Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 256 257 258 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:28
FrankSpin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:46:
Het is een tijdje geleden, maar ik kan mij weer melden met een update. De pannen gaan op het dak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie voortgang, hier hopen we binnenkort ook de dakpannen er op te krijgen, wel zo fijn met die onweersbuien :). Eerst het in-dak PV systeem monteren. Vind het toch wel lichtelijk "spannend" met al dat hout in de buurt. Maar ja met micro's lopen er nergens grote gelijkstromen heb ik mezelf ingeprent :+

Wel mooie platte dakpannen. Dat zijn nog best wel wat extra dure dakpannetjes / vorsten met die wolfskappen?

[Voor 9% gewijzigd door Batilan op 22-05-2023 14:31]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02
FrankSpin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:46:
Het is een tijdje geleden, maar ik kan mij weer melden met een update. De pannen gaan op het dak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf! En ook een mooie dakpan. Weet je zo welk type en merk pan je hebt?

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23
Conrado schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Ik kan je SketchUp aanraden. Je vind ontzettend veel tutorial om het snel onder de knie te krijgen. Mijn architect stelde het voor, die tekent alles in SketchUp. Die is het definitieve ontwerp:

[Afbeelding]

Later, toen alle technische tekeningen gereed waren, heb ik het model opnieuw opgebouwd, tot op de mm nauwkeurig met het technisch ontwerp. Ik heb bijvoorbeeld de stalen spanten toegevoegd, en die vervolgens geëxporteerd naar AutoCAD om tekeningen voor de staalleverancier te maken.
Directe export komt ook voor, morgen stuur ik het dak als IFC-bestand naar de leverancier van de dakplaten.

[Afbeelding]

Ik werk met SetchUp Pro.
Leuk om te zien. En dat opnieuw beginnen is herkenbaar.
Ik werkte voor mijn werk al in Fusion 360 dus daar heb ik het huis ook in getekend maar merk toch wel dat Fusion daar niet helemaal voor bedoeld is. Het gaat maar qua performance word het minder. Tegelijkertijd heb ik wel bepaalde sub assemblies (de afzuigkap, trap naar de vliering en eerste verdieping, badkamer meubel en plafond) die ik gelijk kan exporteren en daar staal voor kan bestellen, 2D tekeningen uit haal voor hout of 3D prints maak om moeilijke mounts te bewerkstelligen)

Vraag: tot in welk detail niveau werk je door. Want met een trap komt het tot op de mm precies, maar de afbouw is altijd net weer anders dan in een technische tekening, neem je plinten wel of niet mee in je ontwerp bijvoorbeeld. Het is een balans voor mijzelf om soms tevreden te zijn met een inaccuraatheid in het 3D model omdat het teveel werk is om het gehele model daar weer mee te updaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
walletje-w schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Ik werkte voor mijn werk al in Fusion 360 dus daar heb ik het huis ook in getekend maar merk toch wel dat Fusion daar niet helemaal voor bedoeld is. Het gaat maar qua performance word het minder. Tegelijkertijd heb ik wel bepaalde sub assemblies (de afzuigkap, trap naar de vliering en eerste verdieping, badkamer meubel en plafond) die ik gelijk kan exporteren en daar staal voor kan bestellen, 2D tekeningen uit haal voor hout of 3D prints maak om moeilijke mounts te bewerkstelligen)

Vraag: tot in welk detail niveau werk je door. Want met een trap komt het tot op de mm precies, maar de afbouw is altijd net weer anders dan in een technische tekening, neem je plinten wel of niet mee in je ontwerp bijvoorbeeld. Het is een balans voor mijzelf om soms tevreden te zijn met een inaccuraatheid in het 3D model omdat het teveel werk is om het gehele model daar weer mee te updaten.
Ik heb juist ook alles in Fusion getekend en dat ging eigenlijk erg lekker. Performance niks te klagen op een instap Macbook Pro.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:51
walletje-w schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:41:
....
Vraag: tot in welk detail niveau werk je door.
Dat opnieuw beginnen was van practische aard: de architect ontwerpt een huis, maar de exacte dikte van muren (bij mij 100, 120 of 140 mm) en ook de dikte van de betonvloer wordt door de constructeur later bepaald.

Details moeten praktisch zijn: ik werk niet de hele riolering uit voor het 'mooie'. Ik wel de invoerbochten omdat die in één keer door de kelderwand en de vloer moeten.

Het is dan wel heel bevredigend om in het werk te zien, dat je CAD-voorbereiding klopt :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:58
Conrado schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:16:
[...]

Dat opnieuw beginnen was van practische aard: de architect ontwerpt een huis, maar de exacte dikte van muren (bij mij 100, 120 of 140 mm) en ook de dikte van de betonvloer wordt door de constructeur later bepaald.

Details moeten praktisch zijn: ik werk niet de hele riolering uit voor het 'mooie'. Ik wel de invoerbochten omdat die in één keer door de kelderwand en de vloer moeten.

[Afbeelding]

Het is dan wel heel bevredigend om in het werk te zien, dat je CAD-voorbereiding klopt :)

[Afbeelding]
De groene en grijze leiding zitten verkeerd om :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Yep :)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• walletje-w
Naast het praktische gebruik ik het 3D model ook om interieur beslissingen te maken. Ik heb verschillende ontwerpen gemaakt voor een trap, of bijvoorbeeld ook het ontwerp van de keuken. Hoe staat dat in de ruimte, voelt de verdeling logisch en wat vinden we van de kleur (blijft lastig van een beeldscherm natuurlijk).
Maar ook het wat complexere was/droog rek uit het plafond is eerst in 3D ontworpen om vervolgens in praktijk gebracht te worden.

Als ik de gevelbekleding uitzet dan gaat de performance omhoog. :+

3D model
https://tweakers.net/i/iq5Nq6KzPjywqg0cl_F6ynUhsbM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/70ADPZ74FN6U588GsE9TVTjK.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/PqdcQQDSW1OXEauVdXqAxXL3nsU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/2hjoV1Xnpie3y5nQbGejbzgI.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/FDdo7vm9C3gWk0Bb3Yg2nRV0oXk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4a3APgnXebtT3mxMqtgBrlz0.png?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/SqJjv9-OnB20bftvQPyi51V8CrU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/f85Cq5J1FlEY1ejndr3UOdy5.png?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/t_t1jyBZCNs__z8qWYO9zA-UeCA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/NI8YZdCxFdeoWzq1wYTG1NtX.png?f=fotoalbum_small

Badkamer
https://tweakers.net/i/7GNW8yTyoEOKsS1cx8uQlAm2gXc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnwfdfwxlzRHLVOiGbgK2Oy2.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/Kub5c_-hOQ9Rf-aC4FSREIdEnhw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIXT9AQV3Tci4eEp2ZroMraI.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:28
Dat was/droogrek O+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Conrado
Wij gaan buitenjaloezieën toepassen die helemaal weggewerkt zijn in de gestucte gevel, een beetje zoals op de foto hieronder.

Ik ben bij leveranciers van Roma en Warema buitenjaloezieën op bezoek geweest en die hebben werkelijk geen idee dat zo iets kan, laat staan dat ze weten hoe dit constructief opgelost wordt.
Heeft hier iemand ervaring hiermee?

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:14
Is dat niet gewoon klassiek met een rolluikkast binnen?

Nogal slecht voor de isolatie en daarom een van de redenen dat je het niet veel meer ziet denk ik

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:05
Bij ons zijn ze na aardig wat regenachtige weken afgelopen week begonnen met het metselen / lijmen van de binnenmuren. Stukje bij beetje komt er vorm aan :)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
De steigers zijn hier weg. Over twee weken komen de kozijnen erin.

• Conrado
Tarkin schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:16:
Is dat niet gewoon klassiek met een rolluikkast binnen?

Nogal slecht voor de isolatie en daarom een van de redenen dat je het niet veel meer ziet denk ik
Nope, het is geïntegreerd in de isolatie, en een bekende oplossing in Duitsland. Echter, die gebruiken weer geen stelkozijnen, dus constructief is het anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankSpin
  • Laatst online: 14:23
@Batilan @codeneos

De dak pan is Wienerberger actua 10 in de kleur grijs. Dit was een alternatief voor de pan in het bestek, de Monier Tuile plat in de kleur platina grijs.

Hieronder zie je links de Monier pan, rechtsonder Wienerberger in de kleur grijs (die nu op het dak ligt), en rechtsboven Wienerberger in de kleur platina grijs.

[Voor 18% gewijzigd door FrankSpin op 27-05-2023 09:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16
Conrado schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:05:
Wij gaan buitenjaloezieën toepassen die helemaal weggewerkt zijn in de gestucte gevel, een beetje zoals op de foto hieronder.

[Afbeelding]

Ik ben bij leveranciers van Roma en Warema buitenjaloezieën op bezoek geweest en die hebben werkelijk geen idee dat zo iets kan, laat staan dat ze weten hoe dit constructief opgelost wordt.
Afhankelijk van je gevelopbouw heb je de volgende mogelijkheden.

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02
FrankSpin schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:29:
@Batilan @codeneos

De dak pan is Wienerberger actua 10 in de kleur grijs. Dit was een alternatief voor de pan in het bestek, de Monier Tuile plat in de kleur platina grijs.

[Afbeelding]

Hieronder zie je links de Monier pan, rechtsonder Wienerberger in de kleur grijs (die nu op het dak ligt), en rechtsboven Wienerberger in de kleur platina grijs.

[Afbeelding]
Dat is toevallig wij hadden juist de Wienerberger Koramic Actua in het bestek staan maar die waren slecht leverbaar. Wij krijgen nu Nelskamp G10 als alternatief voor de Wienerberger.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

• Conrado
buiter schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Afhankelijk van je gevelopbouw heb je de volgende mogelijkheden.
Dankje, maar dat weet ik wel, dat laten de de dealers me ook zien :)

Alleen, hoe monteer je dat in combinatie met stelkozijnen? Wie heeft daar ervaring mee?

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
walletje-w schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:45:
Naast het praktische gebruik ik het 3D model ook om interieur beslissingen te maken. Ik heb verschillende ontwerpen gemaakt voor een trap, of bijvoorbeeld ook het ontwerp van de keuken. Hoe staat dat in de ruimte, voelt de verdeling logisch en wat vinden we van de kleur (blijft lastig van een beeldscherm natuurlijk).
Maar ook het wat complexere was/droog rek uit het plafond is eerst in 3D ontworpen om vervolgens in praktijk gebracht te worden.

Als ik de gevelbekleding uitzet dan gaat de performance omhoog. :+

3D model
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Badkamer
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi bedacht, dat droogrek, ziet er mooi uit!

Wat verwacht je qua schimmel, kromtrekken, en verkleuring op termijn? De meeste droogrekken zijn om die reden kunststof of metaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:58
Conrado schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:05:

Ja. Hier heb ik dat ook (van Warema). Werkt fantastisch en ziet er erg mooi uit.
Zit hier zelfs achter een gemetselde gevel (met geveldragers) weggewerkt.

Warema weet overigens zeer goed dat dat kan, zoek maar eens op hun (Duitse) site naar hun technical manual. Daarin staan al die details gewoon op een tekening uitgewerkt.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 27-05-2023 14:03]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Andrehj
Tarkin schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:16:
Dat valt mee. Bij mij zit er achter de raffstores altijd nog 50 mm pir. Over een hoogte van zo'n 25 à 30 cm vind je dat in je isolatie niet echt terug. Is altijd nog beter dan de isolatiewaarde van het kozijn eronder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Andrehj
Conrado schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:43:
Alleen, hoe monteer je dat in combinatie met stelkozijnen? Wie heeft daar ervaring mee?
Hier was dat geen enkel probleem. Gewoon met het ontwerp van je stelkozijnen rekeningen houden met die raffstores.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
B-lex schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Mooi bedacht, dat droogrek, ziet er mooi uit!

Wat verwacht je qua schimmel, kromtrekken, en verkleuring op termijn? De meeste droogrekken zijn om die reden kunststof of metaal.
Ik heb hetzelfde hout gebruikt als voor de gevel. Accoya, dat is zeer stabiel, kan ontzettend goed tegen vocht. Luchtschimmel is wel aannemelijk dus we hebben het wel 3 keer goed in de olie gezet. Dat is wel het plan om zo af en toe te herhalen. Tot nu toe gaat het erg goed en de badkamer blijft ook niet lang vochtig. Dus dan is het vooral de natte was. Maar geen plekken of slijtage. Tot nu toe bevalt dit idee dus gek genoeg erg goed ook in de praktijk. Soms wil zo'n romantisch idee in de praktijk nogal tegenvallen dus dat was wel even spannend. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Inmiddels al een tijd druk bezig met ons toekomstige project.

Na verschillende gesprekken bij Groothuisbouw beland en de modelwoningen 2x bezocht. We gaan sowieso voor een aangepaste indeling op zowel de begane grond als de eerste verdieping omdat de catalogus indelingen ons niet aanspreken.

Ik heb wel het idee dat nieuwbouw in de huidige markt extreem veel duurder is dan een bestaande woning te kopen en eventueel te vernieuwen. Echter zijn we opzoek naar iets waar we waarschijnlijk 20+ jaar blijven wonen en vind ik duurzaamheid (en gasloos wonen) belangrijk.

Iemand tips of zaken waar ik zeker absoluut aan moet denken? Is er ruimte voor onderhandeling bij dit soort partijen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Conrado
Jay-v schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:06:
Iemand tips of zaken waar ik zeker absoluut aan moet denken?
Jazeker, want ik iedereen aanraadt die gaat bouwen: neem de tijd :)

Een huis (laten) bouwen is niet moeilijk, maar het zijn wel 1.000 en één beslissingen die je moet nemen. Daarbij komt dat je bij Groothuisbouw, en dat soort jongens, hun proces ingezogen wordt. In de showroom moet eigenlijk alles al besloten worden totdat het huis opgeleverd wordt Er komt van alles op je af aan advies, waarvan het maar de vraag is of het ook voor jou het beste advies is.

Te veel mensen raffelen dat af, want ze willen natuurlijk gaan bouwen. Neem de tijd; check je dagelijkse routines op de tekeningen. Is dat logisch, kan dat beter? Bedenk wat zij doen en wat jij zelf wilt doen. Zodra je, je handtekening zet draaien de rollen om en kun je nauwelijks nog wijzigen, of enkel tegen de hoofdprijs.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:45
100% eens met Conrado, neem echt de tijd.

Het is natuurlijk afhankelijk van de bouwer en de gehele planning. Bij ons werd het Voorlopig Ontwerp in juni'21 goedgekeurd waarna de bouwer ons pas wilde inplannen. Start bouw: Sep'22. Op dat moment baal je dat je ruim 14 maanden moet wachten omdat je gelijk wilt beginnen maar achteraf heeft ons dat veel tijd gegeven om de grote 'bijkomende' zaken uit te zoeken.
Zoals keuken, vloer, badkamer, gordijnen, screens, stukadoor, schilder etc. etc. Bij zulke grote uitgaven zijn we standaard bij 2 a 3 bedrijven langs geweest inclusief een offertetraject. Op de manier kom je er namelijk ook achter welke mogelijkheden er zijn en waar je op moet letten, ieder bedrijf geeft namelijk weer nieuwe informatie. Dit kost enorm veel tijd maar heeft er in ons geval voor gezorgd dat we betere keuzes hebben gemaakt. Daarnaast kan je de afbouw ook beter plannen omdat je ver van te voren langskomt en afspraken maakt.

Daarnaast, bespaar niet op zaken die je later moeilijk kan aanpassen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan want de kosten tikken snel aan maar achteraf kijk je niet naar de kosten maar naar het gemak wat je ervan hebt.

Als laatste tip. Wij hebben sinds eind maart de sleutel en gaan deze week verhuizen. In die tijd van redelijk casco naar bijna volledig afbouw gegaan. Ondanks dat we 90% van het werk hebben uitbesteed gaat er enorm veel tijd zitten in het mensen aansturen, voorbereiden, tussendoor opruimen / schoonmaken. Dus wees ervan bewust dat al je vrije tijd hiernaar toe gaat voor een bepaalde periode

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Conrado schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Jazeker, want ik iedereen aanraadt die gaat bouwen: neem de tijd :)

Een huis (laten) bouwen is niet moeilijk, maar het zijn wel 1.000 en één beslissingen die je moet nemen. Daarbij komt dat je bij Groothuisbouw, en dat soort jongens, hun proces ingezogen wordt. In de showroom moet eigenlijk alles al besloten worden totdat het huis opgeleverd wordt Er komt van alles op je af aan advies, waarvan het maar de vraag is of het ook voor jou het beste advies is.

Te veel mensen raffelen dat af, want ze willen natuurlijk gaan bouwen. Neem de tijd; check je dagelijkse routines op de tekeningen. Is dat logisch, kan dat beter? Bedenk wat zij doen en wat jij zelf wilt doen. Zodra je, je handtekening zet draaien de rollen om en kun je nauwelijks nog wijzigen, of enkel tegen de hoofdprijs.
Thanks, tijd hebben we ruim. We zijn namelijk niet van plan voor eind volgend jaar te verhuizen.

Inmiddels ook onze 3e nieuwbouw, al waren de vorige 2 een appartement (project) waar dus minder keuzes gemaakt moesten worden.

Kwa indeling inmiddels bij de 3e tekening en de grote zaken zoals keuken en badkamer indeling zijn wel duidelijk.

Daarna gaan we nadenken over de kleinere dingen zoals Electra, loze leidingen voor UTP, access points, EV etc.

Een "groot" ding wat ik nog onduidelijk vind zijn de extra kosten naast de kavel en groothuis. Ze nemen een stelpost op voor electra, leidingwerk, boren/heien. Maar wat mis ik dan nog?

Ik denk zelf aan: Keuken, badkamer, vergunning, vloer, vitrage, stucwerk, tuin. What else?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
Jay-v schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:32:
Ze nemen een stelpost op voor electra, leidingwerk, boren/heien. Maar wat mis ik dan nog?

Ik denk zelf aan: Keuken, badkamer, vergunning, vloer, vitrage, stucwerk, tuin. What else?
Pas op met stelposten: je geeft toestemming voor iets waar je eigenlijk de prijs nog niet van weet. Stelposten vallen altijd hoger uit en dat is al niet leuk als het om een kleine post gaat maar heiwerk of elektra zijn serieuze bedragen.

Geen idee wat allemaal al in de offerte zit. Neem in ieder geval ook posten voor rente tijdens de bouw en energie mee. Dat kunnen nu flinke bedragen worden. Verder mis ik in je rijtje iig de nutsaansluitingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41
Inmiddels al een tijd druk bezig met ons toekomstige project.

Na verschillende gesprekken bij Groothuisbouw beland en de modelwoningen 2x bezocht. We gaan sowieso voor een aangepaste indeling op zowel de begane grond als de eerste verdieping omdat de catalogus indelingen ons niet aanspreken.

Ik heb wel het idee dat nieuwbouw in de huidige markt extreem veel duurder is dan een bestaande woning te kopen en eventueel te vernieuwen. Echter zijn we opzoek naar iets waar we waarschijnlijk 20+ jaar blijven wonen en vind ik duurzaamheid (en gasloos wonen) belangrijk.

Iemand tips of zaken waar ik zeker absoluut aan moet denken? Is er ruimte voor onderhandeling bij dit soort partijen?
Wat hierboven al gezegd is, neem de tijd. Ga van tevoren al langs keuken winkels, badkamer winkels, lichtwinkels (dikke tip) zodat je daar inspiratie op kan doen. Die inspiratie kan je dan gebruiken om je huis direct goed in te richten.

Grootste tips:
- Neem een binnenhuisarchitect.
Deze heeft ons heel goed geholpen, ook met de indeling van het huis. Zij/hij denkt net anders dan jullie, waardoor je buiten je eigen cirkeltje komt en toffe dingen kan/durft te doen
- Zorg dat je 3d tekeningen van het huis krijgt, hiermee kan je veel makkelijker bepalen of de indeling goed is en waar de stopcontacten ed moeten komen
- Laat een lichtplan maken, zij kunnen je goed helpen met alle lichtpunten en andere zaken die al in de bouw moeten worden meegenomen
- wees stress bestendig en flexibel
- vergeet niet te genieten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47

Ik heb wel het idee dat nieuwbouw in de huidige markt extreem veel duurder is dan een bestaande woning te kopen en eventueel te vernieuwen.
zet dat maar gewoon uit je hoofd

verbouwen is alleen goedkoper als je alleen makeup aan het plaatsen bent. (nieuw kleurtje op de muur, nieuwe badkamer etc) zodra isolatie, ventilatie etc om de hoek komen kijken is het altijd duurder om te verbouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 13:26
Jay-v schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Thanks, tijd hebben we ruim. We zijn namelijk niet van plan voor eind volgend jaar te verhuizen.

Inmiddels ook onze 3e nieuwbouw, al waren de vorige 2 een appartement (project) waar dus minder keuzes gemaakt moesten worden.

Kwa indeling inmiddels bij de 3e tekening en de grote zaken zoals keuken en badkamer indeling zijn wel duidelijk.

Daarna gaan we nadenken over de kleinere dingen zoals Electra, loze leidingen voor UTP, access points, EV etc.

Een "groot" ding wat ik nog onduidelijk vind zijn de extra kosten naast de kavel en groothuis. Ze nemen een stelpost op voor electra, leidingwerk, boren/heien. Maar wat mis ik dan nog?

Even een aanvulling uit eigen ervaring:

- Bouwaansluiting water en stroom
- Definitieve aansluiting water en stroom
- Blijft er grond over? Afvoerkosten grond (bij ons bleef er 250 m3 over, dat was wel ff schrikken)
- Aansluiting op gemeentelijk riool (wie doet dit?)
- Hemelwaterinfiltratie. Welk systeem is er bij jou verplicht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:04:
[...]

zet dat maar gewoon uit je hoofd

verbouwen is alleen goedkoper als je alleen makeup aan het plaatsen bent. (nieuw kleurtje op de muur, nieuwe badkamer etc) zodra isolatie, ventilatie etc om de hoek komen kijken is het altijd duurder om te verbouwen.
Helemaal eens.
Wij zijn aan het verbouwen.
als we straks klaar zijn, waren we waarschijnlijk goedkoper uit geweest met nieuwbouw.
Verbouwen (en dan niet schilderen of een kozijn vervangen) kost een godsvermogen.
Tenminste als je je huis ook nog groener wilt maken, zoals jij aangeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01

TheVMaster

Moderator WOS
Ik lees hier al een tijd mee en heb nu toch een vraag. Na de bouwvak gaan ze eindelijk beginnen met bouwen van bungalow en ergens de komende 2-3 weken wordt de bouwaansluiting voor de stroom geplaatst. Nu moeten we daar zelf een energiecontract voor afsluiten, lijkt me niet heel ingewikkeld.

Nu gaan we natuurlijk zodra de woning klaar is verhuizen van ons huidige naar ons nieuwe adres, dus (en dit gaf Essent ook aan) zouden we gewoon een verhuizing in kunnen schieten waarbij we de datum van de sleuteloverdracht nog niet invullen. Op de website van Essent staat aangegeven dat je de verhuisdatum binnen 1 jaar moet doorgeven. Nou, over een jaar weten we wel wanneer we gaan verhuizen.

Helaas geeft Essent nu telefonisch aan dat je binnen 6 mnd moet verhuizen, anders wordt het contract weer ontbonden.

Heeft iemand hier ervaring mee? En nee, de oplossing is volgens mij niet sluit maar een extra/nieuw contfact af, want ik betaal nu namelijk 14ct/kwh en de nieuwe/huidige contracten hebben veel hogere tarieven. Daarbij verhuizen we natuurlijk ook gewoon en is het het probleem van de netbeheerder (Toch?) dat de aansluiting van bouwkast naar meterkast wordt verplaatst. De meters van de bouwstroom en de meterkast hebben een ander EAN nummer, maar toch...

Of denk ik nu te simpel...?

[Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 30-05-2023 13:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@TheVMaster Dynamisch contract nemen ?
Kun je alle kanten mee op, volgens mij na een maand opzeggen/overstappen als je wil.

Enige jammere is dat er in de weekendenden (overdag) waarschijnlijk niet gewerkt wordt, dan kan de stroomprijs nog wel eens negatief zijn.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb hoeveel stroom er gebruikt wordt tijdens de bouw.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ZeRoC00L schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:18:
@TheVMaster Dynamisch contract nemen ?
Kun je alle kanten mee op, volgens mij na een maand opzeggen/overstappen als je wil.

Enige jammere is dat er in de weekendenden (overdag) waarschijnlijk niet gewerkt wordt, dan kan de stroomprijs nog wel eens negatief zijn.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb hoeveel stroom er gebruikt wordt tijdens de bouw.
Ik hang aan de lijn met Essent en blijkbaar moet ik een bouwcontract afsluiten. Benieuwd wat ze me nu proberen aan te smeren. Als die tarieven te hoog zijn, dan ga ik eerst nog eens ff zoeken wat wijsheid is. Op zich kan een jaarcontract ook wel, want de bouw is pas klaar (we bouwen in eigen beheer) ergens volgend jaar juni/juli klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 19:03
TheVMaster schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Ik hang aan de lijn met Essent en blijkbaar moet ik een bouwcontract afsluiten. Benieuwd wat ze me nu proberen aan te smeren. Als die tarieven te hoog zijn, dan ga ik eerst nog eens ff zoeken wat wijsheid is. Op zich kan een jaarcontract ook wel, want de bouw is pas klaar (we bouwen in eigen beheer) ergens volgend jaar juni/juli klaar.
Je hoeft die tijdelijke aansluiting toch ook niet bij dezelfde partij af te sluiten?
  • Je woont nu op een adres met aantrekkelijk contract van partij A
  • Op de bouwplaats sluit je een dynamisch/opzegbaar contract af bij de meest gunstige partij B
  • Als je gaat verhuizen neem je je contract van A mee en zeg je B op

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
big bang schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Je hoeft die tijdelijke aansluiting toch ook niet bij dezelfde partij af te sluiten?
  • Op de bouwplaats sluit je een dynamisch/opzegbaar contract af bij de meest gunstige partij B
  • Als je gaat verhuizen neem je je contract van A mee en zeg je B op
Dat kan natuurlijk, maar ik zou liever:
  • De bouwplaats als (tijdelijk) extra leveradres toegevoegen.
  • Als je gaat verhuizen neem je je contract van A mee het nieuwe adres en zeg dat extra leveradres weer op.
Nou, Essent geeft inderdaad aan dat bovenstaand proces gewoon kan. Ze moeten dat alleen even telefonisch doen, aangezien ik al een 'verhuizing' had ingeschoten gaat het niet helemaal goed. Maar morgen bellen ze me terug en dan gaan ze het in orde maken. Ik verhuis dus 'tijdelijk' naar de bouwlocatie (zonder datum van sleuteloverdracht) en als ik een verhuisdatum heb, dan kan het contract verhuizen naar de meterkast en kan het contract van het oude adres komen te vervallen. O-)

[Voor 23% gewijzigd door TheVMaster op 30-05-2023 13:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
TheVMaster schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:12:
INu gaan we natuurlijk zodra de woning klaar is verhuizen van ons huidige naar ons nieuwe adres, dus (en dit gaf Essent ook aan) zouden we gewoon een verhuizing in kunnen schieten waarbij we de datum van de sleuteloverdracht nog niet invullen. Op de website van Essent staat aangegeven dat je de verhuisdatum binnen 1 jaar moet doorgeven. Nou, over een jaar weten we wel wanneer we gaan verhuizen.

Helaas geeft Essent nu telefonisch aan dat je binnen 6 mnd moet verhuizen, anders wordt het contract weer ontbonden.
Ook ik begon met een verhuiscontract. Totdat ik er achter kwam dat de € 190 korting in november, maar voor één contract gold. Het bouwadres bij een andere leverancier ondergebracht en dat was maar goed ook toen de overheid met het prijsplafond kwam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-06 20:06
Voor ons hellend dak, dat afgewerkt wordt met vlakke dakpannen, ben ik nog op zoek naar een elegante manier om een rioolontspanner (rioolontluchting) in het dak in te passen. Zijn er mensen die dit ook in een hellend dak hebben opgenomen? Zo ja, welke oplossing/product hebben jullie hiervoor gehanteerd?

Ik zag deze, maar weet niet of er nog meer alternatieven zijn: https://www.janwit.nl/ubb...MVoCu2hXWj4BoCK0gQAvD_BwE

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42
Rien43 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:37:
Voor ons hellend dak, dat afgewerkt wordt met vlakke dakpannen, ben ik nog op zoek naar een elegante manier om een rioolontspanner (rioolontluchting) in het dak in te passen. Zijn er mensen die dit ook in een hellend dak hebben opgenomen? Zo ja, welke oplossing/product hebben jullie hiervoor gehanteerd?

Ik zag deze, maar weet niet of er nog meer alternatieven zijn: https://www.janwit.nl/ubb...MVoCu2hXWj4BoCK0gQAvD_BwE
wij hebben het onder de vlakke dakpan laten uitkomen. Dus geen opening in de pan zelf. Gezien wij geen ramen hebben aan die kant en t toch wel waait verwachten we geen problemen.

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Rien43 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:37:

Wij hebben een speciale dakpan van het door ons gebruikte dakpantype besteld. Deze was netjes voorzien van een stuk ribbelslang (rond 110) die door het dak gestoken kon worden en daar op de ontspanningsleiding is aangesloten.
Werkte prima, maar de aannemer had nog nooit zo'n dure dakpan gezien...
(Kostte een paar 100 euro als ik me dat goed herinner).
Dakpan was Monier Tuille Plat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 18:29

Patrick89

PSN : Gamesource

Andrehj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Wij hebben een speciale dakpan van het door ons gebruikte dakpantype besteld. Deze was netjes voorzien van een stuk ribbelslang (rond 110) die door het dak gestoken kon worden en daar op de ontspanningsleiding is aangesloten.
Werkte prima, maar de aannemer had nog nooit zo'n dure dakpan gezien...
(Kostte een paar 100 euro als ik me dat goed herinner).
Dakpan was Monier Tuille Plat.
Welke heb je precies ? Is die ook vlak ?

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Conrado
FreezingPixels schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:53:
[...]

wij hebben het onder de vlakke dakpan laten uitkomen. Dus geen opening in de pan zelf. Gezien wij geen ramen hebben aan die kant en t toch wel waait verwachten we geen problemen.
Hebben wij al 20 jaar zo, werkt prima :)

• Andrehj
Dat staat precies boven de door jou getypte tekst....

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22
Inbouw screens
We zijn bezig met de bouw van een woning. Voor een aantal zaken even gedubbelcheckt dat we met de aannemer op dezelfde lijn zaten. Voor de inbouwscreens (welke we in eerste instantie niet in het bestek hadden zit) bleek dit af te wijken.

We zijn nu dus opnieuw aan het overwegen of we daadwerkelijk inbouwscreens beneden willen. Boven willen we ze sowieso. Voor beneden hebben we nu wat twijfel. Hoe zien jullie dit? . De aannemer komt met onderstaande risico's, info en overwegingen.

Risico’s:
  • Op de bak moet een plakplaat geplaatst worden, waarop we steenstrips moeten plakken. Deze steenstrips moeten handmatig gezaagd worden van de huidige stenen. Daarna moeten we de stenen nogmaals zagen voor de hanekam, ofwel; we moeten de steen van alle kanten bijzagen; de kans is groot dat er bij het zagen hoekjes/stukken van de steen afknappen (dan wel in de toekomst).
  • De isolatiewaarde t.p.v. deze bak is veel minder dan het Bouwbesluit vereist, omdat er maar enkele cm’s isolatie in de bak boven het kozijn zit. Dit laat in de zomer juist weer warmte binnen (en in de winter koude).
Ter info:
  • De kozijnen moeten hier zo’n 105mm teruggezet worden van de buitenkant van het metselwerk. De overige kozijnen (m.u.v. niendeur) staan op ca. 70mm.
    De naad die ontstaat tussen de buitensteen en het kozijn, is ca. 20mm (omdat de steen maar 85mm breed is). Deze kan afgedicht worden met combriband, waar overheen dan weer de rail van de screens komt.
  • De spouwlatten die aan deze raamkozijnen zitten moeten aangepast (of opnieuw gemaakt) worden incl. (de)montage en gronden.
  • De hanekam bestaat dus bij deze kozijnen op steenstrips. De vorm van de hanekam komt niet overeen met de vorm van de screenbak (die is rechthoekig). Ik kan nu niet overzien hoe we dit precies kunnen oplossen, dat zullen we in het werk moeten bekijken.
  • Aan de binnenkant zie je een houten bak boven het kozijn (t.h.v. de screen). Deze bak ligt ca. 55mm terug van het metselwerk aan de binnenzijde. Boven de bak zit nog ongeveer 135mm metselwerk.
  • Omdat het kozijn meer naar binnen staat, zijn er ook andere typen raamdorpelstenen nodig (anders dan bij de rest van de kozijnen). Hierbij ben je aan vaste typen gebonden.
  • Vensterbank is kleiner dan bij andere raamkozijnen (smaller).
  • Er is dus meerwerk aan verbonden. Hoeveel dit is, kan ik nu niet helemaal inschatten.
Ter overweging:
  • De keuze destijds om alleen voor de dakkapel screens te nemen (voor zover ik weet) was gebaseerd op schaduwwerking van de overstekken. Met name bij hoogstaande zon in de zomer, zitten de ramen al deels in de schaduw. In de dakkapel is daarom zonwering meer van toepassing dan op de begane grond.
  • Daarbij komt dat er beplanting voor het huis komt, waarmee in de toekomst schaduw ontstaat (natuurlijke schaduw).
Conclusie:
Het grootste risico is dus de koudtebrug... hoe zien jullie dit?
Daarnaast lijken er wat cosmetische punten te zijn, ik kan niet inschatten hoe dit eruit komt te zien. En of we met de mooiere optie aan de buitenzijde van de woning, nu binnen inleveren.

Hoe zien jullie dit? Zouden jullie op basis van bovenstaande nog screens nemen beneden?

Het betreft een vrijstaande woning, waarbij de lange zijde op het zuiden staat en dus de volledige dag in zon zit. Boven de ramen hebben we een hanekam, wat een en ander mogelijk ook complexer maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
G33st schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:26:
Inbouw screens
We zijn nu dus opnieuw aan het overwegen of we daadwerkelijk inbouwscreens beneden willen.
Wij zijn met hetzelfde bezig, dat worden blinds in ene gestucte gevel. Andere oplossing, maar deels de zelfde uitdagingen.

Weet je of van jouw steen al steen strips bestaan? Dat scheelt een hoop werk en je kunt ook direct hoek-strips bestellen. Als je ze echt moet uitzagen, raad ik dat aan bij ene bedrijf in de werkplaats te doen. Werkt vele malen nauwkeuriger dan op de bouw. Lever jij de strips aan de aannemer :)

Voor je koudebrug zijn meerdere oplossingen. Er zijn bakken uit hardschuim. Verder hou je 55 mm spouw over, Kun je daar betere isolatie gebruiken om te compenseren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
Inbouw screens

Conclusie:
Daarnaast lijken er wat cosmetische punten te zijn, ik kan niet inschatten hoe dit eruit komt te zien. En of we met de mooiere optie aan de buitenzijde van de woning, nu binnen inleveren.

Hoe zien jullie dit? Zouden jullie op basis van bovenstaande nog screens nemen beneden?
Wij hebben beneden inbouw screens en boven inbouw rolluiken. Hiervoor zit er een bak aan de binnenkant (zodat we nog bij de motor/screens kunnen) maar aan de buitenkant is er gewoon gemetseld. Dus waarom zouden er persé steenstrips nodig zijn?

Inderdaad van de koudtebrug toen ook vernomen (minder isolatie bij de bak) maar hier hebben wij echt 0 last van. Het betreft bij ons een 2-kapper weliswaar.

Ik zou op dit moment zeker weer voor inbouw gaan, 100x mooier :).

Nog even een foto opgezocht (ook ooit gepost in dit topic):

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Andrehj
Ja. Bij een moderne goed geïsoleerde woning is opwarming het belangrijkste probleem. Dus daar moet je erg veel aandacht aan besteden. Je kunt het nooit meer zo mooi wegwerken als nu bij de bouw.
Ik zou alleen geen screens nemen maar buitenjaloezieën (raffstores). Maar dat past misschien wat minder bij jullie woning.

Over die "enkele centimeters" isolatiedikte. Wat is "enkele"? Bij ons zit er nog ca 5 cm PIR achter het pakket van de jaloezieën. Dat heeft een R-waarde van 2.25, wat altijd nog een factor 2 beter is dan de kozijnen (met triple glas) er direct onder.
Zelfs bij 3 cm PIR zit je nog op R 1.35 (cijfers IKO Enertherm), wat ongeveer gelijk staat aan een kozijn met drievoudig glas.
Dus om dat nou een koudebrug te noemen gaat mij te ver.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• G33st
@Andrehj , @Road-runner83 en @Conrado , we zijn eruit. We nemen de screens. De oorspronkelijk bak van de leverancier is aangepast naar 12 cm (was 22). Dit scheelt al enorm. We wisten niet goed waar we naar moesten kijken.

Dan nog een volgende vraag. De aannemer heeft het over een demontabel vak aan de binnenzijde, die afgewerkt moeten worden. Kunnen jullie ook van binnen nog bij jullie screens? En hoe is dit afgewerkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
G33st schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:41:
@Andrehj , @Road-runner83 en @Conrado , we zijn eruit. We nemen de screens. De oorspronkelijk bak van de leverancier is aangepast naar 12 cm (was 22). Dit scheelt al enorm. We wisten niet goed waar we naar moesten kijken.

Dan nog een volgende vraag. De aannemer heeft het over een demontabel vak aan de binnenzijde, die afgewerkt moeten worden. Kunnen jullie ook van binnen nog bij jullie screens? En hoe is dit afgewerkt.
Bij ons zijn de raffstores (buitenjaloezieën) van buitenaf toegankelijk. Binnen zit direct boven het kozijn gewoon een latei en daarna de binnenmuur, of direct de verdiepingsvloer.
Een aan de binnenzijde open te maken bak voor zonwering heeft veel nadelen:
- Kozijn kan niet tot aan het plafond doorlopen.
- Bak geeft luchtlek
- Bak geeft koudebrug.
- Bak zorgt voor een lelijke overgang in je muur, en als je erbij moet gaat je stucwerk er aan.

Grote voorkeur is dus om die zonwering helemaal vanaf de buitenzijde bereikbaar te maken, dan heb je al die problemen niet.

Edit: Zo'n vanaf de binnenzijde toegankelijke bak is toch alleen gebruikelijk bij rolluiken, omdat daarvoor veel ruimte nodig is? Screens kun je toch wel in de spouw kwijt?

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 01-06-2023 09:26]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Bij ons zijn de raffstores (buitenjaloezieën) van buitenaf toegankelijk. Binnen zit direct boven het kozijn gewoon een latei en daarna de binnenmuur, of direct de verdiepingsvloer.
- Bak geeft luchtlek
- Bak geeft koudebrug.
- Bak zorgt voor een lelijke overgang in je muur, en als je erbij moet gaat je stucwerk er aan.

Grote voorkeur is dus om die zonwering helemaal vanaf de buitenzijde bereikbaar te maken, dan heb je al die problemen niet.
Heb je hier toevallig een detailtekening van?

Want bij ons op de buitenmuur zit ook een betonenlatei, daar rust de denk ik de buitenmuur op of het zit er voor de sier. Dit kan je volgens mij niet zo maar laten vervallen? Of houdt dit simpel weg in het raam wat verder naar binnenplaatsen zodat er in de spouw raffstores geplaatst kunnen worden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• G33st
Andrehj schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:17:
[...]

- Bak geeft luchtlek
- Bak geeft koudebrug.

Edit: Zo'n vanaf de binnenzijde toegankelijke bak is toch alleen gebruikelijk bij rolluiken, omdat daarvoor veel ruimte nodig is? Screens kun je toch wel in de spouw kwijt?
De de ramen niet tot het plafond doorlopen is voor onze type woning geen probleem. De andere punten zijn inderdaad wel nadelig.

Ik krijg van de aannemer een detailtekening van een andere leverancier, waar zij vaker mee werken, terug. Deze heeft dus wel deze bak aan de binnenzijde. Dit lijkt hun voorkeur te hebben.

Zelf had ik onderstaande gestuurd:
(puur en alleen omdat deze geen bak aan de binnen zijde heeft).

Daar kreeg ik het volgende op terug:

Jouw afbeelding is wel een hele bijzondere, het kozijn staat daar zover terug dat je helemaal geen vensterbank binnen meer hebt…

@Morpheusk , welk type heb jij? En kun heb moet bij jou onderhoud ook vanuit de binnenzijde?

[Voor 5% gewijzigd door G33st op 01-06-2023 10:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 10:00
Conrado schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Pas op met stelposten: je geeft toestemming voor iets waar je eigenlijk de prijs nog niet van weet. Stelposten vallen altijd hoger uit en dat is al niet leuk als het om een kleine post gaat maar heiwerk of elektra zijn serieuze bedragen.

Geen idee wat allemaal al in de offerte zit. Neem in ieder geval ook posten voor rente tijdens de bouw en energie mee. Dat kunnen nu flinke bedragen worden. Verder mis ik in je rijtje iig de nutsaansluitingen.
Pas inderdaad op met stelposten, vaak ontstaat hier discussie bij.
de omschrijving van de stelpost is wel heel belangrijk, zoals Conrado aangeeft kan het bij heiwerk om grote bedragen gaan, afhankelijk hoe het is omschreven.

Als de aannemer een stelpost opneemt met enkel de omschrijving heiwerk met een bedrag van 5.000 euro dan kun je dit zien als richtprijs die met maximaal 10% overschreden mag worden zonder waarschuwing.

Maar een stelpost kan ook omschreven worden dat heiwerk bijv 100,- euro kost per paal per meter.
Als je dan 10 palen van 10 m nodig hebt dan ben je 10.000 kwijt.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@G33st Ik heb nog niks. Bouw is al wel gestart. Maar dit zouden we misschien nog willen toevoegen. Maar dat moeten we nog met de aannemer bespreken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• G33st
@Andrehj , @Morpheusk , @Road-runner83 dank voor al jullie snelle hulp. We zijn eruit. Andere leverancier van de screens gekozen met de aannemer, deze kon screens leveren welke wél te onderhouden zijn vanaf buiten.

In het kort:
  • Kozijnen komen 140mm terug t.o.v. buitenkant steen (buitenzijde).
  • Raamdorpelsteen (buitenzijde) die hierin past moet nog bekeken worden.
  • Vensterbank (binnenzijde) zal, met 30mm oversteek, totaal zo’n 130mm breed worden.
  • Aan de binnenzijde kunnen we de screenbak volledig isoleren en afwerken met stucwerk (zie je dus niet zitten). Onderhoudsklep zit aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
Inbouw screens
We zijn bezig met de bouw van een woning. Voor een aantal zaken even gedubbelcheckt dat we met de aannemer op dezelfde lijn zaten. Voor de inbouwscreens (welke we in eerste instantie niet in het bestek hadden zit) bleek dit af te wijken.

We zijn nu dus opnieuw aan het overwegen of we daadwerkelijk inbouwscreens beneden willen. Boven willen we ze sowieso. Voor beneden hebben we nu wat twijfel. Hoe zien jullie dit? . De aannemer komt met onderstaande risico's, info en overwegingen.

Risico’s:
  • Op de bak moet een plakplaat geplaatst worden, waarop we steenstrips moeten plakken. Deze steenstrips moeten handmatig gezaagd worden van de huidige stenen. Daarna moeten we de stenen nogmaals zagen voor de hanekam, ofwel; we moeten de steen van alle kanten bijzagen; de kans is groot dat er bij het zagen hoekjes/stukken van de steen afknappen (dan wel in de toekomst).
  • De isolatiewaarde t.p.v. deze bak is veel minder dan het Bouwbesluit vereist, omdat er maar enkele cm’s isolatie in de bak boven het kozijn zit. Dit laat in de zomer juist weer warmte binnen (en in de winter koude).
Ter info:
  • De kozijnen moeten hier zo’n 105mm teruggezet worden van de buitenkant van het metselwerk. De overige kozijnen (m.u.v. niendeur) staan op ca. 70mm.
    De naad die ontstaat tussen de buitensteen en het kozijn, is ca. 20mm (omdat de steen maar 85mm breed is). Deze kan afgedicht worden met combriband, waar overheen dan weer de rail van de screens komt.
  • De spouwlatten die aan deze raamkozijnen zitten moeten aangepast (of opnieuw gemaakt) worden incl. (de)montage en gronden.
  • De hanekam bestaat dus bij deze kozijnen op steenstrips. De vorm van de hanekam komt niet overeen met de vorm van de screenbak (die is rechthoekig). Ik kan nu niet overzien hoe we dit precies kunnen oplossen, dat zullen we in het werk moeten bekijken.
  • Aan de binnenkant zie je een houten bak boven het kozijn (t.h.v. de screen). Deze bak ligt ca. 55mm terug van het metselwerk aan de binnenzijde. Boven de bak zit nog ongeveer 135mm metselwerk.
  • Omdat het kozijn meer naar binnen staat, zijn er ook andere typen raamdorpelstenen nodig (anders dan bij de rest van de kozijnen). Hierbij ben je aan vaste typen gebonden.
  • Vensterbank is kleiner dan bij andere raamkozijnen (smaller).
  • Er is dus meerwerk aan verbonden. Hoeveel dit is, kan ik nu niet helemaal inschatten.
Ter overweging:
  • De keuze destijds om alleen voor de dakkapel screens te nemen (voor zover ik weet) was gebaseerd op schaduwwerking van de overstekken. Met name bij hoogstaande zon in de zomer, zitten de ramen al deels in de schaduw. In de dakkapel is daarom zonwering meer van toepassing dan op de begane grond.
  • Daarbij komt dat er beplanting voor het huis komt, waarmee in de toekomst schaduw ontstaat (natuurlijke schaduw).
Conclusie:

Het betreft een vrijstaande woning, waarbij de lange zijde op het zuiden staat en dus de volledige dag in zon zit. Boven de ramen hebben we een hanekam, wat een en ander mogelijk ook complexer maakt.

[Afbeelding]
Zijn markiezen een optie, vinden jullie dat mooi? Ik vind dat persoonlijk beter bij dit type traditionele woning passen dan screens. En met markiezen heb je bovenstaande discussie ook niet, die zijn zover ik weet altijd opbouw op de gevel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G33st
B-lex schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Zijn markiezen een optie, vinden jullie dat mooi? Ik vind dat persoonlijk beter bij dit type traditionele woning passen dan screens. En met markiezen heb je bovenstaande discussie ook niet, die zijn zover ik weet altijd opbouw op de gevel.
Markiezen vinden wij niet passen bij het type woning (Saksische stijl).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
G33st schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Markiezen vinden wij niet passen bij het type woning (Saksische stijl).
Helder, en mee eens. Ik had het type woning niet helemaal scherp. Als ik op Google op Saksische stijl zoek kom ik ook wel luiken tegen, is dat een optie? Als je het gebrek aan daglicht bij gesloten luiken een probleem vind, dan zijn Louvre luiken wellicht een alternatief.

Screens zijn natuurlijk ook niet echt passend bij een Saksische stijl. :P

[Voor 4% gewijzigd door B-lex op 02-06-2023 13:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G33st
B-lex schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Helder, en mee eens. Als ik op Google op Saksische stijl zoek kom ik ook wel luiken tegen, is dat een optie? Als je het gebrek aan daglicht bij gesloten luiken een probleem vind, dan zijn Louvre luiken wellicht een alternatief.

Screens zijn natuurlijk ook niet echt passend bij een Saksische stijl. :P
Luiken waren achteraf inderdaad een betere optie geweest. Maar dan zou ik dat graag consequenter over de hele woning doorvoeren. De bouw is al gestart, kozijnen al gemaakt. Onvoldoende ruimte tussen ramen om overal nog luiken tussen te krijgen. Dus nu niet echt het moment om dat alsnog te gaan doen.
Ik denk dat luiken vooral waarde toevoegend voor de uitstraling kunnen zijn, als je er in het begin van het ontwerp proces al rekening mee houdt.

Screens hebben we inderdaad ook pas later besloten. Vooral vanwege het besef dat de huidige woning in de zomer echt ontzettend warm wordt, die warmte hou ik graag buiten.

[Voor 7% gewijzigd door G33st op 02-06-2023 13:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
G33st schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Luiken waren achteraf inderdaad een betere optie geweest. Maar dan zou ik dat graag consequenter over de hele woning doorvoeren. De bouw is al gestart, kozijnen al gemaakt. Onvoldoende ruimte tussen ramen om overal nog luiken tussen te krijgen. Dus nu niet echt het moment om dat alsnog te gaan doen.
Ik denk dat luiken vooral waarde toevoegend voor de uitstraling kunnen zijn, als je er in het begin van het ontwerp proces al rekening mee houdt.

Screens hebben we inderdaad ook pas later besloten. Vooral vanwege het besef dat de huidige woning in de zomer echt ontzettend warm wordt, die warmte hou ik graag buiten.
In dat geval denk ik dat strategisch geplaatste leibomen als natuurlijke zonwering zeker een goed compromis kunnen zijn, als last minute redmiddel qua zonwering. Maar bespreek dat goed met de architect/hovenier.

Edit: lees nu pas in je eerdere post dat je al een besluit hebt genomen. d:)b

[Voor 4% gewijzigd door B-lex op 02-06-2023 13:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G33st
B-lex schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:33:
[...]

In dat geval denk ik dat strategisch geplaatste leibomen als natuurlijke zonwering zeker een goed compromis kunnen zijn, als last minute redmiddel qua zonwering. Maar bespreek dat goed met de architect/hovenier.

Edit: lees nu pas in je eerdere post dat je al een besluit hebt genomen. d:)b
Ik denk dat het een combinatie gaat worden. Beplanting zodat we minder vaak de screens dicht hoeven hebben. Vanuit het groenplan zijn we toch verplicht om veel bomen aan te planten.
eggewerkte screens hebben we m.u.v. de minder diepe vensterbank geen nadelen van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
G33st schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:05:
@Andrehj , @Morpheusk , @Road-runner83 dank voor al jullie snelle hulp. We zijn eruit. Andere leverancier van de screens gekozen met de aannemer, deze kon screens leveren welke wél te onderhouden zijn vanaf buiten.

In het kort:
  • Kozijnen komen 140mm terug t.o.v. buitenkant steen (buitenzijde).
  • Raamdorpelsteen (buitenzijde) die hierin past moet nog bekeken worden.
  • Vensterbank (binnenzijde) zal, met 30mm oversteek, totaal zo’n 130mm breed worden.
  • Aan de binnenzijde kunnen we de screenbak volledig isoleren en afwerken met stucwerk (zie je dus niet zitten). Onderhoudsklep zit aan de buitenzijde.
Mooi! Wat ik nog door wilde geven is dat de kozijnen door de raffstores bij ons idd vrij ver naar binnen staan en daardoor de vensterbank daar wat smal is geworden. Maar dat betreft maar een paar kozijnen, de meeste kozijnen met raffstores lopen tot op de vloer.

• Anida
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:20
Hi!

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het kopen van een oud huis (1900), om die dan volledig te slopen en dan een nieuw huis te bouwen?
Wat komt er allemaal bij kijken? Of is het proces te vergelijken met deze topic?

• Deleon78
  • Laatst online: 17:14
Anida schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:40:
Hi!

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het kopen van een oud huis (1900), om die dan volledig te slopen en dan een nieuw huis te bouwen?
Wat komt er allemaal bij kijken? Of is het proces te vergelijken met deze topic?
In de basis is het te vergelijken. Waar ben je naar op zoek? Je zal vast zelf al wat uitgezocht hebben, dus maak je vraag iets gerichter om betere hulp te krijgen :)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20

Rzaan

Altijd zoekende

Hi!

Het eerste wat er bij komt kijken: Krijg je wel een sloopvergunning voor een huis uit 1900?
Zou zomaar kunnen dat dit niet mag.

• Andrehj
Hi!

Volgens mij is het iets van:
- Sloopvergunning regelen.
- Asbestonderzoek
- Is de grond wel schoon?
- Bestemmingsplan check, wat mag je daar eigenlijk bouwen?
- Sloopbedrijf zoeken en woning laten slopen.
- En dan gewoon het standaard riedeltje van een nieuwe woning bouwen.

(Maar ik zal ongetwijfeld een boel vergeten zijn, want heb dit nog nooit bij de hand gehad, onze woning is gewoon in een ex-weiland gebouwd)

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:30

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Hi!

Wat hierboven wordt omschreven klopt wel redelijk ja; wij doen iets soortgelijks nu. Uiteindelijk wordt alles in één aanvraag omgevingsvergunning gegooid (dus sloop incl melding asbest, en nieuwbouw plannen). Uitslag van een bodem- en asbest onderzoek gaat hierin ook mee (en indien asbest moet je dit dus melden).

Bij de vraag of het gesloopt mag worden zal het zeker relevant zijn of het een monument is of niet, en/of onder beschermd dorpsgezicht o.i.d. valt. In ons geval is dat niet zo.

[Voor 71% gewijzigd door gratis_vodka op 03-06-2023 17:42]

Pagina: 1 ... 256 257 258 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee