Dank allemaal voor de reacties, fijn! Geeft toch weer wat puntjes om te overwegen in het verder ontwikkelen van de schetsen.
Klopt, viel ons ook al op. Wij hebben nog geen specifieke voorkeur aangegeven qua type deur maar neigen erna om, mede gezien de ruimte, sowieso af te zien van een dubbele deur.
Loft schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:17:
Voor de hoofdslaapkamer zou ik persoonlijk altijd eerst de inloopkast/ruimte en dan pas de slaapruimte betreden.
Andersom redenerend. Als je slaapt en je hebt wisselende tijden dat iemand op staat, dan wil je graag dat die persoon uit de slaapkamer gaat en dan naar kledingkast/badkamer. In jullie huidige setup stoor je altijd diegene die nog slaapt als je bij de inloopkast wilt zijn.
Dat is wel een interessante, eigenlijk nog helemaal niet op deze manier over nagedacht. Dank! Gaan we gelijk meenemen in de nog te onderzoeken alternatieven.
codeneos schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:29:
[...]
Mooi ontwerp! Wat je zelf al zegt zou ik ook de badkamer iets groter maken. Als hoofd badkamer voelt nu toch iets wat krap als ik zo op de plattegrond kijk.
Zelf zou ik overwegen de werkkamer en badkamer omdraaien. Badkamer aan de achterzijde en kantoorruimte aan de voorzijde van de gevel voelt ook logischer, kan je toch een beetje een oogje in het zijl houden als je thuis werkt

Hebben we eerder een keer overwogen maar zaten nog een beetje in dubio omdat de kant van de badkamer de zuidkant is. Anderzijds, we moeten sowieso iets doen met zonwering en koeling dus dat zou wellicht dit probleem moeten wegnemen. Het voelt inderdaad wel 'fijn' als je wat makkelijker naar buiten kan kijken als er bijvoorbeeld iemand voor de deur staat. En de badkamer aan de achterzijde geeft meer privacy.
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:42:
[...]
Je toilet bij de praktijkruimte mist iets om je handen te wassen. Zeker als daar dagelijks mensen van buiten je gezin gebruik van maken is het handig als je een normaal formaat wastafel hebt (geen fonteintje) en plek voor een papier dispenser en afvalbak. Het liefst aan de andere kant van de deur tov het toilet ivm hygiene.
In datzelfde oogpunt. Iets van een pantry in de praktijkruimte? Als je er een apart toilet voor aanlegt neem ik aan dat het niet de bedoeling is dat iedereen die iets wil drinken door je hele huis moet lopen.
Je hebt lekker veel licht. Maar denk je ook aan externe zonnewering? Anders wordt het een sauna. Een warmtepomp kan koelen (ik neem aan dat je water-water neemt), maar er zijn grenzen.
Verder ziet het er vooral van buiten echt fantastisch uit.
Praktijkruimte gaan we meenemen. Het is een ruimte waar mijn vrouw cursus gaat geven (gelukkig niet elke dag cq de gehele dag). Maar voelt wel als logisch om daar iets meer ruimte te hebben voor de hygiëne. Kleine pantry hadden we inderdaad al op het lijstje staan. We hebben bewust voor de hal tussen de woonkamer/praktijkruimte gekozen omdat ik geen 'last' willen hebben van de aanwezige als ik op de bank zit. Dan is het ook niet handig als ze wel naar de keuken moeten.
Zonwering staat nog op het to do lijstje alsmede de keuze van de warmtepomp. Ben mij vooral op het laatste onderdeel ook nog aan het inlezen. Wil in dat kader ook nog kijken naar de optie om gelijk airco's te laten plaatsen om zo gelijk leidingen ed netjes weggewerkt te hebben. We zitten daarnaast nog met de casus dat we vanuit de gemeente verplicht stadsverwarming moeten laten aanleggen dus dat gaat sowieso nog wel een dingetje worden.
Bas.013 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:50:
[...]
Leuk ontwerp. Er zijn al goede suggesties gedaan, nog paar punten:
- douche is voor het raam getekend;
- badkamer is wat klein, wastafelmeubel ‘verplaatsen’ in de naastgelegen slaapkamer. (Je loopt nu tegen wastafel meubel aan);
- diverse draairichtingen van deuren onlogisch. Bv op bovenste verdieping draait tegen de trap. Slaapkamerdeuren draaien naar de hal;
Ja ramen zijn momenteel nog indicatief dus daar gaan we nog mee aan de gang, gaan dat meenemen in de grote van de badkamer want die voelt wat mij betreft nu ook wat klein t.o.v. de rest van het huis.
Draairichtingen heb ik nog niet naar gekeken maar wel een goed punt, irriteer mij in onze bestaande huis ook aan sommige deuren dus dat wil ik straks zeker niet weer hebben.
ZveenT schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:50:
[...]
Ziet er leuk uit!
Dakvloer uitbouw / boven praktijk geschikt voor een wp of airco? Eventueel rekening mee houden als dit houten constructie is.
Hoe is je orientatie? Zonwerend glas? Zonneschermen?
En isolatiemateriaal, keuze gemaakt in welke materialen?
Draairichting deuren zou ik ook nog nalopen.
Onderkant van het huis is zuidoost georiënteerd dus aan die kant neigen we er sowieso na om iets te doen qua zonwering. We zijn nog aan het bekijken wanneer we voldoende hebben gedaan. Ik heb inderdaad vaker, ook in dit topic, gelezen dat het al snel een sauna is.
Isolatiemateriaal e.d. zijn we nog niet mee bezig geweest. Afgelopen tijd vooral de uitwerking van de verschillende ruimtes opgepakt zodat we het vooroverleg met de gemeente hebben kunnen voeren. Komende tijd maar weer verder met de verdere uitwerking. Kost wat tijd maar wel een leuk traject.