Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.981 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:48:
[...]

De unit staat gewoon op een basisflow van 220 m³/h, waarbij alle slaapkamers en de woonkamer voor ons gezin voldoende geventileerd worden.
De 220 m³/h is gekozen vanwege vuistregel van 25-50 m³/h per persoon? Hier in huis staat ie maar op 125, wel ge-expirimenteerd met meer, maar daar merkte ik niet zoveel van verder. (3 personen huishouden).

offtopic: vanaf 160 m³/h maakt hij soort whine geluid als je ernaast staat, merken jullie dat ook ? (Hij staat op de vloer, op de beugel van zehnder)

@FrankSpin
wat betreft de sw75yaa, die heb ik ook (ook q600 + co2 etc). Mijn gebruiks en verlies oppervlaktes zijn ook nagenoeg gelijk aan die van jou. Ik kan mijn waarde van epc en warmteverliesrekening wel bijzoeken. Overigens kwam er bij mijn berekening 10kwh pomp uit, maar heb ik overruled uiteindelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 12-04-2022 13:37 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:22
We gaan binnenkort een huis bouwen. Nu zijn we de binnendeuren aan het uitzoeken. Het worden witte stompe deuren in een kozijn van het merk Svedex. Hierin hebben we dan nog 1 keuze te maken, normale gelakte deuren of HPL deuren. De HPL deuren zijn iets goedkoper en de aannemer geeft aan dat ze kwalitatief wat beter zijn. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25
FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:58:
@Andrehj Bedankt voor je tips en inzichten

Ik kan de gevraagde waarde niet direct terugvinden. Kan je wat met deze informatie?

[Afbeelding]

@Grolsch 343 liter
Ik heb een 400 litervat en verbruik zo'n 680kWh per jaar met een COP van 3,34 (Gezin met 2 kinderen van 5+7)

En wel of geen zoneregeling is meer een "comfort" wens, het is ons bekend dat @Andrehj er geen fan van is, maar zo ben ik er bijvoorbeeld erg blij mee.

Al zal je behoefte aan naregeling minder zijn als je WTW hebt.

En ja, het kost iets van je COP, maar comfort mag geld kosten. 1 paneeltje extra en die kosten zijn ook weer gedekt :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Grolsch schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:15:
En wel of geen zoneregeling is meer een "comfort" wens, het is ons bekend dat @Andrehj er geen fan van is, maar zo ben ik er bijvoorbeeld erg blij mee.
Al zal je behoefte aan naregeling minder zijn als je WTW hebt.
Daarom. In jouw geval met een grote(re) woning zonder WTW is het ook de juiste keus.
Daarom zou ik @FrankSpin ook willen aanraden om zonder zoneregeling te beginnen, en die later nog toe te voegen als dat nodig blijkt te zijn.
Je moet met een zoneregeling toch al voldoende zones altijd open hebben om het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen, dus ik ben ervan overtuigd dat je ook zonder buffervat en secundaire pomp gewoon met een zoneregeling kunt werken. (Eigenlijk op dezelfde manier als jij dat nu hebt, maar dan dus zonder dat vat en die pomp).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
We zijn sinds september druk bezig met het bouwen van onze eigen woning, dit doen we samen met familie en vrienden en ook met de gehele buurt. Alle woningen in onze wijk zijn namelijk volledige zelfbouw woningen. Nu merken we als collectief dat we toch op zoek zijn naar wat extra input van experts en ik vroeg me af of jullie hier ons wellicht bij kunnen helpen.

Het plan is om een expert (ruim betaald voor een dag) langs te laten komen om zo zijn expertise te kunnen delen met ons allemaal in een groep en daarna bij mensen langs te gaan om specifieke vragen of controles uit te voeren. Idealiter zijn we op zoek naar die gepassioneerde vakman die niet te vast zit in hoe het altijd ging omdat deze woningen op een niet normale manier gebouwd zijn. Het project: https://wikihousedestripmaker.nl/ en de woning die ik aan het bouwen ben :*) : https://www.instagram.com/wikiwoning24/
  • Bouwfysica (goed in detecteren van probleem gevallen van vochtschade, gevelopeningen, afwerking)
  • Electra
  • Water
  • Binnenriolering
  • Ventilatie
Ik vraag natuurlijk iets waar iedereen naar op zoek is maar om de juiste persoon te vinden heb je gewoon een gigantisch netwerk nodig en dat heb ik helaas nog niet.

Edit: Ter verduidelijking we zijn inderdaad op zoek naar meerdere personen.

[ Voor 3% gewijzigd door walletje-w op 12-04-2022 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
walletje-w schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:58:
We zijn sinds september druk bezig met het bouwen van onze eigen woning, dit doen we samen met familie en vrienden en ook met de gehele buurt. Alle woningen in onze wijk zijn namelijk volledige zelfbouw woningen. Nu merken we als collectief dat we toch op zoek zijn naar wat extra input van experts en ik vroeg me af of jullie hier ons wellicht bij kunnen helpen.

Het plan is om een expert (ruim betaald voor een dag) langs te laten komen om zo zijn expertise te kunnen delen met ons allemaal in een groep en daarna bij mensen langs te gaan om specifieke vragen of controles uit te voeren. Idealiter zijn we op zoek naar die gepassioneerde vakman die niet te vast zit in hoe het altijd ging omdat deze woningen op een niet normale manier gebouwd zijn. Het project: https://wikihousedestripmaker.nl/ en de woning die ik aan het bouwen ben :*) : https://www.instagram.com/wikiwoning24/
  • Bouwfysica (goed in detecteren van probleem gevallen van vochtschade, gevelopeningen, afwerking)
  • Electra
  • Water
  • Binnenriolering
  • Ventilatie
Ik vraag natuurlijk iets waar iedereen naar op zoek is maar om de juiste persoon te vinden heb je gewoon een gigantisch netwerk nodig en dat heb ik helaas nog niet.
er zijn maar heel erg weinig mensen die echt verstand hebben van meer dan 1 ding.. dus je zoekt meerdere mensen

een bouwpathaloog of bouwfisicus.
iemand die electra keuringen doet
en een instalateur (bestaan ook keuringen voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:55:
Warmtebehoefte verwarmingssysteem 12477 kWh
Bij mij staat daar 26512 MJ, dat is 7364 kWh. Maar dat was nog exclusief de garage die ca 50% verliesgevend oppervlak aan de woning toevoegt en wel gewoon door dezelfde WP mee wordt verwarmd. Inclusief de garage zit ik dus op zo'n 11000 kWh. Bovendien zie ik net in de EPC-berekening dat daar Rc-waardes in staan die in de praktijk lang niet overal zijn gehaald. Eigenlijk zou er in mijn berekening dus een hogere warmtebehoefte moeten staan.
En bij mij is de 75YAA echt behoorlijk overbemeten. Volgens mijn beroerdste grafiek (op basis van de dagbehoeftes uitgezet tegen de buitentemperaturen van afgelopen winter) heb ik 125 kWh/dag aan warmte nodig bij -10. De 75YAA kan dan ca 180 kWh/dag in de woning pompen, dus daar is nog erg veel ruimte over.

Ook bij jouw 12477 gaat dat dus makkelijk goed. En bovendien heb je ook die airco's op de 1e verdieping nog die mee zouden kunnen helpen als het (zeer onwaarschijnlijk) niet zou lukken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Het ziet er naar uit dat mijn BENG vraag een hele warmtepomp discussie heeft aangezwengeld, dat was niet mijn insteek :$ (topic tip :+). Heb intussen overigens wel het gewenste inzicht verkregen, waarvoor mijn dank.

Een heel andere on-topic vraag: zijn er mensen die nu in de offerte fase zitten bij een aannemer. Wat zijn jullie ervaringen met het verkrijgen van een fixed price offerte. Worden er 'escape clausules' toegevoegd bij extreme prijsstijgingen? Wat ervaren jullie qua prijsontwikkelingen (typische m3 prijs, al is dat natuurlijk niet alleszeggend).

[ Voor 13% gewijzigd door Batilan op 12-04-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
De meeste traditionele vloeren worden als ribcassette of kanaalplaat neergelegd en halen dat soort isolatiewaarden al. De wet van de verminderende opbrengsten geldt ook voor isolatie. Boven de 5,5 doet het betrekkelijk weinig, zeker bij vloeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
Gisteren zijn ze begonnen met de binnenmuren en ze gaan als een malle!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIq9oUvIueyp-NYvW5FoyxDlx84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UP1i09gydWrzXcOcr9bB0hm6.jpg?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Ik post maar weer eens een offerte die ik heb ontvangen;

330 m2 (12210 stuks) MBI Geostylistix Shaded Grey Light € 14696 excl. btw
bijhorend; webermix 260 zakken € 4087.20

330 m2 Utherm Pir 120x60x12 € 6477.90

Bouwstenen:
497 m2 (3976 st) PLS500 dryfix incl pu lijm € 8246.22
vanaf 1 mei € 8706.25

Dak:
174 m2 Utherm Pir 120x60x4 € 1383.30
174 m2 Utherm Roof Pir 120x60x10 € 3095.46

Regenwaterput 10000L € 717.63
Metszand per ton € 19.50
Metszank per 30 ton € 17.00

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• karelkale
Nog een offerte; ( als het oninteressant is en alleen maar tot vervuiling van het forum leidt dan hoor ik het graag.)

Grondwerkzaamheden oppervlakte 270m2
Ontgraven teelt aarde (30 cm) 105 m3 €315
Teeltaarde in depot zetten op kavel € 157.50
Ontgraven grond tot -0.8m P. (170 m3) € 510
Grond in depot zetten op kavel € 255

Totaal € 1237.50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
karelkale schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:27:
Ik post maar weer eens een offerte die ik heb ontvangen;

330 m2 (12210 stuks) MBI Geostylistix Shaded Grey Light € 14696 excl. btw
bijhorend; webermix 260 zakken € 4087.20

330 m2 Utherm Pir 120x60x12 € 6477.90

Bouwstenen:
497 m2 (3976 st) PLS500 dryfix incl pu lijm € 8246.22
vanaf 1 mei € 8706.25

Dak:
174 m2 Utherm Pir 120x60x4 € 1383.30
174 m2 Utherm Roof Pir 120x60x10 € 3095.46

Regenwaterput 10000L € 717.63
Metszand per ton € 19.50
Metszank per 30 ton € 17.00
Mooie stenen zijn dat ik wil ze ook toepassen op onze woning. Waar heb je ze besteld als ik vragen mag? Ik krijg over het algemeen veel hogere prijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

karelkale schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:42:
Nog een offerte; ( als het oninteressant is en alleen maar tot vervuiling van het forum leidt dan hoor ik het graag.)

Grondwerkzaamheden oppervlakte 270m2
Ontgraven teelt aarde (30 cm) 105 m3 €315
Teeltaarde in depot zetten op kavel € 157.50
Ontgraven grond tot -0.8m P. (170 m3) € 510
Grond in depot zetten op kavel € 255

Totaal € 1237.50
Ik hoop voor je dat je die aarde op eigen terrein ook na de bouw kwijt kan. Want afvoeren naar een grondbank is tegenwoordig een prijzig grapje met al die pfas-ellende.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
[b]Batilan in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"Batilan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:58knip.

Een heel andere on-topic vraag: zijn er mensen die nu in de offerte fase zitten bij een aannemer. Wat zijn jullie ervaringen met het verkrijgen van een fixed price offerte. Worden er 'escape clausules' toegevoegd bij extreme prijsstijgingen? Wat ervaren jullie qua prijsontwikkelingen (typische m3 prijs, al is dat natuurlijk niet alleszeggend).
Paar maanden geleden afgerond maar toen was het bij alle aannemers al normaal dat er zo'n clausule in zat, op 1 aannemer na. Die vond het zijn risico.
Ook bij andere kavels hier met andere aannemers zie je nu zulke clausules

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 21:25
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:48:
[...]

In je Beng berekening staat ook een waarde voor de verwarmingsbehoefte in W/K in januari. Wat staat daar? Dan kan ik dat vanavond thuis vergelijken met wat daar bij mij staat.
Verder eens met @Grolsch : Die 75YAA gaat ruim voldoen, zeker als je ook nog WTW hebt. En als je alleen beneden wilt verwarmen, is vooral ook het minimum vermogen interessant. Daarin scoort de 75YAA beter.

Ter info: Mijn woning is incl garage ca 1200 m³ (waarvan ca 260 m³ garage, die qua verwarming passief meeloopt), met WTW, triple glas en rondom Rc6. VVW ca 280 m². Ik had achteraf aan 5 à 6 kW ook voldoende gehad, maar ben toch blij met de 75YAA.

Als je nog wat wilt bezuinigen nog een tip: Trek voor de CO2 sensoren wel de kabels, maar koop ze nog niet. Bij mij hangt er alleen eentje in de woonkamer en dat werkt prima. De unit staat gewoon op een basisflow van 220 m³/h, waarbij alle slaapkamers en de woonkamer voor ons gezin voldoende geventileerd worden. Alleen bij bezoek (normaliter alleen in de woonkamer) moet de unit hoger. Dat deed ik eerst handmatig, en nu dus automatisch.
Die sensor ook in de slaapkamers is echt niet nodig. Daar zijn ze trouwens ook veel te duur voor.
En koop niet die extreem dure van Zehnder, maar iets goedkopers. Bij mij hangt de deze:
https://www.co2-meters.co...t-geen-alarm/#description
Die werkt ook op de 12V die Zehnder geeft, en heeft bovendien een display waarop je de waarde kunt aflezen.

En @Grolsch , die warmwaterbehoeftes uit de BENG/EPC berekeningen slaan nergens op. Net zoals de elektriciteitsverbruiken trouwens.
Voor @FrankSpin : Ik verbruik ca 400 kWh elektrisch voor SWW. Maal een COP van 3 is dat ongeveer 1200 kWh thermisch. Veel anderen zitten hoger, maar echt niet op 5000.

Dan nog een tip om duizenden euro's op je nieuwbouwbudget te besparen: Schrap de buffer en de zoneregeling die de installateur je ongetwijfeld aan wil smeren. Levert bovendien een hoger WP rendement op. Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen en Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Hallo @Andrehj hoeveel zonnepanelen heb je en samen WP? Ik krijg binnenkort woning opgeleverd ongeveer 1000m3. BENG schrijft 8.000WP 24 zonnepanelen voor.
Ik wil 1 keer op het dak en twijfel toch meer te nemen in eenkeer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
mennojonneke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:00:
[...]

Mooie stenen zijn dat ik wil ze ook toepassen op onze woning. Waar heb je ze besteld als ik vragen mag? Ik krijg over het algemeen veel hogere prijzen
Dit is een offerte uit België. Ik woon dichtbij de grens dus ze leveren gelukkig wel hier. Begin volgende week heb ik Nederlandse offertes.
PaT schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:15:
[...]

Ik hoop voor je dat je die aarde op eigen terrein ook na de bouw kwijt kan. Want afvoeren naar een grondbank is tegenwoordig een prijzig grapje met al die pfas-ellende.
Als het goed is kan ik dit idd gebruiken om het terrein iets te verhogen. Ik heb nog geen flauw idee wat ik ga doen met de rest. S'nachts met een emmer verdelen over de andere kavels >:) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 14:27
karelkale schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:15:
[...]

Dit is een offerte uit België. Ik woon dichtbij de grens dus ze leveren gelukkig wel hier. Begin volgende week heb ik Nederlandse offertes.

[...]

Als het goed is kan ik dit idd gebruiken om het terrein iets te verhogen. Ik heb nog geen flauw idee wat ik ga doen met de rest. S'nachts met een emmer verdelen over de andere kavels >:) :*)
Boeren in de gemeente vragen of ze er behoefte aan hebben. Binnen de gemeente is geen verklaring nodig dacht ik? Zorg wel dat je er bij kan met een kraan en kiep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MO050 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:49:
[...]

Niet over twijfelen een dakvlak gewoon vol leggen, mits dat op een iets wat economische manier kan, van al het andere krijg je spijt.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 14-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:43
twain4me schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:31:
[...]

Niet over twijfelen een dakvlak gewoon vol leggen, mits dat op een iets wat economische manier kan, van al het andere krijg je spijt.
Vandaag nog een collega gesproken dat ze willen leggen wat je verbruikt op een jaar.

Met het vooruitzicht op een elektrische wagen en een ‘hybride’ warmtepomp wil ik de gehele garage vol laten leggen (60m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
elektriekert schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:01:
[...]

Vandaag nog een collega gesproken dat ze willen leggen wat je verbruikt op een jaar.

Met het vooruitzicht op een elektrische wagen en een ‘hybride’ warmtepomp wil ik de gehele garage vol laten leggen (60m2)
Is dit echt slim? Het is bedoeld als een oprechte vraag. Wij bouwen een huis van ongeveer 850m2. Hiervoor wordt een lucht-waterwarmtepomp geplaatst. Er is berekend dat het huis ongeveer 22 zonnepanelen nodig heeft. Ik laat er 28 plaatsen om daarme ook wat tegemoet te komen in mijn dagelijks verbruik. Ik zou graag ook op de toekomst zijn voorbereid (electrisch rijden), maar als ik juist bereken dan zou ik bij 30 zonnepanelen al richting de 3x35 A aansluiting moeten gaan. Dit kost per maand flink wat meer vast recht. Ik hoor heel graag of ik een denkfout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JPruissen schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:15:
[...]

Is dit echt slim? Het is bedoeld als een oprechte vraag. Wij bouwen een huis van ongeveer 850m2. Hiervoor wordt een lucht-waterwarmtepomp geplaatst. Er is berekend dat het huis ongeveer 22 zonnepanelen nodig heeft. Ik laat er 28 plaatsen om daarme ook wat tegemoet te komen in mijn dagelijks verbruik. Ik zou graag ook op de toekomst zijn voorbereid (electrisch rijden), maar als ik juist bereken dan zou ik bij 30 zonnepanelen al richting de 3x35 A aansluiting moeten gaan. Dit kost per maand flink wat meer vast recht. Ik hoor heel graag of ik een denkfout maak.
Meer panelen =/ grotere omvormer.
Gewoon volknallen die handel.
Genoeg Tweakers met 20-25kWp op 3x25A, volgensmij zelfs ook een Belg met ruim 30kWp…

En slim? Nee, een hybride WP is niet slim, alsook enkel leggen voor je verbruik dat niet is.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-04-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 124% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:37:
I

Je hebt wel twee stringomvormers nodig
Waarom niet? Heb je dat in sunnydesign gesimuleerd?
Oost-west strings zouden parralel op 1 tracker moeten kunnen, afhankelijk van aantal en type panelen.
En er zijn ook grotere stringomvormers met 3 trackers….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
[...]

Hier totaal 11 kWp op een omvormer van 8 kW op 3x25A. Ze liggen richting zuid en west. Je hebt dan wel een 3 fase omvormer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:55:
@bbbrumbrum Klopt. Ik heb alles 'ontworpen' via Sunny design. Dit is systeem wat ik wil realiseren

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb 35x320 op 1 omvormer allemaal zuid orientatie afgekapt op 10kW.
Als alle sterren op een rij staan mis ik max: 35*320 - 10.000 = 1.2 kW (even ook alle verliezen nog weg gelaten). Ik heb eigenlijk maar paar keer kortstonding gezien dat ik gecapped was.

maw, met jouw orientatie ga je met een 3x25 aansluiting niet tegen de cap aan lopen en kan je ws een omvormer pakken die capped is op 10kW en 3 trackers (of optimizers als je last van schaduw heb)

@JPruissen Zie mijn betoog hierboven. Je kan gewoon afkappen op de omvormer, die theoretische max haal je vrijwel nooit

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

850m2 :?
Dat is minimaal2700 m3!
Wat mij betreft hebben we het dan over een boerderij of kasteel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Daar heb je een heel goed punt, dat heb ik mezelf ook nog afgevraagd tijdens de wandeling met de hond. :+
Ik meen dat het vastrecht dan per maand met 50€ omhoog gaat.
Door de hellingshoek gaan er effectieve vierkante meters verloren dus ik denk ergens tussen de 20-25 panelen.

Ik kan me niet voorstellen dat je bij 30 panelen al naar de 3x35A zou gaan.

Voorbeeld: 30 panelen á 400Wp =12.000Wp
12000:230V = 52A
Die 52A over drie fases zou dan makkelijk moeten lukken,
Of zie ik iets over het hoofd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:18:
[...]

Genoeg Tweakers met 20-25kWp op 3x25A, volgensmij zelfs ook een Belg met ruim 30kWp…

En slim? Nee, een hybride WP is niet slim, alsook enkel leggen voor je verbruik dat niet is.
Helaas zat tijdens de begin van de verbouwing er geen tijd en geld in om een renovatie vloer met vloerverwarming te plaatsen.
Ik ben op de hoogte van het feit dat je na 20 jaar vastrecht en alsnog het gebruik niet op kan tegen een full-electric WP.
Echter zie ik nu ook geen mogelijkheid meer om alsnog de vloer te lichten.
En JAGA’s hangen is ook een flinke kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
MO050 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:49:
[...]

Hallo @Andrehj hoeveel zonnepanelen heb je en samen WP? Ik krijg binnenkort woning opgeleverd ongeveer 1000m3. BENG schrijft 8.000WP 24 zonnepanelen voor.
Altijd meer keggen dan je nodig hebt.
Ik heb 53 panelen. Moet net genoeg zijn voor het huis en de twee elektrische auto’s die we hebben. De kans is groot dat je binnen 10 jaar ook elektrisch rijdt, als je dat nu nog niet doet. 25k kilometer kost je circa 5.000 kWh aan stroom per jaar.

Je krijgt ook maar 1 keer de BTW terug, dus daar kun je het beste het maximale uit halen. :)
Let erop dat er ook een maximum is (ik geloof 11.900 euro ex btw), daarboven moet je over de komende jaren het voordeel aan BTW terugbetalen.

Het draait overigens bij mij ook prima op 3x25. Grotere aansluiting is niet snel nodig. Ze liggen deels oost en deels zuid.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:41:
[...]

850m2 :?
Dat is minimaal2700 m3!
Wat mij betreft hebben we het dan over een boerderij of kasteel >:)
Excuseer, dat moet natuurlijk 850m3 zijn…

Dank voor jullie ervaringen en adviezen. Ik ben overtuigd en ga panelen bijbestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Elja schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:49:
[...]
Altijd meer keggen dan je nodig hebt.
Ik heb 53 panelen. Moet net genoeg zijn voor het huis en de twee elektrische auto’s die we hebben.
Ik vind 53 panelen al heel veel.
Dat is toch niet nèt genoeg voor een huis en 2 elektrische auto's?

Is dat niet eerder 'ruim voldoende'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tsja… 53 oude 310WP of 53 XL panelen van 500WP? Aantal panelen is niet echt een eenheid waar je iets mee kan.

Daarnaast is de geschetste 200Wh/km ook vrij onzuinig en is 8MWh huiselijk verbruik ook hoog.
@Elja heeft echter wel een vrij groot huis.
Maar ook al zou je 10MWh overschot hebben, met een vergoeding van €0,50 is dat dan toch een dikke 400 euro die je elke maand op je rekening krijgt gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
Rzaan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:17:
[...]

Opbrengst van de panelen zou volgens de offerte zo’n 15.700 kWh per jaar moeten zijn.
Mijn huis, inclusief de auto’s, verwacht ik ook circa 15 a 16k kWh per jaar voor nodig te hebben.
Wat de praktijk precies doet weet ik pas later dit jaar.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:25:
Tsja… 53 oude 310WP of 53 XL panelen van 500WP? Aantal panelen is niet echt een eenheid waar je iets mee kan.

Daarnaast is de geschetste 200Wh/km ook vrij onzuinig en is 8MWh huiselijk verbruik ook hoog.
@Elja heeft echter wel een vrij groot huis.
Maar ook al zou je 10MWh overschot hebben, met een vergoeding van €0,50 is dat dan toch een dikke 400 euro die je elke maand op je rekening krijgt gestort.
De afgelopen 67.457 km zit ik met mijn Model 3 LR op 187 Wh/km. Dus inderdaad, het is wat ruim misschien, maar hangt ook af van rijstijl en type auto.

En ik ben het met je eens; liever wat overschot en daardoor wat terugkrijgen.
Ik zit bij Pure Energie, juist omdat ze ook een mooi teruglever tarief hebben. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:33
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:18:
[...]

lijkt me stug, in België mag je maar maximaal 10KW omvormer hangen op 1 teller.zeg maar effe gauw 15KWp weggegooid aan panelen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:48
Rzaan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:17:
[...]

Ja en nee :)

Ten eerste is het op onze geografische breedte al best lastig om de maximale opbrengst uit een paneel te halen. Zelfs bij gunstige plaatsing van je panelen gebeurt dat hooguit een paar dagen per jaar.

Hét grote voordeel van veel panelen is dat je buiten de zomer, en zelfs in de winter, nog wat opbrengst hebt, dan draait de warmtepomp immers volop.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
vdbeke schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:35:
[...]

lijkt me stug, in België mag je maar maximaal 10KW omvormer hangen op 1 teller.zeg maar effe gauw 15KWp weggegooid aan panelen.
Dat zal dan ook wel zo zijn... Je snapt hopelijk wel dat dit niet allemaal vol zuid staat, maar een combi is van verschillende draairichtingen. En sure, op de piekmomenten zal dat aftoppen, maar dat is hoogstens een paar procent van je jaaropbrengst die je "misloopt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
..

[ Voor 99% gewijzigd door bottom line op 17-04-2022 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:25:
Wordt 310Wp inmiddels alweer als 'oud' geclassificeerd? Amper een jaar geleden was dat gewoon wat er in gemarkt gebruikelijk geplaatst werd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zullen we de zonnepanelen in hun eigen topics laten? Dank u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
tawisa schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Het is niet mijn wens of eis, maar die van bouwgarant en de bank.

Nogmaals, bouwgarant zegt zelf dat ze het certificaat pas afgeven als de financiering rond is. Blijkbaar is er dus geen optie om dat 'zelf' uit eigen middelen vooraf te regelen en te betalen. Wat inderdaad vreemd is, want u heeft dat blijkbaar wel zo gedaan...

Al dat inderdaad wel gewoon kan is het bank verhaal geen probleem meer natuurlijk.
Ik zal toch nog eens vragen of dat certificaat ook zonder bank mogelijk is.

Ik vermoed dat bouwgarant denkt dat al het geld uit een hypotheek moet komen, en dat er verder geen eigen middelen zijn oid.
Onze woning is aangemeld bij bouwgarant en de financiële toets van aannemer en bouwkosten toets zijn net goedgekeurd. Wij kunnen nu de overeenkomst met de aannemer verder opstellen. Of er dan nog een toets komt of de opdrachtgever het kan betalen is voor mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVENSTenAh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 12:35
Zena pdm schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:29:
[...]

Onze woning is aangemeld bij bouwgarant en de financiële toets van aannemer en bouwkosten toets zijn net goedgekeurd. Wij kunnen nu de overeenkomst met de aannemer verder opstellen. Of er dan nog een toets komt of de opdrachtgever het kan betalen is voor mij onduidelijk.
Wij hadden het certificaat een paar weken geleden nodig voor de financiering, na ondertekening van de overeenkomst kregen wij het "certificaat" via de mail. Van ons zijn vanuit Bouwgarant of de aannemer geen financiële gegevens gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
iVENSTenAh schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:52:
[...]

Wij hadden het certificaat een paar weken geleden nodig voor de financiering, na ondertekening van de overeenkomst kregen wij het "certificaat" via de mail. Van ons zijn vanuit Bouwgarant of de aannemer geen financiële gegevens gevraagd.
Bedankt voor de informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
Ik word helemaal moedeloos. We beginnen over pakweg 4 weken met de graafwerkzaamheden, alles is klaar maar ik heb nog steeds geen bedrijf voor alle installatietechnieken ( warmtepomp etc.)
Ik heb vandaag even voor de grap geteld;
24 offerte aanvragen gedaan, 1 offerte ontvangen. ( Hoooog boven mijn budget.)
9 hebben afgebeld ( geen tijd etc.) De rest laat niks van ze horen. (Ik hoop dat deze ook als eerste op de fles gaan indien er een crisis komt.)
Hoe zouden jullie het aanpakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Offertes nabellen, vragen waarom ze niet reageren, etc. Je kan niet een vraag over de schutting(mail) gooien en wachten op reactie. We doen niks anders bij onderaannemers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Señor Sjon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:24:
Offertes nabellen, vragen waarom ze niet reageren, etc. Je kan niet een vraag over de schutting(mail) gooien en wachten op reactie. We doen niks anders bij onderaannemers hier.
Absoluut, ik bel altijd na een week of alles in orde en duidelijk is en hou contact. Ondanks dat 0.00 succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:25
@karelkale zelf doen :D

Neehoor dat is flauw natuurlijk maar dat hebben wij wel gedaan. Uiteindelijk kan het ook nog een uitkomst zijn om aparte bedrijven te benaderen voor verschillende onderdelen van je installatie?

Wij hadden ook weinig reactie op alleen al het installeren van de WP door een extern bedrijf. Wel eentje uiteindelijk kunnen vinden, en die hebben uiteindelijk op een latere datum ook akkoord gegeven op de zonnepanelen. d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
karelkale schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:21:
Ik word helemaal moedeloos. We beginnen over pakweg 4 weken met de graafwerkzaamheden, alles is klaar maar ik heb nog steeds geen bedrijf voor alle installatietechnieken ( warmtepomp etc.)
9 hebben afgebeld ( geen tijd etc.) De rest laat niks van ze horen. (Ik hoop dat deze ook als eerste op de fles gaan indien er een crisis komt.)
Heb je een aannemer/ bouwbedrijf? die hebben vaak vaste installatiebedrijven die voor hun werken.
Vraag eens de architect of tekenaar?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
frisianstar schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:39:
[...]

Heb je een aannemer/ bouwbedrijf? die hebben vaak vaste installatiebedrijven die voor hun werken.
Vraag eens de architect of tekenaar?
De installateurs hebben het hardstikke druk. Onze aannemer heeft ook geprobeerd een installateur te benaderen in de regio waar het huis gebouwd wordt. Daarop kwam steeds een ontwijkend antwoord. Uiteindelijk maar gekozen voor zijn eigen installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Heb je wel een elektricien? Want die moet je vziw vanaf het begin hebben (start min of meer als eerste en vertrekt als laatste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:16:
Heb je wel een elektricien? Want die moet je vziw vanaf het begin hebben (start min of meer als eerste en vertrekt als laatste).
Dat geldt nog meer voor de W-installateur. Het is best handig als je voordat je je fundering gaat storten al het een en ander qua riolering en hemelwaterafvoer hebt liggen. Bij mij liggen ook veel waterleidingen door de kruipruimte, die zijn daar al gemonteerd voordat de vloer erop ging. Dat was veel makkelijker monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:18:
[...]

Dat geldt nog meer voor de W-installateur. Het is best handig als je voordat je je fundering gaat storten al het een en ander qua riolering en hemelwaterafvoer hebt liggen. Bij mij liggen ook veel waterleidingen door de kruipruimte, die zijn daar al gemonteerd voordat de vloer erop ging. Dat was veel makkelijker monteren.
True, goed punt. Was bij mij iets minder zichtbaar. Ik dacht zelf aan de aardpennen en aarding bv.
Maar was ook niet als wedstrijdje bedoelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:25:
True, goed punt. Was bij mij iets minder zichtbaar. Ik dacht zelf aan de aardpennen en aarding bv.
Maar was ook niet als wedstrijdje bedoelt :)
Ja, die aardpen was bij mij ook een dingetje: Ik had van de aannemer gehoord dat we aarde kregen van de netbeheerder, maar dat bleek niet het geval....
Toen ik daar achter kwam lag de vloer er al in, maar gelukkig de meterkastplaat nog niet. Dus door dat gat kon ik mooi onder de woning een 2x2 meter lange aardpen de grond in slaan (grondwater zit hier erg hoog, ongeveer ter hoogte van de bodem van de kruipruimte). Dat was nog beste een klusje. Vooral de tweede pen ging steeds lastiger, door de toenemende wrijving. Maar ook dat is weer gelukt! Nu zit de aansluiting van de aardleiding op de pen mooi bereikbaar in de kruipruimte, direct onder de meterkast. Ideaal, maar het was toch een stuk makkelijker geweest om die pen de grond in te slaan zonder dat het huis er boven stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:38:
[...]

Ja, die aardpen was bij mij ook een dingetje: Ik had van de aannemer gehoord dat we aarde kregen van de netbeheerder, maar dat bleek niet het geval....
Toen ik daar achter kwam lag de vloer er al in, maar gelukkig de meterkastplaat nog niet. Dus door dat gat kon ik mooi onder de woning een 2x2 meter lange aardpen de grond in slaan (grondwater zit hier erg hoog, ongeveer ter hoogte van de bodem van de kruipruimte). Dat was nog beste een klusje. Vooral de tweede pen ging steeds lastiger, door de toenemende wrijving. Maar ook dat is weer gelukt! Nu zit de aansluiting van de aardleiding op de pen mooi bereikbaar in de kruipruimte, direct onder de meterkast. Ideaal, maar het was toch een stuk makkelijker geweest om die pen de grond in te slaan zonder dat het huis er boven stond...
Ai, vervelende misverstanden!
Is je wapening wel geaard nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Deleon78 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:53:
[...]

Waarom zou je wapening moeten aarden? :?
Lijkt me echt 0 nut te hebben.

Meer nog, zou het absoluut proberen te vermijden (staal en koper bij elkaar, zorgt voor corrosie)

[ Voor 16% gewijzigd door bottom line op 20-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:53:
De wapening in de fundering bedoel je? Volgens mij niet, maar ik zou ook niet weten waarom ik die zou willen aarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:38:
[...]

Ik probeer me voor te stellen hoe je een plaat van 2x2 meter via je kruipruimte de grond in kan krijgen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wat is dat nou weer voor gelul. Is alleen van belang als je pand van bliksemafleiders wordt voorzien. Toevallig heb ik dat ( rijksmonumentale boerderij 1500m2 met rieten daken) maar geen fundering met staalmatten. Wel een stuk of dertig elektrodes de grond in met een meetrapport van 0,5 ohm vereveningsweerstand.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
ds23man schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:53:
[...]

Wat is dat nou weer voor gelul. Is alleen van belang als je pand van bliksemafleiders wordt voorzien. Toevallig heb ik dat ( rijksmonumentale boerderij 1500m2 met rieten daken) maar geen fundering met staalmatten. Wel een stuk of dertig elektrodes de grond in met een meetrapport van 0,5 ohm vereveningsweerstand.
Je komt vrij stellig over dus je zal er wel verstand van hebben. Ik niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Fundatieaarding kan als alternatief dienen voor een ringleiding bij een bliksemafleidingsinstallatie. Hoeveel nieuwbouwwoningen hebben bliksemafleiders? 0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zou eerst een installateur regelen voor je gaat starten anders sta je ergens in de keten stil en lopen de kosten voor dixie/bouwhekken/pompen/keet/steigers/wachtgeld etc snel op. Vervelende is alleen de installateurs het jaar wel ongeveer vol hebben door de gehele energie transitie. Mijn tip zou zijn om de installateurs in de achthoek/Twente/Brabant te gaan bellen, als het bedrijf geen tijd heeft direct doorvragen of ze een ander bedrijf in de buurt zouden aanraden. In het hoge noorden kan je het vergeten door alle gratis verduurzamingsmiljoenen van de overheid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
FrankSpin schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:01:
Hoe lang duurt een gemiddelde calculatie voor een vrijstaande nieuwbouwwoning?

Ik wacht nu meer dan een maand op een prijs. Nog steeds zijn alle prijzen van onderaannemers en leveranciers niet binnen bij de aannemer. Installateur van de aannemer had zelfs 8 weken nodig voor een prijs te maken (die kon na de beng berekeningen al bezig).
Hoeveel tijd heb je ze gegeven?

Vier weken? Ha, als iemand binnen vier weken een prijs o.b.v. calculatie wil, dan nemen we dat niet eens in behandeling. Vier weken is niks om een woning goed af te prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reymen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 15:12
*snip* dit neigt iets teveel naar werving.

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:27:
[...]

Vier weken? Ha, als iemand binnen vier weken een prijs o.b.v. calculatie wil, dan nemen we dat niet eens in behandeling. Vier weken is niks om een woning goed af te prijzen.
Ik wel eens ruim 3 maanden moeten wachten voor een complete renovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

RMX

https://www.telegraaf.nl/...l-nederland-staakt-verzet

Hoe groot is de kans dat we weer een gasaansluiting krijgen bij nieuwbouw woningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Saman Groep? Saman heeft bij mij de Warmtepomp en zonnepanelen geplaatst, naar volle tevredenheid.

T.o.v. een lokale installateur scheelde het destijds ~ 4K en vele malen sneller reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
Bellen Bellen Bellen en er achteraan blijven jagen. Op dit moment is het ook zo dat wie het hardste schreeuwt ook de meeste aandacht krijgt. En dus moet je echt voor jezelf opkomen als je wat gedaan wilt krijgen.
Daarnaast is de levering van sommige componenten ook een uitdaging. 9 maanden+ levertijd op de wtw installatie en die we hadden uitgezocht is al helemaal niet meer leverbaar dus overgestapt naar een alternatief. De installateur heeft mij al gewaarschuwd dat zeer waarschijnlijk bij de oplevering de wtw er nog niet inzit en dat ze daar een tijdelijke oplossing voor gaan maken. (oplevering april volgend jaar :X )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
FreezingPixels schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:05:
[...]

Bellen Bellen Bellen en er achteraan blijven jagen. Op dit moment is het ook zo dat wie het hardste schreeuwt ook de meeste aandacht krijgt. En dus moet je echt voor jezelf opkomen als je wat gedaan wilt krijgen.
Daarnaast is de levering van sommige componenten ook een uitdaging. 9 maanden+ levertijd op de wtw installatie en die we hadden uitgezocht is al helemaal niet meer leverbaar dus overgestapt naar een alternatief. De installateur heeft mij al gewaarschuwd dat zeer waarschijnlijk bij de oplevering de wtw er nog niet inzit en dat ze daar een tijdelijke oplossing voor gaan maken. (oplevering april volgend jaar :X )
Een tip, neem geen elektrische boiler met een COP van 1 + 2 Boels bouwdroger voor het droogstoken van je huis. Heeft ons 7000Kwh gekost in December/januari.... Ieder alternatief is beter met de huidige stroomprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Señor Sjon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:27:
[...]

Dan de vraag; hoeveel tijd heb je wel nodig?
En kan het gewoonweg niet sneller of is het gewoon veeels te druk nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
karelkale schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:28:
[...]

Ligt er aan, ik kan in een uur een calculatie voor je maken met 2 (stel)posten, een voor het materiaal en een voor de uren. Hij is alles behalve nauwkeurig maar je hebt m wel lekker snel😜

Nee even zonder gein. Met de huidige dagprijzen is calculeren echt gewoon een kut klus.

Ik denk dat 2 a 3 maanden echt wel t minimum is. En dan moet je er nog rekening mee houden dat veel bedrijven t komende jaar wel redelijk vol zitten qua werk...

[ Voor 13% gewijzigd door Woody179 op 21-04-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
karelkale schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:28:
[...]

Veels te druk, weinig partijen (ook onderaannemers) hebben tijd om te rekenen. Vooraf aankondigen helpt. Als je aangeeft in februari dat er in mei een uitvraag komt, dan kan men tijd reserveren. Als het bleu over de schutting wordt gemikt, landt ie onderaan de stapel.

Wat veel opdrachtgevers vergeten is dat zij vaak al meer dan een jaar in het proces zitten, maar degene die het uitrekent ziet alles voor het eerst.

Heb er nu ook weer één. Totale ontwikkeling al 8 jaar bezig, maar wij moeten in nog geen 2 maanden 'even' een bieding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
Misschien ook een beetje bij jezelf zoeken?

Ik merk hier ook dat als iemand anders offertes gaat zoeken dat ze weinig voor elkaar krijgen en als ik het doe dat dit mirakuleus wel lukt. En ja, hierin merk ik ook dat de partijen het zeer druk hebben en dat ik ook afwijzingen krijg.

Heb je een duidelijke bestek? Wat zijn de verwachtingen? Over vier weken al beginnen en verwachten dat er ook een installateur aansluit is overigens onmogelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
xminator schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:49:
[...]

Misschien ook een beetje bij jezelf zoeken?

Ik merk hier ook dat als iemand anders offertes gaat zoeken dat ze weinig voor elkaar krijgen en als ik het doe dat dit mirakuleus wel lukt. En ja, hierin merk ik ook dat de partijen het zeer druk hebben en dat ik ook afwijzingen krijg.

Heb je een duidelijke bestek? Wat zijn de verwachtingen? Over vier weken al beginnen en verwachten dat er ook een installateur aansluit is overigens onmogelijk denk ik.
Ik neig te geloven dat ik alles correct heb gedaan.
Ik ben ruim op tijd begonnen (half jaar geleden) met het maken van kennismakingsgesprekken waarbij een duidelijke bestek en beng berekening wordt overhandigd samen met onze wensenlijst. Met andere woorden; ik ben bij 12 bedrijven op de koffie geweest met mijn verhaal. De rest bel ik eerst op, vraag of ik een offerte kan krijgen. Stuur ze het bestek en bengberekening. Ik bel en mail ze na.

Als ik dan geen response krijg dan ga ik mij afvragen of ik überhaupt wel wil werken met deze partij. ( In mijn huidige situatie absoluut wel, maar als je de tijd hebt dan houdt het snel op.)

Persoonlijk denk ik dat het hoogmoed is van bedrijven om niet te reageren tijdens topdagen, daarom hoop ik ook dat zij als eerste kapotvallen in de crisis. De bedrijven die netjes reageren dat ze geen tijd/interesse hebben mogen van mij de crisis zonder kleurscheren doorkomen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En als je terug refereert naar dat eerdere gesprek? Geen reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat ook vaak goed werkt is dat je na het gesprek een korte verslagje stuurt zodat je daar later weer aan kan refereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
karelkale schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:10:
[...]

Ik neig te geloven dat ik alles correct heb gedaan.
Ik ben ruim op tijd begonnen (half jaar geleden) met het maken van kennismakingsgesprekken waarbij een duidelijke bestek en beng berekening wordt overhandigd samen met onze wensenlijst. Met andere woorden; ik ben bij 12 bedrijven op de koffie geweest met mijn verhaal. De rest bel ik eerst op, vraag of ik een offerte kan krijgen. Stuur ze het bestek en bengberekening. Ik bel en mail ze na.

Als ik dan geen response krijg dan ga ik mij afvragen of ik überhaupt wel wil werken met deze partij. ( In mijn huidige situatie absoluut wel, maar als je de tijd hebt dan houdt het snel op.)

Persoonlijk denk ik dat het hoogmoed is van bedrijven om niet te reageren tijdens topdagen, daarom hoop ik ook dat zij als eerste kapotvallen in de crisis. De bedrijven die netjes reageren dat ze geen tijd/interesse hebben mogen van mij de crisis zonder kleurscheren doorkomen. :*)
Ik begrijp volkomen je probleem/insteek, zelf ben ik ook van mening dat je tijdig kan reageren en tenminste het fatsoen kan hebben om een reactie te geven, nee is ook een antwoord.

Echter vergeten veel mensen dat dit een ongeziene tijd is, dat het destijds voor Corona al druk was en tijdens Corona omwille van verschillende factoren wachttijden en kostprijzen de pan uitrijzen.

Daarbij komt dat wij al geruime tijd met grondstof tekorten kampen en de vraag blijft toenemen met als klap op de vuurpijl het conflict in Oekraïne.

Zelfs als je flink betaald en geduldig bent kom je vaak bedrogen uit in deze tijd. Zelfs de “simpele” zaken wat wij voordien als vanzelfsprekend vonden worden later en/of niet geleverd.

Kortom, wij moeten in deze tijd flink wat water bij onze wijn doen en bereid zijn om onze principes opzij te schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Nicklazzz schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:32:
[...]

Ik begrijp volkomen je probleem/insteek, zelf ben ik ook van mening dat je tijdig kan reageren en tenminste het fatsoen kan hebben om een reactie te geven, nee is ook een antwoord.

Echter vergeten veel mensen dat dit een ongeziene tijd is, dat het destijds voor Corona al druk was en tijdens Corona omwille van verschillende factoren wachttijden en kostprijzen de pan uitrijzen.

Daarbij komt dat wij al geruime tijd met grondstof tekorten kampen en de vraag blijft toenemen met als klap op de vuurpijl het conflict in Oekraïne.

Zelfs als je flink betaald en geduldig bent kom je vaak bedrogen uit in deze tijd. Zelfs de “simpele” zaken wat wij voordien als vanzelfsprekend vonden worden later en/of niet geleverd.

Kortom, wij moeten in deze tijd flink wat water bij onze wijn doen en bereid zijn om onze principes opzij te schuiven.
Maar al deze zeer valide redenen om niet of later te kunnen leveren, zijn toch geen excuus om geen mail te sturen als “helaas zijn we momenteel te druk en nemen we geen nieuwe orders aan” of “graag zijn we u van dienst, maar de komende xx maanden zit de planning reeds vol”? Dat kost 2 minuten per klant en dan weet die tenminste waar hij aan toe is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• karelkale
Geheel onverwachts mailtje gekregen van de case manager. De vergunning is toegekend en wordt komende week verzonden.. :*) :*) :*) 8)

Ruim binnen de beslistermijn van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
big bang schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:18:
[...]

Maar al deze zeer valide redenen om niet of later te kunnen leveren, zijn toch geen excuus om geen mail te sturen als “helaas zijn we momenteel te druk en nemen we geen nieuwe orders aan” of “graag zijn we u van dienst, maar de komende xx maanden zit de planning reeds vol”? Dat kost 2 minuten per klant en dan weet die tenminste waar hij aan toe is.
Hoeveel keer antwoord jij op een mail/prijsaanvraag/offerte dat hun het niet zijn geworden/dat je het hebt gelezen/dat je hier later over terugkomt? Is toch net hetzelfde? Kost je maar 2 minuten.

Nu ga je ervan uit dat dit maar voor 1 klant zo geldt.
Als iedereen telkens 12 partijen aanspreekt, dan krijgt elke zelfstandige een 30-40tal mails met aanvragen binnen, en kost hem dit dus 80minuten per dag.
En moest iedereen ook telkens 40 minuten tijd steken per offertevraag, dan is de kans nog steeds niet 100% dat je de opdracht krijgt.

Dus hoeveel gratis werk zou je hier zelf in steken, terwijl er nog genoeg werk is waarvoor je wel betaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
bottom line schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:53:
[...]

Hoeveel keer antwoord jij op een mail/prijsaanvraag/offerte dat hun het niet zijn geworden/dat je het hebt gelezen/dat je hier later over terugkomt? Is toch net hetzelfde? Kost je maar 2 minuten.
Vrijwel altijd. Meestal in de categorie. "Bedankt voor uw aanbod, we hebben echter voor een andere oplossing gekozen."
Nu ga je ervan uit dat dit maar voor 1 klant zo geldt.
Als iedereen telkens 12 partijen aanspreekt, dan krijgt elke zelfstandige een 30-40tal mails met aanvragen binnen, en kost hem dit dus 80minuten per dag. En moest iedereen ook telkens 40 minuten tijd steken per offertevraag, dan is de kans nog steeds niet 100% dat je de opdracht krijgt.
Dit sommetje snap ik niet.
Dus hoeveel gratis werk zou je hier zelf in steken, terwijl er nog genoeg werk is waarvoor je wel betaald wordt?
Ik ben zelf ondernemer, en met enkele standaard reacties ben je al heel ver. Bijvoorbeeld een copy paste van:
Geachte Heer/Mevrouw,

Bedankt voor uw aanvraag. Voordat we deze in behandeling kunnen nemen laten we uw eerst weten dat de planning tot en met juni 2023 reeds vol zit. Als we uw installatie mogen inplannen na juni 2023 dan maken we in mei 2023 graag een offerte voor u.
En aan de telefoon beloven dat je met een offerte komt, en vervolgens, zelfs na een reminder, niets laten weten is natuurlijk ronduit onbeschoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
In een sector volgen de (spreekwoordelijke) zeven vette jaren en zeven magere jaren elkaar toch steeds op. De ene ondernemer speelt daar slimmer op in dan de ander. In tijden dat de opdrachten in overvloed zijn zou ik zelf mijn orderportefeuille zo veel mogelijk vooruit vullen, en als je mensen teleur moet stellen is dat prima, maar laat ze dat gewoon weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
big bang schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:11:
In een sector volgen de (spreekwoordelijke) zeven vette jaren en zeven magere jaren elkaar toch steeds op. De ene ondernemer speelt daar slimmer op in dan de ander. In tijden dat de opdrachten in overvloed zijn zou ik zelf mijn orderportefeuille zo veel mogelijk vooruit vullen, en als je mensen teleur moet stellen is dat prima, maar laat ze dat gewoon weten.
Je orderportefeuille vooruit vullen, zodat je volgend jaar 10% verlies doet op een opdracht, omdat de prijzen met 50% zijn gestegen? Alsof elke klant zou akkoord gaan met een verhoging van de prijs. Dan ga je nog tijd en geld moeten steken in een advocaat. Om nog maar te zwijgen van de investeringen / voorfinanciering die je hiervoor moet doen.
Of dat er iets onverwachts gebeurd, en je dus je wachtende klanten moet opbellen, dat het nog 2 maand langer kan duren.
Maar als jij een goedgevulde orderportefeuille belangrijker vindt dan innerlijke rust, dan moet je dat gerust doen.

Sinds ik zelfstandige ben, heb ik nog niets anders gekend als vette jaren. Maar het zou achterlijk zijn als ik nu al reken op het gebruik van werknemers/ werkuitbesteding in de toekomst, en daarom al meer inplan dan dat ik in werkelijkheid zou aankunnen.

Je antwoord op mails kan je misschien wel standaardiseren. Maar je moet ook de mail nog wel fatsoenlijk lezen, wat het meeste werk kost.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 22-04-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
bottom line schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:42:
[...]

Je orderportefeuille vooruit vullen, zodat je volgend jaar 10% verlies doet op een opdracht, omdat de prijzen met 50% zijn gestegen? Alsof elke klant zou akkoord gaan met een verhoging van de prijs. Dan ga je nog tijd en geld moeten steken in een advocaat. Om nog maar te zwijgen van de investeringen / voorfinanciering die je hiervoor moet doen.
Of dat er iets onverwachts gebeurd, en je dus je wachtende klanten moet opbellen, dat het nog 2 maand langer kan duren.
Maar als jij een goedgevulde orderportefeuille belangrijker vindt dan innerlijke rust, dan moet je dat gerust doen.
Heb je mijn voorbeeld mail gelezen? Ik schreef dat je bijvoorbeeld kunt sturen dat je in mei 2023 een offerte kunt maken voor klanten die in juli 2023 aan de beurt zijn.

Ok, fair enough, het zijn geen orders die dan vast staan, maar wel zeer serieuze leads.
Sinds ik zelfstandige ben, heb ik nog niets anders gekend als vette jaren. Maar het zou achterlijk zijn als ik nu al reken op het gebruik van werknemers/ werkuitbesteding in de toekomst, en daarom al meer inplan dan dat ik in werkelijkheid zou aankunnen.
Je hoeft nog niets in te plannen, gewoon een wachtlijst is genoeg. Er komt vanzelf een tijd dat je blij bent met de leads. Bovendien, waarop baseer je anders welke klussen je wel aan neemt? Zo nu en dan weer lukraak ja roepen?
Je antwoord op mails kan je misschien wel standaardiseren. Maar je moet ook de mail nog wel fatsoenlijk lezen, wat het meeste werk kost.
Een autoreply als:
Geachte Heer/Mevrouw,

Door de grote drukte kunnen we momenteel niet iedere aanvraag beantwoorden. De ruimte om nieuwe orders aan te nemen is momenteel erg beperkt. Heeft u binnen een week geen reactie van ons ontvangen? Dan kunnen we uw aanvraag momenteel niet verwerken.
Is al beter als helemaal niets.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Update: Inmiddels is de garderobekast af en is de pui geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MTC2QXLPmmw1TIahrvCAgSQMDU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G7dj74gw5HWuSMKWxUmWD6ao.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hASYdjm_AlhcNW3W9uFHb2tocE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kN9ZDZOHmjb9ksX5VVSZGM0e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BgLwebLfOq9Nzi4BQ7nOFfzt9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0NJ6b2eUvviE0NSmzTUrbII.jpg?f=fotoalbum_tile

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mooie entree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Laatst online: 01-07 20:23
battler schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:38:
Update: Inmiddels is de garderobekast af en is de pui geplaatst.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nice! Kast op maat laten maken of eentje uit de catalogus en aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@lp77 Eigen ontwerp en op maat laten maken. We zijn er erg blij mee.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
battler schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:03:
@lp77 Eigen ontwerp en op maat laten maken. We zijn er erg blij mee.
Ziet er heel mooi uit. Bij ons zal het wss gewoon uit gaan draaien op de wel bekende pax. Budget begint nou wel bodem te zien/ ik vind het inmiddels wel goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ach, je gatgordijnen liggen net zo comfortabel in een Pax kast of een zelfgefrobelt ding. :+

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Diepie
Hier vordert de bouw gestaag, 16 maart was de eerste heipaal en gisteren is de verdiepingsvloer al geleverd en geplaatst. Tijd om de vloer te vullen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z69XMMbyOBx0eOM52U6Q3tbe4vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjTuPAPhU9C04Z5S93dexdSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PueLqBpR0iMPFzvsMZuUH6t5XgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5sXirEPiC5JveNbFXXEXalq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lp77
Diepie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:04:
Hier vordert de bouw gestaag, 16 maart was de eerste heipaal en gisteren is de verdiepingsvloer al geleverd en geplaatst. Tijd om de vloer te vullen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje klein….., wat een hok! Mooie foto’s ook. Leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
lp77 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:26:
[...]

Beetje klein….., wat een hok! Mooie foto’s ook. Leuk!
Dank je! Ja toen het nog op papier stond, leek het nog mee te vallen maar toen de muren eenmaal omhoog kwamen, zagen we pas hoe groot het echt werd. Wel heel tevreden over hoe het er tot nu toe uitziet en over de kwaliteit en netheid van de aannemer, wat een geschenk uit de hemel die man en zijn kornuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Diepie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:48:
[...]

Dank je! Ja toen het nog op papier stond, leek het nog mee te vallen maar toen de muren eenmaal omhoog kwamen, zagen we pas hoe groot het echt werd. Wel heel tevreden over hoe het er tot nu toe uitziet en over de kwaliteit en netheid van de aannemer, wat een geschenk uit de hemel die man en zijn kornuiten.
Haha herkenbaar. Wij krijgen ook continu als reactie dat we een kast van een huis neer hebben laten zetten. Op zich vinden wij het wel meevallen. Maar wel hetzelfde proces. Lastig inschatten op papier en we wonen nu (nog in onze oude woning) ook ruim, alleen balt dat aan de buitenkant niet op.

Ook lekker dat je tevreden bent met je aannemer. Dat scheelt een hoop zorgen. Ik was al bijna overspannen door het voortraject (alle hoepeltjes omgevingsvergunning, welstand en financiering) en toen moest de bouw nog beginnen. Gelukkig viel de bouw alles mee met niet te veel zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

lp77 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:26:
[...]

Haha herkenbaar. Wij krijgen ook continu als reactie dat we een kast van een huis neer hebben laten zetten.
Wij hebben een bestaand huis gekocht van ± 225 M2 (volgens Funda)
We zijn maar met z'n 2-en en toch gaan we nog 20 M2 uitbouwen en een dakkapel plaatsen.
Je kunt nooit genoeg ruimte hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 14:51
Rzaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:55:
[...]

Wij hebben een bestaand huis gekocht van ± 225 M2 (volgens Funda)
We zijn maar met z'n 2-en en toch gaan we nog 20 M2 uitbouwen en een dakkapel plaatsen.
Je kunt nooit genoeg ruimte hebben. :)
Zitten er aan extra m2 ook niet iets van afnemende meeropbrengsten? Van 100->150 lijkt me meer woongenot op te leveren dan van 200->250. Op een gegeven moment hebt je ruimte ‘genoeg’ lijkt me?
Pagina: 1 ... 226 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic