It's time to play the music, it's time to light the lights
Twee additionele vragen: kan de fundering/isolatie de extra belasting dragen?J.oost schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:39:toon volledige bericht
Beste mede-Tweakers,
Ik zit met een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom en ik ben benieuwd naar jullie advies.
Ik zit op dit moment in de afrondende fase van de ruwbouw van mijn nieuwbouwwoning. Bij het bepalen van het peil van de woning is er helaas een meetfoutje gemaakt waardoor het zandbed onder de constructievloer van de begane grond ongeveer 60mm te laag is aangebracht. Hierop is 140mm EPS isolatie aangebracht waarop de constructievloer is gestort. We moeten nu dus 60mm extra hoogte creëren om weer op het juiste peil te komen waarop straks de zandcementvloer met de vloerverwarming wordt aangebracht.
Volgens mij heb ik 3 opties om dit hoogteverschil op te vangen:
Optie A: een extra laag beton storten waardoor ik weer op de beoogde hoogte uit kom waarop dan de zandcementdekvloer wordt aangebracht.
Bij deze optie wordt de constructievloer dus effectief 160 mm i.p.v. 100 mm. De thermische massa zal hierdoor dus groter worden. Ik ga straks mijn woning verwarmen en koelen met een lucht-water warmtepomp in combinatie met vloerverwarming wat natuurlijk op zichzelf thermisch al een 'traag' systeem is. Het systeem zal met deze optie dus nog trager worden. Ik vind het lastig om te bepalen of dit een negatief of juist een positief effect op het binnenklimaat geeft. Een hogere thermische massa geeft meer 'demping' (temperatuurschommelingen door weersinvloeden worden 'afgevlakt') maar het duurt wel langer om een temperatuurverandering teweeg te brengen. Het is echter wel zo dat een warmtepomp het meest efficiënt is bij een zo laag mogelijke en constante aanvoertemperatuur, dus grote temperatuurwisselingen (bijvoorbeeld 'nachtverlaging') zullen we toch moeten voorkomen.
Optie B: een extra laag EPS isolatie aanbrengen (dikte 60mm) waarop de zandcementdekvloer wordt aangebracht.
De situatie dat het systeem 'trager' gaat functioneren, wordt bij deze optie voorkomen. Waar ik een beetje mee zit is dat de warmte in de constructievloer (tussen de isolatielagen) ‘vastgehouden’ kan gaan worden waardoor er een vreemd afgiftepatroon kan ontstaan. Is dit een reële gedachte of zal dit puur theoretisch zijn en geen invloed hebben op het afgiftepatroon?
Optie C: een dikkere zandcementvloer aanbrengen.
Hierbij zou de zandcementvloer dus 145 mm i.p.v. 85mm dik worden. De vloerverwarming buizen komen hierdoor ook 60mm lager in de vloer te liggen wat me niet bevorderlijk lijkt voor een efficiënte warmte-/koude-afgifte.
[Afbeelding]
Waar zouden jullie in mijn situatie voor kiezen? Zijn er nog andere dingen waarin ik bij mijn keuze rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Is bij optie B het EPS drukvast genoeg aangezien deze laag niet gewapend is?
Ik heb zelf een combi van B en C. Dekvloer van >12cm met VVW onderin, daaronder XPS, daaronder de constructievloer. Het duurt een uur of 6 totdat de warmte begint door te komen nadat de WP is gaan lopen.
Opzich bevalt het goed, maar vraag me soms af of optie A niet beter is.
Daar heb je nl grotere massa, en toch een snellere reactie door de hogere ligging van de VVW.
Zou je dit verder kunnen toelichten?big bang schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:30:
Met isolatie er tussen heb je een deels ontkoppelde buffer er onder liggen waardoor het zich in extreme zelfs als een soort massa-veer-demper systeem kan gaan gedragen, met alle gevolgen van dien.
[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-04-2023 07:33 ]
(160mm plaatfundering op EPS (Hectar) met daarop 120mm betonnen afwerkvloer. Ligt wel een folie tussen).
[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 11-04-2023 08:16 ]
Ik bedoel het thermisch equivalent van een massa veer demping systeem, of van een RLC kring. In theorie zou je door thermische faseverschuiving een systeem kunnen maken dat je wat tegen werkt, maar dat is wat vergezocht (en eigenlijk alleen als je veel schakelt tussen koelen en verwarmen wat je sowieso niet wilt).
Blijft over dat het vooral niet het meest efficiënte systeem is in mijn ogen. Ik zou zoveel mogelijk thermische massa binnen een zo dik mogelijk isolerende schil willen. Als je dan lokaal nog eens iets heel snel wilt kunnen regelen dan zou ik dat met een IR paneeltje oplossen, zoals een bij de douche die je 5 minuten inschakelt als je er onder uit komt.
Situatie: We wonen momenteel in Dordrecht, maar gaan dichter bij onze ouders in Friesland wonen. De kavel ligt aan het water en heeft een 1:3 talud. Waar we in ons huidige huis het gros zelf geklust hebben zijn we nu van plan om nagenoeg alles uit te besteden omdat we zo snel mogelijk willen verhuizen.
Mijn studieschuld is nog fors en drukt stevig in het budget, maar ik had een sterke voorkeur voor de (uiteraard duurdere) bouwmethode van Ecohûs. De enige lokale partij die dampopen, luchtdicht en ecologisch kan bouwen lijkt het. De verwachting is dat er iets meer ruimte vrij gaat komen dan wat nu gebudgetteerd is, maar daar willen we momenteel geen rekening mee houden. Heel veel groter bouwen gaat dus lastig worden, maar de garage die met stippellijnen staat ingetekend komt er in ieder geval nog bij.
De wensen waren relatief eenvoudig met minimaal 3 slaapkamers en een werkkamer op de begane grond. Verder hadden we een sterke voorkeur voor uitzicht naar het NO ('achter') en ZO ('rechts') vanwege het mooie open uitzicht.
Mijn vragen aan jullie:
- Op welke plek is volgens jullie het toevoegen van bouwvolume het meest efficiënt? Begane grond stukje uitbouwen aan de achterkant kan nog, dakkapel ergens? Aan de zijkant is het wat lastiger ivm afstand tot de talud. Mrs Eppo mag graag haar eigen kleren maken, en als daar een 'vaste' ruimte voor zou zijn zou dat heel mooi zijn.
- Ik ben benieuwd of jullie nog een goed idee hebben voor de keuken indeling. Ik heb het gevoel dat er wat meer uit te halen is maar ik weet niet zo goed hoe.
![]() | ![]() | ![]() |
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Het is geen groot huis - dat is niet als waardeoordeel bedoeld -, als je dan een vide toepast vervalt er behoorlijk wat ruimte. Het 'probleem' daarbij is de trap, want zonder dak-aanpassing is er geen stahoogte op de verdieping.
Sowieso vind ik in dit ontwerp de trap een soort sta-in-de weg. Het vormt een flessenhals tussen de woonkamer en het eetdeel. Ik zou de trap eerder in de hal laten starten en met het dak mee laten lopen.
Dan de techniek, waar komt je warmtepomp en warmwater? Er zijn verder wat kokers ingetekend, maar die lijken niet op elkaar aan te sluiten.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Leuke indeling! Ik ben ook erg benieuwd naar de gevels!kevineppo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:26:toon volledige bericht
Tekeningen! Ik heb enthousiast meegelezen hier op het forum en inmiddels is het ook Mrs Eppo en mijzelf gelukt een kavel te bemachtigen. De eerste tekeningen zijn binnen en ik zou graag jullie meningen en ideëen horen!
Situatie: We wonen momenteel in Dordrecht, maar gaan dichter bij onze ouders in Friesland wonen. De kavel ligt aan het water en heeft een 1:3 talud. Waar we in ons huidige huis het gros zelf geklust hebben zijn we nu van plan om nagenoeg alles uit te besteden omdat we zo snel mogelijk willen verhuizen.
Mijn studieschuld is nog fors en drukt stevig in het budget, maar ik had een sterke voorkeur voor de (uiteraard duurdere) bouwmethode van Ecohûs. De enige lokale partij die dampopen, luchtdicht en ecologisch kan bouwen lijkt het. De verwachting is dat er iets meer ruimte vrij gaat komen dan wat nu gebudgetteerd is, maar daar willen we momenteel geen rekening mee houden. Heel veel groter bouwen gaat dus lastig worden, maar de garage die met stippellijnen staat ingetekend komt er in ieder geval nog bij.
De wensen waren relatief eenvoudig met minimaal 3 slaapkamers en een werkkamer op de begane grond. Verder hadden we een sterke voorkeur voor uitzicht naar het NO ('achter') en ZO ('rechts') vanwege het mooie open uitzicht.
Mijn vragen aan jullie:
- Op welke plek is volgens jullie het toevoegen van bouwvolume het meest efficiënt? Begane grond stukje uitbouwen aan de achterkant kan nog, dakkapel ergens? Aan de zijkant is het wat lastiger ivm afstand tot de talud. Mrs Eppo mag graag haar eigen kleren maken, en als daar een 'vaste' ruimte voor zou zijn zou dat heel mooi zijn.
- Ik ben benieuwd of jullie nog een goed idee hebben voor de keuken indeling. Ik heb het gevoel dat er wat meer uit te halen is maar ik weet niet zo goed hoe.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Paar puntjes van aandacht die ik zo zie:
- Waar komen de installaties? Voor een gezin kom je al gauw aan een 300 liter boilervat wat je ergens kwijt moet. De voorkeur heeft het om dat op de begane grond te plaatsen vanwege het gewicht.
- Ik mis echt een bijkeuken in een woning als dit. Handig om de installaties neer te kwakken, maar ook qua opbergruimte en als inloop. Nu loop je vanuit de tuin direct het huis in en staan de schoenen en dergelijke in de keuken.
- Voor de vide komt een overkapt terras lijkt het. Daarmee doe je een heel groot deel van de lichtinval daar teniet. Wellicht verstandig om nog eens naar te kijken?
- De plaatsing van het raam in de keuken is wat onhandig met deze keuken indeling, zeker als je vanaf de eettafel van het mooie uitzicht wil genieten. Persoonlijk zou ik dan meerdere ramen over de gehele breedte van de achtergevel pakken.
En als je wel deze indeling wilt houden zou ik de sprong in de wand rechts weglaten en de trap 1,5m naar rechts doen. Nu is de doorgang gewoon veel te smal imo.
[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 11-04-2023 10:55 ]
Onze wijk was precies in de overgangsfase. Bij de eerste woningen is het inderdaad allemaal in 1 keer gegaan. Voelt logisch. De laatste 4 woningen zaten echter in het nieuwe traject en daar werd de glasvezelkabel niet meer tegelijkertijd aangebracht. Door omstandigheden heb ik de planning en het contact gehad voor die laatste woningen en zo geregeld dat de glasvezelkabel als eerste gelegd werd, en in overleg de goot open gehouden omdat de nuts de volgende dag kwam om dat huis aan te sluiten. Heel blij met hoe dat uiteindelijk gegaan is maar een groots onderhandelingstraject was daar wel voor nodig. Inclusief de gemeente die de definitieve bestrating aan het leggen was.Batilan schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:40:
Wat betreft Internet en Nuts: Hier (Liander en Vitens gebied) wordt inderdaad het graven van de glasvezel en de Nuts ook niet meer samen gedaan. Het schijnt dat de kabelboer(en) geen contract willen afsluiten met de 'graafpartij' van Liander hier in de regio (CCN - Combi Combinatie Noord), samen met de andere gravers noemen ze zich "Slimme Samenwerkers". Dat geloof ik zeker vanuit hun standpunt, maar vanuit de klant betekent het dus dat we 2x graafkosten mogen betalen (schijnt zo'n € 1250,- te zijn voor de glasvezel alleen). Ik had de aannemer voorgesteld om de Nuts dan te laten graven en het deel op eigen kavel open te laten liggen zodat we er met een beetje moeite ook de glasvezel bij kunnen laten leggen. Maar daar schijnt CNN niet mee akkoord te gaan. Ik erger me er groen en geel aan, hoezo mag een externe partij bepalen hoe ik op eigen kavel met mijn grond omga![]()
De kabelboer gaf aan dat ze ook willen aanleggen in een bestaande geul en dat je dan dus aanzienlijk op de kosten zou kunnen besparen als je e.e.a. kunt combineren.
Ben wel benieuwd of anderen in het betreffende gebied hier ook al tegenaan gelopen zijn en of iedereen dan maar gewoon "dubbel betaald"
Qua installatie: De garage staat met een stippellijn ingetekend en wordt verder gewoon geïsoleerd (en komt er dus wel, niet duidelijk genoeg verwoord sorry!). Het idee van de installatie is om het daar in een soort nis te stoppen. Heb het hier even ingetekend met rood. Deuren naar de tuin komen daar dan ook in uiteraard voor de laarzen.
De overkapping hebben we aangekaart bij de architect. Dat wordt een druif over wat staalkabels. Koelte in de zomer, genoeg licht in de winter.
Ik heb de gevel ook nog even toegevoegd. Baksteen verplicht vanuit bouwplan maar we willen meer met hout gaan doen, dus aan de rechter zijde wikkelt het als het ware om het huis heen.
Eens met je opmerking mbt het raam (is een schuifdeur overigens) Slarno.
Lees ook meerdere opmerkingen over de trap. Ik voel die wel, maar in de render lijkt dat toch wel wat minder. Ik ga er wel nog wat meer naar kijken trouwens want dat was ook mijn eerste gedachte. Let trouwens niet op de exacte trap, dat was gewoon een standaard ding. Daar komt een mooier ontwerp voor.
![]() | ![]() | ![]() |
Heel duur inhammetje, die je vooral veel ruimte en geld kost en imo niks aan je huis toevoegt.kevineppo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:07:toon volledige bericht
@Conrado @Insert12 @Ernemmer Dank voor de input!
Qua installatie: De garage staat met een stippellijn ingetekend en wordt verder gewoon geïsoleerd (en komt er dus wel, niet duidelijk genoeg verwoord sorry!). Het idee van de installatie is om het daar in een soort nis te stoppen. Heb het hier even ingetekend met rood. Deuren naar de tuin komen daar dan ook in uiteraard voor de laarzen.
De overkapping hebben we aangekaart bij de architect. Dat wordt een druif over wat staalkabels. Koelte in de zomer, genoeg licht in de winter.
Ik heb de gevel ook nog even toegevoegd. Baksteen verplicht vanuit bouwplan maar we willen meer met hout gaan doen, dus aan de rechter zijde wikkelt het als het ware om het huis heen.
Eens met je opmerking mbt het raam (is een schuifdeur overigens) Slarno.
Lees ook meerdere opmerkingen over de trap. Ik voel die wel, maar in de render lijkt dat toch wel wat minder. Ik ga er wel nog wat meer naar kijken trouwens want dat was ook mijn eerste gedachte. Let trouwens niet op de exacte trap, dat was gewoon een standaard ding. Daar komt een mooier ontwerp voor.
Ten eerste gefeliciteerd!kevineppo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:26:
Tekeningen! Ik heb enthousiast meegelezen hier op het forum en inmiddels is het ook Mrs Eppo en mijzelf gelukt een kavel te bemachtigen. De eerste tekeningen zijn binnen en ik zou graag jullie meningen en ideëen horen!
Ondanks dat jullie woning al bijna twee keer zo groot is als die van ons voelt het nog niet erg ruim en zou ik een aantal andere keuzes maken. De indeling is erg standaard. Wat prima is natuurlijk, er is vaak een standaard met een reden. Maar zelf een huis bouwen betekend ook dat het minder standaard hoeft te zijn omdat het gelijk aan je eigen wensen kan voldoen. Paar gedachten:
- Dat terras wat naar binnen loopt is een heel duur terras. Beschutte buitenruimte is veel goedkoper 'buiten' te realiseren en ook later te plaatsen. Die paar m2 kun je heel goed gebruiken voor een andere indeling die er beter gebruik van maakt.
- De inham van het terras in de woning is creatief en als je die toch echt wilt hebben zou ik kijken hoe je hem onderdeel kunt maken van de eetkamer/woonkamer. 1 deur open schuiven en zo die ruimte beschut kunnen vergroten zou het nog kunnen rechtvaardigen naar mijn idee.
- Een hal is loze ruimte naar mijn idee, je hebt een goede binnenkomst nodig waar ruimte is voor de overgang van buiten naar binnen. Wij hebben onze werkkamers onderdeel van de hal gemaakt. Wel net wat afgescheiden zodat als de deur open gaat je niet gelijk in de tocht zit. Omdat je ook nog een garage hebt zou je die ruimtes allemaal bij elkaar kunnen clusteren, wellicht wel nog met een extra afscheiding, maar ook de flexibiliteit dat activiteiten in elkaar overgaan. Eigen kleren maken vraagt om opslagruimte en een grote tafel, een fiets repareren en vakantie spullen opslaan ook. Deze activiteiten hebben overlap in de garage/werkkamer naar mijn idee. Het idee van de garage loslaten en het meer als atelier zien kan helpen?
- Zeker omdat het een nieuwe woning is met goede isolatie en ventilatie is het afsluiten van ruimtes niet meer noodzakelijk om de verwarmingskosten te drukken. Dan is het meer voor privacy, rust en mentale rust.
- Op de eerste verdieping heb je de prachtige ramen in de hal zitten waardoor je daar enkel van kunt genieten als je 10 seconden door de hal loopt. Voelt ook zonde van het geld. Je zou ook juist het bad en de badkamer die kant op kunnen oriënteren. Eventueel zelfs met een mooie dakkapel.
- En dan de wc zijn eigen deur geven naar de hal toe.
- De avond zon verdwijnt links van het huis. Heb je daar behoefte aan dan zou je de plaatsing/vorm van je terras nog kunnen veranderen zodat je net om de hoek van je huis heen komt en zo van die zon kunt genieten.
[ Voor 5% gewijzigd door walletje-w op 11-04-2023 13:11 ]
Ik word wel getriggered door je suggestie met de hal. Heb je een tekening voor me van hoe jullie het hebben ingedeeld? Ik zie het a.d.h.v. je beschrijving namelijk nog niet helemaal voor me
Het staal zit er nu ook op, dan krijg je een idee wat de constructeur allemaal nodig vindtybos schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:34:
Al dat leidingwerk scheelt een hoop beton, minderwerk vragen
(constructeur laten checken?)

Klopt, daar ben ik me ook zeker van bewust. Een snel systeem zal het sowieso niet gaan worden en die 60mm extra zal het verschil ook zeker niet gaan maken. Maar alle opties staan op dit moment nog open dus ik wil graag de beste kiezenConrado schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:11:
[...]
Ik denk dat je, je ‘zorgen’ om niets maakt. Mijn betonvloeren zijn 300mm dik, dat werk nog trager. So what? Vloerverwarming is sowieso traag.
Ja dat wel gelukkigConrado schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:11:
[...]
Meerdere lagen vind ik gedoe en zou voor enkel cementdekvloer gaan. Hopelijk zitten je kozijnen en bijvoorbeeld elektra wèl op de juiste hoogte.
Dat is dus precies wat er ook in mijn gedachte speelt. Die energie 'bufferen' tussen 2 isolatielagen voelt voor mij ook niet helemaal juist. De analogie met een massa-veer-demper systeem of het elektrisch equivalent en de daarbij optredende faseverschuiving volg ik, maar ik vraag me af of het verstandig is om daarmee mijn installateur en aannemer te overtuigenbig bang schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:30:
@J.oost meer thermische massa is fijner naar mijn idee. Je kunt minder inspelen op pieken en dalen, maar door die zelfde buffer werking komen ze ook minder voor. Met isolatie er tussen heb je een deels ontkoppelde buffer er onder liggen waardoor het zich in extreme zelfs als een soort massa-veer-demper systeem kan gaan gedragen, met alle gevolgen van dien.

Goed punt, daar heb ik bij optie B inderdaad mijn twijfels bij. Niet zozeer de drukvastheid, maar wel doordat de onderliggende constructievloer niet volledig vlak is en de extra laag EPS dus niet helemaal 'aan' zal liggen. Er ligt weliswaar een staalnetje ∅ 3mm in, maar ik betwijfel of dit scheurvorming in de cementdekvloer en de latere tegelvloer gaat voorkomen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:30:
[...]
Twee additionele vragen: kan de fundering/isolatie de extra belasting dragen?
Is bij optie B het EPS drukvast genoeg aangezien deze laag niet gewapend is?
Klopt, daarom neig ik zelf ook naar deze optie.bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:30:
[...]
Ik heb zelf een combi van B en C. Dekvloer van >12cm met VVW onderin, daaronder XPS, daaronder de constructievloer. Het duurt een uur of 6 totdat de warmte begint door te komen nadat de WP is gaan lopen.
Opzich bevalt het goed, maar vraag me soms af of optie A niet beter is.
Daar heb je nl grotere massa, en toch een snellere reactie door de hogere ligging van de VVW.
Mee eens. De bedoeling is inderdaad om binnentemperatuur het hele jaar door zo constant mogelijk te houden. Wat je moet voorkomen is dat de 'massa' teveel gaat opwarmen of afkoelen door op tijd langzaam te gaan koelen of verwarmen. Ik kan straks in mijn woning op meerdere plekken mijn vloer- en ruimtetemperatuur meten en ik ga mijn warmtepomp en vloerverwarming met een domotica-systeem op basis van een PLC aansturen dus dat moet wel goedkomenStefke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:09:
@J.oost Ik denk dat je moet bedenken of je de temperatuur uberhaupt wel zo snel moet kunnen/willen regelen. Wij hebben altijd dezelfde temperatuur in het hele huis. In de zomer laat ik altijd "maximaal" koelen om alles binnen zo koel mogelijk te houden. Als je de koeling pas gaat aanzetten omdat het te warm is geworden ben je te laat; alles is warm, dat krijg je er niet zomaar meer uit.
(160mm plaatfundering op EPS (Hectar) met daarop 120mm betonnen afwerkvloer. Ligt wel een folie tussen).
Inderdaad. Ik verwarm/koel de eerste verdieping ook met vloerverwarming en in de badkamer heb ik daarom een elektrische radiator gepland om 'snel' extra te kunnen verwarmen indien nodig.big bang schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:14:
[...]
Blijft over dat het vooral niet het meest efficiënte systeem is in mijn ogen. Ik zou zoveel mogelijk thermische massa binnen een zo dik mogelijk isolerende schil willen. Als je dan lokaal nog eens iets heel snel wilt kunnen regelen dan zou ik dat met een IR paneeltje oplossen, zoals een bij de douche die je 5 minuten inschakelt als je er onder uit komt.
In ieder geval bedankt voor jullie feedback! Dit bevestigt in ieder geval mijn eigen ideeën die ik hierover heb. Ik ga bij mijn aannemer pleiten voor optie A
Klein vraagje nog trouwens: het lijkt me wel verstandig om in die extra 60mm betonvloer nog een staalnetje te leggen toch? Of zou dat niet nodig zijn als ik 'm 'koud' op de onderste betonvloer stort?
ja de trap kost je ruimte op deze manier, maar persoonlijk is mijn mening dat hij het huis nu wel maakt. dat veranderen maakt het snel een 13 in een dozijn huis, opzich ook prima in te wonen, maar dit is leukerkevineppo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:26:toon volledige bericht
Mijn vragen aan jullie:
een "U" plattegrond geeft hoe dan ook het effect dat je daar een soort verkeersruimte hebt, op deze manier is dat tenminste duidelijk
ik zou nog wel een keer naar je woonkamer/zithoek kijken of dit wel is wat je wenst. teken een keer je eigen meubels in.
Vollume toevoegen dat kan overal, ik zou het doen waar je meer ruimte wenst
Waarom denk je dat dit te doen zou moeten zijn?Sunri5e schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:28:
Als je kijkt naar die bouwprijzen van tegenwoordig dan ben ik erg benieuwd hoe lang dit allemaal stand gaat houden hoor. Als je heel eerlijk bent is het toch allemaal niet meer te betalen? Voor een vrijstaand huis ben je tegenwoordig al 650/740k kwijt. Dan moet je de grond nog kopen, de boel inrichten en de tuin aanleggen. Dat is toch niet meer te doen?
Hoe bedoel je precies?Deleon78 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:30:
[...]
Waarom denk je dat dit te doen zou moeten zijn?
Waarom zou een zelfontworpen huis op een mooi kavel voor iedereen haalbaar moeten zijn?
(En voordat je zegt: nee niet iedereen - waarom wel voor jou?)
Klagen heeft weinig zin. Je kan het wel betalen of je kan het niet betalen. Maar recht heb je er niet op
Projectbouw komt ook op deze prijzen uit trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 11-04-2023 23:39 ]
Wat is het verschil tussen grijze en zwarte afvoer? en zijn dit 2 losse systemen?Conrado schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:36:
[...]
Het staal zit er nu ook op, dan krijg je een idee wat de constructeur allemaal nodig vindt
[Afbeelding]
Ben zelf ook bezig met nieuwbouw, maar snap de opmerking wel. Ken ook meerdere mensen die het van plan waren en het financieel ook zouden kunnen, maar toch de plannen in de vrieskast hebben gelegd. Hogere rente plus enorme prijsstijgingen.... Dat de bouw gaat instorten zoals sommige grotere bouwondernemingen ook al aangaven de afgelopen weken lijkt mij ook erg realistisch. De prijs wordt in verhouding tot bestaande bouw wel erg hoog...Deleon78 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
Waarom zou een zelfontworpen huis op een mooi kavel voor iedereen haalbaar moeten zijn?
Klagen heeft weinig zin. Je kan het wel betalen of je kan het niet betalen. Maar recht heb je er niet op
Ziet er goed uit. Luchtventielen mooi voorzien van dubbele toevoeren, en slangen netjes uit elkaar gelegd.Conrado schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:36:
Het staal zit er nu ook op, dan krijg je een idee wat de constructeur allemaal nodig vindt
[Afbeelding]
Ik begrijp alleen niet hoe die luchtslangen met haakse koppelingen door de vloer gaan. Daar had ik toch zo'n ventieladapter verwacht:

En ik zou wel die grijze PVC afvoer precies in het midden van de foto een stuk verlengen (of er een dikke buis omheen zetten en die weer afdichten), want anders vind je die na het betonstorten niet meer terug...
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2023 09:46 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor je bericht! De basis van het huis is inderdaad nog steeds het zelfde gebleven, indeling is nagenoeg ongewijzigd alleen de buitenkant en het volume zijn enorm gegroeid. Door de hoge bouwkosten van het eerste ontwerp zijn we naar het huidige ontwerp gegaan en heeft ook een veel groter huis opgeleverd. En nu ik m'n berichtje zo teruglees was ik toch wel een beetje naïef met de bouwkostenBatilan schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:40:toon volledige bericht
[...]
Mooi om te zien dat het al zo vlot, ik weet nog goed dat ik je 1e ontwerpschetsen en renders zag. Ik was direct onder de indruk. Uiteindelijk heb je 'een paar' aanpassingen gedaan, maar zo te zien staat de essentie van het ontwerp nog steeds.
Wat betreft Internet en Nuts: Hier (Liander en Vitens gebied) wordt inderdaad het graven van de glasvezel en de Nuts ook niet meer samen gedaan. Het schijnt dat de kabelboer(en) geen contract willen afsluiten met de 'graafpartij' van Liander hier in de regio (CCN - Combi Combinatie Noord), samen met de andere gravers noemen ze zich "Slimme Samenwerkers". Dat geloof ik zeker vanuit hun standpunt, maar vanuit de klant betekent het dus dat we 2x graafkosten mogen betalen (schijnt zo'n € 1250,- te zijn voor de glasvezel alleen). Ik had de aannemer voorgesteld om de Nuts dan te laten graven en het deel op eigen kavel open te laten liggen zodat we er met een beetje moeite ook de glasvezel bij kunnen laten leggen. Maar daar schijnt CNN niet mee akkoord te gaan. Ik erger me er groen en geel aan, hoezo mag een externe partij bepalen hoe ik op eigen kavel met mijn grond omga![]()
De kabelboer gaf aan dat ze ook willen aanleggen in een bestaande geul en dat je dan dus aanzienlijk op de kosten zou kunnen besparen als je e.e.a. kunt combineren.
Ben wel benieuwd of anderen in het betreffende gebied hier ook al tegenaan gelopen zijn en of iedereen dan maar gewoon "dubbel betaald"
We gaan maar afwachten wanneer de aansluiting dan komt. Ik hoop dat deze er inkomt voordat we de oprit aanleggen.... Gaat hier om regio Friesland.
En ik snap de opmerking ook heel goed. Inderdaad is zo'n project niet voor iedereen haalbaar maar het begint nu zo kostbaar te worden dat het bijna onredelijk wordt. Op het nieuwbouw plan bij ons zie ik dus ook meer mensen naar een VDM en Groothuis gaan. Meer woning tegen lagere kosten en kortere doorlooptijd en dus minder dubbele lasten. Mijn overeenkomst komt nog uit 2021 en als ik het zelfde huis nu nog een keer zou moeten bouwen dan zijn we minimaal 25 a 30% duurder uit dan destijds. (hogere grondkosten, materiaalprijs, uurloon en hogere rente etc). Met de prijzen van nu hadden wij nooit dit huis laten bouwen.Deleon78 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
Lijkt me zinvol...ik heb het niet nagemeten, maar die tafel lijkt mij 2m breed en daar passen geen 8 stoelen langs. Standaard "truucje" van tekenaars om de boel ruimer te laten lijken dan het is?twain4me schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:56:
[...]
ik zou nog wel een keer naar je woonkamer/zithoek kijken of dit wel is wat je wenst. teken een keer je eigen meubels in.
En die fauiteuls worden doorgaans ook 60cm breed ingetekend terwijl ze in de praktijk 1m breed zijn.
Een van de zaken waar ik zeker geen spijt van heb: vanaf begin af aan hebben we rekening gehouden met plaatsing van de keuken, badkamer etc voor de waterleidingen, afvoer en ventilatie. Dat scheelt weer in de kosten trouwens.
[ Voor 7% gewijzigd door big bang op 14-04-2023 07:47 ]
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:36 ]
Ow trouwens; die "berging" 1.4.1 is bedoelt als opslag voor een boekenkast, bureau, computers en kantoorspullen. A.k.a. werkkamer. De reden dat hij er als berging in staat, is dat anders het grote raam open zou moeten kunnen (spuiventilatie) en dat wilden we juist niet (wordt nu in de paal-en-balk constructie geplaatst).FrankSpin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:16:
@kevineppo
Van de bijkeuken je kantoor maken en de berging je bijkeuken maken.
Uiteraard komt er wel gewoon fatsoenlijke ventilatie van de WTW.
Als er geen auto in komt zou ik die garage zeker nuttiger insteken dan een verkapte binnenloop. Zeker als er de wens is voor een werkruimte voor Mrs Eppo. Ik zou dan nog wel even kijken naar een raam voor dat mooie uitzicht naar het oosten.kevineppo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:26:
@walletje-w Dank ook voor je feedback, ook weer veel om over na te denken! De garage heeft hele grote aanhalingstekens. Een auto komt er bij ons niet in te staan namelijk, mogelijk verder opsplitsen en daar Mrs Eppo ruimte geven om bezig te gaan is iets wat ik vanavond even schetsmatig ga uittekenen voor mezelf.
Ik word wel getriggered door je suggestie met de hal. Heb je een tekening voor me van hoe jullie het hebben ingedeeld? Ik zie het a.d.h.v. je beschrijving namelijk nog niet helemaal voor me
Bijgevoegd de plattegrond van onze woning, zitten wat oudere tekeningen bij en nieuwere met de armaturen. Totaal dus rond de 95m2
Tekeningen | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
En bovenstaande laat dus ook gelijk een ander perspectief zien op zelf een huis bouwen.
Samen met m'n vriendin bouw ik een wikihouse wikihouse wat een alternatief is op de traditionele bouw en hierdoor toegankelijker is geworden voor onervaren bouwers om zelf een woning te bouwen. Dat een zelf ontworpen huis op een mooie kavel nu zo ontoegankelijk is komt deels door de hoge bouwprijzen maar niet enkel. Het is ook beleid.Deleon78 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
Wij (30 jaar oud) kunnen onze eerste koopwoning woning nu bekostigen doordat de kavel klein is voor een vrijstaande woning (150m2). Maar kleine kavels voor zelfbouw worden bijna nooit meer verkocht. Dat is beleid en niet afhankelijk van de prijs. Het mooie aan dit soort projecten is dat hierdoor het zelf ontwerpen en bouwen van een woning toegankelijk word voor een nieuwe (minder rijke) doelgroep, die ook zeker die wens wel heeft (van een zelf ontworpen woning) maar de luxe en grote versie niet kan betalen.
De m2/m3 prijs zal bij ons zeker veel hoger liggen dan bij vele andere woningen in dit topic, maar de totaal prijs inclusief kavel en andere kosten weer tonnen lager. En dat totaal bedrag is de limiterende factor. Wij wonen nu kleiner en dat zijn 'luxe' keuzes. We hadden voor het zelfde bedrag een woning van 130m2 kunnen kopen maar dan had dat een standaard rijtjeshuis geweest. En daar werden wij niet blij van. Mijn buurvrouw daarentegen is een prachtig voorbeeld van zo goedkoop mogelijk een woning bouwen met slimme beslissingen en bepaalde luxes afwezig laten en zal weer op een m2/m3 prijs zitten die veel lager zit dan de meesten in dit topic. En dat maakt een project als dit juist zo leuk en zou naar mijn bescheiden mening dus wel een groot argument moeten zijn om zelfbouw/zelfontwerp veel toegankelijker te maken.
Het hoeft en is zeker niet voor iedereen betaalbaar. Echter loopt ook voor diegene die het wel zouden moeten kunnen de betaalbaarheid snel achteruit. Rente stijgen, materiaalkosten stijgen, het uurloon van de aannemers stijgt. Echter de prijzen van bestaande woningen dalen. Op een gegeven moment klopt de verhouding niet meer tussen het bouwen van een nieuw huis en het kopen van een bestaande woning. Dat zie je nu al bij nieuwbouwprojecten die niet meer verkocht worden. Er moet echt een keer iets gebeuren. Deze prijzen voor het bouwen van een nieuwbouwwoning kunnen echt niet lang stand meer houden.Deleon78 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
Als de nieuwbouw projecten niet verkocht worden wordt de vraag lager en gaan vanzelf de uur lonen en materialen zakken.
Ik denk dat je momenteel op een hoogte punt zit.
Architecten is al een jaar de werkvoorraad kleiner aan het worden, aannemers gaan het nu voelen, hierna komen de materiaal leveranciers aan de beurt.
Heb even geduld, dan staan bouwkavels weer 3/4 jaar te koop.
Dan gaat ook de grond prijs zakken.
Ik heb moeite met “zouden moeten kunnen”. Entitlement triggert me vaakSunri5e schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:38:
[...]
Het hoeft en is zeker niet voor iedereen betaalbaar. Echter loopt ook voor diegene die het wel zouden moeten kunnen de betaalbaarheid snel achteruit. Rente stijgen, materiaalkosten stijgen, het uurloon van de aannemers stijgt. Echter de prijzen van bestaande woningen dalen. Op een gegeven moment klopt de verhouding niet meer tussen het bouwen van een nieuw huis en het kopen van een bestaande woning. Dat zie je nu al bij nieuwbouwprojecten die niet meer verkocht worden. Er moet echt een keer iets gebeuren. Deze prijzen voor het bouwen van een nieuwbouwwoning kunnen echt niet lang stand meer houden.
Gewaagde aanname.Sjembecks schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:46:
Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Als de nieuwbouw projecten niet verkocht worden wordt de vraag lager en gaan vanzelf de uur lonen en materialen zakken.
Ik denk dat je momenteel op een hoogte punt zit.
Architecten is al een jaar de werkvoorraad kleiner aan het worden, aannemers gaan het nu voelen, hierna komen de materiaal leveranciers aan de beurt.
Heb even geduld, dan staan bouwkavels weer 3/4 jaar te koop.
Dan gaat ook de grond prijs zakken.
Zolang de vraag nog hoger blijft dan het aanbod.
De huidige afkoeling heeft niet te maken met minder vraag an sich.
Maar met het feit dat de hypotheekrentes gestegen zijn.
Dit heeft gewenning nodig.
Als mensen er eenmaal aan gewend zijn, zal de vraag stabiliseren of weer toenemen.
Zwart is PP-buis voor het riool, grijs is (dunwandig) PVC voor het centraal stofzuigsysteem. dat laatste hoeft logischerwijs niet op afschot te liggenVaez schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:46:
Wat is het verschil tussen grijze en zwarte afvoer? en zijn dit 2 losse systemen?
Ja, die ventielen gebruiken wij ook. Echter, ik heb ook wat ventielen in de kelder zitten en die worden via die haakse overbrenging aangesloten.Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:38:
Ziet er goed uit. Luchtventielen mooi voorzien van dubbele toevoeren, en slangen netjes uit elkaar gelegd.
Ik begrijp alleen niet hoe die luchtslangen met haakse koppelingen door de vloer gaan. Daar had ik toch zo'n ventieladapter verwacht:
De foto is tijdens het afmontage werk genomen en hier zitten idd nog niet alle pijpjes erop. Die laten we eraf om de netten goed te kunnen leggen.
[ Voor 97% gewijzigd door Rien43 op 13-04-2023 15:52 ]
Dat is ook nog een optie, leverde dat nog korting op op de aansluiting van de nuts voorzieningen?walletje-w schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:59:
[...]
Onze wijk was precies in de overgangsfase. Bij de eerste woningen is het inderdaad allemaal in 1 keer gegaan. Voelt logisch. De laatste 4 woningen zaten echter in het nieuwe traject en daar werd de glasvezelkabel niet meer tegelijkertijd aangebracht. Door omstandigheden heb ik de planning en het contact gehad voor die laatste woningen en zo geregeld dat de glasvezelkabel als eerste gelegd werd, en in overleg de goot open gehouden omdat de nuts de volgende dag kwam om dat huis aan te sluiten. Heel blij met hoe dat uiteindelijk gegaan is maar een groots onderhandelingstraject was daar wel voor nodig. Inclusief de gemeente die de definitieve bestrating aan het leggen was.
Ik begrijp van de aannemer dat de nuts aansluiters zo flexibel zijn als beton als het gaat om planning en afstemming
(in mijn geval:) De grond koop je onder voorbehoud van financiering voor het bedrag van (eventueel) het totale project, de aanneemovereenkomst teken je ook onder voorbehoud van financiering voor het bedrag van het hele project. Daarnaast heb je een meerwerklijst; keuken, badkamer, garage etc. Alles bij elkaar opgeteld heb je nu inzicht in de totale kosten van je project en daar wordt je financiering op gebaseerd. Mocht dus de aanneemovereenkomst te hoog uitvallen, nadat je het koopcontract van de grond al hebt getekend, en blijkt dat je het niet kan financieren middels je hypotheek dan kan je er onder uit. Ik kon in ieder geval de grond en de aanneemovereenkomst middels een voorbehoud tekenen.Sunri5e schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:30:
Ik heb een vraag met betrekking tot de financiering van een nieuw te bouwen woning. Stel dat je een stuk bouwgrond koopt waar je op wil gaan bouwen. Dan wil de bank graag een taxatierapport zien met daarop de waarde van de grond en wat het totaal waard is als het klaar is. Op basis van deze waarde gaat de bank een financiering afgeven. Echter als nou blijkt nadat de financiering rond is dat de bouwkosten enorm zijn gestegen en het niet meer betaalbaar blijkt. Wat gebeurd er dan? De grond is dan al aangekocht. Kun je dan de bouw cancelen waardoor je alleen de bouwgrond over houdt?
Zorg er dus ook voor dat er geen/weinig stelposten in je aanneem overeenkomst zitten want dat kan zorgen voor tegenvallers tijdens de bouw. Heb je geen buffer dan wordt het lastig om die tegenvallers op te vangen en zal je of naar de bank moeten of met budgetten moeten gaan schuiven. De bank financiert (soms) niet de grond zonder een aanneemovereenkomst en een afbouwgarantie.
Hou echt een ruime buffer aan, ik denk dat iedereen hier in het topic wel tegen meerwerk is aangelopen wat vooraf niet is ingecalculeerd. In mijn geval bleek er bijvoorbeeld extra staal in de kapconstructie te moeten, dit konden we vooraf niet weten want op dat moment waren de constructie berekeningen nog niet gemaakt. Dat was toch weer even 4k aan staal wat er extra in moest. En zo loop je tegen nog veel meer verrassingen aan.
[ Voor 10% gewijzigd door FreezingPixels op 14-04-2023 20:24 ]
Volgens mij financiert geen enkele bank alleen bouwgrond toch? Of heb ik dat mis? Ik heb namelijk een kavel aangeboden gekregen die naar ons idee op een perfecte plek ligt. Alleen komt deze helaas voor ons 10 jaar te vroeg. Ik zou hem graag aan willen kopen zonder er gelijk op te bouwen. Als we er wel op dit moment voor gaan dan wordt het financieel krap. De aannemer zet in de aanneemofferte namelijk dat de kosten kunnen stijgen als de materialen of uren duurder worden.FreezingPixels schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:17:
[...]
(in mijn geval:) De grond koop je onder voorbehoud van financiering voor het bedrag van (eventueel) het totale project, de aanneemovereenkomst teken je ook onder voorbehoud van financiering voor het bedrag van het hele project. Daarnaast heb je een meerwerklijst; keuken, badkamer, garage etc. Alles bij elkaar opgeteld heb je nu inzicht in de totale kosten van je project en daar wordt je financiering op gebaseerd. Mocht dus de aanneemovereenkomst te hoog uitvallen, nadat je het koopcontract van de grond al hebt getekend, en blijkt dat je het niet kan financieren middels je hypotheek dan kan je er onder uit. Ik kon in ieder geval de grond en de aanneemovereenkomst middels een voorbehoud tekenen.
Zorg er dus ook voor dat er geen/weinig stelposten in je aanneem overeenkomst zitten want dat kan zorgen voor tegenvallers tijdens de bouw. Heb je geen buffer dan wordt het lastig om die tegenvallers op te vangen en zal je of naar de bank moeten of met budgetten moeten gaan schuiven. De bank financiert (soms) niet de grond zonder een aanneemovereenkomst en een afbouwgarantie.
[ Voor 5% gewijzigd door Sunri5e op 14-04-2023 20:27 ]
Ik denk dat je, wanneer je dergelijke risico's niet kunt nemen, je niet aan zelfbouw moet beginnen. Dan kun je beter een projectbouwwoning kopen, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.Sunri5e schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:30:
Ik heb een vraag met betrekking tot de financiering van een nieuw te bouwen woning. Stel dat je een stuk bouwgrond koopt waar je op wil gaan bouwen. Dan wil de bank graag een taxatierapport zien met daarop de waarde van de grond en wat het totaal waard is als het klaar is. Op basis van deze waarde gaat de bank een financiering afgeven. Echter als nou blijkt nadat de financiering rond is dat de bouwkosten enorm zijn gestegen en het niet meer betaalbaar blijkt. Wat gebeurt er dan? De grond is dan al aangekocht. Kun je dan de bouw cancelen waardoor je alleen de bouwgrond over houdt?
Met zelfbouw zijn de risico's nou eenmaal veel groter.
Ik denk ook dat je, wanneer je de kavel niet zelf (zonder bank) kunt betalen er beter niet aan kunt beginnen.
Als je het geld voor een kavel bij elkaar gespaard hebt, je gewoon rustig eerst de kavel kopen (met een redelijke, haalbare begroting in je achterhoofd), en daarna met architect en bouwkundige een mooi ontwerp maken.
Belastingtechnisch is deze route ook interessant, want een bouwkavel voor je toekomstige eigen woning valt in Box 1.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er zal vast wel een bank te vinden zijn die je geld leent om de grond aan te kopen maar dan alleen voor het bedrag van de grond, niet alvast voor het hele bedrag inclusief bouw. Wellicht dat je de overwaarde van je huis al kan opnemen om daar de grond van te financieren... ligt geheel aan jullie financiën en hoe groot het risico is voor de bank. Daarnaast moet je de kleine lettertjes van het aangeboden stuk grond even goed lezen. Vaak staat daarin vermeld dat je binnen x jaar moet bouwen.Sunri5e schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:25:
[...]
Volgens mij financiert geen enkele bank alleen bouwgrond toch? Of heb ik dat mis? Ik heb namelijk een kavel aangeboden gekregen die naar ons idee op een perfecte plek ligt. Alleen komt deze helaas voor ons 10 jaar te vroeg. Ik zou hem graag aan willen kopen zonder er gelijk op te bouwen. Als we er wel op dit moment voor gaan dan wordt het financieel krap. De aannemer zet in de aanneemofferte namelijk dat de kosten kunnen stijgen als de materialen of uren duurder worden.
Mss slim om een vrijblijvend gesprek met een financieel adviseur te fixen zodat je weet wat er mogelijk is. Financieel krap kan ook betekenen dat je voor een iets minder luxe keuken gaat of de tuin 2 jaar later doet... Of nog niet die garage in 1x aanbouwen maar pas over 5 jaar. (wel de fundering al doen)
Regiobank was wel 1 van de weinige die uberhaupt los de kavel wou financieren, de andere was volgens mij nationale nederlanden.
We hebben ons natuurlijk voor het definitief kopen van de kavel goed ingelezen en afspraken gehad met partijen voor een kosten inschatting. En we hebben echt wel het idee gehad dat we ons goed hadden voorbereid qua budget. Uiteindelijk kwamen we 30k boven budget uit, maar mede door extra luxe keuzes gaande weg. Deze waren niet essentieel.
Huis hebben we nog niet gekocht, we gaan er binnenkort heen voor een 3e bezichtiging met een aannemer, om te bekijken wat dit geintje grofweg gaat kosten. Bouwkundige keuring heeft de verkopende partij al laten uitvoeren, daar komt uit dat het renoveren en updaten van de woning naar huidige standaarden tussen de 175k en 250k moet gaan kosten. In het kort; nieuw dak (inclusief zonnepanelen), nieuwe CV voorziening (indien mogelijk, warmte pomp), nieuwe vloer begane grond (is nu hout, moet volledig beton worden), overal vloerverwarming, nieuwe elektra, nieuwe riolering, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw... alles.
Omdat we zelf uit de Randstad komen en weinig ervaring hebben met aannemers, heb ik wat gegoogled en geprobeerd een betrouwbare aannemer te vinden. Ik kom de naam van de aannemer niet tegen in dit topic; dus even een check vraag: heeft iemand hier ervaring met 'Emma Vastgoedonderhoud'?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Met zóveel nieuw aan een bestaande woning is volledig nieuw bouwen beter.Hammetje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:06:
Bij deze meld ik mij ook in dit topic. Wij hebben een mooie woning op het oog op de veluwe, 250m2 op een prachtige locatie met een mooi perceel. Serieuze optie is om de woning of volledig te strippen (van binnen én van buiten) en opnieuw op te bouwen, of te slopen en een nieuw huis op te (laten) bouwen.
Huis hebben we nog niet gekocht, we gaan er binnenkort heen voor een 3e bezichtiging met een aannemer, om te bekijken wat dit geintje grofweg gaat kosten. Bouwkundige keuring heeft de verkopende partij al laten uitvoeren, daar komt uit dat het renoveren en updaten van de woning naar huidige standaarden tussen de 175k en 250k moet gaan kosten. In het kort; nieuw dak (inclusief zonnepanelen), nieuwe CV voorziening (indien mogelijk, warmte pomp), nieuwe vloer begane grond (is nu hout, moet volledig beton worden), overal vloerverwarming, nieuwe elektra, nieuwe riolering, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw... alles.
Omdat we zelf uit de Randstad komen en weinig ervaring hebben met aannemers, heb ik wat gegoogled en geprobeerd een betrouwbare aannemer te vinden. Ik kom de naam van de aannemer niet tegen in dit topic; dus even een check vraag: heeft iemand hier ervaring met 'Emma Vastgoedonderhoud'?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Nu, dat vind ik wel erg kort door de bocht, en je moet er maar de centen voor hebben. Of kun jij een huis van dat formaat laten bouwen voor €250k?natural colour schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:13:
[...]
Met zóveel nieuw aan een bestaande woning is volledig nieuw bouwen beter.
Daarnaast zijn sommige woningen ook de moeite van het renoveren waard, en sommige niet. in dit geval hebben we eigenlijk vooral veel te weinig info, en is de enige vraag in de post of iemand ervaring heeft met de aannemer in kwestie.
Let wel op. Wij waren bezig met onze financiering (najaar 2022) en iedere week kwamen er nieuw regels bij. Ook voor de aanneemovereenkomst. De bank accepteerde bij ons een max percentage voor extra kosten door prijsstijgingen e.d. Uiteindelijk wel gelukt, maar een overeenkomst zonder harde bovengrens qua prijs werd niet geaccepteerd.Sunri5e schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:25:
[...]
Volgens mij financiert geen enkele bank alleen bouwgrond toch? Of heb ik dat mis? Ik heb namelijk een kavel aangeboden gekregen die naar ons idee op een perfecte plek ligt. Alleen komt deze helaas voor ons 10 jaar te vroeg. Ik zou hem graag aan willen kopen zonder er gelijk op te bouwen. Als we er wel op dit moment voor gaan dan wordt het financieel krap. De aannemer zet in de aanneemofferte namelijk dat de kosten kunnen stijgen als de materialen of uren duurder worden.
Een hypotheek is een lening met onderpand en alleen bouwgrond is dat niet. Ben daar ook tegenaan gelopen indertijd. Je zult de grond anders moeten financieren bv uit eigen middelen of als tweede hypotheek op basis van je huis, als je voldoende overwaarde hebt tenminste.Sunri5e schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:30:
Echter als nou blijkt nadat de financiering rond is dat de bouwkosten enorm zijn gestegen en het niet meer betaalbaar blijkt. Wat gebeurd er dan? De grond is dan al aangekocht. Kun je dan de bouw cancelen waardoor je alleen de bouwgrond over houdt?
Heel herkenbaar, ze veranderen de spelregels lopende de aanvraag. Bij ons resulteerde dat er in dat we ineens een vergunning nodig hadden, voordat het rond was. Dat gaf een hoop extra stress. Bij de meeste verstrekkers (die überhaupt zelfbouw financieren) dient de vergunning zelfs onherroepelijk te zijn.ArnaudYK schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:05:
[...]
Let wel op. Wij waren bezig met onze financiering (najaar 2022) en iedere week kwamen er nieuw regels bij. Ook voor de aanneemovereenkomst. De bank accepteerde bij ons een max percentage voor extra kosten door prijsstijgingen e.d. Uiteindelijk wel gelukt, maar een overeenkomst zonder harde bovengrens qua prijs werd niet geaccepteerd.
wij moesten een raming van de architect aanleveren voor zowel zelfbouw als optie om alles te laten doen. Als er wat veranderd en het lukt ons niet meer dat de bouw voor een realistisch bedrag afgewerkt kon worden. Dit was wel eerst het idee om ook de woning zelf te financieren, hier zijn we dan van afgestapt.
Als het hele verhaal enkel voor de grond was waren menig banken bereid te financieren en dat aan de normale rentes.
zonder op andermans stoel te willen zitten. grote renovatie gingen hier de laatste tijd meestal de 3 ton wel over. (en zijn geen 250m2) uiteraard hangt dat totaal af van wat je gaat doen.. maar zoals ik het lees ga je de 175 hoe dan ook niet halen en die 250 denk ik ook niet. mijn ervaring nieuwbouw is eigenlijk altijd goedkoper dan zo groot renoveren. Bij renovatie blijf je daarnaast bouwkundige details houden die je nagnoeg niet kan oplossen zonder een aanzienlijke koudebrug of extreme kosten. een jaren 70 woning valt vaak wel wat goedkoper op te lossen.Hammetje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:06:
Bij deze meld ik mij ook in dit topic. Wij hebben een mooie woning op het oog op de veluwe, 250m2 op een prachtige locatie met een mooi perceel. Serieuze optie is om de woning of volledig te strippen (van binnen én van buiten) en opnieuw op te bouwen, of te slopen en een nieuw huis op te (laten) bouwen.
In België is zelfbouw ook heel geaccepteerd. Aan de andere kant van de grens niet, hier zijn banken héél argwanend als je verteld zelf - zonder aannemer - te bouwen.Dinsterzz92 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:18:
Als ik dit zo hoor is België daar een stuk makkelijker in.
Ter indicatie: circa 7 jaar geleden hebben wij ook een vrijstaande woning uit 1938 compleet laten renoveren: alleen het dak en de buitenmuren stonden nog. Dus oa: nieuwe vloeren (ook verdiepingsvloer), binnenmuren, installatiewerk (volledige nieuwe cv installatie, elektra, riolering, waterleiding), nieuwe kozijnen, binnen- en buitendeuren, dakramen, alles geisoleerd behalve het dak want dat was al gedaan, keuken, sanitair etc.Hammetje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:06:
De kosten waren hier toen al ca €225k van (voor iets van 175m2 vloeroppervlakte). Dus ik sluit me aan bij het rijtje dat €250k waarschijnlijk niet realistisch is. Ik zou €100k extra begroten voor de zekerheid, maar alles is natuurlijk afhankelijk van wat er precies gedaan gaat worden.
Dat gezegd hebbende: een volledig nieuw huis laten bouwen is nog een stuk duurder+ sloopkosten huidige woning. Dus ik kan prima begrijpen dat als een bestaande woning potentie heeft, dat je daar een flinke bak met geld insteekt om deze volledig te (laten) renoveren.
[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:36 ]
De Rabobank is de enige die dit doet.Sunri5e schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:25:
[...]
In 2 tranches. Eerst de bouwgrond, daarna de bouw.
Is mij nog in 2021 gelukt.
Er is geen verbod op, bij extreme zal iemand wel moeten aantonen dat het de draagkracht niet teveel negtief beinvloed.FrankSpin schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:17:
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar het is toch niet toegestaan om over grote lengtes (meer dan 15cm) in (dragende) muren horizontaal te frezen voor leidingwerk?
In een woning wordt daar niet zo op gelet; in dragende muren komen soms verscheidende inbouwdozen voor met bijbehorende leiding werk; 5 voudige dozen voor de schakelaars, inbouwdozen voor besturing warmtepomp; thermostaat en tablet; dubbele wcd op 20 cm...en aan de andere zijde van de muur -in de intree- ook nog dozen voor schakelaars en een wandlamp allemaal in een muurtje van een meter breed, dit mag de constructeur ook niet meer weten...maar de klant wil het zonder meerprijs...FrankSpin schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:17:
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar het is toch niet toegestaan om over grote lengtes (meer dan 15cm) in (dragende) muren horizontaal te frezen voor leidingwerk?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Het budget om te gaan renoveren is zo'n 350.000, waarbij dat wel echt het maximale is wat we willen uitgeven. We willen met de aannemer afspreken om tussen de 250.000 en 300.000 als budget te handhaven; dan hebben we nog een (kleine) rek van zo;n 50k.
Het huis slopen en er een nieuwe woning van 250m2 neerzetten is denk ik duurder dan die renovatiekosten - maar als de fundering niet goed is (of iets anders extreems), dan zullen we misschien wel moeten. Maar, omdat we het nog niet gekocht hebben, proberen we eerst zoveel mogelijk zekerheid in te bouwen als mogelijk. Vandaar de bezichtiging met deze aannemer.
Overigens ben ik zelf vrij handig, dus ik ben zeer zeker van plan ook te helpen/ c.q. werkzaamheden zelf uit te voeren. Denk aan sloopwerk, tussenwandjes plaatsen, dakisolatie, vloeren leggen (inc, stuk vloerverwarming), maar ik wil de belangrijke constructieve zaken sowieso uitbesteed hebben.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
[ Voor 105% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:36 ]
Dit soort dingen zijn zeg maar vuist regels als je je daar en daar aan houd heeft de muur nog zo en zoveel draagkracht. maar wellicht heb je die draagkracht helemaal niet nodig
maar dit is best wel extreem, ik zou het naar de constructeur sturen.
los van die sleuven snap ik trouwens niet dat je bij nieuwbouw zo gaat doorlussen die onderste foto is denk ik nieteens volgens de norm. NEN 1010
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 16-04-2023 18:26 ]
Wel grappig dat iedereen dat denkt, het is meestal niet zo. of het eindresultaat (ook bouwkundig) is totaal niet met elkaar te vergelijken. de boel wit schilderen en een paar kozijntjes wisselen is idd goedkoper en alles zelf doen ook, maar bouwkundig iets wat vergelijkbaar is een lastige om dan goedkoper uit te zijn Ik ben toevallig architect die jaren lang weinig anders heeft gedaan dan totaal renovaties/vernieuwbouwHammetje schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:06:
Het huis slopen en er een nieuwe woning van 250m2 neerzetten is denk ik duurder dan die renovatiekosten

Ah, de dronken Pool is weer eens langs geweest.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Als je wilt, ben ik best bereid het object en bouwkundig rapport met je te delen. Stuur gerust een PM ;-).twain4me schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:48:
[...]
Wel grappig dat iedereen dat denkt, het is meestal niet zo. of het eindresultaat (ook bouwkundig) is totaal niet met elkaar te vergelijken. de boel wit schilderen en een paar kozijntjes wisselen is idd goedkoper en alles zelf doen ook, maar bouwkundig iets wat vergelijkbaar is een lastige om dan goedkoper uit te zijn Ik ben toevallig architect die jaren lang weinig anders heeft gedaan dan totaal renovaties/vernieuwbouwMaargoed er zijn uitzonderingen.
Die blokken stonden er al voor de vloer is gesmeerd (zandcement), dan had die toen gewoon recht naar beneden moeten frezen en bij het andere punt ook en dan over de vloer de dozen verbinden in plaats van door de wand.
In de bouw zijn altijd twee zaken die met voeten getreden worden: pijpen en sparingen in het betondek en dragende muren.
Toch is er - gelukkig maar - nog geen huis ingestort
Ja, het mag. Verder heeft dit - net als de voorbedrade flexbuis - alles met kosten te maken. Het gaat sneller en is goedkoper dan twee extra pijpen naar een centraaldoos.twain4me schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:14:
[...]
los van die sleuven snap ik trouwens niet dat je bij nieuwbouw zo gaat doorlussen die onderste foto is denk ik nieteens volgens de norm. NEN 1010
Verder weten we natuurlijk niet wat er geoffreerd en afgesproken is
[ Voor 129% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:36 ]
Dat frezen had idd netter gekund. Dat neemt niet weg dat de installateur voor deze lay-out van de installatie en de flexpijp heeft gekozen,FrankSpin schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:12:
Is in ieder geval een erkende installateur met een offerte van meer dan 100.000 :-)
Maar als je dit allemaal ziet, verwacht je eerder dat ik iemand via werkspot of marktplaats heb gehaald.
Hoe is overige installatiewerk gedaan?
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:35 ]
Uit interesse wat voor dingen vond de bouwkundige precies die niet klopte?FrankSpin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:01:
We hebben op de rem getrapt. Teveel dingen gingen niet helemaal naar wens en bij bepaalde zaken kregen we twijfel of het wel juist was uitgevoerd.
Vorige week contact gehad met bouwkundige en afgelopen weekend samen de woning geïnspecteerd. En gisteren direct samen met de bouwkundige en uitvoerder om tafel gezeten.
Voor mijn gevoel staan de neuzen nu weer allemaal de goede kant op. De Bouwkundige maakt verslag en gaat vanaf nu regelmatig samen de bouw bekijken met de uitvoerder.
Daarnaast wordt er een gesprek in gepland met de installateur, uitvoerder en de bouwkundige. Die heeft hoofdzakelijk even schop onder de kont nodig.
welke regio? wil je huren, kopen, met hoeveel ben je?...Bouwertje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:49:
Weet (of heeft) er iemand een goed adres voor een nette, tijdelijke woonunit voor tijdens de bouw?
Ik ben met 2, huren of kopen hangt af van wat gunstiger is, regio dordrecht, en het gaat om ongeveer 1,5 jaar.Dinsterzz92 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:23:
[...]
welke regio? wil je huren, kopen, met hoeveel ben je?...
[ Voor 101% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:35 ]
Dat ziet er inderdaad uit als een behoorlijke lijst. Ik hoop dat het allemaal zonder gedoe wordt opgelost voor je. Veel vertraging hierdoor of valt het mee?FrankSpin schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:59:toon volledige bericht
[...]
- Geen dilatatie + geen folie tussen beton en dekvloer
- Vloerverwarming niet doorgelegd in doucheruimte
- Dilatatie in metselwerk strak tegen elkaar
- Freeswerk installateur niet fraai
- Te vaak zaken oplossen met pur, i.p.v. juiste materiaal
- Goten worden niet op de afgesproken manier gemonteerd
- Vloerverwarming doorgelegd onder de houtkachel
- Mogelijke problemen met afschot in douche
- Hoogte verschil binnendeurkozijnen t.o.v. meter peil
- Installateur steeds te laat is met zijn werkzaamheden
- Aftimmerwerk boven de pui zit vlak met binnenblad. Moet naar binnengezet worden omdat anders niet kan worden afgewerkt. Tevens geval bij binnen kozijnen
- Wolfseind is niet goed dichtgezet
- Houtkachel moet nog worden voorzien van luchttoevoer
- Stalen hoeklijn boven kozijn zit ruimte tussen. Oplegging niet goed.
- Waterleidingen niet overal op juiste hoogte gemonteerd
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:35 ]
Thanks!!! Inderdaad de OSB wordt WoodUpp, nog even getwijfeld om voor de Karwei versie te gaan maar t wordt de andere versie. Raamdecoratie beneden wordt luxaflex silhouette. Bij de achterpui komt een gordijn over de volledige breedte. En boven wordt het standaard velux raamdecoratie. Bij de badkamer wil ik nog even wachten, eerst kijken wat het uitzicht/inkijk wordt met de houten latten voor het raam.FrankSpin schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:12:
@FreezingPixels Wordt echt een plaatje, mag je trots op zijn. Het trapgat wordt nog wel leuke oefening voor de stukadoor. Krijg je op alles wat nu met osb bedekt is een lattenwand? Welk materiaal heb je daar uiteindelijk voor gekozen? Weet je al wat je voor raamdecoratie gaat gebruiken?
Wij hebben aluminium kozijnen maar zijn nog er nog niet helemaal uit hoe we ze willen laten afwerken. Grofweg hebben we 2 opties, anodiseren (C35) of poedercoaten. Ik neig naar poedercoaten om dat ik dat afwerkingen mooier vind, maar anodiseren is waarschijnlijk wat kleurvaster maar wel gevoelig voor vingergrepen en lastig tot niet bij te werken bij beschadigingen.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Ik keek even naar de foto van je warmtepomp. Zit daar een stuk flexibele buis tussen, liefst 2x maal. Zo niet dan gaan je leidingen resoneren en hoor je dat in het hele huis als een lage brom(spreek uit ervaring).FreezingPixels schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:57:
[...]
Helaas bleek de ruimte rond de warmtepomp wat te krap en is deze een stuk van de achterwand af gekomen. Maandag wordt de bronzijde nog geïsoleerd maar de pomp werkt en de vloerverwarming etc is ingeregeld.
Dank! Plafonds worden nog gestuukt, ook de v naden worden dicht gezet. Wanden worden behangen met vliesbehang. De kozijnen zijn allemaal aluminium met triple glas met een matte poedercoating.codeneos schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:17:
@FreezingPixels heel gaaf! Wat ga je met de plafonds doen? En wat voor kozijnen heb je, is dat hout, kunststof of aluminium?
Wij hebben aluminium kozijnen maar zijn nog er nog niet helemaal uit hoe we ze willen laten afwerken. Grofweg hebben we 2 opties, anodiseren (C35) of poedercoaten. Ik neig naar poedercoaten om dat ik dat afwerkingen mooier vind, maar anodiseren is waarschijnlijk wat kleurvaster maar wel gevoelig voor vingergrepen en lastig tot niet bij te werken bij beschadigingen.
Alles is flexibel dus hoop dat t goed gaat. Afgelopen vrijdag stond ie vol aan om de boiler op te warmen voor de 1e keer. Dat ding maakte niet meer geluid dan een gemiddelde koelkast, enige is een wat hoge toon van de compressor.jerh schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:48:
[...]
Ik keek even naar de foto van je warmtepomp. Zit daar een stuk flexibele buis tussen, liefst 2x maal. Zo niet dan gaan je leidingen resoneren en hoor je dat in het hele huis als een lage brom(spreek uit ervaring).
Heb je anodiseren voor de kozijnen nog overwogen? Ons wordt nu gevraagd die keuze te maken dus ben heel benieuw wat je overweging waren om voor poedercoating te kiezenFreezingPixels schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:58:
Dank! Plafonds worden nog gestuukt, ook de v naden worden dicht gezet. Wanden worden behangen met vliesbehang. De kozijnen zijn allemaal aluminium met triple glas met een matte poedercoating.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Is geen optie geweest bij ons en dus ook niet naar gekeken. Ik heb ook maar 1 offerte opgevraagd omdat dit de enige partij was waar de aannemer mee samen wilde werken door positieve ervaringen uit t verleden. Ik heb uiteindelijk dus alleen de glansgraad naar beneden gebracht. Die was 60%-80% en dat is 30%-50% geworden. De glans is er in ieder geval vanaf en past beter bij de rest van het huis.codeneos schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:03:
[...]
Heb je anodiseren voor de kozijnen nog overwogen? Ons wordt nu gevraagd die keuze te maken dus ben heel benieuw wat je overweging waren om voor poedercoating te kiezen
Ik durf het niet aan zonder isolatie onder de dekvloer ivm contactgeluid naar beneden toe, maar ik heb dan ook verder een houten vloer.xminator schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:46:
Iemand ervaringen met tackerplaten en dekvloer? Ik hoor verhalen dat het hol gaat klinken. Ofwel 2 cm tackerplaat + 5 cm dekvloer of 7 cm dekvloer wat zou beter zijn ihkv geluidsdemping en comfort?
Ik denk eraan er 3 te leggen: 1 voor een laadpaal, 1 voor stroom in een bijgebouw en 1 voor een poort bij de oprit. Ik denk aan een buis van 50mm, bijv. https://www.elektramat.nl...k-50mm-rood-rol-50-meter/
Een paar vragen over het leggen hiervan:
- kan ik buiten de fundering stoppen en tzt via een koppelstuk verder gaan naar de plek waar ik moet zijn?
- kan ik een rol van 50m opsplitsen in 3 buizen?
- de doorvoer in de meterkast is gewoon het open einde? geen speciaal passtuk / koppeling voor nodig?
- is een dergelijke rol te hanteren en vervoeren in een normale personenauto?
Move along people. Nothing to see here.
In de auto zou ook moeten kunnen, maar 50meter is een flinke rol.
De zwarte stukken zijn koppelstukken.
De buis zelf kan je vrij makkelijk doorzagen, pas alleen op je trekkoord.
In de meterkast zit meestal een standaard vloerplaat. Hier zitten in principe geen extra invoeren in. Je hebt alleen een linker en rechter invoerkant. Ik heb de gasdoorvoer ingepikt, en de rest komt ernaast uit. Dit komt straks in de wand uit.
Later doen is een stuk meer werk en het kan geen kwaad.
[ Voor 42% gewijzigd door Deleon78 op 02-05-2023 01:03 ]
Je kan inderdaad net buiten (0,3 - 0,5m) de fundering stoppen en met een koppelstuk verder gaan. De buizen wel dichten. Daar kan je eventueel doppen voor PVC-leidingen (De buiten diameter is 50mm en binnen 40mm) voor gebruiken.evol schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:53:
Een paar vragen over het leggen hiervan:
- kan ik buiten de fundering stoppen en tzt via een koppelstuk verder gaan naar de plek waar ik moet zijn?
- kan ik een rol van 50m opsplitsen in 3 buizen?
- de doorvoer in de meterkast is gewoon het open einde? geen speciaal passtuk / koppeling voor nodig?
- is een dergelijke rol te hanteren en vervoeren in een normale personenauto?
De rol kan je met een goed stanleymes op maat snijden. Hier ook gedaan. En het is even opletten voor het trekkoord.
Doorvoer meterkast, geen ervaring mee. Bij mij komen ze uit in de kruipruimte. In de kruipruimte leg ik dan de kabels en leidingen verder naar de meterkast. In ieder geval niet in een mantelbuis. Dat is dan niet nodig.
De rol kan je wel in een auto vervoeren. Zeker als je de bank naar beneden kan doen. Geen probleem.
Een buis extra leggen is nu makkelijk te doen. Dus liever 1 te veel onder de fundering door dan dat je het later mag gaan doen. Een voorwaarde is dan wel dat je er later gemakkelijk bij kan komen bijvoorbeeld via de kruipruimte. En maak foto's en meet die dingen in. Bijvoorbeeld vanaf de funderingsbalk. Anders zoek je je nog rot als ze wil gaan gebruiken.
Heb je ook foto's van het huis zelf? Na alle tekeningen ben ik wel benieuwd!
Zijn ook niet de goedkoopste....karelkale schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:36:
[Afbeelding]
Ik ben bijna klaar met de buitengevel en heb nog "wat" gevelstenen over. Zijn er mensen die nog gaan bouwen en op zijn naar de MBI Geostylistix shaded grey light. Ik heb denk ik nog een pallet of 10-15 over dalijk.
big bang schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:38:
@karelkale Rekenfoutje gemaakt?![]()
Heb je ook foto's van het huis zelf? Na alle tekeningen ben ik wel benieuwd!
:strip_exif()/f/image/lmclwVc544bwVsqHGxu47Qq9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yg4po1LRd77jPxSP2ppBQhq4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hr91yY43q7TSYke1usSD27mb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2NERz4DKuWHcIk5dMXkTGptX.jpg?f=fotoalbum_large)
Lang verhaal...
ik heb geen enkele goede foto. Dit zijn mijn beste foto's. Ik snap ook niet hoe mensen zulke goede foto's kunnen maken van hun huis
Leuk om de ontwikkeling te zien. Ik herinner me de tekeningen & discussie ook nog.
offtopic: Met een selfiestick. Met zo’n stick (ja ziet er suf uit, maar niemand ziet het) kom je over de hekken heen en kun je je huis in een beter perspectief krijgen. Verder helpt het soms om tegen te flitsen bij te veel daglicht. Het licht is ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds later beter (warmer) dan midden op de dag en dat komt bijvoorbeeld de kleur van hout ten goede.Ik snap ook niet hoe mensen zulke goede foto's kunnen maken van hun huis
Onderste foto: staat er een huis pal naast die van jullie?karelkale schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:49:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lang verhaal...
ik heb geen enkele goede foto. Dit zijn mijn beste foto's. Ik snap ook niet hoe mensen zulke goede foto's kunnen maken van hun huis
En hoe ver loopt de kavel naar links (op de foto)? anders is het geen ruime kavel...
Wat voegt dit toe?natural colour schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Onderste foto: staat er een huis pal naast die van jullie?
En hoe ver loopt de kavel naar links (op de foto)? anders is het geen ruime kavel...
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic