Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 241 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.606 views

Onderwerpen

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 12:23
Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:06:
[...]

Niet om het een of ander, maar ineens duikt de term 'ruwbouw' op. Wie heeft dan wat gedaan? Heeft de aannemer de ruwbouw gezet en werken jullie af?

[...]

Het mooie van Tweakers is dat iedereen graag een ander helpt. Dat is met zo'n casus wel erg lastig. Jij probeert - in jouw ogen - zo compact mogelijk te houden, en wie zijn allerlei rafels hangen ;)
Ik begin de indruk te krijgen dat dit een redelijke groot verhaal is, dat al even loopt. probeer uit je eigen emotie te komen en iemand te vinden die de rode draad ik het verhaal krijgt.
Ik hoef helemaal geen oplossing - daar is een forum idd geen goede plaats voor. :) Het volledige verhaal is 4 pagina's lang en die gaat niet publiekelijk verschijnen.

Ik zocht gewoon iemand die ervaring had met het grijze gebied tussen particulier opdrachtgeverschap en hoofdaannemer.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

• vinx77
Fabian schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:07:
[...]

Wat doe je om de warmte buiten te houden? HR+++ glas en een EPC 0.15 helpen hier niet bij. Het houdt de warmte alleen maar meer binnen als ie eenmaal binnen is.
Het gaat om de winter.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:08
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:56:
[...]
Voorbeeldje. Het is nu 27 graden binnen (met thermostaat op 20) en in de winter is het juist totaal niet warm te stoken - toch verbruikten we in december 2200kWh puur aan verwarmen, exclusief koken enzo. We hadden een huis met een EPC van 0.15 besteld en daar hoort simpelweg niet zo'n hoge energierekening bij. We hebben nu door het hele huis plekken gevonden waar het aantoonbaar tocht (en dus niet luchtdicht is) of waar de temperatuur erg afwijkend is (gevonden met een FLIR-camera) of waar we buiten kunnen horen (en dus een lek is). De aannemer zegt nu dat het onze eigen verantwoordelijkheid is - luchtdicht maken hoort volgens hen niet bij ruwbouw. Er staat duidelijk "HSB-huis met EPC van 0.15" als doelstelling, maar wie is nu hier eindverantwoordelijk voor? Zowel wij als de aannemer denkt dat de hoofdaannemer hier verantwoordelijk hiervoor is. :) Als we particuliere opdrachtgevers zijn, is het duidelijk. Als dat niet zo is, dan hebben we een probleem omdat het achteraf is.
Wij hebben nadat het casco gebouwd was (SIP panelen) een blowerdoortest laten doen, Dit was ook vooraf besproken met de aannemer. Dat is bij jullie blijkbaar niet gebeurd. Na afbouw zou er opnieuw een test gedaan worden, deze is niet meer gedaan omdat de luchtdichtheidseisen in de ruwbouw al gehaald werden.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:20:
[...]

Ik hoef helemaal geen oplossing - daar is een forum idd geen goede plaats voor. :) Het volledige verhaal is 4 pagina's lang en die gaat niet publiekelijk verschijnen.

Ik zocht gewoon iemand die ervaring had met het grijze gebied tussen particulier opdrachtgeverschap en hoofdaannemer.
Opdrachtgeverschap is een juridische kwestie imo.

Er zal een overeenkomst gesloten zijn waarbij sprake is van aanbod en aanvaarding (artikel 6:217 Burgerlijk Wetboek). Hier zijn wat standaardvoorwaarden bij, maar ik ga er vanuit dat dit in orde is in jouw geval (zie: https://wetboekplus.nl/bu...17-aanbod-en-aanvaarding/).

Van belang zal zijn WIE het aanbod aanvaardt heeft. In beginsel is dan van belang wie de overeenkomst (ik ga er vanuit dat er iets op papier staat) getekend heeft, met wie de gesprekken gevoerd zijn, wat er verder allemaal vastligt per email, wie de betaling gedaan heeft etc etc.

Dit zijn allemaal wat standaardopmerkingen van mijn kant, eerste stap die ik zou nemen in een dergelijke situatie is juridische bijstand.

Ik heb zelf een juridische achtergrond, maar heb voor een eigen casus met mijn (nieuwbouwwoning) ook juridische bijstand gevraagd.

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:48
RoelsRules schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:38:
De bouw van ons huis gaat gestaag door.. Zal als de steigers weg zijn een paar mooie nieuwe foto's delen...
Voor nu even de vraag of iemand ervaring heeft met vaste horizontale lamellen buiten?

[Afbeelding]
De mooiste zijn die van sunshield, deze zijn via een motor verstelbaar echter niet goed koop.
YouTube: Sunshield 148W lamel

Vaste lammelen staan vaak onder 45 graden.
Let wel op dat je er tussen door kan met ramen zemen.
Bij hele smalle lamellen is de tussen ruimte vaak erg klein en kan je er niet tussen door met je hand.
Dan moeten er hele stalen frames bedacht worden en ben je uit eindelijk bijna net zo veel uit als de lamellen van sunshield :9

[ Voor 4% gewijzigd door Sjembecks op 06-09-2022 16:43 ]

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
Oh, door het lezen van het bericht kreeg ik het vermoeden dat 27 graden op dit moment ook niet gewenst was.

• vinx77
Fabian schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:45:
[...]

Oh, door het lezen van het bericht kreeg ik het vermoeden dat 27 graden op dit moment ook niet gewenst was.
Klopt ook. Mijn logica hier: als je het in de winter niet warm krijgt, heb je in de zomer het omgekeerde probleem. Dat de HR+++ ramen en 50cm dikke muren ervoor zorgen dat de warmte moeilijker weg gaat, is een bekend probleem met zulke huizen. Zomers zijn echter op te lossen, omdat zonnepanelen de airco kunnen voeden.

Het gaat dus om de winters. Dan kan het 18 graden zijn, en 1 kamer is soms 14 graden. 2MWh is echt heel veel stookkosten voor zulke resultaten. De aannemer heeft echt totaal geen zin in dit op te lossen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
Fabian schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:07:
Wat doe je om de warmte buiten te houden? HR+++ glas en een EPC 0.15 helpen hier niet bij. Het houdt de warmte alleen maar meer binnen als ie eenmaal binnen is.
Afgezien van die warmte is 2200 kWh elektrisch voor december echt wel extreem veel. Dat is meer dan het hele jaarverbruik van onze WP (inclusief koelen en SWW).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2022 18:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:25
vinx77 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:56:
[...]

Voorbeeldje. Het is nu 27 graden binnen (met thermostaat op 20) en in de winter is het juist totaal niet warm te stoken - toch verbruikten we in december 2200kWh puur aan verwarmen, exclusief koken enzo. We hadden een huis met een EPC van 0.15 besteld en daar hoort simpelweg niet zo'n hoge energierekening bij. We hebben nu door het hele huis plekken gevonden waar het aantoonbaar tocht (en dus niet luchtdicht is) of waar de temperatuur erg afwijkend is (gevonden met een FLIR-camera) of waar we buiten kunnen horen (en dus een lek is). De aannemer zegt nu dat het onze eigen verantwoordelijkheid is - luchtdicht maken hoort volgens hen niet bij ruwbouw. Er staat duidelijk "HSB-huis met EPC van 0.15" als doelstelling, maar wie is nu hier eindverantwoordelijk voor? Zowel wij als de aannemer denkt dat de hoofdaannemer hier verantwoordelijk hiervoor is. :) Als we particuliere opdrachtgevers zijn, is het duidelijk. Als dat niet zo is, dan hebben we een probleem omdat het achteraf is.

[...]

Zelf kan ik niet echt overeenkomstige zaken vinden. Vooral huisjeshandelaren en mensen die zelf aannemer zijn - dus projectontwikkelaars. Ik kan niet iets vinden die overeenkomt met onze situatie - inbrengen van uitgewerkte tekeningen en aanbrengen van materiaal, waardoor de aannemer hun rol nu ineens uitlegt als onderaannemer. Maar ga wel verder zoeken

[...]

Het is een behoorlijk groot bedrijf (want we wilden geen gezeur toendertijd :)), en niet een lokale aannemer met 1 lease-busje.

De situatie is echt veel complexer dan ik heb beschreven, maar ik wilde het juist simpel houden met focus op particulier opdrachtgeverschap. Ik schakel nu weer over naar forum-lezer, en vertel later wel de afloop van deze soap.
Er is toch iets van bouwvoorschriften? Om een bepaalde isolatie waarde te krijgen hoort daar toch een bepaalde wijze van bouwen bij? (soort en dikte isolatie, mate van luchtdichtheid)

Ik zou maar een apart Topic starten over het energie verbruik van jou huis/ onroerend goed.

Ik heb zelf een hoogwaardige Flir, op die plaatsen waar een kleine gaatje door de muren naar buiten is geboord voor een elektrabuis van 16mm (buitenlamp, beldrukker) kan ik aan de binnenkant goed met de Flir zien vermits het buiten wat koud is... het lijkt soms dus erger dan het is.

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 06-09-2022 17:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Andrehj
natural colour schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:46:
Ik zou maar een apart Topic starten over het energie verbruik van jou huis/ onroerend goed.
Ik zat hier net nog op de fiets over na te denken en wilde precies hetzelfde voorstellen. Want met een continu verbruik van ca 3 kW elektrisch van je warmtepomp (die zal je toch wel hebben?) kan het ook zomaar zijn dat daar iets niet lekker zit.
Advies is dus om een eigen topic te openen (en plaats een link daarnaartoe in wat relevante topics, zodat het makkelijker gevonden wordt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08
Ook wij zijn inmiddels in vergevorderd stadium met de bouw van onze woning. We hebben een aantal grote raampartijen met aluminium kozijnen en willen daar screens aanbrengen (ramen zijn op het zuiden). De bak wordt netjes in ons overstek verwerkt.

Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met monteren van de geleiders voor de zip screens op de (tussenstijlen) van alu kozijnen? Ik lees van alles over speciale schroeven gebruiken, tot kan niet, tot kan wel, maar dan vervalt mogelijk je garantie. Nu, ik kan me niet voorstellen dat we de enige zijn die screens op alu kozijnen willen monteren. Iemand ervaring mee of tips?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:12:
[...]

Ik zat hier net nog op de fiets over na te denken en wilde precies hetzelfde voorstellen. Want met een continu verbruik van ca 3 kW elektrisch van je warmtepomp (die zal je toch wel hebben?) kan het ook zomaar zijn dat daar iets niet lekker zit.
Advies is dus om een eigen topic te openen (en plaats een link daarnaartoe in wat relevante topics, zodat het makkelijker gevonden wordt).
Inderdaad, dat was ook mijn gedachte.

Lees maar eens het Nefit warmtepomptopic waar bij sommigen door een niet optimale instelling er in de wintermaanden soms vele tientallen kilowatts per dag worden verstookt :X

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
ChUcKiE schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
Heeft hier iemand ervaring met zonwering van Schellekens?
Wij bekijken momenteel de volgende oplossingen en ik was benieuwd of er hier ervaring in het gebruik is:
- Buiten jaloezieën
- Schoepen
Niet bekend met Schellekens, maar wel met Renson. Wij hebben voor een groot raam op het zuiden 3 schuifbare lamelpanelen als zonwering. Hierdoor zonder airconditioning afgelopen zomer het niet warmen als 23 graden in de woonkamer gehad. Zie ook https://www.renson.eu/nl-...pen/structurele-zonwering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUEU2eq2dE88vMUWhBXgKgcByLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5ESTE7lJ9bw5KOpQx2EW6uH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Nous112 op 06-09-2022 20:56 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:47
Mooie oplossing @Nous112!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:59
Sjembecks schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:41:
[...]

De mooiste zijn die van sunshield, deze zijn via een motor verstelbaar echter niet goed koop.
YouTube: Sunshield 148W lamel

Vaste lammelen staan vaak onder 45 graden.
Let wel op dat je er tussen door kan met ramen zemen.
Bij hele smalle lamellen is de tussen ruimte vaak erg klein en kan je er niet tussen door met je hand.
Dan moeten er hele stalen frames bedacht worden en ben je uit eindelijk bijna net zo veel uit als de lamellen van sunshield :9
mooi spul dat sunshield ja... had ik (denk ik) eerder moeten weten maar ga het toch nog ff voorleggen. Begreep van de aannemer dat hij nog niet weet hoe hij het gaat maken dus wellicht is dit wel een optie voor hem ;-) (als het in de totaal prijs kan zou het mooi zijn haha)

45 graden is ook de hoek die ik kon vinden, nu nog even de breedte van de plank bepalen maar dan moet hij dus nog iets vinden hoe het te maken. En wellicht is het voor hem qua prijs om het even. Voor ons geldt dat hij het gewoon goed moet oplossen. Beweegbaar hebben we niet als output dus dat zou evt meerwerk zijn (zeker voor zuid)
ga er morgen eens contact mee opnemen! Of weet jij toevallig aan wat voor een bedrag je ongeveer moet denken?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45
Iemand een tip voor het volgende: in ons bijgebouw moet nog een eindvloer komen. Daar ligt nu alleen nog de ruw beton funderingsplaat. Ik moet nog 16cm omhoog naar vloerpeil.

De eindvloer wordt in het garagedeel een gevlinderde betonvloer op een beperkte isolatielaag, 5cm isolatie, 11cm beton

In het tuinhuisdeel wil ik geen betonvloer (dus ook geen cementdekvloer) omdat dat veel te koud wordt zonder vloerverwarming (er komt daar alleen een pelletkacheltje, dus de vloer warmt ook niet op met de ruimte). Ik had voorlopig gedacht daar gewoon een balklaag op de ruwvloer te leggen met isolatie en daar plaatmateriaal op (vochtbestendige platen), en dan laminaat/pvc als afwerkvloer.

Wat voor andere mogelijkheid heb ik? Ik dacht even aan schuimbeton, maar dat isoleert voglens mij niet goed genoeg bij een laagdikte van een cm of 14

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 06-09-2022 22:19 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zou de balklaag skippen en gewoon 15cm EPS doen. Underlayment erover en klaar.

• Stefke
Hmm ja zou kunnen. Maar dan ligt t underlayment los?

Ik kan op die manier de vloer ook niet vlak maken, de ruwvloer is natuurlijk niet helemaal vlak (beetje hol) dus ik moet iets hebben om op te stellen. Een balklaag kan ik met plaatjes vlak leggen/ondersteunen

[ Voor 71% gewijzigd door Stefke op 07-09-2022 08:42 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Egaliseren dan… Balklaag kan ook, maar vind het eventuele vochtprobleem lastig in te schatten.

• Stefke
hmm ja dat is wellicht ook iets om rekening mee te houden

Ik lees dat een cementdekvloer van 4-5cm mogelijk is, dan zou ik 10cm isolatie kwijt kunnen. Met laminaat zit ik dan op 16cm.
Ik overweeg eventueel een deels electrische vloerverwarming (mat) om bij gebruik van de ruimte de vloer even "minder koud" te maken, maar ik heb liever een vloer die van zichzelf makkelijk meewarmt.

Anders misschien eerst bijv 60mm EPS, dan relatief dunne balklaag van 69mm - voor bevestiging platen - met daartussen ook EPS (70mm) en dan 20mm plaatmateriaal. Dan zit ik op 150mm, 160mm incl. laminaatvloer en is de balklaag gescheiden van de fundering?

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50
Wanneer laten jullie de zonnepanelen plaatsen?
Meteen als het dak waterdicht is gemaakt?

Eigenlijk wil ik ze zo laat mogelijk laten plaatsen, maar ik zit een beetje met de levertijden en beschikbaarheid van de benodigde producten.. Heb ze liever te vroeg als te laat.

Mijn leverancier geeft aan dat de huidige levertijd nu ca. 3 maanden bedraagt, maar dat dit goed kan veranderen de komende tijd.

Edit: levertijd/montagetijd. Ik denk dat het een mix van beide is, maar daar krijg ik niet echt een concreet antwoord op.

De oplevering van de woning zal ergens juni/juli 2023 zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Krijnemans op 07-09-2022 09:45 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Krijnemans schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:44:

Eigenlijk wil ik ze zo laat mogelijk laten plaatsen, maar ik zit een beetje met de levertijden en beschikbaarheid van de benodigde producten.. Heb ze liever te vroeg als te laat.

Mijn leverancier geeft aan dat de huidige levertijd nu ca. 3 maanden bedraagt, maar dat dit goed kan veranderen de komende tijd.

Edit: levertijd/montagetijd. Ik denk dat het een mix van beide is, maar daar krijg ik niet echt een concreet antwoord op.

Bij het huis van mijn ouders wilde de leverancier ze pas leggen als ze ook konden worden aangesloten. Dus dan moet niet alleen je dak erop zitten, maar ook de leidingen zijn gelegd en de meterkast geplaatst + aangesloten op het net.

Het is ook best logisch. Zonder aansluiting kan hij niet bewijzen dat zijn installatie werkt. Dus als er tussentijds iets stuk gaat is het voor de leverancier lastig te bewijzen dat de panelen het deden toen hij ze plaatste. Die zit niet te wachten op dit risico.

TheS4ndm4n#1919

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 13:22

Sen

<-->

Stefke schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:56:
hmm ja dat is wellicht ook iets om rekening mee te houden

Ik lees dat een cementdekvloer van 4-5cm mogelijk is, dan zou ik 10cm isolatie kwijt kunnen. Met laminaat zit ik dan op 16cm.
Ik overweeg eventueel een deels electrische vloerverwarming (mat) om bij gebruik van de ruimte de vloer even "minder koud" te maken, maar ik heb liever een vloer die van zichzelf makkelijk meewarmt.

Anders misschien eerst bijv 60mm EPS, dan relatief dunne balklaag van 69mm - voor bevestiging platen - met daartussen ook EPS (70mm) en dan 20mm plaatmateriaal. Dan zit ik op 150mm, 160mm incl. laminaatvloer en is de balklaag gescheiden van de fundering?
Waarom niet gewoon 100mm pir is rc van 4.7 en 50mm zandcement?

• bbbrumbrum
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:00:
[...]

Bij het huis van mijn ouders wilde de leverancier ze pas leggen als ze ook konden worden aangesloten. Dus dan moet niet alleen je dak erop zitten, maar ook de leidingen zijn gelegd en de meterkast geplaatst + aangesloten op het net.

Het is ook best logisch. Zonder aansluiting kan hij niet bewijzen dat zijn installatie werkt. Dus als er tussentijds iets stuk gaat is het voor de leverancier lastig te bewijzen dat de panelen het deden toen hij ze plaatste. Die zit niet te wachten op dit risico.
Gewoon aansluiten op de bouwaansluiting.

Heeft hier ruim 15MWh teruggeleverd, zat gewoon met een 16A CEE aangesloten.

Zo vroeg mogelijk leggen, levert gewoon geld op natuurlijk. Zeker als je zelf bouwstroom moet betalen en ze zitten lekker in hun COP1 gestookte keet en ook het huis word COP1 drooggestookt, dat is janken kan ik wel zeggen. Dan is alle zonnestroom waarmee je dat weg kan salderen van harte welkom!

[ Voor 21% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-09-2022 11:02 ]

• Stefke
Sen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:04:
[...]

Waarom niet gewoon 100mm pir is rc van 4.7 en 50mm zandcement?
Dat zou kunnen, maar ook 50mm zandcement lijkt me iets dat lang koud blijft aanvoelen als er geen vloerverwarming komt. Voor de duidelijkheid; het gaat niet om een woonhuis maar een tuinhuis/kantoor dat ik eigenlijk alleen met een pelletkacheltje wil verwarmen.
Een echte vloerverwarming gaat er zeker niet komen, heel misschien een klein stukje electrisch onder de tafel of zo.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:31:
Hmm ja zou kunnen. Maar dan ligt t underlayment los?

Ik kan op die manier de vloer ook niet vlak maken, de ruwvloer is natuurlijk niet helemaal vlak (beetje hol) dus ik moet iets hebben om op te stellen. Een balklaag kan ik met plaatjes vlak leggen/ondersteunen
Opzich doen ze het in bv australie met regelmaat zo :)
Ik dacht nog aan Fermacell ? dat kan je uitvlakken met hun uitvlak korrels. druk vaste isolatie eroverheen en daar fermacell platen of fermacell vloerelementen overheen. volgens mij stond het zo eerder in hun product info, maar ik kan het zo snel niet vinden, dus ik kan mij ook vergissen, wellicht even contacten?

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 13:22

Sen

<-->

Stefke schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:38:
[...]

Dat zou kunnen, maar ook 50mm zandcement lijkt me iets dat lang koud blijft aanvoelen als er geen vloerverwarming komt. Voor de duidelijkheid; het gaat niet om een woonhuis maar een tuinhuis/kantoor dat ik eigenlijk alleen met een pelletkacheltje wil verwarmen.
Een echte vloerverwarming gaat er zeker niet komen, heel misschien een klein stukje electrisch onder de tafel of zo.
Als je er een laminaat overheen doet is het een gewone vloer die in bijna alle huizen van voor 2010 ligt zonder vloerverwarming.(maar wel beter geissoleerd) Het voordeel is dat het goedkoop is 10cm pir b keus zit je op +-16 euro ex btw en 5cm zandcement op +- 20 euro per m2 zal niet een heel groot opervlak zijn dus zal wel opstart etc kosten bij zitten maar dan toch. Of je doet het zelf zakje voor zakje en je zit op 10 euro per m2.

• Stefke
twain4me schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:42:
[...]
Opzich doen ze het in bv australie met regelmaat zo :)
Ik dacht nog aan Fermacell ? dat kan je uitvlakken met hun uitvlak korrels. druk vaste isolatie eroverheen en daar fermacell platen of fermacell vloerelementen overheen. volgens mij stond het zo eerder in hun product info, maar ik kan het zo snel niet vinden, dus ik kan mij ook vergissen, wellicht even contacten?
Ja, maar in Australie is vocht niet zo'n issue ;) Ik had daar zelf niet aan gedacht maar @bbbrumbrum kwam daar terecht mee. Ik heb geen idee hoeveel vocht een 160mm funderingsplaat op een zand van 1m nog doorgeeft naar boven.
Ik weet wel dat het grondwater zeer hoog kan staan bij ons (<1m) zeker in extreem natte perioden, maar misschien dat een dampdichte folie op de funderingsplaat als 1e laag dat fixed?

edit: o je bedoelde platen op een dikke isolatielaag?

Fermacell kan ik eens naar kijken, dat klinkt ook wel goed
https://www.fermacell.nl/nl/vloersystemen

Die hebben zo'n grote overlap dat je ze makkelijk aan elkaar kun nieten

@Sen je hebt gelijk, maar dat zijn dan nog wel huizen waar de verwarming toch wel op 15gr blijft staan 's nachts. Ons tuinhuis ga ik niet permanent verwarmen, dus als de verwarming een paar dagen uitgestaan heeft is het daar een stuk kouder, dus ook de vloer.

Misschien anders een laag isolatie (70mm), dan een cement dekvloer (50mm), dan weer een (dunnere) isolatielaag 30mm en dan laminaat al dan niet met een zilverfolie onder het laminaat.

Het gaat om ongeveer 16m2 dus de kosten zullen altijd te doen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 07-09-2022 11:00 ]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@Stefke Ik heb een onverwarmd opslag hok waar ik op het kale beton, dampremmende folie heb gelegd, met daarboven underlayment en daar weer bovenop marmoleum. Tot op heden geen vochtproblemen.

[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 07-09-2022 11:02 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• deejeebv
Krijnemans schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:44:

Ik heb in-dak systeem, dus moesten de panelen en voor de dakpannen op.

• Conrado
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:13:
Ik heb in-dak systeem, dus moesten de panelen en voor de dakpannen op.
Hoe heb jij je in-dak systeem gerealiseerd? heb je wellicht foto's?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• deejeebv
Conrado schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:27:
[...]

Hoe heb jij je in-dak systeem gerealiseerd? heb je wellicht foto's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANtVXys7mT_HJUwuz0d2GbXQoL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy00YFFDClJQ6hpRNSnyP1Fh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLW6YbxhOfd7EpOynfAVZ7PEnXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOyFvksjpZMUWc3Y933moXKK.jpg?f=fotoalbum_large
Is GSE systeem. Er zijn dikkere tengels gebruikt om te zorgen voor extra ventilatie.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:00 ]

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50
[...]

[...]

Het gaat om een plat dak dus ik zou inderdaad kunnen overwegen om de zonnepanelen al tijdens de bouw aan te sluiten.. dan moet de omvormer wel tijdelijk ergens kunnen hangen. Dan wacht ik in ieder geval eerst eens tot dat woning voorzien is van kozijnen.

Ook even kijken hoe de bouwmeterkast dan ingericht moet gaan worden. Het is een standaard kast en is eigendom van de aannemer >:)

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
deejeebv schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is GSE systeem. Er zijn dikkere tengels gebruikt om te zorgen voor extra ventilatie.
Mooi huis, mooie combinatie van materialen (zelf gebruiken we ook antraciet, wit en hout (+natuursteen) als hoofdkleuren). Je schrijft dat je door dikkere tengels te gebruiken een betere ventilatie krijgt, kun je ook aangeven op welke wijze dat de ventilatie dan gebeurt? (waar komt de lucht naar binnen en waar kan ie weer ontsnappen). Er zit dan tussen de onderste panelen en de pannen daaronder een ruimte waardoor er lucht onder de panlatten kan komen?)

Wij "krijgen" waarschijnlijk ook een GSE indak systeem (ondanks al mijn pogingen om een beter alternatief te vinden :F). Ik zoek dus ook naar alle mogelijke optimalisaties, met name voor wat betreft ventilatie.

Op de 1e foto lijkt het bijna alsof de panelen boven de pannen uitkomen, maar dat komt waarschijnlijk door de schaduwwerking? Je hebt waarschijnlijk geen foto van de details aan de onderzijde en bovenzijde van de panelen (i.v.m. ventilatie), en langszijden (i.v.m. niveau panelen t.o.v. dakpannen)?

EDIT: Ik zie ook dat je vrij grote / brede dakpannen hebt? Was dat nog lastig in combinatie met de breedte van de panelen om een goed "legplan" te krijgen?

EDIT2: Wij hebben ook een soort van dakkapel, de afstand tussen bovenkant dakkapel en nok van het dak is in de tekeningen van de architect ca. 4.30m, ik vraag me af of dat voldoende is om 2 panelen in portrait tussen te passen (onder de nok heb jij nog 1 gewone pan liggen?). Wij willen de Monier Tuile Plat gaan gebruiken, die is vrij hoog met 47cm.

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 08-09-2022 17:26 ]

• deejeebv
Batilan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:00:
[...]

Mooi huis, mooie combinatie van materialen (zelf gebruiken we ook antraciet, wit en hout (+natuursteen) als hoofdkleuren). Je schrijft dat je door dikkere tengels te gebruiken een betere ventilatie krijgt, kun je ook aangeven op welke wijze dat de ventilatie dan gebeurt? (waar komt de lucht naar binnen en waar kan ie weer ontsnappen). Er zit dan tussen de onderste panelen en de pannen daaronder een ruimte waardoor er lucht onder de panlatten kan komen?)

Wij "krijgen" waarschijnlijk ook een GSE indak systeem (ondanks al mijn pogingen om een beter alternatief te vinden :F). Ik zoek dus ook naar alle mogelijke optimalisaties, met name voor wat betreft ventilatie.

Op de 1e foto lijkt het bijna alsof de panelen boven de pannen uitkomen, maar dat komt waarschijnlijk door de schaduwwerking? Je hebt waarschijnlijk geen foto van de details aan de onderzijde en bovenzijde van de panelen (i.v.m. ventilatie), en langszijden (i.v.m. niveau panelen t.o.v. dakpannen)?

EDIT: Ik zie ook dat je vrij grote / brede dakpannen hebt? Was dat nog lastig in combinatie met de breedte van de panelen om een goed "legplan" te krijgen?

EDIT2: Wij hebben ook een soort van dakkapel, de afstand tussen bovenkant dakkapel en nok van het dak is in de tekeningen van de architect ca. 4.30m, ik vraag me af of dat voldoende is om 2 panelen in portrait tussen te passen (onder de nok heb jij nog 1 gewone pan liggen?). Wij willen de Monier Tuile Plat gaan gebruiken, die is vrij hoog met 47cm.
Ik weet niet precies hoe het met de ventilatie is opgelost, maar er is zo meer ruimte tussen GSE bakken en dakbeschot. Op het dakbeschot zit speciale hittebestendige folie. De pannen zijn Monier Signey Finnez. Volgens mij zit er geen pan meer onder de panelen boven de dakkapel.
Bijgaand nog een iets meer gedetailleerde foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvjYnij13_3JwgI-aqW-zkv8_OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9J6NaBQsTyuPQ5lfP2bs3o8.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenkant paneel is ongeveer gelijk aan bovenkant pan.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:13 ]

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08
Orfu schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:56:
Ook wij zijn inmiddels in vergevorderd stadium met de bouw van onze woning. We hebben een aantal grote raampartijen met aluminium kozijnen en willen daar screens aanbrengen (ramen zijn op het zuiden). De bak wordt netjes in ons overstek verwerkt.

Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met monteren van de geleiders voor de zip screens op de (tussenstijlen) van alu kozijnen? Ik lees van alles over speciale schroeven gebruiken, tot kan niet, tot kan wel, maar dan vervalt mogelijk je garantie. Nu, ik kan me niet voorstellen dat we de enige zijn die screens op alu kozijnen willen monteren. Iemand ervaring mee of tips?
Nog even verder zitten zoeken hierop. Lees wisselende dingen. Sommige sites geven aan dat het kan met speciale schroeven, andere dat boren in aluminium niet wenselijk is, weer anderen dat je garantie eraan gaat.. iemand hier enige ervaringen?

• Conrado
  • Nu online
Orfu schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:44:
Sommige sites geven aan dat het kan met speciale schroeven, andere dat boren in aluminium niet wenselijk is, weer anderen dat je garantie eraan gaat.. iemand hier enige ervaringen?
Ik zit , straks, in hetzelfde schuitje en heb de vraag al een paar keer besproken met leveranciers. Ze zeggen allemaal dat het geen probleem is, zolang je weet waar je de schroef boort. Ze boden aan om daar (straks) mee t helpen.
Kortom ik zou het gewoon even met je aluleverancier bespreken.

• Batilan
We krijgen in onze woning een koof in de hal (grenzend aan de keuken en toegang tot de keuken). Deze koof wordt ondermeer gebruikt voor aanvoer van water naar de 1e verdieping en afvoeren van douche, bad en toilet. We willen ook een Douche WTW inbouwen, dus moet de koof toegankelijk blijven.

We vragen ons af hoe we de geluidsisolatie het beste kunnen regelen. De bouwer maakt "standaard" de koven van kalkzandsteen blokjes. Er moet echter een luik in komen (t.b.v. douche-WTW) , dus daar zal ter plekke de geluidsisolatie wat minder zijn. Hoe kunnen we dit het beste regelen, in hoeverre zijn lichtere materialen (b.v. glaswol, EPS of andere isolatie materialen) hiervoor geschikt. We willen ook "overspraak" naar de keuken voorkomen natuurlijk. Ik verwacht vooral dat de afvoer van het toilet het meest geluid zal veroorzaken. Ben vooral benieuwd naar praktijk ervaringen.

Ik denk dat het isolatie materiaal wat ze hier gebruikt hebben prima zal voldoen, ik meen dat ik wel eens een afbeelding heb gezien waarop dat te zien was? :+ (vraag is wèl serieus overigens).

Zie deze post voor het ontwerp, is intussen op kleine punten aangepast, maar de koof komt dus in de linkerhoek van de geplande garderobe.

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 11-09-2022 13:11 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Steenwol, houtvezel of katoen (metisse).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Batilan schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:06:
We krijgen in onze woning een koof in de hal (grenzend aan de keuken en toegang tot de keuken). Deze koof wordt ondermeer gebruikt voor aanvoer van water naar de 1e verdieping en afvoeren van douche, bad en toilet. We willen ook een Douche WTW inbouwen, dus moet de koof toegankelijk blijven.

We vragen ons af hoe we de geluidsisolatie het beste kunnen regelen. De bouwer maakt "standaard" de koven van kalkzandsteen blokjes. Er moet echter een luik in komen (t.b.v. douche-WTW) , dus daar zal ter plekke de geluidsisolatie wat minder zijn. Hoe kunnen we dit het beste regelen, in hoeverre zijn lichtere materialen (b.v. glaswol, EPS of andere isolatie materialen) hiervoor geschikt. We willen ook "overspraak" naar de keuken voorkomen natuurlijk. Ik verwacht vooral dat de afvoer van het toilet het meest geluid zal veroorzaken. Ben vooral benieuwd naar praktijk ervaringen.

Ik denk dat het isolatie materiaal wat ze hier gebruikt hebben prima zal voldoen, ik meen dat ik wel eens een afbeelding heb gezien waarop dat te zien was? :+ (vraag is wèl serieus overigens).

Zie deze post voor het ontwerp, is intussen op kleine punten aangepast, maar de koof komt dus in de linkerhoek van de geplande garderobe.
Ik heb voor de afvoer van de natte cellen een koof in de woonkamer, deels 10 cm CLT, deels 6 cm clt. Gevuld met steenwol en het geluid is goed geïsoleerd.
Ik denk dat je voor een luik vooral aandacht moet besteden aan het zorgen dat het luik niet rammelt, maar goed vast zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• big bang
  • Nu online
StevenK schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:08:
[...]

Ik denk dat je voor een luik vooral aandacht moet besteden aan het zorgen dat het luik niet rammelt, maar goed vast zit.
En, ter aanvulling; goed luchtdicht is. Verder kun je als vuistregel aanhouden dat meer massa meer dempt.

• Batilan
big bang schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:16:
[...]

En, ter aanvulling; goed luchtdicht is. Verder kun je als vuistregel aanhouden dat meer massa meer dempt.
Precies, dat idee had ik ook, wat dat betreft is Kalkzandsteen waarschijnlijk een stuk beter dan welk isolatiemateriaal dan ook? Maar op zich lijkt dat Métisse katoen wel aardig gericht op geluids reductie. Ik snap alleen niet deze specs: 5 cm geeft 42.0 dB geluidsreductie, 12cm 34.0 dB en 4.5cm weer 46.0 dB?

Maar nu ik verder zoek lijkt het gamma vlokkenschuim het meest op het spul wat in de martelcontainer werd gebruikt, dat zijn natuurlijk wel de echte pro's :+

@bbbrumbrum heb jij ook praktijkervaring met het isoleren van afvoer buizen? Ik moet het wellicht zelf maar eens zelf gaan testen :+

[ Voor 52% gewijzigd door Batilan op 11-09-2022 23:45 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nog geen ervaring, de afvoerbuis van WC boven loopt in de MK, maar is nog niet in gebruik.

In utiliteit zie je dat ze veel met (zelfklevend) Armacell doen , wat voornamelijk thermische voordelen heeft. Maar er zijn ook steenwol schaaldelen, deze zullen qua geluid ook aardig wat doen.

• Batilan
bbbrumbrum schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:03:
Nog geen ervaring, de afvoerbuis van WC boven loopt in de MK, maar is nog niet in gebruik.

In utiliteit zie je dat ze veel met (zelfklevend) Armacell doen , wat voornamelijk thermische voordelen heeft. Maar er zijn ook steenwol schaaldelen, deze zullen qua geluid ook aardig wat doen.
Via de meterkast is ook nog een idee, zelf nog niet aan gedacht, alleen dan moeten we de buis nog ruim 3 meter extra "verslepen", dat komt het rendement van de douche-WTW vast niet ten goede :/ . Ik meende dat ze in de meterkast geen water "hoog" willen hebben i.v.m. risico voor de elektrische installatie? Ook is een douche-WTW wellicht net wat kwetsbaarder dan een PVC rioolbuis (zeker als er iets van een "cycloon" wordt toegepast).

We hebben morgen overleg met de installateur, maar eens kijken wat hij er van vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 12-09-2022 00:47 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Batilan schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:06:

Goed dat je hierover nadenkt. We hebben de afvoer van de wasmachine door de ombouw van de schuifdeuren heen lopen. Niet nagedacht over isolatie en kunnen nu prima in de woonkamer horen wanneer de wasmachine het water aan het afvoeren is… Zodra we over een paar jaar iets qua schilderwerk gaan doen in de woning gaat de ombouw open en pak ik de leiding in isolatie in.

• twain4me
  • Laatst online: 21:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niek_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:38:
[...]

Goed dat je hierover nadenkt. We hebben de afvoer van de wasmachine door de ombouw van de schuifdeuren heen lopen. Niet nagedacht over isolatie en kunnen nu prima in de woonkamer horen wanneer de wasmachine het water aan het afvoeren is… Zodra we over een paar jaar iets qua schilderwerk gaan doen in de woning gaat de ombouw open en pak ik de leiding in isolatie in.
Je weet dat er ook speciaal pvc is ? dyka sono is daar een voorbeeld van. geen ervaring met kleine diameters maar bij een standleiding van 110 - 125 lijkt het te werken.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
Dyka heeft ook een product om achteraf een afvoerbuis te isoleren
https://www.dyka.nl/dykas...voerleiding-isolatie.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCDMGTuDjtQ-OMD1YryTmdAC540=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdKzvBEhvfSuG0imXCoEmAdz.jpg?f=fotoalbum_tile

Lijkt vooralsnog prima te helpen, maar heb er voor de zekerheid ook een pak steenwol omheen gedaan voordat de koof er omheen ging ;)

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Weet niet of dit hier thuis hoort of in het badkamer topic (al gaat het daar meer over prijzen en winkels) maar ik moet mijn drain voor de douche aanleggen, een easydrain compact wall goot. Ook moet de douchebak zelf nog op afschot gestort worden met zandcement. De bak is 1200 breed en 1000 diep. Ik ga uit van 2cm afschot, dus over die 1m.

De vraag is, hoe hoog moet de bovenkant van de drain komen? Zo hoog als het zandcement, of moet je de drain een tegeldikte hoger leggen, zodat ie, als de tegels gelijmd zijn, gelijk (of iets lager) ligt met de tegels?

Zelfde vraag eigenlijk voor de andere kant van de douchebak; begin je het afschot 'gelijk' met de vloer, of juist bijv. 1cm lager, zodat er nog een klein opstaand randje overblijft waar het water tegen aan klotsen?

[ Voor 5% gewijzigd door BlauwPet op 12-09-2022 08:58 ]

• Franciesco
@BlauwPet bij mij ligt de bovenkant van de easydrain (dwz de bovenkant rooster) ca een halve cm onder de betegelde douchevloer. Het afschot in mijn douche van 1 meter diep is ca 1cm en de douchevloer ligt 1cm lager dan de badkamervloer. Er is dus een klein opstaand randje.

Mij bevalt dit prima zo: het watert goed af.

• BlauwPet
De aannemer heeft trouwens 1 zijwand van de douche bekleed met gewone witte gipsplaat, ipv de groene ('die waren op'). Als ik deze wand ook helemaal in de kimband smurrie zet, is dat voldoende? Dat zou ik met de groene plaat trouwens ook gedaan hebben denk ik.

• bbbrumbrum
  • Niet online
BlauwPet schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:01:
De aannemer heeft trouwens 1 zijwand van de douche bekleed met gewone witte gipsplaat, ipv de groene ('die waren op'). Als ik deze wand ook helemaal in de kimband smurrie zet, is dat voldoende? Dat zou ik met de groene plaat trouwens ook gedaan hebben denk ik.
Kans is aanwezig dat het misschien wel goed gaat. Maar waarom zou je dat willen? Hij dient het gewoon te maken zoals het hoort. Als ze op zijn moet hij nieuwe gaan halen. Of cementplaat, Fermacell Powerpanel, of WEDI, dat zijn alternatieven, een gewone gipsplaat is dat niet. Dit is letterlijk de hoogst vochtbelastte wand in je huis.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:24
Om in de douche sferen te blijven. In mijn badkamer met gietvloer maken we afschot voor de douche door middel van een epoxy troffel vloer. Maar waar de douche vloer dan schuin loopt kun je tegen de zijkant van de Fermacell onder vloer kijken. Nu zijn daar profielen voor maar wat ik zoek is een profiel waarbij de glaswand er ook op geplaatst kan worden. Ik zit nu aan twee dezelfde U profielen te denken waarbij ik ze aan elkaar lijm om tot een geschikt H profiel te komen waarbij ik dan 1 rand eraf slijp zodat ik op een omgekeerd stoel profiel kom. Die profielen bestaan wel weer maar zijn niet hoog genoeg voor het afschot van 2cm. Als iemand hier nog een ander idee voor heeft dan ben ik benieuwd ;)

Edit:

https://www.metaalwinkelo...ofiel-geanodiseerd-1.html

dus een dergelijk profiel zoek ik waarbij ik hem op de kop zou plaatsen. Bovenin zou ik dan de glas plaat plaatsen en kitten. En de lange zeide (A) moet dan dus ongeveer 40mm zijn om het afschot van 20mm op te kunnen vangen. We willen wat meer afschot dan normaal omdat het een douche is met 40L/minuut.

Edit 2: Je kunt de rand blijkbaar mooi afwerken met een epoxy plamuur en vervolgens de rand mee rollen met de gietvloer. Zo krijg je 1 naadloze bak die ook het minste risico geeft op lekkage. En dan kan ik daar bovenop het profiel lijmen voor de glasplaat.

[ Voor 32% gewijzigd door walletje-w op 13-09-2022 17:58 ]

• walletje-w
Eens met @bbbrumbrum dit is DE wand waar je juist een groene wilt hebben. Die mag hij vervangen. Of garantie geven dat als er later vocht problemen komen hij alles kosteloos oplost. Dit is meer luiheid om de volgende dag niet langs de bouwmarkt te rijden om een extra plaatje op te halen. Het zal geheid goed gaan de eerste paar jaren. Maar als er iets is wat ik ondertussen geleerd heb is dat je met een huis over tientallen jaren moet nadenken. Dat is heel anders dan dat de meeste dhz klussers gewend zijn.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

De aannemer heeft trouwens 1 zijwand van de douche bekleed met gewone witte gipsplaat, ipv de groene ('die waren op').
Moet je hem ook minder betalen, want 'mijn geld is op'.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 21:57
@walletje-w met een troffelvloer zou je toch juist het afschot zonder profiel moeten kunnen realiseren

• walletje-w
Rob-T6 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:59:
@walletje-w met een troffelvloer zou je toch juist het afschot zonder profiel moeten kunnen realiseren
In m’n edit 2: kwam ik daar ook achter inderdaad. Zeker dan met de gietvloer kun je vanaf het Fermacell zo de douchebak in met een roller voor een mooie naadloze overgang.

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Vandaag zijn bij ons de heipalen erin gegaan(de eerste door ons zelf, toch wel een erg leuk moment)

Nu komt later deze week de gemeente een drainage buis tussen de heipalen recht onder de woning naar de drainage riolering in de straat aanleggen. Dit wordt gefaciliteerd door de gemeente bij alle kavels in mijn nieuwe wijk en moet er voor zorgen dat woning geen last van vocht via de kruipruimte kunnen krijgen.

Fijn natuurlijk ook omdat er geen extra kosten voor gerekend meer worden maar nu hoor ik vandaag via onze aannemer dat je ook eigen drainage rondom je huis hier op aan mag sluiten. Maar hiervoor moet je wel contact opnemen met de uitvoerende partij van de gemeente. In het koopcontract stond eerder dat dit niet mocht.

We hebben zelf nog niet zo goed over onze tuin nagedacht en er is geen hemelwaterafvoer in onze wijk(alles moet bovengronds afgevoerd worden) dus ik vroeg me af of dit interessant is om op dit moment al te doen? Of dat we het gewoon lekker bij de buis onder het huis die door de gemeente aangelegd wordt moeten laten en later bij het aanleggen van de tuin ons hier verder druk over moeten maken. Wat is jullie advies?

• walletje-w
Wat heeft de gemeente nodig aan informatie?
Zou je je HWA daar dan ook op mogen aansluiten?

Als je geen compleet plan hoeft te overleggen en je je HWA er ook aan mag koppelen zou ik het doen.
Voor drainage zou ik kijken naar wat voor type grond je hebt en wat het vooruitzicht is van heftige regen en waar dat water buiten je erf naartoe kan, ook letten op water wat van gebieden buiten je erf naar dat van jou kan komen.

Wij hebben zelf drainage aangelegd in de kruipruimte en aangesloten op het HWA riool stelsel van de gemeente.

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
walletje-w schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:29:
Wat heeft de gemeente nodig aan informatie?
Zou je je HWA daar dan ook op mogen aansluiten?

Als je geen compleet plan hoeft te overleggen en je je HWA er ook aan mag koppelen zou ik het doen.
Voor drainage zou ik kijken naar wat voor type grond je hebt en wat het vooruitzicht is van heftige regen en waar dat water buiten je erf naartoe kan, ook letten op water wat van gebieden buiten je erf naar dat van jou kan komen.

Wij hebben zelf drainage aangelegd in de kruipruimte en aangesloten op het HWA riool stelsel van de gemeente.
Nee HWA mag er niet op, er is geen HWA afvoer in de wijk alleen een normaal riool en een drainage buis waar de drainage door de gemeente onder de woning op aangesloten wordt.

Eigen HWA moet op een watertank/infiltratie voorziening met een overloop naar de straat(bovengronds).

Daarom ook de vraag of de mogelijkheid die ze nu geven om drainage rondom de woning wel op de drainage buis aan te sluiten interessant is of dit beter later bij de tuin aanleg pas bekeken kan worden. De buis onder de woning door de kruipruimte komt er sowieso namelijk

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik weet niet of het hier thuis hoort maar probeer het toch omdat ik geen topics zag mbt aanbouw etc.

Ik ben aan het onderzoeken of ik redelijk makkelijk zelf en deels uitbesteden een aanbouw kan gaan plaatsen

Wat gegevens:

Woning uit eind 2016
Type: rijtjes huis (middenwoning in rij van 5)
Situatie: De woning heeft al een uitbouw van 2,10meter van houtskelet.
Maten: 5,70 beukmaat, 540 binnen maat, 263hoog binnenmaat

Maat gewenste aanbouw: 150cm
Ik wil het niet via een aannemer doen, maar alle dingen los laten uitvoeren. En wellicht zijn er zaken die ik zelf kan doen.

Nu weet ik niet of dit slim is en wat ik ermee ga besparen?

Lijstje

1. Heien van twee palen (offerte aangevraagd)
2. Fundering laten storten (offerte aangevraagd)
3. H Balk plaatsen? (Offerte aangevraagd)
4. Huidige bakstenen weghalen
5. Wanden plaatsen op maat gezaagd via https://wandshop.nl/
6 Dak laten maken en bedekken + regenafvoer.

Nu wil ik graag weten of het nodig is om een extra H balk te plaatsen of dat ik de balken deze op de bestaande H balk liggen weg te halen en te verlegen met nieuwe balken of op een andere manier te verlengen. Wellicht is het handiger een constructie berekening te laten maken? Maar ik weet niet precies wat gebruikelijk is in zelfde situaties?

[ Voor 4% gewijzigd door deheij1 op 15-09-2022 12:17 ]

• Conrado
  • Nu online
deheij1 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:13:
2. Fundering laten storten (offerte aangevraagd)
3. H Balk plaatsen? (Offerte aangevraagd)

Wellicht is het handiger een constructie berekening te laten maken? Maar ik weet niet precies wat gebruikelijk is in zelfde situaties?
Handig? Nou, voor de eerste drie is een omgevingsvergunning noodzakelijk met o.a. een constructieberekening. Natuurlijk ook een sondering voor het bepalen van de palen.

• deheij1
Conrado schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:44:
[...]

Handig? Nou, voor de eerste drie is een omgevingsvergunning noodzakelijk met o.a. een constructieberekening. Natuurlijk ook een sondering voor het bepalen van de palen.
Ik dacht dat tot 4 meter vergunning vrij is?

• Conrado
  • Nu online
deheij1 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:46:
Ik dacht dat tot 4 meter vergunning vrij is?
Ja, dat lees ik net. Ik dacht dat heien altijd vergunningplichtig was.

• deheij1
Conrado schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:49:
[...]

Ja, dat lees ik net. Ik dacht dat heien altijd vergunningplichtig was.
Dubbel:

Is heien voor een vergunningsvrij bouwwerk ook vergunningsvrij? Ja. Het is onderdeel van de constructie. Het gehele bouwwerk is vergunningsvrij en kan zonder toestemming van de gemeente gebouwd worden.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:12 ]

• deheij1
FrankSpin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:54:
Waarom zou je hiervoor geen constructie berekening voor laten maken? Weegt die paar euro op voor alle mogelijke ellende die je op je hals haalt?

Hoe heb je trouwens een offerte voor heipeilen laten maken? Hoe weet je welke lengtes je moet hebben zonder een correcte berekening?
uiteraard komt er een constructie berekening bij maar was benieuwd.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 112% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:12 ]

• Andrehj
deheij1 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:13:
Ga je wel voor schroef- of boorpalen? Als mijn buurman tussen bestaande woningen in een heipaal in de grond zou gaan slaan zou ik wel hard gaan protesteren en hem bij voorbaat aansprakelijk stellen voor schade!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:02
Andrehj schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:29:
[...]

Ga je wel voor schroef- of boorpalen? Als mijn buurman tussen bestaande woningen in een heipaal in de grond zou gaan slaan zou ik wel hard gaan protesteren en hem bij voorbaat aansprakelijk stellen voor schade!
Voor een uitbouw kun je ook wel van die stalen buizen (buispalen genoemd) de grond in drukken/trillen. Met zo'n mini heimachine komen ze ook makkelijk in je achtertuin zonder alles gelijk aan gort te rijden.

• BlauwPet
Houd er wel rekening mee dat stalen buizen/buispalen/boorpalen/trilpalen etc 3x zo duur zijn dan gewone palen. Men heeft het nog steeds over '20% duurder' maar dat is achterhaald. Ik was voor 18 traditionele heipalen van ca. 16m 10K kwijt, stalen boorpalen/avegaar/mortelbuispalen etc kwam op 30K... Komt ook omdat staal erg duur is geworden. Voor dat prijsverschil kun je schade bij je buren aardig compenseren, zeker als het risico bij de aannemer ligt. De relatie met je buren is een ander verhaal. Hier ook gebouwd tussen bestaande woningen, ik wilde ook avegaar/stalen boor- of trilbuizen om die reden, maar door de slappe kleigrond wilde de heier daar niet eens aan beginnen, het risico dat de mortel wegspoelt of verdund was erg groot, dan wordt de paal na meting afgekeurd, moeten er daarna weer palen naast komen, nog meer kosten etc. Hier is toen gekozen om de betonnen heipalen voor te boren met een grondboor ('woelpalen'), tot vlak boven de zandlaag, en dan alleen de laatste 2-3m te heien. Heeft goed uitgepakt. Geen klachten. Your milage may vary natuurlijk.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Wij hadden verzwakkingen in het beton aangevraagd zodat er later nog eventueel extra leidingen konden trekken via de kruipkelder. Helaas lijkt het er op dat de vloerverwarming gewoon is doorgelegd over de verzwakkingen waardoor ze dus nutteloos zijn. Wat is schappelijk om te vragen aan de aannemer?
Kreditering van de extra kosten voor de verzwakking of ook compensatie voor de mogelijke extra kosten/werken om later alsnog ledingen op die plekken te krijgen?

Het gaat om drie plekken; technische ruimte, kookeiland en keuken .

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Deleon78
  • Laatst online: 20:52
battler schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:28:
Wij hadden verzwakkingen in het beton aangevraagd zodat er later nog eventueel extra leidingen konden trekken via de kruipkelder. Helaas lijkt het er op dat de vloerverwarming gewoon is doorgelegd over de verzwakkingen waardoor ze dus nutteloos zijn. Wat is schappelijk om te vragen aan de aannemer?
Kreditering van de extra kosten voor de verzwakking of ook compensatie voor de mogelijke extra kosten/werken om later alsnog ledingen op die plekken te krijgen?

Oef, altijd lastig. Beste onderhandeling is om hen met een bod laten komen.

Wijze les uit te halen: kan geen kwaad om zulk soort zaken zelf te markeren :) (also learned it the hard way)

• big bang
  • Nu online

Nu ben ik zeker geen jurist, maar het lijkt me dat, om schade te kunnen vergoeden, die schade er ook moet zijn? Welk prijspeil houd je anders aan bijvoorbeeld? Nu? Over 10 jaar?

Je hebt wel betaald voor iets wat je de facto niet hebt gekregen, dus de kosten daarvan zou ik inderdaad proberen terug te krijgen.

• Andrehj

Hoe groot moeten die leidingen zijn? Want met een infraroodcamera kun je (als de VVW aan is natuurlijk) de VVW-leidingen wel terugvinden.
Afbeeldingslocatie: https://www.lekrecherche.nl/wp-content/uploads/2016/11/vloerverwarming-opsporen-infrarood-300x225.jpg
Dan kun je er gewoon tussendoor boren (tenzij het om kanelen van ø150 oid gaat). Lastig is alleen dat je dan door de beton van je vloerplaten moet boren.
Maar met een beetje geluk kun je zelfs langs de VVW-leidingen in de verzwakte plekken uit komen, dan gaat boren prima.
Ik zou er op aansturen dat je aannemer alsnog even de benodigde gaten boort. Dan kan dit met gesloten beurs (houden ze van), en is jouw probleem alsnog opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2022 09:33 ]

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:02

Lastige materie, ik zit in zo'n zelfde schuitje met onze aannemer. Niet met de vloerverwarming, Maar met de afvoerleidingen.Wij wilden een andere oplossing en deze oplossing is ook geoffreerd. Hij heeft echter gekozen voor een andere (veel duurdere) oplossing deze kosten rekent hij ons ook niet door. Alleen deze duurdere oplossing is veel onderhoudsgevoeliger en betekend een extern servicecontract á 500 EU per jaar.

Wij willen dus de kosten die we nu jaarlijks meer hebben t.o.v. kosten van de geoffreerde oplossing. Over een periode van 10 jaar (de gemiddelde levensduur van de pomp-unit) + een verhoogde afschrijving omdat we het in de geoffreerde staat willen laten brengen. In mindering hebben op de eindfactuur. Bij elkaar geschat op een kleine 8K.

Daar was hij het niet mee eens en daar mogen de advocaten zich nu op stuk bijten.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 15:09
BlauwPet schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:57:
Weet niet of dit hier thuis hoort of in het badkamer topic (al gaat het daar meer over prijzen en winkels) maar ik moet mijn drain voor de douche aanleggen, een easydrain compact wall goot. Ook moet de douchebak zelf nog op afschot gestort worden met zandcement. De bak is 1200 breed en 1000 diep. Ik ga uit van 2cm afschot, dus over die 1m.

De vraag is, hoe hoog moet de bovenkant van de drain komen? Zo hoog als het zandcement, of moet je de drain een tegeldikte hoger leggen, zodat ie, als de tegels gelijmd zijn, gelijk (of iets lager) ligt met de tegels?

Zelfde vraag eigenlijk voor de andere kant van de douchebak; begin je het afschot 'gelijk' met de vloer, of juist bijv. 1cm lager, zodat er nog een klein opstaand randje overblijft waar het water tegen aan klotsen?
Kijk ook eens naar de kant en klare doucheplaten van Wedi of een van de concurrenten, een complete inloopdouche-plaat met afschot en waterdicht.
YouTube: wedi | NL - Training: Inloopdouche Fundo Plano Linea inbouwen.
https://badkamermateriaal...0Wxg6XEAQYAiABEgI1UPD_BwE

• BlauwPet
Ik heb de Easydrain al in bezit.

• D.deJong
De bovenkant draingoot ligt gelijk met bovenkant tegel met rondom een 2 componenten kitnaad tussen goot en tegel van circa 5mm.
1 cm afschot is in principe prima maar door de opstuwende kracht van de douche kan het toch over de rand gaan.
Maak alsjeblieft geen hoogte verschil in de tegels rondom je afschot, dit is een tenenstoter, punt van mogelijke lekkage en word vreselijk smerig.
https://www.easydrain.nl/...leren-van-een-douchegoot/

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:11 ]

• Franciesco
D.deJong schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:28:
[...]

De bovenkant draingoot ligt gelijk met bovenkant tegel met rondom een 2 componenten kitnaad tussen goot en tegel van circa 5mm.
1 cm afschot is in principe prima maar door de opstuwende kracht van de douche kan het toch over de rand gaan.
Maak alsjeblieft geen hoogte verschil in de tegels rondom je afschot, dit is een tenenstoter, punt van mogelijke lekkage en word vreselijk smerig.
https://www.easydrain.nl/...leren-van-een-douchegoot/
Ieder zijn ding, maar zoals gezegd heb ik wel een opstaand randje net aan de binnenkant van de douchedeur van 1 cm. In de 6 jaar dat ik dit nu heb, heb ik er nog nooit mijn teen aan gestoten en is het randje ook niet smerig. Sterker: ik denk dat dit randje potentieel minder smerig wordt dan een voeg die een tikje verdiept ligt waardoor daar water in kan blijven staan.

Oftwel: in mijn ervaring zijn beide argumenten n.v.t.

• D.deJong
Franciesco schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:13:
[...]

Ieder zijn ding, maar zoals gezegd heb ik wel een opstaand randje net aan de binnenkant van de douchedeur van 1 cm. In de 6 jaar dat ik dit nu heb, heb ik er nog nooit mijn teen aan gestoten en is het randje ook niet smerig. Sterker: ik denk dat dit randje potentieel minder smerig wordt dan een voeg die een tikje verdiept ligt waardoor daar water in kan blijven staan.

Oftwel: in mijn ervaring zijn beide argumenten n.v.t.
Ik heb diverse keren mijn tenen gestoten aan zo’n randje en ik moest ook regelmatig met een nagelborsteltje de rand verlossen van zeepresten derhalve houd jouw wijze van argumentatie geen stand.
Bij een goed gevoegd stuk tegelwerk liggen de voegen niet heel erg verdiept zodat hier vuil zich in op kan hopen is dit anders kan ik slechts concluderen dat dit broddelwerk is.
Tegels die op ongelijke hoogte (dikte tegel) tegel elkaar worden gelegd hebben dusdanig weinig voegvulling dat de kans op lekkage vele malen groter is.

• Franciesco
Je hoefde je niet aangevallen te voelen hoor. Tenminste: zo was het niet bedoeld. Overigens kon ik uit je bericht ook niet halen dat dit jouw persoonlijke ervaring was, het kon net zo goed een theoretisch verhaal geweest zijn.

Lekkage zie ik bij dat opstaande randje niet gebeuren: deze is (afgerond) afgekit net als rondom de afvoer. En de douchedeur hangt dus ook meer richting de afvoer dan het randje. Dus het water dat van de douchedeur afglijdt gaat niet over dat randje heen.

Afgezien van het tenen stoten: misschien zijn onze ervaringen anders omdat de uitvoering net wat anders gedaan is?
En zoals ik in mijn vorige post al zei: ieder zijn ding (cq zijn voorkeuren).

• BlauwPet
De bak krijgt sowieso aan beide zijden een opstaande rand, omdat het afschot maar in 1 richting naar de drain loopt. De ene kant is muur, op de andere kant komt een glazen wand. Aan beide zul je uiteraard niet je tenen stoten, maar het argument vuiligheid speelt daar sowieso al. Maar goed, in elke natte hoek hoopt zooi op. Ik denk als de andere opstaande 'ingangsrand' hoger is dan 10mm, je dan wel eens je tenen kan stoten, maar zo'n laag randje zal dat niet snel gebeuren denk ik.

Wat ik wel lastig vind in te schatten is nog steeds de bovenkant van de drain gelijk met de bovenkant van de tegels, omdat ik niet goed weet hoe dik de lijmlaag wordt. De douchebak wordt getegeld met houtlook tegels van 120x20cm, wat ik zo lees wordt dat een lijmkam van 10mm. Hou je daar 5mm lijmlaag aan over?

• onne
  • Laatst online: 20:46
Het “doucherandje “ vraagstuk is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wij hebben geen randje, simpelweg omdat we dat het mooist vinden, zo lijkt de vloer echt door te lopen, geeft het meest gevoel van “inloop douche” voor ons.

Met een voldoende diep douche gedeelte (bij ons 140cm, een beetje afschot en een afvoer die niet verstopt is heb je echt geen randje nodig.

Bovenkant drain is bij ons gelijk aan bovenkant tegel. Maar heb geen idee van diktes van lijmlagen. Bij twijfel heb je hem liever wat te laag dan te hoog liggen. En de tegelzetter kan er in het werk ook naartoe werken met z’n afschot toch.

Zo is het bij ons dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7QfrERrmoQgcSulVTnPGx-QqAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bESV8UDYqomT4N9BFSyeffqI.jpg?f=fotoalbum_large

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

onne schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:33:

Bovenkant drain is bij ons gelijk aan bovenkant tegel. Maar heb geen idee van diktes van lijmlagen. Bij twijfel heb je hem liever wat te laag dan te hoog liggen. En de tegelzetter kan er in het werk ook naartoe werken met z’n afschot toch.
Heb je wel een idee van het afschot over die lengte van 140 cm?

• onne
  • Laatst online: 20:46
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:42:
[...]

Heb je wel een idee van het afschot over die lengte van 140 cm?
Heb het niet nagemeten, maar denk een cm/meter. Nauwelijks merkbaar eerlijk gezegd. En heb echt nog nooit ook maar het idee gehad dat het zou “overstromen”. Zelfs als de kinderen er met bakjes ed aan het spelen zijn.

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11 19:39
Ik wil graag een verzekering afsluiten voor het geval ik ooit gedoe krijg met de aannemer. Welke verzekering kan ik het beste kiezen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het ligt eraan welk gedoe.
Een rechtsbijstandsverzekering is sowieso aan te raden.
Al moet je je daar ook weer niet te veel van voorstellen.
Ook goed kijken bij welke branche-organisatie de aannemers is aangesloten.
Die kunnen dan in geval van conflict of faillissement van pas komen.

• deejeebv
Compuhair schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:48:
Ik wil graag een verzekering afsluiten voor het geval ik ooit gedoe krijg met de aannemer. Welke verzekering kan ik het beste kiezen?
Inderdaad een rechtsbijstandsverzekering en afbouwgarantie, zoals Woningborg of Bouwgarant. Afbouwgarantie wordt vaak ook door de bank als voorwaarde voor de hypotheek opgenomen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@BlauwPet kun je de dekvloer in de inloopdouche weglaten? Dan kan de tegelzetter de drain op de juiste hoogte zetten en de dekvloer onder het juiste afschot smeren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• BlauwPet
Dat is precies hoe het zit en wat er nog moet gebeuren :) ik ga alleen wel zelf tegelen, tegelzetters zijn hier niet meer op korte termijn te vinden. En zo bespaar ik nog wat.

Dat afschot smeren lijkt me iets wat je een keer gedaan moet hebben en laat ik nog wel door de aannemer doen denk ik. Dan hoef ik alleen nog kimband te doen en tegels. De rest is allemaal al aangebracht qua (ibouw) kranen en afvoeren etc.

[ Voor 40% gewijzigd door BlauwPet op 20-09-2022 10:14 ]

• Aurum
  • Laatst online: 22:20
BlauwPet schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:05:
Dat is precies hoe het zit en wat er nog moet gebeuren :) ik ga alleen wel zelf tegelen, tegelzetters zijn hier niet meer op korte termijn te vinden. En zo bespaar ik nog wat.

Dat afschot smeren lijkt me iets wat je een keer gedaan moet hebben en laat ik nog wel door de aannemer doen denk ik. Dan hoef ik alleen nog kimband te doen en tegels. De rest is allemaal al aangebracht qua (ibouw) kranen en afvoeren etc.
Wij hebben ook de dekvloer laten storten met afschot in de douche, alleen net gestop voor de drain zodat deze nog te verplaatsen was. toen de tegels binnen waren gekeken hoe dik de lijmlaag zou worden en hoe dik de tegels zijn. Drain gesteld en gaan tegelen.

heb je grote tegels?

• BlauwPet
De badkamervloer wordt 60x60 tegels; echter de douche'bak' zelf wordt in houtlook 120x20.
Zie plaatje. Daar lijken de houtlook tegels uit 1 stuk te zijn; echter verspringen die wel iets uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxeF_NMnfAkbeNy3iObjmu6BjA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KxFlqKjkVDtuGedKe1SZy13.jpg?f=fotoalbum_large

Huidig (al is de drain inmiddels al op de afvoer aangesloten en ook de inbouwkranen vh bad etc zijn geplaatst):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYD6RVz0TIsQcQ80HaUokB4PMZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKdYmebDwrErPzTUeCLdNFan.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTZWVkG2IyFtQzEgphPrQTRd7qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia5WmdH1bH6QhShQoo3AAnUI.jpg?f=fotoalbum_large

De achterwand hebben ze dus met witte plaat gedaan... daar moet ik het nog eens goed met ze over hebben. Eigenlijk zijn het 2 lagen wit gips; de elementen waren al bekleed met gips, er zat dus een rand tussen dit element en het 'vliering' element er boven, dat is later dus gewoon helemaal van onder tot nok bekleed met een extra laag wit gips...

Oorspronkelijk was het element dus wel met groen bedekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUE66U7N1u7WWGhRX2HIT-OIN60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGzeV4M1jnNrfBlaJZWvToFT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door BlauwPet op 20-09-2022 10:56 ]

• Franciesco
Die houtlook in de douche lijkt mooi icm de donkere tegels @BlauwPet!

Ga je de douche open laten zoals een "echte" inloopdouche of komt er nog een deur voor? Zonder deur lijkt het me een natte bedoeling worden rondom het toilet.

• BlauwPet
De badkamer zit onder een schuin dak, er is eigenlijk geen draaiende deur mogelijk op die plek. Daarom wil ik dus wel een klein opstaand randje, om in ieder geval te voorkomen dat water daar via de vloer heen loopt. Hoe dat met gespetter gaat, gaan we wel meemaken :) Misschien kan er nog wel een vast kort wandje daar komen later, net als ad zijkant te zien is.

[ Voor 16% gewijzigd door BlauwPet op 20-09-2022 10:59 ]

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
BlauwPet schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:58:
De badkamer zit onder een schuin dak, er is eigenlijk geen draaiende deur mogelijk op die plek. Daarom wil ik dus wel een klein opstaand randje, om in ieder geval te voorkomen dat water daar via de vloer heen loopt. Hoe dat met gespetter gaat, gaan we wel meemaken :) Misschien kan er nog wel een vast kort wandje daar komen later, net als ad zijkant te zien is.
Heb je wel eens gedacht aan een dubbele (verborgen) douchegoot. Eentje pal naast de muur ( waar meeste water valt) en een bij de "uitgang". Zo hebben wij het gepland. Wij hebben een regendouche (45 cm) en water wat uit de muren spuit gepland, ik ben even de naam kwijt. (Absoluut niet mijn idee.)

• BlauwPet
Alles is al besteld en geplaatst :) daar gaat verder niets meer gewijzigd worden.

De tegels komen volgende week (al weet ik natuurlijk al wel de exacte maten etc) ik zit dus alleen nog even met het maken van dat afschot, en het bepalen hoe hoog de drain moet, en dan vooral de dikte van de tegellijm.

Ik ga uit van 2% (dus 2cm afschot) en een lijmdikte van 4mm + een tegel van 9mm dik. Dat afschot is misschien meer dan strikt noodzakelijk, maar ik wil de schuine zijkanten afwerken met mooie afschotprofielen van easydrain, en die zijn 2%. En ik had in mijn vorige woning een minimaal afschot waardoor met iets meer water, het water niet meer goed wegliep en zich door de badkamer verspreidde, dus ik wil deze keer wel een flink afschot :)

• Franciesco
BlauwPet schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:58:
Ja, een deur zal idd erg krap zijn onder dat schuine dak. Misschien kan een glazen vouwdeur wel als je er tzt toch behoefte aan krijgt.

Lockerkast verwijderen, wastafelmeubel opschuiven en douche een kwartslag draaien was wellicht een alternatieve optie geweest. Maar je/jullie zullen ongetwijfeld een reden gehad hebben voor de huidige indeling.
Pagina: 1 ... 241 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic