Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 233 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.669 views

Onderwerpen

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:24:
[...]

Lichten aan en uit enzo kan toch gewoon met Hue of een AppleTV of een Google assistant ding en wat lampjes? Daar hoeft niets voor ingebouwd.
Ik kreeg al een verhaal dat ik bepaalde leidingen naar de centraal doos moet laten lopen.
Zal er ook wel aan liggen wat je allemaal wil.
Ik kan nog steeds zelf de gordijnen dicht doen, en dat blijft ook zo.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:29
Wat mooi om het voortgangsprocess te zien, de enthousiasme van jullie over de vorderingen, en vooral ook de nette bouwplaats. Dat zie je niet altijd zo netjes!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-11 15:04
barry86 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:08:
[...]

Wat mooi om het voortgangsprocess te zien, de enthousiasme van jullie over de vorderingen, en vooral ook de nette bouwplaats. Dat zie je niet altijd zo netjes!
Dankjewel! We zijn ook super tevreden over de aannemer, de netheid van de bouwplaats zien we ook terug in de bouw zelf, hij bouwt het alsof het zijn eigen huis is. Ik zal de complimenten aan hem doorgeven ;)

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
Nous112 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Er zijn ook nog andere oplossingen mogelijk dan de rafstores die veelal worden toegepast. Wij vonden rafstores en screens niet bij onze woning passen. Is uiteraard afhankelijk van de stijl van je woning. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een combinatie van architectonische zonwering (voor de woonkamer) en luiken (voor de slaapkamer ramen).. De architectonische zonwering staat op een rails naast het raam en wordt voor het raam dat moet worden afgeschermd geschoven. Werkt goed in zowel het voorjaar, zomer als najaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Houten luiken zou bij ons ook een fraaie oplossing zijn. Die zaten er vroeger ook origineel. Maar je moet dan wel de hele tijd naar buiten. Om ze open of dicht te doen was mijn idee :+

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Morpheusk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Houten luiken zou bij ons ook een fraaie oplossing zijn. Die zaten er vroeger ook origineel. Maar je moet dan wel de hele tijd naar buiten. Om ze open of dicht te doen was mijn idee :+
Bestaan ook motortjes voor die in de muur kunt inbouwen.

http://www.luikbedieninge...lektrische-luikbediening/

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:07 ]

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-11 22:37
Morpheusk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Aan de voorzijde woning (noordzijde) hebben wij gekozen voor nep luiken die niet dicht kunnen. Aan de achterzijde (zuidzijde) kunnen de luiken dicht. Dat gebeurd met de hand, maar elektrisch was inderdaad een dure optie. Uiteindelijk dus niet voor gekozen, blijven we ook nog wat in beweging :) . Gedurende de zomermaanden als het warmer is laten we de luiken dicht, geeft ook nog extra verduistering gedurende de nacht.

• Jochem108
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-07 18:27
FrankSpin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Daarnaast in overleg met de aannemer besloten om voor woningborg overeenkomst te gaan in plaats van bouwgarant overeenkomst. Via woningborg konden we eerder certificaat krijgen. Dinsdag daadwerkelijk getekend :) Direct de laatste stukken aangeleverd bij de hypotheekadviseur. Hypotheekofferte moet nu weer worden opengebroken omdat overbruggingskrediet eruit moet - heeft allemaal zolang geduurd dat die niet meer nodig is. We verhuizen morgen naar een huurwoning, wat ben ik blij dat we niet voor caravan op de bouwplaats hebben gekozen.
Ik heb in eenzelfde soort situatie gezeten. Mijn oude woning verkocht, overwaarde geincasseerd, alleen ipv te huren juist met de overwaarde (360k) hypotheekvrij een tijdelijke kleine woning gekocht. Tijdens het bouwen werd die kleine tijdelijke woning 20% meer waard (70k). Wellicht kun je hetzelfde doen, just my 2 cents, makkelijke manier om geld te laten renderen. Mensen die 1.5 jaar op de bouwplaats gaan wonen in een markt waarvan de huizenprijzen jaarlijks omhoog gaan, veel te risicomijdend.

[ Voor 6% gewijzigd door Jochem108 op 30-06-2022 15:40 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:52
Jochem108 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Ik heb in eenzelfde soort situatie gezeten. Mijn oude woning verkocht, overwaarde geincasseerd, alleen ipv te huren juist met de overwaarde (360k) hypotheekvrij een tijdelijke kleine woning gekocht. Tijdens het bouwen werd die kleine tijdelijke woning 20% meer waard (70k). Wellicht kun je hetzelfde doen, just my 2 cents, makkelijke manier om geld te laten renderen. Mensen die 1.5 jaar op de bouwplaats gaan wonen in een markt waarvan de huizenprijzen jaarlijks omhoog gaan, veel te risicomijdend.
Dan moet je natuurlijk wel die mogelijkheden hebben:
- zoveel overwaarde dat je er een andere woning van kan kopen
- je nieuwe woning volledig kunnen financieren zonder de overwaarde te hoeven benutten
anders heb je alsnog een overbruggingshypotheek nodig.
En misschien wil je zelf wel risico lopen, als je een hypotheek nodig hebt wil de bank in elk geval geen risico lopen.
Wij konden gelukkig zelf blijven wonen in onze oude woning tot onze nieuwe woning klaar was.
En ik denk niet dat de woningmarkt van nu vergelijkbaar is met die van een jaar geleden.

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:58
Mensen nog tips voor het kopen van een stacaravan als tijdelijke woning tijdens de bouw? Bijvoorbeeld websites of mensen die viavia iemand kennen die een stacaravan te koop hebben staan.

Dank alvast.

• Jochem108
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-07 18:27
deejeebv schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Dan moet je natuurlijk wel die mogelijkheden hebben:
- zoveel overwaarde dat je er een andere woning van kan kopen
- je nieuwe woning volledig kunnen financieren zonder de overwaarde te hoeven benutten
anders heb je alsnog een overbruggingshypotheek nodig.
En misschien wil je zelf wel risico lopen, als je een hypotheek nodig hebt wil de bank in elk geval geen risico lopen.
Wij konden gelukkig zelf blijven wonen in onze oude woning tot onze nieuwe woning klaar was.
En ik denk niet dat de woningmarkt van nu vergelijkbaar is met die van een jaar geleden.
Je kunt de overwaarde inzetten die je hebt, en voor de rest een overbrugging inzetten. Bank neemt maximaal 90% als onderpand voor de overbrugging.

Je zult dan een klein deel niet direct kunnen inzetten in de bouw, maar dat is behapbaar.

De huizenmarkt is nog steeds goed, de vraag overstijgt het aanbod, alleen de rente is nu hoger. De prijzen gaat nu echt niet ineens dalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jochem108 op 30-06-2022 16:31 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jochem108 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan, los dan van het gegeven dat we geen nieuw huis gingen bouwen.
Maar we wisten nog niet wat we wilden.
Als je zo'n tijdelijke woning koopt, moet je goed kijken waar.
Dat kan bijvoorbeeld vlak bij een grote stad, of vlak bij een regio die maar door blijft groeien (Veldhoven en omstreken bijvoorbeeld)
Dan raak je je tijdelijke woning altijd weer kwijt en met een beetje mazzel dikke winst.
Wij hebben onze tijdelijke woning nog, maar die is in 4 jaar tijd ook 50 tot 60% meer waard geworden.

De markt gaat echt niet instorten.
De rente is nog steeds historisch laag en de vraag overtreft het aanbod nog steeds vele malen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:19
Arosa schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:18:
@Grolsch Jouw bevriende jurist heeft je inderdaad juist geïnformeerd. Artikelen inderdaad laten voorzien van de duidelijk label met jouw naam en adres. Aanvullend zou je nog kunnen vragen om foto's en een eigendomsverklaring.
Ik heb de aannemer zojuist onderstaande mail gestuurd, daarmee is het voor mij klaar.

Ik heb hem telefonisch verteld dat mocht er ergens iets niet goed gaan dat hij mij 1 á 2 dagen voor bezoek rechtbank mij ff belt, dan haal ik het alsnog op :P
Beste ....,

Zoals zojuist met xxx telefonisch besproken betreft dit de factuur voor:

- Kunststof kozijnen en deuren t.b.v. de door jullie te bouwen garage, gespecificeerd vlgs offerte OF220112 d.d. 11-02-2022 bestaande uit:
o 4 Kozijnen draai/kiep 1300x1000mm
o 2 naar buiten draaiende deur, 2450x1070mm
- 7920 gevelstenen t.b.v. te bouwen garage vlgs tekening uit de bijlage.

Bovengenoemde artikelen worden eigendom van ons als wij de factuur voldaan hebben, en staan in opslag in/bij jullie werkplaats, gelabeld / gemarkeerd met onze naam.
Wanneer jullie starten met de bouw van onze garage worden ze geleverd bij ons adres.

Wij kunnen ten alle tijden de goederen ophalen bij jou indien gewenst.

Willen jullie bovenstaande per mail bevestigen, dan zullen wij de factuur betalen.

Groeten,

Grolsch

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 16:29
Tijgerhaai schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:47:
Graag zou ik ook mijn ervaringen met het bouwen van een eigen huis met jullie willen delen.

Wij hebben een casco houtskelethuis laten bouwen, feitelijk gezien zelfs minder dan casco aangezien wij zelf in eigen beheer de hemelwaterafvoer hebben moeten regelen en ook de invoer voor nutsvoorzieningen.
Al met al is het hele proces een kleine nachtmerrie gebleken.

Start:
Wij zijn in contact gekomen met een aannemer die voor ons een huis met kelder wilde bouwen (er waren helaas veel aannemers die dit niet wilden doen). Bij het kennismaking gesprek werd er meteen een architect bij betrokken die ons ontwerp verder zou kunnen afmaken. We zijn het gesprek ingegaan met een bepaal budget en hebben aangegeven dat we het niet erg zouden vinden als we zelf een gipswand moesten plaatsen.

1ste resultaat:
Nadat we een voorovereenkomst hadden getekend zijn aannemer en architect bij ons langs geweest.
Van de architect hebben we een schetsontwerp (penschets) gekregen en dat viel ons toch wat tegen aangezien we zelf al een ontwerp hadden wat dicht tegen een DO (definitief ontwerp) aanzat.
De raming zat in elk geval ruim binnen ons budget, maar dat kwam ook omdat het een casco huis was geworden.

1ste irritatie:
Onze gemeente had bij ons aangegeven dat een vooroverleg niet nodig was en dit hebben we ook in onze overeenkomst met aannemer vastgelegd. Toch stond de door aannemer ingehuurde architect erop dat toch een vooroverleg met Gemeente moest plaats vinden. Hij heeft de stukken bij gemeente ingediend en vervolgens hebben we een maand gewacht om te horen dat het ingediende stuk niet volledig was (bouwvlak stond niet op situatieschets). Architect heeft vervolgens opnieuw stukken ingediend met als resultaat een out of office repley van ca 1 maand. Dus we moesten maar geduld hebben, uiteindelijk na lang aandringen van onze kant is de architect toch maar verder gegaan met de tekeningen.

Voorontwerp
Ca 2 maanden later dan verwacht hebben we een concept voorontwerp gekregen. Dit ontwerp is later aangepast op verzoek van aannemer zonder dat er met ons was overlegd. De aannemer was van plan om de stukken al op te sturen voor een omgevingsvergunning. Wij hebben eerst gevraagd om de stukken in te zien en zo zagen we dat het ontwerp niet meer aan ons programma van eisen voldeed en het aangepast moest worden. De begroting die we hadden ontvangen en welke nog niet compleet was, was ca 25% hoger dan het geraamde bedrag.

Begroting:
Het heeft uiteindelijk ca een half jaar langer geduurd om een definitieve begroting te krijgen.
Deze begroting was nodig om een hypotheek bij de bank te kunnen krijgen. En aangezien ik zelfstandig ben moest ik bij de bank alweer nieuwe jaarcijfers indienden en de hele riedel wat echt niet in 1 week lukt.

Doorgaan of niet?:
een lezer zou zich kunnen afvragen waarom we toch verder zijn gegaan met deze aannemer. Hiervoor zijn 3 redenen:
1: iedereen kan fouten maken,
2: bij onze bouwgrond hadden we een bouwverplichting, bij niet voldoen ca € 15.000 boete per maand (voornamelijk bedoeld om speculatie tegen te gaan, maar indien de gemeente er aanspraak op maakt heb je geen poot om op te staan).
3: opnieuw op zoek naar een aannemer neemt neemt veel tijd in beslag en is het niet zeker of je tot een bevredigender resultaat komt

Bouw:
Met gemengde gevoelens ga je dan de bouw in.
Helaas hebben we het uitzetten van de rooilijn door de gemeente gemist omdat deze 1 dag eerder is uitgevoerd dan door aannemer in zijn planning is aangegeven. Helaas is ons niet naar de hoogte (het peil tov NAP) gevraagd met als resultaat een woning die 15cm lager staat dan gewenst.
Op een gegeven moment is onze aannemer begonnen met de bronbemaling. Hij heeft hiervoor elektrische pompen neergezet. Helaas had de aannemer niet naar ons geluisterd toen we hem verteld hadden dat hij de bouwaansluiting tijdig moest aanvragen omdat we ook op dit forum hadden gelezen dat het wel een half jaar kan duren. Gevolg, er moest een dieselaggregaat bij komen.
En toen was daar eens Corona waardoor er een personeelstekort was bij de onderaannemer voor de bouw van de kelder, uiteindelijk heeft dit ca 2 weken vertraging opgeleverd.
Helaas heeft de aannemer geen gebruik gemaakt van een berekening welke ik had gemaakt voor het opdrijven van de kelder. Als hij dit wel gedaan had dan had dat minimaal 1 week bronbemaling gescheeld,
Uiteindelijk is er in totaal ca 60.000 m3 water weggepompt.

ca 2 maanden nadat de bronbemaling gereed was kregen we van aannemer een telefoontje met de mededeling dat er extra kosten gemaakt zijn voor bronbemaling en of we dat even konden betalen.
De bronbemaling was een stelpost van ca € 10.000 (incl AKWR en BTW) en de extra kosten volgens aannemer waren € 10.000.
Dus wij hebben gereageerd dat een stelpost met maximaal 10% overschreden mag worden anders moet de aannemer tijdig voor kostenoverschrijding hebben gewaarschuwd.
De aannemer beroept zich nu echter op "kostenverhogende omstandigheden" door de corona crisis.
Wij gaan hier echter niet mee akkoord omdat een aannemer in elk geval altijd rekening moet houden met vertraging van een onderaannemer, dat corona hier de oorzaak van is heeft alleen invloed op een langere duur dan datgene waar rekening mee gehouden kan worden.

Daarnaast is er bij ons kwaad bloed gezet doordat aannemer doodleuk 10% aannemersprovisie over de extra kosten rekent. De bronbemaling was voor ca 4 weken gepland en heeft uiteindelijk ca 6 weken geduurd. Een tijdsoverschrijding van 50% met gevolg een kostenoverschrijding van 100%
onze aannemer probeert in onze ogen dus te verdienen aan de corona crisis.

Daarnaast lopen nog enkele discussiepunten over posten in de begroting welke hij niet heeft uitgevoerd.
Bijvoorbeeld het niet plaatsen van een materiaalcontainer. Voor het huis zelf is dit niet nodig geweest, maar aannemer hoeft dit niet te betalen dus wij ook niet. Een post in een begroting/bestek is namelijk in onze ogen een resultaatsverplichting. Als een aannemer sneller bouwt en in dit geval een materiaalcontainer minder lang hoeft te laten staan is een winst voor aannemer, evenals door vertraging het risico voor aannemer is dat de materiaalcontainer langer staat. het weglaten is minderwerk.

Voorlopig eindresultaat:
Ons casco huis is nu gereed en ziet er verder prachtig uit.
Bij de opleveringskeuring hebben we echter niet de sleutels van het huis gekregen omdat we nog niet alle facturen van aannemer betaald hebben, wij hebben echter wel de volledige initiële aanneemsom betaald.
Maar er is discussie over de bronbemaling en over het meer- en minderwerk.
Dat aannemer nu van het retentierecht gebruik maakt is onrechtmatig omdat de betaaltermijn van de laatste facturen nog niet verlopen was op het moment van oplevering.

Ik heb in dit verhaal onze aannemer opzettelijk niet genoemd omdat ik geen mensen zwart wil maken.
Maar misschien kan dit verhaal toekomstige bouwers helpen om op tijd uit te stappen als het proces niet goed loopt.

Wij gaan in elk geval de juridische fase in.

Rode draad in het verhaal voor ons was:
- aannemer communiceert slecht
- aannemer voert wijzigingen in het ontwerp door zonder overleg (wij willen graag zelf de keuzes maken)
na lange tijd dan het vervolg en de uiteindelijke uitkomst.

Na mijn schrijven van 3 augustus 2020 zijn wij Juridisch verder gegaan.

Sleutel:
we wilden in eerste instantie via een kort geding onze sleutel vorderen. Uiteindelijk is in overleg met aannemer besloten om zijn meerwerkclaim (ca. 13.000) in een depot bij een notaris te stoppen.
Zelf hadden we dit al voor de oplevering voorgesteld maar toen wilde de aannemer hier niet aan meewerken.

Inzetten expert(s):
Nadat we in september de sleutel hadden ontvangen heeft onze advocaat eerst onderhandelt met aannemer. Toen hier geen voortgang uitkwam hebben we in november een expert ingeschakeld om naar het meer- minderwerk te kijken. de Expert is op locatie komen kijken en aannemer heeft geweigerd om hier bij aanwezig te zijn.
Jammer genoeg heeft door omstandigheden bij de expert het rapport ca 3 maanden op zich laten wachten.
Het rapport hadden we in februari 2021 ontvangen, maar moest nog aangepast worden omdat aannemer met een herziene lijst was gekomen van het meer-en minderwerk. Daarmee was de definitieve versie pas eind maart gereed, de expert had ons in elk geval wel in het gelijk gesteld.
De aannemer trok het rapport van de expert in twijfel en heeft een andere expert ingeschakeld voor een contra expertise/ second opinion. De expert van aannemer is niet op locatie geweest en heeft geen wederhoor bij ons toegepast. De conclusie van de expert van aannemer was dat het meerwerk zelfs hoger was. Dit komt omdat hij minderwerk welk zwart op wit met aannemer was overeengekomen niet eens had meegenomen. Het contra expertise rapport was eind mei 2021 gereed.

Raad van Arbitrage:
Vervolgens is er eerst weer even door onze advocaat onderhandelt zonder resultaat en hebben wij begin juli 2021 middels een Memorie van Eis (MvE) de zaak aanhangig gemaakt bij de raad van arbitrage.
De aannemer is vervolgens 6 weken (ipv de gebruikelijke 4 weken ivm vakantie) in de gelegenheid gesteld om te reageren en de aannemer heeft 4 weken extra uitstel gevraagd om te kunnen reageren.

De aannemer heeft gereageerd middels een Memorie van Antwoord (MvA) en ook een Memorie van eis in Reconventie geschreven (eind september 2021). Normaal gesproken moeten de memories strikt van elkaar gescheiden zijn, advocaat van de aannemer had dit echter niet gedaan. Hierdoor was het voor ons lastig om te reageren omdat onduidelijk was wat aannemer had op geschreven. Onze memorie van antwoord in reconventie kwam daardoor pas eind november 2021.

Uiteindelijk hebben wij een hoorzitting halverwege januari 2022 gehad. De hoorzitting hebben wij als onplezierig beschouwd. Arbiter kon de eis van aannemer ook niet goed begrijpen omdat er allemaal tegenstrijdigheden waren in zijn betoog en is er ca 3/4 van de tijd besteed van de hoorzitting om dat duidelijk te krijgen. Voor ons gevoel hebben wij daardoor te weinig tijd gekregen om ons verhaal te doen.
De arbiter heeft geweigerd om op locatie te komen kijken en voor arbiter was bij een paar punten van de aannemer de onderbouwing "die uren hebben we gewoon gemaakt" voldoende.

stukje inhoud:
In het kort ging het om het volgende
De aannemer ontkende dat hij retentie zou hebben uitgevoerd. Het zou om een voor oplevering gaan.
Gelukkig hadden wij het telefoongesprek opgenomen waarbij hij de oplevering had aangekondigd.
Tevens had hij bijna 2 weken voor de oplevering de laatste termijn voor oplevering verstuurd.
Onze bronbemaling was flink duurder geworden door de keuze van aannemer om een dieselaggregaat te gebruiken met een elektrische pomp ipv de dieselpomp die er als backup stond. Daar bovenop kwam een vertraging van kelderbouwer. Hun Poolse wapeningsvlechter waren bang dat ze door coronamaatregelen hun land niet meer in zouden komen, dus hadden ze 2 weken eerder vakantie opgenomen.
De aannemer had een aantal posten uit het bestek niet uitgevoerd maar wilde dat niet als minderwerk rekenen.

De uitspraak:
De uitspraak kwam eind maart 2022 en aannemer is voor 100% in de kosten van het proces veroordeeld en wij hebben op de meeste punten gelijk gekregen, er was sprake van minderwerk en dus niet van meerwerk. Maar op een aantal voor ons belangrijke punten hebben wij ook niet gekregen wat wij wilden.
Zo heeft arbiter geoordeeld dat de aannemer de sleutel eind juli 2020 had moeten afgeven en dat dit niet halverwege september had mogen zijn. Maar we kregen hiervoor geen schadevergoeding voor dubbele woonlasten omdat de latere verhuizing ook aan ons had kunnen liggen.

De arbiter had echter in zijn uitspraak niet de bedragen meegenomen die reeds aan de notarissen waren betaald en stonden een aantal rekenfouten in de uitspraak.
De lezer van dit stuk mag zelf bepalen wat de volgende uitspraak inhoud: "ervan uitgaande dat in depot gestorte bedragen aan aanneemster vervallen, heeft opdrachtgever een vordering ..."

Wij wilden graag een herstelvonnis, maar onze advocaat wilde tot een schikking komen omdat hij bang was voor een eventueel hoger beroep. De aannemer had ook laten weten dat hij dit van plan was.
Voor een hoger beroep heb je in ons geval 3 maanden de tijd.

Uiteindelijk was de uitkomst van de onderhandeling dat onze rechtsbijstandverzekering de rekenfouten van de raad van arbitrage voor zijn rekening zou nemen en aannemer dus meer zou krijgen waar hij recht op had. Daar zijn we niet mee akkoord gegaan en wij hebben onze advocaat moeten ontslaan omdat hij zijn eigen weg wilde volgen.
Uiteindelijk weer een nieuwe advocaat van onze rechtsbijstandverzekeraar gekregen en die gad aan dat hij onze zaak nooit naar de raad van arbitrage zou hebben gebracht maar naar de rechtbank. Achteraf gezien was dat beter geweest. De raad van arbitrage is wat informeler en speelt gevoel en (vermeende) expertise van een arbiter een grote rol. Bij zeer feitelijke zaken is een rechtbank een betere keuze.

Onze nieuwe advocaat moest bepalen of wij een kans hadden op een succesvol hoger beroep, want anders draagt de rechtsbijstand niets meer bij, gelukkig was hij dat. Echter hadden wij nog maar twee weken de tijd voor een hoger beroep en loop je de kans dat een arbiter die meer naar aannemer neigt op gevoel hem toch meer tegemoet komt. Wat kan een aannemer er bijvoorbeeld wat aan doen als één van zijn onderaannemers voor een overschrijding van stelpost zorgt doordat ze op vakantie gaan.

Eindresultaat:
Hoewel de aannemer claimde dat hij bewijsstukken zou hebben die in zijn voordeel zouden spreken bij een hoger beroep heeft hij geen hoger beroep aangetekend. waarschijnlijk omdat zijn rechtsbijstand er geen succesvol hoger beroep in zag. Wij hebben besloten om hem daarbij niet te "helpen" door ook niet in hoger beroep te gaan. Het feit dat onze rechtsbijstand verzekering ons een afkoopsom heeft aangeboden om niet in hoger beroep te gaan gaf daarbij de doorslag.

Nu eind juni 2022 hebben we nog steeds niet onze gehele geld, maar dat verwachten wij wel binnen 2 weken te hebben.

Leerpunten:
- als je een zeer feitelijke zaak hebt ga dan naar de rechtbank. Gaat het meer om gevoel/verwachtingen, ga dan naar de raad van arbitrage.
- Houd je bij de feiten. De herziene meerwerklijst van aannemer is niet/nauwelijks gebruikt door arbiter. feit zijn de verzonden facturen. Wat in de tussentijd besproken is doet er niet toe.
- vertrouw je het niet 100% neem altijd dan de gesprekken op of stuur tijdig een email aan de andere partij met afspraken die volgens jou gemaakt zijn.
- Vertrouw er niet op dat een advocaat alles regelt, de meeste input moet van jezelf komen.
- laat je niet overbluffen, als een andere partij geen zaak start dan is dat meestal omdat hij geen poot heeft om op te staan.
- Je kan altijd een zaak laten afkopen bij een mogelijk succesvolle zaak. Het kost je misschien wat geld, maar bespaart enorm op tijd en frustratie.
- blijf niet te lang in onderhandeling hangen ook niet als je advocaat dat aangeeft. (3 maanden max)

P.S.
Dit is nog best een lang verhaal geworden, maar de zaak was nog veel uitgebreider. uiteindelijk hebben wij ca 25.000 terug gekregen, dus we hebben het niet voor niets gedaan.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Ongelofelijk wat een ervaring en veel zorgen lijkt me. Bedankt dat je dit deelt, hier kunnen een boel mensen (waaronder ikzelf) veel van leren.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 22:04

JT

VETAK y0

Ik kan in dit topic praktisch niets vinden over prefab uit het Oostblok of de Baltische staten. Ik was even benieuwd of er tweakers met ervaring zijn hiermee. Op die manier zou vrijstaand wonen eventueel voor ons haalbaar zijn. Bijvoorbeeld dit. Of deze bijvoorbeeld, waarbij het meest complete pakket met deuren, trap, traprailing enzovoort een kleine 110k kost. Moet het nog wel in elkaar worden gezet.

Ik ben dus benieuwd of iemand ervaring heeft met zoiets :) Verder, wat komt er nog bij kijken?
  • Fundering
  • Electra
  • Riool
  • Water
  • Internet
  • In elkaar zetten van de woning
  • Sanitair
  • Wanden
  • Vloer
  • Keuken
  • Warmtepomp
  • Balansventilatie (zou even moeten overleggen met de bedrijven in hoeverre daar al rekening mee is gehouden in het standaardontwerp)
Zie ik nog iets over het hoofd?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Een paar dingen waar ik aan moet denken:
  • Vergunningen
  • Nuts aansluitingen
  • Tuin
  • Zonnepanelen
  • Airco (lucht/lucht warmtepomp)
  • Algemene bouwplaats voorzieningen
  • Notariële kosten
  • CAR verzekering
  • En dan nog de grond natuurlijk

• keeperson
  • Laatst online: 18-11 18:08
Vergeet vooral het allerbelangrijkste niet: goed gereedschap. :9

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:10
JT schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:43:
Je hebt een omgevingsvergunning nodig, daarvoor moet de prefab;
- Binnen het bestemmingsplan passen;
- Aan mogelijke welstand eisen voldoen;
- Constructief doorgerekend zijn;
- Aan bouwbesluit voldoen;
- Aan BENG eisen voldoen;
O ja, dat alles ook in het Nederlands en volgens de Nederlandse regeltjes….

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Tijgerhaai
JT schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:43:
Ik kan in dit topic praktisch niets vinden over prefab uit het Oostblok of de Baltische staten. Ik was even benieuwd of er tweakers met ervaring zijn hiermee. Op die manier zou vrijstaand wonen eventueel voor ons haalbaar zijn. Bijvoorbeeld dit. Of deze bijvoorbeeld, waarbij het meest complete pakket met deuren, trap, traprailing enzovoort een kleine 110k kost. Moet het nog wel in elkaar worden gezet.

Ik ben dus benieuwd of iemand ervaring heeft met zoiets :) Verder, wat komt er nog bij kijken?
  • Fundering
  • Electra
  • Riool
  • Water
  • Internet
  • In elkaar zetten van de woning
  • Sanitair
  • Wanden
  • Vloer
  • Keuken
  • Warmtepomp
  • Balansventilatie (zou even moeten overleggen met de bedrijven in hoeverre daar al rekening mee is gehouden in het standaardontwerp)
Ons casco kwam van een onderaannemer uit Duitsland (ook oosten). Ik mis bij jouw opsomming:
- afwerking buitenkant. Ga je metselen of stucen?
- dakpannen
- kozijnen met ramen. Dubbel of triple glas.
- deuren.
- dekvloer
- hemelwaterafvoer
- bestrating
- bouwplaatskosten en transport/bezorgkosten materialen.
- dubbele woonlasten

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-11 23:22
@JT Wij bouwen ook houtskelet, wat me opvalt is als ik jouw woning met de onze vergelijk (materiaal gebruik) dat de dragende constructie ansich redelijk licht/minimaal is uitgevoerd ik kan me niet voorstellen dat je daar zoals @Conrado aangeeft heel makkelijk mee aan alle eisen gaat voldoen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Woody179 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:16:
@JT Wij bouwen ook houtskelet, wat me opvalt is als ik jouw woning met de onze vergelijk (materiaal gebruik) dat de dragende constructie ansich redelijk licht/minimaal is uitgevoerd ik kan me niet voorstellen dat je daar zoals @Conrado aangeeft heel makkelijk mee aan alle eisen gaat voldoen.
Constructieve eisen zijn vastgelegd in Europese normen, je mag er dus vanuit gaan dat de woningen gewoon voldoen aan de constructieve eisen.

• Deleon78
  • Laatst online: 14:04
Ernemmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Constructieve eisen zijn vastgelegd in Europese normen, je mag er dus vanuit gaan dat de woningen gewoon voldoen aan de constructieve eisen.
Aannames doen mag altijd, maar of het slim is?

• Ernemmer
  • Niet online
Deleon78 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Aannames doen mag altijd, maar of het slim is?
Je kan het natuurlijk altijd zelf nog even narekenen, maar je mag er toch vanuit gaan dat bedrijven hun werk gewoon goed doen, en al helemaal als dat hun core business is.

• Deleon78
Ernemmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Je kan het natuurlijk altijd zelf nog even narekenen, maar je mag er toch vanuit gaan dat bedrijven hun werk gewoon goed doen, en al helemaal als dat hun core business is.
Ik zeg niet dat je het moet narekenen, maar stel je voor dat ze het pakket classificeren als schuur of whatever. Ik heb er geen verstand van, maar ik heb wel geleerd tijdens mijn bouw (met aannemer) dat aannames vrijwel nooit uitpakken zoals je ze verwacht. Dus als je controleert dat dit inderdaad aan de normen voldoet door bv dit na te vragen, dan ben je al een heel eind verder dan puur de aanname.
Maar moet je niet sowieso een calculatie bij de vergunningaanvraag doen?

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Ernemmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Ja en nee. Je moet een bouwboek (compleet verhaaltje met berekeningen, certificaten etc. etc.) vertalen naar de Nederlandse bouwregels. Ja, het zijn praktisch dezelfde berekeningen. Nee je kunt ze niet 1 op 1 overnemen. Met een gewillige Nederlandse constructeur die dit vertaald (niet letterlijk) en een duidelijk bestek is dit zeker te doen. Tevens zoals boven benoemd moet alles vertaald worden in het Nederlands en indien je een meewerkende gemeente hebt eventueel in het Engels.

Dit klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar zo weet je zeker dat je project aan de Nederlandse maatstaven voldoet.

Zie het als een buitenlandse diploma van een universiteit die je moet waarderen in Nederland. Het kost je inspanning maar het is zeker te doen.

• Ernemmer
  • Niet online
karelkale schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Ja en nee. Je moet een bouwboek (compleet verhaaltje met berekeningen, certificaten etc. etc.) vertalen naar de Nederlandse bouwregels. Ja, het zijn praktisch dezelfde berekeningen. Nee je kunt ze niet 1 op 1 overnemen. Met een gewillige Nederlandse constructeur die dit vertaald (niet letterlijk) en een duidelijk bestek is dit zeker te doen. Tevens zoals boven benoemd moet alles vertaald worden in het Nederlands en indien je een meewerkende gemeente hebt eventueel in het Engels.

Dit klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar zo weet je zeker dat je project aan de Nederlandse maatstaven voldoet.

Zie het als een buitenlandse diploma van een universiteit die je moet waarderen in Nederland. Het kost je inspanning maar het is zeker te doen.
Het ging om afmetingen van constructieonderdelen.
Dat alles naar het engels/nederlands vertaald moet worden is wel logisch en ook de dakberekening zal aangepast moeten worden op onze windgebieden.
Het ging er om dat de huizen die gelinkt werden, constructief gewoon aan de NL(zelfde als EU) eisen voldoen qua afmetingen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verschil bij hout is dat je zeker bij verdiepingvloer nog verschillende “comfort “ klasses kan aanhouden, voor geluid/stijfheid.

Maar idd zal er een constructie berekening naar NL standaarden overlegd moeten worden. Dit kan de bouwer zelf doen, maar hier een NL adviesbureau/constructeur voor inhuren is wel makkelijker.
Bruggeman Duitsland had hier ook een vaste partij in NL voor.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 22:04

JT

VETAK y0

walletje-w schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:27:
Een paar dingen waar ik aan moet denken:
  • Vergunningen
  • Nuts aansluitingen
  • Tuin
  • Zonnepanelen
  • Airco (lucht/lucht warmtepomp)
  • Algemene bouwplaats voorzieningen
  • Notariële kosten
  • CAR verzekering
  • En dan nog de grond natuurlijk
Een aantal zaken had ik er al bij staan maar zeker niet alles wat je noemt, tnx :)
keeperson schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:45:
Vergeet vooral het allerbelangrijkste niet: goed gereedschap. :9
We zitten nog niet zo lang in een nieuw huis :+ Daarvoor had ik al allemaal in een zeer goede deal onder andere diverse zaken van Bosch blauw gekocht :Y)
Conrado schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:02:
[...]

Je hebt een omgevingsvergunning nodig, daarvoor moet de prefab;
- Binnen het bestemmingsplan passen;
- Aan mogelijke welstand eisen voldoen;
- Constructief doorgerekend zijn;
- Aan bouwbesluit voldoen;
- Aan BENG eisen voldoen;
O ja, dat alles ook in het Nederlands en volgens de Nederlandse regeltjes….
d:)b
Tijgerhaai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:15:
[...]

Ons casco kwam van een onderaannemer uit Duitsland (ook oosten). Ik mis bij jouw opsomming:
- afwerking buitenkant. Ga je metselen of stucen?
- dakpannen
- kozijnen met ramen. Dubbel of triple glas.
- deuren.
- dekvloer
- hemelwaterafvoer
- bestrating
- bouwplaatskosten en transport/bezorgkosten materialen.
- dubbele woonlasten
Afwerking kan ook hout zijn ;) Dakpannen hangt een beetje af volgens mij van het bedrijf waar je van koopt. Maar mooie aanvulling. Ik ben trouwens wel benieuwd wat je kwijt bent geweest en voor wat, al dan niet via DM. Als je dat kwijt wilt, that is :)
Dank voor de tip, ik hou het even in de gaten. Heb je ook houten vloeren enzo? Zwevende vloer erin dan tegen geluid? Hoe bevalt dat ten opzichte van betonnen vloeren?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Woody179
JT schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:14:

[...]

Dank voor de tip, ik hou het even in de gaten. Heb je ook houten vloeren enzo? Zwevende vloer erin dan tegen geluid? Hoe bevalt dat ten opzichte van betonnen vloeren?
Begane grond wordt beton. Verdiepingsvloer wordt een houtconstructie.

Tot op heden altijd betonnenvloeren gehad, dat beviel prima (met uitzondering van een schoendoos apartementje, als de kanarie van de bovenbuurvrouw een scheetliet klonk het als een kanonslag in de rest van het apartement)..

Ik ga er niet van uit dat het straks net zo stil wordt als traditionele bouw maar gaan het wel proberen te benaderen. Vloerplaten worden op de balk gelijmd en geschroeft. Daarboven komt fermacel en vloerverwarming.
In de constructie komt iets van steenwol en het onderliggende plafond wordt dubbel gips..

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
twain4me schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Misschien heb ik een post gemist, maar heb jij toevallig die gecoate schroeven nog gebruikt?
Ik ben nu aan het twijfelen tussen a2 en gecoat voor eiken aan de gevel.
Ik heb ze nu binnen, 1 dag nadat ik via Wovar duidelijk had welke schroeven ik nodig had brandde de tent volledig af....dus dat duurder weer langer.
We zijn nu op vakantie, maar ik heb een deel van het terras gedaan; het is niet zo fraai. Omdat ik nu 6mm ipv 5mm schroeven moet gebruiken, deze dus een fors grotere kop hebben en die coating een lichte beige-groenige kleur hebben zijn ze zéér opvallend in het terras. Mede ook omdat wij het terras op aanraden van Gadero (terrasleverancier) opnieuw geolied hebben en het hierdoor vele tinten donkerder is geworden dan het Garapa hout eigenlijk is (van lichtgeel naar caramelbruin), daar zie je die AR schroeven dus als "gele" knopen in zitten.

Maar er is vrees ik niet echt een alternatief voor ons; met RVSa2 loop ik de kans dat de schroeven op termijn door de planken afgebroken worden, en die glimmende vlakken schroefkoppen vallen óók heel erg op.
En de RVS410 schroeven moeten eruit want die gaan kringen geven.

Ik denk dat die AR schroeven van Wovar in (onbehandeld) eikenhout niet zo opvallen (mogelijk de reden van die kleur) , en ik weet niet wat je precies moet schroeven, mits het hout niet teveel trekt zijn RVS A2 wellicht ook voldoende sterk

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Ik heb ze nu binnen, 1 dag nadat ik via Wovar duidelijk had welke schroeven ik nodig had brandde de tent volledig af....dus dat duurder weer langer.
We zijn nu op vakantie, maar ik heb een deel van het terras gedaan; het is niet zo fraai. Omdat ik nu 6mm ipv 5mm schroeven moet gebruiken, deze dus een fors grotere kop hebben en die coating een lichte beige-groenige kleur hebben zijn ze zéér opvallend in het terras. Mede ook omdat wij het terras op aanraden van Gadero (terrasleverancier) opnieuw geolied hebben en het hierdoor vele tinten donkerder is geworden dan het Garapa hout eigenlijk is (van lichtgeel naar caramelbruin), daar zie je die AR schroeven dus als "gele" knopen in zitten.

Maar er is vrees ik niet echt een alternatief voor ons; met RVSa2 loop ik de kans dat de schroeven op termijn door de planken afgebroken worden, en die glimmende vlakken schroefkoppen vallen óók heel erg op.
En de RVS410 schroeven moeten eruit want die gaan kringen geven.

Ik denk dat die AR schroeven van Wovar in (onbehandeld) eikenhout niet zo opvallen (mogelijk de reden van die kleur) , en ik weet niet wat je precies moet schroeven, mits het hout niet teveel trekt zijn RVS A2 wellicht ook voldoende sterk
Toevallig net de bestelling RVS A2 schroeven binnen gekregen ik wilde idd AR schroeven ivm de kleur glimmend rvs zat ik niet op te wachten, maar ik ga het toch proberen. Even wat proefstukjes maken.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:15
Bij ons is intussen de eiken bloktrap geïnstalleerd, op een vuurhouten boom. Oorspronkelijk was ons plan om de trap van de onderkant dicht te timmeren, maar na plaatsing vinden wij het er onafgewerkt ook best fraai uitzien (behalve wellicht de RVS schroeven - iemand tips hoe die minder zichtbaar te maken zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNz8l6bzg97Js0j5qzZ-jOufILA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hgsIN65S1UTTPppHMH8Pfkh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij wel af het verder onafgewerkt laten qua geluidsisolatie nadelen heeft? Sterker nog, ik overwoog eerst extra geluidsisolatie aan te brengen in de luchtholtes voor het dichttimmeren, na een tip van iemand.

Heeft iemand ervaring met de geluidsoverdracht tussen verdiepingen met een dergelijke trap? Ervaringen met een dichtgetimmerde (al dan niet met extra geluidsisolatie) en een niet-dichtgetimmerde trap zijn welkom!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zou je niet elk wit latje (1 voor 1) kunnen vervangen door eenzelfde eikenhouten latje en dan een mooi RVS of Messing schroef met een 'klassieke' kop erin?

Afbeeldingslocatie: https://www.mooischroefje.nl/media/catalog/product/cache/3/image/265x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/b/o/bolverzonken-zaaggleuf-messing_67_2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 04-07-2022 20:10 ]

• Woody179
Hey tweakers, een vraagje,

Ik ben bezig met de fundering en sta op het punt om de waterleiding (welke onder de gewapende vloer door loopt) in te graven. Nu zat ik gisteravond nog eens naar de tekeningen te kijken en het gevoel bekruipt me dat de hal in het originele ontwerp wat propperig aanvoelt.
Nu overweeg ik om het een en ander te herindelen.

Originele ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5i6U77ygqfWBU-BgOm3cC05KuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2oFVicsIYxRl1ylM0lfFdCR.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r6Xnq32LOf4NJrsDVOof2gozbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpgILwiiWmLu04YWR7Scr7lu.jpg?f=fotoalbum_large

Voorgestelde wijziging (excuus voor de whatsapptekenskils):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7scTfdP--POuR8StFhpYwidwgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhUYcmMurfW8dIsrCejS08Ie.jpg?f=fotoalbum_large
Meterkast komt dan bij de voordeur en het toilet komt onder de trap te zitten.

De aanpassing voelt een stuk ruimer, schept ook ruimte voor een fatsoendelijke kapstok en plek voor de kinderwagen.De trap kunnen we dan ook wat breder maken (levensloopbestendiger)

Wat vinden jullie van de indeling? en, Moet dit nog opnieuw langs de gemeente of kan dit gewoon?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
Woody179 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:00:
[Afbeelding]

De aanpassing voelt een stuk ruimer, schept ook ruimte voor een fatsoendelijke kapstok en plek voor de kinderwagen.De trap kunnen we dan ook wat breder maken (levensloopbestendiger)

Wat vinden jullie van de indeling? en, Moet dit nog opnieuw langs de gemeente of kan dit gewoon?
Heel verstandige aanpassing imho. En dan zou je ook nog kunnen overwegen een dubbele deur of glas te maken, zodat je meer licht van hal <--> naastgelegenruimte krijgt, waardoor je het gevoel van ruimte versterkt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:29

Ik ben bezig met de fundering en sta op het punt om de waterleiding (welke onder de gewapende vloer door loopt) in te graven. Nu zat ik gisteravond nog eens naar de tekeningen te kijken en het gevoel bekruipt me dat de hal in het originele ontwerp wat propperig aanvoelt.

Originele ontwerp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar komt de deur onder de trap in uit? wel handig om het totaalplaatje te zien! last minute spoed wijzigingen zijn niet altijd even goed voor het totale concept!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024

Originele ontwerp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kwestie van smaak, maar wij wilden echt niet de WC onder de trap maken in een nieuw en groot huis. Is toch een oplossing voor kleine tussenwoningen in het algemeen. Maar het kan wel natuurlijk. De hal in de huidige indeling vind ik ook groot genoeg. Rechts naast de deur past eventueel ook wel een kinderwagen en die heb je bovendien ook niet voor de eeuwigheid.

Deze wijziging is volgens mij niet vergunningsplichtig als het geen draagmuren zijn.

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:51:
Zou je niet elk wit latje (1 voor 1) kunnen vervangen door eenzelfde eikenhouten latje en dan een mooi RVS of Messing erin?

[Afbeelding]
ik zou geen messing nemen, voor eiken in basis alleen a2 rvs hoewel binnenshuis de effecten iets minder zijn. reageerd eiken met ongeveer alles behalve A2 RVS of speciaal gecoate schroeven.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Woody179 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:30:
[...]

als de kanarie van de bovenbuurvrouw een scheetliet klonk het als een kanonslag in de rest van het apartement)..
https://www.kijkmagazine....laten-vogels-ook-scheten/

Dat moet dus haast de buurvrouw zelf zijn geweest.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Woody179
StevenK schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Heel verstandige aanpassing imho. En dan zou je ook nog kunnen overwegen een dubbele deur of glas te maken, zodat je meer licht van hal <--> naastgelegenruimte krijgt, waardoor je het gevoel van ruimte versterkt.
In de deur komt zowiezo glas, maar het idee van een dubbeledeur of een raam er naast spreekt me wel aan.
Dizeerik schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Waar komt de deur onder de trap in uit? wel handig om het totaalplaatje te zien! last minute spoed wijzigingen zijn niet altijd even goed voor het totale concept!
In het originele plan hebben we onder de trap een soort provisiekast voor schoonmaakmiddelen en dergelijke in de keuken zit een tweede provisiekast voor levensmiddelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgXjX5DBPQc-Tm19W1zKjEkPmoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBR9mJkP7deVgkDHZrknDzki.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1QBhvzQNkIdj4ZYtkT_0Kmhpjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbgJBpduVFn9k3njOabtUf5k.jpg?f=user_large
Olympialooping schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Kwestie van smaak, maar wij wilden echt niet de WC onder de trap maken in een nieuw en groot huis. Is toch een oplossing voor kleine tussenwoningen in het algemeen. Maar het kan wel natuurlijk. De hal in de huidige indeling vind ik ook groot genoeg. Rechts naast de deur past eventueel ook wel een kinderwagen en die heb je bovendien ook niet voor de eeuwigheid.

Deze wijziging is volgens mij niet vergunningsplichtig als het geen draagmuren zijn.
Draagmuren blijven ongemoeid,
Je hebt gelijk dat de kinderwagen op een gegevenmomebt verdwijnt maar naar verloop van tijd komen daar toch andere dingen voor terug, wellicht een wat ruimere kapstok of een side table oid. Toilet in de hal is overigens puur voor "gasten" aangezien er in de bijkeuken en bij de badkamer op de eerste verdieping ook nog een wc komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Woody179 op 04-07-2022 11:36 ]

• Woody179
Geen commentaar 😂

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:29
Woody179 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:33:
[...]

In de deur komt zowiezo glas, maar het idee van een dubbeledeur of een raam er naast spreekt me wel aan.

[...]

In het originele plan hebben we onder de trap een soort provisiekast voor schoonmaakmiddelen en dergelijke in de keuken zit een tweede provisiekast voor levensmiddelen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Je hebt gelijk dat de kinderwagen op een gegevenmomebt verdwijnt maar naar verloop van tijd komen daar toch andere dingen voor terug, wellicht een wat ruimere kapstok of een side table oid. Toilet in de hal is overigens puur voor "gasten" aangezien er in de bijkeuken en bij de badkamer op de eerste verdieping ook nog een wc komt.
Het betreft het huis links? wil je de deur van het toilet in je leefkeuken laten uitkomen? of komt de deur aan de zijkant van de trap? Onder de trap voelt wat gepropt maar je krijgt er wel een ruime hal voor terug.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

In dat geval zou ik het toilet in de hal laten vervallen. Extra kosten, extra schoonmaakwerk. En het is maar de vraag of 1) gasten gebruik gaan maken van dat specifieke toilet of 2) jullie alleen gebruik maken van het toilet in de bijkeuken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• StevenK
Als ik je verdieping zo zie zou ik proberen douche en toilet te wisselen en toilet een eigen deur te geven ;) Best handig als er geen kids aan de badkamer deur staan te rammelen omdat ze naar de wc moeten.

• Woody179
Dizeerik schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Het betreft het huis links? wil je de deur van het toilet in je leefkeuken laten uitkomen? of komt de deur aan de zijkant van de trap? Onder de trap voelt wat gepropt maar je krijgt er wel een ruime hal voor terug.
Het huis links ja, al bouw ik beide. Toilet onder de trap komt in alle gevallen uit in de hal. Grootste probleem wat ik me kan bedenken is dat er mogenlijk een maatwerk deur nodig gaat zijn.

• Woody179
Joris748 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:39:
[...]

In dat geval zou ik het toilet in de hal laten vervallen. Extra kosten, extra schoonmaakwerk. En het is maar de vraag of 1) gasten gebruik gaan maken van dat specifieke toilet of 2) jullie alleen gebruik maken van het toilet in de bijkeuken.
Ook gasten kun je makkelijk sturen / opvoeden, 90% van de mensen die voor het eerst over de vloer komen zullen namelijk eerst de vraag de vraag stellen waar de wc is.

Als het amper gebruikt wordt gaat het poetsen ook minimaal zijn.

Kosten zijn het probleem niet, materiaal schat ik op 6~800 euro. Aanleg doe ik zelf.

Verder heb ik een prikkelbare darm waardoor ik ooit vaker / langer op de wc zit. De wc in de bijkeuken (met muren die extra geisoleerd zijn vanwege de technische ruimte ;) ) bied daarin een oplossing voor wanneer er bezoek over de vloer komt.

• Woody179
StevenK schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Als ik je verdieping zo zie zou ik proberen douche en toilet te wisselen en toilet een eigen deur te geven ;) Best handig als er geen kids aan de badkamer deur staan te rammelen omdat ze naar de wc moeten.
Is op basis van eerdere tips hier ook aangepast, ik heb alleen op mijn telefoon het pdfje niet beschikbaar. Hier een foto van de papieren werktekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0gbZgDlgOQqCRplcKm1d5LE-PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DjGwlYe65gB11ngVCiXcXWe.jpg?f=fotoalbum_large

• karelkale
Ik krijg a.s. vrijdag de kanaalplaatvloeren.
stamgegevens:
155 strekkende meter naden
Opvulling beton voor de naden 8 liter per strekkende meter. (opgave fabrikant kanaalplaatvloer).

Nu heb ik net beton besteld voor de naden en de betoncentrale berekende 13 m3. Hij berekende het als volgt; 155x0.08=12.4 m3

Als ik zelf uitreken kom ik op het volgende uit:

155 strekkende meters.
8 liter per strekkende meter

155*8=1240 liter=1.24 m3.

Welke berekening klopt?

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
karelkale schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:58:
stamgegevens:
Opvulling beton voor de naden 8 liter per strekkende meter. (opgave fabrikant kanaalplaatvloer).

Nu heb ik net beton besteld voor de naden en de betoncentrale berekende 13 m3. Hij berekende het als volgt; 155x0.08=12.4 m3

155 strekkende meters.

Welke berekening klopt?
Ik zou je eigen berekening volgen, anders heb je straks heel wat kuub beton te veel _O-

• karelkale
colvano schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Ik zou je eigen berekening volgen, anders heb je straks heel wat kuub beton te veel _O-
Ja toch? Ik ben toch niet gek geworden? :+

• twain4me

twain4me

karelkale schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Ja toch? Ik ben toch niet gek geworden? :+
Dat staat daar los van. ;)

• big bang
1m3 is 1000 liter, ofwel 1 liter =1/1000= 0,001m3, 8 liter is 0,008m3 en niet 0,08m3, daar gaat het fout.

[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 04-07-2022 15:10 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• HyperTrophy
  • Niet online
even snel een 200mm dikke vloer in AutoCAD gehaald en een solid gemaakt van de voeg die er te vullen is.

Deze solid heeft een lengte van 1000mm.
De inhoud hiervan is 0,00734m³ = 7,34 liter

[ Voor 7% gewijzigd door HyperTrophy op 04-07-2022 16:31 ]

• big bang
HyperTrophy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:16:
even snel een 200mm dikke vloer in AutoCAD gehaald en een solid gemaakt van de voeg die er te vullen is. Deze solid heeft een lengte van 1000mm. De inhoud hiervan is 7,34m³
1000mm = 1m, volgens mij krijg je geen 7340 liter (=7,34m3) in die voeg.. 8)7

It's time to play the music, it's time to light the lights

• HyperTrophy
  • Niet online
excuus, aangepast

• Olympialooping
stamgegevens:

155 strekkende meters.

Welke berekening klopt?
Wel bijzonder dat zo'n betonboer niet weet dat er 1000 liter in een m3 gaat ipv 100 7(8)7

• Rien43
Om de hypotheek bindend te krijgen dien ik een aanneemovereenkomst te overhandigen aan de hypotheekverstrekker. Deze aanneemovereenkomst heb ik in concept binnengekregen. Echter, door alle onzekerheden op de markt kunnen wij nog geen definitieve aanneemovereenkomst ondertekenen. De concept aanneemovereenkomst zal dus puur dienen voor de hypotheek.

Nu lees ik dat diverse mensen een concept aanneemovereenkomst hebben ingediend bij de hypotheekverstrekker. Dient deze aanneemovereenkomst wel door de aannemer te zijn ondertekend? Of hoeft de aanneemovereenkomst helemaal niet ondertekend te zijn?

• Conrado
Mijn raming bestond uit een A4'tje met het briefhoofd van de aannemer met wel een hele korte verklaring wat zo ongeveer ging kosten.. Niet ondertekend. (Rabo juni 2021)

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 04-07-2022 20:07 ]

• Olympialooping
Conrado schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:07:
Mijn raming bestond uit een A4'tje met het briefhoofd van de aannemer met wel een hele korte verklaring wat zo ongeveer ging kosten.. Niet ondertekend. (Rabo juni 2021)
Bij mij ook. Eigenlijk verbazingwekkend dat dat kan terwijl je voor een keuken van nog geen 10e van dat bedrag een pagina's dikke overeenkomst moet tekenen.

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 20:31
Even een vraag wat jullie zouden doen..
Het project waar ons kavel in ligt is, na een goedkeuring van het bestemmingsplan, helaas in heroverweging bij de raad van state. Vanwege een bezwaar over uiteraard stikstof (welke 1 dag te laat was ingedient).
De projectontwikkelaar ziet het ook zonnig tegemoet en is al begonnen met het ombouwen van heel het gebied van weiland naar woonwijk incl. gedeeltes met water (wat al deels uitgegraven is). En inmiddels is de riolering en nuts voorzieningen in de straten al aangelegd.
De project ontwikkelaar heeft voor hun eigen bouwproject al een onherroepelijke omgevingsvergunning om 1 blok woningen weg te zetten.

Volgens de makelaar kan ook ik gaan bouwen als mijn bouw-/omgevingsvergunning wordt goedgekeurd door de gemeente.
Echter werd er bij gezegd dat veel hypotheekverstrekkers wel een goedkeuring van het bestemmingsplan eisen dus vaak de financiering zonder niet rond komt.

Bij navraag blijkt mijn hypotheekverstrekker (dezelfde als die ik nu al heb voor mijn huidige woning) alleen een bouw-/omgevingsvergunnings goedkeuring nodig te hebben om de financiering te kunnen geven.
Dus als dat rond is kan ik gaan bouwen.

Maar de vraag is uiteraard is dat verstandig om te doen?
Of kan ik beter even wachten op de uitspraak, welke binnen enkele weken zal komen.
Uiteraard kan er niet veel gebeuren in deze weken maar bepaalde stappen kosten nu eenmaal geld of zijn onomkeerbaar (overdracht van het kavel bijvoorbeeld) die wel in die weken kunnen plaatsvinden.
En wat als ik doorzet en de raad van state draait hun goedkeuring toch terug, wat dan?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• saturn21
  • Laatst online: 13:15
Olympialooping schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Bij mij ook. Eigenlijk verbazingwekkend dat dat kan terwijl je voor een keuken van nog geen 10e van dat bedrag een pagina's dikke overeenkomst moet tekenen.
Bij ons ook. Ook de Rabobank overigens.

• Deleon78
saturn21 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Bij ons ook. Ook de Rabobank overigens.
Als je voor het tekenen van je hypotheek geen tientallen papieren hebt doorgenomen, heb je jezelf niet goed geïnformeerd :) het ging in het gesprek hier om het aanleveren van een onderbouwing, niet over het tekenen van een overeenkomst met bijbehorende voorwaarden.

• Olympialooping
Deleon78 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Als je voor het tekenen van je hypotheek geen tientallen papieren hebt doorgenomen, heb je jezelf niet goed geïnformeerd :) het ging in het gesprek hier om het aanleveren van een onderbouwing, niet over het tekenen van een overeenkomst met bijbehorende voorwaarden.
Nee, onze aanneemovereenkomst was 1 a4tje. Dat dat genoeg was voor de bank (ABN Amro) vond ik bijzonder. Maar wel prettig.

• twain4me

twain4me

nils7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:43:
Het project waar ons kavel in ligt is, na een goedkeuring van het bestemmingsplan, helaas in heroverweging bij de raad van state. Vanwege een bezwaar over uiteraard stikstof (welke 1 dag te laat was ingedient).
De projectontwikkelaar ziet het ook zonnig tegemoet en is al begonnen met het ombouwen van heel het gebied van weiland naar woonwijk incl. gedeeltes met water (wat al deels uitgegraven is). En inmiddels is de riolering en nuts voorzieningen in de straten al aangelegd.
De project ontwikkelaar heeft voor hun eigen bouwproject al een onherroepelijke omgevingsvergunning om 1 blok woningen weg te zetten.

Volgens de makelaar kan ook ik gaan bouwen als mijn bouw-/omgevingsvergunning wordt goedgekeurd door de gemeente.
Echter werd er bij gezegd dat veel hypotheekverstrekkers wel een goedkeuring van het bestemmingsplan eisen dus vaak de financiering zonder niet rond komt.

Bij navraag blijkt mijn hypotheekverstrekker (dezelfde als die ik nu al heb voor mijn huidige woning) alleen een bouw-/omgevingsvergunnings goedkeuring nodig te hebben om de financiering te kunnen geven.
Dus als dat rond is kan ik gaan bouwen.

Maar de vraag is uiteraard is dat verstandig om te doen?
Of kan ik beter even wachten op de uitspraak, welke binnen enkele weken zal komen.
Uiteraard kan er niet veel gebeuren in deze weken maar bepaalde stappen kosten nu eenmaal geld of zijn onomkeerbaar (overdracht van het kavel bijvoorbeeld) die wel in die weken kunnen plaatsvinden.
En wat als ik doorzet en de raad van state draait hun goedkeuring toch terug, wat dan?
ik zou het omdraaien, wat is het probleem van een paar weken wachten? ik snap dat je gewoon doorgaat met bouwen als bv het funderingsbedrijf alleen komende maandag 04:20 - 13:37 tijd heeft voor de komende 6 maanden. maar dergelijke dingen lijken nog niet aan de orde. Dus dan zou ik gewoon wachten.

• Conrado
Ehh... hoe kun je een omgevingsvergunning krijgen als het bestemmingsplan in heroverweging is bij de RvS? Zo'n vergunning moet toch aan het bestemmingsplan worden getoetst?

• karelkale
twain4me schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:59:
[...]

ik zou het omdraaien, wat is het probleem van een paar weken wachten? ik snap dat je gewoon doorgaat met bouwen als bv het funderingsbedrijf alleen komende maandag 04:20 - 13:37 tijd heeft voor de komende 6 maanden. maar dergelijke dingen lijken nog niet aan de orde. Dus dan zou ik gewoon wachten.
Ik sluit mij ook hierbij aan. Ervan uitgaande dat je nu wel een dak boven je hoofd hebt.

Het proces waar je nu op wacht zal uiteindelijk positief beslist worden. Het bezwaar is simpelweg te laat en zal onontvankelijk verklaard worden. Uit ervaring weet ik dat de projectontwikkelaar al deze investeringen niet zou doen zonder zeker te zijn van zijn zaak. ( Doordenkertje). De overweging die jij nu maakt, maakt de projectontwikkelaar op grote schaal.

Je zou enkele aspecten alvast kunnen opstarten zoals het zoeken van een architect, verzamelen informatie, esthetische keuzes. Dit kost je geen geld. De bouwvak komt eraan, voor materiaal betaal je nu de hoofdprijs etc. Voor je het weet ben je alweer een paar weken verder en heb je hopelijk uitsluitsel van de raad van state.

• karelkale
De fundering staat!!. En dit heb ik helemaal zelf (met hulp van vrienden) gedaan zonder aannemer 8)
( ja ik ben trots, want ik had er de ballen verstand van.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Ns6dJwtQVOufPi3020lm1mnGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHCdRwqpNWiz5aZFIOT4V5cu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIS0EgsAQFzM2DHcKYhcot39_xE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNvzOdstyFSYUNlPbscFlb8P.jpg?f=fotoalbum_tile

Aanstaande vrijdag komt de vloer en nu heeft de zzp'er die zou helpen met het plaatsen van de vloer afgezegd. Iemand in het zuiden van het land ( Roermond) die kan helpen hierbij a.s. vrijdag? :D

En kom ik bij de volgende vraag; ik wil oplegvilt tussen de fundering en de geïsoleerde kanaalplaatvloer toepassen. Dient de oplegvilt voor de complete overlap geplaatst te worden of bijv. enkel het eerste punt waar de aanraking plaats vind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83m4ubrAqmkY-AJEulUZa-a0OEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TZZTx7zL4Xyn3AABCWAdxOsy.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door karelkale op 05-07-2022 11:46 ]

• nils7
karelkale schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Ik sluit mij ook hierbij aan. Ervan uitgaande dat je nu wel een dak boven je hoofd hebt.

Het proces waar je nu op wacht zal uiteindelijk positief beslist worden. Het bezwaar is simpelweg te laat en zal onontvankelijk verklaard worden. Uit ervaring weet ik dat de projectontwikkelaar al deze investeringen niet zou doen zonder zeker te zijn van zijn zaak. ( Doordenkertje). De overweging die jij nu maakt, maakt de projectontwikkelaar op grote schaal.

Je zou enkele aspecten alvast kunnen opstarten zoals het zoeken van een architect, verzamelen informatie, esthetische keuzes. Dit kost je geen geld. De bouwvak komt eraan, voor materiaal betaal je nu de hoofdprijs etc. Voor je het weet ben je alweer een paar weken verder en heb je hopelijk uitsluitsel van de raad van state.
Het ontwerp is al naar de welstand.
Althans er is een conceptaanvraag ingediend door de architect van de aannemer.
Gaat mij er meer om wat als het langer duurt want de heroverweging status is er al sinds november.

Want ik kom zometeen op het punt dat enkel de omgevingsvergunning en overdracht van het kavel nog de openstaande punten (tot nu toe) worden.
Conrado schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Ehh... hoe kun je een omgevingsvergunning krijgen als het bestemmingsplan in heroverweging is bij de RvS? Zo'n vergunning moet toch aan het bestemmingsplan worden getoetst?
Blijkbaar is wel een deel onherroepelijk.
Heb eigenlijk ook geen idee hoe het nu precies/juridisch zit.

Dit staat in de brief die we enkele maanden geleden al ontvangen hebben:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door nils7 op 05-07-2022 11:46 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• twain4me

twain4me

karelkale schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:32:
De fundering staat!!. En dit heb ik helemaal zelf (met hulp van vrienden) gedaan zonder aannemer 8)
( ja ik ben trots, want ik had er de ballen verstand van.)
Alsof de mensen die het voor de aannemer geplaatst zouden hebben er wel verstand van hebben :+

• Conrado
nils7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:41:
[...]
Blijkbaar is wel een deel onherroepelijk.
Heb eigenlijk ook geen idee hoe het nu precies/juridisch zit.
Waar het me om gaat is dat jij nog geen omgevingsvergunning kunt krijgen, toch? Hoe lang kan zo'n uitspraak van de RwS eigenlijk duren?

• Rien43
karelkale schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:32:

En kom ik bij de volgende vraag; ik wil oplegvilt tussen de fundering en de geïsoleerde kanaalplaatvloer toepassen. Dient de oplegvilt voor de complete overlap geplaatst te worden of bijv. enkel het eerste punt waar de aanraking plaats vind?
Het oplegvilt toepassen over de gehele opleglengte. Dus niet plaatselijk.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29
Rien43 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:48:
[...]

Het oplegvilt toepassen over de gehele opleglengte. Dus niet plaatselijk.
Ik vermoed dat hij de diepte bedoelt.
Meestal wordt er een voorgeschreven oplegging opgegeven, deze oplegging zou ik respecteren.
Meestal is dat 100 of 150mm.
Overige ruimte zou ik ondersabelen met mortel.

• nils7
Conrado schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Waar het me om gaat is dat jij nog geen omgevingsvergunning kunt krijgen, toch? Hoe lang kan zo'n uitspraak van de RwS eigenlijk duren?
Volgens de makelaar kan dat dus wel, gek genoeg.
Alleen zouden de meeste hypotheekverstrekkers een goedkeuring van het bestemmingsplan ook eisen alleen de mijne niet.
Dus als ik doorzet kan ik gaan bouwen, de vraag is of ik dat moet willen want stel het bestemmingsplan wordt alsnog afgekeurd wat dan...

• Conrado
Ik ken je situatie niet, maar uit je informatie maak ik op dat je de financiering rond hebt, en (enkel) op een vergunning wacht om de centjes in een bouwdepot te ontvangen. De duur van de offerte is beperkt, bij mij was dat een halfjaar.
Ga je in de tijd die je nog open hebt staan een uitspraak van de RvS krijgen en een goedkeur van de gemeente?

• Tijgerhaai
stamgegevens:

155 strekkende meters.

Welke berekening klopt?
Houdt je rekening met ondervracht?
Wij hadden ook ca 1m3 beton nodig en moesten nog 9m3 a ca 20,- betalen voor ondervracht.

• StevenK
Hypotheekverstrekker heeft met het bestemmingsplan niets te maken, die kijkt - terecht - naar de omgevingsvergunning.

• Loft
  • Laatst online: 09:56
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

In een eerdere tekening zet je de meterkast in de hoek naar de voordeur. Dat zou ik niet doen, dan komen de leidingen vanuit de meterkast wel erg krap. Wij hebben de meterkast in het midden van zo'n muur geplaats. Dan heb je aan weerszijden van de meter ruimte. In ons geval bij het raam een grote spiegel en een plek om iets neer te leggen en de aan de andere kan van de meterkast (richting deur naar de leefruimt) een kapstok van een meter.

WC onder trap hebben wij ook en is bij ons geen enkel probleem.

Boven heb je de tekening van de badkamer veranderd. Zover ik kan nagaan is de doorloop naar de douche veeeel te krap. Dat bad staat veel te dicht op de muur van de douche.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Woody179
Loft schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:11:
[...]

In een eerdere tekening zet je de meterkast in de hoek naar de voordeur. Dat zou ik niet doen, dan komen de leidingen vanuit de meterkast wel erg krap. Wij hebben de meterkast in het midden van zo'n muur geplaats. Dan heb je aan weerszijden van de meter ruimte. In ons geval bij het raam een grote spiegel en een plek om iets neer te leggen en de aan de andere kan van de meterkast (richting deur naar de leefruimt) een kapstok van een meter.

WC onder trap hebben wij ook en is bij ons geen enkel probleem.

Boven heb je de tekening van de badkamer veranderd. Zover ik kan nagaan is de doorloop naar de douche veeeel te krap. Dat bad staat veel te dicht op de muur van de douche.
Heb je toevallig nog foto's van de opstelling zoals jij hem bedoeld? Legt wat makkelijker uit naar de vrouw toe.

Tekening van de badkamer is net als de keuken puur indicatief door de tekenaar ingevuld. De ruimte is er wel maar er wordt niet handig gebruik van gemaakt. We gaan om die reden van te voren naar een badkamerzaak voor een ontwerp.

Kleine update:
Vandaag is de wapening geleverd, we kunnen weer door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avuUyy_3V6ah4gpB8eLRxWmKQYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRodeoThoeT57sgJvrVUAnj3.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geïnteresseerden,
8,7T aan wapening geleverd gekregen voor net geen 13k (ex btw) zit +- 22% verschil tussen vergeleken met 2 maanden geleden mooie meevaller dus😁.

• nils7
StevenK schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Hypotheekverstrekker heeft met het bestemmingsplan niets te maken, die kijkt - terecht - naar de omgevingsvergunning.
Dan zijn we verkeerd voorgelicht door de makelaar... gek want dan praten ze in hun nadeel :?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:57
nils7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Dan zijn we verkeerd voorgelicht door de makelaar... gek want dan praten ze in hun nadeel :?
Maar zonder onherroepelijk bestemmingsplan ook geen onherroepelijke omgevingsvergunning om te bouwen. Het huidige bestemmingsplan (dus degene die nu geldt, niet het nieuwe) staat waarschijnlijk geen woningbouw toe op de locatie waar je wil gaan bouwen. Dus zolang het bestemmingsplan niet definitief is kan de gemeente geen vergunning verlenen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27

The Legend

*Plop*

nils7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Het is nog iets teveel klok en klepel verhaal dit. Volgens dat overzichtje wat je hierboven poste heb jij nog geen omgevingsvergunning toch? Alleen de projectontwikkelaar voor een ander blok. Een bestemmingsplan treedt in werking na afloop van de beroepstermijn. Een ingesteld beroep heeft geen schorsende werking. Alleen met een verzoek om voorlopige voorziening kan tussentijds schorsing worden afgedwongen. Dat betekent dat de gemeente een vergunning kan verlenen op basis van dat bestemmingsplan ook al is het plan nog niet onherroepelijk, omdat er nog een beroepszaak aanhangig is. Een omgevingsvergunning die is verleend voordat het bestemmingsplan wordt vernietigd door de RvS blijft in stand (Tegelen-jurisprudentie). In die zin is er dus betrekkelijk weinig risico. De echte vraag is hier: waarom heb je nog geen omgevingsvergunning?

Ik ben toch malle pietje niet!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 21:00
Wij zijn aan zoeken naar een mooie oplossing voor plaat materiaal onder de goot, (40 cm hoog) geen hout het is nl later erg moeilijk te schilderen, dus word dibond trespa hpl, Hering kunsstof plaat, het moet op de EPS blokken gelijmt worden, of onder de gootbeugel met een lange 20cm schroef in het beton, wie heeft de beste oplossing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEvrFhBxFXBGatPh6X3T9yyugto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz7u0Sv3Uvffzon7dEYR5FbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjkhwcSiz9HTj3H2qPusqIyAKKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9d1G8YDXCvRgBIfnPMEMRSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzb1snRxy3rWO47DJEkNvYvuwXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mthoSKvNsWUFNOu53BmxpVII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azioJ8Bcn3QPMcprm9Q5rFZAYWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyFaVmZeQocQaDepiyI3lnOC.jpg?f=fotoalbum_larget

• Loft
Woody179 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Heb je toevallig nog foto's van de opstelling zoals jij hem bedoeld? Legt wat makkelijker uit naar de vrouw toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhXDyGLDwFkwraUdexCY5ohoS_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XcGLGpX4UZUosiNfm6SD7D89.jpg?f=user_large

Uiteindelijk is het breder geworden en een taatsdeur (1200mm) van de hal naar de rest van de woning. Maar idee van de meterkast is het zelfde.

Links onderstaat een grote spiegel zodat je ff kunt kunt of alles goed is als je weg gaat.
Tussen de meterkast en de taatsdeur is de kapstok

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:19
brutus26 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:12:
Wij zijn aan zoeken naar een mooie oplossing voor plaat materiaal onder de goot, (40 cm hoog) geen hout het is nl later erg moeilijk te schilderen, dus word dibond trespa hpl, Hering kunsstof plaat, het moet op de EPS blokken gelijmt worden, of onder de gootbeugel met een lange 20cm schroef in het beton, wie heeft de beste oplossing

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]t
Ik denk dat schroeven teveel gaan afhangen met het gewicht van de HPL plaat.
Heb een tijdje terug gezocht naar HPL plaat om op hout te verlijmen maar dan heb je veel werk aan schuren en allerlei soorten primers.
Hier gaan we toch voor schroeven maar deze zijn maar 40mm.
EPS ik waarschijnlijk ook zwak om goed op te verlijmen.

Misschien met blinde beugels aan het deel bevestigen waar de dakgootbeugels op geschroefd worden?

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]t
Rockpanel?

• twain4me

twain4me

het moet op de EPS blokken gelijmt worden, of onder de gootbeugel met een lange 20cm schroef in het beton, wie heeft de beste oplossing
waarom kan je niet bevestigen op het hout van het dakpakket? zoals in het detail? ik zou rockpanel overwegen.

• brutus26
Omdat het in de praktijk een pasdak word van Kingspan hier zit geen houten rand op, heb totaal 80 mtr. nodig
twain4me schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:39:
[...]

waarom kan je niet bevestigen op het hout van het dakpakket? zoals in het detail? ik zou rockpanel overwegen.

• Loft

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]t
Als ik het goed zie, zijn de EPS blokken ook verlijmd? Die kunnen aardig wat hebben, zo lijkt het.

Lijmen moet dan ook kunnen met Trespa. Een schroef aan de onderkant is dan nuttig om het in het begin op zijn plaatst te houden tot het 100% goed verlijmd is. Andere methode om trespa evt. tijdelijk te ondersteunen zou welilcht ook kunnen. Al ben ik voorstander van schroeven, dan zit het ten minste op zijn plek.

• FrankSpin
  • Niet online
.

• nils7
The Legend schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Het is nog iets teveel klok en klepel verhaal dit. Volgens dat overzichtje wat je hierboven poste heb jij nog geen omgevingsvergunning toch? Alleen de projectontwikkelaar voor een ander blok. Een bestemmingsplan treedt in werking na afloop van de beroepstermijn. Een ingesteld beroep heeft geen schorsende werking. Alleen met een verzoek om voorlopige voorziening kan tussentijds schorsing worden afgedwongen. Dat betekent dat de gemeente een vergunning kan verlenen op basis van dat bestemmingsplan ook al is het plan nog niet onherroepelijk, omdat er nog een beroepszaak aanhangig is. Een omgevingsvergunning die is verleend voordat het bestemmingsplan wordt vernietigd door de RvS blijft in stand (Tegelen-jurisprudentie). In die zin is er dus betrekkelijk weinig risico. De echte vraag is hier: waarom heb je nog geen omgevingsvergunning?
Ja het is me ook te vaag om er zelf iets goed van te snappen maar jouw uitleg is helder. Dank daarvoor!
De reden waarom wij er nog geen hebben is dat we een tijdje (enkele maanden) zijn voorgelicht door de makelaar dat we toch geen hypotheek krijgen zonder bestemmingsplan, wat nu (bij navragen) anders is.
We hebben onze plannen inmiddels wel naar de gemeente gestuurd voor de welstand, officieel heet dat volgens mij "concept aanvraag" (althans dat staat boven aan de brief).
Moet er wel bij zeggen dat onze aannemer (een prefab bouwer) dit allemaal voor ons regelt en wij enkel de leges kosten betalen.

Jouw uitleg geeft inderdaad aan dat als we een omgevingsvergunning kunnen bemachtigen dat we door kunnen.

Alleen wat als wij doorkunnen en het bestemmingsplan toch afgekeurd wordt, alles wat op dat moment een omgevingsvergunning heeft kan door wat ik begrijp.
Maar dan hebben we wel een risico dat bijvoorbeeld de helft van het project plan nooit uitgewerkt wordt?

• keeperson
  • Laatst online: 18-11 18:08
Misschien niet zo spannend of excentriek als sommige woningen hier: gisteren weer een belangrijke stap gezet in het ontwerpproces! Er is nu een buitenkant! :) Volgende week is de wijkpresentatie en dan worden alle verschillende woningen in het CPO-project in de wijk getekend.

Ik ben positief verrast. Ik had de architect eigenlijk een blank slate gegeven met een paar eisen en toch heeft 'ie er iets tofs van gemaakt. Wordt misschien nog een beetje spannend met de garage. In het bestemmingsplan staat dat aanbouwen aan de achtergevel minimaal 5 meter van de erfgrens aan de achterzijde moeten blijven. Naar mijn inziens is dit een bijgebouw en gaat die regel niet op. De gemeente kan natuurlijk altijd wat anders vinden. :X

De zijde met de garage is mijn helft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84-sbUhwE2BxObZ9KiU3JbEw570=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgQlAQ28ulfB1WLOlpcAcWLe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUqoO6-60llKJirfmXrCxWRaGgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34qny8oIQzDckQkqm1zpsB8t.jpg?f=fotoalbum_tile

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50
Geen idee voor welk probleem je nu een oplossing vraagt, voor de bevestiging of het materiaal zelf, maar bij ons is overal (op advies van de aannemer) Rockpanel gebruikt. Dat zet veel minder uit als Trespa en kun je dus tegen elkaar monteren.
Het zit nu twee jaar, dus we hebben nog geen langetermijnervaring. Voorlopig in ieder geval geen klachten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FrankSpin
  • Niet online
.

• brutus26
Zijn opzoek naar een goed materiaal wat tegen de weersinvloeden kan, totaal 80 mtr.
Andrehj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Geen idee voor welk probleem je nu een oplossing vraagt, voor de bevestiging of het materiaal zelf, maar bij ons is overal (op advies van de aannemer) Rockpanel gebruikt. Dat zet veel minder uit als Trespa en kun je dus tegen elkaar monteren.
Het zit nu twee jaar, dus we hebben nog geen langetermijnervaring. Voorlopig in ieder geval geen klachten.

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 18:47
Olympialooping schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:17:
[...]

Wel bijzonder dat zo'n betonboer niet weet dat er 1000 liter in een m3 gaat ipv 100 7(8)7
Zo verkoopt hij wel lekker veel beton!

• Conrado
keeperson schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:35:
Naar mijn inziens is dit een bijgebouw en gaat die regel niet op. De gemeente kan natuurlijk altijd wat anders vinden.
Zo'n garage kan toch vergunningsvrij zijn? Dan valt het volgens mij buiten het bestemmingsplan :)

• Conrado
Andrehj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:38:
[...]

..., maar bij ons is overal (op advies van de aannemer) Rockpanel gebruikt. Dat zet veel minder uit als Trespa en kun je dus tegen elkaar monteren.
Wij gaan ook Rockpanel toepassen, Trespa heeft van die lelijke naden.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:41
Conrado schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Wij gaan ook Rockpanel toepassen, Trespa heeft van die lelijke naden.
Rockpanel heeft ook naden toch? Vooral bij een open constructie is het minimaal 5mm.
Bij een dichte constructie komt er een profiel in de naad. Moet je daarachter wel goed ventileren.

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Ik kijk al een tijdje mee naar de mooie ontwerpen die hier gepost worden. Nu is het zover en hebben we eindelijk ook onze kavel bemachtigd en de eerste tekeningen binnen gekregen.

Onderstaand de foto's van het eerste schetsontwerp en de indeling van de begane grond en de 1e verdieping. Hebben jullie nog tips voor ons, dit zou de eerste woning zijn de we laten bouwen.

Alvast bedankt !

Aantal opmerkingen die wij al hadden;
- Andere kleur baksteen
- Woning verder naar voren positioneren tegen de rooilijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HXNjyp_OACwpq5zZmiCEAKlaRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q5DMLZLhAIUsZfxqPgYcztBH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbs9vJzi4letTWaj7lRjB6thMJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j0rI7MOVhSN02VSe0ZZU1jcR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo9gsn5CM8fO6FdQkWYnPik4CVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PE8bVlBpe4lnfiVjBRmq756O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycXCG8gbA_kQi9v4v5ry6rI23-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0G408ZsiC8s9FCFFUuPnkebc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y071pswRK3eAqpzK38pZEAl7rOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T5aSp9Id1vX01Y46ZpbOW8K5.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 233 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic