Ja het is op een gegeven moment een kwestie van compromissen. Die locker kast is dan wel weer heel handig om direct handdoeken badjassen etc bij de hand te hebben, anders kun je dat weer niet handig in de buurt kwijt. Heeft te maken met de opzet van de verdieping; je kan misschien al zien dat deze zijde vd verdieping tot aan de nok open is, dus dik 5m hoog. De badkamer heeft dus letterlijk ook geen plafond. Je kunt dus niet veel aan (hoge) kasten kwijt door de schuine dakrand. En ik vond het wel een leuke vondst, de hele woning heeft sowieso een industrieel tintje, dus een metalen locker in de badkamer past daar wel bij.
Ik ken hem
via hem kwam ik ook op Dutch Tile Work terecht, heel leerzaam: YouTube: YouTube
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:50 ]
.
Spannend Frank! Je ligt net een 1.5 maand voor op onsFrankSpin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:55:
Hier weer wat kleine stapjes verder.
De tijdelijke nuts is aangesloten
[Afbeelding]
En de gevelstenen zijn (wat te vroeg) geleverd
[Afbeelding]
Verder:
- Week 44 gaat de houten kap in productie. Nog laatste details bekijken voor de gootconstructie. Gaan nu voor gootplafond onder dezelfde hoek als het dak. Voelt wat moderner dan een goot met horizontaal plafond. Staat ook beter bij het overstek aan de voorzijde. Wolfskappen krijgen een eenvoudige goot die qua kleur de pannen benaderen, en dus geen betimmering. Wordt een combinatie voor onderstaande daken. Ben blij dat ik een aannemer heb die relaxt en flexibel is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Kunststof kozijnen zijn besteld (eindelijk na veel gedoe over kleuren en maximale afmetingen)
- Installateur(s) blijven lastig in deze tijd. Weinig response, vooral heel vaag in hun offertes.
Goede keus lijkt me wat betreft de modernere dakgoot, ik hoop alleen dat je de zonnepanelen en de ontluchtings openingen wat eleganter kun verwerken dan op de foto's van je goot voorbeelden
Moet je die installateur niet snel gaan regelen gezien de vorderingen en "de markt"?
Gefeliciteerd!FrankSpin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:55:
De tijdelijke nuts is aangesloten
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe regel je nu de stroom, is dit een nieuw (duur) contract of wordt het als verhuizing gezien? En valt een bouwaansluiting dadelijk onder het plafond?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wij hebben een plak PVC vloer en van die hoge witte MDF plinten.
Nu wil ik zorgen dat de ruimte die er hier en daar is tussen de onderkant van de plint en de vloer dichtkitten.
Eerder is er een keer water tussen gekomen en is de MDF plint minder fraai geworden.
Welke kit is hier het beste voor? Siliconenkit of Acrylaatkit?
En welke kit valt te adviseren tussen de muur en het kookeiland die tegen de muur staat? Er zit een dekton blad op. deze kit moet overschilderbaar zijn.
Kan ik voor beide klusjes dezelfde kit gebruiken?
Nu wil ik zorgen dat de ruimte die er hier en daar is tussen de onderkant van de plint en de vloer dichtkitten.
Eerder is er een keer water tussen gekomen en is de MDF plint minder fraai geworden.
En welke kit valt te adviseren tussen de muur en het kookeiland die tegen de muur staat? Er zit een dekton blad op. deze kit moet overschilderbaar zijn.
Al eens gegoogled? Of gelezne op de verschillende kitsites?
In beide gevallen word standaard siliconenkit gebruikt, hier moet je dus zorgen dat je alles vantevoren geschilderd hebt.
Maar is het in het geval van PVC niet beter/gangbaarder om eerst de plinten te zetten en daarna de vloer er "tegenaan" te snijden?
In beide gevallen word standaard siliconenkit gebruikt, hier moet je dus zorgen dat je alles vantevoren geschilderd hebt.
Maar is het in het geval van PVC niet beter/gangbaarder om eerst de plinten te zetten en daarna de vloer er "tegenaan" te snijden?
Bij mij was het zo dat ik 4 maanden tegelijk zowel een eigen woning had én een bouwaansluiting.Conrado schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:15:
[...]
Gefeliciteerd!
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe regel je nu de stroom, is dit een nieuw (duur) contract of wordt het als verhuizing gezien? En valt een bouwaansluiting dadelijk onder het plafond?
Voor de stroomvoorziening op het bouwkavel heb ik simpelweg gebruik gemaakt van de verhuisregeling en heb ik het contract parallel ook op het bouwkavel kunnen laten lopen.
Heb gewoon aangegeven wanneer de stroomvoorziening op het bouwkavel moest starten en wanneer het bij mijn eigen woning moest starten eindigen.
Nu ben ik al uit mijn eigen woning en heb ik nog 2 jaar vast contract wat ik dus heb meegenomen naar mijn bouwkavel. Tevens hebben ze het stukje 'gas' uit het contract verwijderd
Hier kon dat niet(Oxxio) omdat de doorlooptijd te lang was(9 maanden) daarom moesten we een tweede contract naast ons bestaande contract nemen. Maakt in ons geval niet zoveel uit omdat we voor ons bestaande huis ook al een "slecht, variabel" contract hebben en we dus sowieso veel betalen.Krijnemans schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:33:
[...]
Bij mij was het zo dat ik 4 maanden tegelijk zowel een eigen woning had én een bouwaansluiting.
Voor de stroomvoorziening op het bouwkavel heb ik simpelweg gebruik gemaakt van de verhuisregeling en heb ik het contract parallel ook op het bouwkavel kunnen laten lopen.
Heb gewoon aangegeven wanneer de stroomvoorziening op het bouwkavel moest starten en wanneer het bij mijn eigen woning moest starten eindigen.
Nu ben ik al uit mijn eigen woning en heb ik nog 2 jaar vast contract wat ik dus heb meegenomen naar mijn bouwkavel. Tevens hebben ze het stukje 'gas' uit het contract verwijderdIn de tussentijd woon ik bij iemand in.
Hier deden we eind februari de aanvraag voor bouwstroom. Daar stond toen 18 weken voor... de bouw begon eind maart. Ok, we hadden het eerder aan moeten vragen, maar er was een kans dat het financieel etc niet rond kon komen. Dus vandaar. Echter 18 weken is veel te lang. Het bleek dat het aanvragen van een definitieve aansluiting 8 weken zou duren... dus dat hebben we dan maar aangevraagd. Zou ergens eind juni zijn. Helaas door allerlei bureaucratie bij vooral Liander heb ik nu nog steeds geen stroom... het huis is inmiddels al gebouwd, met vooral accu gereedschap en af en toe een aggregaat.... de definitieve aansluiting staat nu op week 43. Dat is eind oktober.... bizar. En ondanks dat ik precies wist wat het 'probleem' was (een vergunning vh waterschap) weigerde Liander te vertellen dat ze daar op wachtten... en ik wist ook dat die vergunning door het waterschap al was goedgekeurd en aan Liander was doorgegeven, maar ze weigeren gewoon alle medewerking, het moet en zal op hun manier en in hun 'tempo'. Pure ellende. Nu is alles wel rond, maar ja, de aannemer die eea moet aanleggen, heeft het ook razend druk, die heeft dus pas eind oktober een gaatje... dank je wel Liander.
Voor jouw twee klussen zou ik de Soudal sutdaseal Glass & Paint kit gebruiken. Deze is elastischer en sterker dan acrylaatkit en tevens op kleur te bestellen. Is niet duur (4,79 euro bij Kitcentrum.nl) en ik heb er goede ervaringen mee.Zoals je aangeeft ook overschilderbaar. Wellicht hebben anderen een andere mening, dus laat je vooral adviseren. Kijjk eens bij: https://www.kitcentrum.nl..._p0z3vVXdVDQaAtbCEALw_wcBChUcKiE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:54:
Wij hebben een plak PVC vloer en van die hoge witte MDF plinten.
vraagje voor de mensen met meer ervaring. De stalen liggers en staanders zijn geplaatst. Over enkele weken komt de breedplaatvloer. Nu heb ik aan 1 zijde elkaar kruisende aangelaste stekken.
Hoe dit aan te pakken bij het plaatsen van de breedplaatvloer? Zijdelings erin schuiven is de enige oplossing, maar hoe dit aan te pakken? Punten waar ik op moet letten? Voorzien jullie ergens problemen?
Hoe dit aan te pakken bij het plaatsen van de breedplaatvloer? Zijdelings erin schuiven is de enige oplossing, maar hoe dit aan te pakken? Punten waar ik op moet letten? Voorzien jullie ergens problemen?
Lastig te zien, maar ze hebben met die stekken toch wel rekening gehouden met de dikte van de breedplaat? Stekken ogen nogal hoog. Verder beste in die hoek te beginnen met plaatsen lijkt mij.karelkale schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:26:
vraagje voor de mensen met meer ervaring. De stalen liggers en staanders zijn geplaatst. Over enkele weken komt de breedplaatvloer. Nu heb ik aan 1 zijde elkaar kruisende aangelaste stekken.
[Afbeelding]
Maar goed dat is een aanname, zonder detaillering natuurlijk niet te zeggen hoe het komt te liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Case_C op 28-09-2022 11:36 ]
@karelkale
Heb je een constructiedetail ervan?
Of mogelijk de breedplaat tekening?
De stekken in de hoek willen denk ik nog wel buigen.
Mogelijk dat de tralieligger op de plaat ver genoeg staan dat de stekken er geen last mee hebben aan 1 kant.
Heb je een constructiedetail ervan?
Of mogelijk de breedplaat tekening?
De stekken in de hoek willen denk ik nog wel buigen.
Mogelijk dat de tralieligger op de plaat ver genoeg staan dat de stekken er geen last mee hebben aan 1 kant.
@karelkale is dat niet een vraag voor de persoon die het heeft bedacht 
je zal wat moeten worstelen met de tralie liggers heb ik het vermoeden. ooit bij een project zijn ze plaatselijk weggehaald om zoiets dergelijks te kunnen plaatsen (uiteraard wel in overleg met constructeur/leverancier)
je zal wat moeten worstelen met de tralie liggers heb ik het vermoeden. ooit bij een project zijn ze plaatselijk weggehaald om zoiets dergelijks te kunnen plaatsen (uiteraard wel in overleg met constructeur/leverancier)
@karelkale Wij zaten met een soortgelijk probleempje. wij hebben de stekken met een buis omhoog gebogen, en later weer teruggebogen, werkte prima. Wel opletten met de tralieliggers in de breedplaten, deze krijg je er niet gemakkelijk meer tussengebogen. dus op die plekken zul je de plaat ertussen moeten manouvreren.
:strip_exif()/f/image/nFZ7yLciLwP17WqWILq1nTEI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nFZ7yLciLwP17WqWILq1nTEI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga een zelfde probleem krijgen. Je kunt ze inderdaat ombuigen zoals @Les Paulos heeft gedaan. Jouw staanders zijn er al, dus is dat de beste manier. Inschuiven en zo klinkt als een mogelijkheid maar als de zware breedplaat per ongeluk de ligger raakt, is de boel ontzet.karelkale schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:26:
Hoe dit aan te pakken bij het plaatsen van de breedplaatvloer?
Ik ga waarschijnlijk eerst de beeldplaat en dan de liggers plaatsen, of zie ik dan iets over het hoogd?
Tis even geleden dat ik wat gepost heb, inmiddels ook veel gebeurt!
- Dekvloer gestort
- Stucwerk is klaar
- Bijna alles is getegeld
- Plinten en koplatten worden op dit moment geplaatst
- Deuren boven zijn ingehangen, beneden beginnen ze vandaag mee
Impressie :
:strip_exif()/f/image/9QxvbUvYOD44RUzTTZE2xXg8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1885opYa811sc830ZMkjiiSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TS4yyj9FxsZSPq24ArZdDYd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4e9Rx3aH3bx1sfJBgIODZtw8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajRwn4eMHFhy6HyzPCfWVJKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yA1NqwD9z1uijvBo4zNRUVkr.jpg?f=fotoalbum_large)
- Dekvloer gestort
- Stucwerk is klaar
Impressie :
:strip_exif()/f/image/9QxvbUvYOD44RUzTTZE2xXg8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1885opYa811sc830ZMkjiiSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TS4yyj9FxsZSPq24ArZdDYd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4e9Rx3aH3bx1sfJBgIODZtw8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajRwn4eMHFhy6HyzPCfWVJKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yA1NqwD9z1uijvBo4zNRUVkr.jpg?f=fotoalbum_large)
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Ziet er goed uit, wat heb je allemaal in je MK zitten? Ziet er uitgebreid uit…Diepie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:16:
Tis even geleden dat ik wat gepost heb, inmiddels ook veel gebeurt!
- Dekvloer gestort
- Stucwerk is klaar
Impressie :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal vanavond een foto van dichtbij maken, zelf heb ik er weinig verstand van en aan de omschrijving "heul veul stoppen" heb je waarschijnlijk niet zoveelbbbrumbrum schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:32:
[...]
Ziet er goed uit, wat heb je allemaal in je MK zitten? Ziet er uitgebreid uit…
@Diepie Heb wat foto's bekeken van je vorige berichten in dit topic. En als liefhebber van een moderne landelijke woning vind ik het een mooi huis!
Ook leuk die stalraampjes (heb ik zelf ook in een gerenoveerd boerderijtje). Van welk merk zijn de jouwe?
Ook leuk die stalraampjes (heb ik zelf ook in een gerenoveerd boerderijtje). Van welk merk zijn de jouwe?
.
Bij deze!bbbrumbrum schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:32:
[...]
Ziet er goed uit, wat heb je allemaal in je MK zitten? Ziet er uitgebreid uit…
Ja die moet ik ook nog krijgen
Er is rekening gehouden met een warmtepomp, elektrisch koken (drie keukens totaal), stoomcabine, sauna.
Er komt nog een bijgebouw waar de nodige voorzieningen voor getroffen zijn.
In het huis zelf is alles ook zo ingericht dat we het voorhuis in de toekomst eventueel kunnen verhuren dus gescheiden groepen. Het voorhuis is ook opgesplitst in twee delen zodat we die als b&b kamers kunnen verhuren.
Op dak liggen nog 26 zonnepanelen, totaal 9620 Wp.
Dank voor het compliment! De stalraampjes zijn net als alle kozijnen in het huis op maat gemaakt door timmerfabriek GeurtsFranciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:49:
@Diepie Heb wat foto's bekeken van je vorige berichten in dit topic. En als liefhebber van een moderne landelijke woning vind ik het een mooi huis!
Zo, drie keukens! Vond mijn drie koelkasten al overdrevenDiepie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
[...]
Ja die moet ik ook nog krijgenmaar wat ik weet is dat het een 3x35A of een 3x50A aansluiting is, 3x25 was in ieder geval te klein.
Er is rekening gehouden met een warmtepomp, elektrisch koken (drie keukens totaal), stoomcabine, sauna.
Er komt nog een bijgebouw waar de nodige voorzieningen voor getroffen zijn.
In het huis zelf is alles ook zo ingericht dat we het voorhuis in de toekomst eventueel kunnen verhuren dus gescheiden groepen. Het voorhuis is ook opgesplitst in twee delen zodat we die als b&b kamers kunnen verhuren.
Op dak liggen nog 26 zonnepanelen, totaal 9620 Wp.
Zo wat een stuk grond, heel mooi! Hoe groot is deze kavel?FrankSpin schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:53:
Vandaag de woning samen met de aannemer uitgezet. Gemeente erbij voor controle.
Grondwerker wil morgen al aan de slag met uitgraven.
Ook besloten om direct de bijgebouwen te laten uitgraven. En het bijgebouw aan de woning ook te voorzien van kanaalplaten en dezelfde isolate als de woning.
Schuurtje in de tuin krijgt vorst rand en matige isolatie.
Garage en schuurtje zijn nog niet uitgezet op onderstaande foto
[Afbeelding]
Vraagje, aan beide zijden van mijn woning liggen hwa buizen, zie foto. Ze liggen echter niet 'mooi' recht; aan de andere kant van de woning hetzelfde. Is dat acceptabel, of moet daar ook iets van afschot in zitten, of minimaal horizontaal liggen? Nu liggen sommige stukken buis slordig. Als alles bedekt is met wat grond etc zie je er natuurlijk niks van, het gaat me dan ook niet om de esthetiek maar om de functionele werking
Op de voorgrond de uiteindelijke afvoer buis.
[ Voor 10% gewijzigd door BlauwPet op 30-09-2022 14:11 ]
Er kan zo water in blijven staan, dus kan er rommel verzamelen en aankoeken. Bij een flinke bui zal het wel weer doospoelen, maar ik zou proberen het rechter te leggen.
Ze moeten afschot hebben, dit zodat het beter doorloopt en je minder kans hebt op verstoppingen tegenover helemaal horizontaal. En daarnaast als er zetting is het rioleringssysteem niet meteen niet meer werkt.BlauwPet schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:30:
Vraagje, aan beide zijden van mijn woning liggen hwa buizen, zie foto. Ze liggen echter niet 'mooi' recht; aan de andere kant van de woning hetzelfde. Is dat acceptabel, of moet daar ook iets van afschot in zitten, of minimaal horizontaal liggen? Nu liggen sommige stukken buis slordig. Als alles bedekt is met wat grond etc zie je er natuurlijk niks van, het gaat me dan ook niet om de esthetiek maar om de functionele werkingOp de voorgrond de uiteindelijke afvoer buis.
[Afbeelding]
We hebben onze eigen keuken, een keuken voor 1 van de b&b ruimtes en in het bijgebouw komt met den duur ook nog een keuken dus daar is ook al rekening mee gehouden. We hebben ook nog een bijkeuken maar daar komt geen kookplaat, alleen een wasmachine/droger/koelkast.Wackmack schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:21:
[...]
Zo, drie keukens! Vond mijn drie koelkasten al overdrevenVanwaar drie keukens? Foto van de plattergrond/indeling?
:strip_exif()/f/image/2o7fAM44lszkiTCdQO4XppGT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier bij ons zullen we alles zelf doen, en dan is het wel fijn om een volledig digitaal plan te hebben per fase.
Ik heb dit in sketchup gemaakt, en zo hebben we altijd alles bij de hand voor afmetingen, en toekomstvisie.
:strip_exif()/f/image/aCubYQORsrYQOwbpZx5zOgAb.gif?f=fotoalbum_large)
even voor de fans een gif gemaakt. leidingen ed. zijn niet toegevoegd, alsook is de opbouw niet volledig in de juiste volgorde getoond, maar wel het overzichtelijkst voor een gif.
/f/image/jIG5HQArtPu6s2deGeWmnd1h.png?f=fotoalbum_large)
en nog even een volledig zicht hoe het er uiteindelijk zal uitzien.
voorlopig nog de fundering aan het uitgraven, en op 8 november is de vergunning binnen om te kunnen starten met beton.
Mvg
Ik heb dit in sketchup gemaakt, en zo hebben we altijd alles bij de hand voor afmetingen, en toekomstvisie.
:strip_exif()/f/image/aCubYQORsrYQOwbpZx5zOgAb.gif?f=fotoalbum_large)
even voor de fans een gif gemaakt. leidingen ed. zijn niet toegevoegd, alsook is de opbouw niet volledig in de juiste volgorde getoond, maar wel het overzichtelijkst voor een gif.
/f/image/jIG5HQArtPu6s2deGeWmnd1h.png?f=fotoalbum_large)
en nog even een volledig zicht hoe het er uiteindelijk zal uitzien.
voorlopig nog de fundering aan het uitgraven, en op 8 november is de vergunning binnen om te kunnen starten met beton.
Mvg
.
Hopelijk blijft het mooi weer, bij ons stond er een laag van 20cm water in na de vele regenbuien afgelopen weken en moest de put eerst leeggepompt worden voordat ze konden heien. Ondertussen wel allemaal gelukt en deze week de fundering gestort.FrankSpin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:47:
[Afbeelding]
Grote zandbak
Kavel is net geen 900
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat een vreemd detail. Veel teveel stekken en die zitten inderdaad in de weg. Een enkele rij was ruim voldoende geweest. Door zoveel stekken toe te passen introduceer je geklooi op de bouwplaats en dus bouwfouten. De breedplaten zullen er inderdaad een soort ondergeschoven moeten worden en dan stempels eronder, want in de UNP is geen ruimte om de plaat op te leggen.karelkale schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:26:
[Afbeelding]
.
[ Voor 148% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:50 ]
Wat moeten al die kinderen op de bouwplaats? Er moeten hoognodig bouwhekken omFrankSpin schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:46:
@Vaez komt hier steeds met bakken uit de hemel. Maar in de bouwput staat geen enkel plasje water. Mooie zandgrond onder de kavel. Stuk beter dan Groningse klei waar ik eerst mee had te maken.
[Afbeelding]
Ik zat serieus vol verbazing te kijken dat ze je zo laten beginnen.nokiaan958GB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:02:
[...]
Wat moeten al die kinderen op de bouwplaats? Er moeten hoognodig bouwhekken om
Hier in de gemeente was de graafmachine nog niet uitgeladen of de handhaving stond al ter plekke (alsof ze een neusje voorhebben) dat er niet gegraven mocht worden voordat alles afgezet was conform richtlijnen.
Uiteindelijk mocht het een dagje later
Zouden er nou echt toen dat nog zonder hekken mocht zoveel meer doden en gewonden zijn gevallen?thefox154 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
Ik zat serieus vol verbazing te kijken dat ze je zo laten beginnen.
Hier in de gemeente was de graafmachine nog niet uitgeladen of de handhaving stond al ter plekke (alsof ze een neusje voorhebben) dat er niet gegraven mocht worden voordat alles afgezet was conform richtlijnen.
Denk dat ze binnen de bebouwde kom wat strenger zijn dan in het buitengebied....
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Zorgt de aannemer er voor dat je overal onder de vloer kan komen?Vaez schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:12:
[...]
Hopelijk blijft het mooi weer, bij ons stond er een laag van 20cm water in na de vele regenbuien afgelopen weken en moest de put eerst leeggepompt worden voordat ze konden heien. Ondertussen wel allemaal gelukt en deze week de fundering gestort.
***members only***
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik tel zo al 3 kruipluiken.natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
Zorgt de aannemer er voor dat je overal onder de vloer kan komen?
Ik zie alleen maar fundering stroken... vandaar, wordt wel eens vergeten of eruit gehaald door de opdrachtgever omdat dat goedkoper is.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat bedoel ik dus gezien de fundering. Je het 3 kruipluiken nodig om overal te komen.natural colour schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:35:
[...]
Ik zie alleen maar fundering stroken... vandaar, wordt wel eens vergeten of eruit gehaald door de opdrachtgever omdat dat goedkoper is.
@natural colour @ds23man je kan inderdaad overal onder de vloer komen. Dit vond Ik zelf belangrijk voor het geval we later nog eens iets willen aanpassen. Volgens de aannemer en de meeste andere betrokkenen was het niet nodig omdat het vaak toch niet gebruikt wordt, maar na wat aandringen is dit netjes overal doorgevoerd.ds23man schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:39:
[...]
Dat bedoel ik dus gezien de fundering. Je het 3 kruipluiken nodig om overal te komen.
Er komen 2 kruipluiken. 1 voor de voordeur(komt een mat over in de tegelvloer) en 1 voor de bijkeukendeur naar buiten(komt ook een mat in de tegelvloer over). De 2 vakken die je links en in het midden aan de achterkant(voorkant van het huis) ziet zijn met elkaar verbonden maar voor het storten is dit tijdelijk doogetrokken en opgevuld met piepschuim. Dit wordt er komende week uitgesneden waardoor je vanuit het vak bij de voordeur in het grote vak onder de woonkamer kan komen.
Het ziet er dan als volgt uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Welke richtlijnen zijn er als het gaat om het afzetten van bouwplaatsen?thefox154 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:33:
[...]
Ik zat serieus vol verbazing te kijken dat ze je zo laten beginnen.
De veiligheid op de bouwplaats moet zelfs in de omgevingsvergunningsaanvraag worden beschreven als ik het me goed herinner.buiter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:27:
[...]
Welke richtlijnen zijn er als het gaat om het afzetten van bouwplaatsen?
Klopt.Deleon78 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:38:
[...]
De veiligheid op de bouwplaats moet zelfs in de omgevingsvergunningsaanvraag worden beschreven als ik het me goed herinner.
En zolang er val en struikel gevaar is moeten er hekken om de bouwplaats staan. De bouwweg moet aangegeven zijn en de locatie van de bouw aansluiting.
Dat is totaal nieuw voor mij.
Dan zijn hier in de buurt veel bouwputten in overtreding waaronder ook mijn eigen bouwplaats.
Zijn jullie overigens niet in de war met voorschriften voor een veilige werkplek waarbij allerhande voorschriften zijn voor veiligheid?
Zo werd ik door de gemeente gewezen op bepaald punten over mijn bouwsteiger.
Maar "puntje bij paaltje" kunnen ze helemaal niets doen.
De arbeidsinspectie gaat daar over.
Dan zijn hier in de buurt veel bouwputten in overtreding waaronder ook mijn eigen bouwplaats.
Zijn jullie overigens niet in de war met voorschriften voor een veilige werkplek waarbij allerhande voorschriften zijn voor veiligheid?
Zouden jullie eens wat offertes van elektriciens willen delen, ik ben wel benieuwd naar hun tarief tegenwoordig.
Misschien ook met de materialen er bij om te bepalen hoeveel winst ze daar op maken.
Misschien ook met de materialen er bij om te bepalen hoeveel winst ze daar op maken.
Er is nog een soort richtlijn van belang, en die is van de CAR-verzekering.buiter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:27:
Welke richtlijnen zijn er als het gaat om het afzetten van bouwplaatsen?
Niet helemaal waar. Een bouw inspecteur kan een onveilig bouwwerk (dus ook een steiger) gewoon sluiten.buiter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:11:
Dat is totaal nieuw voor mij.
En in je omgevingsvergunning kan als voorwaarde staan dat er een hek om het bouwwerk moet tijdens de bouw periode, na wind waterdicht en steiger weg mag het dan doorgaans weg
Dit klopt niet. De veiligheid rond de bouwplaats (dus buiten je bouwplaats) moet duidelijk worden in je bouwaanvraag. De veiligheid op de bouwplaats is een arbo ding en daar gaat de gemeente helemaal niet over.Deleon78 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:38:
[...]
De veiligheid op de bouwplaats moet zelfs in de omgevingsvergunningsaanvraag worden beschreven als ik het me goed herinner.
Daarnaast zijn de voorschriften van hoofdstuk 8 (en een paar dingen uit hoofdstuk 1) van het Bouwbesluit van toepassing voor je bouwplaats. Heel precies hebben jullie het over artikel 8.2 en 8.7. Dat zijn rechtstreeks werkende artikelen en daar moet je je dus sowieso aan houden.
Hoe strikt die regels gehandhaafd worden door de gemeente verschilt per gemeente (en soms per persoon).
[ Voor 29% gewijzigd door PaT op 03-10-2022 06:19 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
En je bouwsteiger moet na opbouw gekeurd worden en een label hebben dat ie gekeurd is.
Bij ons is de bouwput tussen kerst en oud en nieuw uitgegraven en er is tot op heden nog niemand langs geweest. (Met uitzondering van de landmeter maar die had geen op of aanmerkingen aan de bouwput)
Maar ik vraag me af in hoeverre de arbeids inspectie er bij sommige van ons wat over te vertellen heeft aangezien er ook mensen zijn die alles zelf doen (en er dus geen sprake is van betaalde arbeid).
Maar ik vraag me af in hoeverre de arbeids inspectie er bij sommige van ons wat over te vertellen heeft aangezien er ook mensen zijn die alles zelf doen (en er dus geen sprake is van betaalde arbeid).
[ Voor 12% gewijzigd door Woody179 op 03-10-2022 11:16 ]
Bij ons heeft onze externe opzichter de bouw tot twee toe stilgelegd met een dwangsom aan de aannemer om beter op de veiligheid te letten. Het was gewoon een drama.
Wat we zelf het ergste vonden was een steenzaag (zo'n tafel waar ze de Porotherm stenen op maat zagen) gewoon onder spanning lieten staan tijdens het weekeind. Omdat er door de uitvoerder iedere keer zo laconiek op werd gereageerd: "er is toch niets gebeurt?" waren we daar wel een beetje klaar mee.
Of een verlengkabel die zo beschadigd was dat de kern gewoon blank lag. Onze opzichter gaf aan dat deze kabel per direct vervangen moest worden. Dag later werd deze nog gebruikt. Oplossing: stekker eruit en met een kabelschaar de kabel doormidden. Natuurlijk werd er gescholden, maar achteraf gaf men wel aan dat men daar beter op moest letten.
Je bent als opdrachtgever deels verantwoordelijk voor de veiligheid op de bouwplaats. Maar niet als er sprake is van ernstige nalatigheid van de bouwers Maar toon dat achteraf maar eens aan. Ze zijn erg creactief om hun eigen straatje in dat soort gevallen schoon te vegen.
Wat we zelf het ergste vonden was een steenzaag (zo'n tafel waar ze de Porotherm stenen op maat zagen) gewoon onder spanning lieten staan tijdens het weekeind. Omdat er door de uitvoerder iedere keer zo laconiek op werd gereageerd: "er is toch niets gebeurt?" waren we daar wel een beetje klaar mee.
Of een verlengkabel die zo beschadigd was dat de kern gewoon blank lag. Onze opzichter gaf aan dat deze kabel per direct vervangen moest worden. Dag later werd deze nog gebruikt. Oplossing: stekker eruit en met een kabelschaar de kabel doormidden. Natuurlijk werd er gescholden, maar achteraf gaf men wel aan dat men daar beter op moest letten.
Je bent als opdrachtgever deels verantwoordelijk voor de veiligheid op de bouwplaats. Maar niet als er sprake is van ernstige nalatigheid van de bouwers Maar toon dat achteraf maar eens aan. Ze zijn erg creactief om hun eigen straatje in dat soort gevallen schoon te vegen.
Het is vooral een probleem als het fout gaat en blijkt dat je je niet aan de arbo regeltjes hebt gehouden. Degene die verantwoordelijk is voor de veiligheid op de bouwplaats is dan aansprakelijk.Woody179 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:15:
Bij ons is de bouwput tussen kerst en oud en nieuw uitgegraven en er is tot op heden nog niemand langs geweest. (Met uitzondering van de landmeter maar die had geen op of aanmerkingen aan de bouwput)
Als je zelf bouwt dan is het geen aansprakelijkheidsprobleem als je iets overkomt. Maar dan voel je het op een andere manier. En als je zelf uitvoerder bent dan ben jij dus aansprakelijk als de mensen die je hebt ingehuurd iets overkomt.
het is zelfs zo dat ze bij je aankomen als er ernstige nalatigheid is.. er wordt van een opdrachtgever niet verlangt dat hij exact weet hoe hoog de val beveiliging zit op een steiger en als die 5 cm te laag blijkt te zitten nadat er iemand vanaf is gekleterd heb jij geen probleem. dat er valbeveiliging aanwezig moet zijn moet je wel weten dat heeft er alles mee te maken dat de opdrachtgever zijn machtsverhouding zou kunnen misbruiken en druk kan uitoefenen om het maar even zonder te doen. zodra jij de personen die op je dak aan het werk hebt gewezen dat ze zonder valbeveiliging bezig zijn heb je in basis aan je plicht voldaan. Dus als ze op je dak bezig zijn met zonnepanelen en dat doen zonder valbeveiliging altijd aanspreken en direct een mailtje naar het bedrijf, door de tijdsstempel heb je dan "bewijs" van het aanspreken. anders kunnen het hele vervelende gesprekken worden met de inspectie.gumtree schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:25:
Prachtige gevelbekleding! Welke houtsoort is dit en heb je die gewoon traditioneel op houten latten gemonteerd?RoelsRules schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:02:
Kleine uodate: dak is dicht, deuren zitten er in, glas zit er in en vandaag eerste hout van de gevel bekleding.... Het wordt wat! Nog een paar weken en dan de sleutel. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dank! We zijn er ook echt blij mee hoe het uitpakt...Krijnemans schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:17:
[...]
Prachtige gevelbekleding! Welke houtsoort is dit en heb je die gewoon traditioneel op houten latten gemonteerd?
Het is red cedar met een vergrijzer erop wat dit dus als resultaat geeft. Er achter zit een raamwerk van hout en een dampwerende doek conform de specs voor dit soort gevel bekleding
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Waarom ziet dat gele metselwerk er heel slordig uit en het rode eronder niet?RoelsRules schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
Ja dank! We zijn er ook echt blij mee hoe het uitpakt...
Het is red cedar met een vergrijzer erop wat dit dus als resultaat geeft. Er achter zit een raamwerk van hout en een dampwerende doek conform de specs voor dit soort gevel bekleding
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands dat viel mij ook al op ja. Neem bijna aan dat het gele metselwerk nog gestuct gaat worden?
Scherp, die kolommen moeten nog worden gestucd inderdaad. Je ziet ook dat ze 2 verschillende stenen door elkaar gebruiken, wat rest stenen in combi met witte. Straks is het mooiNo Hands schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Waarom ziet dat gele metselwerk er heel slordig uit en het rode eronder niet?
En waar kijken we nu dan tegen aan? Is dat een garagedeur?
Als je het plaatje van bovenaf er bij houdt, lijkt dat niet het geval omdat de uitbouw van de buren ervoor staat. Het lijkt daarentegen wel heel erg op een garagedeur.ChUcKiE schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:44:
En waar kijken we nu dan tegen aan? Is dat een garagedeur?
Heel gaaf die entree met die grote ramen, veel licht!RoelsRules schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:02:
Kleine uodate: dak is dicht, deuren zitten er in, glas zit er in en vandaag eerste hout van de gevel bekleding.... Het wordt wat! Nog een paar weken en dan de sleutel. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komt er een buitenunit van de airco of warmtepomp op het dak van de uitbouw te staan?
Er zal vast goed over nagedacht zijn maar wat is de reden dat de gevelbekleding daar invalt en niet gelijk met de dakrand loopt?
Het is de zijkant van de garage waar je tegenaan kijkt. Het valt zo in omdat onder dat dakje de containers, de wp buiten unit ed komen te staan. Die vallen dus van het pad af voor achterom. Iets verder is een smaller dakje, daar komt oa het hout onder te liggen.
Zal proberen vanmiddag een andere foto te maken dat het zal verduidelijken.
Deze gevel bekleding komt ook op (diverse) andere plekken terug, ook oa op de deuren.
Op het dak komen alleen zonnepanelen en nog een extra afzuiging voor de bbq
Deze gevel bekleding komt ook op (diverse) andere plekken terug, ook oa op de deuren.
[ Voor 8% gewijzigd door RoelsRules op 05-10-2022 10:11 ]
Ah, goed over nagedacht, mooi uit het zicht! De gevelbekleding op de foto is dus de zijkant van de garage, helderRoelsRules schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:10:
Het is de zijkant van de garage waar je tegenaan kijkt. Het valt zo in omdat onder dat dakje de containers, de wp buiten unit ed komen te staan. Die vallen dus van het pad af voor achterom. Iets verder is een smaller dakje, daar komt oa het hout onder te liggen.
.
[ Voor 98% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:49 ]
Ziet er mooi uit! Ik ken de plek goed: mooie stek aan het bos. Zijn de bouwkosten je mee of tegengevallen ?RoelsRules schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank!FrankSpin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:58:
@RoelsRules Mooie woning.
Welke dakpan ligt er op je dak? En hoe groot is de overstek van het dak aan de achterzijde?
"Eternit domino mat zwart engobe" is de dakpan. Overstek moet ik even opzoeken...
Hahah mooi dat je op basis van deze foto's weet waar het isWe Are Borg schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:08:
[...]
Ziet er mooi uit! Ik ken de plek goed: mooie stek aan het bos. Zijn de bouwkosten je mee of tegengevallen ?
Qua bouwkosten: is maar net hoe en wanneer je het vraagt. Het is een stuk meer ivt 2 jaar geleden toen we er mee begonnen te denken. We hebben uiteindelijk vorig jaar Dec de aanneem overeenkomst getekend en sindsdien geen stijgingen gehad anders dan eigen keuzes.
Het is veel geld maar je krijgt er ook iets moois voor terug.
Welk materiaal heb je gebruikt voor de witte beplating op je overstek? is dat rock panel? wij denken aan Alcuobond, maar het valt nog niet mee om die geleverd te krijgen.RoelsRules schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:22:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bijgaand nog wat foto's wat het wellicht nog wat duidelijker maakt plus ook nu de bekleding aan de achterkant de eerste contouren
En heeft die houten gevelbekleding ook een naam?
Duidelijk, mooie plek om de zaken die je niet in het zicht wil hebben te plaatsen.RoelsRules schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:22:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bijgaand nog wat foto's wat het wellicht nog wat duidelijker maakt plus ook nu de bekleding aan de achterkant de eerste contouren
Je hebt ook een aantal mooie glaspartijen in de woning verwerkt, ziet er super uit!
bij de overstek voor en achter (dus niet van de zijkant bij de garage) en de zijkanten van het huis zelf is inderdaad rock panel gebruikt. Met lijm vastgezet.Les Paulos schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:49:
[...]
Welk materiaal heb je gebruikt voor de witte beplating op je overstek? is dat rock panel? wij denken aan Alcuobond, maar het valt nog niet mee om die geleverd te krijgen.
En heeft die houten gevelbekleding ook een naam?
ja dank! wordt wel nog een ander gezicht als de horizontale lamellen er straks tegenaan zit maar mooi is het nu al ;-)Diepie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Duidelijk, mooie plek om de zaken die je niet in het zicht wil hebben te plaatsen.
Je hebt ook een aantal mooie glaspartijen in de woning verwerkt, ziet er super uit!
Waarom zoveel dilataties dan? Dat is toch juist het voordeel van Rockpanel dat je flinke lengtes uit 1 stuk kunt doen…?RoelsRules schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
bij de overstek voor en achter (dus niet van de zijkant bij de garage) en de zijkanten van het huis zelf is inderdaad rock panel gebruikt. Met lijm vastgezet.
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:49 ]
Er is een reden waarom het topic over houtstookdiscussie dicht is, dat gaan we hier dus niet overdoen.
[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 06-10-2022 21:52 ]
Naar wat ik begreep van de aannemer (en de externe opzichter die met ons meekijkt) kan dat alleen als je heel veel zaag verlies accepteert door grotere lengtes (en breedtes) te nemen.bbbrumbrum schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Waarom zoveel dilataties dan? Dat is toch juist het voordeel van Rockpanel dat je flinke lengtes uit 1 stuk kunt doen…?
Ik zie bij de buren, waar ze hout hebben, wel het uit 1 stuk en vind het niet perse mooier waardoor we hier geen extra kosten voor wilde maken.
Op deze foto van de zijkant van de woning:
:strip_exif()/f/image/4n497TAAR3WPOP8Rj0MQBZyq.jpg?f=fotoalbum_large)
is onder houten gevelbekleding eens stuk grijze (kant?)plaat te zien. Ik meen dat dit een cementvezelplaat was. De onderkant kozijn zal ongeveer de hoogte zijn van de tuin, maar dan ga je onder dat hout en de raampjes rechts dus nog een lelijke grijze rand blijven zien van die plaat. Het gevelhout kan niet verder naar beneden, ivm optrekkend vocht en spetters.
Is die cementvezelplaat (?) te schilderen? Als ik het donker maak, bijv. in de kozijnkleur, dan valt het al niet meer zo op.
(ps. witte plaat tussen de ramen wordt ook nog RAL7016)
:strip_exif()/f/image/4n497TAAR3WPOP8Rj0MQBZyq.jpg?f=fotoalbum_large)
is onder houten gevelbekleding eens stuk grijze (kant?)plaat te zien. Ik meen dat dit een cementvezelplaat was. De onderkant kozijn zal ongeveer de hoogte zijn van de tuin, maar dan ga je onder dat hout en de raampjes rechts dus nog een lelijke grijze rand blijven zien van die plaat. Het gevelhout kan niet verder naar beneden, ivm optrekkend vocht en spetters.
Is die cementvezelplaat (?) te schilderen? Als ik het donker maak, bijv. in de kozijnkleur, dan valt het al niet meer zo op.
[ Voor 29% gewijzigd door BlauwPet op 07-10-2022 16:21 ]
Jammer dat ze de houten gevelbekleding niet gelijk hebben gehouden met de onderkant van de kozijnen. Dit is visueel rommelig zo. Alsof die deur op die hoogte dan wel tegen vocht en spetters kan?BlauwPet schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:13:
Op deze foto van de zijkant van de woning:
[Afbeelding]
Je kunt er eventueel nog een lijngoot onder plaatsen zodat er in ieder geval geen of minder opspatten vuil is.
Het grijs overschilderen lijkt mij niet zo'n probleem al zul je waarschijnlijk moeten zoeken welk product hiervoor geschikt is. Op dit soort plekken zie wel eens zwarte silolak gebruikt worden. Dat is dermate goedkoop dat je er geen buil over zult vallen.
Ik kan me niet voorstellen dat het zo op tekening staat, toch? Ik denk eerder dat iemand heeft zitten suffen en het vervolgens jouw probleem maaktBlauwPet schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:13:
Op deze foto van de zijkant van de woning, is onder houten gevelbekleding eens stuk grijze (kant?)plaat te zien.
Op tekening staat het inderdaad iets anders; echter ook niet zo heel erg gedetailleerd. Op de tekening zou de gevelbekleding namelijk ook de kozijnen zelf bedekken, dus dan zou er 1 groot on-onderbroken vlak zijn, waar de deur in 'weg zou vallen'. Op de tekening loopt de bekleding wel aan de onderkant dus gelijk met de onderkant van wat nu het deurkozijn is.
Maar... om dat zo te maken, met deze kozijnen, zou dat hele gevel bekleding pakket, als dat OP de kozijnen gemonteerd zou worden, een heel dik pakket worden wat dan weer een stuk 'naar voren' dus van de gevel af zou komen, dat zou daar dan weer een ongelijkheid geven. Krijg je eigenlijk van bovenaf dus __--__--__ effect... om dat recht te krijgen, hadden er eigenlijk custom kozijnen gemaakt moeten worden, die dus dikker waren op de plekken waar geen bekleding zou komen. Maar dat zagen we eigenlijk pas op het moment dat de kozijnen geplaatst waren... daar heeft helaas niemand vantevoren goed over nagedacht. Het had ook een (veel te) kostbare zaak geworden. Dus, nu is gekozen om dan de gevelbekleding gelijk te houden met de kozijnen, dus op de deur gemonteerd zit het gelijk met de kozijnen, en het vlak tussen de deur en de ramen zit ook gelijk met de kozijnen. Daardoor krijg je dan wel een 'kader' te zien van de kozijnen rondom de deur... dat geeft op zich al een meer ' rommelig' effect (al moet ik zeggen dat ik het niet echt storend vind.
Het feit dat vervolgens de onderkant van de bekleding hoger is gehouden, maakt het er inderdaad niet rustiger op. Maar de reden is dus (optrekkend) vocht en opspattend water. Je ziet ook dat de kozijnen zelf aan de onderkant een 12-15cm zwarte primer (extra?) hebben vanwege vocht. Dat is ook niet voor niks. Die hoogte is ook min of meer aangehouden met het gevelhout.
Overigens is dat niet raar; als ik even hier naar buiten kijken naar mijn schuurtje in mijn huidige woning, zie je ook dat er flink wat ruimte wordt gehouden tussen de stoep/tuin en waar de gevelbekleding begint, en je ziet ook goed het effect op het witte deurkozijn (vocht/groene aanslag). Dus zo heel raar is het op zich niet.
:strip_exif()/f/image/3tp1ht4tczrqC0wRV6a91nRi.jpg?f=fotoalbum_large)
De aannemer zei inderdaad ook dat het dan eigenlijk op de deur ook iets hoger gehouden had moeten worden, maar ze zagen ook wel in dat dat erg lelijk zou worden... Overigens wilden ze het wel langer maken, maar dan wilden ze er weer geen garantie op geven... beetje geneuzel natuurlijk maar ja.
Op zich zal het 'rommelige' effect wel wat meevallen, zie mijn PhotoSjopSkillzz gepruts:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qi2igsVNBH1Iwf4SxkaKZ7eT.jpg?f=user_large)
Als de grootste rand onder het hout gewoon donker gemaakt wordt, vind ik het prima.
De vraag is dus waarmee is dat het beste te doen.
Maar... om dat zo te maken, met deze kozijnen, zou dat hele gevel bekleding pakket, als dat OP de kozijnen gemonteerd zou worden, een heel dik pakket worden wat dan weer een stuk 'naar voren' dus van de gevel af zou komen, dat zou daar dan weer een ongelijkheid geven. Krijg je eigenlijk van bovenaf dus __--__--__ effect... om dat recht te krijgen, hadden er eigenlijk custom kozijnen gemaakt moeten worden, die dus dikker waren op de plekken waar geen bekleding zou komen. Maar dat zagen we eigenlijk pas op het moment dat de kozijnen geplaatst waren... daar heeft helaas niemand vantevoren goed over nagedacht. Het had ook een (veel te) kostbare zaak geworden. Dus, nu is gekozen om dan de gevelbekleding gelijk te houden met de kozijnen, dus op de deur gemonteerd zit het gelijk met de kozijnen, en het vlak tussen de deur en de ramen zit ook gelijk met de kozijnen. Daardoor krijg je dan wel een 'kader' te zien van de kozijnen rondom de deur... dat geeft op zich al een meer ' rommelig' effect (al moet ik zeggen dat ik het niet echt storend vind.
Het feit dat vervolgens de onderkant van de bekleding hoger is gehouden, maakt het er inderdaad niet rustiger op. Maar de reden is dus (optrekkend) vocht en opspattend water. Je ziet ook dat de kozijnen zelf aan de onderkant een 12-15cm zwarte primer (extra?) hebben vanwege vocht. Dat is ook niet voor niks. Die hoogte is ook min of meer aangehouden met het gevelhout.
Overigens is dat niet raar; als ik even hier naar buiten kijken naar mijn schuurtje in mijn huidige woning, zie je ook dat er flink wat ruimte wordt gehouden tussen de stoep/tuin en waar de gevelbekleding begint, en je ziet ook goed het effect op het witte deurkozijn (vocht/groene aanslag). Dus zo heel raar is het op zich niet.
:strip_exif()/f/image/3tp1ht4tczrqC0wRV6a91nRi.jpg?f=fotoalbum_large)
De aannemer zei inderdaad ook dat het dan eigenlijk op de deur ook iets hoger gehouden had moeten worden, maar ze zagen ook wel in dat dat erg lelijk zou worden... Overigens wilden ze het wel langer maken, maar dan wilden ze er weer geen garantie op geven... beetje geneuzel natuurlijk maar ja.
Op zich zal het 'rommelige' effect wel wat meevallen, zie mijn PhotoSjopSkillzz gepruts:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qi2igsVNBH1Iwf4SxkaKZ7eT.jpg?f=user_large)
Als de grootste rand onder het hout gewoon donker gemaakt wordt, vind ik het prima.
Ja, dit is typisch zo’n detail dat pas helder wordt als ‘t gerealiseerd is. Ik zou het direct schilderen: nu ligt het nog vrij én het weer staat het toe.BlauwPet schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:18:
Tip voor (zelf)bouwers: ik heb mijn hele ontwerp vanaf tekening in SketchUp opgebouwd zodat ik een 1:1 nauwkeurig model heb. Heel veel typische ‘bouwfoutjes’ er uit kunnen halen.
@BlauwPet
Je schreef: "Je ziet ook dat de kozijnen zelf aan de onderkant een 12-15cm zwarte primer (extra?) hebben vanwege vocht. Dat is ook niet voor niks."
Die onderkant ('onderbalk') is tegenwoordig van hoogwaardig massief kunststof, dat rot nooit, en is bij een voordeur ongevoelig voor slijtage; het blijft zwart.
Je schreef: "Je ziet ook dat de kozijnen zelf aan de onderkant een 12-15cm zwarte primer (extra?) hebben vanwege vocht. Dat is ook niet voor niks."
Die onderkant ('onderbalk') is tegenwoordig van hoogwaardig massief kunststof, dat rot nooit, en is bij een voordeur ongevoelig voor slijtage; het blijft zwart.
Vraagje, heb jij het X-tile dakpan systeem van Wienerberger op je dak of zijn dit 'gewoon' leien?RoelsRules schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben aan het onderzoeken of dat systeem van Wienerberger met leien en pv-stroken een realistische optie is voor op ons (bestaande) dak.
Leien zijn het alvast niet.PaT schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:06:
[...]
Vraagje, heb jij het X-tile dakpan systeem van Wienerberger op je dak of zijn dit 'gewoon' leien?
Ik ben aan het onderzoeken of dat systeem van Wienerberger met leien en pv-stroken een realistische optie is voor op ons (bestaande) dak.
Een in-dak systeem bedoel je voor je eigen?
Want met/op leien kan je perfect zonnepanelen leggen.
.
[ Voor 99% gewijzigd door SqnLdr op 10-10-2022 05:18 ]
mja of eventueel een onderdorpel extra er onder stoppen, maar toen zag ik dat de deur en het raam kozijn niet op 1 hoogte (lijken te) ziten. Wellicht was dit zoon verkeerde oplossing niet voor de huidige situatie. de fouten lijken al eerder gemaakt.nokiaan958GB schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:42:
[...]
Jammer dat ze de houten gevelbekleding niet gelijk hebben gehouden met de onderkant van de kozijnen. Dit is visueel rommelig zo. Alsof die deur op die hoogte dan wel tegen vocht en spetters kan?
@BlauwPet onderkant donker verven en uithuilen.
bij mij ga je ook een randje zien, ik heb er daarom steenstrips onder zitten, maar ik denk dat bij het maaiveld daar tehoog voor komt
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-10-2022 11:23 ]
Top, wist ik niet! Ik dacht dat er gewoon een extra zware soort primer op zat. Beter dit!natural colour schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:35:
@BlauwPet
[ Voor 10% gewijzigd door BlauwPet op 09-10-2022 11:25 ]
Ja, die keuze had ik dus allang gemaakt, het 'probleem' lijkt veel erger dan het is, als de tuin etc. op hoogte wordt gebracht. Van huilen is echt geen sprake. De vraag is echter nog steeds... waarmee ik die cementvezelplaat kan verven?twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:09:
[...]
@BlauwPet onderkant donker verven en uithuilen.
[ Voor 4% gewijzigd door BlauwPet op 09-10-2022 11:23 ]
damp doorlatende beton verf gaat denk ik, maar ik zou het even bij de speciaalzaak vragen.BlauwPet schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Ja, die keuze had ik dus allang gemaakt, het 'probleem' lijkt veel erger dan het is, als de tuin etc. op hoogte wordt gebracht. Van huilen is echt geen sprake. De vraag is echter nog steeds... waarmee ik die cementvezelplaat kan verven?
mocht je in de buurt wonen van een vestiging kan ik je simonis verf aanraden.
Inderdaad is het X-tile systeem een indak pv systeem. Leien is idd niet het juiste woord, maar 'keramische platte dakpan' is het vast ook nietbottom line schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:24:
[...]
Leien zijn het alvast niet.
Een in-dak systeem bedoel je voor je eigen?
Want met/op leien kan je perfect zonnepanelen leggen.
Ons nieuwe huis krijgt een schuifpui welke op 2 meter van de erfgrens wordt geplaatst. Het bouwbesluit eist dat deze gevel tegen brandoverslag 30 min brandwerend wordt uitgevoerd. Dit stond niet op de bouwkundige tekening waar de vergunning op verleend is. De vergunning is inmiddels verleend. Kan een gemeente tijdens de uitvoering nog steeds eisen dat de gevel 30 minuten brandwerend moet worden, ondanks dat hier niets over in de verleende vergunning is vermeld?
Je probeert je naar mijn mening onder het verkeerde soort regels uit te lullen.Rien43 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:47:
Ons nieuwe huis krijgt een schuifpui welke op 2 meter van de erfgrens wordt geplaatst. Het bouwbesluit eist dat deze gevel tegen brandoverslag 30 min brandwerend wordt uitgevoerd. Dit stond niet op de bouwkundige tekening waar de vergunning op verleend is. De vergunning is inmiddels verleend. Kan een gemeente tijdens de uitvoering nog steeds eisen dat de gevel 30 minuten brandwerend moet worden, ondanks dat hier niets over in de verleende vergunning is vermeld?
Hoezo? Het is gewoon een vraag. Onze architect heeft helaas niet geconstateerd dat de schuifpui brandwerend moet worden. Ook de gemeente heeft dit niet geconstateerd tijdens het vergunningen traject. Nu zou het moeten laten vervallen van de schuifpui een behoorlijke aderlating zijn (er zijn namelijk zover ik weet geen brandwerende aluminium schuifpuien op de markt). Vandaar de vraag of een toezichthouder van de gemeente alsnog in de uitvoering zich mag beroepen op een regel uit het bouwbesluit, ondanks dat de vergunning al verleend is.Deleon78 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:58:
[...]
Je probeert je naar mijn mening onder het verkeerde soort regels uit te lullen.
Ben ook wel benieuwd. Hier moeten we zelfs de bestaande ramen brandwerend maken, omdat we die tijdens de verbouwing gaan vervangen. Voelt wel krom, want als je geen vergunning hebt aangevraagd kan je de ruit zo vervangen of als je het zo laat is het ook geen probleem.Rien43 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
Hoezo? Het is gewoon een vraag. Onze architect heeft helaas niet geconstateerd dat de schuifpui brandwerend moet worden. Ook de gemeente heeft dit niet geconstateerd tijdens het vergunningen traject. Nu zou het moeten laten vervallen van de schuifpui een behoorlijke aderlating zijn (er zijn namelijk zover ik weet geen brandwerende aluminium schuifpuien op de markt). Vandaar de vraag of een toezichthouder van de gemeente alsnog in de uitvoering zich mag beroepen op een regel uit het bouwbesluit, ondanks dat de vergunning al verleend is.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
:strip_exif()/f/image/KZ1LvhnH5WrlLX5rdH9raGB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ssrcU8trtSGjCJvMa0ujqYkV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1mM0rkPhfEiduunyITZKv1Sd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUyt8USqOTofsYJz3q4fnTGm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vLo3zORmv9aLomh3XEGx5sUX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iG54aye5SMqaEKdKeRZPKnRp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Eg07romsVdA1gILduGFleWPS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8I1ScYSHU52vVhpiNssUdaIp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fCF5zbV6iRLYd9aNfsfygWmJ.jpg?f=fotoalbum_large)