Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 231 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.863 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 09:34
Avvd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Let op met te zwakke schroeven (RVS A2), ik heb helaas de ervaring dat ze interdaad vrij makkelijk afbreken als hardhout (in mijn geval Bankirai) begint te werken. Ook dat is te herstellen maar kost erg veel tijd.
Daarom wil ik die niet gebruiken. De gecoate schroeven zijn veel sterker en worden door Wovar aanbevolen voor Garapa/Eiken
https://www.wovar.nl/rvs-...=1&dikte=6.0+mm&min=&max=

Bankirai is nog veel harder/massiever, daar is een RVS a2 schroef bijna niet in te krijgen (zonder "perfect" voorboren). Als je ook maar een fractie te ondiep voorboort zit je met een afgebroken schroef zodra de punt de bodem raakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 10-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 22:11
saturn21 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 06:42:
Wij hadden de mogelijkheid om de deurkozijnen vlak met het stucwerk te laten plaatsen. Dit vonden (en vinden) wij wel mooi eruit zien. Helaas hebben wij niet vooruitgedacht hoe wij de plinten bij de deurkozijnen laten verlopen. Het mooiste zouden wellicht verzonken plinten zijn, maar daarvoor is het nu te laat (muren zijn al gestuct). :'(

Heeft iemand ervaring hoe in zo‘n situatie plinten het mooist aan te brengen zijn? Ik dacht sowieso aan zo dun mogelijke plinten, maar twijfel of het mooier (en handiger) is de plinten over het deurkozijnen te laten lopen (dus tot aan de deur) of enkel tot aan het deurkozijnen (zoals gebruikelijk). Iemand praktijkervaringen hiermee, of tips?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfExDsBkHp5wnc4zGhOLeBt6F0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43PUVSwcRhRC9nVfkASpJBIc.jpg?f=fotoalbum_large
Voor wat het waard is:-)
Wij hebben hier voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:46
onne schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:42:
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit! Mag ik vragen welke maat (hoogte, dikte) jullie plint is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
saturn21 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Dat ziet er mooi uit! Mag ik vragen welke maat (hoogte, dikte) jullie plint is?
👍
120mm hoog, 15mm dik, recht afgewerkt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 09:45
De bouw gaat hier gestaag verder. Velux ramen zijn geplaatst, boeidelen grotendeels geplaatst. Dak is voorbereid voor de pannen (wat er nu op ligt is voor het uitmeten). Houders voor de zinken goot zijn aangebracht aan een kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSRxFVkThJuSRzOv07dl6jPtXqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHWAnjJf828BB6E1eTT6JyRu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G9HnoOz2oCK2yhwUMYwTia0bMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5KJqEyWe5nuJiCnCsvVJqW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRDgy_0fn33hiQdOyEgsM3pOlrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdX0XoB398BqttbwoiY2iXcv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBzo0wXg0KpQbbKV8ZT6eeq7NsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzYCdbZJmNTQPKaG2EjzfXTc.jpg?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:55
Nu zie je echt goed wat een enorme kast het is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Zoek maar eens op kozijn- of plintneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HyperTrophy schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Kan, maar is ook niet iedereen van gecharmeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beetje laat na het stucen maar er bestaan ook plintensystemen die gelijk met de muur lopen.
@saturn21 Aluminium of rvs kan ook erg tof zijn (wel afhankelijk van overige detailering en je interieur natuurlijk)

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 12-06-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
HyperTrophy schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Ja ken ik maar past (naar mijn idee) niet bij een strakke afwerking.

Plint in de muur is het mooist naar mijn idee, maar vond het de meerprijs niet waard. Ik stoor me er in ieder geval niet aan:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40

Rzaan

Altijd zoekende

Ziet er goed uit.
Ik denk (denk) dat ik de plint nog een centimeter of 3 had laten doorlopen.
Ik vind soms 'gelijk is ongelijk'.

Maar geen idee hoe dit er dan in de praktijk had uitgezien.

Zo'n neut is ouderwets.
Dat stond goed in mijn huis uit de jaren 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Zo'n neut is ouderwets.
de helft van de mensen wil in een jaren 20-30 huis wonen, althans dat beweren ze meestal zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:09:
[...]

de helft van de mensen wil in een jaren 20-30 huis wonen, althans dat beweren ze meestal zelf :+
Het is ook geinig.
Maar brengt ook een hoop gedoe met zich mee.
Sommige binnenmuren waren van raar spul gemaakt, leek wel resten van de hoogovens of de mijnen.
Niks was recht.
Plafonds van stro met gips.
Kieren.
Vorm gaat soms voor functie.
Ik woonde in een appartement gebouwd in 1936 (niet in de jaren 20 zoals ik eerder schreef)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Ziet er goed uit.
Ik denk (denk) dat ik de plint nog een centimeter of 3 had laten doorlopen.
Ik vind soms 'gelijk is ongelijk'.

Maar geen idee hoe dit er dan in de praktijk had uitgezien.

Zo'n neut is ouderwets.
Ik had idd de plint oook nog iets verder door laten lopen.

Een neut is een luxe en duur detail in een huis. Foei dat je dat ouderwets noemt :X

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:58
Voor iedereen die nog aan het bouwen is. Ik ben nu alle wanden aan het digitaliseren voordat ze dicht gaan. Zo kan ik altijd later goed terug vinden waar de rachels zitten, kabels lopen en de doorvoer naartoe ging. Daarnaast kun je ook afstanden meten. 1 multiplex plaat is 120cm wat behoorlijk overeen komt (1cm nauwkeurigheid) met het digitale model.
Als voorbeeld kun je deze ruimte bekijken.
Hier zie je de media wand. https://metascan.ai/s/m9kE86

Dit werkt het beste met (200-300) fotos. De LiDAR functie is ook een optie maar gaf minder nauwkeurige resultaten in mijn geval. Je bent er even 10 minuten mee bezig maar kan je een boel koppijn schelen later in het process.

[ Voor 11% gewijzigd door walletje-w op 13-06-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wat tof!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-06 20:56
Alleen voor Apple gebruikers, helaas.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:00
walletje-w schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:42:
Voor iedereen die nog aan het bouwen is. Ik ben nu alle wanden aan het digitaliseren voordat ze dicht gaan. Zo kan ik altijd later goed terug vinden waar de rachels zitten, kabels lopen en de doorvoer naartoe ging. Daarnaast kun je ook afstanden meten. 1 multiplex plaat is 120cm wat behoorlijk overeen komt (1cm nauwkeurigheid) met het digitale model.

Dit werkt het beste met (200-300) fotos. De LiDAR functie is ook een optie maar gaf minder nauwkeurige resultaten in mijn geval. Je bent er even 10 minuten mee bezig maar kan je een boel koppijn schelen later in het process.
Alleen het laden duurt al 10 minuten :+ ,
Ik zie wel een glitch in de Matrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:37
Wij moeten waarschijnlijk een periode van 3/4 jaar overbruggen tussen het moment van grondoverdracht tot aan oplevering van onze nieuwe woning. Dit betekent dat wij deze periode dubbele hypotheeklasten hebben, indien wij in onze eigen woning blijven wonen. Dit is toch best een kostenpost. Nu zijn wij aan het kijken naar alternatieven, te weten:
- tijdelijk huren: een huurhuis voor een gezin met twee kinderen kost al gauw meer dan de hypotheek van onze huidige woning. Hierdoor valt deze optie voor ons af.
- woonunit kopen en plaatsen op de kavel: grote investering aan de voorkant met het risico dat we de unit na afloop niet verkocht krijgen. Voordeel is dat hiermee de maandelijkse kosten behoorlijk afnemen.
- woonunit huren en plaatsen op de kavel: voordeel is dat we niet blijven zitten met een onverkoopbare unit. Nadeel is de maandelijkse kosten.

Hebben jullie nog tips om de maandlasten zo laag mogelijk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
Rien43 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:09:
Wij moeten waarschijnlijk een periode van 3/4 jaar overbruggen tussen het moment van grondoverdracht tot aan oplevering van onze nieuwe woning. Dit betekent dat wij deze periode dubbele hypotheeklasten hebben, indien wij in onze eigen woning blijven wonen. Dit is toch best een kostenpost. Nu zijn wij aan het kijken naar alternatieven, te weten:
- tijdelijk huren: een huurhuis voor een gezin met twee kinderen kost al gauw meer dan de hypotheek van onze huidige woning. Hierdoor valt deze optie voor ons af.
- woonunit kopen en plaatsen op de kavel: grote investering aan de voorkant met het risico dat we de unit na afloop niet verkocht krijgen. Voordeel is dat hiermee de maandelijkse kosten behoorlijk afnemen.
- woonunit huren en plaatsen op de kavel: voordeel is dat we niet blijven zitten met een onverkoopbare unit. Nadeel is de maandelijkse kosten.

Mijn ervaring is dat je niet een dergelijke lange tijd kan overbruggen met een standaard hypotheek aangezien de overbruggingshypotheek vaak maximaal binnen 2 jaar terugbetaald moet worden. Ik weet niet of hier nog uitzonderingen op zijn maar wel iets om rekening mee te houden als je beslist toch in je huidige huis te blijven wonen in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 00:55

Check even bij de gemeente of je een woonunit màg plaatsen :)
Houdt er ook rekening mee dat het (veel) langer kan duren en dat je nadat je de sleutel krijgt je er waarschijnlijk niet gelijk in kan wonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 14-06-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom denk je dat de unit onverkoopbaar zal zijn?

Als je een goede koop,t raak je die echt wel weer kwijt. Het is gewoon wisselgeld.

Ik weet niet waar je exact naar op zoek bent, maar een goede 4-5unit (70-100m2) heb je wel voor 20-30k.
Die van ons was nog niet de helft, maar dat was een andere tijd. Veel mensen in dit topic die hun unit met winst verkocht hebben.

Voor dat geld kun je geen 4 jaar voor huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Vaez schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Mijn ervaring is dat je niet een dergelijke lange tijd kan overbruggen met een standaard hypotheek aangezien de overbruggingshypotheek vaak maximaal binnen 2 jaar terugbetaald moet worden. Ik weet niet of hier nog uitzonderingen op zijn maar wel iets om rekening mee te houden als je beslist toch in je huidige huis te blijven wonen in de tussentijd.
Ah excuus voor de verwarring. Met 3/4 jaar bedoel ik driekwart jaar, dus niet 3 tot 4 jaar. Ik begrijp dat je dit zo kan lezen.

Het bijkomend voordeel van in ons eigen huis kunnen blijven wonen is dat wij maandelijks om aflossen. Dus dit krijgen we weer terug bij de verkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door Rien43 op 14-06-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
bbbrumbrum schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:35:
Waarom denk je dat de unit onverkoopbaar zal zijn?

Als je een goede koop,t raak je die echt wel weer kwijt. Het is gewoon wisselgeld.

Ik weet niet waar je exact naar op zoek bent, maar een goede 4-5unit (70-100m2) heb je wel voor 20-30k.
Die van ons was nog niet de helft, maar dat was een andere tijd. Veel mensen in dit topic die hun unit met winst verkocht hebben.

Voor dat geld kun je geen 4 jaar voor huren.
Het is meer denk ik de angst om 'm niet verkocht te krijgen. Ik hoor inderdaad vaak dat dit geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Rien43 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Ah excuus voor de verwarring. Met 3/4 jaar bedoel ik driekwart jaar, dus niet 3 tot 4 jaar. Ik begrijp dat je dit zo kan lezen.

Het bijkomend voordeel van in ons eigen huis kunnen blijven wonen is dat wij maandelijks om aflossen. Dus dit krijgen we weer terug bij de verkoop.
Kijk ook naar de huizenmarkt. Als de rente zo blijft/doorzet verwacht ik echt wel een afkoeling vd markt. Dan ben je leuk aan het aflossen, maar als de verkoopprijs van je woning daalt….

Kun je niet al je huis te koop zetten en aangeven dat je er pas over een jaar uit gaat? Is bij ons iig gelukt. Hebben we daarmee de hoofdprijs gemist? Mogelijk wel al hadden we nu max 20k meer gebeurt. Maar enige zekerheid geeft ook wel heel veel rust. Ik hou dagelijks nog funda in de gaten en het valt mij op dat het aanbod toeneemt. Een hoop mensen die nu nog even op de piek willen proberen hun woning te verkopen voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024

Wij zijn gegaan voor een woonunit op de kavel. Voordeel vind ik dat je er bij woont en dus veel meer meekrijgt (kan overigens ook een nadeel zijn, je bent namelijk nooit klaar). Ik zou op dit moment banger zijn dat de huizen minder waard worden dan dat een woonunit minder waard wordt. Een nette woonunit koop je voor 20K. Stel nu eens dat hij 20% minder waard word? Je hebt dan 9 maanden gewoond voor 4000 euro. Als je huis 2% minder waard wordt, dan praat je al over het dubbele. Het is en blijft een gok.

Ik denk overigens dat 9 maanden extreem snel is en dat het zo 1 jaar of langer is. Verkijk je niet op levertijden, mensen die het extreem druk hebben etc. Ik denk dat je een goede woonunit voor minimaal hetzelfde kwijt kan, dan woon je helemaal voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
Wij gaan overbruggen voor ongeveer een jaar(beginnen komende september 2022 met bouwen en dan is de verwachte oplevering 160 werkbare dagen later: juni/juli 2023). Dubbele lasten(bestaande hypotheek, nieuwe hypotheek en overbruggingshypotheek) zijn aardig pittig maar betaalbaar. Hebben wel de planning van passeren notaris en start bouw zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd.

Voordelen vind ik zelf dat je blijft aflossen, maar ook dat je niet met meerder verhuizingen zit. We zitten zelf ook met een kleine baby dus dat maakt de situatie misschien ook wel iets anders, waardoor we toch voor comfort in het bestaande huis kiezen en dit huis 9 maanden voor oplevering in de verkoop willen zetten. Volgens de makelaars die we gesproken hebben is dit de maximale termijn.

Huizenprijzen kunnen inderdaad dalen(of stijgen), maar hier kan je in mijn ogen nooit op in spelen juist omdat de tijd tussen verkopen en verhuizen altijd aardig lang blijft. Waarschijnlijk ligt het ook aan wat voor huis je op de markt gaat zetten. Als ik naar ons zelf kijk gaat dit om een "starters" rijtjeshuis in perfecte staat en niet in een erg hoog prijs segment. Ik ben om deze reden ook niet zo bang dat dit ineens in prijs zal halveren.

Eerder hadden we ook nog een tweede huis, dit was een praktijkruimte van mijn vriendin waar alleen de beneden verdieping afgewerkt was en de rest was leeg. Deze hebben we eind vorig jaar al wel verkocht aangezien we hier het risico hoger inschatte en daarnaast konden we niet op 2 huizen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59
Vaez schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:53:
Wij gaan overbruggen voor ongeveer een jaar(beginnen komende september 2022 met bouwen en dan is de verwachte oplevering 160 werkbare dagen later: juni/juli 2023). Dubbele lasten(bestaande hypotheek, nieuwe hypotheek en overbruggingshypotheek) zijn aardig pittig maar betaalbaar. Hebben wel de planning van passeren notaris en start bouw zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd.

Voordelen vind ik zelf dat je blijft aflossen, maar ook dat je niet met meerder verhuizingen zit. We zitten zelf ook met een kleine baby dus dat maakt de situatie misschien ook wel iets anders, waardoor we toch voor comfort in het bestaande huis kiezen en dit huis 9 maanden voor oplevering in de verkoop willen zetten. Volgens de makelaars die we gesproken hebben is dit de maximale termijn.

Huizenprijzen kunnen inderdaad dalen(of stijgen), maar hier kan je in mijn ogen nooit op in spelen juist omdat de tijd tussen verkopen en verhuizen altijd aardig lang blijft. Waarschijnlijk ligt het ook aan wat voor huis je op de markt gaat zetten. Als ik naar ons zelf kijk gaat dit om een "starters" rijtjeshuis in perfecte staat en niet in een erg hoog prijs segment. Ik ben om deze reden ook niet zo bang dat dit ineens in prijs zal halveren.

Eerder hadden we ook nog een tweede huis, dit was een praktijkruimte van mijn vriendin waar alleen de beneden verdieping afgewerkt was en de rest was leeg. Deze hebben we eind vorig jaar al wel verkocht aangezien we hier het risico hoger inschatte en daarnaast konden we niet op 2 huizen overbruggen.
Wij hadden dezelfde overwegingen. Wij hebben ook driekwart jaar dubbele lasten gehad, maar in ons geval is alleen de rente weggegooid geld. De rest los je gewoon 'extra' af.
Daarnaast hadden we toen 2 jonge kinderen en een 3e op komst, we wilden dus echt niet meerdere keren verhuizen.
Oude huis ook iets van 8 maanden voor oplevering te koop gezet en kunnen verkopen, met de afspraak dat ze er dus pas na 9 maanden in konden. Gaf ons rust en duidelijkheid qua financiën.

Wel net gehaald doordat de bouw 1.5maand uitliep, maar dat hoort er een beetje bij :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Onze beide kinderen zijn in de keet geboren.

En 'verhuizen' is het niet echt he, je kunt langszaamaan wat spullen van de ene naar de andere woning dragen.

Maar, het blijft natuurlijk altijd wel een beetje kavelkamperen, hoe luxe de keet ook is.

Een tip: gooi/doe zoveel mogelijk weg bij de eerste verhuizig!! Man o man hoe vaak ik dezelfde spullen wel niet verzet heb om ze uiteindelijk alsnog weg te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
bbbrumbrum schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:02:
Onze beide kinderen zijn in de keet geboren.

En 'verhuizen' is het niet echt he, je kunt langszaamaan wat spullen van de ene naar de andere woning dragen.

Maar, het blijft natuurlijk altijd wel een beetje kavelkamperen, hoe luxe de keet ook is.

Een tip: gooi/doe zoveel mogelijk weg bij de eerste verhuizig!! Man o man hoe vaak ik dezelfde spullen wel niet verzet heb om ze uiteindelijk alsnog weg te doen...
Dat is waar, wij hadden alleen niet mogelijkheid om een keet op het kavel te zetten. Dan nog zou ik het persoonlijk niet heel snel doen.
Het hele bouwproces is al stressvol, gecombineerd met een drukke baan en een druk gezinsleven is het helemaal stressvol :D Dan willen we ook niet nog moeten 'kamperen'.

Maar wij zaten in een periode waar de huizenprijzen geen enkel teken van daling vertoonden, dus een groot risico was het niet. Sterker nog, hoe eerder we verkochten hoe meer het ons had gekost ;)

Nu zijn het weer andere tijden en andere overwegingen. Als het had gemoet dan was het ons vast ook wel gelukt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:23
Weer even terug naar het bouwen.... :)

Het tweede gesprek met de gemeente is beter verlopen (y)
Ze willen alleen een impressie van het (vergunningsvrije) bijgebouw erbij hebben op de tekening.
Het aangepaste ontwerp, wel behoorlijk gewijzigd, en op voorhand wat verfraaiingen eruit gehaald ivm kosten. :/

Uiteindelijk een paar dagen voor de afspraak pas het aangepaste ontwerp gezien en in kunnen dienen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu nog even goed kijken naar de indeling maar. :+
Voor de afspraak met name geconcentreerd op de buitenzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:02

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

[Afbeelding]
Wij hebben dat hier met schuin afgekante einden. Mooier dan vlak imho.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Diepie
Vandaag een belangrijk besluit genomen! Iets waar we al weken tegenaan zitten te hikken en veel discussie over hebben gevoerd. Vrienden en familie werden gek van ons en hebben geprobeerd ons zoveel mogelijk bij te staan in deze moeilijke tijden. Gelukkig mag het resultaat er zijn en hopen we dat we hiermee een juist besluit hebben genomen :

De pot komt op 45 cm hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
Rob-T6 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:45:

Ze willen alleen een impressie van het (vergunningsvrije) bijgebouw erbij hebben op de tekening.
Het aangepaste ontwerp, wel behoorlijk gewijzigd, en op voorhand wat verfraaiingen eruit gehaald ivm kosten. :/

Uiteindelijk een paar dagen voor de afspraak pas het aangepaste ontwerp gezien en in kunnen dienen.

***members only***

Heel gaaf ontwerp! Grote ruimtewinner zo'n gebroken dak en staat ook fantastisch vind ik. Mag ik vragen waarom je een bijkeuken en ook nog een aparte was ruimte hebt? Bij ons is dat dezelfde ruimte namelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Diepie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Heel gaaf ontwerp! Grote ruimtewinner zo'n gebroken dak en staat ook fantastisch vind ik. Mag ik vragen waarom je een bijkeuken en ook nog een aparte was ruimte hebt? Bij ons is dat dezelfde ruimte namelijk :D
Gezien het feit dat er een buitendeur in de waskamer zit zal die meer als berging/schuur/entree gebruikt worden denk ik. De achterdeur zeg maar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Diepie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:47:
Vandaag een belangrijk besluit genomen! Iets waar we al weken tegenaan zitten te hikken en veel discussie over hebben gevoerd. Vrienden en familie werden gek van ons en hebben geprobeerd ons zoveel mogelijk bij te staan in deze moeilijke tijden. Gelukkig mag het resultaat er zijn en hopen we dat we hiermee een juist besluit hebben genomen :

De pot komt op 45 cm hoogte!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:38
Heeft iemand een specifieke voorkeur voor een funderingsdoorvoer? Ik kom ze tegen van wavin, hsf, avk en nog wat merken. Lijkt allemaal t zelfde maar toch zit er qua prijs een variatie in van 150 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:08

martijn v o

Certified by Enphase.

bol.com 110 euro. Is van Wavin.

[ Voor 29% gewijzigd door martijn v o op 15-06-2022 17:31 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Weer advies nodig,

De superkisten worden geplaatst. (3de dag op rij ;hels karwei, veel lessen geleerd.)
Tussen de superkist en de paalkoppen blijft ruimte over. Kans op het wegstromen van beton onder de superkist bestaat. De ondergrond is verre van ideaal en er zijn plekken waar leegte onder de superkist is. Is het slim om de leegte om de paalkoppen te vullen met pur schuim en eventueel af te plakken met speciaal plakband? Is dit sterk genoeg om het beton tegen te houden schatten jullie? Of zouden jullie de leegte weer opvullen met zand en "aanstampen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qD6mjrr5upv4qMzPri-WkgXXyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12HgfqWrDIYeH6cNAioR3BVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:00
karelkale schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:22:
Weer advies nodig,

De superkisten worden geplaatst. (3de dag op rij ;hels karwei, veel lessen geleerd.)
Tussen de superkist en de paalkoppen blijft ruimte over. Kans op het wegstromen van beton onder de superkist bestaat. De ondergrond is verre van ideaal en er zijn plekken waar leegte onder de superkist is. Is het slim om de leegte om de paalkoppen te vullen met pur schuim en eventueel af te plakken met speciaal plakband? Is dit sterk genoeg om het beton tegen te houden schatten jullie? Of zouden jullie de leegte weer opvullen met zand en "aanstampen"?

[Afbeelding]
Specie die hecht aan de paalkop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
eerst de paalkoppen schoonspuiten, en dan betonstorten als het niet veel te ruim is.
Als het echt veel te ruim is, beetje purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Diepie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Bedankt :)
We zijn hier met zijn 5-en thuis, waardoor we ook wel echt 4 slaapkamers nodig hebben.
Punt bij de kavel is een maximale hoogte van 7 meter, en er moet een schuin dak komen. Dit maakt een andere vorm eigenlijk onmogelijk.

De waskamer... een hoop over gezegd al hier :)
Wij hadden besloten dat we niet meer de was door het hele huis willen hebben, maar centraal in 1 kamer waar het ook gaat hangen om te drogen.
Er komen langs de kant ook verschillende bergkasten om spullen kwijt te raken. Ook wil ik eigenlijk niet met vieze spullen door het wasgebied heen moeten als er schoon spul hangt te drogen. Boven is er geen ruimte voor een goede kamer, en ik wil geen was op de overloop hebben hangen. :+

In mijn schets was deze wat kleiner, met een kleine ruimte van +/-1,5 meter ertussen bij de keuken, zodat je vanuit de keuken via die berging naar buiten kon. Nu is dit door de architect als 1 grote ruimte getekend, omdat het qua draagstructuur iets kleiner moest in de ruimte, en dan de kamer weer net krap zou worden.

In de andere bijkeuken moet nu nog wel een deur komen, even puzzelen hoe we dat gaan doen.
Ik overweeg een warmtepomp zonder buitenunit, maar kan er niet heel veel over vinden qua ervaringen.

Het huis komt in de breedte in het midden op de kavel te staan, waardoor het praktischer is om aan alle kanten naar buiten te kunnen, de bijkeuken zit aan de kant van het parkeren, en de waskamer zit bij een stuk tuin, +/- 5 meter tot de erfgrens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 10:59
Rob-T6 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:56:
Ik overweeg een warmtepomp zonder buitenunit, maar kan er niet heel veel over vinden qua ervaringen.
Genoeg meningen in het L/W WP topic. En dat er niet veel ervaringen mee zijn komt omdat ze maar erg weinig toegepast worden. Is ook logisch, want het is ze hebben een enorm inherent probleem, namelijk dat je een gigantische tunnel (= enorme koudebrug) door je huis moet maken om voldoende lucht langs de unit te kunnen krijgen. Voel maar eens hoe veel lucht een buitenunit verplaatst. Dat doet ie niet voor de lol. Zoiets wil je dus niet in je huis, maar gewoon buiten.
Veel merken die het toch proberen doen dat alleen met erg kleine vermogens (te klein voor de vrijstaande huizen in dit topic) en met te kleine flows, waardoor het rendement helemaal naadje is.
Kortom, niet aan beginnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39
Andrehj schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:06:
[...]

Genoeg meningen in het L/W WP topic. En dat er niet veel ervaringen mee zijn komt omdat ze maar erg weinig toegepast worden. Is ook logisch, want het is ze hebben een enorm inherent probleem, namelijk dat je een gigantische tunnel (= enorme koudebrug) door je huis moet maken om voldoende lucht langs de unit te kunnen krijgen. Voel maar eens hoe veel lucht een buitenunit verplaatst. Dat doet ie niet voor de lol. Zoiets wil je dus niet in je huis, maar gewoon buiten.
Veel merken die het toch proberen doen dat alleen met erg kleine vermogens (te klein voor de vrijstaande huizen in dit topic) en met te kleine flows, waardoor het rendement helemaal naadje is.
Kortom, niet aan beginnen.
Wellicht had @Rob-T6 een w/w warmtepomp in gedachten, dan kan hij beter in dit topic kijken. Dat werkt ook zonder buiten-unit

[ Voor 0% gewijzigd door Medjai op 16-06-2022 21:44 . Reden: Verkeerde persoon getagged ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Ik ben me aan het inlezen, en kom bijvoorbeeld de NIBE F750 tegen welke je kan uitbreiden met een WT unit

Nibe is toch wel een van de A-merken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Rob-T6 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:45:

En mogelijk naar de overloop boven, die heeft een wat vreemde vorm. Misschien kun je de deuren van slaapkamer
***members only***

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpUrAO6Oh0NA3wbHDOQ5ZOL8AsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPjmorPdDcIAYG7zqEIbqxPk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou nog eens even naar de deuren kijken.

Misschien kun je de deuren van slaapkamer 1 en 2 naast elkaar plaatsen (deuren in de horizontaal getekende binnenmuur, enigszins in het midden) , en het pukkeltje van de hal die je daar eerder had betrekken bij slaapkamer 1.

Slaapkamer 3 is de kleinste, ik zou de wand die onder de trap getekend is, dieper maken, ten koste van slaapkamer 4. Dan kun je daar in slaapkamer 3 een kast of bureau kwijt.

Het is daarnaast jammer dat je kast op de overloop, naast toilet, niet rechtsboven de wasruimte beneden zit.
Dan had je daar een handige laundry chute kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 06:57

Sen

<-->

Ik ben bezig met mijn invoerbochten aan het bestellen. Nu een paar dingetjes waar ik geen eenduidig antwoord op krijg. Helaas is mijn invoerbocht vrij lang (7 meter) en moet ik 2x door de stroken fundering. Mag de invoerbocht gewoon door het beton of moet ik er een mantel overheen doen? Of moet je persee zo'n Funderingsdoorvoer van avk.

Welke kleur is glasvezel invoerbocht? En ik wil eigenlijk alleen water, electra en glasvezel. De ziggo en kpn kan me nu gestolen worden is er en reden om ze toch aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gewoon alles aanleggen. Extra zit niet in de weg en je kunt ze later ook gebruiken om verlichting of laadpaal oid in je voortuin aan te sluiten. Heb zelfs gas erin zitten….
Wel ff goede rubber doppen aan straatzijde erop zetten.

Hier gewoon door het beton zonder doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 21:25
walletje-w schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:42:

Is het een speciale app op de iPhone of welke functie om dit mogelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Sen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:29:
Ik ben bezig met mijn invoerbochten aan het bestellen. Nu een paar dingetjes waar ik geen eenduidig antwoord op krijg. Helaas is mijn invoerbocht vrij lang (7 meter) en moet ik 2x door de stroken fundering. Mag de invoerbocht gewoon door het beton of moet ik er een mantel overheen doen? Of moet je persee zo'n Funderingsdoorvoer van avk.

Welke kleur is glasvezel invoerbocht? En ik wil eigenlijk alleen water, electra en glasvezel. De ziggo en kpn kan me nu gestolen worden is er en reden om ze toch aan te leggen?
Gewoon alles erin, een extra doorvoer kan altijd handig zijn.
Glasvezel gaat door groen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:58
MO050 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Is het een speciale app op de iPhone of welke functie om dit mogelijk te maken?
Het is inderdaad een speciale app die je daar voor nodig hebt. Metascan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Sen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:29:

Het voordeel van het gebruik van een doorvoer is dat het gelijk aan alle normen voldoet waarsoor het dus nooit meer een afkeurpunt kan zijn.

Hoe kom je btw aan doorvoerbochten van 7 meter? Kun je niet op een andere plek je hhis uit? Meterkast zit binnen 3 meter van een voor- achterdeur als het goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:54
Woody179 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Hoe kom je btw aan doorvoerbochten van 7 meter? Kun je niet op een andere plek je hhis uit? Meterkast zit binnen 3 meter van een voor- achterdeur als het goed is?
Dat klopt, maar de voordeur kan natuurlijk ‘overal’ geplaatst worden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvmiBA7iTcYrGh9S7Wztg2PmH30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tPd4fLEIVDTaWopCn0WiV4g4.png?f=user_large

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 15:08
Zo eindelijk de tijd om naast alleen lurken ook te posten over ons bouw traject. Het is best hectisch zeg maar door drukke banen, verkoop huidige huis, een kleine en dan zo'n klein project als een huis bouwen ;-)

Maar we zijn een aardig eind op weg. In Maart begonnen met de bouw en in okt moet het (vooralsnog) opgeleverd worden. Het is een schuurwoning met allerlei gemeentelijke eisen maar we zijn tevreden over het ontwerp en tevreden hoe het nu al voelt op die locatie. Een paar foto's uit het ontwerp;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0eWOjbLxD8CWsDMDnMt_hgtJXI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HeK51hzI1Dk8Z9vkJWUuTC2E.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQd0bvSKm8DtKdyHVpwqfExqo0g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Wu8atU81cvhV5vTxICkvPZbA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfoTxLMHsDIZiffJwXUSTdaEbmg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gCmqPb5MoCVG7rNrBQP3UJmP.png?f=fotoalbum_tile

Mede op basis van een andere tweaker is het me ook gelukt om sphere foto's te maken. Ik maak er elke week sindsdien minimaal 1, erg leuk om de voortgang te zien
https://kuula.co/share/ND...1&fs=1&vr=0&sd=1&thumbs=1
Ook heb ik elke week van dezelfde plek en hoogte een foto waarmee ik straks mooi een timelaps kan maken (die post ik dan tzt wel)

komende week gaan de stempels er uit en gaat de E en W in de muren, nu maar hopen dat ik er goed over heb nagedacht ;-)

Ook leuk is dat ze donderdag met opmetselen zijn begonnen, geeft meteen een ander beeld! (Iemand trouwens een suggestie voor een alternatieve 1e steen? Willen dochterlief iets neer laten leggen/zetten maar een standaard 1e steen met inscriptie is niets voor ons)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RoelsRules schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:08:
Zo eindelijk de tijd om naast alleen lurken ook te posten over ons bouw traject. Het is best hectisch zeg maar door drukke banen, verkoop huidige huis, een kleine en dan zo'n klein project als een huis bouwen ;-)

Maar we zijn een aardig eind op weg. In Maart begonnen met de bouw en in okt moet het (vooralsnog) opgeleverd worden. Het is een schuurwoning met allerlei gemeentelijke eisen maar we zijn tevreden over het ontwerp en tevreden hoe het nu al voelt op die locatie. Een paar foto's uit het ontwerp;
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mede op basis van een andere tweaker is het me ook gelukt om sphere foto's te maken. Ik maak er elke week sindsdien minimaal 1, erg leuk om de voortgang te zien
https://kuula.co/share/ND...1&fs=1&vr=0&sd=1&thumbs=1
Ook heb ik elke week van dezelfde plek en hoogte een foto waarmee ik straks mooi een timelaps kan maken (die post ik dan tzt wel)

komende week gaan de stempels er uit en gaat de E en W in de muren, nu maar hopen dat ik er goed over heb nagedacht ;-)

Ook leuk is dat ze donderdag met opmetselen zijn begonnen, geeft meteen een ander beeld! (Iemand trouwens een suggestie voor een alternatieve 1e steen? Willen dochterlief iets neer laten leggen/zetten maar een standaard 1e steen met inscriptie is niets voor ons)
normaal zou ik zeggen een boompje planten heeft voor de meeste kinderen meer betekenis, die kunnen ze in de loop der jaren ook verzorgen hekje omheen eventueel vruchten van plukken etc etc etc maar gezien je renders is "natuur" maar zeer beperkt welkom denk ik :+

handjes in beton en of naam schrijven is ook altijd leuk, hier staan zelfs de poot afdrukken van de oppashonden in de fundering (moest van mijn nichtje) er is gewoon overheen gebouwd dus je ziet er niets van maar geeft wel leuke foto's en in ons geval hebben ze het er jaren later nog over.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 19-06-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
twain4me schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:16:
[...]

normaal zou ik zeggen een boompje planten heeft voor de meeste kinderen meer betekenis, die kunnen ze in de loop der jaren ook verzorgen hekje omheen eventueel vruchten van plukken etc etc etc maar gezien je renders is "natuur" maar zeer beperkt welkom denk ik :+
hahaha nou dan geven die renders het verkeerde beeld ;-) Het huis komt in/tegen het bos aan dus groen zat dus de architect heeft daar nu niets mee gedaan.
Wel leuk idee trouwens! Alleen niet voor nu bij de stenen maar meer straks als we met de tuin aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@RoelsRules
Tijdcapsules inmetselen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

de 1337ste steen is gelegd door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 06:57

Sen

<-->

[...]

Het voordeel van het gebruik van een doorvoer is dat het gelijk aan alle normen voldoet waarsoor het dus nooit meer een afkeurpunt kan zijn.

Kan wel maar dan moet ik 2 bochten doen en zit ik bij de voordeur die een verhoging krijgt van 10cm beton.

Dus dan maar 7 meter die gewoon op voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Zijn hier mensen die een woonunit op een kavel hebben geplaatst en de woonunit vervolgens met een hijskraan uit de tuin hebben moeten hijsen? Wij willen een woonunit achter in de tuin neerzetten, maar op het moment dat het huis staat zal de woonunit uit de tuin gehesen moeten worden (de kavel is namelijk te smal om 'm langs het huis te transporteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Rien43 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:01:
Zijn hier mensen die een woonunit op een kavel hebben geplaatst en de woonunit vervolgens met een hijskraan uit de tuin hebben moeten hijsen? Wij willen een woonunit achter in de tuin neerzetten, maar op het moment dat het huis staat zal de woonunit uit de tuin gehesen moeten worden (de kavel is namelijk te smal om 'm langs het huis te transporteren).
Wijzelf niet maar onze achterburen hadden een bouwkeet en materiaalcontainer die over het huis heen moest. Viel nog behoorlijk tegen. Niet zozeer door het gewicht maar wel door de afstand die de kraan moest overbruggen. Je hebt een behoorlijke kraan nodig om op 20 meter een container van 4000 kg te kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Rien43 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:01:
Wij hebben een woonunit gekocht en ter plaatse met een 125tons autolaadkraan gepakt, offertes om het met een mobiele kraan te doen lagen tussen de 3500 en 6000,-

Hoe ver ligt het hart van de unit uit het hart van de dichtstbijzijnde weg? Dat is in grote mate bepalend voor de kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacgregorSound schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:18:
[...]

Wij hebben een woonunit gekocht en ter plaatse met een 125tons autolaadkraan gepakt, offertes om het met een mobiele kraan te doen lagen tussen de 3500 en 6000,-

Hoe ver ligt het hart van de unit uit het hart van de dichtstbijzijnde weg? Dat is in grote mate bepalend voor de kosten.
125tm denk ik?

Wij hebben onze keet ook bij de vorige eigenaar uit de tuin moeten pakken. 35meter hemelsbreed, zwaarste (5-6T) unit stond verste weg. Uiteindelijk met een 180T telescoop kraan met maximale ballast erop gedaan. Was destijds +/- 3k ex voor kraan&2 vrachtwagens met oplegger. Half uur rijafstand tussen beide standplaatsen, 8u begonnen, iets voor de middag stond alles op zn plek.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-06-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
bbbrumbrum schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:53:
[...]

125tm denk ik?

Wij hebben onze keet ook bij de vorige eigenaar uit de tuin moeten pakken. 35meter hemelsbreed, zwaarste (5-6T) unit stond verste weg. Uiteindelijk met een 180T telescoop kraan met maximale ballast erop gedaan. Was destijds +/- 3k ex voor kraan&2 vrachtwagens met oplegger. Half uur rijafstand tussen beide standplaatsen, 8u begonnen, iets voor de middag stond alles op zn plek.

***members only***
Ja klopt, 125Tm met stempels onder de cabine. De wagen stond met de cabine zo ver mogelijk richting de units en draaide ze naar achter op semi-diepladers. Bij ons zat de zwaarste unit ook tussen de 5/6T en stond het verste weg.

De afstand tussen de standplaatsen was bij ons zo’n 70 minuten met de wagens dus dat was ook wel een extra kostenpost. Gelukkig staat de unit nu naast een puinbaan 😄

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
FrankSpin schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Het is even tijdje stil geweest. Maar ik verwacht dat we deze week eindelijk de aanneemovereenkomst gaan tekenen. Je kan het gerust een beproeving noemen om in deze tijd een woning te laten bouwen. Korte samenvatting van afgelopen half jaar.

- Het originele ontwerp zoals hierboven afgebeeld, hebben we naar aanleiding van (zeer) tegenvallende offertes aangepast. Tussen inschatting van verschillende aannemers en hun calculatie zat bijna 200k verschil.
- Besloten om de zijgevels en achtergevel aan te passen. Voorgevel en afmetingen van de woning zijn ongewijzigd gebleven. Dakpannen en gevelstenen zelfde. Omgevingsvergunning was immers al afgegeven.
- Verschillende ramen en kozijnen laten vervallen, dakkapellen vervangen door dakramen, losse ramen + openslaande deuren vervangen door schuifpui. Van twee badkamers naar 1 badkamer gegaan. Toiletten boven elkaar geplaatst. Minder airco's. Ventilatie aangepast. Zonwerend glas, vervangen voor normaal glas en screens. Vlizo zolder niet aftimmeren, maar dakplaten. Overal kalkzandsteen i.p.v. porotherm. Etherniet i.p.v. trespa. Zink in de goten i.p.v. kunststof.
- Verder gaan we het grootste gedeelte van de aftimmering in eigen beheer doen. Zoals aanbrengen van verlaagd plafond, plaatsen van de keuken, afhangen van de deuren, aftimmering van bijgebouw.
- Besteden we later zelf stukadoorwerk aan en bouwen we zelf een overkapping in de tuin. Tuinaanleg in eigen beheer. Kopen we nu zelf sanitair in en de binnendeuren.
- Deze aanpassingen en het opnemen van stukje extra hypotheek maakt dat we een passende begroting hebben.
- Aannemer kan in week 39 starten met de werkzaamheden. Veel prijzen liggen vast bij leveranciers en kunnen bij tekenen direct besteld worden. Bouwtijd bedraagt ongeveer 16 weken. Daarna trekken wijzelf nog 6 maanden uit voor de afbouw.
- Aanpassingen worden nu gecontroleerd door constructeur en beng berekeningen worden aangepast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet precies wat jullie doormaken / doorgemaakt hebben. Ik zit in hetzelfde schuitje.

Je mag met recht trots zijn op het bepalen van deze mijlpaal! Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:46
RoelsRules schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:08: (Iemand trouwens een suggestie voor een alternatieve 1e steen? Willen dochterlief iets neer laten leggen/zetten maar een standaard 1e steen met inscriptie is niets voor ons)
Misschien vind je een gevelsteen met een afbeelding van bloem of blad passender? Is wat strakker en refereert niet rechtstreeks aan je dochter of aan jullie, maar is toch een heel persoonlijke keuze. Eventueel met jaartal erbij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
Hoe zit het precies met de regels rondom de plaatsing van de buiten unit van een warmtepomp?

Ben nu bezig met de fundering en ik zal over niet al te lange tijd een doorvoer moeten maken in de bekisting, wel zo prettig als die op de goeie plek zit
Ik krijg maar geen praktijkvoorbeelden gevonden wat nou een goede of slechte plaats is. Installateur/leverancier geeft aan dat het niet zo nauw komt maarja warmte pompen zijn dan ook niet hun core business zeg maar. Wel adviseerde hij een geïsoleerde grondleiding toe te passen van 2*40 zodat een lage TA haalbaar is. Gek genoeg was die voorzowel ons als de buren het zelfde terwijl wij met een 7kw warmtepomp gaan werken en de buren met een 9kw warmtepomp.

Kleine bouwupdate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDwqAt05FQzEvTmhu5RDGe876Bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCSsw3I4nbWh4NQLqIDUxxAl.jpg?f=fotoalbum_large
Bouwraam staat in elk geval ( wat een k*t klus was dat zeg om de palen de grond in te slaan met die puinplaat er onder)
Morgen het huis op het bouwraam uitzetten en dan kan ik met de bekisting aan de gang.

Voor wat betreft de prijzen. Waar een bec 524 bouwstaalmat een maand of 1,5 geleden nog 161,70 (ex BTW) was zit hij nu op 138,65 ex btw. Inmiddels hebben we het over een meevaller van +- 2400 (ex BTW) op circa 15k (ex BTW) aan wapening.

Morgen mijn leraar aardrijkskunde maar eens bellen, die heeft me heel wat keren gezegd dat dat uitstelgedrag van mij me nooit iets op zou leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

Meterkast zit binnen 3 meter van een voor- achterdeur als het goed is?
Dat is een regeltje van vroeger en nu vanuit de bouwregelgeving niet meer verplicht.
Ik heb geen idee overigens hoe de nutsbedrijven daar tegenwoordig over denken.

@Woody179. Een buitenunit op de grond mag zonder vergunning. Wel moet je rekening houden met de geluidbelasting op de perceelgrens. (max 40dB). Let daarbij op dat leveranciers vaak reclame maken met de nacht fluisterstand van soms maar 36dB, maar dat hij onder vollast dan over de 50dB heen gaat.
Verder is het een kwestie van zo kort mogelijke leidinglengtes zien te maken. Hier op Tweakers is er ook een algemeen warmtepomp topic en een speciale faq daarvoor. Ook zijn er merkspecifieke topics.

Ik zit te wachten op een Vaillant en in de montagehandleiding daarvan staan ook nog wat eisen tov ramen of hemelwaterafvoeren.

[ Voor 46% gewijzigd door PaT op 21-06-2022 21:01 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:38
@Woody179 dat scheelt weer mooi. Heb jij met de aannemer afgesproken dat de prijzen gelden vanaf het moment van bestellen? Ik hoor doorgaans verhogingen wel doorbrekend worden maar verlagingen hoor ik maar weinig van.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
PaT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Dat is een regeltje van vroeger en nu vanuit de bouwregelgeving niet meer verplicht.

@Woody179. Een buitenunit op de grond mag zonder vergunning. Wel moet je rekening houden met de geluidbelasting op de perceelgrens. (max 40dB). Let daarbij op dat leveranciers vaak reclame maken met de nacht fluisterstand van soms maar 36dB, maar dat hij onder vollast dan over de 50dB heen gaat.
Verder is het een kwestie van zo kort mogelijke leidinglengtes zien te maken. Hier op Tweakers is er ook een algemeen warmtepomp topic en een speciale faq daarvoor. Ook zijn er merkspecifieke topics.

Ik zit te wachten op een Vaillant en in de montagehandleiding daarvan staan ook nog wat eisen tov ramen of hemelwaterafvoeren.
Het is geen bouwbesluitregel meer, maar wel onderdeel van de NEN norm (2768). Dus de vergunning kan er niet om geweigerd worden, maar je kunt geen installatie bouwen die aan de norm voldoet wanneer de meterkast niet binnen drie meter van een deur zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
Morpheusk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:02:
@Woody179 dat scheelt weer mooi. Heb jij met de aannemer afgesproken dat de prijzen gelden vanaf het moment van bestellen? Ik hoor doorgaans verhogingen wel doorbrekend worden maar verlagingen hoor ik maar weinig van.
Dat verhaal hoor ik wel vaker ja, nu ben ik in ons geval zelf de aannemer. Wellicht dat ik de exacte voordelen niet helemaal doorbereken aan mijn vrouw heb ik mooi weer een stukje gereedschapsbudget :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
PaT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Goede tip, zal eerdaags eens kijken of en wat er in de handleiding van panasonic staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgXjX5DBPQc-Tm19W1zKjEkPmoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBR9mJkP7deVgkDHZrknDzki.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9zq9c9Md85ThSqDFNuvNpQEOoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Crj1GgEnPXvRM3GPuIrcKBcy.png?f=user_large

Idealiter zou ik hem buiten naast de bijkeuken / technische ruimte zitten, dan zijn de leidingen het kortst maar dan zit ik wel te kort op de erfgrens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat valt toch wel mee? Geluiddruk neemt volgens mij logaritmische af gerelateerd aan de afstand. Vaak zit je met 4 a 5 meter van de perceelgrens goed.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@PaT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hava_K6mPG92RT2vtVx_xdcUEAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOYfG5CXBmflmUJz4iDcASoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Naast als in op deze manier, anders staat hij op het terras en zit hij in de weg van de keuken deuren ( kozijn is iets aangepast ten opzichte van deze tekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woody179 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:54:
Hoe zit het precies met de regels rondom de plaatsing van de buiten unit van een warmtepomp?

Ben nu bezig met de fundering en ik zal over niet al te lange tijd een doorvoer moeten maken in de bekisting, wel zo prettig als die op de goeie plek zit
Ik krijg maar geen praktijkvoorbeelden gevonden wat nou een goede of slechte plaats is. Installateur/leverancier geeft aan dat het niet zo nauw komt maarja warmte pompen zijn dan ook niet hun core business zeg maar. Wel adviseerde hij een geïsoleerde grondleiding toe te passen van 2*40 zodat een lage TA haalbaar is. Gek genoeg was die voorzowel ons als de buren het zelfde terwijl wij met een 7kw warmtepomp gaan werken en de buren met een 9kw warmtepomp.

Kleine bouwupdate:
[Afbeelding]
Bouwraam staat in elk geval ( wat een k*t klus was dat zeg om de palen de grond in te slaan met die puinplaat er onder)
Morgen het huis op het bouwraam uitzetten en dan kan ik met de bekisting aan de gang.

Voor wat betreft de prijzen. Waar een bec 524 bouwstaalmat een maand of 1,5 geleden nog 161,70 (ex BTW) was zit hij nu op 138,65 ex btw. Inmiddels hebben we het over een meevaller van +- 2400 (ex BTW) op circa 15k (ex BTW) aan wapening.

Morgen mijn leraar aardrijkskunde maar eens bellen, die heeft me heel wat keren gezegd dat dat uitstelgedrag van mij me nooit iets op zou leveren...
Je installateur snapt er idd niet veel van.... Grote leiding = weinig stroomweerstand = makkelijker/zuiniger voor de WP om met een hoog debiet te draaien, wat bij gelijkblijvend vermogen een lagere dT geeft, wat WP's over het algemeen fijn vinden.
40mm is wel heul groot, dat zou ik idd alleen doen als je flinke (>15mtr) afstanden moet overbruggen. Anders gewoon 2x 32 uponor erin, als je het leuk vind kun je dit nog verder inpakken met Armaflex.

Maar 15k aan wapening, da's best heftig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
Toke_gt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Misschien vind je een gevelsteen met een afbeelding van bloem of blad passender? Is wat strakker en refereert niet rechtstreeks aan je dochter of aan jullie, maar is toch een heel persoonlijke keuze. Eventueel met jaartal erbij?
Ook leuk idee. We hebben nu uiteindelijk, mede door de tijd, gekozen voor een tekening plus tekst door de kleine in het cement (de voeg) en hebben haar een steen laten leggen. Zie je van buitenaf niet maar we kunnen goed zien welke steen het is. Was een mooi symbolisch iets en we hebben er leuke foto's van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 15:04
Thema: waterberging.

Zijn er mensen hier die iets aan waterberging moeten doen bij hun huis? Ik kreeg afgelopen maandag het kavelpaspoort toegestuurd van de gemeente en daar staat het volgende in:
Waterberging
Voor het goed bergen van het hemelwater en het ontlasten van water in de openbare ruimte dient er 30mm hemelwater geborgen te kunnen worden per m² bebouwing en 60mm hemelwater per m² verharding op eigen terrein. We streven naar onverharde voortuinen.
Als ik dan gauw even ga rekenen:
Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²
Totaal74 m² à 30 mm + 15 m² à 60 mm
Inhoud3120 mm = 3120 L = 3,12 m³

De gemiddelde regenton is 250 L (grotere modellen daar gelaten), maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Toen stuitte ik op tanks die ingegraven worden in de grond die makkelijk meerdere kuubs op kunnen slaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 14:30
keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:43:

Zijn er mensen hier die iets aan waterberging moeten doen bij hun huis? Ik kreeg afgelopen maandag het kavelpaspoort toegestuurd van de gemeente en daar staat het volgende in:

[...]

Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²

De gemiddelde regenton is 250 L (grotere modellen daar gelaten), maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Toen stuitte ik op tanks die ingegraven worden in de grond die makkelijk meerdere kuubs op kunnen slaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben een soortgelijke eis. Hebben nu infiltratiekratten onder de oprit liggen. Nog wel even gekeken naar een ondergrondse waterberging. Maar de prijs daarvan was nog wel vrij stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

[...]

Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²

Voor opslag van water zou je het beste even bij onze zuiderburen (België) moeten kijken.
Dat is daar een stuk goedkoper.
Tenzij je je in Noord Nederland woont (zoals ik) dan zijn de transportkosten hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
buiter schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Voor opslag van water zou je het beste even bij onze zuiderburen (België) moeten kijken.
Dat is daar een stuk goedkoper.
Tenzij je je in Noord Nederland woont (zoals ik) dan zijn de transportkosten hoog.
De bouw is in Zuidoost-Brabant, dus het zou nog wel een optie kunnen zijn. Welke opties heb ik in dit geval? Ik heb tot nu toe de volgende oplossingen:
  1. Infiltratiekratten - nog niet helemaal duidelijk of dit mag binnen de gemeente.
  2. Tanks met een pomp - de oplossingen die ik tot nu toe heb gezien lopen in de duizende euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:13:
[...]

De bouw is in Zuidoost-Brabant, dus het zou nog wel een optie kunnen zijn. Welke opties heb ik in dit geval? Ik heb tot nu toe de volgende oplossingen:
  1. Infiltratiekratten - nog niet helemaal duidelijk of dit mag binnen de gemeente.
  2. Tanks met een pomp - de oplossingen die ik tot nu toe heb gezien lopen in de duizende euro's.
Ik zei opslag he ;-)
Opslag: https://shop.verhelst.be/...t-3000l-170x170cm-trekput
Infiltratiekrat: https://shop.verhelst.be/...ekrat-met-geotextiel-400l

En het was slechts een tip, er zullen in België ook genoeg specialisten zijn die dit alles voor je kunnen aanleggen. Hier heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
In Belgie is het verplicht geloof ik. Maar wil je echt opslag? Wat ga je er vervolgens mee doen?

Hier gewoon een grindbak van 6m3 naast het huis (gevelpannen lopen hier rechtstreeks in) en 100mtr drainiageslang in de tuin liggen.
Zwaar overkill, maar kon toch niets met die ruimte anders...

Infiltratiekratten zijn wel de norm, niet de goedkoopste oplossing overigens.

Heb hier ook genoeg buren die alleen 50mtr 60mm drainageslang in de voortuin hebben liggen.... Lijkt tot nu toe goed te gaan maar voldoet geloof ik niet helemaal volgens de rekenvoorbeelden.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-06-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:42:
In Belgie is het verplicht geloof ik. Maar wil je echt opslag? Wat ga je er vervolgens mee doen?

Hier gewoon een grindbak van 6m3 naast het huis (gevelpannen lopen hier rechtstreeks in) en 100mtr drainiageslang in de tuin liggen.
Zwaar overkill, maar kon toch niets met die ruimte anders...

Infiltratiekratten zijn wel de norm, niet de goedkoopste oplossing overigens.

Heb hier ook genoeg buren die alleen 50mtr 60mm drainageslang in de voortuin hebben liggen.... Lijkt tot nu toe goed te gaan maar voldoet geloof ik niet helemaal volgens de rekenvoorbeelden.
Ik ga niks met al die kuubs doen, een regenton zou ik wel fijn vinden. Heb er even over nagedacht om dan de kraan achter het huis erop aan te sluiten, maar dat maakt alles gewoon moeilijker. Dan moet je ook nog rekening houden met algen, legionella, enzovoort. De gemeente geeft alleen aan dat er iets van waterberging moet zijn op eigen terrein. Ik hoop dat er gedurende het project wat meer duidelijkheid over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Ik ga niks met al die kuubs doen, een regenton zou ik wel fijn vinden. Heb er even over nagedacht om dan de kraan achter het huis erop aan te sluiten, maar dat maakt alles gewoon moeilijker. Dan moet je ook nog rekening houden met algen, legionella, enzovoort. De gemeente geeft alleen aan dat er iets van waterberging moet zijn op eigen terrein. Ik hoop dat er gedurende het project wat meer duidelijkheid over komt.
Ik vermoed (weet ik niet zeker) dat wanneer je opslag in de grond hebt er weinig issues zijn.
Dan zou het simpel opvangen en een dompelpomp in de ton al voldoende zijn.
Het is raar dat ze in België hier veel verder mee zijn dan in ons (water)land.
Zal wel geen stikstof schelen dus niet interessant voor onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Is een heel topic over hier. Je kunt zoeken op grijswater. Drinkwater zie je alleen bij offgrid, maar wassen en doorspoelen kun je er heel goed mee. Maar dat is niet wat je gemeente vraagt, dus als je dat zelf niet vanuit principieel oogpunt wilt zou ik er verder geen tijd in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179

[...]

Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²

Je hebt grofweg drie opties,

Opvangen & gebruiken

Infiltreren

Een combinatie van bovenstaande

Bij haast alle nieuwbouwwijken is het de norm dat regenwater gescheiden of zelfs volledig afgekoppeld is van het riool. Je zal dan als eigenaar zelf zorg moeten dragen voor een oplossing voor het hemelwater.

Zoals je zelf aangeeft heb je circa 3120 liter water wat je in een korte tijd moet kunnen verwerken.

Wanneer je kiest voor opslag heb je een of meerdere tanks in of op de grond waarin je het water opvangt en later gebruikt in de met watergeven in de tuin of met bijvoorbeeld het doorspoelen van de wc's in huis. Omdat je meerdere buien moet kunnen bergen ga je in dit geval vaak naar een wat grotere tank varierend van 5000 tot 10.000liter.

Wanneer je kiest voor infiltratie. Zorg je voor een voorziening waarin je de hoeveelheid water kan opvangen vanwaaruit het vervolgens de bodem in kan trekken. Dit kan met de eerdergenoemde infiltratie kratten. Maar ook met een wadi (hier lijkt de gemeente ook op aan te sturen met het streven naar onverharde voortuinen). Bij infiltratie moet je rekeninghouden met de grondslag en hoesnel het water weg kan trekken. Op klei gaat dit immers stukke langzamer dan op klapzand.

Het mooiste (in mijn beleving) is optie drie, een combinatie van beide. Een opvang voor de eerste behoefte afhankelijk van je gebruik variërend van 500 tot zeg 2500 liter. Hiermee kan je je tuin ruimschoots watergeven en zelfs je auto wassen mocht je dat willen.
Vanuit de tank heb je een overstort naar je infiltratie voorzienig waar de overtollige liters in weg vloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001

[...]

Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²

Ik heb twee betonnen tanks onder de oprit. Deze kunnen samen 12,5 m3 regenwater opvangen, daarna wordt het geloosd op de sloot. De tanks lopen d.m.v. drainage koffer onderaan de kavel alsnog langzaam weg. Als we volgend jaar de inrit laten asfalteren/bestraten dan leg ik nog een extra leiding aan zodat ik het regenwater samen met een dompelpomp kan gebruiken voor de plantjes. Aannemer is dit helaas vergeten.

Helaas geen foto van de aanleg wel van de elementen en het gat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPmdHqq-AqgbsZhmpsWxjgCW9A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbPhs1eCXn8ljdABJ7e8ILkU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwOEZpyVo1aYy9Z3Tc_BC_uCkXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yftQTYCDCBJPFxJWB384gDfF.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht Duitsland te doen zijn dan is een ritje naar de Hornbach daar misschien een alternatief, daar zijn deze tanks op voorraad. Ook handig voor een prijs indicatie.

https://www.hornbach.de/s...ckel/5240692/artikel.html

[ Voor 4% gewijzigd door gumtree op 23-06-2022 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:14
Allemachtig, heeft iedereen hier de Staatsloterij gewonnen ofzo? Er worden kastelen gebouwd alsof het niets is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kastelen? Complete begraafplaatsen zal je bedoelen.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Ad4NL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:12:
Allemachtig, heeft iedereen hier de Staatsloterij gewonnen ofzo? Er worden kastelen gebouwd alsof het niets is..
Ik niet hoor, moet erg veel zelf gaan doen in mijn toekomstige tweekapper in het CPO-project. :9 Ben gelukkig wel een beetje handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
Ja, er komen hier een hele hoop dure huizen voorbij, maar zeker niet allemaal. Daarnaast is enige context wel op zijn plaats. In de randstad kost de gemiddelde bestaande woning zowiezo veel geld.

Ik doe alles zelf en als ik mijn begroting weet te halen (vooralsnog gaat het goed) ben ik voor iets meer als 4,2ton (incl BTW, grond, keuken en sanitair) klaar... dan heb ik 1366m2 grond, en een huis met een woonoppervlak van 178m2
Net zo duur als een tweekapper met een woonoppervlak van 110m2, een postzegel tuin en gedeeltelijke renovatie hier in de buurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
ds23man schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:21:
Kastelen? Complete begraafplaatsen zal je bedoelen.... :+
Die snap ik niet helemaal geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Woody179 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:24:
[...]

Die snap ik niet helemaal geloof ik.
Gezien de gaten kan je er complete olifanten in kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:55

[...]

Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²

Wij hebben een ondergrondse regenwateropslag van 5 m3 van Graf, https://www.tankkopen.nl/...nk-5000-liter-nordic.html. Hierin zit een pomp waarmee de buitenkranen en een kraan in de berging van water worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53

[...]

Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²

Ik heb juist de laatste dagen gewerkt aan het metselwerk voor een (toekomstige) wateropslag in de achtertuin.
Het wordt een deels ingegraven vijver, materiaal keuze EPDM rubber.
Een klein gedeelte van het geheel zal de functie van plantenvijver krijgen, geplande inhoud minimaal 10m³

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Sommige 'Catalogus' woningen hebben een formidabele voorgevel -als twee herenhuizen-, loop je binnen dan is echter de diepte van de woning opvallend gering, zodat de verschillende vertrekken ook klein uitvallen en de inhoud heel gewoon is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
Woody179 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Ja, er komen hier een hele hoop dure huizen voorbij, maar zeker niet allemaal. Daarnaast is enige context wel op zijn plaats. In de randstad kost de gemiddelde bestaande woning zowiezo veel geld.

Ik doe alles zelf en als ik mijn begroting weet te halen (vooralsnog gaat het goed) ben ik voor iets meer als 4,2ton (incl BTW, grond, keuken en sanitair) klaar... dan heb ik 1366m2 grond, en een huis met een woonoppervlak van 178m2
Net zo duur als een tweekapper met een woonoppervlak van 110m2, een postzegel tuin en gedeeltelijke renovatie hier in de buurt....
Precies, voor het geld wat we kwijt waren heb ik in de randstad een tussenwoning in een Vinex-wijk. (nu staat mijn kasteel niet in NL. maar hier stijgen de grond en bouw prijzen ondertussen ook gestaag door)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
Ik zal mijn project ook maar even kort introduceren. Ik woon nu ver buiten het dorp waar ik geboren en getogen ben en voel me toch een beetje ontheemd. In de tussentijd ook veel huizen bekeken, het probleem was altijd dat het niet in een van mijn twee favoriete gemeentes stond.

In dat dorp wordt nog wel het één en ander gebouwd, maar dat gebeurt via een grote projectontwikkelaar. Ik werd daar gewoon uit de markt geprijsd, zelfs voor een kleine gelijkvloerse woning van 50 m² (vraagprijs 250k ex opties / meerwerk).

Via social media kwam het CPO-project op fietsafstand van waar ik geboren en getogen ben. Ideaal, een woning tegen kostprijs waar ik in de loop der jaren in kan groeien. We zijn nu zover dat we een architect gekozen hebben voor het project en de eerste layoutschetsen zijn gemaakt. De kavel die ik heb is onderdeel van een tweekapper op een perceel van 8,5 bij 22 meter (187 m²).

Mijn streven is om een nul-op-de-meter woning te realiseren, de bouw zo te plannen dat ik veel zelf kan doen en veel van de ruimtes in mijn eigen tijd af te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3aZdUtRyT1XpZRStklRXGdfIK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7DyVmptyCoQL0DOAjaez8o7S.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9IC7kFtAsGMyl2RU3_CpWQFAjw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C1wiwrpsgMBnu0KMPXzVWiTz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCl6aUnu5ZV-QM8MwcAfsbGWRig=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6QXBC0FACabIOL7rFoUSJkUL.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:28:
Ik zal mijn project ook maar even kort introduceren. Ik woon nu ver buiten het dorp waar ik geboren en getogen ben en voel me toch een beetje ontheemd. In de tussentijd ook veel huizen bekeken, het probleem was altijd dat het niet in een van mijn twee favoriete gemeentes stond.

In dat dorp wordt nog wel het één en ander gebouwd, maar dat gebeurt via een grote projectontwikkelaar. Ik werd daar gewoon uit de markt geprijsd, zelfs voor een kleine gelijkvloerse woning van 50 m² (vraagprijs 250k ex opties / meerwerk).

Via social media kwam het CPO-project op fietsafstand van waar ik geboren en getogen ben. Ideaal, een woning tegen kostprijs waar ik in de loop der jaren in kan groeien. We zijn nu zover dat we een architect gekozen hebben voor het project en de eerste layoutschetsen zijn gemaakt. De kavel die ik heb is onderdeel van een tweekapper op een perceel van 8,5 bij 22 meter (187 m²).

Mijn streven is om een nul-op-de-meter woning te realiseren, de bouw zo te plannen dat ik veel zelf kan doen en veel van de ruimtes in mijn eigen tijd af te maken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat bedoel je met nul-op-de-meter?

Wat denk je zelf te kunnen doen?
Hoeveel huizen, en worden deze allemaal (gelijktijdig) door dezelfde aannemer gebouwd?

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-06-2022 21:43 ]

Pagina: 1 ... 231 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic