Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 232 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.608.817 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:43:
Thema: waterberging.

Zijn er mensen hier die iets aan waterberging moeten doen bij hun huis? Ik kreeg afgelopen maandag het kavelpaspoort toegestuurd van de gemeente en daar staat het volgende in:

[...]

Als ik dan gauw even ga rekenen:
Huis50 m²
Garage24 m²
Terras15 m²
Totaal74 m² à 30 mm + 15 m² à 60 mm
Inhoud3120 mm = 3120 L = 3,12 m³

De gemiddelde regenton is 250 L (grotere modellen daar gelaten), maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Toen stuitte ik op tanks die ingegraven worden in de grond die makkelijk meerdere kuubs op kunnen slaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier kost een betonnen waterput van 10.000l grofweg 1500€.

Dan de kost om de put uit te graven, alle regenbuizen met de put te verbinden, overloop naar het riool en uiteraard nog een pomp.

Dat water kan je perfect gebruiken voor je toilet, en met voldoende filters ook voor de vaatwasser.

[ Voor 4% gewijzigd door Jellabie op 23-06-2022 21:50 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 11:50
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:42:
[...]
Wat bedoel je met nul-op-de-meter?
Nul-op-de-meter-woning zoals het RVO het omschrijft:
Een nul-op-de-meter-woning heeft op jaarbasis per saldo een gemiddeld totaal energieverbruik van nul. Het gaat hierbij om alle energieverbruiken die op de energiemeter(s) in de woning zichtbaar zijn. Dit houdt in dat de woning over het jaar heen net zoveel energie verbruikt (of minder) dan bij lokaal duurzaam opgewekte energie. Het totale energieverbruik is het woninggebonden verbruik (ruimteverwarming, koeling en warm tapwater) en huishoudelijk verbruik (apparaten en verlichting) bij elkaar opgeteld.
Wat denk je zelf te kunnen doen?
Elektra, gipswanden zetten en afwerken, verlaagde plafonds, domotica, vloeren leggen, enzovoort. Wat ik nu nog niet kan, kan ik altijd leren.
Hoeveel huizen, en worden deze allemaal (gelijktijdig) door dezelfde aannemer gebouwd?
Er zijn in totaal 32 kavels die bebouwd gaan worden. Bij de aannemer mogen we zelf aangeven tot hoe ver we de woning afgewerkt willen hebben. Ik gok dat het gesplitst gaat worden over meerdere aannemers, omdat we met zoveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:57
@keeperson

Als je graag geld wilt besparen en echt wat wilt leren zou ik zelf je badkamer installeren en tegelen. God wat kost dat een geld om te laten doen.

Wij hebben percentueel het meeste bespaard door het zelf te doen op de badkamer denk ik 8) daarna komt de elektra installatie gok ik.

Was je plan ook om zegmaar zelf je sleuven voor je elektra te gaan frezen en de leidingen ook zelf te leggen etc? daar kan je ook heel wat op besparen. Een elektricien is ook harstikke duur. Als je dan toch ook de domotica wilt aanleggen zou ik adviseren geen centraaldozen aan te leggen, lekker alles naar de meterkast :+
is wel veel maar kan je alles eventueel bekabelt of niet in een domotica kast aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:28
@keeperson
"Wat ik nu nog niet kan, kan ik altijd leren."

10+ voor de mentaliteit!!!

[ Voor 37% gewijzigd door Woody179 op 24-06-2022 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Aurum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:12:
@keeperson
Als je dan toch ook de domotica wilt aanleggen zou ik adviseren geen centraaldozen aan te leggen, lekker alles naar de meterkast :+
is wel veel maar kan je alles eventueel bekabelt of niet in een domotica kast aansluiten.
Met alles naar de meterkast, doel je op een knx achtig systeem? Dit is wel veruit de meest dure vorm van domotica met spof. Je hebt dan ook niet genoeg aan de standaard meterkast ruimte. Als je het zelf doet om geld te besparen zou dit niet mijn eerste keuze zijn.

@keeperson
Kijk goed wanneer je investeert in gereedschap, huren lijkt soms goedkoper maar als het tegenzit en een klus duurt langer zit je zo over de aanschaf heen. Verder houd gereedschap zijn waarde goed als je het een beetje netjes houd.
Als je klaar bent zet je het op marktplaats en je bent er zo van af.

Ik had het tegelwerk voor onze badkamer enorm onderschat, tegelsnijder gehuurd 60 euro per week.. dacht in een weekje klaar te zijn (naast een 40 uur werken voor de baas en tich andere klusjes voor de vrouw).. no bueno.. Uiteindelijk stond hij er ruim 3 weken... Daar had ik er makkelijk een voor kunnen kopen.

Voorwat betreft de electra, dit is echt niet moeilijk zolang je maar gestructureerd werkt. Eerst alle dozen, dan alle leidingen dan het trekken van de draden. Hou altijd dezelfde vollegorde van aansluiten aan zoals "aarde, nul fase schakel" en "stopcontact, centraaldoos, meterkast" of "lichtpunt, schakelaar, centraaldoos meterkast" en je kan bijna niet fout gaan.

Enige punt waar ik ooit op gewezen ben door een elektricien (kameraad) was dat ik iets secuurder de kabels moest strippen. Ik had namelijk met mijn elcheapo zijkniptang uit het jaar nul de kabels gestript en had daarbij soms het koper iets of wat in gekerft. Geen wereldschokkende dingen maar het kan zomaar een kwadraat verschil maken, en bij stopcontacten die zwaarbelast kunnen worden kan het leiden tot overbelasting.

Uiteindelijk een goede kabelstripper van wiha (Tip) gekocht, alle stopcontacten nagelopen en een stuk of 10 draden opnieuw aangestript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Verkijk je inderdaad niet hoeveel tijd erin gaat zitten. Hier zelf 300m2 vloerverwarming, vloertegels en systeemplafond gedaan. Daarnaast alle elektra, sanitair, CV ketel, keuken, schilderwerk en 12 deuren afhangen. Vloertegels ben je snel zat van na 2 uurtjes op je knibbels met 30x60 tegels.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 18:39
ds23man schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:57:
Verkijk je inderdaad niet hoeveel tijd erin gaat zitten. Hier zelf 300m2 vloerverwarming, vloertegels en systeemplafond gedaan. Daarnaast alle elektra, sanitair, CV ketel, keuken, schilderwerk en 12 deuren afhangen. Vloertegels ben je snel zat van na 2 uurtjes op je knibbels met 30x60 tegels.
Uit interesse: wat voor systeemplafond heb je in je woning gebruikt? Lastig om mooie te vinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:02:
[...]

Met alles naar de meterkast, doel je op een knx achtig systeem? Dit is wel veruit de meest dure vorm van domotica met spof. Je hebt dan ook niet genoeg aan de standaard meterkast ruimte. Als je het zelf doet om geld te besparen zou dit niet mijn eerste keuze zijn.

@keeperson
Kijk goed wanneer je investeert in gereedschap, huren lijkt soms goedkoper maar als het tegenzit en een klus duurt langer zit je zo over de aanschaf heen. Verder houd gereedschap zijn waarde goed als je het een beetje netjes houd.

Ik had het tegelwerk voor onze badkamer enorm onderschat, tegelsnijder gehuurd 60 euro per week.. dacht in een weekje klaar te zijn (naast een 40 uur werken voor de baas en tich andere klusjes voor de vrouw).. no bueno.. Uiteindelijk stond hij er ruim 3 weken... Daar had ik er makkelijk een voor kunnen kopen.

Voorwat betreft de electra, dit is echt niet moeilijk zolang je maar gestructureerd werkt. Eerst alle dozen, dan alle leidingen dan het trekken van de draden. Hou altijd dezelfde vollegorde van aansluiten aan zoals "aarde, nul fase schakel" en "stopcontact, centraaldoos, meterkast" of "lichtpunt, schakelaar, centraaldoos meterkast" en je kan bijna niet fout gaan.

Enige punt waar ik ooit op gewezen ben door een elektricien (kameraad) was dat ik iets secuurder de kabels moest strippen. Ik had namelijk met mijn elcheapo zijkniptang uit het jaar nul de kabels gestript en had daarbij soms het koper iets of wat in gekerft. Geen wereldschokkende dingen maar het kan zomaar een kwadraat verschil maken, en bij stopcontacten die zwaarbelast kunnen worden kan het leiden tot overbelasting.

Uiteindelijk een goede kabelstripper van wiha (Tip) gekocht, alle stopcontacten nagelopen en een stuk of 10 draden opnieuw aangestript.
KNX is juist géen SPOF. Als je het een installateur laat doen extreem duur inderdaad, terwijl de materialen wel meevallen (mits je niet in NL inkoopt en geen Basalte ed gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Deleon78 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Uit interesse: wat voor systeemplafond heb je in je woning gebruikt? Lastig om mooie te vinden!
https://www.systeemplafon...3uWAGKEAAYASAAEgLklvD_BwE

Betreft tijdelijke woonruimte omdat we 2 jaar ons voorhuis uit moesten vanwege het herstel van aardbevingsschade. In de bijschuur is tijdelijke woonruimte gebouwd.

https://nos.nl/nieuwsuur/...s-als-david-tegen-goliath

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:13:
[...]

KNX is juist géen SPOF. Als je het een installateur laat doen extreem duur inderdaad, terwijl de materialen wel meevallen (mits je niet in NL inkoopt en geen Basalte ed gebruikt).
Ik heb me eind vorig jaar met de bouw van de garage (tijdelijke woning) laten vertellen dat als de knx unit in de meterkast defect raakt je effectief je lampen niet meer aan kunt zetten. In de zin van schakelaar schakeld de module en de module schakeld de lamp. Maar dit klopt dus niet?

Uiteindelijk voor ons destijds de reden geweest om eens te experimenteren met zigbee (nico home control 2). Bevalt tot nog toe redelijk goed, over een jaar bepalen we of we het overzetten naar het huis en uitbreiden of toch voor wat anders gaan.

Het is ook maar net wat je uit je domotica wil halen. Voor mij persoonlijk is het schakelen van lampen meer een gimmick (lamp vergeten uit te zetten en te lui om naar beneden te lopen en het alsnog te doen)
Waar ik staks echt de meerwaarde in zie is het monitoren van mijn huis en daarop acteren. Wat doen mijn zonnepanelen? Hoe staat mijn buffervat er bij? Overschot aan stroom + ruimte in buffer = verwarmings element aan.

Hoe ligt mijn tuin er bij? Te droog + geen regen in het vooruitzicht = beregenen.

Verder inzicht krijgen in processen.
Ik heb nu bijvoorbeeld voor het eerst een tuin en een composthoop voor het groenafval. Ik zou best eens willen knutselen aan een systeempje waarmee je het proces kan volgen ( themperatuur, vochtigheidsgraad ect.) en een melding ontvangt indien actie gewenst is.
Bijvoorbeeld:
Temperatuur laag = omscheppen
Vocht te laag = bewateren

Of de zwemvijver
Pomp vervuild = meer weerstand / hoger stroomverbruik = melding reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:13
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Waar koop jij de spullen in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 19:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
keeperson schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:28:
Ik zal mijn project ook maar even kort introduceren. Ik woon nu ver buiten het dorp waar ik geboren en getogen ben en voel me toch een beetje ontheemd. In de tussentijd ook veel huizen bekeken, het probleem was altijd dat het niet in een van mijn twee favoriete gemeentes stond.

In dat dorp wordt nog wel het één en ander gebouwd, maar dat gebeurt via een grote projectontwikkelaar. Ik werd daar gewoon uit de markt geprijsd, zelfs voor een kleine gelijkvloerse woning van 50 m² (vraagprijs 250k ex opties / meerwerk).

Via social media kwam het CPO-project op fietsafstand van waar ik geboren en getogen ben. Ideaal, een woning tegen kostprijs waar ik in de loop der jaren in kan groeien. We zijn nu zover dat we een architect gekozen hebben voor het project en de eerste layoutschetsen zijn gemaakt. De kavel die ik heb is onderdeel van een tweekapper op een perceel van 8,5 bij 22 meter (187 m²).

Mijn streven is om een nul-op-de-meter woning te realiseren, de bouw zo te plannen dat ik veel zelf kan doen en veel van de ruimtes in mijn eigen tijd af te maken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Een N.O.M. woning is niets anders dan opwek = gebruik . Het is met name marketing voor project ontwikkelaars je hebt er vrij weinig aan en is vooral op de salderingsregeling aan het leunen.
waar je wel wat aan hebt is :Een huis goed isoleren (kijk bv naar passief bouwen) en een dak vol panelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Ik heb me eind vorig jaar met de bouw van de garage (tijdelijke woning) laten vertellen dat als de knx unit in de meterkast defect raakt je effectief je lampen niet meer aan kunt zetten. In de zin van schakelaar schakeld de module en de module schakeld de lamp. Maar dit klopt dus niet?

Uiteindelijk voor ons destijds de reden geweest om eens te experimenteren met zigbee (nico home control 2). Bevalt tot nog toe redelijk goed, over een jaar bepalen we of we het overzetten naar het huis en uitbreiden of toch voor wat anders gaan.

Het is ook maar net wat je uit je domotica wil halen. Voor mij persoonlijk is het schakelen van lampen meer een gimmick (lamp vergeten uit te zetten en te lui om naar beneden te lopen en het alsnog te doen)
Waar ik staks echt de meerwaarde in zie is het monitoren van mijn huis en daarop acteren. Wat doen mijn zonnepanelen? Hoe staat mijn buffervat er bij? Overschot aan stroom + ruimte in buffer = verwarmings element aan.

Hoe ligt mijn tuin er bij? Te droog + geen regen in het vooruitzicht = beregenen.

Verder inzicht krijgen in processen.
Ik heb nu bijvoorbeeld voor het eerst een tuin en een composthoop voor het groenafval. Ik zou best eens willen knutselen aan een systeempje waarmee je het proces kan volgen ( themperatuur, vochtigheidsgraad ect.) en een melding ontvangt indien actie gewenst is.
Bijvoorbeeld:
Temperatuur laag = omscheppen
Vocht te laag = bewateren

Of de zwemvijver
Pomp vervuild = meer weerstand / hoger stroomverbruik = melding reinigen.
Toch jammer dat je niet de juiste info hebt gekregen. Het is zeker zo dat je decentraal schakeld, maar KNX modules praten onderling, je hebt alleen centrale logica nodig bij complexe schakelingen/logica. Als die wegvalt blijft je basis (melder x bedient lamp a) gewoon overeind.
Dit is bvb bij Loxone al niet het geval. De enige SPOF is de voeding, en die heb je gewoon in redundant uitvoeringen.

Wel grappig dat je een extreem betrouwbaar systeem, feitelijk de standaard in de industrie, dat in legio kantoorgebouwen en ziekenhuizen gebruikt word afschrijft, en vervolgens op een draadloos hobbysysteem uitkomt. Niets mis mee als het doet wat je wilt, maar volgende keer niet teveel aannemen van mensen zonder verstand of een bias om wat voor reden dan ook.
Rob-T6 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Waar koop jij de spullen in dan?
Voltking of Voltus. Maar laten we verder gaan in [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-06-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
twain4me schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:05:
[...]
Een N.O.M. woning is niets anders dan opwek = gebruik . Het is met name marketing voor project ontwikkelaars je hebt er vrij weinig aan en is vooral op de salderingsregeling aan het leunen.
waar je wel wat aan hebt is :Een huis goed isoleren (kijk bv naar passief bouwen) en een dak vol panelen.
Dak vol panelen was al sowieso het plan. De woning ligt op ZWW ongeveer, dus een passiefhuis zal moeilijk gaan. Heb wel bij de architect aangegeven dat het dak aan de ZWW-kant volledig geoptimaliseerd moet kunnen worden voor zonnepanelen en dat ik daar ook geen dakkapellen wil. Hooguit dakramen.

Heb ook aangegeven dat ik alsnog via de basisprincipes van een passiefhuis wil bouwen. Een goede thermische schil is het allerbelangrijkste. Welke kleur tegels ik wil en in welk patroon kan ik altijd later nog beslissen. Een muur en dak kun je maar één keer bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:02:
[...]
@keeperson

Wat betreft gereedschap probeer ik zoveel mogelijk voor gerenomeerde merken te gaan. Ik sleutel graag aan mijn fiets, dus het meeste daarvoor is Wera of Park Tool (niet het merk van de Lidl). Schrok er altijd wel van hoe duur het huren van gereedschap is. Een (gips)platenlift was na 2 dagen huren al duurder dan hem gewoon bij de Hornbach halen in Duitsland.

Qua planning probeer ik mezelf altijd de tijd te geven om het te leren. Mijn pa dacht met de verbouwing altijd dat hij wel binnen een weekje klaar was. Ik doe meestal het eerste getal wat in me opkomt keer twee. Dan heb je vaak een realistischer beeld.

Omdat hij het zo snel wil doen steeds is het resultaat niet altijd even netjes. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Toch jammer dat je niet de juiste info hebt gekregen. Het is zeker zo dat je decentraal schakeld, maar KNX modules praten onderling, je hebt alleen centrale logica nodig bij complexe schakelingen/logica. Als die wegvalt blijft je basis (melder x bedient lamp a) gewoon overeind.
Dit is bvb bij Loxone al niet het geval. De enige SPOF is de voeding, en die heb je gewoon in redundant uitvoeringen.

Wel grappig dat je een extreem betrouwbaar systeem, feitelijk de standaard in de industrie, dat in legio kantoorgebouwen en ziekenhuizen gebruikt word afschrijft, en vervolgens op een draadloos hobbysysteem uitkomt. Niets mis mee als het doet wat je wilt, maar volgende keer niet teveel aannemen van mensen zonder verstand of een bias om wat voor reden dan ook.

[...]

Voltking of Voltus. Maar laten we verder gaan in [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Als ik het zo lees is het terecht dat je me corrigeert met betrekking tot het al dan niet hebben van een SPOF en de algehele werking. Dank daarvoor.

Afschrijven is overigens een groot woord.
Domotica en dan met name ons gevoel bij de zin en onzin van het schakelen van lampen is de reden dat we het nu uitproberen. Ervaren we geen meerwaarde (anders dan de eerder genoemde gimmick) laten we het weg in het huis. Ervaren we het als erg prettig of zelfs onmisbaar dan komt het in deze of andere vorm in het huis.

Zigbee / Z-wave is een manier met een hele lage instap om zaken uit te proberen.
De keuze nu voor de Niko lijn is simpel. Het schakelmateriaal is kwalitatief goed en ook zonder hub te gebruiken. Als nu blijkt dat we de domotica niet of nauwelijks gebruiken kunnen we de hub weglaten en het schakelmateriaal als normale dimmers en schakelaars toepassen.

Voor als nog zit ik 50 / 50.
Het is bijvoorbeeld prettig
- Om bij aankomst vast lampen aan te kunnen zetten zonder dat je eerst door het donker hoeft om bij een schakelaar aan te komen.
- Verder voelen de druk schakelaars prettig aan bij bediening en is nette montage Een fluitje van een cent.

Anderzijds
- Het maakt (mij?) wel erg lui...
Voorbeeld: Ik zit op de bank en zie dat ik de lamp in de slaapkamer uit ben vergeten te zetten. I.p.v. op te staan 10 meter te lopen en hem uit te zetten kom ik niet van mijn reet af en heb ik nog een reden om op mijn telefoon te zitten. (Iets waar ik heel graag van af zou willen maar heel veel moeite mee heb)

- De niko app draait niet op de achtergrond en moet dus elke keer opnieuw verbinding maken bij opstarten van de app. Duurt maar een paar seconde maar voelt desondanks omslachtig.

Vooralsnog heb ik meer binding met mijn L/L warmtepomp die ik op afstand kan bedienen. Als we thuis vertrekken zetten we hem uit, en als we weer op het punt staan om naar huis te gaan zetten we hem aan zodat het lekker behaaglijk is bij thuiskomst.
(Effect is beperkt door de goede isolatie, maar gevoelsmatig doet het veel meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:20
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Als ik het zo lees is het terecht dat je me corrigeert met betrekking tot het al dan niet hebben van een SPOF en de algehele werking. Dank daarvoor.

Afschrijven is overigens een groot woord.
Domotica en dan met name ons gevoel bij de zin en onzin van het schakelen van lampen is de reden dat we het nu uitproberen. Ervaren we geen meerwaarde (anders dan de eerder genoemde gimmick) laten we het weg in het huis. Ervaren we het als erg prettig of zelfs onmisbaar dan komt het in deze of andere vorm in het huis.

Zigbee / Z-wave is een manier met een hele lage instap om zaken uit te proberen.
De keuze nu voor de Niko lijn is simpel. Het schakelmateriaal is kwalitatief goed en ook zonder hub te gebruiken. Als nu blijkt dat we de domotica niet of nauwelijks gebruiken kunnen we de hub weglaten en het schakelmateriaal als normale dimmers en schakelaars toepassen.

Voor als nog zit ik 50 / 50.
Het is bijvoorbeeld prettig
- Om bij aankomst vast lampen aan te kunnen zetten zonder dat je eerst door het donker hoeft om bij een schakelaar aan te komen.
- Verder voelen de druk schakelaars prettig aan bij bediening en is nette montage Een fluitje van een cent.

Anderzijds
- Het maakt (mij?) wel erg lui...
Voorbeeld: Ik zit op de bank en zie dat ik de lamp in de slaapkamer uit ben vergeten te zetten. I.p.v. op te staan 10 meter te lopen en hem uit te zetten kom ik niet van mijn reet af en heb ik nog een reden om op mijn telefoon te zitten. (Iets waar ik heel graag van af zou willen maar heel veel moeite mee heb)

- De niko app draait niet op de achtergrond en moet dus elke keer opnieuw verbinding maken bij opstarten van de app. Duurt maar een paar seconde maar voelt desondanks omslachtig.

Vooralsnog heb ik meer binding met mijn L/L warmtepomp die ik op afstand kan bedienen. Als we thuis vertrekken zetten we hem uit, en als we weer op het punt staan om naar huis te gaan zetten we hem aan zodat het lekker behaaglijk is bij thuiskomst.
(Effect is beperkt door de goede isolatie, maar gevoelsmatig doet het veel meer)
Wat me voornamelijk opvalt aan je ervaring is dat je ervanuit gaat dat het zorgt dat je dingen handmatig vanaf een afstand kan doen. Ik zelf heb een Z-wave systeem(7 jaar geleden aangelegd) en vind het grootste voordeel juist dat je geen interactie nodig hebt. Verlichting gaat aan door scripts op basis van zonsondergang, bewegingssensoren. Daarnaast geeft het inzicht, jekan het stroomverbruik netjes meten en als je dan toch iets wilt bedienen doe ik dit altijd met mijn stem(Amazon Alexa). Er zitten wel schakelaren maar die worden voornamelijk door bezoek gebruikt. Naast mijn bed ligt nog een afstandbediening waarmee ik alles makkelijk kan uitzetten in het gehele huis(kan ook via stem maar meestal moet ik stil zijn als mijn vriendin al ligt te slapen).

In mijn nieuwe huis, waar we nu met het finetunen van het ontwerp bezig zijn, ga ik weer hetzelfde Z-wave systeem gebruiken voor de verlichting. Alleen gaan we dit dan uitbreiden met elektrische raam decoratie, heaters, screens en elektrische lichtkoepels. Ben zelf heel tevreden over Z-wave en het is enorm stabiel. Ik heb geen ervaring met KNX maar het aanleggen van alles bedraad is wel enorm duur, en aangezien mijn ervaring met Z-wave is dat het altijd werkt en nooit problemen geeft, heeft dit dan ook mijn voorkeur voor ons nieuw te bouwen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Vaez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Wat me voornamelijk opvalt aan je ervaring is dat je ervanuit gaat dat het zorgt dat je dingen handmatig vanaf een afstand kan doen. Ik zelf heb een Z-wave systeem(7 jaar geleden aangelegd) en vind het grootste voordeel juist dat je geen interactie nodig hebt. Verlichting gaat aan door scripts op basis van zonsondergang, bewegingssensoren. Daarnaast geeft het inzicht, jekan het stroomverbruik netjes meten en als je dan toch iets wilt bedienen doe ik dit altijd met mijn stem(Amazon Alexa). Er zitten wel schakelaren maar die worden voornamelijk door bezoek gebruikt. Naast mijn bed ligt nog een afstandbediening waarmee ik alles makkelijk kan uitzetten in het gehele huis(kan ook via stem maar meestal moet ik stil zijn als mijn vriendin al ligt te slapen).
Klopt, op het moment doe ik (nog niks met automatisering in de vorm van scripts (met uitzondering van een "rooster" van de warmtepomp).

In basis wil ik het in zijn huidige vorm draaien. Simpelweg omdat ik van het goede weer gebruik wil maken voor de bouw van het huis (beetje jammer om dat te moeten zeggen op een dag dat het bijna alleen maar regent)

Ik heb me nog niet verdiept of je met Niko ook scripts kan draaien of dat je dan weer naar een externe toe moet zoals home assistent of openhab. (Wat gebruik jij?)

Komend najaar / winter ga ik me er verder in verdiepen. En aanpassingen doen aan de huidige setup.

Qua bediening zal ik overigens nooit verder gaan dan bewegingsmelders of lichtsensoren denk ik.

Niet dat ik iets te verbergen heb maar het idee aan camera's en microfoons inhuis met als doel het actief meeluisteren en wachten op commando's vind ik wel een dingetje. Daarnaast heb ik heb er totaal mijn achtergrond niet in en weet er te weinig van af om het goed te beveilgen.
Voorkomen boven genezen (of in mijn geval uitsluiten boven voorkomen)

[ Voor 13% gewijzigd door Woody179 op 24-06-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Om terug te komen op de bouw. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de fundering / kruipruimte.

Ik overdenk nu het nut en noodzaak van voorzieningen in de kruipruimte. Niet dat ik verwacht om dagelijks heel veel tijd te spenderen in de kruipruimte maar met 110m2 aan kruipruimte lijken een paar vaste lampen of stopcontacten wel handig.

Het wordt effectief een grote betonnen bak dus grondwater zou geen belemmering moeten zijn.

Ventilatie komt er zowiezo net als twee toegangsluiken (een in de technische ruimte en een in de hal bij de voordeur)
Daarnaast zal de hout cv kachel zijn lucht straks via de kruipruimte aan zuigen zodat de balans ventilatie hier geen hinder van ondervind.

Ook ben ik bezig met een aantal doorvoeren. Buiten het riool en de standaard nuts voorzienigen om heb ik
Extern:
1x Geïsoleerde grondleiding warmtepomp a 160mm met daarin 2x 32/40mm
1x Water schuur a 40mm met daarin tyleen 25mm
1x Electra schuur a 110mm mantelbuis met daarin 5*16mm2
1x Data + overig schuur a 110mm mantelbuis
1x Mantelbuis voortuin a 75mm (electra)
1x Mantelbuis oprit a 75mm (laadpalen)
1xMantelbuis achtertuin a 75mm
1x Doorvoer groenwater systeem a 110mm

Intern bestaat de kruipruimte uit 4 compartimenten
Heb daarin:
3x Personen Doorgang a H 650mm x B 750mm
2x 50mm koud water
2x 75mm warm water
3x 110mm voor electra
3x 110mm voor data

Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 24-06-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:45:
Om terug te komen op de bouw. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de fundering / kruipruimte.

Ik overdenk nu het nut en noodzaak van voorzieningen in de kruipruimte. Niet dat ik verwacht om dagelijks heel veel tijd te spenderen in de kruipruimte maar met 110m2 aan kruipruimte lijken een paar vaste lampen of stopcontacten wel handig.

Het wordt effectief een grote betonnen bak dus grondwater zou geen belemmering moeten zijn.

Ventilatie komt er zowiezo net als twee toegangsluiken (een in de technische ruimte en een in de hal bij de voordeur)
Daarnaast zal de hout cv kachel zijn lucht straks via de kruipruimte aan zuigen zodat de balans ventilatie hier geen hinder van ondervind.

Ook ben ik bezig met een aantal doorvoeren. Buiten het riool en de standaard nuts voorzienigen om heb ik
Extern:
1x Geïsoleerde grondleiding warmtepomp a 160mm met daarin 2x 32/40mm
1x Water schuur a 40mm met daarin tyleen 25mm
1x Electra schuur a 110mm mantelbuis met daarin 5*16mm2
1x Data + overig schuur a 110mm mantelbuis
1x Mantelbuis voortuin a 75mm (electra)
1x Mantelbuis oprit a 75mm (laadpalen)
1xMantelbuis achtertuin a 75mm
1x Doorvoer groenwater systeem a 110mm

Intern bestaat de kruipruimte uit 4 compartimenten
Heb daarin:
3x Personen Doorgang a H 650mm x B 750mm
2x 50mm koud water
2x 75mm warm water
3x 110mm voor electra
3x 110mm voor data

Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik heb ook vaste verlichting, erg fijn. Hoogte zou ik echt zo hoog mogelijk maken, en houd ruimte vrij voor opslag van bv dakpannen, bakstenen, tegels, etc.
De verlichting kan je misschien nog schakelen met een schakelaar buiten de kruipruimte met een indicator lampje. Dan kan je van buiten de kruipruimte zien of de lamp (nog) aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom uit de kruipruimte aanzuigen? Koel je die daarmee niet teveel af, en creër je daarmee meer warmteverlies via de vloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

FrankSpin schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:00:
Kleine waarschuwing - halverwege juli komt er zeer waarschijnlijk weer forse prijsverhoging aan voor verschillende bouwmaterialen.

Dit in verband met de paniek in Duitsland m.b.t gas problematiek. Hoorde al dat verschillende materialen weer 15 procent omhoog gaan
De prijs van staal is al gedaald.
Zegt niks natuurlijk, maar het is van zoveel factoren afhankelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 16:57
@Woody179

Het is al een paar post geleden maar wil toch even terugkomen op ons elektra systeem dan. Bij ons is niets van KNX en het werkt ook gewoon als de wifi niet werkt. Wij hebben namelijk alles geinstalleerd op basis van Shelly's en pulseknoppen. Voor ons een besparing aangezien dimmer ook echt heel duur zijn en een shelly ook als dimmer kan fungeren.

Wij hebben evengoed alles naar de meterkast toegesluist en dat zonder centraaldozen. Dat was mede zodat iedere (groep) lampen en stopcontacten allemaal apart iets mee gedaan kan worden. En je bent mega flexibel als alles uitkomt in de meterkast.

Moet wel eerlijk toegeven dat we op zolder een extra kast hebben opgehangen om niet ook alles van boven los naar de meterkast te moeten leiden. Dus dat gaat nu in de daadwerkelijke groep naar beneden. Dat is dan eigenlijk een hele grote centraaldoos :)

indruk van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTgC93YqyXx0M2E3k1F7fwn4qJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BDrGTaMXZDDSz1wcsvHHTtQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:59:
Waarom uit de kruipruimte aanzuigen? Koel je die daarmee niet teveel af, en creër je daarmee meer warmteverlies via de vloer?
Kruipruimte is ongeisoleerd, Begane grond vloer bestaat uit een ps-isolatievloer met een rc van 6,5. Verlies zal minimaal zijn naar verwachting.
Deleon78 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb ook vaste verlichting, erg fijn. Hoogte zou ik echt zo hoog mogelijk maken, en houd ruimte vrij voor opslag van bv dakpannen, bakstenen, tegels, etc.
De verlichting kan je misschien nog schakelen met een schakelaar buiten de kruipruimte met een indicator lampje. Dan kan je van buiten de kruipruimte zien of de lamp (nog) aan staat.
Hoogte van de kruipruimte zelf zit helaas vast, er gaan zelfs nog enkele cm af omdat de isolatie blokken van de vloer onder de balk doorlopen. Verwachting is een werkhoogte van circa 80cm over te houden.

Goed om te horen van de verlichting. Hoeveel heb jij er aangebracht?
Ik heb dus 4 compartimenten, ik zat aan 2 lampen per compartiment te denken.

Dacht zelf aan een Schakelaar als deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:28
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:15:
[...]
Goed om te horen van de verlichting. Hoeveel heb jij er aangebracht?
Ik heb dus 4 compartimenten, ik zat aan 2 lampen per compartiment te denken.
Ik zou zoiets aanbrengen. Goedkoop, (spat) waterdicht en niet al te kwetsbaar. Kabel met soepele kern naar een lasdoos met wartels laten gaan en daar met wago's aansluiten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
@Woody179 ik heb per ruimte 1 grote ledbalk. Voor precies werk kan ik me voorstellen dat je alsnog een werklampje nodig hebt. Is bij mij nog niet voorgekomen.

Ik heb zelf meer zoiets:
https://www.elektroshop.n...bouw_met_lampje_creme.jpg
In de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
As Jeremy Clarkson would say: i've had a crisis..

Dat noemen we nou meterkast porno....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
big bang schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Ik zou zoiets aanbrengen. Goedkoop, (spat) waterdicht en niet al te kwetsbaar. Kabel met soepele kern naar een lasdoos met wartels laten gaan en daar met wago's aansluiten.
Montage aan het plafond word lastig ivm de isolatie.
Ik zat aan een simpele 10w led bouwlamp te denken aan beide korte kanten van het compartiment als zijnde transport verlichting. Om bij te werken is eenmobiele werklamp makkelijker denk ik.

Buizen en dozen meegestort in het beton. Kun je ook nergens aan blijven haken als je dan toch een keer met een lengte cv leiding oid door de kruipruimte heen moet steken.

@Deleon78 ik sla hem op in mijn mapje tzt even kijken wat het makkelijkste werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 24-06-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 18:28
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Montage aan het plafond word lastig ivm de isolatie.
Je kunt ze ook aan de "muur" schroeven..

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
big bang schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Je kunt ze ook aan de "muur" schroeven..
D'oh 8)7
Das waar ook ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Aurum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:11:
@Woody179

Het is al een paar post geleden maar wil toch even terugkomen op ons elektra systeem dan. Bij ons is niets van KNX en het werkt ook gewoon als de wifi niet werkt. Wij hebben namelijk alles geinstalleerd op basis van Shelly's en pulseknoppen. Voor ons een besparing aangezien dimmer ook echt heel duur zijn en een shelly ook als dimmer kan fungeren.

Wij hebben evengoed alles naar de meterkast toegesluist en dat zonder centraaldozen. Dat was mede zodat iedere (groep) lampen en stopcontacten allemaal apart iets mee gedaan kan worden. En je bent mega flexibel als alles uitkomt in de meterkast.

Moet wel eerlijk toegeven dat we op zolder een extra kast hebben opgehangen om niet ook alles van boven los naar de meterkast te moeten leiden. Dus dat gaat nu in de daadwerkelijke groep naar beneden. Dat is dan eigenlijk een hele grote centraaldoos :)

indruk van de meterkast:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Mooie kast voor de groepen ook zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 08:27
Wij bouwen een huis met een betonnen dak (geen hout, huis staat landelijk in Portugal)

De opbouw van het dak zal denk ik zo moeten zijn:
  • Gewapende betonnen balken
  • Kanaalplaten tussen de balken
  • 5 cm beton met wapening
  • Dampscherm
  • 14 cm XPS isolatie
  • Dampopen folie
  • Dakpannen
Ik begin nu te twijfelen aan de plek van de isolatie en het dampscherm. Dampscherm moet aan de warme kant maar is dat nu onder de isolatie of echt aan de binnenkant (dus onder het betonnen dak). De isolatie op het beton leek mij de beste optie.

De offertes die we kregen waren ongeveer 100 tot 200% hoger dan normaal was in deze regio (dit was halverwege 2020). We hebben er toen voor gekozen om zelf te bouwen. Inmiddels staat de basis, de muren zijn bijna klaar.

Dit is onze vide met hetzelfde systeem als het dak, er komt nog een laag beton op met bewapening als vloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RziUDTygUntqKt5HXypeD8hHOFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQufYI350pNVmFijTinWY3rG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Jron667 op 24-06-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 18:26
Naar mijn idee blijft het grootste verschil tussen KNX en oplossingen met zwave, shellys, klikaan/klik uit dat KNX een industiestnadaard is, een vast onderdeel is van de elektrische installatie van je huis, geserviced kan worden door een installatiebedrijf en daarmee ook een meeraarde kan zijn voor een koper.

Zwave, shelly, klikaan/uit etc haal je uit je woning bij de overdracht want de gemiddelde koper kan daar weinig mee.

</team knx>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Fabian schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:22:
Naar mijn idee blijft het grootste verschil tussen KNX en oplossingen met zwave, shellys, klikaan/klik uit dat KNX een industiestnadaard is, een vast onderdeel is van de elektrische installatie van je huis, geserviced kan worden door een installatiebedrijf en daarmee ook een meeraarde kan zijn voor een koper.

Zwave, shelly, klikaan/uit etc haal je uit je woning bij de overdracht want de gemiddelde koper kan daar weinig mee.

</team knx>
Knx maakt inderdaad intergraal onderdeel uit van de elektrische installatie Met andere woorden je kan er niet omheen... kan evengoed de reden zijn om van koop af te zien.

Overigens ben ik wel van menig dat als je een huis voor jezelf bouwt, je dit vooral moet doen aan de hand van je eigen wensen en eigenaardigheden. Het moet immers een plek worden waar je je thuis voelt. Mochten we het ooit moeten of willen verkopen en de poel waarin we adverteren is wat kleiner dan is dat maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32
keeperson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:40:
Heb ook aangegeven dat ik alsnog via de basisprincipes van een passiefhuis wil bouwen. Een goede thermische schil is het allerbelangrijkste
Vergeet de geïntegreerde zonwering niet!
Passiefwoningen (en woningen zoals de onze met 3V glas, RC6 isolatie en WTW-ventilatie die daar dus dicht bij in de buurt komen) hebben de neiging om in de zomer enorm op te warmen. Zonwering aan oost-, zuid- en westgevel is echt een must. En als je toch bouwt dan wil je die natuurlijk netjes in het ontwerp integreren. Wij hebben gekozen voor raffstores die in de winter netjes in de spouw verdwijnen. Deze hebben we al sinds half april permanent naar beneden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Passiefwoningen (en woningen zoals de onze met 3V glas, RC6 isolatie en WTW-ventilatie die daar dus dicht bij in de buurt komen) hebben de neiging om in de zomer enorm op te warmen. Zonwering aan oost-, zuid- en westgevel is echt een must. En als je toch bouwt dan wil je die natuurlijk netjes in het ontwerp integreren. Wij hebben gekozen voor raffstores die in de winter netjes in de spouw verdwijnen. Deze hebben we al sinds half april permanent naar beneden.
Of nog beter, overstekken zodanig ontwerpen dat in de warme maanden er geen naar binnen kan schijnen. Daarmee blijft de gevel ook koeler.

Ander aspect huis slim ontwerpen naar wat je aan m2 echt nodig hebt. Teveel woning gebruikt meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:43
[...]

Precies, werkt perfect, ik heb ze ook en ook in de wintermaanden geven ze voor mijn gevoel ook net dat beetje extra isolatie of bescherming tegen de koude wind. Met de rafstores naar beneden scheelt dat zo een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
headhunter1985 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:49:
Of nog beter, overstekken zodanig ontwerpen dat in de warme maanden er geen naar binnen kan schijnen. Daarmee blijft de gevel ook koeler.
Yep. Overstekken zijn ook een goede optie, vooral voor een zuid-gevel. Maar aan de oost- en westzijde staat de zon vaak te laag om dit goed te laten werken. Daar werken raffstores toch een stuk beter, want die kun je naar behoeft verdraaien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
headhunter1985 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:49:
[...]
Met de overstekken die ik heb krijg ik in de zomermaanden geen direct zonlicht in de slaapkamerramen (hoge dakgoot), maar juist in het voor- en najaar waarbij de zon wel schijnt, het buiten "koud" is en de warmtepomp dus niet aan het koelen is zorgt zonligt voor enorm veel opwarming op de begane grond (28 graden is geen uitzondering).

Je moet wel hele flinke overstekken wil je bij de laaghangende zon in het voorjaar geen zonlicht direct op je glas van de begane grond krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Als de rafstores in de spouw verdwijnen, hoe zit dat dan met je isolatie? Creëer je dan geen koudebrug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
gumtree schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Precies, werkt perfect, ik heb ze ook en ook in de wintermaanden geven ze voor mijn gevoel ook net dat beetje extra isolatie of bescherming tegen de koude wind. Met de rafstores naar beneden scheelt dat zo een paar graden.
Als je al triple glas hebt voegen die rafstores echt niets toe aan de isolatie. De wind gaat daar gewoon langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:43:
Als de rafstores in de spouw verdwijnen, hoe zit dat dan met je isolatie? Creëer je dan geen koudebrug?
Zorgen dat je spouw breed genoeg is. Achter de raffstores zit nog steeds 50mm PIR, wat altijd nog beter isoleert dan het tripel glas daar direct onder.
Geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@Andrehj
Mijn luchtspouw is maar 3cm daar ga ik die raffstores nooit in gepropt krijgen los van wat technisch mogelijk is passen ze esthetisch gezien imho ook niet bij elk huis.

Ik zoek voor ons huis (erker op het zuiden) nog naar een oplossing, Neig nu naar markiezen of het vergroten van het overstek zodat er screens in passen.

Voor de beng was het overigens niet nodig omdat de warmtepomp ook via de vloerverwarming kan koelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:05:
@Andrehj
Voor de beng was het overigens niet nodig omdat de warmtepomp ook via de vloerverwarming kan koelen..
Zie voor deze theorie mijn post van een paar minuten geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:45
KNX kan de gemiddelde consument helemaal niets mee terwijl Hue of Ikea en/of zwave/zigbee toegankelijker zijn.
Ook passen die in bijna elke installatie itt KNX waarbij dit dus vanaf de opbouw meegenomen moet zijn.

Hier alles op zwave en dat gaat perfect en iemand die de app niet heeft of te gast is kan alles gewoon met de pulse drukkers doen.
Ook veel installateurs (huis-tuin-keuken installateurs buiten de randstad) hebben naar mijn idee vaak juist geen ervaring met KNX wat dus een nadeel is.
Industriële installateurs zijn verwacht ik ook nog eens duurder als ze dus al te vinden zijn in de buurt van een dorp.

Hier heb ik 2,5 jaar geleden alles in projectbouw gedaan al kriebelt het bij mij toch om zelf eens te bouwen maarja, die ene mooie kavel zoeken met genoeg vrijheid is nog lastiger dan een inloting bij een projectbouw …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Persoonlijk zie ik ook weinig meerwaarde in KNX. Helemaal nu de introductie van matter voor de deur staat. Voor de gemiddelde consument veel eenvoudiger om dan zelf je smarthome later uit te bereiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:05:
@Andrehj
Mijn luchtspouw is maar 3cm daar ga ik die raffstores nooit in gepropt krijgen
Achter die luchtspouw zal toch wel nog wel isolatie zitten? Het idee van raffstores (of screens) in de spouw is dat je ter plekke van die zonwering de isolatie wat dunner maakt, om zo wat ruimte te maken.
Maar je bouwt een huis toch niet voor beng, maar om zelf comfortabel en met lage energiekosten te kunnen wonen?
Ik heb bij het ontwerp van onze woning gewoon steeds gekeken naar maximaal comfort en minimale energiekosten. Dat er dan aan het eind een woning stond met een dik negatieve EPC-waarde vind ik eigenlijk totaal niet interessant. Veel belangrijker is een comfortabel huis met als extra bonus een dik negatieve energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Andrehj schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Achter die luchtspouw zal toch wel nog wel isolatie zitten? Het idee van raffstores (of screens) in de spouw is dat je ter plekke van die zonwering de isolatie wat dunner maakt, om zo wat ruimte te maken.

[...]

Maar je bouwt een huis toch niet voor beng, maar om zelf comfortabel en met lage energiekosten te kunnen wonen?
Ik heb bij het ontwerp van onze woning gewoon steeds gekeken naar maximaal comfort en minimale energiekosten. Dat er dan aan het eind een woning stond met een dik negatieve EPC-waarde vind ik eigenlijk totaal niet interessant. Veel belangrijker is een comfortabel huis met als extra bonus een dik negatieve energierekening.
Ik bouw zeker voor mezelf en onze bijkomende eigenaardigheden. Maar ik ervaar de beng als een net niet regeling (het zit hem al in de naam met bijna..) Verder zegt het inderdaad niks over comfort of leefbaarheid.. Het is vooral een hoop theoretisch geneuzel om dingen op afstand goed te praten (i.p.v. het lokaal goed en leefbaar te maken) waar je vervolgens in de praktijk maar weinig houvast aan hebt.

Vervolgens heb je een knap duur rapport.
Waar de gemeente een moment heel interessant naar kijkt om het letterlijk alleen maar af te vinken en een installateur vervolgens meent dat je desondanks je warmteverliesberekening een flink zwaardere warmtepomp zou moeten plaatsen (serieus 4 van de 5 partijen).

Achter de luchtspouw zit inderdaad isolatie. Van buiten naar binnen:
10cm baksteen, 3cm luchtspouw, 4cm isolatie (twijfel nog tussen steenwol en houtvezel), 18mm osb, 17cm stijl en regelwerk gevuld met cellulose isolatie, dampdichte folie, 44mm leidingspouw gevuld met steenwol, 9mm osb, 12,mm gips.

[ Voor 9% gewijzigd door Woody179 op 24-06-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Ik bouw zeker voor mezelf en onze bijkomende eigenaardigheden. Maar ik ervaar de beng als een net niet regeling (het zit hem al in de naam met bijna..) Verder zegt het inderdaad niks over comfort of leefbaarheid.. Het is vooral een hoop theoretisch geneuzel om dingen op afstand goed te praten (i.p.v. het lokaal goed en leefbaar te maken) waar je vervolgens in de praktijk maar weinig houvast aan hebt.

Vervolgens heb je een knap duur rapport.
Waar de gemeente een moment heel interessant naar kijkt om het letterlijk alleen maar af te vinken en een installateur vervolgens meent dat je desondanks je warmteverliesberekening een flink zwaardere warmtepomp zou moeten plaatsen (serieus 4 van de 5 partijen).

Achter de luchtspouw zit inderdaad isolatie. Van buiten naar binnen:
10cm baksteen, 3cm luchtspouw, 4cm isolatie (twijfel nog tussen steenwol en houtvezel), 18mm osb, 17cm stijl en regelwerk gevuld met cellulose isolatie, dampdichte folie, 44mm leidingspouw gevuld met steenwol, 9mm osb, 12,mm gips.
Waarom dampdicht, met cellulose en houtvezel kun je ook dampopen bouwen….!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

FrankSpin schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:41:
Persoonlijk zie ik ook weinig meerwaarde in KNX. Helemaal nu de introductie van matter voor de deur staat. Voor de gemiddelde consument veel eenvoudiger om dan zelf je smarthome later uit te bereiden
Ik hoor al een tijdje dat dit staat te gebeuren, maar ik zie er nog weinig van.
Kan ook omdat ik niet goed genoeg kijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Waarom dampdicht, met cellulose en houtvezel kun je ook dampopen bouwen….!
Zou inderdaad mooi zijn als dat gaat maar we hebben door het ontwerp (en de bijkomende specificaties) aanvankelijk rekening gehouden met steenwol. Jammer genoeg zit houtvezel daar best een paar stapjes boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
[...]
Zonwering stond ook hoog op mijn lijstje. Ik woon nu in een huurappartement dat opgeleverd is in 2019. Het heeft een oost-westligging. Op de warme zomerdagen moet ik mijn rolluiken dicht doen om niet te vergaan van de hitte.

Nog idioter is dat de verhuurder 's nachts de ventilatie uitzet. Dus 's ochtends is het altijd heter dan 's avonds 8)7. Zijn nog wel veel meer dingen mis in dit huis waar ik verbetering in wil gaan brengen in mijn nieuwe huis. Ik wilde eens kijken of ik met domotica dat in kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

keeperson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Zonwering stond ook hoog op mijn lijstje. Ik woon nu in een huurappartement dat opgeleverd is in 2019. Het heeft een oost-westligging. Op de warme zomerdagen moet ik mijn rolluiken dicht doen om niet te vergaan van de hitte.
Dat is normaal, we willen nu eenmaal goed geisoleerde huizen, die dingen houden dus ook in de zomer de warmte binnen :+ Mensen denken dat betere isolatie ook beter is in de zomer om het koel te houden netzoals je een thermofles kan gebruiken voor koud en warm drinken. helaas werkt dat niet zomaar bij huizen omdat wij mensen, huisdieren, apparatuur, etc warmte afgeven en daarnaast komt er vrij veel warmte binnen door ramen. En waar enkelglas of oud dubbelglas warmte snacht zal afvoeren, zal HR++(+) doen waar het voor is bedacht en de warmte binnen houden. En dat dus ook in de zomernachten.
Tegen al die nieuwe warmte moet je dus koeling inzetten of een grote koude buffer hebben in de vorm van massa, maar binnen bepaalde tijd zal die ook op zijn. tijdverlengen kan door zonwering.
Nog idioter is dat de verhuurder 's nachts de ventilatie uitzet. Dus 's ochtends is het altijd heter dan 's avonds 8)7. Zijn nog wel veel meer dingen mis in dit huis waar ik verbetering in wil gaan brengen in mijn nieuwe huis. Ik wilde eens kijken of ik met domotica dat in kan regelen.
Dat mag niet, wat wel kan is dat de wtw niet werkt en het via de bypass loopt, maar daar zou het juist iets koeler van moeten worden. dat huizen in de nacht opwarmen komt door fase verschuiving. de warmte is zegmaar nog onderweg in de muur en de isolatie.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-06-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:11
Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Ik hoor al een tijdje dat dit staat te gebeuren, maar ik zie er nog weinig van.
Kan ook omdat ik niet goed genoeg kijk natuurlijk.
Het belangrijkste is een keuze te maken op een standaard die toekomstbestendig is. Dat is altijd een beetje koffiedik kijken. Bij ons was de keuze makkelijk: ik zit met massieve verdiepingsvloeren, waardoor mijn wandbekabeling op een lagere verdieping uitkomt dan mijn plafondbekabeling en ik geen ruimte had voor actoren bij de lichtpunten. Daardoor waren wij, om een enorme berg kabels te voorkomen, genoodzaakt in de groepenkasten (drie stuks en één in de garage) te schakelen en dan is het redelijk logisch KNX te gebruiken omdat er op dit moment geen alternatief is dat enerzijds autonoom is, in die zin dat je voor communicatie tussen taster en actor geen centrale component nodig hebt en anderzijds din rail actoren biedt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@StevenK
Ik wil bij onze verbouwing ook wat van dat wonderspul (want dat is het voor mij) laten installeren.
Licht vanaf de bank met de app doen, het licht op de trap aan- en uitdoen met mijn stem.
Dat is al heel wat voor deze niet-nerd.
Dus ik zoek een eenvoudig systeem dat ik ook kan uitbreiden naarmate ik er meer van begrijp.
Ik hoopte dat Matter er zou zijn als ik ga verbouwen (eind dit jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:11
Rzaan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:55:
@StevenK
Ik wil bij onze verbouwing ook wat van dat wonderspul (want dat is het voor mij) laten installeren.
Licht vanaf de bank met de app doen, het licht op de trap aan- en uitdoen met mijn stem.
Dus ik zoek een eenvoudig systeem dat ik ook kan uitbreiden naarmate ik er meer van begrijp.
Of je nu ZWave, Matter of KNX gebruikt maakt juist daarvoor niks uit. Want dit soort intelligente functies is een kwestie van programmeren in wat vaak een visualisatie server genoemd wordt.

Van KNX weet ik dat daar op component niveau meer intelligentie in zit dan bij ZWave. In mijn vorige woning had ik ZWave.

Als voorbeeld: mijn KNX weerstation weet wanneer het schemert en op basis daarvan wordt sommige buitenverlichting aan gezet en worden de bewegingssensoren buiten vrijgegeven.
Dat betekent dat die sensoren wel 24 uur per dag beweging registreren (en dat kan ik ook loggen), maar alleen als het donker is gaan de lampen ook aan.

En omdat in de KNX tasters ook temperatuur gemeten wordt kan ik heel nauwkeurig mijn verwarming en koeling aansturen.

Maar het belangrijkste bij het ontwerp van je installatie is de boel zo aanleggen dat je direct of achteraf alles wat je zou willen kunnen schakelen zo bedraadt dat je het kunt schakelen. En dat betekent als je met centraal dozen werkt dat je zorgt dat je dozen hebt die groot genoeg zijn om een actor in te stoppen *en* dat er naar alle lichtpunten niet alleen een schakeldraad maar ook een fasedraad ligt.

En kies je voor centraal schakelen dan bedraadt je alle punten naar één of meer groepenkasten. Wil je voor een bussysteem kiezen dan moet je naar alle schakelaars en sensoren die bus bedragen.

En zo zijn er nog meer mogelijkheden. Maar het belangrijkste is in die installatie een toekomstbestendige keuze te maken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
Zijn er mensen die hier ervaring hebben met een Zehnder ComfoCool unit (of iets vergelijkbaars van een ander merk)? Het is een warmtepomp die bovenop je ventilatieunit wordt geplaatst. Daarmee kun je de luchtvochtigheid controleren en de inblaastemperatuur verhogen of verlagen. Het is niet genoeg om je huis volledig mee af te koelen of op te warmen, maar het zou al ontzettend helpen als het niet zo klam in huis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
keeperson schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:31:
Zijn er mensen die hier ervaring hebben met een Zehnder ComfoCool unit (of iets vergelijkbaars van een ander merk)? Het is een warmtepomp die bovenop je ventilatieunit wordt geplaatst. Daarmee kun je de luchtvochtigheid controleren en de inblaastemperatuur verhogen of verlagen. Het is niet genoeg om je huis volledig mee af te koelen of op te warmen, maar het zou al ontzettend helpen als het niet zo klam in huis was.
Gezien de prijs en het lage rendement (volgens mij ligt de COP/EER rond de 3) wordt deze unit maar weinig verkocht. Voor hetzelfde geld kun je ook een echte airco kopen die veel zuiniger is en veel meer capaciteit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:43
deejeebv schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Als je al triple glas hebt voegen die rafstores echt niets toe aan de isolatie. De wind gaat daar gewoon langs.
Op papier misschien, maar in de praktijk merk ik duidelijk minder kou van een venster komen waarbij de rafstore gesloten is dan bij een venter waar de rafstore open staat. Kan natuurlijk een beleving zijn, maar het viel me gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
gumtree schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Op papier misschien, maar in de praktijk merk ik duidelijk minder kou van een venster komen waarbij de rafstore gesloten is dan bij een venter waar de rafstore open staat. Kan natuurlijk een beleving zijn, maar het viel me gewoon op.
Ik merk dat in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Andrehj schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Gezien de prijs en het lage rendement (volgens mij ligt de COP/EER rond de 3) wordt deze unit maar weinig verkocht. Voor hetzelfde geld kun je ook een echte airco kopen die veel zuiniger is en veel meer capaciteit heeft.
Het plan is om voor de zolder (waar mijn werkkamer is) een airco aan te leggen en dan voor de eerste en tweede verdieping vloerverwarming. Zit ik (gevoelsmatig) nog met de luchtvochtigheid op die verdiepingen in mijn maag. Mijn ouders hebben ook een airco en het scheelt echt een slok op de borrel, al is het maar het ontvochtigen van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
keeperson schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:58:
Het plan is om voor de zolder (waar mijn werkkamer is) een airco aan te leggen en dan voor de eerste en tweede verdieping vloerverwarming. Zit ik (gevoelsmatig) nog met de luchtvochtigheid op die verdiepingen in mijn maag. Mijn ouders hebben ook een airco en het scheelt echt een slok op de borrel, al is het maar het ontvochtigen van de lucht.
Als je op de verdieping(en) waar de airco hangt voldoende lucht inblaast, scheelt dat ook in de rest van het huis flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 15:49
Wij gaan zo rond oktober met de bouw starten. Zodra alles rond is wil ik o.a. de opdracht voor de aluminium kozijnen geven, zodat het materiaal besteld kan worden. Dat gaat snel over 30K of zo, en dat betaal je bij aflevering van het ruwe materiaal.
Echter als er met de leverancier wat gebeurd - wat ik niemand toewens - dan zijn die 30K ook weg, ga ik maar even vanuit. En eigen opslag gaat niet lukken.
Hoe kun je, je daar tegen beschermen. bestaat daar een verzekering voor?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:58:
Hoe kun je, je daar tegen beschermen. bestaat daar een verzekering voor?
Gewoon pas betalen bij aflevering. Ik heb voor onze kozijnen niks aanbetaald. Het grootste deel is betaald direct bij aflevering, en de rest bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Daarom wil ik die niet gebruiken. De gecoate schroeven zijn veel sterker en worden door Wovar aanbevolen voor Garapa/Eiken
https://www.wovar.nl/rvs-...=1&dikte=6.0+mm&min=&max=

Bankirai is nog veel harder/massiever, daar is een RVS a2 schroef bijna niet in te krijgen (zonder "perfect" voorboren). Als je ook maar een fractie te ondiep voorboort zit je met een afgebroken schroef zodra de punt de bodem raakt.
Misschien heb ik een post gemist, maar heb jij toevallig die gecoate schroeven nog gebruikt?
Ik ben nu aan het twijfelen tussen a2 en gecoat voor eiken aan de gevel.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
We zijn een weekje met vakantie geweest en bij terugkomst positief verrast door alle werkzaamheden die zijn verricht. Hij zit helemaal dicht met glas en pannen, voeg zit er boven de rollaag in, zinken goten geplaatst. En het steigerwerk is weg waardoor er ineens een huis zichtbaar is!
Binnen is al het elektrawerk getrokken en is de man van de 'w' bezig met leidingwerk/toiletten/afvoeren/vloerverwarming enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmaLQlg9bSnlvPBdLvqpKH7coXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL8cBRPQVw1vVT3rHObcyxfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw64Pw3PYDXiRnday4CBs7IZ_hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8y2uVzWUaU2rjWgUpkNBYcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5NrkqVm-yEG21Zmi_wngdv2ZLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOHC0NpIP0X9unG9JkwIqWjo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOa22qLGlyHKGCDYNJIIvGtH-98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTnqztf3ZOZUHOuysUwNnAT4.jpg?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:27
Diepie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:29:
We zijn een weekje met vakantie geweest en bij terugkomst positief verrast door alle werkzaamheden die zijn verricht. Hij zit helemaal dicht met glas en pannen, voeg zit er boven de rollaag in, zinken goten geplaatst. En het steigerwerk is weg waardoor er ineens een huis zichtbaar is!
Binnen is al het elektrawerk getrokken en is de man van de 'w' bezig met leidingwerk/toiletten/afvoeren/vloerverwarming enz.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(y) :Y

Zie ik toch een pijp op het dak voor de gas-cv?
De rest van het dak ga je uiteraard volgooien met panelen?... alles wat je zelf opwekt hoef je niet duur te kopen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diepie
natural colour schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:41:
[...]

(y) :Y

Zie ik toch een pijp op het dak voor de gas-cv?
De andere zijde van het dak ga je uiteraard volgooien met panelen?... alles wat je zelf opwekt hoef je niet duur te kopen.
De pijp is voor de houtkachel ;)

Aan beide zijden komen panelen, 26 in totaal, 12 oost en 14 west. Ik wilde even getallen en zeker geen 13 :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Diepie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het blijft me verbazen hoe de woning er vanaf sommige hoeken zo beschaafd uit kan zien. Aan de voorkant is totaal niet af te zien wat er achter zit. Net een kleine boerderijwoning! Veel woonplezier alvast!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Diepie
Deleon78 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:33:
[...]

Het blijft me verbazen hoe de woning er vanaf sommige hoeken zo beschaafd uit kan zien. Aan de voorkant is totaal niet af te zien wat er achter zit. Net een kleine boerderijwoning! Veel woonplezier alvast!
Dankjewel!
De beschaafdheid van de voorkant is met opzet vanwege de opgelegde welstandseis. De voorkant moest vrijwel gelijk blijven aan de oude voorgevel. Ik heb uit google maps een oude foto weten te pikken waar de voorgevel nog zichtbaar is. We hebben de raampjes iets aangepast en een overstek gemaakt en er komen nog donkere luiken voor de twee deuren. Daarnaast iets smaller dan vroeger, we vonden het nu al groot zat.
Zoek de verschillen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyYGISMZkfai79qHLzFu-kIPleg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v05UNV4N00kstuERgwvJvPSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw64Pw3PYDXiRnday4CBs7IZ_hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8y2uVzWUaU2rjWgUpkNBYcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

keeperson schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:31:
Ik was er naar aan het kijken maar de beng berekenaar was er niet echt blij mee. Dus maar geskiped voor nu.

En ik vind het toch wel interessanter dan een airco omdat dit voor het hele huis geld. Maar ik zet de zehnder wel op het rek en zet er een extra lang tussen stuk tussen zodat ik achteraf hem er nog tussen kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Ik was er naar aan het kijken maar de beng berekenaar was er niet echt blij mee. Dus maar geskiped voor nu.

En ik vind het toch wel interessanter dan een airco omdat dit voor het hele huis geld. Maar ik zet de zehnder wel op het rek en zet er een extra lang tussen stuk tussen zodat ik achteraf hem er nog tussen kan zetten.
Je kunt het niet vergelijken met een airco, zowel qua koelvermogen en ontvochtigen zou ik er heeeeeeeel weinig van verwachten.
Kijk als je zelf een kanaalkoeler ertussen hangt op 5gr water van je LWWP, dan is het nog wel de moeite want aanschaf paar honderd euro. Maar voor wat dit ding kost koop je ook iets wat écht werkt, nl een airco.

Edit: eens met @Andrehj hieronder, maar heb zelf gekozen voor een overbemeten fancoil op zolder, wederom op de 5gr water van de LWWP.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-06-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:15:
Zoals reeds gezegd, een airco op je zolderverdieping is een betere oplossing, want:
  • Op je zolderverdieping heb je de grootste koelbehoefte (door het dak / dakramen) en het kleinste koelvermogen (via vloerkoeling met je L/W WP). Dat is dus de plaats waar je extra koeling nodig hebt.
  • Het koelvermogen van een airco is veel groter.
  • Als je dus op je zolder extra veel lucht (via je WTW inblaast) heb je ook in de rest van je huis profijt van die koeling en ontvochtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:35
Diepie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Dankjewel!
De beschaafdheid van de voorkant is met opzet vanwege de opgelegde welstandseis. De voorkant moest vrijwel gelijk blijven aan de oude voorgevel. Ik heb uit google maps een oude foto weten te pikken waar de voorgevel nog zichtbaar is. We hebben de raampjes iets aangepast en een overstek gemaakt en er komen nog donkere luiken voor de twee deuren. Daarnaast iets smaller dan vroeger, we vonden het nu al groot zat.
Zoek de verschillen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht is het wel eens voorbij gekomen, maar hebben jullie het oude huis zelf gesloopt of heb je het perceel leeg gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 22:59
Zoals al vaker in dit topic aangegeven zijn wij van plan / bezig een vrijstaande garage / schuur te bouwen.
Vorig jaar van de achterbuurman +- 300 m2 grond bijgekocht, en vorig jaar is de fundering er al ingemaakt.

Begin dit jaar de aannemer opdracht gegeven voor het bouwen van de garage, hij gaf duidelijk aan dat het qua planning krap zou worden, maar dat de schuur eind dit jaar zou staan.

Vanwege de levertijd en spontane prijsstijgingen heeft hij in overleg met mij alvast e.e.a. besteld, zoals de kunststof kozijnen en gevelstenen.

Hij heeft aangegeven na de vakantie (eind augustus) te beginnen, wat ons betreft helemaal akkoord.

Het "probleem" is nu dat hij de factuur stuurt voor de gevelstenen en de kunststof kozijnen. Ze zijn ook daadwerkelijk geleverd en liggen bij de aannemer in de werkplaats.

Hij heeft natuurlijk groot gelijk dat hij een factuur stuurt, hij moet immers ook met zijn leveranciers afrekenen, en hij heeft die goederen besteld om prijsstijgingen te voorkomen.

Maar "stel" je nu eens voor dat ik betaal en de aannemer tussen nu en eind dit jaar failliet gaat, dan vrees ik dat ik van die goederen niets weer zie?

Ik zou ook alles kunnen ophalen, maar iets zegt mij dat ik 8000 gevelstenen niet op 1 aanhanger ga houden, en om er weer een vrachtwagen voor te regelen kost ook geld.

Iemand van jullie ervaring hiermee hoe dit juridisch dicht te timmeren :? Kan ik niet 1 of andere document opstellen dat het mijn goederen zijn (duidelijk omschreven) die bij hem in opslag liggen zodat ik bij een evt. faillissement de curator duidelijk kan maken dat deze goederen van mij zijn?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Vaak wordt er minimaal een bankgarantie verlangt bij een betaling vo9oraf in de bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rob-T6 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:42:
Vaak wordt er minimaal een bankgarantie verlangt bij een betaling vo9oraf in de bouw
Het is geen aanbetaling, de betaalde goederen zijn geleverd maar staan alleen in zijn werkplaats en niet bij mij thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:39:
Zoals al vaker in dit topic aangegeven zijn wij van plan / bezig een vrijstaande garage / schuur te bouwen.
Vorig jaar van de achterbuurman +- 300 m2 grond bijgekocht, en vorig jaar is de fundering er al ingemaakt.

Begin dit jaar de aannemer opdracht gegeven voor het bouwen van de garage, hij gaf duidelijk aan dat het qua planning krap zou worden, maar dat de schuur eind dit jaar zou staan.

Vanwege de levertijd en spontane prijsstijgingen heeft hij in overleg met mij alvast e.e.a. besteld, zoals de kunststof kozijnen en gevelstenen.

Hij heeft aangegeven na de vakantie (eind augustus) te beginnen, wat ons betreft helemaal akkoord.

Het "probleem" is nu dat hij de factuur stuurt voor de gevelstenen en de kunststof kozijnen. Ze zijn ook daadwerkelijk geleverd en liggen bij de aannemer in de werkplaats.

Hij heeft natuurlijk groot gelijk dat hij een factuur stuurt, hij moet immers ook met zijn leveranciers afrekenen, en hij heeft die goederen besteld om prijsstijgingen te voorkomen.

Maar "stel" je nu eens voor dat ik betaal en de aannemer tussen nu en eind dit jaar failliet gaat, dan vrees ik dat ik van die goederen niets weer zie?

Ik zou ook alles kunnen ophalen, maar iets zegt mij dat ik 8000 gevelstenen niet op 1 aanhanger ga houden, en om er weer een vrachtwagen voor te regelen kost ook geld.

Iemand van jullie ervaring hiermee hoe dit juridisch dicht te timmeren :? Kan ik niet 1 of andere document opstellen dat het mijn goederen zijn (duidelijk omschreven) die bij hem in opslag liggen zodat ik bij een evt. faillissement de curator duidelijk kan maken dat deze goederen van mij zijn?
Als je volledig hebt betaald is het van jou en valt het buiten de boedel. je moet het wel kunnen aantonen en de betaling moet volledig zijn en je moet dus factuur+ betlingsbewijs hebben. Je kan dan als het failliet is bij de curator je spullen terugvorderen. Er zal wel wat tijd overheen gaan omdat de curator natuurlijk uitzoekwerk heeft. De probleemgevallen zijn vaak de deelbetalingen (aanbetaling keuken) Je kan voor de volledigheid een contract maken dat er alleen spraken is van opslag.

maargoed ik ben geen expert dus vraag het vooral nog even na bij een adviseur. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

De spullen moeten uiteindelijk bij jou komen. Dus laat die aannemer het maar alvast bij jullie neerzetten dan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diepie
B-lex schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Wellicht is het wel eens voorbij gekomen, maar hebben jullie het oude huis zelf gesloopt of heb je het perceel leeg gekocht?
Het was een oude varkensschuur welke door de vorige eigenaar gesloopt is, hij stond op een gegeven moment ook op instorten. Hij was zelf ook van plan om deze te herbouwen als woonruimte maar dat is door omstandigheden niet doorgegaan en is de kavel te koop gezet. Wij liepen er bij toeval tegenaan, waren niet van plan om iets te kopen. De kavel lag er toen zo bij, de grens ligt midden in de sloten rondom :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHPlynbDFzO-vSAz7DxPuwXzYl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuvR5MJTEvqB213WBQCd5njK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie

Heb je geen betalingstermijnen opgenomen in de aanneemovereenkomst? Volgens mij is het normaal om een percentage van de aanneemsom te betalen wanneer bepaalde mijlpalen zijn bereikt zoals fundering, ruwe verdiepingsvloer, waterdicht dak enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 23-05 08:54

De beschrijving van de artikelen op de factuur moet duidelijk zijn. Dus "aanbetaling" en alle synoniemen vermijden. Ook duidelijk aangeven welke artikelen, aantallen, beschrijvingen etc.

In principe ben je volgens de wetgeving dan eigenaar, omdat de verkrijging nog niet heeft plaats gevonden is de aannemer de bezitter. Indien de aannemer ooit failliet gaat dan zou je met de duidelijke factuur kunnen aantonen dat jij de eigenaar bent en de aannemer enkel de bezitter (ter goeder trouw) was/is.

Ikzelf zou de aannemer een email laten opstellen waarbij duidelijk is dat de goederen op zijn terrein wachten tot de installatie, maar dat jij ten alle tijden de goederen kan ophalen indien gewenst. Vooral dit laatste stuk is belangrijk.

Een curator wil tenslotte zoveel mogelijk geld zien en ondanks dat jij de eigenaar bent kan het traject enorm veel vertraging betekenen. Ik zou met de aannemer duidelijke afspraken maken dat bij een dergelijke scenario hij jou een seintje geeft zodat je je eigen spullen tijdig kan weghalen. De procedure met de curator kun je dan doorlopen met de goederen in eigen bezit. Dit is toegestaan volgens de wet, daar de eigendom van de artikelen bij jou liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 09:59
Wel mooi een aannemer die het voor elkaar krijgt om in deze tijd failliet te gaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:07:
Wel mooi een aannemer die het voor elkaar krijgt om in deze tijd failliet te gaan.
Ze beginnen alweer om te vallen..

https://www.faillissement...landse-insolventies/zoek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Ligt eraan, de prijsverhogingen zijn niet van de lucht op het moment.
Het doorberekenen gaat lang niet altijd, en met 5% W&R in de basis kom je snel te kort met verhogingen van 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Grote partijen die zich 2 jaar terug te scherp in een aanbesteding hebben gewurmd zullen nu niet bepaald winst maken op die projecten. Denk aan de grotere nieuwbouwwijken. In dat soort trajecten voer je niet zomaar prijsverhogingen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Grolsch schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Het is geen aanbetaling, de betaalde goederen zijn geleverd maar staan alleen in zijn werkplaats en niet bij mij thuis.
Je woont vrij ruim toch? Kan hij het spul niet bij jou thuis neerzetten? Dan heb je het maar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Rob-T6 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ligt eraan, de prijsverhogingen zijn niet van de lucht op het moment.
Het doorberekenen gaat lang niet altijd, en met 5% W&R in de basis kom je snel te kort met verhogingen van 10%
Winst van een aannemer zit niet in de W&R. Die mannen verdienen veel meer met kortingen die ze krijgen bij leveranciers en niet doorberekenen aan de klant.

Voorbeeld. Je krijgt een factuur van de aannemer voor 25K aan kozijnen. Daar krijgt de aannemer vervolgens 5K korting op + nog eens 2% als hij meteen betaald. En dat doen ze zo voor alles en soms ook met grotere marges.
B-lex schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Grote partijen die zich 2 jaar terug te scherp in een aanbesteding hebben gewurmd zullen nu niet bepaald winst maken op die projecten. Denk aan de grotere nieuwbouwwijken. In dat soort trajecten voer je niet zomaar prijsverhogingen door.
Die verhogingen zijn voor een groot deel ingecalculeerd. Prijsinstabiliteit is geen nieuwe fenomeen in de bouw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39
Volgens mij was de vraagstelling van @Grolsch hypothetisch dus laten we niet van stapel lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@Grolsch
Als je de ruimte hebt, lekker ophalen, of zeggen dat de aannemer vast tot levering over moet gaan bij betaling.

@Artbij
Grote aanbestedingen worden vaak zonder stelposten aangenomen. Hier zit wel een marge op echter is deze beperkt aangezien je anders het bestek misloopt.
Ik kan me niet voorstellen dat deze marge prijsverhogingen van 30 tot 60 procent op ruw materiaal kan dekken... Daarnaast is er een enorme schaarste aan gedegen personeel. Ik heb al verhalen gehoord dat bedrijven op bouwterreinen bij de concurent personeel aan het wegkapen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Woody179 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:30:
@Grolsch
Als je de ruimte hebt, lekker ophalen, of zeggen dat de aannemer vast tot levering over moet gaan bij betaling.

@Artbij
Grote aanbestedingen worden vaak zonder stelposten aangenomen. Hier zit wel een marge op echter is deze beperkt aangezien je anders het bestek misloopt.
Ik kan me niet voorstellen dat deze marge prijsverhogingen van 30 tot 60 procent op ruw materiaal kan dekken... Daarnaast is er een enorme schaarste aan gedegen personeel. Ik heb al verhalen gehoord dat bedrijven op bouwterreinen bij de concurent personeel aan het wegkapen zijn...
Personeel is lastig, maar die prijzen moeten ze wel rekening mee houden. Doen ze dat niet, dan is het gewoon gokken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
goh,

Dan gaat het hier toch al 15 jaar verkeerd, met extra hoog doorbelasten en extra kortingen krijgen.
Kijk eens naar de grotere bouwers van Nederland, een winstpercentage nu is alsnog steeds niet zo groot als in de ICT ofzo.

De mate van prijsstijgingen is puur gokken op het moment, bijna niemand durft nu een prijs af te geven voor over een half jaar.
Als er al wel een vaste prijs is, wordt er snel bij gezet dat het materiaal in ieder geval middels een index bekeken wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:00
Grolsch schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Ook de andere risico’s zijn voor jou, brand, diefstal etc.

En als aannemers failliet dreigen te gaan wordt vaak eerst het ene met het andere gat gedicht. Veilig bij jou op het terrein lijkt me het meest handig. En ook een duidelijke factuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Tylen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:24:
[...]

De spullen moeten uiteindelijk bij jou komen. Dus laat die aannemer het maar alvast bij jullie neerzetten dan.
Dat zal hij misschien ook nog wel willen, maar dan zit ik met 10+ pallets gevelstenen en kunststof kozijnen op mijn erf. Ik weet ook niet of kunststof kozijnen buiten in weer en wind mogen staan?

En daarbij staat het straks natuurlijk gruwelijk in de weg als ze starten met bouwen.

Dus liever heb ik het niet thuis staan.

Ik heb nog even een bevriende advocaat gebeld, en hij geeft inderdaad aan dat de factuur duidelijk gespecificeerd moet zijn, de artikelen gelabeld / gemerkt met klantnaam.

Wat nog wel een "addertje onder het gras" kan zijn is het eigendomsvoorbehoud van de product leverancier. Mocht de aannemer niet betaald hebben, dan kan hij het alsnog ophalen.

Al met al kan er van alles gebeuren, maar ik zie mijn aannemer niet failliet gaan, het is een VOF, hij heeft een grote boerderij, dus geen reden om te denken dat hij failliet gaat.

Wel laat ik hem per mail bevestigen dat na betaling van de factuur de goederen van mij zijn, en zo lang bij hem (gemerkt) in opslag staan tot dat de producten nodig zijn op de bouw.

Bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:28
@Grolsch Jouw bevriende jurist heeft je inderdaad juist geïnformeerd. Artikelen inderdaad laten voorzien van de duidelijk label met jouw naam en adres. Aanvullend zou je nog kunnen vragen om foto's en een eigendomsverklaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:43
Andrehj schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Yep. Overstekken zijn ook een goede optie, vooral voor een zuid-gevel. Maar aan de oost- en westzijde staat de zon vaak te laag om dit goed te laten werken. Daar werken raffstores toch een stuk beter, want die kun je naar behoeft verdraaien.
Er zijn ook nog andere oplossingen mogelijk dan de rafstores die veelal worden toegepast. Wij vonden rafstores en screens niet bij onze woning passen. Is uiteraard afhankelijk van de stijl van je woning. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een combinatie van architectonische zonwering (voor de woonkamer) en luiken (voor de slaapkamer ramen).. De architectonische zonwering staat op een rails naast het raam en wordt voor het raam dat moet worden afgeschermd geschoven. Werkt goed in zowel het voorjaar, zomer als najaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUEU2eq2dE88vMUWhBXgKgcByLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5ESTE7lJ9bw5KOpQx2EW6uH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_Erq2avjVVIbBNNe5mmKVE56XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofxkHWc0MzCcLWaCfhcTO2CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
Nous112 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Er zijn ook nog andere oplossingen mogelijk dan de rafstores die veelal worden toegepast. Wij vonden rafstores en screens niet bij onze woning passen. Is uiteraard afhankelijk van de stijl van je woning. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een combinatie van architectonische zonwering (voor de woonkamer) en luiken (voor de slaapkamer ramen).. De architectonische zonwering staat op een rails naast het raam en wordt voor het raam dat moet worden afgeschermd geschoven. Werkt goed in zowel het voorjaar, zomer als najaar.
Netjes!

Zulke luiken willen we ook graag. Is het kunststof?
Mag ik vragen waar je ze gehaald hebt?

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:43
Elja schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:48:
[...]

Netjes!

Zulke luiken willen we ook graag. Is het kunststof?
Mag ik vragen waar je ze gehaald hebt?
Luiken zijn van aluminium, via LuikTotaal Losser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 19:20
Rzaan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:55:
@StevenK
Lichten aan en uit enzo kan toch gewoon met Hue of een AppleTV of een Google assistant ding en wat lampjes? Daar hoeft niets voor ingebouwd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 232 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic