Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 251 252 253 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 11:51
FrankSpin schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:53:
En weer een update; Het dak zit erop ;-)

[Afbeelding]
:
Dat schiet lekker op Frank! Mooi om te zien!

Hier vandaag de breedplaatvloer gestort.

En een timelapse

[Voor 5% gewijzigd door Batilan op 18-03-2023 15:18]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34
Batilan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Hier vandaag de breedplaatvloer gestort.
Mooi man!
Heb jij een idee waarom ze dat met een kubel doen en het beton niet gewoon pompen?

• Batilan
Conrado schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:40:
[...]

Mooi man!
Heb jij een idee waarom ze dat met een kubel doen en het beton niet gewoon pompen?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Ze hebben tot nu toe alles zo gedaan (keldervloer, kelderwanden, fundering, BG-vloer (deels broodjes, deels breedplaat (op de kelder)) en dus 1e verdiepingsvloer. Ik zal de uitvoerder eens vragen waarom ze daarvoor kiezen, wordt nu zelf ook wel benieuwd. Overigens was het binnen 3 uurtjes ook wel klaar. Wellicht is de beschikbaarheid van een kraan beter dan van betonpompen? De bouwer kiest graag voor zekerheden merk ik :)

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Conrado
Batilan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:49:
Wellicht is de beschikbaarheid van een kraan beter dan van betonpompen?
Nou, dat is wel een dingetje. Wij reserveren op tijd.

• Batilan
Conrado schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:57:
[...]

Nou, dat is wel een dingetje. Wij reserveren op tijd.
Dat lijkt onze aannemer ook wel aardig in de hand te hebben: buiten wat vertraging vanwege het weer gaat alles lekker door. Ik kom er op terug :)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Batilan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Ze hebben tot nu toe alles zo gedaan (keldervloer, kelderwanden, BG-vloer (deels broodjes, deels breedplaat (op de kelder)) en dus 1e verdiepingsvloer. Ik zal de uitvoerder eens vragen waarom ze daarvoor kiezen, wordt nu zelf ook wel benieuwd. Overigens was het binnen 3 uurtjes ook wel klaar. Wellicht is de beschikbaarheid van een kraan beter dan van betonpompen? De bouwer kiest graag voor zekerheden merk ik :)
Bij ons hebben ze de fundering met een kubel gestort, zodat de kraan meteen de stenen voor het peilmetselwerk neer kon zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:14
Staalfreak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Als ik jou foto's goed bekijk en dit vergelijk met de berekening dan moet het volgens mij wel goed komen.
De UNP380 uit de berekening zit er volgens mij wel in en deze heeft een berekende uc van 0,3. Ruim voldoende dus qua sterkte. Ook de doorbuigen blijft keurig binnen de toelaatbare waarde bij maximale belasting.
Ontzettend bedankt! Ik zit totaal niet in het vak en dit is de eerste keer dat ik iets laat bouwen, met Google kwam ik ook niet tot een 100% gerust gevoel. Dat heb je mij nu wel gegeven! Uiteindelijk komt mijn luie stoel daar straks in de hoek te staan. Het metselwerk aldaar is niet zo extreem breed, maar volgens mij zijn die pm20 blokken aardig sterk en loopt dat ook wel los. Ik ben even benieuwd: wordt het buitenmetselwerk straks nog weer opgehangen aan het UNP380 profiel? Met een geveldrager? Misschien vraag ik nu iets heel stoms, maar dat kon ik dus niet uit de stukken halen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Conrado schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:40:
[...]

Mooi man!
Vrije keuze van de uitvoerder maar vaak kostentechnisch (er is een omslagpunt) en beschikbaarheid van pompen.
Een planning is tegenwoordig niet met een schaartje te knippen en dan is de kraan de flexibele keuze, vaak kan de kraan gecombineerd worden met andere werkzaamheden op de bouwplaats en sla je 2 vliegen in één klap.
Ik hou altijd zo’n 30 kub beton als bovengrens voor de keuze om te kubelen maar heb ik voldoende personeel ( 3 man) dan kan het best wat meer zijn.

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:41:
[...]

Ontzettend bedankt! Ik zit totaal niet in het vak en dit is de eerste keer dat ik iets laat bouwen, met Google kwam ik ook niet tot een 100% gerust gevoel. Dat heb je mij nu wel gegeven! Uiteindelijk komt mijn luie stoel daar straks in de hoek te staan. Het metselwerk aldaar is niet zo extreem breed, maar volgens mij zijn die pm20 blokken aardig sterk en loopt dat ook wel los. Ik ben even benieuwd: wordt het buitenmetselwerk straks nog weer opgehangen aan het UNP380 profiel? Met een geveldrager? Misschien vraag ik nu iets heel stoms, maar dat kon ik dus niet uit de stukken halen.
De rollaag en het metselwerk erboven krijgt waarschijnlijk zijn eigen losse latei. Dit kan een stalen latei zijn, maar ook een prefab steen/betonlatei. Ook dit zou op tekening van de constructeur moeten staan.

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 17:28
Wij zijn in de markt voor een eigen woning bouwen en ik vroeg me af wat nu anno 2023 ongeveer de gemiddelde kuub prijs is. Gisteren spraken we met een ontwerper en hij wilde uitgaan van 750 euro per kuub. Dit leek mij heel veel. Ben benieuwd wat jullie ervaring is op dit moment.

Daarnaast zijn er catalogus bouwers die bij verlengen van de woning niet over een kuub prijs praten maar over een prijs per m2, dat scheelt nogal als je een hoogbouw woning wilt bouwen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
PuntoXII schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:17:
Wij zijn in de markt voor een eigen woning bouwen en ik vroeg me af wat nu anno 2023 ongeveer de gemiddelde kuub prijs is. Gisteren spraken we met een ontwerper en hij wilde uitgaan van 750 euro per kuub. Dit leek mij heel veel. Ben benieuwd wat jullie ervaring is op dit moment.
Volgens mij was er vorige week ook zo'n vraag en toen kwam daar 800 euro uit als redelijk... Even teruglezen dus.
Het hangt ook nogal van het formaat van je huis af. Groter (zonder veel extra luxe) bouwen wordt goedkoper per kuub.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Daarnaast zijn er catalogus bouwers die bij verlengen van de woning niet over een kuub prijs praten maar over een prijs per m2, dat scheelt nogal als je een hoogbouw woning wilt bouwen.
Die m2 prijs gaat natuurlijk uit van een standaard plafondhoogte van 2,6m, afwijkingen kosten meer.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
In de basis als alles voor je gedaan wordt zou ik zeker uitgaan van €750-€800 per M3

Dingen zelf regelen kan veel besparen in geld.

Arbeid is echt een dure post tegenwoordig

• Conrado
Ik denk dat ze over een m²-per woonoppervlak praten :)

Los daarvan m²- of m³-prijzen zijn enkel richtgetallen. Je moet ze vervolgens niet misbruiken en denken dat je daar de bouw mee kunt doorrekenen. Simpel gezegd, als je 1000m³ wilt bouwen voor 500K dan gaat dat niet lukken. Maar, een erker erbij zal wat meer kosten dan simpelweg de 3 m³ extra. Bedenk ook dat er van alles is wat de kuubprijs beïnvloed zonder dat het direct met bouwvolume te maken heeft, zoals bijvoorbeeld de benodigde fundering.
Kleiner bouwer verhoogd de rekenprijs omdat je dan de techniek (WP, Ventilatie, Elektra, Loodgieter) op minder kuubs kunt omslaan.

Je kunt met zelf-doen veel besparen, zeker omdat de kosten van onderaannemers hoog zijn. De vraag is of in de ruwbouwfase de aannemer daar in wil meegaan. In de afbouwfase is dat beter realiseerbaar. Velen hier kiezen voor een casco-bouw.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57

dat is zeker niet heel ruim ik zou zelf eerder van 850 uitgaannals je tegen hem 750 zegt. :9

beetje leuk steentje of een leuke dakpan, overstekje etc en de prijs schiet omhoog.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 18-03-2023 19:14]

• PuntoXII
Dank voor input op kuub prijs. Dan is het denk ik geen optie om met een architect aan de slag te gaan. Ons bouwbudget is 450.000 (alleen voor de bouw, keuken, muren, voeren, tuin en de rest valt daar buiten). Volgens mij moeten we dan terug naar catalogus, anders wordt het een woning van max 600 kuub, zeg 140m2, dat vind ik zelf niet heel ruim.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:03
PuntoXII schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:49:
Ons bouwbudget is 450.000 (alleen voor de bouw, keuken, muren, voeren, tuin en de rest valt daar buiten).
Deze zin is ambigu door (vermoed ik) onjuist gebruik van de leestekens :) Wat beschouw je wel en wat niet in scope? Maakt nogal een verschil!

Wat ik hier heb gelezen is catalogus niet per se goedkoper dan met een architect, tenzij je inderdaad volledig standaard wilt.

[Voor 23% gewijzigd door Deleon78 op 18-03-2023 20:17]

• PuntoXII
Deleon78 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Deze zin is ambigu door (vermoed ik) onjuist gebruik van de leestekens :) Wat beschouw je wel en wat niet in scope? Maakt nogal een verschil!

Wat ik hier heb gelezen is catalogus niet per se goedkoper dan met een architect, tenzij je inderdaad volledig standaard wilt.
sorry, leest inderdaad niet heel lekker. Bouwkosten zijn 450.000. Dit is zonder keuken, badkamer, muren, etc afwerking binnen. Het lijkt toch dat ik veel meer kuub kan bouwen bij een catalogus hsb woning dan via een architect. Ik weet dat er nog wel veel bij op komt bij een catalogus woning om het mooi te maken. Maar dan vertrek je bij 350 voor een hoogbouw woning van 8 x 12 meter + nog ton aan opties.

• twain4me
PuntoXII schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:48:
[...]

sorry, leest inderdaad niet heel lekker. Bouwkosten zijn 450.000. Dit is zonder keuken, badkamer, muren, etc afwerking binnen. Het lijkt toch dat ik veel meer kuub kan bouwen bij een catalogus hsb woning dan via een architect. Ik weet dat er nog wel veel bij op komt bij een catalogus woning om het mooi te maken. Maar dan vertrek je bij 350 voor een hoogbouw woning van 8 x 12 meter + nog ton aan opties.
hoogbouw?

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Zou je misschien een linkje naar de woning willen delen, ik ben wel benieuwd hoe dat op 350k uit kan komen.
PuntoXII schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:49:
Dank voor input op kuub prijs. Dan is het denk ik geen optie om met een architect aan de slag te gaan. Ons bouwbudget is 450.000 (alleen voor de bouw, keuken, muren, voeren, tuin en de rest valt daar buiten). Volgens mij moeten we dan terug naar catalogus, anders wordt het een woning van max 600 kuub, zeg 140m2, dat vind ik zelf niet heel ruim.
Als regel gebruik ik eigenlijk altijd m3 / 3,5 = m2
600kuub wordt dan 170m2

Hier staat wel een mooi overzicht van huizen met hun prijs.
https://goedhuis.nl/bekijk-alle-woningen/

[Voor 39% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2023 21:19]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:14
[...]

Bij mij in het 'goedkope' Friesland werden vorig jaar erg kleine 2 onder 1 kap woningen (6x10 meter) verkocht voor €350.000,= (met onbruikbare kleine vliering).
Elders in de provincie vanaf 4 ton all-in met bruikbare zolder verdieping, geen ruimte voor garage.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Batilan
D.deJong schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:24:
[...]

Vrije keuze van de uitvoerder maar vaak kostentechnisch (er is een omslagpunt) en beschikbaarheid van pompen.
Een planning is tegenwoordig niet met een schaartje te knippen en dan is de kraan de flexibele keuze, vaak kan de kraan gecombineerd worden met andere werkzaamheden op de bouwplaats en sla je 2 vliegen in één klap.
Ik hou altijd zo’n 30 kub beton als bovengrens voor de keuze om te kubelen maar heb ik voldoende personeel ( 3 man) dan kan het best wat meer zijn.
Inderdaad heb ik gezien dat ze de kraan vaak direct even gebruiken voor wat ander werk (b.v. opperen, de bouwkraan reikt soms net niet ver genoeg). Hier nog de timelapse van het storten, kun je mooi de timing zien, inderdaad binnen 3 uurtjes :)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-03 17:36
[...]

Kijk ook eens naar prefab, dat kan een mooie middenweg zijn.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• PuntoXII
Ja hoogbouw, 2 rechte verdiepingen met een kap. In tegenstelling tot laagbouw, waarbij alleen de beganegrond recht is met daarop een schuine kap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuntoXII
Ernemmer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:06:
[...]
Zou je misschien een linkje naar de woning willen delen, ik ben wel benieuwd hoe dat op 350k uit kan komen.
Vraag maar eens een prijslijst aan bij Postma of Uveenstra en dan begint het bij 350, soms ook wel lager. Daar komt dan nog wel een garage en duurdere stenen, dakpannen, schuifpui, dorpelstenen, etc overheen, ongeveer een ton.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
PuntoXII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Ja hoogbouw, 2 rechte verdiepingen met een kap. In tegenstelling tot laagbouw, waarbij alleen de beganegrond recht is met daarop een schuine kap.
In vaktermen is dat laagbouw :)

• PuntoXII
Deleon78 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:05:
[...]

In vaktermen is dat laagbouw :)
In gesprekken tot nu toe ging het altijd over hoogbouw of laagbouw, met daarbij dus of je het boven ook recht wilt hebben en dan een kap of wilt uitgaan van een lage kap.

• PuntoXII
battler schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Kijk ook eens naar prefab, dat kan een mooie middenweg zijn.
Wat vindt jij het verschil tussen prefab en catalogus bouw? Ik zie dat als hetzelfde. Voor ons zijn er twee keuzes, ga je samen met een architect een huis ontwerpen en op zoek naar een aannemer of ga je naar een catalogus bouwer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
PuntoXII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Wat vindt jij het verschil tussen prefab en catalogus bouw? Ik zie dat als hetzelfde. Voor ons zijn er twee keuzes, ga je samen met een architect een huis ontwerpen en op zoek naar een aannemer of ga je naar een catalogus bouwer.
Prefab gaat over “modules”, waar catalogusbouw het over het geheel heeft :)

Of: het een is een bouwtechniek, het ander een verkoopproduct.

[Voor 7% gewijzigd door Deleon78 op 19-03-2023 10:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
In kringen van aannemers, architecten etc bedoelen ze "flats" als ze het over "hoogbouw" hebben. Een gewone eengezinswoning met één of twee verdiepingen heet daar "laagbouw".

Jouw definitie van laagbouw heb ik nog nooit eerder gezien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• PuntoXII
Conrado schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Ik denk dat ze over een m²-per woonoppervlak praten :)

Los daarvan m²- of m³-prijzen zijn enkel richtgetallen. Je moet ze vervolgens niet misbruiken en denken dat je daar de bouw mee kunt doorrekenen. Simpel gezegd, als je 1000m³ wilt bouwen voor 500K dan gaat dat niet lukken. Maar, een erker erbij zal wat meer kosten dan simpelweg de 3 m³ extra. Bedenk ook dat er van alles is wat de kuubprijs beïnvloed zonder dat het direct met bouwvolume te maken heeft, zoals bijvoorbeeld de benodigde fundering.
Kleiner bouwer verhoogd de rekenprijs omdat je dan de techniek (WP, Ventilatie, Elektra, Loodgieter) op minder kuubs kunt omslaan.

Je kunt met zelf-doen veel besparen, zeker omdat de kosten van onderaannemers hoog zijn. De vraag is of in de ruwbouwfase de aannemer daar in wil meegaan. In de afbouwfase is dat beter realiseerbaar. Velen hier kiezen voor een casco-bouw.
Ging daar echt over het verlengen of verbreden van de woning, niet over totaal m2, maar puur over hoeveel langer of breder de woning werd. Dank voor je verdere toelichting, hoe groter bouwen hoe minder kosten per m3. Hoe klein een huis ook, alle basis dingen moeten erin en dan is het een dure kuub prijs, helder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuntoXII
Andrehj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:12:
[...]

In kringen van aannemers, architecten etc bedoelen ze "flats" als ze het over "hoogbouw" hebben. Een gewone eengezinswoning met één of twee verdiepingen heet daar "laagbouw".

Jouw definitie van laagbouw heb ik nog nooit eerder gezien.
zie hier ;) : https://selekthuis.nl/sel...voor-laagbouw-of-hoogbouw

https://www.groothuisbouw...bouw-en-hoogbouw-verschil

[Voor 7% gewijzigd door PuntoXII op 19-03-2023 10:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
[...]

Ah, na wat gegoogled te hebben snap ik hem en hebben de catalogusbouwers de definitie van hoog en laagbouw wat verkracht.

2 lagen met een kap is stedenbouwkundig gewoon laagbouw. Hoogbouw wordt het doorgaans vanaf een laag of 5 genoemd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
Het is mogelijk wel een signaal dat de marketing en mba’ers het winnen van de engineers bij Selekthuis. Dat zou een erg slecht teken zijn en zoals bv HP heeft laten zien: het begin van het einde.

• twain4me
Deleon78 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:35:
Het is mogelijk wel een signaal dat de marketing en mba’ers het winnen van de engineers bij Selekthuis. Dat zou een erg slecht teken zijn en zoals bv HP heeft laten zien: het begin van het einde.
ik weet niet wie er mee begonnen is maar ze hebben elkaar gecopieerd valt mij op.

bijzonder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:38:
[...]

ik weet niet wie er mee begonnen is maar ze hebben elkaar gecopieerd valt mij op.

bijzonder
Dat is ook wel logisch. Als je klanten steeds vragen om hoogbouw terwijl ze 2 verdiepingen bedoelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Deleon78 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:35:
Het is mogelijk wel een signaal dat de marketing en mba’ers het winnen van de engineers bij Selekthuis.
De kracht van catalogusbouwers is dat ze huizen realiseren voor consumenten die gemak maar vooral geen gedoe willen.
En dat is van begin tot einde marketing: basisvormen die goed in de markt liggen, opties die heel verleidelijk zijn, toonzaken met materialen die bij de gemiddelde smaak passen. Dat verleidt de consument.

En aan cataloguswoningen zit weinig engineering, dat is juist de bedoeling :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:23:
[...]

De kracht van catalogusbouwers is dat ze huizen realiseren voor consumenten die gemak maar vooral geen gedoe willen.
En dat is van begin tot einde marketing: basisvormen die goed in de markt liggen, opties die heel verleidelijk zijn, toonzaken met materialen die bij de gemiddelde smaak passen. Dat verleidt de consument.

En aan cataloguswoningen zit weinig engineering, dat is juist de bedoeling :)
Ze zijn juist ontzettend ver uit-engineered en dat blijft een ongoing proces om het goedkoper en beter te doen :)

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:12
Goede morgen mede-Tweakers.

Wij hebben ons in Augustus 2021 ingeschreven voor een kavel in Waalwijk.
Welke was goed gekeurd door de Raad van State.
Echter was er een dag te laat bezwaar ingediend maar is dit toch in behandeling genomen.
Maar anno vandaag is daar, na verscheidene uitstellen van RvS, nog geen antwoord op gekomen.
Onze plannen, schetsen en tekeningen heb ik hier al eens gedeeld.

Begin dit jaar hebben we het kavel bij de makelaar in de koelkast laten zetten en worden we, zodra de RvS toestemming geeft, als eerste gebeld met een aanbod voor een nieuwe prijs.

Gezien het volgende nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/24...wege-verslechterde-natuur
Denk ik niet dat dat telefoontje ooit komt.

Door de bouwperikelen zijn wij inmiddels gaan rondkijken naar andere kavels.
Morgen hebben we een bezichtiging op een kavel (vanaf buiten was er niks zichtbaar omdat het een beetje tussen bestaande bouw al in zit).
En als het dan er goed uit ziet willen we door pakken.

Maar door dat zelfde nieuwsbericht is het mij onduidelijk of een eventuele omgevingsvergunning überhaupt door de gemeente in behandeling genomen wordt.
Weet iemand dat toevallig?
Het bestemmingsplan is wel onherroepelijk en ja ik heb de gemeente al gebeld en moest de vraag online indienen (wat ik net heb gedaan).
Maar met alle nieuwsbericht met de strekking "Brabant zit op slot" wil ik de komende jaren niet met een kavel blijven zitten waar ik niks op mag.

Iemand hier een antwoord op?
Ik gok dat een omgevingsvergunning bij de gemeente iets anders is dan dat de Provincie niks meer toe staat maar het is iets te veel geld om er op te gokken.

iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 11:00
nils7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:01:
Goede morgen mede-Tweakers.

Wij hebben ons in Augustus 2021 ingeschreven voor een kavel in Waalwijk.
Welke was goed gekeurd door de Raad van State.
Echter was er een dag te laat bezwaar ingediend maar is dit toch in behandeling genomen.
Maar anno vandaag is daar, na verscheidene uitstellen van RvS, nog geen antwoord op gekomen.
Onze plannen, schetsen en tekeningen heb ik hier al eens gedeeld.

Begin dit jaar hebben we het kavel bij de makelaar in de koelkast laten zetten en worden we, zodra de RvS toestemming geeft, als eerste gebeld met een aanbod voor een nieuwe prijs.

Gezien het volgende nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/24...wege-verslechterde-natuur
Denk ik niet dat dat telefoontje ooit komt.

Door de bouwperikelen zijn wij inmiddels gaan rondkijken naar andere kavels.
Morgen hebben we een bezichtiging op een kavel (vanaf buiten was er niks zichtbaar omdat het een beetje tussen bestaande bouw al in zit).
En als het dan er goed uit ziet willen we door pakken.

Maar door dat zelfde nieuwsbericht is het mij onduidelijk of een eventuele omgevingsvergunning überhaupt door de gemeente in behandeling genomen wordt.
Weet iemand dat toevallig?
Het bestemmingsplan is wel onherroepelijk en ja ik heb de gemeente al gebeld en moest de vraag online indienen (wat ik net heb gedaan).
Maar met alle nieuwsbericht met de strekking "Brabant zit op slot" wil ik de komende jaren niet met een kavel blijven zitten waar ik niks op mag.

Iemand hier een antwoord op?
Ik gok dat een omgevingsvergunning bij de gemeente iets anders is dan dat de Provincie niks meer toe staat maar het is iets te veel geld om er op te gokken.
Toevalligerwijs was Hugo de Jonge aanwezig in Brabant toen de NOS daar langsging voor hun reportage over de PS-verkiezingen. Die gaf daar het volgende antwoord op:
Dat is wel echt een beetje een misverstand over Brabant hoor; dat dat ook geldt voor woningbouw, dat hoor je heel vaak. [...] Gros van de woningbouw kan wel gewoon doorgaan. [...] Of omdat de stikstofruimte al geregeld is, of dat de stikstofuitstoot zo nihil is dat je gewoon kunt bouwen en dat je ook niet vergunningsplichtig bent. [...]
Oftewel, daar kan eigenlijk alleen de gemeente antwoord op geven. Ik snap dat dat heel vervelend is omdat je snel zekerheid wil, maar het is voor ons Tweakers een beetje vragen naar een kleur tussen Zuid-Afrika en tweede paasdag.

• nils7
keeperson schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Toevalligerwijs was Hugo de Jonge aanwezig in Brabant toen de NOS daar langsging voor hun reportage over de PS-verkiezingen. Die gaf daar het volgende antwoord op:

[...]

Oftewel, daar kan eigenlijk alleen de gemeente antwoord op geven. Ik snap dat dat heel vervelend is omdat je snel zekerheid wil, maar het is voor ons Tweakers een beetje vragen naar een kleur tussen Zuid-Afrika en tweede paasdag.
Ja snap ik, maar kon zijn dat iemand het wist of hier ook mee te maken heeft.

Heb het uiteraard gevraagd maar krijg binnen 10 werkdagen uitsluitsel.

We gaan gebruik maken van Prefab dus hebben wel weinig uitstoot.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:17
Er zit een verschil tussen een vergunning bij de provincie (Wet natuurbescherming) en een 'bouw' vergunning, de reguliere omgevingsvergunning. In de bouwkavel waar jij eerst hebt gekeken is waarschijnlijk het geval dat er een toename is van stikstof uitstoot ten opzichte van de situatie 'nu' op die kavel/dat gebied, en dat mag niet. Daar geeft de provincie geen vergunningen meer voor af, het zgn. extern salderen.

De vraag is alleen wat er op de kavel zit waar jij nu kijkt, mogelijk als daar ooit een boerderij heeft gezeten kan je ten opzichte van die situatie een stikstof (AERIUS) berekening laten uitvoeren, waaruit blijkt dat je niet meer gaat uitstoten dan in het verleden op die kavel (= intern salderen). Intern salderen kan nog wel, daar is geen aanvullende vergunning voor nodig. Voor iedere aanvraag omgevingsvergunning moet er een stikstof berekening worden gedaan. Blijf je er binnen is er niks aan de hand. Ga je er overheen? Dan sta je inderdaad stil. Speelt dit voor jou? Geen idee, dat hangt echt van je kavel positie af, de historie etc. Ik zou een partij in de hand nemen die dat voor je kan uitzoeken (kosten rond de 1.5-2.5k). En even de gemeente bellen wat precies het probleem is op je 'huidige' beoogde kavel.

@nils7

• Conrado
Hier een detail van onze kap die op de binnenmuur rust. Wij gaan de buitenzijde stücken/isoleren, en dus is er geen spouw. De muurplaat ligt op de binnenmuur, en daarop steunt het dak af. Muurplaat-ankers - de rode lijn - houden dat op z'n plaats. Ze zijn vooral op trek uitgelegd, om te voorkomen dat de wind het dak optilt.

Normaal worden de muurplaattankers in de muur ingeboord, of in de bouw ingemetseld, en vastgezet. Echter wij werken met holle stenen,. Heeft iemand een idee hou je ze dan bevestigt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:51
Conrado schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:10:
Hier een detail van onze kap die op de binnenmuur rust. Wij gaan de buitenzijde stücken/isoleren, en dus is er geen spouw. De muurplaat ligt op de binnenmuur, en daarop steunt het dak af. Muurplaat-ankers - de rode lijn - houden dat op z'n plaats. Ze zijn vooral op trek uitgelegd, om te voorkomen dat de wind het dak optilt.

[Afbeelding]

Normaal worden de muurplaattankers in de muur ingeboord, of in de bouw ingemetseld, en vastgezet. Echter wij werken met holle stenen,. Heeft iemand een idee hou je ze dan bevestigt?
https://www.wienerberger....vies_Poriso_Porotherm.pdf

Volgens mij staat het hier in op pagina 17. Wij krijgen helaas ook Porotherm i.p.v. Porisostuc (volsteen).
Met dank aan een over ijverige constructeur die voor weinig openstond.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

[Afbeelding]

Is er geen variant van een muurplaat- en opwaaianker die dit kan?
Eentje die om de muur gezet kan worden en 3 stenen lager in de muur vastgezet kan worden?

Wat ook kan: De bovenste laag stenen wordt vervangen door beton met draadeinden.

• killer8
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:39

[Afbeelding]

Wij hebben ook porotherm muren, hierop willen we een balustrade aan de bovenkant monteren en hebben we hetzelfde probleem dat de steen hol is vanaf boven. Dit is natuurlijk niet zo zwaar als een dak maar hiervoor gaan we chemische ankers voor holle wanden gebruiken. Dit zou volgens onze aannemer en trapfabrikant de beste manier zijn. Misschien heb je er wat aan.

• nils7
Fedde schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:33:
Er zit een verschil tussen een vergunning bij de provincie (Wet natuurbescherming) en een 'bouw' vergunning, de reguliere omgevingsvergunning. In de bouwkavel waar jij eerst hebt gekeken is waarschijnlijk het geval dat er een toename is van stikstof uitstoot ten opzichte van de situatie 'nu' op die kavel/dat gebied, en dat mag niet. Daar geeft de provincie geen vergunningen meer voor af, het zgn. extern salderen.

De vraag is alleen wat er op de kavel zit waar jij nu kijkt, mogelijk als daar ooit een boerderij heeft gezeten kan je ten opzichte van die situatie een stikstof (AERIUS) berekening laten uitvoeren, waaruit blijkt dat je niet meer gaat uitstoten dan in het verleden op die kavel (= intern salderen). Intern salderen kan nog wel, daar is geen aanvullende vergunning voor nodig. Voor iedere aanvraag omgevingsvergunning moet er een stikstof berekening worden gedaan. Blijf je er binnen is er niks aan de hand. Ga je er overheen? Dan sta je inderdaad stil. Speelt dit voor jou? Geen idee, dat hangt echt van je kavel positie af, de historie etc. Ik zou een partij in de hand nemen die dat voor je kan uitzoeken (kosten rond de 1.5-2.5k). En even de gemeente bellen wat precies het probleem is op je 'huidige' beoogde kavel.
Heb al antwoord van de gemeente:
Voor het bouwen van een woning in de [Straatnaam] in [Dorpje] (op circa 1,5 km van het [lokaal dorpnaam] Bos) is bij de huidige stand van wet- en regelgeving op voorhand uit te sluiten dat dit een problematische stikstofdepositie geeft. Wanneer u een bouwvergunning aanvraagt, zal niet om een stikstofberekening worden gevraagd en is een vergunning van de provincie niet nodig.

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
@nils7 Ik heb de indruk dat ik en mijn vriendin naar het zelfde kavel hebben gekeken.

Informeer naar de exploitatiekosten kosten, deze vonden wij vrij hoog.
Vandaar ook afgehaakt.

• Conrado
Sjembecks schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:39:
@nils7 Informeer naar de exploitatiekosten kosten, deze vonden wij vrij hoog.
Exploitatiekosten van een kavel, wat wordt daarmee bedoeld?

• nils7
Conrado schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Die vraag heb ik ook en stond ook niks over op de funda advertentie dus weet niet of dat hetzelfde kavel is.

• Ernemmer
  • Niet online
Conrado schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Bouwrijp maken.

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Heb inmiddels geleerd om bij inbreidingslocatie de vraag te stellen aan de makelaar:
"Komen er naast kostenkoper nog bijkomende kosten bij?"

Vaak komt er nog wel h.e.a. bij wat allemaal niet op funda staat.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sjembecks schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:49:
Heb inmiddels geleerd om bij inbreidingslocatie de vraag te stellen aan de makelaar:
"Komen er naast kostenkoper nog bijkomende kosten bij?"

Vaak komt er nog wel h.e.a. bij wat allemaal niet op funda staat.
Zoals planschade. En dat risico is er zeker, want er zijn genoeg schimmige bureau’s die actief omwonenden benaderen dat ze recht hebben op een vergoeding voor planschade. Helaas vergeten ze erbij te vertellen dat die planschade door de toekomstige buurman betaald wordt.

In veel gevallen kun je beter eerst met de buren in overleg treden om te kijken of en hoe er met bepaalde wensen rekening gehouden kan worden. Kom je daar niet uit, dan kan altijd nog de weg van planschade gevolgd worden.

• Conrado
Planschade speelt toch enkel bij de aanpassing van een bestemmingsplan? Dat soort 'bouw'kavels - je mag er vaak nog niet bouwen - zou ik sowieso mijden, omdat ook zonder schimmige bureaus iedere Nimby-buurman de boel erg kan vertragen.
Daarnaast is de afdracht naar de gemeente ook enorm.

[Voor 6% gewijzigd door Conrado op 23-03-2023 11:24]

• nils7
Joris748 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Zoals planschade. En dat risico is er zeker, want er zijn genoeg schimmige bureau’s die actief omwonenden benaderen dat ze recht hebben op een vergoeding voor planschade. Helaas vergeten ze erbij te vertellen dat die planschade door de toekomstige buurman betaald wordt.

In veel gevallen kun je beter eerst met de buren in overleg treden om te kijken of en hoe er met bepaalde wensen rekening gehouden kan worden. Kom je daar niet uit, dan kan altijd nog de weg van planschade gevolgd worden.
Planschade is toch alleen bij een bestemmingsplan wijziging?
Het kavel wat ik op het oog heb past binnen het plan er zit zelfs als een vergunning op voor een nieuwbouw huis, wel een pracht woning maar denk dat we dat niet gaan over nemen (omdat we al een aannemer hebben).

[Voor 9% gewijzigd door nils7 op 23-03-2023 11:32]

• killer8
Vandaag zijn ze begonnen ons nieuwe huise te stucen, we hebben porotherm stenen die saus klaar gestuct worden. Echter nu gaf de stucador aan dat hij toch zou aanraden hier renovlies overheen te plaatsen ivm scheuren en kinderfietsjes die de muur beschadigen.

Echter waren wij van plan deze stuc met voorstrijk voor te bereiden en daarna alleen 2 lagen te verven.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zelf vind ik alleen stuc namelijk het strakste maar twijfel nu toch.

• Batilan
killer8 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:28:
Vandaag zijn ze begonnen ons nieuwe huise te stucen, we hebben porotherm stenen die saus klaar gestuct worden. Echter nu gaf de stucador aan dat hij toch zou aanraden hier renovlies overheen te plaatsen ivm scheuren en kinderfietsjes die de muur beschadigen.

Echter waren wij van plan deze stuc met voorstrijk voor te bereiden en daarna alleen 2 lagen te verven.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zelf vind ik alleen stuc namelijk het strakste maar twijfel nu toch.
Porotherm zou toch juist de kans op scheuren moeten minimaliseren (zeker t.o.v. kalkzandsteen), maar de kans is natuurlijk nooit 0. Komen de kinderfietsjes ook binnen, of bedoel je loopstoeltjes?
Die zijn redelijk muurvriendelijk lijkt me?

• killer8
Batilan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Porotherm zou toch juist de kans op scheuren moeten minimaliseren (zeker t.o.v. kalkzandsteen), maar de kans is natuurlijk nooit 0. Komen de kinderfietsjes ook binnen, of bedoel je loopstoeltjes?
Die zijn redelijk muurvriendelijk lijkt me?
Dat idee had ik zelf ook, iemand ervaring met porotherm gestuct en alleen geverfd?

Kinderfietsjes was een voorbeeld, ik bedoelde meer dat er met kleine kinderen wel aardig wat tegen de muren aan kan komen en vroeg me af of dit echt zoveel schade zal geven.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Qua scheuren zal vlies wel eea verhullen, maar de combi van volwaardig stucen en daarna vliezen heb ik nog nooit van gehoord.

Meestal zegt de stucadoor: behangen is niets, en de schilder/behanger: stuccen is niets.

Stuc is sowieso wel makkelijker repareren.
Hier vlies, tot vele tevredenheid, maar ondergrond is fermacell en geen steen + stuc.

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-03-2023 14:28]

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
killer8 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Dat idee had ik zelf ook, iemand ervaring met porotherm gestuct en alleen geverfd?

Kinderfietsjes was een voorbeeld, ik bedoelde meer dat er met kleine kinderen wel aardig wat tegen de muren aan kan komen en vroeg me af of dit echt zoveel schade zal geven.
Wij hebben ons huidige huis ook laten stuken met kleine kinderen. Moet zeggen dat we daar toch wel op een aantal plaatsen wat beschadigingen hebben zitten als gevolg van de kinderen. Overigens gaf onze stukadoor aan dat het t.z.t. ook prima te herstellen is.

Ik heb zelf geen ervaring met renovlies maar kan me voorstellen dat het qua beschadigingen wel iets meer kan hebben.

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:07
Delium86 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Wij hebben ons huidige huis ook laten stuken met kleine kinderen. Moet zeggen dat we daar toch wel op een aantal plaatsen wat beschadigingen hebben zitten als gevolg van de kinderen. Overigens gaf onze stukadoor aan dat het t.z.t. ook prima te herstellen is.

Ik heb zelf geen ervaring met renovlies maar kan me voorstellen dat het qua beschadigingen wel iets meer kan hebben.
Als je alleen gaat verven, zorg er dan voor dat je niet gaat spuiten, maar met de hand gaat rollen. Dit is inderdaad goed te herstellen. Wij hadden eerst gekozen voor alles te spuiten. Superstrak, maar alle reparaties ga je nadien blijven zien.

Wat bereft het renovlies, ik kan de stucadoor wel volgen. Wij hebben er (dus) niet voor gekozen, en ons huis wordt volgende week bewoond, en de eerste scheuren zijn al zichtbaar. Dit is niet te voorkomen. Weet dat we vorig jaar het onder de kap hebben kunnen brengen in een enorm droge periode. Er zit nauwelijks regenvocht in het huis, maar toch moet het huis zich zetten (en komen er dus scheuren). Met Renovlies zou dit minder zichtbaar moeten zijn

• natural colour
killer8 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:28:

Ik mijn woning worden alle gestucte muren of gipswanden voorzien van ' Progold' glasvlies, daarna (de beste) saus of verf (Sigma S2U), dit laatste oa deels in de toilet, de wand is daarmee in hoge mate waterbestendig en mechanisch sterk, met de juiste laagdikte geeft verf op deze vlies een mooie structuur.
Wel veel werk en niet goedkoop

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Andrehj
  • Nu online
Hier (ook stuc + verf op die oranje stenen) blijkt het stucwerk toch aardig zacht. Beschadigt gemakkelijk (vooral met de verhuizing...), maar ik vraag me af hoeveel sterkte zo'n vlieslaagje zou toevoegen.
Grote voordeel is hier dat ik met een beetje reparatiepasta kleine deukjes zo weer dichtsmeer, en met een penceeltje ook onzichtbaar kan fixen. Heb hier al een aantal deukjes gerepareerd die ik niet meer terug kan vinden. Vraag me af of dat met zo'n vlieslaag ook zo gemakkelijk zou gaan.
Overigens, @JPruissen : Onze verf is ook gespoten. En toch gemakkelijk onzichtbaar te repareren.

Wij hebben overigens nergens scheuren in de muren. Het hele idee van die oranje poriso stenen is namelijk dat die niet zouden krimpen (zoals je met kalkzandsteen hebt).

[Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 23-03-2023 19:53]

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:59
Vraagje over bouwstroom; ik heb vandaag bij eneco een contract afgesloten (met 14 dagen bedenktijd). Nu zag ik dat ik als normaaltarief 0,90 euro per kwh ga betalen. Dit is veel meer dan de kwh uur prijzen voor consumenten die ik op internet vindt (zit tussen 0,4 en 0,6 euro per kwh). Omdat het bouwstroom betreft heb ik het contract moeten afsluiten via eneco zakelijk. Kan het zijn dat de kwh prijs voor bouwstroom hoger ligt? Wat zijn jullie ervaringen? Of heeft er iemand een tip voor een goede energieleverancier?

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:10
[...]

Ik heb dat en het scheurt nergens. Wel af en toe gebruikerssporen maar dat hou je altijd. Als je wilt dat je huis eruit ziet als een basisschool of huisartsen praktijk dan moet je vliesbehang nemen. :+

• FrankSpin
  • Laatst online: 21:28
Laat de dakpannen maar komen

Meneer van de kachel is ook geweest

Knieschot en regelwerk

Gevelisolatie aanbrengen

Puzzelen met de overstek

• Deleon78
Rien43 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:58:
Vraagje over bouwstroom; ik heb vandaag bij eneco een contract afgesloten (met 14 dagen bedenktijd). Nu zag ik dat ik als normaaltarief 0,90 euro per kwh ga betalen. Dit is veel meer dan de kwh uur prijzen voor consumenten die ik op internet vindt (zit tussen 0,4 en 0,6 euro per kwh). Omdat het bouwstroom betreft heb ik het contract moeten afsluiten via eneco zakelijk. Kan het zijn dat de kwh prijs voor bouwstroom hoger ligt? Wat zijn jullie ervaringen? Of heeft er iemand een tip voor een goede energieleverancier?
Bouwaansluiting kan ook gewoon particulier. Vroeger in ieder geval wel :)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:10:
[...]

Bouwaansluiting kan ook gewoon particulier. Vroeger in ieder geval wel :)
Inderdaad. Maar @Rien43 ik denk dat dynamische leveranciers wel lastig worden....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Rien43 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:58:
Vraagje over bouwstroom; ik heb vandaag bij eneco een contract afgesloten (met 14 dagen bedenktijd).

Omdat het bouwstroom betreft heb ik het contract moeten afsluiten via eneco zakelijk.
Bouwstroom is gewoon stroom :)

Ik sloot in November mijn bouwaansluiting aan op een particulier contract via BudgetEnergie. Zit nu zo rond de 40 cent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:49
Ik heb op mijn bouwstroom aansluiting een dynamisch contract via tibber erg goedkoop. Gemiddels zo rond de 30cent per kwh dit jaar

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30
Grolsch schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:52:
Ik heb hier al eens eerder aangegeven dat ik een schuur / garage wil gaan bouwen. Dit plan loopt al ff.

ondertussen eind vorig jaar een stukje grond van de buurman erbij gekocht (+- 270m2) waardoor we totaal nu ruim 2000m2 grond hebben.

De buurman geeft wel aan dat de boel een keer "Glad" gemaakt moet worden, en omdat ik zwaar zwarte grond te kort kom, maar begonnen met het uitgraven van de fundering, want daar komt zwarte grond genoeg uit.

Dit is het plan:

[Afbeelding]

En zo staat het dan op onze kavel

[Afbeelding]

Morgenvroeg komt de betonpomp voor het volstorten van de stroken.

Voortgang tot nu toe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar meteen m'n oprit laten verlengen met gebroken puin zodat het bouwverkeer eroverheen kan later

[Afbeelding]

Hierna gaat men dus schutbuizen naar de woning leggen, fundering metselen, broodjesvloer erop, en dan de tuin aanwerken.

Ik verwacht dat we pas in 2022 definitief de schuur af gaan bouwen.
Onder het motto van "Wat in het vat zit verzuurd niet" gaan we vandaag weer verder met het bouwen van de garage/mancave :P

In 2021 dus de fundering gestort en het straatwerk gedaan.
Het was de bedoeling om in 2022 de schuur te bouwen, maar door drukte bij mezelf en de aannemer is het daar niet van gekomen.

Maar vandaag gaan we de staalconstructie opzetten

Plannen zijn iets gewijzigd, vanwege gewijzigde prioriteiten :P
Mancave gedeelte wordt groter, garage gedeelte wordt iets kleiner :P

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• natural colour
Grolsch schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:59:
[...]

Onder het motto van "Wat in het vat zit verzuurd niet" gaan we vandaag weer verder met het bouwen van de garage/mancave :P

In 2021 dus de fundering gestort en het straatwerk gedaan.
Het was de bedoeling om in 2022 de schuur te bouwen, maar door drukte bij mezelf en de aannemer is het daar niet van gekomen.

Maar vandaag gaan we de staalconstructie opzetten

[Afbeelding]

Plannen zijn iets gewijzigd, vanwege gewijzigde prioriteiten :P
Mancave gedeelte wordt groter, garage gedeelte wordt iets kleiner :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hout op stalen constructie?

Mooi uitzicht, maar de nieuwbouw rechts rukt al op (?)

Bij mij ligt het fundament voor een uitbouw en garage ook al 1.5 jaar, hier direct op zandgrond: 15 cm construktie PIR platen en 13-18 cm beton.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30
natural colour schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Hout op stalen constructie?

Mooi uitzicht, maar de nieuwbouw rechts rukt al op (?)

Bij mij ligt het fundament voor een uitbouw en garage ook al 1.5 jaar, hier direct op zandgrond: 15 cm construktie PIR platen en 13-18 cm beton.
De schuur garage wordt gewoon "traditioneel" gebouwd, met dus zelfde steen als het huis incl. dak met dakpannen.

De nieuwbouw staat voor ons gevoel inderdaad redelijk dichtbij, in werkelijk staat het zo'n 100 meter verderop, menig "stedeling" is er jaloers op denk ik ;)

Staalconstructie opzetten is goed verlopen, het "natmaken" duurde langer dan de constructie opzetten :P

[Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 25-03-2023 20:45]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Pagina: 1 ... 251 252 253 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee