meijer3 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:37:
[...]
Dit is vaak waar mensen lang elkaar praten. Die föhn is natuurlijk bedoelt voor mensen die zicht niet willen verdiepen. Zo zijn er wel meer vlakken waar het mis gaat. Zoals die 15 kWh/m2. Wat echt gehaald wordt ipv veel andere standaards. Maar ook langs elkaar praten of je nou wel of niet een warmtepomp nodig hebt. Ja die heb je nodig voor warm water. Maar veel kleiner en goedkoper.
veel kleiner is niet veel goedkoper, iets groter en ook gebruiken voor verwarming is de logische keuze in de meeste gevallen. uiteraard kan dat per situatie verschillen.
Het ontwerp en de uitvoering worden gecontroleerd bij passief bouwen, dat klopt, maar wat houd je tegen om een andere "standaard" te controleren?
Het is allemaal leuk dat iemand het op een conferentie zonder bron van alles staat te beweren maar als je onderzoek zou doen kan je zien dat in het buitenland er al diverse controle verplichtingen zijn en in nederland bij individueel opdrachtgeversschap het ook eerder standaard is dan uitzondering.
Wij doen de doorblower test notabenen bij renovatie.

Er zijn ook genoeg passief huizen te vinden die geen verwarming en koeling hebben. Dat kan met het juiste design makkelijk in ons klimaat. (los van extreme klimaat veranderende events). Er zijn voorbeelden van een simpele straal kachel met COP1. En dat is ook prima, want je hebt t maar een paar dagen per jaar nodig.
helemaal zonder verwarming is in ons klimaat juist helemaal niet makkelijk, maar 1 van de moeilijkste opdrachten die je kan krijgen. en een simpele straalkachel voor de koude dagen is dus wel gewoon verwarming.
Een leuke denkfout die veel mensen maken, ik ook in het begin, is dat de koudste dagen, het moeilijkst zijn voor een passief huis. Maar die zijn altijd zonnig omdat de hemel open is. Het zijn de wat frisse bewolkte dagen die juist energie vragen. En dan koelt t huis dan weer minder af.
niet helemaal waar, bij een heldere nacht koelt het huis alleen maar harder af. (nachtelijke uitstraling)
[...]
Ik zou eigenlijk niet weten wat er nog beter kan.
de eis naar minder dan 15kWh /m2 per jaar zetten

- De naam is natuurlijk al misleidend. Veel passieve huizen zijn niet 100% passief, maar echt passieve huizen zijn wel.
Tsja, dan moet je niet raar kijken als mensen daar tegen in verzet gaan. er is weinig passiefs aan een huis met een passief bouwen certificaat.
- Vaak wordt passief huis verward met ecologisch bouwen. Strobalen enzo, dat is jammer, want veel mensen haken dan al af, en wordt t gezien als moraal ridders en boomknuffelaars ( wat natural color mooi beschreef)
- Het wordt ook gezien als een green-wash, maar het heeft eigenlijk niet zo veel te maken met klimaat, meer
op besparen.
- Mensen denken dat je niet eens een raam open mag zetten. Als het goed is heb je geen behoefte meer om een raam open te zetten, en is de lucht gefilterd met veel voordelen.
ik denk dat je misschien de vooroordelen die je zelf had verward met wat de meeste mensen echt denken. ik zie dit allemaal echt niet (meer) terug. Zeker de laatste jaren is er veel meer begrip richting de "boom knuffelaars" Ik zag jarenlang wel sterk negatieve houdingen tegenover warmtepompen, zonnepanelen en eco bouwers maar dat is als sneeuw voor de zon verdwenen door putin

Gas is gewoon heel lang heel erg goedkoop geweest en daarom zagen mensen geen reden tot isoleren en besparen. Je verdiende het immers bijna niet terug
Het "probleem" met isoleren is namelijk dat de eerste cm's isolatie verweg het meeste besparen. vandaar dat we een wettelijk minimum hebben financieel is het helemaal niet heel erg verstandig om extra te isoleren. dus de markt heeft geen motivatie om het zelf te regelen
- Ventilatie vinden mensen eng als je t niet gewend bent
- Er wordt ook gedacht dat het alleen een andere set van eisen is, maar het is meer een proces en mindset. - Met certificering op het einde zodat echt gebouwd wordt naar die eisen.
Je kan elke woning testen om te kijken of het echt zo is gebouwd, dit is het zelfbouw forum en die keus heeft een opdrachtgever altijd. Je doet net alsof er op papier een huis staat van 25 kWh/m2 en in werkelijkheid iets wat niet in de buurt komt.
- Er worden vaak meerdere concepten op tafel gegooid, zoals ecologisch, nul-op-de-meter, HSB en damp open bouwen. (Ik ben ook zeker voor allen! ), maar vertroebeld alles.
N.O.M. is nagenoeg zinloze marketing onzin, ik zou daar vooral niet voor zijn. en als ik heel eerlijk ben is passiefhuis wat dus niet passief is maar een klein beetje beter.
- Aannemers kunnen gewoon niet goed passief bouwen, want de luchtdichtheid grens is zeer hoog.
Ik heb genoeg te moperen over aannemers maar dit kunnen ze prima, je moet ze er alleen wel de opdracht voor geven en het bijpassende budget. en vervolgens als opdrachtgever controleren. dat hoeft niet een certificaat te zijn.
bouw gewoon een goed huis, je hebt daar echt geen certificaat of naampje voor nodig. het zorgt doorgaans alleen maar voor schimmige constructies met hypotheken of subsidies.