Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 261 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.281 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
Rien43 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:28:
Op internet lees ik wisselende verhalen over het volgende; binnenkort wordt de cementdekvloer bij ons aangebracht. In de badkamer is voor een deel vloerverwarming aangelegd op wapeningsnetten. In de opdracht van de leverancier van de cementdekvloer heb ik laten opnemen dat zij overal nog een extra wapeningsnet 3-100 aanbrengen (ter plekke van de vloerverwarming komt deze dus op de vloerverwarmingsbuizen te liggen). Ik ben in de veronderstelling dat het afdoende is om deze wapeningsnetten in de badkamer te aarden. Het lijkt mij erg overdreven om nog een extra aardingsmat aan te brengen.

Klopt mijn veronderstelling?
De wapening van de vloer aarden is ook toegestaan. Zolang de diameter maar minimaal 2,5mm is.
Maar uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van degene die het aanlegt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

evol

hello world

Vandaag was ik bij onze woning in aanbouw en het volgende viel me op bij vrijwel alle kozijnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPe0dwsomK7ukr9iRpJqqhVNryI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZnBhRCCfHC44iruwUs6rk03.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat die schroef daar doet en waarom die er nog zit?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Wat zijn die doosjes rechts in je meterkast? Dat lijken netwerkaansluitingen, maar was een patchpaneel dan niet logischer geweest?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2023 19:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
Andrehj schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Wat zijn die doosjes rechts in je meterkast? Dat lijken netwerkaansluitingen, maar was een patchpaneel dan niet logischer geweest?
Aangezien er camera’s op staat zal het inderdaad wel om netwerkaansluitingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:34
evol schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:00:
Vandaag was ik bij onze woning in aanbouw en het volgende viel me op bij vrijwel alle kozijnen:

[Afbeelding]

Iemand een idee wat die schroef daar doet en waarom die er nog zit?
Ik heb net een Stars Wars film gezien; het is geen <restriction bolt>(?)
Kunststof kozijnen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

evol

hello world

natural colour schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:09:
[...]

Ik heb net een Stars Wars film gezien; het is geen <restriction bolt>(?)
Kunststof kozijnen?
Houten kozijnen.
Het blijkt een KOMO certificering te zijn die daar zit. Weer wat geleerd.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30
We hebben in één dag een dak :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb voor een pasdak gekozen, waarbij de dakplaten bij Isbouw de dakplaten op maat maakt en van alle extra's - zoals de overstekken-bevestigingen en de dakvensters - voorziet..
Vanuit mijn sketch-up model heb ik het dak aangeleverd. Dat is door hen uitgewerkt tot de juiste set dakplaten en in de onderstaande schets heb ik mijn model en de CAD van Isobouw over elkaar gelegd ter controle. Daarna is het gewoon één groot bouwpakket leggen :)

Members only:

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
Ze moeten nog wel een paar gaten zagen zo te zien. Maar mooie snelle manier! Voor onze dakrenovatie staat 4 weken gepland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Jannibal23 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 00:01:
Ze moeten nog wel een paar gaten zagen zo te zien.
Alle verstevigingen zitten al in de platen, echter de gaten zaag je er pas later in. Ten eerste is dit veiliger voor de dakdekkers én is de exacte locatie natuurlijk ook afhankelijk van de ligging van de pannen. Niet alles in de bouw kunt je op voorhand met CAD bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44
Conrado schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:11:
We hebben in één dag een dak :)

***members only***

Ik heb voor een pasdak gekozen, waarbij de dakplaten bij Isbouw de dakplaten op maat maakt en van alle extra's - zoals de overstekken-bevestigingen en de dakvensters - voorziet..
Vanuit mijn sketch-up model heb ik het dak aangeleverd. Dat is door hen uitgewerkt tot de juiste set dakplaten en in de onderstaande schets heb ik mijn model en de CAD van Isobouw over elkaar gelegd ter controle. Daarna is het gewoon één groot bouwpakket leggen :)

***members only***
De overstekken zien er relatief flimsy uit is dat normaal bij een woning? het heeft natuurlijk niets te dragen behalve de pannen maar met wind of iets is dit verder oke dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Aurum schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:15:
De overstekken zien er relatief flimsy uit is dat normaal bij een woning? het heeft natuurlijk niets te dragen behalve de pannen maar met wind of iets is dit verder oke dan?
Dat is allemaal al lang uitgedacht, zie Isobouw SlimFix Flex :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:34:
Alle verstevigingen zitten al in de platen, echter de gaten zaag je er pas later in. Ten eerste is dit veiliger voor de dakdekkers én is de exacte locatie natuurlijk ook afhankelijk van de ligging van de pannen. Niet alles in de bouw kunt je op voorhand met CAD bepalen :)
Dat ging bij onze scharnierkap toch anders. Bij ons zijn de dakramen precies tov de pannen (en de zonnepanelen) uitgerekend, en de gaten zaten ook al precies op de juiste plek in het dak. In het werk is daar niks meer uitgezaagd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:44

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ook wij zijn vorige week ingeloot voor een kavel (omgeving Deventer). Gezien ons budget en wensen kiezen we voor een catalogus woning.
Over 2 weken al 2 afspraken staan met regionale bouwers, maar ik wilde hier ook het balletje opgooien. Heeft iemand nog tips voor bouwers in Overijssel? @Nuevocasa, ik meende vele pagina's terug te lezen dat jij nog wel iets wist in ut Oosten? ;)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:56:
Dat ging bij onze scharnierkap toch anders. Bij ons zijn de dakramen precies tov de pannen (en de zonnepanelen) uitgerekend, en de gaten zaten ook al precies op de juiste plek in het dak.
Ja, dat klopt :)
Een scharnierdak is een zelfdragende constructie. Die wordt helemaal in CAD bedacht. In ons geval is er geen zelfdragende constructie nodig, een scharnierdak was dan ook simpelweg te duur.

Members only:

De dakplaten zijn duidelijk minder sterk en moeten ondersteund worden. Ze liggen op de hoofdbouw niet tegen gordingen aan, maar worden door het betonnen zoldervloer afgesteund. Nadeel van dakplaten is dat ze letterlijk naast elkaar op een bestaande schuine zijde liggen. Alle toleranties die je hebt - de bouwwereld denkt in centimeters, niet in (tienden van) millimeters - verplaatsen de platen iets. Daarnaast, de bovenzijde van de dakramen grenzen aan de zolderplafond, dat moet ook mooi passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Laatst online: 15-09 12:03
The GUI schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:12:
Ook wij zijn vorige week ingeloot voor een kavel (omgeving Deventer). Gezien ons budget en wensen kiezen we voor een catalogus woning.
Over 2 weken al 2 afspraken staan met regionale bouwers, maar ik wilde hier ook het balletje opgooien. Heeft iemand nog tips voor bouwers in Overijssel? @Nuevocasa, ik meende vele pagina's terug te lezen dat jij nog wel iets wist in ut Oosten? ;)
Members only:

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:54
Stap voor stap gaan we naar het eind... lange weg en ook niet alles gaat even soepel maar we komen er wel. De steigers zijn voor het huis weg en het hout zit tegen de gevel. Vandaag of morgen zit ook het hout tegen de achtergevel en dan kan ook daar de steiger weg en dan als laatste stukje de zijgevel. Morgen verhuizen 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jdc1alfV0V3FT36fO5uu3TX-0_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV76mt9Av4g7n4Pplzf56yRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CRyEuhN83reU4O-In3kzEoIAbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWL87FddF6z7uk6I3rb6HCMp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Bs583dvePa_rR2R6pI1uzEA1O0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhWygrFZ6q1IlfhIR7U54NuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7-P-GsLbhXLig9Wb8fPNIHo63I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfT0fTt8FqUB8BRuU3MmXYLL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n51SQIoDeGv1t5g0eszns_0hoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7SCk0Zd1wPlL4VEj7V7pZ4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU4TxFMZy4spehijQ95EmNK1PIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKEc4AQUKns1Bk8QwOoD9PpY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Wij laten op dit moment een twee-onder-een-kapwoning bouwen door Poppink uit Fleringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:52
FreezingPixels schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 06:55:
Stap voor stap gaan we naar het eind... lange weg en ook niet alles gaat even soepel maar we komen er wel. De steigers zijn voor het huis weg en het hout zit tegen de gevel. Vandaag of morgen zit ook het hout tegen de achtergevel en dan kan ook daar de steiger weg en dan als laatste stukje de zijgevel. Morgen verhuizen 8)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf, maar ook typisch zo’n woning die pas echt uit de verf komt als de tuin af is. Ik ben heel benieuwd naar het totaal plaatje tzt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
big bang schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:16:
[...]

