Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 259 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.239 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
Ik zou het zeker isoleren, precies om de redenen van je gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Lwent schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:27:
Goedenavond!

Heeft iemand toevallig ervaring met een halfsteense garage/berging tegen de woning aangebouwd? We willen naast onze nog te bouwen woning een garage laten plaatsen, nu komt de aannemer met twee alternatieven of volledig geïsoleerd of ongeïsoleerd. Prijsverschil is aanzienlijk bijna 10k. Bij de ongeïsoleerde variant worden de drie wanden, voorzijde, zijwand en achterzijde, halfsteens uitgevoerd alleen de vloer en de deuren worden geïsoleerd(de geïsoleerde vloer, roldeur en buitendeur is standaard). Als we het geïsoleerd laten uitvoeren worden deze wanden en plafond voorzien van een spouwmuur en het plafond wordt ook geïsoleerd. Daarnaast komt er dan vloerverwarming in.

Eigenlijk wil ik weten of het isoleren het waard is, de garage zal gebruikt worden voor opslag van oa fietsen, extra koelkast en vriezer etc. en er moet een werkbank in komen. Ik wil voorkomen dat het een vochtig hok wordt met kans op schimmel e.d. Wat is jullie mening hierover wel of niet isoleren of achteraf?

Alvast bedankt!
Over hoeveel m2 en wat voor bedragen praten we?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Lwent
Achteraf: nee, isolatie achteraf is meestal niet zo goed en duurder.

Als je isoleert kan het deel worden van het huis en formeel meetellen met het aantal vierkante meters woonoppervlak als je het bijvoorbeeld combineert met een bijkeuken en het verwarmd is. Het kan ook worden gecombineerd met een technische ruimte, bijvoorbeeld voor warmtepomp en wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
bbbrumbrum schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:13:
[...]

Over hoeveel m2 en wat voor bedragen praten we?
Het gaat om een grage met de buitenmaten van 4,80x6,75m. Doel is om het vergunningsvrij te kunnen plaatsen dus het moet ondergeschikt aan de woning blijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WouT007007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 12:55
Jannibal23 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:34:
Mooi, Padoek overwegen wij ook voor onze uitbouw. Maar dan met ruimte tussen de vertikale planken.
Dat hebben wij ook gedaan (2cm tussen de planken en variabele breedtes in wildverband). En erg tevreden over het resultaat. Hier zijn de padouk nog niet vergrijst, maar dat gaat héél snel. Op enkele zonnige dagen zie je snel een verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLj98WdzNukIFolkYS-8_Vv6r8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80h4grZfuDEQW8OZfWQos9DM.jpg?f=fotoalbum_large

Nadien ook nog binnen toegepast, met planken die 3-4 zonnige dagen in de zon hebben gelegen. Hier alleen rekening houden dat sommige planken scheef trekken en dus vervangen moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tlvAMPNjwlqdsPFOj8OvZatIF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5o7FCacmESMRlCt2pgcgEnbo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:31
Heeft iemand toevallig ervaring met een halfsteense garage/berging tegen de woning aangebouwd? We willen naast onze nog te bouwen woning een garage laten plaatsen, nu komt de aannemer met twee alternatieven of volledig geïsoleerd of ongeïsoleerd. Prijsverschil is aanzienlijk bijna 10k.
Niet doen!
Halfsteens betekent vocht en condens in je garage/berging en dat is funnest. Kies op z’n minst voor een spouwmuur met isolatie.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Goedenavond!

Heeft iemand toevallig ervaring met een halfsteense garage/berging tegen de woning aangebouwd? We willen naast onze nog te bouwen woning een garage laten plaatsen, nu komt de aannemer met twee alternatieven of volledig geïsoleerd of ongeïsoleerd. Prijsverschil is aanzienlijk bijna 10k. Bij de ongeïsoleerde variant worden de drie wanden, voorzijde, zijwand en achterzijde, halfsteens uitgevoerd alleen de vloer en de deuren worden geïsoleerd(de geïsoleerde vloer, roldeur en buitendeur is standaard). Als we het geïsoleerd laten uitvoeren worden deze wanden en plafond voorzien van een spouwmuur en het plafond wordt ook geïsoleerd. Daarnaast komt er dan vloerverwarming in.

Eigenlijk wil ik weten of het isoleren het waard is, de garage zal gebruikt worden voor opslag van oa fietsen, extra koelkast en vriezer etc. en er moet een werkbank in komen. Ik wil voorkomen dat het een vochtig hok wordt met kans op schimmel e.d. Wat is jullie mening hierover wel of niet isoleren of achteraf?

Alvast bedankt!
Isoleren. Al is het maar omdat jij of een volgende eigenaar de ruimte ook een andere functie kan geven, maar ook omdat een geïsoleerde zorgt dat wat je er ook in opslaat geen last krijgt van vochtproblemen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:48

RMX

Heeft iemand toevallig ervaring met een halfsteense garage/berging tegen de woning aangebouwd? We willen naast onze nog te bouwen woning een garage laten plaatsen, nu komt de aannemer met twee alternatieven of volledig geïsoleerd of ongeïsoleerd. Prijsverschil is aanzienlijk bijna 10k.
Ben benieuwd naar de bedragen. Bij mijn huis kreeg ik als meerwerk voor een geïsoleerde garage een bedrag van 40k.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daar had ik zelf de helft voor over. Dit wordt hem niet, want dit lijkt mij toch veel te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@WouT007007
Die binnenwand ziet er echt prachtig uit.
Goed bedacht.
Jaloers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:00
Goedenavond!

Alvast bedankt!
Je krijgt maar één keer de kans om dit goed te doen. En 10k extra lijkt veel, maar is voor de meerwaarde die een geïsoleerde garage biedt echt maar weinig.
Ik zou er geen seconde over twijfelen en een garage altijd geïsoleerd en met spouw aan laten leggen. Mocht het financieel lastig zijn, dan kun je die 10k beter ergens op de inrichting besparen, dat kun je later gemakkelijk upgraden. Zo'n muur niet.
Vergeet je trouwens niet om ook de vloerverwarming naar de garage door te trekken? Ook dat biedt tegen nu geringe meerkosten een enorme meerwaarde.

Persoonlijke ervaring: In onze vorige woning hadden we een garage met half-steens muur en geen isolatie. Daar was het altijd koud, en bij vorst moest de radiator vol aan om het maar boven 0 te houden. (Dat terwijl we het dak en de garagedeur al wel hadden geïsoleerd). Kortom, helemaal ruk.
Nu heb ik het tegenovergestelde: Isolatie op bouwbesluitniveau, een fatsoenlijke tegelvloer met vloerverwarming, en het is dus ook altijd aangenaam in de garage. Geen idee wat die garage (10x6 meter met kap en vaste trap naar zolder) gekost heeft, maar we zijn er superblij mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Andrehj schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Je krijgt maar één keer de kans om dit goed te doen. En 10k extra lijkt veel, maar is voor de meerwaarde die een geïsoleerde garage biedt echt maar weinig.
Ik zou er geen seconde over twijfelen en een garage altijd geïsoleerd en met spouw aan laten leggen. Mocht het financieel lastig zijn, dan kun je die 10k beter ergens op de inrichting besparen, dat kun je later gemakkelijk upgraden. Zo'n muur niet.
Vergeet je trouwens niet om ook de vloerverwarming naar de garage door te trekken? Ook dat biedt tegen nu geringe meerkosten een enorme meerwaarde.

Persoonlijke ervaring: In onze vorige woning hadden we een garage met half-steens muur en geen isolatie. Daar was het altijd koud, en bij vorst moest de radiator vol aan om het maar boven 0 te houden. (Dat terwijl we het dak en de garagedeur al wel hadden geïsoleerd). Kortom, helemaal ruk.
Nu heb ik het tegenovergestelde: Isolatie op bouwbesluitniveau, een fatsoenlijke tegelvloer met vloerverwarming, en het is dus ook altijd aangenaam in de garage. Geen idee wat die garage (10x6 meter met kap en vaste trap naar zolder) gekost heeft, maar we zijn er superblij mee.
Helder bedankt voor de tips! keuze is inderdaad gemaakt we gaan de garage volledig isoleren met vloerverwarming. Beter nu in een keer goed dan dat je straksnog niks aan de ruimte hebt. Aannemer gaf inderdaad ook al aan dat het achteraf isoleren vaak minder kwalitatief is en veelal ook nog prijzig.
RMX schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Ben benieuwd naar de bedragen. Bij mijn huis kreeg ik als meerwerk voor een geïsoleerde garage een bedrag van 40k.

***members only***

Daar had ik zelf de helft voor over. Dit wordt hem niet, want dit lijkt mij toch veel te duur?
Ja de garage wordt in de zelfde stijl als de woning doorgetrokken (wel met plat dak) al om al, garage van 4,8x6,75m, fundering op palen (8m), volledig geïsoleerd, vloerverwarming, elektrische garagedeur, twee lichtpunten, elektra en wanden behang klaar opgeleverd kost ons in totaal
Members only:
. Voor m'n gevoel erg dure vierkante meters maarja wel handig zo'n garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Lwent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Helder bedankt voor de tips! keuze is inderdaad gemaakt we gaan de garage volledig isoleren met vloerverwarming. Beter nu in een keer goed dan dat je straksnog niks aan de ruimte hebt. Aannemer gaf inderdaad ook al aan dat het achteraf isoleren vaak minder kwalitatief is en veelal ook nog prijzig.

[...]

Ja de garage wordt in de zelfde stijl als de woning doorgetrokken (wel met plat dak) al om al, garage van 4,8x6,75m, fundering op palen (8m), volledig geïsoleerd, vloerverwarming, elektrische garagedeur, twee lichtpunten, elektra en wanden behang klaar opgeleverd kost ons in totaal
***members only***
. Voor m'n gevoel erg dure vierkante meters maarja wel handig zo'n garage.
Ik vind het wel mee vallen.
Members only:

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Conrado
Lwent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:35:
Voor m'n gevoel erg dure vierkante meters maarja wel handig zo'n garage.
Waarom bouw je 'm niet achteraf?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Conrado schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Waarom bouw je 'm niet achteraf?

***members only***
Netjes dit. Dit heb ik ook in gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
WouT007007 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Dat hebben wij ook gedaan (2cm tussen de planken en variabele breedtes in wildverband). En erg tevreden over het resultaat. Hier zijn de padoek nog niet vergrijst, maar dat gaat héél snel. Op enkele zonnige dagen zie je snel een verschil.

[Afbeelding]

Nadien ook nog binnen toegepast, met planken die 3-4 zonnige dagen in de zon hebben gelegen. Hier alleen rekening houden dat sommige planken scheef trekken en dus vervangen moeten worden.

[Afbeelding]
Heb je de planken, en dan vooral de zijkanten en kopse kanten nog (extra) behandeld? Lijkt op de foto iets donkerder en vind het er wel mooi uitzien zo. Kan natuurlijk ook de lichtval zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouT007007
Niek_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Heb je de planken, en dan vooral de zijkanten en kopse kanten nog (extra) behandeld? Lijkt op de foto iets donkerder en vind het er wel mooi uitzien zo. Kan natuurlijk ook de lichtval zijn :)
De planken zijn onbehandeld. Ook de kopse kanten en zijkanten zijn gewoon gezaagd zonder meer. Achter de planken zit een zwart doek (Delta Fassade plus zwart). Voegen aan de achtergevel zijn 2cm. Binnen hebben we 1 cm genomen omdat je er dicht op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
WouT007007 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Dat hebben wij ook gedaan (2cm tussen de planken en variabele breedtes in wildverband). En erg tevreden over het resultaat. Hier zijn de padoek nog niet vergrijst, maar dat gaat héél snel. Op enkele zonnige dagen zie je snel een verschil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is keurig. Strak maar toch niet saai.

Hoe heb je de planken bevestigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouT007007
nokiaan958GB schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:41:
[...]

Dat is keurig. Strak maar toch niet saai.

Hoe heb je de planken bevestigd?
De opbouw buiten is: muur > isolatie > verticale regelstructuur met afstandsschroeven > doek > horizontale zwarte panlatten > padouk.
De padouk is genageld met kleine inox nagels uit een nagelpistool. De zwarte panlatten zitten vastgeschroeft met inox schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG_iUrtBfnbHbzwoSgk2rH95y6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgRhRI3cImrs5rVCEa9QyNc8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-0e_okR68r0yR_zfn4j24FkuhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkZNdpN3XsKBzUrU9Nuz2UOM.jpg?f=fotoalbum_tile

Binnen is de opbouw iets eenvoudiger aangezien het er natuurlijk niet regent. Daar hebben we de regelstructuur horizontaal geplaatst en de panlatten weggelaten. Doordat het doek niet 100% strak is kan er nog wel wat lucht achter de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
WouT007007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:59:
[...]

De opbouw buiten is: muur > isolatie > verticale regelstructuur met afstandsschroeven > doek > horizontale zwarte panlatten > padoek.
De padoek is genageld met kleine inox nagels uit een nagelpistool. De zwarte panlatten zitten vastgeschroeft met inox schroeven.
Mooi hout!

Met deze opbouw kan er water op de horizontale latten blijven staan achter je planken, of is daar nog iets voor gedaan? (bijv. ventilatielatten; die hebben ze bij onze buren gebruikt met als gevolg dat sommige planken - a.g.v. de ventilatieopeningen in de latten - te weinig houvast hebben en de nagels loskomen)

Wij hebben onze verticale gevelplanken op zowel horizontale als verticale latten gezet, waarbij de horizontale aan beide zijden verstek zijn gezaagd; water dat op de horizontale valt loopt dan richting de muur weg en valt tussen de verticale latten naar beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouT007007
Stefke schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Mooi hout!

Met deze opbouw kan er water op de horizontale latten blijven staan achter je planken, of is daar nog iets voor gedaan? (bijv. ventilatielatten; die hebben ze bij onze buren gebruikt met als gevolg dat sommige planken - a.g.v. de ventilatieopeningen in de latten - te weinig houvast hebben en de nagels loskomen)

Wij hebben onze verticale gevelplanken op zowel horizontale als verticale latten gezet, waarbij de horizontale aan beide zijden verstek zijn gezaagd; water dat op de horizontale valt loopt dan richting de muur weg en valt tussen de verticale latten naar beneden
Het klopt inderdaad wat je zegt en iets wat ik had nagevraagd bij de leverancier. Volgens hun ervaring is het geen probleem.
Het is in elk geval iets dat ik goed in het oog hou. Zou erg vervelend zijn, maar na één winter lijkt alles ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Padouk is natuurlijk goed bestand tegen vocht dus zal niet direct een issue zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
WouT007007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:59:
[...]

De opbouw buiten is: muur > isolatie > verticale regelstructuur met afstandsschroeven > doek > horizontale zwarte panlatten > padouk.
De padouk is genageld met kleine inox nagels uit een nagelpistool. De zwarte panlatten zitten vastgeschroeft met inox schroeven.

[Afbeelding][Afbeelding]

Binnen is de opbouw iets eenvoudiger aangezien het er natuurlijk niet regent. Daar hebben we de regelstructuur horizontaal geplaatst en de panlatten weggelaten. Doordat het doek niet 100% strak is kan er nog wel wat lucht achter de plank.
Ziet er mooi uit! Enig idee welke afstandschroeven zijn gebruikt? Ik wil bij mij ook gevelbekleding gaan maken en het is qua isolatie natuurlijk wel een stuk beter als de isolatie doorloopt i.p.v. steeds wordt onderbroken door een houten stijl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouT007007
Krijnemans schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Ziet er mooi uit! Enig idee welke afstandschroeven zijn gebruikt? Ik wil bij mij ook gevelbekleding gaan maken en het is qua isolatie natuurlijk wel een stuk beter als de isolatie doorloopt i.p.v. steeds wordt onderbroken door een houten stijl...
Bedankt! Hopelijk is iemand iets met de info :)

Rogger RSD schroeven.
https://indd.adobe.com/vi...dd-4687-a337-0aba55aa018e

Zijn best prijzig, maar zouden koudebrug tot minimum beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door WouT007007 op 07-06-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
WouT007007 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Bedankt! Hopelijk is iemand iets met de info :)

Rogger RSD schroeven.
https://indd.adobe.com/vi...dd-4687-a337-0aba55aa018e

Zijn best prijzig, maar zouden koudebrug tot minimum beperken.
Thanks, ik ga het eens bekijken! Heeft jouw bouwer de schroefafstand etc laten bepalen door een leverancier of?

Ben ook nog aan het kijken naar Isobouw Slimfort. Ziet er ook wel interessant uit, maar de isolatiewaarden zijn wel iets lager dan bij PIR isolatie...

[ Voor 7% gewijzigd door Krijnemans op 07-06-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouT007007
Krijnemans schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Thanks, ik ga het eens bekijken! Heeft jouw bouwer de schroefafstand etc laten bepalen door een leverancier of?

Ben ook nog aan het kijken naar Isobouw Slimfort. Ziet er ook wel interessant uit, maar de isolatiewaarden zijn wel iets lager dan bij PIR isolatie...
Wij hebben alles zelf gedaan van isolatie tot afwerking.
De schroefafstand werd reeds in planningsfase vastgelegd, aangezien rekening gehouden moest worden met de raamkaders die we 2cm uit de gevelbekleding wilden laten uitsteken. Het was dus in samenspraak met architect dat de opbouw(dikte) bepaald is en dus ook de schroefafstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Omdat ik hier iedereen druk in de weer zag met gevels, is deze geveldag van PontMeyer op 22 juni misschien wel iets voor sommigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:39
Rzaan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:06:
Omdat ik hier iedereen druk in de weer zag met gevels, is deze geveldag van PontMeyer op 22 juni misschien wel iets voor sommigen.
Dank! Wij moeten nog gezamenlijke bergingen maken en daar moet natuurlijk ook gevelbekleding op geplaatst worden. Ook even een tip voor iedereen, als je een huis gaat bouwen laat een vertegenwoordiger langskomen van pontmeyer om een kortingspercentage te bespreken. Daar kwam ik pas halverwege achter en liet Pontmeyer dus altijd links liggen omdat ze dan qua prijs echt niet interessant zijn. Maar nu wel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
We zijn bezig met de buitenjaloezieën te kiezen. We gaan voor jaloezieën die in de gevel weggewerkt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXq5i_YzUsw-D7yaCm46_nxNdSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vltx6nWq3mgCcXWZ432j1aeA.jpg?f=user_large

Er zijn eigenlijk twee aanbieders: Warema en Roma. Van beiden hebben we nu aanbiedingen, die nog geen 100 euro voor de complete huis uit elkaar liggen. Dat verbaast me wel wat, omdat ik op (Duitse) fora lees dat Roma de duurste van de twee zou zijn.

Wie weet de verschillen tussen beiden merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:50
Heel mooi en schiet lekker op zo!! Hoelang nog ongeveer tot de oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Conrado schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:21:
We zijn bezig met de buitenjaloezieën te kiezen. We gaan voor jaloezieën die in de gevel weggewerkt zijn.

[Afbeelding]

Er zijn eigenlijk twee aanbieders: Warema en Roma. Van beiden hebben we nu aanbiedingen, die nog geen 100 euro voor de complete huis uit elkaar liggen. Dat verbaast me wel wat, omdat ik op (Duitse) fora lees dat Roma de duurste van de twee zou zijn.

Ik zit in hetzelfde schuitje, ik ben ook wel benieuwd of er echt verschillen zijn. Heb je ook nog offertes aangevraagd in Duitsland? Of alleen in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Jeroenon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Heb je ook nog offertes aangevraagd in Duitsland? Of alleen in Nederland
Dat heb ik niet gedaan, omdat de Duitse bouwwijze anders is dan hier. Wij gebruiken stelkozijnen.

Members only:

Dat is ook direct nog een aanvullend probleem. Roma en Warema worden verkocht via zonweringboeren. Als ze al buitenjaloezieën monteren, is het achteraf en als opbouw. Ik was bij een dealer die ik letterlijk moest uitleggen wat geïntegreerd in de gevel zoal inhoudt.
Ik ga in ieder geval enkel met een leverancier in zee die hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Conrado schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:29:
Dat is ook direct nog een aanvullend probleem. Roma en Warema worden verkocht via zonweringboeren. Als ze al buitenjaloezieën monteren, is het achteraf en als opbouw. Ik was bij een dealer die ik letterlijk moest uitleggen wat geïntegreerd in de gevel zoal inhoudt.
Ik ga in ieder geval enkel met een leverancier in zee die hier ervaring mee heeft.
Zijn die ook nog achteraf in te bouwen bij bestaande bouw?
Wellicht een zeer domme vraag, maar moet er nog effe goed induiken.
Wel mooi namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Rzaan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:29:
Zijn die ook nog achteraf in te bouwen bij bestaande bouw?
Wellicht een zeer domme vraag, maar moet er nog effe goed induiken.
Wel mooi namelijk.
Dat lijkt me nagenoeg onmogelijk. Je kozijn moet namelijk ver genoeg naar achteren zitten, en je moet er met stelkozijnen, lateien etc al rekening mee houden.
Enige optie om wel achteraf raffstores in te kunnen bouwen is wanneer je een compleet nieuwe schil om de woning gaat bouwen, dus de gevel van buitenaf isoleren (met stucwerk erop) en dan in die isolatielaag je raffstores (of screens) wegwerken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Dat lijkt me nagenoeg onmogelijk. Je kozijn moet namelijk ver genoeg naar achteren zitten, en je moet er met stelkozijnen, lateien etc al rekening mee houden.
Enige optie om wel achteraf raffstores in te kunnen bouwen is wanneer je een compleet nieuwe schil om de woning gaat bouwen, dus de gevel van buitenaf isoleren (met stucwerk erop) en dan in die isolatielaag je raffstores (of screens) wegwerken.
Wat de zonweringboeren doen is gewoon raffstores plaatsen met een buitenkast, net zoals ze met rolluiken doen. Dat wil je niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:31

[Afbeelding]

Hier ook aan het kijken, twijfel tussen screens en jaloezieën. Ook inbouw, achter houten gevelbekleding. Ga je het zelf monteren? Zo ja, zou je (via DM) wat leveranciers/prijzen willen delen? I.t.t. screens/rolluiken vind ik online weinig dhz aanbieders.

Edit: sorry, lees verkoop via zonweringboer. Geen dhz dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 15:23
Heeft er iemand een tip als het gaat om een tijdelijke trap in het trapgat tijdens de afbouwwerkzaamheden aan ons huis? Wij moeten aardig wat sjouwen naar de 1e verdieping, waarbij wij wel graag op een veilige manier naar boven en beneden willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44
Rien43 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:31:
Heeft er iemand een tip als het gaat om een tijdelijke trap in het trapgat tijdens de afbouwwerkzaamheden aan ons huis? Wij moeten aardig wat sjouwen naar de 1e verdieping, waarbij wij wel graag op een veilige manier naar boven en beneden willen gaan.
Wij hebben een molenaarstrap gekocht bij de hornbach en aan 1 kant vastgezet aan de kalkzandsteen wand. Hadden we mooi een vaste tijdelijke trap met leuning :)
In ons geval was hij wel te kort en hebben we hem moeten verlengen met wat rest wat we nog hadden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Conrado schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Dat heb ik niet gedaan, omdat de Duitse bouwwijze anders is dan hier. Wij gebruiken stelkozijnen.

***members only***

Bij ons is de zonwering (screens weliswaar) door de leverancier van de kozijnen geplaatst. Ingebouwd en wel.

Heb je al geïnformeerd bij jouw kozijnen leverancier? Vaak doen ze veel meer.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
NDF82 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:58:
Heb je al geïnformeerd bij jouw kozijnen leverancier? Vaak doen ze veel meer.
Prima gedachte, daar ben ik ook begonnen maar zoiets doet mijn kozijnenleverancier niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:42
Anida schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:40:
Hi!

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het kopen van een oud huis (1900), om die dan volledig te slopen en dan een nieuw huis te bouwen?
Wat komt er allemaal bij kijken? Of is het proces te vergelijken met deze topic?
Wij zijn in het proces van van het slopen van een oud huis (1960) en te vervangen door volledige nieuwbouw.

Wij hebben het volgende doorlopen:

- Vooroverleg gemeente
- Sonderingen
- Bodemonderzoek (grond + grondwater monsters)
- Asbest onderzoek
- Asbest verwijderen
- Ontheffing waterschap (Zal niet bij iedereen nodig zijn, hier ivm buitengebied en vergroten woonoppervlak)
- Tekeningen, constructieberekeningen
- Vergunningsaanvraag
- Perceel opschonen (bomen en bossage rooien)
- Gas verwijderd
- Elektra, water en overige data verwijderd en terug als bouwaansluiting in de tuin
- Woning slopen

Hierna begint eigenlijk het graafwerk van de nieuwbouw pas. Niet alles gebeurd in deze volgorde overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:23
MacgregorSound schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:00:
[...]

Wij zijn in het proces van van het slopen van een oud huis (1960) en te vervangen door volledige nieuwbouw.

Wij hebben het volgende doorlopen:

- Vooroverleg gemeente
- Sonderingen
- Bodemonderzoek (grond + grondwater monsters)
- Asbest onderzoek
- Asbest verwijderen
- Ontheffing waterschap (Zal niet bij iedereen nodig zijn, hier ivm buitengebied en vergroten woonoppervlak)
- Tekeningen, constructieberekeningen
- Vergunningsaanvraag
- Perceel opschonen (bomen en bossage rooien)
- Gas verwijderd
- Elektra, water en overige data verwijderd en terug als bouwaansluiting in de tuin
- Woning slopen

Hierna begint eigenlijk het graafwerk van de nieuwbouw pas. Niet alles gebeurd in deze volgorde overigens.
Wij zitten ook in die fase vergeet ecologisch onderzoek, archeologisch onderzoek en geluidsonderzoek niet. Ook hier in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Bouwertje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Wij zitten ook in die fase vergeet ecologisch onderzoek, archeologisch onderzoek en geluidsonderzoek niet. Ook hier in het buitengebied.
De kavel heeft al een bouwbestemming waardoor we dit ontlopen zijn denk ik, archeologisch onderzoek was niet nodig omdat we onder een bepaalde oppervlakte bebouwing zaten. Dit verschilt waarschijnlijk van gemeente tot gemeente.

De vergunning is inmiddels onherroepelijk in ons geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Heel benieuwd naar jullie mening: deze week zijn ze bij ons huis begonnen met het aanbrengen van stucwerk. Ik lees overal dat de ideale temperatuur rond de 20 graden ligt en dat het niet wenselijk is om direct zonlicht op het stucwerk te krijgen. We hebben nog geen raambekleding en dus zullen we het directe zonlicht niet kunnen ontwijken. Moet ik me druk maken over scheurvorming met deze temperaturen en zo ja: zou het de moeite waard zijn om later te laten stucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 16:43
Kun je niet wat raambekleding improviseren?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
MRL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:18:
Heel benieuwd naar jullie mening: deze week zijn ze bij ons huis begonnen met het aanbrengen van stucwerk. Ik lees overal dat de ideale temperatuur rond de 20 graden ligt en dat het niet wenselijk is om direct zonlicht op het stucwerk te krijgen. We hebben nog geen raambekleding en dus zullen we het directe zonlicht niet kunnen ontwijken. Moet ik me druk maken over scheurvorming met deze temperaturen en zo ja: zou het de moeite waard zijn om later te laten stucen?
Een paar witte lakens aan de buitenkant voor het raam kost niet veel en scheelt weer, ook in de binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
MRL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:18:
Er bestaat een risico dat het stucwerk te snel opdroogt, waardoor scheuren kunnen ontstaan. Deze scheuren zijn vaak niet direct zichtbaar, maar worden meestal pas later opgemerkt. Als je kiest voor een afwerking met spachtelputz, is dit probleem niet zo groot. Maar bij glad stucwerk moet er achteraf nog bijgewerkt worden.

Een mogelijke oplossing hiervoor is om alle ramen open te zetten en ervoor te zorgen dat er voldoende verse lucht circuleert. Het is inderdaad een goed idee om de ramen af te dekken, zoals eerder genoemd. Binnentemperatuur lager proberen te houden, dat is het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
karelkale schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Er bestaat een risico dat het stucwerk te snel opdroogt, waardoor scheuren kunnen ontstaan. Deze scheuren zijn vaak niet direct zichtbaar, maar worden meestal pas later opgemerkt. Als je kiest voor een afwerking met spachtelputz, is dit probleem niet zo groot. Maar bij glad stucwerk moet er achteraf nog bijgewerkt worden.

Een mogelijke oplossing hiervoor is om alle ramen open te zetten en ervoor te zorgen dat er voldoende verse lucht circuleert. Het is inderdaad een goed idee om de ramen af te dekken, zoals eerder genoemd. Binnentemperatuur lager proberen te houden, dat is het doel.
Is meer ventilatie ook niet problematisch qua droging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

[Afbeelding]

Je zou nog eens kunnen zoeken op Schlotterer, die hebben in Nederland ook twee dealers volgens mij.

Let met raffstores wel op dat ze boven windkracht 5 kunnen gaan klapperen. Nu heb ik het voordeel dat het bij ons zelden waait.

Quote van de website van Schlotterer:

Buitenjaloezieën moeten altijd worden ingetrokken bij sterke wind, ook om hinderlijke rammelgeluiden te voorkomen. De windstabiliteit van buitenjaloezieën hangt af van de breedte van het element en de gebruikte geleiderails. Als de door de fabrikant aanbevolen windgrenswaarden worden bereikt, moet de buitenjaloezie in elk geval worden ingetrokken. Deze variëren bij Schlotterer tussen 48 km/u (6 Bft) en 90 km/u (10 Bft), afhankelijk van het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
gumtree schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Je zou nog eens kunnen zoeken op Schlotterer, die hebben in Nederland ook twee dealers volgens mij.

Let met raffstores wel op dat ze boven windkracht 5 kunnen gaan klapperen. Nu heb ik het voordeel dat het bij ons zelden waait.
Gelukkig komt het niet vaak voor dat het zo hard waait en er tegelijkertijd veel zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Ik ben met een aannemer bezig voor een nieuwbouwhuis. Standaard is er een mechanische ventilatie, en werkt het met ventilatieroosters boven de ramen. Niet eens een Duco ventilatierooster aan de binnenkant, maar zichtbaar aan de buitenkant. Maar in ieder geval geen WTW.
De WTW zelf heeft een meerprijs van 9k. Daarnaast komen er in meerdere slaapkamers koven om de leidingen te laten zakken. We zitten echt met het budget. En weet nu niet waar ik goed aan doe.
WTW heeft zeker voordelen, maar is het die 9k waard (+ koven) waard?

Aannemer zegt dat ze eigenlijk nooit huizen bouwen met een WTW. Ik lees dat het kosten bespaard. Aangezien het sowieso verplicht met een warmtepomp is. Is het de besparing echt waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RMX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:44:
Ik ben met een aannemer bezig voor een nieuwbouwhuis. Standaard is er een mechanische ventilatie, en werkt het met ventilatieroosters boven de ramen. Niet eens een Duco ventilatierooster aan de binnenkant, maar zichtbaar aan de buitenkant. Maar in ieder geval geen WTW.
De WTW zelf heeft een meerprijs van 9k. Daarnaast komen er in meerdere slaapkamers koven om de leidingen te laten zakken. We zitten echt met het budget. En weet nu niet waar ik goed aan doe.

Aannemer zegt dat ze eigenlijk nooit huizen bouwen met een WTW. Ik lees dat het kosten bespaard. Aangezien het sowieso verplicht met een warmtepomp is. Is het de besparing echt waard?
Andere aannemer zoeken, Dit is er eentje van "doen we altijd zo". Zonder onderbouwing.

Waarom koven? Is dit puur als afschrikwekkend argument? 8)7

Opzich is de 9k nog niet eens zo heel aso, ligt er een beetje aan wat voor materialen gebruikt worden en hoe het huis eruit ziet. Maar die koven zijn idd wel een hoop overbodig extra werk.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-06-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

bbbrumbrum schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Andere aannemer zoeken, Dit is er eentje van "doen we altijd zo". Zonder onderbouwing.

Waarom koven? Is dit puur als afschrikwekkend argument? 8)7

Opzich is de 9k nog niet eens zo heel aso, ligt er een beetje aan wat voor materialen gebruikt worden en hoe het huis eruit ziet. Maar die koven zijn idd wel een hoop overbodig extra werk.
Dit is een van de weinige aannemers die een fixed price afgeeft. Maargoed, dat moet ergens verdiend worden natuurlijk.
Heeft er weer mee te maken dat er geen breedplaatvloeren gebruikt worden maar kanaalplaatvloeren. Dat is ook al een 6k per plaat meerprijs.

En zo wordt het al bij al steeds duurder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RMX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:51:
[...]

Dit is een van de weinige aannemers die een fixed price afgeeft. Maargoed, dat moet ergens verdiend worden natuurlijk.
Heeft er weer mee te maken dat er geen breedplaatvloeren gebruikt worden maar kanaalplaatvloeren. Dat is ook al een 6k per plaat meerprijs.

Dan zou ik ff contact opnemen met @FrankSpin die heeft volgensmij recent hetzelfde 'probleem' gehad.
Ofja, niet helemaal hetzelfde maar uitieindelijk wel WTW in/op een kanaalplaatvloer gehobbyied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

[...]

9k incl BTW en opslag vindt ik nog meevallen voor een WTW installatie. Is dat met de WTW, alle kanalen en het aftimmeren? Maar goed je moet je wel afvragen of je echt een WTW wil, als er over het plafond koven komen zou ik het achterwegen laten. Mechanische ventilatie werkt ook en heeft zo weer andere voordelen.

En waarom geen breedplaatvloer maar een kanaalplaatvloer? Is dat jullie keuze of die van de aannemer?

[ Voor 14% gewijzigd door codeneos op 15-06-2023 00:59 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

codeneos schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:54:
[...]

9k incl BTW en opslag vindt ik nog meevallen voor een WTW installatie. Is dat met de WTW, alle kanalen en het aftimmeren? Maar goed je moet je wel afvragen of je echt een WTW wil, als er over het plafond koven komen zou ik het achterwegen laten. Mechanische ventilatie werkt ook en heeft zo weer andere voordelen.

En waarom geen breedplaatvloer maar een kanaalplaatvloer? Is dat jullie keuze of die van de aannemer?
Het zijn koven waar de leidingen naar beneden zakken. In de hoek van de slaapkamer dus. Niet heel storend maar mooi is het niet. Prijs is inclusief alles inderdaad.

Ze werken vanuit een standaard ontwerp, kanaalplaten zijn natuurlijk goedkoper. Vandaar de meerprijs mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Wtw ja. Koven nee...
Ik denk dat een wtw echt meerwaarde heeft op verschillende vlakken (oa energie, geluid, lucht stromen) tov de andere optie. We hebben beide (gehad) en ik ben overtuigd van (een goede) wtw. Maar koven zou echt niet moeten hoeven! Ik zit hier nu in onze nieuwe woonkamer en zie alleen een paar lucht in en uitlaten, rest zit in de vloer gestort.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
bbbrumbrum schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Is meer ventilatie ook niet problematisch qua droging?
Goede ventilatie is in de basis essentieel voor het drogen van stucwerk. Direct zonlicht (vooral nu) versnelt dit proces, maar ventilatie helpt de hitte van de zon te verminderen. Ik blijf wel bij mijn mening dat het voor nu verstandig is de ramen goed af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:59
In de keuken zou ik graag de televisie zo strak mogelijk tegen de muur hebben. Helemaal daar deze op schouderhoogte komt. Zijn jullie hier ook tegenaan gelopen, en hebben jullie daar door de installateur nog rekening mee laten houden?

Zijn terugliggende stopcontacten een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59
RoelsRules schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:53:
Wtw ja. Koven nee...
Ik denk dat een wtw echt meerwaarde heeft op verschillende vlakken (oa energie, geluid, lucht stromen) tov de andere optie. We hebben beide (gehad) en ik ben overtuigd van (een goede) wtw. Maar koven zou echt niet moeten hoeven! Ik zit hier nu in onze nieuwe woonkamer en zie alleen een paar lucht in en uitlaten, rest zit in de vloer gestort.
Eens, ik zou echt niet meer terug willen naar normale mechanische ventilatie.
Voordelen WTW in ons geval:
- minder buitengeluid doordat je geen roosters in ramen hebt
- geen (koude) tocht in de winter
- betere luchtkwaliteit omdat je toch sommige roosters dichtzet in de winter (zie punt hierboven)
- met enthalpie wisselaar is de vochtigheid wat stabieler te houden
- in de zomer via bypass in de nacht koude lucht naar binnen (geen airco, maar alle beetjes helpen)
- in de winter stook je niet voor de mussen

Nu zit bij ons ook alles in de vloer gestort, koven zou ik wel lelijk vinden tenzij je het bv in een inloopkast of wc kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46
Wij krijgen in onze nieuwbouw woning een dubbele regendouche. Nu wil ik zeker weten dat er genoeg waterdruk is wanneer beide regendouches aanstaan. Welke invloed heb ik hier op tijdens de bouw van de woning? Bouw gaat nu beginnen (aangeschafte kavel). Is er bijvoorbeeld iets wat ik kan aangeven bij de aannemer zodat we bij oplevering een hele hoge waterdruk hebben? Ik heb wel zojuist de aanvraag gedaan voor definitieve aansluitingen, en heb 4m3 per uur als capaciteit geselecteerd, maar dit heeft denk ik geen invloed op de waterdruk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
G33st schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:45:
In de keuken zou ik graag de televisie zo strak mogelijk tegen de muur hebben. Helemaal daar deze op schouderhoogte komt. Zijn jullie hier ook tegenaan gelopen, en hebben jullie daar door de installateur nog rekening mee laten houden?

Zijn terugliggende stopcontacten een idee?
Loze leiding naar een andere plek waar je alle kabels van de TV (incl stroom) netjes kan wegwerken. Bij ons is dat direct naar beneden achter een tv meubel.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

LennartTW94 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:21:
Wij krijgen in onze nieuwbouw woning een dubbele regendouche. Nu wil ik zeker weten dat er genoeg waterdruk is wanneer beide regendouches aanstaan. Welke invloed heb ik hier op tijdens de bouw van de woning? Bouw gaat nu beginnen (aangeschafte kavel). Is er bijvoorbeeld iets wat ik kan aangeven bij de aannemer zodat we bij oplevering een hele hoge waterdruk hebben? Ik heb wel zojuist de aanvraag gedaan voor definitieve aansluitingen, en heb 4m3 per uur als capaciteit geselecteerd, maar dit heeft denk ik geen invloed op de waterdruk?
Aangeven bij de aannemer dat je een regendouche hebt van type xyz met het drukprofiel van de douche. Bij Grohe en Hansgrohe staat altijd informatie over de minimale druk en l/pm aan water.

Als je zelf een bestek schrijft of laat schrijven kan je opnemen in je bestek dat je in de badkamer voor de douche minimaal x liter per minuut verwacht en x druk in bar. De aannemer en installateur moeten er dan gewoon rekening mee houden en leggen dan waarschijnlijk gewoon dikkere leidingen naar de badkamer.

Als je geen bestek hebt of laat maken of al een contract hebt met je aannemer zou ik de installateur en aannemer er op wijzen dat je tbh de regen douch dikkere leidingen (22mm) naar de badkamer wilt voor warm- en koudwater.

En lastly, controleer zelf voordat de vloer gestort wordt (bij breedplaat) of de leiding goed liggen en dik genoeg zijn. Let ook op of ze niet in rare bochten liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door codeneos op 15-06-2023 12:42 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
@codeneos Die dubbele regen doche hebben wij ook gepland staan, over de 22mm leidingen die je voorschrijft. Moet dat dan een dubbele zijn (dus per douche twee?) Of kun je een paar leidingen leggen en die dan terplaatse splitsen.

Verder een tip aan @LennartTW94 zorg dat niet alleen je leidingwerk genoeg capaciteit heeft maar ook je verwarmings bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoe ga je 2 van die waterverslinders WP technisch voeden? Word een flink boilervat dan.
Hopelijk sowieso DWTW dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22
Wij hebben 3 regendouches in ons nieuw gebouwde huis(2 badkamers waarvan 1 met 2 regendouches en 1 badkamer met 1) tot nu toe zijn er 2 aangelegd en gebruiken we deze ook regelmatig tegelijk. We hebben een ecoforest warmtepomp met een 300 liter boiler vat. Deze is tot nu toe nog nooit leeg geweest(of in ieder geval wij hebben niet gemerkt dat het water koud werd, elektrische element ondersteuning staat niet aan dus de boiler wordt puur verwarmt op basis van de warmtepomp)

Voor de regendouches hebben we wel specifiek gekozen voor waterbesparende variant(ecosmart bij Hansgrohe) dit gaf 9 liter per minuut ipv 16. De voornaamste reden is dat we graag wat langer douchen.

Tot nu toe werkt het allemaal perfect, in de aanleg is er een extra leiding aangelegd vanaf de boiler naar de dubbele regendouche, ik weet niet de exacte diameter maar dit is een aardig dikke. Overigens twijfel ik of dit voor de druk gedaan is maar meer zodat de route van het warme water korter is en je minder lang hoeft te wachten tot je douche warm is.

Hiervoor waren we een cv gewend waarbij het aardig lang duurde voordat dit warm was, in ons nieuw huis gaat dit enorm snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Vaez schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:50:
Wij hebben 3 regendouches in ons nieuw gebouwde huis(2 badkamers waarvan 1 met 2 regendouches en 1 badkamer met 1) tot nu toe zijn er 2 aangelegd en gebruiken we deze ook regelmatig tegelijk. We hebben een ecoforest warmtepomp met een 300 liter boiler vat. Deze is tot nu toe nog nooit leeg geweest(of in ieder geval wij hebben niet gemerkt dat het water koud werd, elektrische element ondersteuning staat niet aan dus de boiler wordt puur verwarmt op basis van de warmtepomp)

Voor de regendouches hebben we wel specifiek gekozen voor waterbesparende variant(ecosmart bij Hansgrohe) dit gaf 9 liter per seconden ipv 16. De voornaamste reden is dat we graag wat langer douchen.

Tot nu toe werkt het allemaal perfect, in de aanleg is er een extra leiding aangelegd vanaf de boiler naar de dubbele regendouche, ik weet niet de exacte diameter maar dit is een aardig dikke. Overigens twijfel ik of dit voor de druk gedaan is maar meer zodat de route van het warme water korter is en je minder lang hoeft te wachten tot je douche warm is.

Hiervoor waren we een cv gewend waarbij het aardig lang duurde voordat dit warm was, in ons nieuw huis gaat dit enorm snel.
Dat heeft niets met CV/WP te maken, maar idd met leidingvolume.

9ltr/s hoop ik overigens niet... >:) >:)

Maar 9ltr/min is idd nog niet zo slecht voor een "regen"douche.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Dat heeft niets met CV/WP te maken, maar idd met leidingvolume.

9ltr/s hoop ik overigens niet... >:) >:)

Maar 9ltr/min is idd nog niet zo slecht voor een "regen"douche.. 8)
Goed punt, ik was ondertussen met de WTW bezig waar het wel liter per seconde is 8)7 ik heb het aangepast.

Nog een puntje om op te letten als je wilt uitrekenen hoelang je kan douchen is trouwens dat je niet de capaciteit(300 liter in ons geval) deelt door het aantal liter pet minuut. Dit aangezien de boiler vaak 50 a 60 graden is en je doucht rond de 40 graden. Voor onze boiler was de 300 liter, 432 liter water van 40 graden. Dat komt neer met 9 liter per minuut op 48 minuten douchen. Of 24 minuten met 2 regendouches.

Die 9 of 16 liter maakt dan in douche tijd een enorm verschil(16 liter per minuut zou maar 27 minuten ipv 48 minuten geven). Daarnaast begint de boiler natuurlijk ook al bij te vullen als deze leeg raakt en weer op te warmen.

Als dit allemaal echt niet genoeg zou zijn zou je altijd het elektrische element kunnen gebruiken als ondersteuning maar het rendement hiervan is zo slecht dat dit afgeraden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Woody179 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:00:
@codeneos Die dubbele regen doche hebben wij ook gepland staan, over de 22mm leidingen die je voorschrijft. Moet dat dan een dubbele zijn (dus per douche twee?) Of kun je een paar leidingen leggen en die dan terplaatse splitsen.

Verder een tip aan @LennartTW94 zorg dat niet alleen je leidingwerk genoeg capaciteit heeft maar ook je verwarmings bron
en de douchegoot. :+ met een 35L/min goot en 2x 25Lmin regendouche gaat niet werken. gelukkig gebruiken die dingen steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04

TheVMaster

Moderator WOS
Gugl schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:43:
@twain4me top, nooit geweten! Dank!

Iemand al ervaringen met glasvezelaansluiting naar een bouwkast? Dat lijkt de volgende hobbel te zijn ;) Installateurs zeggen dat het niet kan, maar google zegt wat anders :)
Ik heb ook begrepen dat het theoretisch zou moeten kunnen, helemaal als je zelf op de kavel gaat wonen.Zelf had ik het ook aangevinkt, maar ik heb geen idee of ze hem er nu ook in hebben zitten. De bouwstroom is gisteren aangesloten en er verdwijnen twee kabels de kast in (maar de aannemer heeft de sleutel, dus ik kan er niet in kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
kepler schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Eens, ik zou echt niet meer terug willen naar normale mechanische ventilatie.
Voordelen WTW in ons geval:
- minder buitengeluid doordat je geen roosters in ramen hebt
- geen (koude) tocht in de winter
- betere luchtkwaliteit omdat je toch sommige roosters dichtzet in de winter (zie punt hierboven)
- met enthalpie wisselaar is de vochtigheid wat stabieler te houden
- in de zomer via bypass in de nacht koude lucht naar binnen (geen airco, maar alle beetjes helpen)
- in de winter stook je niet voor de mussen

Nu zit bij ons ook alles in de vloer gestort, koven zou ik wel lelijk vinden tenzij je het bv in een inloopkast of wc kan verwerken.
Maar bij een WTW mag je toch geen deuren/ramen open laten staan de hele dag (Bij eeen zomerse dag), begreep dat het systeem dan ontregeld raakt? Wij hebben er voor gekozen om een 'normale' mechanische ventilatie te laten aanleggen, precies om die reden. Overigens was de aannemer het hier ook wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Vaez schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Goed punt, ik was ondertussen met de WTW bezig waar het wel liter per seconde is 8)7 ik heb het aangepast.

Nog een puntje om op te letten als je wilt uitrekenen hoelang je kan douchen is trouwens dat je niet de capaciteit(300 liter in ons geval) deelt door het aantal liter pet minuut. Dit aangezien de boiler vaak 50 a 60 graden is en je doucht rond de 40 graden. Voor onze boiler was de 300 liter, 432 liter water van 40 graden. Dat komt neer met 9 liter per minuut op 48 minuten douchen. Of 24 minuten met 2 regendouches.

Die 9 of 16 liter maakt dan in douche tijd een enorm verschil(16 liter per minuut zou maar 27 minuten ipv 48 minuten geven). Daarnaast begint de boiler natuurlijk ook al bij te vullen als deze leeg raakt en weer op te warmen.

Als dit allemaal echt niet genoeg zou zijn zou je altijd het elektrische element kunnen gebruiken als ondersteuning maar het rendement hiervan is zo slecht dat dit afgeraden wordt.
DoucheWTW is de grootste klap.
Ipv element een R290 WP die tot 70 op compressor kan.
Maar voor COP is een groter vat op lagere temp beter.
TheVMaster schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:45:
[...]

Maar bij een WTW mag je toch geen deuren/ramen open laten staan de hele dag (Bij eeen zomerse dag), begreep dat het systeem dan ontregeld raakt? Wij hebben er voor gekozen om een 'normale' mechanische ventilatie te laten aanleggen, precies om die reden. Overigens was de aannemer het hier ook wel mee eens.
Uh nee, dat is totale onzin. Als je de ramen open wilt zetten, lekker doen.
Het is efficienter om het niet te doen en de WTW de ingeblazen buitenlucht te laten afkoelen, dat wel.
Ontregeld.... 8)7 .

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:46:
[...]

DoucheWTW is de grootste klap.
Ipv element een R290 WP die tot 70 op compressor kan.
Maar voor COP is een groter vat op lagere temp beter.

[...]

Uh nee, dat is totale onzin. Als je de ramen open wilt zetten, lekker doen.
Het is efficienter om het niet te doen en de WTW de ingeblazen buitenlucht te laten afkoelen, dat wel.
Ontregeld.... 8)7 .
Oke, maar als je dus zeg maar 24x7 het slaapkamerraam open hebt staan dan is WTW toch onverstandig? Want inefficient?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:57
WTW + slaapkamerraam 24/7 open is nog altijd efficiënter dan ventilatie type C + slaapkamerraam open 24/7.

De vraag is natuurlijk wel waarom je het slaapkamerraam 24/7 wilt open laten als er een WTW (of ventilatie type C) aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Wij hebben wel het slaapkamer raam op kiepstand staan, de rest dicht. Dit omdat we achteraf gezien een extra ventiel in onze slaapkamer hadden moeten plaatsen, meer flow en minder geluid :D
Dus tip voor diegene die nog gaan bouwen, extra ventiel in de grote slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
In de zomer, als het 's nachts afkoelt, zoals nu hebben we alle ramen 's nachts open. Vanmorgen was in de woonkamer de temperatuur tot onder de 20 graden gedaald. De vloerkoeling (bodemwarmtepomp) staat overdag aan en houd het met minimale energiekosten koel.
Voordeel van ramen open is ook dat de wtw ventilatie op de laagste stand blijft (CO2 gestuurd).
Enige nadeel is wel dat je meer (fijn-)stof in huis krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-08 08:21
[...]

Wij hebben alles in leidingplaatvloeren verwerkt, is een variant op de kanaalplaatvloer en stuk goedkoper dan breedplaatvloeren. Per verdieping tussen de 500 en de 1000 euro kwijt om alles netjes in de vloeren te verwerken. Uiteraard zul je ergens een schacht moeten hebben om van boven naar verdieping te kunnen. Laat maar weten als je meer info wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
kepler schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:34:
Wij hebben wel het slaapkamer raam op kiepstand staan, de rest dicht. Dit omdat we achteraf gezien een extra ventiel in onze slaapkamer hadden moeten plaatsen, meer flow en minder geluid :D
Wij hebben ook een iets te krap ventiel in de slaapkamer (en die hoor je dus afhankelijk van de WTW stand), maar dat zou ik kunnen oplossen door het traject naar de slaapkamer al eerder (zo kort op de WTW mogelijk en vóór de demper die op dat kanaal zit) te beperken.
Bij ons wordt de CO2 in de slaapkamer op 750-850ppm afgeregeld door een klep, en daarvoor heb je veel lucht nodig blijkt in de praktijk. Weet zo even niet hoeveel m3 wij nu ventileren in de slaapkamer, volgens mij tegen de 90-100m3/u. De klep was "berekend" op de standaard 50m3/u maar dat bleek veel te weinig.
Door die klep kan de WTW op de laagste stand 's nachts want de rest van het huis hoeft dan minder geventileerd en krijgen we toch de gewenste hoeveelheid lucht.
Met deze warme dagen draait de WTW wel harder vanwege de luchtkoeling, dan gaat er meer gekoelde lucht naar zowel slaapkamer als de rest vanwege die automatische regeling.

Ik slaap beter met dat soort geruis op de achtergrond dan wanneer het doodstil is, dus geen issue eigenlijk. Geluid van een ventilator bijv. vind ik ook prettig.

Ramen zijn bij ons dicht, alleen boven zet ik als het 's nachts afkoelt af en toe een raam open (met een pollenhor) zodat er wat extra warmte uit het huis kan. Bij 31 graden buiten wordt het binnen overdag zo'n 24-25 graden, dat is prima
Dat komt met name doordat de zon veel meer op onze glazen gevel staat dan ik voorzien had (en daar zit geen zonwering, is ook niet meer fatsoenlijk te maken), dus het warmt tot een uur of 10 snel op, daarna stabiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 16-06-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Stefke ik ken jouw situatie niet (en ook niet jouw smaak etc), maar wellicht kun je schaduw creëren met beplanting (tactisch geplaatste leibomen bijvoorbeeld)? Of met een pergola en een (wegschuifbaar) schaduwdoek of iets dergelijks?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Hi, er zijn wel mogelijkheden, maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEWaFj0gW42VBjN8kHHMQ0htn9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMGR1n7fkWKCQpZPPVshDBHl.jpg?f=fotoalbum_large
Het gaat met name om de uitbouw rechts. Die ligt op het noordoosten en de zon komt bijna loodrecht op die glasgevel op (misschien 15gr scheef of zo), 20m2 glas.
Leibomen gaat niet werken hier (er ligt een betonnen terras van 5m diep voor die glasgevel, en ik wil het uitzicht niet beperken). Als ik het vooraf had geweten (*) had ik het dak verder door laten lopen met een overkapping van een meter of 2, of had ik op zijn minst zonwerend glas laten plaatsen.
Bij de schuifpui in de zijkant heb ik een lamellen zonwering gemaakt, dat werkt goed maar ook pas vanaf 10u. Daar ga ik vermoedelijk zonwerend glas in laten zetten als dat enigzins meevalt qua kosten
Bij dat raam op de tweede verdieping zou ik een screen kunnen plaatsen, maar dat en de kleine schuifpui links zijn niet de grootste warmtebronnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl1auiN30ttefwfSYpHjwiAQyhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIyfNiwMIRrXz2MAAimMQODQ.jpg?f=fotoalbum_large

Punt is dat achter (ons) triple glas het echt bloed en bloedheet wordt als de zon er op staat. Véél heter dan achter dubbelglas naar mijn idee.

Het moet ook nog een beetje bij het design passen :) Mijn laatste idee is dat ik aan het eind van de uitbouw met douglasbalken een overkapping ga maken van een meter of 2 diep, met vaste lamellen in het dak. Maar dat wordt een projectje voor later (als dat al ooit gaat komen)

(*) of eigenlijk: niet onderschat had

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46
Maandag zijn bij ons de boorpalen erin gegaan! Januari 2022 eerste gesprek gehad bij Selekthuis, en nu is het zover, de bouw gaat beginnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3uTz8Xb15HsKNeRa1Elxs8CGy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9C3Li55EGkVluNzwbO3PoYle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2unaADdzeNmLqWOM2sEPr7d4Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMW6lY6jXAoq6ZGNXeInpG79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS7XGXBcL-tMEbkvofoL0raWXyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiICFjo78Am9BmLoRqauBlTG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Stefke Dat ziet er inderdaad niet uit als een gemakkelijke situatie om iets van buiten zonwering te creëren.
Als de glazen pui van de uitbouw op het noord-oosten ligt, dan zal de hele uitbouw dus een groot gedeelte van de dag in de zon liggen.
Hopelijk helpt warmtewerend glas dan inderdaad wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:41

Case_C

[Team Carrack]

Stefke schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:10:
Hi, er zijn wel mogelijkheden, maar
[Afbeelding]
Het gaat met name om de uitbouw rechts. Die ligt op het noordoosten en de zon komt bijna loodrecht op die glasgevel op (misschien 15gr scheef of zo), 20m2 glas.
Leibomen gaat niet werken hier (er ligt een betonnen terras van 5m diep voor die glasgevel, en ik wil het uitzicht niet beperken). Als ik het vooraf had geweten (*) had ik het dak verder door laten lopen met een overkapping van een meter of 2, of had ik op zijn minst zonwerend glas laten plaatsen.
Bij de schuifpui in de zijkant heb ik een lamellen zonwering gemaakt, dat werkt goed maar ook pas vanaf 10u. Daar ga ik vermoedelijk zonwerend glas in laten zetten als dat enigzins meevalt qua kosten
Bij dat raam op de tweede verdieping zou ik een screen kunnen plaatsen, maar dat en de kleine schuifpui links zijn niet de grootste warmtebronnen
[Afbeelding]

Punt is dat achter (ons) triple glas het echt bloed en bloedheet wordt als de zon er op staat. Véél heter dan achter dubbelglas naar mijn idee.

Het moet ook nog een beetje bij het design passen :) Mijn laatste idee is dat ik aan het eind van de uitbouw met douglasbalken een overkapping ga maken van een meter of 2 diep, met vaste lamellen in het dak. Maar dat wordt een projectje voor later (als dat al ooit gaat komen)

(*) of eigenlijk: niet onderschat had
Vanuit je nok een bevestiging voor een zonnenet/zeil maken, dan kan je kiezen 1 of 2 van die doeken die je verbind naar staanders in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat zou kunnen, maar dat zou voor mij dan meer een noodoplossing zijn. De nood is niet zó groot, vanaf ong 10:00 is de zon vrij goed afgeschermd. Aan ZO en ZW zijn alle ramen voorzien van zonwering (screens en schuifluiken) en kan de koeling het prima bijhouden.
Baal alleen dat dit wel een fout is die ik gemaakt heb bij het ontwerpen/bouwen. Gelukkig zijn er dat niet al te veel

Overigens zou ik bij de schuifpui oorspronkelijk een volledige zonwering bouwen maar de gave oplossing die ik voor ogen had voor/tijdens de bouw werd me te duur/complex (hydraulisch openklappende gevel...), daarna weinig aandacht aan besteed tot het huis zo'n beetje af was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Jammer dat je hier nu achteraf achter moet komen. Door dat open raam verlies je veel van de voordelen van je WTW-ventilatie (maar je kunt wellicht nu wel wakker worden met fluitende vogeltjes?)
Ik heb het hier (en in het WTW topic) al vaak verkondigd: zorg gewoon voor 1 ventiel per persoon. Dus in de kinderkamers eentje, en in de ouderslaapkamer twee. Anders moet je (om genoeg flow door dat ene ventiel in de ouderslaapkamer te krijgen) alle andere ventielen enorm knijpen, met als gevolg meer geluidsoverlast en een hoger stroomverbruik.
Helaas is zelfs dergelijk simpele natuurkunde voor veel installateurs te moeilijk :( . (Of ze willen het niet begrijpen).

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 16-06-2023 17:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Grolsch schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:51:
Bij ons zijn ze na aardig wat regenachtige weken afgelopen week begonnen met het metselen / lijmen van de binnenmuren. Stukje bij beetje komt er vorm aan :)

[Afbeelding]
En stukje bij beetje schiet het op.

Vooral werken in de avond uren, en omg wat zijn die blokken zwaar als je 2 pallets leeg moet kruien en je overdag alleen op kantoor zit :P

Vanmorgen de stelkozijnen van de raamkozijnen bepaald, en vandaag kon de metselaar / blokkenlijmer er een hele dag aan spenderen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/742XxF5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cYxcpqV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IR3UWlp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g1i3Pcg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X2horMA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xqzkDjn.jpg

Een week of 2 geleden maar besloten om er meteen een veranda van te maken.

Zoals de aannemer wijselijk sprak "Nu bouwen kosten geld, een veranda bouwen als het klaar is kost dubbel geld" :P

Dus maar meteen een schroeffundering erin laten draaien toen een ploegje 's avonds in de buurt was, en we hebben er straks ook een veranda bij :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pS4ZGxy.jpg

Ondertussen al aardig aan het wijzigen geweest t.o.v. origineel ontwerp :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WxIJ0VT.png

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Andrehj schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Jammer dat je hier nu achteraf achter moet komen. Door dat open raam verlies je veel van de voordelen van je WTW-ventilatie (maar je kunt wellicht nu wel wakker worden met fluitende vogeltjes?)
Ik heb het hier (en in het WTW topic) al vaak verkondigd: zorg gewoon voor 1 ventiel per persoon. Dus in de kinderkamers eentje, en in de ouderslaapkamer twee. Anders moet je (om genoeg flow door dat ene ventiel in de ouderslaapkamer te krijgen) alle andere ventielen enorm knijpen, met als gevolg meer geluidsoverlast en een hoger stroomverbruik.
Helaas is zelfs dergelijk simpele natuurkunde voor veel installateurs te moeilijk :( . (Of ze willen het niet begrijpen).
Ja ik las het achteraf ergens hier in een topic inderdaad... Maar de wtw doet zeker nog wel iets, hij draait op co2 en die daalt zeker weer als de wtw opschaalt.

Maar er loopt wel een koof naast onze inbouwkast, heb wel gedacht om daar eventueel een extra verticaal ventiel te plaatsen :D Nog steeds niet aan toegekomen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
RMX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:44:

Ik zit ook een beetje met die koven. Er zijn aannemers die het met kokers over het dak leggen, dus buitenom. Ongetwijfeld iets minder energiezuinig, maar wel uit het zicht. Hebben er mensen daar ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Bouwertje schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:02:
[...]

Ik zit ook een beetje met die koven. Er zijn aannemers die het met kokers over het dak leggen, dus buitenom. Ongetwijfeld iets minder energiezuinig, maar wel uit het zicht. Hebben er mensen daar ervaringen mee?
Niet beunen, gewoon in het dek.
Buitenom met fatsoenlijke isolatie is alleen maar moeilijker en duurder.

En anders een tactisch geplaatste schacht zodat alle/veel kamers kan bereiken zonder koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Grolsch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Ondertussen al aardig aan het wijzigen geweest t.o.v. origineel ontwerp :P

[Afbeelding]
Meer mancave is meer beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
[...]

De hoeveelheid energie die door een wtw systeem blaast is maar heel weinig... die buizen moet je dus zeer goed isoleren anders is die warmte zó weg.
Aannemers hebben maar een hekel aan wtw ventilatie in een enkele woning, kost veel te veel teken-tijd, dus duur.
(wat heeft dit nou met de originele post te maken?!)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
big bang schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Meer mancave is meer beter?
Dat is wel het idee erachter >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik zou er nooit aan beginnen. Het ziet er niet uit, en bovendien warmt je woning er in de zomer enorm door op, iets wat met moderne woning toch al een enorm aandachtspunt is. Check de recente problemen even in het WTW-topic, waar mensen met leidingen over een plat dak enorme problemen hebben:
Audione0 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en
Hertog_Martin in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Bovendien snap ik het probleem niet.
Horizontale buizen kunnen gewoon in de breedplaatvloer(en), en verticale buizen leg je gewoon ergens in een verticale leidingenschacht, die je toch al nodig hebt voor riool etc.
In mijn geval lopen de verticale ventilatieleidingen (gewoon als spiro) in de technische ruimte op de eerste verdieping (en in een toegankelijke koof in de inloopkast), waardoor ik er ook altijd goed bij kan.
(Dit plaatje daarvan heb ik ooit al eens eerder gepost):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm1SI5E5Kfgl-VJE_W_CzbqsKII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJkvhYsQUYxt4I8BaJNz84b3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Hier ongeveer hetzelfde, leidingen van de wtw liggen in de breedplaatvloer voor de begane grond toevoer en afzuigpunten. WTW zelf staat in de garage, die wat groter is gemaakt zodat dit ook de technische ruimte is(zit half inpandig aan het huis vast). Leidingschachten zitten bij ons in de toiletten en badkamer dit was toch al nodig voor de riolering. Een aantal andere leidingen hebben wij achterin onze inloopkast verstopt. Deze hebben we iets minder diep gemaakt waardoor we achterin een extra wandje konden plaatsen waar alle ventilatiebuizen naar het plafond van de verdieping en leidingen naar de buitenunit van de warmtepomp achter zitten. Dit kwam perfect uit omdat deze precies boven de garage zit(waar dus alle installaties staan) en naast de buitenunit van de warmtepomp. Door deze aanpak valt het helemaal niet op dat hier leidingen zitten en je ruimte kwijt bent. Wel hebben we de rest van deze ruimte opgevuld met isolatie aangezien ik zelf bang was dat hier toch geluid vandaan komt. Nu we er wonen merk ik dat er helemaal geen geluid vandaan komt(kan door de isolatie komen of ik heb mij druk gemaakt om niks).

De ventilatiebuizen zelf voor de bovenverdieping liggen tussen de dak balken(bovenkant van het huis is HSB) en weggewerkt achter het gips plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Bij breedplaat gaat dat allemaal wel, maar bij kanaalplaatvloeren (goedkoper?) is dat toch net wat lastiger. Tot nu toe alleen maar gesproken met bouwers die kanaalplaten gebruiken. Volgens mij gooit Groothuis (toch een grote bouwer) ze ook over het dak? Heeft iemand daar een antwoord op of ervaring mee?

[ Voor 25% gewijzigd door Bouwertje op 18-06-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:12
Tip: indien mogelijk, schuif zo’n demper wat dieper het kanaal in, en regel daarmee de flow af dmv het verwijderen van de proppen. Je kunt vervolgens je ventiel helemaal open draaien en daarmee de luchtsnelheid en geluidproductie bij het ventiel laag houden.

Als bonus werkt zo’n demper/prop ook tegen overspraak, mocht je daar last van hebben.

Achteraf is makkelijk lullen, maar de optie van centraal inregelen dmv vlinderkleppen/iriskleppen op een centrale verdeler zou van dat mooier zijn dan die hoge luchtsnelheden in kamerventielen, zoals men dat van oudsher doet. Dan kun je kanalen ook redelijk klein houden en besparen op dubbele toevoeren e.d. Het geluid van de vlinderkleppen kun je prima dempen door na de klep een stuk demperslang te plaatsen, aan het begin van het traject, ver van de kamerventielen. Maar dat is vooral stof om over na te denken voor de bouw/aanleg begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
B-lex schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Tip: indien mogelijk, schuif zo’n demper wat dieper het kanaal in, en regel daarmee de flow af dmv het verwijderen van de proppen. Je kunt vervolgens je ventiel helemaal open draaien en daarmee de luchtsnelheid en geluidproductie bij het ventiel laag houden.

Als bonus werkt zo’n demper/prop ook tegen overspraak, mocht je daar last van hebben.

Achteraf is makkelijk lullen, maar de optie van centraal inregelen dmv vlinderkleppen/iriskleppen op een centrale verdeler zou van dat mooier zijn dan die hoge luchtsnelheden in kamerventielen, zoals men dat van oudsher doet. Dan kun je kanalen ook redelijk klein houden en besparen op dubbele toevoeren e.d. Het geluid van de vlinderkleppen kun je prima dempen door na de klep een stuk demperslang te plaatsen, aan het begin van het traject, ver van de kamerventielen. Maar dat is vooral stof om over na te denken voor de bouw/aanleg begint.
Werkt dat echt beter dan het ventiel? Ga daar eens eerst naar kijken.

En ja, bij ooit een volgend huis ga ik het ventilatiesysteem veel beter uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 15:32
Bouwertje schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:24:
Bij breedplaat gaat dat allemaal wel, maar bij kanaalplaatvloeren (goedkoper?) is dat toch net wat lastiger. Tot nu toe alleen maar gesproken met bouwers die kanaalplaten gebruiken. Volgens mij gooi Groothuis (toch een grote bouwer) ze ook over het dak? Heeft iemand daar een antwoord op of ervaring mee?
Bij Groothuis is veel meer gestandaardiseerd en minder ruimte om af te wijken. De buren hebben toch allerlei punten waarop men achteraf niet zo tevreden zijn.
Bij Allure bouw, is wel prefab, maar wel veel bespreekbaar.

Wij hebben kanaalplaatvloeren en alles gaat via meterkast / slimme nis boven op de 1e verdieping en bovenop de kanaalplaat vloeren.
Zeer efficient en zodanig weggewerkt dat je niet kunt zien waar de kokers zitten

[ Voor 14% gewijzigd door Loft op 17-06-2023 13:58 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Elke keer als ik foto's van jou zie dan denk ik damn, wat 'n mooie hut _/-\o_
Pagina: 1 ... 259 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic