan D is dat je minder geluidslekken in je woning hebt en dus minder geluid van buiten hoort.
HBS is inderdaad wel meer duurzaam, ben ik me van bewust, ik weet niet zo goed of ik daar eerlijk in wil zijn naar mezelf en of ik dat laat meewegen. Ik wil eigenlijk met name een comfortabel huis, zowel in de winter als in de zomer. De HBS die we willen bouwen heeft trouwens aan de buitenkant wel helemaal baksteen. Binnenmuren worden allemaal hout. Hoge RC waarde van 6,7 totaal muren.
Vroeger dacht ik altijd dat ik per se roosters in de ramen zou willen voor ventilatie ipv WTW, nu denk ik, maar dan tocht het alsnog in huis in de winter (ben beetje koukleum vandaar ). Als iemand me kan overtuigen dat roosters niet tochten zou het ook mooi zijn. In ons huidige huis (die van zichzelf iets meer toch heeft) staan de roosters eigenlijk altijd dicht. In een nieuw luchtdicht huis lijkt me dat geen optie.
Vergeet ook geluid niet. Juist die trekkers hoor je het allerbeste langs komen, roosters laten ook al het geluid zo ongeveer door. Zet je ze dicht dan heb je geen ventilatie meer.
Alleen dat al zou voor mij een reden zijn om bij ons volgende huis ventilatietype D aan te laten leggen. Alsnog stil in huis en fatsoenlijke ventilatie.
Ik heb een houtskelet woning gehad met ventilatie type c.
Persoonlijk zou ik nooit meer kiezen voor een woning met houtskelet en ook niet voor een woning met roosters. Houtskelet is gehorig, dat merk je voornamelijk met contactgeluiden (lopen op de etage, dichtdoen van de deuren, bass van de muziek, trillingen van installaties). Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je geen kinderen hebt, vrijstaand bouwt en met ontwerp goed nadenkt. Maar is voor mij een reden niet weer voor houtskelet te kiezen.
Het probleem met roosters vind ik dat je daar relatief veel geluid door hoort. Omdat de buitenschil van je woning tegenwoordig zo goed geïsoleerd is, hoor je juist door die roosters heel veel. Vergelijk het met een kiertje in je gordijnen waar relatief veel licht doorkomt. Daarnaast is mijn ervaring dat je met slecht weer de roosters snel dicht zet, omdat de wind hard waait en het daardoor gaat gieren. Het dichtzetten van de rooster is nadelig voor je binnen klimaat.
Waarschijnlijk krijg je vloerverwarming? Besef je dan goed dat je niet eenvoudig de koudenval van de roosters kan compenseren door de radiator bij het raam wat harder te zetten. Met als resultaat wanneer je bank vlak bij roosters staat je de kou in je nek voelt.
Het zijn natuurlijk allemaal luxeproblemen. Zit nu in tijdelijke huurwoning waar de gehele bovenetage enkelglas is en waar beneden het meest waardeloze dubbelglas heeft. Dan trek je in de winter maar een extra dikke trui aan en verwarm je boven extra bij met een straalkacheltje. Maar of dat je uitgangspunt moet zijn voor een nieuwe woning in 2023...
[Voor 7% gewijzigd door FrankSpin op 15-05-2023 10:23]
Je wilt eigenlijk met steen/beton werken, maar één nadeel houdt je tegen.
Dan zou ik eerst kijken of dit nadeel weggenomen kan worden.
Aannemer 2 zou een schop onder de kont moeten krijgen, onder welke (bouw)steen leef je als je geen rekening kan houden met een WTW.
Wat zouden jullie doen?
Ik begrijp de criteria niet. Waarom zou je bij traditionele bouw geen WTW of dikke isolatie kunnen toepassen?
Ik zou daarvoor altijd (nogmaals) kiezen. Dikke isolatie met veel thermische massa binnen de schil geeft veel comfort en lage stookkosten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Wat zouden jullie doen?
HSB of traditioneel kunnen beide evengoed geïsoleerd zijn. Buitenhouden van zon is van groot belang in een nieuwe moderne luchtdichte goed geïsoleerde woning. Heeft je woning meer massa dan is het in staat om snelle opwarming gedurende de dag te bufferen/compenseren in vloer/muren. Maar geeft hij dit ook gedurende de avond weer af in warmte. Minder massa zal minder lang het huis verwarmen wanneer het buiten al weer koeler is maar warmt dus sneller op gedurende de dag als er toch zon binnenkomt via de ramen. Via de gevel zul je een fase verschil hebben waardoor die temperatuur vaak pas 12 uur later binnen komt en het 's nachts dus minder effect heeft.
Daarnaast kan een WTW er ook voor zorgen dat de temperatuur minder snel oploopt in de woning omdat je kunt blijven ventileren maar de binnenkomende lucht koelt met de uitgaande lucht. Hierdoor neemt de effectiviteit van actieve koeling (airco/vloerverkoeling) in je huis ook toe.
De bouwer die we voor ‘beton’ hebben doet niet aan type D, alleen C is mogelijk. Vandaar dus ook de lastige afweging. Op zich ben ik niet tegen C, maar D is toch weer zuiniger en warmer in de winter.
Een bouwer die geen type D kan lijkt me geen partij om mee door te gaan. Het verschil is een paar extra kanalen. Als dat te moeilijk is dan zullen er nog wel meer puntjes zijn die ze niet "kunnen" maar die je wel graag zou willen.
Let op: Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details