Heel gaaf, maar ook typisch zo’n woning die pas echt uit de verf komt als de tuin af is. Ik ben heel benieuwd naar het totaal plaatje tzt.
Thanks! En ja eens, de tuin moet t straks echt afmaken. Gaat helaas nog wel even duren voordat het er echt af af uitziet. Hopelijk binnenkort de oprit en het grondwerk en daarna maar eens kijken naar de rest van de tuin. De to-do lijst is nog heeeeeeel lang :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:40
Bouwbedrijf Vosman in Raalte. Heeft veel gebouwd in Deventer Vijfhoek, in de nieuwbouwwijken Spijkvoorderhout en Spijkvoorderenk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 21:44

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Matadores schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Bouwbedrijf Vosman in Raalte. Heeft veel gebouwd in Deventer Vijfhoek, in de nieuwbouwwijken Spijkvoorderhout en Spijkvoorderenk.
Thanks, dat was een van de twee partijen waar we al een afspraak mee hebben gemaakt :)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:40
The GUI schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Thanks, dat was een van de twee partijen waar we al een afspraak mee hebben gemaakt :)
Wij zijn bij Vosman Raalte en Brummelhuis Deventer geweest. Uiteindelijk hadden we een betere klik met Vosman.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Goedenavond allemaal,

Vandaag weer een mooie mijlpaal bereikt, de tekeningen van de woning zoals het gebouwd moet worden zijn klaar! Wat details zoals draairichtingen van deuren en elektra wordt nog aan gewerkt. Na heel wat stoeien met het ontwerp en de indeling van de woning zijn we blij met het resultaat, ben benieuwd wat jullie vinden. Week 36 van dit jaar gaat de bouw hopelijk starten, onderstaand een kleine impressie van wat het moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz58tByF06_YONDquGeoo0q7F4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po6vNez7fg9NnaeRnvtG8zpl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIdfBp7GmXGBK1hWUOsX8sZt5Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aIKi5Zu3boCyh5NOGejz2an.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9HRH6gde2z1GwlkavsyWjVArRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/565UvFmvptZVq3t3Upz7zGJb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuUXz9etmbZjO4gRyE37UHcJhcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlD8qEzFtwynQUjtOEodPk9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8gjbgSFog1Sx4jZpNqJpriUZhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BT9sVfPGQEI9IpCJKrBwjMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTbYAMUJmv4Qe2WhpDDSUlG2nK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NucMUPyd9sVJTgXHlQ6Teab.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdhpITagdFgk5MEvDeVvpN2Zypk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q36A86tQpM0pLfmVcqKePSkZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Lwent op 07-07-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Lwent schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:23:
Na heel wat stoeien met het ontwerp en de indeling van de woning zijn we blij met het resultaat, ben benieuwd wat jullie vinden.
Steeds relevanter: Wat doe je aan zonwering? Je hebt nu (eenmalig) de kans om dat hartstikke mooi in het geheel te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Goedenavond allemaal,

Vandaag weer een mooie mijlpaal bereikt, de tekeningen van de woning zoals het gebouwd moet worden zijn klaar! Wat details zoals draairichtingen van deuren en elektra wordt nog aan gewerkt. Na heel wat stoeien met het ontwerp en de indeling van de woning zijn we blij met het resultaat, ben benieuwd wat jullie vinden. Week 36 van dit jaar gaat de bouw hopelijk starten, onderstaand een kleine impressie van wat het moet worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
WTW aan/afvoer zijn hele lage panmodellen neem ik aan? Waarom niet onder de panelen of op het andere dakvlak?

Edit: eensch met @Andrehj

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:52:
WTW aan/afvoer zijn hele lage panmodellen neem ik aan? Waarom niet onder de panelen of op het andere dakvlak?
Goed gezien. Die pijpen gaan schaduw op de panelen opleveren, en kunnen beter op de zijvlakken van het dak.
Aan- en afvoer onder de panelen zou ik nooit doen.

Aanvoer hoort eigenlijk in een noordgevel, of anders op een noorddak. Onder de panelen geeft (in de zomer) veel te hete lucht, waardoor je woning nog harder opwarmt dan ie nu al doet.

Afvoer onder de panelen is ook niet handig, want dat wordt een ijsmassa in de winter, als het vocht uit je binnenlucht onder je panelen vastvriest.

Voor meer WTW-specifieke tips is er een eigen topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 07-07-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat details zoals draairichtingen van deuren en elektra wordt nog aan gewerkt. Na heel wat stoeien met het ontwerp en de indeling van de woning zijn we blij met het resultaat, ben benieuwd wat jullie vinden.
Even wat opmerkingen over de techniek:
- Laat een lichtplan maken. Nu heeft de elektricien waarschijnlijk wat ingetekend. Goed lichtplan - niet bij een winkel die het gebruikt hun assortiment te verkopen - is het geld meer dan waar.
- WTW luchtverdeling BG lijkt me niet helemaal juist, het mist behoorlijk wat delen van de ruimte.
- De koker voor WTW lijkt me tè krap.
- Wat komt er onder de trap te zitten en hoe is dat met geluidsisolatie opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Goedenavond allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie notaris woning!

Net als @Conrado aangeeft lijkt de WTW verdeling op de beganegrond wat uit balans, vraag (of verplicht) je installateur advies te vragen bij de WTW fabrikant zoals Zehnder. Je krijgt dan een duidelijk advies terug over de WTW buizen en positie van de ventielen. Als je last snel last hebt van droge lucht zorg er dan ook voor dat de je EHR WTW neemt inplaats van een WHR WTW. EHR is (bij Zenhder) een WTW met een emphatie wisselaar die de lucht vochtigheid in balans probeert te houden. Bij aanschaf is het verschil tussen een WHR of EHR versie klein maar als je achteraf het EHR element moet kopen kost je dat al snel 1000 tot 1500 euro.

Het lichtplan ziet er wat vreemd in combinatie met hoe nu de meubels getekend zijn. Twee spots boven de bank en de drie spots net niet gecentreerd boven de eettafel ogen wat vreemd. Omdat je waarschijnlijk een broedplaatvloer krijgt voor als eerste verdiepingsvloer zou ik echt goed bedenken waar je lampen of spots wilt plaatsen voor dat de bouw begint. Tijdens de bouw lichtpunten verplaatsen of toevoegen is stressvol en grote kans dat je aannemer er op dat moment geen zin meer een heeft omdat de vloer (tekening) opnieuw moet worden gekeurd voordat die in productie kan.

Wat betreft de verdiepingsvloer, waarom geen raam in de tweede badkamer? Een raam in de badkamer is fijn vanwege het natuurlijke licht en de mogelijkheid wat te luchten.

De hoofdbadkamer ziet er erg gaaf uit, maar zelf zou ik de deur dichter tegen de buiten muur aan plaatsen zodat je een mooie dubbelen wastafel kan plaatsen, nu is oogt het toch wat vreemd met twee kleine wastafels aan weerszijden van de deur. Vind de positie van het toilet en het bankje in de douch wel heel gaaf bedacht.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:36
Ik heb er echt 0 verstand van maar is het niet logischer om het bed en de inloopkast om te draaien? Nu moet je altijd via de inloopkast lopen om bij de badkamer te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
SlayaStone schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:35:
Ik heb er echt 0 verstand van maar is het niet logischer om het bed en de inloopkast om te draaien? Nu moet je altijd via de inloopkast lopen om bij de badkamer te komen.
Wellicht maar net wat je zelf fijn vindt. Ik zou het ook zo doen, in de slaapkamer binnenlopen via inloopkast naar badkamer. Je kleding (en wellicht reserve handdoeken enz) ligt ook in de inloopkast.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Conrado
Even geen SketchUp naar 3D AutoCAD gedoe, maar old school vakmanschap voor het storten van een betonnen trap. Gewoon even het trapprofiel op de muur uittekenen, bekisting timmeren en storten :)

Members only:

Onder de trap is een berg ruimte en daar komt o.a. de vuilwaterpomp voor het riool in de kelder en de waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Goedenavond allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi huis!

Ik zie alleen niet zo snel utp-punten voor je wifi-punten? Goed om daar ook alvast goed over na te denken, zodat je die onzichtbaar en op logische plekken kan opzetten (bv bij ons in de trapkast op de begane, en achter/in kastje op de 1e verdieping. Nergens van die lelijke ufo s in zicht ;)

En loze leidingen voor je zonwering meenemen, of eigenlijk beter zonwering direct in de bouw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 18:08
kepler schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Mooi huis!

Ik zie alleen niet zo snel utp-punten voor je wifi-punten? Goed om daar ook alvast goed over na te denken, zodat je die onzichtbaar en op logische plekken kan opzetten (bv bij ons in de trapkast op de begane, en achter/in kastje op de 1e verdieping. Nergens van die lelijke ufo s in zicht ;)
Maar zeker wel type d ventatie en rookmelders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Ventilatieroosters heb je ook instucbaar, kunnen ook in wand of vloer, onder/boven/achter kasten ed daar kun je nog wel creatief mee zijn, maar rookmelders blijft wel een dingetje idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Deleon78 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Voor de ventilatie hebben we 'design' ventielen, zien er al een stuk beter uit. Ik kwam er later pas achter dat je idd ook de ventielen kan vervangen door veel minder zichtbare oplossingen, maar dat was volgens mij ook heel duur :D

Rookmelders inderdaad, maar dat is ook veiligheid en kan je weinig aan doen. Voor een volgende huis ga ik kijken of daar andere oplossingen voor zijn.

Door na te denken over de acces-points locaties, ben ik iig drie van de punten al kwijt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

kepler schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:02:
[...]

Voor de ventilatie hebben we 'design' ventielen, zien er al een stuk beter uit. Ik kwam er later pas achter dat je idd ook de ventielen kan vervangen door veel minder zichtbare oplossingen, maar dat was volgens mij ook heel duur :D

Rookmelders inderdaad, maar dat is ook veiligheid en kan je weinig aan doen. Voor een volgende huis ga ik kijken of daar andere oplossingen voor zijn.

Door na te denken over de acces-points locaties, ben ik iig drie van de punten al kwijt d:)b
Instucbare ventielen zijn niet per sé heel duur.
Ook niet goedkoop, maar voor rond de € 80 per stuk heb je veel keuze.

Rookmelders van Jalo vind ik zelf heel mooi. Ze zijn alleen technisch nog niet heel erg geavanceerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.cadeauxperts.nl/wp-content/uploads/2014/10/Jalo-Kupu_rookmelders.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Rzaan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Instucbare ventielen zijn niet per sé heel duur.
Ook niet goedkoop, maar voor rond de € 80 per stuk heb je veel keuze.

Rookmelders van Jalo vind ik zelf heel mooi. Ze zijn alleen technisch nog niet heel erg geavanceerd.

[Afbeelding]
De meeste bekende zijn de Pradovent ventielen, te koop vanaf 99 euro excl. BTW. Dan zit je op een slordige 120 euro per ventiel. En waarschijnlijk heb je dan nog bijpassend stucprofiel nodig van 36 euro per stuk, all in moet je dan rekenen op 150 euro per ventiel.

Een design ventiel van Zehnder kost max c.a. 35 euro. Snelle rekensom voor een gemiddelde type-d ventilatie zit je bij 25 ventielen op 3750 euro met de Pradovents vs 875 euro voor een design ventielen van Zehnder.

Afbeeldingslocatie: https://prado.eu/wp-content/uploads/2022/02/pradovent-2.png

Uiteraard kan je de Pradovents ook voorzien van bijvoorbeeld een spot zodat het ventiel helemaal weg valt in het ontwerp van de ruimte.

Wij hebben er zelf vanaf gezien, in ons geval was de meer prijs 3500 euro voor alleen de ventielen. En omdat het plafond (breedplaat) er al in zit was er geen mogelijkheid om er spots of iets anders in aan te leggen want geen elektra.

[ Voor 14% gewijzigd door codeneos op 09-07-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rzaan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:09:

[Afbeelding]
Rookmelders moeten aan het bouwbesluit en NEN2555 voldoen, en dat doen deze - zover ik kan zien - niet.

Rookmelders die dat wel hebben, lijken vooral op prijs te concurreren. Design is ondergeschikt. Ik ken ook geen rookmelders die mooi blijven, ze lijken allemaal te vergelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Conrado schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:53:
[...]

Rookmelders moeten aan het bouwbesluit en NEN2555 voldoen, en dat doen deze - zover ik kan zien - niet.

Rookmelders die dat wel hebben, lijken vooral op prijs te concurreren. Design is ondergeschikt. Ik ken ook geen rookmelders die mooi blijven, ze lijken allemaal te vergelen.
Volgens mij is NEN2555 niet iets waar de rookmelder zelf een certificaat voor krijgt maar heeft het ook met de installatie zelf te maken. Wat betreft de melder moet die zover ik kan lezen voldoen aan de volgende punten:
1) Optische rookmelder hebben
2) Een bedrade installatie hebben op 230v
3) Een backup batterij of accu hebben
4) Aan de EU norm voldoen en certificeert zijn

En dan heeft het ook nog met de plaats van installatie te maken of je wel of niet NEN2555 gecertificeerd bent.

Wat betreft de Kupa Jako Kupu melder, die heeft in ieder geval geen bedrade installatie mogelijkheid dus dan kan je volgens mij nooit aan NEN2555 voldoen. Daarbij vindt ik het zelf ook niet perse een heel mooi ontwerp. Ik zou het al een winst vinden als die dingen niet zo geel zouden uitslaan naar een paar jaar aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
codeneos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:50:
[...]

De meeste bekende zijn de Pradovent ventielen, te koop vanaf 99 euro excl. BTW. Dan zit je op een slordige 120 euro per ventiel. En waarschijnlijk heb je dan nog bijpassend stucprofiel nodig van 36 euro per stuk, all in moet je dan rekenen op 150 euro per ventiel.

Een design ventiel van Zehnder kost max c.a. 35 euro. Snelle rekensom voor een gemiddelde type-d ventilatie zit je bij 25 ventielen op 3750 euro met de Pradovents vs 875 euro voor een design ventielen van Zehnder.

[Afbeelding]

Uiteraard kan je de Pradovents ook voorzien van bijvoorbeeld een spot zodat het ventiel helemaal weg valt in het ontwerp van de ruimte.

Wij hebben er zelf vanaf gezien, in ons geval was de meer prijs 3500 euro voor alleen de ventielen. En omdat het plafond (breedplaat) er al in zit was er geen mogelijkheid om er spots of iets anders in aan te leggen want geen elektra.
Heb je dan ook verlaagd plafond nodig?

En ik heb ook ooit iets gezien met alleen een spleet in het plafond, zag er ook mooi uit. Kan het alleen niet meer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
codeneos schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Ik zou hiervoor eens een offerte aanvragen bij hoogspoor.nl
Ik heb hier een offerte voor 11 ventielen met een totale prijs van €1300. Dus 118 per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

kepler schreef op maandag 10 juli 2023 @ 06:03:
[...]

Heb je dan ook verlaagd plafond nodig?

En ik heb ook ooit iets gezien met alleen een spleet in het plafond, zag er ook mooi uit. Kan het alleen niet meer vinden...
Nee, je hebt geen verlaagd plafond nodig voor zo ver ik weet.
Jeroenon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Ik zou hiervoor eens een offerte aanvragen bij hoogspoor.nl
Ik heb hier een offerte voor 11 ventielen met een totale prijs van €1300. Dus 118 per stuk.
Bedankt voor de tip! Maar dat is dan waarschijnlijk zonder stucprofiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
codeneos schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Nee, je hebt geen verlaagd plafond nodig voor zo ver ik weet.

[...]

Bedankt voor de tip! Maar dat is dan waarschijnlijk zonder stucprofiel?
Nee is met stucprofiel.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Jeroenon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Nee is met stucprofiel.

***members only***
Oh, dat is dan wel mooie totaal prijs! Ik ga eens informeren of mijn aannemer trek heeft in een aanpassing van de ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Jeroenon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:32:
[...]
Nee is met stucprofiel.
***members only***
Hé da's interessant.

Past dit in een standaard 125mm ventiel of had je dat vooraf moeten voorbereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Conrado schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:40:
Even geen SketchUp naar 3D AutoCAD gedoe, maar old school vakmanschap voor het storten van een betonnen trap. Gewoon even het trapprofiel op de muur uittekenen, bekisting timmeren en storten :)

***members only***

Onder de trap is een berg ruimte en daar komt o.a. de vuilwaterpomp voor het riool in de kelder en de waterontharder.
Nice, ik ben nu ook bezig om de trap te bekisten. Heb je het ijzer zelf gedaan? Welke dikte heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
karelkale schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:08:
[Nice, ik ben nu ook bezig om de trap te bekisten. Heb je het ijzer zelf gedaan? Welke dikte heb je hiervoor gebruikt?
Nee, dit heeft een Belgisch bedrijf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

codeneos schreef op maandag 10 juli 2023 @ 00:50:
Wat betreft de Kupa Jako Kupu melder, die heeft in ieder geval geen bedrade installatie mogelijkheid dus dan kan je volgens mij nooit aan NEN2555 voldoen. Daarbij vindt ik het zelf ook niet perse een heel mooi ontwerp. Ik zou het al een winst vinden als die dingen niet zo geel zouden uitslaan naar een paar jaar aan het plafond.
Ik weet dat dit topic over nieuwbouw gaat.
Voor bestaande bouw is de NEN-norm anders; dan is bedrading niet nodig.
Qua ontwerp vind ik ze nog de mooiste, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Komende weken hebben wij kennismakingsgesprekken met een aantal aannemers voor het bouwen van ons huis. Hebben Heeft iemand nog tips waar op te letten enzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Oranje Banaan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:43:
Komende weken hebben wij kennismakingsgesprekken met een aantal aannemers voor het bouwen van ons huis. Hebben Heeft iemand nog tips waar op te letten enzo?
Als je het topic van A-Z doorleest heb je aardig wat aandachtpunten denk ik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Zoals bbbrumbum zegt kan je veel in dit topic vinden. Wat in deze tijd mee zal spelen is dat het orderportfolio van bouwbedrijven opdroogt door de hogere rentes. Daarnaast kunnen bouwbedrijven nog pijn hebben van allerlei kosten die ze hebben moeten absorberen en dit proberen ze terug te verdienen bij nieuwe orders. Zo zag ik in het projecmatige nieuwbouwtopic al een voorbeeld voorbij komen van nieuwbouw huizen die 100K goedkoper werden aangeboden omdat ze niet verkochten. Ergens moet er geld verdient worden.

Dus goed vergelijken als je meerdere partijen spreekt en vooral goed kijken wat er wel/niet inbegrepen zit. Dat kan namelijk zeer hard gaan, dus iemand die in eerste instantie goedkoper lijkt is uiteindelijk veel duurder omdat er gedurende het traject nog allerlei zaken bijkomen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sorry, maar dit is wel heel vaag.

Andersom, wat verwacht je er zelf van? Laat je een ontwerp maken en ga je daar (straks) mee naar aannemers of verwacht je dat aannemers ook het ontwerp doen, of een kant-en-klaar ontwerp op-de-plank hebben liggen?
Heb je al een idee wat je wilt, een kavel en/of een gevoel voor budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Bedankt voor de reacties. Even wat context. We hebben al een kavel, en een architect die een ontwerp gaat maken. De architect kwam ook met een externe calculator (weet even niet precies hoe hij het noemde) die bekijkt of de aannemers marktconforme prijzen rekent. Dus hopelijk valt daarmee te ondervangen dat ze prijzen doorberekenen. We willen alles (in ieder geval de casco bouw) door dezelfde aannemer laten doen en gaan niks zelf doen. Nu hebben we dus 3 aannemers aangeschreven om kennis mee te maken.

Daarnaast heb ik natuurlijk al een hele vragenlijst opgesteld, en volg ik dit topic ook (redelijk). Ik heb echter nog nooit met aannemers gesproken, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Oranje Banaan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:34:
Bedankt voor de reacties. Even wat context. We hebben al een kavel, en een architect die een ontwerp gaat maken. De architect kwam ook met een externe calculator (weet even niet precies hoe hij het noemde) die bekijkt of de aannemers marktconforme prijzen rekent. Dus hopelijk valt daarmee te ondervangen dat ze prijzen doorberekenen. We willen alles (in ieder geval de casco bouw) door dezelfde aannemer laten doen en gaan niks zelf doen. Nu hebben we dus 3 aannemers aangeschreven om kennis mee te maken.

Daarnaast heb ik natuurlijk al een hele vragenlijst opgesteld, en volg ik dit topic ook (redelijk). Ik heb echter nog nooit met aannemers gesproken, dus vandaar mijn vraag.
Wij hebben bijna het zelfde gedaan. Architect heeft het ontwerp gemaakt en vervolgens hebben we met een aantal aannemers gesproken.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je een goede klik hebt met de aannemer. Je gaat waarschijnlijk een flinke bedrag aan de aannemer overmaken en zit tot het einde van de bouw aan dezelfde aannemer vast. Als de communicatie stroef gaat en je niet het idee hebt dat je op dezelfde lijn zit heb je daar later alleen maar last van.

Verder moet je er ook vertrouwen in hebben dat de aannemer je huis kan bouwen. Tijdens de bouw ga je problemen tegenkomen, dingen die de architect bedacht heeft maar die om wat voor reden dan ook volgens de aannemer niet mogelijk zijn. En ook niet geheel onbelangrijk hoe veel projecten heeft de aannemer lopen. Kan die beginnen op het moment dat jij wilt beginnen met bouwen. Hoe is de financiële situatie van de aannemer, nu de vraag terugloopt zullen er ook aannemers omvallen. En ondanks garantie fondsen (Woningborg en bouwgarant) is levert je dat zo een paar jaar vertraging op in de bouw en de langere dubbele kosten. En ja vraag of je aannemer bij een van die twee is aangesloten.

Laat de aannemer wat zijn portfolio delen of vraag of het mogelijk is om een kijkje te nemen bij eerdere gebouwde huizen, dan krijg je een beter idee van de kwaliteit.

Zorg ook dat je goed je wensen en verwachtingen duidelijk maakt, en kijk hoe de aannemer er op reageert.

[ Voor 12% gewijzigd door codeneos op 11-07-2023 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:56

RMX

Ik was dit traject ook gestart. De casco prijs liep kwam bij verschillende bouwers uit op 500k tot 700k.
Dat heeft er voor gezorgd dat ik gestopt ben met onder architectuur bouwen, en nu met een nieuwe aannemer is zee ben gegaan. Deze levert een fixed price, en daar kun je een basisontwerp aanpassen aan je wensen.

Geen 1 aannemer geeft een garantie, en met antwoorden als: "We kijken wel hoever we komen hè 8)7", heeft dat er voor gezorgd dat ik dus hiermee ben gestopt.

Heb nu een aannemer met bouwgarant, en geen prijsstijgingen clausule. Dat is erg fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Eigen mensen of onderaannemers.
stelposten.
Referentie klanten.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Even benieuwd naar jullie input: we kwamen deze vloer tegen in onze woning die over twee weken wordt opgeleverd. Het gaat om een rioleringsbuis (behorend bij de wasmachine/droger). De buis kan niet platter, en even de zandcementdekvloer ophogen met 1 cm kan ook niet, dat zou met tenminste 3 cm moeten gaan en dan komen we qua droogtijd niet uit voor onze PVC-vloer begin september (er zit geen vloerverwarming in de vloer op zolder, dus we kunnen het ook niet als een gek droogstoken). Langere droogtijd betekent ook later verhuizen dan eind september en dat is jammer gelet op de dubbele lasten.

Wat zouden jullie voorstellen? Het lijkt haast te gaan om een verhoging van meer dan 0,5 cm en dan gaan we er niet komen met een laagje egaline. Meerdere lagen egaline betekent dat het ook een stuk duurder wordt. Ook niet onbelangrijk: we hebben een boekenkast op die plek gepland. Verplaatsen naar de andere kant gaat niet omdat het stopcontact dan wegvalt.

Zelf zit ik nog te denken aan de situatie dat die buis van de wasmachine en droger (die komen aan de andere kant van de muur) niet meer via de vloer loopt, maar achter de muur boven de vloer. Esthetisch niet de beste oplossing, maar ik wil vooral gewoon verder. De huidige buis zouden ze er dan uit kunnen halen en de sleuf kunnen dichtsmeren met wat cement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI-C6xpBMgTSupR4rh72rTvmHqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PEIlYglvNVNLvTn6fICbubUd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
Terug geven aan de aannemer en ze het zelf laten oplossen. Naar mijn mening kan dit echt niet, de vloer hoort vlak te zijn.

Ik vraag me ook af hoe dit gaat als je er een zware boekenkast op zet. Druk je dan de afvoer kapot en kun je alsnog gaan hakken en breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Het is natuurlijk heel makkelijk op te lossen door de kast aan te passen. Maar dat is niet aan de orde, het is gewoon niet goed gemaakt en mag door aannemer opgelost worden. Heb je nog wat financiele drukmiddelen richting de aannemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
MRL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:16:
De buis kan niet platter, en even de zandcementdekvloer ophogen met 1 cm kan ook niet, dat zou met tenminste 3 cm moeten gaan en dan komen we qua droogtijd niet uit voor onze PVC-vloer begin september (er zit geen vloerverwarming in de vloer op zolder, dus we kunnen het ook niet als een gek droogstoken). Langere droogtijd betekent ook later verhuizen dan eind september en dat is jammer gelet op de dubbele lasten.
Dit kan simpelweg niet :)

Ook de installateur heeft de doorsnedetekening gehad met de dikte van de cementdekvloeren. Hij is verantwoordelijk. Haalt de angel mooi weg bij de aannemer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Even benieuwd naar jullie input: we kwamen deze vloer tegen in onze woning die over twee weken wordt opgeleverd. Het gaat om een rioleringsbuis (behorend bij de wasmachine/droger). De buis kan niet platter, en even de zandcementdekvloer ophogen met 1 cm kan ook niet, dat zou met tenminste 3 cm moeten gaan en dan komen we qua droogtijd niet uit voor onze PVC-vloer begin september (er zit geen vloerverwarming in de vloer op zolder, dus we kunnen het ook niet als een gek droogstoken). Langere droogtijd betekent ook later verhuizen dan eind september en dat is jammer gelet op de dubbele lasten.

Wat zouden jullie voorstellen? Het lijkt haast te gaan om een verhoging van meer dan 0,5 cm en dan gaan we er niet komen met een laagje egaline. Meerdere lagen egaline betekent dat het ook een stuk duurder wordt. Ook niet onbelangrijk: we hebben een boekenkast op die plek gepland. Verplaatsen naar de andere kant gaat niet omdat het stopcontact dan wegvalt.

Zelf zit ik nog te denken aan de situatie dat die buis van de wasmachine en droger (die komen aan de andere kant van de muur) niet meer via de vloer loopt, maar achter de muur boven de vloer. Esthetisch niet de beste oplossing, maar ik wil vooral gewoon verder. De huidige buis zouden ze er dan uit kunnen halen en de sleuf kunnen dichtsmeren met wat cement.

[Afbeelding]
Hoe erg is het dat die PVC vloer er een maand later in ligt? Hoe onoverkomelijk is het dat die er pas na het overhuizen in gaat? Het is ‘maar’ een zolder.

De aannemer kan het herstellen, maar kan geen extra tijd creëren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27

[Afbeelding]
Is dat een 50mm buis?
Dan kunnen ze wellicht plat/ovale (slim tube) toepassen?

https://www.installand.nl...m-tube-afvoerbuis-l-3-2-m
https://www.installand.nl...oerbocht-90-achteruitloop
https://www.installand.nl...fvoerbocht-90-vooruitloop

[ Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 11-07-2023 18:10 . Reden: links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@MRL Aanvullend aan de andere posts: ik mis ook het afschot in deze leiding. Een kort stukje mag soms zonder afschot, maar ik vraag me af of dit niet te lang is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Joris748 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:06:
[...]

Hoe erg is het dat die PVC vloer er een maand later in ligt? Hoe onoverkomelijk is het dat die er pas na het overhuizen in gaat? Het is ‘maar’ een zolder.

De aannemer kan het herstellen, maar kan geen extra tijd creëren.
De zolder is de werkruimte. We kunnen niet de hele week op kantoor werken door beperkte capaciteit. Op zich kunnen we best even behelpen, maar het is wel echt ruimte die we nodig hebben. Een maand later de vloer erin betekent ook dat we flink meer geld kwijt zijn aan de vloer, want dat bedrijf moet nu twee keer langs komen.

Je hebt gelijk voor wat betreft het herstel en het niet kunnen creëren van meer tijd, maar ik vind het toch wonderlijk dat deze vloer is gemaakt en niemand zich destijds achter de oren heeft gekrabd over die buis die eruit steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de diameter is, maar ik ben benieuwd of ze deze ronde versie nog kunnen vervangen door een ovale zonder de vloer echt finaal aan gort te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Andrehj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:26:
@MRL Aanvullend aan de andere posts: ik mis ook het afschot in deze leiding. Een kort stukje mag soms zonder afschot, maar ik vraag me af of dit niet te lang is...
De gedachte erachter is dat er geen water uit de wasmachine blijft staan in de leiding? Ik heb nog een andere foto, daarop lijkt het alsof juist het midden van de buis wat omhoog staat. Misschien morgen toch nog eens langs fietsen en zelf meten als er geen duidelijk plan van aanpak volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoYnigjsoEYOstQVETwThiTVRo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WC6NrRoc6qLJ4YlffouvuPo3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
MRL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:01:
[...]

De zolder is de werkruimte. We kunnen niet de hele week op kantoor werken door beperkte capaciteit. Op zich kunnen we best even behelpen, maar het is wel echt ruimte die we nodig hebben. Een maand later de vloer erin betekent ook dat we flink meer geld kwijt zijn aan de vloer, want dat bedrijf moet nu twee keer langs komen.

Je hebt gelijk voor wat betreft het herstel en het niet kunnen creëren van meer tijd, maar ik vind het toch wonderlijk dat deze vloer is gemaakt en niemand zich destijds achter de oren heeft gekrabd over die buis die eruit steekt.
Probleem is verantwoordelijkheid van de aannemer, de daaruit voortvloeiende kosten kun je hem ook laten betalen. De rekening van het meerwerk van de vloerenboer zou ik daarom direct doorzetten naar de aannemer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
MRL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Hoe zie je je dat voor je als die man/vrouw daar staat met de slurf? Vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 15:23
Binnenkort wordt bij ons de cementdekvloer gesmeerd. Ter voorbereiding hierop moet ik nog het kruipluik op de goede hoogte stellen. Ik heb een matomranding en een kruipluik besteld. Heeft iemand tips om de matomranding op hoogte te stellen? De cementdekvloer krijgt een hoogte van 70mm.

Zelf dacht ik om met betonplex een kist te maken, net iets kleiner dan de matomranding. Hier kan dan de matomranding op rusten en kan deze ingesmeerd worden in de cementdekvloer.
Is dit een juiste benadering of heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRL

MRL

Deleon78 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:33:
[...]

Hoe zie je je dat voor je als die man/vrouw daar staat met de slurf? Vertel!
Niet bar lastig toch? Je stort de vloer, maakt 'm vlak, en ziet dat hij niet vlak wordt omdat er iets uitsteekt. Lijkt me niet dat de vloer zo sterk in volume afneemt dat hij een cm lager wordt.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat je gewoon kunt zien dat de buis hoger ligt dan de vloer, als je eenmaal die vloer stort. Dan zou ik direct even hebben gebeld met de aannemer om te vragen wat er gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Insert12 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:39:
Terug geven aan de aannemer en ze het zelf laten oplossen. Naar mijn mening kan dit echt niet, de vloer hoort vlak te zijn.

Ik vraag me ook af hoe dit gaat als je er een zware boekenkast op zet. Druk je dan de afvoer kapot en kun je alsnog gaan hakken en breken?
Nou precies dat, ik heb de aannemer inderdaad aangegeven geen gezeur te willen met lekkages achteraf. Lijkt me dat we dit zelf al voor/bij oplevering moeten melden om ze de kans te geven het te herstellen. In dit geval wil ik zo veel mogelijk al ruim voor de oplevering melden zodat er maar zo snel mogelijk iets aan gedaan kan worden. Alternatief is wat mij betreft dat ze aan de andere kant van de muur boven de vloer een leiding laten lopen, zo strak mogelijk tegen de muur. Dan is de kans dat de leiding geplet wordt zo klein mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
MRL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Niet bar lastig toch? Je stort de vloer, maakt 'm vlak, en ziet dat hij niet vlak wordt omdat er iets uitsteekt. Lijkt me niet dat de vloer zo sterk in volume afneemt dat hij een cm lager wordt.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat je gewoon kunt zien dat de buis hoger ligt dan de vloer, als je eenmaal die vloer stort. Dan zou ik direct even hebben gebeld met de aannemer om te vragen wat er gedaan moet worden.
Dan moet de aannemer gelijk kunnen besluiten (want dat heeft impact op de hele verdieping, inclusief de trap), moet de storter genoeg cement bij zich hebben (zonder dat andere klanten er last van hebben) en moet men niet puur op basis van heldere opdrachten met elkaar werken (“stort x mm cement”).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Zorg dat je open begrotingen krijgt en dat ze zijn aangesloten bij Bouwgarant.
Verder beetje googlen of ze hun werk goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRL

MRL

Deleon78 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Dan moet de aannemer gelijk kunnen besluiten (want dat heeft impact op de hele verdieping, inclusief de trap), moet de storter genoeg cement bij zich hebben (zonder dat andere klanten er last van hebben) en moet men niet puur op basis van heldere opdrachten met elkaar werken (“stort x mm cement”).
Ik begrijp je hoor. Helemaal nu vlak voor de bouwvak zal iedereen topdrukte ervaren en ik snap dat je ook niet standaard een paar kuub extra cement bij je hebt of even een groot gat in je agenda hebt om dit er nog even tussendoor te plannen. Desalniettemin had het gedoe kunnen schelen als de vloerstorter het even had gemeld bij de aannemer, nu kwam ik er per toeval achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Deleon78 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Dat eerste scenario is iets anders (het is de storter natuurlijk niet te verwijten als de aannemer iets niet doorgeeft), maar als je gewoon doet alsof je neus bloedt in de andere gevallen dan zit je wat mij betreft slecht in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Rien43 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:52:
Binnenkort wordt bij ons de cementdekvloer gesmeerd. Ter voorbereiding hierop moet ik nog het kruipluik op de goede hoogte stellen. Ik heb een matomranding en een kruipluik besteld. Heeft iemand tips om de matomranding op hoogte te stellen? De cementdekvloer krijgt een hoogte van 70mm.

Zelf dacht ik om met betonplex een kist te maken, net iets kleiner dan de matomranding. Hier kan dan de matomranding op rusten en kan deze ingesmeerd worden in de cementdekvloer.
Bij ons werd de matomranding geplaats door het bedrijf wat de cementdekvloer legde. Geen idee of dat standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dijkstraat schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:49:
Bij ons werd de matomranding geplaats door het bedrijf wat de cementdekvloer legde. Geen idee of dat standaard?
Lijkt me niet. Zo dik is een mat toch niet? Hier loopt onder de mat de dekvloer gewoon door. De matomranding is dus voor de tegelzetter netjes in de vloer gemaakt. De mat kon ik daarna wel zelf op maat maken.

Over het kruipluik: Daarvoor heeft de aannemer een (luchtdichte) omranding netjes op hoogte gemaakt. Lijkt me ook logisch, want hij is daar tenslotte verantwoordelijk voor.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 12-07-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:34
Rien43 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:52:

Bij mij heeft de deurmat dezelfde hoogte als de pvc vloerbedekking sluit heel mooi aan; er is/ was geen mat-omranding nodig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
even voor de duidelijkheid het frame (inlegrand) waar een kruipluik in ligt wordt ook wel een matomranding genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
natural colour schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:33:
[...]

Bij mij heeft de deurmat dezelfde hoogte als de pvc vloerbedekking sluit heel mooi aan; er is/ was geen mat-omranding nodig.
Grappig, vandaag heeft de vrouw een pvc-vloer uitgezocht en besteld. Inclusief metalen omranding voor de mat in de bijkeuken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:39
Nou, het is alweer even terug dat ik een post heb gemaakt maar inmiddels zijn we een heel eind met het schetsontwerp en gaan we nu verder werken richting het definitief ontwerp en de omgevingsvergunning. Ik ben echter wel al benieuwd naar jullie feedback, misschien kunnen we daar nog zaken uit meenemen richting de verdere uitwerking. Zitten verder nog wel wat 'foutjes' in maar die pakken we in de komende periode op.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 15:32
Delium86 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:18:
Nou, het is alweer even terug dat ik een post heb gemaakt maar inmiddels zijn we een heel eind met het schetsontwerp en gaan we nu verder werken richting het definitief ontwerp en de omgevingsvergunning. Ik ben echter wel al benieuwd naar jullie feedback, misschien kunnen we daar nog zaken uit meenemen richting de verdere uitwerking. Zitten verder nog wel wat 'foutjes' in maar die pakken we in de komende periode op.

***members only***
Op deze manier kunnen niet beide voordeuren open. De linkerdeur (als je buiten staat) komt tegen de trap aan.
Is dat wenselijk??

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Voor de hoofdslaapkamer zou ik persoonlijk altijd eerst de inloopkast/ruimte en dan pas de slaapruimte betreden.
Andersom redenerend. Als je slaapt en je hebt wisselende tijden dat iemand op staat, dan wil je graag dat die persoon uit de slaapkamer gaat en dan naar kledingkast/badkamer. In jullie huidige setup stoor je altijd diegene die nog slaapt als je bij de inloopkast wilt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

***members only***
Mooi ontwerp! Wat je zelf al zegt zou ik ook de badkamer iets groter maken. Als hoofd badkamer voelt nu toch iets wat krap als ik zo op de plattegrond kijk.

Zelf zou ik overwegen de werkkamer en badkamer omdraaien. Badkamer aan de achterzijde en kantoorruimte aan de voorzijde van de gevel voelt ook logischer, kan je toch een beetje een oogje in het zijl houden als je thuis werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen

***members only***
Je toilet bij de praktijkruimte mist iets om je handen te wassen. Zeker als daar dagelijks mensen van buiten je gezin gebruik van maken is het handig als je een normaal formaat wastafel hebt (geen fonteintje) en plek voor een papier dispenser en afvalbak. Het liefst aan de andere kant van de deur tov het toilet ivm hygiene.
In datzelfde oogpunt. Iets van een pantry in de praktijkruimte? Als je er een apart toilet voor aanlegt neem ik aan dat het niet de bedoeling is dat iedereen die iets wil drinken door je hele huis moet lopen.

Je hebt lekker veel licht. Maar denk je ook aan externe zonnewering? Anders wordt het een sauna. Een warmtepomp kan koelen (ik neem aan dat je water-water neemt), maar er zijn grenzen.

Verder ziet het er vooral van buiten echt fantastisch uit.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 13-07-2023 22:46 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56

***members only***
Leuk ontwerp. Er zijn al goede suggesties gedaan, nog paar punten:
- douche is voor het raam getekend;
- badkamer is wat klein, wastafelmeubel ‘verplaatsen’ in de naastgelegen slaapkamer. (Je loopt nu tegen wastafel meubel aan);
- diverse draairichtingen van deuren onlogisch. Bv op bovenste verdieping draait tegen de trap. Slaapkamerdeuren draaien naar de hal;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 16:25

***members only***
Ziet er leuk uit!

Dakvloer uitbouw / boven praktijk geschikt voor een wp of airco? Eventueel rekening mee houden als dit houten constructie is.

Hoe is je orientatie? Zonwerend glas? Zonneschermen?
En isolatiemateriaal, keuze gemaakt in welke materialen?

Draairichting deuren zou ik ook nog nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
Dank allemaal voor de reacties, fijn! Geeft toch weer wat puntjes om te overwegen in het verder ontwikkelen van de schetsen.
Loft schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Op deze manier kunnen niet beide voordeuren open. De linkerdeur (als je buiten staat) komt tegen de trap aan.
Is dat wenselijk??
Klopt, viel ons ook al op. Wij hebben nog geen specifieke voorkeur aangegeven qua type deur maar neigen erna om, mede gezien de ruimte, sowieso af te zien van een dubbele deur.
Loft schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:17:
Voor de hoofdslaapkamer zou ik persoonlijk altijd eerst de inloopkast/ruimte en dan pas de slaapruimte betreden.
Andersom redenerend. Als je slaapt en je hebt wisselende tijden dat iemand op staat, dan wil je graag dat die persoon uit de slaapkamer gaat en dan naar kledingkast/badkamer. In jullie huidige setup stoor je altijd diegene die nog slaapt als je bij de inloopkast wilt zijn.
Dat is wel een interessante, eigenlijk nog helemaal niet op deze manier over nagedacht. Dank! Gaan we gelijk meenemen in de nog te onderzoeken alternatieven.
codeneos schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Mooi ontwerp! Wat je zelf al zegt zou ik ook de badkamer iets groter maken. Als hoofd badkamer voelt nu toch iets wat krap als ik zo op de plattegrond kijk.

Zelf zou ik overwegen de werkkamer en badkamer omdraaien. Badkamer aan de achterzijde en kantoorruimte aan de voorzijde van de gevel voelt ook logischer, kan je toch een beetje een oogje in het zijl houden als je thuis werkt ;)
Hebben we eerder een keer overwogen maar zaten nog een beetje in dubio omdat de kant van de badkamer de zuidkant is. Anderzijds, we moeten sowieso iets doen met zonwering en koeling dus dat zou wellicht dit probleem moeten wegnemen. Het voelt inderdaad wel 'fijn' als je wat makkelijker naar buiten kan kijken als er bijvoorbeeld iemand voor de deur staat. En de badkamer aan de achterzijde geeft meer privacy.
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:42:
[...]

Je toilet bij de praktijkruimte mist iets om je handen te wassen. Zeker als daar dagelijks mensen van buiten je gezin gebruik van maken is het handig als je een normaal formaat wastafel hebt (geen fonteintje) en plek voor een papier dispenser en afvalbak. Het liefst aan de andere kant van de deur tov het toilet ivm hygiene.
In datzelfde oogpunt. Iets van een pantry in de praktijkruimte? Als je er een apart toilet voor aanlegt neem ik aan dat het niet de bedoeling is dat iedereen die iets wil drinken door je hele huis moet lopen.

Je hebt lekker veel licht. Maar denk je ook aan externe zonnewering? Anders wordt het een sauna. Een warmtepomp kan koelen (ik neem aan dat je water-water neemt), maar er zijn grenzen.

Verder ziet het er vooral van buiten echt fantastisch uit.
Praktijkruimte gaan we meenemen. Het is een ruimte waar mijn vrouw cursus gaat geven (gelukkig niet elke dag cq de gehele dag). Maar voelt wel als logisch om daar iets meer ruimte te hebben voor de hygiëne. Kleine pantry hadden we inderdaad al op het lijstje staan. We hebben bewust voor de hal tussen de woonkamer/praktijkruimte gekozen omdat ik geen 'last' willen hebben van de aanwezige als ik op de bank zit. Dan is het ook niet handig als ze wel naar de keuken moeten.

Zonwering staat nog op het to do lijstje alsmede de keuze van de warmtepomp. Ben mij vooral op het laatste onderdeel ook nog aan het inlezen. Wil in dat kader ook nog kijken naar de optie om gelijk airco's te laten plaatsen om zo gelijk leidingen ed netjes weggewerkt te hebben. We zitten daarnaast nog met de casus dat we vanuit de gemeente verplicht stadsverwarming moeten laten aanleggen dus dat gaat sowieso nog wel een dingetje worden.
Bas.013 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:50:
[...]

Leuk ontwerp. Er zijn al goede suggesties gedaan, nog paar punten:
- douche is voor het raam getekend;
- badkamer is wat klein, wastafelmeubel ‘verplaatsen’ in de naastgelegen slaapkamer. (Je loopt nu tegen wastafel meubel aan);
- diverse draairichtingen van deuren onlogisch. Bv op bovenste verdieping draait tegen de trap. Slaapkamerdeuren draaien naar de hal;
Ja ramen zijn momenteel nog indicatief dus daar gaan we nog mee aan de gang, gaan dat meenemen in de grote van de badkamer want die voelt wat mij betreft nu ook wat klein t.o.v. de rest van het huis.

Draairichtingen heb ik nog niet naar gekeken maar wel een goed punt, irriteer mij in onze bestaande huis ook aan sommige deuren dus dat wil ik straks zeker niet weer hebben.
ZveenT schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Ziet er leuk uit!

Dakvloer uitbouw / boven praktijk geschikt voor een wp of airco? Eventueel rekening mee houden als dit houten constructie is.

Hoe is je orientatie? Zonwerend glas? Zonneschermen?
En isolatiemateriaal, keuze gemaakt in welke materialen?

Draairichting deuren zou ik ook nog nalopen.
Onderkant van het huis is zuidoost georiënteerd dus aan die kant neigen we er sowieso na om iets te doen qua zonwering. We zijn nog aan het bekijken wanneer we voldoende hebben gedaan. Ik heb inderdaad vaker, ook in dit topic, gelezen dat het al snel een sauna is.

Isolatiemateriaal e.d. zijn we nog niet mee bezig geweest. Afgelopen tijd vooral de uitwerking van de verschillende ruimtes opgepakt zodat we het vooroverleg met de gemeente hebben kunnen voeren. Komende tijd maar weer verder met de verdere uitwerking. Kost wat tijd maar wel een leuk traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
@Delium86 Verplicht aansluiten op stadswarmte lijkt mij niet van toepassing als je een warmtepomp hebt. Zo'n aansluiting wil je als het even kan voorkomen, want dan zit je vaak ook vast aan een verplichte warmtewisselaar die duizend euro per jaar kost aan huur en "onderhoud".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ik ben echter wel al benieuwd naar jullie feedback, misschien kunnen we daar nog zaken uit meenemen richting de verdere uitwerking.
Mooi ontwerp en de renderings zijn prachtig!

Wat ik echt verbazend vind is dat de techniek nog niet meegenomen is. Vroegûh was dat geen probleem en duwde je in een kleerkast nog wel de CV en een ventilator weg. WP, Boiler, WTW en alle leidingen buizen nemen gewoon veel plaats in beslag.
Je hebt een ontwerp waarin heel veel eisen zijn verwerkt, het is vast een puzzel geweest omdat er in te krijgen. Laat ze (deels) dat opnieuw doen mèt de techniek aan boord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11

***members only***
Er zijn hier een hoop tweakers die het mooi vinden dus leek het mij gerechtvaardigd om mijn mening te delen. Uiteraard is "mooi" subjectief maar naar mijn gevoel is er ruimte voor verbetering. Je hebt het over een schetsontwerp en definitief ontwerp dus ik ga er vanuit dat er een architect bij betrokken is, ik zie dat nog niet terug in het ontwerp.

Een woning als dit zou ik meer symetrie inbrengen, op dit moment is elk aanzicht anders.
De uitbouwen ogen beiden verschillend.
De hoogtes van de luifels komt niet overeen
De vide bij de ingang lijkt mij niet veel toe te voegen, te klein.
Het lijkt mij een vrij grote woning voor een relatief kleine kavel.

Uiteraard is het belangrijkste dat je zelf tevreden bent en een hoop tweakers vinden het een mooie woning.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
RocketKoen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:32:
@Delium86 Verplicht aansluiten op stadswarmte lijkt mij niet van toepassing als je een warmtepomp hebt. Zo'n aansluiting wil je als het even kan voorkomen, want dan zit je vaak ook vast aan een verplichte warmtewisselaar die duizend euro per jaar kost aan huur en "onderhoud".
Ja had ik wat duidelijker moeten neerzetten. De gemeente heeft een contract met Vattenfal afgesloten waardoor er de verplichting is om de aansluiting tot aan de woning te laten leggen maar er geen afnameverplichting is en je dus ook geen warmtewisselaar etc krijgt. Ik wil alleen kijken of we ook onder de aansluiting uit kunnen komen gezien de daarmee samenhangende kosten (+/- €5.000).
Conrado schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Mooi ontwerp en de renderings zijn prachtig!

Wat ik echt verbazend vind is dat de techniek nog niet meegenomen is. Vroegûh was dat geen probleem en duwde je in een kleerkast nog wel de CV en een ventilator weg. WP, Boiler, WTW en alle leidingen buizen nemen gewoon veel plaats in beslag.
Je hebt een ontwerp waarin heel veel eisen zijn verwerkt, het is vast een puzzel geweest omdat er in te krijgen. Laat ze (deels) dat opnieuw doen mèt de techniek aan boord.
Dank! Dit is inderdaad nog wel een belangrijk aspect waar we zelf ook al tegen aanliepen. Ik ga het nog een keer meegeven richting de architect. We gaan in ieder geval de zolder nog anders laten indelen zodat daar ook wat ruimte is voor een deel van de techniek (we willen daar 1 slaapkamer en een ruimte voor opslag/techniek etc).
battler schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Er zijn hier een hoop tweakers die het mooi vinden dus leek het mij gerechtvaardigd om mijn mening te delen. Uiteraard is "mooi" subjectief maar naar mijn gevoel is er ruimte voor verbetering. Je hebt het over een schetsontwerp en definitief ontwerp dus ik ga er vanuit dat er een architect bij betrokken is, ik zie dat nog niet terug in het ontwerp.

Een woning als dit zou ik meer symetrie inbrengen, op dit moment is elk aanzicht anders.
De uitbouwen ogen beiden verschillend.
De hoogtes van de luifels komt niet overeen
De vide bij de ingang lijkt mij niet veel toe te voegen, te klein.
Het lijkt mij een vrij grote woning voor een relatief kleine kavel.

Uiteraard is het belangrijkste dat je zelf tevreden bent en een hoop tweakers vinden het een mooie woning.
Ik waardeer elke vorm van feedback, dus ook deze ;) Het verschil van aanzicht vinden we juist wel leuk. Al moet ik wel zeggen dat in één van de eerste schetsen het te extreem was. Luifel is al onderwerp van gesprek geweest hier thuis maar daar heb ik mijn meerdere in moeten herkennen. Vide ga ik nog even meenemen. Belangrijkste doel is om een hal te bereiken die een wat ruimtelijk gevoel geeft. Mocht je nog suggesties hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

De worsteling van kavel versus de grote van de woning herken ik. We hebben bij de architect nog de vraag liggen of we op de één of andere manier nog wat ruimte kunnen winnen zonder dat we afbreuk doen aan het ontwerp en het gebruik. Helaas het nadeel van de kavels die in de stad, en specifiek deze wijk komen. Een 100m2 erbij was mooi geweest maar dat is hier geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Delium86 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:25:
Dank! Dit is inderdaad nog wel een belangrijk aspect waar we zelf ook al tegen aanliepen. Ik ga het nog een keer meegeven richting de architect. We gaan in ieder geval de zolder nog anders laten indelen zodat daar ook wat ruimte is voor een deel van de techniek
Dat begrijp ik maar - met respect - dat is een beetje denken in CV-termen :)

Een warmtepomp heeft lucht- of brine-aansluiting en dat is naar buiten en dus beneden. Kan ook vanaf zolder, maar dan moet je de leidingen weer kwijt. Een WTW is best een hoog ding, inclusief sifon die er onder moet en de luchtaansluitingen aan de bovenzijde. Jouw dak is aan alle kanten onder een hoek, dus komt die best ver naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Conrado schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:11:
[...]

Dat begrijp ik maar - met respect - dat is een beetje denken in CV-termen :)

Een warmtepomp heeft lucht- of brine-aansluiting en dat is naar buiten en dus beneden. Kan ook vanaf zolder, maar dan moet je de leidingen weer kwijt. Een WTW is best een hoog ding, inclusief sifon die er onder moet en de luchtaansluitingen aan de bovenzijde. Jouw dak is aan alle kanten onder een hoek, dus komt die best ver naar binnen.
Ik zou 1 van de speelkamers boven 'opofferen' en een techniekruimte van maken, en tegelijkertijd ook gebruiken voor opslag. We hebben ongeveer vergelijkbaar huis qua oppervlakte en hebben 1 kamer in gebruik als vaste berging (dus gereedschap, kampeerspullen, etc) en daarnaast ook nog een technische ruimte.

Of de technische ruimte in de bijkeuken, maar dan zou ik zeker boven 1 van de kamers aanwijzen als berging.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• FreezingPixels
We zijn er nog niet helemaal maar het eind resultaat is nu wel duidelijk zichtbaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiVAX60BWXLi8r6FN9xWffR5C8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmSgRb8nH7UBiV7X6z8DREll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoUyHvg6KoGpmEbPewZeWw3m4Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocJ8UfDLGm5oDieEPO970iV8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb-9IGB3tz-ZuJOW7x_GPl7AqLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU875mB2wUkUzb19BknzR7qG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ucHvI66Ci2KiVO9FgnIQqMgtfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPaxeojks3uuVnvSHVnh1aum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmeu_jldvdT2V2EWMoy1V6pXn44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HegkqEhoNlwbOPv0tNULqbeB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqLSBcINbY2KHiTVGcsMQV3WQYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIec3GPfYKKPsqtDY3aSIVIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vD7fDGsgc9MNHTby49bS1793V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFz7eYCDOIxkAYEy1m3jdxz6.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste lat van de voordeur mist nog, door de dikte van de deur inclusief latten is er een cylinder van 15cm nodig, deze is besteld maar kan nog wel even duren totdat deze er eindelijk is. Binnen moet nog een hoop gebeuren om de puntjes op de i te zetten maar het is zeker leefbaar. Nu rustig aan alles afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Een paar weken terug een perceel bekeken wat te koop staat. De plek voldoet aan al onze wensen en is met 800 m2 groot genoeg.
Begin september sluit de optie om te bieden. Dus wat doe je in de tussentijd? Huizen kijken... Maar het is verdomd lastig om te bepalen welk huis geaccepteerd wordt door de Gemeente als in de brochure staat dat de woning één moet zijn met de omgeving (op moet gaan in de natuur). Er worden enkele voorbeelden getoond in de brochure met de meest exentrieke woningen waar een doorsnee gezin niet in gaat wonen. Groene sedumdaken, veel hout.. En de maximale nokhoogte mag 8 meter zijn.
Tijdens de bezichtiging uiteraard de vraag gesteld of zij meer konden zeggen over de eisen. Waar moeten wij aan denken? Maar echt duidelijk is het niet geworden.
Ons budget voor de woning is door de hoge perceelprijs natuurlijk ook niet onbeperkt, en ik denk dat als wij een woning helemaal door een architect laten ontwerpen waarbij rekening gehouden wordt met de eisen de woning toch al snel boven budget uit komt. Om binnen budget te blijven denk ik dat we toch vooral moeten kijken naar woningen die als soort van blauwdruk op websites staan van bouwers. Denk aan dit:
Maar de vraag is dan wel weer of de Gemeente zo'n woning accepteert. Het is vooral hout, dus gaat het op in de natuur? :) Tja, wie weet is dat een prima argument. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je 10k kwijt ben aan architectkosten en de Gemeente gaat niet akkoord? Die onzekerheid vind ik niet prettig, en het lijkt me vooral niet prettig als die onzekerheid er is terwijl je het perceel al hebt gekocht. Dus eigenlijk wil je dit helemaal uitgezocht hebben voordat je het perceel hebt gekocht. Nadeel dan is weer dat je niet weet of jij de gene ben met het hoogste bod! Dus al het voorwerk zou dan weer voor niks kunnen zijn.
Omdat je dus geen vrije woningkeus hebt bezorgd dit hele traject (nu al) de nodige stress :) Aan de andere kant is het wel een spannend traject, vooral als je weet dat je het perceel hebt mogen kopen en je je eigen woning laat bouwen.
Als iemand hier een soortgelijke situatie heeft meegemaakt hoor ik daar graag van hoe het bij jou is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
Een paar weken terug een perceel bekeken wat te koop staat. De plek voldoet aan al onze wensen en is met 800 m2 groot genoeg.
Begin september sluit de optie om te bieden. Dus wat doe je in de tussentijd? Huizen kijken... Maar het is verdomd lastig om te bepalen welk huis geaccepteerd wordt door de Gemeente als in de brochure staat dat de woning één moet zijn met de omgeving (op moet gaan in de natuur). Er worden enkele voorbeelden getoond in de brochure met de meest exentrieke woningen waar een doorsnee gezin niet in gaat wonen. Groene sedumdaken, veel hout..
Meestal worden dit soort brochures opgesteld door het buro dat ook de landsschap- / bestemmingsplan opstelt. Dat kan de Gemeente zijn, maar ook een particuliere verkoper.

Je moet dat soort brochures met een korrel zout nemen, want ik heb nog niet meegemaakt dat foto's uit de brochure er ook zo kwamen. Voordat we ons kavel kochten - van particulier ook met zo'n folder en een berg eisen - hebben we intensief naar een kavel of 15 gekeken. Als ik zie wat er nu staat, heeft dat niets met de folder te maken.

Alleen moet jij je daar niet druk over maken, want je beschikt niet over de kennis noch ervaring. Stuur het naar een paar (catalogus)bouwers en vraag wat zij er mee kunnen. Bel de gemeente en vraag naar de ambtenaar die over dit soort bouwzaken gaat. Kijk wat die je kan vertellen. Ik ben zo best veel wijzer geworden.
Het best werkt een architect die ter plekke bekend is. Mijn architect verdedigde ons huis met zulke verve dat de gemeente blij was met het ontwerp. Welstand vond het een verfrissende kijk op het pakket van eisen, waarvan ik dacht dat het nogal schuurde :)

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 16-07-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:

.....

Omdat je dus geen vrije woningkeus hebt bezorgd dit hele traject (nu al) de nodige stress :) Aan de andere kant is het wel een spannend traject, vooral als je weet dat je het perceel hebt mogen kopen en je je eigen woning laat bouwen.
Als iemand hier een soortgelijke situatie heeft meegemaakt hoor ik daar graag van hoe het bij jou is gegaan.
Veelal is er een plan van de gemeente met beeld materiaal. En vaak heb je bij de standaard bouwers die je noemt wel opties om iets te laten berekenen en schetsen zonder kosten of lage kosten.
Tevens kun je met de gemeente best een afspraak maken en je ideeen doorspreken.

Overigens: Als je van deze fase al stress krijgt, denk ik dat je serieus moet afvragen of je het echt wil. Er komt nog veel meer op je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Conrado schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:53:
[...]

Meestal worden dit soort brochures opgesteld door het buro dat ook de landsschap- / bestemmingsplan opstelt. Dat kan de Gemeente zijn, maar ook een particuliere verkoper.

Je moet dat soort brochures met een korrel zout nemen, want ik heb nog niet meegemaakt dat foto's uit de brochure er ook zo kwamen. Voordat we ons kavel kochten - van particulier ook met zo'n folder en een berg eisen - hebben we intensief naar een kavel of 15 gekeken. Als ik zie wat er nu staat, heeft dat niets met de folder te maken.

Alleen moet jij je daar niet druk over maken, want je beschikt niet over de kennis noch ervaring. Stuur het naar een paar (catalogus)bouwers en vraag wat zij er mee kunnen. Bel de gemeente en vraag naar de ambtenaar die over dit soort bouwzaken gaat. Kijk wat die je kan vertellen. Ik ben zo best veel wijzer geworden.
Het best werkt een architect die ter plekke bekend is. Mijn architect verdedigde ons huis met zulke verve dat de gemeente blij was met het ontwerp. Welstand vond het een verfrissende kijk op het pakket van eisen, waarvan ik dacht dat het nogal schuurde :)
Dank voor je reactie. Geeft een rustgevend gevoel, al is het wel zo dat we inderdaad wat gesprekken aan moeten gaan. En dus zeker wel wat tijd en energie erin moeten steken.
Ik weet dat er nog behoorlijk wat tijd is tussen de dag dat het bieden afgelopen is en het moment van de overdracht. Dus we gaan waarschijnlijk een bod uitbrengen en mochten wij het worden gaan we het traject in met huis ontwerp. Wat je zegt dat de architect een goed verhaal moet opbiechten dat zei de makelaar ook :)
Pagina: 1 ... 261 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic