mrmrmr schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:00:
[...]
Ervaring heb ik niet, maar ik kan wel indenken waarom een aannemer het zou willen hebben. Sommige apparaten hebben een hoge startstroom die bijvoorbeeld 16A te boven gaat. Daarom worden vaak andere zogenaamde karakteristieken gebruikt die daar een hogere tolerantie voor hebben voordat een zekering afslaat dan de normale zekeringen voor woningen. Een semi-professionele hogedrukspuit bijvoorbeeld kan dat al nodig hebben. Misschien heeft hij meegemaakt dat de zekering afsloeg bij een normale huisaansluiting.
Ik denk dat het afhankelijk is van het gereedschap van de aannemer. Geen idee wat er precies bij houtskeletbouw veel energie vergt. Misschien het schieten van spijkers? Dat kan op luchtdruk werken, daar is een compressor voor nodig. Misschien heeft hij een (te) zware 3 fase compressor of heeft hij er meerdere tegelijk nodig?
Ik zou ook vragen waarom het nodig is.
@
No Hands Bedankt!
Ouwe elektrische apparaten zijn voornamelijk het probleem. En bouwdrogers, zeker de niet-warmtepomp versies.
Hebben ze bijvoorbeeld een superdegelijke 30jaar oude massieve tafelzaag, tsja...
Hier ook 3x25 bouwaansluiting gehad (met mespatronen helaas) en de buren bouwden met onze stroom mee (en onze gasloze woonunit zat er ook op), het was vooral de mobiele torenkraan van de buren (uit het jaar kruik, zonder enige vorm van regeling op de motoren) die een probleem was.
Uiteindelijk een D25 automaat gebruikt, die nog wel eens wilde klappen als er toch iemand 3 assen tegelijk gebruikte, maar de hoofdzekeringen zijn nooit gegaan gelukkig.
Dus, nodig is het niet. Maar als de aannemer als een blind paard 5 electrische kachels op 1 fase aansluit omdat de volgende dag geschilderd moet worden... Tsja, dat werkt niet.
En de mobieletackercompressoren zijn allemaal heel schattig, dat is zeker geen probleem.
Moderne tackers gebruiken ook maar heel weinig lucht, en als de aannemer heel hip is heeft hij al accutackers. Maar dan moet hij wel sterke werknemers hebben...