Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 256 257 258 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:14
walletje-w schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:03:
[...]

HSB of traditioneel kunnen beide evengoed geïsoleerd zijn. Buitenhouden van zon is van groot belang in een nieuwe moderne luchtdichte goed geïsoleerde woning. Heeft je woning meer massa dan is het in staat om snelle opwarming gedurende de dag te bufferen/compenseren in vloer/muren. Maar geeft hij dit ook gedurende de avond weer af in warmte. Minder massa zal minder lang het huis verwarmen wanneer het buiten al weer koeler is maar warmt dus sneller op gedurende de dag als er toch zon binnenkomt via de ramen. Via de gevel zul je een fase verschil hebben waardoor die temperatuur vaak pas 12 uur later binnen komt en het 's nachts dus minder effect heeft.

Daarnaast kan een WTW er ook voor zorgen dat de temperatuur minder snel oploopt in de woning omdat je kunt blijven ventileren maar de binnenkomende lucht koelt met de uitgaande lucht. Hierdoor neemt de effectiviteit van actieve koeling (airco/vloerverkoeling) in je huis ook toe.

[...]

Een bouwer die geen type D kan lijkt me geen partij om mee door te gaan. Het verschil is een paar extra kanalen. Als dat te moeilijk is dan zullen er nog wel meer puntjes zijn die ze niet "kunnen" maar die je wel graag zou willen.
De bouwer heeft te maken met de installateur. Dat zegt verder niet direct iets over zijn (on-)kunde, anders dan zijn misschien zijn keuze voor deze installateur. Maar daar kunnen zo veel redenen voor zijn die niks met expertise te maken hebben… :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23
Deleon78 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:18:
[...]

De bouwer heeft te maken met de installateur. Dat zegt verder niet direct iets over zijn (on-)kunde, anders dan zijn misschien zijn keuze voor deze installateur. Maar daar kunnen zo veel redenen voor zijn die niks met expertise te maken hebben… :)
Ik bracht het wellicht wat stellig inderdaad. Desalniettemin blijft dit een puntje van zorg als een dergelijk standaard component "moeilijk" is voor je bouwteam.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
Mijn afwegingen voor bouwen in beton/hout voor de discussie hierover:

Ik woonde tot voor kort in een betonnen huis met WTW-D. Houdt inderdaad prima warmte vast in de winter maar zonder verwarming koelt het toch wel af, en andersom in de zomer kan je lang de warmte buiten houden maar op een gegeven moment wordt het toch warm (en ik had nog geluk dat ik de massa een beetje kon koelen met de LW warmtepomp, mijn buren allemaal niet). Door ontbreken van roosters was de geluidsisolatie prima.

Ik woon nu op een plek met een vrijstaande houtskelet woning, maar dan 60-70 jaar oud met alleen natuurlijke ventilatie. Koelt heel snel af in de winter, maar ook in de zomer. Door enkelglas, dunne houten muren en kieren slechte geluidsisolatie.

Ik overweeg herbouw over een aantal jaar op deze plek en wil dan voor SIP gaan op een betonnen plaatfundering - kan niet te zwaar bouwen. Voor mij (alleenstaand met parttime kind) prima, geen plannen voor verdere gezinsuitbreiding, dus "interne geluidsisolatie" maak ik me niet zo zo'n zorgen over. Met WTW-D en triple glas houd ik geluid van buiten een stuk beter tegen dan nu. Heb wel begrepen dat SIP meer geluid doorlaat van buiten, maar ik wil dat eerst eens ergens ervaren/zelf horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 10:48
buiter schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:38:
Lastig hoor:

- 1: HSB met WTW
- 2: Steen zonder WTW

Je wilt eigenlijk met steen/beton werken, maar één nadeel houdt je tegen.
Dan zou ik eerst kijken of dit nadeel weggenomen kan worden.
Aannemer 2 zou een schop onder de kont moeten krijgen, onder welke (bouw)steen leef je als je geen rekening kan houden met een WTW.
Juiste samenvatting. Deze bouwer kan ons gewenste huis bouwen voor ons budget, maar dan inderdaad zonder WTW, omdat zij dat nooit doen en daarmee alsnog aan de BENG voldoen. Maar dat is het eigelijk wel ja, we willen graag beton, maar dan met WTW, liefst catalogus gezien de prijs, maar dan staan we nu weer op 0, want we hebben nu geen betaalbare die dit kan.

En die schop onder de kont heb je wel gelijk in, het is 2023....

[Voor 4% gewijzigd door PuntoXII op 15-05-2023 13:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
Andrehj schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Ik begrijp de criteria niet. Waarom zou je bij traditionele bouw geen WTW of dikke isolatie kunnen toepassen?
Ik zou daarvoor altijd (nogmaals) kiezen. Dikke isolatie met veel thermische massa binnen de schil geeft veel comfort en lage stookkosten.
Het kan wel, alleen hadden we nu twee partijen over en dit is het verschil in deze partijen om tussen de kiezen. Anders moeten we weer op zoek naar ander en we zijn al tijdje bezig... Maar idd, liefst dan beton met WTW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:20
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:20:
[...]

Juiste samenvatting. Deze bouwer kan ons gewenste huis bouwen voor ons budget, maar dan inderdaad zonder WTW, omdat zij dat nooit doen en daarmee alsnog aan de BENG voldoen. Maar dat is het eigelijk wel ja, we willen graag beton, maar dan met WTW, liefst catalogus gezien de prijs, maar dan staan we nu weer op 0, want we hebben nu geen betaalbare die dit kan.

En die schop onder de kont heb je wel gelijk in, het is 2023....
Oftewel, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk om aan de normen te voldoen. Juist bij de bouw van een nieuwe woning zou dat me tegenstaan, je wil het juist goed doen om er zo lang mogelijk comfortabel te wonen.

Voor mij betekent dat ventilatie type D inclusief CO2 sensoren en enthalpiewisselaar. Optimaal comfort in de woning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
Slarno schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Oftewel, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk om aan de normen te voldoen. Juist bij de bouw van een nieuwe woning zou dat me tegenstaan, je wil het juist goed doen om er zo lang mogelijk comfortabel te wonen.

Voor mij betekent dat ventilatie type D inclusief CO2 sensoren en enthalpiewisselaar. Optimaal comfort in de woning.
de term 'enthalpiewisselaar' was ik bij nog geen 1 bouwen tegengekomen als optie.... maar dank dat je het noemt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
Nog 1 vraag andersom, aangezien ik liever beton heb dan HSB. Is het echt dom/onverstandig om tegenwoordig nog te kiezen in een nieuw te bouwen huis voor ventilatie type C? Zijn er mensen die hier bewust juist wel voor kiezen? Geen gedoe met type D onderhoud en instellen is ook wel fijn natuurlijk. En lucht van buiten kunnen halen via simpele roosters in je luchtdichte huis is ook fijn qua klimaat. Ik merk dat ik zelf nog geen keuze kan maken...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:19:
Nog 1 vraag andersom, aangezien ik liever beton heb dan HSB. Is het echt dom/onverstandig om tegenwoordig nog te kiezen in een nieuw te bouwen huis voor ventilatie type C? Zijn er mensen die hier bewust juist wel voor kiezen? Geen gedoe met type D onderhoud en instellen is ook wel fijn natuurlijk. En lucht van buiten kunnen halen via simpele roosters in je luchtdichte huis is ook fijn qua klimaat. Ik merk dat ik zelf nog geen keuze kan maken...
Wij hebben gekozen voor type C. Ik durf dat hier bijna niet te zeggen :P . Ik vond type D heel duur om aan te leggen.
Wij hebben dan Type C met CO2/H2O/VOC gestuurde ventielen. Ik vind het prima, comfort in huis vind ik ook prima. En we hebben gewoon altijd de roosters open staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
Aurum schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Wij hebben gekozen voor type C. Ik durf dat hier bijna niet te zeggen :P . Ik vond type D heel duur om aan te leggen.
Wij hebben dan Type C met CO2/H2O/VOC gestuurde ventielen. Ik vind het prima, comfort in huis vind ik ook prima. En we hebben gewoon altijd de roosters open staan.
ah, kijk ze zijn er wel ;)

En als ze altijd openstaan, hoe is dan jou ervaring met tocht in de winter en met geluid? Doe je ze nooit even allemaal dicht als je op de bank zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:28:
[...]

ah, kijk ze zijn er wel ;)

En als ze altijd openstaan, hoe is dan jou ervaring met tocht in de winter en met geluid? Doe je ze nooit even allemaal dicht als je op de bank zit?
Wij ervaren eigenlijk geen tocht. Ook niet in de winter. De stralings kou vanaf een grote glaspui voel je meer vind ik persoonlijk. We hebben 1 dag in de winter de roosters dichtgezet vanwege extreme wind, toen hoorde je dat wel redelijk hard maar de volgende dag weer open.

En ik denk wel dat je in verhouding met ventilatie D wat meer geluiden vanaf de straat hoort. Wij wonen alleen in een rustige straat en storen ons daar niet aan dus dat was voor ons geen rede om voor het een of ander te kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:19:
Wij hebben ook type C gekozen. In een volgende zelfbouwproject zou ik graag type D willen proberen en daarvan de voor- en nadelen willen ondervinden.
Ik vind het lastig om de nadelen van C echt zo te benoemen, omdat het heel specifiek kan zijn voor de plek en het gebouw.
Ik zie het meer als een raam wat op een kiertje staat. Ik vind dat heerlijk (buiten de stad), maar daar kleven nadelen aan. Net als dat type D nadelen heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
Deleon78 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Wij hebben ook type C gekozen. In een volgende zelfbouwproject zou ik graag type D willen proberen en daarvan de voor- en nadelen willen ondervinden.
Ik vind het lastig om de nadelen van C echt zo te benoemen, omdat het heel specifiek kan zijn voor de plek en het gebouw.
Ik zie het meer als een raam wat op een kiertje staat. Ik vind dat heerlijk (buiten de stad), maar daar kleven nadelen aan. Net als dat type D nadelen heeft.
Dat is ook een goed punt, wat zijn de nadelen van type D?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• walletje-w
Nadelen van type D zijn:
  • Geluid van de ventilator kan (als er geen goede geluidsdempers gebruikt zijn) in leefruimtes te horen zijn
  • Meer kanalen nodig wat een complexere installatie geeft
  • Kan onbalans veroorzaken als afzuiging van de keuken aangaat of houtkachel gebruikt word maar ik hoor daar weinig echte problemen van behalve een deur die dan wat minder lekker dicht gaat.
  • Hogere investering
Ik wil nog wel even benadrukken dat het niet enkel ventilatie is, het is ook een daadwerkelijke besparing op je stookkosten. In onze woning gaan we van
een theoretische warmtevraag van 4329 kWh/a (ventilatie via vensters) naar 1259 kWh/a (ventilatie D op 170m3/uur). Een besparing van 70%. Stel dat je een pessimist bent en het de helft is dan is dat nog steeds gigantisch.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
walletje-w schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:29:
Nadelen van type D zijn:
  • Geluid van de ventilator kan (als er geen goede geluidsdempers gebruikt zijn) in leefruimtes te horen zijn
  • Meer kanalen nodig wat een complexere installatie geeft
  • Kan onbalans veroorzaken als afzuiging van de keuken aangaat of houtkachel gebruikt word maar ik hoor daar weinig echte problemen van behalve een deur die dan wat minder lekker dicht gaat.
  • Hogere investering
Ik wil nog wel even benadrukken dat het niet enkel ventilatie is, het is ook een daadwerkelijke besparing op je stookkosten. In onze woning gaan we van
een theoretische warmtevraag van 4329 kWh/a (ventilatie via vensters) naar 1259 kWh/a (ventilatie D op 170m3/uur). Een besparing van 70%. Stel dat je een pessimist bent en het de helft is dan is dat nog steeds gigantisch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet alleen het geluid van de ventilator kan te horen zijn. Alle ruimtes staan met elkaar verbinding, dus potentiële leefgeluiden kunnen ook het hele huis door als je pech hebt.
Dan heb je nog het benodigde onderhoud dacht ik, en potentiëel nog de druk van het balanssysysteem om maar vooral geen ramen of deuren open te zetten. Maar dat is mogelijk alleen FUD uit onbekendheid met het systeem. Het voelt in ieder geval als een systeem waar je rekening mee moet houden, waar dat voor type C niet geldt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 19:29
Deleon78 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Niet alleen het geluid van de ventilator kan te horen zijn. Alle ruimtes staan met elkaar verbinding, dus potentiële leefgeluiden kunnen ook het hele huis door als je pech hebt.
Dan heb je nog het benodigde onderhoud dacht ik, en potentiëel nog de druk van het balanssysysteem om maar vooral geen ramen of deuren open te zetten. Maar dat is mogelijk alleen FUD uit onbekendheid met het systeem. Het voelt in ieder geval als een systeem waar je rekening mee moet houden, waar dat voor type C niet geldt.
Wij hebben ook type D, maar hebben er (behalve filterwissel/schoonmaken) geen omkijken naar. We hebben geen problemen met geluid, enige is dat we op de slaapkamers de ventielen horen bij turbostand. Maar die stand hebben we alleen na het douchen en hadden we ook in het vorige huis met type c.

In vergelijking met ons vorige huis ervaren we een stuk meer comfort, voornamelijk op het gebied van tocht en betere luchtvochtigheid dmv de enthalpie wisselaar in het wtw systeem.

We hebben alleen op de slaapkamer een raam open, verder meestal nergens. Maar we merken er weinig van als er ergens anders wel een raam/deur open staat.

Qua kosten, we hebben 8k extra betaald. Volgens de Zehnder app hebben we dit jaar 3500 kWh bespaard. Geen idee of het klopt, maar zelfs is het maar de helft dan hebben we dus tot nu toe bijna 700 euro bespaard (40 cent per kWh). Dus uiteindelijk komt het wel uit.

En dan ook via de bypass soort van actieve koeling in de zomer(nachten). Geen airco uiteraard, maar alle beetjes helpen ;)

Kortom, wij zijn heel erg tevreden met de wtw type D en zouden het zo weer doen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PuntoXII
Na alle verhalen gelezen te hebben denk ik dat we gaan kiezen voor houtskeletbouw uiteraard in combinatie met type D ventilatie. Qua temperatuur in zomer en winter lees ik met name ook positieve verhalen met HBS. Contactgeluiden komen van ons zelf, aangezien we een vrijstaand huis gaan bouwen. Kinderen zijn nu 5 en 8 en dan zijn we 2 jaar verder en zullen ze minder staan te springen (hoop ik).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:51
SaturN schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:50:
  • Catalogus en prefab kiest wanneer men tevreden is met het aanbod van de catalogusbouwer en de woning dus voldoet
  • Je kiest traditioneel wanneer je onder eigen architectuur iets wilt laten ontwikkelen of zeer specifieke materiaalwensen hebt
  • Bouwkwaliteit is in beide gevallen heden ten dage goed en gelijkwaardig waarbij catalogus en prefab niet meer onder doet aan traditioneel.
Kloppen deze stellingen een beetje?
Ehh, nee :)

Catalogusbouw is gericht op gemak. Je kiest een basiswoning uit een verzameling huizen die helemaal afgestemd zijn op wat de gemiddelde consument mooi vindt en verwacht. Vervolgens kies je de aanvullende accessoires als een garage, erker of dakkapel en, in een mooie showroom, de stenen, kozijnen, dakpannen. etc. Verder geen gedoe, je weet wat je krijgt en wat het precies kost.
Maar, zoals alle producten/diensten die op gemak zijn gericht, is het niet de goedkoopste of beste oplossing.

Je werkt met een architect als òf je eigen wensen hebt óf geen standaard huis kunt bouwen. Denk aan gemeente-eisen of een afwijkende kavelvorm. Veel controle over het ontwerp, budget maar ook veel lange doorlooptijd, veel gedoe en onduidelijkheid. Kosten worden pas veel later echt inzichtelijk. Soms het hele traject een paar keer doorlopen om binnen het budget terecht te komen.

Bouwkwaliteit is een lastig begrip, maar catalogusbouwers bouwen (is mijn ervaring) heel gemiddeld, want slecht wordt nergens gebouwd. De gemiddelde consument heeft geen notie van materialen of constructies dus die let daar ook verder niet op.
Bij de architect route is de bouwkwaliteit erg afhankelijk van de kwaliteit van de architect maar vooral hoe je deze aanstuurt. Als alles budget dient te zijn, is de uiteindelijke bouwkwaliteit ook maar gemiddeld .

Er zijn ook nog mengvormen: aannemers die zelf een architect hebben of met modelwoningen als basis werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:58
SaturN schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:50:
Ben al lange tijd lurker in dit topic. Ben momenteel de markt aan het verkennen en aan het oriënteren voor de bouw van een vrijstaande woning op een eigen kavel. Er is veel geschreven over catalogusbouw en de prefab aanpak vs traditioneel.

Kan je stellen dat men:
  • Catalogus en prefab kiest wanneer men tevreden is met het aanbod van de catalogusbouwer en de woning dus voldoet
  • Je kiest traditioneel wanneer je onder eigen architectuur iets wilt laten ontwikkelen of zeer specifieke materiaalwensen hebt
  • Bouwkwaliteit is in beide gevallen heden ten dage goed en gelijkwaardig waarbij catalogus en prefab niet meer onder doet aan traditioneel.
Kloppen deze stellingen een beetje?
Wij hebben een eigen ontwerp laten maken, maar dat is wel gebouwd als prefab woning in SIP panelen. Oftewel prefab is niet altijd catalogusbouw. Omgekeerd is catalogusbouw niet altijd prefab. Er zij zat catalogusbouwers die traditioneel bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
Deleon78 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Er is ook nog een soort tussenvorm: wij hebben een 3 zone type C, 1 zone (woonkamer/keuken/toilet) op CO2 sturing (draait vrijwel altijd op 10%), 1 zone (badkamer beneden) op vochtsensor, 1 zone (badkamer boven) op vochtsensor. Dit betekent in de praktijk dat alleen die zone waar wordt gedoucht tot 100% gaat, de rest van de zones draait dan op 10%.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:43:
Contactgeluiden komen van ons zelf, aangezien we een vrijstaand huis gaan bouwen. Kinderen zijn nu 5 en 8 en dan zijn we 2 jaar verder en zullen ze minder staan te springen (hoop ik).
Dat klinkt toch een beetje dat je voor jezelf een wat mindere keuze maakt om toch Vent-D te hebben. Probleem is dat je de keuze HSB/Beton of Vent-C/D nooit meer achteraf kunt wijzigen.
In hoeverre gaat Beton en Vent-D boven je budget en wat zou je kunnen weglaten wat je later wél alsnog kunt toevoegen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
walletje-w schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:29:
Hoe kun je met Vent-C überhaupt aan BENG voldoen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nous112
Beste forum leden,
Ik heb op Wateroverlast op kavel en in kruipruimte een vraag gesteld over overlast door regenwater en grondwater op een nieuwbouw kavel. Ik zou het waarderen als jullie hier een reactie op zouden kunnen geven. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
Conrado schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Dat klinkt toch een beetje dat je voor jezelf een wat mindere keuze maakt om toch Vent-D te hebben. Probleem is dat je de keuze HSB/Beton of Vent-C/D nooit meer achteraf kunt wijzigen.
In hoeverre gaat Beton en Vent-D boven je budget en wat zou je kunnen weglaten wat je later wél alsnog kunt toevoegen?
Waarom is het een mindere keuze?

Qua akoestiek is het ook nog mogelijk om de verdiepingsvloer te ontkoppelen, dan kom je ook van het geluidsprobleem af. Hier hebben we houten verdiepingsvloeren en dat hoor je een verdieping lager zeker wel. De boel akoestisch ontkoppelen zou voor mij ook zeker een aandachtspunt zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Slarno schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Waarom is het een mindere keuze?

Qua akoestiek is het ook nog mogelijk om de verdiepingsvloer te ontkoppelen, dan kom je ook van het geluidsprobleem af.
Sorry, maar zo was mijn reactie niet bedoeld. Ik reageerde omdat @PuntoXII het contactgeluid een beetje downplayed....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:40
Deleon78 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:51:
Dan heb je nog het benodigde onderhoud dacht ik
Je moet inderdaad geregeld filters schoonmaken of wisselen. Maar bij systeem C moet je geregeld roosters schoonmaken (wat bijna niemand doet), en dat is veel meer werk en daar kun je veel slechter bij...
, en potentiëel nog de druk van het balanssysysteem om maar vooral geen ramen of deuren open te zetten.
Dat is een sprookje. Ook met WTW kunnen er prima ramen en deuren open. Het systeem blijft dan de lucht in de overige kamers netjes verversen. Het mooie van WTW is alleen dat je bijna nooit meer de behoefte hebt om dat te doen, omdat er door het grote ventilatievoud en de gedwongen inblaas altijd frisse lucht in alle kamers is. In onze slaapkamer gaat het raam alleen nog open als ik de buitenkant schoonmaak.
Maar dat is mogelijk alleen FUD uit onbekendheid met het systeem. Het voelt in ieder geval als een systeem waar je rekening mee moet houden, waar dat voor type C niet geldt.
Een lange lijst met de vele voordelen van WTW-ventilatie lees je hier: Andrehj in "Op zoek naar advies(warmtepomp)"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuntoXII
Conrado schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Ja klopt, ik heb nog geen betaalbare bouwer gevonden met onze wensen die beide doet. Vandaar ook dhet lastige dilemma. Beton zonder WTW of HBS met WTW. Als ik jou goed begrijp ben jij geen fan van HBS, enige nadeel is volgens mij de contactgeluiden, maar dat moet met zwevende dekvloer toch op te lossen zijn?
En ja, ik heb liever beton. Maar het lijkt me zo fijn om in de winter een warm huis te hebben zonder dat de roosters of de ramen open moeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
Andrehj schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:26:

Ook met WTW kunnen er prima ramen en deuren open. Het systeem blijft dan de lucht in de overige kamers netjes verversen. Het mooie van WTW is alleen dat je bijna nooit meer de behoefte hebt om dat te doen, omdat er door het grote ventilatievoud en de gedwongen inblaas altijd frisse lucht in alle kamers is. In onze slaapkamer gaat het raam alleen nog open als ik de buitenkant schoonmaak.
Lijkt me zo fijn! Heb jij HBS of beton?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:55:
Als ik jou goed begrijp ben jij geen fan van HBS, enige nadeel is volgens mij de contactgeluiden, maar dat moet met zwevende dekvloer toch op te lossen zijn?
Ik bouw inderdaad met (heel veel) beton, maar laat mijn persoonlijke voorkeur je daar niet in sturen.
Contactgeluiden en zwevende vloeren is hier al vaker voorbij gekomen, er moeten genoeg tweakers hier hun ervaringen over kunnen delen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:58:
Lijkt me zo fijn! Heb jij HBS of beton?
Traditionele bouw, met dikke betonnen vloeren en stenen muren. In totaal meer dan 200 ton steen/beton binnen de geïsoleerde schil, en daardoor een zeer constante binnentemperatuur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 20:02
PuntoXII schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Ja klopt, ik heb nog geen betaalbare bouwer gevonden met onze wensen die beide doet. Vandaar ook dhet lastige dilemma. Beton zonder WTW of HBS met WTW. Als ik jou goed begrijp ben jij geen fan van HBS, enige nadeel is volgens mij de contactgeluiden, maar dat moet met zwevende dekvloer toch op te lossen zijn?
En ja, ik heb liever beton. Maar het lijkt me zo fijn om in de winter een warm huis te hebben zonder dat de roosters of de ramen open moeten.
ik zou gewoon nog even doorzoeken. Dit is echt de eerste keer (na ~2005) dat ik hoor dat een aanmener geen ventilatie type D wil plaatsen 8)7 . als jij beton wil en een ventilatie type D moet je dat gewoon bouwen, van al het andere krijg je spijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PuntoXII
twain4me schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:45:
[...]

ik zou gewoon nog even doorzoeken. Dit is echt de eerste keer (na ~2005) dat ik hoor dat een aanmener geen ventilatie type D wil plaatsen 8)7 . als jij beton wil en een ventilatie type D moet je dat gewoon bouwen, van al het andere krijg je spijt.
Zou je wel eens gelijk in kunnen krijgen. bah! bedankt :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 15:08
Wij hebben besloten om het traject aan te gaan om zelf een huis te bouwen.
We hebben financieel alles in kaart gebracht, een optie op een kavel en een voorlopige koopovereenkomst.

Tevens hebben we een architect/bouwbedrijf gevonden waar we een goede klik mee hebben. Zij helpen ons met tekeningen, berekeningen, vergunningaanvraag, enzovoort. We hebben een prijsopgave ontvangen en hiermee zijn we akkoord gegaan. Onlangs hebben we de officiële offerte ontvangen, waarin wordt gevraagd om een 100% vooruitbetaling.

Hier word ik een beetje huiverig van? of is dit gebruikelijk bij dit soort diensten. Ik heb zelf het idee een voorstel te doen, om in 2 of 3 etappes te betalen. aagezien dit een behoorlijk traject is voor mijn gevoel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 15:28
jan011 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:33:
We hebben financieel alles in kaart gebracht, een optie op een kavel en een voorlopige koopovereenkomst.

Tevens hebben we een architect/bouwbedrijf gevonden waar we een goede klik mee hebben. Zij helpen ons met tekeningen, berekeningen, vergunningaanvraag, enzovoort. We hebben een prijsopgave ontvangen en hiermee zijn we akkoord gegaan. Onlangs hebben we de officiële offerte ontvangen, waarin wordt gevraagd om een 100% vooruitbetaling.

Hier word ik een beetje huiverig van? of is dit gebruikelijk bij dit soort diensten. Ik heb zelf het idee een voorstel te doen, om in 2 of 3 etappes te betalen. aagezien dit een behoorlijk traject is voor mijn gevoel.
Een heel simpel antwoord: niet doen!

Zoek maar heel even op "gebruikelijke termijnen nieuwbouw" oid. Tegenwoordig zijn er wel bouwvormen waarbij een groot deel van de woning ter plaatse van de "aannemer" / producent wordt opgebouwd, ook dan betaal je in termijnen, alleen kan het bedrag wel verder oplopen terwijl de woning nog niet op jouw kavel staat, dat geeft ook een wat hoger risico bij een eventueel failisement. Een aannemer die 100% vooruitbetaling vraagt staat waarschijnlijk op omvallen, en is waarschijnlijk ook wettelijk in overtreding, en als je een hypotheekverstrekker nodig hebt, zal deze ook niet akkoord gaan met een dergelijke aannemingsovereenkomst. Zie bijvoorbeeld hier.

[Voor 29% gewijzigd door Batilan op 16-05-2023 17:05]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• walletje-w
Batilan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:39:
[...]
Een heel simpel antwoord: niet doen!
Mee eens, ook geleerd gedurende het traject. Partijen die gelijk 100% vragen vinden dat gemakkelijk, weinig risico voor hun. Partijen die het splitsen zijn redelijker in bijna alles. Vinden het ook gewoon onderdeel van de service en het niet wettelijke contract naar elkaar toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Nooit vooruit betalen, voor de bouw spreek je 5-10 termijnen af en voor het ontwerpen en de bouwaanvraag betaal je als het werk klaar is, of eventueel ook in 2-3 termijnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan011
Even voor de duidelijkheid. Het gaat hierbij niet om de volledige bouw. Alleen het traject voor de vergunningaanvraag. Dus ontwerp, constructie berekeningen, 2D 3D tekenwerk. Beng, ventilatie licht berekeningen.

Niet de bouw zelf. Dit willen we in eigen beheer doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 10:00

Wat heb je nu? Zonder tekening weet je nog niet wat je gaat bouwen, zonder tekening kan er ook geen goede begroting worden bepaald. Je wilt eerst toch zeker weten wat je krijgt voordat je uberhaupt een voorschot betaald. Heb je wel een programma van eisen of een eigengemaakte schets van wat je wil?

Mijn ervaring is dat ze aan de voorkant altijd goed meewerken, maar als puntje bij paaltje komt niet.
Wij hadden ook een kavel en een goede schets van onze wensen. Bedrijf 1 zei dat het binnen ons budget ging vallen, bij de uiteindelijke offerte gingen ze 200.000 over budget. die offerte hebben we niet getekend, maar we moesten wel 3.000 betalen voor het ontwerp/offerte traject.

Met bedrijf 2 was het eerste gesprek ook positief, vervolgens zeer lang moeten wachten op de offerte die ook te hoog uitviel en die niet volledig was. wel met dit bedrijf in zee gegaan ivm de tijd die kort werd met onze voorlopige koopovereenkomst van de kavel. Uiteindelijk minder gekregen dan we "besteld" hadden en verlangde aannemer te veel meerwerk met rechtzaak tot gevolg.

Edit: zie net bericht van je dat het alleen om ontwerp gaat.
Spreek af dat de offerte voor de bouw aan een maximum gebonden is. Ze kunnen wel claimen dat hun ontwerp voor bijv: 200.000 te bouwen is, maar als al jouw benaderde bouwers gaan zeggen dat het 300.000 is. dan zit je meet een ontwerp waar je niets aan hebt.

[Voor 7% gewijzigd door Tijgerhaai op 16-05-2023 17:02]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jan011 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:55:
Even voor de duidelijkheid. Het gaat hierbij niet om de volledige bouw. Alleen het traject voor de vergunningaanvraag. Dus ontwerp, constructie berekeningen, 2D 3D tekenwerk. Beng, ventilatie licht berekeningen.

Ik werk meestal met 3 termijnen voor ontwerp, tekeningen, berekeningen en bouwaanvraag en factureer dit na opleveren van mijn werk, vooraf laten betalen heb ik nog nooit gedaan.

[Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 16-05-2023 17:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Opnieuw is het antwoord ontkennend, 50% is max.
Ook dat traject kun je eenvoudig in termijnen indelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan011
Ernemmer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Ik werk meestal met 3 termijnen voor ontwerp, tekeningen, berekeningen en bouwaanvraag en factureer dit na opleveren van mijn werk, vooraf laten betalen heb ik nog nooit gedaan.
Hanteert u hiervoor gewoon 3x 1/3 van de totaalprijs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jan011 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:10:
[...]

Hanteert u hiervoor gewoon 3x 1/3 van de totaalprijs?
Ja

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Batilan

Dat was niet helemaal (ehh ... helemaal niet) duidelijk uit je oorspronkelijke post.
Maar ook hiervoor geldt: zeker geen 100% aanbetalen, dat is zeer ongebruikelijk.

Wij hebben zelf 2 schetsontwerpen laten maken voor een relatief bescheiden bedrag (€ 1000,- resp. € 1500,-),
Beide architecten hebben hier aanzienlijk meer tijd aan besteed dan wat we voor die bedragen mochten verwachten, bij beiden hoefden we het bedrag pas achteraf te betalen. Ik zou ook niet direct alle ontwerp fases toezeggen, eerst maar eens kijken hoe de samenwerking gaat t.a.v. het schetsontwerp.

Overigens kan ik iedereen aanraden om 2 architecten een schets te laten maken: dit kan meestal voor een relatief beperkt bedrag (t.o.v. de totale kosten van een huis). Je krijgt zo een goed idee hoe ze te werk gaan en of er daadwerkelijk een klik is, ook kun je wellicht toch eventuele goede ideeën van de architect waarmee het minder klikt gebruiken als inspiratie. Dat was zeker niet onze opzet, maar zo is het bij ons uiteindelijk uitgepakt. Wij zijn ervan overtuigd dat we nooit een zo doordacht ontwerp waren gekomen als we ons tot 1 architect hadden beperkt. Die € 1500,- extra is waarschijnlijk de beste investering in het gehele huis geweest :). We zijn hierover overigens wel transparant geweest naar de architecten toe.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:13
Zijn er hier mensen met ervaringen mbt wat te doen met de grond die uitgegraven wordt ten behoeve van de fundering? Ik begrijp van m'n aannemer dat er zo'n 240m3 grond uitgegraven zal worden. Ik begrijp ook van de aannemer dat het afvoeren van deze grond niet goedkoop is, en dat het nog duurder is als blijkt dat er 'PFAS' in zit?

Nu ben ik al aan het rondzoeken in m'n omgeving of er iemand is die interesse heeft in de grond (kwekers, boeren etc.), maar de eerste vraag die ik kreeg van iemand die misschien interesse in de grond had was: Zit er PFAS in?

Ik heb geen idee of dit erin zit. Jullie nog ander advies wat te doen met de grond en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik er geen kosten aan heb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj

Die is gek. Daar moet je natuurlijk nooit aan beginnen. Wij hebben zowel aan aannemer als aan bouwkundige en architect netjes alles in delen betaald, en steeds achteraf..
Bij de aannemer was het geheel in wel een stuk of 10 à 15 facturen verdeeld, netjes als een bepaald deel klaar was. En hetzelfde voor het ontwerp, gesplitst in schetsontwerp, voorlopig ontwerp, definitief ontwerp, bouwtekeningen etc.
Ook je bank zal met 100% vooruitbetaling nooit akkoord gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:25
LennartTW94 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:17:
Zijn er hier mensen met ervaringen mbt wat te doen met de grond die uitgegraven wordt ten behoeve van de fundering? Ik begrijp van m'n aannemer dat er zo'n 240m3 grond uitgegraven zal worden. Ik begrijp ook van de aannemer dat het afvoeren van deze grond niet goedkoop is, en dat het nog duurder is als blijkt dat er 'PFAS' in zit?

Nu ben ik al aan het rondzoeken in m'n omgeving of er iemand is die interesse heeft in de grond (kwekers, boeren etc.), maar de eerste vraag die ik kreeg van iemand die misschien interesse in de grond had was: Zit er PFAS in?

Ik heb geen idee of dit erin zit. Jullie nog ander advies wat te doen met de grond en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik er geen kosten aan heb?
Zonder kosten gaat je niet lukken. Grond afvoeren kost geld. En als het verontreinigd is veel geld. Ik had nog het geluk dat ons perceel bijna een meter onder peil lag, waardoor ik ongeveer de helft van wat we afgegraven hebben op eigen terrein kon gebruiken. En nu zijn wel bezig met een extra stukje bestrating en dat is ook weer 200 euro voor de afvoer van 5 m3 grond.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan

Je bent er wel zeker van dat je de grond moet afvoeren? Bij ons komt het "peil" van de woning zo'n 40cm hoger dan het maaiveld, we hebben zelfs een kelder van 6x9x3m uitgegraven en hebben nu nog grond tekort om alles aan te vullen (kavel is wel wat groter, ca. 1700m2)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LennartTW94
Batilan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:26:
[...]

Je bent er wel zeker van dat je de grond moet afvoeren? Bij ons komt het "peil" van de woning zo'n 40cm hoger dan het maaiveld, we hebben zelfs een kelder van 6x9x3m uitgegraven en hebben nu nog grond tekort om alles aan te vullen (kavel is wel wat groter, ca. 1700m2)
Aannemer heeft me verteld dat huidige maaiveld ongeveer op straatniveau ligt. Ze bouwen de woning ca 20cm hoger dan de straat. Onderkant fundering is 109cm vanaf pijl minus 20cm is ongeveer 89 cm uitgraven. Oppervlakte uitgraven rekenen ze woning lengte +2 meter x breedte + 2 meter. Daaruit kwam 192m3, maar hij vermeldde dat het in de regel 25% meer is, dus daaruit kwam 240m3. Kavel is 500m2.

Denk dat we zeker wel 200m3 moeten afvoeren? Of denken jullie minder?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LennartTW94
StevenK schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:20:
[...]

Zonder kosten gaat je niet lukken. Grond afvoeren kost geld. En als het verontreinigd is veel geld. Ik had nog het geluk dat ons perceel bijna een meter onder peil lag, waardoor ik ongeveer de helft van wat we afgegraven hebben op eigen terrein kon gebruiken. En nu zijn wel bezig met een extra stukje bestrating en dat is ook weer 200 euro voor de afvoer van 5 m3 grond.
Maar het kan toch zo zijn dat er iemand is die juist grond nodig heeft en daardoor het juist wel wil komen afvoeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
LennartTW94 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Maar het kan toch zo zijn dat er iemand is die juist grond nodig heeft en daardoor het juist wel wil komen afvoeren?
Dan wel even letten op de regelgeving. Is wel afhankelijk van de gemeente

[Voor 3% gewijzigd door Batilan op 16-05-2023 17:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Als eerste zal je het moeten laten testen en zorgen voor een schoongrondverklaring. Als je die hebt kan je vast wel iemand vinden die het wil hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Geen kosten gaat je niet meer lukken want niemand zal de grond zomaar accepteren. Grond testen op PFAS kostte me ongeveer € 1700,-, nu gaat het bij mij om een kelder.
Een ander oplossing is de boel ongekeurd naar een grondbank afvoeren, maar dat is nog duurder. Oplossing is om het opnieuw te gebruiken bijvoorbeeld om de tuin op te hogen. Maar dan moet je die berg ook kunnen opslaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Ernemmer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:35:
Als eerste zal je het moeten laten testen en zorgen voor een schoongrondverklaring. Als je die hebt kan je vast wel iemand vinden die het wil hebben.
Nope, die heb ik ook, maar dat is want anders :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
[...]

Maar ook dan zijn er heel stringente regels over het hergebruik van grond. Zoek maar op https://www.google.com/search?q=hergebruik+grond+regels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Nope, die heb ik ook, maar dat is want anders :)
Zonder het te laten testen weet je zeker dat je de hoofdprijs gaat betalen.

[Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 16-05-2023 17:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 15:14
Ik zou best met een traditionele aannemer willen bouwen maar in mijn geval is het toch wel redelijk wat duurder, zonde hoor. Ik ben bang dat het toch een catalogus bouwer gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 19:03
Conrado schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Opnieuw is het antwoord ontkennend, 50% is max.
Ook dat traject kun je eenvoudig in termijnen indelen.
Niet helemaal waar; uit je eigen link:
Voor diensten geldt geen maximum bedrag voor aanbetalingen. U spreekt dit bedrag zelf af met de dienstverlener.
Dat maakt het nog niet een goed idee alles vooraf aan te betalen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41
Bouwertje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:45:
Ik zou best met een traditionele aannemer willen bouwen maar in mijn geval is het toch wel redelijk wat duurder, zonde hoor. Ik ben bang dat het toch een catalogus bouwer gaat worden.
In welke regio ga je bouwen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bouwertje
Nuevocasa schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:10:
[...]

In welke regio ga je bouwen?
Dordrecht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 19:03
@PuntoXII Wij twijfelde ook over contactgeluid bij houten huizen. We zijn toen bij iemand op de koffie geweest die in een modern sips-panelen-huis met houten vloer woont. Hij heeft twee kleine stuiterballen kinderen (toen 3 en 5 jaar uit mijn hoofd) die behoorlijk wat herrie kunnen schoppen. Na dat bezoek waren onze zorgen weggenomen. Mits goed gedaan is contactgeluid geen issue meer.

Tegen het eind van het jaar hoop ik meer eigen ervaring te hebben :)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
[...]

Boeren willen de grond nog wel eens hebben om het land op te hogen. Binnen de gemeente mag je soms grond gewoon vervoeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan011
big bang schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Niet helemaal waar; uit je eigen link:

[...]

Dat maakt het nog niet een goed idee alles vooraf aan te betalen.
De dienste die in de offerte zijn opgenomen zijn;
Vooroverleg, bestaande uit schets ontwerp en situatie tekeningen.

omgeving vergunning, bestaande uit. Bouwkundige overzichtstekeningen, situatie tekeningen, principe details, welstands aanzichten, BENG berekening, bouwbesluit toetsing, MPG berekening, constructie schets, constructie berekening en constructie tekening.

Daarnaast moet moet de begroting die ik maak gecontroleerd worden door een erkend bouwbedrijf. Omdat we de bouw in eigen beheer gaan doen is dit een vereiste van de bank. Dit zit ook bij de offerte opgenomen.

Ik wil hem een tegenvoorstel doen om in 3 termijnen te betalen. liefst achteraf natuurlijk maar vooraf is voor ons nog te overzien. Als hij hier niet meer akkoord gaat kunnen we helaas niet in zee gaan met hem.

Als ons ontwerp niet door het vooroverleg komt, en we moeten het dusdanig zo aanpassen dat het ons totaal niet meer bevalt willen we de stekker er uit kunnen trekken. Als we alles vooraf betalen zijn we het geld allemaal kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:22:
Als ons ontwerp niet door het vooroverleg komt, en we moeten het dusdanig zo aanpassen dat het ons totaal niet meer bevalt willen we de stekker er uit kunnen trekken.
Hoe doet je dat dan met de grond, of heb je daar een optie op...?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Hoe doet je dat dan met de grond, of heb je daar een optie op...?
Daar hebben we een voorlopig koopcontract voor getekend, met ontbindende voorwaarden dat we de vergunning aanvraag rond moeten krijgen.
Alvorens we de vergunning aanvraag rond kunnen krijgen zal de architect het dossier compleet moeten hebben, en goedgekeurd zijn door de gemeente. Dit allemaal is ook nodig voor het verkrijgen van de financiering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02
@jan011 Voor af betalen alles betalen lijkt mij geen goed idee. Het is niet ongebruikelijk dat je ook in het voor traject gewoon in termijnen na gelang het werk wat geleverd is betaald. Dat kan eventueel vooraf of achteraf.

Let ook even op of deze partij aangesloten is Bouwgarant of Woningborg, niet alle aannemers zijn aangesloten en als je daar pas achterkomt na dat het ontwerp klaar is en je begint met je hypotheek aanvraag ga je stuklopen. Er zijn wel banken die willen werken met een bankgarantie maar dat zijn lang niet alle banken. Zeker in deze tijden scherpen banken de financieringsvoorwaarden aan.

Wij hebben onze architect in termijnen per onderdeel van van het ontwerp proces betaald, daarbij hebben we 3 onderdelen gefineerd:

Onderdeel% van geheelTermijnen
Schetsontwerp35%3
Voorlopig ontwerp25%2
Definitief ontwerp en vergunningstukken40%4

De constructie berekening zijn door een externe partij (constructeur) gedaan waarvoor onze architect destijds 2 offertes heeft opgevraagd waar we de meeste voordelige hebben gekozen en direct zelf hebben betaald.

Idem voor de benodigde sondering, ook nodig voor de constructie berekening en het palenplan.

Daar opvolgende hebben we samen met de architect het bestek opgesteld. Op basis van de definitief ontwerpen hebben we 3 aannemers gevraagd (die tijd en interesse hadden) een grove eerst inschatting te maken van de prijs op basis van een lijst met genormaliseerde uitgangspunten.

Daarna zijn we met 2 aannemers (opeenvolgende niet parallel) het traject in te gaan om een open offerte te maken op basis van onze wensen. De uitkomst hiervan hebben we samen met onze architect beoordeeld op compleetheid, de eerste miste helaas behoorlijk wat detail en de offerte bevatte te veel aannames en stelposten. We hebben er toen voor gekozen ook de tweede aannemer op de shortlist te vragen om een open offerte te maken, deze was (helaas) hoger maar wel meer compleet en was onderbouwd met offerte van onder aannemers. Uiteindelijk zijn we dan ook met deze aannemer in zee gegaan.

Dit was een lang traject, maar uiteindelijk zijn we blij met de keuze die we gemaakt hebben.

[Voor 3% gewijzigd door codeneos op 16-05-2023 22:47]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
jan011 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:34:
[...]

Daar hebben we een voorlopig koopcontract voor getekend, met ontbindende voorwaarden dat we de vergunning aanvraag rond moeten krijgen.
Alvorens we de vergunning aanvraag rond kunnen krijgen zal de architect het dossier compleet moeten hebben, en goedgekeurd zijn door de gemeente. Dit allemaal is ook nodig voor het verkrijgen van de financiering.
Is je architect / aannemer ook bekend met de gemeente (en omgekeerd). Is er iets van een beeldkwaliteitsplan? Dat soort zaken kan wel helpen om het wat soepeler te laten verlopen.

Ook hebben we hier gemerkt dat de gemeente het prettig vindt als ze vroegtijdig betrokken worden (vooroverleg met een concept schetsontwerp). Als je netjes aan het beeldkwaliteitsplan voldoet zal de "welstands commissie" i.h.a. geen heel drastische aanpassingen vragen. Die commissie is hier een extern bureau wat een advies doet. Wij hebben niet alle adviezen overgenomen en zijn er toch doorheen gekomen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
[...]

Aannemer heeft me verteld dat huidige maaiveld ongeveer op straatniveau ligt. Ze bouwen de woning ca 20cm hoger dan de straat. Onderkant fundering is 109cm vanaf pijl minus 20cm is ongeveer 89 cm uitgraven. Oppervlakte uitgraven rekenen ze woning lengte +2 meter x breedte + 2 meter. Daaruit kwam 192m3, maar hij vermeldde dat het in de regel 25% meer is, dus daaruit kwam 240m3. Kavel is 500m2.

Denk dat we zeker wel 200m3 moeten afvoeren? Of denken jullie minder?
Die extra 2 meter buitenom je woning moet je neem ik aan weer aanvullen? Als dat "ongeveer" toch net 10 cm lager is scheelt dat ook al weer wat kuubjes :)

Je moet het inderdaad wel kunnen bergen op de kavel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Batilan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:47:
Ook hebben we hier gemerkt dat de gemeente het prettig vindt als ze vroegtijdig betrokken worden (vooroverleg met een concept schetsontwerp). Als je netjes aan het beeldkwaliteitsplan voldoet zal de "welstands commissie" i.h.a. geen heel drastische aanpassingen vragen.
Ja, dat is ook mijn ervaring :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan011
Het is een complete nieuwbouwwijk, het beeldkwaliteitsplan is duidelijk en overhandigd aan de architect.

Tevens heb ik zojuist het voorstel gedaan om in 3 termijnen te betalen (vooraf). Wel heeft hij de eerste concept ontwerpen al af en ins toegestuurd. Dus ik heb er wel het vertrouwen in dat hij met ons voorstel akkoord gaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:10
Grond en vervuiling is een komisch geheel.
Je koopt de grond van gemeente (in mijn geval) wil beetje van die grond naar grondbank gemeente brengen. Heb je een schoongrond verklaring nodig. Dus ik vragen om de schoongrond verklaring van bouwkavel welke net daarvoor gekocht is. “Die leveren we niet” ehh waarom moet ik het wel dan het is toch dezelfde grond.. waanzin..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Nuevocasa
jacovn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:18:
Je koopt de grond van gemeente (in mijn geval) wil beetje van die grond naar grondbank gemeente brengen. Heb je een schoongrond verklaring nodig. Dus ik vragen om de schoongrond verklaring van bouwkavel welke net daarvoor gekocht is. “Die leveren we niet” ehh waarom moet ik het wel dan het is toch dezelfde grond.. waanzin..
Schone grond bestaat niet echt meer in Nederland begreep ik. Dat was wat onze architect iig zei vorig jaar. Het verschilt ook per gemeente volgens mij hoe ze er mee om gaan. De logica is soms wel ver te zoeken inderdaad :F

• Nuevocasa
Beetje ver uit de richting helaas. Had anders nog wel een paar aannemers die je had kunnen proberen. Maar die zitten in het Oosten van het land.

• PuntoXII
Hebben jullie nog tips voor welke catalogus bouwer in het Noorden? Liefst traditionele bouw. (En zie eerdere post van mij, inclusief WTW). Laatste beslis moment komt dichterbij en we moeten een knoop doorhakken, maar hebben nog niet helemaal wat we willen. HBS is een optie (met Uveenstra), de prijs past en de huizen zijn goed, uiteraard met WTW. We hebben offerte voor traditioneel (Accentbouwwonen), maar dan dus zonder WTW, omdat deze catalogus bouwer dit niet doet. En we hebben offerte van Groothuisbouw, enige nadeel daar is dat het dan schuin boven is. Hun rechte huis past niet op ons kavel en is ook boven budget. beneden is het wel echt groot bij Groothuisbouw, dat is een grote plus, werkkamer en speelplek beneden. Adviezen zijn welkom ;)

• Ernemmer
  • Niet online
PuntoXII schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:25:
Hebben jullie nog tips voor welke catalogus bouwer in het Noorden? Liefst traditionele bouw. (En zie eerdere post van mij, inclusief WTW). Laatste beslis moment komt dichterbij en we moeten een knoop doorhakken, maar hebben nog niet helemaal wat we willen. HBS is een optie (met Uveenstra), de prijs past en de huizen zijn goed, uiteraard met WTW. We hebben offerte voor traditioneel (Accentbouwwonen), maar dan dus zonder WTW, omdat deze catalogus bouwer dit niet doet. En we hebben offerte van Groothuisbouw, enige nadeel daar is dat het dan schuin boven is. Hun rechte huis past niet op ons kavel en is ook boven budget. beneden is het wel echt groot bij Groothuisbouw, dat is een grote plus, werkkamer en speelplek beneden. Adviezen zijn welkom ;)
Ik heb het boven ook schuin en zie geen probleem, ik kom er eigenlijk alleen om te slapen. Als je het echt als leefruimte gebruikt heb je misschien andere eisen, maar schuin boven het bed is imo geen probleem.

• LennartTW94
jacovn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:18:
Wat onze kavel heeft is een bodemgeschiktheidsverklaring, maar als ik het goed begrijp is dit dus niet hetzelfde als een schoongrond verklaring?

In die bodemgeschiktheidsverklaring staat dat de grond een mengeling is van klasse 'wonen' en klasse 'natuur/landbouw'. Je zou toch verwachten dat aan elke klasse grond een PFAS hoeveelheid gelinked is, en dat daarom een schoongrond verklaring niet nodig is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42
PuntoXII schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:25:
VDM? https://www.vdm.nl/ Ze bouwen iets van 4 of 5 huizen op het plan waar wij zitten.

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16
LennartTW94 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Wat onze kavel heeft is een bodemgeschiktheidsverklaring, maar als ik het goed begrijp is dit dus niet hetzelfde als een schoongrond verklaring?

In die bodemgeschiktheidsverklaring staat dat de grond een mengeling is van klasse 'wonen' en klasse 'natuur/landbouw'. Je zou toch verwachten dat aan elke klasse grond een PFAS hoeveelheid gelinked is, en dat daarom een schoongrond verklaring niet nodig is?
Neem even contact met een (lokale) grondverzetbedrijf.
Die hebben daar ervaring mee en weten meestal ook bij wie ze moeten zijn.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:03
als ik dit zo hoor ben ik blij met onze gemeente in het opzicht van de grond.

Wij konden (eenmalig zegt men) de grond afvoeren naar het gemeente depot.
Nu kan dat ook zo zijn omdat het een grote nieuwbouwwijk is met verschillende fases, en ze de grond dan hergebruiken binnen de totale wijk.

Gelijk met het ontgraven en zand aanbrengen heb ik een 10 tot 15 cm van de hele kavel laten schrapen, zodat alle bovenliggende troep weg is.

Het aanvullen zal wel een dingetje zijn, maar dan ka ik gelijk de juiste soort op de juiste plek aanbrengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bouwertje
Nuevocasa schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Beetje ver uit de richting helaas. Had anders nog wel een paar aannemers die je had kunnen proberen. Maar die zitten in het Oosten van het land.
Ja is zonde, ik zou het liefst met een (lokale) bouwer in zee gaan maar de prijs en beschikbaarheid houden me toch een beetje tegen. Maar……. Luxeproblemen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nous112
Bouwertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Ja is zonde, ik zou het liefst met een (lokale) bouwer in zee gaan maar de prijs en beschikbaarheid houden me toch een beetje tegen. Maar……. Luxeproblemen zullen we maar zeggen.
Wij hebben ca. 2 jaar geleden gebouwd, ook hierbij de keuze tussen hsb en traditioneel. Uiteindelijk gekozen voor traditioneel, waarbij een eigen ontwerp met eigen aannemer goedkoper was dan een catalogusbouwer die voor de basis misschien wel goedkoper was, maar voor elke aanpassing en meerwerk de hoofdprijs vroeg. Achteraf zou ik dezelfde keuze weer gemaakt hebben.

• Conrado
LennartTW94 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:58:
Nee, dat heb ik ook. Men wil ook voorkomen dat er tussen kavels met grond geschoven wordt.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Conrado
Een pagina of wat terug ging het over ventialtie-D. We zijn nu bezig met de installatie van de verdiepingsventilatie die in de zoldervloer komt.

Doen we met Air Excellent van Ubbink. Fijn systeem om mee te werken echter met één belangrijke zwakte; de buizen zijn erg gevoelig voor beschadigingen. Even niet opletten en je haalt een serie ribben open langst wat betonijzer. We dekken al scherpe delen voortaan met ducttape af.

Ik heb deze mal gemaakt die boven het betondek uitsteekt, met voor alle buizen precies de maatvoering van een airbox.

Een verdieping lager hebben we hetzelfde gedaan, deze 180mm thermoduct pijpen dienen als plafonddoorvoer. Ze passen precies in een 200mm spirobuis. Het mooie van thernoduct is dat je er gewoon een aerfoam (of ander schuimpijp) overheen steekt.

Ons huis heeft twee geschakelde zadeldaken. Het is wat lastig om van het ene dak onder het andere dak terecht tekomen. Deze twee pijpen lijken van nergens te komen en ook naar nergens te gaan. Omdat ik het hele huis in 3D heb, kan ik dit soort zaken heel precies bepalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bouwertje
Hoe worden, zonder allerlei lelijke koven en zonder technische ruimtes op de eerste vloer, de kanalen van de WTW van de eerste verdieping naar de zolder gebracht? Ik wil gaan laagbouwen (2 verdiepingen en een zolder met vlizotrap) naar ik wil geen koven door de kamers heen. Nou heb ik wel eens begrepen dat dat ook met kanalen over het dakbeschot heen kan, klopt dit? en hoe werkt dat? Ik kan er via google niet heel veel over vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Horizontaal in vloeren/plafonds. Verticaal zul je idd ergens in een schacht moeten maken, maar dat moet je toch want ook je riool krijg je niet in een binnenmuur, tenzij HSB.

Maar hoe is 3 verdiepingen laagbouw?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:47:
Horizontaal in vloeren/plafonds. Verticaal zul je idd ergens in een schacht moeten maken, maar dat moet je toch want ook je riool krijg je niet in een binnenmuur, tenzij HSB.

Maar hoe is 3 verdiepingen laagbouw?
Dat is de technische definitie van laagbouw zoals bv ook een netbeheerder deze hanteert. Hoogbouw zijn bv flats.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
Bouwertje schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:05:
Hoe worden, zonder allerlei lelijke koven en zonder technische ruimtes op de eerste vloer, de kanalen van de WTW van de eerste verdieping naar de zolder gebracht? Ik wil gaan laagbouwen (2 verdiepingen en een zolder met vlizotrap) naar ik wil geen koven door de kamers heen. Nou heb ik wel eens begrepen dat dat ook met kanalen over het dakbeschot heen kan, klopt dit? en hoe werkt dat? Ik kan er via google niet heel veel over vinden.
Door goed na te denken over leidingloop. Het is niet ongebruikelijk om keuken, natte cel(len) en sanitair in één kolom te plaatsen, juist om die reden. Bijvoorbeeld de wand waar een inbouwcloset of douche in verwerkt zit, is vaak een voorzetwand, waar ook WTW kanalen achter kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:02
Conrado schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:50:
Doen we met Air Excellent van Ubbink. Fijn systeem om mee te werken echter met één belangrijke zwakte; de buizen zijn erg gevoelig voor beschadigingen. Even niet opletten en je haalt een serie ribben open langst wat betonijzer. We dekken al scherpe delen voortaan met ducttape af.
[
Die scherpe delen zijn stukken constructie die praktisch zijn weggeknipt. Daar moet je toch terughoudend mee zijn. Fijn dat er ruimte tussen de buizen zit Dit soort buizen moet je niet strak tegen elkaar leggen want dat zou erg nadelig voor de betonvloer zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Conrado
MeTooPV schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:44:
Die scherpe delen zijn stukken constructie die praktisch zijn weggeknipt. Daar moet je toch terughoudend mee zijn. Fijn dat er ruimte tussen de buizen zit
Er bestaat een duidelijke richtlijn wat wel en niet kan en mag met een breedplaatvloer. Los daarvan, dit soort buizen (> 50mm) mag je enkel toepassen na toestemming van de constructeur en ze staan daarom ook keurig op de CAD van de breedplaat :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 11:47
Andrehj schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Over die latei zou ik me idd geen zorgen maken, maar ik ben wel heeeeel benieuwd naar het verhaal over deze constructie. Die gaat je bij een vloer ook nog aardig in de weg zitten. Hoe hoog is dat ding?
Koppel je hier de verklaring van je aannemer over deze specialiteit nog even terug?
Komt ie:

Dat is constructief, de stalen latei die buiten over de pui heen ligt moet op 1 punt gekoppeld worden aan de vloer om kantelen van het ijzer te voorkomen. Dat stuk staal zit straks in de afwerkvloer en zie je dan niet meer.

Kreeg er ook bijgevoegde tekening bij:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
MRL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Komt ie:

Dat is constructief, de stalen latei die buiten over de pui heen ligt moet op 1 punt gekoppeld worden aan de vloer om kantelen van het ijzer te voorkomen. Dat stuk staal zit straks in de afwerkvloer en zie je dan niet meer.

Kreeg er ook bijgevoegde tekening bij:

[Afbeelding]
Dank voor de terugkoppeling, maar op de tekening zie je toch heel iets anders als op de foto?
Op tekening staat een dunne stalen strip die op de constructieve vloer wordt geschroefd, terwijl de werkelijk gebouwde constructie veel hoger en deels van beton is.

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 13:07
Wij hebben een kavel toegewezen gekregen om op te gaan bouwen, erg blij mee. Ook al bezig met een architect om een ontwerp te maken. Maar wil ook eerst graag zelf wat ontwerpen en dan samen met de architect kijken wat we er van kunnen maken.

Ben op zoek naar een (online) dienst waar ik wat vloerplannen 2d/3d in kan ontwerpen. Zoiets als floorplanner.com, maar wil ook graag het kavel erin kunnen tekenen zodat ik ook parkeerplekken en etc in kan tekenen. Heeft iemand tips/ervaringen met een bepaalde dienst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
Oranje Banaan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:22:
Wij hebben een kavel toegewezen gekregen om op te gaan bouwen, erg blij mee. Ook al bezig met een architect om een ontwerp te maken. Maar wil ook eerst graag zelf wat ontwerpen en dan samen met de architect kijken wat we er van kunnen maken.

Ben op zoek naar een (online) dienst waar ik wat vloerplannen 2d/3d in kan ontwerpen. Zoiets als floorplanner.com, maar wil ook graag het kavel erin kunnen tekenen zodat ik ook parkeerplekken en etc in kan tekenen. Heeft iemand tips/ervaringen met een bepaalde dienst?
Google sketchup? De 2017 of 2019 versie is nog steeds gratis te gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• codeneos

Als je geen ervaring hebt met 3d modelleren kan ik je homebyme aanraden. Daar kan je makkelijk een floorplan in maken, zitten veel standaard modellen in zodat je redelijk snel iets uitgewerkt hebt.

Parkeerplaatsen e.d. kan ook met homebyme en met abbonement kan je photo realistic renders laten maken.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Conrado
Ik kan je SketchUp aanraden. Je vind ontzettend veel tutorial om het snel onder de knie te krijgen. Mijn architect stelde het voor, die tekent alles in SketchUp. Die is het definitieve ontwerp:

Later, toen alle technische tekeningen gereed waren, heb ik het model opnieuw opgebouwd, tot op de mm nauwkeurig met het technisch ontwerp. Ik heb bijvoorbeeld de stalen spanten toegevoegd, en die vervolgens geëxporteerd naar AutoCAD om tekeningen voor de staalleverancier te maken.
Directe export komt ook voor, morgen stuur ik het dak als IFC-bestand naar de leverancier van de dakplaten.

Ik werk met SetchUp Pro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:26
Oranje Banaan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:22:Ben op zoek naar een (online) dienst waar ik wat vloerplannen 2d/3d in kan ontwerpen. Zoiets als floorplanner.com, maar wil ook graag het kavel erin kunnen tekenen zodat ik ook parkeerplekken en etc in kan tekenen. Heeft iemand tips/ervaringen met een bepaalde dienst?
Ik gebruik SweetHome3D. Niet heel professioneel, maar het doet wat ik nodig heb en is volledig gratis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 13:07
Thanks voor al de tips. In het verleden al eens met sketchup gespeeld, zal er weer eens induiken! En ga zeker ook de andere bekijken die zijn genoemd :⁠-⁠)

[Voor 25% gewijzigd door Oranje Banaan op 21-05-2023 07:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRL
Andrehj schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:38:
[...]

Dank voor de terugkoppeling, maar op de tekening zie je toch heel iets anders als op de foto?
Op tekening staat een dunne stalen strip die op de constructieve vloer wordt geschroefd, terwijl de werkelijk gebouwde constructie veel hoger en deels van beton is.
Goed punt, ik moet zeggen dat ik redelijk weinig begrijp van de tekening (er staat ook nog een horizontale streep getekend boven de kanaalplaatvloer). Zou het kunnen zijn dat dit oorspronkelijke ding al eerder besteld was en dat e.e.a. gewijzigd is omdat we recentelijk voor een andere schuifpui hebben gekozen? We wisten niet dat de oorspronkelijke een draaikiep schuifpui was, en dat maakte zo'n gammele indruk dat we kozen voor een hefschuiflui. Wellicht is daarvan het kozijn net wat hoger waardoor ze die centimeters hebben moeten overbruggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• codeneos
MRL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Goed punt, ik moet zeggen dat ik redelijk weinig begrijp van de tekening (er staat ook nog een horizontale streep getekend boven de kanaalplaatvloer). Zou het kunnen zijn dat dit oorspronkelijke ding al eerder besteld was en dat e.e.a. gewijzigd is omdat we recentelijk voor een andere schuifpui hebben gekozen? We wisten niet dat de oorspronkelijke een draaikiep schuifpui was, en dat maakte zo'n gammele indruk dat we kozen voor een hefschuiflui. Wellicht is daarvan het kozijn net wat hoger waardoor ze die centimeters hebben moeten overbruggen.
Gewoon vragen aan de aannemer waarom de metalen strip niet rechtstreeks op de vloer is gemonteerd zoals op de tekening staat. Op de tekening is het toch redelijk duidelijk dat de metalen strip verankerd dient te worden in de vloer.

Ik ben geen constructeur maar zoals de strip nu verankerd is (met een laag cement er onder) heeft hij andere constructieve eigenschappen dan wanneer hij de direct op de kanaalplaat vloer geschroefd is.

Beter na vragen, en laat het anders beoordelen door de constructeur. Of vraag de aannemer omdat te laten doen. Als je problemen krijgt met de schuifpui na dat alles is opgeleverd ben je veel verder van huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRL
codeneos schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Gewoon vragen aan de aannemer waarom de metalen strip niet rechtstreeks op de vloer is gemonteerd zoals op de tekening staat. Op de tekening is het toch redelijk duidelijk dat de metalen strip verankerd dient te worden in de vloer.

Ik ben geen constructeur maar zoals de strip nu verankerd is (met een laag cement er onder) heeft hij andere constructieve eigenschappen dan wanneer hij de direct op de kanaalplaat vloer geschroefd is.

Beter na vragen, en laat het anders beoordelen door de constructeur. Of vraag de aannemer omdat te laten doen. Als je problemen krijgt met de schuifpui na dat alles is opgeleverd ben je veel verder van huis.
Goed punt, ik doe morgen navraag. Heb nog even de details erbij gezocht maar het is voor mij echt een raadsel:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FrankSpin
  • Laatst online: 14:23
Het is een tijdje geleden, maar ik kan mij weer melden met een update. De pannen gaan op het dak.

Pagina: 1 ... 256 257 258 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee