Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 251 252 253 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-03 09:38
@bbbrumbrum @Stefke @meijer3 @walletje-w @twain4me @ds23man

Dank allemaal voor jullie input!

Ik heb wel wat kluservaring maar met name standaard klussen. Heb wel eens gewerkt met een cirkelzaag met geleiderail om platen hout te zagen, maar dan gewoon horizontaal. Ik besef mij zeker dat dit een andere klus is, vandaar de vraag voor tips/adviezen en ik waardeer de waarschuwingen voor mogelijke gevaren. Mijn vader heeft wel een invalzaag met geleiderail en die zou ik inderdaad gewoon vast kunnen schroeven op het hout voor de juiste geleiding, er komt later toch gips overheen.

Een bovenfrees/kantenfrees lijkt mij een veiligere optie maar daar ga ik me eerst even in verdiepen. Als ik me er comfortabel bij voel ga ik het zelf proberen maar anders huur ik een professional in om het te doen.
Zelf klussen is soms leuker (en bespaard geld), vandaar dat ik eerst de opties wil afwegen wat ik mogelijk zelf kan proberen.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25
walletje-w schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:30:
Liander is onze beheerder.
Lager kun je proberen maar gaat meer gedoe opleveren omdat je dan echt in een andere zone komt. Dat was voor mij niet nodig. Daarnaast is de ruimte eronder nu ook nog goed te gebruiken voor inderdaad water, waterontharder, waterverdeler, netwerk/audio/nas.

Let ook op als je de meterkast breder dan normaal maakt ze soms willen dat je een 45 graden plank aanbrengt ter overbrugging van de extra afstand. Zodat de glasvezel en coax kabel overal goed ondersteund worden. (maar krijg je vanzelf te horen van de persoon tijdens de schouw)
Ja daar ben ik ook een beetje bang voor inderdaad, dan gaat het helemaal buiten het boekje.

Mijn meterkast is 100x35x265cm³ groot, dus ruimte voor internet enzo heb ik wel op de zijwanden.
Ik ga de aanvraag doen en dan gaan we het zien. Bedankt voor de input :)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Niet omdat ik mijn gelijk wil halen, maar een frees kan ook wegschieten. Zeker als je deze op een vaste diepte instelt en de frees dus niet terugzakt in de houder (bij mijn Makitafrees zitten 4 voeten, waarvan alleen de "grote" een verende instelling heeft en 2 handen nodig heeft).
Afgelopen week lette ik niet op en hapte de frees in mijn jas: groot gat. Was dat een lichaamsdeel geweest dan is zo'n frees onwaarschijnlijk scherp en snel. Geeft denk ik meer schade dan een cirkelzaag. Daarbij geeft een frees gigantisch veel troep als je zo'n deel wil wegfrezen en een stofafzuiging erop maakt het niet makkelijker.

Een invalzag klapt automatisch in (mijn Festool wel) en dat kan ik niet uitschakelen. Ik zou niet weten wat daar mis mee kan gaan, omdat je hem ook met 2 handen moet bedienen als ie niet horizontaal gebruikt wordt. Als je hem laat vallen is het zaagblad direct beschermd.

Dus of een frees nou zoveel veiliger is, in mijn ervaring niet. Daar moet je ook ervaring mee hebben.

Ik ervaar geen enkel issue om anders dan horizontaal te zagen (met mijn Festool dan, ik kan niet over andere merken spreken). Je kan mij wel inhuren, geen professional maar wel professioneel ;-) en keiduur

edit: iedereen moet natuurlijk doen waar ie zich goed bij voelt

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 24-02-2023 12:55]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
Figaro9 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:35:
@bbbrumbrum @Stefke @meijer3 @walletje-w @twain4me @ds23man

Dank allemaal voor jullie input!

Ik heb wel wat kluservaring maar met name standaard klussen. Heb wel eens gewerkt met een cirkelzaag met geleiderail om platen hout te zagen, maar dan gewoon horizontaal. Ik besef mij zeker dat dit een andere klus is, vandaar de vraag voor tips/adviezen en ik waardeer de waarschuwingen voor mogelijke gevaren. Mijn vader heeft wel een invalzaag met geleiderail en die zou ik inderdaad gewoon vast kunnen schroeven op het hout voor de juiste geleiding, er komt later toch gips overheen.

Een bovenfrees/kantenfrees lijkt mij een veiligere optie maar daar ga ik me eerst even in verdiepen. Als ik me er comfortabel bij voel ga ik het zelf proberen maar anders huur ik een professional in om het te doen.
Zelf klussen is soms leuker (en bespaard geld), vandaar dat ik eerst de opties wil afwegen wat ik mogelijk zelf kan proberen.
ook bij een frees en invalzaag zal je stukken met de multitool (Oscillerende zaag) moeten doen, zaag hem gewoon helemaal met die zaag. niets moeilijks of onveiligs aan. alleen wat moeilijker recht zagen en wat langzamer zagen. (minder voorbereiding met geleidingen etc, dus daar win je weer wat tijd terug)

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 24-02-2023 12:56]

• Stefke
  • Nu online
Klopt, en als je raam minder dan een bepaalde breedte/hoogte is past er geen geleidingsrail tussen de kanten

• twain4me
Stefke schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:08:
Klopt, en als je raam minder dan een bepaalde breedte/hoogte is past er geen geleidingsrail tussen de kanten
moet je die ook weer doorzagen, heeft hij daar ook weer een machine voor nodig en na de klus alles weer verbinden met koppel stukjes.. zo blijf je wel van de straat :+

(ik weet dat een latje ook kan)

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 24-02-2023 13:14]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:13
Goedemiddag experts, zijn er hier mensen met positieve of negatieve ervaringen met Groothuis bouw? Ik heb een offerte lopen maar ik vind het nog lastig om het afwerkingsniveau te bepalen. In die voorbeeldhuizen ziet het er prima uit maar er blijft toch een onderbuikgevoel. En dat wil ik niet tijdens het bouwproces. Ik wil ook dat alles duidelijk is en dat ingeënt enorme bedragen moet bijbetalen voor een vloerafwerking of een extra gemetseld steentje.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:03
Bouwertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:20:
Goedemiddag experts, zijn er hier mensen met positieve of negatieve ervaringen met Groothuis bouw? Ik heb een offerte lopen maar ik vind het nog lastig om het afwerkingsniveau te bepalen. In die voorbeeldhuizen ziet het er prima uit maar er blijft toch een onderbuikgevoel. En dat wil ik niet tijdens het bouwproces. Ik wil ook dat alles duidelijk is en dat ingeënt enorme bedragen moet bijbetalen voor een vloerafwerking of een extra gemetseld steentje.
Lees het topic even door. Er zijn enkele bouwprojecten van groothuisbouw voorbij gekomen.

• Bouwertje
Die heb ik geprobeerd door te lezen en is ook redelijk gelukt maar in 1000 pagina’s zie ik wel eens wat over het hoofd.. Ik zoek nog wat recente aanvullingen.

• Deleon78
Misschien helpt het als je concrete vragen hebt. Je geeft geen enkele richting voor waar je naar op zoek bent.

• twain4me
Bouwertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:34:
Die heb ik geprobeerd door te lezen en is ook redelijk gelukt maar in 1000 pagina’s zie ik wel eens wat over het hoofd.. Ik zoek nog wat recente aanvullingen.
Tip: gebruik de zoekfunctie van het forum, dan hoef je geen 1000 pagina's te onthouden :)

@Elja heeft er zelfs een filmpje van gemaakt :) ze bouwen doorgaans gewoon prima hoor. dat is het grote voordeel van catalogus bouw, ze zijn alles al 100 keer tegen gekomen. Hun bouwplaats ziet er ook altijd heel behoorlijk uit, dat is voor mij altijd de eerste indicator.

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 25-02-2023 11:48]

• Bouwertje
Het gaat in eerste instantie om het totaalplaatje. Maar ik twijfel een beetje aan de isolatie, de vloerafwerking (kan daar gelijk vinyl overheen) de meerwerkprijzen (voor buitenkraantje, extra electra buisje ect), ook de badkamers (met de Urker badkamerboer) zijn best prijzig.

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-03 16:18
Bouwertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:01:
Het gaat in eerste instantie om het totaalplaatje. Maar ik twijfel een beetje aan de isolatie, de vloerafwerking (kan daar gelijk vinyl overheen) de meerwerkprijzen (voor buitenkraantje, extra electra buisje ect), ook de badkamers (met de Urker badkamerboer) zijn best prijzig.
Er gaat volgens mij altijd nog wel een laagje egaliseer overheen, maar daar kon vervolgens direct onze pvc vloer op. Afwerking is in mijn ogen prima.

De man van Eigen huis die we een controle hebben laten uitvoeren had een ondergemiddeld aantal opleverpunten.

Isolatie is volgens mij ook prima, maar het kan vast beter. Ik heb daar niet zoveel verstand van.
Wij zijn heel tevreden.

Wij hebben voor de badkamer ook een aantal offertes laten maken bij andere partijen, maar uiteindelijk was de vaste leverancier van Groothuis goedkoper. Extra pluspunt is natuurlijk dat het dan bij oplevering ook al af is.

Je mag verder inderdaad wel gerust 20 of 30 duizend euro extra bovenop de initiële prijs rekenen voor de opties. In mijn ogen zijn ze niet extreem duur, maar het kost zeker geld. Een huis bouwen is duur. :]

Photofacts; weblog over fotografie..

• twain4me
Bouwertje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:01:
waarom twijfel je aan de isolatie daar is het bouwbesluit voor. dat minimale is inmiddels niet heel erg minimaal meer. uiteraard kan het beter. maar het idee van een catalogus woning is vaak wel dat het geoptimaliseerd is op geld (maximale waarde uit bouwmaterialen halen) dus de isolatie is niet dikker dan minimaal en dan naar boven afgerond om op handelsmaten uit te komen. zo worden 99% van de huizen gebouwd

voor vinyl wil je meestal eerst egaliseren, dat heeft niets met groothuis te maken maar met de manier van dat soort vloeren maken.

afwijken kost geld. je kan alleen zelf bepalen of het je waard is.

deze vragen zijn dus eigenlijk niet groothuis specifiek maar gewoon inherent aan een huis bouwen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:11
Elja schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Er gaat volgens mij altijd nog wel een laagje egaliseer overheen, maar daar kon vervolgens direct onze pvc vloer op. Afwerking is in mijn ogen prima.

De man van Eigen huis die we een controle hebben laten uitvoeren had een ondergemiddeld aantal opleverpunten.

Isolatie is volgens mij ook prima, maar het kan vast beter. Ik heb daar niet zoveel verstand van.
Wij zijn heel tevreden.

Wij hebben voor de badkamer ook een aantal offertes laten maken bij andere partijen, maar uiteindelijk was de vaste leverancier van Groothuis goedkoper. Extra pluspunt is natuurlijk dat het dan bij oplevering ook al af is.

Je mag verder inderdaad wel gerust 20 of 30 duizend euro extra bovenop de initiële prijs rekenen voor de opties. In mijn ogen zijn ze niet extreem duur, maar het kost zeker geld. Een huis bouwen is duur. :]
20 a 30 duizend voor de opties vind ik persoonlijk nog best meevallen, had eigenlijk erger verwacht.

Kan je anders aangeven wat sommige opties kosten? Volgens mij ben je de meest recente Groothuisbouw eigenaar in dit topic. :)

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:34
walletje-w schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:30:
Liander is onze beheerder.

Let ook op als je de meterkast breder dan normaal maakt ze soms willen dat je een 45 graden plank aanbrengt ter overbrugging van de extra afstand. Zodat de glasvezel en coax kabel overal goed ondersteund worden. (maar krijg je vanzelf te horen van de persoon tijdens de schouw)
Ik ben dit aan het regelen met Enexis. Er zijn geen vaste richtlijnen, maar ze bekijken het per individueel geval. Betekent wel dat ik nu al de verplaatsing bouw- naar huisaansluiting met aanvragen, hoewel dat pas in oktober/november speelt.

Mijn meterkast wordt veel breder, en wordt door de interieurbouwer verzorgd. Voor de schouwer plaatsen we een nood-meterkast exact volgens de richtlijn.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:14
Conrado schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Mijn meterkast wordt veel breder, en wordt door de interieurbouwer verzorgd.
Wat ik in mijn huis heb laten maken is een brede (120cm) 'kast' naast de gebruikelijke meterkast met daarin de internet apparaten, beveiliging, de (geplande) waterontharder met ruimte voor opslag van zout, een vrij kleine (30L) elektrische boiler voor de keuken, de WTW ventilatie kanalen, de PV omvormer en ook 4 afsluiters voor de waterleiding (boven, beneden, garage en tappunt in de tuin zijn apart af te sluiten).
Vanuit deze kast is er een schacht naar de verdieping en zolder en een ruime doorvoer buis naar de kruipruimte, voorts zijn er in de kast diverse kabel-lasdozen aanwezig voor elektra aangezien ik géén centraaldozen heb toegepast (vrijwel overal worden kabels gebruikt ipv van VD draad)
Geen Architect die dit kan bedenken...

[Voor 9% gewijzigd door natural colour op 25-02-2023 19:54]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• twain4me
natural colour schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Wat ik in mijn huis heb laten maken is een brede (120cm) 'kast' naast de gebruikelijke meterkast met daarin de internet apparaten, beveiliging, de (geplande) waterontharder met ruimte voor opslag van zout, een vrij kleine (30L) elektrische boiler voor de keuken, de WTW ventilatie kanalen, de PV omvormer en ook 4 afsluiters voor de waterleiding (boven, beneden, garage en tappunt in de tuin zijn apart af te sluiten).
Vanuit deze kast is er een schacht naar de verdieping en zolder en een ruime doorvoer buis naar de kruipruimte.
ik kan het wel bedenken hoor maar uiteindelijk bepaal ik niet wat er wordt gebouwd ;)

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-03 22:32
@natural colour
Heb je alle leidingen naar die kast laten uitkomen? Van alle kamers in het huis?

Dan neem ik aan dat je ook volledige lichtsturing met domotica hebt?

Ben benieuwd hoe het er uitziet.

• Conrado
natural colour schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:50:
..... aangezien ik géén centraaldozen heb toegepast (vrijwel overal worden kabels gebruikt ipv van VD draad)
Jawel hoor :)

De vraag is simpelweg hoeveel zorg architect én installateurs aan de bouw mogen besteden. Veel opdrachtgevers hebben geen flauw benul en gaan bij alles vooral op de prijs zitten. Dan krijg je dus centraaldozen en flexpijpen. Je komt op YouTube genoeg filmpjes van villa's tegen waar dat allemaal wèl goed gedaan is.
Ook ik bouw zonder centraaldozen, maar dat kost veel planning, zorg en een gedetailleerde uitwerking.

• Conrado
Rob-T6 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:08:
@natural colour
Heb je alle leidingen naar die kast laten uitkomen? Van alle kamers in het huis?

Ik doe dat met meerdere verdelers per etage. Alles wordt via KNX en DALI aangestuurd. Mijn meterkast zit in de buurt van de vide, wat veel pijpen naar één plek onmogelijk maakt.

• FrankSpin
  • Laatst online: 21:00
Werd niet echt vrolijk van wat ik zag op de bouw

Hoe gaan ze dit nog fatsoenlijk luchtdicht afwerken?

Niet goed gemeten, komt niet goed uit met de ventilatiekanalen en afvoer

Afvoer wastafel komt halverwege badkamer uit?

Kalkzandsteen direct op ventilatiekanalen?

• natural colour
Rob-T6 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:08:
@natural colour

Op de foto zie je gele isolatie blokken die met dubbele buizen van 60 en 50mm diameter met andere blokken met elkaar zijn verbonden, in elke hoek van de begane grond zit er één, ze zijn om de 230 volt en zwakstroom kabels doorheen te leggen, deze buizen beginnen bij de eerder genoemde technische kast en komen daar ook weer terug.
Nadat de afwerkvloer was aangebracht kon ik de isolatie eruit halen en heb ik elke 'put' afgewerkt met een deksel gemaakt van het zelfde materiaal als de vloerbedekking (click-PVC)
In deze putten komen ook de 5/8" elektra-buizen van de stopcontacten, internet, CAI, zonwering enz. op uit, tevens komen mantelbuizen vanuit de tuin, garage, mogelijke oplaadpunt enz. hier op uit.
230 volt kabels worden eventueel in zo'n put met kleine kabeldozen op elkaar aangesloten.
Op de verdieping heb ik dit systeem niet.
Smarthome zou zó kunnen maar doe ik niet, alles is (bijna) ouderwets analoog.

Mijn dagelijks werk is het aanleggen van elektra en in mijn woning uit 2021 zijn alle installatie's dan ook -soms met hulp- door mij aangelegd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-03 16:18
FabianGTI schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:10:
[...]
20 a 30 duizend voor de opties vind ik persoonlijk nog best meevallen, had eigenlijk erger verwacht.

Kan je anders aangeven wat sommige opties kosten? Volgens mij ben je de meest recente Groothuisbouw eigenaar in dit topic. :)
Wij wonen er inmiddels al weer anderhalf jaar en mijn optielijst komt uit 2020. Prijzen kunnen dus inmiddels alweer verdubbeld zijn.

Standaar krijg je in elke ruimte al aansluitingen. De plaatsing mag je zelf bepalen, maar het is volgens mij slim om wat meer te nemen. Dat tikt wel aan natuurlijk.

Elja

Photofacts; weblog over fotografie..

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Eerst maar even een korte introductie. Ik lees al een hele tijd mee op Tweakers maar nooit echt actief geweest met het posten. Echter hebben wij sinds 2 weken een optie op een kavel gekregen dus zal mijn ervaringen de komende tijd ook eens delen. Viel overigens nog wel 'tegen'. Er waren dusdanig veel inschrijvingen dat er alsnog een loting heeft moeten plaatsvinden. Hoe dan ook, ben maar eens begonnen met dit topic vanaf het begin weer door te nemen om zo alvast wat aandachtspunten, tips en tricks tot me te nemen.

Ook alvast een inhoudelijke vraag, ben benieuwd naar jullie ervaring en wellicht heeft iemand zelf ook nog wat aan onze ervaring.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Conrado
De offerte is op zich netjes, dat is een gemiddeld tarief. Het kan overigens veel goedkoper, zonder dat je ontwerp daaronder lijdt.
Belangrijk is dat je een klik hebt. Het moet jullie ontwerp worden, niet zijn creatie. Check ook hoe ‘ie bij de gemeente/welstand bekend staat. Heeft ‘ie al meerdere ontwerpen daar gemaakt? Zorg verder dat ontwerp, technische tekeningen én constructie bij één partij zit. Dan is het oplossen van problemen ‘hun’ zaak.

Bouwbegeleiding etc geloof ik niet zo in. Als de tekeningen goed uitgewerkt zijn, daar schort ‘t nog wel eens aan, weet een aannemer wel hoe ‘t moet.

• Deleon78
De prijs klinkt mij ook niet gek in de oren. Bouwbegeleiding hadden wij weinig aan, maar dat was vooral omdat de architect relatief ver weg zat en daardoor nauwelijks langs kwam. Onze aannemer heeft meer zinnige input geleverd 😇

• FrankSpin
Bestektekeningen.
Aanvraag van de vergunning en overleg met de gemente.
Constructieberekeningen.
BENG berekeningen.
Daglichtberekeningen.
Ventilatieberekeningen.
Oppervlakteberekeningen.
Sonderingen.

Hier waren wij 9000 incl btw voor kwijt.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@FrankSpin inclusief sonderingen? Dat is wel een erg nette prijs. Ik vind de prijs niet gek - zou vooral goed de deliverables en inderdaad de punten van hierboven in mee nemen - is het compleet of moet je zelf nog zaken apart regelen? Laat hem desnoods opschrijven wat hij nog van jou verwacht.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FrankSpin schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand hierboven zegt dat bouwbegeleiding niet nodig is, maar dit is dus precies waar je het wel voor nodig hebt. Een onafhankelijke partij die deze dingen even aan je aannemer verteld en een goede oplossing eist.
En eigenlijk een controle had moeten doen voordat de beton er in ging.

@Delium86 In welke regio zit je? Ik vind het wel erg duur.

[Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2023 10:04]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:45:
Zorg verder dat ontwerp, technische tekeningen én constructie bij één partij zit. Dan is het oplossen van problemen ‘hun’ zaak.

Bouwbegeleiding etc geloof ik niet zo in. Als de tekeningen goed uitgewerkt zijn, daar schort ‘t nog wel eens aan, weet een aannemer wel hoe ‘t moet.
Als je spreekt over technische tekeningen heb je het over werktekeningen? Want dat lijkt er bij @Delium86 niet in te zitten?

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Als je spreekt over technische tekeningen heb je het over werktekeningen? Want dat lijkt er bij @Delium86 niet in te zitten?
Bij Delium zit er nog geen eens TO tekeningen bij om naar een aannemer te sturen voor een offerte.
Zijn offerte stopt na de bouwaanvraag.

ps. TO is de grote bouwkundige stap waar alles in detail uitgewerkt wordt.

[Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2023 10:21]

• D-e-n
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Iemand hierboven zegt dat bouwbegeleiding niet nodig is, maar dit is dus precies waar je het wel voor nodig hebt. Een onafhankelijke partij die deze dingen even aan je aannemer verteld en een goede oplossing eist.
Ik snap wel wat @Conrado bedoelt. Bij een goede aannemer zou het niet nodig moeten zijn. Een goede aannemer blinkt uit in goede werkvoorbereiding en voorkomt dit soort fouten.

Wanneer bouwbegeleiding sowieso nodig is wanneer je zelf deels voor aannemer wilt gaan spelen, wanneer je bijvoorbeeld zelf een afzonderlijke aannemer voor de fundering en de bovenbouw wilt gaan aansturen. Dan ga je als leek nat want dat aansturen is een vak.

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik snap wel wat @Conrado bedoelt. Bij een goede aannemer zou het niet nodig moeten zijn. Een goede aannemer blinkt uit in goede werkvoorbereiding en voorkomt dit soort fouten.

Wanneer bouwbegeleiding sowieso nodig is wanneer je zelf deels voor aannemer wilt gaan spelen, wanneer je bijvoorbeeld zelf een afzonderlijke aannemer voor de fundering en de bovenbouw wilt gaan aansturen. Dan ga je als leek nat want dat aansturen is een vak.
Dan heb je als bouwbegeleider gewoon wat minder werk, maar ik zou het werk van elke aannemer altijd laten controleren. Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn en dan heb je wel iemand zonder financiële relatie met het gebouwde die een oordeel geeft.

• D-e-n
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:02:
[...]

Bij Delium zit er nog geen eens TO tekeningen bij om naar een aannemer te sturen voor een offerte.
Goed punt om er op te letten wat je krijgt. Die fases kunnen erg verwarrend zijn voor een leek. Zelfs voor mij zijn ze verwarrend en dan werk ik nog bij een constructeur. Maar wij hebben veel minder onderscheid in fases.

Over de bouwbegeleiding: op een bedrag van tonnen wat je voor een huis uitgeeft kan een relatief kleine uitgave hiervoor zeker een nuttige uitgaaf zijn. In het algemeen vind ik het sowieso raar als opdrachtgevers krenterig zijn bij dit soort werkzaamheden. Dan geeft iemand een miljoen uit en doet hij moeilijk over twee extra sonderingen :)

[Voor 26% gewijzigd door D-e-n op 26-02-2023 10:21]

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Dan heb je als bouwbegeleider gewoon wat minder werk, maar ik zou het werk van elke aannemer altijd laten controleren. Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn en dan heb je wel iemand zonder financiële relatie met het gebouwde die een oordeel geeft.
Als ik zie hoeveel uur ik per week bezig met bouwbesprekingen en om tekeningen te controleren etc dan loopt dit echt flink op. Ik doe het allemaal zelf omdat ik zelf ook de architect speel en ben stiekem toch wel heel veel tegen gekomen wat achteraf niet meer was aan te passen. Het hangt ook wel erg af van het type huis, een standaard huis heeft minder begeleiding nodig, ga je wat exotisch dan kom je gewoon veel meer tegen.

@Delium86 Je geeft aan uit te gaan van 800euro/m3. Waar heb je dit op gebaseerd en wat zit er allemaal in dat bedrag? Als daar ook afwerkingen/keuken/badkamer etc inzit denk ik dat je wat te laag zit. Met een grondprijs van 250k zit je op een huis van 900k, dan verwacht ik ook niet de meest goedkope opties qua keuken en badkamer en dan loopt de prijs toch wel op.

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

• Ernemmer
  • Niet online
FreezingPixels schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Als ik zie hoeveel uur ik per week bezig met bouwbesprekingen en om tekeningen te controleren etc dan loopt dit echt flink op. Ik doe het allemaal zelf omdat ik zelf ook de architect speel en ben stiekem toch wel heel veel tegen gekomen wat achteraf niet meer was aan te passen. Het hangt ook wel erg af van het type huis, een standaard huis heeft minder begeleiding nodig, ga je wat exotisch dan kom je gewoon veel meer tegen.

@Delium86 Je geeft aan uit te gaan van 800euro/m3. Waar heb je dit op gebaseerd en wat zit er allemaal in dat bedrag? Als daar ook afwerkingen/keuken/badkamer etc inzit denk ik dat je wat te laag zit. Met een grondprijs van 250k zit je op een huis van 900k, dan verwacht ik ook niet de meest goedkope opties qua keuken en badkamer en dan loopt de prijs toch wel op.
Mij kost het ongeveer 40-60 uur (excl. reistijd) voor een huis wat ik zelf getekend heb, ik vind dat op een huis van +- 750k wel meevallen.

• twain4me
Delium86 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:30:
Eerst maar even een korte introductie. Ik lees al een hele tijd mee op Tweakers maar nooit echt actief geweest met het posten. Echter hebben wij sinds 2 weken een optie op een kavel gekregen dus zal mijn ervaringen de komende tijd ook eens delen. Viel overigens nog wel 'tegen'. Er waren dusdanig veel inschrijvingen dat er alsnog een loting heeft moeten plaatsvinden. Hoe dan ook, ben maar eens begonnen met dit topic vanaf het begin weer door te nemen om zo alvast wat aandachtspunten, tips en tricks tot me te nemen.

Ook alvast een inhoudelijke vraag, ben benieuwd naar jullie ervaring en wellicht heeft iemand zelf ook nog wat aan onze ervaring.

***members only***
De typische jaren dertig elementen zijn arbeitsintensief en dat is in tegenstelling tot de orginele jaren 30 nu heel erg duur. dus de afdakjes, erkers, baksteen- en houtdetails worden vaak weg bezuinigd en dan blijven (even overdreven) alleen de rode bakstenen en de grote witte dakgoten over. Ik zou eens bij de catalogus bouwers kijken. en eventueel 1 van hun huizen wat aanpassen. juist omdat jaren 30 al jaren in de mode is hebben ze best wel wat leuke huisjes. (en dat zegt een architect :+ ) als je toch een architect wil, zoek er dan 1 die de jaren 30 stijl nog leuk vind om te doen, de meeste die ik ken zijn er wel een beetje klaar mee.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07
[...]

Precies, en omdat we hebben gebouwd op afstand (1100 kilometer verder weg) waren we dus erg afhankelijk van de bouwer, onze bouwbegeleider en buren die dagelijks foto's maakte van de bouw.

Onze eerste onafhankelijke bouwbegeleider was een watje. Hij kwam alleen na werktijd op de bouw en sprak de bouwers niet aan op de fouten. Hij stuurde alleen een whatsappje of een sms-je. Dat schiet natuurlijk niet echt op.

De tweede kwam wekelijks op gemeld en ongemeld op de bouw, was ook een factor 2 duurder, maar veegde de vloer aan. Van iedere fout werd een protocol gemaakt en pas nadat alle fouten in een bepaalde periode in overeenstemming met bouwplan waren opgelost. Werd de termijn factuur vrijgegeven.

Enkele zaken waren door de vorige begeleider niet meer op te lossen. Zoals het huis dat 20 cm te breed is . (bij de kelder is een verkeerde tekening geleverd aan de prefab bouwer, en zo'n fout herstel je niet meer) Alleen kregen we wel een factuur voor alle extra materialen en uren voor stucwerk, tegelwerk en de vloeren.

De deuropeningen die te smal waren (bijna al onze binnendeuren zijn 100 cm i.v.m. rolstoelvriendelijk gebruik. Zijn wel aangepast. Deze fout werd echter 1 dag voordat de dekvloer gestort zou worden ontdekt. De overuren (ze zijn tot 1 's nachts bezig geweest om alle openingen aan te passen) kreeg ik als meerwerk factuur.

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Fedde schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:43:
@FrankSpin inclusief sonderingen? Dat is wel een erg nette prijs. Ik vind de prijs niet gek - zou vooral goed de deliverables en inderdaad de punten van hierboven in mee nemen - is het compleet of moet je zelf nog zaken apart regelen? Laat hem desnoods opschrijven wat hij nog van jou verwacht.
In de offerte zelf is nadere duiding gegeven van wat er per fase geleverd gaat worden. Behoudens de sonderingen staat één en ander opgenomen. Maar was er ook al vanuit gegaan dat de sonderingen separaat geregeld moesten worden.

Ik ga inderdaad nog wel even na wat er verder nog vanuit ons moet komen. Goed idee om dit ook te laten betrekken in de offerte. Dan staat het ook maar gewoon zwart op wit.
Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:59:
[...]

@Delium86 In welke regio zit je? Ik vind het wel erg duur.
We gaan bouwen in Nijmegen.
[...]

Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:02:
[...]

ps. TO is de grote bouwkundige stap waar alles in detail uitgewerkt wordt.
Klopt, dat is in deze offerte de volgende fase. Op basis van het definitieve ontwerp komt het technisch ontwerp en het bestek. Dat zou dan weer de basis moeten zijn om het traject met één of meerdere aannemers in te gaan. Gezien de omvang van de beschreven werkzaamheden ben ik daarom ook wel erg benieuwd naar de bandbreedte vanuit de architect. Begrijp uiteraard dat één en ander te maken zal hebben met keuzes die we in het traject maken maar een indicatie is toch wel prettig. Voor mijn gevoel, als leek, zit hier veel werk in om alles tot in detail uit te werken.
D-e-n schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Over de bouwbegeleiding: op een bedrag van tonnen wat je voor een huis uitgeeft kan een relatief kleine uitgave hiervoor zeker een nuttige uitgaaf zijn. In het algemeen vind ik het sowieso raar als opdrachtgevers krenterig zijn bij dit soort werkzaamheden. Dan geeft iemand een miljoen uit en doet hij moeilijk over twee extra sonderingen :)
Vooralsnog koersen wij er ook op om in te zetten op bouwbegeleiding. Ik ga er vanuit dat iemand met zijn expertise op dat gebied toch net wat meer ziet en gedaan krijgt als ik. We gaan t.z.t. wel nog even kijken of we dat via/met de architect willen regelen of juist niet. Maar eerst maar eens komen tot een ontwerp ;)
[...]

Is op basis van de opgaaf van de architect. We gaan er overigens in onze eigen, op dit moment nog wel ruwe, calculatie vanuit dat we 650k hebben voor het huis exclusief de badkamer/keuken/vloeren ed.
twain4me schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:48:
[...]

De typische jaren dertig elementen zijn arbeitsintensief en dat is in tegenstelling tot de orginele jaren 30 nu heel erg duur. dus de afdakjes erkers en baksteen en houtdetails worden vaak weg bezuinigd en dan blijven (even overdreven) alleen de rode bakstenen en de grote witte dakgoten over. Ik zou eens bij de catalogus bouwers kijken. en eventueel 1 van hun huizen wat aanpassen. juist omdat jaren 30 al jaren in de mode is hebben ze best wel wat leuke huisjes. (en dat zegt een architect :+ ) als je toch een architect wil, zoek er dan 1 die de jaren 30 stijl nog leuk vind om te doen, de meeste die ik ken zijn er wel een beetje klaar mee.
In de stukken vanuit de gemeente is volgens mij best strikt beschreven waaraan we moeten voldoen in het kader van de jaren 30 stijl. Denk aan zaken als schildkap, verplichting om minimaal aan 1 zijde een verbijzondering toe te passen (bv erker, uitbouw of samengestelde kapvorm) en natuurlijk de verplichte dakgoten haha :+

Ik wil gelet op de voorschriften toch wel graag kijken of we er onze eigen draai aan kunnen geven en een beetje kunnen afwijken van de 'standaard' met alleen de grote overstek en de rode bakstenen. Verder hebben we een kavel waarbij het bouwvlak aan de ene kant een maximum goot- en bouwhoogte heeft van 6/10 meter en aan de andere kant 7/12. Zou daar ook wel optimaal gebruik van willen maken of in ieder geval geen 'last' van willen hebben. Maar inderdaad wel belangrijk dat we een architect vinden die hier zelf ook zin in heeft. Vertrouw daarbij vooralsnog maar even op mijn onderbuikgevoel als we iemand spreken.

Zal mij er in ieder geval de komende dagen nog eens wat extra in verdiepen, wellicht heb ik de catalogus bouwers te snel afgeschreven in het voortraject.

• Conrado
FrankSpin schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:41:
Hier waren wij 9000 incl btw voor kwijt.
Ik ook zo'n beetje, maar heb ook offertes van 20K gehad. Uiteindelijk voor dit gekozen omdat ik met deze architect al gebouwd heb.

• Conrado
Als je spreekt over technische tekeningen heb je het over werktekeningen?
Ja, ik bouw zonder aannemer met ZZPérs en heb dus goede tekeningen nodig. Toen ik de set had, heb ik op basis daarvan m'n huis in 3D nagebouwd in SketchUp. Dan weet je precies of al je maten e.d. hebt en of het klopt.
Naast de werkset is ook het CAD-model belangrijk want installaties, beeldplaat en dak gaan volledig via CAD.

• D-e-n
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Ja, ik bouw zonder aannemer met ZZPérs en heb dus goede tekeningen nodig. Toen ik de set had, heb ik op basis daarvan m'n huis in 3D nagebouwd in SketchUp. Dan weet je precies of al je maten e.d. hebt en of het klopt.
Naast de werkset is ook het CAD-model belangrijk want installaties, beeldplaat en dak gaan volledig via CAD.
Ik werk bij een constructeur dus ik weet hoe het het beste werkt ;) Maar in de praktijk zie je vaak dat de technische uitwerking er bij de architect uit wordt bezuinigd en bij de aannemer wordt gelaten. En als de aannemer dan niet zo secuur werkt dan weet je als één van de partijen zijnde (constructeur in dit geval) vaak totaal niet waar je aan toe bent.

Nu weet jij zo te zien waar je over praat want je weet wat je nodig hebt en wanneer. Maar sommige zelfbouwers zijn ook een kwelling voor ons. Nul ervaring en/of overzicht en vervolgens worden wij dan bestookt met vragen die normaal gesproken de werkvoorbereider oplost. Dan raad ik dus bouwbegeleiding aan.

Ps.
Vaak gaat uitwisseling ook 3D via IFC tegenwoordig.

• Conrado
D-e-n schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:44:
En dan weet je als één van de partijen zijnde (constructeur in dit geval) vaak totaal niet waar je aan toe bent.
Eens! Grote uitdaging blijft op tijdens de ontwerpfase de technisch tekenaars én de constructeur onderling op de hoogte te houden.

p.s.
Een AutoCAD-licentie is als zelfbouwer nog te doen, BIM-software niet :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
D-e-n schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Ik werk bij een constructeur dus ik weet hoe het het beste werkt ;) Maar in de praktijk zie je vaak dat de technische uitwerking er bij de architect uit wordt bezuinigd en bij de aannemer wordt gelaten. En dan weet je als één van de partijen zijnde (constructeur in dit geval) vaak totaal niet waar je aan toe bent.

Nu weet jij zo te zien waar je over praat want je weet wat je nodig hebt en wanneer. Maar sommige zelfbouwers zijn ook een kwelling voor ons. Nul ervaring of overzicht en vervolgens worden wij dan bestookt met vragen die normaal gesproken de werkvoorbereider oplost. Dan raad ik dus bouwbegeleiding aan.

Ps.
Vaak gaat uitwisseling ook 3D via IFC tegenwoordig.
Anders wordt het ook een zooitje.
Ooit een project gehad waar ik zat als werkvoorbereider voor de elektra. Maar de aannemer had de helft van de installaties die andere onderaannemers gingen bouwen niet op de tekening staan. En voor ik het weet heeft iemand allemaal PVC pijp voor de afvoer dwars door mijn kabel traject gelegd.

TheS4ndm4n#1919

• D-e-n
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:55:
[...]
p.s.
Een AutoCAD-licentie is als zelfbouwer nog te doen, BIM-software niet :)

Om modellen te bekijken en tegelijk in te laden (zodat je kunt vergelijken) zou je nog Solibri kunnen gebruiken maar de goedkoopste licentie daarvoor is ook al bijna 1300 euro per jaar. Er is een gratis versie (die gebruiken wij ook) maar dan kun je maar één model tegelijk bekijken.
Voordeel van Autocad (light) is natuurlijk dat je zelf dingen kunt toevoegen aan een tekening zoals sparingen of leidingverloop. Wij modelleren alle nieuwbouw 3D maar voor leveranciers leveren we meestal ook nog gewoon Autocad bestanden aan. Ik heb meegemaakt dat zelfs in een project waarbij iedereen 3D moest werken de werkvoorbereider van de aannemer me uiteindelijk vroeg om Autocad bestanden van alle wanden want die sparingen kreeg hij 3D gewoon niet goed in beeld (en daar werd hij dus niet blij van...)

[Voor 33% gewijzigd door D-e-n op 26-02-2023 13:14]

• Conrado
Sondering is rond de € 800. Ik raad eigenlijk iedereen aan dat zelf vooraf te laten uitvoeren, dan weet je bij de aannemer/bouwer ook direct hoe ‘t met de fundering ervoor staat.

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-03 09:15
FrankSpin schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je er nu nog bij kan dan kun je isolatiemateriaal erin stoppen.
Ik had hetzelfde probleem, specifiek in bestek afgesproken dat kanalen dicht gezet zouden worden, aannemer heeft het vertikt en VEH heeft met een controle tijdens de bouw er ook niets over gemeld terwijl ik het wel aangekaart had. Welkom bij de bouw

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 22:07
wij hebben momenteel een optie op een stuk grond waar we graag onze droom woning neer willen zetten.

Ons budget is maximaal 560K, Maar natuurlijk blijven wij hier liever onder. De grond gaat is 150K kosten waardoor 410K overblijft voor de woning. We hebben al veel rond gekeken op internet en wij worden wel warm van Groothuisbouw. Daar zouden we dan voor de GL4 woning willen gaan en het afwerken, (tegelen, Keuken plaatsen etc.) doe ik allemaal zelf. Totaal komen we dan uit op +/- €360K.

Maar ze hebben ook de Casco optie; dit scheelt bijna 100K. Aangezien ikzelf behoorlijk handig ben lijkt me dit een interessante optie. Echter kan ik nergens een duidelijke specificatie vinden wat Casco precies inhoud. Heeft iemand daar ervaring mee?

We hebben een afspraak gemaakt bij groothuisbouw maar dat is pas achter een maand. De mevrouw aan de telefoon kon me hier ook geen inhoudelijk antwoord op geven.

• Tijgerhaai
Fedde schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:43:
wij waren 1150,0 incl btw kwijt voor de sondering inclusief funderingsadvies.

De andere zaken via architect die door aannemer was ingeschakeld, kosten 6.500 incl btw.
Maar verwacht dan geen topkwaliteit. Helaas door schade en schande ook achter gekomen.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
jan011 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:35:
wij hebben momenteel een optie op een stuk grond waar we graag onze droom woning neer willen zetten.

Ons budget is maximaal 560K, Maar natuurlijk blijven wij hier liever onder. De grond gaat is 150K kosten waardoor 410K overblijft voor de woning. We hebben al veel rond gekeken op internet en wij worden wel warm van Groothuisbouw. Daar zouden we dan voor de GL4 woning willen gaan en het afwerken, (tegelen, Keuken plaatsen etc.) doe ik allemaal zelf. Totaal komen we dan uit op +/- €360K.

Maar ze hebben ook de Casco optie; dit scheelt bijna 100K. Aangezien ikzelf behoorlijk handig ben lijkt me dit een interessante optie. Echter kan ik nergens een duidelijke specificatie vinden wat Casco precies inhoud. Heeft iemand daar ervaring mee?

We hebben een afspraak gemaakt bij groothuisbouw maar dat is pas achter een maand. De mevrouw aan de telefoon kon me hier ook geen inhoudelijk antwoord op geven.
Deze gezien? https://www.groothuisbouw.nl/blog/casco-bouw. Is nog niet alomvattend maar wel verduidelijkend.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:11

Download even hun boek, daar staat veel beschreven. ;)
Dit boek krijg je ook als je er bent geweest, maar digitaal al in te zien (jah, je moet je mail achterlaten, doen ze trouwens helemaal niets mee).

EDIT: Volgens mij zijn ze als demohuis ook een GL4 aan het bouwen, deze komt tussen hun GH1 en GH2 te staan, misschien eens kijken? :)

[Voor 5% gewijzigd door FabianGTI op 27-02-2023 13:42]

• jan011
Fedde schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Deze gezien? https://www.groothuisbouw.nl/blog/casco-bouw. Is nog niet alomvattend maar wel verduidelijkend.
FabianGTI schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Download even hun boek, daar staat veel beschreven. ;)
Dit boek krijg je ook als je er bent geweest, maar digitaal al in te zien (jah, je moet je mail achterlaten, doen ze trouwens helemaal niets mee).

EDIT: Volgens mij zijn ze als demohuis ook een GL4 aan het bouwen, deze komt tussen hun GH1 en GH2 te staan, misschien eens kijken? :)
Beiden heb ik al gezien, maar er staat niet echt veel meer in het boek dan op hun website.
Want als alleen maar de buitenmuren staan met een dak erop, dan zegt mijn onderbuik gevoel dat Casco niet heel veel gaat schelen.

• Tijgerhaai

100K voor afbouw ben je snel kwijt als je het zelf doet.
Hangt gewoon af wat je afspreekt wat aannemer wel doet.
rioleringswerkzaamheden, waterleidingen, verwarming (oa.a vloerverwarming) cement dekvloer, elektra aanleggen, vloerafwerking aanleggen.
aan onze installateur was ik al bijna 100K kwijt, maar dat kwam door zonnepanelen (10K), en dure bodemwarmtepomp (25K)

• Ernemmer
  • Niet online
Hier is het verschil wel goed te zien

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
Conrado schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:30:
[...]
Sondering is rond de € 800. Ik raad eigenlijk iedereen aan dat zelf vooraf te laten uitvoeren, dan weet je bij de aannemer/bouwer ook direct hoe ‘t met de fundering ervoor staat.
Die zijn al nodig voor de berekening van de funderingen. Iedere constructeur zal er naar vragen. Zonder de berekeningen komt je woning niet door de bouwvergunningsprocedure. Door wie het gedaan wordt of geregeld wordt maakt niet zoveel uit. Een sondering wordt namelijk altijd volgens standaard protocollen en normen uitgevoerd. Voor het afvoeren van grond van de bouwplaats zal je mogelijk ook een bodemrapportage of AP04-keuring moeten hebben. Dat mag dan de aannemer regelen. Al blijf je als "eigenaar" wel verantwoordelijk.

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:01
Ik heb even jullie advies nodig.

Wij gaan een huis bouwen en wij willen donkere kozijnen. Nu hebben wij donker voorgegronde kozijnen besteld.

Nu zijn er witte kozijnen geleverd. Nu heeft de aannemer met de fabriek gebeld en die geven aan dat het niet uitmaakt omdat je de kozijnen toch nog 2x moet lakken. Dus of je nu witte of donker voorgegronde kozijnen hebt, het maakt niet uit.

Klopt het dat het niet uitmaakt? Of probeert de fabrikant er makkelijk vanaf te komen?

Alvast bedankt voor het meedenken

• FrankSpin
Jeroenon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:08:
Ik heb even jullie advies nodig.

Wij gaan een huis bouwen en wij willen donkere kozijnen. Nu hebben wij donker voorgegronde kozijnen besteld.

Nu zijn er witte kozijnen geleverd. Nu heeft de aannemer met de fabriek gebeld en die geven aan dat het niet uitmaakt omdat je de kozijnen toch nog 2x moet lakken. Dus of je nu witte of donker voorgegronde kozijnen hebt, het maakt niet uit.

Klopt het dat het niet uitmaakt? Of probeert de fabrikant er makkelijk vanaf te komen?

Alvast bedankt voor het meedenken
Het maakt niet zoveel uit wat de fabrikant zegt. Als jij donkere gegronde kozijnen wilt, dan is dat toch vrij duidelijk? Als de fabrikant het niet kan/wil leveren, gewoon een andere partij zoeken.

• jan011
Ikzelf vind het meer zeer beperkt, zo spreken ze bij afbouw over geisoleerde vloeren daken en gevelsen. Tevens wordt er expleciet gesproken over een verdiepingsvloer.

ik denk dat we het gesprek moeten afwachten. Hopelijk kunnen we dingen wegstrepen bij een afbouw woning die ik graag zelf wil gaan doen :)

• Aurum
jan011 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:51:
[...]

[...]

Beiden heb ik al gezien, maar er staat niet echt veel meer in het boek dan op hun website.
Want als alleen maar de buitenmuren staan met een dak erop, dan zegt mijn onderbuik gevoel dat Casco niet heel veel gaat schelen.
Als je echt voor casco wilt gaan is een catalogusbouwer niet de meest gunstigste bouwer voor je. Hun verdien model zit hem net als in projectbouw in alle extra zaken die je bij ze afneemt. Wij zijn toen wij aan het orienteren waren ook bij verschillende catalogusbouwers geweest (selekthuis, postma, desaunios) en die hadden een redelijk hoge prijs voor het casco versus afbouw ( afbouw voor 50k as if :+ ).

Uiteindelijk in zee gegaan met een lokale aannemer die wel echt ruim 150k rekende voor de afbouw en waardoor het casco dus ver onder de bedragen lag van bijvoorbeeld een selekthuis.

Wij hebben uiteindelijk bijna alles zelf uitgevoerd en dit heeft ons 176k gekost maar dit is inclusief:
Warmtepomp: 15k
Zonnepanelen uitgebreid: 10k

En keuken, badkamer, toilet, vloer, gordijnen, maatwerk kasten, latex en oprit/schutting wat uiteindelijk 73k was.

Dus om en nabij de 100k voor de afwerking sleutelklaar zoals een catalogusbouwer dat zou aangeven. En dat waren materiaal prijzen van 2 jaar geleden. Dus misschien ook niet heel reeel meer op het moment.

Ik ben samen met mijn partner 7 maanden bezig geweest met de afbouw voordat het binnen woonklaar was, en zijn nu nog ieder weekend bezig met zaken afmaken.

• Jeroenon
FrankSpin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Het maakt niet zoveel uit wat de fabrikant zegt. Als jij donkere gegronde kozijnen wilt, dan is dat toch vrij duidelijk? Als de fabrikant het niet kan/wil leveren, gewoon een andere partij zoeken.
Klopt, maar ze willen en kunnen het wel alleen is het fout gegaan. Hierdoor zijn er witte kozijnen geleverd. Nu geven ze aan dat ze deze niet meer kunnen spuiten vanwege dat de kozijnen in elkaar zitten en er verschillende onderdelen geplaatst zijn.

Daarom dus het verhaal van 2x lakken

[Voor 31% gewijzigd door Jeroenon op 27-02-2023 14:37]

• FrankSpin
@jan011

Inderdaad goed informeren wat je wel en wat je vooral niet krijgt bij caso. Een andere grote cascobouwer, selekthuis, heeft bijvoorbeeld ook casco+. Waarbij casco+ wel een trap wordt geleverd en bij caso niet.

Grofweg kan je ervanuit gaan dat je nog bij caso het volgende moet doen:

- Verwarming
- Ventilate
- Waterleiding
- Riool
- Elektrische installaties
- Aftimmering rondom buiten kozijnen
- Plaatsen van binnendeurkozijnen en afhangen deuren
- Plaatsen van trappen
- Wandafwerking
- Plafondafwerking
- Badkamer
- Keuken
- Vloerafwerking
- Aansluiting nuts
- etc

Maar ook zaken zoals aantonen dat je aan de BENG richtlijnen voldoet. Dossier opbouw, blowertest etc

• FrankSpin
Jeroenon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Klopt, maar ze willen en kunnen het wel alleen is het fout gegaan. Hierdoor zijn er witte kozijnen geleverd. Nu geven ze aan dat ze deze niet meer kunnen spuiten vanwege dat de kozijnen in elkaar zitten en er verschillende onderdelen geplaatst zijn.

Ik zou hier niet direct buigen. Retourneren, korting vragen of laat de fabrikant maar schilder langskomen die ze voor je overschilderd en opschuurt etc.

• jan011
Aurum schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Als je echt voor casco wilt gaan is een catalogusbouwer niet de meest gunstigste bouwer voor je. Hun verdien model zit hem net als in projectbouw in alle extra zaken die je bij ze afneemt. Wij zijn toen wij aan het orienteren waren ook bij verschillende catalogusbouwers geweest (selekthuis, postma, desaunios) en die hadden een redelijk hoge prijs voor het casco versus afbouw ( afbouw voor 50k as if :+ ).

Uiteindelijk in zee gegaan met een lokale aannemer die wel echt ruim 150k rekende voor de afbouw en waardoor het casco dus ver onder de bedragen lag van bijvoorbeeld een selekthuis.

Wij hebben uiteindelijk bijna alles zelf uitgevoerd en dit heeft ons 176k gekost maar dit is inclusief:
Warmtepomp: 15k
Zonnepanelen uitgebreid: 10k

En keuken, badkamer, toilet, vloer, gordijnen, maatwerk kasten, latex en oprit/schutting wat uiteindelijk 73k was.

Dus om en nabij de 100k voor de afwerking sleutelklaar zoals een catalogusbouwer dat zou aangeven. En dat waren materiaal prijzen van 2 jaar geleden. Dus misschien ook niet heel reeel meer op het moment.

Ik ben samen met mijn partner 7 maanden bezig geweest met de afbouw voordat het binnen woonklaar was, en zijn nu nog ieder weekend bezig met zaken afmaken.
Goed dat je dit aanhaald, deze optie waren we uit het oog verloren. Dan komen er wel nog architect kosten bij en constructeurs kosten??
Of zijn hier ook kant en klare opties voor?

• Aurum
jan011 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Goed dat je dit aanhaald, deze optie waren we uit het oog verloren. Dan komen er wel nog architect kosten bij en constructeurs kosten??
Of zijn hier ook kant en klare opties voor?
Wij hadden een aannemer die ook altijd samenwerkte met een architect en regelde ook de constructeur. Die betaal je wel natuurlijk maar zaten allemaal verwerkt in de offerte.

• natural colour
FrankSpin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:37:
@jan011

Inderdaad goed informeren wat je wel en wat je vooral niet krijgt bij caso. Een andere grote cascobouwer, selekthuis, heeft bijvoorbeeld ook casco+. Waarbij casco+ wel een trap wordt geleverd en bij caso niet.

Grofweg kan je ervanuit gaan dat je nog bij caso het volgende moet doen:

- Verwarming
- Ventilate
- Waterleiding
- Riool
- Elektrische installaties
- Aftimmering rondom buiten kozijnen
- Plaatsen van binnendeurkozijnen en afhangen deuren
- Plaatsen van trappen
- Wandafwerking
- Plafondafwerking
- Badkamer
- Keuken
- Vloerafwerking
- Aansluiting nuts
- etc

Maar ook zaken zoals aantonen dat je aan de BENG richtlijnen voldoet. Dossier opbouw, blowertest etc
Met zo'n lange lijst moet je de aannemer wel bij kunnen houden,
het begint al met alle leidingwerk in de kruipruimte; water warm en koud, gescheiden riolering, leidingen voor de warmtepomp.
En hoeveel dagen krijg van de aannemer om dat er in te maken?... mss wordt je net één dag voordat de vloerplaten gelegd worden gebeld met 'dat je het er even in moet maken'

Bij mijn woning was alleen de verdieping casco, gelukkig voor mij was het de tijd van de bouwvak zodat ik in die 3 weken een mooie inhaalslag kon maken.. anders...

• Conrado
RonnieKo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:05:
Die zijn al nodig voor de berekening van de funderingen. Iedere constructeur zal er naar vragen. Zonder de berekeningen komt je woning niet door de bouwvergunningsprocedure. Door wie het gedaan wordt of geregeld wordt maakt niet zoveel uit.
Dat is allemaal zo, maar daar ging 't me niet om :)
Vaak wordt dat aan de aannemer overgelaten, maar dan ben je al door het offertetraject. Fundering is gewoon een noodzakelijk maar ook duur deel van de bouw. dat wil je van te voren helder hebben.

• Aurum
natural colour schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Met zo'n lange lijst moet je de aannemer wel bij kunnen houden,
het begint al met alle leidingwerk in de kruipruimte; water warm en koud, gescheiden riolering, leidingen voor de warmtepomp.
En hoeveel dagen krijg van de aannemer om dat er in te maken?... mss wordt je net één dag voordat de vloerplaten gelegd worden gebeld met 'dat je het er even in moet maken'

Bij mijn woning was alleen de verdieping casco, gelukkig voor mij was het de tijd van de bouwvak zodat ik in die 3 weken een mooie inhaalslag kon maken.. anders...
Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn. Afhankelijk van welke bouwstijl je aanhoudt. Bij ons zijn gewoon ribcassettes geplaatst met voorgeboorde gaten en boven waren kanaalplaten met voorgeboorde uitsparingen voor waterleiding, ventilatie en afvoer. De aannemer heeft het netjes casco kunnen opleveren nog voordat er maar een leiding gereed was.

We hebben wel de afspraak gemaakt dat ze een standleiding zouden regelen omdat deze achter de bakstenen zit.

Voorderest is al het elektrawerk gegaan via het plafond omdat er toch een verlaagd plafond in moest komen, zelfde geld voor de verdieping.

Dus echt je kan gewoon een huis casco opleveren en daarna alles zelf erin maken.

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:07
Jeroenon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Ik zou er niet zo'n punt van maken. Als je ze twee keer gaat lakken en een goede lak gebruikt heeft het zwart zijn geen enkele toegevoegde waarde. Goede lak als in Sigma, Sikkens, Wijzonol of iets dergelijks. Ik weet niet of hetzelfde geldt voor andere merken. Geen ervaring mee.

Ik zou het gebruiken als een soort wisselgeld naar de aannemer. In mijn ervaring zou ik liever een situatie creeeren van geven en nemen als op iedere slak zout leggen. Ik heb exact hetzelfde gehad bij mijn binnendeurkozijnen en die zijn na 2 keer aflakken prachtig RAL 9005 (gitzwart).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jeroenon
JPruissen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Ik zou er niet zo'n punt van maken. Als je ze twee keer gaat lakken en een goede lak gebruikt heeft het zwart zijn geen enkele toegevoegde waarde. Goede lak als in Sigma, Sikkens, Wijzonol of iets dergelijks. Ik weet niet of hetzelfde geldt voor andere merken. Geen ervaring mee.

Ik zou het gebruiken als een soort wisselgeld naar de aannemer. In mijn ervaring zou ik liever een situatie creeeren van geven en nemen als op iedere slak zout leggen. Ik heb exact hetzelfde gehad bij mijn binnendeurkozijnen en die zijn na 2 keer aflakken prachtig RAL 9005 (gitzwart).
Het wordt netjes opgelost. De binnenkozijnen zijn terug naar de spuiter en de buitenkozijnen worden later zwart gegrond door een schilder.

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:59
Rien43 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:34:
Wij gaan tijdelijk in een stacaravan op onze kavel wonen gedurende de bouw van ons huis. Hiervoor hebben wij uiteraard ook internet nodig. Nu heeft T-mobile 4G voor thuis. Echter, naar nu blijkt is op ons nieuwe adres dit niet mogelijk. Ik heb gemerkt dat dit gloednieuwe adres nog veelal niet in de openbare systemen staat. Dit kan de reden zijn dat T-mobile aangeeft dat op het adres 4G voor thuis niet mogelijk is. Een adres dat al langer bestaat dichtbij ons nieuwe adres wordt wel geaccepteerd door T-mobile. T-mobile houdt vol dat 4G voor ons niet mogelijk is.

Nu ben ik aan het kijken naar alternatieven, maar die zijn volgens mij erg beperkt. Enige wat ik kan bedenken is een mifi router met een mobiele unlimited simkaart erin. Echter dan zit ik volgens mij met een maximaal dataverbruik, wat met een mobiel niet erg is, maar als wij ook tv willen kijken via internet wordt het een ander verhaal.

Hebben jullie nog tips / adviezen?
Terugkomend op bovenstaande en jullie reacties;
is het mogelijk om een Mifi router aan te schaffen en hierin een simkaart met een unlimited sim only abonnement te plaatsen? Zoals: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/sim-only.htm (unlimited data)

Of gaat dit niet werken omdat het internetabonnement gekoppeld is aan het nieuwe telefoonnummer dat je erbij krijgt?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Conrado
Rien43 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:09:
is het mogelijk om een Mifi router aan te schaffen en hierin een simkaart met een unlimited sim only abonnement te plaatsen?
Misschien kun je die vraag beter in één van de mobiele data draadjes plaatsen, daar zitten de 'deskundigen', hier de 'bouwers' :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rien43 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Terugkomend op bovenstaande en jullie reacties;
is het mogelijk om een Mifi router aan te schaffen en hierin een simkaart met een unlimited sim only abonnement te plaatsen? Zoals: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/sim-only.htm (unlimited data)

Of gaat dit niet werken omdat het internetabonnement gekoppeld is aan het nieuwe telefoonnummer dat je erbij krijgt?
En je internetaansluiting alvast naar je woonunit laten leggen en daarna laten verleggen naar je huis?

Wij hebben zo glasvezel in de woonunit gehad.

• Bouwertje
Zijn er mensen met een groothuis huis waarbij er een berging naast de woonkamer of keuken zit? Mag ik jullie in een PB wat vragen stellen.

• 4b!er
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-03 14:32
Ik ben bezig met het dak van ons zelfbouwhuis. Wij hebben de binnenmuren staan en daarop de houten draagbalken. Hierop heb ik underlayment geplaatst. We willen nu isoleren met 160mm PIR platen. En daarover komt bitumen dakbedekking. Nou zie ik op internet 99% voorbeelden van die rechte dakopstanden:

Maar ik dacht om gewoon simpel de dakisolatie tegen de muurisolatie aan te leggen met een mastiekhoek:

Waarom zijn de meeste dakopstanden zo breed en recht? Vaak met een verlenging van de binnenmuur met metselwerk of ytong blokken of een houten koof met extra isolatie? Wat is hier het voordeel van? Zie ik iets over het hoofd als ik het op de simpele manier maak?

• Ernemmer
  • Niet online
Die onderste is iets goedkoper en veel makkelijker te maken, ik zou lekker die nemen.
De bovenste wordt vaak gebruikt omdat het iets ''mooier'' is, maar eigenlijk zie je het toch nooit.

• FrankSpin
Correct me if i'm wrong; EPDM heeft voorkeur aan een haakse hoek en dus geen mastiekhoek van 45 graden. Waarschijnlijk is epdm aan populariteit aan het winnen, en zie je daarom meer details met rechte dakrand?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
En bij mastiek wil je geen haakse hoeken.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Raampjes er in :*)

Erg blij met de zwarte spacers in het glas. Door het triple glas is de spacer echt wel fors (5cm dik glas totaal) en op deze manier valt het een stuk minder op ipv het zilver wat je vaak ziet.

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Conrado
Hier gaan we verder met betonstorten voor gevorderden :)

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
FreezingPixels schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:54:
Erg blij met de zwarte spacers in het glas. Door het triple glas is de spacer echt wel fors (5cm dik glas totaal) en op deze manier valt het een stuk minder op ipv het zilver wat je vaak ziet.
[Afbeelding]
Hier ook overal zwarte afstandshouders en inderdaad de tip aan iedereen die dik glas besteld!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:54
walletje-w schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Hier ook overal zwarte afstandshouders en inderdaad de tip aan iedereen die dik glas besteld!
Wel bijzonder dat je hierover na moet denken. Je zou toch verwachten dat zoiets standaard is bij een zwart kozijn…

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:55
FreezingPixels schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:54:
Raampjes er in :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie woning en benieuwd naar het eindresultaat. Een verdiepte negge had hem zeker niet misstaan.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
SquareOne schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:27:
[...]
Wel bijzonder dat je hierover na moet denken. Je zou toch verwachten dat zoiets standaard is bij een zwart kozijn…
Ben ik met je eens maar mijn ervaringen met glasleveranciers/kozijnen leveranciers zijn niet heel goed. Veel zaken dubbel controleren. 1 ruit was bij levering kapot, na 2 weken gebeld om te vragen hoe het er mee stond en of ze niet vergeten waren om de afstandshouders ook zwart te bestellen zoals het origineel. Dat waren ze dus wel vergeten.

Als er 1 partij is die ik hard zou afraden dan is het deze. (ik weet niet of we dat mogen benoemen maar mocht je bij een partij in Almere bestellen stuur me even een DM om te controleren.)
Verkeerde maten, aansluitdetails verkeerd, tochtige glazen schuif pui (niet bij mij gelukkig maar de buren), voordeur met maar een enkele tochtstrip, 3 verschillende kleuren verf, glaslatten die niet berekend zijn op de dikte van het glas en dus voorbij het kozijn komen, levering 4 maanden na afspraak, afstellen van alle scharnieren was niet gedaan, schroefjes ontbraken bij plaatsing. |:(
En dan ook nog vol verbazing "waarom zou je nou zwarte afstandshouders willen?" 8)7 De grootste les hieruit is als er iets van onbegrip is tussen mij en een aannemer dan ga ik op zoek naar een andere partij. Zeker eentje die wel gelijk begrijpt dat je in donkere kozijnen zwarte afstandshouders wilt.

Zo dat was even wat frustratie :X

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
SquareOne schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Ik heb er niet over nagedacht en ook niet naar gevraagd, maar wel zwart geleverd. Kozijnen zijn antraciet.

• twain4me
deejeebv schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Ik heb er niet over nagedacht en ook niet naar gevraagd, maar wel zwart geleverd. Kozijnen zijn antraciet.
Dan zal je geen prijsvechter als leverancier hebben ik zie tegenwoordig ook steeds vaker 4mm/sp/4mm glas (renovatie) omdat het 2 euro goedkoper is per m2 8)7

• Stefke
  • Nu online
deejeebv schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:53:
[...]

De zwarte zijn van kunststof en dat isoleert beter dan de oude aluminium variant, is dus niet een kwestie van alleen maar bijpassend bij donkere kozijnen.

• twain4me
Stefke schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:57:
[...]

De zwarte zijn van kunststof en dat isoleert beter dan de oude aluminium variant, is dus niet een kwestie van alleen maar bijpassend bij donkere kozijnen.
je hebt ze ook nog in veel mooiere kleurtjes :+

http://www.evmglass.com/pictures/cms/warm-edge/warmedge.png

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:42
Conrado schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:03:
Hier gaan we verder met betonstorten voor gevorderden :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gooi je er nog verwarmingslint in, of werk je thuis als het vriest? ;)

• Conrado
B-lex schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:20:
Gooi je er nog verwarmingslint in, of werk je thuis als het vriest? ;)
Gezien de plusjes zijn er nog wat onwetenden hier :)

Ik heb al twintig jaar een huis met een hellingbaan en dat heb je dus helemaal niet nodig. Het beton wordt later nog gecoat, omdat anders na een paar jaar het cement er vanaf regent. Die coating is superstroef.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
Conrado schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Ik heb al twintig jaar een huis met een hellingbaan en dat heb je dus helemaal niet nodig. Het beton wordt later nog gecoat, omdat anders na een paar jaar het cement er vanaf regent. Die coating is superstroef.
Wordt het een hele grote garage? Ik denk altijd bij zo'n hellingbaan dat het zonde is van de ruimte. Op de plek van de helling hadden anders ook 3 auto's kunnen staan. En ik neem aan dat je niet op de helling zelf parkeert.

TheS4ndm4n#1919

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 21:54
Conrado schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Asfalt is toch ook stroef, maar als er een laag sneeuw of ijs op ligt dan is het alsnog glad. Heb zelf geen hellingbaan bij onze woning, maar kan me niet voorstellen dat je bij winterse omstandigheden makkelijk naar boven rijdt.

• Conrado
RocketKoen schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Wordt het een hele grote garage? Ik denk altijd bij zo'n hellingbaan dat het zonde is van de ruimte. Op de plek van de helling hadden anders ook 3 auto's kunnen staan. En ik neem aan dat je niet op de helling zelf parkeert.
De garage wordt een dubbele, hebben we nu ook maar dan achterelkaar. Zie het als een oprit: als je de auto elke dag in de garage zet, gebruik je die verder ook niet. En in de kelder parkeren is ideaal. Je stap altijd droog in, in de winter heerlijk warm en in de zomer lekker koel :)

• Conrado
AJM schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:50:
Asfalt is toch ook stroef, maar als er een laag sneeuw of ijs op ligt dan is het alsnog glad. Heb zelf geen hellingbaan bij onze woning, maar kan me niet voorstellen dat je bij winterse omstandigheden makkelijk naar boven rijdt.
Je tuinpad of de stoep is toch ook niet glad naar een nachtje vorst?
Sneeuw is wat anders, dat veeg je aan de kant of gooit er wat zout op. Niet omdat je auto er niet uitkomt maar terug 'voelt' direct spannend. En tja, hoe vaak sneeuwt het nog?

[Voor 17% gewijzigd door Conrado op 02-03-2023 22:15]

• Stefke
  • Nu online
Vraagje; onze schuur heeft dubbele deuren, die moet ik aan de binnenzijde nog schilderen. Ook moeten de ruiten aan de binnenzijde nog afgekit worden. Aan de buitenzijde reeds geschilderd en gekit.
Moet ik de binnenzijde ook kitten? Je kijkt tegen de glasband aan, maar aangezien die er heel netjes in zit en rondom sluit hoeft dat van mij niet om estetische redenen. Alles is antraciet dus het valt ook niet echt op.

De glaslatten zitten overigens ook aan de binnenzijde (glas van binnenuit geplaatst).

Mocht er van buiten vocht in het kozijn komen dan kan het aan de binnenzijde makkelijker uit het kozijn?

Ik kan prima kitten maar ik vind t wel een kutklusje ;)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FrankSpin
Weer een kleine update. Er is begonnen met lijmen van de etage en de gevelstenen staan inmiddels ook op hun plek.

• natural colour
Conrado schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Je tuinpad of de stoep is toch ook niet glad naar een nachtje vorst?
Sneeuw is wat anders, dat veeg je aan de kant of gooit er wat zout op. Niet omdat je auto er niet uitkomt maar terug 'voelt' direct spannend. En tja, hoe vaak sneeuwt het nog?
Ik had er voor de zekerheid 'even' een verwarming-lusje in geweven, dat zijn de kosten niet.
(gevuld met glycol via een warmtewisselaar en pompje op de vv verdeler aangesloten, dit laatste kan altijd nog wel ).

[Voor 4% gewijzigd door natural colour op 04-03-2023 14:52]

• killer8
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:39
Vraagje vanuit interesse, hoe zit het met het betreden van het bouwterrein bij jullie gedurende de bouw? Zelf vind onze aannemer het prima dat we langskomen, ook hebben we een sleutel van de hekken en deur gekregen zodat we altijd bij het huis kunnen.

Echter gaf onze elektricien aan dat hij het vervelend vond dat we daar rond liepen en dit vaak niet mocht bij bouwprojecten. In mijn beleving geldt dit voornamelijk bij projectbouw(dat is in ieder geval wat ik vaak van bekende hoor die projectmatig bouwen). Wel is de elektricien ook toevallig de enige partij waar elke keer iets niet klopt aan het uitgevoerde werk(komt niet overeen met tekeningen) dus mogelijk heeft dit er iets mee te maken.

Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie zit?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
killer8 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:34:
Vraagje vanuit interesse, hoe zit het met het betreden van het bouwterrein bij jullie gedurende de bouw? Zelf vind onze aannemer het prima dat we langskomen, ook hebben we een sleutel van de hekken en deur gekregen zodat we altijd bij het huis kunnen.

Echter gaf onze elektricien aan dat hij het vervelend vond dat we daar rond liepen en dit vaak niet mocht bij bouwprojecten. In mijn beleving geldt dit voornamelijk bij projectbouw(dat is in ieder geval wat ik vaak van bekende hoor die projectmatig bouwen). Wel is de elektricien ook toevallig de enige partij waar elke keer iets niet klopt aan het uitgevoerde werk(komt niet overeen met tekeningen) dus mogelijk heeft dit er iets mee te maken.

Hier net zo: vrij toegang tot de bouw, code gekregen van het slot etc.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:34
killer8 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:34:

Hier ook vrije toegang tot de bouw, code voor de bouwkeet zodat ik eventueel koffie kan zetten :+ , en een sleutel voor het huis nu de kozijnen geplaatst zijn.
Pagina: 1 ... 251 252 253 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee