Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 235 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.653 views

Onderwerpen

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:07
Dat polytec is hartstikke leuk en duur! Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een alu deur en daar hout strips op verlijmd. Daar stonden alle partijen achter en was acceptabel qua prijs.
Bij ons rade iedereen ook hout in alu kozijnen af. Daarom dus alu in alu met hout er op.
En zoals gezegd door anderen is het vooral interessant om rond te zoeken en die voor te dragen.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Figaro9 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:10:
Dank voor jullie reacties.

Goed om te weten dat een houten deur in een aluminium eventueel wel mogelijk is. Mij werd verteld dat dit vanwege de verschillende type materialen minder goed sluit en dus afgeraden werd. g.
opzich klopt het dat het kan, het klopt ook dat er nadelen aanzitten ;) tis gewoon een keuze hout werkt nu eenmaal anders dan aluminium 1 van de plus punten van aluminium is doorgaans de kierdichting dat zet je een beetje op het spel (letop: ik beweer niet dat het niet kan) maar doorgaans haal je niet de luchtdichting die alumnium normaal (blijvend) kan halen. hout kan nog wel eens verschillen afhankelijk van het meetmoment (en daarmee de kromheid van ramen en deuren.)

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:33
twain4me schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:31:
[...]
opzich klopt het dat het kan, het klopt ook dat er nadelen aanzitten ;) tis gewoon een keuze hout werkt nu eenmaal anders dan aluminium
Eens en ik zie er ook niet de voordelen ervan. Als je ziet hoe mooi alu past en sluit, is hout toch een andere niveau. Tegelijkertijd is hout gewoon erg zwaar in vergelijk met alu, dus ga je de kozijnen ook extra belasten.
Er zijn allerlei oplossingen om een alu deur te 'fineren'.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
[...]

Dit is toch niet het projectmatige topic? JIj bent baas. Bel desnoods de kozijnleverancier zelf (moest ik uitiendelijk ook doen, aannemer had geen zin om hier tussen te zitten) en vraag wat de meerprijs is voor de deur die je wilt. Uiteindelijk zal het voor de plaatsende partij geen bal uitmaken welke deur het exact is.
Dit soort kapitaalvernietiging kan ik nooit zo goed tegen, alles is al duur en mensen schaars en dan word er nog moedwillig beide vernietigd.
[/quote]

Klopt, ik heb ook zelf contact opgenomen met de kozijnleverancier. Vervolgens kreeg ik via mijn aannemer te horen dat de kozijnleverancier geen rechtstreeks contact wilt met particulieren en zelfs niet mee wilt werken in een ander type deur omdat ze normaal alleen (grote) projectbouw doen... Oftewel deze opdracht is niet interessant voor hun. Ik denk dat het voor mijn aannemer dus ook de laatste keer is dat ze samenwerken met hun maar dat is voor ons huis niet meer relevant omdat de rest al in bestelling staat.
RoelsRules schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Dat polytec is hartstikke leuk en duur! Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een alu deur en daar hout strips op verlijmd. Daar stonden alle partijen achter en was acceptabel qua prijs.
Bij ons rade iedereen ook hout in alu kozijnen af. Daarom dus alu in alu met hout er op.
En zoals gezegd door anderen is het vooral interessant om rond te zoeken en die voor te dragen.
Heb je hier toevallig een foto van? Wellicht is dit dan het beste alternatief voor wat wij willen.
Conrado schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Eens en ik zie er ook niet de voordelen ervan. Als je ziet hoe mooi alu past en sluit, is hout toch een andere niveau. Tegelijkertijd is hout gewoon erg zwaar in vergelijk met alu, dus ga je de kozijnen ook extra belasten.
Er zijn allerlei oplossingen om een alu deur te 'fineren'.
Welke oplossingen zijn er nog meer? Zoals het er nu naar uitziet, ook omdat de tijd gaat dringen met alle materialen bestellen (ik wil niet de hele bouw vertragen voor een voordeur), laten we de deur nu leveren zoals geoffreerd. Dus standaard deur met vast glas. Als er een manier is om deze deur op een fatsoenlijke wijze te 'fineren' dan ben ik benieuwd naar de mogelijkheden.

Iedereen bedankt voor de input. Hout lijkt mogelijk wel te kunnen maar is dus niet ideaal vanwege de aansluiting en het gewicht van deur. We blijven dus wel bij een aluminium deur maar nog even verder kijken naar de beste 'bekleding' ervan.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-11 22:37
Andrehj schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Waarom heb je dan een zoneregeling? Was het eenmalig inregelen van je VVW niet voldoende?
Ik blijf erbij, zeker in een goed geïsoleerde nieuwebouwwoning is een zoneregeling in 99% van de gevallen niet nodig. De temperatuur in de woning is toch ontzettend uniform, en snelle opwarming van een ruimte lukt (door de trage VVW) toch niet. Gewoon een thermostaat op je WP aansluiten en die WP direct het water in je vloer laten pompen is goedkoper, zuiniger, makkelijker aan te leggen en levert een hoger rendement van je WP op.
Hoi @Andrehj dat is heel eenvoudig. Sommige ruimtes worden gedurende bepaalde periodes niet gebruikt, vandaar dat wij dan met een zone regeling de temperatuur in de desbetreffende ruimte op 15 graden i.p.v. 21 graden kunnen zetten. Dus ook in ons geval gemak. ;)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:16
Nous112 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Hoi @Andrehj dat is heel eenvoudig. Sommige ruimtes worden gedurende bepaalde periodes niet gebruikt, vandaar dat wij dan met een zone regeling de temperatuur in de desbetreffende ruimte op 15 graden i.p.v. 21 graden kunnen zetten. Dus ook in ons geval gemak. ;)
Een goede en juiste keuze naar mijn bescheiden mening. Helemaal niets mis mee. Ruimtes die kouder zijn koelen nu eenmaal minder hard af en kosten dus minder energie.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Denk je dat dat ook daadwerkelijk gaat lukken, zo'n temperatuursverschil? En als het een ruimte is zonder verliesoppervlak (buitengevel) dan maakt het energetisch niet eens iets uit.
Maar bovenstaand zal ook wel afhangen van wel of geen WTW.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
[...]

Dat was in een oude doortochtwoning inderdaad een logische werkwijze.
Echter, in een moderne zeer goed geïsoleerde BENG-woning (aanname: traditionele bouw, dit geldt niet voor HSB!), zorgt het uitzetten van de VVW in die ruimte hooguit voor een paar tiende graad temperatuurdaling, en dus voor niet merkbaar minder warmteverlies door de schil. De interne isolatie is immers ca een factor 100 slechter dan de externe.
Het uitzetten van die VVW levert je echter wel merkbaar minder afgifteoppervlak op. Als die kamer 10% van je oppervlak is, dus 10%. Dat betekent dat je een hogere watertemperatuur nodig hebt om je keet warm te houden, waardoor je COP verslechtert. En die watertemperatuur had je vanwege je zoneregeling waarschijnlijk sowieso al verhoogd om pendelen te voorkomen.
Het dichtdraaien van de verwarming in een kamer (en sowieso een zoneregeling) levert bij dit soort woningen dus hogere verwarmingskosten en een lagere COP op. Zeker gezien de trend in de energieprijzen die alleen maar omhoog gaat, en het feit dat we zeker in de winter met zijn allen minder energie willen verbruiken lijkt me dat iets om rekening mee te houden.

Mijn advies blijft dus: Geen zoneregeling, voor het besparen van kosten tijdens de bouw, en het besparen van energie (en dus stookkosten) zolang je er woont.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:04:
Denk je dat dat ook daadwerkelijk gaat lukken, zo'n temperatuursverschil?
Uiteraard niet. Dat kreeg ik in mijn vorige woning (een jaren 70 tweekapper met ventilatieroosters en nauwelijks muurisolatie) nog niet eens voor elkaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-11 23:22
Andrehj schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:07:
[...]

Echter, in een moderne zeer goed geïsoleerde BENG-woning (aanname: traditionele bouw, dit geldt niet voor HSB!), zorgt het uitzetten van de VVW in die ruimte hooguit voor een paar tiende graad temperatuurdaling, en dus voor niet merkbaar minder warmteverlies door de schil. De interne isolatie is immers ca een factor 100 slechter dan de externe.
Het uitzetten van die VVW levert je echter wel merkbaar minder afgifteoppervlak op. Als die kamer 10% van je oppervlak is, dus 10%. Dat betekent dat je een hogere watertemperatuur nodig hebt om je keet warm te houden, waardoor je COP verslechtert. En die watertemperatuur had je vanwege je zoneregeling waarschijnlijk sowieso al verhoogd om pendelen te voorkomen.
Het dichtdraaien van de verwarming in een kamer (en sowieso een zoneregeling) levert bij dit soort woningen dus hogere verwarmingskosten en een lagere COP op. Zeker gezien de trend in de energieprijzen die alleen maar omhoog gaat, en het feit dat we zeker in de winter met zijn allen minder energie willen verbruiken lijkt me dat iets om rekening mee te houden.

Advies blijft dus: Geen zoneregeling, voor het besparen van kosten tijdens de bouw, en het besparen van energie (en dus stookkosten) zolang je er woont.
Begrijp ik goed dat je bij HSB-Bouw wel een zone regeling zou adviseren?

• Grolsch
[...]

Advies blijft dus: Geen zoneregeling, voor het besparen van kosten tijdens de bouw, en het besparen van energie (en dus stookkosten) zolang je er woont.
Kleine correctie, het is jou advies, niet HET advies zoals je hierboven schrijft.

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Zie ik nu een argument om toch 10cm HoH te nemen? >:) >:)

Je HSB argument ben ik ook wel benieuwd naar, want er spelen 2 dingen: minder massa van de muren (BGG niet, en verdiepings(dek)vloeren kunnen ook steens zijn), maar ook het feit dat je daar wél je binnenmuren thermisch isoleert.

En voor de duidelijkheid: ik zie ook geen weinig meerwaarde in zoneregeling. Het is sowieso niet snel, en als je een statisch temperatuursverschil wilt (badkamer warmer dan slaapkamer) dan kun je dat ook met hydraulisch inregelen bereiken..
Grolsch schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:44:
Ik heb een relatief nieuwe woning (2017) goed geïsoleerd, en ruimtes waar ik niet verblijf staan op 17 graden ingesteld, en worden ook echt 17 graden terwijl verblijf ruimtes 21 graden zijn zoals ingesteld.

Zeer comfortabel, flexibel en al ruim 5 jaar en negatieve energierekening tegen een verrekte lage investering.
Negatieve energierekening komt door je PV installatie. Lage investering zullen we maar niet over beginnen wat jij betaald hebt voor je huis, dan gaan alle nieuwkomers in dit topic spontaan huilen denk ik.

En je hebt geen WTW, dat werkt in jou geval ook "mee" om temperatuursverschil te behouden.

Wat voor COP draait je WP?

[ Voor 22% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-07-2022 22:48 ]

• Grolsch
Ik heb een relatief nieuwe woning (2017) goed geïsoleerd, en ruimtes waar ik niet verblijf staan op 17 graden ingesteld, en worden ook echt 17 graden terwijl verblijf ruimtes 21 graden zijn zoals ingesteld.

Zeer comfortabel, flexibel en al ruim 5 jaar een negatieve energierekening tegen een verrekte lage investering.

• Grolsch
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:39:
[...]

[...]

Negatieve energierekening komt door je PV installatie.
Klopt, PV heeft een waanzinnig rendement t.o.v. andere investeringen in de bouw
Lage investering zullen we maar niet over beginnen wat jij betaald hebt voor je huis, dan gaan alle nieuwkomers in dit topic spontaan huilen denk ik.
Klopt, maar het verschil in prijs was er toen, en is er nu.

Ik heb het relatief simpel gehouden, ventilatie type C (CO2/RV gestuurd per ruimte) met lekkere frisse buitenlucht. Geen ingeblazen lucht door allerlei filters die je periodiek moet schoonmaken.

Verder een WP en PV, niks luchtdicht bouwen, maar gewoon lekker gezond natuurlijk ventileren, zeker verbruik ik een paar kWh per jaar meer door mijn ventilatieverlies. Laten we eens heel wild doen, 1000kWh per jaar extra ? (dan hou ik het heel hoog aan), dus voor 1000 euro aan PV op m'n dak, problem solved. Ik denk niet dat je luchtdicht bouwt, met een WTW en al het bijbehorende kanalenwerk voor 1000 euro.

Het grootste nadeel van die luchtdichte woningen met WTW vind ik nog die koelverplichting in de zomermaanden. M'n maat heeft ook zo'n huis, en zodra de zon een beetje begint te schijnen in het voorjaar moet hij al koelen, die warmte gaat gewoon niet uit de woning.

Gezien de weersvoorspelling van 38 graden dinsdag ga ik nu pas koelen voor het eerst dit jaar.
En je hebt geen WTW, dat werkt in jou geval ook "mee" om temperatuursverschil te behouden.
Dat klopt, bij WTW blijft de temperatuur in de woning meer egaal, "gelukkig" heb ik het niet, kmoest er niet aan denken om in een warme slaapkamer met vloerverwarming aan te slapen.
Wat voor COP draait je WP?
zo'n 4,25 gemiddeld de afgelopen 3 jaar gemiddeld.

Ik wil niet zeggen dat mijn situatie "DE" beste situatie is. Het is afhankelijk van veel factoren.

Ik kan me voorstelen dat als je in de stad woont, of allergieën hebt dat je wellicht geen roosters in je ramen wilt, vanwege allergie of geluidsoverlast.

En WTW bespaard zeker veel ventilatieverlies.

Zelfde geldt voor zoneregeling, in heel veel woningen is het niet noodzakelijk, maar in mijn geval is het een extra stuk comfort waarvan ik het voor mijn situatie het geld waard vindt.

Een ander zal het niks boeien, en weer een ander zal het te duur vinden.

En moet een investering in een woning altijd een bepaald rendement hebben, of kun je ook gewoon iets doen omdat je het comfortabel vindt :? Want als het allemaal terug verdient moet worden, hoeven we ook geen keukens en bankstellen meer te bestellen.

Zo hebben wij een houtkachel in onze woning omdat ik als 2-jarig kereltje al een pyromaan was, en gefascineerd door vuur :P

Ga ik die 6K ooit weer verdienen :? Nee, maar wil ik ooit weer een huis zonder houtkachel :? NEE _/-\o_ _/-\o_

Allemaal een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeuren.

aub geen houtkachel discussies opstarten, ik probeer alleen aan te geven dat je bepaalde investeringen doet omdat je het leuk en/of comfortabel vindt

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 15-07-2022 23:10 ]

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11 18:08
Grolsch schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:58:
[...]
Het grootste nadeel van die luchtdichte woningen met WTW vind ik nog die koelverplichting in de zomermaanden. M'n maat heeft ook zo'n huis, en zodra de zon een beetje begint te schijnen in het voorjaar moet hij al koelen, die warmte gaat gewoon niet uit de woning.
[...]
Dan lijkt me dat er iets niet helemaal in de haak is bij die vriend zijn woning. Als je woning zo snel opwarmt, dan lijkt me dat er koudebruggen (of warmtebruggen in dit geval) zijn. Ook moet je je bij luchtdicht bouwen er heel goed van bewust zijn dat niet alleen de koud je vijand is, maar ook de zon. Lijkt me een beetje experimenteren, maar ik denk dat je er een automatisering voor kan maken dat de zonwering automatisch dichtgaat in de zomer als het boven de x graden komt en weer open gaat als de zon niet meer op dat deel van de woning schijnt.

Daarbuiten heb je ook nog van die clowns (ik :D) die een PC hebben met een voeding van 750W die je woning heel snel op kan warmen als je het goed geïsoleerd hebt. Ook dan is ventileren erg belangrijk. Ventileren gaat niet alleen maar om schone lucht, maar ook om temperatuur constant te houden. Ik denk dat we nog aan de vooravond staan en dat er nu mee gebouwd wordt om het "ecologisch" is, maar dat het ook daadwerkelijk een andere mindset vergt om in te wonen.

p.s. hot take: dood aan de houtkachel.

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• big bang
  • Nu online
Ik zal me hier ook eens melden. We mogen een huis bouwen in Noord Brabant, en de tekeningen beginnen wat definitievere vorm aan te nemen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik sta open voor jullie suggesties en goede ideeën!

[ Voor 11% gewijzigd door big bang op 16-07-2022 14:29 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• bbbrumbrum
  • Niet online
big bang schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:24:
Ik zal me hier ook eens melden. We mogen een huis bouwen in Noord Brabant, en de tekeningen beginnen wat definitievere vorm aan te nemen.

***members only***

1 installatietip: je hebt al staaldak: mooi helemaal (!!) volmikken met PV, dakramen naar Noorden en de dakranden omhoog brengen zodat het optisch in-dak en superstrak is!

• big bang
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:03:
[...]

1 installatietip: je hebt al staaldak: mooi helemaal (!!) volmikken met PV, dakramen naar Noorden en de dakranden omhoog brengen zodat het optisch in-dak en superstrak is!
Thanks. Nok is in N/Z richting dus de daken zijn oost-west. Er komen zeker meer PV op dan nu op de tekening staan, maar ik leg me daar niet graag vergunningtechnisch op vast.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik hoop dat je genoeg afschot in je rioolpijpen hebt, de norm is minimaal 5mm per meter.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Nous112
[...]

En die watertemperatuur had je vanwege je zoneregeling waarschijnlijk sowieso al verhoogd om pendelen te voorkomen.
Nope, geen last van pendelen hier, temperatuur is nu op 20 graden tot 35 graden bij -10 ingesteld, dus geen noodzakelijk hogere watertemperatuur nodig :)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11

***members only***

Gefeliciteerd! Heb je al een gevoel bij deze afmetingen? Onze woning heeft dezelfde afmeting, jouw keuken/bijkeuken e.d lijken mij erg klein.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:21

***members only***

Leuk huis! Eerste wat me opviel, wil je geen deur naar buiten via de bijkeuken (en later dus de garage)?

En wat is het met die gigantische inloopkasten, zie ze steeds vaker voorbij komen :D Wij hebben er ook eentje, maar die is denk ik 5m2. Is het niet een beetje zonde van de ruimte?

Edit: zo te zien aan de slaapkamers 2 of 3 kinderen? Wij hebben bewust voor een ruime overloop gekozen, omdat hier veel loopverkeer is op verschillende momenten. Ook kan je dan makkelijk een kastje en wasmanden kwijt. Wij (gezin met 3 kinderen) vinden het heel erg praktisch en lopen elkaar nooit in de weg op de overloop.

[ Voor 20% gewijzigd door kepler op 16-07-2022 18:20 ]

• big bang
  • Nu online
battler schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Gefeliciteerd! Heb je al een gevoel bij deze afmetingen? Onze woning heeft dezelfde afmeting, jouw keuken/bijkeuken e.d lijken mij erg klein.
De keuken is nu ca even groot als de woonkamer :9. Wel moeten we nog even goed naar de hoeveelheid werkoppervlak kijken, al zul je daar natuurlijk ook de tafel voor gebruikten. Heb je toevallig nog ergens een linkje naar jullie plattegrond?

• big bang
  • Nu online
O+
Eerste wat me opviel, wil je geen deur naar buiten via de bijkeuken (en later dus de garage)?
Ik had die deur nu onder aan de trap bedacht, maar bijkeuken is ook een goede mogelijkheid inderdaad. Mogelijk maken we die deur echter pas als de garage er is.
En wat is het met die gigantische inloopkasten, zie ze steeds vaker voorbij komen :D Wij hebben er ook eentje, maar die is denk ik 5m2. Is het niet een beetje zonde van de ruimte?
Tja, we hebben nu een volledige kamer vol met stuff (bij gebrek aan een zolder), denk aan skikleding, zeilkleding, outdoor gear etc. Dat zou dan gedeeltelijk naar die inbouwkast moeten. De inbouwkast wordt op dit moment absoluut niet optimaal benut met deze indeling, maar aan dat detailniveau ben ik nog niet toe gekomen.
Edit: zo te zien aan de slaapkamers 2 of 3 kinderen? Wij hebben bewust voor een ruime overloop gekozen, omdat hier veel loopverkeer is op verschillende momenten. Ook kan je dan makkelijk een kastje en wasmanden kwijt. Wij (gezin met 3 kinderen) vinden het heel erg praktisch en lopen elkaar nooit in de weg op de overloop.
Nr. 1 is onderweg :o en wat de toekomst brengt durf ik verder niet te zeggen. We twijfelen nog of we 2.4.1 meteen gaan bouwen, of daar slechts de optie voor open laten om dat in de toekomst te doen, mocht de situatie daar om vragen. Wel is het zo dat we straks een stuk verder weg van veel vrienden wonen, en iets van een logeerkamer zou dan toch ook wel fijn zijn. Misschien moet ik iets van een nis ontwerpen in de overloop voor een kast voor beddengoed etc, en een wasmand onderin.

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:36
Dan zal ik me na jaaaaaaren van afwezigheid op GoT ook maar weer eens melden :)

Na de afgelopen jaren een huis te hebben gerenoveerd en van energielabel E naar B te hebben gebracht is die woning verkocht om bij mijn vriendin te gaan wonen (Vlaams-Brabant, België).

Hoewel ik me kon inkopen in haar woning waren de mogelijkheden tot verruimen beperkt. Daarom hebben we al snel besloten voor een nieuwbouwwoning te gaan.

Na het vinden van een mooi stuk grond in dezelfde straat (we gaan van nummer 6 naar nummer 14c) hebben we zelf ouderwetsch met potlood ende papyrus onze ideeën uitgewerkt en er in gedachten doorgewandeld om een logische flow te hebben in het huis.

Hiermee zijn we in maart 2021 naar onze architect getrokken en zijn onze ideeën omgezet in een echte tekening om onze bouwaanvraag in te kunnen dienen.

In 2020 hebben mijn schoonouders een houtskeletbouwwoning laten bouwen door dezelfde firma als waar wij mee in zee zijn gegaan wegens bewezen kwaliteit.

In tegenstelling tot Nederland doen ze hier niet echt aan een welstandscommissie etc. De enige voorwaarde was dat de voorste vouwlijn (de naar de straat gerichte muur) tenminste 9 en maximaal 10 meter zou bedragen aldus de verkavelingsvergunning.

Het eindresultaat waarvoor in december 2021 een bouwvergunning is afgeleverd ziet er als volgt uit:

Gelijkvloers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-b0uVpcQKlGCXWr1MoB-aF_4bc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tJu6g1uikp17UL2JHIjyRUex.png?f=fotoalbum_large

1e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ChBsFYE8mGnh2n6-iSDARfccqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SZNutDLiRdQq7VvzrK3Sb14v.png?f=fotoalbum_large

Zolderverdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkXB0FTEWOaTMAlfqzvZVlEsUQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b4DNJkZWbWGBZfCu4VTk4MCm.png?f=fotoalbum_large

In de grond zitten 2 waterputten van elk 7.500l, gecombineerd tot 1 grote van 15.000l. Tegenwoordig is een infiltratieput ook verplicht, dus overloop van de hemelwateropvang komt eerst daar nog op uit alvorens af te mogen voeren naar het riool.

Tel daar ook nog de verplichte septische put bij en dan is het onder de grond wel ongeveer vol.

Voor de garage komt een oprit voor 2 auto's met een laadpaal. Boodschappen kun je via de garage in de berging brengen die ook vanuit de keuken/eetplaats bereikbaar is. Ook zit de achterdeur in de garage, hoewel deze in de praktijk voor de voordeur zit. Het enige onlogische maar gezien de inplanting zagen wij noch de architect een andere oplossing.

Vanuit de voordeur kom je in de inkomhal met links naast de voordeur direct het toilet en de toegangsdeur naar onze kantoorruimte. Mijn vriendin werkt sowieso vanuit huis en naast mijn werk als treindienstleider doe ik nog IT in bijberoep. Op deze manier kunnen we werkrelaties ontvangen zonder dat ze in onze privé hoeven te komen.

Vanuit het kantoor is er een doorgang naar onze leefruimte. Deze doorgang zal in principe open staan maar er komt een schuifdeur om de ruimte toch los te kunnen koppelen van onze leefruimte als er derden zijn.

De verdieping is bijzonder royaal, maar kleinere kamers leverde meer stukken plat dak op en dat was duurder ten opzichte van zoveel mogelijk gelijke buitenmaten te hanteren.

Er is dus een badkamer alsmede een 2e douchekamer. Hiervoor had ik het meubilair al, gekocht voor mijn renovatieproject dat ondertussen verkocht is zonder dat dat meubilair ooit geplaats is.

Ook zijn er 2 kinderkamers die voldoende groot zijn om er ook te zijner tijd een bureau en dergelijke te kunnen plaatsen. Gezien de betonstop en woningnood verwachten we niet dat onze kinderen snel het huis uit zullen zijn, beter reeds op anticiperen dus ;)

Uiteraard is er voor ons ook een master bedroom met dressing, hoewel we de echte maatkasten nog uitstellen tot onze buffers weer volledig op peil zijn. Tot die tijd zullen wat IKEA-kasten ook wel volstaan :)

Tussen de badkamer en douchekamer is er een technische koker die bereikbaar zal blijven door een uitneembare houten plaat om toekomstige technieken eenvoudig van boven naar beneden te kunnen krijgen.

Tenslotte op de zolder is er nog een technische berging waar het ventilatiesysteem D (WTW) geplaatst zal worden samen met een buffervat voor een zonneboiler.

In de zolderoverloop zal er een loopband en infrarood-cabine komen te staan. De hobbyruimte is enorm groot maar het is mogelijk om deze nog op te delen in 2 kamers zonder enorm ingrijpende werken te moeten doen.

Om voorbereid te zijn op de toekomst zal er niet meer met gas gewerkt gaan worden maar zal de woning verwarmd worden middels een warmtepomp en komen er 16 zonnepanelen en een zonnecollector op het dak.

Op 17 juni is de uitvoering gestart nadat de preproductie reeds in de werkplaats van de aannemer is gedaan die een veredeld bouwpakket vervolgens met enkele vrachtwagens op de werf aflevert om die vervolgens in 2 weken tijd samen te steken.

Ondertussen is de woning onder dak en zijn ramen, deuren, sectionaalpoort en beglazing reeds geplaatst. Nu is het bouwverlof, daarna zal de gevel opgemetseld worden, de dakpannen worden geplaatst en het plat dak met EPDM worden afgewerkt. Daarna zal men aan de binnenzijde beginnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9F3hvT_fUTtkeDeVwLOLzB1vhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUjvCpS6nwGXx5zD4Qyh7QrY.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh6SqSH5cYBX6DgmJXXH_WLu30M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcIfOSxHbbjdPob2HGP7X36y.webp?f=fotoalbum_large

Aan de weerkant wordt op de slaapkamers met rolluiken gewerkt en op het gelijkvloers met screens die middels een zon/windsensor automatisch bediend zullen worden.

De bespreking van de technieken hoort niet in dit topic thuis dus daar kom ik elders op terug. Vooralsnog zijn we bijzonder tevreden van hoe de werken tot nu toe vooruit gaan!

[ Voor 0% gewijzigd door wjmeijer1986 op 16-07-2022 19:34 . Reden: Westkant -> weerkant ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-11 19:25
wjmeijer1986 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:28:
Dan zal ik me na jaaaaaaren van afwezigheid op GoT ook maar weer eens melden :)

Na de afgelopen jaren een huis te hebben gerenoveerd en van energielabel E naar B te hebben gebracht is die woning verkocht om bij mijn vriendin te gaan wonen (Vlaams-Brabant, België).

Hoewel ik me kon inkopen in haar woning waren de mogelijkheden tot verruimen beperkt. Daarom hebben we al snel besloten voor een nieuwbouwwoning te gaan.

Na het vinden van een mooi stuk grond in dezelfde straat (we gaan van nummer 6 naar nummer 14c) hebben we zelf ouderwetsch met potlood ende papyrus onze ideeën uitgewerkt en er in gedachten doorgewandeld om een logische flow te hebben in het huis.

Hiermee zijn we in maart 2021 naar onze architect getrokken en zijn onze ideeën omgezet in een echte tekening om onze bouwaanvraag in te kunnen dienen.

In 2020 hebben mijn schoonouders een houtskeletbouwwoning laten bouwen door dezelfde firma als waar wij mee in zee zijn gegaan wegens bewezen kwaliteit.

In tegenstelling tot Nederland doen ze hier niet echt aan een welstandscommissie etc. De enige voorwaarde was dat de voorste vouwlijn (de naar de straat gerichte muur) tenminste 9 en maximaal 10 meter zou bedragen aldus de verkavelingsvergunning.

Het eindresultaat waarvoor in december 2021 een bouwvergunning is afgeleverd ziet er als volgt uit:

Gelijkvloers:

[Afbeelding]

1e verdieping:

[Afbeelding]

Zolderverdieping:

[Afbeelding]

In de grond zitten 2 waterputten van elk 7.500l, gecombineerd tot 1 grote van 15.000l. Tegenwoordig is een infiltratieput ook verplicht, dus overloop van de hemelwateropvang komt eerst daar nog op uit alvorens af te mogen voeren naar het riool.

Tel daar ook nog de verplichte septische put bij en dan is het onder de grond wel ongeveer vol.

Voor de garage komt een oprit voor 2 auto's met een laadpaal. Boodschappen kun je via de garage in de berging brengen die ook vanuit de keuken/eetplaats bereikbaar is. Ook zit de achterdeur in de garage, hoewel deze in de praktijk voor de voordeur zit. Het enige onlogische maar gezien de inplanting zagen wij noch de architect een andere oplossing.

Vanuit de voordeur kom je in de inkomhal met links naast de voordeur direct het toilet en de toegangsdeur naar onze kantoorruimte. Mijn vriendin werkt sowieso vanuit huis en naast mijn werk als treindienstleider doe ik nog IT in bijberoep. Op deze manier kunnen we werkrelaties ontvangen zonder dat ze in onze privé hoeven te komen.

Vanuit het kantoor is er een doorgang naar onze leefruimte. Deze doorgang zal in principe open staan maar er komt een schuifdeur om de ruimte toch los te kunnen koppelen van onze leefruimte als er derden zijn.

De verdieping is bijzonder royaal, maar kleinere kamers leverde meer stukken plat dak op en dat was duurder ten opzichte van zoveel mogelijk gelijke buitenmaten te hanteren.

Er is dus een badkamer alsmede een 2e douchekamer. Hiervoor had ik het meubilair al, gekocht voor mijn renovatieproject dat ondertussen verkocht is zonder dat dat meubilair ooit geplaats is.

Ook zijn er 2 kinderkamers die voldoende groot zijn om er ook te zijner tijd een bureau en dergelijke te kunnen plaatsen. Gezien de betonstop en woningnood verwachten we niet dat onze kinderen snel het huis uit zullen zijn, beter reeds op anticiperen dus ;)

Uiteraard is er voor ons ook een master bedroom met dressing, hoewel we de echte maatkasten nog uitstellen tot onze buffers weer volledig op peil zijn. Tot die tijd zullen wat IKEA-kasten ook wel volstaan :)

Tussen de badkamer en douchekamer is er een technische koker die bereikbaar zal blijven door een uitneembare houten plaat om toekomstige technieken eenvoudig van boven naar beneden te kunnen krijgen.

Tenslotte op de zolder is er nog een technische berging waar het ventilatiesysteem D (WTW) geplaatst zal worden samen met een buffervat voor een zonneboiler.

In de zolderoverloop zal er een loopband en infrarood-cabine komen te staan. De hobbyruimte is enorm groot maar het is mogelijk om deze nog op te delen in 2 kamers zonder enorm ingrijpende werken te moeten doen.

Om voorbereid te zijn op de toekomst zal er niet meer met gas gewerkt gaan worden maar zal de woning verwarmd worden middels een warmtepomp en komen er 16 zonnepanelen en een zonnecollector op het dak.

Op 17 juni is de uitvoering gestart nadat de preproductie reeds in de werkplaats van de aannemer is gedaan die een veredeld bouwpakket vervolgens met enkele vrachtwagens op de werf aflevert om die vervolgens in 2 weken tijd samen te steken.

Ondertussen is de woning onder dak en zijn ramen, deuren, sectionaalpoort en beglazing reeds geplaatst. Nu is het bouwverlof, daarna zal de gevel opgemetseld worden, de dakpannen worden geplaatst en het plat dak met EPDM worden afgewerkt. Daarna zal men aan de binnenzijde beginnen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de weerkant wordt op de slaapkamers met rolluiken gewerkt en op het gelijkvloers met screens die middels een zon/windsensor automatisch bediend zullen worden.

De bespreking van de technieken hoort niet in dit topic thuis dus daar kom ik elders op terug. Vooralsnog zijn we bijzonder tevreden van hoe de werken tot nu toe vooruit gaan!
De techniek kan toch best hier? elders geplaatst wordt alles versnippert.
Overigens kunnen 'wij' op jou bouwplannen eigenlijk niets of heel weinig nog aan toevoegen; het bouwen is al een heel eind op weg, en ik denk dat alle techniek al besteld is...

Komt de schacht tot in de berging? ik zou dan de schacht in de berging brandwerend dicht maken zodat
rook/ brand in de berging niet gelijk zich door het huis kan verspreiden (gebeurt uiteindelijk wel, maar vertraagt het zoveel mogelijk)

Is GoT niet DEI geworden? je bent er even niet en alles is anders :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• wjmeijer1986
natural colour schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:51:
[...]

De techniek kan toch best hier? elders geplaatst wordt alles versnippert.
Overigens kunnen 'wij' op jou bouwplannen eigenlijk niets of heel weinig nog aan toevoegen; het bouwen is al een heel eind op weg, en ik denk dat alle techniek al besteld is...

Komt de schacht tot in de berging? ik zou dan de schacht in de berging brandwerend dicht maken zodat
rook/ brand in de berging niet gelijk zich door het huis kan verspreiden (gebeurt uiteindelijk wel, maar vertraagt het zoveel mogelijk)

Is GoT niet DEI geworden? je bent er even niet en alles is anders :)
Omdat er veel hernieuwbare energie komt wilde ik het rode blok in acht nemen en dat in het betreffende subforum plaatsen ;)

De schacht loopt van de zolder tot in de berging en sowieso zal een deel van de technieken hier al doorlopen. Goede opmerking ivm de brandwering gezien de droogkast in de berging zal komen te staan, hier ga ik bij een volgend contactmoment zeker eens achteraan!

Hoewel de aannemer de installateurs reeds heeft toegewezen zijn de technieken nog niet definitief gekozen/besteld. Eens de ruwbouw is opgeleverd zijn er 2 gesprekken: eentje met de installateur en eentje met de loodgieter. Waar de tapwaterpunten komen is wel al gekend, maar qua wandcontactdozen en UTP-dozen hebben we nog volledig de vrije hand.

Ter referentie stond er een Viesmann Vitocal in de offerte maar in een 1e verkennend gesprek werd Weishaupt al genoemd wegens een hogere COP.

Ook kunnen we qua elektrische installatie nog kiezen voor traditioneel of Niko Home Control. Voordat we verhuizen moeten er dus nog wel een paar eieren gelegd worden, maar dat zal voor na het bouwverlof zijn :) Pas na die gesprekken kan ik hier wat gerichte vragen stellen

[ Voor 14% gewijzigd door wjmeijer1986 op 16-07-2022 21:06 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik weet niet hoor, maar ik denk dat je met een inpandige garage onder een slaapkamer in HSB nooit een vergunning had gekregen in Nederland.

• wjmeijer1986
ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:16:
Ik weet niet hoor, maar ik denk dat je met een inpandige garage onder een slaapkamer in HSB nooit een vergunning had gekregen in Nederland.
Waarom niet? (Vraag uit interesse)

• ds23man

ds23man

Eenum

wjmeijer1986 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Waarom niet? (Vraag uit interesse)
Brandgevaar. Denk dat je ongeveer het volgende rijtje qua aantallen wel kan maken:

1. Keukenbrand
2. De wasdroger
3. Auto/brommer/scootmobiel

Inpandige garage leuk, maar dan wel met gemetselde muren en betonvloeren.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:49
Waarom denk je dat? Er zijn regels over brandveiligheid tussen bepaalde functies, maar een inpandige garage is toch de normaalste zaak van de wereld in NL?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:49
ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Brandgevaar. Denk dat je ongeveer het volgende rijtje qua aantallen wel kan maken:

Inpandige garage leuk, maar dan wel met gemetselde muren en betonvloeren.
Er zijn regels voor brandvertraging en daar moet aan voldaan worden ongeacht het gebruikte materiaal.

Overigens is dit volgens mij het juiste lijstje:

1. User error
2. Keukenbrand
3. De wasdroger
4. Auto/brommer/scootmobiel

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• ds23man

ds23man

Eenum

Leuk, maar het beste brandvertragende materiaal is al jaren verboden: Asbest.

• wjmeijer1986
De aannemer garandeert dat door de gelamineerde balken en minerale wol dat in geval van brand de constructie langer stand zal houden dan bij een traditionele bouw.

• ds23man

ds23man

Eenum

De aannemer kan volgende week ook dood in zijn kist liggen......

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:57:
Leuk, maar het beste brandvertragende materiaal is al jaren verboden: Asbest.
Ik snap de relevantie van dit antwoord niet.
Mis ik iets?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:21
big bang schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:54:
[...]

O+

[...]

Ik had die deur nu onder aan de trap bedacht, maar bijkeuken is ook een goede mogelijkheid inderdaad. Mogelijk maken we die deur echter pas als de garage er is.

[...]

Tja, we hebben nu een volledige kamer vol met stuff (bij gebrek aan een zolder), denk aan skikleding, zeilkleding, outdoor gear etc. Dat zou dan gedeeltelijk naar die inbouwkast moeten. De inbouwkast wordt op dit moment absoluut niet optimaal benut met deze indeling, maar aan dat detailniveau ben ik nog niet toe gekomen.

[...]

Nr. 1 is onderweg :o en wat de toekomst brengt durf ik verder niet te zeggen. We twijfelen nog of we 2.4.1 meteen gaan bouwen, of daar slechts de optie voor open laten om dat in de toekomst te doen, mocht de situatie daar om vragen. Wel is het zo dat we straks een stuk verder weg van veel vrienden wonen, en iets van een logeerkamer zou dan toch ook wel fijn zijn. Misschien moet ik iets van een nis ontwerpen in de overloop voor een kast voor beddengoed etc, en een wasmand onderin.
Gefeliciteerd met de eerste!

Wij hebben in ons huis een losse.kamer gemaakt als berging, naast onze inloopkast. Die berging is 9m2, inclusief een werkblad, en is aardig vol :D Beddengoed ligt gewoon in de kasten in de kamers en de wasmachine staat bij ons in de technische ruimte.

Ik zou trouwens gelijk alles afbouwen, je bent nu toch bezig en dan is alles dezelfde kwaliteit/materialen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Rzaan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Ik snap de relevantie van dit antwoord niet.
Mis ik iets?
Blijkbaar wel. Asbest is het meest brandwerende materiaal op deze aardkloot. Zelfs brandverzekeraars eisten vroeger dat bij een aangebouwde of inpandige garage de binnenzijde bekleed was met dit spul.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:20:
[...]

Blijkbaar wel. Asbest is het meest brandwerende materiaal op deze aardkloot. Zelfs brandverzekeraars eisten vroeger dat bij een aangebouwde of inpandige garage de binnenzijde bekleed was met dit spul.
Dat weet ik wel, maar wat doet het ertoe in dit topic?

• wjmeijer1986
ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:08:
De aannemer kan volgende week ook dood in zijn kist liggen......
De firma is voldoende groot dat opvolging is verzekerd, ze zijn actief in België en Noord-Frankrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door wjmeijer1986 op 16-07-2022 22:38 ]

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:20:
[...]

Ah, vroegah, toen bierkratten van hout waren en je moest zuipen om de kachel aan te houden

fermacel gips e.d. kunnen prima brandwerend genoeg zijn. we maken woningscheidende wanden uit het spul een garage kan ook prima. ;) overgens is het in nederland niet verplicht

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/476

• Andrehj
  • Nu online
Woody179 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:20:
Begrijp ik goed dat je bij HSB-Bouw wel een zone regeling zou adviseren?
Met HSB heb ik geen ervaringen. Maar omdat je daarbij veel minder massa hebt, en vaak geïsoleerde binnenmuren werkt zo'n huis thermisch heel anders dan een traditioneel gebouwd huis.

• Andrehj
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:38:
Kleine correctie, het is jou advies, niet HET advies zoals je hierboven schrijft.
Dat klopt. Het is mijn hoogst persoonlijke mening. Jammer dat mijn signature niet te lang mag zijn, anders zou ik dat als disclaimer toe kunnen voegen. ;)

• Andrehj
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:39:
Zie ik nu een argument om toch 10cm HoH te nemen? >:) >:)
Nee. Geen idee waar je dat vandaan haalt. Bij nieuwbouw is dat echt niet nodig. Bij bestaande bouw, waar je vaak met minder vvw-oppervlak meer vermogen wilt overbrengen helpt het wel.

• Andrehj
  • Nu online
Nous112 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:56:
Nope, geen last van pendelen hier, temperatuur is nu op 20 graden tot 35 graden bij -10 ingesteld, dus geen noodzakelijk hogere watertemperatuur nodig :)
Die 35°C bij -10 onderschrijft mijn stelling al dat je voor een zoneregeling een hogere Ta nodig hebt. Hier staat de Ta vast op 25°C ingesteld. Nou is dat nog niet bij zware vorst getest (afgelopen winter stelde niets voor), maar uit mijn berekening komt dat ik niet hoger dan 27°C hoef te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 17-07-2022 12:05 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Nee. Geen idee waar je dat vandaan haalt. Bij nieuwbouw is dat echt niet nodig. Bij bestaande bouw, waar je vaak met minder vvw-oppervlak meer vermogen wilt overbrengen helpt het wel.
Je geeft aan dat met zoneregeling er minder afgifte oppervlakte beschikbaar is, waardoor je met een hogere Ta zou moeten werken (wat ik betwijfel), maar je zou natuurlijk ook het afgiftevermogen van de beschikbare vloer absoluut omhoog kunnen brengen door 10cm ipv 15HoH te werken. ;)

Ta35 is idd (erg) hoog voor nieuwbouw, maar om dat nu helemaal op de zoneregeling te schuiven… Ik gok luie installateur en eigenaar die nog niets getweaked heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-07-2022 12:47 ]

• Nous112
bbbrumbrum schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Je geeft aan dat met zoneregeling er minder afgifte oppervlakte beschikbaar is, waardoor je met een hogere Ta zou moeten werken (wat ik betwijfel), maar je zou natuurlijk ook het afgiftevermogen van de beschikbare vloer absoluut omhoog kunnen brengen door 10cm ipv 15HoH te werken. ;)

Ta35 is idd (erg) hoog voor nieuwbouw, maar om dat nu helemaal op de zoneregeling te schuiven… Ik gok luie installateur en eigenaar die nog niets getweaked heeft.
HoH is 10 cm, flow van de vloerverwarming moet inderdaad zodra het weer stookseizoen wordt nog worden gefinetuned, daarna de stooklijn gaat vaststellen. Verwacht inderdaad dat de stooklijn bij -10 nog naar beneden kan worden bijgesteld. Is overigens geen BENG woning……

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50
Weer een project af, onze houten schuifluiken, en lekker op tijd voor de hitte! :) :) De onderste luiken hingen al een tijdje, de bovenste afgelopen weekend opgehangen. De luiken zelf gemaakt van red cedar, railsysteem uiteraard zelf gemonteerd. De kappen op de zijgevel heb ik zelf van zetwerk in elkaar gezet, dat heeft me zo'n 1400 euro gescheeld t.o.v. de originele kappen (60 euro ipv 1500...)

Ze moeten nog "bijkleuren", maar het voordeel van de late montage is dat het hout achter de luiken al mooi vergrijsd is. De luiken worden uiteindelijk toch dezelfde kleur.

Alle zonwering is nu af, scheelt behoorlijk in de temperatuur!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhBGWDxHHHdq3pqj0tSqkJ6Fmqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKOL8FnibjE7I0cXSsF9bW2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEbD03J9KWtXoaEsBoekWK5Aixw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cI4b7rK0M26WDaoAYRUsgAlR.jpg?f=fotoalbum_large

In actie:
https://photos.app.goo.gl/zeTPKKnXEoB465nF8

• big bang
  • Nu online
@Stefke VET! Welk systeem heb je hiervoor gebruikt?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:55
(jarig!)
@Stefke

Ziet er top uit!

Heb je nog wel iets van zicht vanuit binnen?
Welk systeem, en hoe heb je het aangestuurd?

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Stefke schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:24:
Weer een project af, onze houten schuifluiken, en lekker op tijd voor de hitte! :) :) De onderste luiken hingen al een tijdje, de bovenste afgelopen weekend opgehangen. De luiken zelf gemaakt van red cedar, railsysteem uiteraard zelf gemonteerd. De kappen op de zijgevel heb ik zelf van zetwerk in elkaar gezet, dat heeft me zo'n 1400 euro gescheeld t.o.v. de originele kappen (60 euro ipv 1500...)

Ze moeten nog "bijkleuren", maar het voordeel van de late montage is dat het hout achter de luiken al mooi vergrijsd is. De luiken worden uiteindelijk toch dezelfde kleur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In actie:
Erg erg mooi en wat een leuke ' andere manier ' van zonwering. Ben inderdaad ook erg benieuwd wat voor railsysteem je hebt gebruikt. ZOu je dat willen delen?

• Andrehj
  • Nu online
Stefke schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In actie:
Ziet er heel mooi uit, maar volgens mij kun je met die luiken dicht toch helemaal niet meer naar buiten kijken? En dan wordt het toch ook hartstikke donker binnen?
En als je nou weet dat je in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning van mei t/m half september de zonwering dicht moet hebben om te veel opwarming te voorkomen, dan is zo'n oplossing toch geen doen?
Raffstores, screens, overstekken of bijvoorbeeld leibomen lijken mij een veel betere oplossing.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Andrehj schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Ziet er heel mooi uit, maar volgens mij kun je met die luiken dicht toch helemaal niet meer naar buiten kijken? En dan wordt het toch ook hartstikke donker binnen?
En als je nou weet dat je in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning van mei t/m half september de zonwering dicht moet hebben om te veel opwarming te voorkomen, dan is zo'n oplossing toch geen doen?
Raffstores, screens, overstekken of bijvoorbeeld leibomen lijken mij een veel betere oplossing.
Gelukkig schijnt de zon in het oosten, zuiden of het westen en niet aan alle kanten tegelijk.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Oh jawel hoor. Een woning mag samen met zijn nevenfuncties (garage/berging/enz) in 1 brandcompartiment liggen. Heb jij een mooie klassieker en je garage naast je woonkamer, dan mag je de scheidingswand gewoon van glas maken. Kan je vanaf je bank van je auto/motor/brommer genieten.

Sterker nog, je hoeft niet eens een wand te maken.

Dat is al zo sinds 2003 toen we afstapten van de inwendige scheidingsconstructies met een wbdbo van 20 minuten en in alle verkeersruimten rookmelders gingen hangen. Daarmee worden we veel sneller gealarmeerd waardoor we bij een beginnende brand veel eerder en veel veiliger een brandend pand kunnen verlaten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Stefke
@JPruissen
Rob-T6 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:55:
@Stefke

Ziet er top uit!

Heb je nog wel iets van zicht vanuit binnen?
Welk systeem, en hoe heb je het aangestuurd?
Het systeem is Henderson Shutter Slide Husky. Dat was het meest "betaalbare" systeem dat ik kon vinden. De motoren waren echter zo'n €750 per stuk...

Wordt aangestuurd door een Homey en Shelly 2.5 roller/shutter relais op basis van de opbrengst van de zonnepanelen en de zonnestand (en binnen/buitentemp)
Andrehj schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:26:
[...]

De luiken zijn schuin gezaagde lamellen, dus ja je kunt daardoor naar buiten kijken en nee, het wordt binnen niet hardstikke donker :) Er weerkaatst vrij veel licht tussen de lamellen door.
De ruimte beneden is de badkamer, daar is het licht bij volle zon prettig gedempt en is uitzicht niet echt nodig. Die luiken gaan ook automatisch dicht als je onder de douche gaat.
Onze bovenruimte is één grote ruimte met de rest van de benedenverdieping, dus daar komt sowieso van alle kanten licht.
Daarbij gaan de luiken aan deze kant - automatisch - open wanneer de zon van die gevel weg is, en gaan de screens aan de voorzijde pas dicht als de zon op de voorgevel staat.

Geen doen? Ik heb er geen omkijken naar hoor, al is alles ook met de hand/app te bedienen.

Raffstores, screens (*) zijn niet echt mooi (voor ons huis imo). Leibomen verstoppen je huis en maken het permanent donker.
Overstekken vragen om een totaal ander ontwerp.

Ik wilde juist deze houten luiken als "onderdeel" van de houten gevel - omdat ik dat mooi vind - , en dat is perfect gelukt al zeg ik t zelf :) Hier gaat vorm voor functie (al zie ik functioneel geen nadelen aan deze oplossing)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIyGM0MxbIR-NTiD8e-XJedbq-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfTCFJqqsVns7CTgYltK29mO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLtCkg6wiJw3yKgE_Jx0rI2sA_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EF9aKNuJjxoZ3lKcpWiOAwYv.jpg?f=fotoalbum_large

(*) Aan de voorzijde hebben we screens (dakkapel/woonkamer); ik wilde daar eigenlijk houten lamellenoplossingen, maar bij de dakkapel zouden dat dan permanente vertikale lamellen zijn. Daar heb ik uiteindelijk vanaf gezien omdat je daar niets door ziet, alleen rechtdoor een beetje. Dat hebben we wel bij de voordeur. Een mechanische horizontale lamellenoplossing kon ik voor de dakkapel niet verzinnen.
Bij het grote raam zouden dat 2 grote lamellen schuifdeuren zijn geweest, maar daar heb ik om andere redenen vanaf gezien.
Aan de voorzijde zijn de screens niet zichtbaar als ze open zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 20-07-2022 12:28 ]

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:15:
@JPruissen
[...]

Het systeem is Henderson Shutter Slide Husky. Dat was het meest "betaalbare" systeem dat ik kon vinden. De motoren waren echter zo'n €750 per stuk...

Wordt aangestuurd door een Homey en Shelly 2.5 roller/shutter relais op basis van de opbrengst van de zonnepanelen en de zonnestand (en binnen/buitentemp)

[...]

De luiken zijn schuin gezaagde lamellen, dus ja je kunt daardoor naar buiten kijken en nee, het wordt binnen niet hardstikke donker :) Er weerkaatst vrij veel licht tussen de lamellen door.
De ruimte beneden is de badkamer, daar is het licht bij volle zon prettig gedempt en is uitzicht niet echt nodig. Die luiken gaan ook automatisch dicht als je onder de douche gaat.
Onze bovenruimte is één grote ruimte met de rest van de benedenverdieping, dus daar komt sowieso van alle kanten licht.
Daarbij gaan de luiken aan deze kant - automatisch - open wanneer de zon van die gevel weg is, en gaan de screens aan de voorzijde pas dicht als de zon op de voorgevel staat.

Geen doen? Ik heb er geen omkijken naar hoor, al is alles ook met de hand/app te bedienen.

Raffstores, screens (*) zijn niet echt mooi imo. Leibomen verstoppen je huis en maken het permanent donker.
Overstekken vragen om een totaal ander ontwerp.

Ik wilde juist deze houten luiken als "onderdeel" van de houten gevel - omdat ik dat mooi vind - , en dat is perfect gelukt al zeg ik t zelf :) Hier gaat vorm voor functie (al zie ik functioneel geen nadelen aan deze oplossing)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(*) Aan de voorzijde hebben we screens (dakkapel/woonkamer); ik wilde daar eigenlijk houten lamellenoplossingen, maar bij de dakkapel zouden dat dan permanente vertikale lamellen zijn. Daar heb ik uiteindelijk vanaf gezien omdat je daar niets door ziet, alleen rechtdoor een beetje. Dat hebben we wel bij de voordeur. Een mechanische horizontale lamellenoplossing kon ik voor de dakkapel niet verzinnen.
Bij het grote raam zouden dat 2 grote lamellen schuifdeuren zijn geweest, maar daar heb ik om andere redenen vanaf gezien.
Aan de voorzijde zijn de screens niet zichtbaar als ze open zijn.
Volgens mij zorg jij in je eentje voor het tekort op de houtmarkt :*)
Het ziet er wel geweldig uit!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:22

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja super mooi gedaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Andrehj
  • Nu online
Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:15:

Dat was op je eerder foto's niet te zien, de foto's van binnen maken veel duidelijk.
Ik had niet begrepen dat ze automatisch bedienbaar waren en dus alleen aan de zonzijde dicht waren. Meestal moet je dit soort luiken met de hand open en dicht schuiven.
Architect had bij ons ook zo'n schuifluik bij de woonkamer bedacht, maar toen ik doorvroeg geen idee hoe dat gemaakt moest worden. Bovendien losten we daarmee het zonneprobleem bij slechts 1 kozijn op. Dat ging em dus niet worden.
Uiteindelijk gekozen voor raffstores (11 stuks). Dat was "proven technology" waarvan alle inbouwdetails gewoon beschikbaar waren. Ik hou er niet zo van om proefkonijn te spelen.

• Stefke
Andrehj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:41:
Ik had niet begrepen dat ze automatisch bedienbaar waren en dus alleen aan de zonzijde dicht waren. Meestal moet je dit soort luiken met de hand open en dicht schuiven.
Filmpje niet bekeken?;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Machtig mooi huis, @Stefke

• Stefke
@Rzaan tnx, ik doe mijn best er iets aparts van te maken :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Stefke schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:49:
@Rzaan tnx, ik doe mijn best er iets aparts van te maken :)
Ik vind het mooi als mensen dat durven.
Zelf ben ik een iets te grote schijterd.
Daarnaast kom ik er steeds meer achter dat ik erg gemiddeld ben qua smaak :)

• Lwent
  • Laatst online: 17-04 13:54
Goedemiddag,

Vandaag de gereviseerde tekeningen teruggekregen en ingediend bij de welstand.
We hebben geprobeerd zoveel mogelijk alle tips toe te passen.

- Extra raam beneden voor avond zon.
- Extra openslaande deuren.
- Huis verbreed naar 13.3 meter (anders stond de trap voor een van de voordeuren en zou de woonkamer slechts 3.65m breed worden)
- Keuken anders gepositioneerd.
- Omlijsting voordeur toegevoegd.
- Garage wordt slechts deels geïsoleerd (dak, vloer en deuren) dit uit kosten overweging (scheelde 15k) daardoor ook de verbinding tussen de garage en het huis laten vervallen.
- Bijkeuken/hal wat efficiënter ingedeeld en een deur naar buiten.
- Boven indeling aangepakt, kleinere inloopkast.
- Warmtepomp installatie naar zolder (paste allemaal net niet in de bijkeuken) en daar een washok van gemaakt (ik ken de meningen over op zolder wassen en drogen, echter kennen wij niets anders en ook nog nooit last van ervaren).
- De wc/tweede badkamer ben ik nog niet helemaal tevreden over gezien de deur richting de trap opent.

Nu volgende week afspraak bij de welstand, we verwachten dat de rechtergevelzijde nog aangepakt moet worden gezien die in het zicht staat en we op een hoek kavel zitten. Maar dat zien we nog wel.

Tips zijn nog altijd welkom, bedankt voor het meedenken zover!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY0O7mCUgUa6r17xP_Bgv2atB3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPqnmEXDmRgWWhnqU1hYlj6p.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCDlA_Vr9ivQ10jH9ASqVdIsHoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iar4kbcFWGhNZUajPMIhglxo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U13daGG2S8pgVrWpORG-4T7qGhc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PkGQPFkSgh2SlSrCIO34N5JG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qMUCO3yV2iKCw0SkuaZTFnZFsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AnCqgWJwo1YAdyFTvtaz0K4a.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUZWutsif21GMezXRxI__-kYmjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MLKF3zfZzclZHkyiGOJDn7rW.png?f=user_large

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:49
Ik zou de warmtepomp niet op zolder willen hebben persoonlijk. Als ie ooit vervangen moet worden maak je het nogal ingewikkeld om hem naar beneden en boven te krijgen. Die componenten zijn loeizwaar. De warmtepomp kan bovendien toch prima in de kast naast de bijkeuken?

Ander puntje wat ik niet zo goed begrijp is de en-suite badkamer. Daar zit nogal een hoop loze ruimte in lijkt het. Of komt er nog meer bij in?

• Lwent
@Insert12 dat klopt niet ideaal om het op zolder te hebben maar we hebben daarvoor een extra groot dakraam waar ze hem uit kunnen takelen. Bijkeuken lukte niet op een praktisch/estetische mooie manier warmtepomp moest in een kast met twee openslaande deuren dan verlies je erg veel ruimte.

Zoals de badkamer e.d. Is ingetekend qua indeling is niet hoe we het gaan maken. We hebben hiervoor een ander ontwerp waarmee de ruimte mooi benut wordt.
Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:53:
Ik zou de warmtepomp niet op zolder willen hebben persoonlijk. Als ie ooit vervangen moet worden maak je het nogal ingewikkeld om hem naar beneden en boven te krijgen. Die componenten zijn loeizwaar. De warmtepomp kan bovendien toch prima in de kast naast de bijkeuken?

Ander puntje wat ik niet zo goed begrijp is de en-suite badkamer. Daar zit nogal een hoop loze ruimte in lijkt het. Of komt er nog meer bij in?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 22:40
Lwent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:57:
Goedemiddag,

- Huis verbreed naar 13.3 meter (anders stond de trap voor een van de voordeuren en zou de woonkamer slechts 3.65m breed worden)
- Garage wordt slechts deels geïsoleerd (dak, vloer en deuren) dit uit kosten overweging (scheelde 15k) daardoor ook de verbinding tussen de garage en het huis laten vervallen.
- Warmtepomp installatie naar zolder (paste allemaal net niet in de bijkeuken) en daar een washok van gemaakt (ik ken de meningen over op zolder wassen en drogen, echter kennen wij niets anders en ook nog nooit last van ervaren).
- De wc/tweede badkamer ben ik nog niet helemaal tevreden over gezien de deur richting de trap opent.

Nu volgende week afspraak bij de welstand, we verwachten dat de rechtergevelzijde nog aangepakt moet worden gezien die in het zicht staat en we op een hoek kavel zitten. Maar dat zien we nog wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is erg mooi aan het worden.
Waarom kon de WP niet in de "kast" op de begane grond? Nu zit er weer heel veel afstand tussen je bad, douche en keukenkraan tov het buffervat. Dan moet je dus telkens lang wachten op warm water.

TheS4ndm4n#1919

• Lwent
Dankjewel @RocketKoen mede dankzij jouw ontwerp!
De kast is 160cm bij 160cm dat was volgens de aannemer te klein. Dan zouden we een extra deel van de hal of bijkeuken moeten offeren of de WC had onder de trap gemoeten. Dat laatste zou 4-5k extra kosten en we willen gezien ons trapontwerp er niks onder hebben. Uiteindelijk een compromis gesloten en maar op zolder gezet. De aannemer gaf wel aan dat het langer wachten op water opzich mee moet vallen.

Nu hebben we er een kast van gemaakt waar de jassen kunnen hangen en mensen hun schoenen uit kunnen doen. Ook kan er een kinderwagen etc staan, komt altijd wel van pas zon ruimte.
RocketKoen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Is erg mooi aan het worden.
Waarom kon de WP niet in de "kast" op de begane grond? Nu zit er weer heel veel afstand tussen je bad, douche en keukenkraan tov het buffervat. Dan moet je dus telkens lang wachten op warm water.

[ Voor 18% gewijzigd door Lwent op 21-07-2022 18:22 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Die kast naast de bijkeuken snap ik niet, waar is die voor?

• RocketKoen
Lwent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:10:
De kast is 160cm bij 160cm dat was volgens de aannemer te klein. Dan zouden we een extra deel van de hal of bijkeuken moeten offeren. Dat vond mijn wederhelft niet wenselijk. Uiteindelijk een compromis gesloten en maar op zolder gezet. De aannemer gaf wel aan dat het langer wachten op water opzich mee moet vallen.

[...]
1,60 beperkt je misschien een beetje in de keuze van pomp en buffervat. Maar als ik zo kijk zou het meestal wel moeten passen. Had je al een WP uitgekozen?

TheS4ndm4n#1919

• Lwent
Oke dat zou wel heel mooi zijn. Wat we nu hebben is volgens mij een Nefit enviline 13kw split unit met 300L vat
RocketKoen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:22:
[...]

1,60 beperkt je misschien een beetje in de keuze van pomp en buffervat. Maar als ik zo kijk zou het meestal wel moeten passen. Had je al een WP uitgekozen?

• twain4me

twain4me

Lwent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:10:
De kast is 160cm bij 160cm dat was volgens de aannemer te klein. Dan zouden we een extra deel van de hal of bijkeuken moeten offeren of de WC had onder de trap gemoeten. Dat laatste zou 4-5k extra kosten en we willen gezien ons trapontwerp er niks onder hebben. Uiteindelijk een compromis gesloten en maar op zolder gezet. De aannemer gaf wel aan dat het langer wachten op water opzich mee moet vallen.

Nu hebben we er een kast van gemaakt waar de jassen kunnen hangen en mensen hun schoenen uit kunnen doen. Ook kan er een kinderwagen etc staan, komt altijd wel van pas zon ruimte.

[...]
valt wel mee? reken het eens uit.. en bedenk je dat dit het vollume warm water is wat elke keer je de kraan hebt gebruikt verloren gaat, warm water is mede door de legionella run en slecht cop bij hogere temperaturen de reden van slechtere verbruikscijfers van warmtepompen in mijn geval is het bijna 7 liter in jouw geval zal het bij 16x2 iets van 9 liter zijn en anders bij 20x2 nog heel wat meer (16 liter). ik kan je vertellen dat 7 liter al veel is. (niet alleen wachten, maar ook de verloren energie die achter blijft in de leidingen) (uiteraard een kleiner probleem in de winter dan in de zomer)

ik ben voor de keuken uitgegaan van 20 meter (2000cm) en 1,2 of 1,6 binnendiameter.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In de keuken een kokend water kraan, is dat probleem van lang wachten ook niet meer van toepassing. Voor de badkamers maakt het bijna geen verschil of het water van boven of beneden moet komen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Andrehj
  • Nu online
@Lwent :
Paar opmerkingen:
  • Die besparing op je garage is echt een doodzonde. Daar krijg je spijt van. Ik zou altijd de garage van binnenuit bereikbaar willen houden en isoleren. Daarmee wordt ie zoveel beter en multifunctioneler van.
  • Een 13 kW warmtepomp voor een splinternieuwe BENG-woning is simpelweg idioot. Onze woning van 2020 is ongeveer even groot (en we verwarmen ook nog 260 m³ garage mee), en we blijken aan 5 of 6 kW genoeg te hebben. Mits je WTW-ventilatie hebt zou je aan 5 kW genoeg moeten hebben. Hoe kom je bij dat hoge vermogen? Aangezien je installateur of aannemer het blijkbaar niet snapt wat tips: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
  • In die kast past makkelijk de binnenunit van een WP, mits je een merk kiest met een binnenunit met geïntegreerd SWW-vat, zoals de 300 liter Cylinder Unit van Mitsubishi. Die is maar 595 breed en 680 diep (en 2050 hoog) en past dus makkelijk. Is ook nog netjes genoeg om gewoon in je bijkeuken te verwerken. Dan kun je die kast wellicht gewoon bij de bijkeuken trekken.
    Maar ook een losse binnenunit (530 mm breed) en een SWW-vat (ca 700 mm breed) daarnaast zou makkelijk in 1m60 breed moeten passen. Ik snap niet waarom ze denken dat dat niet kan.
  • Wat doe je aan zonwering? Dat is essentieel bij moderne woningen en vaak het onderschoven kindje. Die bij de bouw direct integreren is verreweg het mooist.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 21-07-2022 19:28 ]

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:05 ]

• RocketKoen
Lwent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:31:
Oke dat zou wel heel mooi zijn. Wat we nu hebben is volgens mij een Nefit enviline 13kw split unit met 300L vat

[...]
De split unit is er in 12 en 14 kW. De monoblok is 13kW.
Maar die binnenunit is 60 cm breed en voor een buffervat van 300L moet je rekenen op 70cm.
Overigens heeft die binnenunit al een 190L boiler

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 21-07-2022 20:03 ]

TheS4ndm4n#1919

• Lwent
Dankjewel voor de opmerkingen, zelf niet echt verstand van warmtepompen e.d. maar wat zou je adviseren? het betreft een vrijstaande woning met een inhoud van 983m3 en +/- 300m2 woonopp. Dan kunnen we hier zeker nog over gaan onderhandelen met de aannemer.

Wat betreft de garage heb ik persoonlijk niet zoveel moeite mee, de garage is straks overdekt bereikbaar, komt nog een carport.

De zonnewering moeten we inderdaad nog uitkiezen dat komt op een later moment plan is wel om die te integreren.
Andrehj schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:25:
@Lwent :
Paar opmerkingen:
  • Die besparing op je garage is echt een doodzonde. Daar krijg je spijt van. Ik zou altijd de garage van binnenuit bereikbaar willen houden en isoleren. Daarmee wordt ie zoveel beter en multifunctioneler van.
  • Een 13 kW warmtepomp voor een splinternieuwe BENG-woning is simpelweg idioot. Onze woning van 2020 is ongeveer even groot (en we verwarmen ook nog 260 m³ garage mee), en we blijken aan 5 of 6 kW genoeg te hebben. Mits je WTW-ventilatie hebt zou je aan 5 kW genoeg moeten hebben. Hoe kom je bij dat hoge vermogen? Aangezien je installateur of aannemer het blijkbaar niet snapt wat tips: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
  • In die kast past makkelijk de binnenunit van een WP, mits je een merk kiest met een binnenunit met geïntegreerd SWW-vat, zoals de 300 liter Cylinder Unit van Mitsubishi. Die is maar 595 breed en 680 diep (en 2050 hoog) en past dus makkelijk. Is ook nog netjes genoeg om gewoon in je bijkeuken te verwerken. Dan kun je die kast wellicht gewoon bij de bijkeuken trekken.
    Maar ook een losse binnenunit (530 mm breed) en een SWW-vat (ca 700 mm breed) daarnaast zou makkelijk in 1m60 breed moeten passen. Ik snap niet waarom ze denken dat dat niet kan.
  • Wat doe je aan zonwering? Dat is essentieel bij moderne woningen en vaak het onderschoven kindje. Die bij de bouw direct integreren is verreweg het mooist.

• RocketKoen
Lwent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:14:
Dankjewel voor de opmerkingen, zelf niet echt verstand van warmtepompen e.d. maar wat zou je adviseren? het betreft een vrijstaande woning met een inhoud van 983m3 en +/- 300m2 woonopp. Dan kunnen we hier zeker nog over gaan onderhandelen met de aannemer.

Wat betreft de garage heb ik persoonlijk niet zoveel moeite mee, de garage is straks overdekt bereikbaar, komt nog een carport.

De zonnewering moeten we inderdaad nog uitkiezen dat komt op een later moment plan is wel om die te integreren.

[...]
35 tot 40W per m2 woonoppervlakte voor een BENG huis. De garage telt in dit geval niet mee. Ik neem aan dat die nu niet verwarmd gaat worden. Dan heb je ongeveer 260m2 en kom je uit op rond de 10kW.
Maar als het goed is kan de architect een veel gedetailleerdere berekening maken.
Het scheelt ook hoe warm je je huis wilt hebben. Voor 18 graden kun je wegkomen met 20% minder vermogen dan 22 graden.
Kijk anders even in een warmtepomp topic.

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 21-07-2022 21:30 ]

TheS4ndm4n#1919

• Grolsch

[...]
Als het huis goed geïsoleerd is denk ik dat je aan 7 a 8KW voldoende hebt. Wtw en tripple glas?

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:53

[...]
Bedenk ook of je de slaapkamers continu gaat verwarmen. Huis is zo goed geïsoleerd, beneden de 15gr wordt het niet gauw. Heb je korte tijd warmte nodig, dan is infrarood paneel goede optie voor slaapkamers.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19
Lwent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:57:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de draairichring van de deuren van de losse badkamer / toilet op de bovenverdieping omdraaien. De gebruikers komen uit slaapkamer 2 en 3 en die moeten anders eerst altijd langs de deur voordat ze hem open kunnen maken.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:03
headhunter1985 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:46:
[...]

Bedenk ook of je de slaapkamers continu gaat verwarmen. Huis is zo goed geïsoleerd, beneden de 15gr wordt het niet gauw. Heb je korte tijd warmte nodig, dan is infrarood paneel goede optie voor slaapkamers.
Hou er wel rekening mee dat als je geen vloerverwarming boven hebt je daar ook geen vloerkoeling hebt. Wij hebben dat deze week wel ervaren. Beneden 22°, boven 25°. Wij kunnen hier nog wel koelen via de WTW (Nilan Compact P Geo) maar dat is veel minder efficiënt dan via de bodem warmtepomp.

• bbbrumbrum
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:28:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je geen vloerverwarming boven hebt je daar ook geen vloerkoeling hebt. Wij hebben dat deze week wel ervaren. Beneden 22°, boven 25°. Wij kunnen hier nog wel koelen via de WTW (Nilan Compact P Geo) maar dat is veel minder efficiënt dan via de bodem warmtepomp.
Sowieso VVW leggen voor koeling. Wil je snel wisselen in temp, dan voorbereidingen treffen voor fancoils.

Koelen via WTW is niet veel minder efficient (bron is immers hetzelfde, alleen 1 wisselaar extra) maar vooral de effectiviteit, ofwel het totale koelvermogen is zeer beperkt door het kleine debiet van de ventilatie en het feit dat je daar nog wat voorzichtiger moet zijn met je Ta ivm condens (overigens enkel bij spiro, met kunststof leidingen zit je al wat veiliger).

@deejeebv waarom heb je geen VVW aangelegd? Kun je nog wel fancoils plaatsen? Klinkt als een gemiste kans.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-07-2022 08:01 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:03
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:59:
[...]
Koelen via WTW is niet veel minder efficient (bron is immers hetzelfde, alleen 1 wisselaar extra) maar vooral de effectiviteit, ofwel het totale koelvermogen is zeer beperkt door het kleine debiet van de ventilatie en het feit dat je daar nog wat voorzichtiger moet zijn met je Ta ivm condens (overigens enkel bij spiro, met kunststof leidingen zit je al wat veiliger).

@deejeebv waarom heb je geen VVW aangelegd? Kun je nog wel fancoils plaatsen? Klinkt als een gemiste kans.
De bron is niet dezelfde, bij de Nilan is de koeling via WTW via de lucht warmtepomp de warmte die uit de lucht gehaald wordt wordt in het sanitair warm water gestopt.
De pompen voor vloerkoeling gebruiken ongeveer 100 W. Gebruik ik de luchtkoeling komt daar ongeveer 500 W bij.
Ik heb houten vloeren boven de investering zou dan hoog zijn, bovendien worden de kamers boven binnenkort weinig meer gebruikt (kinderen de deur uit). Wij slapen zelf beneden.
We hebben elektrische vloerverwarming boven (die nauwelijks gebruikt wordt) en via de WTW kunnen we ook verwarmen.

[ Voor 38% gewijzigd door deejeebv op 22-07-2022 08:42 ]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

[...]
Heb ongeveer zelfde vloer opp als jij, huis (wtw, tripple glas) is 1.5 jaar geleden opgeleverd voor de BENG normen. Wij hadden uiteindelijk iets van 26,7 W/m2 waarmee we op 8kW uitkwamen. Uiteindelijk een 7.5kW (vooral vermogen checken van de WP bij -10 buiten temp) genomen. Ze begonnen bij ons ook met 13kW te adviseren, en in laatste berekening 10kW.

Als je een zwembad oid heb is een iets grotere wel handig, maar zou zoals de mensen hier zeggen niet te groot nemen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Grolsch
headhunter1985 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:46:
[...]

Ik zou sws vloerverwarming aanleggen op de slaapkamers voor de koeling.

Wij hebben voor verwarming de vloerverwarming helemaal niet aan gehad afgelopen winter, in een koude winter misschien 2 á 3 keer per jaar als het buiten -10 is (temperatuur op de slaapkamers staat ingesteld op 18 graden).

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 126% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:05 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik hoop dat je het gaat redden met die planning, je gaat behoorlijk het slecht weer periode in.

• Deleon78
  • Laatst online: 14:04
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:06:
Ik hoop dat je het gaat redden met die planning, je gaat behoorlijk het slecht weer periode in.
Welke zaken gaat hij last van hebben?

• ds23man

ds23man

Eenum

Deleon78 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Welke zaken gaat hij last van hebben?
Regen, wind, vorst. Noem het maar op. In de genoemde periode zitten de bouwvakkers wat vaker in de keet.

• RocketKoen
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Regen, wind, vorst. Noem het maar op. In de genoemde periode zitten de bouwvakkers wat vaker in de keet.
Bouwvakkers in de keet? Dat laat een beetje aannemer niet gebeuren hoor.
Alleen bij vorst kun je veel dingen niet doen. Maar dan gaan de bouwvakkers zoveel mogelijk naar andere klusjes waar ze binnen kunnen werken.

TheS4ndm4n#1919

• ds23man

ds23man

Eenum

RocketKoen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Bouwvakkers in de keet? Dat laat een beetje aannemer niet gebeuren hoor.
Alleen bij vorst kun je veel dingen niet doen. Maar dan gaan de bouwvakkers zoveel mogelijk naar andere klusjes waar ze binnen kunnen werken.
Maar dan ligt je klus toch echt stil....

• Conrado
  • Laatst online: 14:33
FrankSpin schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:03:
Vandaag voor de grond en hypotheek getekend. Aannemer heeft bijna alle spullen besteld en prijs vastgelegd. Voorlopige planning ook ontvangen.

Installateur blijft nog wel dingentje, bijna allemaal te druk.
Zo zeg, dat is snel. Huurt de aannemer z'n mensen bij TempoTeam :)

Installateurs zijn een ramp. Idd te veel goed verdienende klussen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• keeperson
Van de architect nu ook een BIMx-bestand gekeken waarmee ik de woning in 3D kan bekijken. :D Zijn voor mij nog een aantal aandachtspuntjes.
  • Lijkt erop dat er nu nog een kruipruimte onder de woning zit. Die wil ik eigenlijk weg laten halen in verband met betere isolatie. We bouwen op de Brabantse zandgronden, dus dat zou mogelijk moeten zijn.
  • Mist nog een skylight voor in de garage.
  • Glasblokken in de bovenste 2 rijen van de muur van de garage voor wat extra licht. Zou anders een best donker hol zijn
  • Ik heb een vraag uitgezet wat betreft een dakkapel aan de voorzijde, omdat de (werk)kamer nu eigenlijk net niet bruikbaar is op elk mogelijke manier hoe je hem snijdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01DKJpJw_sUyZjQY2D9tjmc6y54=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AQHNB8VRjeUYd4tWMJcUZMWh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMxfICpUECnuBWW4ZRQcB-kIRRU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7RS1PRmLusOpqTbOfTA2m2O0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6RHQwigOxrf9BR9F5Ks8RbyFDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WOJrUd2IFQzt5yPFgejy4F6d.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DTuEbMRYfhZ3y1sWvSvlu3DKtM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gorA8Y97f7x3LOR1dJz37rY9.png?f=fotoalbum_tile

• Andrehj
  • Nu online
keeperson schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:43:
Van de architect nu ook een BIMx-bestand gekeken waarmee ik de woning in 3D kan bekijken. :D Zijn voor mij nog een aantal aandachtspuntjes.
[list]
• Lijkt erop dat er nu nog een kruipruimte onder de woning zit. Die wil ik eigenlijk weg laten halen in verband met betere isolatie. We bouwen op de Brabantse zandgronden, dus dat zou mogelijk moeten zijn.
Dat zou ik nooit doen. Als je een standaard goed geïsoleerde vloer kiest (kan gewoon met Rc6) dan verlies je daar nauwelijks nog warmte. En de diverse topics hier staan vol met klaagzangen van mensen die een kruipruimte missen, omdat je daar zo handig achteraf nog leidingen doorheen kan trekken. Ik heb mijn kruipruimte zelfs extra hoog (80 cm) laten maken, zodat ik daar ook daadwerkelijk kan kruipen ipv dat ik moet tijgeren.
En ondanks dat de woning pas 2 jaar oud is, heb ik sinds de bouw al diverse leidingen extra door de kruipruimte getrokken.
Verder mis ik een deur van je garage naar de keuken. Die ga je gigantisch missen en is bij jou supermakkelijk toe te voegen. Hier lopen we per dag misschien wel 20x van de garage naar de woning. Zou ik nooit zonder willen. Persoonlijk zou ik de garage ook wat breder maken, maar geen idee of je daar de ruimte voor hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 23-07-2022 15:26 ]

• keeperson
Andrehj schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Dat zou ik nooit doen. Als je een standaard goed geïsoleerde vloer kiest (kan gewoon met Rc6) dan verlies je daar nauwelijks nog warmte. En de diverse topics hier staan vol met klaagzangen van mensen die een kruipruimte missen, omdat je daar zo handig achteraf nog leidingen doorheen kan trekken. Ik heb mijn kruipruimte zelfs extra hoog (80 cm) laten maken, zodat ik daar ook daadwerkelijk kan kruipen ipv dat ik moet tijgeren.
En ondanks dat de woning pas 2 jaar oud is, heb ik sinds de bouw al diverse leidingen extra door de kruipruimte getrokken.
Verder mis ik een deur van je garage naar de keuken. Die ga je gigantisch missen en is bij jou supermakkelijk toe te voegen. Hier lopen we per dag misschien wel 20x van de garage naar de woning. Zou ik nooit zonder willen. Persoonlijk zou ik de garage ook wat breder maken, maar geen idee of je daar de ruimte voor hebt.
Een deur naar de garage zal moeilijk gaan. Op het moment dat je een deur daar maakt, dan moet de deur naar de garage openen, maar daar staat mijn auto al en ik wil (de kans op) deuken echt vermijden. Zou hij naar binnen open moeten, dan is er geen ruimte meer voor de eettafel. Een uitbouw is helaas geen budget voor.

Voor mijn beeldvorming, wat voor leidingen zouden er nog extra bij moeten? Vanaf de bouw wil ik het volgende alvast laten leggen:
  • Waterleiding waar je ook nog van af kan takken.
  • 2 loze leidingen voor elektra en ethernet.
Enige situatie die ik kan bedenken waarbij je nog extra dingen zou willen trekken is als je de layout van de keuken verandert. Ook dan zijn er nog opties in mijn ontwerp, omdat er een verlaagd plafond aanwezig is.

De kavel is 8,5 meter breed. Dus dit was het ook qua ruimte. :9

• Andrehj
  • Nu online
keeperson schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:35:
Voor mijn beeldvorming, wat voor leidingen zouden er nog extra bij moeten? Vanaf de bouw wil ik het volgende alvast laten leggen:
Dat is dus het hele idee. Je weet niet van tevoren wat voor leidingen je in de toekomst nog nodig hebt.
Bovendien noem je het voorbeeld van de keuken zelf al. Dan zul je ook een afvoertje moeten verzetten. Best handig als je dan in de kruipruimte dat kunt fixen. Of misschien komt er ooit wel een slaapkamer in de garage of of of..
Over die auto in de garage: Ik heb dat ook 20 jaar gewild, maar toen ik nog een "gewone" garage van 2m60 breed had ging dat echt niet, en was de ruimte hard nodig voor werkbank, fietsen, kinderwagens, fietskarren etc etc. Pas nu ik een garage van 5m50 x 9m50 heb kan de auto er fatsoenlijk in (samen met nog een heleboel andere zooi).
Die auto zal dus het meest op de oprit staan. En dan heb je spijt van het ontbreken van die deur. Is anders een schuifdeur een optie?

[ Voor 53% gewijzigd door Andrehj op 23-07-2022 15:43 ]

• twain4me

twain4me

Het is een beetje zo de eerste 15 - 25 jaar na een grote verbouwing of de bouw van het huis gebruik je de kruipruimte niet of bijna niet, daarna is het vreselijk handig als hij er is. er zijn altijd dingen die mis kunnen gaan (denk aan de vloer open hakken ivm een lekkage) of idd het bijplaatsen of verplaatsen van iets. Als ik de keuze had zou ik kiezen om hem wel te nemen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Het kan het eerste jaar al handig zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat een afvoer niet op afschot ligt.....

• ds23man

ds23man

Eenum

Pagina: 1 ... 235 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic