axensir schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:33:
Aangezien ik graag onze droom werkelijkheid wil maken op termijn ben ik bezig gegaan door een uitgebreid kostenoverzicht te maken.
Nu zie ik voorbijkomen dat de nuts tussen de 3 a 4k kost. Gister eens de prijzen van Vitens en Enexis bekeken en kom ik op onderstaande uit:
Vitens Bouwaansluiting €1389
Enexis Bouwaansluiting €1117
Vitens defenietieve aansluiting in meterkast €1220
Enexis aansluiting naar meterkast verplaatsen €918
Totaal van €4644
Dit is toch behoorlijk meer dan 3 a 4k, op de totale kosten van een eigen woning bouwen is dit natuurlijk niet heel veel. Hier komen dan natuurlijk ook nog de kosten van de bouwmeterkast en waterput bij.
Zie ik iets over het hoofd of zijn deze aansluitingen werkelijk stevig geprijsd tegenwoordig? (net als alle andere bouwmaterialen)
De 3-4K€ is voor een aantal jaren geleden....
Reken op 5K.
vergeet niet Glasvezel (kan 1000 euro extra zijn), KPN (geen idee van de kosten), ziggo e.d. mee te nemen.
Ziggo rekent geen aansluitkosten....
Achteraf is dubbel zo duur. (en de boel moet dan nog een keer open).
Als je grond koopt van de gemeente, rekenen sommige gemeentes splistingskosten...aan de voorzijde zie je die kosten niet. Deze staan ergens als kleine lettertjes... kan je tot 2000 extra kosten.
Mocht stadsverwarming verplicht zijn vergeet deze kosten niet. Kunnen oplopen tot 13-15.000 euro.
Mocht je toch een WP willen dien je ze af te kopen voor 9.000 euro.! (blokverwarming).
Voor je vergunning aanvraag komen ook een aantal verplichte kosten bij.
Denk hierbij aan een CO2 berekening voor tijdens de bouw, maar ook een berekening van materialen gebruik.
Vergeet niet de alle banken een afbouwgarantie eisen. Voorheen waren deze kosten 0,5%, is nu echter 1% ex btw...dus op een koopsom van €500.000,= betaal je hiervoor dus ruim 6.000 euro. TENZIJ je de gehele koopsom na oplevering mag betalen. LET OP dan dient er geen betalings bakgarantie geeist te worden want dan gaat die vlieger niet op en dien je het alsnog te hebben.
Het zijn wat kosten die je aan de voorkant niet ziet.
Denk ook aan grondafvoer..kan je zomaar 5K kosten. Zeker als de kavel klein is (kleiner dan 600-700m2)
Sorry voor de extra puntjes