Dat kan je opzich nog vrij simpel voorkomen. Maar idd soms is het zelfs tijdens de bouw al handig. Met name in de pojectbouw vergeten kopersopties e.d. grappig is dat er dan vaak kruipruimte loos wordt gebouwd (lucht dichting etc) maar lang niet altijd wordt aangevuld dus dan is de ruimte er gewoon. En dan kan je onder de fundering (palen) door graven om er te komen en alsnog werkzaamheden kan doen.ds23man schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:06:
Het kan het eerste jaar al handig zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat een afvoer niet op afschot ligt.....
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:05 ]
Eens, of evt een carport, fractie van het geld met vrijwel zelfde resultaat.FrankSpin schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:45:
Hoe ga je relaxt in een schuur van 2.7 meter breed een auto zetten? Doorgang is Max 2,5 breed. Beetje moderne auto gaat al richting de 2 meter. Heb je 25cm aan beide kanten over. Moet je hem daarna ook nog naar een kant sturen om beetje fatsoenlijk je deur te openen.
Lijkt mij gevalletje leuk in theorie, maar in de praktijk ga je dit echt niet elke dag doen. Denk dat je veel meer plezier haalt uit een deur naar je woning via de garage
Precies dit. Als het om de auto gaat, maak dan een carport.FrankSpin schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:45:
Hoe ga je relaxt in een schuur van 2.7 meter breed een auto zetten? Doorgang is Max 2,5 breed. Beetje moderne auto gaat al richting de 2 meter. Heb je 25cm aan beide kanten over. Moet je hem daarna ook nog naar een kant sturen om beetje fatsoenlijk je deur te openen.
Lijkt mij gevalletje leuk in theorie, maar in de praktijk ga je dit echt niet elke dag doen. Denk dat je veel meer plezier haalt uit een deur naar je woning via de garage
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ik moet hem nu iedere dag in een doorgang van 2,25 m prikken met betonnen palen aan beide kanten. In dat opzicht lijkt 2,50 m een enorm gat. Auto is 2,010 m breed inclusief spiegels en 1,810 m zonder. Het is voor mij voldoende.FrankSpin schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:45:
En hoe breed is de ruimte waar je uit de auto moet? Zet voor de grap eens twee containers naast je auto met 2,7 meter er tussenkeeperson schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:10:
[...]
Ik moet hem nu iedere dag in een doorgang van 2,25 m prikken met betonnen palen aan beide kanten. In dat opzicht lijkt 2,50 m een enorm gat. Auto is 2,010 m breed inclusief spiegels en 1,810 m zonder. Het is voor mij voldoende.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik zal hem er waarschijnlijk achterin moeten parkeren. Ja, het is smal. Nee, er kan geen passagier uitstappen in de garage. Ja, ik moet hem helemaal tegen de zuidermuur aanzetten. Even met een meetlint gemeten. Met +- 90 cm moet het te doen zijn. Ik heb de luxe gewoon niet om de garage breder te maken dan dat hij nu is.FrankSpin schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:15:
[...]
En hoe breed is de ruimte waar je uit de auto moet? Zet voor de grap eens twee containers naast je auto met 2,7 meter er tussen
Ik wens je er veel plezier mee, heb zelf een zware 2 koloms hefbrug met 2,85 meter tussen de kolommen. Met onze Audi A6 uit 1998 is het een hele toer om uit de auto te komen zonder de deur te beschadigen. En dan heb ik het nog niet eens over mijn Land Rover Disco 3.
Maar je kan altijd nog dit doen:
YouTube: DumpertTV bij de garagedeur-Belg
Maar je kan altijd nog dit doen:
YouTube: DumpertTV bij de garagedeur-Belg
Prima, toch? Jouw huis, jouw garagekeeperson schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:10:
[...]
Ik moet hem nu iedere dag in een doorgang van 2,25 m prikken met betonnen palen aan beide kanten. In dat opzicht lijkt 2,50 m een enorm gat. Auto is 2,010 m breed inclusief spiegels en 1,810 m zonder. Het is voor mij voldoende.
Ander advies: kun je de garage langer maken. Als je daadwerkelijk de auto binnen wilt hebben, is dar geen ruimte voor planken of zo. Langer maken kan wellicht een optie zijn.
Mijn huis is slimmer dan ik...
.
[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:05 ]
Er is een achterom en ik wil ook niet met een fiets door de sectionaaldeur. De garage staat pal op de erfgrens en grenst aan openbare ruimte. Er moet waterberging aanwezig zijn op het perceel, dus daar moet het ook in geloosd worden. Ik verwacht dat er twee putten geslagen worden waar het tijdelijk in opgeslagen wordt.FrankSpin schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:23:
Zoals Conrado zegt, het is inderdaad jouw huis ;-)
Maar ik vrees dat je te veel wilt voor de ruimte welke je hebt. Lees ik de tekening goed dat de garage ook stijf op de erfgrens staat? Hoe gaat je dat doen met onderhoud in de toekomst en met je hemelwater afvoer?
Heb je wel een achterom? Anders moet je elke keer met je fiets vlak langs de auto, lijkt mij ook niet heel fijn.
De ruimte achterin zou ongeveer nog 2,5 à 3 meter moeten zijn waar ik dan een werkbank en eventuele rekken kwijt zou kunnen. Ik ben niet bang dat ik niet genoeg bergruimte zal hebben; ik heb ook nog een rommelhok op zolderConrado schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:17:
[...]
Prima, toch? Jouw huis, jouw garage
Ander advies: kun je de garage langer maken. Als je daadwerkelijk de auto binnen wilt hebben, is dar geen ruimte voor planken of zo. Langer maken kan wellicht een optie zijn.
Aangezien je op een drukke zaterdag niet elke keer je auto binnen zet, staat dat ding je voordeur te blokkeren. Met als gevolg dat je hem op straat gaat parkeren. Na een maand of drie staat ie altijd langs de kant van de straat.
Ik snap persoonlijk niet zo goed de drang om iemand te overtuigen dat zijn eigen voorkeur niet klopt. Hij geeft al aan dat in de huidige situatie de ruimte nog kleiner is. Dat geeft aan dat hij weet waar hij aan begint. Dat het klein is, is evident. Maar sommige mensen hechten nou eenmaal waarde aan de optie om de auto binnen te zetten, ongeacht de moeite. Wat je nog kan overwegen is inderdaad een schuifdeur naar je woonruimte.
Ik denk dat je overschat hoe vaak ik wegga op een dag. Ik ga hooguit 1x per dag weg met de auto en alles wat ik doe is meestal met de fiets te bereiken (ook als het 25 km weg is). Ik parkeer mijn auto aan het einde van de dag / na de afspraak en dan is het schluss wat dat betreft.ds23man schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:38:
Aangezien je op een drukke zaterdag niet elke keer je auto binnen zet, staat dat ding je voordeur te blokkeren. Met als gevolg dat je hem op straat gaat parkeren. Na een maand of drie staat ie altijd langs de kant van de straat.
Prima verwoord!Fedde schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:47:
Ik snap persoonlijk niet zo goed de drang om iemand te overtuigen dat zijn eigen voorkeur niet klopt.
Het mooie van het bouwen van een eigen huis is dat het een ‘eigen huis’ is, met ieders typische eisen en wensen.
Natuurlijk helpen we elkaar hier met tips, kennis en ervaring, om bijvoorbeeld een ontwerp te optimaliseren. Maar iedereen heeft recht op eigen keuzes
Schuifdeur?keeperson schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:35:
[...]
Een deur naar de garage zal moeilijk gaan. Op het moment dat je een deur daar maakt, dan moet de deur naar de garage openen, maar daar staat mijn auto al en ik wil (de kans op) deuken echt vermijden. Zou hij naar binnen open moeten, dan is er geen ruimte meer voor de eettafel.
Ik vind het persoonlijk belangrijker dat de fietsen binnen kunnen staan.
- Geen nat zadel
- Fiets gaat 2x zo lang mee
- Veel veiliger tegen diefstal.
Voor een auto is het belangrijk dat hij:
- Beschermd is tegen hagelschade
- Toegang tot een laadpaal
- Geen sneeuw op de auto sochtends
- Geen bevroren ruiten.
- Beveiliging tegen diefstal/vandalisme
Alleen voor dat de laatste 2 punten voegt een garage wat toe. Maar ik verwacht dat toekomstige auto's kunnen voorverwarmen en vol zitten met bewakingscamera's. Dus dan is het niet zo nodig.
Maar een garage is natuurlijk prima om te bouwen tot werkplaats of opslaghok als je hem niet (meer) gebruikt voor de auto.
- Geen nat zadel
- Geen bevroren ruiten.
Alleen voor dat de laatste 2 punten voegt een garage wat toe. Maar ik verwacht dat toekomstige auto's kunnen voorverwarmen en vol zitten met bewakingscamera's. Dus dan is het niet zo nodig.
Maar een garage is natuurlijk prima om te bouwen tot werkplaats of opslaghok als je hem niet (meer) gebruikt voor de auto.
Ook dat het ervoor zorgt dat je auto minder snel achteruit gaat. Ik doe zelf bijna al het onderhoud aan mijn fiets. Dat is ook de insteek van het laatste deel van de garage: klushoek en opbergruimte voor gereedschap. Desnoods doe ik het sleutelwerk buiten als ik wat meer plek nodig heb (bijvoorbeeld om mijn fiets in een standaard te zetten).RocketKoen schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:29:
- Geen nat zadel
- Geen bevroren ruiten.
Iedereen alsnog bedankt voor de feedback. Ik zal eens kijken wat er mogelijk is.
Niet alleen je fiets gaat twee keer zo lang mee als ie binnen staat, maar ook je auto.RocketKoen schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:29:
- Geen nat zadel
- Geen bevroren ruiten.
Weinig mensen die zo lang met een auto willen doen (zonde), maar genoeg old-timers die je graag niet onder je weg ziet roesten
Ik parkeer in de kelder, garage is 4m50 breed. Je kunt comfortabel in- en uitstappen. Constant 18 °C, dus heerlijk koel in de zomer en warm in de winter.
Ideaal
Ideaal
Auto is voor ons een gebruiksvoorwerp, en als ie gaat roesten voordat hij technisch (!) is afgeschreven rijdt je er wel erg weinig mee.
De knakenwagens die ik vroeger had was idd feest bij APK, lassen lassen lassen. Maar onze laatste 2 Renaults over de 300kkm met >10jaar oud hadden geen roestproblemen.
Al het onderhoud en reparaties zelf gedaan, nooit iets gejs uit hoeven halen om iets los te krijgen.
Zou dat argument alleen aan de kust plausibel vinden. En je moet dan ook niet in de winter rijden.
Bij oldtimers ed natuurlijk een ander verhaal.
Maar met EV’s al minder een probleem, die wil je sowieso (gestekkerd) voorverwarmd hebben voordat je gaat in de winter. Aangezien de WP niet kan verwarmen en ontvochtigen tegelijk, en al deze verwarming ook van je toch al krappere winterrange af gaat.
TLDR: autos kunnen er gewoon tegen.
Wil je de extra luxe van binnen in- en uitstappen en heb je het geld er voor over? Zeker doen.
De knakenwagens die ik vroeger had was idd feest bij APK, lassen lassen lassen. Maar onze laatste 2 Renaults over de 300kkm met >10jaar oud hadden geen roestproblemen.
Al het onderhoud en reparaties zelf gedaan, nooit iets gejs uit hoeven halen om iets los te krijgen.
Zou dat argument alleen aan de kust plausibel vinden. En je moet dan ook niet in de winter rijden.
Bij oldtimers ed natuurlijk een ander verhaal.
Maar met EV’s al minder een probleem, die wil je sowieso (gestekkerd) voorverwarmd hebben voordat je gaat in de winter. Aangezien de WP niet kan verwarmen en ontvochtigen tegelijk, en al deze verwarming ook van je toch al krappere winterrange af gaat.
TLDR: autos kunnen er gewoon tegen.
Wil je de extra luxe van binnen in- en uitstappen en heb je het geld er voor over? Zeker doen.
[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-07-2022 20:19 ]
Mijn auto is nu 3 jaar oud en heeft altijd binnen geslapen. Bij de laatste APK zag hij er echt smetloos uit van onder. Het is altijd een binnenslaper geweest. Ik vind het gewoon een fijne gedachte dat mijn auto - waar ik echt dol op ben - binnen staat achter slot en grendel. Is ook een heel stuk fijner met sleutelen omdat de bouten dan minder de neiging te hebben om elkaar de welbekende roestknuffel te geven.bbbrumbrum schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:34:
Auto is voor ons een gebruiksvoorwerp, en als ie gaat roesten voordat hij technisch (!) is afgeschreven rijdt je er wel erg weinig mee.
Zou dat argument alleen aan de kust plausibel vinden.
Bij oldtimers ed natuurlijk een ander verbaal.
Groot gelijkkeeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:15:
[...]Ik vind het gewoon een fijne gedachte dat mijn auto - waar ik echt dol op ben - binnen staat achter slot en grendel. Is ook een heel stuk fijner met sleutelen omdat de bouten dan minder de neiging te hebben om elkaar de welbekende roestknuffel te geven.
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig om wat voor auto het hier gaat.keeperson schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:15:
[...]
Ik vind het gewoon een fijne gedachte dat mijn auto - waar ik echt dol op ben - binnen staat achter slot en grendel.
Het is een Mercedes C coupé uit 2019 met bijna ieder pakket aangevinkt. Het enige wat 'ie niet heeft is luchtvering en panoramadak.Fedde schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:06:
[...]
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig om wat voor auto het hier gaat.
De truc is nou juist dat veel auto's technisch afgeschreven raken doordat ze gaan roesten. Tot die tijd is het een kwestie van olie verversen (is een makkelijk klusje om zelf te doen), wat filtertjes en bougies vervangen (stelt ook al niets voor) en naar de garage om slijtdelen te laten vervangen en de APK. Maar als de roest eens begint, is dat het begin van het einde.bbbrumbrum schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:34:
Daarom staat hier ook een auto binnen, en de andere droog en uit de zon onder de carport.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wij hebben bij al onze huizen een garage gehad maar de auto stond er niet in. Nu we een eigen huis bouwe zien we dan ook af van een garage. Maar dit is een persoonlijke keuze vind ikRocketKoen schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:29:
- Geen nat zadel
- Geen bevroren ruiten.
Bouwvakkers in keet liet onze aannemer ook niet gebeuren. Hij heeft geen keet neergezet en wilde dat wij er wel voor gingen betalen. Welke bouwmethode ga je gebruiken? Kalkzandsteen die zich volzuigt met regen heeft wel even nodig om te drogen (meerdere jaren)RocketKoen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:52:
[...]
Bouwvakkers in de keet? Dat laat een beetje aannemer niet gebeuren hoor.
Alleen bij vorst kun je veel dingen niet doen. Maar dan gaan de bouwvakkers zoveel mogelijk naar andere klusjes waar ze binnen kunnen werken.
Als er geen keet is gaan ze in de bus zitten....
Overigens moet je kalkzandsteen ook niet kurkdroog metselen, dan verbrand je cement en heb je geen hechting.
Overigens moet je kalkzandsteen ook niet kurkdroog metselen, dan verbrand je cement en heb je geen hechting.
Kalkzandsteen geeft, zeker bij langere muren, ook nog kans op scheurvorming.
Al begreep ik dat dat bij grotere blokken wel mee schijnt te vallen. Maar wij gaan voor poriso.Conrado schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:55:
Kalkzandsteen geeft, zeker bij langere muren, ook nog kans op scheurvorming.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dus een garage covert eigenlijk 100% van deze punten, en wanneer je hem buiten zet heb je geen enkele zekerheid dat een van deze punten in orde is..RocketKoen schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:29:
- Geen bevroren ruiten.
Alleen voor dat de laatste 2 punten voegt een garage wat toe.
Strookt niet echt met wat jij beweert
Wat een raar huis (sorry) maar klein en hokkerig. Zal wel hoofdprijs hebben…
Ik twijfel en denk aan Porotherm - de holle snelbouwstenen - , scheelt ruim 10K op de hele bouw...Morpheusk schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:27:
[...]
Al begreep ik dat dat bij grotere blokken wel mee schijnt te vallen. Maar wij gaan voor poriso.
Bedoel je mijn huis?HyperTrophy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:48:
Wat een raar huis (sorry) maar klein en hokkerig. Zal wel hoofdprijs hebben…
@keeperson ja, excuus voor de verwarring.
maar idd beneden lijkt me de entree en het trappenhuis enorm bepalend voor de aanwezige ruimte.
in de keuken lijkt het lastig om daar nog een eetkamer tafel kwijt te kunnen, en zonder aangrenzende bijkeuken lijkt opslag hier ook wel een dingetje. Wat wel scheelt is dat je in de woonkamer al minder last hebt van kookluchten of geluiden.
Nog een leuke vraag, zou je je woonkamer niet liever tegen je tuin aan willen, ipv aan de voorzijde? de ruimte lijkt niet veel kleiner?
De garage lijkt vrij smal, en achterin lijkt weinig ruimte over voor een fiets en klusruimte ( ik hoop dat je een achterom hebt? )
Zou je je trap niet willen omdraaien, linksom in plaats van rechtsom? Dan zou je aan de kant van de keuken nog iets meer gebruik maken van de ruimte onder de trap ( trapkast of iets dergelijks met kastruimte ) Je loopt dan beneden vanuit de entree, zo rechtdoor ook je trap op omhoog.
verder lijkt het boven snel ingericht te zijn met maar wat werkkamers en technische ruimtes, waardoor er twee ogenschijnlijk riante slaapkamers overblijven
kijk als je er van uitgaat dat het huis voor niet meer dan 2 - 3 personen is, dan is het prima
maar idd beneden lijkt me de entree en het trappenhuis enorm bepalend voor de aanwezige ruimte.
in de keuken lijkt het lastig om daar nog een eetkamer tafel kwijt te kunnen, en zonder aangrenzende bijkeuken lijkt opslag hier ook wel een dingetje. Wat wel scheelt is dat je in de woonkamer al minder last hebt van kookluchten of geluiden.
Nog een leuke vraag, zou je je woonkamer niet liever tegen je tuin aan willen, ipv aan de voorzijde? de ruimte lijkt niet veel kleiner?
De garage lijkt vrij smal, en achterin lijkt weinig ruimte over voor een fiets en klusruimte ( ik hoop dat je een achterom hebt? )
Zou je je trap niet willen omdraaien, linksom in plaats van rechtsom? Dan zou je aan de kant van de keuken nog iets meer gebruik maken van de ruimte onder de trap ( trapkast of iets dergelijks met kastruimte ) Je loopt dan beneden vanuit de entree, zo rechtdoor ook je trap op omhoog.
verder lijkt het boven snel ingericht te zijn met maar wat werkkamers en technische ruimtes, waardoor er twee ogenschijnlijk riante slaapkamers overblijven
kijk als je er van uitgaat dat het huis voor niet meer dan 2 - 3 personen is, dan is het prima
[ Voor 40% gewijzigd door HyperTrophy op 25-07-2022 10:01 ]
Je kan proberen volgende keer iets neutraler of wellicht zelfs wat positief kritische formulering te gebruiken wanneer je iemands “droom”huis en plannen affakkelt. Zeker omdat je geen enkel feit noemt, alleen maar wat meningen.HyperTrophy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:23:
in de keuken lijkt het lastig om daar nog een eetkamer tafel kwijt te kunnen, en zonder aangrenzende bijkeuken lijkt opslag hier ook wel een dingetje. Zeker omdat de garage vrij smal is, en achterin nog weinig ruimte overblijft als je nog een fiets wilt stallen ( ik hoop dat je een achterom hebt? )
Het is niet alsof iemand wat random kamers heeft getekend: er zit al denkwerk in.
[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 25-07-2022 09:37 ]
Dan zou ik op tijd bestellen, ik heb ze in april besteld en leverdatum is nog steeds niet bekend. Ik stap nu ook over op de poriso h/d. Ben het wachten wel zat.Conrado schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:51:
[...]
Ik twijfel en denk aan Porotherm - de holle snelbouwstenen - , scheelt ruim 10K op de hele bouw...
Vanuit kosten perspectief wordt er bij ons gekozen voor verlijmen van grote blokken kalkzandsteen. Hebben nog wel gekeken naar Porotherm, maar a) meer kosten in arbeid, b) slecht leverbaar op dit moment. Totaal wordt er 343m2 kalkzandsteen verlijmd.
Misschien niet meest premium materiaal, maar op een geven moment (vooral nu) moet je wel keuzes maken.
Strookfundering 200mm en daarna 3 lagen klakzandsteen AF klinker. Dit wordt gemetseld in plaats van verlijmd. (aanlegdiepte: 700mm -/- peil)
Misschien niet meest premium materiaal, maar op een geven moment (vooral nu) moet je wel keuzes maken.
Strookfundering 200mm en daarna 3 lagen klakzandsteen AF klinker. Dit wordt gemetseld in plaats van verlijmd. (aanlegdiepte: 700mm -/- peil)
Gelukkig zijn er alternatievenkarelkale schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Dan zou ik op tijd bestellen, ik heb ze in april besteld en leverdatum is nog steeds niet bekend. Ik stap nu ook over op de poriso h/d. Ben het wachten wel zat.
Begreep dat Porotherm eerst leveringsproblemen had - minder gas beschikbaar - en daarna een run omdat ze een prijsverhoging naar voren getrokken hebben.
Misschien wat context zodat het wat duidelijker wordt waarom keuzes gemaakt zijn. Mijn project is namelijk anders dan de meeste projecten in dit topic. Het is niet dat de grond of de bouw zo verschrikkelijk duur is, maar dat mijn budget niet meer toelaat. Het wordt mijn eerste koopwoning na vier jaar in een huurappartement te hebben gezeten. Ik ga het alleen kopen en om kosten te besparen wordt de ruwbouw gedaan door de aannemer en het meeste aan de binnenkant ga ik zelf doen. Ik heb nu ongeveer 64 m² en vraag me af en toe al af wat ik met de ruimte moet.HyperTrophy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:23:
Het wordt een tweekapper op een perceel van 8,5 m bij 22 m. Ik zou ontzettend graag nog een halve meter bij mijn garage toveren, maar die is er gewoon niet. Het publiek wat ik aan probeer te spreken met de woning (naast mezelf natuurlijk) zijn jonge startende gezinnen. Ik verwacht dat de volgende koper ook midden twintig, begin dertig zal zijn die net aan kinderen gaan denken.
Om in te gaan op je punten:
- Mijn woonkamer heb ik liever aan de voorkant. De splitsing tussen beide segmenten is expres gedaan om geluid en kookgeur tegen te gaan.
- Qua klushoek komt er een werkbank te staan. Dan heb je nog ongeveer 2 meter over om iets aan je fiets te doen. Moet passen.
- Trap omdraaien zou kunnen, maar onder de trap komt de warmwaterinstallatie te staan. Je kan dan direct gelijk naar boven, maar mezelf kennende ga ik er dan niet meer over nadenken en struikel ik over een trede.
- De zolder is uiteindelijk ook kleiner uitgevallen dan ik had verwacht. Ik heb de architect gevraagd of een dakkapel mogelijk zou zijn binnen mijn budget en isolatiewensen. Dan zou er nog een bed in passen met een kledingkast. Dan zou de bergruimte nog gebruikt kunnen worden om een bureau neer te zetten. Ik heb liever twee riante slaapkamers dan drie slaapkamers waar je eigenlijk alleen maar kan slapen.
Kern van het probleem is dat de kavelmaat eigenlijk niet te combineren is met een garage. Als je de eis van de laatste laat vervallen zul je zien dat je een veel ruimer huis kan bouwen. Dan komt het er uiteindelijk op neer wat belangrijker is: de heilige koe of wooncomfort.
Dat is nou net de grap, er mag maar een huis gebouwd worden van 5,5 m bij 10 m. Dus het is niet alsof ik een woning van 8 meter breed mag bouwen als de garage komt te vervallen.ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:56:
Kern van het probleem is dat de kavelmaat eigenlijk niet te combineren is met een garage. Als je de eis van de laatste laat vervallen zul je zien dat je een veel ruimer huis kan bouwen. Dan komt het er uiteindelijk op neer wat belangrijker is: de heilige koe of wooncomfort.
Dan was ik al met een hele grote boog om deze kavel heen gelopen.keeperson schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:02:
[...]
Dat is nou net de grap, er mag maar een huis gebouwd worden van 5,5 m bij 10 m. Dus het is niet alsof ik een woning van 8 meter breed mag bouwen als de garage komt te vervallen.
Da's leuk, als je keuzemogelijkheden hebt. @keeperson probeert met een beperkt budget zoveel mogelijk huis uit zijn euro's te slaan en als je het dan toch al in een CPO gaat doen, er ook nog gelijk iets moois van te maken.ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Dan was ik al met een hele grote boog om deze kavel heen gelopen.
Met een miljoen op de bank is het makkelijk huis bouwen, maar ik heb meer bewondering voor iemand die met hard en slim werken een mooi huis uit de grond stampt. Ook als dat niet de gedroomde woonvilla is.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Jij wel, maar ik niet.ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]
En toch kan het efficient indelen van een beperkte ruimte een heerlijke uitdaging zijn. Eén van de forumleden hier heeft een CLT huis gebouwd op een best klein kavel en heeft daarbij zelfs met wanddiktes gespeeld om voldoende ruimte te creëren.ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Het bij die beperkte ruimte wel nog belangrijker om heel goed over dat soort zaken na te denken en @keeperson laat zien dat al gedaan te hebben.
Ik heb natuurlijk makkelijk lullen met 1500m2 bebouwd oppervlak op 5 Ha land. Maar 5,5 meter is natuurlijk op poppenhuis niveau. Persoonlijk als ik in jouw situatie zat zou ik de geplande garage zo uitvoeren dat je na de bouw deze simpel bij je woonruimte kan trekken ( de deur die al eens genoemd is). Bijv als kantoor en gedeeltelijk fietsenschuur, dat geeft ademruimte op je bovenverdiepingen om alles wat ruimer in te delen.
Heeft iemand je al verteld dat het 2022 is en dat je wel ergens met een grote boog omheen kunt lopen, maar dat je dan de kans loopt dat je blijft lopen de komende 5 jaar?ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Tuurlijk beste kerel, tuurlijk…..ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:29:
Ik heb natuurlijk makkelijk lullen met 1500m2 bebouwd oppervlak op 5 Ha land.
Leuk dat jij die keuze hebt. Dit is een hele normale eis hoor. Wij bouwen een 2 onder 1 kap en ons woongedeelte mag ook max 6m breed zijn. Bijkeuken e.d. vallen daar dan niet onder natuurlijk.ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]
En daarom moet je creatief met de regeltjes zijn: ik mag niet groter bouwen dan zoveel m2, een garage of bijkeuken vallen daar dan niet onder. Maar niemand die je verbied dat je later de bijkeuken en de garage bij je woonruimte betrekt. Als je daar in je ontwerp rekening mee houdt ben je spekkoper. Hoeveel aangebouwde garages in Nederland zijn wel niet omgetransformeerd naar woonruimte of kantoorruimte?Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:37:
[...]
Heeft iemand je al verteld dat het 2022 is en dat je wel ergens met een grote boog omheen kunt lopen, maar dat je dan de kans loopt dat je blijft lopen de komende 5 jaar?
Zelfde hier gedaan, een gedeelte staat vergunningvrij op de tekening en voor de hoogte is er gebruik gemaakt van een toegestane afwijking van 10%(moest wel wat extra voor betaald worden bij de vergunning). Daarnaast moesten wij ook 3 meter van de erfgrens afblijven of 1 meter voor bijgebouwen. Maar dit was wel gemiddeld dus valt nog best wat mee te spelen op langere afstanden.ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:27:
[...]
En daarom moet je creatief met de regeltjes zijn: ik mag niet groter bouwen dan zoveel m2, een garage of bijkeuken vallen daar dan niet onder. Maar niemand die je verbied dat je later de bijkeuken en de garage bij je woonruimte betrekt. Als je daar in je ontwerp rekening mee houdt ben je spekkoper. Hoeveel aangebouwde garages in Nederland zijn wel niet omgetransformeerd naar woonruimte of kantoorruimte?
@ds23man Heeft iemand je wel eens verteld dat je manier van pochen en afkraken thuis hoort op de kleuterschool?
Huizen komen in alle vormen, maten en prijsklassen. Zo te lezen heeft Keeperson bijzonder goed nagedacht over wat Hij nodig heeft en hoe Hij dat wenst te gebruiken. Daarnaast heeft hij zelfs stil gestaan bij een eventuele doelgroep als hij het op termijn zou willen verkopen. Betekend dat dat het een huis is waar iedereen zich in zou kunnen vinden? Nee, maar gezien 27% van de hypotheekaanvragen van "starters" zijn denk ik dat hij zijn huis (indien gewenst) prima verkocht kan krijgen.
Naar mijn mening bouwt hij een prachtig huis waar menig starter jaloers op is!
(@keeperson mijn complimenten!)
Huizen komen in alle vormen, maten en prijsklassen. Zo te lezen heeft Keeperson bijzonder goed nagedacht over wat Hij nodig heeft en hoe Hij dat wenst te gebruiken. Daarnaast heeft hij zelfs stil gestaan bij een eventuele doelgroep als hij het op termijn zou willen verkopen. Betekend dat dat het een huis is waar iedereen zich in zou kunnen vinden? Nee, maar gezien 27% van de hypotheekaanvragen van "starters" zijn denk ik dat hij zijn huis (indien gewenst) prima verkocht kan krijgen.
Waar staat dat ik ooit zijn huis heb afgekraakt? Ik wijs er gewoon op dat als je met de bouw met dingen rekening houdt je in de toekomst er veel meer uit kan halen. Ook kan een toekomstige koper het wel op prijs stellen dat de garage simpel en logisch bij de woning getrokken kan worden. Met die postzegelkaveltjes van tegenwoordig is het woekeren met de ruimte en vooral rekening houden met toekomstige aanpassingen. De garage is gewoon smal, misschien afdoende voor de bouwer op dit moment. Maar leg tijdens de bouw gelijk een draagbalk in de muur zodat later je een doorbraak naar de keuken kan maken. Leuk verkoopargumentje voor een toekomstige koper.Woody179 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:02:
@ds23man Heeft iemand je wel eens verteld dat je manier van pochen en afkraken thuis hoort op de kleuterschool?
De extra draagbalk is inderdaad wel een goed idee.
Garage vs carport. Niet vs helemaal buiten.bottom line schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:31:
[...]
Dus een garage covert eigenlijk 100% van deze punten, en wanneer je hem buiten zet heb je geen enkele zekerheid dat een van deze punten in orde is..
Strookt niet echt met wat jij beweert
Nou zonder in een oeverloze discussie te verzanden:ds23man schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:14:
[...]
Waar staat dat ik ooit zijn huis heb afgekraakt? Ik wijs er gewoon op dat als je met de bouw met dingen rekening houdt je in de toekomst er veel meer uit kan halen. Ook kan een toekomstige koper het wel op prijs stellen dat de garage simpel en logisch bij de woning getrokken kan worden. Met die postzegelkaveltjes van tegenwoordig is het woekeren met de ruimte en vooral rekening houden met toekomstige aanpassingen. De garage is gewoon smal, misschien afdoende voor de bouwer op dit moment. Maar leg tijdens de bouw gelijk een draagbalk in de muur zodat later je een doorbraak naar de keuken kan maken. Leuk verkoopargumentje voor een toekomstige koper.
''Kern van het probleem is dat de kavelmaat eigenlijk niet te combineren is met een garage.''
''Dan was ik al met een hele grote boog om deze kavel heen gelopen.''
Trek hierbij jou opmerking:
''Ik heb natuurlijk makkelijk lullen met 1500m2 bebouwd oppervlak op 5 Ha land. Maar 5,5 meter is natuurlijk op poppenhuis niveau''
Dan denk ik dat mijn opmerking voldoende onderbouwd is.
Je suggestie van de draagbalk is slim, maar gezien hij aangeeft met een beperkt budget te werken en de garage als garage wil gebruiken, valt de draagbalk wel onder de noemer onnodige kosten.
Wie het huis koopt, of wat zij er eventueel mee willen doen is koffiedik kijken..
Mijn ervaring is dat dat soort handige vooruit gedachte dingen nooit op de juiste plaats zitten voor de wensen in de toekomst. "Goh als die latei 20 cm naar rechts had gezeten, dan..... " Daarnaast zal je nog steeds de muur weg moeten zagen dus je hebt er weinig voordeel van qua werkzaamheden en stof. of je moet het meteen min of meer demontabel maken. Niet zo lang geleden had ik nog iemand met een balk in het dak voor een dakkapel. Een balk waar goed geld voor is betaald als meerwerk optie en netjes tijdens de bouw meegenomen 20 jaar geleden. Die mensen wilde nu toch een dakkapel van een ander formaat, en op een ander dakvlak! Toen waren dakkapelen richting de tuin (zuid) de norm en natuurlijk vergunningsvrij. Inmiddels plaatsen veel mensen de dakkapel richting noord. zodat de zonnepanelen richting zuid kunnen. Alleen als je het zelf vrij zeker weet dat je zoon doorgang gaat gebruiken in de toekomst zou ik er over nadenken om voorzieningen te treffen. de plek vrij houden van leidingen etc is natuurlijk wel handig.Rzaan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:30:
De extra draagbalk is inderdaad wel een goed idee.
Daarnaast zie ik dat mensen ver gaan in het besparen op de kosten van het bouwen van hun huis. een extra draagbalk kan ook betekenen minder luxe in de badkamer.
ik had met deze beneden etage, denk ik liever idd een carport gehad, en de hele entree verplaatst in de voorgevel van de garage. Zodoende heb je een mooie berging voor fietsen, wasmachines en klussen.
PS. Ik ken de regelgeving niet, hoever de meterkast vanaf de voorgevel dient te zitten, misschien is er mogelijkheid om de garage wat naar voren te halen?
Je hele benedenverdieping is ineens hiermee ruimer geworden, enige wat ik kan bedenken wat je dan niet hebt is een inpandige stalling voor je auto. ( het is maar waar je zwaarder aan weegt )
bijkomend voordeel is dat je vanuit de keuken ook wat meer zicht hebt op de voorzijde van de woning, dit geldt ook voor je daglicht in je keuken!
PS. Ik ken de regelgeving niet, hoever de meterkast vanaf de voorgevel dient te zitten, misschien is er mogelijkheid om de garage wat naar voren te halen?
Je hele benedenverdieping is ineens hiermee ruimer geworden, enige wat ik kan bedenken wat je dan niet hebt is een inpandige stalling voor je auto. ( het is maar waar je zwaarder aan weegt )
bijkomend voordeel is dat je vanuit de keuken ook wat meer zicht hebt op de voorzijde van de woning, dit geldt ook voor je daglicht in je keuken!
[ Voor 38% gewijzigd door HyperTrophy op 25-07-2022 15:08 ]
Goedemorgen,
Wij zitten in de ontwerpfase (schets) van onze levensloopwoning. Waar we tegen aan lopen bij de begroting zijn de kosten per m2 of m3.
Wie heeft er actuele gegevens over kostprijs per m2/m3 en dan liefst voor ruwbouw/casco/sleutelklaar ?
Zonder keuken/Sanitair enzz
Wij zitten in de ontwerpfase (schets) van onze levensloopwoning. Waar we tegen aan lopen bij de begroting zijn de kosten per m2 of m3.
Wie heeft er actuele gegevens over kostprijs per m2/m3 en dan liefst voor ruwbouw/casco/sleutelklaar ?
.
[ Voor 98% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:04 ]
Als je daar meer over wilt weten is een goede start om te kijken naar prefab bouwers en hun prijslijsten.
een selekthuis of groothuisbouw, hako bouw etc kan je redelijk veel online aan prijzen vinden.
m2 en m3 prijzen wijken zo gigantisch van elkaar af en zitten ook zo gelinkt aan de luxe van de woning dat daar vrij weinig over te zeggen valt.
een selekthuis of groothuisbouw, hako bouw etc kan je redelijk veel online aan prijzen vinden.
m2 en m3 prijzen wijken zo gigantisch van elkaar af en zitten ook zo gelinkt aan de luxe van de woning dat daar vrij weinig over te zeggen valt.
Niet alleen de luxe, maar ook andere zaken spelen een rol. Een kubusvormig huis heeft minder buitenmuren dan een huis wat meer op een labyrint lijkt. Heb je een huis met een kap, geen uitbouw maar wel een balkon? Dan moet er speciaal voor dat balkon weer een dakdekker komen, extra hemelwater afvoer etc. En voor je het weet ben je een paar duizend euro verder zonder dat de m3 echt toegenomen zijn.Aurum schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:57:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Om je een idee te geven (niet honderd procent vergelijkbare situatie): onze architect gaf aan dat voor een hoekwoning je ongeveer €500 per kuub kwijt bent. Voor een vrijstaande woning lag die range tussen €575 en €650 per kuub. Dat is exclusief keuken en luxe sanitair. Let wel op dat dit een richtprijs is voor projectbouw. Ik zit in een CPO-project, dus daar geldt de wet van grote getallen (lees: je krijgt korting naarmate je meer afneemt).
Mocht je een beetje handig zijn, dan kun je de kosten drukken door bijvoorbeeld het interieur helemaal zelf te doen.
Mocht je een beetje handig zijn, dan kun je de kosten drukken door bijvoorbeeld het interieur helemaal zelf te doen.
Gaat inderdaad om particuliere woningbouw.keeperson schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
Om je een idee te geven (niet honderd procent vergelijkbare situatie): onze architect gaf aan dat voor een hoekwoning je ongeveer €500 per kuub kwijt bent. Voor een vrijstaande woning lag die range tussen €575 en €650 per kuub. Dat is exclusief keuken en luxe sanitair. Let wel op dat dit een richtprijs is voor projectbouw. Ik zit in een CPO-project, dus daar geldt de wet van grote getallen (lees: je krijgt korting naarmate je meer afneemt).
1 laag met een kap met gedeeltelijke vide. Eventueel met een onderhuis, geen kelder aangezien het op een talud ( boven het maaiveld) gebouwd gaat worden.
We hebben hele goede ervaring met HSB, bouwsnelheid als wooncomfort.
Gaat ons niet perse om luxe afwerking. Buitengevels willen we duurzaam, gedeeltelijk metselwerk/hout/stuc.
En die prijzen zijn ook al vastgelegd bij een aannemer? Ervaring in het topic leert dat er nog wel eens verschillen zitten in ramingen van architect en prijzen van aannemer.keeperson schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
Het kiezen van een aannemer komt nog later in het proces. Het waren alleen indicatieve prijzen. Nu waren het ongeveer 3-4 architecten die alle rond de €500-€550 per kuub zaten. Dan ga ik er vanuit dat er wel een kern van waarheid in zit. Met de huidige markt is niks meer zeker overigens.SquareOne schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:49:
[...]
En die prijzen zijn ook al vastgelegd bij een aannemer? Ervaring in het topic leert dat er nog wel eens verschillen zitten in ramingen van architect en prijzen van aannemer.
Ik volg zelf ook een Facebookgroep waar mensen dit soort vragen ook stellen en zie ook regelmatig prijzen van €2400 - €3200 m² voorbij komen. Het ligt er echt maar net aan hoe gek je het wil maken.
Dit is wat ik ook kreeg voor 'vlakke bouw' = Bungalowkeeperson schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Het kiezen van een aannemer komt nog later in het proces. Het waren alleen indicatieve prijzen. Nu waren het ongeveer 3-4 architecten die alle rond de €500-€550 per kuub zaten. Dan ga ik er vanuit dat er wel een kern van waarheid in zit. Met de huidige markt is niks meer zeker overigens.
Ik volg zelf ook een Facebookgroep waar mensen dit soort vragen ook stellen en zie ook regelmatig prijzen van €2400 - €3200 m² voorbij komen. Het ligt er echt maar net aan hoe gek je het wil maken.
Wel opletten met dit soort ramingen. Wij hadden 1.5 jaar geleden eens gepolst wat het bouwen zou kosten. Kwam neer op 650 tot 750 euro per kuub. Voor een kleinere woning ligt dat aan de bovenkant. Nu na het ontwerp (en vergunningen) traject heeft de aannemer een raming afgegeven. Incl stelposten voor keuken en badkamer komen we uit op ca 1100 euro per kuub. Wel volledig afgewerkt. Het gaat hier om een HSB woning (enkele laag met lage kap voor een vliering) en wat details. Wel extreem goed geïsoleerd en dus ook de wat duurdere kozijnen.keeperson schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
louwerens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:48:
[...]
Dat zijn standaard bedragen die men gebruikt als richtprijs. Ms ging dit nog wel op voordat er in Oekraïne een oorlog was, maar nu al lang niet meer. Wij zijn een levensloop bestendige bungalow aan het bouwen, alles gelijkvloers, een deel met een kap. Maar is stukke duurder dan men eerst had aangegeven
Gaat inderdaad om particuliere woningbouw.
1 laag met een kap met gedeeltelijke vide. Eventueel met een onderhuis, geen kelder aangezien het op een talud ( boven het maaiveld) gebouwd gaat worden.
We hebben hele goede ervaring met HSB, bouwsnelheid als wooncomfort.
Gaat ons niet perse om luxe afwerking. Buitengevels willen we duurzaam, gedeeltelijk metselwerk/hout/stuc.
Dat waren de prijzen van 3 jaar geleden (toen de architect het nog over € 400 / m³ had) ... En die € 600 was toen ook al lastig te halen. Ik geloof er niets van dat je dat nu nog lukt. Het gaat eerder richting de 1000.keeperson schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:41:
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 27-07-2022 15:17 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Even een snelle (eerste) reactie van mij. Wellicht leuk ter inspiratie van mensen die nog in het begin van hun nieuwbouw traject bevinden. Ik heb er veel aan gehad om tekeningen en ontwerpen van andere te bestuderen. Dus hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Deze week de sleutel in ontvangst genomen van onze nieuwe woning
Kavel van 595m2
219m2
25 zonnepanelen
Vaillant Arotherm + VWL75/6 + 300l boiler
Volledig vloerverwarming (ook garage en zolder)
Tripple glas
Wanden volledig gestuct en plafond gespackt
Zelf doen:
Deuren/kozijnen schilderen
Wanden muurverf (ga ik spuiten met een airless spuit)
Extgra muurtje zetten op zolder
Vloeren leggen
Keuken, badkamer en WC worden gedaan door een andere partij.
Wij hebben express gekozen voor een wat kleinere aannemer. Onze ervaring met grote aannemers is dat zij interessante basisprijzen hebben voor hun modelwoningen. Zodra je echter een aanbouw/stopcontact/wandje wil verplaatsen schieten de kosten mega hard omhoog. Wij waren opzoek naar een all-in prijs. En ook bij tussentijdse wijzigingen was ik niet bereid om allerlei onzinnige kosten te betalen. Uiteindelijk een aannemer gevonden die samenwerkte met een architect waarbij we volledig onze wensen hebben laten uittekenen.
Gelukkig begin 2021 een overeenkomst laten optekenen. We hebben ook niet te maken gehad met onverwachte kosten. Dus TOP!
Ben benieuwd naar jullie feedback. De indeling kan ik natuurlijk niets meer aan veranderen. Met voortschrijdend inzicht valt daar natuurlijk altijd achteraf wat op aan te merken. En je wordt altijd beperkt door je budget!
Als jullie tips hebben voor het afwerken dan hoor ik dat graag!
Ik wilde nog even inhaken op de m3 prijzen. Maar rekenen jullie de binnen- of buitenmaten hiervoor? Volgens de officiele NVM meetinstructie moet je de m3 buitenmaats nemen (dus inclusief buitenmuren!).
Deze week de sleutel in ontvangst genomen van onze nieuwe woning
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kavel van 595m2
219m2
25 zonnepanelen
Tripple glas
Zelf doen:
Vloeren leggen
Wij hebben express gekozen voor een wat kleinere aannemer. Onze ervaring met grote aannemers is dat zij interessante basisprijzen hebben voor hun modelwoningen. Zodra je echter een aanbouw/stopcontact/wandje wil verplaatsen schieten de kosten mega hard omhoog. Wij waren opzoek naar een all-in prijs. En ook bij tussentijdse wijzigingen was ik niet bereid om allerlei onzinnige kosten te betalen. Uiteindelijk een aannemer gevonden die samenwerkte met een architect waarbij we volledig onze wensen hebben laten uittekenen.
Gelukkig begin 2021 een overeenkomst laten optekenen. We hebben ook niet te maken gehad met onverwachte kosten. Dus TOP!
Ben benieuwd naar jullie feedback. De indeling kan ik natuurlijk niets meer aan veranderen. Met voortschrijdend inzicht valt daar natuurlijk altijd achteraf wat op aan te merken. En je wordt altijd beperkt door je budget!
Ik wilde nog even inhaken op de m3 prijzen. Maar rekenen jullie de binnen- of buitenmaten hiervoor? Volgens de officiele NVM meetinstructie moet je de m3 buitenmaats nemen (dus inclusief buitenmuren!).
M3 is inclusief buitenmuren, dat is wat in dit topic ook altijd gehanteerd wordt.
Ziet er mooi uit. Hele mooie woning om te zien.j0ren schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:09:
Ben benieuwd naar jullie feedback.
Maar wel ontzettend jammer dat je niet voor WTW-ventilatie hebt gekozen. Nu heb je van de hele mooie kozijnen met drievoudig glas, en zitter er alsnog van die tochtende roosters boven.
Verder zie ik nergens zonwering, en ook geen airco. In combinatie met de donkere steen (hebben wij helaas ook, zou ik niet zo snel weer doen) gaat dat best warm worden binnen.
En inclusief dak (zonder de dakoverstekken), en exclusief de BGG-vloer, kruipruimte en fundering. Dus normaliter het gehele bouwvolume boven peil 0.CrashOne schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:17:
M3 is inclusief buitenmuren, dat is wat in dit topic ook altijd gehanteerd wordt.
Oké, goed om te lezen dat jullie die norm hanteren. Velen (inclusief onze architectenbureau! hanteerden de netto binnenvolume..)
In dat geval komen wij op ongeveer €440/m3. Exclusief kavel, badkamer, keuken, toilet, vloeren. Lijkt me vrij netjes.
@Andrehj Wat betreft WTW-unit: dit was een bewuste keuze. Wij houden van frisse lucht. Lucht via een WTW vind ik niet fris genoeg. Daarnaast had ik ook geen zin in die enorme spaghetti aan buizerij door het huis.
Overigens kan onze warmtepomp ook koelen.
In dat geval komen wij op ongeveer €440/m3. Exclusief kavel, badkamer, keuken, toilet, vloeren. Lijkt me vrij netjes.
@Andrehj Wat betreft WTW-unit: dit was een bewuste keuze. Wij houden van frisse lucht. Lucht via een WTW vind ik niet fris genoeg. Daarnaast had ik ook geen zin in die enorme spaghetti aan buizerij door het huis.
[ Voor 4% gewijzigd door j0ren op 27-07-2022 15:50 ]
Sluit ik me volledig bij aan.j0ren schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:49:
Prachtig mooi en chic huis!j0ren schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:49:
Oké, goed om te lezen dat jullie die norm hanteren. Velen (inclusief onze architectenbureau! hanteerden de netto binnenvolume..)
Die €440/m3 is dan echt een nette prijs, wij zijn zelf €390/m3 kwijt geweest maar dat was een casco opgeleverd huis waarbij de afbouw grotendeels zelf gedaan is door ons. Daar zit je niet eens ver vanaf!
Wij hebben om dezelfde rede geen WTW gekozen, zeker omdat we het zelf aan zouden leggen en geen garantie had op een stil systeem en opdat moment ons eigen probleem.
Hele mooie woning idd, en hele mooie m2 / m3 prijs, zie ook een post van mij m.b.t. recente prijzen, betreft dan een woning van ca 1300 m3 (waarbij de aannemer de fundering wel mee rekent in het m3 volume). Je hebt een betere timing dan wij hebben, we hebben nog even overwogen om de "aanstaande crisis" af te wachten, maar met een hypotheekrente van onder de 2% doet het toch net wat minder zeerj0ren schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:09:
Even een snelle (eerste) reactie van mij. Wellicht leuk ter inspiratie van mensen die nog in het begin van hun nieuwbouw traject bevinden. Ik heb er veel aan gehad om tekeningen en ontwerpen van andere te bestuderen. Dus hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Deze week de sleutel in ontvangst genomen van onze nieuwe woning![]()
***members only***
Kavel van 595m2
219m2
25 zonnepanelen
Tripple glas
Zelf doen:
Vloeren leggen
Wat betreft de opmerking m.b.t. "frisse lucht" versus WTW neem ik aan dat je "koude(re) lucht" bedoelt?
Veel mensen hebben het idee dat koude buitenlucht "frisser" (als in "schoner/zuiverder") is dan de "warme" lucht die je via een WTW binnen haalt. Als je dan voor de grap eens de filters van zo'n "niet frisse" WTW bekijkt zul je zien dat de lucht via de WTW toch op zijn minst zuiverder/schoner is dan wat er via de roosters naar binnen komt. Overigens kun je ook met een WTW prima frisse lucht naar binnen halen door een raam open te zetten in bijvoorbeeld je slaapkamer. In het stookseizoen (grofweg oktober t/m april) verlaag je daarmee wel het rendement van je WTW maar het zal altijd nog bijdragen aan het efficiënter verwarmen van je woning.
[ Voor 13% gewijzigd door Batilan op 27-07-2022 17:34 ]
Helemaal mee eens. Wij hebben ook een wtw (met enthalpie wisselaar) en nog nooit het idee gehad dat het geen 'frisse' was dat binnen kwam. Het wordt inderdaad ook nog eens gefilterd met een pollen filter, en er is niks wat iets 'onfris' aan de lucht kan toevoegen in een wtw zover ik weetBatilan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:20:
[...]
Wat betreft de opmerking m.b.t. "frisse lucht" versus WTW neem ik aan dat je "koude(re) lucht" bedoelt?
Veel mensen hebben het idee dat koude buitenlucht "frisser" (als in "schoner/zuiverder") is dan de "warme" lucht die je via een WTW binnen haalt. Als je dan voor de grap eens de filters van zo'n "niet frisse" WTW bekijkt zul je zien dat de lucht via de WTW toch op zijn minst zuiverder/schoner is dan wat er via de roosters naar binnen komt. Overigens kun je ook met een WTW prima frisse lucht naar binnen halen door een raam open te zetten in bijvoorbeeld je slaapkamer. In het stookseizoen (grofweg oktober t/m april) verlaag je daarmee wel het rendement van je WTW maar het zal altijd nog bijdragen aan het efficiënter verwarmen van je woning.
Ik vind het feit dat we geen tocht meer hebben in de winter nog het grootste voordeel! En geen lelijke roosters in de ramen. En met de bypass kan je nog 'actief' koelen in de zomer op het moment dat je niet thuis bent (of de ramen niet kan/wil open zetten).
Het was een flinke investering, maar echt nul spijt van. Op volle kracht maakt het wel wat herrie, maar dat was met onze oude MV niet anders.
Wanneer je je (type c ventilatie) roosters lang genoeg niet schoonmaakt gaat dat ook niet fris ruiken. Dat zal net zo zijn bij mensen die drie jaar lang hun wtw filters niet schoonmaken/vervangen.
Beide hebben onderhoud nodig.
Beide hebben onderhoud nodig.
Hoe bevalt een enthalpie wisselaar?kepler schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:48:
[...]
Wij hebben ook een wtw (met enthalpie wisselaar) en nog nooit het idee gehad dat het geen 'frisse' was dat binnen kwam.
Bedankt voor de info ?j0ren schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:49:
Welke aannemer / architect ? eventueel via pm
Volgens NEN2580 moet je bij de berekening van de inhoud van een woning WEL altijd de begane grond vloer meenemen.Andrehj schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:25:
[...]
En inclusief dak (zonder de dakoverstekken), en exclusief de BGG-vloer, kruipruimte en fundering. Dus normaliter het gehele bouwvolume boven peil 0.
Je zou kunnen kijken bij Groothuisbouw.louwerens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:52:
Goedemorgen,
Nee, ik heb geen aandelen, ik werk er niet en mijn huis ook niet via hen gebouwd
https://www.groothuisbouw.nl/prijsberekenen
Geeft een indicatie
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Je hebt gelijk, ik had het verkeerd in mijn hoofd zitten. Goede nieuws is dat onze woning net 60 m³ gegroeid is.nokiaan958GB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:50:
Volgens NEN2580 moet je bij de berekening van de inhoud van een woning WEL altijd de begane grond vloer meenemen.
Ik zou alle begrotingen die je hebt +20% doen. Een poriso s140-100 HD was in april € 0.75 excl. btw, vandaag de dag is deze € 0.83 excl btw per stuk. ( levering voor 30 augustus)louwerens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:52:
Goedemorgen,
Bedankt voor jullie reacties!
@Batilan @Aurum Wat betreft de prijzen zijn wij inderdaad met onze neus in de boter gevallen. Vorige woning met leuke overwaarde verkocht. Gelijk gaan shoppen voor een nieuwbouw woning en de prijzen laten vastleggen, ook voor de badkamer/keuken enz. Blijft alsnog een smak geld, maar daarentegen hebben we slechts 1,4% rente en uiteraard geen energierekening.. Dus netto zitten we heel erg goed. En hebben we alles naar onze eigen wens!
En nee, ik ben niet van mening dat frisse lucht koud moet zijn.
Ik zie een tweedeling ontstaan.. kamp WTW versus roosters.
Zolang iedereen een keuze maakt waar hij/zij blij mee is, daar draait het om toch? Ik heb in ieder geval een weloverwogen keuze gemaakt
@louwerens Onze aannemer is alleen actief in zuid-oost Drenthe. Mits je toevallig daar van plan bent te bouwen kun je mij een PM sturen.
@Batilan @Aurum Wat betreft de prijzen zijn wij inderdaad met onze neus in de boter gevallen. Vorige woning met leuke overwaarde verkocht. Gelijk gaan shoppen voor een nieuwbouw woning en de prijzen laten vastleggen, ook voor de badkamer/keuken enz. Blijft alsnog een smak geld, maar daarentegen hebben we slechts 1,4% rente en uiteraard geen energierekening.. Dus netto zitten we heel erg goed. En hebben we alles naar onze eigen wens!
En nee, ik ben niet van mening dat frisse lucht koud moet zijn.
Ik zie een tweedeling ontstaan.. kamp WTW versus roosters.
Zolang iedereen een keuze maakt waar hij/zij blij mee is, daar draait het om toch? Ik heb in ieder geval een weloverwogen keuze gemaakt
@louwerens Onze aannemer is alleen actief in zuid-oost Drenthe. Mits je toevallig daar van plan bent te bouwen kun je mij een PM sturen.
Ja prima, alhoewel ik geen vergelijk heb. Maar de vochtigheid neemt binnen geen extreme vormen aan. Afgelopen winter een paar keer onder de 50% gedoken, maar het grootste deel van de tijd erboven.
Ik zal vanavond even wat plaatjes maken van de vochtigheid binnen vs buiten van afgelopen maanden.
De woning is erg mooi geworden ! Gefeliciteerd met het in ontvangst nemen van de sleutels!
Wij zijn met een gelijksoortige woning bezig op het moment.
Vandaag helaas negatief nieuws vanuit de welstand, de woning is te breed ten opzicht van de hoogte. Hoogte aanpassen was geen optie dus een harde eis om de woning te versmallen. Moeten nu weer zaken opnieuw gaan indelen. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met een wat kleinere woonkamer. We moeten de woning dusdanig versmallen dat de woonkamer 3.85 meter breed wordt, volgens mij kan het nog net maar ben benieuwd naar jullie meningen.
Aantal zaken, hal kunnen we niet meer verder versmallen, enige wat kan is de trap spiegelen maar dan kun je de bijkeuken niet meer vanuit de hal betreden, Hiermee kunnen we 10-20 cm bij woonkamer betrekken, nadeel is dat dan de bijkeuken alleen vanuit de keuken te betreden is en dit is 4k duurder. Een erker is alleen mogelijk als we de gehele woning nog verder versmallen ivm het overschrijden van het bouwvlak(wat we nu al doen met de breedte van 12,8m hiervoor wel akkoord gekregen), dit doen we liever niet.
Ook een deur van de bijkeuken naar buiten mag niet ivm de ruimte voor twee parkeerplaatsen.
/f/image/vXK4ft6zOzIAQz3agqyA9RPn.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag helaas negatief nieuws vanuit de welstand, de woning is te breed ten opzicht van de hoogte. Hoogte aanpassen was geen optie dus een harde eis om de woning te versmallen. Moeten nu weer zaken opnieuw gaan indelen. Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met een wat kleinere woonkamer. We moeten de woning dusdanig versmallen dat de woonkamer 3.85 meter breed wordt, volgens mij kan het nog net maar ben benieuwd naar jullie meningen.
Aantal zaken, hal kunnen we niet meer verder versmallen, enige wat kan is de trap spiegelen maar dan kun je de bijkeuken niet meer vanuit de hal betreden, Hiermee kunnen we 10-20 cm bij woonkamer betrekken, nadeel is dat dan de bijkeuken alleen vanuit de keuken te betreden is en dit is 4k duurder. Een erker is alleen mogelijk als we de gehele woning nog verder versmallen ivm het overschrijden van het bouwvlak(wat we nu al doen met de breedte van 12,8m hiervoor wel akkoord gekregen), dit doen we liever niet.
Ook een deur van de bijkeuken naar buiten mag niet ivm de ruimte voor twee parkeerplaatsen.
/f/image/vXK4ft6zOzIAQz3agqyA9RPn.png?f=fotoalbum_large)
j0ren schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:09:
Deze week de sleutel in ontvangst genomen van onze nieuwe woning![]()
***members only***
Kavel van 595m2
219m2
25 zonnepanelen
Tripple glas
Zelf doen:
Vloeren leggen
[ Voor 14% gewijzigd door Lwent op 29-07-2022 07:58 ]
@Lwent bedankt! En dat is balen zeg.. soms lijkt het wel alsof ze altijd iets te zeuren moeten hebben. Net als bij je rij-examen!
Wat betreft je afmetingen, onze woning is buitenmaats 12x7m en ik vindt dat echt ruim voldoende. Onze woonkamer is 400cm breed, echter hebben wij ook nog de erker van bijna 100cm. Zonder erker zou ook prima zijn, maar als je van ruimte houdt dan snap ik je twijfels. Wellicht is een erker een optie voor je? Of je laat de garderobe/hal wat slinken?
Wat betreft je afmetingen, onze woning is buitenmaats 12x7m en ik vindt dat echt ruim voldoende. Onze woonkamer is 400cm breed, echter hebben wij ook nog de erker van bijna 100cm. Zonder erker zou ook prima zijn, maar als je van ruimte houdt dan snap ik je twijfels. Wellicht is een erker een optie voor je? Of je laat de garderobe/hal wat slinken?
Hoeveel smaller moet de woning worden?Lwent schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:14:
De woning is erg mooi geworden ! Gefeliciteerd met het in ontvangst nemen van de sleutels!
Ook een deur van de bijkeuken naar buit mag niet ivm de ruimte voor twee parkeerplaatsen.
[Afbeelding]
[...]
De indeling van mijn huis komt overeen met die van jou; de breedte van de woonkamer is bij mij 380 cm, de tv kast staat tegen de muur en een drie-zits bank tegen de andere muur en daar tussenin de salon tafel... ruim voldoende ruimte voor mij, je wil ook niet te ver van elkaar af zitten, is niet gezellig.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Voor die lelijke roosters kan je bijv ook kiezen om sleufroosters via de onderkant van je vensterbank te laten lopen. Dan zie je er iig aan de buitenkant niks van https://www.bouwsales.nl/...mar-rooster-tiku-500-1013kepler schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:48:
[...]
Helemaal mee eens. Wij hebben ook een wtw (met enthalpie wisselaar) en nog nooit het idee gehad dat het geen 'frisse' was dat binnen kwam. Het wordt inderdaad ook nog eens gefilterd met een pollen filter, en er is niks wat iets 'onfris' aan de lucht kan toevoegen in een wtw zover ik weet
Ik vind het feit dat we geen tocht meer hebben in de winter nog het grootste voordeel! En geen lelijke roosters in de ramen. En met de bypass kan je nog 'actief' koelen in de zomer op het moment dat je niet thuis bent (of de ramen niet kan/wil open zetten).
Het was een flinke investering, maar echt nul spijt van. Op volle kracht maakt het wel wat herrie, maar dat was met onze oude MV niet anders.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Een beetje uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van bovenstaande woning. Bij eigenbouw zie je opvallend vaak het 'notarismodel'. Niets mis mee, mooi huis, maar dus wel erg vaak voorkomend.
Dat viel mij ook al op bij een vrije kavel project voor mijn vorige woning. Daar leken slechts een paar kavels een echt ontworpen woning te krijgen. Waarmee ik wil zeggen, echt uniek qua vormgeving.
Daar lever je vaak wel wat kubieke meters woonruimte voor in en waarschijnlijk is het een pak duurder dan een redelijk standaard model.
Persoonlijk zou ik dat er wel voor over hebben. Maar jullie zijn dat proces vaak al doorgegaan. Wat waren jullie afwegingen?
Dat viel mij ook al op bij een vrije kavel project voor mijn vorige woning. Daar leken slechts een paar kavels een echt ontworpen woning te krijgen. Waarmee ik wil zeggen, echt uniek qua vormgeving.
Daar lever je vaak wel wat kubieke meters woonruimte voor in en waarschijnlijk is het een pak duurder dan een redelijk standaard model.
Persoonlijk zou ik dat er wel voor over hebben. Maar jullie zijn dat proces vaak al doorgegaan. Wat waren jullie afwegingen?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
3.85m diepte voor een woonkamer kan prima:Lwent schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:14:
de woning is te breed ten opzicht van de hoogte... dat de woonkamer 3.85 meter breed wordt ... ben benieuwd naar jullie meningen.
40cm voor de tv-meubel
90cm voor een tafel
1 meter voor een bankstel
Dan hou je nog 1.55 over om te lopen. Dus dan kan je prima langs de tafel en het bankstel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CCHxuikkDH1KXRBAEUZuP9Mo.png?f=user_large)
Hier een voorbeeld van een woning die ongeveer hetzelfde formaat heeft, ik denk zelfs dat'ie iets kleiner is: https://www.funda.nl/koop...557-regina-verweykade-22/
Kan het "omgekeerde L-vormige" muurtje naar links verplaatst worden?
Je kan ook de keuken naar rechtsonder verplaatsen.
Hoeveel hoger moet de woning worden om je originele ontwerp wel mogelijk te maken? Een mogelijke optie is namelijk ook om de woning lager te bouwen. Moet je meer grond afgraven. Daardoor kan je misschien net de hoogte winnen die je originele ontwerp wel mogelijk maakt.
[ Voor 24% gewijzigd door Compuhair op 29-07-2022 08:58 ]
Er zijn altijd een heleboel redenen waarom dingen “standaard” worden of een cliché zijn. Ik wilde zelf ook van alles proberen, maar de combinatie van kavel, geld en functionele eisen heeft bij mijn eerste zelfbouw ook geleid tot een standaard woning. And trust me, i tried…PaT schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:58:
Een beetje uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van bovenstaande woning. Bij eigenbouw zie je opvallend vaak het 'notarismodel'. Niets mis mee, mooi huis, maar dus wel erg vaak voorkomend.
Volgende woning verwacht ik een heel ander kavel te kopen en minder restricties te hebben. Maar ook dan geldt dat je toch een aantal dingen standaard gaat krijgen, omdat dat logisch is. Keuken en woonkamer bij elkaar in de buurt, badkamer en slaapkamer, ingang bij woonkamer of keuken in de buurt, etc. Kwa vorm aan de buitenkant kan je wel spelen, maar elk hoekje of afwijking van een rechte lijn kost buitenproportioneel veel geld, dus daar moeten de meeste mensen ook keuzes maken.
Maar ik denk dat het belangrijkste de mindset is: - anders willen doen om anders te zijn is ook maar zo gewoon.
- standing on the shoulders of giants (je denkt dat je nog origineel kan zijn? Ha!)
- welstand….
- materialen bieden ook beperkingen (rond kozijn & rond glas? Kan, maar €€€€)
Food for thought.
Volgende huis wordt gelijkvloers met wat voor mij specifieke wensen. Maar heb niet de illusie dat het uniek wordt ofzo.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic