Wateroverlast op kavel en in kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-09 20:56
Wij hebben in een klein bouwproject in het oosten van het land in 2021 onze woning betrokken. Door diverse oorzaken heeft het jaren geduurd voordat er op de locatie van het bouwproject gebouwd mocht gaan worden, van omwonenden horen wij dat voor het bouwrijp maken van de kavels deze locatie altijd al in najaar, winter en voorjaar zeer drassig was of zelfs regelmatig onderwater stond. Het grondwater niveau is hoog, in de zomer zo’n 60 cm, in voor- & najaar zo’n 40 cm, in de winter zo’n 30 cm onder het maaiveld.
Er is op locatie bodemverbetering uitgevoerd, de woning staat op een betonnen fundatieplaat waarop verder is gebouwd. Resultaat van de hoge grondwaterstand is dat in de kruipruimte het gehele jaar water staat, tot wel 40 cm diep. Door de betonnen fundatieplaat kan het water dat de kruipruimte in is gekomen hieruit niet meer ontsnappen (behalve als het wordt weggepompt). Door de hoge grondwater stand zijn de onderste rij gevelstenen vrijwel gedurende het gehele winterseizoen steeds vochtig, met witte uitslag op de gevelstenen tot gevolg.
In totaal zijn er 7 woningen gelegen aan onze zijde van het project die te maken hebben met wateroverlast op de kavels.
Problemen rondom de hoge grondwaterstand wordt hoogstwaarschijnlijk door diverse zaken veroorzaakt. Doordat er meerdere leemlagen in de bodem zitten op verschillende dieptes blijft het regenwater hierboven staan en kan niet verder in de grond zakken. De hoge grondwaterstand wordt hier mede door veroorzaakt, maar heeft ook te maken dat wij in de nabijheid (ca. 300 meter) van een riviertje zitten met aan de andere kant hoger gelegen essen waarvandaan het (grond-) water richting het riviertje stroomt. Op het moment van bouwrijp maken van de kavels en nadien inrichten van de kavels hebben op diverse locaties graafmachines vastgezeten doordat deze wegzakten in de grond.
Na oplevering van onze woning in de zomer van 2021 konden wij in het achterste deel van onze kavel niet staan, omdat wij tot aan onze knieën wegzakten in de grond. Bij het inrichten van de tuin is de grond in de achtertuin tot ca. 1 meter omgezet, alleen was het niet mogelijk om door de diepte waarop de leemlagen liggen (op ca. 10 meter en 60 meter diepte) deze te verwijderen. Het leggen van een drainage is op advies van meerdere lokale hoveniers niet uitgevoerd doordat er te veel leem en klei deeltjes in de grond zouden zitten waardoor deze binnen korte tijd verstopt zou zijn. Bijkomend probleem is een verbod in het bestemmingsplan om grondwater af te voeren naar een riool (mag alleen op de kavel zelf worden geloosd).
Oorspronkelijk zat er aan de achterzijde van de kavels een ondiepe sloot, welke bij het bouwrijp maken van de kavels in opdracht van de gemeente is dichtgegooid. Wel heeft de gemeente een wadi geplaatst, waarom t.z.t. de hwa afvoeren van de woningen die op de straat wordt geloosd moet worden opgevangen.
Het grondstuk achter onze kavel, waar voorheen de sloot liep, is eigendom van de gemeente en ligt hoger als onze kavels. Resultaat is dat het regenwater van de hoger gelegen essen via deze gemeente kavel uiteindelijk op onze eigen kavels terechtkomt, waardoor het achterstuk van onze kavels in de winter en voorjaar doordrenkt zijn (op braakliggende stukken zak je weg, op het gras zak je weg, planten gaan dood omdat de wortels verrotten, tegels verzakken etc.. Diverse mensen hebben op de achterzijde van de kavel een overkapping of tuinhuisje geplaatst welke nu ook dreigen te gaan verzakken of mogelijk hier in de toekomst mee te maken gaan krijgen.
De grond is nog niet overgedragen door de aannemer aan de gemeente omdat het totale project nog niet gereed is. Om het wateroverlast probleem op te lossen/te verminderen hebben verschillende bewoners op de plek waar vroeger de sloot lag een kleine greppel gegraven voor het afvoeren van overtollig regenwater. Deze greppel staan gedurende het jaar vrijwel steeds vol met water en komt uit in de wadi (die ook steeds volstaat met water).
Op de definitieve inrichtingstekening staat de gevraagde greppel uiteraard niet getekend. De aannemer heeft aangegeven dat deze greppel weer dicht moet omdat de gemeente hier geen sloot wil. Helaas heeft communicatie met de aannemer en de gemeente over het grondwater/regenwater overlast niet geleid tot een oplossing, beide geven aan dat de bewoners maar op eigen grond een oplossing (sloot of greppel) moet realiseren om het grondwater /regenwater probleem op te lossen en dat dit een probleem is van de bewoners en niet van de aannemer c.q. gemeente.
Als bewoners zijn wij echter van mening dat gezien het feit dat voor overdracht van de grond het probleem al bestond de aannemer c.q. gemeente verantwoordelijk zijn en dat dit probleem niet kan worden afgeschoven op de bewoners.

Wat te doen? Probleem wordt samengevat veroorzaakt doordat de oorspronkelijke sloot door de gemeente is dichtgegooid en dat de kavel van de gemeente hoger ligt waardoor de bewoners met de overlast zitten. Aannemer noch gemeente zijn echter niet bereid om over een andere oplossing te praten: de tijdelijke greppel die nu op gemeente grond is gegraven moet volgens hun visie maar op onze eigen grond worden aangelegd.

Ik vroeg mij af of andere leden van de forum met een soortgelijke casus te maken hebben gehad en welke oplossingsrichting hierbij is gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56
Ik heb dit bij de hand gehad aan de andere zijde van de tafel. Daar hebben wij als gemeente wel maatregelen getroffen. Want individuele oplossingen gaan de grond water problematiek niet oplossen.
Zie voor meer info onderstaande stuk.
Drainage is trouwens wel de oplossing. Alleen daar heb je wel een sloot of een drainage riool voor nodig. Drainage als je die goed aanlegt in drainzand kan zeker jaren mee.

https://www.infomil.nl/on...orgplichten/zorgplicht-0/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-09 23:40
Wellicht is het raadzaam om het vergunningdossier in te zien bij de gemeente. Normaalgesproken moet hierin iets staan over de afvoer van hemelwater (rioleringsplan). Dan kun je checken of conform is uitgevoerd.
Verder kun je in de toelichting van het bestemmingsplan lezen hoe dit dan verder is bedacht. Een verbod is niet voldoende. Opvangen op eigen perceel kan alleen indien bebouwd oppervlakte (daken) klein genoeg is; of perceel groot genoeg voor een eigen wadi. In de praktijk kan dit niet bij nieuwbouwwijken in Nederland, veelal wordt de afvoer geregeld in het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Tito129 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:50:
Ik heb dit bij de hand gehad aan de andere zijde van de tafel. Daar hebben wij als gemeente wel maatregelen getroffen. Want individuele oplossingen gaan de grond water problematiek niet oplossen.
Zie voor meer info onderstaande stuk.
Drainage is trouwens wel de oplossing. Alleen daar heb je wel een sloot of een drainage riool voor nodig. Drainage als je die goed aanlegt in drainzand kan zeker jaren mee.

https://www.infomil.nl/on...orgplichten/zorgplicht-0/
Bedankt voor je reactie. De tijdelijke greppel die nu is aangelegd helpt nu al wel, nu nog de gemeente overtuigen van het probleem en de mogelijkheid oplossingen. Deze verschuilt zich momenteel nog achter het bestemmingsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Bas.013 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:18:
Wellicht is het raadzaam om het vergunningdossier in te zien bij de gemeente. Normaalgesproken moet hierin iets staan over de afvoer van hemelwater (rioleringsplan). Dan kun je checken of conform is uitgevoerd.
Verder kun je in de toelichting van het bestemmingsplan lezen hoe dit dan verder is bedacht. Een verbod is niet voldoende. Opvangen op eigen perceel kan alleen indien bebouwd oppervlakte (daken) klein genoeg is; of perceel groot genoeg voor een eigen wadi. In de praktijk kan dit niet bij nieuwbouwwijken in Nederland, veelal wordt de afvoer geregeld in het plan.
Zal het bestemmingsplan er nog eens bijpakken, de laatste keer dat ik hier naar gekeken heb is ook al weer drie-vier jaar geleden. Zover ik mij kan herinneren stond in het bestemmingsplan dat hwa afvoer naar de straat moest plaatsvinden, stond volgens mij niets in over grondwater en over overlast van afvloeien vanaf het gemeente perceel naar onze percelen.
In een eerder stadium het vergunningsdossier proberen op te vragen, echter zonder resultaat. Wellicht anders maar via een woo/wob opvragen. Bij het eerdere verzoek werd deze geweigerd i.v.m. privacy van de reeds bestaande omwonenden en de voormalige grondeigenaar (jarenlange vergunningprocedure i.v.m. bezwaren tot aan volgens mij de Raad van State).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:18
Nous112 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 06:20:
[...]

Bedankt voor je reactie. De tijdelijke greppel die nu is aangelegd helpt nu al wel, nu nog de gemeente overtuigen van het probleem en de mogelijkheid oplossingen. Deze verschuilt zich momenteel nog achter het bestemmingsplan.
De gemeente kan je aan het burenrecht (het Burgerlijk Wet Boek 5 zakelijk rechten) houden . Daarnaast geeft de Waterwet een zorgplicht aan de gemeente.

Bij een werk van mij (voor een gemeente) dacht een aannemer ook dat hij het water naar particulier terrein kon laten afvoeren. Helaas voor de aannemer. De rioolbeheerder wees hem op het burenrecht en de waterwet. Leg de boel maar zo aan dat het water op het perceel van de gemeente blijft.

Als ik het zo lees ligt het initieel probleem al bij de bouw. Het bouwplan ligt deels of geheel in een "gat". Met een goede meting van het grondwater over een iets langere termijn was het duidelijk geworden dat het daar erg nat is. Dan was één van de betere methodes: de kavels op hogen. Dat kost meestal relatief veel geld voor de ontwikkelaar. Daarom wordt vaak geprobeerd om met "gesloten" grondbalans te werken.

Ook in leemachtige grond kan je drainage toepassen. Wat al aangegeven is: Goed ruim drainzand en een goed filter er omheen. Een paar goede doorspuitpunten dan houdt de deze het lang vol. Hier in de polder (vooral klei) leggen we vaak ook drainage aan. Dat gaat ook goed. Waar je eventueel voor moet oppassen is oer (ijzer) dat kan de drainerende werking verminderen.

Afvoer van drainagewater: Vaak via een uitloop op een sloot of greppel. Anders biedt de gemeente nog wel eens een aansluiting op het HWA-riool aan. Ik ken eigenlijk bijna geen plannen waarbij het water "op eigen terrein" verwerkt moet worden. Voor HWA-riool ken ik het wel. Daarbij is dan de keuze: Weglatenlopen over het terrein of infiltreren. Of biedt de gemeente een aansluiting op het HWA-riool aan.

[ Voor 1% gewijzigd door RonnieKo op 16-05-2023 07:33 . Reden: typo / aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 14:19
Wellicht is het ook interessant om het betreffende waterschap hierbij te betrekken. Zij hebben mogelijk nog geen weet van jullie permanent natte voeten. De waterschappen regelen namelijk het peil in alle gebieden en maken hierbij gebruik van het door hen afgesloten peilbesluit. Voor zo ver mijn kennis reikt, staat het waterschap boven de gemeente met betrekking tot oppervlaktewater (sloten, rivieren, e.d.).

Ook is het zo dat water van derden volgens mij niet geloosd mag worden op jouw grond, en dat diegene daar zelf zorg voor moet dragen. Dus als jouw grond lager gelegen is, dient de andere partij maatregelen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:03
darknessheartz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:42:
Wellicht is het ook interessant om het betreffende waterschap hierbij te betrekken. Zij hebben mogelijk nog geen weet van jullie permanent natte voeten. De waterschappen regelen namelijk het peil in alle gebieden en maken hierbij gebruik van het door hen afgesloten peilbesluit. Voor zo ver mijn kennis reikt, staat het waterschap boven de gemeente met betrekking tot oppervlaktewater (sloten, rivieren, e.d.).

Ook is het zo dat water van derden volgens mij niet geloosd mag worden op jouw grond, en dat diegene daar zelf zorg voor moet dragen. Dus als jouw grond lager gelegen is, dient de andere partij maatregelen te treffen.
De waterschappen reguleren het oppervlaktewater, niet het grondwater. Daar zit overigens wel een relatie in maar dat is wat anders dan dat zij het reguleren. Voor het grondwater in bebouwd gebied is de gemeente aanspreekpunt, waarbij je als particulier op eigen grond zelf verantwoordelijk bent. In dit geval lijkt het een combinatie van een aantal zaken:
1. Het is een ontzettend nat jaar, ter vergelijking we hebben pak hem beet 110mm meer neerslag gehad dit jaar dan in een modaal jaar. Wanneer je kijkt naar grondwaterstanden in relatie tot bouw woningen/wegen en dergeljike wordt er rekening gehouden met een GHG, dat is een gemiddelde over een periode van 8 jaar. Met andere woorden, ik verwacht dat het argument dat het een uitzonderlijk jaar is hier van toepassing is.

2. TS geeft aan dat er veel leemlagen zitten op zijn perceel en dat er tijdens de bouw veel waar materieel over het perceel heeft gereden. Dit kan zorgen voor twee dingen. Het eerste is dat de boel veel verdicht is waardoor hemelwater niet kan infiltreren en afstromen richting de waterloop. (geen verticale, maar horizontale stroming). Datzelfde geldt ook voor leemlagen waar water mogelijk horizontaal over stroomt. Dat kan betekenen dat de grondbewerking niet op orde is of dat er niet met de juiste voorwaarden rekening is gehouden. Let hier op, hemelwater dat niet de grond in kan/via de natuurlijke weg kan afstromen is geen grondwater. Ook al zit het wellicht in de bovenste laag van je grond.

3. Het is wellicht handig om te informeren naar het waterhuishoudkundig plan. Een wadi moet in principe leeg zijn na 24 uur, anders kun je namelijk het water dat wordt afgevoerd van daken/wegen niet bergen. Als een vol staat dan duidt dat mogelijk op een te hoge grondwaterstand. Het verwijderen van detailafwatering (zoals de waterloop op gemeentegrond) draagt daar niet aan bij.

Als het graven van een greppel bij buren volstaat dan zou ik dat ook lekker uitvoeren, dat gaat sneller dan de bal leggen bij een aannemer/gemeente. Een ander idee is mogelijk om verticale infiltratiepunten te maken, gaten boren en aanvullen met grind/goed doorlatend materiaal. Maar dit is enkel zinvol als er daadwerkelijk een niet doorlatende laag zit waardoor het infiltrerende hemelwater niet het grondwater kan bereiken. Dus hiervoor zul je wat boringen moeten doen.

Maar nogmaals, dit is wel een uitzonderlijk nat voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Bij het boren voor de bodemwarmtepomp bij een van de buren stootte men op een leemlaag op 10 en 60 meter diepte. Dit zal waarschijnlijk voor een verticale blokkade zorgen. De wadi is nu nog niet aangesloten op de greppel, maar staat als sinds september vorig jaar constant vol met water. Als de greppel hierop wordt aangesloten zal dit nog verder toenemen en zal wellicht de wadi overstromen. Ondanks dat het een paar dagen niet meer heeft geregend ziet de greppel en kavel naast ons er nog flink verzopen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Wrzl_nfLYkPiahEw_jln_nGBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEqeLU01hhBeRmbkSH7rOihz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-09 23:40
Nous112 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 06:29:
[...]

Zal het bestemmingsplan er nog eens bijvakken, de laatste keer dat ik hier naar gekeken heb is ook al weer drie-vier jaar geleden. Zover ik mij kan herinneren stond in het bestemmingsplan dat hwa afvoer naar de straat moest plaatsvinden, stond volgens mij niets in over grondwater en over overlast van afvloeien vanaf het gemeente perceel naar onze percelen.
In een eerder stadium het vergunningsdossier proberen op te vragen, echter zonder resultaat. Wellicht anders maar via een woo/wob opvragen. Bij het eerdere verzoek werd deze geweigerd i.v.m. privacy van de reeds bestaande omwonenden en de voormalige grondeigenaar (jarenlange vergunningprocedure i.v.m. bezwaren tot aan volgens mij de Raad van State).
Kijk met name in de toelichting, de waterparagraaf. In de toelichting wordt -als het goed is- ook verwezen naar het advies van het waterschap.
Het vergunningsdossier (met alle bezwaren etc.) is gewoon openbaar, die moet de gemeente verstrekken. Bij een weigerachtige gemeente moet je helaas de Woo gebruiken. Duurt wat langer, uitkomst moet hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Bas.013 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:15:
[...]

Kijk met name in de toelichting, de waterparagraaf. In de toelichting wordt -als het goed is- ook verwezen naar het advies van het waterschap.
Het vergunningsdossier (met alle bezwaren etc.) is gewoon openbaar, die moet de gemeente verstrekken. Bij een weigerachtige gemeente moet je helaas de Woo gebruiken. Duurt wat langer, uitkomst moet hetzelfde zijn.
Bedankt voor alle info, maakt het een stuk duidelijker, we gaan gezamenlijk met alle buren het verder oppakken. Ik zal de resultaten hier weer gaan posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eindelijk eens een fatsoenlijk topic waar goede en vooral veel behulpzame antwoorden zijn gegeven
ik wil daarbij wel echt één punt heel sterk naar voren brengen

Zoe zodra je eenmaal een redelijk duidelijk verhaal hebt een goed juridisch onderlegd persoon
Dat het hier om bouw en omgevings recht gaat maakt dat je niet perse een advocaat hoeft te hebben maar iemand die uitgebreid kennis heeft van juridische documenten en bezwaarschrift procedures kan echt mijlen van verschil maken in hoe deze zaak uiteindelijk zijn beloop heeft

Niemand is immers gebaat bij een uitgerekte strijd met uiteindelijk een gang naar de bestuursrechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Zoals beloofd een update:
Inmiddels de stukken via de gemeente gekregen die ten grondslag liggen aan de vergunningsverlening. Hierin komen een aantal interessante punten naar voren:
- Er is door de aannemer een waterhuiskundigplan gemaakt, hierin staat vermeld dat wordt geschat dat de grondwaterstand naar verwachting 0,5-1 mtr - mv ligt met daarbij de opmerking dat door verstorende lagen in de bodem (klei en leemlagen dragen zorg voor een lage doorlaatbaarheid) de grondwaterstand snel kan stijgen bij neerslag. de meetlocaties lagen op enige afstand van de planlocatie. Omdat de planlocatie een relatief groot hoogteverschil heeft is de grondwaterstand aangegeven t.o.v. het maaiveld. Er bij het opstellen van het waterhuiskundigplan gebruikt gemaakt van bodemanalyse tot max. 1,5 mtr.
- Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt een infiltratieriool niet geadviseerd. Geadviseerd wordt om gebruik te maken van een grondwaterbuffer (wadi). HWA afvoer worden op de straat geloosd.
- In het bestemmingsplan wordt niets vermeld m.b.t. grondwater(peil). Alleen dat hemelwater dient te worden geinfiltreerd (berging in een wadi).
- In de vergunningsaanvraag/verlening staat niets vermeld omtrent de motivatie om de oorspronkelijke sloten te dempen. Wel staat erin dat de aannemer voldoende maatregelen moet nemen inzake het waterhuiskundigplan.

Conform artikel 53 van BW 5 mag er geen water van het gemeentelijk perceel dat hoger ligt bij onze percelen komen (is nu nog eigendom van de aannemer). De aannemer heeft aangegeven de tijdelijke afwatering die is gegraven dicht te gooien en dat als wij dat willen dit op eigen terrein moeten doen, maar dat deze afwatering niet op de wadi aangesloten mag worden.
Binnenkort een gesprek met de aannemer en hopelijk de gemeente. De gemeente verschuilt zich tot nu toe achter de aannemer en wil (nog) niet rechtstreeks met ons in gesprek.

Wordt vervolgd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:49
Is het aanleggen van een moeras (door lozing hemelwater op jullie/aanemer's perceel) ook niet gewoon in strijd met het bestemmingsplan?

"Wel staat erin dat de aannemer voldoende maatregelen moet nemen inzake het waterhuiskundigplan."
Evident is dat dus niet het geval. Sterker nog, aannemer geeft aan de zaken te willen verergeren door de tijdelijke afwatering te dempen vóór er een definitieve oplossing is.

Tenzij je gewaarschuwd was dat het moerasland is en je dus altijd natte voeten en vochtuitdagingen kunt verwachten, lijkt het me ook niet jullie verantwoordelijkheid. Omdat het niet goedkoop op te lossen zal zijn zullen aannemer en gemeente wel zoveel mogelijk de boot afhouden. Maar ja, de schadeteller loopt... verminderd woongenot, beplanting die afsterft, incorrect energielabel door water in de kruipruimte...

Misschien bezwaar maken tegen de WOZ beschikking? Die zal immers niet uitgaan van een woning met ernstige gebreken. Het is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar wel iets wat de gemeente direct merkt.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat een leemlaag op 10m diep voor een blokkade zorgt. Dat is een normale bodemformatie in zandgebieden. Er moet wel een horizontale afwatering zijn.

Mensen denken veel te veel dat de natuur maakbaar is, maar dat valt echt wel tegen. Zelfs na een paar millenia blijven oude sloten vochtig. Dat is duidelijk te zien in zogenaamde 'cropmarks'. Gebieden met weinig water zijn dor, gebieden met veel water groen. Dat is te zien rondom de zomerperiode. Zonder meer dichtgooien van oude sloten is zelden een goede oplossing. Eroverheen bouwen ook niet.

Water stroomt nu eenmaal naar een laag geleden gebied, ook op plaatselijke schaal. Je moet dus gewoon niet bouwen in een laag gelegen gebied of het moet worden opgehoogd (rekening houdend met verzakking als het gaat om veengebied).

De gemeente kan zich m.i. nergens achter verschuilen als auteur van ruimtelijke plannen. Ze moeten zorgen dat er in de voorwaarden afdoende maatregelen staan en worden genomen om wateroverlast te voorkomen.

Ik zie dat dat veel woningbouw plaats vind in laaggelegen gebieden. Dat kan op het konto van de gemeenten worden geschreven. Zij staan die bouwplannen toe. De originele bewoners van een gebied in de afgelopen duizenden jaren zouden er niet over peinzen zo dom te bouwen. Die bouwden op hooggelegen terreinen zoals dekzandruggen. Anno 2023 hebben we nogal last van zelfoverschatting en onderschatting of geringschatting van de (werking van de) natuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nous112
Nieuwe update
Afgelopen voorjaar heeft de gemeente uiteindelijk besloten om drainage aan te leggen. Het grondstuk direct achter onze kavels is van de gemeente en ligt hoger waardoor het water bij regenval naar onze kavel en die van de buren stroomt. We merken wel dat de drainage er voor heeft gezorgd dat water op de kavel sneller weggaat. Dat is in elk geval het positieve ervan. Er staat nog steeds water in de kruipruimte, meer dan 30 cm is het afgelopen maanden niet geweest, een groot verschil met voorheen. Dat de situatie nog niet ideaal is bleek wel afgelopen 21 juli toen in 4 uur tijd ca. 120mm aan neerslag viel. Het was toen duidelijk dat het probleem m.b.t. de water afvoer en de impact van het hoogteverschil niet opgelost waren: ca. 20 cm aan water in de tuin en ternauwernood met pompen, bezems en trekkers ervoor kunnen zorgen dat het water niet het huis in liep. Er is nu aanvullend overleg met de gemeente over eventuele vervolgstappen om toekomstige waterafvoer te verbeteren. Een van de oorzaken bleek dat een duiker die bij het overlopen van de wadi voor afvoer van water moest zorgen, verstopt zat waardoor de water zijn water niet kwijt kon en ook het water op de kavels niet goed kon weglopen. Wordt vervolgd……
Pagina: 1