Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-06 19:06
Wij hebben een nieuwbouw gezet met enkele apparatuur op 3x400v + N. In onze straat ligt er echter slechts 3x230v zonder N. Wij maken gebruik van een spaartransformator die 3x230v omvormt naar 3x400v + N waarbij de automaten voor de apparatuur een eigen schakelbord hebben.

De apparaten op 3x400v:

- 3-fasige omvormer
- 3-fasige warmteweerstand in buffervat 500l
- 3-fasige laadpaal Smappee EV-wall 22 kWh

Het probleem zit bij de laadpaal. Voor full electric voertuigen die effectief alle 3 de fasen gebruiken is er een gelijke belasting op alle 3 de fasen en is er niks aan de hand. Onze hybride echter gebruikt slechts 2 fasen waardoor er een asymmetrische belasting ontstaat. L1 en L2 trekken ongeveer 6,5 kW en L3 blijft onbelast. Hierdoor verschuift het nulpunt en loopt de spanning op de onbelaste fase(n) op.

De spaartransformator vervangen door een scheidingstransformator zou het probleem verkleinen volgens dit document:

https://erea.be/blog/sche...or-welke-kies-ik-b56.html

Maar de asymmetrie zou beperkt moeten blijven tot maximaal 15% en ik vrees dat de asymmetrie bij het laden van een hybride over de 15% zou gaan met dus opnieuw een verschuiving van het nulpunt...

Dit is iets wat zich enkel in België kan voordoen (althans niet in Nederland), is er iemand hier die de binnenkomende 3x230v heeft om weten te vormen naar 3x400v + N en daarbij een hybride kan opladen met een laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Heb je bij de netbeheerder gevraagd of je toch een 3x400v + N aansluiting kan krijgen? Duur / lange wachttijd?
- Ik weet niet of er hier veel Belgen op dit forum zitten en wij NL'ers kennen dit systeem niet zoals je al zei.
- Even out-of-the-box denkend: Is het goedkoper om een BEV te kopen die wel op alle 3 de fases laadt?

[ Voor 21% gewijzigd door Juup op 26-02-2023 09:31 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
3x400v kan op onze kosten aangelegd worden, de prijs is 70 euro per lopende meter exclusief BTW en we spreken over een afstand van 350m tot aan de wijkcentrale, afgerond 30.000 euro dus. Vandaar dat dat wel de allerlaatste optie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Kun je niet het vermogen van de hybride wat beperken (via de auto of de laadpaal).
Ik denk als je met 1kW op L1 en L2 laadt het een stuk minder zal zijn.

Andere optie is een 3kW element in je buffervat monteren en deze inschakelen op L3.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
@Jim423 , als er dan niet geladen wordt en ondertussen het verwarmingselement op L3 vermogen zou trekken verschuift het probleem naar de andere fasen.

Initieel was de installatie zo ontworpen zodat het hele bord gevoed zou worden vanaf de transformator. Op een bepaald moment ontstond er door de asymmetrische belasting de situatie dat er 300v op de stopcontacten stond door het verschoven nulpunt.

Daarop is de installatie aangepast naar een afsplitsing waarbij de 400v zijn eigen bord heeft gekregen om de asymmetrie te verhelpen. Dat werkt opzich goed maar bij het laden van een hybride komt het probleem dus terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:27

Bob

Echt een groot probleem is dit normaal niet, half Belgie is aangesloten volgens zonder nul en zonder ook maar een garantie dat huishoudens alle fasen gelijk belasten.

Mijn situatie: 3 fasen zonder N 25A aansluiting. Single phase zonnepanelen om L1-L2, Tesla laadpaal op L1-L2 L2-L3. Rest van de huishoudelijke apparatuur is verdeeld, met zeer wslk wat te veel focus op L1-L2.
In de praktijk wil dit vooral zeggen dat de Tesla 2 fasig laadt, waarbij L2 zwaarder belast wordt dan L1 en L3. Onze wijk is nog steeds niet in brand gevlogen ;)

Wat ik in jou geval had gedaan is apparatuur installeren die kan werken op 230V delta, ipv 400V Y. De scheve belastingen worden dan rechtgetrokken door de rest van de wijk, ipv dat je lokaal alles moet recht trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Bob op 26-02-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

wjmeijer1986 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:21:
[...] In onze straat ligt er echter slechts 3x230v zonder N. [...]
- 3-fasige laadpaal Smappee EV-wall 22 kWh
[...]. Onze hybride echter gebruikt slechts 2 fasen waardoor er een asymmetrische belasting ontstaat. L1 en L2 trekken ongeveer 6,5 kW en L3 blijft onbelast. Hierdoor verschuift het nulpunt en loopt de spanning op de onbelaste fase(n) op.
Hé, hoe krijg je 230volt zonder nul-draad? En als je auto slechts oplaadt op 2 fases, heb je dan niet gewoon de verkeerde laadpaal? Je auto zou je imho op moeten laden met 2 van 3x230 volt aansluitingen?
ook alben ik dan geboren en getogen op de grens met Belgie, het blijft me verbazen... :+

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
@wjmeijer1986 Gelijk maar door naar de thuisaccu, met converter die het wel allemaal snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
wjmeijer1986 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:47:
@Jim423 , als er dan niet geladen wordt en ondertussen het verwarmingselement op L3 vermogen zou trekken verschuift het probleem naar de andere fasen.
Het element moet dan uiteraard tegelijk geschakeld worden met de lader. Via bijvoorbeeld een stroomrelais. Samen met een beperking op het laadvermogen moet dit wel werken. Is het niet mogelijk de wagen met 230V te laden i.p.v. 400V? (enkelfasig).
Bob schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:48:
Echt een groot probleem is dit normaal niet, half Belgie is aangesloten volgens zonder nul en zonder ook maar een garantie dat huishoudens alle fasen gelijk belasten.
Ik ben niet bekend met een Belgisch net maar ik denk niet dat de netbeheerder alsdaar een (ongeregelde) spaartransformator gebruikt voor je wijk. Wat betreft de apparatuur: een Tesla kan bijvoorbeeld terugschakelen van 400V naar 230V tussen de fases maar ik weet niet of deze hybride dat ook kan. Je zou dan beperkt worden tot de granny charger.
Lustucru schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:59:
[...]Hé, hoe krijg je 230volt zonder nul-draad? En als je auto slechts oplaadt op 2 fases, heb je dan niet gewoon de verkeerde laadpaal? Je auto zou je imho op moeten laden met 2 van 3x230 volt aansluitingen?
ook alben ik dan geboren en getogen op de grens met Belgie, het blijft me verbazen... :+
Vrij simpel, de spanning is gewoon lager. Stel je had wel een nuldraad en je zou de stopcontacten op de Nederlandse manier aansluiten dan zou je maar 127V binnenkrijgen.
Dapdodo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:24:
@wjmeijer1986 Gelijk maar door naar de thuisaccu, met converter die het wel allemaal snapt?
Een andere transformator of thuisaccu zal dit probleem zeker oplossen maar dit zal zeker een prijzig verhaal worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 26-02-2023 11:11 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
In Nederland zijn er stedelijk ook nog best wel wat 3x230 netten. In België worden deze gesaneerd maar dat is een langetermijn ondernemen. Vaak zie je in oude stadsdelen dat beide naast elkaar bestaan. Overgaan wilt namelijk zeggen dat je je zekeringsbord moet aanpassen en dat willen veel huiseigenaren niet.

De spaartrafo is ook van TS zelf, niet ven de netbeheerder. Dor het type trafo is een symmetrie vereist. De netbeheerder zit deze dingen niet, ook niet pp wijkniveau, die levert gewoon 3x230V.

Enfin een paar opties zijn al aangehaald:
- Migreren naar een 400V net = duur maar ineens klaar. Al zal dit vroeg of laat toch wel gebeuren
- Is dit je enige e-voertuig? Pas dan de laadpaal aan naar enkelfasig laden op 2 fasen van het 3x230 net. Heb je nog EV's te laden? Zet dan een extra laadpaal op het 2x230 net of gebruik de granny charger op een stopcontact.
- Extra verbruik creeren op de ongebruikte fase. Via een extra weerstand in je boiler of gewoon een e-kachel. Er zijn relays die activeren vanaf een bepaalde gemeten stroom. => Dit is wel niet lekker voor je capaciteitstarief 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

larsg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:28:
In Nederland zijn er stedelijk ook nog best wel wat 3x230 netten. [...]
Je schrijft het overtuigd op, maar heb je daar ook een bron van? Al sinds ik als klein cru'tje stroom machtig interessant vond (elektrolyseproefjes zonder trafo etc... :) ben ik in Nederland nog nooit een huisaansluiting zonder nuldraad tegengekomen. En ik heb best wel in achterstandsgebieden geklust en gewoond.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 17:39

Harrie

NederVlaming

Lustucru schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Je schrijft het overtuigd op, maar heb je daar ook een bron van? Al sinds ik als klein cru'tje stroom machtig interessant vond (elektrolyseproefjes zonder trafo etc... :) ben ik in Nederland nog nooit een huisaansluiting zonder nuldraad tegengekomen. En ik heb best wel in achterstandsgebieden geklust en gewoond.
Binnenshuis zie je dat verschil ook niet echt denk ik?
Ik heb ook een huis op zo'n 3x230 delta netwerk (in België). Ik ben "enkelfasig" aangesloten, tussen L1 en L2 zeg maar.

Maar in huis heb ik ook gewoon een blauwe en een bruine draad aan mijn stopcontact.

Maar ze zijn dus allebei ongeveer 130V tov de aarde, dus je kan het verschil wel voelen :+

Ik ben nu ook aan het kijken naar verzwaring van de aansluiting naar 3x230, dus ben wel geïntresseerd in problemen zoals hier bij TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
De conclusie is geworden dat het probleem zal blijven bestaan met dit type transformator. Bij een asymmetrische belasting zal het nulpunt verschuiven met eer hoge voltages op de onbelaste fase(n) tot gevolg.

Daarom is er bij monofasige omvormers van zonnepanelen ook een vermogenslimiet evenals afschakeling in sommige gevallen om te hoge voltages in heel de wijk te voorkomen.

Een transformator achter de meter werkt goed voor symmetrische belasting zoals een warmteweerstand in een boiler (zoals de onze) of andere apparatuur die alle fasen gelijkmatig belast maar dus niet voor bijvoorbeeld een inductiekookplaat die 2f400v aangesloten is op de transformator of een 3f400v laadpaal waarvan de auto die geladen wordt slechts 2 of zelfs maar 1 fase(n) gebruikt.

We zitten dus met een zwaar overgedimensioneerde transformator (enkel 3f omvormer en boilerweerstand) en alsnog een installatie die aangepast dient te worden eens Fluvius (netbeheerder) de straat opendoet.

De laadpaal kan gelukkig op 3x230v werken, weliswaar met een beperking in laadvermogen en dat is voor nu de snelste en goedkoopste oplossing.

We hebben vertrouwd op het advies van de elektricien, helaas ten onrechte. Had ik wat meer onderzoek moeten doen? Misschien. Maarja.

@Harrie , een verzwaring kan interessant zijn als je veel vermogen denkt te gaan vragen (airco, warmtepomp, laadpaal etc) maar als het doel is om dan ook om te vormen naar 3x400v doe dan beter vooronderzoek dan ik heb gedaan 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Lustucru schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:33:
[...]

In amsterdam komt dit nog wel eens voor. Waar jij je misschien in vergist, is dat je uitgaat van éénfase 230V. Dus fase + nul.
Maar waar TS het over heeft is dat hij 3-fasen 230V binnen krijgt. Voor 230V gebruik je dan dus simpelweg 2 fasen. Intern in huis maakt dat voor jou verder geen verschil (behalve inderdaad de spanning tov aarde).

Zo'n verschillende netten en spanningen hebben ze in Amerika ook. Wij Nederlanders kennen vooral ster-trafo's met geaard sterpunt. De Amerikanen en Canadezen kennen -tig varianten. Enkelfase, driehoekstrafo's, stertrafo's, een sterpunt geaard, of juist een 'fase' geaard (i kid you not), of een middenaftakking van een wikkeling geaard. Spanningen varieren van 120, 208, 230, 240, 400, 480, tot 600V.
Je kunt hier een hele studie op los laten :P , daar is GoT niet echt geschikt voor.
Is verder ook compleet offtopic hier, maar de boodschap is vooral dat er meerdere mogelijkheden bestaan dan wij in Nederland kennen, omdat we het hier zo goed gestandaardiseerd hebben.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-05 09:16
wjmeijer1986 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:44:
De conclusie is geworden dat het probleem zal blijven bestaan met dit type transformator. Bij een asymmetrische belasting zal het nulpunt verschuiven met eer hoge voltages op de onbelaste fase(n) tot gevolg.
Waarom dan niet de juiste transformator?
Een transformator achter de meter werkt goed voor symmetrische belasting zoals een warmteweerstand in een boiler (zoals de onze) of andere apparatuur die alle fasen gelijkmatig belast maar dus niet voor bijvoorbeeld een inductiekookplaat die 2f400v aangesloten is op de transformator of een 3f400v laadpaal waarvan de auto die geladen wordt slechts 2 of zelfs maar 1 fase(n) gebruikt.
Dat klopt niet. Het hele Fluvius net staat vol met transformatoren.
De laadpaal kan gelukkig op 3x230v werken, weliswaar met een beperking in laadvermogen en dat is voor nu de snelste en goedkoopste oplossing.
Kan enkel enkelfasig. Auto’s die 3-fasig kunnen opladen op een 3x230V zonder N bestaan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is een PHEV, ik zou gewoon lekker op één fase laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Merion schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:38:
Kan enkel enkelfasig. Auto’s die 3-fasig kunnen opladen op een 3x230V zonder N bestaan niet.
Zoals ik al reeds gepost heb: een Tesla kan dit gewoon. Misschien andere auto's ook wel.
Op 3x32A delta 230V laadt je met 11kW en 8,5kW met de oudere S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Woon jij in België?

Heb je ergens een link waar je dat kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Je hebt idd gelijk, tenminste deels.

Recente Tesla modellen kunnen dat blijkbaar, staat ook in de handleiding. Noorse auto's hadden dat blijkbaar eerder omdat daar veel meer van die netten zijn. Wel vreemd dat die dan nooit in België werden verkocht.

https://www.quora.com/Doe...0grid%20without%20neutral.

Is bij mijn weten het enige automodel dat dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Tussentijdse update:

De transformator zal vervangen worden door een scheidingstransformator die wel tegen asymmetrische belasting kan. Zodoende kunnen ook andere merken dan Tesla opladen.

Als zelfstandige in bijberoep wil ik gebruik maken van de investeringsaftrek van 200% maar dan moet de paal dus wel publiek beschikbaar zijn.

Dit hadden we afgelopen zomer ook aangegeven bij de elektricien bij de besprekingen wat onze huisinstallatie moest kunnen (het betreft een laadpaal bij een nieuwbouw) dus wij passen enkel de meerprijs van de transformator bij, de rest is niet ons probleem.

Dan had hij maar moeten doen wat ik gedaan heb in zijn plaats, bellen met Erea (merk transformator) om navraag te doen over het juiste type. Bij het noemen van de ATT-reeks was hun 1e opmerking dat die reeks niet geschikt is voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-05 09:13
Beste forumleden,

Ook hier een Delta netwerk met 3x230V zonder N
Ik wil volgende combinatie installeren in een compacte woning tijdens de renovatie:

- transformator 230V naar 400V+N
- warmtepomp op 400V op 16A zekering 4P (max piek stroomverbruik 13A)
- EV 11kW (VW ID4)
- inductiekookplaat 7400W (kan op 2Ph+N/400V)
- solar installatie 3 strings (oost/zuid/west elk ongeveer 3000Wp)
- thuisbatterij 48V 10kWh op 3x Victron inverters 48V/5000/50A met elk max 100A capaciteit van doorschakelstroom

Heeft iemand al iets vergelijkbaars gedaan ?
Ik ben op zoek naar een vergelijkbaar principeschema.
Mij lijkt het een normale situatie zoals velen het vanaf nu gaan doen.
De transformator is mijn probleem.

De prijs van zo een (22kVA) transformator voor elektrische voertuigen valt tegen.
Erea ECT22000/IRC ... € 9.068,54
Waar een normale spaartransformator toch veel goedkoper is
Erea ATT 17500 ...€ 2.617,95

Ik overweeg omwille van de hoge prijs van de transformator, om het EV op 230V te laten staan voor de transformator ?
Dan kan ik het EV slechts met 7kW laden ipv met 11kW
Kan dat ?

Hartelijk dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Een spaartransformator kan *NIET* asymmetrisch belast worden zonder nulpuntverschuiving. In de praktijk houdt dit in dat de spanning op de minder belaste fase(n) oploopt tot ver boven tolerantie, 300v is zeker niet onmogelijk.

Als je een transformator zou plaatsen, ga dan zeker voor een scheidingstransformator die wel tegen asymmetrische belasting kan.

Uiteindelijk heb ik de Erea SPT25000 geplaatst. Nog altijd niet goedkoop maar voldoet prima.

Er zijn niet veel auto's die op 2x230v met een gezamenlijke nul kunnen laden, voor zover mijn kennis reikt enkel sommige Tesla's.

In jouw vergelijking ben je overigens wel een transformator van 22 kVa en 17.5 kVa aan het vergelijken.

Wij hebben bewust de 25kVa versie gepakt omdat deze ietsje zwaarder is dan de aansluiting zelf om een beetje marge te hebben.

Deze staat tussen de meter en het schakelbord. Als onze straat open gaat voor de aanleg van 3x400v is het enkel een kwestie van de transformator er van tussen te nemen en weer door, heel het bord is opgebouwd op de 3x400v die van de secundaire zijde van de transformator komt dus Fluvius zal blij zijn.

//Edit:

Bekijk ook dit topic eens:

Keuze laadpaal in "driehoek" 3 fasen (3x230v zonder neuter)

[ Voor 11% gewijzigd door wjmeijer1986 op 02-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
Hartelijk dank voor je waardevolle antwoord !

Welke versie van de Erea SPT25000 heb je gebruikt ?

Heb je tussen de meter en de transfo nog een kleine zekeringkast met differentieel en zekeringautomaat gezet ? Moet dat niet om in orde te zijn ?
Ook zou dit de mogelijkheid geven om de laadpaal voor de transfo aan te sluiten op de 3x230V met beperking tot 7kW omdat het geen Tesla is en er geenlaadpalen zijn die meer toelaten ?

Welke differentieel en hoeveel Ampère is je aansluiting eigenlijk?

Bij mij is het ORES (net over de taalgrens) en momenteel 3x25A/230V
Ik kan verzwaren tot maximaal 3x50A/230V maar wil eigenlijk zo klein mogelijk blijven.

Hierbij een eerste ontwerpschema.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SxxwM3M/Principe-schema-met-transfo-naar-400-V.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Een paar dagen niet hier geweest, ik kom er morgen op terug met schema + foto's.

Ik heb de 'gewone' SPT25000 gepakt:

https://erea.be/nl/transformatoren/spt-25000.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Hier de meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGKNGozJUSj02ZEzSU-Bol8pjUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8k1z3cv0mBIZt4mB5K0CeIy.jpg?f=fotoalbum_large

Ingezoomd op de hoofdzekeringsautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpb8z2yDCQBzuTwDOzPjB_BWQCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOkRM6ePsd9abIbneRjz4dlx.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet volledig klaar voor 3x400v + N, evenals de voedingskabel vanaf straatzijde, kwestie van de neuter aan te sluiten aan beide zijden eens de straat hier open gaat.

Dan inderdaad een extra kastje om de transformator zelf af te zekeren inclusief verliesstroomschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5niD53aLyBN24PMUiUmuddbpPPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TygaMRWJjwovZIxdpI97GYW.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf dit kastje vertrekken er 2 voedingskabels:

3x230v naar het schakelbord 230v en 3x230v naar de transformator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AIhJGMlu28MNRFiiJd4TWpkFWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iGSTBt9zrbdXaLXdRtjkBpg.jpg?f=fotoalbum_large

De transformator vormt om van 3x230v zonder N naar 3x400v + N. Vervolgens vertrekt er vanaf de secundaire zijde van de transformator een voedingskabel naar het 3x400v bord (kleine kast links naast het "grote" 230v bord.

Wat zit er bij mij op de 3x400v + N:
  • Laadpaal
  • Omvormer
  • Warmteweerstand in boiler
  • Inductiekookvuur
Schema's:

Hier te downloaden (PDF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
Top !!
Ik ga het even bestuderen en kom hier zeker nog met een vraag.
Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
Hier een foto van de installatie met Erea spt25000
230V 3ph zonder N naar 400V 3ph met N
De 400V Mitsubishi Ecodan warmtepomp werkt en ook de inductie kookplaat.
De laadpaal werd nog niet aangesloten.

Wat ik wel nog als probleem heb is dat er aan de 400V kant ongeveer 25V loopt tussen de aarde en de L1,L2,L3

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8LMmPyZK/20241113-181742.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kVRsffRj/20241203-130826.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jK5JF4g/20241213-103819.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n87BpQkC/20241110-145548.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3tsKwgf/20241119-171725.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Geen gebrek aan ruimte daar in België, dat heb ik al gezien :)
Maar wat bedoel je met 25V? Er kan geen 25V ''lopen'', er kan alleen stroom lopen dus 25A.
Hoe heb je je sterpunt geregeld aan de 3x400V kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
De nieuwe teller is 3x32A (3x230V zonder N)
Het kleine zekeringkastje staat na de teller (met 3 stopcontact voor noodgevallen - als de transfo defect zou gaan)
De grote 400V zekeringkast is na de transformator
Alles werkt maar nu meet ik ongeveer 25V tussen de aarding en de N.
Mijn aarding van de woning gemeten met de megger bedraagt 17 Ohm
Het aardings punt van de transformator werd met de aardingslus van de woning verbonden met 16mm2.

Voedingsspanning (IN)
L1-L2, L2-L3, L3-L1
235 V 233V 235V

Spanning (OUT)
L1-N,L2-N,L3-N,NPE
404 V 409V 405V 27,8V

Nog een paar details:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pvpjxq0z/20250304-085118.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/chwxzxzs/20250304-085147.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XfLqnPs4/20250304-085154.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BHzfMQ0W/20250304-085202.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j9TvzFXT/20250304-085232.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Campo op 04-03-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Campo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:41:
Hier een foto van de installatie met Erea spt25000
230V 3ph zonder N naar 400V 3ph met N
De 400V Mitsubishi Ecodan warmtepomp werkt en ook de inductie kookplaat.
De laadpaal werd nog niet aangesloten.

Wat ik wel nog als probleem heb is dat er aan de 400V kant ongeveer 25V loopt tussen de aarde en de L1,L2,L3

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is alweer even geleden en het zit niet meer vers in mijn hoofd maar bij ons was er ook iets soortgelijks. Wat meet je tussen de aarde en de nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
Bedankt voor de opmerkingen en vragen.
Antwoord hierboven.
Zou ik de 400V N met de aarde mogen verbinden ?

[ Voor 29% gewijzigd door Campo op 04-03-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
//edit: niet zeker van mijn zaak.

Best even met Erea bellen, in mijn beleving destijds kundige mensen aan de telefoon.

[ Voor 82% gewijzigd door wjmeijer1986 op 04-03-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Campo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:31:
Bedankt voor de opmerkingen en vragen.
Antwoord hierboven.
Zou ik de 400V N met de aarde mogen verbinden ?
Je moet de 400V N met de aarde verbinden linksboven op de transformator.
Daarom vroeg ik: ''hoe heb je het sterpunt geregeld''.
Gezien je deze vragen allemaal stelt zou ik wel even een gekwalificeerd persoon de installatie laten nakijken als dit allemaal af is. Een aardlekschakelaar is bijvoorbeeld kansloos op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo
@Jim423
De aarding van de transformator is verbonden met de aarding van de woning
en de al de aansluitingen zowel aan de 230V kant als aan de 400V kant zijn volgens het Erea schema.
...anders zou ik geen 400V+N op de uitgang krijgen.
Al de differentiëlen werken zoals het hoort.

Goed lezen wat ik schreef want in mijn vraag staat het juist.
Ik zal hetzelfde nog eens anders/duidelijker formuleren:
Mag ik aan de 400V uitgang van de transformator de Neuter verbinden met de aarding van de woning ?

@wjmeijer1986
Ik heb deze vraag 2 keer schriftelijk gesteld aan Erea maar kreeg (nog) geen antwoord.
Het is inderdaad tijd om eens te bellen.
Hoeveel Volt meet jij tussen de aarding en de N aan de 400V kant ?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8g81Gns7/aansluitschema-EREA-SPT25000-transformator.jpg

Edit:
Heb net Erea aan de lijn gekregen !
Ze geven volgende uitleg:
De 27V komt door parasitaire effecten tussen de leidingen.
Om dit op te heffen moet en mag ik de 400V Neuter aan de aarding leggen.
Dat staat niet op het schema van Erea (zie hierboven) omdat er teveel verschillende toepassingen zijn.
Maar bij residentieel gebruik moet dat en volgens de technische dienst zal het geen probleem geven bij de keuring op voorwaarde dat ik dezelfde kabelsectie (16mm²) gebruik als de rest.
Dat de differentiëlen wel werken zonder deze verbinding kan hij niet verklaren behalve doordat er ergens anders een aarde is.
Dus @Jim423 je hebt gelijk :9B

[ Voor 35% gewijzigd door Campo op 05-03-2025 11:07 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo
Ondertussen heb ik de aarding verbonden.
Probleem is opgelost. (met jullie hulp)
Ik meet nog slechts 12mV tussen aarding en N aan de kast.
Er staat wel ongeveer 3x 248V aan de 400V kant.

Nu kan ik in de komende maanden verder beginnen met het aansluiten van
(in die volgorde)
De EV laadpaal die ik op 400V 7kW zal zetten. (VW ID4)
De 3 strings zonnepanelen (ongeveer 3x3000Wp)
De 3 Victron inverters Multiplus 48V/5000VA en de 10kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Lustucru schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Hé, hoe krijg je 230volt zonder nul-draad?
Normale fasespanning is rond de de 132V, en dan heb je 230V tussen 2 fasen.

Souvenir van vroeger wat nu een hoop planning, tijd en geld kost om aan te passen.

[ Voor 14% gewijzigd door Groningerkoek op 05-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Dat de spanning aan de secundaire zijden aan de hoge kant is, is een gekend gegeven van dat type transformator in combinatie met zonnepanelen op zonnige dagen.

Je zult zien dat je vanavond als de zon onder is een stuk minder meet :) hier zitten we op de goede dagen ook heel hoog tot aan het uitvallen van omvormer aan toe.
Pagina: 1