Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 251 252 253 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
killer8 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:34:
Vraagje vanuit interesse, hoe zit het met het betreden van het bouwterrein bij jullie gedurende de bouw? Zelf vind onze aannemer het prima dat we langskomen, ook hebben we een sleutel van de hekken en deur gekregen zodat we altijd bij het huis kunnen.

Echter gaf onze elektricien aan dat hij het vervelend vond dat we daar rond liepen en dit vaak niet mocht bij bouwprojecten. In mijn beleving geldt dit voornamelijk bij projectbouw(dat is in ieder geval wat ik vaak van bekende hoor die projectmatig bouwen). Wel is de elektricien ook toevallig de enige partij waar elke keer iets niet klopt aan het uitgevoerde werk(komt niet overeen met tekeningen) dus mogelijk heeft dit er iets mee te maken.

Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie zit?
Jij bent de opdrachtgever dus moet je altijd op de bouw kunnen komen kijken. (als je tjd hebt en het in de buurt is zou ik elke dag even langsgaan, al is het maar om één en ander op te ruimen.
Bij projectbouw is dat anders, daar wordt het werk door een architect of zo gecontroleerd en de uitvoerder heeft geen zin/tijd om voor 50? woningen elke keer bewoners op bezoek te hebben.

• killer8
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:39
Ernemmer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Jij bent de opdrachtgever dus moet je altijd op de bouw kunnen komen kijken. (als je tjd hebt en het in de buurt is zou ik elke dag even langsgaan, al is het maar om één en ander op te ruimen.
Bij projectbouw is dat anders, daar wordt het werk door een architect of zo gecontroleerd en de uitvoerder heeft geen zin/tijd om voor 50? woningen elke keer bewoners op bezoek te hebben.
Ja eens, ik ga ook elke dag langs sinds we begonnen zijn 6 maanden geleden. Het was meer interesse wat de ervaringen van andere hier zijn. Maar dan is het verhaal van de elektricien dus eigenljik onzin, gelukkig dat onze aannemer hier ook zo overdenkt.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
killer8 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Ja eens, ik ga ook elke dag langs sinds we begonnen zijn 6 maanden geleden. Het was meer interesse wat de ervaringen van andere hier zijn. Maar dan is het verhaal van de elektricien dus eigenljik onzin, gelukkig dat onze aannemer hier ook zo overdenkt.
Vermoedelijk is het wel op praktische ervaring gebaseerd.
Ik kan me voorstellen dat er genoeg gezinnen zijn die van een wekelijkse schouw een gezinsuitje maken.
Als je dat twee keer hebt gezien (vooral projectontwikkelaars) dan ben je er snel klaar mee.
Een gemiddelde opdrachtgever heeft denk ik ook niets te zoeken op een bouwput.

In dit topic vind je minder gemiddelde opdrachtgevers.
Dat je dit topic bezoekt en vragen stelt geeft aan dat je bovengemiddeld geïnteresseerd bent in het proces.
En niet alleen het eindresultaat.

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:15
Het heeft ook met verantwoordelijkheid te maken. Als je op zondagochtend van 2 hoog van een steiger valt en permanent invalide raakt, dan is de aannemer daar verantwoordelijk voor. Juridisch gezien althans.

Kleine aannemers in de particuliere bouw nemen het (gelukkig) niet zo nauw. Ik kon ook 24/7 het terrein op en mocht en moest zelfs in het werk meeklussen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Olympialooping schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:06:
Het heeft ook met verantwoordelijkheid te maken. Als je op zondagochtend van 2 hoog van een steiger valt en permanent invalide raakt, dan is de aannemer daar verantwoordelijk voor. Juridisch gezien althans.

Kleine aannemers in de particuliere bouw nemen het (gelukkig) niet zo nauw. Ik kon ook 24/7 het terrein op en mocht en moest zelfs in het werk meeklussen.
Die aannemer moet toch gewoon zorgen dat zijn steigers veilig zijn, of dat nou voor zijn personeel is of voor zijn opdrachtgever. Als dat aantoonbaar veilig is en je lazert er toch af dan lijkt het me dat die aannemer niets te verwijten valt. En anders hangt hij of zij een bordje op met 'betreden op eigen risico'.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:18
No Hands schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:39:
Die aannemer moet toch gewoon zorgen dat zijn steigers veilig zijn, of dat nou voor zijn personeel is of voor zijn opdrachtgever. .....
Een bouwterrein, hoe schoon, opgeruimd en veilig dan ook, blijft toch een bouwterrein. Dat is in principe het werkveld voor professionals, net zoals je niet zomaar een fabriek of haventerrein kunt oplopen.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:00
[...]

Die aannemer moet toch gewoon zorgen dat zijn steigers veilig zijn, of dat nou voor zijn personeel is of voor zijn opdrachtgever. Als dat aantoonbaar veilig is en je lazert er toch af dan lijkt het me dat die aannemer niets te verwijten valt. En anders hangt hij of zij een bordje op met 'betreden op eigen risico'.
En toch werkt dat niet zo. Als aannemer aan te merken is dat hij een onbevoegde toegang heeft gegeven (lees een ongeschoolde koper) kan dat daadwerkelijk tot discussie leiden.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:34
[...]

Helaas werkt het niet zo. Ook bij ons huis vonden ze het niet altijd even leuk.

Ook al hebben ze een waarschuwing opgehangen, en jou overkomt iets, EN jij klaagt ze niet aan.. Dan nog kan de bouw inspectie ze een (grote) boete geven. Als het vaker voorkomt kan dat nog zwaarder bestraft worden.

Vaak is in overleg wel iets mogelijk, maar ze zijn er niet altijd blij mee

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:13
Sorry voor de zoveelste herhaling van deze vraag, maar voor ons nu wel even relevant om een budget op te maken.

Wij hebben een optie op een kavel. In 2017 hebben we nog zelf gebouwd, dus ik weet wel wat erbij komt kijken en wat het allemaal kost. Althans, toen. Inmiddels hebben we iets inflatie gehad....

Wat zijn op dit moment een beetje de prijzen voor een woning met keuken, badkamer en vloeren rond de 700m3? Alles goed uitgevoerd, niet budget maar ook niet per se top of the bill. Gewoon goed en degelijk.

Van wat ik lees moet ik rekening houden met rond de 800 euro/m3? is dat een realistisch kengetal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Ja, ik denk dat je dat wel mag aanhouden in de conceptfase als je met een aannemer in zee gaat.

Het is nu wel lastig hoe de prijs zich ontwikkelt. Ik merk in mijn bouw dat energietoeslagen (stenen, beton, isolatie) afnemen. Verder is staal en hout goedkoper minder duur geworden.
Ook (onder)aannemers krijgen het rustiger en bellen offertes na.

[Voor 11% gewijzigd door Conrado op 07-03-2023 00:09]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:15
Olympialooping schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:06:

Wel een interessant geval. Jij bent er namelijk als opdrachtgever voor verantwoordelijk dat het terrein veilig is, en dat mensen hun PBM's gebruiken. Die verantwoordelijkheid kan je niet delegeren. Als je dan bij wijz evan spreken zelf op je badslippers een bouwplaats betreed is dat funest voor het gebruik van veiligheidsmiddelen door de andere mensen die daar aan het werk zijn. Een goede aannemer laat jouw niet zonder veiligheidsschoenen en een helm toe, ook al ben je de opdrachtgever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-03 09:15
MeTooPV schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:42:
[...]

Wel een interessant geval. Jij bent er namelijk als opdrachtgever voor verantwoordelijk dat het terrein veilig is, en dat mensen hun PBM's gebruiken. Die verantwoordelijkheid kan je niet delegeren. Als je dan bij wijz evan spreken zelf op je badslippers een bouwplaats betreed is dat funest voor het gebruik van veiligheidsmiddelen door de andere mensen die daar aan het werk zijn. Een goede aannemer laat jouw niet zonder veiligheidsschoenen en een helm toe, ook al ben je de opdrachtgever.
Een professionele opdrachtgever is inderdaad verantwoordelijk, een particuliere opdrachtgever iets minder omdat je van hem geen kennis kan verwachten. Bij de bouw van ons huis heb ik wel erg op veiligheid gelet en onze aannemer ook aangesproken op onveilig gedrag zoals medewerkers zonder helm, of mensen die onder een hijslast lopen, ontbrekende leuningen bij het steigerwerk, etc. Een professioneel opdrachtgever zou bij die zaken de bouw stilleggen.
Een aannemer dient ook het terrein voldoen af te schermen zodat geen onbevoegden er kunnen komen (bijv spelende kinderen). Formeel gezien moet je je als opdrachtgever ook melden bij de uitvoerder, maar in het geval van particuliere bouw is deze er niet altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 11:51
Conrado schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:08:
Ja, ik denk dat je dat wel mag aanhouden in de conceptfase als je met een aannemer in zee gaat.

Het is nu wel lastig hoe de prijs zich ontwikkelt. Ik merk in mijn bouw dat energietoeslagen (stenen, beton, isolatie) afnemen. Verder is staal en hout goedkoper minder duur geworden.
Ik moet mijn aannemer ook maar eens op de hoogte gaan stellen :) Net nog een prijsverhoging om de oren gehad van 15% op de kozijnen met triple glas. In totaal nu meer dan een ton aan dat spul uitgegeven (incl. btw en aannemers provisie) |:(

Die €800,- / m3 haal ik wel. Maar dan wel excl. Keuken, vloeren en schilderwerk.

[Voor 5% gewijzigd door Batilan op 07-03-2023 23:49]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:13
Conrado schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:08:

Batilan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:46:
[...]

Ik moet mijn aannemer ook maar eens op de hoogte gaan stellen :) Net nog een prijsverhoging om de oren gehad van 15% op de kozijnen met triple glas. In totaal nu meer dan een ton aan dat spul uitgegeven (incl. btw en aannemers provisie) |:(

Die €800,- / m3 haal ik wel. Maar dan wel excl. Keuken, vloeren en schilderwerk.
Thanks. Ik heb 800 euro/m3 + 180 euro/m3 voor afwerking en onvoorzien in mijn begroting opgenomen. Daar moeten we mee weg komen (hoop ik).

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Wat vinden jullie het beste materiaal voor niet dragende binnenmuren? Cellenbeton, gipsblokken of dubbelzijdig fermacell met hout en steenwol isolatie?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51
Bouwertje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:29:
Wat vinden jullie het beste materiaal voor niet dragende binnenmuren? Cellenbeton, gipsblokken of dubbelzijdig fermacell met hout en steenwol isolatie?
ze hebben allemaal hun toepassing, daarom bestaan ze ook allemaal en worden ze met uitzondering van dubbelzijdig fermacell op hout (dat is doorgaans dubbelzijdig gips op metalstud) veel toegepast.

• Batilan
TLer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:56:
[...]

[...]

Thanks. Ik heb 800 euro/m3 + 180 euro/m3 voor afwerking en onvoorzien in mijn begroting opgenomen. Daar moeten we mee weg komen (hoop ik).
Ja lijkt me zeker mogelijk. Wij zijn een bouwteam aangegaan eind 2021 en hebben de handtekening onder de aanneemovereenkomst gezet zo juni 2022. Dat was na een prijsverhoging van zo'n 1.5 ton vanwege "de oorlog" (en vergeten 'details') en dus niet prijsvast waardoor we nu de verhoging van zo'n 15% voor de kozijnen om de oren kregen.

Volgens mij was deze periode qua prijs en onderhandelingsruimte zo ongeveer de slechtste tijd die je kon treffen (we waren al blij dat we nog een aannemer konden vinden). We hadden gelukkig nog net wel gunstige hypotheekvoorwaarden (1.9 % voor 30 jaar vast), waardoor de pijn te dragen was :')

Ik hoor zo links en rechts om me heen dat er toch wel wat ruimte bij de aannemers aan het ontstaan is. Ook lopen de prijzen van bouwmaterialen minder op, of zakken al een tijdje. Het lijkt me dat je intussen weer wat kunt 'shoppen', dus meerdere aannemers vragen een aanbieding te doen.

Ook hebben wij een bouwer van meestal "exclusieve woningen", dat kun je meestal ook wel zien in de afwerking, en hoe er omgegaan wordt met fouten (want die maakt iedere bouwer). Problemen worden serieus en indien nodig in overleg netjes opgelost, maar daar hangtblijkbaar wel een prijskaartje aan.

Zag net dat ik een tijdje terug een post gemaakt heb met mijn 'beklag' over de bouwkosten :)

[Voor 9% gewijzigd door Batilan op 09-03-2023 22:43]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
Goedemorgen,

Ze hebben Gisteren bij onze kavel een sonderingsonderzoek uitgevoerd, de eerste werkzaamheden op de kavel dus dat was een mooi moment!

Nu hebben we nog geen rapport ontvangen maar ik vroeg me af of iemand hier kan inschatten of we moeten gaan heijen en tot hoe diep. In de offerte van de woning hebben we 22cm x 22cm heipalen van 10 meter opgenomen.

Degene die het sonderingsonderzoek heeft gedaan gaf aan dat een zandgrond met een weerstand van >10 (blauwe lijn) geschikt is voor een fundering. De zandgrond begint bij ons op een diepte van 3,5 meter en loopt door tot ten minste 20 meter. Vanaf ongeveer 4,5 meter had de zandgrond een weerstand van >10 oplopend tussen 25 - 30 tot 20 meter. De eerste 3,5 meter bestaat uit klei.

Alvast bedankt!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat worden waarschijnlijk palen van een meter of 5.

Beetje afhankelijk van de prijs;

Korte palen, maar meer palen
Langere palen, maar minder palen

[Voor 50% gewijzigd door Ernemmer op 11-03-2023 12:13]

• Ernemmer
  • Niet online
Bouwertje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:29:
Persoonlijk heb ik graag cellenbeton panelen, sterk genoeg om nog wat aan op te hangen en als je de zware variant koop weert het ook veel geluid.

[Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 11-03-2023 12:23]

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:02
Lwent schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:46:
Goedemorgen,

Ze hebben Gisteren bij onze kavel een sonderingsonderzoek uitgevoerd, de eerste werkzaamheden op de kavel dus dat was een mooi moment!

Nu hebben we nog geen rapport ontvangen maar ik vroeg me af of iemand hier kan inschatten of we moeten gaan heijen en tot hoe diep. In de offerte van de woning hebben we 22cm x 22cm heipalen van 10 meter opgenomen.

Degene die het sonderingsonderzoek heeft gedaan gaf aan dat een zandgrond met een weerstand van >10 (blauwe lijn) geschikt is voor een fundering. De zandgrond begint bij ons op een diepte van 3,5 meter en loopt door tot ten minste 20 meter. Vanaf ongeveer 4,5 meter had de zandgrond een weerstand van >10 oplopend tussen 25 - 30 tot 20 meter. De eerste 3,5 meter bestaat uit klei.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is niets zinnigs over te zeggen zonder te weten wat de belastingen gaan zijn die op de fundering en palen gaan rusten. Dus gewoon wachten totdat de hoofdconstructeur op basis van de woning en het sonderingsrapport de exacte lengte van de palen heeft bepaald.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
Rien43 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Hier is niets zinnigs over te zeggen zonder te weten wat de belastingen gaan zijn die op de fundering en palen gaan rusten. Dus gewoon wachten totdat de hoofdconstructeur op basis van de woning en het sonderingsrapport de exacte lengte van de palen heeft bepaald.
En reken je niet rijk, constructeurs mogen graag overdimensioneren....

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
Lwent schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:46:
Goedemorgen,

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hm.. 3,5 meter is een mooie diepte voor een kelder..

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ds23man schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Zou ik als klant overigens ook willen. Fundering is denk ik het slechtste punt om op te bezuinigen. Zeker als je ook een kelder wilt * franssie kijkt met een schuin oog naar dat aquaduct in Friesland.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:35
franssie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:55:
[...]

Zou ik als klant overigens ook willen. Fundering is denk ik het slechtste punt om op te bezuinigen. Zeker als je ook een kelder wilt * franssie kijkt met een schuin oog naar dat aquaduct in Friesland.
Je doet ook een berekening voor een heel gebied op basis van een paar meetpunten en een ruwe schatting van het gewicht van het huis. En dan moet je ruime marges nemen. En dan wil je waarschijnlijk ook dat je huis over 25 jaar nog steeds stevig staat. Ook als de grond wat minder stevig is geworden of de palen wat zijn verzwakt.

TheS4ndm4n#1919

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
RocketKoen schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:02:
[...]

Je doet ook een berekening voor een heel gebied op basis van een paar meetpunten en een ruwe schatting van het gewicht van het huis. En dan moet je ruime marges nemen. En dan wil je waarschijnlijk ook dat je huis over 25 jaar nog steeds stevig staat. Ook als de grond wat minder stevig is geworden of de palen wat zijn verzwakt.
Precies dat. Bij mij was de verrassing vooral dat vanwege het beperkte gewicht van mijn houten huis, het drijvend vermogen van de kelder groter was dan het gewicht, zodat de palen niet alleen op dragend vermogen maar ook op trekkend vermogen gedimensioneerd moesten worden.
Mijn buurman kon volstaan met de kelder vol water te zetten tijdens de bouw, omdat zijn klassieke stenen woning wel zwaar genoeg is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Conrado
StevenK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:27:
[...]
…..zodat de palen niet alleen op dragend vermogen maar ook op trekkend vermogen gedimensioneerd moesten worden.
De kelder onder water zetten heeft ook wat praktische nadelen. Onze nieuwe kelder staat op het zandpakket. Wij hebben daarom nu bronbemaling toegepast totdat de BG vloer gestort was.

De kelder waar we nu wonen staat op palen waarvan circa 20% trekkend zijn uitgevoerd.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Hoe is / wordt jullie kelder geïsoleerd trouwens ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 19:22

De oprit is ondertussen aangelegd!

Op nog 1 pijnpunt na is alles goed aan het komen en gaan we 25/26 maart de woning in gebruik nemen!

Ook het energieverbruik (warmtepomp dus geen gas) valt ons heel hard mee, zeker gezien er door diverse partijen niet altijd even goed op het gesloten houden van deuren is gelet en ook pas de zonnepanelen halverwege de maand zijn gekomen.

Staat tegenover dat door er te gaan leven het verbruik nog wat op zal lopen, maar een maandelijkse energiekost van rond de 300 euro met de huidige prijzen lijkt me niet slecht :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:45
Nou wij zijn ook weer een stap(je) verder, we hebben de architect gekozen!

Op voorhand besloten om met maximaal 2 partijen om tafel te gaan zitten Dus begonnen met een 'vooronderzoek' en zo tot de selectie gekomen. Met beide architecten in beginsel een prima gesprek gehad maar wel totaal anders dus dan is het op den duur toch ook vooral een gevoels- (en vertrouwens)kwestie.

Beide offertes zijn qua opbouw vergelijkbaar al zie je wel dat de bedragen per deelfase fluctueren. We hadden op voorhand echter al bedacht dat we de offertes in ieder geval zouden vergelijken t/m het verkrijgen van de omgevingsvergunning. Daarnaast kregen we bij de eerste een vast bedrag en bij de tweede een maximum bedrag (en daarmee wellicht ook gelijk het minimum :+). Specifiek ten aanzien van de bouwkosten hebben we in beide gesprekken nog navraag gedaan over wat wijsheid was. Bij de eerste kregen we te horen dat de architect zelf een inschatting maakt en bij de tweede dat zij zelf een inschatting maken maar hier via een andere partij ook een onafhankelijke bouwkostenraming voor komt. Alles bij elkaar hebben we besloten om voor de tweede architect te gaan.

De komende tijd gaan we verder met het uitwerken van onze wensen en eisen zodat we daarna de ontwerpfase in kunnen, ik ben heel benieuwd naar wat eruit gaat komen.

• Ernemmer
  • Niet online
Delium86 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:50:
Nou wij zijn ook weer een stap(je) verder, we hebben de architect gekozen!

Op voorhand besloten om met maximaal 2 partijen om tafel te gaan zitten Dus begonnen met een 'vooronderzoek' en zo tot de selectie gekomen. Met beide architecten in beginsel een prima gesprek gehad maar wel totaal anders dus dan is het op den duur toch ook vooral een gevoels- (en vertrouwens)kwestie.

Beide offertes zijn qua opbouw vergelijkbaar al zie je wel dat de bedragen per deelfase fluctueren. We hadden op voorhand echter al bedacht dat we de offertes in ieder geval zouden vergelijken t/m het verkrijgen van de omgevingsvergunning. Daarnaast kregen we bij de eerste een vast bedrag en bij de tweede een maximum bedrag (en daarmee wellicht ook gelijk het minimum :+). Specifiek ten aanzien van de bouwkosten hebben we in beide gesprekken nog navraag gedaan over wat wijsheid was. Bij de eerste kregen we te horen dat de architect zelf een inschatting maakt en bij de tweede dat zij zelf een inschatting maken maar hier via een andere partij ook een onafhankelijke bouwkostenraming voor komt. Alles bij elkaar hebben we besloten om voor de tweede architect te gaan.

De komende tijd gaan we verder met het uitwerken van onze wensen en eisen zodat we daarna de ontwerpfase in kunnen, ik ben heel benieuwd naar wat eruit gaat komen.
Zou je die offertes eens willen posten, en wel benieuwd wat ze vragen per fase.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Delium86
Ernemmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Ja hoor, geen probleem. Wie weet heeft iemand er nog iets aan in de toekomst!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rien43
Delium86 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:47:
[...]
I

***members only***
Persoonlijk vind ik het echt onzin dat bij één woning zoveel fases doorlopen worden. Een architect kan makkelijk vanaf een schetsontwerp direct overgaan naar een definitief ontwerp (het voorlopig ontwerp vervalt dan). Het definitieve ontwerp is dan ook grotendeels al geschikt voor indiening omgevingsvergunning. Hierna is er nog een kleine slag te maken naar een technisch ontwerp.

Ik vind het echt bizar veel geld wat ze vragen. Ook al is dit blijkbaar gangbaar. Als je het mij vraagt maken ze misbruik van de onwetendheid van klanten (hoe meer fases hoe meer geld ze vangen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

***members only***
Bedankt.
Hou er rekening mee dat na de besteksfase er nog een uitvoeringsfase komt qua tekenwerk. Dit kan bij de architect of bij de aannemer komen te liggen.

ps. ik ga mijn prijzen maar eens verhogen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
Ernemmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:00:
Een architect zou ik niet op prijs selecteren, maar op de 'click'. Hier vielen architecten af die zichzelf als het middelpunt van alles zagen en tijdens de kennismaking iedere inbreng/opmerking direct wegwuifden als lekenpraat.

Uiteindelijk toch weer gekozen voor dezelfde architect als ons huidige huis. Prijs zegt niet zoveel.

Members only:

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-03 09:15
ds23man schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Er wordt inderdaad altijd overgedimensioneerd, voor een permanente belasting wordt de belasting bijna altijd met een factor 1,2 genomen en een variabele belasting met 1,5.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Conrado
DeBaroN schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:39:
Hoe is / wordt jullie kelder geïsoleerd trouwens ?
Rondom aan de buitenzijde 160mm XPS. Op de vloer van de verwarmde ruimtes komt 140mm isolatie. De scheiding met de niet-geïsoleerde delen - we hebben de garage in de kelder - 100mm Kingspan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Een architect zou ik niet op prijs selecteren, maar op de 'click'. Hier vielen architecten af die zichzelf als het middelpunt van alles zagen en tijdens de kennismaking iedere inbreng/opmerking direct wegwuifden als lekenpraat.

Uiteindelijk toch weer gekozen voor dezelfde architect als ons huidige huis. Prijs zegt niet zoveel.

***members only***
Precies! zeker als je de 'ruimte' hebt om dat te doen. Wij zijn overigens nog een stapje verder gegaan: we hebben 2 architecten geselecteerd en ze beiden een schetsontwerp laten maken. We hebben wel gemeld dat we dit proces in gingen met 2 architecten. Wij konden dat (nog) doen voor acceptabele prijzen: € 1000,- resp. € 1500,- Tijdens dit proces bleek dat de 1e architect erg met ons meedacht maar niet met een 'sprankelend' ontwerp kwam.

Het proces met de 2e architect verliep bij de start erg prettig: al bij het 1e gesprek kwam de architect met wat ideeën, en goede vragen. Ze gaven aan dat de periode van start opdracht tot sleutel overhandiging binnen 1 jaar zou kunnen. Ook was het bedrijf zelf de bouwer (middels prefab).

Het vervolg was echter erg moeizaam: na opdracht bleek dat we 2 maanden moesten wachten op de start van het schetsontwerp. Ook kwam er plotseling een compleet schetsontwerp op tafel wat echt niet voldeed aan onze wensen (we vermoeden dat dit ergens uit een la is opgediept), ook het vervolg verliep erg stroef: er kwamen telkens ontwerp varianten waarin we een aantal van onze eisen niet terug zagen. De architect stelde zichzelf dus erg centraal. Vreemd genoeg kwam er op een gegeven moment een compleet nieuw ontwerp op tafel wat ons wèl aansprak, waar de architect vervolgens weer aanpassingen op maakte die het naar ons idee weer "verpesten". (Vermoedelijk had een collega het alternatieve ontwerp gemaakt en wilde hij er zijn eigen sausje overheen gooien). Dit proces heeft uiteindelijk bijna een half jaar gekost.

Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar de 1e architect en hebben we een (relatief klein) deel van het ontwerp van de 2e architect gebruikt als inspiratie (naast een aantal Pinterest plaatjes :+ en eigen ideeën die we gedurende het proces hadden opgedaan). Deze architect bleek zeer goed in staat om deze ideeën te combineren tot een ontwerp wat ons aansprak. Ook de indeling van de woning bleek goed uit te pakken. Soms hadden we wel eens het idee dat iets meer tegengas ook wel had gemogen.

Achteraf zijn we heel blij dat we dit proces hebben gevolgd. Al heeft het wel gezorgd voor een langere doorlooptijd en hogere kosten (vanwege de prijsstijgingen). Het ontwerpen van een woning naar eigen wensen kost gewoon tijd en moet je niet overhaasten. Gedurende het proces kom je tot nieuwe inzichten. We hadden naar mijn idee nooit een ontwerp gehad wat zo goed aan onze wensen voldeed als we slechts met één architect in zee waren gegaan. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat je tòch het geluk hebt een architect te treffen die wèl in staat is al je eisen en de meeste wensen in je droomwoning om te zetten.

Het blijkt dat je je kunt vergissen in een eerste indruk van een architect, door een proces als schetsontwerp te doorlopen merk je hoe de architect ècht werkt (en of je niet "een pakketje schroot met een dun laagje chroom" hebt getroffen :) )

[Voor 3% gewijzigd door Batilan op 13-03-2023 10:09]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
Wij hebben ook 2 architecten een schetsontwerp laten maken tegen betaling (ook iets van €1000 a €1500, paar jaar terug). Zeer waardevol, ook ivm eventuele nieuwe bouw. Ik zou nu de andere kiezen, maar daar waren we toen niet aan toe met onze gebrekkige kennis.

• twain4me
Deleon78 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:09:
Wij hebben ook 2 architecten een schetsontwerp laten maken tegen betaling (ook iets van €1000 a €1500, paar jaar terug). Zeer waardevol, ook ivm eventuele nieuwe bouw. Ik zou nu de andere kiezen, maar daar waren we toen niet aan toe met onze gebrekkige kennis.
nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar de ontwerpen en je motivatie van toen en nu, staan ze beide op het forum?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wjmeijer1986
Onze architect heeft het vorige huis van mijn vriendin getekend (toen "bestond" ik nog niet) en dezelfde architect heeft ons huidige huis ook mogen tekenen. Geen kleine maar wel een zeer praktische woning zonder overbodige toeters en bellen voor een zeer schappelijke prijs in verhouding van wat gebruikelijk is in de driehoek Brussel - Mechelen - Leuven: € 8.745,88 inclusief BTW.

Hierbij waren 2 voorontwerpen en het definitieve ontwerp inbegrepen, de vergunningsaanvraag (en een kleine aanpassing aan de tekening voor het rioolstelsel), de inplanting op het bouwterrein en de werfopvolging, de 10-jarige aansprakelijkheid...

Wij zijn zeer tevreden van zowel het huidige als het nieuwe huis en mochten we een 3e keer bouwen (en hij werkt nog) zouden we zeker weer bij hem gaan :) Het huis is gebouwd volgens onderstaande tekeningen:

//Edit kleine toevoeging naar aanleiding van de post onder mij:

Ook wij zijn vertrokken vanuit de indeling en hebben ook niet te veel eisen gesteld aan de buitenkant behalve 1 enorm groot slaapkamerraam dat even breed is als de sectionaalpoort om het optisch wat overeen te laten komen :)

[Voor 7% gewijzigd door wjmeijer1986 op 13-03-2023 10:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
twain4me schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:21:
[...]

nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar de ontwerpen en je motivatie van toen en nu, staan ze beide op het forum?
Nee, sorry. Mijn wederhelft staat niet open voor delen :( De volgende woning zal zonder haar zijn, en misschien vraag ik jou wel voor een schetsontwerp 😇
Maar toen we begonnen hadden we een globaal idee hoe het er uit moest zien. We waren complete leken. De ene architect had erg goed naar onze wensen voor het exterieur geluisterd. De ander niet echt (was bij zichzelf gebleven, wat eigenlijk heel fijn is) maar redeneerde meer vanuit het interieur, hoe je leeft. Superinteressante indelingen ook. Anyway, wij waren nog niet zo ver en kozen toen voor exterieur. Met de kennis van nu zou ik het andersom doen.
Niet dat ik ontevreden ben, begrijp me niet verkeerd. Mooi huis geworden en goed bruikbaar voor elke gezinssamenstelling.

Eerste huis voor je vijand, tweede voor je vrienden, derde voor jezelf. Zoiets toch? ;)

• wjmeijer1986
Deleon78 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:20:
[...]
Eerste huis voor je vijand, tweede voor je vrienden, derde voor jezelf. Zoiets toch? ;)
Die kende ik nog niet maar ga ik wel onthouden :D

• Batilan
[...]

:
Maar toen we begonnen hadden we een globaal idee hoe het er uit moest zien. We waren complete leken. De ene architect had erg goed naar onze wensen voor het exterieur geluisterd. De ander niet echt (was bij zichzelf gebleven, wat eigenlijk heel fijn is) maar redeneerde meer vanuit het interieur, hoe je leeft. Superinteressante indelingen ook. Anyway, wij waren nog niet zo ver en kozen toen voor exterieur. Met de kennis van nu zou ik het andersom doen.
:
Heel herkenbaar inderdaad, onze "eerste" architect concentreerde zich ook meer op de indeling, tegen de tijd dat hij toe was aan het exterieur was het budget van € 1000,- voor het schetsontwerp wel op. De "tweede" architect nam wel beiden mee (had ook iets meer budget € 1500,-) maar luisterde niet naar onze wensen |:(

Zowel interieur als exterieur zijn van belang om je droomhuis te kunnen realiseren, maar een architect die echt luistert naar je wensen is toch wel een stuk prettiger werken. Al bevat het gezegde "zonder wrijving geen glans" ook zeker een kern van waarheid.

Wij hebben de mogelijk interessante architecten eerlijk gezegd, ook voornamelijk gekozen op basis van exterieur plaatjes van hun ontwerpen, maar uiteindelijk heeft het (wat ons betreft) goed uitgepakt.

[Voor 19% gewijzigd door Batilan op 13-03-2023 10:54]

• Conrado
Batilan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:34:
Zowel interieur als exterieur zijn van belang om je droomhuis te kunnen realiseren, maar een architect die echt luistert naar je wensen is toch wel een stuk prettiger werken.
Wij werken van binnen-naar-buiten, waarbij de keuken het uitgangspunt is. We hebben dat uitgewerkt zodat we ook goed wisten naar wat voor een kavel we gingen zoeken.

Members only:

Zodra je een kavel op het oog hebt, weet je ook het bestemmingsplan en dus welke eisen er aan het exterieur gesteld worden.

• buiter
  • Laatst online: 21:17
wjmeijer1986 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:18:
Onze architect heeft het vorige huis van mijn vriendin getekend (toen "bestond" ik nog niet) en dezelfde architect heeft ons huidige huis ook mogen tekenen. Geen kleine maar wel een zeer praktische woning zonder overbodige toeters en bellen voor een zeer schappelijke prijs in verhouding van wat gebruikelijk is in de driehoek Brussel - Mechelen - Leuven: € 8.745,88 inclusief BTW.

Hierbij waren 2 voorontwerpen en het definitieve ontwerp inbegrepen, de vergunningsaanvraag (en een kleine aanpassing aan de tekening voor het rioolstelsel), de inplanting op het bouwterrein en de werfopvolging, de 10-jarige aansprakelijkheid...

Wij zijn zeer tevreden van zowel het huidige als het nieuwe huis en mochten we een 3e keer bouwen (en hij werkt nog) zouden we zeker weer bij hem gaan :) Het huis is gebouwd volgens onderstaande tekeningen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

//Edit kleine toevoeging naar aanleiding van de post onder mij:

Ook wij zijn vertrokken vanuit de indeling en hebben ook niet te veel eisen gesteld aan de buitenkant behalve 1 enorm groot slaapkamerraam dat even breed is als de sectionaalpoort om het optisch wat overeen te laten komen :)
Vanwaar de 2 badkamers op deze manier?
En is er er een reden dat er zoveel staal wordt gebruikt?

• twain4me
[...]

n misschien vraag ik jou wel voor een schetsontwerp 😇
Gaat helaas niet meer lukken, ik maak af waar ik mee bezig ben en moet dan stoppen. ;(

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-03 22:07
[...]

Bedankt voor het delen Delium,
Wij zitten hier in een vergelijkbare fase en staan op het punt een architect te kiezen.
Wat mij opviel is dat beide bureau's waarmee we spraken aansturen op bouwteam, dat terwijl ik met de nieuwsberichten van de laatste tijd (stop op vergunningen) een aanbesteding toch weer interessanter begin te vinden. Zie bij jou 'fase 4 / bestek' staan, heb jij ook een dergelijke discussie met architect?
thanks,
bram

• Delium86
brammh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Bedankt voor het delen Delium,
Wij zitten hier in een vergelijkbare fase en staan op het punt een architect te kiezen.
Wat mij opviel is dat beide bureau's waarmee we spraken aansturen op bouwteam, dat terwijl ik met de nieuwsberichten van de laatste tijd (stop op vergunningen) een aanbesteding toch weer interessanter begin te vinden. Zie bij jou 'fase 4 / bestek' staan, heb jij ook een dergelijke discussie met architect?
thanks,
bram
Op hoofdlijnen wel even over gehad tijdens de kennismaking maar daar ook geconcludeerd om eerst maar eens wat uitgangspunten/tekeningen op papier te krijgen. Kreeg bij beide architecten niet het gevoel dat ze ergens specifiek op aanstuurde maar vooral eerst adviseerde om de uitgangspunten helder te hebben.

Afgesproken dat als we wat verder in het ontwerp zitten we ook gaan nadenken over de wijze waarop we straks willen komen tot een aannemer (o.a. het moment van aanhaken bij het project). Ik weet ook niet waar we goed aan doen. Enerzijds zie ik wel voordelen door op voorhand al met een aannemer te kunnen schakelen zodat hij zijn input in het ontwerp al kan geven, anderzijds zou het concept van aanbesteden natuurlijk wel kunnen helpen in een scherpe(re) prijs. Al zal dat ook wel staan of vallen met de kwaliteit van de uitvraag en de calculatie van de aannemer.

• wjmeijer1986
buiter schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Vanwaar de 2 badkamers op deze manier?
En is er er een reden dat er zoveel staal wordt gebruikt?
Zo kwam het gunstig uit qua afvoerbuizen en een 2e kleine badkamer is altijd handig om de ochtendspits te ontlasten als we met 4 min of meer tegelijk in de badkamer moeten zijn. De 2e moet geen ligbad hebben, gewoon functioneel een douche en lavabo, niet meer en niet minder :)

Het kleine badkamertje in de praktijk:

Waarom er zoveel staal moest worden gebruikt zul je de architect moeten vragen maar gezien de woning een volledige houtskeletbouw is zal dat ongetwijfeld daarmee te maken hebben :)

[Voor 23% gewijzigd door wjmeijer1986 op 14-03-2023 11:54]

• Conrado
Delium86 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:22:
[...]
Ik weet ook niet waar we goed aan doen. Enerzijds zie ik wel voordelen door op voorhand al met een aannemer te kunnen schakelen zodat hij zijn input in het ontwerp al kan geven, anderzijds zou het concept van aanbesteden natuurlijk wel kunnen helpen in een scherpe(re) prijs.
Dat waag ik te betwijfelen :)

Tenzij je heel specifiek wilt bouwen - hout bv - kan iedere aannemer een huis bouwen, dat geeft je ook de vrijheid offertes te vergelijken.

Zorg dat er bij het ontwerp wel een partij met technische achtergrond meekijkt. Van belang is dat er op voorhand voldoende ruimte voor alle techniek en (lucht)leidingen is.

• Bouwertje
  • Nu online
Ik heb de vraag al eens gesteld maar had nog niet echt een antwoord, tenminste de meningen waren wat verdeeld. Moet de muur tussen een berging en een woongedeelte geïsoleerd worden? Het lijkt mij namelijk dat de berging best af kan koelen als de overheaddeur in de winter open gaat en dat je dat merkt in het woongedeelte. Zijn hier mensen met ervaring en zegt het bouwbesluit hier ook nog iets over?

• Ernemmer
  • Niet online
Bouwertje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:28:
Ik heb de vraag al eens gesteld maar had nog niet echt een antwoord, tenminste de meningen waren wat verdeeld. Moet de muur tussen een berging en een woongedeelte geïsoleerd worden? Het lijkt mij namelijk dat de berging best af kan koelen als de overheaddeur in de winter open gaat en dat je dat merkt in het woongedeelte. Zijn hier mensen met ervaring en zegt het bouwbesluit hier ook nog iets over?

[Afbeelding]
Nee, dat hoeft niet, je berging is gewoon een onderdeel van je huis en valt binnen de thermische schil van de woning.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:49
Officieel hoeft het niet, heb je ook kamers boven de berging?

• Bouwertje
  • Nu online
Rob-T6 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:33:
Officieel hoeft het niet, heb je ook kamers boven de berging?
Er zitten geen kamers boven. Mijn punt is alleen dat, wanneer de berging in de winter open gaat, de temperatuur in de (onverwarmde) berging naar 5 graden zakt (ervaringsdeskundige 🤪) en dat die dan doorstraalt naar je woongedeelte. Het is dan (ondanks de thermische schil) toch een koude muur.

• Deleon78
Kan je nog eens nadenken over wat je echt wilt vragen? Want de antwoorden geven als buitenstaander antwoord op de op papier gestelde vraag, maar ik heb niet het idee dat je het antwoord hebt dat je zoekt :)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
Zit je meterkast niet te ver van je voordeur?

• Bouwertje
  • Nu online
En als ik dan het bouwbesluit lees.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Bouwertje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:19:
Er zitten geen kamers boven. Mijn punt is alleen dat, wanneer de berging in de winter open gaat, de temperatuur in de (onverwarmde) berging naar 5 graden zakt (ervaringsdeskundige 🤪) en dat die dan doorstraalt naar je woongedeelte. Het is dan (ondanks de thermische schil) toch een koude muur.
Als je verwacht die deur vaak lang open te hebben zou ik die muur zeker isoleren. Kost je wel geld en ruimte.
Maar even met de auto of fiets naar binnen of buiten rijden kost je maar een paar seconden. In die tijd wordt alleen de lucht ververst, de massa koelt nauwelijks af.
En dan levert die isolatie van die muur nauwelijks wat op, maar kost je wel ruimte en geld.

Overigens zou ik de spouw van het stukje muur rechts van je carport (tegenover de voordeur) weghalen, en dat stukje muur vervangen door een halfsteens muurtje. Dan wordt je carport ca 20 cm ruimer en kunnen evt. openslaande deuren iets verder open.

Edit: Je spreekt trouwens van een overheaddeur. Ik neem aan dat je daarmee een automatische sectionaaldeur bedoelt. Hoe kom je dan met de fietsen in de garage? Want een achterdeur richting de tuin ontbreekt. Ik vraag me ernstig af hoe praktisch dat is.

[Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 08:31]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Bouwertje
  • Nu online
Deleon78 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:22:
Kan je nog eens nadenken over wat je echt wilt vragen? Want de antwoorden geven als buitenstaander antwoord op de op papier gestelde vraag, maar ik heb niet het idee dat je het antwoord hebt dat je zoekt :)
Nee hoor, het antwoord is zoals het is. En goed is goed. Ik heb alleen nu de ervaring dat een berging snel koud is en heb nu een geïsoleerde tussenmuur. Als dit niet vreemd is en niet zorgt voor extra kou kan ik daarmee leven. Het wijkt alleen af van de situatie zoals ik hem ken. En ook in een tweede offerte is de tussenmuur een spouwmuur.

• Andrehj
  • Nu online
Het is geen garage maar een berging. En voor een berging gelden heel andere regels (je hebt dan o.a. geen last van de idiote ventilatie-eisen die aan een garage hangen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Bouwertje
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:33:
[...]

Het is geen garage maar een berging. En voor een berging gelden heel andere regels (je hebt dan o.a. geen last van de idiote ventilatie-eisen die aan een garage hangen).
Dit is wel een goed punt. Ik had geen rekening gehouden met het verschil in ventilatie.

• Ernemmer
  • Niet online
Bouwertje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:19:
[...]

Beetje afhankelijk van hoe lang je die deur open laat staan en jij je berging gebruikt natuurlijk. De warmte zit in de massa, de lucht in de ruimte heeft maar heel weinig energie en is zo weer warm als je de deur dicht doet.
De muur tussen je berging en je woonkamer zal echt niet afkoelen als jij de deur een paar minuten open hebt staan.

Wat @Andrehj hierboven dus al gezegd heeft :9

[Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 15-03-2023 08:45]

• Delium86
Conrado schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:23:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen :)

Tenzij je heel specifiek wilt bouwen - hout bv - kan iedere aannemer een huis bouwen, dat geeft je ook de vrijheid offertes te vergelijken.

Zorg dat er bij het ontwerp wel een partij met technische achtergrond meekijkt. Van belang is dat er op voorhand voldoende ruimte voor alle techniek en (lucht)leidingen is.
Dus als ik je goed begrijp zou jij een voorkeur hebben voor een aanbesteding/meerdere offertes t.o.v. een bouwteam (uiteraard wel afhankelijk van de wijze van bouwen)? Past ook wel binnen het verhaal van onze architect.

@brammh: Weet je waarom de architecten die jullie gesproken hebben op een bouwteam aanstuurde? Hadden ze daar specfieke redenen voor of vanwege jullie eigen wensen?

• Deleon78
Ik zou denk ik een bouwteam doen als je echt een iets complexer ontwerp voor ogen hebt (bouwteam start al bij de ontwerpfase) en als je team ook daadwerkelijk zo wil bouwen.

• Conrado
Delium86 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:16:
Dus als ik je goed begrijp zou jij een voorkeur hebben voor een aanbesteding/meerdere offertes t.o.v. een bouwteam (uiteraard wel afhankelijk van de wijze van bouwen)?
Nou, ik ben hier niet zo representatief, want ik bouw zònder aannemer en ben een één-man-bouwteam :)
Maar ik ben het wel met @Deleon78 eens, huizen zijn niet zo complex.

Er is nog iets anders. De bouw is één grote ons-kent-ons wereld waar veel geld in omgaat. Bij iedere samenwerking die je vervolgens aangaat moet je een gezonde argwaan hebben. Je weet nooit precies hoe ze elkaar kennen of wat er onderling afgesproken wordt. En dus moet je bij ieder aanbod of advies afvragen of het goed voor jou, of voor een ander, is.
Ik heb daar al een paar keer ervaring mee opgedaan :-(

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Bouwertje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:28:

[Afbeelding]
Als de berging onverwarmd is, realiseer dak een thermische scheiding naar de de verwarmde delen van de woning. Art 5.3 lid 8 van het Bouwbesluit. Ook in de BENG wordt onderschrijdt gemaakt tussen verwarmde en onverwarmde ruimten.

Een onverwarmde ruimte zal altijd kouder zijn, waardoor er altijd onnodig warmteverlies optreedt door de scheidingsconstructies. Aandachtspunt dat een deur van een verwarmde ruimte naar onverwarmde ruimte dan ook geen standaard binnendeur kan zijn.

• Andrehj
  • Nu online
headhunter1985 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:45:
Als de berging onverwarmd is, realiseer dak een thermische scheiding naar de de verwarmde delen van de woning. Art 5.3 lid 8 van het Bouwbesluit. Ook in de BENG wordt onderschrijdt gemaakt tussen verwarmde en onverwarmde ruimten.

Een onverwarmde ruimte zal altijd kouder zijn, waardoor er altijd onnodig warmteverlies optreedt door de scheidingsconstructies. Aandachtspunt dat een deur van een verwarmde ruimte naar onverwarmde ruimte dan ook geen standaard binnendeur kan zijn.
Uiteraard, maar anno 2023 zal een inpandige berging op de bgg toch wel gewoon vloerverwarming hebben? Daar was ik blind vanuit gegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets zou wegbezuinigen.
Dat maakt een eventuele latere conversie naar studeerkamer / speelkamer / hobbykamer ook een stuk gemakkelijker. (Mits: zie onder)

Overigens: @Bouwertje : Zou je niet een raam in de berging willen? Dat kan mooi in de lange muur aan de rechterkant. Nu wordt je garage/berging nodeloos een ontzettend donker hok.
Of komen er dakramen in?

[Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 13:52]

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Uiteraard, maar anno 2023 zal een inpandige berging op de bgg toch wel gewoon vloerverwarming hebben? Daar was ik blind vanuit gegaan. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets zou wegbezuinigen.
Dat maakt een eventuele latere conversie naar studeerkamer / speelkamer / hobbykamer ook een stuk gemakkelijker. (Mits: zie onder)

Overigens: @Bouwertje : Zou je niet een raam in de berging willen? Dat kan mooi in de lange muur aan de rechterkant. Nu wordt je garage/berging nodeloos een ontzettend donker hok.
Of komen er dakramen in?
Zal dat goed vastleggen dat deze inderdaad wordt verwarmd. Dan is de interne scheiding niet nodig.

• twain4me
Conrado schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Nou, ik ben hier niet zo representatief, want ik bouw zònder aannemer en ben een één-man-bouwteam :)
Maar ik ben het wel met @Deleon78 eens, huizen zijn niet zo complex.

Er is nog iets anders. De bouw is één grote ons-kent-ons wereld waar veel geld in omgaat. Bij iedere samenwerking die je vervolgens aangaat moet je een gezonde argwaan hebben. Je weet nooit precies hoe ze elkaar kennen of wat er onderling afgesproken wordt. En dus moet je bij ieder aanbod of advies afvragen of het goed voor jou, of voor een ander, is.
Ik heb daar al een paar keer ervaring mee opgedaan :-(
wereld is zo klein en regiogebonden dat iedereen bijna iedereen kent idd. voordeel van bouwteam is dat ze bijna gegarandeerd met elkaar door 1 deur kunnen. Elkaar kennen en ruzie hebben kan ook voorkomen en geeft minder "leuke" situaties. bouwteam hoeft van mij niet, maar vooraf een idee hebben met wie iedereen samen werkt is zo verkeerd niet. sommige combi's werken gewoon veel beter en andere is vragen om bouwfouten.
Het gaat vooral om de instalaties die nemen steeds meer plek in terwijl de gemiddelde aannemer nog vast zit geroest in veel kleinere hoeveelheden. uiteraard kan contructies ook een punt zijn, maar dat is bij een 13 in dozijn woning meestal geen mega probleem en wel in te passen.

[Voor 11% gewijzigd door twain4me op 15-03-2023 15:42]

• Conrado
twain4me schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:36:
wereld is zo klein en regiogebonden dat iedereen bijna iedereen kent idd. voordeel van bouwteam is dat ze bijna gegarandeerd met elkaar door 1 deur kunnen.
Ja, dat is hèt argument waarmee eigenlijk gezegd wordt dat de aannemer en z'n maten aan tafel moeten komen. Het team heeft niet de focus op de klant, maar op de aannemer. Die verdeeld immers het werk :)
Begrijp me goed, ik wil niet de aannemer of de cultuur zwart maken, maar wijzen op een kritische houding in de samenstelling.

Ik heb al in honderden projecten samengewerkt met teams uit alle windstreken. Door één deur gaan was daarbij nooit het criterium. Vakwerk, binnen gesteld kaders als techniek, tijd en geld zijn dat wel.

• twain4me
Conrado schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Ja, dat is hèt argument waarmee eigenlijk gezegd wordt dat de aannemer en z'n maten aan tafel moeten komen. Het team heeft niet de focus op de klant, maar op de aannemer. Die verdeeld immers het werk :)
Begrijp me goed, ik wil niet de aannemer of de cultuur zwart maken, maar wijzen op een kritische houding in de samenstelling.

Ik heb al in honderden projecten samengewerkt met teams uit alle windstreken. Door één deur gaan was daarbij nooit het criterium. Vakwerk, binnen gesteld kaders als techniek, tijd en geld zijn dat wel.
Probleem is een beetje dat de controlerende factoren vaak zijn wegbezuinigd. ooit had elk werk een opzichter inmiddels zijn opzichters extreem zeldzaam en heeft een groot deel van de werken ook geen echte uitvoerder meer. De persoon die belast is met uitvoeren heeft of nog een berg werken of moet zelf serieus meewerken en heeft dus zijn eigen deadlines en maar weinig tijd om het team te sturen. wat ze dus eigenlijk doen is een paar losse elementen bij elkaar zoeken die nagenoeg zelfsturend zijn en dat noemen ze een team. ;)
mijn ervaring is trouwens dat mensen voor een aannemer uit zichzelf beter werk leveren dan voor een partikulier, idd omdat ze ook focus hebben op het volgende werk. Maar als je zelf (of iemand anders) een goede grip hebt op het proces en weet hoe je moet controleren en sturen kan je dezelfde resultaten halen (en zelfs beter) zonder bouwteam. want ja de voorselectie is in de meeste gevallen al gemaakt. dus de keus uit kosten en kwaliteit is beperkt.

• FrankSpin
  • Laatst online: 21:28
Tijd voor een update. De bovenetage is gelijmd en ze zijn begonnen met de montage van het dak. Dit was helaas paar keer uitgesteld door het weer, en vandaag zijn ze ook vroegtijdig gestopt omdat het behoorlijk waaide, morgen gaan ze weer verder. Verder is erop verschillende plekken geboord voor de riolering en zijn de kanaalplaten luchtdicht gemaakt aan de buitenzijde.

Groot gereedschap

Onderdeel van de wolfskap

Overstek aan de voorzijde

Best hoog zo

Zoldervloer gemonteerd

We kunnen naar de wc

Achtergevel bij de schuifpui

Luchtafdichting kanaalplaten

Voor morgen

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:14
Goedenavond, een vraag naar aanleiding van het bezoek aan onze woning in aanbouw: kan dit gewoon, twee kanaalplaten met een overspanning van 8+ meter die aan één kant geheel op een latei liggen? Zie voor de duidelijkheid de foto hieronder. De latei vond ik weinig indrukwekkend en dit is pas de begane grond. Er moeten nog een eerste verdieping en zolder op.
(Hopelijk is dit niet dubbel, ik probeerde eerder al iets te posten)

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:49
@MRL Heb je ook een tekening, of foto van de buitenzijde?

Als het goed is zal een constructeur er aan gerekend hebben.

• Conrado
Hellingbaan voor gevorderden :)

Schets architect

1:1 CAD op basis van werkelijke bouwmaten

Bekisting en vlechtwerk

Storten

Eindresultaat...

• Deleon78
Conrado schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:53:

Schets architect
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bekisting en vlechtwerk
[Afbeelding]

Storten
[Afbeelding]

Eindresultaat...
[Afbeelding]
Gaaf hoor! Loopt het in het midden iets op ivm afwatering?

• Conrado
Deleon78 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Gaaf hoor! Loopt het in het midden iets op ivm afwatering?
Nee hoor, dat is gezichtsbedrog :)

• Rien43
MRL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:03:
Goedenavond, een vraag naar aanleiding van het bezoek aan onze woning in aanbouw: kan dit gewoon, twee kanaalplaten met een overspanning van 8+ meter die aan één kant geheel op een latei liggen? Zie voor de duidelijkheid de foto hieronder. De latei vond ik weinig indrukwekkend en dit is pas de begane grond. Er moeten nog een eerste verdieping en zolder op.

[Afbeelding]
Ik snap dat je hierover twijfelt. Ik had ook op z'n minst een stalen balk verwacht. Van elk materiaal is de latei? Het beste kan je contact opnemen met de hoofdconstructeur.

• MRL
Rien43 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:39:
[...]

Ik snap dat je hierover twijfelt. Ik had ook op z'n minst een stalen balk verwacht. Van elk materiaal is de latei? Het beste kan je contact opnemen met de hoofdconstructeur.
De latei is van metaal, het is zo'n I- vormige. Desalniettemin zag ik een dikkere metalen latei boven de opening van de voordeur en die opening is een stuk smaller dan de opening op de foto hierboven.

• MRL
Rien43 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:39:
[...]

Voor de volledigheid: dit is de situatie boven de voordeur.

• Ernemmer
  • Niet online
MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:12:
[...]

De latei is van metaal, het is zo'n I- vormige. Desalniettemin zag ik een dikkere metalen latei boven de opening van de voordeur en die opening is een stuk smaller dan de opening op de foto hierboven.
Wat staat er op je tekening en in je constructieberekening. In die laatste staat deze latei gewoon uitgerekend en kan je dus zien of deze voldoet of niet. Wel even controleren of ze dus wel de goede latei er in gelegd hebben.

• twain4me

[Afbeelding]
heb je al vanaf buiten gekeken? waarschijnlijk is dat profiel veel hoger dan het hier op de foto lijkt.

• MRL
Ernemmer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Wat staat er op je tekening en in je constructieberekening. In die laatste staat deze latei gewoon uitgerekend en kan je dus zien of deze voldoet of niet. Wel even controleren of ze dus wel de goede latei er in gelegd hebben.
Probleem is dat ik dat stuk nergens heb gezien. Ik zal het eens opvragen, desnoods bij de gemeente, want die moet het toch hebben gezien in het kader van de omgevingsvergunning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:00
MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Probleem is dat ik dat stuk nergens heb gezien. Ik zal het eens opvragen, desnoods bij de gemeente, want die moet het toch hebben gezien in het kader van de omgevingsvergunning.
Ik zou beginnen met opvragen bij je aannemer voordat de gemeente je bouw stillegt om het uit te zoeken.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Vergeet ook niet dat dergelijke platen ook zijdelings aardig wat draagkracht overbrengen. Dus daarlangs zullen ook deel krachten op worden afgevoerd naar de ondersteuning.

(ervaring uit werkperiode bij VBI Kanaalplaatvloeren)
Wel eens meegemaakt dat een aannemer het raveelijzer ( ter plaatse van het trapgat) was vergeten te monteren.
Na het afstorten van deze vloeren ( verdiepingsvloer ) zijn alle tijdelijke stempels ( die ze altijd plaatsen rondom deze trapgat-constructies ) verwijderd. Zelfs zonder het raveelijzer bleef de vloer in het midden ( die dus in het raveelijzer zou moeten liggen ) ingeklemd zitten tussen de naastliggende vloerplaten.

deze kanaalplaatvloeren hebben een schuin zijprofiel welke worden afgegoten, waardoor een meer constructief geheel wordt gevormd.

Bij alle projecten van VBI zat wel een Technische buitendienst medewerker die in specifieke regio's rondrijdt.
Deze kan desgewenst ook wel een kijkje komen nemen, mits van VBI. ( mogelijk bij andere leveranciers een zelfde opzet )

• Ernemmer
  • Niet online
Fedde schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ik zou beginnen met opvragen bij je aannemer voordat de gemeente je bouw stillegt om het uit te zoeken.
Inderdaad, gewoon even aan je aannemer vragen of het wel helemaal klopt.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• FrankSpin
  • Laatst online: 21:28
En weer een update; Het dak zit erop ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MRL
HyperTrophy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Vergeet ook niet dat dergelijke platen ook zijdelings aardig wat draagkracht overbrengen. Dus daarlangs zullen ook deel krachten op worden afgevoerd naar de ondersteuning.

(ervaring uit werkperiode bij VBI Kanaalplaatvloeren)
Wel eens meegemaakt dat een aannemer het raveelijzer ( ter plaatse van het trapgat) was vergeten te monteren.
Na het afstorten van deze vloeren ( verdiepingsvloer ) zijn alle tijdelijke stempels ( die ze altijd plaatsen rondom deze trapgat-constructies ) verwijderd. Zelfs zonder het raveelijzer bleef de vloer in het midden ( die dus in het raveelijzer zou moeten liggen ) ingeklemd zitten tussen de naastliggende vloerplaten.

deze kanaalplaatvloeren hebben een schuin zijprofiel welke worden afgegoten, waardoor een meer constructief geheel wordt gevormd.

Bij alle projecten van VBI zat wel een Technische buitendienst medewerker die in specifieke regio's rondrijdt.
Deze kan desgewenst ook wel een kijkje komen nemen, mits van VBI. ( mogelijk bij andere leveranciers een zelfde opzet )
Oké, dat is behoorlijk hoopgevend! Als het goed is hebben wij VBI 260 kanaalplaatvloeren. Ik vond het bijzonder om te zien dat de zijkanten van de woning, waar het binnenmetselwerk op stond, bestonden uit kanaalplaten waar juist halverwege het holle kanaal de kanaalplaat was afgebroken.

Ik heb inmiddels heel wat zoekwerk verricht en ik denk dat het wel goed moet komen met de vloeren, hoewel ik van de aanblik vanuit de binnenzijde nog weinig snap. Als het goed is, is sprake van een UNP380 profiel. Het gaat om een overspanning van 2,41m en gelet op de gegevens online moet zo'n UNP380 30.000+ kg kunnen dragen. De kanaalplaten liggen er voor zover ik kan zien mooi recht op, dus er zal ook geen gekke piekbelasting optreden. Ik zie dus alleen niet waar de kanaalplaten daadwerkelijk op rusten, en ik kan me toch niet voorstellen dat ze maar wat in het UNP profiel zweven zonder er daadwerkelijk op te dragen. Voor de zekerheid bijgevoegd een foto van buiten en het deel uit het rapport met constructieberekeningen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:14
MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Oké, dat is behoorlijk hoopgevend! Als het goed is hebben wij VBI 260 kanaalplaatvloeren. Ik vond het bijzonder om te zien dat de zijkanten van de woning, waar het binnenmetselwerk op stond, bestonden uit kanaalplaten waar juist halverwege het holle kanaal de kanaalplaat was afgebroken.

Ik heb inmiddels heel wat zoekwerk verricht en ik denk dat het wel goed moet komen met de vloeren, hoewel ik van de aanblik vanuit de binnenzijde nog weinig snap. Als het goed is, is sprake van een UNP380 profiel. Het gaat om een overspanning van 2,41m en gelet op de gegevens online moet zo'n UNP380 30.000+ kg kunnen dragen. De kanaalplaten liggen er voor zover ik kan zien mooi recht op, dus er zal ook geen gekke piekbelasting optreden. Ik zie dus alleen niet waar de kanaalplaten daadwerkelijk op rusten, en ik kan me toch niet voorstellen dat ze maar wat in het UNP profiel zweven zonder er daadwerkelijk op te dragen. Voor de zekerheid bijgevoegd een foto van buiten en het deel uit het rapport met constructieberekeningen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In mijn ouderlijk huis uit 1973 werden boven de 3,8 meter brede kozijnen wel heel smalle lateien gebruikt van niet meer dan 8 cm dik, tegenwoordig worden op half zo brede kozijnen al betonnen lateien , zeg maar gerust betonnen balken gebruikt van zeker 15 cm hoog... wat de diepte is weet ik niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• twain4me
natural colour schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:56:
[...]

In mijn ouderlijk huis uit 1973 werden boven de 3,8 meter brede kozijnen wel heel smalle lateien gebruikt van niet meer dan 8 cm dik,
was dat niet gewoon een neuslatei ?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:14
twain4me schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:16:
[...]

was dat niet gewoon een neuslatei ?
zoiets, stond nog wel een verdieping en de zolderverdieping boven op.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry hoor maar als je zelf een woning bouwt dan moet je dit toch gewoon hebben of binnen een dag bij je aannemer /constructeur kunnen opvragen?
Wij zitten in projectbouw en ik heb zelfs de precieze tekening van de kanaalplaten, de sparingen erin en hoe ze gelegd moeten worden met sterkteberekeningen.

Anders gewoon een belletje naar de gemeente en je hebt ze ook.

Members only:

[Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 17-03-2023 19:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik jou foto's goed bekijk en dit vergelijk met de berekening dan moet het volgens mij wel goed komen.
De UNP380 uit de berekening zit er volgens mij wel in en deze heeft een berekende uc van 0,3. Ruim voldoende dus qua sterkte. Ook de doorbuigen blijft keurig binnen de toelaatbare waarde bij maximale belasting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
natural colour schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:39:
[...]

zoiets, stond nog wel een verdieping en de zolderverdieping boven op.
[Afbeelding]
zal zoiets zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Lekkere koudebrug... Wordt dit nog steeds toegepast?

[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-03-2023 21:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
yup, maar dat was niet zo erg omdat de de isolatie zo slecht was dat het geen problemen gaf :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Andrehj schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Wordt dit nog steeds toegepast?
nee ergens in de jaren 80 voor het laatst denk ik

• Andrehj
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:53:

Schets architect
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. CAD plaatjes ook, goed voorbereid! Volgens mij had ik bij dit ontwerp in het begin nogal wat vraagtekens geplaatst, maar dit ziet er goed uit. _/-\o_
Jammer dat in de tekening de maten ontbreken. Welke hoogte overbrug je hier, en hoeveel horizontale meters heb je daarvoor nodig? En met welke bodemvrijheid reken je onder de auto's?

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Sorry hoor maar als je zelf een woning bouwt dan moet je dit toch gewoon hebben of binnen een dag bij je aannemer /constructeur kunnen opvragen?
Wij zitten in projectbouw en ik heb zelfs de precieze tekening van de kanaalplaten, de sparingen erin en hoe ze gelegd moeten worden met sterkteberekeningen.

Anders gewoon een belletje naar de gemeente en je hebt ze ook.

***members only***
Leuk om weer eens zo’n stukje vloertekening terug te zien, met alle soorten sparingen belastingen en zones waar de platenklem aangrijpt.

Wat betreft onderliggende lateien is de verantwoordelijkheid daarvan qua belasting en berekening voor de hoofdconstructeur.

De vloeren leverancier gaat er meestal van uit dat ze volledig mogen afdragen op de uiteinden. De hoofdconstructeur moet dit dus controleren.
Echter zitten er bij de vloerenleverancier ook een team met constructeurs die vaak de gehele woning zelf ook toetsen.
Pagina: 1 ... 251 252 253 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee