Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 260 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.271 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
RMX schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:16:
[...]

Het zijn koven waar de leidingen naar beneden zakken. In de hoek van de slaapkamer dus. Niet heel storend maar mooi is het niet. Prijs is inclusief alles inderdaad.

Ze werken vanuit een standaard ontwerp, kanaalplaten zijn natuurlijk goedkoper. Vandaar de meerprijs mogelijkheid.
Je zou nog eens kunnen informeren naar een leidingplaatvloer.

De aannemer heeft hiermee geen vertraging omdat de vloer prefab is en de aannemer direct door kan zoals bij een kanaalplaatvloer. (nadelen; duuder, engineering/tekenwerk, en de vloer is zwaarder dus wellicht aanpassingen in binnenspouwblad en een duurdere kraan om hem te leggen)

De installateur heeft/maakt dan plaats voor de leidingen waarmee je bij goed engineering behoorlijk flexibel bent.

Uiteraard valt of staat zoiets natuurlijk met het ontwerp van de woning en de wensen van de gebruiker.
Ook valt de vloer te combineren met een kanaalplaat, dus alleen waar leidingen komen betaal je een meerprijs per plaat voor de leidingplaatvloer.

Ik heb ervaring met bijna alle types vloeren. Daarbij vind ik het gemak van een leidingplaatvloer enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22
Twee weken geleden is onze woning opgeleverd. Nu zag ik hier staan https://www.rijksoverheid...l-voor-woningen-verplicht
dat een energielabel verplicht is bij oplevering. Klopt dit en hoe wordt dit normaal geregeld? Wij hebben alleen een tijdelijk energielabel die we gebruikt hebben om de vergunning aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:00
Vaez schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:39:
Twee weken geleden is onze woning opgeleverd. Nu zag ik hier staan https://www.rijksoverheid...l-voor-woningen-verplicht
dat een energielabel verplicht is bij oplevering. Klopt dit en hoe wordt dit normaal geregeld? Wij hebben alleen een tijdelijk energielabel die we gebruikt hebben om de vergunning aan te vragen.
Zit bij je BENG volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
DeBaroN schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Zit bij je BENG volgens mij.
Maar is dit dan anders dan het voorlopige energie label en beng wat we hebben gekregen voor de vergunning aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Vaez schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Maar is dit dan anders dan het voorlopige energie label en beng wat we hebben gekregen voor de vergunning aanvraag?
Definitieve BENG moet nog opgemaakt worden lijkt me.
Diegene die de BENG heeft gedaan moet ook label afgeven volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door DeBaroN op 18-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:46
Volgens mij afgifte van een energielabel niet verplicht bij een particuliere opdrachtgever. Wel bij een cataloguswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Matadores schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:45:
Volgens mij afgifte van een energielabel niet verplicht bij een particuliere opdrachtgever. Wel bij een cataloguswoning.
Volgens mij wel. Een catalogus woning kan je ook onder particulier opdrachtgeverschap zetten, wat meestal voorkomt.
De bouwer moet de BENG en het label doen.

[ Voor 11% gewijzigd door DeBaroN op 18-06-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ps. de vorige vraag over het energielabel ook met de aannemer besproken, hij geeft inderdaad aan dat ivm particuliere opdrachtgever er geen oplever/verkoop moment is en daarom het energielabel niet verplicht is.

[ Voor 4% gewijzigd door Vaez op 20-06-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Vaez schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:55:
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Ons huis is pas geleden opgeleverd, de elektricien is niet zo snel en is nog altijd bezig alle elektra af te ronden. In de badkamer zitten er twee dubbele stopcontacten boven het wastafel meubel. Aan de ene kant zit de douche, hier zit een douchewand tussen. Aan de andere kant zit het bad, hier zit niks tussen.

Zelf vond ik het stopcontact naast het bad aardig dicht bij het bad zitten en zag ik als mijn zoontje in bad ging hem regelmatig met de sproeier rondzwaaien waardoor ik bang was dat hij in het stopcontact kon spuiten. Na wat googlen had ik dan ook het idee dat dit stopcontact eigenlijk ip44(met een klepje) moet zijn. Dit heb ik aangegeven bij de elektricien en aannemer, waarna eerst werd aangegeven dat ze nooit ip44 stopcontacten plaatsen en dit niet nodig is. Na wat aandringen heeft de directeur van het elektricien bedrijf ernaar gekeken en geeft hij aan dat dit levensgevaarlijk is en het stopcontact verwijderd moet worden of er een spatscherm moet komen en dan kan hij voor wat extra veiligheid wel stopcontacten met ip44 en een klepje regelen.

Nu vraag ik me af wat ik hier nou mee moet, het is natuurlijk veel te laat om dit nog aan te passen(we wonen al 3 weken in het huis) en ik wil dan ook liever geen blindplaat naast mijn kraan of een tegel eruit te laten halen en de doos te laten verwijderen. Persoonlijk heb ik het idee dat een ip44 stopcontact genoeg bescherming bied, ook op basis van de informatie die ik op internet tegen kom lijkt dit te voldoen omdat het zone 2 is. Maar volgens de baas van de elektricien is dit niet het geval.

Als we toch alleen de ip44 stopcontacten laten plaatsen en geen spatscherm plaatsen geeft dit echt een reeel risico of valt dit in de praktijk mee en is dit veilig genoeg?

De situatie is als volgt(stopcontact zit een heel stuk hoger en ongeveer 20/25cm van de zijkant van het bad af.

***members only***

ps. de vorige vraag over het energielabel ook met de aannemer besproken, hij geeft inderdaad aan dat ivm particuliere opdrachtgever er geen oplever/verkoop moment is en daarom het energielabel niet verplicht is.
Lekker laten zitten als je het zelf prima vindt. Het is jouw zelf gebouwde woning en als er wat gebeurd dan heb je er jezelf mee. Maar dat brengt me wel bij de vraag hoe je hier nu pas achter komt. Heb je zelf de tekeningen goedgekeurd en heb je zelf ook de aftekeningen op de muren met ze nagelopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Olympialooping schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Lekker laten zitten als je het zelf prima vindt. Het is jouw zelf gebouwde woning en als er wat gebeurd dan heb je er jezelf mee. Maar dat brengt me wel bij de vraag hoe je hier nu pas achter komt. Heb je zelf de tekeningen goedgekeurd en heb je zelf ook de aftekeningen op de muren met ze nagelopen ?
Ik heb zelf de tekening gemaakt wat we graag wouden en denk zelf ook dat de afstand prima is als er klepjes op zitten. Hoe ik het las, is de ruimte 60cm rondom een bad, zone 2 en zou een ip44 stopcontact voldoen. De elektricien heeft dit overgenomen in zijn eigen werktekening en niet aangegeven dat dit niet zo kon. Nu nadat ze het zelf geplaatst hebben en het huis opgeleverd is komen ze dat het niet veilig is en weg moet. Dit was omdat ik om ip44 stopcontacten vroeg ipv open die er nu zitten.

Er is niks afgetekend het is rechtstreeks in het hsb gezet en kwam overeen met alle tekeningen. Ik weet ook niet of je van een particulier mag verwachten dat hij alle veiligheidsregels kent nadat hij zich online goed heeft ingelezen en een elektricien inhuurt om juist het werk goed uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Na wat aandringen heeft de directeur van het elektricien bedrijf ernaar gekeken en geeft hij aan dat dit levensgevaarlijk is en het stopcontact verwijderd moet worden of er een spatscherm moet komen en dan kan hij voor wat extra veiligheid wel stopcontacten met ip44 en een klepje regelen.
De directeur heeft gelijk :)

In zone 2 moet elektrische apparatuur inderdaad aan IP44 voldoen. Echter WCD's zijn geen (spatwaterdichte) toestellen maar aanraakgevaarlijk, die moeten buiten zone 2 blijven volgens NEN1010.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
Maar je kan hier toch heel eenvoudig een wcd met een klapdeksel op plaatsen? Even het merk opzoeken en bestellen. Vervangen is 1 schroefje losdraaien doorgaans.

Maar goed, neemt niet weg dat dit helemaal niet mag volgens de normen. Binnen 60 cm van bad/douche/wasbak is verboden dacht ik.

Die electricien is ook wel een malloot btw.

[ Voor 11% gewijzigd door Jannibal23 op 19-06-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik vind een klep lelijk en vraag mij af of je echt incidenteel vier stopcontacten tegelijk nodig hebt? Alles wat permanent stroom nodig heeft zit als het goed is in de kast. Ik zou de WCD laten zitten maar de elektra afkoppelen. Vorm boven functie dan maar.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Jannibal23 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:54:
Maar je kan hier toch heel eenvoudig een wcd met een klapdeksel op plaatsen? Even het merk opzoeken en bestellen. Vervangen is 1 schroefje losdraaien doorgaans.
Ehh.. nee dus :)

Een WCD met klapdeksel is idd IP44, totdat je het klapdeksel omhoog ligt. Het is als een IP44 lamp waar je de afdekkap van afschroeft maar dan wel een stuk eenvoudiger. NEN1010 is daar duidelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
In Nederland mag je iig alles zelf doen qua elektra. Let wel, de verzekering verwacht dat jij via de norm bouwt. Dus als dit overduidelijk zorgt dat je huis afbrand, dan kunnen ze toch wel weigeren om uit te betalen, als is dat niet echt waarschijnlijk.

Daarnaast als jij je huis verkoopt en iemand wordt geëlektrocuteerd met ernstige gevolgen en jij schrijft hier op tweakers dat je er er van af wist... Los dat het voor je eigen veiligheid ook niet okay is.

Natuurlijk kennen we je elektricien niet, maar dit zou hij eigenlijk wel moeten weten. Je had het ook zo gevonden op het internet. Er zijn elektriciens en elektriciens, een snelle blik in de meterkast geeft vaak wel het niveau weer. Is alles netjes en strak aangesloten.

Gisteren kwam de elektricien hier toevallig langs en heeft 1 2-fase automaat vervangen. Ik stoor mij er aan omdat ze al scheef zitten, ik wil niet weten hoe de bekabeling is er achter. Maar nog belangrijker, er is geen brug, maar 2 losse automaten. Dat kan best gevaarlijk worden 8)7. Hier in Zweden mag bijna niets, dus moet een vakman het doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tP20vcQopzPTw7DHMuvedD4gQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZ7AdSGlLPk1dUkkmjN0ScxQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
Je hebt altijd een "oplevermoment". Dat is vaak de laatste ronde door het huis heen waarbij alle gebreken worden genoteerd die de aannemer binnen een bepaalde termijn mag oplossen. Na de termijn is vaak nog een laatste schouwronde om te controleren of de aannemer alle gebreken heeft gedaan. Als je dat anders met je aannemer afgesproken is zoals bij een definitieve overdracht van de sleutels en vertrek van de aannemer. Dat is dan oplevermoment en/of overdrachtsmoment. Eens moet de aannemer gereed zijn met de opdracht.

Een energielabel is gewoon verplicht. Zie ook: Energielabel woningen en Hier voor de wettekst
Afdeling 2. Energielabel

Artikel 2.1

20

1 Bij de oplevering van een gebouw stelt de verkoper van het gebouw een geldig energielabel beschikbaar aan de koper.

2 In afwijking van het eerste lid zorgt de eigenaar van een gebouw voor de aanwezigheid van een geldig energielabel bij de oplevering van dat gebouw indien dat gebouw is gebouwd in opdrachtgeverschap waarbij die eigenaar de eigendom verkrijgt en volledige zeggenschap heeft over en verantwoordelijkheid draagt voor de bouw van dat gebouw.

3 Bij de verhuur van een gebouw stelt de eigenaar een afschrift van een geldig energielabel voor dat gebouw beschikbaar aan de nieuwe huurder.

4 Bij de verkoop van een gebouw stelt de eigenaar een geldig energielabel voor dat gebouw beschikbaar aan de koper.

5 Het vierde lid is van overeenkomstige toepassing op de verkoop van een deelnemings- of lidmaatschapsrecht dat recht geeft op het gebruik van een gebouw.

6 De eigenaar van een gebouw waarvan een gebruiksoppervlakte van meer dan 250 m2 in gebruik is bij een overheidsinstelling en dat veelvuldig door het publiek wordt bezocht, heeft een geldig energielabel voor dat gebouw.

7 Een energielabel is geldig gedurende tien jaar na de datum van opname van de gegevens voor de afgifte ervan.

8 Een energielabel bevat tenminste een numerieke energieprestatie-indicator van het primair fossiel energiegebruik in kWh/m2.jr en een in een letter of lettercombinatie uitgedrukte weergave van de energieprestatie.
Zoals in de wettekst staat mag de eigenaar het energielabel regelen. Aangezien je de eigenaar bent mag jij dat gaan doen. Of je het doet is aan jou.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 20-06-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
DappereDodo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Elke keer als ik foto's van jou zie dan denk ik damn, wat 'n mooie hut _/-\o_
Tnx! We wonen er inmiddels al weer ruim 2,5jaar in, met veel plezier. Nagenoeg alles gaat/werkt goed, alleen in WP-systeem blijft een beetje lastig doen in bepaalde situaties, maar sinds dit voorjaar na o.a. een volledige reset lijkt het wel beter te gaan.

Momenteel bezig met - in rustig tempo - het afwerken van ons tuinhuis; garagedeel is klaar (moet nog een kastenwand komen en staat vol met klusrommel, dat wel). Tuinhuisdeel ben ik nu het badkamertje aan het tegelen; daarna de binnenwanden afwerken.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:54
FrankSpin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:51:
In het verlengde van het energielabel / BENG.

Het aanbrengen van zonnepanelen op onze woning wordt niet door de aannemer gedaan, maar door een derde partij. Deze heeft pas ruimte in november om deze aan te brengen, dit is zoals het nu lijkt enkele maanden na oplevering van onze woning.

Iemand ervaring ermee hoe dat precies in zijn werking gaat? Overleg je dan als bewijs een getekende offerte, of stel je aanvraag van het definitieve energielabel in samenspraak uit?
Moet jij zelf het energielabel aanvragen of doet je aannemer dat? In mijn geval was het de aannemer en heb ik hem bij oplevering gekregen. (Het huis is al opgeleverd maar de aannemer is buiten nog bezig) Als je het zelf moet doen dan moet het geen probleem zijn om het label pas in november aan te vragen, het huis is immers dan pas klaar. Mocht de aannemer het doen dan kan ik mij voorstellen dat hij er niet zo veel zin in heeft om dit pas in november te doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door FreezingPixels op 20-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
RonnieKo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:24:
[...]

Je hebt altijd een "oplevermoment". Dat is vaak de laatste ronde door het huis heen waarbij alle gebreken worden genoteerd die de aannemer binnen een bepaalde termijn mag oplossen. Na de termijn is vaak nog een laatste schouwronde om te controleren of de aannemer alle gebreken heeft gedaan. Als je dat anders met je aannemer afgesproken is zoals bij een definitieve overdracht van de sleutels en vertrek van de aannemer. Dat is dan oplevermoment en/of overdrachtsmoment. Eens moet de aannemer gereed zijn met de opdracht.

Een energielabel is gewoon verplicht. Zie ook: Energielabel woningen en Hier voor de wettekst

[...]

Zoals in de wettekst staat mag de eigenaar het energielabel regelen. Aangezien je de eigenaar bent mag jij dat gaan doen. Of je het doet is aan jou.
Afdeling 2. Energielabel
Artikel 2.1

1 Bij de oplevering van een gebouw stelt de verkoper van het gebouw een geldig energielabel beschikbaar aan de koper.

2 In afwijking van het eerste lid zorgt de eigenaar van een gebouw voor de aanwezigheid van een geldig energielabel bij de oplevering van dat gebouw indien dat gebouw is gebouwd in opdrachtgeverschap waarbij die eigenaar de eigendom verkrijgt en volledige zeggenschap heeft over en verantwoordelijkheid draagt voor de bouw van dat gebouw.

Aanvullend, punt 2 geeft dus aan of je wel/niet casco bouwt. Bouw je niet casco dan is punt 2 niet van toepassing en is de aannemer verplicht het energielabel af te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door DeBaroN op 20-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezingPixels
FrankSpin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:37:
@FreezingPixels

Je hebt weer een paar mooie stappen gezet. Ik had zelf toch gekozen voor een trapsteiger i.p.v. deze oplossing, maar het is goed gegaan en zo doe je tijdens de bouw wel vaker dingen buiten je comfort zone.

Merk je al verschil in de akoestiek nu je de akupanelen hebt opgehangen?
Voor de panelen in de nok heb ik wel een stellage laten bouwen, dat was anders echt niet te doen geweest. Ook een nieuwbouw woning is absoluut niet recht en ik wilde precies met een lat beginnen en eindigen en ook nog eens in verstek de latten door laten lopen naar beneden. Heeeel veel op en neer, passen meten, zagen en dan vast plakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH4FsMYyG4_haiivPAbIPDTNI90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19ryqLnNdejI8BH7Mjix8Sl2.jpg?f=fotoalbum_large
Akoestiek is echt een wereld van verschil! Echo is helemaal weg en het is echt comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
Even een vraagje voor de mensen die wat meer ervaring hebben met aluminium zetwerk: wij hebben als "design feature" een schuine dakrand welke "doorloopt" in de dakrand van het plat dak. De schuine dakrand is van aluminium zetwerk, de dakrand langs het plat dak is van stucwerk (Strikolith). In de materiaalstaat is voor beiden RAL9010 genoemd.

Nu komt de "zetwerker" met een merk zetwerk welke geen RAL kleuren ondersteunt (Prefalz), en de meest gelijkende kleur lijkt toch wel echt af te wijken van RAL9010. Nu realiseren we ons dat je met verschillende materialen nooit 100% identieke kleur zult verkrijgen. Ook valt te verwachten dat het stucwerk eerder wat zal verkleuren dan het alu zetwerk. Wat ik me afvraag: het lijkt me dat alu zetwerk zeker wel in RAL kleuren leverbaar zal zijn? Zijn er verder nog redenen om voor een specifiek (wellicht "premium"?) merk zetwerk te kiezen i.p.v. een merk wat gewoon RAL kleuren levert?

Zie bijgevoegde plaatjes voor het gewenste beeld (zo naadloos zal het natuurlijk in de praktijk niet worden, maar hoe dichter we er bij komen hoe beter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW0sa0_Czx4YshV9HoBtvhbOPSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYiGXBQOcJ1CVldxlmXf0NcP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy2lOI8ASMObKKZx9Xq0ZfCAi7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U73sMsOWWL0nv6aEwwHtd0Q3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 21:42
@Batilan Mooi huis, ben heel benieuwd naar het resultaat! Ik zou me vooral afvragen waarom ze geen ral kleuren doen; is dat om aansprakelijkheid te verminderen? Volgens mij werken de serieuze poedercoaters allemaal met RAL kleuren. Anders zelf laten coaten?

En waarom 9010? Is dat niet te geel? Ik zou eens met wat stalen kijken of je 9016 niet liever hebt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
big bang schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:25:
@Batilan Mooi huis, ben heel benieuwd naar het resultaat! Ik zou me vooral afvragen waarom ze geen ral kleuren doen; is dat om aansprakelijkheid te verminderen? Volgens mij werken de serieuze poedercoaters allemaal met RAL kleuren. Anders zelf laten coaten?

En waarom 9010? Is dat niet te geel? Ik zou eens met wat stalen kijken of je 9016 niet liever hebt.
Thx! We hebben In overleg met de architect voor Ral9010 gekozen omdat ral9016 "pijn aan de ogen" 8) zou doen bij zon er op. Ral9010 leek een goed compromis. We willen in ieder geval geen ral9001 :)

Ik zie inderdaad de nodige fabrikanten die ral9010 aanbieden. Wellicht willen ze zo inderdaad conflicten over kleurverschillen voorkomen, maar het lijkt me dat als beide materialen ral9010 proberen te benaderen we altijd beter zitten. Het Strikolith stucwerk is in ieder geval wel in Ral9010 verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Batilan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Thx! We hebben In overleg met de architect voor Ral9010 gekozen omdat ral9016 "pijn aan de ogen" 8) zou doen bij zon er op. Ral9010 leek een goed compromis. We willen in ieder geval geen ral9001 :)

Ik zie inderdaad de nodige fabrikanten die ral9010 aanbieden. Wellicht willen ze zo inderdaad conflicten over kleurverschillen voorkomen, maar het lijkt me dat als beide materialen ral9010 proberen te benaderen we altijd beter zitten. Het Strikolith stucwerk is in ieder geval wel in Ral9010 verkrijgbaar.
Paar straten verderop hebben ze een huis aan de buitenkant geïsoleerd en geschilderd met 9016 en dat is inderdaad erg irritant om naar te kijken in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Vraagje: de keldervloer en de begane grond krijgen beiden isolatie van resp. 130 en 70 mm. Nu komt in de kelder hierin oa riolering en in de bg ook nog een en ander.

Daarom wil ik niet met platen werken maar PUR spuiten. Heb al een paar offertes van Belgische bedrijven die dat vaak doen.

Wie heeft er ervaring mee? Waarop moet je letten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:52:
Vraagje: de keldervloer en de begane grond krijgen beiden isolatie van resp. 130 en 70 mm. Nu komt in de kelder hierin oa riolering en in de bg ook nog een en ander.

Daarom wil ik niet met platen werken maar PUR spuiten. Heb al een paar offertes van Belgische bedrijven die dat vaak doen.

Wie heeft er ervaring mee? Waarop moet je letten?
Word gespoten PUR niet vaak het nieuwe asbest genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Word gespoten PUR niet vaak het nieuwe asbest genoemd?
RTL-nieuws heeft vorig jaar een item uitgezonden over een eental gevallen waarin het flink mis ging met gespoten PUR, aan de andere kant zullen kelderwanden niet heel doorlaatbaar zijn, en is er niet veel aan de hand als het wèl gewoon goed verwerkt wordt. Aan de andere kant was ik op dat moment wel blij dat we niet gekozen hadden voor het spuiten van PUR, wat eigenlijk de voorkeur was van onze aannemer (we hebben nu 3 verschillende systemen: steenwol achter de houten geveldelen, PIR achter de steenstrips, en EPS achter het stucwerk (Strikolith) (nu hebben we 3 kansen dat er met een van de systemen iets niet OK is :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Batilan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:01:
RTL-nieuws heeft vorig jaar een item uitgezonden over een eental gevallen waarin het flink mis ging met gespoten PUR
Dat ken ik, maar is echt een hele andere toepassing. Renovate waarbij de mensen er wonen en bijvoorbeeld tot tijdens het spuiten dampen inademen.
Wij zijn nieuwbouw waarbij over de PUR nog een afstrijkvloer komt en dus ingesloten is. Samenstelling is ook anders om de druk te kunnen opvangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
@Vaez, @RonnieKo, @FreezingPixels: Waarom maken jullie je druk over een energielabel? Je bouwt zo'n woning toch niet voor een paar jaar? Tegen de tijd dat je je woning ooit weer eens wilt verkopen heeft de immer onbetrouwbare overheid de regels toch al weer vijf keer veranderd, en heb je aan een energielabel uit 2023 toch niks meer.
Onze woning (uit 2020) heeft er ook geen, en ik heb me daar nog geen seconde druk over gemaakt.
Ik heb liever een woning die comfortabel en energiezuinig is, dan een letter op een papiertje.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Andrehj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:15:
@Vaez, @RonnieKo, @FreezingPixels: Waarom maken jullie je druk over een energielabel? Je bouwt zo'n woning toch niet voor een paar jaar? Tegen de tijd dat je je woning ooit weer eens wilt verkopen heeft de immer onbetrouwbare overheid de regels toch al weer vijf keer veranderd, en heb je aan een energielabel uit 2023 toch niks meer.
Onze woning (uit 2020) heeft er ook geen, en ik heb me daar nog geen seconde druk over gemaakt.
Ik heb liever een woning die comfortabel en energiezuinig is, dan een letter op een papiertje.
Voor mij: Het was een bevestiging dat de verschillende investeringen inderdaad resulteren in een lage energie behoefte van de woning en dus een A++++ label. Daarnaast verkoopt een A++++ woning een stuk makkelijker dan een A of een B woning, nee ik ben niet van plan de woning binnenkort te verkopen maar het zegt wel wat over de waarde van de woning als ik het laat taxeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
FreezingPixels schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Voor mij: Het was een bevestiging dat de verschillende investeringen inderdaad resulteren in een lage energie behoefte van de woning en dus een A++++ label. Daarnaast verkoopt een A++++ woning een stuk makkelijker dan een A of een B woning, nee ik ben niet van plan de woning binnenkort te verkopen maar het zegt wel wat over de waarde van de woning als ik het laat taxeren.
En waarom zou je je woning laten taxeren als je niet wilt verkopen. Wat mij betreft is de (WOZ) waarde het kiefst zo laag mogelijk.
Ik heb geen energielabel laten bepalen. Ik weet zelf ook wel dat mijn huis A++++ zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
deejeebv schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:44:
[...]

En waarom zou je je woning laten taxeren als je niet wilt verkopen. Wat mij betreft is de (WOZ) waarde het kiefst zo laag mogelijk.
Ik heb geen energielabel laten bepalen. Ik weet zelf ook wel dat mijn huis A++++ zou hebben.
risicoklasse naar beneden of overwaarde anders inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FreezingPixels schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:38:
Voor mij: Het was een bevestiging dat de verschillende investeringen inderdaad resulteren in een lage energie behoefte van de woning en dus een A++++ label.
Die labels zeggen maar weinig. Voldoende aandacht tijdens de bouw, een goed afgestelde warmtepomp, geen zoneregeling of buffervat en juist gebruik van zonwering etc doen veel meer voor je energierekening. Die letters (tegenwoordig plusjes) op zo'n label werken alleen maar fraude in de hand.
Daarnaast verkoopt een A++++ woning een stuk makkelijker dan een A of een B woning, nee ik ben niet van plan de woning binnenkort te verkopen maar het zegt wel wat over de waarde van de woning als ik het laat taxeren.
Ik zou graag bewijs willen zien voor de stelling dat een A++ woning daadwerkelijk minder opbrengt dan een A++++ woning. 99% van de mensen (inclusief (energie)technisch zeer goed onderlegde ondertekende) weet niet eens wat het verschil is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
[...]

Wij kwamen na een taxatie in de laagste risicoklasse terecht, scheelde iets van 70 euro in de maand. 20 jaar lang. Reken uit je winst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
kepler schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Wij kwamen na een taxatie in de laagste risicoklasse terecht, scheelde iets van 70 euro in de maand. 20 jaar lang. Reken uit je winst ;)
Risico klasse van de hypotheek bedoel je dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Vaez schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:01:
[...]

Risico klasse van de hypotheek bedoel je dan toch?
Yup, dan gaat de rente omlaag. Bij ons scheelde het volgens mij iets van 0.5% in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

kepler schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Yup, dan gaat de rente omlaag. Bij ons scheelde het volgens mij iets van 0.5% in totaal.
Een korting van 0.5% is behoorlijk, wij krijgen max 0.05% duurzaamheids korting vanaf A+++ (3 plusjes). Welke hypotheek verstrekker heb je?

Risco klasse hangt af van de verhouding eigengeld / waarde van je huis (taxatie bij nieuwbouw). Meestal gaat dat in schijfen van 20%, waarbij je met een verhouding 40% eigengeld 60% gefinancierd door de bank in de meeste gunstige risicoklasse (lees minste risico voor de bank) valt.

[ Voor 29% gewijzigd door codeneos op 21-06-2023 09:25 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:46
[...]

Taxatie heeft geen invloed op de WOZ. Dat rapport wordt niet naar de gemeente doorgestuurd.

Wij hebben het huis laten taxeren en zijn daarmee onder de 65% LTV gekomen. Hierdoor kwamen wij in de laagste risicoklasse voor de hypotheek. Scheelt 150 EUR per maand op de bruto maandlasten.

1800 EUR per jaar, waar we (zonder extra aflossen) zeker 8 jaar plezier van hebben (het moment dat we anders automatisch onder de 65% LTV zouden komen door de standaard aflossing: 8 x 1800 = 14.400 EUR.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
codeneos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Een korting van 0.5% is behoorlijk, wij krijgen max 0.05% duurzaamheids korting vanaf A+++ (3 plusjes). Welke hypotheek verstrekker heb je?

Risco klasse hangt af van de verhouding eigengeld / waarde van je huis (taxatie bij nieuwbouw). Meestal gaat dat in schijfen van 20%, waarbij je met een verhouding 40% eigengeld 60% gefinancierd door de bank in de meeste gunstige risicoklasse (lees minste risico voor de bank) valt.
We zitten bij de abn Amro. We zijn gegaan van 1.89% aan het begin, naar 1.54% nu. Dus ruim 20% verschil. Ik weet alleen niet meer in welke risico klasse we begonnen zijn, maar we zitten nu in de laagste klasse. Dit komt door waardestijging huis en overwaarde vorige huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Bij ING van 1.8 naar 1.6% gegaan dmv taxatie nieuwe woning. Uit mijn hoofd was minder dan 60% via hypotheek gefinanceerd de laagste risico klasse.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
Andrehj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:15:
Ik reageer op het feit dat de aannemer aangeeft dat er geen label nodig is. De wet maakt geen onderscheidt in "casco" of "opdrachtgever". Die geeft aan: "Energielabel nodig". De aannemer geeft gewoon geen correcte informatie.

Of iemand een label regelt of niet is aan hem/haar. Dat maakt mij niets uit. Zelf een woning zonder energielabel. Nog geen behoefte gehad om er een aan te vragen. Als we de woning ooit gaan verkopen zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik heb een rijksmonument, vrijgesteld van het energielabel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Joris748 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Taxatie heeft geen invloed op de WOZ. Dat rapport wordt niet naar de gemeente doorgestuurd.

Wij hebben het huis laten taxeren en zijn daarmee onder de 65% LTV gekomen. Hierdoor kwamen wij in de laagste risicoklasse voor de hypotheek. Scheelt 150 EUR per maand op de bruto maandlasten.

1800 EUR per jaar, waar we (zonder extra aflossen) zeker 8 jaar plezier van hebben (het moment dat we anders automatisch onder de 65% LTV zouden komen door de standaard aflossing: 8 x 1800 = 14.400 EUR.
Wij zaten op basis van de taxatie op papier die voor de eerste aanvraag gemaakt moest worden al in de laagste risicoklasse, dus voor ons was er geen aanleiding voor taxatie of energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

karelkale schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Goede ventilatie is in de basis essentieel voor het drogen van stucwerk. Direct zonlicht (vooral nu) versnelt dit proces, maar ventilatie helpt de hitte van de zon te verminderen. Ik blijf wel bij mijn mening dat het voor nu verstandig is de ramen goed af te dekken.
Ze hebben ze uiteindelijk niet afgedekt, wel stonden alle ramen gelukkig open. We gaan het wel merken. De reguliere krimp en werking maakt vermoedelijk toch dat we te maken krijgen met scheurvorming na enkele jaren. Het stucwerk lijkt ook niet ingesneden in de hoeken, dus je kunt erop wachten. Plan voor nu is om het wat bij te schuren waar nodig, met voorstrijk te bewerken en dan de sausen. Als er over een paar jaar scheuren komen gaan we dan wel herstellen en/of stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

codeneos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Dat is niet heel veel korting! Wij hebben uiteindelijk extra zonnepanelen laten plaatsen en daarom gaan we naar A++++ waarmee we 0,25% korting krijgen bij Woonnu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
MRL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:55:
[...]

Ze hebben ze uiteindelijk niet afgedekt, wel stonden alle ramen gelukkig open. We gaan het wel merken. De reguliere krimp en werking maakt vermoedelijk toch dat we te maken krijgen met scheurvorming na enkele jaren. Het stucwerk lijkt ook niet ingesneden in de hoeken, dus je kunt erop wachten. Plan voor nu is om het wat bij te schuren waar nodig, met voorstrijk te bewerken en dan de sausen. Als er over een paar jaar scheuren komen gaan we dan wel herstellen en/of stucen.
Ik zou een groot gedeelte van de scheuren eigenlijk al binnen een paar weken verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

MRL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:31:
[...]

Dat is niet heel veel korting! Wij hebben uiteindelijk extra zonnepanelen laten plaatsen en daarom gaan we naar A++++ waarmee we 0,25% korting krijgen bij Woonnu.
Wij hebben een hypotheek bij Obvion en daar is de duurzaamheids maar korting 0.05%, die krijgen we overigens al vanaf een A+++ label. En tegenwoordig zelfs al vanaf A.

Als in nu op de Woonu site kijk is het verschil tussen A++++ en A ook maar 0.05%; je gaat dan van -0.10 naar -0.15 rentekorting.

Wellicht dat de korting in het verleden beter was, maar nu is het verschil minimaal. Desalniettemin op een hypotheek van 500k heb je per jaar een voordeel van 250 euro bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

codeneos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:27:
[...]

Wij hebben een hypotheek bij Obvion en daar is de duurzaamheids maar korting 0.05%, die krijgen we overigens al vanaf een A+++ label. En tegenwoordig zelfs al vanaf A.

Als in nu op de Woonu site kijk is het verschil tussen A++++ en A ook maar 0.05%; je gaat dan van -0.10 naar -0.15 rentekorting.

Wellicht dat de korting in het verleden beter was, maar nu is het verschil minimaal. Desalniettemin op een hypotheek van 500k heb je per jaar een voordeel van 250 euro bruto.
700K, dus nog best de moeite waard om een energielabel af te laten geven, die kosten heb je er na iets meer dan een jaar al uit.

Overigens is het toch nog een flinke bak werk om zo'n energielabel vast te kunnen stellen, lijkt me. Als opdrachtgever beschik je immers echt niet over alle documenten waaruit blijkt welke materialen nou precies zijn gebruikt in de praktijk. Wij hebben afgeweken van onze oorspronkelijke bouwplannen door substantieel meer zonnepanelen te plaatsen, dus ze kunnen zich niet verlaten op die oorspronkelijke bouwplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

MRL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:01:
[...]

700K, dus nog best de moeite waard om een energielabel af te laten geven, die kosten heb je er na iets meer dan een jaar al uit.

Overigens is het toch nog een flinke bak werk om zo'n energielabel vast te kunnen stellen, lijkt me. Als opdrachtgever beschik je immers echt niet over alle documenten waaruit blijkt welke materialen nou precies zijn gebruikt in de praktijk. Wij hebben afgeweken van onze oorspronkelijke bouwplannen door substantieel meer zonnepanelen te plaatsen, dus ze kunnen zich niet verlaten op die oorspronkelijke bouwplannen.
Als je hebt hebt opgenomen in je bestek of hebt afgesproken met je aannemer zou ik ook zeker zorgen dat je een energie label krijgt.

Wij hebben het opgenomen in de afspraken met de aannemer dat hij een energie label afgeeft bij oplevering. Ook bij ons is redelijk wat veranderd tijdens de bouw, orgineel hadden we 14 zonnepanelen van 360wp en nu zijn dat 24 geworden van 440wp. Ook hebben gekozen voor zonwerend glas en om constructief redenen waren er dikkere dakplaten nodig met beter isolatie waardes.

We hadden een voorlopige label van A+++ dus ben benieuwd of dat A++++ gaat worden. Dat zou mooi zijn maar ik heb er geen financieel voordeel van, dus als het A+++ blijft ben ik ook blij. Nog altijd beter dan de D-woning die ik nu heb 😎

[ Voor 3% gewijzigd door codeneos op 23-06-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 15:23
Wij hebben iets stoms gedaan; Wij hebben zinken dakgoten laten leveren. Deze zaten in verpakkingsmateriaal dat niet waterdicht is. Wij hebben hier niet bij stilgestaan en zagen zojuist dat door de extreme regenval van afgelopen dagen witte roest is ontstaan op het zink. Dit komt doordat water door het verpakkingsmateriaal is heengegaan en niet meer weg kon. Heeft iemand advies wat te doen in deze situatie? Is witte roest te verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49MysgospuVniX4jUNw2Ot91Efs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxfXvN69KpJDEno20ZOZtfSM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Rien43 op 23-06-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rien43 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:34:
Wij hebben iets stoms gedaan; Wij hebben zinken dakgoten laten leveren. Deze zaten in verpakkingsmateriaal dat niet waterdicht is. Wij hebben hier niet bij stilgestaan en zagen zojuist dat door de extreme regenval van afgelopen dagen witte roest is ontstaan op het zink. Dit komt doordat water door het verpakkingsmateriaal is heengegaan en niet meer weg kon. Heeft iemand advies wat te doen in deze situatie? Is witte roest te verwijderen?

[Afbeelding]
Ik denk dat je hier over een jaar niks meer van ziet. Nieuwe goten en pijpen blinken altijd erg mooi, maar dat is er na een jaar wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Andrehj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat je hier over een jaar niks meer van ziet. Nieuwe goten en pijpen blinken altijd erg mooi, maar dat is er na een jaar wel vanaf.
Ok, maar er zitten echt veel vlekken op, waardoor het esthetisch (het eerste jaar) helemaal niet fraai is. Toch wel zonde bij een zelfbouwhuis :(. Zou ik er nog iets aan kunnen doen? Op internet lees ik dat je het kan weghalen, maar dat dan de patinalaag ook verwijderd wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Rien43 op 23-06-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Wij krijgen buiten aan de gevel op verschillende plaatsen eiken gevel elementen, eigenlijk willen we deze met iets behandelen zodat het eiken niet te veel gaat vergrijzen.

Nu is de vraag wat kunnen we hier voor het beste gebruiken. Zelf zat ik te denken aan een extra matte blanke zodat het hout zijn orginele uitstraling behoudt.

Iemand tips of ervaringen met eiken in de gevel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rien43 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:34:

[Afbeelding]
1 het is geen roest, zink roest niet, daarom gebruiken we het voor dakgoten :9
2 dakgoten worden aan een huis ook nat (en vormen uiteindelijk een grijze patina laag) dat laatste gaat met vallen en opstaan, nooit evenredig, denk bv aan vlekken van solderen of zoals je zelf nu hebt van wat overtollig vocht. als je het er echt af wil hebben een beetje citroenzuur. patina heeft het nu toch nog niet, dus ik weet niet wat je denkt te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
codeneos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:58:
Wij krijgen buiten aan de gevel op verschillende plaatsen eiken gevel elementen, eigenlijk willen we deze met iets behandelen zodat het eiken niet te veel gaat vergrijzen.

Nu is de vraag wat kunnen we hier voor het beste gebruiken. Zelf zat ik te denken aan een extra matte blanke zodat het hout zijn orginele uitstraling behoudt.

Iemand tips of ervaringen met eiken in de gevel?
In het algemeen biedt een blanke lak vrijwel geen bescherming tegen het (uv) licht wat de vergrijzing veroorzaakt. Lak, beits of olie met een goed pigment kan beter beschermen en zal de kleur (van het pigment) langer behouden. De mooie natuurlijke kleuren van hout (zoals eiken, douglas etc.) raak je na verloop van tijd kwijt. Wij hebben daarom gekozen voor een frisse roodbruine matte kleur. Vanwege flinke overstekken (1 a 2 meter op noord, resp. zuid) hopen we de kleur langer te behouden, maar na enige tijd zal het hout Ayous) opnieuw behandeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
twain4me schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:10:
[...]

1 het is geen roest, zink roest niet, daarom gebruiken we het voor dakgoten :9
2 dakgoten worden aan een huis ook nat (en vormen uiteindelijk een grijze patina laag) dat laatste gaat met vallen en opstaan, nooit evenredig, denk bv aan vlekken van solderen of zoals je zelf nu hebt van wat overtollig vocht. als je het er echt af wil hebben een beetje citroenzuur. patina heeft het nu toch nog niet, dus ik weet niet wat je denkt te verwijderen.
Het wordt toch echt witte roest genoemd: https://nestcoat.nl/witte-roest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Witte oxidatie zou een betere beschrijving zijn geweest. Roest is een vorm van oxidatie, maar niet alle oxidatie leid tot achteruitgang van het materiaal. Denk bijvoorbeeld aan aluminium of cortenstaal. Een ding is in elk geval zeker, uiteindelijk zulle je dakgoten egaal dof "wit" worden. Dit is nou eenmaal hoe het materiaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Even een vraagje voor de mensen met 'kennis van daken': Zoals eerder genoemd hebben we gekozen voor een indak systeem (I know, I know... :+ ). Het is (helaas) een GSE systeem geworden.

Nu is de "pannenlegger" net begonnen en zie ik dat de ruimte tussen de tengels/panlatten onder de onderste pannen (vlak boven de dakgoot) geheel wordt afgedekt door een kunststof plaat met een fancy patroon en daarboven op de vogelwering (is integraal onderdeel daarvan), zie ook deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91yckYUTVGBbu6HjCUhHfdBWMO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUgbaK3W4lFSEsL7Y6LDjmXx.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zal de ventilatiemogelijkheden (waarin het GSE systeem zelf wel voorziet) niet bepaald bevorderen. Kennen jullie mogelijkheden / materialen waarmee de ventilatie via de ruimte tussen de tengels / onder de panlatten verbeterd kan worden (afgezien van honderden gaatjes in het materiaal boren :+ )?

Ik zie overigens in de GSE documentatie erg weinig verwijzingen naar ventilatie, zo heb ik nog geen richtlijnen gezien hoe de ventilatie te bevorderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 24-06-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:23:
Even een vraagje voor de mensen met 'kennis van daken': Zoals eerder genoemd hebben we gekozen voor een indak systeem (I know, I know... :+ ). Het is (helaas) een GSE systeem geworden.
Deze vraag kun je beter stellen in het juiste topic:
Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28

Nu is de "pannenlegger" net begonnen en zie ik dat de ruimte tussen de tengels/panlatten onder de onderste pannen (vlak boven de dakgoot) geheel wordt afgedekt door een kunststof plaat met een fancy patroon en daarboven op de vogelwering (is integraal onderdeel daarvan), zie ook deze foto:

[Afbeelding]

Dat zal de ventilatiemogelijkheden (waarin het GSE systeem zelf wel voorziet) niet bepaald bevorderen. Kennen jullie mogelijkheden / materialen waarmee de ventilatie via de ruimte tussen de tengels / onder de panlatten verbeterd kan worden (afgezien van honderden gaatjes in het materiaal boren :+ )?

Ik zie overigens in de GSE documentatie erg weinig verwijzingen naar ventilatie, zo heb ik nog geen richtlijnen gezien hoe de ventilatie te bevorderen.
Dat kunstof profiel is een vogelweringsprofiel. Hierdoor voorkom je dat vogels en dergdlijke onder de pannen kruipen om hun nestje te bouwen. Zeker met een indak systeem lijkt het me juist wenselijk om genestel onder te pannen te voorkomen aangezien droognesg materiaal makkelijk vlam vat. Dat gezegd hebbende is een vogelwerende voorziening (jammer genoeg) ook opgenomen in het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Deze vraag kun je beter stellen in het juiste topic:
Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic
Dat heb ik overwogen, ik verwacht echter dat het bereik qua ervaringen met bouwmaterialen in dit topic vele malen groter is dan in het in-dak topic (waarvan ik zelf de TS gemaakt heb :+ ). Ik zal het resultaat daar zeker terugkoppelen. En natuurlijk nog bedankt voor het vestigen van de aandacht op mijn 'niche' topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Woody179 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Dat kunstof profiel is een vogelweringsprofiel. Hierdoor voorkom je dat vogels en dergdlijke onder de pannen kruipen om hun nestje te bouwen. Zeker met een indak systeem lijkt het me juist wenselijk om genestel onder te pannen te voorkomen aangezien droognesg materiaal makkelijk vlam vat. Dat gezegd hebbende is een vogelwerende voorziening (jammer genoeg) ook opgenomen in het bouwbesluit.
Vogelwering snap ik 100%. Je ziet dat het bovenste deel wel openingen heeft. Omdat we echter vlakke dakpannen hebben blijft daar effectief niets van over. Als ook het onderste deel geperforeerd zou zijn dan zou dat aanzienlijk meer ventilatie geven. Kortom: ik ben op zoek naar vogelwering welke ook onder platte pannen wat meer ventilatie geeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik heb een link gepost maar een relevante leverancier met dit soort materialen, in het in-dak topic.
bbbrumbrum schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Je bericht staat in de quote. Maar de vogelschroot is kunststof, van Nedsale. Zie dat ze tegenwoordig nog meer keus en combiproducten hebben:
https://www.nedsale.nl/Producten/dakvoet_accessoires
Helaas hebben ze nog geen ventilerende dakvoetcombi. Maar de ventilerende panlatten gaan je mss wel helpen. Heb je mss wat betere detailtekeningen hoe en wat de bedoeling is?

[ Voor 78% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25

[Afbeelding]

Wat je ook nog wel eens ziet, om ventilatie te bevorderen, is dat men de panelen zelf wat hoger monteert. Je kunt dit doen door onder de beugels/rails van het systeem eerst opvulstukken te monteren. Je panelen komen daarmee wat hoger te liggen t.o.v. het dakbeschot.

Nu heb je een vlakke pan, dus je zou moeten kijken of dat esthetisch wenselijk is.

Onderschat de ventilatie niet, je zult niet de eerste zijn waarbij de installatie in vlammen op gaat door een combinatie van factoren, waaronder gebrek aan ventilatie.

Desnoods laat je de vogelschroot/eindprofiel weg, het is toch een zeer vlakke pan, dat maakt hem per definitie al onaantrekkelijker voor vogels.

Als je dan nog een ‘lelijk’ randje over houd kun je die later altijd nog afwerken, indien storend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Afbranden lijkt me nogal overtrokken.
Dat komt over het algemeen door vlambogen door slechte connecties icm geen brandwerende laag tussen panelen en de constructie/isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:03:
Afbranden lijkt me nogal overtrokken.
Dat komt over het algemeen door vlambogen door slechte connecties icm geen brandwerende laag tussen panelen en de constructie/isolatie.
Ja dat klopt, belangrijk bij in-dak is de aandacht die er aan de montage wordt besteed. Dus liever niet de ding-dong-wij gooien-in-een-ochtend- de-panelen-op-je-dak,-zonder-veiligheidborging-want-dat-kost-maar-tijd-types :)

Alle oplossingen uitvoerig bekeken en toch maar voor op-dak gekozen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:47:
Ik heb een link gepost maar een relevante leverancier met dit soort materialen, in het in-dak topic.

[...]

Helaas hebben ze nog geen ventilerende dakvoetcombi. Maar de ventilerende panlatten gaan je mss wel helpen. Heb je mss wat betere detailtekeningen hoe en wat de bedoeling is?
@bbbrumbrum, @Andrehj, @Woody179, @Conrado, @B-lex, bedankt voor de antwoorden. Ik zie dat het antwoord eigenlijk al in het grote in-dak topic stond (heb blijkbaar de laatste posts een beetje gemist), Maar het lijkt me dat het "dubbel vogelschroot" of "vogelmuisschroot" een prima oplossing zou kunnen zijn wat expliciet voor het doel van optimale ventilatie gemaakt lijkt te zijn.

Ik heb intussen de TS in het "grote" in-dak zonnepanelen topic aangepast met de voorgstelde oplossingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYQWK8MAiq5vg2oTRetO87TrU7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgPnrUfEUhfU4A1jHwTMr2UK.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het GSE systeem al op het dak ligt en ze de pannen al aan het leggen zijn is het helaas te laat om nog voor de ventilerende panlatten of verhoogde tengels te gaan. Het lijkt me dat ze het vogelschroot nog wel moeten kunnen vervangen zonder al te grote inspanningen.

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 25-06-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ondertussen een stuk verder met de vloerisolatie. Omdat er pijpen en buizen inkomen, wil ik dat spuiten. Offertes binnen van twee Belgische bedrijven die PUR spuiten en als derde het Nederlandse Isomix, een combi van schuimkorrels en mortel.

Nadeel van Isomix is de Rc-waarde. Die is grofweg de helft van PUR. Nadeel van PUR is weer dat het nooit vlak is en voor vv moet worden geschuurd. Da’s gewoon een berg vuiligheid.
Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20
Conrado schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:47:
Nadeel van PUR is weer dat het nooit vlak is en voor vv moet worden geschuurd. Da’s gewoon een berg vuiligheid. Iemand ervaring hiermee?
Geen ervaring mee maar toen je dat noemde moest ik denken aan dit filmpje:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Nielson schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:57:
[...]
Geen ervaring mee maar toen je dat noemde moest ik denken aan dit filmpje:
Het gaat gelukkig wat professioneler dan dat…. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Conrado schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:47:
Ondertussen een stuk verder met de vloerisolatie. Omdat er pijpen en buizen inkomen, wil ik dat spuiten. Offertes binnen van twee Belgische bedrijven die PUR spuiten en als derde het Nederlandse Isomix, een combi van schuimkorrels en mortel.

Nadeel van Isomix is de Rc-waarde. Die is grofweg de helft van PUR. Nadeel van PUR is weer dat het nooit vlak is en voor vv moet worden geschuurd. Da’s gewoon een berg vuiligheid.
Iemand ervaring hiermee?
Ervaring tja, heb gezien dat het bij ons inderdaad door een Belgische bedrijf gespoten en geschuurd is. Daarbovenop zijn de netten met vloerverwarming geplaatst, waarop de cement gebonden dekvloer gestort is.

Die dekvloer is dus een "zwevende" vloer. En her en der is die in de afgelopen paar jaren wat gaan zakken (tot een cm). Dit kan je zien door de kier die onder de plinten is ontstaan.

Ik zoek de oorzaak van zakken in de isolatie. Maar of het echt zo is, weet ik niet.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRL

MRL

codeneos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Als je hebt hebt opgenomen in je bestek of hebt afgesproken met je aannemer zou ik ook zeker zorgen dat je een energie label krijgt.

Wij hebben het opgenomen in de afspraken met de aannemer dat hij een energie label afgeeft bij oplevering. Ook bij ons is redelijk wat veranderd tijdens de bouw, orgineel hadden we 14 zonnepanelen van 360wp en nu zijn dat 24 geworden van 440wp. Ook hebben gekozen voor zonwerend glas en om constructief redenen waren er dikkere dakplaten nodig met beter isolatie waardes.

We hadden een voorlopige label van A+++ dus ben benieuwd of dat A++++ gaat worden. Dat zou mooi zijn maar ik heb er geen financieel voordeel van, dus als het A+++ blijft ben ik ook blij. Nog altijd beter dan de D-woning die ik nu heb 😎
Helaas hebben we er niets over opgenomen. Ik dacht dat ik als jurist overal wel redelijk bovenop zat, maar ik ben echt links en rechts gebombardeerd met zoveel informatie dat ik hier dan weer niet mee bezig was. We kunnen uiteindelijk een definitief label aanvragen bij de partij die het voorlopige label heeft afgegeven, daar rekenen ze dan wel weer ~500 voor (wat ik ze overigens wel gun, want ze hebben fantastisch meegedacht over hoeveel panelen we precies moesten hebben voor een A++++ label).

We kunnen elkaar de hand schudden; wij gaan ook van een dramatisch label naar een veel beter geïsoleerde woning. Zalig vooruitzicht: niet meer koukleumen in de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
MRL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Helaas hebben we er niets over opgenomen. Ik dacht dat ik als jurist overal wel redelijk bovenop zat, maar ik ben echt links en rechts gebombardeerd met zoveel informatie dat ik hier dan weer niet mee bezig was. We kunnen uiteindelijk een definitief label aanvragen bij de partij die het voorlopige label heeft afgegeven, daar rekenen ze dan wel weer ~500 voor (wat ik ze overigens wel gun, want ze hebben fantastisch meegedacht over hoeveel panelen we precies moesten hebben voor een A++++ label).

We kunnen elkaar de hand schudden; wij gaan ook van een dramatisch label naar een veel beter geïsoleerde woning. Zalig vooruitzicht: niet meer koukleumen in de winter!
Je aannemer heeft een voorlopig label afgegeven?
En bouw je sleutelklaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46
Nog een puntje waar je rekening mee moet houden is de spiegel. We hebben nu nog hetzelfde model in onze badkamer hangen, alleen is de opbouw aan de achterkant nogal gevoelig voor vocht. (en laat de badkamer nu een vrij vochtige ruimte zijn) Met als gevolg dat de laag achterop de spiegel begon te oxideren aan de zijkanten. Dat noemen ze ook wel "weer in je spiegel" Dat krijg je niet weg. Nu hangt onze spiegel totaal niet in de buurt van de douche of het bad. Jouw spiegel hangt er praktisch naast. Hou de zijkanten dus goed in de gaten.

Ondertussen hebben we onder garantie al een nieuwe spiegel gekregen, ik moet hem alleen nog even ophangen. Alleen ik kom een handje te kort. Ik klus graag, maar met iets van glas in mijn handen word ik altijd extra zenuwachtig. (familielid kan 2 vingers nooit meer gebruiken door een glasplaat die haar hangen brak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09

[Afbeelding]

Je onderste pan lijkt niet in dezelfde stand te liggen. Als je daar een extra latje onder zet komt ie wat hoger en komt er meer ruimte onder de pan zodat ook je vogelwering gaat ventileren (dat lijkt nu niet het geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Conrado schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:21:
We zijn bezig met de buitenjaloezieën te kiezen. We gaan voor jaloezieën die in de gevel weggewerkt zijn.

[Afbeelding]

Er zijn eigenlijk twee aanbieders: Warema en Roma. Van beiden hebben we nu aanbiedingen, die nog geen 100 euro voor de complete huis uit elkaar liggen. Dat verbaast me wel wat, omdat ik op (Duitse) fora lees dat Roma de duurste van de twee zou zijn.

Wie weet de verschillen tussen beiden merken?
Ik heb nu 2 offertes waar bij mij wel veel verschil in zit qua prijs.

Met Roma kom ik uit op: € 10.258
Warema kom ik uit op: € 7.405

Beide leveranciers zijn bekend met het inbouwen in de gevel van de jaloezieën.

Ben jij er al verder mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Jazeker!

Ik heb ondertussen nog twee offertes van Warema binnen, die een stuk goedkoper waren. Totdat ik de verschillen ontdekte.
Ik heb drie grote ramen (> 4 m) en bij zowel Roma als Warema is de maximale breedte 4 meter. Breder kan wel, maar op speciale aanvraag want als je breder gaat kan het gaan klapperen en zo. Goedkope aanbieders beweren dat dat in de praktijk wel meevalt en bieden dus een breedte in één stuk aan. Daarnaast bleken de goedkope aanbieders verticale trekdraad als geleiding te gebruiken, en niet een rails.

De originele Warema aanbieder had dat allemaal goed uitgedacht: rails als geleiding, keurig gesplitst in stukken kleiner dan < 3 meter, aparte motoren, en alu afwerking afwerking in kleur tussen de rails en het kozijn. Kortom, precies wat we voor ogen hebben :)

Roma viel bij voorbaat af, omdat beide verkopers - op één wacht ik nog steeds op een offerte - geen idee hadden hoe een inbouwsysteem in elkaar zit. Ik heb niet de behoefte om als proefkonijn te fungeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Conrado schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:48:
[...]

Jazeker!

Ik heb ondertussen nog twee offertes van Warema binnen, die een stuk goedkoper waren. Totdat ik de verschillen ontdekte.
Ik heb drie grote ramen (> 4 m) en bij zowel Roma als Warema is de maximale breedte 4 meter. Breder kan wel, maar op speciale aanvraag want als je breder gaat kan het gaan klapperen en zo. Goedkope aanbieders beweren dat dat in de praktijk wel meevalt en bieden dus een breedte in één stuk aan. Daarnaast bleken de goedkope aanbieders verticale trekdraad als geleiding te gebruiken, en niet een rails.

De originele Warema aanbieder had dat allemaal goed uitgedacht: rails als geleiding, keurig gesplitst in stukken kleiner dan < 3 meter, aparte motoren, en alu afwerking afwerking in kleur tussen de rails en het kozijn. Kortom, precies wat we voor ogen hebben :)

Roma viel bij voorbaat af, omdat beide verkopers - op één wacht ik nog steeds op een offerte - geen idee hadden hoe een inbouwsysteem in elkaar zit. Ik heb niet de behoefte om als proefkonijn te fungeren :)
Oke wat is jouw advies dan, ons grootste raam is net 380cm breed. Ik vind kabelbegeleiding mooier, als de jaloezieën dan omhoog zijn zie je alleen een kabel.

Maar is het voor mij dan verstandig om een rail te doen?
Ik moet mij hier zelf nog in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Jeroenon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:20:
Oke wat is jouw advies dan, ons grootste raam is net 380cm breed. Ik vind kabelbegeleiding mooier, als de jaloezieën dan omhoog zijn zie je alleen een kabel.
Nou ik adviseer niet, ik ben ook maar consument :)

Bij een breed raam heb ik steeds 'iets' in het midden om de lamellen te geleiden. Daar kies ik (ook) voor een draad. Aan de zijkanten heb ik een rail, maar die is bij mij ingebouwd in het stucwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Laatst online: 19:29
gumtree schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Ondertussen hebben we onder garantie al een nieuwe spiegel gekregen, ik moet hem alleen nog even ophangen. Alleen ik kom een handje te kort. Ik klus graag, maar met iets van glas in mijn handen word ik altijd extra zenuwachtig. (familielid kan 2 vingers nooit meer gebruiken door een glasplaat die haar hangen brak)
Daarom dus altijd snijbestendige handschoenen dragen als je met glas oid. gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Prutsertje13 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:07:
Daarom dus altijd snijbestendige handschoenen dragen als je met glas oid. gaat werken.
Basisset voor klussen en bouwen: veiligheidsschoenen, -bril, geluidsbescherming, beschermende kleding, en de juiste handschoenen. Helm indien nodig. Ik draag continu handschoenen op de bouw; stevige voor het zwaardere werk, antisnij voor zagen, glas e.d. en montagehandschoenen voor het fijne werk. De investering is peanuts als je aan de mogelijke gevolgen denkt.

Ik bouw meteen team van ZZPér en het valt me op hoe veiligheid daar ingestampt is: Altijd beschermende werkkleding, afschermen van gaten in de vloer, zekeren van ladders, plaatsen van railing en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Afgelopen wee kreeg ik een email van de aannemer waarin stond dat ons huis 6 juli wordt opgeleverd (joepie!).
In de email stond echter ook dit: "De vuil en schoonwaterriolering nog door u aangesloten dient te worden op het hoofdriool".

Dit verbaasde mij, ik had verwacht dat dit gewoon door de aannemer wordt gedaan.
De definitieve nutsaansluiting is inmiddels gedaan, dus aanvoer van water en elektriciteit is geregeld.
Toen ik dit vroeg was de reactie: "Dat kun je laten doen door elke grondwerker, dat stelt niet zo veel voor".

Nou vind ik het op zich niet erg om dit te gaan regelen met de grondwerker die meteen na de oplevering voor ons aan de slag gaat, maar ik had dit niet verwacht. Wat is jullie mening/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 23:05
Volgens mij realiseert de aannemer dit altijd bij nieuwbouw. Lijkt me een beetje gek dat dit bij de koper komt te liggen. Heb je geen bestek of technische omschrijving waar dit staat omschreven? Ik weet dat bij ons de gemeente dit altijd aansluit maar het kan zijn dat dit per gemeente verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32
DutchAddick schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:14:
Afgelopen wee kreeg ik een email van de aannemer waarin stond dat ons huis 6 juli wordt opgeleverd (joepie!).
In de email stond echter ook dit: "De vuil en schoonwaterriolering nog door u aangesloten dient te worden op het hoofdriool".

Dit verbaasde mij, ik had verwacht dat dit gewoon door de aannemer wordt gedaan.
De definitieve nutsaansluiting is inmiddels gedaan, dus aanvoer van water en elektriciteit is geregeld.
Toen ik dit vroeg was de reactie: "Dat kun je laten doen door elke grondwerker, dat stelt niet zo veel voor".

Nou vind ik het op zich niet erg om dit te gaan regelen met de grondwerker die meteen na de oplevering voor ons aan de slag gaat, maar ik had dit niet verwacht. Wat is jullie mening/ervaring?
Hangt er maar net vanaf hoe/wat je afspreekt. Bij ons konden we er voor kiezen om het te laten doen a € 1500,-.
Dat vonden we te duur en dus gingen we het zelf regelen. Uiteindelijk hebben ze het gewoon aangesloten en hebben wij er niets voor betaald... Het stelt echt niets voor, maar als je los moet regelen, heb je de totale kosten, met machines en paar manuren werk.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
DutchAddick schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:14:

Hier wordt dat door de gemeente geregeld, die schakelt daarvoor een aannemer in. Uiteraard stuurt de gemeente vervolgens wel een rekening (€810). De afspraak met de gemeente heb ik in overleg met de aannemer zelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Het zat bij ons in de prijs. Zou eingelijk ook verwachten dat je aannemer dit voor je regelt.

Het stuk moest toch open voor de waterleding electra kabel en media. Daarnaast zijn er direct de buizen voor de HWA aangesloten op de infiltratie kratten, deze waren wel als extra in de aanneemsom opgenomen (€1500 meeden ik)

[ Voor 56% gewijzigd door ranzige pad op 30-06-2023 07:34 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Vind het ook raar dat het na oplevering pas geregeld wordt. Je wilt toch je wc testen of alles weg spoelt en nergens een lekkage is voor je oplevering?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32
RoelsRules schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:44:
Vind het ook raar dat het na oplevering pas geregeld wordt. Je wilt toch je wc testen of alles weg spoelt en nergens een lekkage is voor je oplevering?
Dat zijn 2 verschillende dingen. De aansluiting is gedaan door de aannemer omdat de mensen toch bezig waren. (zelfbouw, geen projectbouw). Anders hadden we het zelf gedaan of met machine van de hovenier.

De oplevering is pas veel later geweest. Aansluiten van riool e.d. was zeker niet laatste wat de aannemer gedaan heeft.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Loft schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Dat zijn 2 verschillende dingen. De aansluiting is gedaan door de aannemer omdat de mensen toch bezig waren. (zelfbouw, geen projectbouw). Anders hadden we het zelf gedaan of met machine van de hovenier.

De oplevering is pas veel later geweest. Aansluiten van riool e.d. was zeker niet laatste wat de aannemer gedaan heeft.
Ik doelde meer op de vraagsteller :)
Bij ons heeft de aannemer het ook gewoon geregeld (ook zelfbouw). Oplevering was maanden later.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik vond het ook vreemd, zeker als het pas een week voor oplevering wordt gemeld. En de gemeente doet verder ook niks, ze hebben de aansluiting een halve meter op de kavel gelegd. Maar goed, we hebben al een grondwerker dus ik ga hem vragen of hij dit ook kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

DeBaroN schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Je aannemer heeft een voorlopig label afgegeven?
En bouw je sleutelklaar?
Ja, het voorlopige label staat geregistreerd bij RVO, maar zal niet definitief worden gemaakt door de aannemer.

We bouwen sleutelklaar inderdaad (gisteren gehoord dat de schouw en oplevering in juli plaatsvinden, super enthousiast!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:25

Case_C

[Team Carrack]

MRL schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Ja, het voorlopige label staat geregistreerd bij RVO, maar zal niet definitief worden gemaakt door de aannemer.

We bouwen sleutelklaar inderdaad (gisteren gehoord dat de schouw en oplevering in juli plaatsvinden, super enthousiast!)
Tip, laat ze dan wel een compleet bouwdossier opleveren waarmee je ook een definitief label kan aanvragen.
Afleverbonnen isolatie, foto's, installatietekeningen, verklaringen, bouwbesluitberekeningen etc.

Luchtdichtheidsmeting als ze dat doen? Wel benieuwd wat voor scores daarop hier langskomen :P .
Hoort tegenwoordig 0,40,6 of lager te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Case_C op 30-06-2023 19:13 . Reden: correctie waarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Case_C schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Tip, laat ze dan wel een compleet bouwdossier opleveren waarmee je ook een definitief label kan aanvragen.
Afleverbonnen isolatie, foto's, installatietekeningen, verklaringen, bouwbesluitberekeningen etc.

Luchtdichtheidsmeting als ze dat doen? Wel benieuwd wat voor scores daarop hier langskomen :P .
Hoort tegenwoordig 0,4 of lager te zijn.
Hele goede tip, dankje! We hebben echt een grandioos fijne begeleider/contactpersoon. Deze week schoot me te binnen dat we nooit hebben nagedacht over deurbeslag, kon allemaal nog geregeld worden. Kan me zo voorstellen dat hij ook met dit verzoek meegaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
MRL schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Je staat dan gewoon in je recht om het te eisen van de aannemer dit door hun definitief te laten maken.
Case_C schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Hoort tegenwoordig 0,4 of lager te zijn.
Beetje aannemer bouwt zo'n dossier helemaal netjes op natuurlijk en hoort dan zoals eerder gezegd ook het energielabel af te geven.
En de eis voor de luchtdichtheidsmeting is 0.6 toch?

[ Voor 41% gewijzigd door DeBaroN op 30-06-2023 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:25

Case_C

[Team Carrack]

DeBaroN schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:46:
[...]
Je staat dan gewoon in je recht om het te eisen van de aannemer dit door hun definitief te laten maken.

[...]
Beetje aannemer bouwt zo'n dossier helemaal netjes op natuurlijk en hoort dan zoals eerder gezegd ook het energielabel af te geven.
Excuus, inderdaad :P , haalde eigen eisen en BB door elkaar. 8)7 We zetten 'm voor het voorlopig label op 0,4 dat is een waarde die makkelijk te halen valt. Bij definitief word die door de partij die het energielabel maakt opgemeten.

Moet wel zeggen dat het een proef is die voor de bouwer de kwaliteit van bouw op bouw verbeterd, gezien je woning toch een "score" krijgt. Blijft dan uitdagend om met elke oplevering lager te zitten :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

DeBaroN schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:46:
[...]

[...]

Ik zal het ze vragen, tot nu toe hebben ze alles piekfijn in orde en ik kan me zo voorstellen dat heel veel informatie nog prima te achterhalen is. Toch vraag ik me af: zijn veel dingen niet ook heel moeilijk te checken zonder de papieren? Je ziet bijvoorbeeld niet meer wat voor isolatiemateriaal in de spouw zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
MRL schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Ik zal het ze vragen, tot nu toe hebben ze alles piekfijn in orde en ik kan me zo voorstellen dat heel veel informatie nog prima te achterhalen is. Toch vraag ik me af: zijn veel dingen niet ook heel moeilijk te checken zonder de papieren? Je ziet bijvoorbeeld niet meer wat voor isolatiemateriaal in de spouw zit.
Hadden ze foto's moeten maken tijdens de bouw. Hoort bij het dossier maken. Want ze moeten een label afgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 01-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Op internet lees ik wisselende verhalen over het volgende; binnenkort wordt de cementdekvloer bij ons aangebracht. In de badkamer is voor een deel vloerverwarming aangelegd op wapeningsnetten. In de opdracht van de leverancier van de cementdekvloer heb ik laten opnemen dat zij overal nog een extra wapeningsnet 3-100 aanbrengen (ter plekke van de vloerverwarming komt deze dus op de vloerverwarmingsbuizen te liggen). Ik ben in de veronderstelling dat het afdoende is om deze wapeningsnetten in de badkamer te aarden. Het lijkt mij erg overdreven om nog een extra aardingsmat aan te brengen.

Klopt mijn veronderstelling?
Pagina: 1 ... 260 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic