Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 254 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.986 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:00:
[...]
De huidige Beng woning (minimale bouwbesluit) is echt niet zo heel veel slechter dan een passief huis.
een passief huis heeft een energiebehoefte van maximaal 15 m2 K/W per jaar en een beng woning 25 m2 K/W
dus hoe je aan die 1/10e komt ?
1/10 is met de grootste gedeelde van de markt geleken, bestaande oude woningen. Meren en deel van de mensen wonen niet in een nieuwbouw woning, en kunnen renoveren. Mijn bubbel wil niet eens in een nieuw huis wonen, ze missen de charme, ieder z'n ding.
25 is inderdaad beter waar we vandaan komen (60-80)ish maar toch wel weer 60% meer :).
Passief bouwen is meer het proces om toch bij die cijfers te komen, zodat die echt behaald worden, ipv vooral theoretisch.

BENG is ook wel okay, maar persoonlijk snap ik niet waarom een huiseigenaar geld in een warmtepomp zou stoppen als het ook in isolatie kan. Die warmtepomp moet een keer vervangen worden, is niet goed voor het milieu (de stroom dan) en je betaalt meer over lange termijn.
Dat vergelijk ik met een duur telefoon abbo nemen met korting ipv, je telefoon 1x betalen en goedkoop abbo nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:18
@meijer3 Je hebt natuurlijk sowieso een wp (of stadsverwarming of .. gas) nodig voor je SWW. Verder ben ik met je eens dat alleen het voldoen aan de BENG een jammer uitgangspunt is voor nieuwbouw. Bij de bouw van ons huis hebben we gekeken waar we met relatief weinig geld toch extra konden isoleren, ipv wat strikt noodzakelijk was.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:33
big bang schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:30:
@meijer3 Je hebt natuurlijk sowieso een wp (of stadsverwarming of .. gas) nodig voor je SWW. Verder ben ik met je eens dat alleen het voldoen aan de BENG een jammer uitgangspunt is voor nieuwbouw. Bij de bouw van ons huis hebben we gekeken waar we met relatief weinig geld toch extra konden isoleren, ipv wat strikt noodzakelijk was.
Want meer isolatie is altijd beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:00:
De huidige Beng woning (minimale bouwbesluit) is echt niet zo heel veel slechter dan een passief huis.
een passief huis heeft een energiebehoefte van maximaal 15 m2 K/W per jaar en een beng woning 25 m2 K/W
Die eenheid klopt niet, het hoort kWh/m² per jaar te zijn. Dat is overigens enkel voor verwarmen en koelen.
Het totale maximum verbruik zou onder de 120 kWh/m² per jaar moeten liggen (Volgens Wikipedia: Passiefhuis en https://www.rvo.nl/sites/...pt%20A1%20passiefhuis.pdf).

Wel interessant om eens uit te rekenen of ik daar een beetje bij in de buurt zit:

Over het laatste jaar was het verbruik van WP (1901) + AC (170) in totaal 2071 kWh. Gedeeld door 290 m² geeft een specifiek verbruik van slechts 7 kWh/m² per jaar...

Totale stroomverbruik (zonder PV!) was 5210 kWh. Als ik dat deel door 290 m², kom ik op 18.0 kWh/m² per jaar.

Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het het zo gemakkelijk is om ruimschoots aan de normen van een passiefhuis te voldoen. Zie ik wat over het hoofd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Er is een 'uitgebreid' Tweakers Topic over een passiefhuis: Passief huis
Het krijgt lang niet die aandacht die het verdiend.
Ik ben nu nog in de afbouw fase van mijn eigen woning en kan niet nu al plannen maken over het bouwen van een passief huis, maar als de mogelijkheid er is zou ik gelijk mijn huidige (afgebouwde) woning verkopen.
Ik zie het als een uitdaging om een passiefhuis te realiseren mét een hoog leefcomfort.
Waarom zou een passief huis een lager wooncomfort hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Die eenheid klopt niet, het hoort kWh/m² per jaar te zijn. Dat is overigens enkel voor verwarmen en koelen.
Het totale maximum verbruik zou onder de 120 kWh/m² per jaar moeten liggen (Volgens Wikipedia: Passiefhuis en https://www.rvo.nl/sites/...pt%20A1%20passiefhuis.pdf).

Wel interessant om eens uit te rekenen of ik daar een beetje bij in de buurt zit:

Over het laatste jaar was het verbruik van WP (1901) + AC (170) in totaal 2071 kWh. Gedeeld door 290 m² geeft een specifiek verbruik van slechts 7 kWh/m² per jaar...

Totale stroomverbruik (zonder PV!) was 5210 kWh. Als ik dat deel door 290 m², kom ik op 18.0 kWh/m² per jaar.

Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het het zo gemakkelijk is om ruimschoots aan de normen van een passiefhuis te voldoen. Zie ik wat over het hoofd?
Je moet het rendement van de WP niet meerekenen.
Je moet gewoon het warmteverlies van je huis rekenen, onafhankelijk van de warmtebron en zijn rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ernemmer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:19:
Je moet het rendement van de WP niet meerekenen.
Je moet gewoon het warmteverlies van je huis rekenen, onafhankelijk van de warmtebron en zijn rendement.
Thermisch zit ik vanuit de WP op 8611 kWh (excl SWW) en voor de airco op ca 690 kWh. Dat zou in totaal op 9300 kWh uitkomen, oftewel 32 kWh/m² per jaar.

Stel dat dat inderdaad de juiste berekening is, dan zit ik nog met die 120 kWh/m² per jaar voor het totale elektriciteitsverbruik. Dat vind ik een waanzinnig hoog elektriciteitsverbruik. Zelfs voor een woning van slechts 100 m² zit je dan al 12000 kWh per jaar. Dat is enorm en niet bepaald passief.

Kortom, ik snap er nog steeds niets van.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Thermisch zit ik vanuit de WP op 8611 kWh (excl SWW) en voor de airco op ca 690 kWh. Dat zou in totaal op 9300 kWh uitkomen, oftewel 32 kWh/m² per jaar.

Stel dat dat inderdaad de juiste berekening is, dan zit ik nog met die 120 kWh/m² per jaar voor het totale elektriciteitsverbruik. Dat vind ik een waanzinnig hoog elektriciteitsverbruik. Zelfs voor een woning van slechts 100 m² zit je dan al 12000 kWh per jaar. Dat is enorm en niet bepaald passief.

100m2 x 15 kWh/m2 = 1500kWh is toch de passief norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
buiter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:59:
100m2 x 15 kWh/m2 = 1500kWh is toch de passief norm?
Ja, maar er is blijkbaar ook een maximum voor het totale stroomverbruik. Dat is die 120 kWh/m² per jaar. Zie voor bronnen mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Je moet verwarmen en elektraverbruik los van elkaar zien.
Elektraverbruik is meestal iets van 2000-2500 kwh per jaar.

Dat was niet goed (is ook alweer ruim 10 jaar geleden dat ik er aan gerekend heb), hieronder staat wat de eisen zijn.

Van Wikipedia
Wikipedia: Passiefhuis
In Nederland en België gelden de volgende eisen voor passiefhuizen:

Voor het verwarmen van het gebouw tot 20 graden Celsius mag niet meer energie verbruikt worden dan 15 kWh/m² per jaar. Dit betekent dat een haardroger een passiefhuis van 100 m² zou kunnen verwarmen.[2]

Een maximaal primair energiegebruik van 120 kWh/m² per jaar. Het primaire energieverbruik is de som van de energie die gebruikt wordt voor ruimteverwarming, koeling, warm tapwater, hulpenergie en elektrische apparatuur.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 31-03-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Ernemmer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:03:
[...]

Je moet verwarmen en elektraverbruik los van elkaar zien.
Elektraverbruik is meestal iets van 2000-2500 kwh per jaar.
Ja lijkt me ook.
Je kan toch prima in een passief huis wonen en een hobbyschuur erbij hebben met machines die veel energie verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Die eenheid klopt niet, het hoort kWh/m² per jaar te zijn.
Oeps.. ik had de halve dag met RC waardes zitten kloojen, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
natural colour schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:04:
[...]
Er is een 'uitgebreid' Tweakers Topic over een passiefhuis: Passief huis
Het krijgt lang niet die aandacht die het verdiend.
Ik ben nu nog in de afbouw fase van mijn eigen woning en kan niet nu al plannen maken over het bouwen van een passief huis, maar als de mogelijkheid er is zou ik gelijk mijn huidige (afgebouwde) woning verkopen.
Ik zie het als een uitdaging om een passiefhuis te realiseren mét een hoog leefcomfort.
Bedankt, die heb ik over het hoofd gezien.

Passief huis heeft juist een hoger leefcomfort. PH heeft een soms een wat negatieve naam, en dat is zonde. Ben blij dat het iig wat heeft los gemaakt.

Stroom heb je eigenlijk in 2 smaken, en als je het goed wil doen 4.
  1. Verwarmen en dat hoeft juist niet met stroom, denk aan stadverwarming
  2. Warm water om te douchen. Moet echt heet zijn, zeer waarschijnlijk een warmte pomp. MAAR een kleine, dus veel goedkoper. Combineer het met een buffer tank en je smart huis kan die opwarmen met de zon en of met flex uur tarief.
  3. Rest van de energie. Daar ontkom je niet zo aan, je kan dat combineren met PV
  4. Ventilatie. Dat is gewoon nodig, maar verhoogt het leefcomfort
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2008/articles/passiefhuis_energievraag.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 10:41
meijer3 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:01:
Passief huis heeft juist een hoger leefcomfort. PH heeft een soms een wat negatieve naam, en dat is zonde. Ben blij dat het iig wat heeft los gemaakt.
Leef- wooncomfort en -klimaat is heel lastig te vergelijken: niemand bouwt exact hetzelfde in BENG en Passief :)
Sowieso bepaald het volume een hoop in (klimaat)comfort: 500m³ voelt anders dan pakweg 1200m³.

Je schrijft wel makkelijk waarom dat een huiseigenaar geld in een warmtepomp zou stoppen als het ook in isolatie kan, maar het is iets meer dan dat. Ook wij hebben (even) naar passief gekeken, en dat ook weer los gelaten. Je moet dan je huis er van meet-af-aan op ontwerpen. Dat is prima als je daartoe bereid bent en dat je doel is, wij hadden andere uitgangspunten :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:03
Je zult niet aan een verwarmingbron kunnen ontkomen, je kunt wel zeggen dat je met een föhn het huis kunt warm houden, maar dat wil je niet dat is COP 1, bij 1Kw heb je dan nog een behoorlijk stroomverbruik.
Wij hebben ons huis wel zeer energiezuinig laten ontwerpen en bouwen, maar hebben wel een warmtepomp. Het verwarmingsvermogen is 3 kW, dat is ruim voldoende. Bij een vrijstaand huis, dat de meesten toch hebben bij zelfbouw heb je nou eenmaal veel oppervlak waar je warmte kunt verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ja, zelfs recent gebouwde huizen hebben onnodig meer energie nodig. Ik heb de indruk dat dat vooral komt omdat huizen 'lek' zijn. Nog belangrijker dan extra centimeters isolatie is de luchtdichtheid en daarmee de manier van aanbrengen van de isolatie. Met minimale middelen zouden ook gewone huizen zuiniger kunnen zijn, en dan niet alleen op papier.

Wat ook veel voorkomt is dat koophuizen worden aangeboden met uibreidingen die vooral uit glas en een dun plat dakje bestaat. Of huizen waarbij de garage en bijkeuken buiten de berekening worden gehouden.

Ik denk dat er nog veel te winnen is in de praktijk met de bouwwijze. Dat hoeft niet veel meer te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 18:58
DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:14:
[...]

Haha, het kavel dat we voor ogen hebben heeft geen directe buren.

En daarbij, als je de houtkachel met de Zwitserse methode stookt, en goed droog hout gebruikt zou ik het knap vinden als zelfs met directe buren iemand overlast zou hebben. Het hout waarmee wij stookten is oven gedroogd, puur en alleen om overlast tegen te gaan. Kost een stuk meer maar uit goed buurtschap doen wij dat gewoon.

Wij hebben in ons vorige huis (100 jaar oud, buren op minder dan 20 meter aan beide zijden echt nooit iets gehoord van overlast.

Het is echt een misverstand dat je direct overlast hebt van een houtkachel..
Als je nieuwbouwt zou ik een massakachel nemen. Verbrandt schoner en je hoeft niet in je onderbroek in huis te gaan zitten, omdat het subtropisch wordt als de houtkachel aanstaat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

2. Warm water om te douchen. Moet echt heet zijn, zeer waarschijnlijk een warmte pomp. MAAR een kleine, dus veel goedkoper. Combineer het met een buffer tank en je smart huis kan die opwarmen met de zon en of met flex uur tarief.
  3. Rest van de energie. Daar ontkom je niet zo aan, je kan dat combineren met PV
[Afbeelding]
Ik weet niet waar dat plaatje vandaan komt maar het klopt echt helemaal niet met 200 kWh /m2 per jaar heb je in nederland kippengaas ipv glas in je ramen. verre weg het grootste deel van de nederlandse woning voorraad zit tussen de 40 (2019) en 100 kWh /m2 (oudbouw) nieuwbouw is echt gewoon maximaal 25 kWh/m2 en geen 125 zoals in het plaatje ik zeg daarbij niet dat passief bouwen niet goed is, maar dat je de verschillen overdrijft.

om mijn stelling nog wat kracht bij te zetten
in nederland verbruiken we tussen de 1200m3 en 1500 m3 gas daarvan is ~ 300 is voor tapwater dus we gebruiken tussen de 900 1200 m3 voor een gemiddeld huis van 120 m2

1200*8,5 = 10200 kWh per jaar
900*8,5= 7650
1020/120 = 85 kWh/m2 7650/120= 63 kWh/m2 wat niet geheel toevallig tussen de 40 en 100 kWh /m2 per jaar zit ;)

Zelf vind ik het kortzichtig om grenzen aan te houden, zowel die van beng als die van passief bouwen. Eigenlijk is het namelijk het zelfde. gewoon een berekening met een stempel waarbij de uitkomst een bepaalde drempelwaarde moet halen. alleen ligt die drempelwaarde hoger (of lager) en is beng verplicht door de wet. (ik weet het, het is een beetje kort door de bocht)

Qua warmtepomp zou ik denken in en/en en niet in "of" Ook bij een passief huis is een warmtepomp gewoon een prima toevoeging. Je kan bv denken aan een kleine kanaal unit. wat ook nog eens je comfort in de zomer flink kan vergroten. Want hoewel zonwering een grote stap is in het voorkomen van oververhitting is koeling en ontvochtigen gewoon lekker. ik weet dat in alle passief huis verhaaltjes staat dat je het ook met cop1 kan verwarmen (vaak naar gerefereerd als een Fohn) Nu is het zo dat het idee van passief bouwen uit de jaren 70 komt en de huidige uitwerking uit de jaren 90 beide nog geen hoogtij dagen voor de warmtepomp, wellicht heeft dat ermee te maken.

Waar ik vooral intresse in heb is waarom je denkt dat passief bouwen een negatieve naam zou hebben, ik heb die ervaring namelijk totaal niet. zowel hier op het forum als in mijn (bouwkundige) omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-06 17:58
mrmrmr schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:23:
[...]

Ja, zelfs recent gebouwde huizen hebben onnodig meer energie nodig. Ik heb de indruk dat dat vooral komt omdat huizen 'lek' zijn. Nog belangrijker dan extra centimeters isolatie is de luchtdichtheid en daarmee de manier van aanbrengen van de isolatie. Met minimale middelen zouden ook gewone huizen zuiniger kunnen zijn, en dan niet alleen op papier.

Wat ook veel voorkomt is dat koophuizen worden aangeboden met uibreidingen die vooral uit glas en een dun plat dakje bestaat. Of huizen waarbij de garage en bijkeuken buiten de berekening worden gehouden.

Ik denk dat er nog veel te winnen is in de praktijk met de bouwwijze. Dat hoeft niet veel meer te kosten.
Ik kom voor mijn werk in de elektrotechniek in vele nieuwbouw huizen, en ik kan beamen dat er nog veel mis is met de isolatie, met name de isolatie van de uitbouw.
Ook de luchtdichtheid van de woningen is ruim onvoldoende eigenlijk gewoon slecht, bijvoorbeeld leidingsschachten waar de koude buitenlucht (door 'trek') gewoon doorheen waait...
Een blowerdoortest zou voor elke nieuwbouw woning verplichten moeten zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
[...]

[Afbeelding]
Een passiefhuis is op zich comfortabel, maar niet zelden zijn het de bewoners die er niet comfortabel in wonen...
"we hebben een energie zuinig huis dús gaan we ook energiezuinig leven": verwarming op 18°; douchen met een paar liter water, minimaal stroomverbruiken...
Met een PH kun je juist heel uitbundig wonen; met PV en warmte uit de grond of atmosfeer zijn de energielasten laag.

Ik woon zelf in een vrijstaande woning uit 2020, niet speciaal of extra geïsoleerd, het stroomverbruik voor verwarmen en SWW was vorig jaar 2054 KWh bij een oppervlak van 150m² = 13,7 KWh/ m²

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
twain4me schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:01:

Qua warmtepomp zou ik denken in en/en en niet in "of" Ook bij een passief huis is een warmtepomp gewoon een prima toevoeging. Je kan bv denken aan een kleine kanaal unit. wat ook nog eens je comfort in de zomer flink kan vergroten. Want hoewel zonwering een grote stap is in het voorkomen van oververhitting is koeling en ontvochtigen gewoon lekker.
[...]
ik weet dat in alle passief huis verhaaltjes staat dat je het ook met cop1 kan verwarmen (vaak naar gerefereerd als een Fohn)
Dit is vaak waar mensen lang elkaar praten. Die föhn is natuurlijk bedoelt voor mensen die zicht niet willen verdiepen. Zo zijn er wel meer vlakken waar het mis gaat. Zoals die 15 kWh/m2. Wat echt gehaald wordt ipv veel andere standaards. Maar ook langs elkaar praten of je nou wel of niet een warmtepomp nodig hebt. Ja die heb je nodig voor warm water. Maar veel kleiner en goedkoper.

Er zijn ook genoeg passief huizen te vinden die geen verwarming en koeling hebben. Dat kan met het juiste design makkelijk in ons klimaat. (los van extreme klimaat veranderende events). Er zijn voorbeelden van een simpele straal kachel met COP1. En dat is ook prima, want je hebt t maar een paar dagen per jaar nodig.

Een leuke denkfout die veel mensen maken, ik ook in het begin, is dat de koudste dagen, het moeilijkst zijn voor een passief huis. Maar die zijn altijd zonnig omdat de hemel open is. Het zijn de wat frisse bewolkte dagen die juist energie vragen. En dan koelt t huis dan weer minder af.
Conrado schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:36:
[...]
Je moet dan je huis er van meet-af-aan op ontwerpen.
Wat je goed zegt hier is dat veel mensen vergeten is dus dat passief bouwen veel meer is dan alleen isolatie. Het is het ontwerp, geen koude bruggen. Wat vaak gebeurd, is de mensen bij Programma van eisen wel idealen hebben maar die daarna los gelaten worden. (zeggen de experts op de conference, heb geen bron 8)7 ) . Passief huis is naar mijn ervaring het zalmpje van de neus als het gaat om comfort. Ik zou eigenlijk niet weten wat er nog beter kan. Mits het natuurlijk is goed uitgevoerd. In principe altijd 22 graden (ja hier gaan mensen over struikelen), gefilterde verse lucht, vaak vloerverarming wat fijn is, meestal ook goede berekende natuurlijke belichting.
twain4me schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:01:
[...]
Waar ik vooral intresse in heb is waarom je denkt dat passief bouwen een negatieve naam zou hebben, ik heb die ervaring namelijk totaal niet. zowel hier op het forum als in mijn (bouwkundige) omgeving.
- De naam is natuurlijk al misleidend. Veel passieve huizen zijn niet 100% passief, maar echt passieve huizen zijn wel.
- Vaak wordt passief huis verward met ecologisch bouwen. Strobalen enzo, dat is jammer, want veel mensen haken dan al af, en wordt t gezien als moraal ridders en boomknuffelaars ( wat natural color mooi beschreef)
- Het wordt ook gezien als een green-wash, maar het heeft eigenlijk niet zo veel te maken met klimaat, meer
op besparen.
- Mensen denken dat je niet eens een raam open mag zetten. Als het goed is heb je geen behoefte meer om een raam open te zetten, en is de lucht gefilterd met veel voordelen.
- Ventilatie vinden mensen eng als je t niet gewend bent
- Er wordt ook gedacht dat het alleen een andere set van eisen is, maar het is meer een proces en mindset. - Met certificering op het einde zodat echt gebouwd wordt naar die eisen.
- Er worden vaak meerdere concepten op tafel gegooid, zoals ecologisch, nul-op-de-meter, HSB en damp open bouwen. (Ik ben ook zeker voor allen! ), maar vertroebeld alles.
- Aannemers kunnen gewoon niet goed passief bouwen, want de luchtdichtheid grens is zeer hoog.
natural colour schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:44:

Als ik zelf wat nadelen mag noemen van Passief huis
- Iets duurdere bouw kosten, en dat zit hem in het bouw proces. Er zijn wel catalogus huizen. Maar architect, aannemer en certificering kosten gewoon meer geld. Isolatie en verdikking van de dak/muur natuurlijk ook. Blowerdoor test kost ook geld. maar staat tegen over dat je met een veel kleinere warmte pomp overweg kan. En je bespaart op langere termijn.
- Geen kachel in huis. Dat is gewoon te warm. :(
- Geen gas koken, dat werkt niet met een ventilatie D systeem. Maar inductie is ook prima.
Overigens kan je die laatste twee punten ook voorkomen om bijvoorbeeld een serre te bouwen buiten de bouw enveloppe. Een buitenkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Ik ben de laatste die zegt dat je al het papier werk door moet van passief huis hoor.
Als je je huis kan bouwen met een laag energie behoefte is dat natuurlijk top, dat is het doel.

En als je energie behoeft laag is omdat je het koud hebt thuis kan dat natuurlijk ook. Allemaal helemaal prima!
(onmogelijke discussie met mijn Zweedse vrouw haha)

Sterker nog, er zijn genoeg bouw projecten die passief huis willen maar tijdens de bouw het niet halen (zelfs PH-profs). Het is best lastig om te bouwen, vooral als je een complex ontwerp hebt. Maar die halen dan niet hun certificaat en zitten ze inderdaad net iets boven die grens. Nog steeds een zeer goed huis.

Mijn bedoeling is om het onder de aandacht te brengen bij mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
natural colour schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:32:
Een passiefhuis is op zich comfortabel, maar niet zelden zijn het de bewoners die er niet comfortabel in wonen...
"we hebben een energie zuinig huis dús gaan we ook energiezuinig leven": verwarming op 18°; douchen met een paar liter water, minimaal stroomverbruiken...
Met een PH kun je juist heel uitbundig wonen; met PV en warmte uit de grond of atmosfeer zijn de energielasten laag.

Ik woon zelf in een vrijstaande woning uit 2020, niet speciaal of extra geïsoleerd, het stroomverbruik voor verwarmen en SWW was vorig jaar 2054 KWh bij een oppervlak van 150m² = 13,7 KWh/ m²
Zoals hierboven genoemd: Je moet voor het bepalen van de warmtebehoefte niet rekenen met elektrische kWh, maar het thermische kWh. Dan kom je ongeveer een factor 5 hoger uit.
En je getallen laten zien dat er nog veel te verbeteren was geweest. Wij hebben bijna het dubbele oppervlak (ca 290 m²), en wel extra aandacht aan isolatie, luchtdichtheid etc gegeven en kwamen vorig jaar uit op 1621 kWh voor verwarmen en SWW (1540 WP + 81 AC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:44:
Eens. Andere landen/regio's hebben dat al wel. In het VK is de test min of meer verplicht in Building Regulations voor nieuwbouw, soms al sinds 2006. IECC 2015 schrijft het voor. Dat wordt gebruikt in delen van de VS.

In België draagt zo'n test bij aan een lagere e-peil (EPC) score waardoor aanspraak kan worden gemaakt op subsidies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

meijer3 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:37:
[...]

Dit is vaak waar mensen lang elkaar praten. Die föhn is natuurlijk bedoelt voor mensen die zicht niet willen verdiepen. Zo zijn er wel meer vlakken waar het mis gaat. Zoals die 15 kWh/m2. Wat echt gehaald wordt ipv veel andere standaards. Maar ook langs elkaar praten of je nou wel of niet een warmtepomp nodig hebt. Ja die heb je nodig voor warm water. Maar veel kleiner en goedkoper.
veel kleiner is niet veel goedkoper, iets groter en ook gebruiken voor verwarming is de logische keuze in de meeste gevallen. uiteraard kan dat per situatie verschillen.
Het ontwerp en de uitvoering worden gecontroleerd bij passief bouwen, dat klopt, maar wat houd je tegen om een andere "standaard" te controleren?
Het is allemaal leuk dat iemand het op een conferentie zonder bron van alles staat te beweren maar als je onderzoek zou doen kan je zien dat in het buitenland er al diverse controle verplichtingen zijn en in nederland bij individueel opdrachtgeversschap het ook eerder standaard is dan uitzondering.
Wij doen de doorblower test notabenen bij renovatie. 8)7
Er zijn ook genoeg passief huizen te vinden die geen verwarming en koeling hebben. Dat kan met het juiste design makkelijk in ons klimaat. (los van extreme klimaat veranderende events). Er zijn voorbeelden van een simpele straal kachel met COP1. En dat is ook prima, want je hebt t maar een paar dagen per jaar nodig.
helemaal zonder verwarming is in ons klimaat juist helemaal niet makkelijk, maar 1 van de moeilijkste opdrachten die je kan krijgen. en een simpele straalkachel voor de koude dagen is dus wel gewoon verwarming.
Een leuke denkfout die veel mensen maken, ik ook in het begin, is dat de koudste dagen, het moeilijkst zijn voor een passief huis. Maar die zijn altijd zonnig omdat de hemel open is. Het zijn de wat frisse bewolkte dagen die juist energie vragen. En dan koelt t huis dan weer minder af.
niet helemaal waar, bij een heldere nacht koelt het huis alleen maar harder af. (nachtelijke uitstraling)

[...]
Ik zou eigenlijk niet weten wat er nog beter kan.
de eis naar minder dan 15kWh /m2 per jaar zetten ;)
- De naam is natuurlijk al misleidend. Veel passieve huizen zijn niet 100% passief, maar echt passieve huizen zijn wel.
Tsja, dan moet je niet raar kijken als mensen daar tegen in verzet gaan. er is weinig passiefs aan een huis met een passief bouwen certificaat.
- Vaak wordt passief huis verward met ecologisch bouwen. Strobalen enzo, dat is jammer, want veel mensen haken dan al af, en wordt t gezien als moraal ridders en boomknuffelaars ( wat natural color mooi beschreef)
- Het wordt ook gezien als een green-wash, maar het heeft eigenlijk niet zo veel te maken met klimaat, meer
op besparen.
- Mensen denken dat je niet eens een raam open mag zetten. Als het goed is heb je geen behoefte meer om een raam open te zetten, en is de lucht gefilterd met veel voordelen.
ik denk dat je misschien de vooroordelen die je zelf had verward met wat de meeste mensen echt denken. ik zie dit allemaal echt niet (meer) terug. Zeker de laatste jaren is er veel meer begrip richting de "boom knuffelaars" Ik zag jarenlang wel sterk negatieve houdingen tegenover warmtepompen, zonnepanelen en eco bouwers maar dat is als sneeuw voor de zon verdwenen door putin ;)
Gas is gewoon heel lang heel erg goedkoop geweest en daarom zagen mensen geen reden tot isoleren en besparen. Je verdiende het immers bijna niet terug
Het "probleem" met isoleren is namelijk dat de eerste cm's isolatie verweg het meeste besparen. vandaar dat we een wettelijk minimum hebben financieel is het helemaal niet heel erg verstandig om extra te isoleren. dus de markt heeft geen motivatie om het zelf te regelen
- Ventilatie vinden mensen eng als je t niet gewend bent
- Er wordt ook gedacht dat het alleen een andere set van eisen is, maar het is meer een proces en mindset. - Met certificering op het einde zodat echt gebouwd wordt naar die eisen.
Je kan elke woning testen om te kijken of het echt zo is gebouwd, dit is het zelfbouw forum en die keus heeft een opdrachtgever altijd. Je doet net alsof er op papier een huis staat van 25 kWh/m2 en in werkelijkheid iets wat niet in de buurt komt.
- Er worden vaak meerdere concepten op tafel gegooid, zoals ecologisch, nul-op-de-meter, HSB en damp open bouwen. (Ik ben ook zeker voor allen! ), maar vertroebeld alles.
N.O.M. is nagenoeg zinloze marketing onzin, ik zou daar vooral niet voor zijn. en als ik heel eerlijk ben is passiefhuis wat dus niet passief is maar een klein beetje beter.
- Aannemers kunnen gewoon niet goed passief bouwen, want de luchtdichtheid grens is zeer hoog.
Ik heb genoeg te moperen over aannemers maar dit kunnen ze prima, je moet ze er alleen wel de opdracht voor geven en het bijpassende budget. en vervolgens als opdrachtgever controleren. dat hoeft niet een certificaat te zijn.

bouw gewoon een goed huis, je hebt daar echt geen certificaat of naampje voor nodig. het zorgt doorgaans alleen maar voor schimmige constructies met hypotheken of subsidies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
Ik ben langzamerhand kwijt waar het @meijer3 nou om te doen is. Het begon met een link naar iets als een soort reclame en een soort belang hierbij en daarna verwordt het een soort bijbel-discussie over “de waarheid”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Eerst echte tegenslag tijdens de bouwfase: de verkeerde gevelstenen zijn geleverd.

Helemaal in het begin viel ons oog op een beige grijze steen, lepus. Een paar weken later hebben we die op kantoor bij Raab Karcher gewijzigd naar roodbruin, mensa. Het trasraam en een sierelement zouden worden uitgevoerd in een antraciete steen, sculptor. Van mensa en sculptor kregen we netjes een monster mee. Bij Raab Karcher hebben we niets ondertekend, wel hebben we het juiste product gecommuniceerd naar de architect en de aannemer en we hebben een stuk van de aannemer getekend waarin staat dat het gaat om een roodbruine steen en een antraciete steen. En we hebben zoals gezegd ook de juiste monsters gekregen van Raab Karcher (en dat was weken nadat we op kantoor de keuze hebben doorgegeven).

Wat denk je dat op de bouwplaats staat? Sculptor en lepus. Lepus had dus mensa moeten zijn.

Over anderhalve week zouden ze beginnen met het buitenmetselwerk. Uiteraard ga ik morgenochtend direct contact zoeken met Raab Karcher, maar wat is jullie inschatting? Is het realistisch om ervan uit te gaan dat ze in anderhalve week tijd nog de stenen kunnen omruilen? In principe valt de lepus steen qua kleur binnen het beeldkwaliteitsplan, maar ik vind de combinatie echt niet fijn en had me (ook bij de kleurstelling van overige zaken van het exterieur) ingesteld op een roodbruine steen.

We streven ernaar dat de bouw geen vertraging oploopt, helemaal omdat de planning is dat ze voor de bouwvak klaar zijn. De keukenleverancier heeft ons al ingepland, de vloerboer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MRL schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:00:
Eerst echte tegenslag tijdens de bouwfase: de verkeerde gevelstenen zijn geleverd.

Helemaal in het begin viel ons oog op een beige grijze steen, lepus. Een paar weken later hebben we die op kantoor bij Raab Karcher gewijzigd naar roodbruin, mensa. Het trasraam en een sierelement zouden worden uitgevoerd in een antraciete steen, sculptor. Van mensa en sculptor kregen we netjes een monster mee. Bij Raab Karcher hebben we niets ondertekend, wel hebben we het juiste product gecommuniceerd naar de architect en de aannemer en we hebben een stuk van de aannemer getekend waarin staat dat het gaat om een roodbruine steen en een antraciete steen. En we hebben zoals gezegd ook de juiste monsters gekregen van Raab Karcher (en dat was weken nadat we op kantoor de keuze hebben doorgegeven).

Wat denk je dat op de bouwplaats staat? Sculptor en lepus. Lepus had dus mensa moeten zijn.

Over anderhalve week zouden ze beginnen met het buitenmetselwerk. Uiteraard ga ik morgenochtend direct contact zoeken met Raab Karcher, maar wat is jullie inschatting? Is het realistisch om ervan uit te gaan dat ze in anderhalve week tijd nog de stenen kunnen omruilen? In principe valt de lepus steen qua kleur binnen het beeldkwaliteitsplan, maar ik vind de combinatie echt niet fijn en had me (ook bij de kleurstelling van overige zaken van het exterieur) ingesteld op een roodbruine steen.

We streven ernaar dat de bouw geen vertraging oploopt, helemaal omdat de planning is dat ze voor de bouwvak klaar zijn. De keukenleverancier heeft ons al ingepland, de vloerboer ook.
Is een steen van rijnswaard toch? die steen is nog wel te krijgen volgens mij. ik zou nog niet te hard stressen. morgen gewoon vragen en anders de koop ontbinden en rond gaan bellen voor stenen. (of eigenlijk in omgekeerde volgorde). ik zou persoonlijk niet om een beetje vertraging tegen te gaan kiezen voor een steen die je niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

twain4me schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:53:
[...]

Is een steen van rijnswaard toch? die steen is nog wel te krijgen volgens mij. ik zou nog niet te hard stressen. morgen gewoon vragen en anders de koop ontbinden en rond gaan bellen voor stenen. (of eigenlijk in omgekeerde volgorde). ik zou persoonlijk niet om een beetje vertraging tegen te gaan kiezen voor een steen die je niet wil.
Inderdaad die leverancier. Je reactie stelt me behoorlijk gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

FrankSpin schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:57:
[...]

Vervelend, maar hoeft niet direct een probleem te zijn voor je planning. In theorie kan je prima een keuken plaatsen wanneer de buitengevel nog niet is gemetseld.

Het hangt ervan af of je een gangbare steen hebt uitgekozen. Zo ja heb je kans dat bij een vestiging het op voorraad is. Wanneer het op bestelling geproduceerd moet worden ben je zo enkele maanden verder vrees ik. Je kan i.i.g. kosten voor het (extra) transport verwachten.

Ik weet niet of je je voegkleur ook hebt gewijzigd, anders dat direct ook dubbelchecken.
Voegkleur is niet gewijzigd, dus dat scheelt. Denk je dat ze de kosten aan mij kunnen doorberekenen als ze zelf een fout hebben gemaakt? Lijkt me sterk eigenlijk. Ik kan ze natuurlijk in gebreke stellen, maar ligt er maar net aan hoe ze erin staan of ze daar überhaupt iets mee doen. Aan de andere kant kunnen ze ook hun poot stijf houden en weigeren ergens aan mee te werken, neem aan dat de aannemer de stenen ook al heeft betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meijer3
Deleon78 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:32:
Ik ben langzamerhand kwijt waar het @meijer3 nou om te doen is. Het begon met een link naar iets als een soort reclame en een soort belang hierbij en daarna verwordt het een soort bijbel-discussie over “de waarheid”.
Ja snap ik. Ik reageerde alleen op wat er gezegd wordt maar loopt een beetje uit de hand, ik hou wel op :) .
Persoonlijk zou ik altijd passief bouwen, en kan iedereen dat aanraden die een huis project start. Dat was t eigenlijk, ik heb 0 belang er bij, behalve een betere wereld. Laat je goed informeren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 20:07
Wanneer er op een plat dak 142 PIR alucraft platdakisolatie wordt gebruikt, en er wordt een WP buitenunit opgezet op rubber voeten, blijft de isolatie dan vormvast of wordt dit dan wel iets ingedrukt? Zo’n ding weegt tegenwoordig toch al snel 150/200 kilogram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bouwertje schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:59:
Wanneer er op een plat dak 142 PIR alucraft platdakisolatie wordt gebruikt, en er wordt een WP buitenunit opgezet op rubber voeten, blijft de isolatie dan vormvast of wordt dit dan wel iets ingedrukt? Zo’n ding weegt tegenwoordig toch al snel 150/200 kilogram.
Dat ligt aan de druksterkte van de isolatie, gewicht WP en grootte vd voeten. Geen heel complexe som.
200kg is overigens wel heel veel, dan moet ik aan een >12kW monobloc met dubbele fan denken.

Je kunt de voeten/dragers ook met ankers in de constructie zetten, dan word je isolatie ontlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-06 20:18
Bouwertje schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:59:
PIR heeft doorgaans een druksterkte bij 10% vervorming van 120 kPa. Dit wel zeggen dat deze plaat 12.000 kg/m2 kan verdragen bij 10% vervorming.

Let wel op dat je puntbelastingen creëert op relatief kleine oppervlaktes. Bij berekening wordt het volledige gewicht verdeeld over 1 m2.

[ Voor 12% gewijzigd door Rien43 op 02-04-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 20:07
Volgens mij is er nu een 10 kw split unit gecalculeerd, die zijn waarschijnlijk wat lichter idd. Maar het is dus geen vreemde constructie om de buitenunit op het platdak (dus op de isolatie) te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bouwertje schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:04:
Volgens mij is er nu een 10 kw split unit gecalculeerd, die zijn waarschijnlijk wat lichter idd. Maar het is dus geen vreemde constructie om de buitenunit op het platdak (dus op de isolatie) te zetten?
even op de achterkant van een bierviltje

10 x1634 (draaiuren) => 16340 - 3000 tapwater => 13340/ 25 kWh/m2 (beng verbruik) = 500 m2 woonoppervlakte :+
weet je zeker dat 10 kw de uitkomst is van de berekening?

en ja je kan ze op de isolatatie van het dak plaatsen. wel het gewicht verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:42
Wat het qua vibraties doet is een ander verhaal. Dat zou ik zeker nog even willen controleren of daar geen problemen mee te verwachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:00:
[...]

even op de achterkant van een bierviltje

10 x1634 (draaiuren) => 16340 - 3000 tapwater => 13340/ 25 kWh/m2 (beng verbruik) = 500 m2 woonoppervlakte :+
weet je zeker dat 10 kw de uitkomst is van de berekening?

en ja je kan ze op de isolatatie van het dak plaatsen. wel het gewicht verdelen.
Die berekening is natuurlijk wel een beetje fout.
Die 10kw is de max, voor als het buiten -15 is. Niet het gemiddelde wat ie elk uur verbruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 03-04-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ernemmer schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:15:
[...]

Die berekening is natuurlijk wel een beetje fout.
Die 10kw is de max, voor als het buiten -15 is. Niet het gemiddelde wat ie elk uur verbruikt.
Het gaat over de dimensionering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:33:
[...]

Het gaat over de dimensionering :)
Ja dat snap ik, maar dan lijkt mij die berekening nog niet helemaal goed toch.

Ik nam meestal als richtlijn bij ventilatie C, 80w/m2 en bij type D, 60w/m2.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 03-04-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Wij zijn ons aan het orrienteren voor een nieuwbouw huis. We hebben met diversen aannemers gesproken en we hebben het beste gevoel bij Groothuisbouw.

Echter vroegen we ons af of iemand weet of hun onderhandel ruimte hebben? Of is de prijs die we krijgen gewoon vast? Ik wil dit ook pas gaan vragen als we de definitieve offerte hebben waarbij al onze wensen etc in zijn opgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:35:
[...]

Ja dat snap ik, maar dan lijkt mij die berekening nog niet helemaal goed toch.

Ik nam meestal als richtlijn bij ventilatie C, 80w/m2 en bij type D, 60w/m2.
de beng woning is echt een heel stuk beter dan die richtlijn. en uiteraard is het een grove schatting, meer om te testen of er niet ergens een grove fout in zit en dat lijkt er hier wel op. boven de 7kw is best wel uitzondelijk aan het worden bij nieuwbouw.

ik zit ineens te denken, het zou kunnen omdat je helemaal niet meer uit mag gaan van het cop 1 element voor hulp bij nieuwbouw ?

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 03-04-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:49
Langzaam maar gestaag komen we verder. Inmiddels zijn we aan het kijken voor garagedeuren. Nu zou eigenlijk de garagedeuren ongeveer 10 centimeer lagen moeten uitkomen om een ruimte van 25 cm tussen het plafond te creeren. Het plafond willen we niet hoger gaan plaatsen.

Een alternatief is een vaste plank plaatsen als onderdeel van deur. Iemand nog een andere creatieve oplossing, zodat het nog wel in lijn blijft met het ontwerp?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

#VBW1905

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Morpheusk schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:26:
Langzaam maar gestaag komen we verder. Inmiddels zijn we aan het kijken voor garagedeuren. Nu zou eigenlijk de garagedeuren ongeveer 10 centimeer lagen moeten uitkomen om een ruimte van 25 cm tussen het plafond te creeren. Het plafond willen we niet hoger gaan plaatsen.

Een alternatief is een vaste plank plaatsen als onderdeel van deur. Iemand nog een andere creatieve oplossing, zodat het nog wel in lijn blijft met het ontwerp?

***members only***

#VBW1905
Ik snap nog niet helemaal wat je vraagt en wat het probleem is. Je noemt wat getallen en dat iets anders moet, maar niet waarom. De deuren moet lager uitkomen dus een vaste plank plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang

***members only***

#VBW1905
Sectionaaldeur die boven je plafond weg draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Deleon78 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:31:
[...]

Ik snap nog niet helemaal wat je vraagt en wat het probleem is. Je noemt wat getallen en dat iets anders moet, maar niet waarom. De deuren moet lager uitkomen dus een vast bovenpaneel.
Een sectionaal deur heeft 25 cm inbouwruimte nodig. Om dat op te vullen zou je dus de bovenkant van de deur kunnen afsluiten met een vaste plank. Want anders krijg je een wel erg grote brievenbus. :+
big bang schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:40:
[...]

Sectionaaldeur die boven je plafond weg draait?
Wel creatief, maar dat maakt de bovenverdieping onbegaanbaar. Daar weer een vloer overheen is constructief ook wel een uitdaging verwacht ik, maar buiten dat is daar geen ruimte voor qua stahoogte.

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 03-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Nu zou eigenlijk de garagedeuren ongeveer 10 centimeer lagen moeten uitkomen om een ruimte van 25 cm tussen het plafond te creeren.
Hoe kom je bij die getallen? Ga je dan uit van de maatvoering van een garagedeurmerk, als bijvoorbeeld Hörmann of Novoferm? Er zijn tegenwoordig nogal wat 'garagedeur-op-maat' bedrijven, die veel specifieker een deur kunnen samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Conrado schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe kom je bij die getallen? Ga je dan uit van de maatvoering van een garagedeurmerk, als bijvoorbeeld Hörmann of Novoferm? Er zijn tegenwoordig nogal wat 'garagedeur-op-maat' bedrijven, die veel specifieker een deur kunnen samenstellen.
Het is ook een maatwerk deur. Maar als bijv. plafond op gelijke hoogte hangt met de opening aan de voorkant. Dan zal je deur aan de bovenkant niet sluiten. Een frame en zeker het verenpakket komt altijd hoger dan de daadwerkelijke deur/opening.

Afbeeldingslocatie: http://www.betadoors.nl/wp-content/uploads/2015/12/klassieke-garagedeur-betadoors-2.jpg

Nu zie ik ook wel deuren zonder veren. Maar met een druk neerwaartse druk van 1200kg zal dat bij onze deur wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Morpheusk schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:32:
[...]

Nu zie ik ook wel deuren zonder veren. Maar met een druk neerwaartse druk van 1200kg zal dat bij onze deur wel nodig zijn.
Motor er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
FrankSpin schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:19:
[...]

Onderhandelen kan je misschien nog proberen bij een kleine lokale aannemer, maar bij een partij als Groothuis kan je dat wel vergeten. Die werken met vaste prijzen en vaste concepten.

Natuurlijk kan je wel kiezen om de prijs omhoog of naar beneden te laten gaan met meer/minderwerk. Maar in de regel wordt het enkel duurder dan de eerste prijs die je krijgt ;-)

Ben wel benieuwd waarom je juist bij Groothuisbouw het beste gevoel kreeg?
Klopt dit gevoel hebben we wel. Meerwerk is relatief duur, en minder werk is relatief goedkoop. :'(

Verder zijn we nog bij diverse andere geweest. Bij Selekthuis werden we bijna naar buiten gekenen en voelde we ons niet serieus genomen. Ook hebben we contact gehad met een kleinere partij, maar die is in verhouding weer relatief duur.

Verder hebben we met diverse mensen gesproken die met Groothuis gebouwd hebben. En ze waren allemaal zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

***members only***

#VBW1905
wil je perse graag een rollaag over je garagedeur heen, voor het 'esthetische plaatje'? op dezelfde hoogte als rechts?

en waarom zijn de bovenlichten boven de garagedeur weggevallen? is dit vanwege de vloer die er in komt?

heb je overwogen om deze vloer niet geheel naar voren door te trekken, waardoor je wat meer licht binnen krijgt? je kunt dan dezelfde stijl aanhouden voor het kozijn aan de voorzijde, als van het huis

[ Voor 16% gewijzigd door HyperTrophy op 03-04-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
HyperTrophy schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:34:
[...]

wil je perse graag een rollaag over je garagedeur heen, voor het 'esthetische plaatje'? op dezelfde hoogte als rechts?
Ik denk dat dat wel het mooiste is eigenlijk.
en waarom zijn de bovenlichten boven de garagedeur weggevallen? is dit vanwege de vloer die er in komt?
Goede vraag, ik was dat eigenlijk alweer vergeten. Volgens mij om het minder massaal te laten lijken. Want het zijn anders wel erg veel ramen op een rij. Daarnaast zou de verdiepingsvloer dan halverwege het glas gaan komen. Deze zit nu halverwege de latei op 240cm.
heb je overwogen om deze vloer niet geheel naar voren door te trekken, waardoor je wat meer licht binnen krijgt? je kunt dan dezelfde stijl aanhouden voor het kozijn aan de voorzijde, als van het huis.
Los van dezelfde ramen, zou een inkeping in de vloer misschien wel een optie zijn idd. Ga ik eens even opperren. Thx voor het meedenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
FrankSpin schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:47:
Dat zijn heel wat meters buis

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk om te zien hoe ze de hoek voorbereiden

[Afbeelding]
Hebben ze nou geen slangen gelegd waar die kozijnen staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
ybos schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:20:
[...]

Hebben ze nou geen slangen gelegd waar die kozijnen staan :?
Vermoedelijk de kastenwand van de keuken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-06 09:13
*snip* dit is een nieuwbouwtopic. Verder is de vraag erg summier.

[ Voor 82% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
HyperTrophy schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:34:
[...]

heb je overwogen om deze vloer niet geheel naar voren door te trekken, waardoor je wat meer licht binnen krijgt? je kunt dan dezelfde stijl aanhouden voor het kozijn aan de voorzijde, als van het huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5TZ2JL8K1Z2GrzP8wPvwtP7aA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iRdTlOniNNIQcx9mBJExfCnx.png?f=user_large

Helaas gaat het toch niet op. De motor zit aan het plafond i.p.v. aan het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Morpheusk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:09:
[...]
Helaas gaat het toch niet op. De motor zit aan het plafond i.p.v. aan het frame.
Is dat niet een kwestie van een paar Flamco profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
big bang schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:25:
[...]

Is dat niet een kwestie van een paar Flamco profielen?
Ik zat door de opmerking van @HyperTrophy te denken om dan bijv. alleen het verenpakket door te laten steken. Zodat het maar iets ruimte kost van de zolder. Maar ik zie dat ik dat niet heel duidelijk had verwoord in mijn vorige berichten.

Maar dat gaat bij deze constructie dus niet op, ten opzichte van het plaatje wat ik eerder had gepost.

[ Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 04-04-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]

Waarom geen openslaande deuren? Is meestal toch net wat chiquer/stijlvoller dan een sectionaaldeur. En ook wel te automatiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperTrophy op 04-04-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
HyperTrophy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:56:
[...]

Waarom geen openslaande deuren? Is meestal toch net wat chiquer/stijlvoller dan een sectionaaldeur. En ook wel te automatiseren.
Voor buitenhekken schijnt dat best goed te werken. Maar voor openslaande deuren hoor je wisselende geluiden, qua sluiten en plek wat het inneemt op de vloer.

Maar het wordt een houten sectionaaldeur in de vorm van openslaande deuren. Want zo’n plastic deur is Idd niet echt fraai. Een voorbeeld: YouTube: Houten Sectionaaldeur Met De Looks Van Een Openslaande Deur | Differ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 22:28
@Morpheusk
Wel handig om wat completere informatie te geven in je vraagstelling, bijvoorbeeld zoals in je eigen post waar je naar linkt. Nu komt er mondjesmaat steeds meer belangrijke info.

Zoals ik het begrijp gaat het om een houten sectionaal deur van 1200kg, waardoor dus de combinatie van veren en motor nodig is.

In je tekening is de motor aan het plafond gemonteerd, dan komt ie in geopende stand dus boven de deur. Met de voorgestelde flamco profielen zou de motor toch prima aan de onderkant van de deur geplaatst kunnen worden? Dan hoeven alleen maar de veren door de vloer door te steken.

Je geeft aan dat de motor aan het plafond zit, maar waarom zou die niet aan het frame kunnen? Het is maatwerk, dus leg het vooral eens aan hen voor.

Ander alternatief is natuurlijk altijd nog de zijwaartse sectionaaldeur.

[ Voor 15% gewijzigd door Raling op 05-04-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Raling schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:34:
@Morpheusk
Wel handig om wat completere informatie te geven in je vraagstelling, bijvoorbeeld zoals in je eigen post waar je naar linkt. Nu komt er mondjesmaat steeds meer belangrijke info.

Zoals ik het begrijp gaat het om een houten sectionaal deur van 1200kg, waardoor dus de combinatie van veren en motor nodig is.

In je tekening is de motor aan het plafond gemonteerd, dan komt ie in geopende stand dus boven de deur. Met de voorgestelde flamco profielen zou de motor toch prima aan de onderkant van de deur geplaatst kunnen worden? Dan hoeven alleen maar de veren door de vloer door te steken.
Die motor zit ook aan de deur verbonden. Echt onder de deur kan vaak niet zonder een heel stuk mechaniek. Achter de deur kan vaak wel volgens mij, maar dan wordt het weer langer dan nodig is.
Je geeft aan dat de motor aan het plafond zit, maar waarom zou die niet aan het frame kunnen? Het is maatwerk, dus leg het vooral eens aan hen voor.

Ander alternatief is natuurlijk altijd nog de zijwaartse sectionaaldeur.
Dat zou hier sowieso wel eens het mooiste kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02 20:45
Even een vraagje naar ervaringen van andere (nieuw)bouwers.
Wij hebben medio Q1 2022 een vrij nauwkeurige indicatie van de aannemer gekregen voor ons nieuw te bouwen woning. Indicatie was toen 550 euro/m3. Start nieuwbouw zou toen Q3 2022 zijn. Deze prijs is inclusief ruwbouw, kozijn, stucwerk en gedeelte tegelwerk. Door vergunning perikelen bij de gemeente heeft het allemaal langer op zich laten wachten. Verwachting is nu start nieuwbouw Q4 2023. Aannemer noemt nu een indicatie van 750/m3 voor dezelfde werkzaamheden. Dit is een stijging van 36%, wat wij wel erg verrassend vonden. Op dit moment heb ik juist het gevoel dat materiaal niet meer stijgt, sterker nog hout zou al dalen. Ook het CBS en ING prijsindex laten een stijging zien van ongeveer 10% in bouwkosten (materiaal en looncompent), vergelijking Q1 2023 en Q1 2022. Delen jullie ons gevoel dat de prijsstijging van 36% wel erg fors is tussen indicatie 2022 en 2023?
Nog tips/tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:24
Jeer 1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:49:
Wij hebben medio Q1 2022 een vrij nauwkeurige indicatie van de aannemer gekregen voor ons nieuw te bouwen woning. Indicatie was toen 550 euro/m3. Start nieuwbouw zou toen Q3 2022 zijn. Deze prijs is inclusief ruwbouw, kozijn, stucwerk en gedeelte tegelwerk. Door vergunning perikelen bij de gemeente heeft het allemaal langer op zich laten wachten. Verwachting is nu start nieuwbouw Q4 2023. Aannemer noemt nu een indicatie van 750/m3 voor dezelfde werkzaamheden. Dit is een stijging van 36%, wat wij wel erg verrassend vonden. Op dit moment heb ik juist het gevoel dat materiaal niet meer stijgt, sterker nog hout zou al dalen. Ook het CBS en ING prijsindex laten een stijging zien van ongeveer 10% in bouwkosten (materiaal en looncompent), vergelijking Q1 2023 en Q1 2022. Delen jullie ons gevoel dat de prijsstijging van 36% wel erg fors is tussen indicatie 2022 en 2023?
Nog tips/tricks?
Ik denk dat een belangrijk punt hierbij ook kan zijn wat die vergunningsperikelen precies inhielden. Als dat ook aanpassingen aan het woningontwerp met zich meebrengt, dan kun je niet zomaar uitgaan van de gemiddelde kostenstijging van bouwen.

Daarnaast kunnen de calculaties van Q1 2022 nog gebaseerd zijn op prijspeil eind 2021 plus daarbij een lichte verhoging (paar procent per jaar). Terwijl de materiaalkosten intussen bijna 15% per jaar stijgen. Daarbij geldt ook dat niet alles bij aanvang bouw gekocht en betaald is, maar dat de bouw wel een tijd duurt en een deel van de spullen ook juist veel later gekocht moeten worden. Dus de bouwer zal misschien een deel van de spullen ook halverwege 2024 moeten kopen. Tegen mogelijk veel hogere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:19
FrankSpin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:29:
@Jeer 1 stel je gerust met de gedachten wanneer je wel direct was gaan bouwen je ook tijdens de bouw nog diverse prijsstijgingen om de oren had gekregen. Wij hebben bijvoorbeeld op dakpannen ook diverse energietoeslagen gekregen tijdens de bouw. Betonprijs is bijvoorbeeld ook enorm gestegen.

Je hebt nu ook al een tijd te maken een behoorlijke inflatie. Simpel gezegd krijg je nu veel minder voor je euro dan een jaar geleden, dat maakt dat je gewoon meer geld moet meenemen om hetzelfde te krijgen.

Kan natuurlijk ook zijn dat de aannemer nu weet dat jullie emotioneel geïnvesteerd zijn in het project en er nog enkele duizdenden euro's meer uit probeert te halen. Heb je recent met de nieuwe situatie ook offertes opgevraagd bij andere aannemers?
Die "diverse stijgingen" ga je nu ook krijgen, maar dan op die hogere prijs...........

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Nog tips/tricks?
Er wordt nu ook al gerekend met de hogere lonen als gevolg van de CAO onderhandelingen ed.
Deze komen er in juli weer bij. Uit mijn hoofd is de CAO verhoging 2,5%.

Helaas weten de meeste leveranciers voor materialen de weg omhoog makkelijker te vinden als het teruggeven van dalingen van de prijzen.

Het is ook erg afhankelijk van welke materialen er ook gebruikt worden in de woning.
Heb je veel staal, aluminium, keranische pannen en bakstenen? Dan zal het meer zijn als bij hout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeer 1
Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat een belangrijk punt hierbij ook kan zijn wat die vergunningsperikelen precies inhielden. Als dat ook aanpassingen aan het woningontwerp met zich meebrengt, dan kun je niet zomaar uitgaan van de gemiddelde kostenstijging van bouwen.

Daarnaast kunnen de calculaties van Q1 2022 nog gebaseerd zijn op prijspeil eind 2021 plus daarbij een lichte verhoging (paar procent per jaar). Terwijl de materiaalkosten intussen bijna 15% per jaar stijgen. Daarbij geldt ook dat niet alles bij aanvang bouw gekocht en betaald is, maar dat de bouw wel een tijd duurt en een deel van de spullen ook juist veel later gekocht moeten worden. Dus de bouwer zal misschien een deel van de spullen ook halverwege 2024 moeten kopen. Tegen mogelijk veel hogere prijzen.
Geen sprake van. Exact hetzelfde woningontwerp etc. Ik ga verder niet in detail treden, maar heeft in ieder geval niks te maken met ontwerp, materiaalgebruik etc met betrekking tot de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeer 1
Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:14:
[...]

Is dat zo dat materiaal nog steeds stijgt met 15% per jaar? Waar baseer je dat op? Als je om je heen kijkt zie je juist dat de grootste prijsstijgingen er wel zo'n beetje uit zijn. Je ziet bij sommige producten zoals hout en staal juist dalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
FrankSpin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:29:
@Jeer 1 stel je gerust met de gedachten wanneer je wel direct was gaan bouwen je ook tijdens de bouw nog diverse prijsstijgingen om de oren had gekregen. Wij hebben bijvoorbeeld op dakpannen ook diverse energietoeslagen gekregen tijdens de bouw. Betonprijs is bijvoorbeeld ook enorm gestegen.

Je hebt nu ook al een tijd te maken een behoorlijke inflatie. Simpel gezegd krijg je nu veel minder voor je euro dan een jaar geleden, dat maakt dat je gewoon meer geld moet meenemen om hetzelfde te krijgen.

Kan natuurlijk ook zijn dat de aannemer nu weet dat jullie emotioneel geïnvesteerd zijn in het project en er nog enkele duizdenden euro's meer uit probeert te halen. Heb je recent met de nieuwe situatie ook offertes opgevraagd bij andere aannemers?
Zijn we ook van plan om te gaan doen. We hebben wel een goed gevoel bij deze aannemer, maar van dit verschil schrokken we wel. Juist als je vergelijkt tussen de prijsstijging 2022 en 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:24
Jeer 1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:57:
[...]

Is dat zo dat materiaal nog steeds stijgt met 15% per jaar? Waar baseer je dat op? Als je om je heen kijkt zie je juist dat de grootste prijsstijgingen er wel zo'n beetje uit zijn. Je ziet bij sommige producten zoals hout en staal juist dalingen.
De materiaalcomponent van de CBS bouwkostenindex was in februari 13,8% hoger dan een jaar eerder, in januari was het 14,3% hoger dan een jaar eerder.

Als bouwer kon je in het verleden uitgaan van 2,5-3% stijging per jaar, wat makkelijk in te calculeren was. En waarbij enige vertraging of het kopen van materialen later tijdens de bouw maar een beperkte impact op de bouwkosten had. Je kwam niet op het idee dat materialen ineens 10% duurder zouden kunnen worden, dus werd dat risico ook niet ingecalculeerd.

Maar in de huidige markt moet een bouwer wel rekening houden met forse prijsstijgingen. Niet alleen de 14% in het jaar tot nu toe, maar ook een vergelijkbare stijging tot begin bouw én tijdens de bouw. En vooral voor de toekomst zal de bouwer ook het extra risico moeten incalculeren dat de producten over een jaar misschien wel 20% duurder zijn. Iets wat in het verleden onmogelijk leek, maar nu best een reëel scenario is.

Overigens zul je uiteraard met de bouwer in onderhandeling kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Verwachting is nu start nieuwbouw Q4 2023. Aannemer noemt nu een indicatie van 750/m3 voor dezelfde werkzaamheden. Dit is een stijging van 36%, wat wij wel erg verrassend vonden. O
....
Nog tips/tricks?
Mijn bouwkosten zijn in de periode begin 2022 tot nu toe zo'n 10% hoger geworden. Sommige dingen zijn flink duurder (stenen, dakpannen, beton), maar hout en staal is behoorlijk goedkoper geworden. Alles in de afwerking is ook gewoon 10% duurder geworden.
Maar, ik bouw zonder aannemer en de voordeeltjes zijn voor mij, de tegenvallers trouwens ook....

Je aannemer bouwt gewoon zekerheid in: niemand kan zeggen wat er nog voor eind dit jaar gaat gebeuren en toch verwacht jij een all-in aanneemsom. Een tip, zoek een andere aannemer :)
Ze zeggen allemaal dat het druk, druk, druk, is maar van de keten er omheen (architecten, bouwstoffenleveranciers) hoor ik toch al andere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nog tips/tricks?
Je weet 1 ding zeker als je het hebt over gemiddelen het komt nagenoeg nooit uit op een enkel persoon.
Je kan niet in zijn portomonee en orderboek kijken dus je weet niet of het buitensporig is. Gewoon andere offertes opvragen. 550/m3 klinkt ook wel als goedkoop voor die periode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19
Nog tips/tricks?
Die € 550,- / m2 was ook wel heel scherp, en op dat moment was Poetin waarschijnlijk nog niet aan zijn veldtocht begonnen. Wij hebben daarna ook een flinke verhoging om de oren gekregen en zaten na het uitbreken van 'de oorlog' al boven de € 800,- / m3 (excl. alle niet aannemer gerelateerde kosten). Zie deze post. Ook was die offerte nog niet prijsvast.

We zijn er toen toch voor gegaan omdat we een gunstige financiering hadden (< 2.0% voor 30 jaar vast). We voelden ons eigenlijk "bedrogen" door de aannemer, omdat we al een "bouwteam overeenkomst" waren overeengekomen, waarbij we niets merkten van enige synergie. Of zoals de architect zei "ze de markt zijn werk lieten doen". Omdat we zonder offerte het risico liepen dat het hypotheekaanbod zou verlopen (terwijl intussen de rente omhoog spoot) hebben we eieren voor ons geld gekozen.

Wat een belangrijk verschil is met de huidige situatie is dat de aannemers toen allemaal tjokvol zaten, dat is intussen wel anders, hoor ik om me heen. Ik zou dan ook zeker eens wat concurrerende offertes opvragen om de prijs eens te testen,

Wij bouwen wel met een bouwer van "exclusieve woningen", de woning is "onder architectuur" ontworpen (wat dat ook mag betekenen :+) en vereiste volgens de bouwer nogal wat speciale constructies. Maar je huidige m3 prijs klinkt niet direct heel onwaarschijnlijk in de oren, maar ik ken je ontwerp nog niet. Die € 550,- / m3 leek me begin 2022 al heel lastig worden (dan moet alles behoorlijk standaard zijn geweest). Maar dat wij zo "gek" waren om zo'n hoge m2 / m3 prijs te betalen wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat ook moet doen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 08-04-2023 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Batilan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:41:
,LWij bouwen wel met een bouwer van "exclusieve woningen", de woning is "onder architectuur" ontworpen (wat dat ook mag betekenen :+) en vereiste volgens de bouwer nogal wat speciale constructies.
Hé, dat heb ik ook gehoord van de HH Aannemers.

Nu ik in eigen beheer bouw - en bijvoorbeeld zelf de CAD voor breedplaat en de staalconstructie uitwerk - vraag ik me nog steeds af welke speciale constructies dat nou wel zijn :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:23
En vandaag weer een stapje verder richting "The Mancave", stelkozijnen zijn gezet :P

Blijkbaar was er 1 of andere luchtballonnen parade vandaag :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DDKuLQI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NpQypSw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aym6GXQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aaeCh6F.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:47
FrankSpin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:26:
Weer kleine update. De cementdekvloer is gestort deze week. Ook baalmoment, zag dat ze de windveren ontzettend lelijk gemonteerd hebben. Dit hadden ze blind moeten bevestigingen, dus ze mogen wat mij betreft alles er weer afhalen en ditmaal juist bevestigen. Wordt even leuk gesprek komende dinsdag ;-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van de windverwachtingveer is de hoek rechtsonder kapot gestoten en misschien zelfs op de hoek daarboven ook, maar dat is niet goed te zien :9 .

Voor bij het gesprek :Y)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53
Langzaam aan komt hier het eind in zicht. Helaas de afgelopen maand wat kleine tegenslagen gehad in de planning maar we hebben een opleverdatum, 1 mei. Dan is jammer genoeg nog de buitenkant niet helemaal af want we zitten nog te wachten op het alucobond. Hiervoor zijn eerst proefstukken gemaakt, die komen deze week zodat we kunnen passen of alle afmetingen kloppen, daarna kan de 120m2 aan alucobond eindelijk worden besteld.

De garage/schuur/veranda schiet ook lekker op en is bijna klaar. Tegelzetter en stukadoor zijn binnen begonnen dus het loopt allemaal door. Nog steeds heel erg tevreden met het resultaat. Kan niet wachten totdat het klaar is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yTnCvUzYusAaid37QaogVuvPh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJJwVwM14BhoYzVikbUCx1Ii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ymeg_is2ox2962gGbvZetz6m3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AK6kjzjxqq2S3D2YK4HRZ9vt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbSUuUxd9JGRD7njkGeKxLY1K5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doGj4AyFA7fYL5CztbUwUh5I.jpg?f=fotoalbum_large

Nuts is vorige week aangesloten, we wachten nu alleen nog op de internet/tv kabel. Per 1 jan schijnt dit niet meer gelijktijdig te worden aangelegd. Heeft iemand hier ervaring mee hoelang dit ongeveer heeft geduurd na aansluiten elektra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
FrankSpin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:26:
Weer kleine update. De cementdekvloer is gestort deze week. Ook baalmoment, zag dat ze de windveren ontzettend lelijk gemonteerd hebben. Dit hadden ze blind moeten bevestigingen, dus ze mogen wat mij betreft alles er weer afhalen en ditmaal juist bevestigen. Wordt even leuk gesprek komende dinsdag ;-)
[Afbeelding]
Ik zie geen dilataties in die dekvloer. Is dat bewust? Of vergeten?
Dat is toch een kwestie van smaak. Ik vind het er netjes uit zien. Hier zit al dat materiaal (bij ons is het rockpanel) gespijkerd met spijkers met een gekleurde kop. Hartstikke netjes, maar het nadeel is dat je nooit meer wat los kunt halen. Ik had (achteraf) liever de schroeven gehad die jij nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:24:
[...]

Ik zie geen dilataties in die dekvloer. Is dat bewust? Of vergeten?

[...]

Dat is toch een kwestie van smaak. Ik vind het er netjes uit zien. Hier zit al dat materiaal (bij ons is het rockpanel) gespijkerd met spijkers met een gekleurde kop. Hartstikke netjes, maar het nadeel is dat je nooit meer wat los kunt halen. Ik had (achteraf) liever de schroeven gehad die jij nu hebt.
Wij hebben Cembrit panelen. Die zijn zwaarder dan rockpanel maar kan je gewoon blind verlijmen.
Het zichtbare houtwerk is verlijmd en met mini-tacker aan de zijkant nog extra vastgezet (dat zie je ook niet).

[ Voor 8% gewijzigd door Deleon78 op 09-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 16:08

***members only***

#VBW1905
ik weet van het bestaan van sectionaaldeuren die naar de zijkant draaien, dan speelt dit niet . Evt een overweging ?

voorbeeldje, zijn er natuurlijk wel meer ;)

https://www.centuriondeuren.nl/techniek-zijwaarts-draaiend/

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Cybersijp schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:51:
[...]

ik weet van het bestaan van sectionaaldeuren die naar de zijkant draaien, dan speelt dit niet . Evt een overweging ?

voorbeeldje, zijn er natuurlijk wel meer ;)

https://www.centuriondeuren.nl/techniek-zijwaarts-draaiend/
Zeker bekeken. Maar dan ben je wel in ons geval 2,60m (mogelijk zelfs keer 2, maar dat weet ik niet zeker meer.) aan wand ruimte kwijt.

Daarnaast werken zijwaartse deuren met een tochtborstel en daardoor sluiten sectionaaldeuren beter af. Het voordeel van een zijwaartse deur vind ik dan wel weer dat je een soort van loopdeur hebt omdat je niet de hele deur omhoog hoeft te laten gaan. En dat je de horizontale belijning kwijt bent van de panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 09-04-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Cybersijp schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:51:
[...]

ik weet van het bestaan van sectionaaldeuren die naar de zijkant draaien, dan speelt dit niet .
Dat dacht ik ook, maar dat valt nogal tegen. Bij Hörmann scheelt het nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19
FreezingPixels schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:49:
Langzaam aan komt hier het eind in zicht. Helaas de afgelopen maand wat kleine tegenslagen gehad in de planning maar we hebben een opleverdatum, 1 mei. Dan is jammer genoeg nog de buitenkant niet helemaal af want we zitten nog te wachten op het alucobond. Hiervoor zijn eerst proefstukken gemaakt, die komen deze week zodat we kunnen passen of alle afmetingen kloppen, daarna kan de 120m2 aan alucobond eindelijk worden besteld.

De garage/schuur/veranda schiet ook lekker op en is bijna klaar. Tegelzetter en stukadoor zijn binnen begonnen dus het loopt allemaal door. Nog steeds heel erg tevreden met het resultaat. Kan niet wachten totdat het klaar is :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nuts is vorige week aangesloten, we wachten nu alleen nog op de internet/tv kabel. Per 1 jan schijnt dit niet meer gelijktijdig te worden aangelegd. Heeft iemand hier ervaring mee hoelang dit ongeveer heeft geduurd na aansluiten elektra?
Mooi om te zien dat het al zo vlot, ik weet nog goed dat ik je 1e ontwerpschetsen en renders zag. Ik was direct onder de indruk _/-\o_ . Uiteindelijk heb je 'een paar' aanpassingen gedaan, maar zo te zien staat de essentie van het ontwerp nog steeds.

Wat betreft Internet en Nuts: Hier (Liander en Vitens gebied) wordt inderdaad het graven van de glasvezel en de Nuts ook niet meer samen gedaan. Het schijnt dat de kabelboer(en) geen contract willen afsluiten met de 'graafpartij' van Liander hier in de regio (CCN - Combi Combinatie Noord), samen met de andere gravers noemen ze zich "Slimme Samenwerkers". Dat geloof ik zeker vanuit hun standpunt, maar vanuit de klant betekent het dus dat we 2x graafkosten mogen betalen (schijnt zo'n € 1250,- te zijn voor de glasvezel alleen). Ik had de aannemer voorgesteld om de Nuts dan te laten graven en het deel op eigen kavel open te laten liggen zodat we er met een beetje moeite ook de glasvezel bij kunnen laten leggen. Maar daar schijnt CNN niet mee akkoord te gaan. Ik erger me er groen en geel aan, hoezo mag een externe partij bepalen hoe ik op eigen kavel met mijn grond omga :X |:( De kabelboer gaf aan dat ze ook willen aanleggen in een bestaande geul en dat je dan dus aanzienlijk op de kosten zou kunnen besparen als je e.e.a. kunt combineren.

Ben wel benieuwd of anderen in het betreffende gebied hier ook al tegenaan gelopen zijn en of iedereen dan maar gewoon "dubbel betaald" :?

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 10-04-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Op mijn werklocatie heeft de glasvezel graver door de Liander kabel heen gezaagd bij het afkorten van de invoerbuis... wég winst :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Elektra, riolering, stofzuig en lucht in de verdiepingsvloer.
Morgen de netten er in en donderdag beton storten :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fLjDSJzt/KVL24.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nztnLvJf/KVL25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 23:18
Elja schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:22:
[...]

Wij wonen er inmiddels al weer anderhalf jaar en mijn optielijst komt uit 2020. Prijzen kunnen dus inmiddels alweer verdubbeld zijn.

Standaar krijg je in elke ruimte al aansluitingen. De plaatsing mag je zelf bepalen, maar het is volgens mij slim om wat meer te nemen. Dat tikt wel aan natuurlijk.

Elja
Ik kan de optielijst niet zien op 1 of andere manier, kun je het nog een keer anders delen? dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Conrado schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:31:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al dat leidingwerk scheelt een hoop beton, minderwerk vragen :+
(constructeur laten checken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
ybos schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:34:
Al dat leidingwerk scheelt een hoop beton, minderwerk vragen :+
(constructeur laten checken?)
Je mag dergelijk pijpwerk helemaal niet leggen zonder toestemming van de constructeur, de breedplaat en bewapening wordt daarop berekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Conrado schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:36:
[...]

Je mag dergelijk pijpwerk helemaal niet leggen zonder toestemming van de constructeur, de breedplaat en bewapening wordt daarop berekend :)
Klopt, maar ik weet uit het verleden dat er zoveel leidingwerk nodig was voor domotica dat de contructeur na een schouwing op locatie schrok en dat er extra hulpstaal op sommige locaties nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
ybos schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:46:
Klopt, maar ik weet uit het verleden dat er zoveel leidingwerk nodig was voor domotica dat de contructeur na een schouwing op locatie schrok en dat er extra hulpstaal op sommige locaties nodig was.
Ja, dat is ook een probleem. Hebben wij opgelost door alles decentraal te doen. Ging hier sowieso niet anders: Door de vide en de enorme balken (HEB300's), konden we simpelweg niet alle pijpen naar de meterkast brengen. Er zijn trouwens hele duidelijke richtlijnen hoe je met pijpwerk dient om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oost
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:02
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom en ik ben benieuwd naar jullie advies.

Ik zit op dit moment in de afrondende fase van de ruwbouw van mijn nieuwbouwwoning. Bij het bepalen van het peil van de woning is er helaas een meetfoutje gemaakt waardoor het zandbed onder de constructievloer van de begane grond ongeveer 60mm te laag is aangebracht. Hierop is 140mm EPS isolatie aangebracht waarop de constructievloer is gestort. We moeten nu dus 60mm extra hoogte creëren om weer op het juiste peil te komen waarop straks de zandcementvloer met de vloerverwarming wordt aangebracht.

Volgens mij heb ik 3 opties om dit hoogteverschil op te vangen:

Optie A: een extra laag beton storten waardoor ik weer op de beoogde hoogte uit kom waarop dan de zandcementdekvloer wordt aangebracht.

Bij deze optie wordt de constructievloer dus effectief 160 mm i.p.v. 100 mm. De thermische massa zal hierdoor dus groter worden. Ik ga straks mijn woning verwarmen en koelen met een lucht-water warmtepomp in combinatie met vloerverwarming wat natuurlijk op zichzelf thermisch al een 'traag' systeem is. Het systeem zal met deze optie dus nog trager worden. Ik vind het lastig om te bepalen of dit een negatief of juist een positief effect op het binnenklimaat geeft. Een hogere thermische massa geeft meer 'demping' (temperatuurschommelingen door weersinvloeden worden 'afgevlakt') maar het duurt wel langer om een temperatuurverandering teweeg te brengen. Het is echter wel zo dat een warmtepomp het meest efficiënt is bij een zo laag mogelijke en constante aanvoertemperatuur, dus grote temperatuurwisselingen (bijvoorbeeld 'nachtverlaging') zullen we toch moeten voorkomen.

Optie B: een extra laag EPS isolatie aanbrengen (dikte 60mm) waarop de zandcementdekvloer wordt aangebracht.

De situatie dat het systeem 'trager' gaat functioneren, wordt bij deze optie voorkomen. Waar ik een beetje mee zit is dat de warmte in de constructievloer (tussen de isolatielagen) ‘vastgehouden’ kan gaan worden waardoor er een vreemd afgiftepatroon kan ontstaan. Is dit een reële gedachte of zal dit puur theoretisch zijn en geen invloed hebben op het afgiftepatroon?

Optie C: een dikkere zandcementvloer aanbrengen.

Hierbij zou de zandcementvloer dus 145 mm i.p.v. 85mm dik worden. De vloerverwarming buizen komen hierdoor ook 60mm lager in de vloer te liggen wat me niet bevorderlijk lijkt voor een efficiënte warmte-/koude-afgifte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1NXMj7-XLskXB6lAHxx5AcIW2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KuzQEQuJQNZHqDNaX1OfybIZ.png?f=fotoalbum_large

Waar zouden jullie in mijn situatie voor kiezen? Zijn er nog andere dingen waarin ik bij mijn keuze rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
J.oost schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:39:
Bij deze optie wordt de constructievloer dus effectief 160 mm i.p.v. 100 mm. De thermische massa zal hierdoor dus groter worden.
Ik denk dat je, je ‘zorgen’ om niets maakt. Mijn betonvloeren zijn 300mm dik, dat werk nog trager. So what? Vloerverwarming is sowieso traag.

Meerdere lagen vind ik gedoe en zou voor enkel cementdekvloer gaan. Hopelijk zitten je kozijnen en bijvoorbeeld elektra wèl op de juiste hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Conrado schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:31:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je afvoer rechtsboven op de eerste foto loopt omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
PuntoXII schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:32:
[...]

Ik kan de optielijst niet zien op 1 of andere manier, kun je het nog een keer anders delen? dank!
Ja hoor, probeer deze link eens. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Olympialooping schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:37:
[...]

Je afvoer rechtsboven op de eerste foto loopt omhoog?
Ja, dat is modern :)
Het is de stofzuig afvoer….

Pagina: 1 ... 254 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic