Voor de mensen die na januari 2023 zijn begonnen met bouwen. Hebben jullie spijt van die keuze?
Had je achteraf liever gekocht in verband met snel oplopende kosten? Heb je last van snel oplopende kosten?
Wij hebben een akkoord om een woning te kopen, tegen een behoorlijk gereduceerd tarief ten opzichte van de vraagprijs.
Bij de bouwkundige keuring zijn ook nog wat zaken naar boven gekomen die voor een kostenpost van 32.000 gaan zorgen. Dit bedrag hebben we in mindering gebracht op ons bod. Moeten nog horen of de verkopers daarmee weer akkoord gaan.
Wij kijken echter naar een woning met een behoorlijk ruim budget en we twijfelen nu of we toch niet liever de optie voor een stuk bouwgrond van 1200m2 najagen, en daarop een huis van 289m2 op laten bouwen. De tekening daarvoor hebben we al, in verband met eerder uitgestelde bouwplannen.
Voordelen zelf bouwen:
+ Het huis is precies zoals wij het willen hebben
+ We hebben precies het huis op precies een ligging die we graag willen; kortom droomhuis.
+ We denken dat deze optie zowel door de gekozen woonstijl en het perceel waardevast is ten opzichte van de kostprijs
+ In deze optie kunnen we ook de wat wildere plannen realiseren. Een autolift in de oprit en een ligdouche. Dat was natuurlijk bijna nergens te doen in een bestaande koopwoning en al helemaal niet aanwezig elders.
+ Direct helemaal conform de laatste milieu standaarden, in plaats van een sterk gemoderniseerde jaren 30 woning
Nadelen zelf bouwen
- De kosten ten opzichte van bouwen gaan ruim 3 ton hoger uitvallen dan bij kopen. Meer dan dat we van plan waren uit te geven. Omdat we voldoende cash willen aanhouden, zouden we bij zelf bouwen dus voor deze 3 ton een hypotheek opnemen. Het koop scenario is hypotheek-vrij.
- We zijn bezorgd over snel oplopende of escalerende kosten, als we eenmaal begonnen zijn. Dan kun je ook niet meer terug he.
Voor ons gevoel geeft de optie kopen meer zekerheid, in een tijd waarvan wij verwachten dat deze nog wel wat minder zeker kunnen worden.
Ik zal het topic even teruglezen voor de laatste 10 paginas maar ik ben wel benieuwd of jullie ideeën hebben
[
Voor 5% gewijzigd door
DutchManticore op 30-03-2023 19:06
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.