Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 239 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.021 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb het niet, want ik werd door de glaszetter gewaarschuwd om niets te dicht voor het raam te zetten en geen plakfolie te gebruiken in verband met thermische breuk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:51
Stefke schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:22:
Wij hebben overal HR+++ en zonder zonwering wordt het daarachter bloedheet. In onze schuur zit een dubbele tuindeur met HR++ en als daar de zon vol op staat is het achter dat glas een stuk minder heet... Geen idee hoe dat zit.
Inmiddels hebben wij alle zonwering, alleen op onze glazenpui die op het noordoosten ligt staat 's morgens de zon (schuin) en dan warmt het binnen snel op. Maar tegen 9-10u is dat weg, daarna het is goed koel te houden.
Daar zou ik nog wel zo'n folie kunnen overwegen, want in de winter komt de zon daar niet.
Op dit soort dagen staat onze vloer op 16 graden, de buitenunit draait dan continue rond de 20%... geen last van condens. Volgens mij zou ik (bij een binnentemp van 22gr en Rv van 44% wel tot 10-11 graden kunnen gaan? (Niet dat ik dat wil).
http://www.tabellenboekje.nl/meteo-tabel-dauwpunt.php
Onze WTW koelt de lucht naar zo'n 10-12gr.
Jep, hier ook. Ook al is het een aanbouw met RC4,5 wanden en RC6,5 dak en triple glas. Het is nu 28 graden binnen doordat de zon naar binnen schijnt. Zonwering zit er niet op, komende jaren krijgen we wel voldoende natuurlijke schaduw doordat er snelgroeiende bomen omheen staan en een wp met vloerkoeling.

Volgende keer zouden we forse dakoverstekken toepassen om zoninschijning te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
jzoin2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:48:
Ik heb in mijn eigen bouwwoning op basis van advies gekozen voor smartfit raamdecoratie (zeer lichte kleur). Het zijn plisse gordijnen. Ze zitten als het ware bijna op het glas. Hierdoor hoefde er niet geboord te worden etc.

Het ziet prachtig uit, alleen wat blijkt nu, beschadigingen op het glas en thermische breuken ontstaan nu. Tussen de raamdecoratie en het glas wordt het gewoon kokend heet. Was benieuwd, hebben andere dit toevallig ook?
Zelf gelukkig geen ervaring mee omdat we andere raambekleding hebben. Maar heb het van meerdere collega's gehoord. Deze kunnen hun dure plisse gordijnen in de zomer nie dichtdoen vanwege de kans op geknapt glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
martijn v o schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:03:
Ik heb het niet, want ik werd door de glaszetter gewaarschuwd om niets te dicht voor het raam te zetten en geen plakfolie te gebruiken in verband met thermische breuk.
Yep, hier idem. Werd door de kozijnenleverancier speciaal voor gewaarschuwd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:53

orf

Ik had laatst ook een geknapt raam toen ik er een kussen van de tuinbank tegenaan had gezet binnen. In de ochtend de zon op het raam en meerdere scheuren in het hr++ raam.

Overigens merk ik superveel verschil tussen zonwerend glas en niet zonwerend glas. Ik heb het in een lichtstraat en daar blijft het dezelfde temperatuur als in de kamer. Bij een ander raam voel je enorme warmtestraling. Verschil in licht merk ik helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:17

Rzaan

Altijd zoekende

orf schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:05:
Ik had laatst ook een geknapt raam toen ik er een kussen van de tuinbank tegenaan had gezet binnen. In de ochtend de zon op het raam en meerdere scheuren in het hr++ raam.
Dat is wel heel snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:23
jzoin2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:48:
Ik heb in mijn eigen bouwwoning op basis van advies gekozen voor smartfit raamdecoratie (zeer lichte kleur). Het zijn plisse gordijnen. Ze zitten als het ware bijna op het glas. Hierdoor hoefde er niet geboord te worden etc.

Het ziet prachtig uit, alleen wat blijkt nu, beschadigingen op het glas en thermische breuken ontstaan nu. Tussen de raamdecoratie en het glas wordt het gewoon kokend heet. Was benieuwd, hebben andere dit toevallig ook?
Ik weet niet precies wat je hebt. Maar klinkt niet heel verrassend.. meerdere sites waarop iets over smartfit staat geven aan dat het icm zon en hr++ niet geschikt is ivm risico op thermische breuk. Zoals hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
Aurum schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Zelf gelukkig geen ervaring mee omdat we andere raambekleding hebben. Maar heb het van meerdere collega's gehoord. Deze kunnen hun dure plisse gordijnen in de zomer nie dichtdoen vanwege de kans op geknapt glas...
Is toch wel een "dingetje". Als ik het goed begrijp bestaat dit risico bij zowel hr++/dubbel als hr+++/triple glas? Of is het risico toch het grootst bij hr++?

Wij moeten binnenkort beslissen. We denken zelf aan triple/ hr+++ niet warmtewerend glas. Inderdaad om in het stookseizoen te profiteren van de extra warmte instraling. We krijgen wel buitenzonwering in de vorm van screens (overigens merk ik dat het tussen de screens en het glas in de huidige woning ook best warm wordt, weet iemand om welke temperaturen / verschillen het typisch gaat bij thermische breuk?).

We overwegen ook plisé gordijnen, dus dat wordt dan goed opletten in de zomer :+

Iemand nog een goed aanvullend advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:47
Batilan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Is toch wel een "dingetje". Als ik het goed begrijp bestaat dit risico bij zowel hr++/dubbel als hr+++/triple glas? Of is het risico toch het grootst bij hr++?

Wij moeten binnenkort beslissen. We denken zelf aan triple/ hr+++ niet warmtewerend glas. Inderdaad om in het stookseizoen te profiteren van de extra warmte instraling. We krijgen wel buitenzonwering in de vorm van screens (overigens merk ik dat het tussen de screens en het glas in de huidige woning ook best warm wordt, weet iemand om welke temperaturen / verschillen het typisch gaat bij thermische breuk?).

We overwegen ook plisé gordijnen, dus dat wordt dan goed opletten in de zomer :+

Iemand nog een goed aanvullend advies?
Buitenzonwering: rafstores of screens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:39
Wij hebben ook van die plisse gordijnen op het glas (trufit heet dat bij Luxaflex) maar, afkloppen!, tot nu toe geen breuken gezien in het HR++ glas.
Het scheelt misschien dat bij ons de trufit niet volledig dicht kan: het betreffen getoogde ramen waarbij het gebogen gedeelte van een dikke 5cm hoog aan de bovenkant vrij blijft. Hierdoor kan er wat van de warmte weg.
Misschien is dat ook de truc: niet volledig dichtdoen maar een spleet van enkele centimeters laten?
Overigens doe ik dat ook bij de Veluxdakramen: ik laat een kleine spleet open als ik de plissé of rolgordijn dicht doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jzoin2
  • Laatst online: 04-06 18:13
Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:16:
Wij hebben ook van die plisse gordijnen op het glas (trufit heet dat bij Luxaflex) maar, afkloppen!, tot nu toe geen breuken gezien in het HR++ glas.
Het scheelt misschien dat bij ons de trufit niet volledig dicht kan: het betreffen getoogde ramen waarbij het gebogen gedeelte van een dikke 5cm hoog aan de bovenkant vrij blijft. Hierdoor kan er wat van de warmte weg.
Misschien is dat ook de truc: niet volledig dichtdoen maar een spleet van enkele centimeters laten?
Overigens doe ik dat ook bij de Veluxdakramen: ik laat een kleine spleet open als ik de plissé of rolgordijn dicht doe.
Wij hebben dit ook altijd gedaan en dan heel ruim (dus niet een spleet) maar centimeters boven en onder. Ik vraag me eigenlijk waarom wordt het verkocht aangezien elke nieuwbouwing dubbelglas en triple glas heeft. Ik ben zelf hierover niet geinformeerd door de kozijnenleverancier, raamdecoratie en plaatser btw. De gevaren staan ook niet op de site van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Laatst online: 04-06 18:13
Orfu schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet precies wat je hebt. Maar klinkt niet heel verrassend.. meerdere sites waarop iets over smartfit staat geven aan dat het icm zon en hr++ niet geschikt is ivm risico op thermische breuk. Zoals hier bijvoorbeeld.
Heel veel sites overigens niet he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jzoin2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Wij hebben dit ook altijd gedaan en dan heel ruim (dus niet een spleet) maar centimeters boven en onder. Ik vraag me eigenlijk waarom wordt het verkocht aangezien elke nieuwbouwing dubbelglas en triple glas heeft. Ik ben zelf hierover niet geinformeerd door de kozijnenleverancier, raamdecoratie en plaatser btw. De gevaren staan ook niet op de site van de fabrikant.
Staat ook niet bij de hovenier als je een boom koopt of in de gebruiksaanwijzing van een schaduw doek bij de action, en het kan nogsteeds door gedeeltelijke schaduw de oorzaak worden van thermische breuk.
De waarschuwingen worden daarom doorgaans gedaan door de fabrikant/leverancier van het glas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:27

ChUcKiE

Dus........

Daarop verdergaande welke zonwering zetten jullie in bij velux ramen? Plakfolie aan de buitenkant tegen het zonlicht of die officiële Velux buitenzonwering dingen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ChUcKiE schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:02:
Daarop verdergaande welke zonwering zetten jullie in bij velux ramen? Plakfolie aan de buitenkant tegen het zonlicht of die officiële Velux buitenzonwering dingen?
Ik heb voor binnen en buiten die Velux dingen, past perfect en is zeer makkelijk te monteren.

Ik heb ze hier besteld, helemaal perfect.
https://www.dakraampje.nl

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 14-08-2022 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 14:30
Ik ook, vooral die buitenzonwering is een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:16:
Heb een tijdje terug plissegordijnen gekocht bij Veneta en zij gaven dit inderdaad ook aan bij de verkoop: let op, dit spul isoleert zo goed dat het gevaarlijk heet kan worden achter het gordijn. Bij volle zon moest ik boven en onder een centimetertje open laten voor ventilatie werd gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ernemmer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Ik heb voor binnen en buiten die Velux dingen, past perfect en is zeer makkelijk te monteren.

Daar heb ik afgelopen vrijdag ook de handmatige Velux buitenzonwering besteld. Een nette prijs bij dakraampje.nl: ca 30% goedkoper dan op de Velux webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 23:18
Wij hebben vorige week de handmatige screen voor buiten van Velux geïnstalleerd. Super simpel en werk echt heel goed! Super tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-05 12:28
Ik heb zelf Veneta zonnewering aan de binnenkant. Zorgt een zonnewering aan de buitenkant voor nog meer verkoeling? Is dat nuttig denken jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@Jurbatov dat is wel wat de ervaringsdeskundigen zeggen. En klinkt ook logisch: de warmte zoveel mogelijk tegenhouden voordat het binnenkomt.
Daarom heb ik nu ook wat buitenzonwering voor mijn dakramen besteld. Zie ook de laatste pagina’s van het topic de Duurzame kroeg. Want daar werd dit laatst ook besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 07:43
Jurbatov schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:16:
Ik heb zelf Veneta zonnewering aan de binnenkant. Zorgt een zonnewering aan de buitenkant voor nog meer verkoeling? Is dat nuttig denken jullie?
100 punten, zonnewering moet aan de buitenkant zitten, anders doet het niet zoveel.

Als de zon eenmaal door het glas is heb je de warmte al binnen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Klein detail: zonwering zorgt niet voor verkoeling, het voorkomt verhitting ;)

En daarop voortbordurend: wat denk je dat meer hitte voorkomt? Iets wat warm wordt door de zon (lees: je zonwering) aan de buitenkant van je raam plaatsen, of aan de binnenkant?

Het antwoord is al een paar keer gegeven hierboven, maar uiteraard is zonwering aan de buitenkant (beduidend) beter, want dan wordt de meeste hitte (letterlijk) buitengehouden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:19
Ik was aan het zoeken of ik wat kon vinden over de effectiviteit over binnenzonwering vs buiten zonwering. Nu geld heel vaak nog wel dat buitenzonwering dus vele malen effectiever zal zijn. Maar er zijn dus ook mogelijkheden om binnenzonwering net zo effectief te laten zijn. https://www.gevelbouw.inf...tiviteit-binnenzonwering/

Grote mits en maar, er moet goed aan gerekend worden, en alles moet zeer goed op elkaar afgesteld worden. Iets wat zeldzaam is.

[ Voor 14% gewijzigd door walletje-w op 14-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:14
walletje-w schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:34:
Ik was aan het zoeken of ik wat kon vinden over de effectiviteit over binnenzonwering vs buiten zonwering. Nu geld heel vaak nog wel dat buitenzonwering dus vele malen effectiever zal zijn. Maar er zijn dus ook mogelijkheden om binnenzonwering net zo effectief te laten zijn. https://www.gevelbouw.inf...tiviteit-binnenzonwering/

Grote mits en maar, er moet goed aan gerekend worden, en alles moet zeer goed op elkaar afgesteld worden. Iets wat zeldzaam is.
Wij hebben dergelijke rolgordijnen van Verano. Mijn ervaring is dat het zeker 5 graden scheelt bij ons in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:23
Ik heb in de woonkamer dubbele witte plissé vóór de ramen (binnen) hangen, als in de middag de zon er vol op straalt voel je er nauwelijks warmtestraling van af komen, dit in tegenstelling met de rode rolgordijnen elders in het huis, als daar de zon op schijnt stralen deze warmte uit alsof het een infrarood kachel is.

Plaats isolerende gordijnen of wat dan ook niet direct tegen het glas anders is er kans op barsten in het glas door oververhitting.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-05 12:28
Thanks voor jullie reacties. Volg het topic sinds kort met veel interesse. En idd logisch dat buiten meer effect zal hebben tegen verhitting ;). Die ga ik zeker aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Heb een mooie kavel op het oog. Ongeveer 1000 vierkante meter aan de rand van een dorp met alle voorzieningen aanwezig op loopafstand zoals scholen, supermarkt en dergelijke. Het enige dat nog geregeld dient te worden is een bouwvergunning om te mogen starten. Alle nutsvoorzieningen zijn al tot aan de grens van het kavel aangelegd. De vraagprijs is 400k. Is dat een reele prijs?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:19
Oranje Banaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:30:
Heb een mooie kavel op het oog. Ongeveer 1000 vierkante meter aan de rand van een dorp met alle voorzieningen aanwezig op loopafstand zoals scholen, supermarkt en dergelijke. Het enige dat nog geregeld dient te worden is een bouwvergunning om te mogen starten. Alle nutsvoorzieningen zijn al tot aan de grens van het kavel aangelegd. De vraagprijs is 400k. Is dat een reele prijs?
Noord Groningen of het zuiden van Noord-Holland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
walletje-w schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Noord Groningen of het zuiden van Noord-Holland?
Sorry, locatie is idd wel belangrijk. Is in West-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:04
Wat mag je er bouwen en hoe groot etc. Al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
DeBaroN schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Wat mag je er bouwen en hoe groot etc. Al gecheckt?
Ja heb ik gedaan. Maximaal 40%, 400m2. Maximale diepte van het gebouw 15m. Goot hoogte maximaal 4,5m. Kap 9m hoogte maximaal. Wordt gesproken over 1 woonlaag plus kap. Maximaal maar 1 verdieping denk ik dus. Dat is wel een nadeel vind ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Oranje Banaan op 15-08-2022 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Het gaat er niet om of wij het duur vinden maar of jij het een goede prijs vindt en het kunt betalen.

Je weet wat bouwen kost?

Op een kavel van 1000m2 hoort neem ik aan een woning van minimaal 700m3 x 800 euro = 560K + 100K onvoorzien, dus 1.1 mio totaal ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Grolsch schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Het gaat er niet om of wij het duur vinden maar of jij het een goede prijs vindt en het kunt betalen.

Je weet wat bouwen kost?

Op een kavel van 1000m2 hoort neem ik aan een woning van minimaal 700m3 x 800 euro = 560K + 100K onvoorzien, dus 1.1 mio totaal ongeveer.
Kosten voor bouwen ben ik ook aan het uitzoeken, bedankt iig voor je bijdrage.

Gaat voornamelijk om de prijs, en dat in principe alles al is geregeld. Ik vind dat soms lastig vergelijken met andere kavels omdat daar soms nog nog een bestemmingsplan wijziging moet worden geregeld, Nuts voorzieningen etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Oranje Banaan op 15-08-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Oranje Banaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Sorry, locatie is idd wel belangrijk. Is in West-Brabant
Als het Terhijden is, zou ik het blind doen.
Is het echter Wouwse Plantage dan zou ik er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oranje Banaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Kosten voor bouwen ben ik ook aan het uitzoeken, bedankt iig voor je bijdrage.

Gaat voornamelijk om de prijs, en dat in principe alles al is geregeld. Ik vind dat soms lastig vergelijken met andere kavels omdat daar soms nog nog een bestemmingsplan wijziging moet worden geregeld, Nuts voorzieningen etc.
Nogmaals, het gaat er op dit moment niet om wat een ander er van vindt, is het jou dat geld waard, dat is het voornaamste, zijn er alternatieven?

In Amsterdam worden appartementen verkocht van +1mio, ik wou er dood nog niet liggen. Amsterdammers willen waarschijnlijk niet dood in het oosten gevonden worden.

Het gaat erom wat jullie willen / kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 15-08-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Rzaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Als het Terhijden is, zou ik het blind doen.
Is het echter Wouwse Plantage dan zou ik er nog eens goed over nadenken.
Ligt ook op 200 meter van waar ik nu woon, dat is ook wel fijn. En dichtbij uitvalswegen naar de A16. Zit zo in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Grolsch schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Nogmaals, het gaat er op dit moment niet om wat een ander er van vindt, is het jou dat geld waard, dat is het voornaamste, zijn er alternatieven?
Ik heb het er voor over, en bouwkavels zijn hier in de omgeving erg schaars naar mijn mening. Weet niet hoe dat in andere regio's zit. Heb sowieso volgende week een bezichtiging van het kavel, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Grolsch schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

In Amsterdam worden appartementen verkocht van +1mio, ik wou er dood nog niet liggen. Amsterdammers willen waarschijnlijk niet dood in het oosten gevonden worden.
Je moet los van of je het 't zelf waard is, ook kijken naar de economische waarde.
Want als je het in tijden van nood gedwongen moet verkopen, moet je niet flink in de problemen komen.

Als je een appartement van 100 m² in Amsterdam-centrum kunt kopen voor € 500.000 is dat een no-brainer.
In Hengelo zou ik toch eens eerst gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Oranje Banaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Ik heb het er voor over, en bouwkavels zijn hier in de omgeving erg schaars naar mijn mening. Weet niet hoe dat in andere regio's zit. Heb sowieso volgende week een bezichtiging van het kavel, ben benieuwd.
Dan moet je kijken of je er met jullie budget ook een fatsoenlijke woning op kunt zetten en dus goed weten wat bouwen kost EN alle randzaken er omheen.

Als je bijv. 600K te besteden hebt totaal dan zou ik er niet aan beginnen, dan krijg je een woonwagen op 1000m2 grond zo ongeveer.

En nieuw bouwen doe je meestal niet om rijk aan te worden maar gelukkig van te worden.

Toen wij bouwde (2017) heb ik er ook wakker van gelegen. Wat een geld, dat een geld. Achteraf gezien had ik 3 huizen moeten bouwen en 2 verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:27
Heb een mooie kavel op het oog.
Het enige dat nog geregeld dient te worden is een bouwvergunning om te mogen starten.
Je opmerking over de bouwaanvraag bevreemd me. Dat is namelijk altijd zo. Heeft het kavel echter al een bouwbestemming, of moet er dat nog op komen?
Stuur eens een link, dat kunnen we meedenken of de prijs klopt....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

400k is dat von of kk?

Kan namelijk een verschil zijn van +- 85k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:10:
400k is dat von of kk?

Kan namelijk een verschil zijn van +- 85k
Inderdaad, een hoe zit het met btw en overdrachtsbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 09:10
Oranje Banaan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Ligt ook op 200 meter van waar ik nu woon, dat is ook wel fijn. En dichtbij uitvalswegen naar de A16. Zit zo in Rotterdam.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door nils7 op 16-08-2022 09:26 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:13
Ernemmer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Bedankt voor de tip van deze leverancier! Ik heb er afgelopen weekend twee screens voor Fakro dakramen besteld, was ook zo'n 30% voordeliger dan elders. Vandaag al binnen en monteren was een eitje. Let it burn! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Wij zitten er aan te denken om een gedeelte casco (+) en of ruwbouw te laten bouwen door de aannemer.
Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben en die willen delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
louwerens schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:06:
Wij zitten er aan te denken om een gedeelte casco (+) en of ruwbouw te laten bouwen door de aannemer.
Casco en ruwbouw?
Misschien eerst even toelichten wat je onder die noemers verstaat. Dat kan heel breed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Ik heb voor mijn huis het volgende zelf (alleen) gedaan of moet nog gedaan worden;
1) aanleg van alle technische installaties uitgezonderd plaatsen zonnepanelen en dakgoot, meegeholpen met leggen van de vloerverwarming.
2) volledige inrichting en afwerking van de verdieping (slaapkamers, bergingen, douche, toilet)
3) tegelwerk en schilderwerk.
4) aanleg oprit, inrichting tuin...

Ik bespaar veel, maar het kost je enorm veel tijd.
Ik werk sinds de bouw van het huis -2 jaar geleden- aan het huis, het begon met de aanleg van de riolering in de kruipruimte, nu ben ik ongeveer halverwege met alle verwachte werkzaamheden.
Zowat elk vrij moment steek ik in het huis, afgelopen 3.5 week 'vacantie' dus vrijwel alle dagen aan het huis gewerkt, ook tijdens de hittegolf onder een parasol gestraat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35
Ik denk dat dat voor vrijwel iedereen in dit topic geldt. Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 15:45
onne schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat dat voor vrijwel iedereen in dit topic geldt. Wat is je vraag?
en is het voor traditionele bouw of HSB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
De vraag staat er toch in: wie wil er zijn ervaringen delen met ruwbouw ?
HSB of tradioneel of CLT is mij om het even :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
louwerens schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:40:

Topic al doorgestruind? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Ja zeker, maar wie weet actuelere ervaringen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
louwerens schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Dan snap ik niet wat je wilt weten. Er is in de afgelopen vijf jaar echt niks inhoudelijks veranderd aan casco/ruwbouw/afbouw. Of verwacht je van iets specifieks van wel? Benoem dat dan even :)
Help us help you.

[ Voor 13% gewijzigd door Deleon78 op 20-08-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
louwerens schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Hoezo?

Maar geef eens wat meer info, en wat je zelf al hebt gevonden.

Het is nu hetzelfde als de “vraag”: “wat kost een huis?”

Dus nogmaals: wat is je definitie van de verschillende afbouwvormen? En waarom twijfel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@louwerens als casco de ene kant van de schaal is, dan is turnkey het andere uiterste en bijna niemand heeft hier turnkey je kan dan stellen dat iedereen hier in meer of mindere mate casco delen heeft. (denk aan badkamers, keukens en bv stucwerk)
Hoewel formeel er maar 1 definitie is van casco (aannemer doet alleen de constructie en het omhulsel)
dus binnenwanden, instalaties, stucwerk etc behoren daar niet bij. is de werkelijkheid iets ander en aangezien zelfs tussen verschillende aannemers verschil in de definitie zit, is dat verschil in definitie hier ook aanwezig. Wellicht is het dus handig om gewoon te vertellen wat je wilt weten en dan zijn er genoeg mensen die op de verschillende vlakken daar ervaringen mee hebben.

misschien snap je nu dat door casco en ruwbouw als appart te benoemen je vraag wat onduidelijk maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 20-08-2022 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:47
twain4me schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:09:
@louwerens de tegenhanger van casco is turnkey en bijna niemand heeft hier turnkey je kan dan stellen dat iedereen hier in meer of mindere mate casco delen heeft.
Hoewel formeel er maar 1 definitie is van casco (aannemer doet alleen de constructie en het omhulsel)
dus binnenwanden, instalaties, stucwerk etc behoren daar niet bij. is de werkelijkheid iets ander en aangezien zelfs tussen verschillende aannemers verschil in de definitie zit, is het dus handig om gewoon te vertellen wat je wilt weten en dan zijn er genoeg mensen die op de verschillende vlakken daar ervaringen mee hebben.

misschien snap je nu dat door casco en ruwbouw als appart te benoemen je vraag erg onduidelijk maakt.
Ik geloof niet dat de meesten hier alleen het casco laten bouwen. Wij in elk geval niet. Huis is opgeleverd met behangklare wanden, voorzien van sanitair. Keuken is na oplevering geplaatst. Er zit overigens ook wel iets tussen turn-key en casco. Onder turn-key versta ik dat je alleen je meubels nog maar hoeft te verhuizen, maar dat vloeren, wanden etc. zijn afgewerkt. Soms zie je dat bij projectbouw, maar bij zelfbouw zal dat niet zoveel voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deejeebv schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Ik geloof niet dat de meesten hier alleen het casco laten bouwen.
ik zeg niet dat de meeste hier alleen het casco laten bouwen, dus dat komt goed uit :+

edit: nog wat duidelijker gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 20-08-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
louwerens schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:40:

De definities lopen inderdaad per aannemer ver uit een. Soms zit de trap er niet eens bij, soms wel. Soms zitten de binnenwanden er bij, soms alleen boven of beneden, en soms helemaal niet. De vraag die je je moet stellen is eerder; wat kan ik zelf en wat heb ik er voor over?

Bijvoorbeeld bij construq kun je voor ieder type de algemene omschrijving casco en totaal afgebouwd vinden. Je kunt dan eens kijken wat je zelf zou moeten (laten) doen. Let wel op dat totaal afgebouwd nog altijd niet turn key is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Ik ben traditioneel zelfbouw aan het doen. Het grootste probleem waar ik tot nu toe ben aangelopen is dat er bij zelfbouw maar 2 of 3 hypotheek verstrekkers zijn en je dan ook maar max 80% mag lenen. Als je door een aannemer turnkey laat opleveren met afbouw garantie dan kan je 100% lenen en bij veel meer banken terecht. Ook dat de car verzekering nogal moeilijk kan doen als je binnen 6 meter van de buren bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:14:
Ik ben traditioneel zelfbouw aan het doen. Het grootste probleem waar ik tot nu toe ben aangelopen is dat er bij zelfbouw maar 2 of 3 hypotheek verstrekkers zijn en je dan ook maar max 80% mag lenen. Als je door een aannemer turnkey laat opleveren met afbouw garantie dan kan je 100% lenen en bij veel meer banken terecht. Ook dat de car verzekering nogal moeilijk kan doen als je binnen 6 meter van de buren bouwt.
Zelfbouw of eigen beheer?
Als je alles zelf doet, en dus alleen materialen koopt heb je hopelijk ook niet zoveel geld “nodig”.
Hier heeft NN iig niet gerept over die 6mtr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Zelfbouw of eigen beheer?
Als je alles zelf doet, en dus alleen materialen koopt heb je hopelijk ook niet zoveel geld “nodig”.
Hier heeft NN iig niet gerept over die 6mtr.
Sorry 1 ding vergeten ik moest grond verbetering doen 0.8m onder de fundering en dat mag niet of word niet gedekt.

Ik bouw zoveel mogelijk zelf maar sommige dingen besteed ik uit zoals het grondwerk en staalwerk.

Nn lijkt nog erger met de volgende regel:
Schade bij projecten met werkzaamheden in of onder de grond zoals kelderbouw, heien, ontgraven of bronbemaling is de aansprakelijkheid van aannemers niet verzekerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Sen op 20-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
Stefke schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:16:
[...]

Ik kom niet uit de bouw. De fundering wordt volledig gelegd, o.v.v. de sonderingen zal dat een Hectarfundering worden. Ik laat wel mijn architect meekijken in het proces straks. Als het SIP wordt ga ik zelf het casco in elkaar zetten samen met iemand die daar wat meer ervaring mee heeft.

Je opmerkingen over leidingen klopt wel, al is het wel mogelijk om (met name enkelvoudige) electraleidingen door de muur te leiden, bijv. naar een schakelaar of contactdoos. Als je veel leidingen over een muur wil laten lopen kun je eenvoudig een voorzetwandje plaatsen. Geen probleem ook, want de wanddikte die vereist is voor de Rc waarde is maar 20cm dus je bouwt zowieso een stuk "dunner" dan in steen.
Wij krijgen een hele simpele schuurwoning. Alleen maar rechte hoeken, geen uitstulpingen/uitbouw, wel wat overspanningen. Voor de overspanningen worden gelamineerde balken geleverd die mooi in t zicht kunnen blijven.

Dwz. als we inderdaad met SIP gaan werken. Is nog niet helemaal zeker
heeft de architect al een schetsontwerp en tekening gemaakt ? Ben nieuwsgierig ernaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
louwerens schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

heeft de architect al een schetsontwerp en tekening gemaakt ? Ben nieuwsgierig ernaar ?
Nog even verder lezen :) Staat tot en met eindresultaat in dit draadje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Deleon78 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Nog even verder lezen :) Staat tot en met eindresultaat in dit draadje!
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
da's al weer lang geleden 😂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FrankSpin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:55:
[Afbeelding]

Vandaag samen met de aannemer gekeken of de situatie tekening overeenkomt met de daadwerkelijke kavel.

Volgende week worden de tijdelijke nutsvoorzieningen neergezet, week erop aangesloten.
(y)
Maar dan heb je in de tussentijd nog wel even tijd om het gras te maaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maaien? Zet er maar een paar geiten in.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 11:13
Sen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Sorry 1 ding vergeten ik moest grond verbetering doen 0.8m onder de fundering en dat mag niet of word niet gedekt.

Ik bouw zoveel mogelijk zelf maar sommige dingen besteed ik uit zoals het grondwerk en staalwerk.

Nn lijkt nog erger met de volgende regel:
Schade bij projecten met werkzaamheden in of onder de grond zoals kelderbouw, heien, ontgraven of bronbemaling is de aansprakelijkheid van aannemers niet verzekerd.
Je bedoeld dat de de aannemer niet gedekt is voor aansprakelijkheid via jouw CAR-verzekering?
Dat kan namelijk heel goed kloppen. Als het goed is heeft de aannemer een eigen waarin dit wel gedekt is. Zo niet, dan is dit heel stom van jouw aannemer (en jij dat je hiermee vrede hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Krijnemans schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Je bedoeld dat de de aannemer niet gedekt is voor aansprakelijkheid via jouw CAR-verzekering?
Dat kan namelijk heel goed kloppen. Als het goed is heeft de aannemer een eigen waarin dit wel gedekt is. Zo niet, dan is dit heel stom van jouw aannemer (en jij dat je hiermee vrede hebt)
Ik heb toen in CAR verzekeringen voor bedrijven gekeken en daar staat het zelfde in. Dus volgens mij is het niet gedekt mits je om een uitzondering vraagt wat ik heb gedaan en gekregen. Je hebt altijd nog wel de aansprakelijkheid verzekering van de grondwerker maar toch.

Maar grondwerk is gedaan en het huis van de buren staat nog dus alles is goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Sen op 25-08-2022 16:51 ]

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 11:13
Sen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Ik heb toen in CAR verzekeringen voor bedrijven gekeken en daar staat het zelfde in. Dus volgens mij is het niet gedekt mits je om een uitzondering vraagt wat ik heb gedaan en gekregen. Je hebt altijd nog wel de aansprakelijkheid verzekering van de grondwerker maar toch.

Maar grondwerk is gedaan en het huis van de buren staat nog dus alles is goed.
Gelukkig.. maar andere mensen kunnen hier wel lering uit trekken! Dit soort zaken worden altijd een beetje ondergeschoven, terwijl als er iets gebeurd zijn ze financieel van vitaal belang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
FrankSpin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:55:
Vandaag samen met de aannemer gekeken of de situatie tekening overeenkomt met de daadwerkelijke kavel.

Volgende week worden de tijdelijke nutsvoorzieningen neergezet, week erop aangesloten.
Mooi breed perceel!

Ik zie een elektrische theodoliet op de foto. Heeft de aannemer beschikking over de exacte centimeter nauwkeurige coordinaten?

Als ik kijk naar bestaande percelen zie ik opvallend vaak dat er een klein beetje over de perceelgrens met buren is gebouwd, ook bij recente bouw. Alsof ze een touwtje gespannen hebben.

Weet iemand hoe dat op de correcte wijze hoort te gaan en wie dat uitvoert (kadaster/landmeetkundige)?

Overigens begrijp ik sommige opdrachtgevers niet. Waarom zou je op de erfgrens bouwen? Je huis wordt er niet meer waard door, eerder minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
mrmrmr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Mooi breed perceel!

Ik zie een elektrische theodoliet op de foto. Heeft de aannemer beschikking over de exacte centimeter nauwkeurige coordinaten?

Als ik kijk naar bestaande percelen zie ik opvallend vaak dat er een klein beetje over de perceelgrens met buren is gebouwd, ook bij recente bouw. Alsof ze een touwtje gespannen hebben.

Weet iemand hoe dat op de correcte wijze hoort te gaan en wie dat uitvoert (kadaster/landmeetkundige)?

Overigens begrijp ik sommige opdrachtgevers niet. Waarom zou je op de erfgrens bouwen? Je huis wordt er niet meer waard door, eerder minder.
Omdat dat de regels zijn?
Meestal of op de grens, of minimaal bv 1 meter van de grens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bouwen op de erfgrens kan in de toekomst een hoofdpijn dossier zijn qua onderhoud. Je hebt ten alle tijde toestemming nodig van je buurman om dat te doen vanaf zijn terrein en hij/zij kan daar ook nog eens een vergoeding voor vragen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:46:
Bouwen op de erfgrens kan in de toekomst een hoofdpijn dossier zijn qua onderhoud. Je hebt ten alle tijde toestemming nodig van je buurman om dat te doen vanaf zijn terrein en hij/zij kan daar ook nog eens een vergoeding voor vragen.....
Je kan natuurlijk overal problemen in zoeken. Maar als je anders niet kan bouwen watj je wilt bouwen, is de keuze snel gemaakt. Zo groot is dat risico nou ook weer niet. Al helemaal als je gewoon onderhoudsvrij bouwt. Hoeveel muren moet je onderhouden?

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 26-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Deleon78 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Je kan natuurlijk overal problemen in zoeken. Maar als je anders niet kan bouwen watj je wilt bouwen, is de keuze snel gemaakt. Zo groot is dat risico nou ook weer niet. Al helemaal als je gewoon onderhoudsvrij bouwt. Hoeveel muren moet je onderhouden?
Ik zou maar eens vaker naar de Rijdende Rechter kijken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Ik zou maar eens vaker naar de Rijdende Rechter kijken.....
Want dat is representatief voor de rest van Nederland? Je weet dat het TV is toch?
Ik kan morgen ook neergestoken worden terwijl ik op straat loop. Zag ik laatst ook op tv. Je komt dus niet meer buiten?

Ja het is iets om rekening mee te houden. Nee het is niet een reden om dan maar geen garage te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:46:
Je moet ze op de hoogte brengen, toestenmming hoef je niet te vragen, hij/zij mag de werkzaamheden namelijk niet weigeren. hij/zij mag binnen het redelijke en met zwaar wegende redenen wel een periode afwijzen. Gaat het om dringende niet te plannen dingen zoals rioolverstoppingen lekkages etc. heeft de buurman/vrouw nog maar heel erg weinig in te brengen. Dan wegen de belangen van het huis met lekage al snel zwaarder.
En een vergoeding kan hij alleen krijgen voor schade, of als het gebruik van het erf ernstig wordt beperkt. Het is dus geen "tol" Vroeger noemde men dat ladderrecht, om 1 of andere reden heeft men wel onthouden dat ladderrecht niet meer in het wetboek staat, maar niet dat het is vervangen voor een wet met meer rechten voor het huis wat werkzaamheden wil doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Deleon78 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Want dat is representatief voor de rest van Nederland? Je weet dat het TV is toch?
Ik kan morgen ook neergestoken worden terwijl ik op straat loop. Zag ik laatst ook op tv. Je komt dus niet meer buiten?

Ja het is iets om rekening mee te houden. Nee het is niet een reden om dan maar geen garage te nemen.
Grappig is het dat wij al jaren in hoogstedelijk gebied werken en "we" met enige regelmaat over daken van buren moeten of in tuinen van buren moeten zijn. En "we" dan wel eens gemopper van een huurder hebben, maar nooit echt problemen. komen we in ruimere wijken gaat men nog wel eens dingen proberen te weigeren en/of willen ze geld :+ wij zeggen dan ook hoe meer ruimte hoe groter het gezijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je zal behoorlijk lullig staan te kijken als je bij je muur moet zijn om voegwerk te herstellen en de buurpersoon net een jaar geleden een vette koivijver ernaast heeft aangelegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:43:
Je zal behoorlijk lullig staan te kijken als je bij je muur moet zijn om voegwerk te herstellen en de buurpersoon net een jaar geleden een vette koivijver ernaast heeft aangelegd....
Als je nu nieuw bouwt hoef je al het goed is voor 2050 geen voegen te herstellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
HAHAHA, ik zie deze wel eens voorbij racen en maaien op het naast gelegen grasland... ja werkelijk racen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RocketKoen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Als je nu nieuw bouwt hoef je al het goed is voor 2050 geen voegen te herstellen.
Wie heeft het over nu bouwen? Je buurpersoon is er niet aan gehouden om iets niet op zijn erf aan te leggen wat het onderhoud van de buren zou kunnen belemmeren.

Persoonlijk zou ik een leuke tomatenkas tegen de erfgrens aanleggen als de buren van plan zijn om een garage tegen de erfgrens te bouwen. Wie het eerst komt die het eerst maalt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

natural colour schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

HAHAHA, ik zie deze wel eens voorbij racen en maaien op het naast gelegen grasland... ja werkelijk racen!
Ja leuk, de hazen, fazanten, hertenjongen en weidevogels hebben geen schijn van kans. Verbazingwekkend dat we nog wildstand hebben in NL, al is dat inmiddels 5 over 12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

Wie heeft het over nu bouwen? Je buurpersoon is er niet aan gehouden om iets niet op zijn erf aan te leggen wat het onderhoud van de buren zou kunnen belemmeren.

Persoonlijk zou ik een leuke tomatenkas tegen de erfgrens aanleggen als de buren van plan zijn om een garage tegen de erfgrens te bouwen. Wie het eerst komt die het eerst maalt. :+
Je weet dat je vervolgens ook naast die mensen moet wonen?
Met zo'n acties komt je inderdaad wel in de Rijdende rechter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

RocketKoen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Je weet dat je vervolgens ook naast die mensen moet wonen?
Met zo'n acties komt je inderdaad wel in de Rijdende rechter.
Een fatsoenlijk mens met een redelijk perceel bouwt niet tot op de erfgrens. Maar dit is inmiddels een probleem met al die postzegelkaveltjes omdat de gemeentes zoveel mogelijk winst per m2 willen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Een fatsoenlijk mens met een redelijk perceel bouwt niet tot op de erfgrens. Maar dit is inmiddels een probleem met al die postzegelkaveltjes omdat de gemeentes zoveel mogelijk winst per m2 willen halen.
Wat een pretentieuze onzin en negativiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Deleon78 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:00:
[...]

Wat een pretentieuze onzin en negativiteit.
Waarom? Als ik mijn buren te vriend wil houden komt het niet in mijn botte hasses op om te gaan bouwen tegen de erfgrens. Schijnt iets te zijn als normaal fatsoen wat de gemiddelde Nederlander niet meer heeft omdat je zoveel mogelijk woonoppervlakte uit een te klein perceel wil halen. Dit verhaal speelt hier in het Noorden helemaal niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:00
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:43:
Achja, woon hier vrijstaand en de buren hebben ook de erfgrens gebouwd. Muur van meter of 8 lang en 3,10 +/- meter hoog.

Er groeit inmiddels een flinke boom dicht langs en een mooie klim hortensia tegenaan. Vroeger was het een prachtige muur om tegen te voetballen.

Anyways met wat er allemaal groeit is het niet echt praktisch meer met onderhoud voor ze. Maar de voegen zijn pas 25 jaar oud. Dus het zal nog wel even duren.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:00
Rob-T6 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:03:
@Morpheusk

Mooi!

Hoe is de plattegrond geworden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

#VBW1905

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Een ruime woning op een kleine kavel kan wel; maar dan moet er meer in de hoogte gebouwd worden en niet in de breedte of lengte; met een 60° dak is er al snel ruimte voor een vierde (4-de) bouwlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
ds23man schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Waarom? Als ik mijn buren te vriend wil houden komt het niet in mijn botte hasses op om te gaan bouwen tegen de erfgrens. Schijnt iets te zijn als normaal fatsoen wat de gemiddelde Nederlander niet meer heeft omdat je zoveel mogelijk woonoppervlakte uit een te klein perceel wil halen. Dit verhaal speelt hier in het Noorden helemaal niet of nauwelijks.
Wij hebben onze garage ook tot de erfgrens gebouwd, dat eindigt tegen (nu) een grasveld wat gemeentegrond is. Er schijnen ooit weer kavels te koop te komen, maar ja dan weten de kopers ook al dat onze garage daar staat. Dat gaat dan om 5m van ongeveer 30m erf grens.
En midden in de randstad, in het Noorden is überhaupt veel meer ruimte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
kepler schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Wij hebben onze garage ook tot de erfgrens gebouwd, dat eindigt tegen (nu) een grasveld wat gemeentegrond is. Er schijnen ooit weer kavels te koop te komen, maar ja dan weten de kopers ook al dat onze garage daar staat. Dat gaat dan om 5m van ongeveer 30m erf grens.
En midden in de randstad, in het Noorden is überhaupt veel meer ruimte natuurlijk.
In de 'dure' wijk Meerstad te Groningen staan de nieuwe 'vrijstaande' woningen van boven de 6 ton erg dicht op elkaar, waar ik aan het werk was het zeker niet meer dan 6 meter tussen woonkamer en woonkamer.
Ook elders in het noorden komen er zoveel mogelijk woningen op de beschikbare bouwgrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 23:08
mrmrmr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Mooi breed perceel!

Kadaster is voor grenzen heilig, je kunt zelf aan de hand van de veldwerken de grenzen reconstrueren. Kadastrale grenzen hebben een kwaliteitsindicator. Deze staat in de STUF van de LKI (landelijke kadastrale informatie)

Een grens kan namelijk op verschillende wijzen zijn ingewonnen, zoals op de foto met een tachymeter en dus een zeer hoge nauwkeurigheid, maar ook gedigitaliseerd vanaf een minuutplan. Deze werden in de jaren 70 al veel naar het buitenland gebracht en m.b.v. digitizers handmatig gedigitaliseerd. Monnikenwerk dus.1 mm afwijking met de digitizer is met een schaal van 1:500 of 1:1000 al een aanzienlijke afwijking.

Ik zou zelf nooit op de erfgrens bouwen zonder aanwijzing door het kadaster met beide partijen (koper en buurman/vrouw/-persoon) Het kost je een paar knaken maar dat voorkomt een hoop ergernis of stress als je het niet hebt gedaan. Mocht het ooit tot een conflict komen dan kun je altijd zeggen. Luister, volgens het kadaster is het zo en blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Ja ik heb een vrij smal perceel 12 meter en een max goot hoogte van 4 meter. Maximale hoek van 55 graden minimaal van 45. Dus iedereen staat op de perceelsgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Weet iemand hier een bedrijf dat een goed ventilatieplan kan maken met onderdelen die ik wil dat ze gebruiken en ook kijken wat logisch is kwa leiding werk. Liefst in het zuiden des lands maar kan ook verder weg.

Installatie wil ik zelf en door een lokaal bedrijf laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:34:
Weet iemand hier een bedrijf dat een goed ventilatieplan kan maken met onderdelen die ik wil dat ze gebruiken en ook kijken wat logisch is kwa leiding werk. Liefst in het zuiden des lands maar kan ook verder weg.

Installatie wil ik zelf en door een lokaal bedrijf laten doen.
Ventilatieland komt een aardig eind in de buurt.
Daar kun je in ieder geval iets van informatie krijgen aan de hand van een bouwtekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:28
Rzaan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Ventilatieland komt een aardig eind in de buurt.
Daar kun je in ieder geval iets van informatie krijgen aan de hand van een bouwtekening.
Ja, maar let op: volgens mij rekent Ventilatieland niet op basis van onderdelen die je zelf wilt (en sowieso altijd met spirobuizen) en ze nemen ook het leidingverloop niet mee. Ze doen voor zover ik weet alleen een berekening van de debieten / vermogen en locatie WTW, aanzuig en uitblaas en ventielen.
Pagina: 1 ... 239 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic