Fedde schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:43:
@
FrankSpin inclusief sonderingen? Dat is wel een erg nette prijs. Ik vind de prijs niet gek - zou vooral goed de deliverables en inderdaad de punten van hierboven in mee nemen - is het compleet of moet je zelf nog zaken apart regelen? Laat hem desnoods opschrijven wat hij nog van jou verwacht.
In de offerte zelf is nadere duiding gegeven van wat er per fase geleverd gaat worden. Behoudens de sonderingen staat één en ander opgenomen. Maar was er ook al vanuit gegaan dat de sonderingen separaat geregeld moesten worden.
Ik ga inderdaad nog wel even na wat er verder nog vanuit ons moet komen. Goed idee om dit ook te laten betrekken in de offerte. Dan staat het ook maar gewoon zwart op wit.
We gaan bouwen in Nijmegen.
Ernemmer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:02:
[...]
Bij Delium zit er nog geen eens TO tekeningen bij om naar een aannemer te sturen voor een offerte.
Zijn offerte stopt na de bouwaanvraag.
ps. TO is de grote bouwkundige stap waar alles in detail uitgewerkt wordt.
Klopt, dat is in deze offerte de volgende fase. Op basis van het definitieve ontwerp komt het technisch ontwerp en het bestek. Dat zou dan weer de basis moeten zijn om het traject met één of meerdere aannemers in te gaan. Gezien de omvang van de beschreven werkzaamheden ben ik daarom ook wel erg benieuwd naar de bandbreedte vanuit de architect. Begrijp uiteraard dat één en ander te maken zal hebben met keuzes die we in het traject maken maar een indicatie is toch wel prettig. Voor mijn gevoel, als leek, zit hier veel werk in om alles tot in detail uit te werken.
D-e-n schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:15:
[...]
Over de bouwbegeleiding: op een bedrag van tonnen wat je voor een huis uitgeeft kan een relatief kleine uitgave hiervoor zeker een nuttige uitgaaf zijn. In het algemeen vind ik het sowieso raar als opdrachtgevers krenterig zijn bij dit soort werkzaamheden. Dan geeft iemand een miljoen uit en doet hij moeilijk over twee extra sonderingen

Vooralsnog koersen wij er ook op om in te zetten op bouwbegeleiding. Ik ga er vanuit dat iemand met zijn expertise op dat gebied toch net wat meer ziet en gedaan krijgt als ik. We gaan t.z.t. wel nog even kijken of we dat via/met de architect willen regelen of juist niet. Maar eerst maar eens komen tot een ontwerp

FreezingPixels schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:23:
[...]
@
Delium86 Je geeft aan uit te gaan van 800euro/m3. Waar heb je dit op gebaseerd en wat zit er allemaal in dat bedrag? Als daar ook afwerkingen/keuken/badkamer etc inzit denk ik dat je wat te laag zit. Met een grondprijs van 250k zit je op een huis van 900k, dan verwacht ik ook niet de meest goedkope opties qua keuken en badkamer en dan loopt de prijs toch wel op.
Is op basis van de opgaaf van de architect. We gaan er overigens in onze eigen, op dit moment nog wel ruwe, calculatie vanuit dat we 650k hebben voor het huis exclusief de badkamer/keuken/vloeren ed.
twain4me schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:48:
[...]
De typische jaren dertig elementen zijn arbeitsintensief en dat is in tegenstelling tot de orginele jaren 30 nu heel erg duur. dus de afdakjes erkers en baksteen en houtdetails worden vaak weg bezuinigd en dan blijven (even overdreven) alleen de rode bakstenen en de grote witte dakgoten over. Ik zou eens bij de catalogus bouwers kijken. en eventueel 1 van hun huizen wat aanpassen. juist omdat jaren 30 al jaren in de mode is hebben ze best wel wat leuke huisjes. (en dat zegt een architect

) als je toch een architect wil, zoek er dan 1 die de jaren 30 stijl nog leuk vind om te doen, de meeste die ik ken zijn er wel een beetje klaar mee.
In de stukken vanuit de gemeente is volgens mij best strikt beschreven waaraan we moeten voldoen in het kader van de jaren 30 stijl. Denk aan zaken als schildkap, verplichting om minimaal aan 1 zijde een verbijzondering toe te passen (bv erker, uitbouw of samengestelde kapvorm) en natuurlijk de verplichte dakgoten haha
Ik wil gelet op de voorschriften toch wel graag kijken of we er onze eigen draai aan kunnen geven en een beetje kunnen afwijken van de 'standaard' met alleen de grote overstek en de rode bakstenen. Verder hebben we een kavel waarbij het bouwvlak aan de ene kant een maximum goot- en bouwhoogte heeft van 6/10 meter en aan de andere kant 7/12. Zou daar ook wel optimaal gebruik van willen maken of in ieder geval geen 'last' van willen hebben. Maar inderdaad wel belangrijk dat we een architect vinden die hier zelf ook zin in heeft. Vertrouw daarbij vooralsnog maar even op mijn onderbuikgevoel als we iemand spreken.
Zal mij er in ieder geval de komende dagen nog eens wat extra in verdiepen, wellicht heb ik de catalogus bouwers te snel afgeschreven in het voortraject.