Dat er veel op je af komt geloof ik graag. Al verwacht ik wel dat zodra de woning getekend is, wij er een goed gevoel over hebben en het ontwerp goedgekeurd is wij de fases erna aan zullen kunnen. 1001 beslismomenten zullen komen, er zullen dingen fout gaan, maar we zien het wel als een heel leuk project.Loft schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:36:
[...]
Veelal is er een plan van de gemeente met beeld materiaal. En vaak heb je bij de standaard bouwers die je noemt wel opties om iets te laten berekenen en schetsen zonder kosten of lage kosten.
Tevens kun je met de gemeente best een afspraak maken en je ideeen doorspreken.
Overigens: Als je van deze fase al stress krijgt, denk ik dat je serieus moet afvragen of je het echt wil. Er komt nog veel meer op je af.
Super! Fijn om te lezen. Het gaat druk wordentechnoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:46:
[...]
Dat er veel op je af komt geloof ik graag. Al verwacht ik wel dat zodra de woning getekend is, wij er een goed gevoel over hebben en het ontwerp goedgekeurd is wij de fases erna aan zullen kunnen. 1001 beslismomenten zullen komen, er zullen dingen fout gaan, maar we zien het wel als een heel leuk project.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Meegemaakt, ons perceel stond al 4 jaar te koop en er waren best al een aantal gegadigden geweest. Wij hebben het perceel gekocht onder voorbehoud van het krijgen van een omgevingsvergunning.technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
Een paar weken terug een perceel bekeken wat te koop staat. De plek voldoet aan al onze wensen en is met 800 m2 groot genoeg.
Begin september sluit de optie om te bieden. Dus wat doe je in de tussentijd? Huizen kijken... Maar het is verdomd lastig om te bepalen welk huis geaccepteerd wordt door de Gemeente als in de brochure staat dat de woning één moet zijn met de omgeving (op moet gaan in de natuur). Er worden enkele voorbeelden getoond in de brochure met de meest exentrieke woningen waar een doorsnee gezin niet in gaat wonen. Groene sedumdaken, veel hout.. En de maximale nokhoogte mag 8 meter zijn.
Tijdens de bezichtiging uiteraard de vraag gesteld of zij meer konden zeggen over de eisen. Waar moeten wij aan denken? Maar echt duidelijk is het niet geworden.
Ons budget voor de woning is door de hoge perceelprijs natuurlijk ook niet onbeperkt, en ik denk dat als wij een woning helemaal door een architect laten ontwerpen waarbij rekening gehouden wordt met de eisen de woning toch al snel boven budget uit komt. Om binnen budget te blijven denk ik dat we toch vooral moeten kijken naar woningen die als soort van blauwdruk op websites staan van bouwers. Denk aan dit:
Maar de vraag is dan wel weer of de Gemeente zo'n woning accepteert. Het is vooral hout, dus gaat het op in de natuur?Tja, wie weet is dat een prima argument. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je 10k kwijt ben aan architectkosten en de Gemeente gaat niet akkoord? Die onzekerheid vind ik niet prettig, en het lijkt me vooral niet prettig als die onzekerheid er is terwijl je het perceel al hebt gekocht. Dus eigenlijk wil je dit helemaal uitgezocht hebben voordat je het perceel hebt gekocht. Nadeel dan is weer dat je niet weet of jij de gene ben met het hoogste bod! Dus al het voorwerk zou dan weer voor niks kunnen zijn.
Omdat je dus geen vrije woningkeus hebt bezorgd dit hele traject (nu al) de nodige stressAan de andere kant is het wel een spannend traject, vooral als je weet dat je het perceel hebt mogen kopen en je je eigen woning laat bouwen.
Als iemand hier een soortgelijke situatie heeft meegemaakt hoor ik daar graag van hoe het bij jou is gegaan.
ik ben architect en werk dagelijks met de regels die gemeente hebben opgelegd. Ik heb nog nooit gehad dat ik er niet uitkwam. Het is immers gewoon ons werk, mijn advies: zoek een architect uit de buurt die eerder met de gemeente heeft gewerkt. woon je toevallig in het noorden dan heb je waarschijnlijk een extern buro die fungeerd als welstand dat heeft voordelen en nadelen, die zitten namelijk dooraans strenger op de regels en zweven minder, andere gemeentes hebben nog hun eigen welstandscomissie.technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
Een paar weken terug een perceel bekeken wat te koop staat. De plek voldoet aan al onze wensen en is met 800 m2 groot genoeg.
Begin september sluit de optie om te bieden. Dus wat doe je in de tussentijd? Huizen kijken... Maar het is verdomd lastig om te bepalen welk huis geaccepteerd wordt door de Gemeente als in de brochure staat dat de woning één moet zijn met de omgeving (op moet gaan in de natuur). Er worden enkele voorbeelden getoond in de brochure met de meest exentrieke woningen waar een doorsnee gezin niet in gaat wonen. Groene sedumdaken, veel hout.. En de maximale nokhoogte mag 8 meter zijn.
Tijdens de bezichtiging uiteraard de vraag gesteld of zij meer konden zeggen over de eisen. Waar moeten wij aan denken? Maar echt duidelijk is het niet geworden.
Ons budget voor de woning is door de hoge perceelprijs natuurlijk ook niet onbeperkt, en ik denk dat als wij een woning helemaal door een architect laten ontwerpen waarbij rekening gehouden wordt met de eisen de woning toch al snel boven budget uit komt. Om binnen budget te blijven denk ik dat we toch vooral moeten kijken naar woningen die als soort van blauwdruk op websites staan van bouwers. Denk aan dit:
Maar de vraag is dan wel weer of de Gemeente zo'n woning accepteert. Het is vooral hout, dus gaat het op in de natuur?Tja, wie weet is dat een prima argument. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je 10k kwijt ben aan architectkosten en de Gemeente gaat niet akkoord? Die onzekerheid vind ik niet prettig, en het lijkt me vooral niet prettig als die onzekerheid er is terwijl je het perceel al hebt gekocht. Dus eigenlijk wil je dit helemaal uitgezocht hebben voordat je het perceel hebt gekocht. Nadeel dan is weer dat je niet weet of jij de gene ben met het hoogste bod! Dus al het voorwerk zou dan weer voor niks kunnen zijn.
Omdat je dus geen vrije woningkeus hebt bezorgd dit hele traject (nu al) de nodige stressAan de andere kant is het wel een spannend traject, vooral als je weet dat je het perceel hebt mogen kopen en je je eigen woning laat bouwen.
Als iemand hier een soortgelijke situatie heeft meegemaakt hoor ik daar graag van hoe het bij jou is gegaan.
mijn ervaring: cataloguswoninen kunnen prima voldoen, maar de architectonische onderbouwing ontbreekt wat opzich ook niet zo gek is aangezien het niet voor die lokatie is ontworpen. zolang je het kan onderbouwen is het prima. houten gevel is doorgaans niet voldoende, kleur dakpannen, vorm van het dak, orientatie, vollume, vormentaal, etc kunnen allemaal helpen om het gebouw kleiner of minder aanwezig te laten lijken.. en van dat soort argumenten worden ze doorgaans wel blij.
Aankopen ondervoorbehoud van verunning is altijd een strak plan. als namelijk blijkt dat jouw droom huis gewoon weg niet binnen de regels en het budget KAN passen, kan je veder met het volgende plan.
@jerh en @twain4me Thanks! Dat van die omgevingsvergunning wist ik nog niet. Zoveel hebben we ons er nog niet in verdiept. Maar dat is wel een hele goeie om iets mee te doen.
Ik denk namelijk ook niet dat het storm heeft gelopen bij de bezichtiging van dat perceel. Dus jezelf indekken door onder voorbehoud van .... een bod te doen is zeker geen gek idee.
Ik denk namelijk ook niet dat het storm heeft gelopen bij de bezichtiging van dat perceel. Dus jezelf indekken door onder voorbehoud van .... een bod te doen is zeker geen gek idee.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is op basis van een kavel een grove ontwerp gemaakt. Op basis van dat ontwerp kan je inschatten hoeveel m2/m3 en welke dure elementen je er in wilt hebben. Dan een grove inschatting maken qua kosten (uiteraard marges nemen). Het resterende bedrag is wat je in theorie overhoudt voor de kavel. Vervolgens kijk je naar kavels/grondprijs/woningprijs in de omgeving en bepaal je je biedingsstrategie (min. max. etc). Ik bel altijd met verkoper/makelaar en probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Langsgaan bij de kavel, met buren praten etc.technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Sowieso lopen percelen in de regel niet zo'n storm, ze staan best lang te koop. Uitzonderingen zijn oa ruimte-voor-ruimte in Brabant, dat gaat een stuk sneller.technoaddict schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:10:
Dat van die omgevingsvergunning wist ik nog niet. Zoveel hebben we ons er nog niet in verdiept. Maar dat is wel een hele goeie om iets mee te doen.
Ik denk namelijk ook niet dat het storm heeft gelopen bij de bezichtiging van dat perceel.
Een perceel kopen is echt iets anders dan een huis. Je verteld niets over de ligging en de verkoper. Ligt het aan een weg, of moet die er nog komen? Liggen de nutaansluitingen al naast het kavel? Hoe zit het met de schone grond verklaring? Liggen de afmetingen van het kavel al exact vast of moet er nog kadestraal gescheiden worden? Vragen, vragen, vragen....
Zeker als de verkoper geen gemeente is, zou ik erg voorzichtig zijn. Ze leggen heel makkelijk alle risico's en onzekerheden bij jou neer. Ik heb van particulieren gekocht en blij dat ik een aankoopmakelaar met ervaring met kavels in de arm genomen had. Heel veel van die aandachtspunten die je zelf niet 1-2-3 scherp hebt.
Mijn huis is slimmer dan ik...
8m nokhoogte is misschien voor een gezin niet echt ruim ivm met geen 2e verdieping of je moet al een breed/dieper huis maken met een bv een 4m extra uitbouw aan de achterkant + uitbouw zijkant (vanaf 1m achter de rooilijn tot aan de zijkant erfgrens). Op die manier creeer je meteen levensloopbestendig huis.technoaddict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
Goeie tips! Thanks!!
Ja die hoogte van 8 meter willen we zeker compenseren door het huis langer en breder te maken. Bijvoorbeeld een garage/berging tegen het huis aan met daarboven ook weer een kamer. Tuinkamer op de begane grond. Het bouwplan staat dat gelukkig ook toe.
Ja die hoogte van 8 meter willen we zeker compenseren door het huis langer en breder te maken. Bijvoorbeeld een garage/berging tegen het huis aan met daarboven ook weer een kamer. Tuinkamer op de begane grond. Het bouwplan staat dat gelukkig ook toe.
Zoek even op vergunning vrij bouwen, dat maakt ook veel mogelijktechnoaddict schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:14:
Het bouwplan staat dat gelukkig ook toe.
Ik wil best een huis laten bouwen met een architect, echter is het duurder, moet je vooraf kosten maken voor een ontwerp en krijg je een richtprijs per m3. Dat maakt het voor mij als geïnteresseerde lastig om geen catalogus woning te kiezen.twain4me schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:04:
[...]
ik ben architect en werk dagelijks met de regels die gemeente hebben opgelegd. Ik heb nog nooit gehad dat ik er niet uitkwam. Het is immers gewoon ons werk, mijn advies: zoek een architect uit de buurt die eerder met de gemeente heeft gewerkt. woon je toevallig in het noorden dan heb je waarschijnlijk een extern buro die fungeerd als welstand dat heeft voordelen en nadelen, die zitten namelijk dooraans strenger op de regels en zweven minder, andere gemeentes hebben nog hun eigen welstandscomissie.
mijn ervaring: cataloguswoninen kunnen prima voldoen, maar de architectonische onderbouwing ontbreekt wat opzich ook niet zo gek is aangezien het niet voor die lokatie is ontworpen. zolang je het kan onderbouwen is het prima. houten gevel is doorgaans niet voldoende, kleur dakpannen, vorm van het dak, orientatie, vollume, vormentaal, etc kunnen allemaal helpen om het gebouw kleiner of minder aanwezig te laten lijken.. en van dat soort argumenten worden ze doorgaans wel blij.
Aankopen ondervoorbehoud van verunning is altijd een strak plan. als namelijk blijkt dat jouw droom huis gewoon weg niet binnen de regels en het budget KAN passen, kan je veder met het volgende plan.
Voelt voor mij een beetje als het verschil tussen kopen, maken en bouwenBouwertje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:32:
[...]
Ik wil best een huis laten bouwen met een architect, echter is het duurder, moet je vooraf kosten maken voor een ontwerp en krijg je een richtprijs per m3. Dat maakt het voor mij als geïnteresseerde lastig om geen catalogus woning te kiezen.
Iederen zn eigen wens en mogelijkheden!
Als je zelf echter (letterlijk) bv steentjes kan bijdragen, zijn er ineens veel meer opties.
Maar vergis je niet over de kosten die nog bij een catalogus komen. Als je superstrak op je budget moet letten, is het sowieso spannend.
Nou, je denkt dat het duurder is, want je hebt het niet uitgezocht of vergelekenBouwertje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:32:
Ik wil best een huis laten bouwen met een architect, echter is het duurder, moet je vooraf kosten maken voor een ontwerp en krijg je een richtprijs per m3. Dat maakt het voor mij als geïnteresseerde lastig om geen catalogus woning te kiezen.
Catalogusbouwers zijn meesters in marketing en verleiding: kekke huizen, mooi in een omgeving getekend - met overdreven 3D en zo - en met hele schappelijke prijzen. Slim bezuinigd op zaken die de leek toch niet direct opvalt. Totdat je echt aan tafel zit en langzaam de trechter inzwemt van meerprijs, opties, en een ditje en een datje. En je té ver heen bent als de eindprijs onder ogen komt.
Architecten zijn net mensen, je hebt ze in soorten en maten., Van de blabla-types die over-the-top miljoenenvilla's tekenen tot down-to-earth met begrip voor jouw portemonnee. Mijn architect behoort tot de laatste soort, en dat is heerlijk om mee te werken. Het is idd meer gedoe, dat wil zeggen dat je zelf het stuur vast hebt, en je blijft langer in onzekerheid.
Ook dat kun je ondervangen door een bouwteam samen te stellen of met een combi van een aannemer en architect in zee te gaan. Zat forumleden die daar weer ervaring mee hebben.
De zelfbouw huizenmarkt is heel erg afgekoeld dus hebben architecten en bouwers weer aandacht voor je
Wij zitten in hetzelfde schuitje. Ik maak me geen illusies, denk dat je met een architect en aannemer even duur, misschien wel goedkoper uit bent dan bij heen catalogusbouwer. Ik zou alleen niet weten hoe ik, zonder commitment voor kosten, een goede afweging kan maken. Daarnaast doen we dit voor het eerst samen met drukke banen en jonge kinderen. Dus een bouwteam samenstellen is ook een extra opgave. Ik zou dolgraag met een architect willen kijken naar mogelijkheden, maar moet naast mezelf ook nog een wederhelft overtuigen dat dat gaat met ons budget. Eerst maar een paar catalogusbouwers bezoeken om een inschatting te maken, wellicht daarna nog contact zoeken met een architect.Conrado schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Nou, je denkt dat het duurder is, want je hebt het niet uitgezocht of vergeleken
Catalogusbouwers zijn meesters in marketing en verleiding: kekke huizen, mooi in een omgeving getekend - met overdreven 3D en zo - en met hele schappelijke prijzen. Slim bezuinigd op zaken die de leek toch niet direct opvalt. Totdat je echt aan tafel zit en langzaam de trechter inzwemt van meerprijs, opties, en een ditje en een datje. En je té ver heen bent als de eindprijs onder ogen komt.
Architecten zijn net mensen, je hebt ze in soorten en maten., Van de blabla-types die over-the-top miljoenenvilla's tekenen tot down-to-earth met begrip voor jouw portemonnee. Mijn architect behoort tot de laatste soort, en dat is heerlijk om mee te werken. Het is idd meer gedoe, dat wil zeggen dat je zelf het stuur vast hebt, en je blijft langer in onzekerheid.
Ook dat kun je ondervangen door een bouwteam samen te stellen of met een combi van een aannemer en architect in zee te gaan. Zat forumleden die daar weer ervaring mee hebben.
De zelfbouw huizenmarkt is heel erg afgekoeld dus hebben architecten en bouwers weer aandacht voor je
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Een alternatief is een prefabwoning te laten ontwerpen door een architect. Dan heb je een eigen ontwerp en de voordelen van catalogus (vast prijs, ervaren bouwteam etc.).
Dat lijkt mij ook wel wat. Woning ontworpen rondom de orefab materialen en maten.battler schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:25:
Een alternatief is een prefabwoning te laten ontwerpen door een architect. Dan heb je een eigen ontwerp en de voordelen van catalogus (vast prijs, ervaren bouwteam etc.).
Zo veel opties! Geweldig mooi!
Dat ik het niet uitgezocht heb is een aanname…… en dus een onware aanname.Conrado schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Nou, je denkt dat het duurder is, want je hebt het niet uitgezocht of vergeleken
Ik heb redelijk lang met 2 (in mijn ogen) goede architecten gesproken tot er een moment komt dat je 1500 euro moet gaan betalen voor een schetsontwerp. Daarvoor is er wel een richtprijs afgegeven maar ook die is redelijk grof en met weinig details over het ’extra werk’. Dus eigenlijk hetzelfde als de catalogusbouwer.
Natuurlijk zijn de meerprijs opties van catalogusbouwers belachelijk hoog, maar daar weet je wel aan het eind van een gesprek de exacte prijs en geen ongeveer prijs per m3. Ik sta nog steeds open voor alle opties want ook ik bouw liever met mijn handen aan het stuur.
Om dat in perspectief te zetten, dat is nog geen kwart procent van de hele bouwBouwertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:42:
Ik heb redelijk lang met 2 (in mijn ogen) goede architecten gesproken tot er een moment komt dat je 1500 euro moet gaan betalen voor een schetsontwerp.
Los daarvan, er zijn nogal wat prijsverschillen. Mijn architect - heeft ook ons huidige huis ontworpen - vroeg voor het complete ontwerp en tekenwerk ongeveer 6K.
Ik heb ook geen moeite met betalen maar als er dan toch uitkomt dat de prijs voor het huis 50K duurder is dan is het 1500 euro voor niks.Conrado schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:54:
[...]
Om dat in perspectief te zetten, dat is nog geen kwart procent van de hele bouw
Los daarvan, er zijn nogal wat prijsverschillen. Mijn architect - heeft ook ons huidige huis ontworpen - vroeg voor het complete ontwerp en tekenwerk ongeveer 6K.
Dit is destijds ook waar wij tegen aan liepen, je moet een hoop kosten maken zonder dat je zeker weet of je een mooi ontwerp krijgt wat ook nog eens betaalbaar is. We hebben toen gekozen voor een prefab bouwer waar je nog erg veel kan wijzigen. Je begint dan met een standaard model en dat ga je samen met hun tekenaar en zelf (in sketchup) of met een architect het ontwerp naar wens aanpassen. Op het ontwerp krijg je dan een uit gespecificeerde offerte. Dit traject was voor ons toen vrijblijvend, dus pas nadat we tevreden waren over het ontwerp en de kosten hebben we een definitieve overeenkomst gesloten.Bouwertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:08:
[...]
Ik heb ook geen moeite met betalen maar als er dan toch uitkomt dat de prijs voor het huis 50K duurder is dan is het 1500 euro voor niks.
[ Voor 30% gewijzigd door Lwent op 18-07-2023 08:46 ]
Zoals geschreven, die onzekerheid kan ik niet voor je wegnemen. Je kunt er wél mee omgaan. Trek van je bouwbudget die 50K af en kijk waar 'ie mee komtBouwertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:08:
Ik heb ook geen moeite met betalen maar als er dan toch uitkomt dat de prijs voor het huis 50K duurder is dan is het 1500 euro voor niks.
als het proces goed gaat heb je met een architect een maatpak, nu kan je ook zoeken en een pak uit een rek vinden dat je goed past. (catalogus woning) of een pak vinden wat ongeveer past en zelf wat aanpassingen verzinnen en doen (catalogus woning+ meerwerk)Bouwertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:08:
[...]
catalous woningeen zijn geoptinmaliseerd voor verkoop. niet op de bewoners of op de locatie. dat is waar je voor betaald bij een maatpak, je krijgt gewoon weg niet het zelfde product. Maaroed als jij helemaal blij bent met je pak uit het rek, moet je dus vooral geen architect nemen, dat wordt alleen maar een frustrerend traject dan (voor beide partijen) maar dan zou ik dus vooral een locatie nemen met weinig beperkende welstands/bestemminsplans eisen.
ohw zo kan je het ook lezenConrado schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:48:
[...]
Zoals geschreven, die onzekerheid kan ik niet voor je wegnemen. Je kunt er wél mee omgaan. Trek van je bouwbudget die 50K af en kijk waar 'ie mee komt
ja, nooit het achterste van je tong laten zien.
Die 1500 euro is nog maar een klein gedeelte van de kosten die je gaat maken.Bouwertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:08:
[...]
Bouwen met een architect en eigen aannemer hoeft niet duurder te zijn maar dat is het vaak wel. Je hebt veel meer opties en vrijheid om een huis te ontwerpen dat er precies zo uit ziet als jij dat wilt. Een maatpak is ook duurder dan een convectie pak.
En je architect zal misschien een kosten inschatting voor je maken maar daar zijn rechten aan te ontlenen. Als er geen aannemer is die voor dat bedrag je huis wil bouwen dan moet er toch geld bij of moet het ontwerp versoberd worden. En zo'n inschatting kan je zelf ook maken, in de huidige tijd reken je dan met 800 tot 1000 euro per m3.
Bottom line, met een catalogus bouwer weet je heel snel (binnen een paar weken) wat een huis gaat kosten. Met een eigen architect en aannemer ben je minimaal een half jaar bezig voordat je een prijs hebt waar je een handtekening onder kan zetten. En tot dat je een aannemingsovereenkomst hebt krijg je geen hypotheek, alle kosten die je maakt in het ontwerp traject moet je in principe zelf financieren. Reserveer minimaal 15.000 tot 30.000 euro voor het ontwerp traject, iets wat je in eerste instantie uit eigen middelen moet betalen.
En zorg er ook voor dat je, al dan niet samen met je architect, een bestek maakt. Zonder bestek weet je namelijk nog steeds niet precies wat je krijgt, het bestek beschrijft tot in detail wat er van de aannemer verwacht wordt.
PS: wij bouwen op dit moment met architect en eigen aannemer, ons huis wordt eind dit jaar opgeleverd maar we zijn al in 2021 begonnen met het onze architect.
[ Voor 7% gewijzigd door codeneos op 18-07-2023 09:22 ]
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Het is niet voor niets dat relatief veel zelfbouwers ondernemer zijn (geweest). Zelf bouwen heeft gedeeltelijk te maken met het bewust nemen van bepaalde risico’s.
Wij hebben uiteindelijk voor een tussenweg gekozen en zijn met Finnhouse in zee gegaan. Zijn zijn ook de hoofdaannemer van de bouw, al besteden ze de daadwerkelijke bouw uit aan verschillende onderaannemers.
Ieder huis daar is uniek en apart ontworpen, waarbij we ook zeer veel inspraak hadden (op een zeker moment zelfs iets te veel, waarbij we een door ons voorgestelde wijziging weer teruggedraaid hadden, het idee van de architect was toch niet zo gek
)
Ze hebben ook financieel goed nagedacht en een schatting van de bouwkosten gegeven die verder ging dan zoveel €/m3.
Wel is het zo dat ze maar op enkele manieren bouwen, en dat moet je liggen. Bij zo’n partij ga je alleen op de koffie als de ontwerpen en bouwmethode je liggen. Wij zijn er vooralsnog blij mee.
Wij hebben uiteindelijk voor een tussenweg gekozen en zijn met Finnhouse in zee gegaan. Zijn zijn ook de hoofdaannemer van de bouw, al besteden ze de daadwerkelijke bouw uit aan verschillende onderaannemers.
Ieder huis daar is uniek en apart ontworpen, waarbij we ook zeer veel inspraak hadden (op een zeker moment zelfs iets te veel, waarbij we een door ons voorgestelde wijziging weer teruggedraaid hadden, het idee van de architect was toch niet zo gek
Ze hebben ook financieel goed nagedacht en een schatting van de bouwkosten gegeven die verder ging dan zoveel €/m3.
Wel is het zo dat ze maar op enkele manieren bouwen, en dat moet je liggen. Bij zo’n partij ga je alleen op de koffie als de ontwerpen en bouwmethode je liggen. Wij zijn er vooralsnog blij mee.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Exact, wij hebben ook een ruimte-voor-ruimte kavel. Destijds gekocht van een particulier onder voorbehoud van onherroepelijke bestemmingsplanwijziging en onherroepelijke omgevingsvergunning.Conrado schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:05:
[...]
Sowieso lopen percelen in de regel niet zo'n storm, ze staan best lang te koop. Uitzonderingen zijn oa ruimte-voor-ruimte in Brabant, dat gaat een stuk sneller.
Een perceel kopen is echt iets anders dan een huis. Je verteld niets over de ligging en de verkoper. Ligt het aan een weg, of moet die er nog komen? Liggen de nutaansluitingen al naast het kavel? Hoe zit het met de schone grond verklaring? Liggen de afmetingen van het kavel al exact vast of moet er nog kadestraal gescheiden worden? Vragen, vragen, vragen....
Zeker als de verkoper geen gemeente is, zou ik erg voorzichtig zijn. Ze leggen heel makkelijk alle risico's en onzekerheden bij jou neer. Ik heb van particulieren gekocht en blij dat ik een aankoopmakelaar met ervaring met kavels in de arm genomen had. Heel veel van die aandachtspunten die je zelf niet 1-2-3 scherp hebt.
Was wel een dingetje. Verkoper had in gedachten zijn geld al uitgegeven, maar duurde nog zeker 1,5 jaar voordat hij het kreeg.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Of ga eerst op zoek naar aannemers en laat hun een architecten adviseren waar zij veel mee samenwerken. Een aannemer is er ook bij gebaat dat een bouw binnen budget blijft en zij geen bochten hoeven af te snijden om kosten te besparen.Bouwertje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:32:
[...]
Dan werk je met een bouwteam. Aannemer houdt architect scherp en architect houdt aannemer scherp.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
We zijn ondertussen een maand verder en het schiet mooi op.Grolsch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:23:
[...]
En stukje bij beetje schiet het op.
Vooral werken in de avond uren, en omg wat zijn die blokken zwaar als je 2 pallets leeg moet kruien en je overdag alleen op kantoor zit
Vanmorgen de stelkozijnen van de raamkozijnen bepaald, en vandaag kon de metselaar / blokkenlijmer er een hele dag aan spenderen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een week of 2 geleden maar besloten om er meteen een veranda van te maken.
Zoals de aannemer wijselijk sprak "Nu bouwen kosten geld, een veranda bouwen als het klaar is kost dubbel geld"
Dus maar meteen een schroeffundering erin laten draaien toen een ploegje 's avonds in de buurt was, en we hebben er straks ook een veranda bij :
[Afbeelding]
Ondertussen al aardig aan het wijzigen geweest t.o.v. origineel ontwerp
[Afbeelding]
De binnenmuren ondertussen allemaal gelijmd, behalve waar de balklaag opkomt
Er is gestart met isoleren aan de buiten, ik kon nog een mooie partij 2e hands isolatie op de kop tikken
Vandaag begonnen met de buitenstenen
Zo krijg je toch meer een idee van garage / mancave als de muren staan
Voorkant:

Garage deel:

Linker zijkant:

Achterkant:

Mancave:

Mancave:

Hopelijk voor de vakantie (over 2,5 week) de balklaag erop en het buitenmetselwerk meest klaar
Ik heb nog nagedacht over de ventilatie in mancave en ik denk dat het een Ducobox Silent wordt met CO2 sensor en zo'n communication print zodat ik er dmv Domotica nog 1 en ander mee kan.
Iemand betere ideeën
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 18-07-2023 21:17 ]
Ik zou er een kleine WTW-unit in plaatsen. Maar ergens heb ik het idee dat jij dat niet gaat doen... 😁Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:16:
Ik heb nog nagedacht over de ventilatie in mancave en ik denk dat het een Ducobox Silent wordt met CO2 sensor en zo'n communication print zodat ik er dmv Domotica nog 1 en ander mee kan.
Iemand betere ideeën
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:27:
[...]
Ik zou er een kleine WTW-unit in plaatsen. Maar ergens heb ik het idee dat jij dat niet gaat doen... 😁

Van het geld wat is bespaar koop ik wel 2 panelen extra
Je kan ook zo’n decentrale WTW unit plaatsen maar die zijn iets duurder dan gewone mechanische afzuiging natuurlijk
Ik vind die kosten nog best wel mee vallen. Zeker gezien je geen bijkomende kosten heb. Ik denk dat je dit voor een mancave wel terug verdient (nog los van het comfort), in tegenstelling tot een centrale wtw.Daan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:36:
Je kan ook zo’n decentrale WTW unit plaatsen maar die zijn iets duurder dan gewone mechanische afzuiging natuurlijk
Misschien wel. Maar zo’n mechanische aanzuiging kost zo’n €350 (excl buizen en ventielen) terwijl zo’n decentrale wtw zo rond de €1500 zal uitkomen (ben je wel meteen klaar).big bang schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:25:
[...]
Ik vind die kosten nog best wel mee vallen. Zeker gezien je geen bijkomende kosten heb. Ik denk dat je dit voor een mancave wel terug verdient (nog los van het comfort), in tegenstelling tot een centrale wtw.
Één of twee van deze in de muur en je bent een heel eind toch? Of mis ik iets?Daan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:54:
[...]
Misschien wel. Maar zo’n mechanische aanzuiging kost zo’n €350 (excl buizen en ventielen) terwijl zo’n decentrale wtw zo rond de €1500 zal uitkomen (ben je wel meteen klaar).
Zou inderdaad moeten werken denk ikbig bang schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:07:
[...]
Één of twee van deze in de muur en je bent een heel eind toch? Of mis ik iets?
Ik heb nog eens de offerte van mijn architect tegen het licht gehouden en als ik in dit topic zoek is het wel aan de dure kant denk ik?
Initiatiefplan/Ontwerpkosten: 6700
Verder uitwerken en indienen omgevingsvergunning: 11000
Constructie berekeningen: 6000
Zo een paar bedragen zegt niet zoveel.Oranje Banaan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:23:
Ik heb nog eens de offerte van mijn architect tegen het licht gehouden en als ik in dit topic zoek is het wel aan de dure kant denk ik?
Totaal afhankelijk van wat je als inspiratie / referentie hebt opgegeven?
Honorarium voor een architect is meestal een % van de bouwsom, ook beetje afhankelijk van de architect..
Heb je bijzondere materialen is er meer tijd nodig voor detailleren.
Heb je een bijzondere constructie zal de constructeur meer tijd kwijt zijn.
Zonder oppervlakte en meer info is het uiteraard lastig te zeggen maar de prijzen lijken mij marktconform. Misschien kan je iets meer aangeven over prijsopbouw? Is een een uurtarief, vast bedrag of percentage? Bijkomende zaken of moeilijkheden?Oranje Banaan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:23:
Oranje Banaan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:23:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Conrado In België?
Bedankt voor de reacties. Het gaat echt niet om een heel speciale woning zoals ik ze hier soms voorbij zie komen (zoals die van @Conrado bijvoorbeeld). Het gaat om een woning van ongeveer 150 vierkante meter vloeroppervlakte verdeeld over 2 woonlagen plus zolder. Opgebouwd uit bakstenen muren en een zadeldak. Denk aan een moderne jaren 30 woning. We hebben met de architect gesproken en onze wensen besproken en dit als voorbeeld gegeven: https://www.architectengi...h-stijlvolle-uitstraling/. Daar is deze offerte uitgekomen. Het gaat om vaste bedragen omdat we nog niet weten waar we precies op uit gaan komen.
In de ontwerpfase is het echt maken plattegronden, gevels, kiezen materialen. De tweede fase is vooral verdere detaillering en ontwerp gereedmaken voor de omgevingsvergunning en de laatste fase is het laten berekenen van de constructies
In de ontwerpfase is het echt maken plattegronden, gevels, kiezen materialen. De tweede fase is vooral verdere detaillering en ontwerp gereedmaken voor de omgevingsvergunning en de laatste fase is het laten berekenen van de constructies
Nee, hoor - hoewel oa de Kelderbouwer uit Belgiïe komt - regio Zuid Oost Brabant.
Ik had hier nooit aan moeten beginnen, regio overijssel, vaklui komen niet op tijd, of komen uberhaupt niet. Vaak slecht werk. Als ik het opnieuw had moeten doen had ik gewoon project nieuwbouw gekocht.
Als je zelf de coördinatie op je neemt, helpt het wel om al een beetje in die wereld te zitten om zo via betrouwbare mensen weer anderen te vinden. Balen, pentium!pentium schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:36:
Ik had hier nooit aan moeten beginnen, regio overijssel, vaklui komen niet op tijd, of komen uberhaupt niet. Vaak slecht werk. Als ik het opnieuw had moeten doen had ik gewoon project nieuwbouw gekocht.
Shit man. Wij hebben veel energie gestoken in de mensen uitzoeken waar we mee samenwerken. Het enige wat lastig liep met de planning was de stukadoor van het buiten stucwerk. Dat is immers weersafhankelijk en die heeft dus een volgorde waarin hij zijn buitenklussen afhandelt. Daar moesten we dus even op wachten, en dat hoort er soms ook een beetje bij.pentium schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:36:
Slecht werk ben ik bij ons niet tegen gekomen. Wel een fout bij de riolering onder de vloer maar die kan hersteld worden.
Hoe betrokken ben je zelf bij de bouw en de vaklui? Heb je een catalogus woning of een compleet zelf ontworpen woning?
[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 22-07-2023 10:07 ]
Dat vind ik vervelend om te horen.pentium schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:36:
Ik bouw met ZZPérs - zonder aannemer - en heb hen op voorstel en klik gekozen. Onderaannemers (o.a kelderbouwer en grondverzet) had ik al ervaring mee. Mijn ervaring is precies andersom; punctueel en heel nauwkeurig werk.
Ik heb wel veel projectervaring - niet in de bouw overigens - en weet hoe ik een team moet aansturen.
Juist dit; kom je slap over wordt daar snel misbruik van gemaakt.Conrado schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:07:
[...]
Dat vind ik vervelend om te horen.
Ik bouw met ZZPérs - zonder aannemer - en heb hen op voorstel en klik gekozen. Onderaannemers (o.a kelderbouwer en grondverzet) had ik al ervaring mee. Mijn ervaring is precies andersom; punctueel en heel nauwkeurig werk.
Ik heb wel veel projectervaring - niet in de bouw overigens - en weet hoe ik een team moet aansturen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Wat is dat voor onzin? Afspraak is afspraak. En ze moeten ook eerst fatsoenlijk werk leveren voor ze betaald krijgen…..natural colour schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Juist dit; kom je slap over wordt daar snel misbruik van gemaakt.
Nee, dat is hoe je als leider wilt zijn, en daar zijn al 100.000 boeken over geschrevennatural colour schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:08:
Juist dit; kom je slap over wordt daar snel misbruik van gemaakt.
Belangrijk is dat de juiste dingen op het juiste moment gebeuren. Bouwen is een vrij overzichtelijk proces, zolang het in de juiste volgorde gebeurd. En daar is waar van alles fout gaat en je van probleem naar probleem begint te rennen.
Zorgen dat er overzicht is en iedereen weet wat de bedoeling is. En niet werken met mensen die normaal voor een aannemer werken
Of juist voor aannemer kiezen met een goed netwerk. Dan krijg je vaklui en de aannemer kan de coördinatie doen.Conrado schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:54:
[...]
Nee, dat is hoe je als leider wilt zijn, en daar zijn al 100.000 boeken over geschreven
Belangrijk is dat de juiste dingen op het juiste moment gebeuren. Bouwen is een vrij overzichtelijk proces, zolang het in de juiste volgorde gebeurd. En daar is waar van alles fout gaat en je van probleem naar probleem begint te rennen.
Zorgen dat er overzicht is en iedereen weet wat de bedoeling is. En niet werken met mensen die normaal voor een aannemer werken
Dat is waar, maar dan huur je ze niet zelf in en is het ook niet jouw 'probleem'Joris748 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:50:
Of juist voor aannemer kiezen met een goed netwerk. Dan krijg je vaklui en de aannemer kan de coördinatie doen.
Wij hadden zelf de elektricien en de installateur ingehuurd. De aannemer zorgde ervoor dat ze tijdens de ruwbouw op het juiste moment op de bouw waren. Omdat ze meerdere bouwen samen deden, waren ze van elkaar afhankelijk.Conrado schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:53:
[...]
Dat is waar, maar dan huur je ze niet zelf in en is het ook niet jouw 'probleem'
Ik wil graag niet steunende kamersplitsende tussenmuren zelf erbij bouwen voor de begane grond. Ik denk aan Cellenbetonblokken G4/600 - 600x400x50 mm Vanaf 2,20-2,60 euro per stuk bij https://www.sleiderink.nl/cellenbetonblokken-g4-600 Dus bij 4,16 blokken per vierkante meter is dit met 9,15-10,82 euro per vierkante meter een van de goedkoopste muren per vierkante meter, of vergis ik me?
[ Voor 11% gewijzigd door Weicool op 23-07-2023 03:15 ]
50 mm is wel wat minimaal, 70mm is normaal wel het minimum daar past ook een inbouwdoos is. en normaal moet het gestuct worden, wat ook niet gratis is.Weicool schreef op zondag 23 juli 2023 @ 03:13:
Ik wil graag niet steunende kamersplitsende tussenmuren zelf erbij bouwen voor de begane grond. Ik denk aan Cellenbetonblokken G4/600 - 600x400x50 mm Vanaf 2,20-2,60 euro per stuk bij https://www.sleiderink.nl/cellenbetonblokken-g4-600 Dus bij 4,16 blokken per vierkante meter is dit met 9,15-10,82 euro per vierkante meter een van de goedkoopste muren per vierkante meter, of vergis ik me?
Wij zijn nog bezig met het bouwen van de woning en hebben het punt gevelbekleding al een tijdje open staan.
In het bestek en ook de aanneemsom hebben wij destijds Douglas gevel bekleding laten opnemen. Wel met de optie om later voor eiken hout te kiezen.
Ik heb er zelf echt 0 verstand van. De ene adviseert eiken (harder, geen kans op hars) de ander adviseert Douglas (zwarte lak blijft beter zitten, goedkoper).
Het verschil lijkt zo’n 2.500 te zijn. 2,500 voor Douglas en circa 5.000 voor eiken. De beslissing kan echter maar een keer gemaakt worden. Hopelijk blijft het hout vervolgens tientallen jaren goed zitren. Het budget lijkt het wel toe te laten.
Waar zouden jullie voor kiezen?
1 kant van de woning, staat ‘in het weer’.
De gevel bekleding zal zwart worden gelakt (iig zwart waarbij het zichtbaar is dat het hout is).
In het bestek en ook de aanneemsom hebben wij destijds Douglas gevel bekleding laten opnemen. Wel met de optie om later voor eiken hout te kiezen.
Ik heb er zelf echt 0 verstand van. De ene adviseert eiken (harder, geen kans op hars) de ander adviseert Douglas (zwarte lak blijft beter zitten, goedkoper).
Het verschil lijkt zo’n 2.500 te zijn. 2,500 voor Douglas en circa 5.000 voor eiken. De beslissing kan echter maar een keer gemaakt worden. Hopelijk blijft het hout vervolgens tientallen jaren goed zitren. Het budget lijkt het wel toe te laten.
De gevel bekleding zal zwart worden gelakt (iig zwart waarbij het zichtbaar is dat het hout is).
[ Voor 4% gewijzigd door G33st op 23-07-2023 10:53 ]
Ik begrijp dat het alleen de nok is die bekleed wordt? Op welke hoogte hebben we het dan? +6 meter?G33st schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:52:
Als je er weinig omkijken naar wilt hebben zou ik een kunststof oplossing overwegen, al dan niet met een nerf erin. Gezien de afstand waarop je er naar kijkt ga je het vermoedelijk nooit zien en heb je wel het voordeel qua onderhoud.
Nee, veel eerder al. Bij dit type (Saksische stijl) woning is kunststof eigenlijk geen gezicht. Maar ik kan mij voorstellen dat een afbeelding wel gewenst is inderdaad.Oilman schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:03:
[...]
Ik begrijp dat het alleen de nok is die bekleed wordt? Op welke hoogte hebben we het dan? +6 meter?
Als je er weinig omkijken naar wilt hebben zou ik een kunststof oplossing overwegen, al dan niet met een nerf erin. Gezien de afstand waarop je er naar kijkt ga je het vermoedelijk nooit zien en heb je wel het voordeel qua onderhoud.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou voor eiken kiezen, dat is een veel hardere houtsoort die ook langer mee gaat. Zelf vind ik eiken ook een mooiere structuur hebben dan Douglas. En Douglas is een zachtere houtsoort, makkelijker te verwerken maar omdat je de gevel laat bekleden zou ik me daar niet te druk om maken.G33st schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:52:
Wij zijn nog bezig met het bouwen van de woning en hebben het punt gevelbekleding al een tijdje open staan.
Ik zou zelf niet voor kunststof kiezen, het grote nadeel van kunststof Is dat je altijd wel naden ziet en dat het er na verloop van tijd ook lelijk uit gaat zien. Zwart wordt na verloop van tijd grijs en dof, en er zijn dan eigenlijk geen mogelijkheden om het te herstellen. Hout kan je gewoon schuren en opnieuw in de verf zetten en ziet er weer als nieuw uit. Zeker met hoge kwaliteit hardhout is dat geen probleem.
[ Voor 14% gewijzigd door codeneos op 23-07-2023 11:46 ]
In Zaandam hebben ze hele woonwijken gebouwd met kunststof buiten tegen de muur.codeneos schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:37:
Ik zou zelf niet voor kunststof kiezen, het grote nadeel van kunststof Is dat je altijd wel naden ziet en dat het er na verloop van tijd ook lelijk uit gaat zien. Zwart wordt na verloop van tijd grijs en dof, en er zijn dan eigenlijk geen mogelijkheden om het te herstellen. Hout kan je gewoon schuren en opnieuw in de verf zetten en ziet er weer als nieuw uit. Zeker met hoge kwaliteit hardhout is dat geen probleem.
Zit er al jaren tegen. Nog geen verkleuring gezien.
Ook het Intell Hotel in Zaandam is bekleed met kunststof. Staat er sinds 2010.
Je moet wel het goede materiaal kopen. Zoals Keralit.
Tegen mijn huis komt ook zwart Keralit.
zoals @twain4me als zei. 50mm is minimaal, maar eigenlijk te weining.Weicool schreef op zondag 23 juli 2023 @ 03:13:
70mm redelijk gangbaar, en persoonlijk ben ik fan van 100mm.
Als je iets wilt ophangen en er moet een schroef in is 50mm echt te weinig. Iets zwaars kan al lastig/niet.
Geluid heeft massa nodig om tegen te houden. Dus is wel een erg dunne wand dan en dan kun je elkaar horen..
Ik weet niet wat de lengt van de muur moet worden, maar des te langer de muur, des te dikker ivm stabiiteit
Ja, je hebt kunststof en kunststof. Dat je goede kwaliteit materialen moet kopen geld eigenlijk voor alles. Douglas is een andere kwaliteit houtsoort dan eiken, zo heb je ook bij kunststof verschillende kwaliteitsgradaties. Verder maakt het type oppervlakte behandeling ook een verschil, en voor buiten dan vooral de mate van UV bestendigheid. Zo vergelen sommige kunststoffen al binnen een paar jaar (zie rookmelders) en andere blijven jaren goed.Rzaan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:03:
[...]
In Zaandam hebben ze hele woonwijken gebouwd met kunststof buiten tegen de muur.
Zit er al jaren tegen. Nog geen verkleuring gezien.
Ook het Intell Hotel in Zaandam is bekleed met kunststof. Staat er sinds 2010.
Je moet wel het goede materiaal kopen. Zoals Keralit.
Tegen mijn huis komt ook zwart Keralit.
Maar naar verloop van tijd zal het altijd verkleuren, donkere kleuren verkleuren sneller dan lichte kleuren. Dat hoef je natuurlijk niet te zien, als alles gelijkmatig verkleurd dan valt het nauwelijks op. Dat heb je ook met hout alleen bij hout kan je het makkelijk bijwerken, dat gaat bij kunststof niet. Voor de kwaliteit van lakken zijn verschillende standaarden, maar ik dacht dat voor UV bestendigheid de Florida-test een van de meeste bekende is. Als je de coating daaraan voldoet zal je niet snel verkleuring zien.
Maar ik zou @G33st adviseren om bij hout te blijven, en als het budget technisch past eiken. Daarbij is kunststof meestal duurder, zeker als je voor een beter kwaliteit kiest. Ook denk ik dat het gebruik van kunststof niet zou staan bij de stijl van het huis.
[ Voor 16% gewijzigd door codeneos op 23-07-2023 12:52 ]
Zie de noodzaak van eiken niet zo als het toch behandeld word. De verf gaat niet langer blijven zitten op eiken.
Er gaat pas verschil zijn als je de behandeling laat verslonzen.
In dit topic genoeg voorbeelden van onbehandeld red cedar en behandeld (maar niet geverfd) naaldhout wat ook 20+ jaar zou moeten blijven zitten.
Er gaat pas verschil zijn als je de behandeling laat verslonzen.
In dit topic genoeg voorbeelden van onbehandeld red cedar en behandeld (maar niet geverfd) naaldhout wat ook 20+ jaar zou moeten blijven zitten.
[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-07-2023 13:08 ]
Ik denk wellicht aan PIR isolatie van 50 MM voor zo’n €6.73 per m2 van marktplaats er tegen aan te doen: https://www.marktplaats.n...latieplaten-buitenkansjesLoft schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:14:
[...]
zoals @twain4me als zei. 50mm is minimaal, maar eigenlijk te weining.
70mm redelijk gangbaar, en persoonlijk ben ik fan van 100mm.
Als je iets wilt ophangen en er moet een schroef in is 50mm echt te weinig. Iets zwaars kan al lastig/niet.
Geluid heeft massa nodig om tegen te houden. Dus is wel een erg dunne wand dan en dan kun je elkaar horen..
Ik weet niet wat de lengt van de muur moet worden, maar des te langer de muur, des te dikker ivm stabiiteit
waardoor je ook op 100mm komt, maar met minder gewicht en kosten. En ook wat gewone witte muurverf erbij.
[ Voor 4% gewijzigd door Weicool op 23-07-2023 15:37 ]
@Weicool als geluidsisolatie belangrijk is voor de tussenwanden: PIR houdt praktisch geen geluid tegen. Dan kun je veel beter werken met b.v. steenwol of katoenisolatie (metisse).
In beide gevallen zul je dan een extra wand moeten plaatsen zodat er een spouw ontstaat die geisoleerd kan worden. Dan krijg je icm cellenbeton wel een flinke dikke tussenmuur, dus of dat gewenst is?
PS: geen nieuwbouw, maar voor de (geisoleerde) voorzetwanden is hier 7cm dik cellenbeton gebruikt. Voor een tussenmuur lijkt me dat ook het minimum.
Of maak een tussenwand met een hout/osb/gips of Fermacell constructie.
In beide gevallen zul je dan een extra wand moeten plaatsen zodat er een spouw ontstaat die geisoleerd kan worden. Dan krijg je icm cellenbeton wel een flinke dikke tussenmuur, dus of dat gewenst is?
PS: geen nieuwbouw, maar voor de (geisoleerde) voorzetwanden is hier 7cm dik cellenbeton gebruikt. Voor een tussenmuur lijkt me dat ook het minimum.
Of maak een tussenwand met een hout/osb/gips of Fermacell constructie.
@Weicool vanwaar de budgetairre focus? Als je zelf een huis hebt laten kunnen bouwen lijkt het me niet dat je elk dubbeltje om hoeft te draaien.
PIR doet zoals aangegeven qua geluid nagenoeg niets, en thermische isolatie is bij een moderne woning nutteloos.
En hoe ga je de PIR zijde afwerken?
Beste gewoon 75mm metalstud met aan beide zijden Fermacell een “zware” isolatie zoals houtvezel, katoen of steenwol.
Als je strak werkt hoef je dit niet te stuccen.
PIR doet zoals aangegeven qua geluid nagenoeg niets, en thermische isolatie is bij een moderne woning nutteloos.
En hoe ga je de PIR zijde afwerken?
Beste gewoon 75mm metalstud met aan beide zijden Fermacell een “zware” isolatie zoals houtvezel, katoen of steenwol.
Als je strak werkt hoef je dit niet te stuccen.
Voor de afwerking boven onze kozijnen wil ik een waterslag monteren. Deze waterslag wil ik op een houten afgeschuinde lat plaatsen. Daaronder komt dan een aftimmerlat. Zoiets als onderstaande.
:strip_exif()/f/image/Qe3TbkoDwFTG4vYv2adWaqHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het probleem is dat ik nergens zo'n afgeschuinde lat kan vinden. Weet iemand of deze standaard te krijgen zijn? Of heeft iemand een idee hoe ik zo'n lat kan (laten) maken?
:strip_exif()/f/image/Qe3TbkoDwFTG4vYv2adWaqHj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het probleem is dat ik nergens zo'n afgeschuinde lat kan vinden. Weet iemand of deze standaard te krijgen zijn? Of heeft iemand een idee hoe ik zo'n lat kan (laten) maken?
Tafelzaag?Rien43 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:30:
Voor de afwerking boven onze kozijnen wil ik een waterslag monteren. Deze waterslag wil ik op een houten afgeschuinde lat plaatsen. Daaronder komt dan een aftimmerlat. Zoiets als onderstaande.
[Afbeelding]
Maar waar is de lat voor? Je kunt de waterslag zelf toch gewoon vastschroeven in het verticale gedeelte dat tegen je gevel ligt?
Overigens heb ik deze lat wel zelf gemaakt en beplakt met EPDM. Vind een waterslag boven raam niet mooi.
[ Voor 58% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-07-2023 20:03 ]
Vanwege oude optimalisatie trekjes uit een technische opleiding!bbbrumbrum schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:23:
@Weicool vanwaar de budgetairre focus? Als je zelf een huis hebt laten kunnen bouwen lijkt het me niet dat je elk dubbeltje om hoeft te draaien.
Ik had ergens gelezen dat de Rw-waarde (maat voor de geluidsisolatie van een materiaal) van PIR platen van 50mm wel zo’n 30 dB is. Dus het maakt het wel iets stiller, maar het is dus niet geschikt voor veel lawaai.
Dat andere met dikkere tussenmuren vind ik weer twijfelachtig qua oppervlakte efficiëntie…
[ Voor 7% gewijzigd door Weicool op 23-07-2023 17:04 ]
Klinkt eerder als een management opleidingWeicool schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Vanwege oude optimalisatie trekjes uit een technische opleiding!
Ik had ergens gelezen dat de Rw-waarde (maat voor de geluidsisolatie van een materiaal) van PIR platen van 50mm wel zo’n 30 dB is. Dus het maakt het wel iets stiller, maar het is dus niet geschikt voor veel lawaai.
Dat andere met dikkere tussenmuren vind ik weer twijfelachtig qua oppervlakte efficiëntie…
Denk dat 100mm blokken dan een betere keus zijn.
Metalstud kost je meer in materiaal, maar beter qua geluid, lichter en goedkoper in externe uren.
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-07-2023 20:13 ]
Voor zo’n klein stukje zou ik voor verduurzaamd hout, en dat kan dan gewoon spar zijn, kiezen.G33st schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Nee, veel eerder al. Bij dit type (Saksische stijl) woning is kunststof eigenlijk geen gezicht. Maar ik kan mij voorstellen dat een afbeelding wel gewenst is inderdaad.
***members only***
Zal qua prijs op die aantal m2 niet zoveel uitmaken, maar dat gaat wel vrijwel de rest van je leven mee.
Ik heb een woning van hout, met de volledige gevel met dit hout. Zwart gelakt, en op een heel huis is het een aardige meerprijs, maar heb er geen omkijken meer naar, behalve dat ik besloten heb het zwart te verven. En daardoor nog af en toe een verfje nodig (anders ziet het er niet uit). Mn oom heeft zn huis al 30 jaar, en dan gekozen om het houtskleur te laten, die heeft er 30 jaar niet naar omgekeken en het ziet er nog als nieuw uit.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Gewoon een balkje schuin doorzagen, of door laten zagen. Er is vast een houtbedrijf/aannemer/timmerman die dat zo even voor je doet.Rien43 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:30:
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor hout zijn er veel meer houtsoorten die in aanmerking komen zoals red cedar.G33st schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Nee, veel eerder al. Bij dit type (Saksische stijl) woning is kunststof eigenlijk geen gezicht. Maar ik kan mij voorstellen dat een afbeelding wel gewenst is inderdaad.
***members only***
Rationeel zie ik bij gevelbekleding meer nadelen dan voordelen om hout toe te willen passen
Geen van tweeënG33st schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:52:
....
We hebben nu veel hardhout aan het huis, ook op het westen, en daar ben ik wel klaar mee. Iedere twee jaar de west kozijnen laten bijwerken ieder 4 jaar schilderen om het echt mooi te houden. Het nieuwe huis krijgt daarom aluminium kozijnen en kunststof afwerking, zoals Rockpanel e.d.
Cembrit vind ik zelf mooier, misschien een tip voor je.Conrado schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:44:
[...]
Geen van tweeën
We hebben nu veel hardhout aan het huis, ook op het westen, en daar ben ik wel klaar mee. Iedere twee jaar de west kozijnen laten bijwerken ieder 4 jaar schilderen om het echt mooi te houden. Het nieuwe huis krijgt daarom aluminium kozijnen en kunststof afwerking, zoals Rockpanel e.d.
Om de keuze nog iets moeilijker te maken kun je ook kiezen voor thermisch gemodificeerd hout zoals Modiwood of Dumowood.G33st schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:08:
[...]
***members only***
Dit is hout wat doormiddel van hitte helemaal 'dood' is gemaakt en zal hierdoor ook niet krimpen of uitzetten.
Wij krijgen zelf Dumowood en ze geven 15 jaar garantie op het hout mits het goed verwerkt is.
Die lat gewoon niet doen en tegen je hout aan monteren aan de achterkant / onder de gevelafwerking.
Ik weet niet of dit de maat is die je buiten monteert en hoe lang dit is. Loopt dit bijvoorbeeld door onder je raamkozijnen; vergeet niet om een anti dreun folie mee te bestellen aan de onderzijde.
Ik weet niet of dit de maat is die je buiten monteert en hoe lang dit is. Loopt dit bijvoorbeeld door onder je raamkozijnen; vergeet niet om een anti dreun folie mee te bestellen aan de onderzijde.
Nog 1 keerWeicool schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Niet doen, niet doen, niet doen...
Maar uiteindelijk moet je helemaal zelf weten
Dank voor de tip!Deleon78 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:50:
[...]
Cembrit vind ik zelf mooier, misschien een tip voor je.
Cembrit kan, zover ik begreep, niet naadloos verwerkt worden. Rockpanel kan dat onder voorwaarden wel.
Een Rw van 30 dB voor alleen een pirplaat is onmogelijk. Een sandwixhpaneel met een opbouw van binnen naar buiten van staal-Pir isolatie 100mm- staal geeft een geluidsisolatie van 23 dB. dikkere panelen geven zelfde geluidsisolatie waarden.Weicool schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Ik weet niet helemaal wat je bedoeltConrado schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:47:
[...]
Dank voor de tip!
Cembrit kan, zover ik begreep, niet naadloos verwerkt worden. Rockpanel kan dat onder voorwaarden wel.
Naden heb je altijd, alleen is het de gevraag hoe ze opvallenDeleon78 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:55:
[...]
Ik weet niet helemaal wat je bedoeltBij panelen krijg je toch altijd naden? Hoor graag wat je bedoelt, klinkt als een methode die ik nog niet ken (niet zo gek, zit niet in de bouw
)
De meeste gevelproducten (Trespa, Cembrit) hebben behoorlijke ruimte tussen de panelen nodig om uitzetten op te vangen.
Ik had niet verwacht dat cement uit zou zetten, heb het ook nog niet gemerkt. Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben wel (bewust) nadenConrado schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Naden heb je altijd, alleen is het de gevraag hoe ze opvallen
De meeste gevelproducten (Trespa, Cembrit) hebben behoorlijke ruimte tussen de panelen nodig om uitzetten op te vangen.
Dat was inderdaad ook een van de redenen dat wij voor Rockpanel hebben gekozen, alleen de aannemer wilde niet aan het naadloos/stuikend verwerken van het Rockpanel, met name vanwege risico te beperkte ventilatie van het achterhout. Ook ging hij liever voor het schroeven i.p.v. lijmen. Dus de bedachte naadloze gladde afwerking ging helaas niet door (we hadden geen keus meer in aannemer als we de 1.9% rente voor 30 jaar wilden handhaven).Conrado schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Naden heb je altijd, alleen is het de gevraag hoe ze opvallen
Wel fijn als je aannemer dat wel aandurft. Al moet ik wel zeggen dat ik het prettig vindt te merken dat alles wat onze aannemer doet, gericht is op duurzaamheid van de woning (dan bedoel ik vooral dat het lang mee gaat, niet zo zeer het milieuaspect). Al worden de meeste garanties dan wel extern afgegeven (bijvoorbeeld middels gegarandeerde systemen zoals Strikolith voor gevelisolatie en stucwerk).
Wij hebben zowel rockpanel als cembrit (=zwaarder) blind bevestigd. De fabrikant van Cembrit geeft zelf aan dat dit kan, mits je de juiste lijm gebruikt (specifiek merk / type). Tot nu toe geen problemen, maar het staat pas 4 jaar.Batilan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:56:
[...]
Dat was inderdaad ook een van de redenen dat wij voor Rockpanel hebben gekozen, alleen de aannemer wilde niet aan het naadloos/stuikend verwerken van het Rockpanel, met name vanwege risico te beperkte ventilatie van het achterhout. Ook ging hij liever voor het schroeven i.p.v. lijmen. Dus de bedachte naadloze gladde afwerking ging helaas niet door (we hadden geen keus meer in aannemer als we de 1.9% rente voor 30 jaar wilden handhaven).
Wel fijn als je aannemer dat wel aandurft. Al moet ik wel zeggen dat ik het prettig vindt te merken dat alles wat onze aannemer doet, gericht is op duurzaamheid van de woning (dan bedoel ik vooral dat het lang mee gaat, niet zo zeer het milieuaspect). Al worden de meeste garanties dan wel extern afgegeven (bijvoorbeeld middels gegarandeerde systemen zoals Strikolith voor gevelisolatie en stucwerk).
Dank voor de tip, van Rockpanel wist ik dat, maar van Cenbrit is dit nieuw!Deleon78 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:18:
Wij hebben zowel rockpanel als cembrit (=zwaarder) blind bevestigd. De fabrikant van Cembrit geeft zelf aan dat dit kan, mits je de juiste lijm gebruikt (specifiek merk / type). Tot nu toe geen problemen, maar het staat pas 4 jaar.
Heb je er misschien foto's van hoe dat er uit ziet?
Ik heb geen aannemer, maar besprek dat uiteraard met de timmermanBatilan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:56:
Wel fijn als je aannemer dat wel aandurft. Al moet ik wel zeggen dat ik het prettig vindt te merken dat alles wat onze aannemer doet, gericht is op duurzaamheid van de woning (dan bedoel ik vooral dat het lang mee gaat, niet zo zeer het milieuaspect).
Ook kies voor oplossing die lang meegaan.
Heb een PM gestuurd, maar ik vraag me af of je er wat aan hebtConrado schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:48:
[...]
Dank voor de tip, van Rockpanel wist ik dat, maar van Cenbrit is dit nieuw!
Heb je er misschien foto's van hoe dat er uit ziet?
Wij zijn bezig met het realiseren van een nieuwbouwhuis. Het vooroverleg is ingediend en we zijn uitgegaan van kunststof kozijnen (onderhoudsarm).
Maar nu neigen we steeds meer naar hardhouten kozijnen. De reden hiervoor is dat we voor antraciet willen gaan. Bij kunststof moet je antraciet ook blijven schoonmaken en behandelen. En als het eenmaal vergaan is, kun je niet meer terug.
Hardhout heeft ook onderhoud nodig, maar als het vergaan is, kun je dit weer gewoon schilderen.
Zijn er mensen die ook voor deze keuze hebben gestaan en ons een beetje kunnen adviseren? Of zijn er nog andere alternatieven die we kunnen overwegen?
Maar nu neigen we steeds meer naar hardhouten kozijnen. De reden hiervoor is dat we voor antraciet willen gaan. Bij kunststof moet je antraciet ook blijven schoonmaken en behandelen. En als het eenmaal vergaan is, kun je niet meer terug.
Hardhout heeft ook onderhoud nodig, maar als het vergaan is, kun je dit weer gewoon schilderen.
Zijn er mensen die ook voor deze keuze hebben gestaan en ons een beetje kunnen adviseren? Of zijn er nog andere alternatieven die we kunnen overwegen?
Lekker voor hout gaanjan011 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
Wij zijn bezig met het realiseren van een nieuwbouwhuis. Het vooroverleg is ingediend en we zijn uitgegaan van kunststof kozijnen (onderhoudsarm).
Antraciet (alle donkerdere kleuren) is wel gevoellig zoals je zelf schrijft. Als je dat perse wil is dat wat je gewoon moet doen.. Zou het zelf nooit doen.
Aluminium poedercoaten geen optie?
Ik zou alu ook adviseren, hoewel ik niet kan beoordelen of de andere eigenschappen van alu een bezwaar vormen.
Antraciet hout wordt ècht heet en dat is niet goed voor je hout en je verf. Maar het kan wel.
Antraciet hout wordt ècht heet en dat is niet goed voor je hout en je verf. Maar het kan wel.
Aluminium dien je ook te onderhouden omdat het anders vaal wordt. Met name donkere kleuren.
Wij hebben antracietkleurige aluminium kozijnen en gebruiken dit spul: https://lecot.be/nl-be/re...r-aluminium-ramen-3-delig
Wij hebben antracietkleurige aluminium kozijnen en gebruiken dit spul: https://lecot.be/nl-be/re...r-aluminium-ramen-3-delig
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Probleem met hout is dat het inderdaad meer gaat werken doordat het in een donkere kleur meer opwarmt. Zelf zou ik daarom voor aluminium gaan, dat lijkt mij de meest duurzame keuze.Deleon78 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:39:
Ik zou alu ook adviseren, hoewel ik niet kan beoordelen of de andere eigenschappen van alu een bezwaar vormen.
Ja. Kunststof kozijnen die aan de buitenkant zijn voorzien van gepoedercoate aluminium schalen. Dat hebben wij hier en bevalt goed.jan011 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
Mogelijke leveranciers zijn https://www.internorm.com/nl-nl/producten/kozijnen en https://www.finstral.com.
En als je toch bezig bent: Integreer ook gelijk je zonwering, zodat die mooi wegvalt in de spouw. Je hebt maar één keer de kans om dat goed te doen.
Toch zou ik als ik weer moest bouwen weer kiezen voor "ouderwets" wit, voor zowel de kozijnen als de muren, omdat dit energetisch (voor de muren) en qua UV-stabiliteit (voor de kozijnen) zoveel beter is.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2023 17:13 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hierboven schreef ik al dat wij juist van hardhout weggaan. Schilderen is gewoon duur en tijdrovend onderhoudt. Naast de kozijnen zelf, hebben de houtlatten ed. ook onderhoud nodig.jan011 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
Maar nu neigen we steeds meer naar hardhouten kozijnen.
Wij kozen voor aluminium, ook in antraciet (RAL2021). Het is veel minimalistische in uitstraling en is onderhoudsarm. Af en toe onderhouden is toch wat anders dan om de 3 à 4 jaar de schilder die rond gaat.
Zoals @Andrehj al noemde is kunststof er in vele soorten, eigenschappen en prijsklassen.
Zeker weten dat die RAL-code klopt? Antraciet is meestal RAL 7016. En in 7016 kun je ook veel materialen (bijvoorbeeld Rockpanel) en producten (zoals onze kozijnen, de garagedeur en de tuinmeubelen) direct kopen.Conrado schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:51:
Wij kozen voor aluminium, ook in antraciet (RAL2021).
Zal wel 7021 zijn danAndrehj schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Zeker weten dat die RAL-code klopt? Antraciet is meestal RAL 7016. En in 7016 kun je ook veel materialen (bijvoorbeeld Rockpanel) en producten (zoals onze kozijnen, de garagedeur en de tuinmeubelen) direct kopen.
Schilderen kost zeker tijd.. Ik vind het nog meevallen tot nu toe.Conrado schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:51:
[...]
Hierboven schreef ik al dat wij juist van hardhout weggaan. Schilderen is gewoon duur en tijdrovend onderhoudt. Naast de kozijnen zelf, hebben de houtlatten ed. ook onderhoud nodig.
Wij kozen voor aluminium, ook in antraciet (RAL2021). Het is veel minimalistische in uitstraling en is onderhoudsarm. Af en toe onderhouden is toch wat anders dan om de 3 à 4 jaar de schilder die rond gaat.
Zoals @Andrehj al noemde is kunststof er in vele soorten, eigenschappen en prijsklassen.
Hangt wel af waar je woont en de situering van je huis.
Aan zee mag je vaker schilderen dan in bv Limburg. Op het zuid/westen mag je ook vaker schilderen dan op het noord/oosten
Er is nog andere reden waarom aluminium en hout "beter" zijn dan kunstof. Waarde van de woning. Ik heb het onderzoek van de TU Delft nog proberen te vinden, maar dat lukte niet.
Jaren geleden tijdens mijn studie is er onderzoek gedaan naar de waarde van de een woning, een hele reeks woningen waarbij kunstof vs hout vs aluminium (ik meen ook staal) o.a. bekeken werd in relatie tot de waarde ontwikkeling van een woning en een hele woonwijk. (en meer factoren)
Kunstof kwam daar niet gunstig uit. Scheelde 8-10% aan waarde ontwikkeling. Of in het geval van kunstof kozijnen, minder waarde ontwikkeling.
Dat onderzoek is al een tijd geleden, geen idee of het nog representatief is, maar het lijkt mij niet tijds/periode afhankelijk
Sorry voor de verwarring, het is RAL7021Andrehj schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Zeker weten dat die RAL-code klopt? Antraciet is meestal RAL 7016. En in 7016 kun je ook veel materialen (bijvoorbeeld Rockpanel) en producten (zoals onze kozijnen, de garagedeur en de tuinmeubelen) direct kopen.
RAL7016 heeft een wat meer blauwe gloed.
Wij hebben kozijnen van accoya, dat is verduurzaamd hout, in RAL7016. We wonen er nu 2 jaar. Over het onderhoud kan ik dus niet veel zeggen.jan011 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
Dan ga ik denk ik toch maar voor de minimale dikte, maximale oppervlakte per €… Vloeroppervlakte alleen al is 200m2…
[ Voor 7% gewijzigd door Weicool op 26-07-2023 00:28 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic