Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 240 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.015 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:50
FrankSpin schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:11:
[Afbeelding]

Volgende week wordt de tijdelijke nuts aangesloten
Waar is die stalen kist voor in de grond?

Als het goed is krijgen wij volgende week ook de nuts bouw aansluiting op ons kavel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:54
Vaez schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Waar is die stalen kist voor in de grond?

Als het goed is krijgen wij volgende week ook de nuts bouw aansluiting op ons kavel.
Is een watermeterput. Hierin wordt de wateraansluiting voorzien. Deze dient vorstvrij te zijn, vandaar in de grond. In deze stalen bak wordt de watermeter opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:26
Sen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:34:
Weet iemand hier een bedrijf dat een goed ventilatieplan kan maken met onderdelen die ik wil dat ze gebruiken en ook kijken wat logisch is kwa leiding werk. Liefst in het zuiden des lands maar kan ook verder weg.

Installatie wil ik zelf en door een lokaal bedrijf laten doen.
Kwam toevallig net Ruban zelfbouw tegen en herinnerde me je verzoek. Doen zo te zien wat je zoekt. Zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
grappig overzicht van de kosten van het zelf bouwen (zonder aannemer, met 2 rechter handen)

YouTube: YouTube

let wel op dat hij al een tijdje aan het bouwen is, dus deels zal het gaan om oude prijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 01-09-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 06:57

Sen

<-->

FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:00:
@twain4me Al 2.5 jaar bezig zijn en dan zit er nog wel dikke 6 a 12 maanden werk in die woning. Je moet er wel zin in hebben om 3.5 jaar van je leven te verruilen om wat euro's te besparen. Ik betaal dan liever wat meer en dat je een betrouwbare aannemer in de hand hebt. Wanneer alles meezit is onze woning wind en waterdicht voor de kerst en wordt de woning in februari opgeleverd. Daarna kunnen we zelf nog 6 maanden klussen voor de afwerking. Wij zijn al sinds oktober vorig jaar bezig met de voorbereiding, tekeningen/ ontwerp e.d. Moest er niet aan denken dat je vanaf dit moment dan nog 3 jaar bezig bent met bouwen.
Zijn eerste grondwerk was in jan 2021. Het totale project was 2.5 jaar. Waar jij er nu ook al bijna een jaar van in heb zitten.

Ik denk dus dat hij 1 jaar langer bezig is dan jij voor een besparing van +- 1 tot 2 ton. Ik verdien dat niet netto per jaar normaal gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 20:53
FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:00:Je moet er wel zin in hebben om 3.5 jaar van je leven te verruilen om wat euro's te besparen. Ik betaal dan liever wat meer en dat je een betrouwbare aannemer in de hand hebt.
Zelfbouwers hebben meer argumenten dan alleen geld om zelf een huis te bouwen.
- Keuzevrijheid in bouwmethode(n)
- Vrijheid om te focussen op details/afwerking die jij belangrijk vindt
- Vrij zijn in het doorvoeren van wijzigen
- Vrijheid om dingen uit te besteden

Belangrijkste is misschien wel: voldoening halen uit het feit dat je écht je eigen woning hebt gebouwd
Is toch zoveel mooier/vetter/leuker dan een uitgemolken 13 in een dozijn cataloguswoning te bestellen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@twain4me Al 2.5 jaar bezig zijn en dan zit er nog wel dikke 6 a 12 maanden werk in die woning. Je moet er wel zin in hebben om 3.5 jaar van je leven te verruilen om wat euro's te besparen.
agh, ik ben al langer bezig met verbouwen :+ het kan je leven ook verrijken het is maar net wat je kopje thee is.
Sommige mensen willen op vakantie, kleiduivenschieten, moderworstelen, een soa oplopen in thailand. of zoiets simpels als heel erg veel gamen. Ik speel graag met gereedschap en maak dingen. In feiten bestaat zowel mijn werk als mijn hobby uit bouwen. En als ik dan op een verjaardag kom mag ik 9/10 keer mee ergens in huis om mijn mening te geven over iets wat is gebouwd of gebouwd moet worden. En als ik even wat vrije tijd heb (of geen zin om te werken) zit ik op een forum wat eigenlijk voor It-ers is te praten over bouwen :+

Misschien moet ik eens langs bij een dokter. 8)7

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
@twain4me Al 2.5 jaar bezig zijn en dan zit er nog wel dikke 6 a 12 maanden werk in die woning. Je moet er wel zin in hebben om 3.5 jaar van je leven te verruilen om wat euro's te besparen. Ik betaal dan liever wat meer en dat je een betrouwbare aannemer in de hand hebt. Wanneer alles meezit is onze woning wind en waterdicht voor de kerst en wordt de woning in februari opgeleverd. Daarna kunnen we zelf nog 6 maanden klussen voor de afwerking. Wij zijn al sinds oktober vorig jaar bezig met de voorbereiding, tekeningen/ ontwerp e.d. Moest er niet aan denken dat je vanaf dit moment dan nog 3 jaar bezig bent met bouwen.
Ik ben dus zo iemand die zelf zijn huis bouwt.
Wij willen naar een stukje ruimte toe waarmee we (deels) zelfvoorzienend kunnen zijn maar ook gewoon een beetje ruimte hebben om te kunnen doen en laten wat we willen zonder dat we door buren drie hoog achter op de vingers gekeken worden.

Ons inkomen laat daar in tegen niet meer toe als een max hypotheek van iets meer als 4 ton. Wat in onze regio gelijk staat aan een krappe, verouderde 2 onder een kapper met een postzegeltuintje.

Door zelf te bouwen hebben we dalijk een riant huis (half vrijstaand) op 1366m2 grond voor het zelfde geld of zelfs iets minder (incl grond keuken ect.).

Overigens is iets meer betalen een lichtelijk understatement. Als ik ons huis had willen laten bouwen dan was ik geen 2,5T (materiaal) maar bijna 6T kwijt.... Ruim twee keer zoveel...

• FrankSpin
  • Niet online
.

• buiter
FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:38:

- Samen met een aannemer heb je toch ook de vrijheid om een bouwmethode te kiezen? Je bepaalt zelf met welke aannemer je gaat samenwerken
- Dit kan net zo goed samen met een aannemer. Je kan tot detailniveau aangeven wat jezelf wil doen en wat de aannemer voor je doet.
- Wijzigen doorvoeren kan tot op een bepaald niveau ook prima
- Wanneer je met een aannemer bouwt heb je niet per definitie aan catalogus woning? Deze logica ontgaat mij.
Volgens mij benoemde ik alleen een aantal punten die je hebt als zelfbouwer.
Vrijheid staat misschien wel het meest centraal in alle punten.
Ik benadrukte het grote verschil (in gevoel) dat je hebt tussen zelfbouw vs cataloguswoning.

Natuurlijk zijn er tal van tussenvarianten mogelijk waarbij je tot een zeker hoogte vrijheid hebt.
Maar ga jij nu maar eens met een aannemer praten waarbij je 2 a 3 verschillende technieken/methodieken wilt combineren die hij niet standaard uitvoert.

Er zijn overigens ook zelfbouwers die een cataloguswoning nabouwen.
Toch zullen die een ander gevoel hebben bij hun woning.

• Sen

Sen

<-->

FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:38:
[...]

Laat je niet gek maken. 1 a 2 ton besparen gaat je echt niet lukken met de huidige materiaal prijzen. Je moet ook geen appels met peren vergelijken. Hij knalt een 2de hands ikea keuken erin van 4000 euro. Zijn genoeg mensen hier op tweakers die een kookplaat kopen die al bijna richting dat bedrag gaat.

Bedenk ook dat inmiddels de regelgeving ook weer stuk ingewikkelder is geworden. BENG berekeningen, luchtdicht bouwen, blowertesten e.d. Zelfbouwen wordt steeds moeilijker. Zelf afbouwen is natuurlijk een ander verhaal.
De beng berekening is een berekening van +-1000 euro kan je als zelfbouwer gewoon aanvragen. Blowertesten is ook geen issue hoor voor een zelfbouwer. En open begroting is heel leuk maar net zoals in de IT krijg je het meeste geld aan het eind van het jaar in kickbacks en bonussen als bepaalde doelen zijn behaald. Mijn stenen bijvoorbeeld volgens een aannnemer kosten ze 2 euro per stuk volgens de bouwhandel hier in de regio 1,86 en ik heb ze nu ingekocht voor 1,38. Allemaal incl bezorging. Ik heb er 7500 nodig. Dat is op 1 postje al bijna 5k aan materiaal kosten. Nou vraagt de aannemer 35 euro per m2 voor de montage ik heb ongeveer 170 m2 dus dat is een voordeel van 6000 euro door het zelf te doen. Dan heb je dus al bijna 11k te pakken op alleen de buitenstenen. Plus dat er nog een aannemer vergoeding was.

Ik heb eerst een aannemer gesproken en een offerte gehad maar omdat hij aan het bouwen een aantal deuren verder op toch besloten om niet met hem in zee te gaan. En nu dus ook volledig zelfbouw. Ik wilde ook graag veel zelf in de hand hebben met dometica etc.

En ik heb het voordeel dat ik fulltime huisvader ben met een kind op de basisschool dus elke dag +-7 uur vrij om te doen wat ik wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Sen op 01-09-2022 13:15 ]

• Deleon78
  • Laatst online: 08:52
buiter schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:06:
[...]

Er zijn overigens ook zelfbouwers die een cataloguswoning nabouwen.
Toch zullen die een ander gevoel hebben bij hun woning.
Wat vul je toch lekker andermans gevoel telkens in, en nog neerbuigend ook. Waar is dat voor nodig?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:58
Deleon78 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:23:
[...]

Wat vul je toch lekker andermans gevoel telkens in, en nog neerbuigend ook. Waar is dat voor nodig?
Iets neerbuigend zie ik er niets in. Ik denk dat zij vooral een ander gevoel hebben bij hun woning dan wanneer zij het door iemand anders hadden laten doen. Voor die persoon in kwestie is het kennelijk OF leuk cq belangrijk om het zelf te doen EN/OF noodzaak.

In geval dat het een eigen keuze is denk ik wel dat ze zich er anders bij voelen ja. Voor iemand voor wie het niet zo belangrijk is geldt dat mogelijk niet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Sen

Sen

<-->

Ik heb er nog 1 voorbeeld de aannemer had voor de dakplaten de prijs uit de aannemersprijslijst aangehouden. Was een totaal van 26600 euro hier kwamen nog kosten bij voor aanpassingen zoals verjongen etc het was geschat totaal op 28000 euro ex btw dus 33800 incl btw. Ik had weer de offerte bij de lokale bouwhandel gedaan en die kwam op 23750 + 1500 euro ofzo iets 30550 incl btw. Iets meer geshopt en nu een offerte voor totaal 22500 ex btw dus 27250 euro. Dat is weer 6 k dat het bouw bedrijf alleen aan matriaal meer wilde verdienen.

Bij grondwerk en funderings bekisting was het verschil ook al rond de 10k maar dat kwam vooral doordat een houten bekisting maken natuurlijk niet materiaal intensief is maar vooral arbeid en ik de grond gratis heb kunnen afvoeren en daar +- 15 euro per kuub voor was gerekend en dat bij 200 kuub het nogal een verschil is.

En voor de ja maar alles is duurder geworden de laagste offertes zijn van afgelopen week de duurdere van maart/april.

[ Voor 6% gewijzigd door Sen op 01-09-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
big bang schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:42:
[...]

Iets neerbuigend zie ik er niets in. Ik denk dat zij vooral een ander gevoel hebben bij hun woning dan wanneer zij het door iemand anders hadden laten doen. Voor die persoon in kwestie is het kennelijk OF leuk cq belangrijk om het zelf te doen EN/OF noodzaak.

In geval dat het een eigen keuze is denk ik wel dat ze zich er anders bij voelen ja. Voor iemand voor wie het niet zo belangrijk is geld dat mogelijk niet.
Fair enough, zelf te negatief opgevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Deleon78 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:49:
[...]

Fair enough, zelf te negatief opgevat.
Ik ben me van geen kwaad bewust.
Prima opgevat met deze reactie.

• big bang
.

[ Voor 99% gewijzigd door big bang op 01-09-2022 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 14:45
Waar je op kan besparen?

Laten we alleen kijken naar arbeid:

Metselen €25 per m2 excl. btw
Gevelstenen + gevelisolatie €100 per m2 excl. btw (geostylistix)

Ik heb in totaal 470 m2 (20.000 stenen ruim genomen) muren die gemetseld moeten worden. Dit is in totaal € 11.750 (470*€25) alleen aan binnenmetselwerk. Een gemiddelde metselaar vraagt €35 per uur. (750 stenen indien bedient). Dezelfde metselaars vragen hetzelfde tarief voor de gevelstenen.

De aannemer zou dus in totaal 336 uur moeten besteden aan de muren. Als ik bereken volgens de 750 stenen per uur principe dan zou dit moeten kunnen in 27 uur. Alleen aan arbeid zou ik in mijn geval al €125 per m2 kwijt zijn.

De prijzen van de stenen heb ik al eerder genoemd in het forum. ( poriso s140/100 h/d in NL 0.85 per steen, ik heb ze gekocht voor 0.75 per steen.) Ik had er ruim 20.000 nodig.

Waar bespaar ik bijvoorbeeld niet op; ik heb een silo genomen voor de metselmortel. Dit is duurder, maar dan hoef ik niet steeds iemand te zoeken om de metselaars te bedienen. Hetzelfde werk kan door minder personen gedaan worden en de metselaars kunnen doorwerken.

Ik blijf erbij; als je tijd steekt in het opvragen en vergelijken van aanbieders vind je altijd wel iemand die goedkoper bouwmaterialen kan leveren. Daarom deel ik ook alle prijzen hier in het forum; uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar de goedkoopste manier om te bouwen.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:13 ]

• Sen

Sen

<-->

FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:35:
Ik loop tegen het volgende aan:

Wij willen graag kamerhoge ramen hebben (plafond 260cm). Hiervoor moet het kozijn totaal 263.5cm worden. Dit is voor vaste ramen geen probleem echter voor beweegbare delen wel. Hier wil europrovyl maar tot 260cm gaan. Eerst leek deze beperking enkel tot invloed om de voordeur en zijdeur. Echter horen we net dat de max maat van 260 ook voor de schuifpuien geldt.

Meer mensen hier last van gehad? En hoe dit opgelost?
Ander merk kozijn nemen of iets meer vloer isolatie zodat je maar 255cm plafond hebt? Wel laag trouwens ik zit op 2,70 en is geen enkel probleem.

• FrankSpin
  • Niet online
.

• Sen

Sen

<-->

FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:45:
[...]

Mag ik vragen welk merk en leverancier je hebt? Ik kan sowieso wel lager met plafond gaan, aangezien in verlaagd plafond ga aanbrengen.

Nu mag je particulier tot 240cm gaan, maar liefste houd ik mij aan bouwbesluit met plafond hoogte van 260
Reynaers SL38. Ik vind 260cm al laag maar ik zou niet veel lager gaan nee. https://www.reynaers.nl/p...limline-38/technical-info

is dus max 2800mm voor vleugel

Ohh wacht ik had het zelfde probleem ook met de SL38 maar ze hadden toen een masterline gezet voor de deur. Maar binnenkort komt voor de SL38 ook naar 2800mm.

[ Voor 22% gewijzigd door Sen op 01-09-2022 14:56 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
Leuk om te zien dat er nog mensen aan t begin van de bouw zitten (tijdelijke aansluiting! :) ) Succes! Ik ben bijna jaloers

Voorzijde bijgebouw helemaal in gebrand hout, incl. poort en dubbele openslaande deur (met dubbel glas). Bitenzijde 100% gereed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KthUSFp0ijc4Dypa93CTYoseZ88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlnGRRNTPYpOV6IjxaiDANyp.jpg?f=fotoalbum_large
potverdorie strak of nie! 8)

Nu moet het bijgebouw binnen nog helemaal afgewerkt worden, één garagedeel met betonnenvloer en een gastenverblijf met minikeuken/minibadkamer/logeerplek

Terras achterwand voorzien van draaibare lamellen, ook allemaal gebrand red cedar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4wYVCsI7OnVLBFR3n9YuYPmFxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7BseLLjJ8LC5x5vgyUzn4jL.jpg?f=fotoalbum_large

Totaalplaatje (beetje vertekend door de groothoek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXafiIbJtwSugS8us-0gkLYFp_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDvjK529R5v43rU73QwaLQZj.jpg?f=fotoalbum_large

De voortuin is zo goed als af. Er komt nog een deel waar we de kliko's achter een haagje bij de straat kunnen verbergen en nog een deel van de inrit moet nog van grind voorzien worden (buiten beeld) maar dat komt pas als we de betonnen eindvloer in het bijgebouw hebben laten storten...

Straks heb ik niks meer te doen :'(

(Gelukkig hebben we nog een buitensauna en hottub in de planning staan...)

• big bang
Ach, ik moet nog beginnen. Je bent straks van harte welkom :+ :+ :+

Gaaf dat zwarte hout hoor. Heb je ook iets van een tekening van je garage? Ben wel benieuwd!

[ Voor 17% gewijzigd door big bang op 01-09-2022 15:57 ]

• Sen

Sen

<-->

Mij mag je ook helpen hoor :) Slechts 5km fietsen denk ik.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:09
Nice @Stefke

Wat is de nokhoogte van jouw garage?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Uit mijn hoofd 4,2m, goothoogte 2,3 (zou t moeten nakijken). Hij lijkt wat lager omdat ons huis ong 40-cm boven maaiveld staat.
Geeft wel een leuk effect: vanaf oogt het bijgebouw mooi compact (dat was ook de bedoeling), als je er naast staat is iedereen verrast (ik zelf ook ;) )

@Sen ik zeg bel een keer aan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 01-09-2022 16:23 ]

• Conrado
  • Laatst online: 14:44
Sen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:42:
Nn lijkt nog erger met de volgende regel:
Schade bij projecten met werkzaamheden in of onder de grond zoals kelderbouw, heien, ontgraven of bronbemaling is de aansprakelijkheid van aannemers niet verzekerd.
Als zelfbouwer check ik bijna alle boxen: want ik ontgraaf, pas bodemverbetering toe, bemaal en bouw een kelder :)

Toch wordt dat door de CAR verzekering van NN geaccepteerd. Waar het hen om gaat is dat het onderzocht en geconstrueerd is. Uiteraard kan ik bodemonderzoek, funderingsadvies en de hele kelderconstructie overleggen, want dat heb je voor de vergunning ook allemaal nodig.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Sen

Sen

<-->

Conrado schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
[...]

Als zelfbouwer check ik bijna alle boxen: want ik ontgraaf, pas bodemverbetering toe, bemaal en bouw een kelder :)

Toch wordt dat door de CAR verzekering van NN geaccepteerd. Waar het hen om gaat is dat het onderzocht en geconstrueerd is. Uiteraard kan ik bodemonderzoek, funderingsadvies en de hele kelderconstructie overleggen, want dat heb je voor de vergunning ook allemaal nodig.
Ja ik had van ASR ook toestemming gekregen maar standaard zonder toestemming te vragen is het uitgesloten. Dus als jij het doet en je hebt geen toestemming gevraagd dan ben je dus gewoon niet verzekerd. En mijn fout was dat de verzekering vrij laat had aangevraagd en toen pas de voorwaarden las en ik toen tot de conclusie kwam dat het standaard is uitgesloten. Terwijl ik ook al die documenten bij de aanvraag had toegevoegd. Toestemming krijgen heeft mij toen 2 weken gekost en waarschijnlijk wel meer omdat ik toen met de bouwvak in de knoei kwam.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:25

Rzaan

Altijd zoekende

Sen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:48:
En voor de ja maar alles is duurder geworden de laagste offertes zijn van afgelopen week de duurdere van maart/april.
Had gisteren iemand over de vloer voor bomen rooien en toen bespraken we de houtprijs.
Vurenhout is inmiddels al weer goedkoper geworden.

Daarnaast verwacht ik door de inflatie dat er veel mensen zullen gaan afhaken die een verbouwing wilden gaan doen.
Niet de duurzame aanpassingen zoals Zonnepanelen, isolatie en WarmtePompen, maar het meer gewone werk. Die honderden €'s meer aan energie moeten mensen veelal uit hun spaarpotje halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:51
Ik zit samen met men vriendin op tijdelijke aansluiting in woonunits wachtend op onze vergunning. Eenmaal die door is heb ik een mooie aanvulling voor dit forum.
voor mij is het de 2e keer zelfbouw,,M ditmaal bescheiden bungalow met bruikbare zolder,, 1slpk bureau, dressing.. Genoeg voor ons 2.

De woning heb ik helemaal zelf ontworpen en technische haalbaarheid door de architect laten nazien. Hij heeft dan de definitieve plannen getekend.
De fundering graven we met de hand uit, gezien we toch 4 maand op een vergunning moeten wachten.

Deze eerste 2 stappen besparen ons al 5k, en we zijn nog maar amper begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX_EVaq_98-21cH6nSQD_TD3alU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcRizFKj2Lqi1xAIfgcF2CY2.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel 30cm geel zand en 20cm steenpuin vooraan laten leveren en walsen voor de units, auto's en evt vrachtwagens

Kennis, tijd, materiaal, hulp en deadline spelen natuurlijk een grote rol.
Gelukkig heb ik nog zo'n 95% van al men materiaal wat ik ga nodig hebben, die investering moet ik niet meer doen.

Enkel wordt ik wel gek van jullie grondprijzen.
Wij hebben 750m2 met een bos in de tuin voor 95k..wel België natuurlijk
Qua project kan ik nu nog maar weinig bijdragen maar lees met veel genot mee.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FrankSpin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:35:
Ik loop tegen het volgende aan:

Wij willen graag kamerhoge ramen hebben (plafond 260cm). Hiervoor moet het kozijn totaal 263.5cm worden. Dit is voor vaste ramen geen probleem echter voor beweegbare delen wel. Hier wil europrovyl maar tot 260cm gaan. Eerst leek deze beperking enkel tot invloed om de voordeur en zijdeur. Echter horen we net dat de max maat van 260 ook voor de schuifpuien geldt.

Meer mensen hier last van gehad? En hoe dit opgelost?
ja, een andere leverancier gezocht (was hout) kunststof doe ik eigenlijk niets mee, dus daar kan ik je niet mee helpen. maar soms helpt het om gewoon meer rond te bellen en/of een garantie beperking te accepteren, maar niet alle bedrijven doen dat, omdat mensen dan alsnog negatief zullen gaan praten over de kozijnen waarbij de deur toch krom is gegaan en dat dus slechte reclame is voor het bedrijf. Soms is het ook gewoon een beperking van de productiestraat.

Als het heel veel makkelijker is of geld uitmaakt kan je trouwens ook gewoon de ruimtes 3 cm lager maken, dat ga je niet snel merken, en mag van het bouwbesluit.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 01-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Dinsterzz92 In plaats van puin zou ik eerder kiezen voor staalplaten. Dat vervuilt veel minder en je hoeft niet vervolgens het puin weer ergens kwijt te raken. In Nederland moet je daar een schoonverklaring voor hebben. Een complete fundering handmatig graven lijkt mij wel flink wat werk. Met een (gehuurd) graafmachientje kun je de onverstoorde grond mooi vlak schaven zonder de ondergrond te verstoren. Met een cementschop kan dat handmatig ook goed.

Pas op voor eventuele oude sloten (tekent bruin of zwart af op geel zand), die zou je kunnen teruggraven naar ongestoorde stevige grond. Ik heb verzakkingen gezien van bouw over oude sloten. Die zijn natter en niet stevig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:51
mrmrmr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:41:
@Dinsterzz92 In plaats van puin zou ik eerder kiezen voor staalplaten. Dat vervuilt veel minder en je hoeft niet vervolgens het puin weer ergens kwijt te raken. In Nederland moet je daar een schoonverklaring voor hebben. Een complete fundering handmatig graven lijkt mij wel flink wat werk. Met een (gehuurd) graafmachientje kun je de onverstoorde grond mooi vlak schaven zonder de ondergrond te verstoren. Met een cementschop kan dat handmatig ook goed.

Pas op voor eventuele oude sloten (tekent bruin of zwart af op geel zand), die zou je kunnen teruggraven naar ongestoorde stevige grond. Ik heb verzakkingen gezien van bouw over oude sloten. Die zijn natter en niet stevig.
Bij ons dient de aannemer een attest voor te leggen dat hij zuivere grond etc aanlevert.
Er zaten ook flink wat boomstronken in de grond dus die heeft hij dan ook weggegraven, en de grond die overbleef wat bruin zand, die had risico voor verzakking en gaf de gemeente aan dat dit in steenpuin diende te gebeuren.
Het handmatig afgraven gaat best goed, alleen zit er enorm veel stenen in de grond.
Deze scheiden we zelf en kunnen we gratis naar het recyclagepark voeren(1,3km verderop).
Het teveel aan steenpuin kunnen we gebruiken als onderlaag voor de oprit. Die moet op +30 tov het maaiveld komen, en nu zitte' we zonder afgraven aan - 10. De grond die we verder overhouden wordt gebruikt om de tuin Ed. Te nivelleren.
Voor die oude sloten doet de notaris een complete geschiedenischeck, alsook moeten we een bijkomend bodemonderzoek laten uitvoeren om dit te voorkomen. Daarna een sonderingsonderzoek om de fundering te bepalen.

Mvg

• mrmrmr
  • Niet online
Dinsterzz92 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:52:
Voor die oude sloten doet de notaris een complete geschiedenischeck, alsook moeten we een bijkomend bodemonderzoek laten uitvoeren om dit te voorkomen. Daarna een sonderingsonderzoek om de fundering te bepalen.
Sonderen is prima denk ik, maar als je de ondergrond in de funderingssleuf messcherp vlak schaaft op zandgrond zie je het ook. Greppels kunnen eeuwenoud zijn en aan het maaiveld onzichtbaar. Als het bijvoorbeeld grasland is op zand kun je in een droge periode zien waar het langer groen blijft.

Ik kijk op https://app.pdok.nl/viewer/ om luchtfoto's per seizoen en jaren terug te raadplegen. Ik weet niet of er zo'n site in Vlaanderen is.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 20:43
mrmrmr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:30:
[...]

Sonderen is prima denk ik, maar als je de ondergrond in de funderingssleuf messcherp vlak schaaft op zandgrond zie je het ook. Greppels kunnen eeuwenoud zijn en aan het maaiveld onzichtbaar. Als het bijvoorbeeld grasland is op zand kun je in een droge periode zien waar het langer groen blijft.

Ik kijk op https://app.pdok.nl/viewer/ om luchtfoto's per seizoen en jaren terug te raadplegen. Ik weet niet of er zo'n site in Vlaanderen is.
Luchtfoto’s gaan terug t/m 2016. Weet iemand ook een site waar luchtfoto’s van voor 2016 van Nederland in detail zijn te raadplegen? Dit in verband met het onderzoek naar een sloot die volgens oudere buurtbewoners gelegen moet hebben maar ooit is dichtgegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:00
Nous112 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:43:
[...]

Luchtfoto’s gaan terug t/m 2016. Weet iemand ook een site waar luchtfoto’s van voor 2016 van Nederland in detail zijn te raadplegen? Dit in verband met het onderzoek naar een sloot die volgens oudere buurtbewoners gelegen moet hebben maar ooit is dichtgegooid.
Zoiets als https://www.topotijdreis.nl/ ?

Ik weet niet of het voldoende detail is voor jouw doel.

This is absolutely ridiculous

• Nous112
Ridicuul schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:50:
[...]

Zoiets als https://www.topotijdreis.nl/ ?

Ik weet niet of het voldoende detail is voor jouw doel.
Bedankt, ga er eens neuzen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nous112 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:43:
[...]

Bij een historische sloot is soms een hoogtekaart behulpzaam: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

Als je AHN3 DSM dynamische opmaak selecteert zul je snel zien of er lijnen lopen. Geringe hoogteverschillen die je in het veld nauwelijks ziet komen zo tevoorschijn.

Dit is een voorbeeld van een polderlandschap. (Donker-)blauw betekent laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4TKUUDLBGwZr_XehEeInvgUxGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rIXteYVRmPRLLrj2pVF8Cm1w.png?f=user_large

De weg ligt hoger en is lichter van kleur. Wat je hier ook ziet zijn geologische verschijnselen zoals misschien restanten en afzettingen van een meanderend beekje. Het veen klinkt in en de afzettingen blijven als verhoging achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
big bang schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:56:
[...]

Ach, ik moet nog beginnen. Je bent straks van harte welkom :+ :+ :+

Gaaf dat zwarte hout hoor. Heb je ook iets van een tekening van je garage? Ben wel benieuwd!
Ik kan je een sketchupfile sturen als je daar wat mee kunt

Ik had eigenlijk het hele huis in dat gebrande hout willen hebben, maar gaande ons ontwerp/kavelproces ging de prijs daarvan 3x omhoog en werd het veel te duur (180m2 nodig). Voor de schuur heb ik het allemaal zelf gebrand, dat was nog leuk om te doen ook :) maar dat was ong 45m2. Het ziet er super uit
Nu kom ik er achter dat wespen ons onbehandelde hout - van t huis - nogal aantasten voor het maken van hun papierpulp, dus achteraf had ik t voor t huis ook gewoon zelf moeten doen. Had hooguit een paar flessen gas gekost en wat tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
@Stefke

Welk type hout heb je dan aan de gevel zitten?
Red cedar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:52

NDF82

Doomed Space Marine

@Stefke hoe brand je dat hout dan? Zijn daar bepaalde huis, tuin en keuken technieken voor?

Echt heel heel mooi geworden! Wil ook nog een bijgebouw en denk dat het hier ook heel mooi zou staan.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
NDF82 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:06:
@Stefke hoe brand je dat hout dan? Zijn daar bepaalde huis, tuin en keuken technieken voor?

Echt heel heel mooi geworden! Wil ook nog een bijgebouw en denk dat het hier ook heel mooi zou staan.
Ik heb gewoon een onkruidbrander gekocht met 10kg gasflessen en branden maar, af en toe een beetje blussen met een plantenspuit (met spray, niet straal) Je kunt niet zoveel misdoen (behalve misschien te voorzichtig branden), al moet je opletten dat met name de zijkanten niet te broos worden. Noesten moet je juist extra goed branden.
Red Cedar brandt heel makkelijk, voor het terras heb ik een paar planken douglas gebrand die gingen veel moeilijker maar gaven wel eerder een grover craquelé effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:30
Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb gewoon een onkruidbrander gekocht met 10kg gasflessen en branden maar, af en toe een beetje blussen met een plantenspuit (met spray, niet straal) Je kunt niet zoveel misdoen (behalve misschien te voorzichtig branden), al moet je opletten dat met name de zijkanten niet te broos worden. Noesten moet je juist extra goed branden.
Red Cedar brandt heel makkelijk, voor het terras heb ik een paar planken douglas gebrand die gingen veel moeilijker maar gaven wel eerder een grover craquelé effect
En wat is het lange termijn idee/resultaat? 0 onderhoud? Geen vergrijzing? Ongevoelig voor houtworm?

Vind het wel een interessante techniek ipv traditioneel passieveren met verf of olie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
FrankSpin schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:52:
[...]

Zojuist gekozen om de maximale hoogte voor draaiende delen aan te houden en geen verlaagd plafond toe te passen. Vanuit binnen gezien krijgen we dan kozijnen van 257cm en plafond van 270cm. Houd je nog redelijke ruimte boven kozijn over.
Als je er twee weken woont merk je daar niets meer van lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
FrankSpin schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:52:
[...]

Zojuist gekozen om de maximale hoogte voor draaiende delen aan te houden en geen verlaagd plafond toe te passen. Vanuit binnen gezien krijgen we dan kozijnen van 257cm en plafond van 270cm. Houd je nog redelijke ruimte boven kozijn over. Tijd en ruimte om ander profiel en fabrikant te zoeken is er ook niet.

Nu goed kijken wat we met de verlichting gaan doen.
Heb je ook gevraagd hoe het zit met inbraak/veiligheid?
Je voordeur zit op slot met een 3 of 5 puntssluiting.
Het stond met bij dat dezelfde veiligheid bij een dergelijk openslaand kozijn ook wat kost.
Om die reden heb ik afgezien van hoge openslaande ramen op de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:57
buiter schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:28:
[...]

Heb je ook gevraagd hoe het zit met inbraak/veiligheid?
Je voordeur zit op slot met een 3 of 5 puntssluiting.
Het stond met bij dat dezelfde veiligheid bij een dergelijk openslaand kozijn ook wat kost.
Om die reden heb ik afgezien van hoge openslaande ramen op de BG.
Volgens mij is het zo dat 3-puntssluitingen niet langer dan 2.40m gemaakt worden, dus op deuren heb je dan bovenin geen slot.
Bij ramen worden de sluitnokjes gewoon verder uit elkaar geplaatst.
Bij houten kozijnen kan je iig gewoon PK krijgen op ramen tot 2.60

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefke
B-lex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:57:
[...]

En wat is het lange termijn idee/resultaat? 0 onderhoud? Geen vergrijzing? Ongevoelig voor houtworm?

Vind het wel een interessante techniek ipv traditioneel passieveren met verf of olie.
Zoek naar Shu Sugi Ban. Over komen waaien uit Japan waar ze huizen express van verbrand hout voorzagen omdat dat langer meegaat en beter brandbestendig is dan onbehandeld
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Er zijn een paar bedrijven die dit sinds een jaar of 5, 6 verkopen, je ziet het steeds meer. Hier in de buurt ook enkele huizen die er deels of volledig mee bedekt zijn.

Het hout is daardoor nog duurzamer bescherm tegen diverse invloeden maar ik vind het er gewoon vooral een fantastische uitstraling. Red Ceder moet als het goed is toch al 40jr meegaan.

Na een paar regenbuien is bijna alle koolstof eraf. Wij hebben t niet met olie behandeld omdat dan alles dezelfde kleur wordt, dat doe ik later eventueel wel als het gaat verkleuren, dan ws. olie met zwart pigment

Hier nog wat shots. Mijn volgende huis wordt zeker full shu sugi ban ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6PRLJgtZLBH877JoraKJT-4_aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyOY47aydoyhXema53oiz2Gq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luJ_UTlqpPry5uNFBol0eHEHEgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRYrpwDjiKJ8CN2SF7Lt8iYO.jpg?f=fotoalbum_large

Groen dak :) (beetje geel nu, t wordt nogal warm daarboven. Volgend seizoen maak ik een vaste druppelslang op t dak met een aansluiting op kniehoogte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFsCkGia9SuAPZYgU_vy-4HK19c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uq5U7moC1pgoTy0lZj7l92At.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde een glasgevel van douglas hout met gehard HR++ glas en een meranti deurkozijn. Gehard glas (niet gelaagd) omdat er een pelletkachel voor die glasgevel komt te staan (naast de deur), is beter warmtebestendig. Niet zeker of t nodig is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6aaiWn65DV7IOCB2YqAz_EVY5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0uxJzdis8h64OUAYsUATT3I.jpg?f=fotoalbum_large

Vriendin aan t hobbyen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmf2PeQ7fYjDKDAv2sg7cnDJC5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB6ZGniTXmmlrB156YuIXKX3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 02-09-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:06:
[...]

Zoek naar Shu Sugi Ban. Over komen waaien uit Japan waar ze huizen express van verbrand hout voorzagen omdat dat langer meegaat en beter brandbestendig is dan onbehandeld
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Er zijn een paar bedrijven die dit sinds een jaar of 5, 6 verkopen, je ziet het steeds meer. Hier in de buurt ook enkele huizen die er deels of volledig mee bedekt zijn.

Het hout is daardoor nog duurzamer bescherm tegen diverse invloeden maar ik vind het er gewoon vooral een fantastische uitstraling. Red Ceder moet als het goed is toch al 40jr meegaan.

Na een paar regenbuien is bijna alle koolstof eraf. Wij hebben t niet met olie behandeld omdat dan alles dezelfde kleur wordt, dat doe ik later eventueel wel als het gaat verkleuren, dan ws. olie met zwart pigment

Hier nog wat shots. Mijn volgende huis wordt zeker full shu sugi ban ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groen dak :) (beetje geel nu, t wordt nogal warm daarboven. Volgend seizoen maak ik een vaste druppelslang op t dak met een aansluiting op kniehoogte)
[Afbeelding]

Achterzijde een glasgevel van douglas hout met gehard HR++ glas en een meranti deurkozijn. Gehard glas (niet gelaagd) omdat er een pelletkachel voor die glasgevel komt te staan (naast de deur), is beter warmtebestendig. Niet zeker of t nodig is
[Afbeelding]

Vriendin aan t hobbyen :)
[Afbeelding]
Ziet er inderdaad gaaf uit!
Wij werken met andere gevelbekleding, maar merken dat naden en openingen wel veel ruimte biedt voor ongedierte en evt vuil. Ik weet nog niet helemaal wat dit gaat betekenen voor het volgende huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Deleon78 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:31:
[...]

Ziet er inderdaad gaaf uit!
Wij werken met andere gevelbekleding, maar merken dat naden en openingen wel veel ruimte biedt voor ongedierte en evt vuil. Ik weet nog niet helemaal wat dit gaat betekenen voor het volgende huis.
Wij hebben alleen dus last van wespen die een flinterdun laagje hout afschrapen. Ziet er lelijk uit - wat door vergrijzing weer weg moet trekken - maar kan waarschijnlijk weinig kwaad. Was het hout behandeld (olie, verf, branden) dat zal dat ws. niet of minder zijn. Misschien beitsen we t huis een keer zwart over 10 jaar.
Verder is zo'n open gevelbekleding wel uitnodigend voor wepsen om nestjes te maken, al die ruimten en hoekjes. Te weinig ruimte voor grote nesten dan wel weer.
Ik zou de volgende keer misschien overwegen om er horgaas achter de zetten, ik vind zo'n open gevel te mooi om het niet te maken.

edit: vuil niet echt een issue, er blijven af en toe wat bladeren hangen achter de latten, maar alles kan van boven naar beneden (overal verticale plus horizontale latten, afgeschuind van boven, nergens een plek waar water of vuil op een horizontale lat kan blijven staan)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 02-09-2022 20:12 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vaez
Na alle voorbereidingen de afgelopen 1.5 jaar is hier ook de bouw eindelijk begonnen. Deze week is de bouwput uitgegraven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GUGF-IJAP63UlwzHz-cqqVJ_k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QscjjZ00GKpWOvwg5uCyXch.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk is het ontwerp grotendeels gelijk gebleven aan het originele ontwerp maar wel verder gefinetuned en uitgewerkt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
mrmrmr schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:38:
[...]

Bij een historische sloot is soms een hoogtekaart behulpzaam: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

Als je AHN3 DSM dynamische opmaak selecteert zul je snel zien of er lijnen lopen. Geringe hoogteverschillen die je in het veld nauwelijks ziet komen zo tevoorschijn.

Dit is een voorbeeld van een polderlandschap. (Donker-)blauw betekent laag.

[Afbeelding]

De weg ligt hoger en is lichter van kleur. Wat je hier ook ziet zijn geologische verschijnselen zoals misschien restanten en afzettingen van een meanderend beekje. Het veen klinkt in en de afzettingen blijven als verhoging achter.
En hierin komt de sloot inderdaad duidelijk naar voren…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Vaez

Members only:

Waaruit bestaat de ondergrond? Met wat voor soort zand is het aangesmeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaez
mrmrmr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 01:16:
@Vaez

***members only***

Waaruit bestaat de ondergrond? Met wat voor soort zand is het aangesmeerd?
Klopt, komt een schoonheidssalon van mijn vriendin.

De grond is opgehoogd door de gemeente(voordat het kavel verkocht werd). Ik gok ongeveer een 1.5 meter. Dit heeft hierna heel lang moeten inklinken voordat de kavels verkocht konden worden. De grond zelf bestaat eerst uit een laag (tuin)aarde, daarna een laag zand(ongeveer 2 meter) en dan vanaf -3 NAP klei. De harde laag zit op 10 a 12 meer. De heipalen worden dan ook zo lang.

Wat voor zand er gebruikt is weet ik niet precies, maar het ziet er uit als gewoon fijn zand.

Misschien ook leuk om naast de buitenkant de plattegronden te delen hoe het huis uiteindelijk geworden is. Alle verschillende varianten van andere mensen in dit topic hebben mij namelijk erg geholpen. Het is voornamelijk wat logischer en efficienter geworden ten opzichte van de vorige keer dat ik dit deelde.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De doorvoerbochten voor de nutsaansluiting gaan bij mij door de kelderwand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rrq-kxy3JQVVJi_a5jCQSpB7vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TiNPHO9M9It2D0PHzYLzxAA0.jpg?f=user_large

Wie heeft er ervaring met de realisatie daarvan door de kelderwand? Heb je een ruime sparing gemaakt en de doorvoerbochten later daarin afgekit, of heb je moffen in het beton laten meegieten waarop de doorvoerbocht aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je de bochten zelf niet in de bekisting meenemen? Feitelijk dus gewoon ingieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bbbrumbrum schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:53:
Kun je de bochten zelf niet in de bekisting meenemen? Feitelijk dus gewoon ingieten.
Dat gaat helaas niet. Kelderbouwers maken gebruik van bekistingselementen. Dat biedt nauwelijks mogelijkheid, en ik denk dat gaten boren ook niet op prijs wordt gesteld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQyKGClQGxS23ygF3HnK1SBke-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yem934N1inMtpxs8mLDOYAeg.jpg?f=user_large

Er bestaan allerlei standaard ingietstukken, maar niet voor de typisch Nederlandse doorvoerbochten set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:54
Conrado schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:02:
[...]

Dat gaat helaas niet. Kelderbouwers maken gebruik van bekistingselementen. Dat biedt nauwelijks mogelijkheid, en ik denk dat gaten boren ook niet op prijs wordt gesteld :)

[Afbeelding]

Er bestaan allerlei standaard ingietstukken, maar niet voor de typisch Nederlandse doorvoerbochten set.
Liquid rubber? https://www.greenindustri...ren-waterdicht-afdichten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
Er zijn speciale pluggen voor een waterdichte aansluiting in kelderwanden.

Kijk eens naar CSD pluggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Conrado schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:50:

[Afbeelding]

Wie heeft er ervaring met de realisatie daarvan door de kelderwand? Heb je een ruime sparing gemaakt en de doorvoerbochten later daarin afgekit, of heb je moffen in het beton laten meegieten waarop de doorvoerbocht aangesloten worden?
Gewoon mee laten storten:

https://smoldersbv.nl/ele...n/hsf-funderingsdoorvoer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Yes bij mij zit deze er ook in.
Regelmatig op marktplaats voor nog geen 100 euro.

Heel makkelijk in de muur te zetten.
Klemt zich tussen de platen.
Voor drinkwater heb ik wel een losse doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Top @buiter, ik had die dingen weg gezien, maar dacht dat ze voor doorvoeren achteraf waren. Begrijp nu dat je ze instort.
Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10

Meegestort, daarna, ook nog aan de buitenkant afgekit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
StevenK schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:21:
[...]

Meegestort, daarna, ook nog aan de buitenkant afgekit.
Bedankt. heb je dezelfde set gebruikt als @buiter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:52:
[...]

Bedankt. heb je dezelfde set gebruikt als @buiter?
Nee, volgens mij heeft de kelderbouwer voor elke buis een doorvoor ingestort. Er is niet zo'n fancy funderingsdoorvoer gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-06 23:12

[Afbeelding]

Zorg ervoor dat de doorvoer waterdicht is, daar heb ik ervaring mee gehad.
je hebt gezande buizen met een soort mantel in het midden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJx0Yj4i8H1r7qMgpOkzQR9VF3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ij2wSLVQ4BOIP2KjXNFNg7ib.jpg?f=user_large
Ook na plaatsing en weghalen bekisting opletten dat doorvoeren waterdicht zijn.
Onze aannemer had tijdens het ophogen van de grond onvoldoende grond en heeft precies bij de doorvoeren het laagste punt gemaakt vlak naast een regenbuis. Dus daar een overstroming gehad. Uiteindelijk heb ik de doorvoeren zelf waterdicht gemaakt met aquaswell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
Andrehj schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Dank voor die data, van de week zag ik in het WW WP topic ook al dergelijke vermogens (dik 200W).
Nog een kleine update hierover. De circulatiepomp bleek "binair" aangestuurd te worden. 100% of 0. Sinds dit is aangepast verbruikt het koelen nog ca. 70W ipv 250W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:42
Conrado schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij wel. Die zijn in mijn woning ook gebruikt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 17:42
Juridische vraag. Onze aannemer ziet ons niet als particuliere opdrachtgevers, omdat we zelf de HSB-elementen hebben aangevoerd en zelf het ontwerp hebben gemaakt. De claim is dat zij een onderaannemer van ons zijn, wij de hoofdaannemer, en er dus sprake is van zakelijke overeenkomst. Dit is achteraf gemeld, en nergens in de afspraken staat het duidelijk vermeld.

Iemand vergelijkbare ervaringen? Ook een rechtszaak begonnen?

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
vinx77 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:29:
Juridische vraag. Onze aannemer ziet ons niet als particuliere opdrachtgevers, omdat we zelf de HSB-elementen hebben aangevoerd en zelf het ontwerp hebben gemaakt. De claim is dat zij een onderaannemer van ons zijn, wij de hoofdaannemer, en er dus sprake is van zakelijke overeenkomst. Dit is achteraf gemeld, en nergens in de afspraken staat het duidelijk vermeld.

Rechtszaak waarover? Je mist denk ik nog wat in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Juridische vraag. De claim is dat zij een onderaannemer van ons zijn, wij de hoofdaannemer, en er dus sprake is van zakelijke overeenkomst.
Heb je een schriftelijke (aanneem)overeenkomst en wat staat daar in?
Wat bedoel je met ‘zakelijke overeenkomst’? Ziet de aannemer je als bedrijf(smatig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK

De vraag of je wel of niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf bepaalt of je 'consument' in de zin van de wet bent. Dat doe je niet als je je eigen huis aan het bouwen bent, tenzij je daadwerkelijk in het dagelijks leven een bouwbedrijf runt. Dus dit is gewoon een consumentenovereenkomst.

Waarover wil je gaan procederen of een stap ervoor, waarachter verschuilt de aannemer zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Deleon78 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:45:
[...]

Rechtszaak waarover? Je mist denk ik nog wat in je post.
Als je niet wordt gezien als consumentenopdrachtgever, verlies je allemaal rechten. Als er dan iets goed mis is gegaan bij de bouw dan kun je als particuliere opdrachtgever gewoon met de wetboeken zwaaien. Als hoofdaannemer ben je ineens zelf verantwoordelijk voor van alles.

De lering voor anderen is dan ook heel specifiek "particuliere opdrachtgever" te noemen bij gesprekken met aannemers, om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Het komt nogal slapjes over van die aannemer. Hij probeert zich in een risico arme positie te wurmen. Het is dat je nu niet even een andere aannemer kan scoren anders had ik hem er zo uitgegooid.
Maar een rechtsbijstandverzekering maakt hier toch zo gehakt van voor je?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
StevenK schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:04:
[...]

De vraag of je wel of niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf bepaalt of je 'consument' in de zin van de wet bent. Dat doe je niet als je je eigen huis aan het bouwen bent, tenzij je daadwerkelijk in het dagelijks leven een bouwbedrijf runt. Dus dit is gewoon een consumentenovereenkomst.

Waarover wil je gaan procederen of een stap ervoor, waarachter verschuilt de aannemer zich?
Exact dit was het geval: handelen in de uitoefening van beroep. Mijn vriendin is namelijk architect van beroep, en vandaar het eigen ontwerp. Omdat mijn vriendin regelmatig op de bouw was, gaf het bouwbedrijf haar achteraf de titel "bouwopzichter" - een bewijs dat we de hoofdaannemer waren. Er was ook een claim omdat we het op eigen gekochte grond hadden gebouwd. De grens van wel/niet "uitoefenen van beroep" schijnt niet altijd precies gedefinieerd te zijn, en dat is denk ik de reden waarom de aannemer hierop door blijft hameren. Ik kan de exacte wetsartikelen echter niet vinden, dus kan me niet inlezen.

Waarom een rechtszaak? Omdat de aannemer doorheeft dat herstel van hun fouten wel heel erg duur is, gaat alle energie in ons onder druk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Op wiens naam is de aanneemovereenkomst gesteld?

[ Voor 200% gewijzigd door Conrado op 06-09-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:38:
[...]

Als je niet wordt gezien als consumentenopdrachtgever, verlies je allemaal rechten. Als er dan iets goed mis is gegaan bij de bouw dan kun je als particuliere opdrachtgever gewoon met de wetboeken zwaaien. Als hoofdaannemer ben je ineens zelf verantwoordelijk voor van alles.

De lering voor anderen is dan ook heel specifiek "particuliere opdrachtgever" te noemen bij gesprekken met aannemers, om dit te voorkomen.
Een aannmener kan en mag je idd als gelijkwaardig gaan zien als je je zelf opwerpt als kundig/profesionele partij. een rechter ziet er dan ook geen noodzaak meer in om je extra te beschermen met consumenten recht.dit is iets waar ik al eerder voor heb gewaarschuwd in dit topic als je je opwerpt als managende partij.

Onderzoeksplicht(van de oprachtgever) en informatie plicht (van de aannemer) zijn volgens mij de belangrijkste dingen die veranderen. wees blij dat de aannemer het heeft uitgesproken, er zijn genoeg zaken dat de opdrachtgever dacht dat hij gewoon consument was. je kan er nu nog een poppentje tussen plaatsen als je dit niet wil dan heb je een consumenten relatie met het poppentje en de zakelijke verhouding is dan tussen poppentje en aannemer.

Ik ben overegens geen expert, wel heb ik het een keer langs de zijlijn meegemaakt. ik zou eens gaan praten met een gespecialiseerde adviseur.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-09-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:58:
[...]

Exact dit was het geval: handelen in de uitoefening van beroep. Mijn vriendin is namelijk architect van beroep, en vandaar het eigen ontwerp. Omdat mijn vriendin regelmatig op de bouw was, gaf het bouwbedrijf haar achteraf de titel "bouwopzichter" - een bewijs dat we de hoofdaannemer waren. Er was ook een claim omdat we het op eigen gekochte grond hadden gebouwd. De grens van wel/niet "uitoefenen van beroep" schijnt niet altijd precies gedefinieerd te zijn, en dat is denk ik de reden waarom de aannemer hierop door blijft hameren. Ik kan de exacte wetsartikelen echter niet vinden, dus kan me niet inlezen.

Waarom een rechtszaak? Omdat de aannemer doorheeft dat herstel van hun fouten wel heel erg duur is, gaat alle energie in ons onder druk zetten.
ohw, iemand ertussen zetten kan dus niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
twain4me schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:31:
Een aannmener kan en mag je idd als gelijkwaardig gaan zien als je je zelf opwerpt als kundig/profesionele partij. een rechter ziet er dan ook geen noodzaak meer in om je extra te beschermen met consumenten recht.dit is iets waar ik al eerder voor heb gewaarschuwd in dit topic als je je opwerpt als managende partij.

Onderzoeksplicht(van de oprachtgever) en informatie plicht (van de aannemer) zijn volgens mij de belangrijkste dingen die veranderen.
Dat kan kloppen, echter veranderd dat nog niet de aard van de overeenkomst. Volgens @vinx77 gaat het om een conflict inzake het oplossen van problemen.

Los daarvan moet de gelijkwaardigheid die je noemt ook ergens uit blijken. Als er bijvoorbeeld mailwisseling is waarin zijn vriendin sturend optreedt en de aannemer dat duidelijk accepteert is die situatie ontstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:58:
[...]

Een architect is zeker geen aannemer :) Ik heb mij ook heel intensief met de bouw bemoeid, tot op het punt dat ik tijdens de afbouw elke ochtend in de keet aan de koffie zat. Maar er was niemand die vond dat ik hoofdaannemer was.
(nu kan het zijn dat ze dat wel dachten, maar aangezien mijn aannemer mij kent vanuit mijn hoedanigheid als advocaat daar niks van zei :*) )
De aannemer heeft jou toch ook niet gevraagd om bewijs dat je een CAR verzekering afgesloten hebt? Dat is nu typisch iets waaraan je de verhouding hoofd-/onderaannemer herkent.

[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 06-09-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:54:
[...]

Dat kan kloppen, echter veranderd dat nog niet de aard van de overeenkomst. Volgens @vinx77 gaat het om een conflict inzake het oplossen van problemen.
De schuldige aanwijzen van een probleem bij de bouw volgt meestal uit de onderzoeksplicht / informatieplicht partij A beweert dat partij B had moeten waarschuwen, etc.
Los daarvan moet de gelijkwaardigheid die je noemt ook ergens uit blijken. Als er bijvoorbeeld mailwisseling is waarin zijn vriendin sturend optreedt en de aannemer dat duidelijk accepteert is die situatie ontstaan.
Zeker, maar dat kan simpel zijn.
Een rechter gaat gewoon aan zijn vriendin vragen wat die zoal ging doen op de bouw. en daaruit en eventuele mails oid beslist hij/zij hoe de verhoudingen lagen en wie dus uiteindelijk meer plichten dan rechten had. die gelijkwaardigheid ontstaat niet doordat je meld dat ze de verkeerde kleur verf gebruiken.
het gaat over aansturing, planning actief dingen oplossen etc (en gezien het een architect is, zit bemoeizucht ingebakken (ik mag het zeggen O-) ) Dus kan het zomaar zijn dat dit geen losse flodder is van de aannemer. en je er dus verstandig aandoed goed advies in te winnen. (en dat is niet op dit forum :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
twain4me schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:56:
[...]

De schuldige aanwijzen van een probleem bij de bouw volgt meestal uit de onderzoeksplicht / informatieplicht partij A beweert dat partij B had moeten waarschuwen, etc.
Dit is exact het geval, hoe de aap uit de mouw kwam.

Echter, in het begin, toen de aannemer een ton extra factureerde voor van alles en nog wat, gaven ze wel toe dat we niet zo behandeld konden worden - mijn toenmalige betoog was ondersteund met artikelen uit het BW. Maar nu blijkt dat het erger is, is het nu opeens allemaal anders.
twain4me schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:56:

Zeker, maar dat kan simpel zijn.
Een rechter gaat gewoon aan zijn vriendin vragen wat die zoal ging doen op de bouw. en daaruit en eventuele mails oid beslist hij/zij hoe de verhoudingen lagen en wie dus uiteindelijk meer plichten dan rechten had. die gelijkwaardigheid ontstaat niet doordat je meld dat ze de verkeerde kleur verf gebruiken.
het gaat over aansturing, planning actief dingen oplossen etc (en gezien het een architect is, zit bemoeizucht ingebakken (ik mag het zeggen O-) ) Dus kan het zomaar zijn dat dit geen losse flodder is van de aannemer. en je er dus verstandig aandoed goed advies in te winnen. (en dat is niet op dit forum :9 )
De doel van mijn bericht is:
  • zoeken naar iemand met dezelfde ervaring
  • waarschuwen
Zoals gezegd, zal het waarschijnlijk een rechtszaak worden, en dan wordt ik uiteraard bijgestaan door een juridische professional.

De meeste situaties waren ontstaan zijn doordat ze steeds lakser/onprofessioneler werden en ons klagen kan dan inderdaad misschien als aansturing worden gezien. Ik denk ook niet dat het een losse flodder is.

Heb je misschien links naar andere zaken? Ik wil weten hoeveel energie het me gaat kosten.
Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:04:
Op wiens naam is de aanneemovereenkomst gesteld?
Op die van mij en mijn vriendin.
twain4me schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:31:
[...]

Een aannmener kan en mag je idd als gelijkwaardig gaan zien als je je zelf opwerpt als kundig/profesionele partij. een rechter ziet er dan ook geen noodzaak meer in om je extra te beschermen met consumenten recht.
Een architect in loondienst - waar is de grens naar een professionele partij? Dat kan denk ik alleen de rechter uitmaken. Wij hebben het allemaal gedaan om geld te besparen.
Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:54:
[...]
Als er bijvoorbeeld mailwisseling is waarin zijn vriendin sturend optreedt en de aannemer dat duidelijk accepteert is die situatie ontstaan.
De crux zit 'm hier bij het aanleveren van de HSB-panelen en het aandragen van alternatieve kozijnen. De aannemer heeft dit geaccepteerd, en heeft ook specifieke instructies gekregen hoe de HSB-elementen correct te installeren (welke ze trouwens wekenlang compleet genegerd hebben, totdat we echt zijn gaan drammen). De rest is volledig onder hun eigen beheer gedaan (met toeslagen, e.d.) zonder onze aansturing. Zo zijn er o.a. fouten gemaakt met de installaties (onvoldoende capaciteit), het luchtdicht maken van de woning en de beloofde opleverdatum.
StevenK schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:25:
[...]

Een architect is zeker geen aannemer :)
[...]

De aannemer heeft jou toch ook niet gevraagd om bewijs dat je een CAR verzekering afgesloten hebt? Dat is nu typisch iets waaraan je de verhouding hoofd-/onderaannemer herkent.
Dit was ook de reden van de totale verbazing. Er is nooit expliciet uitgesproken dat zij vonden dat wij gezien werden als hoofdaannemer, totdat ik uitsprak dat zij de problemen moesten oplossen. Wij waren toendertijd onervaren en gingen dus van alles uit. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:42:

Een architect in loondienst - waar is de grens naar een professionele partij? Dat kan denk ik alleen de rechter uitmaken. Wij hebben het allemaal gedaan om geld te besparen.
een architect in loondienst handelt niet 'in de uitoefening van beroep of bedrijf'.

Wat betreft vergelijkbare zaken: de raad van arbitrage publiceert genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:42:
Zo zijn er o.a. fouten gemaakt met de installaties (onvoldoende capaciteit), het luchtdicht maken van de woning en de beloofde opleverdatum.
....
Wij waren toendertijd onervaren en gingen dus van alles uit.
De fouten die je benoemd zitten in een soort grijs gebied: Is de aannemer de overeenkomst niet nagekomen of is jullie verwachting anders?

Ik zou vooral proberen bij een rechtszaak weg te blijven. Het kost veel (negatieve) energie en aandacht, duurt lang en de uitkomst is ongewis. Probeer tot een oplossing te komen of - als dat niet wil lukken - probeer mediation.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 06-09-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Het lastige van een discussie met een aannemer in de huidige tijd is dat zelfs wanneer de aannemer problemen op wil lossen de beschikbaarheid van capaciteit en materiaal dat oplossen lastig en daarmee kostbaar maakt.
Mediation lijkt me niet de aangewezen weg, omdat mediation in de basis een nuttig instrument is voor het oplossen van een geschil waar partijen met elkaar verbonden (moeten) blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23
De bouw van ons huis gaat gestaag door.. Zal als de steigers weg zijn een paar mooie nieuwe foto's delen...
Voor nu even de vraag of iemand ervaring heeft met vaste horizontale lamellen buiten? We krijgen ze voor en achter en krijg de vraag onder welke hoek ik ze wil hebben. Via google krijg ik alleen een partij gevonden waar ergens 45 graden staat. Wil graag in de warme periode de zon zeker buiten hebben maar wil wel naar buiten kunnen kijken. Als in de winter iets naar binnen valt is dat geen ramp...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LjL2-xP_5fHa_I07OfJZZnAmt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gCmqPb5MoCVG7rNrBQP3UJmP.png?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
RoelsRules schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:38:
De bouw van ons huis gaat gestaag door.. Zal als de steigers weg zijn een paar mooie nieuwe foto's delen...
Voor nu even de vraag of iemand ervaring heeft met vaste horizontale lamellen buiten? We krijgen ze voor en achter en krijg de vraag onder welke hoek ik ze wil hebben. Via google krijg ik alleen een partij gevonden waar ergens 45 graden staat. Wil graag in de warme periode de zon zeker buiten hebben maar wil wel naar buiten kunnen kijken. Als in de winter iets naar binnen valt is dat geen ramp...

[Afbeelding]
Wij hebben op de zuidgevel vaste lamellen met daarachter een raam, die lamellen zijn 50x50 in een rombus profiel met een tussenruimte van 50 mm. Valt genoeg licht door en houdt de warmte buiten.
Op andere ramen ga ik nog lamellen maken, die worden 10 cm breed, onder een hoek van 10 graden en met een neusje van 1 cm, zodat er effectief, horizontaal gezien, een opening 7,3 cm tussen de lamellen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23
StevenK schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:49:
[...]

Wij hebben op de zuidgevel vaste lamellen met daarachter een raam, die lamellen zijn 50x50 in een rombus profiel met een tussenruimte van 50 mm. Valt genoeg licht door en houdt de warmte buiten.
Op andere ramen ga ik nog lamellen maken, die worden 10 cm breed, onder een hoek van 10 graden en met een neusje van 1 cm, zodat er effectief, horizontaal gezien, een opening 7,3 cm tussen de lamellen komt.
dank voor de snelle reactie, probeer nu alleen nog te begrijpen hoe je het bedoelt.
Die lamellen op zuid (bij ons komen ze en op zuid en op noord), onder welke hoek zitten die? toevallig een foto van? Bij ons wordt het red cedar vergrijst maar grote van de plank en de hoek kan ik nog redelijk bepalen.

de andere ramen heb je het over een hoek van 10, dat is toch bijna dicht?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
RoelsRules schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:09:
[...]

dank voor de snelle reactie, probeer nu alleen nog te begrijpen hoe je het bedoelt.
Die lamellen op zuid (bij ons komen ze en op zuid en op noord), onder welke hoek zitten die? toevallig een foto van?
Paar graden ten opzichte van het horizontale vlak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwzEVzWqOAFle8E6s8us0NY6Its=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nc366m8pm9z2iP1KyLxloKK8.jpg?f=fotoalbum_large
Als je goed kijkt, zie je dat er een raam op de zolderkamer zit, precies in het midden.
Bij ons wordt het red cedar vergrijst maar grote van de plank en de hoek kan ik nog redelijk bepalen.

de andere ramen heb je het over een hoek van 10, dat is toch bijna dicht?
Nee, 10 graden ten opzichte van het horizontale vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:11:
[...]

De fouten die je benoemd zitten in een soort grijs gebied: Is de aannemer de overeenkomst niet nagekomen of is jullie verwachting anders?
Voorbeeldje. Het is nu 27 graden binnen (met thermostaat op 20) en in de winter is het juist totaal niet warm te stoken - toch verbruikten we in december 2200kWh puur aan verwarmen, exclusief koken enzo. We hadden een huis met een EPC van 0.15 besteld en daar hoort simpelweg niet zo'n hoge energierekening bij. We hebben nu door het hele huis plekken gevonden waar het aantoonbaar tocht (en dus niet luchtdicht is) of waar de temperatuur erg afwijkend is (gevonden met een FLIR-camera) of waar we buiten kunnen horen (en dus een lek is). De aannemer zegt nu dat het onze eigen verantwoordelijkheid is - luchtdicht maken hoort volgens hen niet bij ruwbouw. Er staat duidelijk "HSB-huis met EPC van 0.15" als doelstelling, maar wie is nu hier eindverantwoordelijk voor? Zowel wij als de aannemer denkt dat de hoofdaannemer hier verantwoordelijk hiervoor is. :) Als we particuliere opdrachtgevers zijn, is het duidelijk. Als dat niet zo is, dan hebben we een probleem omdat het achteraf is.
StevenK schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:45:
[...]

een architect in loondienst handelt niet 'in de uitoefening van beroep of bedrijf'.

Wat betreft vergelijkbare zaken: de raad van arbitrage publiceert genoeg :)
Zelf kan ik niet echt overeenkomstige zaken vinden. Vooral huisjeshandelaren en mensen die zelf aannemer zijn - dus projectontwikkelaars. Ik kan niet iets vinden die overeenkomt met onze situatie - inbrengen van uitgewerkte tekeningen en aanbrengen van materiaal, waardoor de aannemer hun rol nu ineens uitlegt als onderaannemer. Maar ga wel verder zoeken
StevenK schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:15:
Het lastige van een discussie met een aannemer in de huidige tijd is dat zelfs wanneer de aannemer problemen op wil lossen de beschikbaarheid van capaciteit en materiaal dat oplossen lastig en daarmee kostbaar maakt.
Het is een behoorlijk groot bedrijf (want we wilden geen gezeur toendertijd :)), en niet een lokale aannemer met 1 lease-busje.

De situatie is echt veel complexer dan ik heb beschreven, maar ik wilde het juist simpel houden met focus op particulier opdrachtgeverschap. Ik schakel nu weer over naar forum-lezer, en vertel later wel de afloop van deze soap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Heeft hier iemand ervaring met zonwering van Schellekens?
Wij bekijken momenteel de volgende oplossingen en ik was benieuwd of er hier ervaring in het gebruik is:
- Buiten jaloezieën
- Schoepen

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:56:
De aannemer zegt nu dat het onze eigen verantwoordelijkheid is - luchtdicht maken hoort volgens hen niet bij ruwbouw. Er staat duidelijk "HSB-huis met EPC van 0.15" als doelstelling, maar wie is nu hier eindverantwoordelijk voor?
Niet om het een of ander, maar ineens duikt de term 'ruwbouw' op. Wie heeft dan wat gedaan? Heeft de aannemer de ruwbouw gezet en werken jullie af?
Ik schakel nu weer over naar forum-lezer, en vertel later wel de afloop van deze soap.
Het mooie van Tweakers is dat iedereen graag een ander helpt. Dat is met zo'n casus wel erg lastig. Jij probeert - in jouw ogen - zo compact mogelijk te houden, en wie zijn allerlei rafels hangen ;)
Ik begin de indruk te krijgen dat dit een redelijke groot verhaal is, dat al even loopt. probeer uit je eigen emotie te komen en iemand te vinden die de rode draad ik het verhaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
[...]
Voorbeeldje. Het is nu 27 graden binnen (met thermostaat op 20)
Wat doe je om de warmte buiten te houden? HR+++ glas en een EPC 0.15 helpen hier niet bij. Het houdt de warmte alleen maar meer binnen als ie eenmaal binnen is.
Pagina: 1 ... 240 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic