Waarom? Omdat ze de rekening niet betalenmrmrmr schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:00:
[...]
Ervaring heb ik niet, maar ik kan wel indenken waarom een aannemer het zou willen hebben.
De opmerking naar die bijzondere woning is voor @TheVMaster hij spreekt over de bouwbegeleider voor zijn "enorme project" ... dat moet dus wel een heel bijzondere woning worden.bbbrumbrum schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:28:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd naar die bijzondere woning….
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik begreep van de bouwbegeleider dat zijn werk voornamelijk kosten kan besparen. Een aannemer kan je natuurlijk van alles op de mouw spelden (of iets wel of niet noodzakelijk is, of dat je voor een specifieke (en duurdere) oplossing moet kiezen). De kosten voor een bouwbegeleider zou je er dan (in ons geval) vrij snel uit moeten hebben. Op de prijs van een vrijstaande villa lijken mij dat dan ook weer de kosten niet. Als ik alleen maar kijk naar bv. het verschil tussen HR++ en HR+++ glas voor een beetje huis.natural colour schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
Ik heb in de periode van de offerte aanvragen voor mijn nieuwe woning de hulp ingeroepen van een bouwkundig adviseur omdat de twee offertes die ik had ontvangen (4 jaar geleden) +/-30% uit elkaar lagen.
Ik heb de bouwadviseur gevraagd om ook een offerte op te stellen, voor het bedrag die hij had berekend heb ik een bouwbedrijf gevonden die 2 jaar geleden het huis heeft gebouwd.
Uiteraard zeer ingenomen met zijn advies, als je niet met een architect werkt.
Bij een complexe/ bijzondere woning is een bouwbegeleider eigenlijk een must.
Ik weet niet of het bijzonder is. De plattegrond is nog niet definitief, maar qua grondoppervlak gaat het om ongeveer 250-300 m2 qua woonruimte (en dan is het een bungalow, dus maar 1 verdieping). De kavel is overigens ongeveer 2100 m2.natural colour schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
De opmerking naar die bijzondere woning is voor @TheVMaster hij spreekt over de bouwbegeleider voor zijn "enorme project" ... dat moet dus wel een heel bijzondere woning worden.
[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 03-08-2022 14:15 ]
De reden om een bouwbegeleider in te huren is, om zijn advies in te zetten om je bouw beter te maken omdat je daar kennis mist. En dat is natuurlijk prima.TheVMaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Ik begreep van de bouwbegeleider dat zijn werk voornamelijk kosten kan besparen. Een aannemer kan je natuurlijk van alles op de mouw spelden...
Dat begint eigenlijk al voor de aannemer. Mijn ervaring is dat architecten - sorry @twain4me - in de regel niet zo sterk zijn in de daadwerkelijke realisatiekosten, zeker in de actuele hectische markt. Je moet keuzes maken zonder goed de inzichten te hebben en tegelijkertijd ga jij, onbedoeld, allerlei wijzigingen aan de architect vragen zonder dat je een goed inzicht hebt wat daar de financiële gevolgen van zijn.
Als laatste moet alles gedegen vastliggen in tekeningen en het bestek. Ook daar kan een begeleider je goed helpen de juiste keuzes te maken.
Er kleeft ook één groot nadeel aan een bouwbegeleider; het zijn urenmannen die normaal gesproken betaald worden voor hun inzet, niet voor het resultaat. Het verkoopargument - de kostenbesparing - is daarom ook niet 1-2-3 achteraf meetbaar. Zorg dat je dat strak houdt anders krijg je onverwacht een hoge rekening.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wij hebben recent ook een kavel gekocht en zijn ons nu aan het oriënteren wat we willen gaan bouwen. We willen voor een catalogus-woning gaan en hebben met verschillende partijen gesprekken gehad (groothuis, selekthuis en wat kleinere/regionale). Vooral over de installaties weet ik niet helemaal wat ik moet geloven/vinden van de verhalen van de catalogus bouwers. Daarom een paar vragen waar jullie hopelijk bij kunnen helpen!
- Ze stellen allemaal een luchtwarmte pomp voor en raden een bodemwarmtepomp (meerkosten 20-30k) sterk af "dat geld kan je beter in het huis zelf stoppen, je verdient het niet terug". Naast dat ik denk dat je het wel terugverdient (nadat ik dit had gelezen) zijn de voordelen van de bodemwarmtepomp ook zeker wat waard. Bodemwarmtepomp koelt een paar graden meer en geen lelijke buitenunit/geluid. Hoe zien jullie dit? Zou je altijd voor grondwarmte kiezen of het geld inderdaad stoppen in een mooiere afwerking van het huis?
- Vloerverwarming wordt alleen op de begane grond aangeboden, voor de verdiepingen bieden ze convectorradiatoren. Dit zou beter zijn omdat je met convectorradiatoren de warmte beter per kamer kan regelen en deze sneller werkt. Voor slaapkamers en werkkamer boven zou dit veel fijner zijn dan vloerverwarming die langzaam werkt. Vroeger deden ze wel vaak vloerverwarming op de verdiepingen maar hier zijn ze dus recent mee gestopt. Kan uiteraard nog wel als optie tegen meerkosten. Klopt het dat je het op de verdiepingen eigenlijk geen vloerverwarming nodig hebt?
- HR++ glas (U=1,1)wordt aangeboden/aangeraden. Triple glas verdien je niet terug en heeft niet veel comfort verhoging. Wat zijn jullie ervaringen? Het voelt voor me gek om een huis waar we lang willen gaan wonen niet goed duurzaam te bouwen (dus triple glas).
- Wat is de ervaring met de standaard installaties (warmtepomp en WTW) die door de catalogusbouwers worden geleverd? Begrijp dat er hier meerdere mensen meelezen die in zo'n woning wonen. Zijn de standaard installaties ruim goed genoeg? Of plaatsen de catalogus bouwers vaak de goedkoopste installaties en moeten we kijken of we deze kunnen upgraden?
- Ons kavel zit redelijk dicht bij een spoor. Nog tips/zaken waar we rekening mee moeten houden ivm met trillingen of geluid van het spoor? (las hier dat triple glas slechter geluid isoleert, dus misschien een reden om juist niet voor triple glas te kiezen?)
Wanneer we verder zijn met indeling/ontwerp zal ik deze hier ook plaatsen!
- Ze stellen allemaal een luchtwarmte pomp voor en raden een bodemwarmtepomp (meerkosten 20-30k) sterk af "dat geld kan je beter in het huis zelf stoppen, je verdient het niet terug". Naast dat ik denk dat je het wel terugverdient (nadat ik dit had gelezen) zijn de voordelen van de bodemwarmtepomp ook zeker wat waard. Bodemwarmtepomp koelt een paar graden meer en geen lelijke buitenunit/geluid. Hoe zien jullie dit? Zou je altijd voor grondwarmte kiezen of het geld inderdaad stoppen in een mooiere afwerking van het huis?
- Vloerverwarming wordt alleen op de begane grond aangeboden, voor de verdiepingen bieden ze convectorradiatoren. Dit zou beter zijn omdat je met convectorradiatoren de warmte beter per kamer kan regelen en deze sneller werkt. Voor slaapkamers en werkkamer boven zou dit veel fijner zijn dan vloerverwarming die langzaam werkt. Vroeger deden ze wel vaak vloerverwarming op de verdiepingen maar hier zijn ze dus recent mee gestopt. Kan uiteraard nog wel als optie tegen meerkosten. Klopt het dat je het op de verdiepingen eigenlijk geen vloerverwarming nodig hebt?
- HR++ glas (U=1,1)wordt aangeboden/aangeraden. Triple glas verdien je niet terug en heeft niet veel comfort verhoging. Wat zijn jullie ervaringen? Het voelt voor me gek om een huis waar we lang willen gaan wonen niet goed duurzaam te bouwen (dus triple glas).
- Wat is de ervaring met de standaard installaties (warmtepomp en WTW) die door de catalogusbouwers worden geleverd? Begrijp dat er hier meerdere mensen meelezen die in zo'n woning wonen. Zijn de standaard installaties ruim goed genoeg? Of plaatsen de catalogus bouwers vaak de goedkoopste installaties en moeten we kijken of we deze kunnen upgraden?
- Ons kavel zit redelijk dicht bij een spoor. Nog tips/zaken waar we rekening mee moeten houden ivm met trillingen of geluid van het spoor? (las hier dat triple glas slechter geluid isoleert, dus misschien een reden om juist niet voor triple glas te kiezen?)
We hebben een lucht water wp, waarvan de buitenunit op het dak staat. Daar hebben wij geen last van dus. Verder nog geen praktische problemen tegen gekomen, maar verder weinig kennis van de bodemwater pomp.
Betreft vloerverwarming, en belangrijker vloerkoeling, zijn we blij dat het op alle verdiepingen aanwezig is. Helpt zeker met koelen! Voor verwarming niet perse nodig is onze ervaring afgelopen winter, maar die was ook niet heel koud
We hebben nu triple glas (was bij ons een goedkope upgrade van paar honderd euro) en ook daar merken we de voordelen. Geen koudeval bij de ramen en naar ons idee beter geluidswerend, maar dat kan ook zijn omdat we nu een wtw hebben en dus geen roosters. Als we de ramen dicht hebben horen we echt bijna niks van buiten.
Betreft vloerverwarming, en belangrijker vloerkoeling, zijn we blij dat het op alle verdiepingen aanwezig is. Helpt zeker met koelen! Voor verwarming niet perse nodig is onze ervaring afgelopen winter, maar die was ook niet heel koud
We hebben nu triple glas (was bij ons een goedkope upgrade van paar honderd euro) en ook daar merken we de voordelen. Geen koudeval bij de ramen en naar ons idee beter geluidswerend, maar dat kan ook zijn omdat we nu een wtw hebben en dus geen roosters. Als we de ramen dicht hebben horen we echt bijna niks van buiten.
WWWP verdient zich niet terug. Compressorgeluid zit binnen. Koelen is iets energieefficienter (enkele 100’n kWhs/jaar), maar je kan er afhankelijk van je brontemp niet condenserend mee koelen (dmv fancoils).robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
Wij hebben recent ook een kavel gekocht en zijn ons nu aan het oriënteren wat we willen gaan bouwen. We willen voor een catalogus-woning gaan en hebben met verschillende partijen gesprekken gehad (groothuis, selekthuis en wat kleinere/regionale). Vooral over de installaties weet ik niet helemaal wat ik moet geloven/vinden van de verhalen van de catalogus bouwers. Daarom een paar vragen waar jullie hopelijk bij kunnen helpen!
In het geval van monoblock LW kost een WW ook iets meer binnenruimte ivm binnenunit.
Voordelen zijn technisch mooier, hogere SCOP en geen buitenunit.
Het is een persoonlijke keus. Als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker doen, maar het blijft een enorme bak geld.
Je moet niet "denken", maar rekenen! Ik ben benieuwd naar de eerste berekening die aantoont dat W/W goedkoper is dan L/W, dan wil ik de gaten er wel in schieten.robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
- Ze stellen allemaal een luchtwarmte pomp voor en raden een bodemwarmtepomp (meerkosten 20-30k) sterk af "dat geld kan je beter in het huis zelf stoppen, je verdient het niet terug". Naast dat ik denk dat je het wel terugverdient
Volg de warmtepomptopics hier op Tweakers maar. Een L/W wp zit rond de 15k, terwijl ik voor W/W warmtepompen al prijzen richting de 50k langs heb zien komen. En dat voor een heel klein beetje meer rendement...(nadat ik dit had gelezen) zijn de voordelen van de bodemwarmtepomp ook zeker wat waard. Bodemwarmtepomp koelt een paar graden meer en geen lelijke buitenunit/geluid. Hoe zien jullie dit? Zou je altijd voor grondwarmte kiezen of het geld inderdaad stoppen in een mooiere afwerking van het huis?
Ik heb in het W/W topic al eens voorgerekend dat de terugverdientijd van die mega-investering in de honderden jaren loopt.
Geen idee hoe je bij dat argument van het koelen komt, want de kwaliteit daarvan is afhankelijk van het afgiftesysteem, niet van de warmtepomp. Koelen via de VVW werkt bij beiden even goed (of slecht), hooguit is het rendement bij W/W wat hoger omdat er dan geen compressor loopt. In de praktijk wordt er bij nieuwbouw vaak een airco op zolder toegevoegd om efficiënt condenserend te kunnen koelen.
Wij hebben in 2020 nieuw gebouwd, en de WP verbruikt minder dan 2000 kWh per jaar in totaal, voor verwarmen, koelen, SWW en standby.
Als je efficiënt wilt verwarmen, hier wat tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Als je ook met je WP wilt kunnen koelen (en dat blijkt uit je voorgaande vraag), wil je vvw op alle verdiepingen, want koelen gaat beter van boven, en bij koelen heb je vanwege het kleine afgiftevermogen alle oppervlak hard nodig.- Vloerverwarming wordt alleen op de begane grond aangeboden, voor de verdiepingen bieden ze convectorradiatoren. Dit zou beter zijn omdat je met convectorradiatoren de warmte beter per kamer kan regelen en deze sneller werkt. Voor slaapkamers en werkkamer boven zou dit veel fijner zijn dan vloerverwarming die langzaam werkt. Vroeger deden ze wel vaak vloerverwarming op de verdiepingen maar hier zijn ze dus recent mee gestopt. Kan uiteraard nog wel als optie tegen meerkosten. Klopt het dat je het op de verdiepingen eigenlijk geen vloerverwarming nodig hebt?
Overigens kun je snel regelen van de temperatuur in bepaalde kamers met een WP sowieso wel vergeten. Dat werkt namelijk niet. En zeker met WTW-ventilatie en de dikke isolatie van tegenwoordig wordt de temperatuur in je huis toch al erg uniform. Als je dan beneden en in je badkamer de VVW aan hebt, wordt het in de rest van je huis hooguit 1 graad koeler.
Uiteraard altijd triple glas gebruiken. HR++ was 25 jaar geleden heel wat, maar is al lang ingehaald door drievoudig. Maak maar eens een warmteverliesberekening en reken maar eens uit hoeveel warmte je via het glas verliest. Dat is namelijk je grootste verliespost. Zeker in combinatie met WTW, als de ventilatieverliezen ook nog eens grotendeels wegvallen.- HR++ glas (U=1,1)wordt aangeboden/aangeraden. Triple glas verdien je niet terug en heeft niet veel comfort verhoging. Wat zijn jullie ervaringen? Het voelt voor me gek om een huis waar we lang willen gaan wonen niet goed duurzaam te bouwen (dus triple glas).
Verdiep je even in glassoorten. Je moet dus geluidsisolerend glas kiezen. Dat kan zowel met drievoudig als met HR++. Wij hebben aan de straatkant ook speciaal geluidsisolerend drievoudig glas met 40 dB geluidwering laten plaatsen.- Wat is de ervaring met de standaard installaties (warmtepomp en WTW) die door de catalogusbouwers worden geleverd? Begrijp dat er hier meerdere mensen meelezen die in zo'n woning wonen. Zijn de standaard installaties ruim goed genoeg? Of plaatsen de catalogus bouwers vaak de goedkoopste installaties en moeten we kijken of we deze kunnen upgraden?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wij gebruiken ook een catalogus bouwer (met wel wat aanpassingen) maar moeten van het project (waar ons kavel in ligt) gebruik gaan maken van "wijk warmte" en moeten de installatie huren.robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Van wie “moet” dat? Mooi een eigen systeem neerzetten. Zeker als het Nmda principe gehandhaafd blijft word je wel heeeel hard genaaid, terwijl je met je eigen installatie flink negatief kan zijn qua energierekening.nils7 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Wij gebruiken ook een catalogus bouwer (met wel wat aanpassingen) maar moeten van het project (waar ons kavel in ligt) gebruik gaan maken van "wijk warmte" en moeten de installatie huren.
Dit soort dingen was precies de reden dat ik iet in zee gegaan ben met een catalogusbouwer. Ik had de ambitie om zo energiezuinig mogelijk te bouwen. De catalgusbouwer (Ik was in gesprek met Selekthuis) doet wat volgens de normen minimaal moet.robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
Heb met vervolgens laten adviseren door Plushuis en een eigen ontwerp laten bouwen door Randewijk Beter Wonen.
Wellicht iets duurder, maar vergis je niet als je afwijkende wensen hebt zijn veel catalogusbouwers net als projectontwikkelaar, bij meerwerk gaat direct de kassa rinkelen.
Deels mee eens, maar:deejeebv schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Dit soort dingen was precies de reden dat ik iet in zee gegaan ben met een catalogusbouwer. Ik had de ambitie om zo energiezuinig mogelijk te bouwen. De catalgusbouwer (Ik was in gesprek met Selekthuis) doet wat volgens de normen minimaal moet.
Heb met vervolgens laten adviseren door Plushuis en een eigen ontwerp laten bouwen door Randewijk Beter Wonen.
Wellicht iets duurder, maar vergis je niet als je afwijkende wensen hebt zijn veel catalogusbouwers net als projectontwikkelaar, bij meerwerk gaat direct de kassa rinkelen.
Vergis je ook niet in de extra kosten. Ik bedoel het verschil tussen de rc waarde van bijvoorbeeld 12 cm glaswol (of 9!! cm pir) die ik in de standaard woningen als spouwmuurisolatie zie. Of de geschrankt geplaatst isolatie van 16 cm of meer. Dat zijn toch serieuze investeringen; ruim het dubbele in prijs. Maar met een beetje pech ben je een bredere fundering nodig vanwege de extra dikte die je nodig bent in de spouw (= meerprijs) en ga zo maar door.
Daar komt bij dat de meeste cataloguswoningen wel erg goed in elkaar zitten en ook qua ontwerp vaak vrij energiezuinig zijn. Mocht men het geld ervoor over hebben zeker extra isoleren en dan vooral de spouw..
Als je beter wilt isoleren, dan moet je met je grootste verliespost, of het deel met de slechtste isolatie, beginnen. Dat is (als je uitgaat van HR++) niet je spouw, maar je glas. Dus eerst dat upgraden naar drievoudig, en daarna pas je spouw upgraden naar Rc 6.MB300 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:29:
. Mocht men het geld ervoor over hebben zeker extra isoleren en dan vooral de spouw..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat mij zo tegenvalt van een catalogus woning is dat de ontwerpen zo doodsaai zijn, de zadeldak woning, de notariswoning, de stolpkapwoning...robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
Voor mijn werk kom ik regelmatig in de 'dure' nieuwbouw wijken van Leeuwarden en Groningen en ook daar lijken zóveel woningen op elkaar... sporadisch zie ik woningen waar de architect echt de vrije hand had in het ontwerp.
Bouwkundig zijn cataloguswoningen dik in orde, de technische installaties daarin tegen...
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Het punt met die catalogus vrienden is dat ze de prijzen scherp kunnen houden omdat ze niet elke woning opnieuw engineeren. Alle hier genoemde 'adviezen' moet je in die context lezen: de alternatieven hebben ze zelf niet in beeld en ze proberen je met het financiële argument af te schrikken omdat ze aannemen dat budget voor jou bepalend is, juist omdat je bij een catalogusbouwer terecht bent gekomen.robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
In mijn ervaring is een w/w warmtepomp comfortabeler want betere koeling en geen buitenunit. Dat je bij nieuwbouw overal vloerverwarming legt vind ik zelfs vanzelfsprekend.
Triple glas is ook heel nuttig. En let op: als je dicht bij een spoor woont moet je bij de constructie dus niet alleen rekening houden met luchtdichting met ook met geluid. Dat betekent oa dat je beter triple glas met verschillende diktes toepast ipv drie keer dezelfde dikte.
[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 07-08-2022 16:20 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
In welk opzicht koelt een w/w warmtepomp beter dan? Kun je dat uitleggen? Want net als een L/W pompt ie bij koelen gewoon water van 18 graden door de vloer.StevenK schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:16:
In mijn ervaring is een w/w warmtepomp comfortabeler want betere koeling
En met verwarmen pompt ie gewoon water van de gewenste aanvoertemperatuur in de vloer, net als een L/W.
Hoe een W/W dan comfortabeler kan zijn is mij onduidelijk.
En voor betere geluidsabsorptie kun je dan wellicht ook (een aanvulling met) natuurlijke isolatiematerialen zoals houtvezel overwegen. Want PIR en aanverwanten absorberen geluid maar matig.StevenK schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
En let op: als je dicht bij een spoor woont moet je bij de constructie dus niet alleen rekening houden met luchtdichting met ook met geluid. Dat betekent oa dat je beter triple glas met verschillende diktes toepast ipv drie keer dezelfde dikte.
Van de project ontwikkelaar die het kavel verkoopt.bbbrumbrum schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:08:
[...]
Van wie “moet” dat? Mooi een eigen systeem neerzetten. Zeker als het Nmda principe gehandhaafd blijft word je wel heeeel hard genaaid, terwijl je met je eigen installatie flink negatief kan zijn qua energierekening.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Ik zou toch kijken of je daar onderuit kan. En dus van een gewone elektra aansluiting gebruik kan maken. Dit soort collectieve initiatieven met lock-in zou ik niet zo vrolijk van worden…nils7 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:31:
[...]
Van de project ontwikkelaar die het kavel verkoopt.
Het is maar waar je je deuk over maakt. Ik zou mn kavel er niet om laten lopen.
Wat is de huurprijs?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
In de eerste plaats gaat daar een projectontwikkelaar niet over maar de gemeente. En die kan je ook geen verplichting opleggen:nils7 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:31:
[...]
Van de project ontwikkelaar die het kavel verkoopt.
https://www.hekkelman.nl/...uit-op-gelijkwaardigheid/
Topartikel! Wel wat oud en mist de uitspraak van RvS. Geeft pointers mbt omgevingswet.ds23man schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
In de eerste plaats gaat daar een projectontwikkelaar niet over maar de gemeente. En die kan je ook geen verplichting opleggen:
https://www.hekkelman.nl/...uit-op-gelijkwaardigheid/
Maar eigenlijk niks om ècht mee te slaan
Ben benieuwd of de ontwikkelaar niet gewoon aan een ander verkoopt
Gewoon kopen en later bezwaar maken omdat passages in contracten die in strijd zijn met de wetgeving niet rechtsgeldig zijn.Deleon78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
Topartikel! Wel wat oud en mist de uitspraak van RvS. Geeft pointers mbt omgevingswet.
Maar eigenlijk niks om ècht mee te slaan
Ben benieuwd of de ontwikkelaar niet gewoon aan een ander verkoopt
Hier trouwens een koopcontract die in lijn is met de jurisprudentie:
Verplichte aansluiting op warmtenet bij nieuwbouw huis
Verplichte aansluiting op warmtenet bij nieuwbouw huis
150e per maandds23man schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:51:
Wat is de huurprijs?
Members only: Link naar warmte constructie van de wijk
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik maak me er ook niet druk om, de mensen die op me reageerden wel.Deleon78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:48:
Het is maar waar je je deuk over maakt. Ik zou mn kavel er niet om laten lopen.
Maar wel goed om te weten dat het niet echt perse moet, of toch wel?
[ Voor 61% gewijzigd door nils7 op 08-08-2022 11:49 . Reden: extra info en quote ]
Zeker! Ik reageerde meer op de mensen die wel direct zeiden dat het niet acceptabel is.nils7 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
150e per maand
***members only***
[...]
Ik maak me er ook niet druk om, de mensen die op me reageerden wel.
En hoeveel kWh warmte zit er voor die prijs bij inbegrepen?nils7 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
150e per maand
***members only***
[...]
Hier gaan mn nekharen toch wel van overeind staan. Je word ten eerste afgezet op vastrecht, en je indexeert elk jaar zodat je altijd het maximale door de wet toegestane tarief betaald, je zit bij een monopolist.
En uiteindelijk had je met een eigen WP en bodembron hetzelfde systeem gehad voor een fractie (kun je nagaan, ik vind een WWWP al redelijk kapitaalvernietiging, maar dat heeft dan iig nog wat voordelen) van de kosten.
Hier word zoveel geld vernietigd wat op zo veel manieren beter en daadwerkelijk duurzaam in had kunnen worden gezet....
Er zit letterlijk geen enkel voordeel aan dit systeem tov een eigen bron & WP.
Maargoed, daar zijn op GoT al vele epistels over geschreven, inclusief de wettelijkheid van deze "verplichting".
Van de andere kant snap ik ook dat de markt lastig is, en dat je al lang blij bent dat je iets hebt....
[ Voor 58% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-08-2022 14:20 ]
Begrijp me niet verkeerd: ik zou het kavel er niet op laten schieten maar me er wel in verdiepen.nils7 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
150e per maand
***members only***
[...]
Klinkt voor mij als (collectieve) constructies zoals “stadsverwarming”, VvE of erfpacht. Daar hou ik persoonlijk helemaal niet van, maar iemand anders wellicht wel 😃
En inderdaad relevant wat je dan precies krijgt voor dat geld, waar komt die stroom vandaan, dus hoe gaat de prijs zich ontwikkelen of er marktwerking is, indexatie etc. etc.
Het geeft mij een prettig gevoel geld terug te krijgen ipv te betalen voor energie, dat gun ik iedereen.
Meer info dan die pagina (+ alle downloads die er op staan) hebben we niet.bbbrumbrum schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
En hoeveel kWh warmte zit er voor die prijs bij inbegrepen?
Wie was de kelderbouwer?
Conrado schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:47:
[...]
We hebben volledig in eigen beheer gebouwd met een kelder van 180 m², op schroefpalen.
We hebben met een Belgische kelderbouwer gewerkt. De betonconstructie is door het constructiebureau uitgewerkt dat het hele huis doorgerekend heeft en we hebben die tekeningen aan de kelderbouwer overhandigd. Peil uitgezet, gat laten graven - en grond afgevoerd - en palen laten boren. Toen startte de kelderbouwer...
Als particulier krijg je nergens de betonprijzen die dit soort grootverbruikers krijgen. Bij een kelder zijn twee dingen belangrijk: het moet volledig waterdicht zijn (het werd in ons geval in drie delen gegoten) èn is onderdeel van het fundament van je huis. Twee redenen om dat niet zelf te willen doen
Emmers in Hamont-Achel.louwerens schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:44:
Wie was de kelderbouwer?
Reken me dat eens voor….bbbrumbrum schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:40:
WWWP verdient zich niet terug.
Het is een persoonlijke keus. Als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker doen, maar het blijft een enorme bak geld.
Catalogusbouwers baseren hun prijzen op wat de consument er voorover heeft, niet wat het kost. Ze bezuinigen standaard op alles, omdat hun gemiddelde klant daar geen inzicht in heeft. Eigenlijk bieden ze - kwalitatief - middle-of-the-road projectwoningen. Daar is niets mis mee, maar het is wat het is.robberttweak schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
We willen voor een catalogus-woning gaan en hebben met verschillende partijen gesprekken gehad.
Vooral over de installaties weet ik niet helemaal wat ik moet geloven/vinden van de verhalen van de catalogus bouwers.
Hun model bestaat uit een scherpe basisprijs met dure opties. Marketingwijs: als de basis geaccepteerd is, volgt de rest wel.
En een WWWP kost geen 30K extra…
Het geeft goed aan wat de gemiddelde woonconsument wenstnatural colour schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:07:
Wat mij zo tegenvalt van een catalogus woning is dat de ontwerpen zo doodsaai zijn, de zadeldak woning, de notariswoning, de stolpkapwoning...
We - het is een brede trend - zijn steeds voorzichtiger in onze keuzes. Je ziet het bij huizen, bij keukens maar ook bij auto’s. We verwijten fabrikanten dat alles op elkaar gaat lijken, maar beseffen niet dat we alles afwijkend niet (meer) kopen.
Vind het juist wel meevallen? Behalve eerste deel blitseard.natural colour schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:07:
[...]
Wat mij zo tegenvalt van een catalogus woning is dat de ontwerpen zo doodsaai zijn, de zadeldak woning, de notariswoning, de stolpkapwoning...
Voor mijn werk kom ik regelmatig in de 'dure' nieuwbouw wijken van Leeuwarden en Groningen en ook daar lijken zóveel woningen op elkaar... sporadisch zie ik woningen waar de architect echt de vrije hand had in het ontwerp.
Bouwkundig zijn cataloguswoningen dik in orde, de technische installaties daarin tegen...
Rest wordt ook afgedwongen door de gemeente. Die eisen zijn op welstand soms echt tenenkrommend. Wij moesten na een aantal aanpassingen ineens de woning meer richting de weg plaatsen. Toen even vriendelijk gevraagd of alle andere punten akkoord waren en na bevestiging aangegeven dat er geen bouwvlak is een de locatie vrij staat.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Mwoah dat is wel iets te kort door de bocht. Dingen raken ook uitontwikkeld en alles is al een keer gedaan. Je voorbeeld van een keuken bijvoorbeeld: hoe kies je een totaal andere keuken zonder dat deze aan functionaliteit verliest?Conrado schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:20:
[...]
Het geeft goed aan wat de gemiddelde woonconsument wenst
We - het is een brede trend - zijn steeds voorzichtiger in onze keuzes. Je ziet het bij huizen, bij keukens maar ook bij auto’s. We verwijten fabrikanten dat alles op elkaar gaat lijken, maar beseffen niet dat we alles afwijkend niet (meer) kopen.
Zelfde geldt voor ruimtes. Rond is bv grappig, maar probeer maar eens raambekleding te kopen, kasten te plaatsen, een schilderij op te hangen etc.
Dan heb je nog alle constraints (welstand), materialen en budget.
De groep mensen die gewoon helemaal hun eigen gang gaan, het budget hebben en een huis willen bouwen was altijd al minimaal.
Heeft ons huis ook onderkelderd. Funderen was 6k, kelder was 18k (destijds). Zo goedkoop Hennie nergens een complete verdieping…. De helft van de kelder is nu audio/bios/game en speelruimte……
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Voor een nieuwbouwwoning op een talud zijn wij aan kijken voor een souterain onder de woning.
Als een kelder gedeeltelijk boven het maaiveld wordt gerealiseerd spreekt men van een souterain.
In dit geval is het geheel boven het maaiveld maar gedeeltelijk in een talud.
Ik zie veel reacties voorbij van voordelige (leef) kelderbouwers uit Belgie voorbij komen.
Wij wonen zelf ongeveer 20min van de grens met Belgie.
wie heeft er ervaring met Kelderbouw (uit Belgie) en wil zijn ervaring / kennis hier delen.
Wij moeten sowieso bouwen op een fundering op palen.
Als een kelder gedeeltelijk boven het maaiveld wordt gerealiseerd spreekt men van een souterain.
Ik zie veel reacties voorbij van voordelige (leef) kelderbouwers uit Belgie voorbij komen.
wie heeft er ervaring met Kelderbouw (uit Belgie) en wil zijn ervaring / kennis hier delen.
@louwerens in het verleden paar keer gesprek geweest met enkele kelder en huizen bouwers uit belgie om in nederland te bouwen.
Veel ervan zijn er mee gestopt omdat de regelgeving hun vaak te veel in de weg zit en dat ze in belgie toch wel genoeg werk hebben.
Veel ervan zijn er mee gestopt omdat de regelgeving hun vaak te veel in de weg zit en dat ze in belgie toch wel genoeg werk hebben.
Bedrijven in de gemeente Hamont-Achel richten zich door de ligging vaak op Nederlandse klanten.badboyqxy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:36:
@louwerens in het verleden paar keer gesprek geweest met enkele kelder en huizen bouwers uit belgie om in nederland te bouwen.
Wellicht dat zij er niet zo'n moeite mee hebben.
Ik ben ook bezig met een zelfbouwwoning net onder Eindhoven welke volledig is onderkelderd. Eind vorig jaar is deze kelder gezet en destijds heb ik gekozen voor “Betonwerken Beliën” uit Hamont, deze hebben netjes gewerkt en ben hier goed tevreden over. Maar alle kelderbouwers uit Hamont maken volgens mij goed werk en werken vaak voor Nederlandse aannemers hier in de regio. Zoals hierboven al is aangegeven berekent de constructeur de wapening en gaat de kelderbouwer uit van deze tekeningen.louwerens schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:27:
Voor een nieuwbouwwoning op een talud zijn wij aan kijken voor een souterain onder de woning.
De XPS-vloerisolatie heb ik zelf gelegd, hier is vervolgens de fundering op gestort, Hierna heb ik weer de wanden geïsoleerd met XPS (i.c.m. 2k Bitumen). Ze hadden nog nooit gezien dat er rondom 24cm XPS tegenaan zat en vonden mij maar een gekke Hollander haha, maarja, ik heb als doel een zeer goed geïsoleerde passieve woning te bouwen en had de isolatie scherp in kunnen kopen 😉
Bovenop de kelder ben ik verdergegaan met ICF-bouwblokken. Dit had als voordeel dat de isolatieschil doorliep en dat de keldermuren niet zo dik hoeven te worden. (t.o.v. traditioneel: binnenmuur+ dikke isolatie + spouw + buitenmuur welke er normaliter op komt).
Hierbij wat foto’s van de kelder:
:strip_exif()/f/image/cHzIinG8osCM51NcXa6Rtwb8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x5EnJJwkuwE89Og1Onfa4YZf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WomXbIBpW7e3pARG6ekK6qd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ia656cpkn2m4evIZnd3yzqLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LttwArEdAKz3SIsMWZalvVsx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tq7Jbq3KUqlIK4KzGvDnRAQI.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels zit het dak erop, na de bouwvak komen de steenstrips en de houten gevelbekleding er tegenaan 😊:
:strip_exif()/f/image/NHn8wp4xBMsQCu8IArIT0Sl6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0N6hV3FRVnoVLtWn3oiLW4ip.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de LWWP vs WWWP, ik heb destijds deze vergelijking ook gemaakt bij Nibe en uiteindelijk was een WWWP onder aan de streep 5k duurder. De apparatuur is vaak wat goedkoper bij een WWWP omdat er geen buitenunit bij hoeft, maar je moet vervolgens wel een bron laten boren.(dat zal tussen de 5 en 10k kosten voor een gemiddelde woning). Als ik een keer tijd heb wil ik best de uitdaging aangaan om door te rekenen wanneer het break-evenpoint is bereikt tussen een LWWP en een WWWP
[ Voor 3% gewijzigd door GameSmurf op 09-08-2022 14:14 ]
Leuk om de bouwfoto's te zien @GameSmurf!
En, naar mijn mening, slim dat je inzit op zeer goede isolatie!
Over de meerkosten WW WP t.o.v. een LW WP: ik heb meerdere offertes gehad begin van dit jaar, en het prijsverschil was bijna 50%. D.w.z. een LW systeem kost ongeveer de helft: €16,5k voor LW t.o.v. €32k WW (alles uitbesteed). Weliswaar niet voor een nieuwbouw woning maar er zaten in deze offerte geen noemenswaardige zaken die aangepast moesten worden.
En, naar mijn mening, slim dat je inzit op zeer goede isolatie!
Over de meerkosten WW WP t.o.v. een LW WP: ik heb meerdere offertes gehad begin van dit jaar, en het prijsverschil was bijna 50%. D.w.z. een LW systeem kost ongeveer de helft: €16,5k voor LW t.o.v. €32k WW (alles uitbesteed). Weliswaar niet voor een nieuwbouw woning maar er zaten in deze offerte geen noemenswaardige zaken die aangepast moesten worden.
@GameSmurf 1.5 jaar geleden was de meerprijs in onze offerte al 15k ex btw tov een L/W WP. (15k vs 30k)
Wat vroegen ze voor de L/W WP? Want als die 30k is en W/W WP 35k dan schiet het ook niet op
Verder is het verbruik tijdens voor het koelen eenvoudig te compenseren met zonnepanelen...
Wat vroegen ze voor de L/W WP? Want als die 30k is en W/W WP 35k dan schiet het ook niet op
Verder is het verbruik tijdens voor het koelen eenvoudig te compenseren met zonnepanelen...
[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 09-08-2022 16:03 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Hoe “compenseer” je daar mee? Het is niet alsof het net de stroom niet kan leveren.. Anders kan je zeggen dat het alleen maar duurder is, omdat je ook de zonnepanelen nog moet kopen (nog slechtere business case). En als je de zonnepanelen toch al kan kopen en leggen als investering, is het weer niet gerelateerd aan de wp…xoror schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:02:
@GameSmurf 1.5 jaar geleden was de meerprijs in onze offerte al 15k ex btw tov een L/W WP. (15k vs 30k)
Dus: nee.
Zeker met de huidige TLV is dat wel een shady verhaal.
Maar die paar honderd kWh aan koeling per jaar gaat niet echt pijn doen in je energierekening en/of "uitbreiding" aan je PV set. Als er namelijk nog meer panelen bij passen, was de set sowieso al te klein (want dak niet vol).
@Andrehj heeft al vaker eea op een rijtje gezet. Zal eens kijken of ik die quotes kan opsnorren.
We wachten nog steeds op onderbouwde metingen vanuit de WWWP eigenaren, terwijl er hele topics met data aan van de Kamstrups van de LW's staan.
@GameSmurf kun je eea wat meer specificeren? Zo is het nog niet zo veelzeggend. 5k verschil is iig niet gangbaar in de markt als verschil. Misschien op enkel de apparatuur.
Maar uiteindelijk blijven we heel vaak hetzelfde herhalen.
WWWP: geen buitenunit. Ietsjes goedkoper koelen. Betere SCOP.
LWWP: goedkoper. evt condenserend koelen mogelijk.
Maar die paar honderd kWh aan koeling per jaar gaat niet echt pijn doen in je energierekening en/of "uitbreiding" aan je PV set. Als er namelijk nog meer panelen bij passen, was de set sowieso al te klein (want dak niet vol).
@Andrehj heeft al vaker eea op een rijtje gezet. Zal eens kijken of ik die quotes kan opsnorren.
We wachten nog steeds op onderbouwde metingen vanuit de WWWP eigenaren, terwijl er hele topics met data aan van de Kamstrups van de LW's staan.
@GameSmurf kun je eea wat meer specificeren? Zo is het nog niet zo veelzeggend. 5k verschil is iig niet gangbaar in de markt als verschil. Misschien op enkel de apparatuur.
Maar uiteindelijk blijven we heel vaak hetzelfde herhalen.
WWWP: geen buitenunit. Ietsjes goedkoper koelen. Betere SCOP.
LWWP: goedkoper. evt condenserend koelen mogelijk.
80W werd mij ook verteld, maar mijn alpha innotec WZSV 122K3M doet constant 250W tijdens het koelen. Nog steeds meer dan waardGameSmurf schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
De COP ligt gemiddeld hoger bij WWWP, maar ik denk dat de grootste winst tijdens het koelen ontstaat, hierbij is het een circulatiepompje van 80W bij een WWWP vs een compressor van x kW bij een LWWP.
En hoeveel moet hij draaien om de bron weer op te laden? of is er nog een soort tussenstand waarbij hij wel rondpompt voor de regeneratie maar we het geen koelen noemen?Fabian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
80W werd mij ook verteld, maar mijn alpha innotec WZSV 122K3M doet constant 250W tijdens het koelen. Nog steeds meer dan waard
edit: sorry is offtopic, ik dacht dat we elders zaten.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 09-08-2022 17:05 ]
twain4me schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
En hoeveel moet hij draaien om de bron weer op te laden? of is er nog een soort tussenstand waarbij hij wel rondpompt voor de regeneratie maar we het geen koelen noemen?
![]() |
Denk niet dat er zo'n tussenstand is. Nog niet kunnen herkennen aan het stroomverbruik.
Grafiek over de afgelopen 7 dagen. 250W voor koelen, 1,6kW piek 's nachts voor opwarmen tapwater, 's ochtends een 1,6 kW piek tijdens het douchen.
Dank voor die data, van de week zag ik in het WW WP topic ook al dergelijke vermogens (dik 200W).Fabian schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:00:
80W werd mij ook verteld, maar mijn alpha innotec WZSV 122K3M doet constant 250W tijdens het koelen. Nog steeds meer dan waard
Dat is rond de helft tot 1/3 van een LW WP. Maar omdat men met WW meestal veel meer uren koelt durf ik de stelling wel aan dat het koelen met een WW WP niet of nauwelijks goedkoper is dan met LW.
SWW is met LW iets efficiënter door de gemiddeld hogere brontemperatuur (mits je de SWW run rond 14 uur doet).
Dan moet je die dure WW WP alleen met het iets efficiëntere verwarmen (scheelt ca 1 cop punt) terugverdienen.
Bij mij zou dat zo'n 150 kWh schelen.
Zelfs bij de huidige stroomprijzen van zo'n 60 ct is dat maar 90 euro per jaar.
Reken maar uit hoe lang je er dan over doet om die +15k meerprijs terug te verdienen...
Waarom altijd weer die terugverdien discussie. Het niet hebben van een buitenunit vind ik ook een groot voordeel. Mijn Nilan Compact P Geo verzorgd SWW met een warmtepompboiler en kan zo ook via de lucht van de geïntegreerde WTW koelen.Andrehj schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:40:
[...]
Dank voor die data, van de week zag ik in het WW WP topic ook al dergelijke vermogens (dik 200W).
Dat is rond de helft tot 1/3 van een LW WP. Maar omdat men met WW meestal veel meer uren koelt durf ik de stelling wel aan dat het koelen met een WW WP niet of nauwelijks goedkoper is dan met LW.
SWW is met LW iets efficiënter door de gemiddeld hogere brontemperatuur (mits je de SWW run rond 14 uur doet).
Dan moet je die dure WW WP alleen met het iets efficiëntere verwarmen (scheelt ca 1 cop punt) terugverdienen.
Bij mij zou dat zo'n 150 kWh schelen.
Reken maar uit hoe lang je er dan over doet om die +15k meerprijs terug te verdienen...
Overigens was bij mij de meerprijs zeker geen 15k.
Ik heb even e.e.a. uitgezocht. In mijn huidige woning (Nibe WWWP uit 2015) gebruikt de installatie tijdens het koelen het volgende:
- Grondpomp van WP:
o Magna Geo 25-100
:strip_exif()/f/image/CsCtobhxE3P6gAWrMGKlrvOc.jpg?f=fotoalbum_large)
o Deze staat tijdens de koelstand fixed op 70% (meer flow heeft geen nut want de warmtewisselaar wordt dan de bottleneck)
o Volgens deze link verbruikt deze bij 70% 93.65W
- Circulatiepomp Nibe PCM (Koelmodule):
:strip_exif()/f/image/fTutHTeGG8l2ZSQ6p44MDZ6a.jpg?f=fotoalbum_large)
o Deze pompt het CV water door de warmtewisselaar
o Verbruikt fixed (stand 3): 33W
- Circulatiepomp vloerverwarming (deze telt eigenlijk niet mee, want die heb je ook nodig bij een LWWP)
:strip_exif()/f/image/CmtSlybXOhU2rLLYU9rYtykj.jpg?f=fotoalbum_large)
o Debiet 2.7m3/h (0,75 L / s)
o Verbruik 35W
o Aanvoer = 18 graden
o Retour = 21 graden
o Koelvermogen: Q = m*c*dT = 0,75 * 4186 * 3 = +/- 9.4kW
Zonder de circulatiepomp van de vloerverwarming gebruik ik hiervoor 93.65 + 33 = 126,65W
Dus om correct te vergelijken dient dit te worden afgezet tegen het verbruik van een LWWP welke 9.4kW aan koelvermogen levert. Met een COP van een luchtwarmtepomp van 4 (is dit reëel?) zou deze 2,35kW verbruiken.
Afhankelijk hoeveel koeling je nodig hebt kan het verschil in stroomverbruik worden bepaald.
Stel je koelt 500h per jaar (ca. 8 uur per dag 2 maanden lang) dan is het energieverschil (2350-127)*500 = ca. 1100 kWh per jaar.
Prijsverschil:
De naregeling, boiler, vloerverwarmingverdelers, pompen, etc. zijn in beide gevallen hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de LWWP binnenunit + buitenunit t.o.v. de WWWP binnenunit + bron boren. Installatiekosten zijn ook nagenoeg gelijk.
Destijds heb ik met mijn installateur deze types vergeleken:
(Heb een willekeurige site met prijzen gepakt):
- LWWP:
Binnenunit: NIBE VVM 320 5.3k
Buitenunit: NIBE F2120-8 400V 9.3k
Totaal 14.6k
WWWP:
Binnenunit: NIBE F1155-6 PC 10.8k
Bronnen incl bronverdeler 8.5k (3x80m, 8kW vermogen)
Totaal: 19.3k
Verschil bij de prijzen van de gebruikte site: 4.7k
Ik zou niet weten waarom andere installateurs op zo’n grote verschillen uitkomen. Misschien dat er dan bv. een Nibe WWWP wordt vergeleken met een goedkoper merk LWWP. Maar in mijn geval bij een Nibe LWWP vs een Nibe WWWP vergelijking kwam het totaalverschil rond de 5k uit. Als je nog subsidie kan aanvragen bij een bestaand woonhuis wordt het verschil nog iets kleiner.
Verder ben ik wel van mening dat een WWWP toch een mooiere techniek is waarbij er geen (lelijke) buitenunit hoeft te worden toegepast en dit gaf voornamelijk de doorslag.
Wellicht ook wel leuk om te delen is de warmteverlies berekening welke in voor mijn nieuwe woning heb gemaakt: zie dit Power Bi rapport. Hierbij heb ik de zon instraling niet meegenomen en ben ik voor heel het huis uitgegaan van dezelfde temperatuur. Maar het geeft wel een leuk inzicht in de ventilatie en transmissie verliezen.
- Grondpomp van WP:
o Magna Geo 25-100
:strip_exif()/f/image/CsCtobhxE3P6gAWrMGKlrvOc.jpg?f=fotoalbum_large)
o Deze staat tijdens de koelstand fixed op 70% (meer flow heeft geen nut want de warmtewisselaar wordt dan de bottleneck)
:strip_exif()/f/image/fTutHTeGG8l2ZSQ6p44MDZ6a.jpg?f=fotoalbum_large)
- Circulatiepomp vloerverwarming (deze telt eigenlijk niet mee, want die heb je ook nodig bij een LWWP)
:strip_exif()/f/image/CmtSlybXOhU2rLLYU9rYtykj.jpg?f=fotoalbum_large)
o Verbruik 35W
o Aanvoer = 18 graden
o Retour = 21 graden
Zonder de circulatiepomp van de vloerverwarming gebruik ik hiervoor 93.65 + 33 = 126,65W
Dus om correct te vergelijken dient dit te worden afgezet tegen het verbruik van een LWWP welke 9.4kW aan koelvermogen levert. Met een COP van een luchtwarmtepomp van 4 (is dit reëel?) zou deze 2,35kW verbruiken.
Afhankelijk hoeveel koeling je nodig hebt kan het verschil in stroomverbruik worden bepaald.
Stel je koelt 500h per jaar (ca. 8 uur per dag 2 maanden lang) dan is het energieverschil (2350-127)*500 = ca. 1100 kWh per jaar.
Prijsverschil:
De naregeling, boiler, vloerverwarmingverdelers, pompen, etc. zijn in beide gevallen hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de LWWP binnenunit + buitenunit t.o.v. de WWWP binnenunit + bron boren. Installatiekosten zijn ook nagenoeg gelijk.
- LWWP:
Totaal 14.6k
WWWP:
Ik zou niet weten waarom andere installateurs op zo’n grote verschillen uitkomen. Misschien dat er dan bv. een Nibe WWWP wordt vergeleken met een goedkoper merk LWWP. Maar in mijn geval bij een Nibe LWWP vs een Nibe WWWP vergelijking kwam het totaalverschil rond de 5k uit. Als je nog subsidie kan aanvragen bij een bestaand woonhuis wordt het verschil nog iets kleiner.
Verder ben ik wel van mening dat een WWWP toch een mooiere techniek is waarbij er geen (lelijke) buitenunit hoeft te worden toegepast en dit gaf voornamelijk de doorslag.
Wellicht ook wel leuk om te delen is de warmteverlies berekening welke in voor mijn nieuwe woning heb gemaakt: zie dit Power Bi rapport. Hierbij heb ik de zon instraling niet meegenomen en ben ik voor heel het huis uitgegaan van dezelfde temperatuur. Maar het geeft wel een leuk inzicht in de ventilatie en transmissie verliezen.
Dat is waar maar dat wit/grijs/zwart lijkt wel een soort veilig iets, waar niemand zich aan kan storen (behalve meer kleurrijke types, zoals ook hier in dit forumDeleon78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:57:
[...]
Mwoah dat is wel iets te kort door de bocht. Dingen raken ook uitontwikkeld en alles is al een keer gedaan. Je voorbeeld van een keuken bijvoorbeeld: hoe kies je een totaal andere keuken zonder dat deze aan functionaliteit verliest?
Zelfde geldt voor ruimtes. Rond is bv grappig, maar probeer maar eens raambekleding te kopen, kasten te plaatsen, een schilderij op te hangen etc.
Dan heb je nog alle constraints (welstand), materialen en budget.
De groep mensen die gewoon helemaal hun eigen gang gaan, het budget hebben en een huis willen bouwen was altijd al minimaal.
Weer of geen weer: ik heb de details
Dat is altijd zo mooi ironisch aan een tegenbeweging. Afzetten tegen de schapen en met zn allen massaal het tegengestelde doen (vooral als zaken als individualisme of “eigen” aangehaald worden, heerlijk!).Curtain schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
Dat is waar maar dat wit/grijs/zwart lijkt wel een soort veilig iets, waar niemand zich aan kan storen (behalve meer kleurrijke types, zoals ook hier in dit forum). Met een kleurtje maak je het al gauw nét iets anders en wellicht meer van jezelf. Een beetje meer durf… En als het niet bevalt, gaat de kwast er gewoon weer overheen.
(De schapen en anderen wisselen elke x jaar om, extra mooi)
Misschien gewoon niet een waardeoordeel doen en lekker bij jezelf houden
Ik ga in oktober/november mijn nieuwbouw starten met opnieuw Emmers uit Hamont-Achel.badboyqxy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:36:
Langer dan een LWWP, wat die laatste gaat wat korter meeAndrehj schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:40:
Das war einmal ;-)wowly schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:12:
Heeft ons huis ook onderkelderd. Funderen was 6k, kelder was 18k (destijds). Zo goedkoop Hennie nergens een complete verdieping…. De helft van de kelder is nu audio/bios/game en speelruimte……
Prijzen zijn nu vele malen hoger, maar ja dat is dat van het beton ook.
Ik neem gewoon antraciete kozijnen en een visgraatvloer.Deleon78 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Dat is altijd zo mooi ironisch aan een tegenbeweging. Afzetten tegen de schapen en met zn allen massaal het tegengestelde doen (vooral als zaken als individualisme of “eigen” aangehaald worden, heerlijk!).
(De schapen en anderen wisselen elke x jaar om, extra mooi)
Misschien gewoon niet een waardeoordeel doen en lekker bij jezelf houden
De &^%* met iedereen die het mode of VT-wonen vindt.
Wat ik me afvraag is of er wel goed is nagedacht over het gebruik van donkere kleuren in baksteen, kozijnen in nieuwbouw. Dat is al geruime tijd een trend in Nederland. In Zuid Europa is wit een veel voorkomende kleur en zij hebben daar een goede reden voor, want wit trekt geen warmte aan (reflecterend). Zwart doet dat wel. Koelen is door de energiecrisis enorm duur geworden. Wordt wit dan de volgende trendkleur of zijn we niet zo rationeel?
Probeer maar eens RAL 9011 (grafietzwart) geschilderde houten kozijnen goed te houden recht op de blakende zon, dat wordt ontzettend heet en gaat bladderen. Met topkwaliteit verf. Opvallend dat er op internet weinig te vinden is over dit probleem en hoe weinig aandacht er voor is bij producenten.
Probeer maar eens RAL 9011 (grafietzwart) geschilderde houten kozijnen goed te houden recht op de blakende zon, dat wordt ontzettend heet en gaat bladderen. Met topkwaliteit verf. Opvallend dat er op internet weinig te vinden is over dit probleem en hoe weinig aandacht er voor is bij producenten.
Onze aluminium kozijnen in kleur antraciet ral7021 zijn gepoedercoat. Oersterk maar kleur kan na verloop van tijd vervagen.
Daarom moeten we ze 1 a 2 keer per jaar schoonmaken en behandelen met een uv beschermer.
Daarom moeten we ze 1 a 2 keer per jaar schoonmaken en behandelen met een uv beschermer.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
ipv witte baksteen zou je het beste aluminium gevel beplating moeten toepassen, aluminium reflecteert de warmte straling uitstekend.mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:51:
Wat ik me afvraag is of er wel goed is nagedacht over het gebruik van donkere kleuren in baksteen, kozijnen in nieuwbouw. Dat is al geruime tijd een trend in Nederland. In Zuid Europa is wit een veel voorkomende kleur en zij hebben daar een goede reden voor, want wit trekt geen warmte aan (reflecteerd). Zwart doet dat wel. Koelen is door de energiecrisis enorm duur geworden. Wordt wit dan de volgende trendkleur of zijn we niet zo rationeel?
Koelen duur? in mijn 2 jaar oude woning wordt sinds een week de vloerverwarming in de koelstand van de warmtepomp gebruikt, temperatuur beneden +/- 21,5° en boven een graadje meer, totale stroom verbruik ongeveer 13 kWu/ 7 dagen (inclusief stroom voor de ventilatie in huis) waarvan zeker 60% rechtstreeks van de zonnepanelen afkomstig is.
De woning heeft géén buitenscreens of schermen.
Edit:
omdat er nu al een week gekoeld wordt is inmiddels de hele massa in huis afgekoeld, niet alleen de lucht, heel aangenaam.
[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 10-08-2022 08:34 ]
Het is toch echt wel algemeen bekend dat donkere kleuren veul meer onderhoud nodig ivm de zon.mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:51:
Wat ik me afvraag is of er wel goed is nagedacht over het gebruik van donkere kleuren in baksteen, kozijnen in nieuwbouw. Dat is al geruime tijd een trend in Nederland. In Zuid Europa is wit een veel voorkomende kleur en zij hebben daar een goede reden voor, want wit trekt geen warmte aan (reflecterend). Zwart doet dat wel. Koelen is door de energiecrisis enorm duur geworden. Wordt wit dan de volgende trendkleur of zijn we niet zo rationeel?
In mijn ervaring: 25 jaar oude RAL 9011 aluminium schuifdeuren zijn niet behandeld en zijn wel iets vervaagd, maar niet storend.NDF82 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:58:
Onze aluminium kozijnen in kleur antraciet ral7021 zijn gepoedercoat. Oersterk maar kleur kan na verloop van tijd vervagen.
@natural colour Dat valt wel erg mee, is dat een lucht/water warmtepomp en is het verbruik van de buitenunit meegeteld?
In mijn ervaring duurt het altijd geruime tijd (hittegolf week) voordat het is opgewarmd tot 27 graden (onder een EPDM dak met EPS isolatie), maar daarna is het niet meer koel te krijgen, al is het buiten inmiddels 20 graden en met het raam open. Kennelijk houdt er iets de warmte vast.
@GameSmurf voor dat verschil (en prijzen) is het een no-brainer. Maar dit zal wel een tijdje geleden zijn? vanaf 1.5 jaar geleden lijkt het 15k+ te zijn het verschil.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 10-08-2022 09:09 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Helemaal mee eens. Ik heb daar ook spijt van. Ons woning heeft ook behoorlijk donkere bakstenen en idem kozijnen, en dat warmt in de zon enorm op. Gelukkig zit er wel dikke isolatie achter, maar ideaal is het zeker niet.mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:51:
Tijdens het ontwerp zag ik die bui al hangen, maar als vrouw en architect op één lijn zitten, dan moet je op een bepaald ogenblik kiezen wat je het allerbelangrijkst vindt.
Een wit huis had ook bij ons (nog) meer energie kunnen besparen.
Maar gelukkig hebben we het door de dakoverstekken, de ingebouwde buitenzonwering, de warmtewerende beglazing, de rolluiken op de dakramen en de WTW-ventilatie op andere plaatsen wel goed gedaan.
Woning ziet er door de gekozen kleuren wel mooi uit trouwens, daar krijgen we dan weer veel positieve opmerkingen over.
Plat dak, zwarte bakstenen, zwarte kozijnen en toch heb ik nergens last van. Maximaal 25 graden maar de vloerkoeling helpt wel enorm.Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb daar ook spijt van. Ons woning heeft ook behoorlijk donkere bakstenen en idem kozijnen, en dat warmt in de zon enorm op. Gelukkig zit er wel dikke isolatie achter, maar ideaal is het zeker niet.
Tijdens het ontwerp zag ik die bui al hangen, maar als vrouw en architect op één lijn zitten, dan moet je op een bepaald ogenblik kiezen wat je het allerbelangrijkst vindt.
Maar gelukkig hebben we het door de dakoverstekken, de ingebouwde buitenzonwering, de warmtewerende beglazing, de rolluiken op de dakramen en de WTW-ventilatie op andere plaatsen wel goed gedaan.
Woning ziet er door de gekozen kleuren wel mooi uit trouwens, daar krijgen we dan weer veel positieve opmerkingen over.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Dat is het nou juist, ik hou onze woning (met airco en vloerkoeling) ook prima koel, zou binnen wel naar 10 graden kunnen als ik dat zou willen, maar we willen met z'n allen toch energie besparen?battler schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:50:
Plat dak, zwarte bakstenen, zwarte kozijnen en toch heb ik nergens last van. Maximaal 25 graden maar de vloerkoeling helpt wel enorm.
Dat moet je er dus voor zorgen dat woningen passief koel kunnen blijven.
Blunders tijdens het ontwerp (te donkere kleuren toepassen, zonwering vergeten) helpen daarbij niet bepaald.
Inderdaad een lucht/ water wp (Panasonic mono)mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:37:
[...]
In mijn ervaring: 25 jaar oude RAL 9011 aluminium schuifdeuren zijn niet behandeld en zijn wel iets vervaagd, maar niet storend.
@natural colour Dat valt wel erg mee, is dat een lucht/water warmtepomp en is het verbruik van de buitenunit meegeteld?
In mijn ervaring duurt het altijd geruime tijd (hittegolf week) voordat het is opgewarmd tot 27 graden (onder een EPDM dak met EPS isolatie), maar daarna is het niet meer koel te krijgen, al is het buiten inmiddels 20 graden en met het raam open. Kennelijk houdt er iets de warmte vast.
Het verbruik is van de wp én de ventilatie, dat is nu nog twee tafel ventilatoren om de koelte door het huis te blazen (de wtw ventilatie moet nog gemaakt worden; alle installaties in mijn nieuwe huis doe ik zelf)
De wp draait -nu ik even kijk- op slechts 15Hz/ 340 Watt, maar draait niet continu.
De truuk met koelen via vloerverwarming is ruim vóór de verwachte hitte al gaan koelen en via WTW-ventilatie / ventilatoren de koelte door het hele huis te 'blazen', een goed geïsoleerde woning is een voordeel.
Zet de temperatuur van de wp niet te laag anders krijg je condens op je vloer.
Mijn opmerking ging over het feit dat koelen enorm duur is geworden. Ik vind dat meevallen in mijn situatie, ik koel door vloerkoeling en compenseer dat met zonnepanelen.Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Dat is het nou juist, ik hou onze woning (met airco en vloerkoeling) ook prima koel, zou binnen wel naar 10 graden kunnen als ik dat zou willen, maar we willen met z'n allen toch energie besparen?
Blunders tijdens het ontwerp (te donkere kleuren toepassen, zonwering vergeten) helpen daarbij niet bepaald.
Dat we met z'n allen energie willen besparen is jouw mening. Ik heb daar vrij weinig aandacht aan besteed met mijn woning maar wel keuzes gemaakt die financieel voordelig zijn.
Blunders tijdens ontwerpen is zo kort door de bocht dat ik deze negeer.
Bij ons is dit volledig automatisch. Hij meet de temperatuur en luchtvochtigheid en bepaald wanneer er gekoeld moet worden. Zijn er andere systemen waar je dit zelf kan bepalen?natural colour schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
De truuk met koelen via vloerverwarming is ruim vóór de verwachte hitte al gaan koelen en via WTW-ventilatie / ventilatoren de koelte door het hele huis te 'blazen', een goed geïsoleerde woning is een voordeel.
Zet de temperatuur van de wp niet te laag anders krijg je condens op je vloer.
Dat is niet geheel waar, iedereen in de bouw weet dat donkere kleuren problematischer zijn dan lichte kleuren. en dat weten ze van producenten en/of ervaringen. (tot voor kort zag je ook nog verschillende garantie voorwaarde bij kleuren. 9005 (zwart) had dan 5 jaar gerantie tegenover andere kleuren op dezelfde damwandprofielen 10 jaar)mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:51:
De ondergrond wordt warmer en daarmee instabieler. (met name in het geval van hout). tot voor kort was antraciet grijs het donkerste wat men op kozijnen smeerde omdat al het donkere toch eindigde als lichter door de uv invloeden. om maar niet te spreken van die delaminerende voordeuren bij donkerder kleuren en enige zon belasting. (kennen we die nog @Señor Sjon) Het is gewoon een trent die goed verkoopt en de uv weerstand van verf is veel beter geworden. Als je je wil verbazen over keuzes moet je eens naar al die zwarte schutting delen rond tegeltuinen kijken, prima manier om van je tuin een bakoven te maken, het kan de gemiddelde persoon gewoon geen reet schelen en willen gewoon het kleurtje wat ze mooi denken te vinden.
Heb je het idee dat warmtewerend beglazing veel invloed heeft naast de overstekken en buitenzonwering? Wij krijgen namelijk ook veel glas maar gaan nu voor overstekken beneden en zonwering boven. Daarnaast bereiden we beneden elektra voor, als later zonwering toch nog nodig zou zijn onder de overstekken(waarschijnlijk werken de overstekken in het voor en najaar minder goed doro een laagstaande zon). Glas wordt HR+++ met WTW.Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb daar ook spijt van. Ons woning heeft ook behoorlijk donkere bakstenen en idem kozijnen, en dat warmt in de zon enorm op. Gelukkig zit er wel dikke isolatie achter, maar ideaal is het zeker niet.
Hiernaast worden bakstenen beneden antraciet, met een witte stuc rand erboven en de gehele bovenverdieping wordt witte stuc. Ik verwacht dat in ieder geval, dit wit boven, gaat helpen tegen de warmte. Uit de berekeningen kwam dat warmtewerend glas niet nodig was. Daarnaast werd ons verteld dat je de warmte met warmtewerend glas altijd buiten houdt. Ook als je dit eigenlijk in de winter juist wel binnen wilt hebben. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Andere vraag, op welke zijde hebben jullie zonwering zitten? Wij krijgen het meeste glas op oost en zuid. West is minimaal(3 draaikiepramen van 80cm breed glas van grond tot plafond). We hebben dan ook buitenzonwering alleen op oost en zuid voorbereid(beneden en boven). Is het aan te bevelen dit ook op west te doen? De zon zal vanaf ongeveer 15:00 beginnen binnen te vallen bij de ramen op de west zijde.
Om een idee van de west kant(voorkant) van het huis wat we gaan bouwen te geven(inclusief simulatie van de zon/schaduw om 15:00 op 28/07):
/f/image/Fff79TwOOsMcIVY9TVLtoDIb.png?f=fotoalbum_large)
ik heb zelfs zonwering op N-W
financieel zal je er achter komen dat de airco een beetj harder laten draaien een stuk goedkoper is. maargoed je wilt het passief oplossen of niet.
ik heb zelf overegens een zwarte houten gevel en heb daar Rc waarde ~8 aan muur achter zitten. ik heb er even over gedacht om de gevel niet zwart te maken maar het is renovatie en de schuren (wat het eigenlijk is) zijn hier al decenia zwart. ik heb hem wel goed ventilerend gemaakt en dus een flink pak isolatie erachter zitten waarbij ook rekening is gehouden met de fase verschuiving.
financieel zal je er achter komen dat de airco een beetj harder laten draaien een stuk goedkoper is. maargoed je wilt het passief oplossen of niet.
ik heb zelf overegens een zwarte houten gevel en heb daar Rc waarde ~8 aan muur achter zitten. ik heb er even over gedacht om de gevel niet zwart te maken maar het is renovatie en de schuren (wat het eigenlijk is) zijn hier al decenia zwart. ik heb hem wel goed ventilerend gemaakt en dus een flink pak isolatie erachter zitten waarbij ook rekening is gehouden met de fase verschuiving.
[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 10-08-2022 12:43 ]
Interessant om mee te lezen over de kozijnen kleurkeuze, type warmtepompen etc.
Wij vinden donkere kozijnen erg mooi en gaan dus voor kunststof kozijnen in antraciet kleur.
Qua warmtepomp begreep ik van Selekthuis dat zij standaard een lucht warmtepomp leveren, model Nefit Bosch Compress 7400i AW. Opinies zijn welkom. Hebben daarnaast besloten voor een 300 liter boiler te gaan aangezien we een dubbele regendouche willen en een groot ligbad.
Warmtepomp buitenunit komt wel in de tuin, hopelijk valt het geluid mee.
/f/image/A5BTgZ1qhXIbsi75ZlAS1QNa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J72Zwh0jNgynd1WpypdC5mBU.png?f=fotoalbum_large)
Wij vinden donkere kozijnen erg mooi en gaan dus voor kunststof kozijnen in antraciet kleur.
Qua warmtepomp begreep ik van Selekthuis dat zij standaard een lucht warmtepomp leveren, model Nefit Bosch Compress 7400i AW. Opinies zijn welkom. Hebben daarnaast besloten voor een 300 liter boiler te gaan aangezien we een dubbele regendouche willen en een groot ligbad.
/f/image/A5BTgZ1qhXIbsi75ZlAS1QNa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J72Zwh0jNgynd1WpypdC5mBU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LTCP3yEGsCjG63Vwl904dFaU.png?f=fotoalbum_large)
Mooi huis, hoor!LennartTW94 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
Voor je L/W WP is een apart topic.
Vraag daar eens
Prachtig huis, jammer dat wij bakstenen en een kap moeten plaatsen anders had het voor mij ook zo iets gewordenVaez schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Om een idee van de west kant(voorkant) van het huis wat we gaan bouwen te geven(inclusief simulatie van de zon/schaduw om 15:00 op 28/07):
[Afbeelding]
Mooi! Wat ik nog zou aanpassen is in de bijkeuken waar specifiek staat benoemd dat het niet geschikt is voor het stallen van motorvoertuigen kiezen voor openslaande deuren in plaats van een overhead garagedeur.LennartTW94 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
Interessant om mee te lezen over de kozijnen kleurkeuze, type warmtepompen etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/post
Thanks! Ja ik begreep van ze dat bijvoorbeeld een motor wel gewoon gestald kan worden (en daar rij ik graag op), en dat ik die tekst van 'het niet stallen' dus moest negeren. Daarnaast was een elektrische garagedeur nog voordeliger ook dan openslaande deuren, dus voor nu laten we het denk ik zo.Sand0rf schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:39:
[...]
Mooi! Wat ik nog zou aanpassen is in de bijkeuken waar specifiek staat benoemd dat het niet geschikt is voor het stallen van motorvoertuigen kiezen voor openslaande deuren in plaats van een overhead garagedeur.
Een zo benoemde garage heeft extra ventilatie eisen. Een bijkeuken niet. Houd hier rekening mee als je een warme motor in de ruimte wil zetten.LennartTW94 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Thanks! Ja ik begreep van ze dat bijvoorbeeld een motor wel gewoon gestald kan worden (en daar rij ik graag op), en dat ik die tekst van 'het niet stallen' dus moest negeren. Daarnaast was een elektrische garagedeur nog voordeliger ook dan openslaande deuren, dus voor nu laten we het denk ik zo.
Combineer je hier de actuele hardware prijzen met jouw prijs voor de bron uit 2015?GameSmurf schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:56:
Ik heb even e.e.a. uitgezocht. In mijn huidige woning (Nibe WWWP uit 2015) gebruikt de installatie tijdens het koelen het volgende:
- Grondpomp van WP:
o Magna Geo 25-100
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
o Verbruik 35W
o Aanvoer = 18 graden
o Retour = 21 graden
Prijsverschil:
- LWWP:
Totaal 14.6k
WWWP:
€8,5k voor de bron lijkt me namelijk voor tegenwoordig erg weinig. Dat zit in mijn beleving (oa offerte) eerder op €12k (incl BTW), maar ik heb van anderen op Tweakers ook prijzen richting de €20k gezien voor alleen de bronboring.
Nibe ken ik qua prijzen en modellen nauwelijks, maar ik weet wel dat bij b.v. Vaillant de prijs van de WW binnenunit (rond de €10- €12k adviesprijs) al een paar duizend Euro meer is dan de prijs is van een Vaillant LW buitenunit+binnenunit samen. Plus dan nog de bronboring...
Plaatsing van de buitenunit zo tegen de muur versterkt het geluid in ieder geval flink. Voor jezelf en eventuele buren minder plezantLennartTW94 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 10-08-2022 16:42 ]
Toevallig is dit vandaag een onderwerp bij de NOS over een onderzoek bij de TU Delft:Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Dat is het nou juist, ik hou onze woning (met airco en vloerkoeling) ook prima koel, zou binnen wel naar 10 graden kunnen als ik dat zou willen, maar we willen met z'n allen toch energie besparen?
https://nos.nl/video/2440...-ze-hoe-dat-het-beste-kan
Groene huizen, muren begroeid met mos, door verdamping van vocht wordt het koeler.
"Waarom hebben we niet allemaal witte daken? Ik snap het ook niet!"
Ik heb hier een offerte liggen: Nibe WWWP zit zo rond de 14K, de bron zit compleet op 11,5K.Franciesco schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:21:
Combineer je hier de actuele hardware prijzen met jouw prijs voor de bron uit 2015?
€8,5k voor de bron lijkt me namelijk voor tegenwoordig erg weinig. Dat zit in mijn beleving (oa offerte) eerder op €12k (incl BTW), maar ik heb van anderen op Tweakers ook prijzen richting de €20k gezien voor alleen de bronboring.
Nibe ken ik qua prijzen en modellen nauwelijks,
Ik kwam op een verschil van +- 12.5k. De L/W had een ongeveer zelfde SCOP en COP dus ik snap niet hoe je het terug kan verdienen.
Nu snap ik dat koelen goedkoper is maar wanneer het salderen er af is heb ik wanneer het warm is toch genoeg stroom.
Hier het grondwerk klaar en de bekisting klaar ook het betonijzer ligt er in en eigenlijk klaar voor de betonstort. Maar er mist 1 ding wat mij gezegd was dat ik dat binnen een dag kon krijgen we zijn nu 3 weken verder en krijg het volgende week hopelijk.
Probleem is dat de controleur van de gemeente dan op vakantie is. Dus +- 4 weken vertraging.
Nu snap ik dat koelen goedkoper is maar wanneer het salderen er af is heb ik wanneer het warm is toch genoeg stroom.
Hier het grondwerk klaar en de bekisting klaar ook het betonijzer ligt er in en eigenlijk klaar voor de betonstort. Maar er mist 1 ding wat mij gezegd was dat ik dat binnen een dag kon krijgen we zijn nu 3 weken verder en krijg het volgende week hopelijk.
Probleem is dat de controleur van de gemeente dan op vakantie is. Dus +- 4 weken vertraging.
[ Voor 32% gewijzigd door Sen op 11-08-2022 08:19 ]
Dat je met HR+++ glas geen zonwering nodig hebt en dat er geen warmte doorheen komt is onzin. Heb hier een hele achterpui op het westen waar een overstek (veranda) van 2,5m aan vast zit. Daar komt puur warmte doorheen wanneer de zon het glas raakt rond 5 uur (minder felle zon, maar wel de hele avond).Vaez schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Heb je het idee dat warmtewerend beglazing veel invloed heeft naast de overstekken en buitenzonwering? Wij krijgen namelijk ook veel glas maar gaan nu voor overstekken beneden en zonwering boven. Daarnaast bereiden we beneden elektra voor, als later zonwering toch nog nodig zou zijn onder de overstekken(waarschijnlijk werken de overstekken in het voor en najaar minder goed doro een laagstaande zon). Glas wordt HR+++ met WTW.
Hiernaast worden bakstenen beneden antraciet, met een witte stuc rand erboven en de gehele bovenverdieping wordt witte stuc. Ik verwacht dat in ieder geval, dit wit boven, gaat helpen tegen de warmte. Uit de berekeningen kwam dat warmtewerend glas niet nodig was. Daarnaast werd ons verteld dat je de warmte met warmtewerend glas altijd buiten houdt. Ook als je dit eigenlijk in de winter juist wel binnen wilt hebben. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Andere vraag, op welke zijde hebben jullie zonwering zitten? Wij krijgen het meeste glas op oost en zuid. West is minimaal(3 draaikiepramen van 80cm breed glas van grond tot plafond). We hebben dan ook buitenzonwering alleen op oost en zuid voorbereid(beneden en boven). Is het aan te bevelen dit ook op west te doen? De zon zal vanaf ongeveer 15:00 beginnen binnen te vallen bij de ramen op de west zijde.
[Afbeelding]
Boven heb ik geen overstek en daar knalt de temp omhoog zodra het 15:00 is, met warmtewerend glas. Het zal met hr++ glas vast nóg warmer worden, maar hier heb ik me wel op verkeken. Boven heb ik echt zonwering nodig, beneden is het op te lossen met het gordijn dicht en vloerkoeling aan (heb ik alleen beneden). Gezien je hoeveelheid glas en je ligging, zou ik zeker rekening houden met zonwering.
En in de winter is het zonnetje heerlijk. Nogmaals, met hr++ glas zal het zonnetje meer en warmer binnenkomen, maar ik merk in de winter dat het avondzonnetje alsnog warmte geeft in huis. Dat is dan weer een voordeel.
Er is ook zonwerend glas te koop, met een speciale coating, dat wordt ook wel ZHR+++ genoemd. In de zomer is dat misschien wel fijn, maar in de winter wil je juist van die gratis zonnewarmte profiteren. Daarom zijn buitenzonwering en overstekken beter.Krilo_89 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Dat je met HR+++ glas geen zonwering nodig hebt en dat er geen warmte doorheen komt is onzin. Heb hier een hele achterpui op het westen waar een overstek (veranda) van 2,5m aan vast zit. Daar komt puur warmte doorheen wanneer de zon het glas raakt rond 5 uur (minder felle zon, maar wel de hele avond).
Boven heb ik geen overstek en daar knalt de temp omhoog zodra het 15:00 is, met warmtewerend glas. Het zal met hr++ glas vast nóg warmer worden, maar hier heb ik me wel op verkeken. Boven heb ik echt zonwering nodig, beneden is het op te lossen met het gordijn dicht en vloerkoeling aan (heb ik alleen beneden). Gezien je hoeveelheid glas en je ligging, zou ik zeker rekening houden met zonwering.
En in de winter is het zonnetje heerlijk. Nogmaals, met hr++ glas zal het zonnetje meer en warmer binnenkomen, maar ik merk in de winter dat het avondzonnetje alsnog warmte geeft in huis. Dat is dan weer een voordeel.
Hier net zo. Ik dacht eerst ook in mijn onschuld dat HR+++ warmtewerend genoeg zou zijn, maar ben heel blij dat ik voorbereiding voor screens aangebracht heb want zodra de zon op de glazen pui staat vliegt de temperatuur omhoog.Krilo_89 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Dat je met HR+++ glas geen zonwering nodig hebt en dat er geen warmte doorheen komt is onzin. Heb hier een hele achterpui op het westen waar een overstek (veranda) van 2,5m aan vast zit. Daar komt puur warmte doorheen wanneer de zon het glas raakt rond 5 uur (minder felle zon, maar wel de hele avond).
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ik begreep ook dat ZHR+++ licht tegenhoudt en dat wil je in de winter ook niet.deejeebv schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:36:
Er is ook zonwerend glas te koop, met een speciale coating, dat wordt ook wel ZHR+++ genoemd.
Dat is inderdaad ook de reden dat we initieel dit niet hebben gekozen omdat je in de winter juist de zon binnen wilt. Daarom dat we gekozen hebben voor overstekken(die werken goed in hoog zomer) en zonwering voorbereidingen.Conrado schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Ik begreep ook dat ZHR+++ licht tegenhoudt en dat wil je in de winter ook niet.
Maar is zonwerend glas hier dan altijd toch bij aan te bevelen nog? Of wat zouden de overwegingen zijn dit wel of niet toe te voegen?
Ik heb boven een coating op het glas en beneden niet. Ik merk er vrij weinig van, dus zou er geen extra geld aan uitgeven. Aan screens kunt je beter je geld uitgeven, dan heb je het beste van twee werelden (winter de warmte naar binnen en in de zomer de warmte blokken).Vaez schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Dat is inderdaad ook de reden dat we initieel dit niet hebben gekozen omdat je in de winter juist de zon binnen wilt. Daarom dat we gekozen hebben voor overstekken(die werken goed in hoog zomer) en zonwering voorbereidingen.
Maar is zonwerend glas hier dan altijd toch bij aan te bevelen nog? Of wat zouden de overwegingen zijn dit wel of niet toe te voegen?
Wij hebben overal HR+++ en zonder zonwering wordt het daarachter bloedheet. In onze schuur zit een dubbele tuindeur met HR++ en als daar de zon vol op staat is het achter dat glas een stuk minder heet... Geen idee hoe dat zit.
Inmiddels hebben wij alle zonwering, alleen op onze glazenpui die op het noordoosten ligt staat 's morgens de zon (schuin) en dan warmt het binnen snel op. Maar tegen 9-10u is dat weg, daarna het is goed koel te houden.
Daar zou ik nog wel zo'n folie kunnen overwegen, want in de winter komt de zon daar niet.
Op dit soort dagen staat onze vloer op 16 graden, de buitenunit draait dan continue rond de 20%... geen last van condens. Volgens mij zou ik (bij een binnentemp van 22gr en Rv van 44% wel tot 10-11 graden kunnen gaan? (Niet dat ik dat wil).
http://www.tabellenboekje.nl/meteo-tabel-dauwpunt.php
Onze WTW koelt de lucht naar zo'n 10-12gr.
Inmiddels hebben wij alle zonwering, alleen op onze glazenpui die op het noordoosten ligt staat 's morgens de zon (schuin) en dan warmt het binnen snel op. Maar tegen 9-10u is dat weg, daarna het is goed koel te houden.
Daar zou ik nog wel zo'n folie kunnen overwegen, want in de winter komt de zon daar niet.
Op dit soort dagen staat onze vloer op 16 graden, de buitenunit draait dan continue rond de 20%... geen last van condens. Volgens mij zou ik (bij een binnentemp van 22gr en Rv van 44% wel tot 10-11 graden kunnen gaan? (Niet dat ik dat wil).
http://www.tabellenboekje.nl/meteo-tabel-dauwpunt.php
[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 11-08-2022 13:59 ]
Hoe doe je dit? Een wtw kan kan toch niet naar 12 graden koelen als het binnen bijv. 22 graden is?Stefke schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:22:
Een Nilan Compact P wel. Hier blijft het ook heerlijk koel.Krilo_89 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Hoe doe je dit? Een wtw kan kan toch niet naar 12 graden koelen als het binnen bijv. 22 graden is?
Hij heeft een Nilan met ingebouwde ventilatie WP. @Stefke : correct me if I’m wrong.Krilo_89 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Hoe doe je dit? Een wtw kan kan toch niet naar 12 graden koelen als het binnen bijv. 22 graden is?
Een standaard WTW unit kan dit uiteraard niet, maar een kanaalkoeler integreren is niet zo heel moeilijk.
Daarnaast kun je ook nog dmv verdamping koelen. Daar zijn ook mooie zelfbouwvoorbeelden van hier op GoT.
Door omstandigheden sinds vorig jaar augustus geen updates meer geplaatst. Daardoor is de hele aanloop er naar toe een beetje verloren gegaan.
De vergunning is inmiddels aangevraagd.
#VBW1905
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
#VBW1905
[ Voor 10% gewijzigd door Morpheusk op 12-08-2022 11:48 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dat ziet er echt heel goed uit met die verschillende kleuren steen.Morpheusk schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Door omstandigheden sinds vorig jaar augustus geen updates meer geplaatst. Daardoor is de hele aanloop er naar toe een beetje verloren gegaan.
***members only***
#VBW1905
Ik heb in mijn eigen bouwwoning op basis van advies gekozen voor smartfit raamdecoratie (zeer lichte kleur). Het zijn plisse gordijnen. Ze zitten als het ware bijna op het glas. Hierdoor hoefde er niet geboord te worden etc.
Het ziet prachtig uit, alleen wat blijkt nu, beschadigingen op het glas en thermische breuken ontstaan nu. Tussen de raamdecoratie en het glas wordt het gewoon kokend heet. Was benieuwd, hebben andere dit toevallig ook?
Het ziet prachtig uit, alleen wat blijkt nu, beschadigingen op het glas en thermische breuken ontstaan nu. Tussen de raamdecoratie en het glas wordt het gewoon kokend heet. Was benieuwd, hebben andere dit toevallig ook?
[ Voor 10% gewijzigd door jzoin2 op 13-08-2022 16:57 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic