Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 227 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.152 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:03

Rzaan

Altijd zoekende

H34H schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:19:
[...]

Zitten er aan extra m2 ook niet iets van afnemende meeropbrengsten? Van 100->150 lijkt me meer woongenot op te leveren dan van 200->250. Op een gegeven moment hebt je ruimte ‘genoeg’ lijkt me?
Daar heb je gelijk in.
Je moet ook niet gaan bouwen om het bouwen (wat ik soms toch ook wel zie)
Dan zie je ineens een totaal loze ruimte in een huis.

Wij doen het omdat we dan o.a. een keuken kunnen maken die wat ruimer is.
Ook merken we nu al dat onze bijkeuken helemaal ramvol staat met spullen.
De dakkapel is bedoeld om een thuiskantoor en een les/oefen-ruimte van meer licht en plek te voorzien.
Het heeft duidelijk zin, die dakkapel, want ze kosten tegenwoordig een godsvermogen en dat geld had ik liever elders gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:57
Rzaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:55:
[...]

Je kunt nooit genoeg ruimte hebben. :)
Vanuit het principe van duurzaamheid ben ik het daar niet mee eens. Hoe meer je bouwt, hoe meer materiaal je gebruikt, hoe meer je moet onderhouden, hoe meer je moet stoken en hoe meer zorgen je aan je hoofd kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:31
Karp schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:29:
[...]

Vanuit het principe van duurzaamheid ben ik het daar niet mee eens. Hoe meer je bouwt, hoe meer materiaal je gebruikt, hoe meer je moet onderhouden, hoe meer je moet stoken en hoe meer zorgen je aan je hoofd kan hebben.
En hoe meer ruimte je hebt om nutteloze zooi te verzamelen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zolang je nog niet op het niveau zit van "in de koelkast is nog ruimte", valt het nog wel mee. :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:29:
[...]

Daar heb je gelijk in.
Je moet ook niet gaan bouwen om het bouwen (wat ik soms toch ook wel zie)
Dan zie je ineens een totaal loze ruimte in een huis.

Wij doen het omdat we dan o.a. een keuken kunnen maken die wat ruimer is.
Ook merken we nu al dat onze bijkeuken helemaal ramvol staat met spullen.
De dakkapel is bedoeld om een thuiskantoor en een les/oefen-ruimte van meer licht en plek te voorzien.
Het heeft duidelijk zin, die dakkapel, want ze kosten tegenwoordig een godsvermogen en dat geld had ik liever elders gebruikt.
Wij willen juist kleiner gaan wonen omdat we maar met ons tweetjes zijn. Maar voor ons was wel een heel belangrijke eis dat we qua grootte van woonkamer en keuken niet erop inleveren. Nu hebben we ook een ruime woonkamer / keuken. En dat vinden wij ontzettend fijn. In het ontwerp is hiermee rekening gehouden. Het slaapgedeelte is daarentegen kleiner t.o.v wat we nu hebben (2 versus 5 slaapkamers). Maar alles is in de nieuwe woning gelijkvloers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
Voor de afwerking van onze woning willen we dat het plafond goed aansluit op het kozijn van de glazen pui. Nu moeten we dus met de hoogte van het rachelwerk aan het plafond de uiteindelijke hoogte bepalen. Maar nu heb ik een aantal vragen waar ik ook met behulp van flink wat Google werk nog niet uitkom.

Op verschillende plekken raden ze stucplaten aan van 12,5mm, terwijl 9,5 ook veel gebruikt blijkt te worden en de stukadoor die ik benaderd heb ook aangaf dat dat prima was. Maar die beste man heeft idealiter wel het rachelwerk om de 15cm! Dat is meer dan ik ook maar ergens voorbij heb zien komen.
Daarnaast geeft Gyproc aan dat overal een minimale laag van 10mm benodigd is maar de stukadoor gaf aan dat ik met 5mm rekening moest houden.

TLDR:
Stucwerk plafond 5 of 10mm?
Stucplaten plafond 9,5 of 12,5mm?
Rachelwerk plafond om de 15 of 30cm?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

walletje-w schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:45:
Voor de afwerking van onze woning willen we dat het plafond goed aansluit op het kozijn van de glazen pui. Nu moeten we dus met de hoogte van het rachelwerk aan het plafond de uiteindelijke hoogte bepalen. Maar nu heb ik een aantal vragen waar ik ook met behulp van flink wat Google werk nog niet uitkom.

Op verschillende plekken raden ze stucplaten aan van 12,5mm, terwijl 9,5 ook veel gebruikt blijkt te worden en de stukadoor die ik benaderd heb ook aangaf dat dat prima was. Maar die beste man heeft idealiter wel het rachelwerk om de 15cm! Dat is meer dan ik ook maar ergens voorbij heb zien komen.
Daarnaast geeft Gyproc aan dat overal een minimale laag van 10mm benodigd is maar de stukadoor gaf aan dat ik met 5mm rekening moest houden.

TLDR:
Is er eigenlijk een reden waarom zo in NL zo hard zweren bij houten Rachelwerk?

Metal studs om de 40cm en de platen er dwars over, stuk goedkoper en een heel stuk sneller en altijd recht.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Zena pdm schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:13:
[...]

Wij willen juist kleiner gaan wonen omdat we maar met ons tweetjes zijn. Maar voor ons was wel een heel belangrijke eis dat we qua grootte van woonkamer en keuken niet erop inleveren. Nu hebben we ook een ruime woonkamer / keuken. En dat vinden wij ontzettend fijn. In het ontwerp is hiermee rekening gehouden. Het slaapgedeelte is daarentegen kleiner t.o.v wat we nu hebben (2 versus 5 slaapkamers). Maar alles is in de nieuwe woning gelijkvloers.
Ben benieuwd naar je ontwerp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20

TLDR:
Platen van 9,5mm en rachelwerk om de 30cm is genoeg.
Wat betreft het stucwerk; als je rekening houdt met 8mm? Je ontkomt er toch niet aan om het af te kitten waar plafond op het kozijn aansluit.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 17:57
Joris748 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:30:
[...]

En hoe meer ruimte je hebt om nutteloze zooi te verzamelen >:)
Het is tenslotte Koningsdag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
Hier de plattegrond van onze nog te bouwen woning.
[/quote]

[ Voor 77% gewijzigd door Zena pdm op 10-12-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jellabie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:50:
[...]

Is er eigenlijk een reden waarom zo in NL zo hard zweren bij houten Rachelwerk?

Metal studs om de 40cm en de platen er dwars over, stuk goedkoper en een heel stuk sneller en altijd recht.
wij gebruiken al vele jaren bijna alleen maar MS. Voor de gemiddelde klusser heeft het erg lang geduurd voordat je hier metalstud makkelijk uit het rek kon pakken. voordat de hornbach in nederland kwam moest je naar een speciaal zaak. En die rekende dan of met een vork of je moest hele dozen hangers etc kopen.

soms is het wel makkelijker om een dunner parket te realiseren met hout.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:19
Zena pdm schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:26:
[Afbeelding]

Zo te zien een bungalow. Heb je ook tekeningen van de gevels? Ik zou overwegen om ruimte 0.01 en 0.07 (functie van deze begrijp ik niet) te koppelen. Zodat je een logischere verbinding krijgt van de slaapkamers en de badkamer. Door de kleine afstand tot de perceelsgrens links moet behalve wbdo voorziening ook de ramen geblindeerd en niet te openen zijn. Overweeg om deze afstand te vergroten tot 2 of 2,5m zodat je niet vast zit aan deze regels.
En heb je nog een garage-berging elders op het perceel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Zena pdm schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:26:
[Afbeelding]

Bedankt voor het delen! Leuk om te zien :) succes met de bouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
Bas.013 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:20:
[...]

Zo te zien een bungalow. Heb je ook tekeningen van de gevels? Ik zou overwegen om ruimte 0.01 en 0.07 (functie van deze begrijp ik niet) te koppelen. Zodat je een logischere verbinding krijgt van de slaapkamers en de badkamer. Door de kleine afstand tot de perceelsgrens links moet behalve wbdo voorziening ook de ramen geblindeerd en niet te openen zijn. Overweeg om deze afstand te vergroten tot 2 of 2,5m zodat je niet vast zit aan deze regels.
En heb je nog een garage-berging elders op het perceel?
Inderdaad een semi bungalow, met deels een lessenaarsdak. Maar de 1e verdieping is alleen een zolder.
0.07 is min of meer te beschouwen als een ‘inloopkast’, met licht koepel. Kamer 0.01 had ook een deur naar de badkamer kunnen krijgen omdat de badkamer groot genoeg is. Maar daarvoor hebben we bewust niet gekozen.
Aan de linkerkant is alleen het badkamer raam georiënteerd en dat moet inderdaad zandgestraald glas zijn. Dat vinden we geen enkel probleem, zeker niet voor een badkamer. In ons huidige huis hebben we dat ook in de badkamer. En inderdaad is er rekening gehouden met de wbdo aan die zijde van het huis. Aan de rechterkant hebben we gekozen voor een grotere zijtuin mede gezien de oriëntatie op de zon. Aan die kant hebben we ook grote ramen in de woonkamer zodat het heerlijk licht is in die ruimte.
Er is inderdaad een losstaande berging elders op het perceel. We hebben altijd een garage gehad maar die gebruikten we nooit om een auto in te zetten. Vandaar de keuze voor een berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor het delen! Leuk om te zien :) succes met de bouw!
Dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oreneli
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05-2022
Ik zie dat er maar iets van 20-30cm tussen het kookeiland en de gevel/kozijnen zit? Is dat ook echt de bedoeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc18y56y9m4ifebZFuQQ1SVBVdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eBP6DJemMNWM8OPP49DWFcO1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
oreneli schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:06:
Ik zie dat er maar iets van 20-30cm tussen het kookeiland en de gevel/kozijnen zit? Is dat ook echt de bedoeling?

[Afbeelding]
Klopt 30 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
Het keukenblad steekt aan die zijde een stuk over. Dus optisch ziet het er anders uit als je ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Da's best weinig...
Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Als ik goed naar de tekening kijk, kun je hem niet tegen de muur zetten.
Maar er zal toch nog wel een andere oplossing zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:00:
[...]

Da's best weinig...
Wat is daar de achterliggende gedachte van?
Als ik goed naar de tekening kijk, kun je hem niet tegen de muur zetten.
Maar er zal toch nog wel een andere oplossing zijn?
Hoezo? Wij hebben daar geen probleem mee, het is niet de bedoeling om daar langs te lopen. De ramen zijn tot op de grond en dat wilden we zo laten, ook niet aanpassen qua grootte. Het overhellend gedeelte van het blad is trouwens 40cm.

[ Voor 4% gewijzigd door Zena pdm op 28-04-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zena pdm schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:15:
[...]

Hoezo? Wij hebben daar geen probleem mee, het is niet de bedoeling om daar langs te lopen. De ramen zijn tot op de grond en dat wilden we zo laten, ook niet aanpassen qua grootte. Het overhellend gedeelte van het blad is trouwens 40cm.
Als je er nooit langs loopt, maakt het inderdaad niet uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oreneli
Het komt geforceerd over, het moet en zal een eiland zijn, ook al past het eigenlijk niet... ik zou het eiland zelf dan gewoon tot aan de muur laten doorlopen en er een schiereiland van maken. Korter maken is geen optie, dan wordt het te klein. De kracht van een eiland is dat het los in de ruimte staat en die ruimte accentueert. Dat gebeurt hier niet. Hier lijkt het alsof er een stukje keuken vergeten is. Maar goed, dat is mijn mening, doe vooral wat je zelf wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ach, je kan nog eens de limbo in je keuken dansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
oreneli schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:58:
Het komt geforceerd over, het moet en zal een eiland zijn, ook al past het eigenlijk niet... ik zou het eiland zelf dan gewoon tot aan de muur laten doorlopen en er een schiereiland van maken. Korter maken is geen optie, dan wordt het te klein. De kracht van een eiland is dat het los in de ruimte staat en die ruimte accentueert. Dat gebeurt hier niet. Hier lijkt het alsof er een stukje keuken vergeten is. Maar goed, dat is mijn mening, doe vooral wat je zelf wilt.
Klopt inderdaad.
Zie ook https://modestwillemsplein.nl/eiland-keukens/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Enscape model van onze woning: https://api2.enscape3d.co...ce-49f5-a200-ee9c97313fb5

Keukenontwerp en slaapkamerontwerp gaan op de schop, maar dat is minder boeiend op dit moment. We zoeken nu een "semi-definitief" ontwerp voor de vergunningaanvraag. Voornamelijk ontwerp exterieur dus.

Inbreng is welkom, ik wil profiteren van de expertise van de users in dit topic :)

[ Voor 32% gewijzigd door Mooody op 28-04-2022 23:39 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
[...]

Eén van de redenen waarom wij een eiland hebben is juist dat je vanaf twee kanten de keuken in kunt, zodat als iemand staat af te wassen of koken, je daar niet langs hoeft. Daarbij hebben we ook rekening gehouden met een doorloop die ook voldoende is wanneer we minder goed ter been zouden worden.

Ik zou daar nog eens goed naar kijken. Een kleiner eiland kun je altijd nog vervangen door een groter eiland, andersom is vaak een stuk lastiger.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:52
Mooody schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:33:
Enscape model van onze woning: https://api2.enscape3d.co...ce-49f5-a200-ee9c97313fb5

Keukenontwerp en slaapkamerontwerp gaan op de schop, maar dat is minder boeiend op dit moment. We zoeken nu een "semi-definitief" ontwerp voor de vergunningaanvraag. Voornamelijk ontwerp exterieur dus.

Inbreng is welkom, ik wil profiteren van de expertise van de users in dit topic :)
Mooi ontwerp hoor.

Het terrein loopt nu af naar vlak onder de ramen van het souterrain. Hebben jullie nagedacht over hoe de afvoer van hemelwater? Ik neem aan dat er een pompsysteem voorzien is:? Anders zal bij flinke regenval het water tegen de ramen aan staan. Een punt van aandacht is ook de kwetsbaarheid van zo'n pompsysteem - als bij noodweer de stroom uitvalt, dan valt de pomp uit, en dat is natuurlijk net het moment dat je de pomp nodig hebt. Het zal niet vaak voorkomen, maar goed om er van te voren over na te denken.

Een alternatief is een soort betonnen 'bak' voor de ramen (patiobak) die hemelwater vanuit de omgeving tegenhoudt. Het is wel wat duurder & minder mooi uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
[...]

Is het niet een idee om hem een kwartslag te draaien (en dan moet het misschien wel ietsje korter, of als schiereiland tegen de linkermuur)? Kan je koken met uitzicht, of juist koken met je gezicht naar de woonkamer en aan de andere kant een barretje maken. Dan kan je ontbijten met uitzicht.

Als je kookplaat aan de rechterkant houdt, dan maakt het in gebruik ook weinig uit.

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 29-04-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

saturn21 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:06:
[...]

Mooi ontwerp hoor.

Het terrein loopt nu af naar vlak onder de ramen van het souterrain. Hebben jullie nagedacht over hoe de afvoer van hemelwater? Ik neem aan dat er een pompsysteem voorzien is:? Anders zal bij flinke regenval het water tegen de ramen aan staan. Een punt van aandacht is ook de kwetsbaarheid van zo'n pompsysteem - als bij noodweer de stroom uitvalt, dan valt de pomp uit, en dat is natuurlijk net het moment dat je de pomp nodig hebt. Het zal niet vaak voorkomen, maar goed om er van te voren over na te denken.

Een alternatief is een soort betonnen 'bak' voor de ramen (patiobak) die hemelwater vanuit de omgeving tegenhoudt. Het is wel wat duurder & minder mooi uitzicht.
Bedankt voor je feedback! Afwatering moet inderdaad nog uitgedacht worden, dat is prioriteit in de komende fase. Wij voelen er meer voor om niet te hoeven vertrouwen op electronica om het water buiten de deur te houden uiteraard :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 10:46
Mooody schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:04:
[...]

Bedankt voor je feedback! Afwatering moet inderdaad nog uitgedacht worden, dat is prioriteit in de komende fase. Wij voelen er meer voor om niet te hoeven vertrouwen op electronica om het water buiten de deur te houden uiteraard :)
Afwatering is op tekening inderdaad een probleem, je gaat daar een vijver krijgen voor je ramen zeker als de grond slecht doorlatend is.

Mijn aannemer heeft ons huis naar mijn mening te laag gebouwd, tevens voeren onze buren hun regenwater af op ons terrein (vrij logisch als je 15 cm lager ligt).

Mijn advies: denk ook na wat je kunt doen voor het geval het water in je souterrain loopt. Zorg bijvoorbeeld dat je dekvloer waterdicht is, je vloerbedekking een overstroming kan hebben. en gezien je ontwerp denk ik dat je vloerverwarming in je souterrain hebt met een zwevende dekvloer. Bij ons is het water tussen de constructievloer en zwevende dekvloer gekomen. Middels 3 weken durende onderdrukzuiging met enorm kabaal is dat verwijderd. wij gaan nu langs de randen kimband plaatsen en het inrichten als een natte cel.

Voorkomen is beter, maar leg ook vast dat de aannemer met een goed systeem komt en als het mis gaat dat je hem aansprakelijk kan stellen. in 2 jaar tijd hebben wij onze kelder al 4x moeten leegpompen terwijl we op + 9,0 m NAP liggen (en niet in een uiterwaard of langs riviertje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:09:
[...]

Is het niet een idee om hem een kwartslag te draaien (en dan moet het misschien wel ietsje korter, of als schiereiland tegen de linkermuur)? Kan je koken met uitzicht, of juist koken met je gezicht naar de woonkamer en aan de andere kant een barretje maken. Dan kan je ontbijten met uitzicht.

Als je kookplaat aan de rechterkant houdt, dan maakt het in gebruik ook weinig uit.
Daar hebben we ook naar gekeken maar wij vonden dat zelf minder mooi. Maar is zeker een optie en zou de kopse kant tegen de wand geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:19

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Tijgerhaai schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:43:
[..
Afwatering is op tekening inderdaad een probleem, je gaat daar een vijver krijgen voor je ramen zeker als de grond slecht doorlatend is.
@Mooody

Gelukkig hebben we in het mooiste deel van NL :Y bijna overal zandgrond die het water snel opneemt.
Je kunt ook denken aan extra waterreservoir / watertank die je in de buurt van je glaspui dieper laat plaatsen en waar je extra water kunt afpompen.

Omgeving V*n*k*r ?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

964C2 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:55:
[...]

@Mooody

Gelukkig hebben we in het mooiste deel van NL :Y bijna overal zandgrond die het water snel opneemt.
Je kunt ook denken aan extra waterreservoir / watertank die je in de buurt van je glaspui dieper laat plaatsen en waar je extra water kunt afpompen.

Omgeving V*n*k*r ?
Helaas deels veengrond. En je hebt verkeerd gegokt qua locatie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:30

TLDR:
Een metalstudplafond met 60/27 blik om de 40cm met enkel 12,5mm gips hoeft niet gestukadoord te worden.
Alleen de naden 2 keer repareren en dan met finisher er over en daarna met de schuurgiraf er over heen dan is hij sausklaar.
vlakker en strakker dan een gipsplaat krijgt een stucadoor het vaak niet.
Regio Z-Holland weet ik nog wel een vakmannetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
D.deJong schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:14:
[...]

Een metalstudplafond met 60/27 blik om de 40cm met enkel 12,5mm gips hoeft niet gestukadoord te worden.
Alleen de naden 2 keer repareren en dan met finisher er over en daarna met de schuurgiraf er over heen dan is hij sausklaar.
vlakker en strakker dan een gipsplaat krijgt een stucadoor het vaak niet.
Regio Z-Holland weet ik nog wel een vakmannetje.
Ik ben zelf ook nog verder gaan lezen en inderdaad tot de conclusie gekomen, ook naar aanleiding van jullie feedback, dat stuken niet nodig is.
Wat we nu gaan doen is de wanden en het plafond met Fermacell platen, de muren 15mm voor de brandwerendheid (verplicht) en het plafond met 9,5mm, rachelwerk om de 30cm. Voor beide gebruiken we de lijmvoegmethode die geadviseerd word door Fermacell zelf wanneer het hout bouw betreft. Dan de voeg uitsteken, en afwerken 2x, dan het geheel met de finisher afwerken en inderdaad goed schuren met een schuur giraf.

We zitten in Almere, ik denk dat het net wat ver is voor die vakman, mocht het wel binnen z’n bereik vallen dan ben ik zeker geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ik ben zelf ook nog verder gaan lezen en inderdaad tot de conclusie gekomen, ook naar aanleiding van jullie feedback, dat stuken niet nodig is.
Wat we nu gaan doen is de wanden en het plafond met Fermacell platen, de muren 15mm voor de brandwerendheid (verplicht) en het plafond met 9,5mm, rachelwerk om de 30cm. Voor beide gebruiken we de lijmvoegmethode die geadviseerd word door Fermacell zelf wanneer het hout bouw betreft. Dan de voeg uitsteken, en afwerken 2x, dan het geheel met de finisher afwerken en inderdaad goed schuren met een schuur giraf.

We zitten in Almere, ik denk dat het net wat ver is voor die vakman, mocht het wel binnen z’n bereik vallen dan ben ik zeker geïnteresseerd.
Verplicht, door wie?

Besef wel dat afsteken van de lijm geen vlakke wand geeft. Netjes Bol smeren van de naadrestant is best lastig… uiteindelijk heb ik met de haakse slijper met flappenschijf alle naden 0,5mm verzonken. Super makkelijk daarna dicht te smeren en strak.
Dit was voor mij veruit de snelste manier om alles strak te krijgen.
En gebruik de 1.2mtr brede platen, niet de eenmans platen, het gewicht is ff schelden maar veel minder werk om af te werken.
En voor het plafond, zorg dat je een goede platenlift koopt of huurt (dus niet de chinese van €100-200). De grootste platen wegen richting de 60kg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
walletje-w schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ik adviseer de Gyproc RF plaat van 15mm, dit is een veel gladdere en eenvoudigere plaat om te verwerken en af te werken. Fermacel dient volledig gefinisht te worden en bij gipsplaten is dit niet nodig.
Door de opbouw vermoed ik dat het houtskeletbouw is en ik adviseer dan voor het plafond dubbel gips en isolatie op het frame te leggen ivm geluid naar een bovenverdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
D.deJong schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:27:
[...]

Ik adviseer de Gyproc RF plaat van 15mm, dit is een veel gladdere en eenvoudigere plaat om te verwerken en af te werken. Fermacel dient volledig gefinisht te worden en bij gipsplaten is dit niet nodig.
Door de opbouw vermoed ik dat het houtskeletbouw is en ik adviseer dan voor het plafond dubbel gips en isolatie op het frame te leggen ivm geluid naar een bovenverdieping
Door de locatie en de vreemde (?) brandeis denk ik Wikihouse.
Gips is leuk, maar vooral tijdens verwerken is het gewoon peperkoek.
Maar wel goedkoper, gladder en lichter inderdaad.
Wat doet zo'n RF plaat in dichtheid en prijs tov "normaal" gips?

Fermacell gewoon laten behangen, is het ook strak.

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-04-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:13:
[...]

Verplicht, door wie?

Besef wel dat afsteken van de lijm geen vlakke wand geeft. Netjes Bol smeren van de naadrestant is best lastig… uiteindelijk heb ik met de haakse slijper met flappenschijf alle naden 0,5mm verzonken. Super makkelijk daarna dicht te smeren en strak.
Dit was voor mij veruit de snelste manier om alles strak te krijgen.
En gebruik de 1.2mtr brede platen, niet de eenmans platen, het gewicht is ff schelden maar veel minder werk om af te werken.
En voor het plafond, zorg dat je een goede platenlift koopt of huurt (dus niet de chinese van €100-200). De grootste platen wegen richting de 60kg…
Ik heb er geen ervaring mee maar andere ervaringen op een bouw forum leken aan te geven dat de combinatie van op het juiste moment afsteken en dan goed schuren + de rest van de plaat met de “Kant en klaar finish” afwerken er voor zorgde dat de naden verdwenen waren. Maar het infrezen is wellicht ook een goede optie.
Het plafond is in totaal zo’n 40m2 wat we moeten afwerken. Daardoor zijn de ruimtes wel kleiner. Ik twijfel dus of het zoveel zin heeft om die grote platen te pakken omdat we zo snel al weer een muurtje tegen komen.

Verplicht vanwege de afstand tot de buren. Die is 2.4m en dat betekend dus dat je aan de brandeis moet voldoen van 60minuten. En het is inderdaad een Wikihouse woning (y)
D.deJong schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:27:
[...]

Mijn voorkeur gaat toch voornamelijk uit naar Fermacell (of een ander merk gipsvezel) omdat je die kunt verlijmen. Dat blijkt toch het minste kans te geven op scheuren en omdat onze woning ontzettend licht is in vergelijking met traditionele bouw, zelfs hout skelet bouw, beweegt de woning meer. Het voldoet wel gewoon aan alle normen maar toch is het merkbaar.

De verdieping vloer is 30cm en volledig geïsoleerd. Dat scheelt iets maar contact geluid is het voornaamste wat we moeten minimaliseren. Er komt dus nog 50mm isolatie bovenop en dan een fermacell vloer met linoleum.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:51:
[...]

En dat is een ander voordeel van Fermacell wat me erg aanspreekt, dat iedere wand dan constructief technisch iets kan hebben. Voelt het hele huis, wat toch wat experimenteel is, toch net wat robuuster.

Na de kant en klaar finish wil ik het gaan spuiten. Ik heb nog een airless verfspuit staan van m’n vader. Die heeft enkel een nieuwe slang nodig omdat die 1 jaar vol heeft gestaan met verf en dan komt er niet zoveel meer uit. De rest van het binnenwerk heb ik goed schoon kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:51:
[...]

RF plaat is sterker, harder, dikker en speciaal voor brandscheidingen, wanden met geluidseisen en als het hufterproof moet zijn. De plaatjes die jij bij de gamma haalt zijn inderdaad peperkoek maar daar koop ik mijn spullen dan ook niet.
Diamondboard van Knauf of RF van Gyproc zijn van een heel andere kwaliteit an wat jij ooit in handen hebt gehad, je kunt deze platen zelfs niet op dezelfde manier verwerken zoals zagen ipv insnijden/breken en met speciale schroeven ipv de standaard gipsplaatschroef van de Hornbach simpelweg omdat deze te hard zijn.
Kijkend naar prijsverschil in materiaal (ruim 4 euro per vierkante meter) zit er een aanzienlijk verschil in prijs in het voordeel van mijn voorstel tegenover fermacel, kijkend naar arbeidskosten zit er ook een groot voordeel in mijn voorstel want je hoeft niet te behangen en niet uitgebreid te stucen. Ik gooi mijn geld dan ook niet graag over de balk en ik weet waar ik het over heb als professional zijnde.

https://medias.knauf.be/b...PROD_K713F_05-2018_NL.pdf

https://www.metalstudwand...1l3Qu6EAAYAyAAEgIQwfD_BwE

Wikihouse is gewoon een ander naampje voor houtskeletbouw maar leuk als jij tot achter de komma wil gaan.
Rekening houden met brandoverslag is helemaal niet vreemd indien woningen dichtbij elkaar staan en is onderdeel van de toetsing van de gemeente.

[ Voor 52% gewijzigd door D.deJong op 01-05-2022 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:55:
[...]

RF plaat is sterker, harder, dikker en speciaal voor brandscheidingen, wanden met geluidseisen en als het hufterproof moet zijn. De plaatjes die jij bij de gamma haalt zijn inderdaad peperkoek maar daar koop ik mijn spullen dan ook niet.
Diamondboard van Knauf of RF van Gyproc is wel een heel andere kwaliteit die jij zelfs niet op dezelfde manier kan verwerken zoals zagen ipv insnijden/breken en met speciale schroeven ipv de standaard gipsplaatschroef van de Hornbach simpelweg omdat deze te hard zijn.
Kijkend naar prijsverschil in materiaal zit er een aanzienlijk verschil in prijs in het voordeel van mijn voorstel tegenover fermacel, kijkend naar arbeidskosten zit er ook een groot voordeel in mijn voorstel want je hoeft niet te behangen en niet uitgebreid te stucen. Ik gooi mijn geld dan ook niet graag over de balk en ik praat zeker geen poep.

https://www.metalstudwand...1l3Qu6EAAYAyAAEgIQwfD_BwE

Wikihouse is gewoon een ander naampje voor houtskeletbouw maar leuk als jij tot achter de komma wil gaan.
Rekening houden met brandoverslag is helemaal niet vreemd indien woningen dichtbij elkaar staan en is onderdeel van de toetsing van de gemeente.
Ik weet dat je in de bouw zit, maar iets constructiever en minder op de man mag ook.

Ik heb 500m2 Fermacell geplaatst en ~160m2 Knauf en Gyproc gips, gewoon vd BMH. Ik weet dus wel degelijk waar ik over praat en geef dan ook het perspectief van een zelfbouwer, wat @walletje-w ook is. Voor professionele verwerkers zijn er wellicht andere overwegingen, zo zijn de wandhoge Fermacell platen niet echt ARBO-proof.

Wikihouse is zeker geen standaard hsb. Zo zijn hun binnnenwanden al volledig multiplex en hebben ze geen staanders waarop je werkt.
Het is dus plaat op plaat verwerking.
Zou dat níet zo zijn komt een ander voordeel van fermacell naar voren, plaatnaden hoeven nl niet op staanders uit te komen bij de lijmvoegmethode.

Waarom zou je behangen én stuccen?
Behngen is sneller dan stuccen of dunpleisteren, maar stelt hogere eisen aan de naden en hoeken.

Maar je noemt prijs, wat betaal je dan voor RF?
Wat ik zo snel online zie is €6,50/m2 voor RF vs
€10 (ik betaalde €8 volgensmij pfffff) voor Fermacell.
Gezien het kleine oppervlak bij @walletje-w valt de absolute meerprijs wel mee.

Het is ook gewoon een keus he, we bouwen hier voor onszelf dus niet alles is een prijsoverweging.

Voor mijn buitenwanden moest ik fermacell gebruiken ivm damprem, dat beviel zo goed dat we alles maar in fermacell hebben gedaan. Plafonds wel gips, maar zou ik volgende keer ook fermacell doen, maar dan wél met goede platenlift.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-05-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
bbbrumbrum schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Ik weet dat je in de bouw zit, maar iets constructiever en minder op de man mag ook.

Ik heb 500m2 Fermacell geplaatst en ~160m2 Knauf en Gyproc gips, gewoon vd BMH. Ik weet dus wel degelijk waar ik over praat en geef dan ook het perspectief van een zelfbouwer, wat @walletje-w ook is. Voor professionele verwerkers zijn er wellicht andere overwegingen, zo zijn de wandhoge Fermacell platen niet echt ARBO-proof.

Wikihouse is zeker geen standaard hsb. Zo zijn hun binnnenwanden al volledig multiplex en hebben ze geen staanders waarop je werkt.
Het is dus plaat op plaat verwerking.
Zou dat níet zo zijn komt een ander voordeel van fermacell naar voren, plaatnaden hoeven nl niet op staanders uit te komen bij de lijmvoegmethode.

Waarom zou je behangen én stuccen?
Behngen is sneller dan stuccen of dunpleisteren, maar stelt hogere eisen aan de naden en hoeken.

Maar je noemt prijs, wat betaal je dan voor RF?
Wat ik zo snel online zie is €6,50/m2 voor RF vs
€10 (ik betaalde €8 volgensmij pfffff) voor Fermacell.
Gezien het kleine oppervlak bij @walletje-w valt de absolute meerprijs wel mee.

Het is ook gewoon een keus he, we bouwen hier voor onszelf dus niet alles is een prijsoverweging.

Voor mijn buitenwanden moest ik fermacell gebruiken ivm damprem, dat beviel zo goed dat we alles maar in fermacell hebben gedaan. Plafonds wel gips, maar zou ik volgende keer ook fermacell doen, maar dan wél met goede platenlift.
-Jij hebt het over behangen wat niet nodig is, TS heeft het over stucen wat niet nodig is als je gebruik maakt van de juiste materialen.
-Keuze maken voor fermacel omdat deze dampopen is en daardoor verkondigen dat gipsplaat dit niet is verdiend wat toelichting van jou kant.
-Dat fermacel geen achterhout op de naden nodig heeft mag je mij proberen uit te leggen.
-Wat prijsverschil betreft, ik pakte ook het eerste wat ik tegenkwam maar het verschil is nog groter want TS heeft het over fermacel 15 en ik over 12mm.
-Iemand die een wikihouse gaat bouwen al dit waarschijnlijk niet uit rijkdom doen en dan is iedere besparing er een en samen een hele grote.
Een huis met een houten skelet (balken of plex) is een houtskeletbouw woning, hoe je het ook wend of keert.

Op de man spelen? We zitten hier niet in de poppenhoek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Bedankt voor bovenstaande reacties. In mijn zoektocht op het internet naar ervaringen met Fermacell ben ik ook vele discussies tegengekomen waarin mensen een zeer duidelijke mening hebben. Het lijkt bijna iets polariserends te hebben.

Mijn plan was niet om het te stuken maar om het af te werken met de kant en klaar finish. Wellicht is dat hetzelfde in bouw termen als dunpleisteren maar volgens mij is dit nog dunner (rond de 0,5mm). Deze manier van afwerken is erg snel, zo’n 15minuten per 5m2. Bij de RF plaat heb je een gladdere structuur als basis maar ook daar zul je alle schroef gaten weg moeten werken. Dus lijkt het me qua afwerking (en inspanning) vergelijkbaar.

Maar juist door het kunnen verlijmen van de platen komt ik volgens mij tot een plafond wat de minste kans heeft op scheuren en dat kan niet met de gipsplaten. Dan zou ik tot een dubbele laag moeten komen maar dan gaat mijn voorkeur uit naar de vezelplaten.

Naar aanleiding van wat @bbbrumbrum zegt dat hij de lijm voeg uitgeslepen heeft vraag ik me af of het dan niet slimmer is om de AK platen te pakken en die te verlijmen. Dit heb ik ook als advies ergens anders op het (Engelstalige gedeelte) van het internet voorbij zien komen door een stukadoor.

Wikihouse valt inderdaad in de hout skelet bouw categorie maar is qua opbouw anders dan mensen verwachten met traditionele hout skelet bouw. En in ons geval hebben we nog wel een spouw tussen wikihouse en de gipsvezelplaten om al het leiding werk erachter te verwerken.
En ondanks dat het inderdaad de insteek heeft om betaalbare woning te creëren maken wij vooral de keuzes voor een zo kwalitatief mogelijke woning. Doordat alles al stappen kleiner is besparen we al vele tienduizenden euro’s (grond, m2 wanden, installaties, etc) maar daardoor houden we wel geld over voor een hogere afwerking.

Idealiter zou ik het ook laten stuken maar door de verwachte werking van het huis denk ik dat dit te snel gaat scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@walletje-w Waarom verwacht je dat het huis veel gaat werken?
Is de AK plaat niet duurder en in minder maten te krijgen?

Kleine scheuren ben je met behang ook voor.
Als je leidingspouw verder helemaal zwevend gemonteerd is tov constructie kan die helemaal niet gaan werken.
Wel jammer van die leidingspouw, plaat op plaat vallen enkele voordelen van Fermacell wel om, aangezien gips op 18mm multiplex stevig zat is, en als je de plaatnaden laat verspringen zou het scheuren ook wel mee moeten vallen.
Keuzes, keuzes.
Wikihouse word nog (steeds) niet dampopen gebouwd he? Is dat nog een overweging geweest?

Hier (traditioneel hsb met gelijmd fermacell, buitenwanden ook nog 11mm OSB) na 2 jaar iig geen scheuren te zien, ook niet vóor het behangen werd.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-05-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Laatst online: 20-05 19:29

Firestone

$ su - vuursteen

Vraagje voor diegenen met meer ervaring met bestemmingsplannen ontcijferen. Ik heb een kavel op het oog dat te koop staat als bouwgrond terwijl er nog een (verwaarloosde) woning op staat. Deze wil ik laten slopen en er een ander type woning op bouwen. In het bestemmingsplan staat echter het volgende:
- de afstand van hoofdgebouwen tot de zijdelingse perceelgrens bedraagt ten minste 2 m, dan wel uitsluitend voor bestaande hoofdgebouwen de bestaande afstand, indien deze kleiner is;
Betekent dit dat, wanneer ik deze kavel koop, dat de afmetingen van de nieuwbouw (ie, vloerplan) niet die van het huidige gebouw mag overschrijden? Zo ja, geldt dit ook wanneer de huidige woning als slooppand aangeduid is? De makelaar kan mij dit niet vertellen, en ik heb weinig zit om veel geld aan een bouwkundigadviesbureau uit te geven als het antwoord beduidend negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Firestone schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:53:
Vraagje voor diegenen met meer ervaring met bestemmingsplannen ontcijferen. Ik heb een kavel op het oog dat te koop staat als bouwgrond terwijl er nog een (verwaarloosde) woning op staat. Deze wil ik laten slopen en er een ander type woning op bouwen. In het bestemmingsplan staat echter het volgende:

[...]

Betekent dit dat, wanneer ik deze kavel koop, dat de afmetingen van de nieuwbouw (ie, vloerplan) niet die van het huidige gebouw mag overschrijden? Zo ja, geldt dit ook wanneer de huidige woning als slooppand aangeduid is? De makelaar kan mij dit niet vertellen, en ik heb weinig zit om veel geld aan een bouwkundigadviesbureau uit te geven als het antwoord beduidend negatief is.
nee dat staat er toch helemaal niet, er staat dat je 2 meter bij de erf grens van de buren vandaan moet blijven. ik zou zeggen ga bij de gemeente langs en vraag het. dat is gratis :P
toch is advies van een specialist altijd handig. vaak is vergunningsvrij nog wat meer mogelijk dan op het eerste gezicht lijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:31
Firestone schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:53:

[...]

Bij volledige nieuwbouw (en dus volledige sloop) zul je aan de regels van het geldende bestemmingsplan moeten voldoen. Zo moet je binnen het bouwvak bouwen, dat kan in principe ook buiten de contouren van de huidige woning liggen. Maar nogmaals de afstanden volgens bestemmingsplan zijn dan leidend.

Bij een rigoreuze verbouwingen gelden andere regels. Sommige in je voordeel, andere in je nadeel. Wil je daar uitsluitsel over, zul je toch een professional die de weg weet binnen je gemeente moeten raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dit gaat enkel om de afstand tot de zijgrenzen van het hoofdgebouw. Let wel, afhankelijk van ontwerp is bv een garage géén hoofdgebouw en kan dan zo'n beetje op de erfgrens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Ik denk dat het per gemeente verschilt. Ik moet met mijn nieuwbouwhuis 3 meter van de erfgrens blijven. Maar een gedeelte van mijn keuken is een "bijgebouw" ivm een lagere goothoogte. Dat mag dan weer wel dichter naar de erfgrens gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reymen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 15:12
Weet iemand of rabat gevelbekleding alleen in combinatie gaat met houtskelet of kan het ook op metselwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Reymen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:49:
Weet iemand of rabat gevelbekleding alleen in combinatie gaat met houtskelet of kan het ook op metselwerk?
Kan allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

The-Legend-10 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:22:
Ik denk dat het per gemeente verschilt. Ik moet met mijn nieuwbouwhuis 3 meter van de erfgrens blijven. Maar een gedeelte van mijn keuken is een "bijgebouw" ivm een lagere goothoogte. Dat mag dan weer wel dichter naar de erfgrens gebouwd worden.
En let ook op de maximale bouwhoogtes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
bbbrumbrum schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:39:
@walletje-w Waarom verwacht je dat het huis veel gaat werken?
Is de AK plaat niet duurder en in minder maten te krijgen?

Kleine scheuren ben je met behang ook voor.
Als je leidingspouw verder helemaal zwevend gemonteerd is tov constructie kan die helemaal niet gaan werken.
Wel jammer van die leidingspouw, plaat op plaat vallen enkele voordelen van Fermacell wel om, aangezien gips op 18mm multiplex stevig zat is, en als je de plaatnaden laat verspringen zou het scheuren ook wel mee moeten vallen.
Keuzes, keuzes.
Wikihouse word nog (steeds) niet dampopen gebouwd he? Is dat nog een overweging geweest?

Hier (traditioneel hsb met gelijmd fermacell, buitenwanden ook nog 11mm OSB) na 2 jaar iig geen scheuren te zien, ook niet vóor het behangen werd.
Ik heb het verkeerd verwoord. Ik verwacht niet dat het buitengewoon veel gaat werken (als in groei/krimp) want het blijft tenslotte multiplex. Maar je voelt het huis relatief snel schommelen. Bij windkracht 7+ voel je de beweging heel lichtjes en dit neemt dus alleen maar toe als de wind aantrekt.

De leiding spouw is inderdaad zwevend geplaatst maar dan is dit juist een voordeel voor Fermacell, want nu is het dus niet plaat op plaat. We plaatsen die fermacell nu gelijk op het rachelwerk.

Op de Floriade staat nu een Wikihouse welke dampopen gebouwd is. Bij ons is het geen overweging geweest omdat het oorspronkelijke bouw team dat niet gedaan heeft. De reden weet ik niet helaas. Dit project is in 2 fases geïnitieerd vandaar dat we soms te maken hebben met ‘best practices’ vanuit fase 1.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
Vandaag zou hier het beton voor de verdiepingsvloer gestort worden maar dit gaat helaas niet door omdat de constructeur eerst de belasting op de vloer opnieuw moet berekenen. De prefab dak bouwer heeft samen met de aannemer besloten om een aantal dwarsbalken te plaatsen ter versteviging. Dit is ter controle naar de constructeur gegaan en die heeft besloten dat dit opnieuw berekend moet worden omdat het een andere belasting geeft. Nu dus wachten tot de berekening klaar is en de mogelijke aanpassingen aan de bewapening of elders gedaan zijn. Eerste tegenvaller bij een tot nu toe voorspoedige bouw.

De staat op dit moment : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D62wD4VA4WML1HJOPg2KgcWDY8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p6270IxdwgMmdvPdFAmwd28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNoss1ySqRN24qqkiNhZAegw-0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrZXr12a8i5zuTpskpvEFLV4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSnO3dsXZsabH1ZdTQQXZwNqCQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJRbSNLwkYWfkuVpNFnxuLkK.jpg?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-05 12:40
Een vraag met betrekking tot de regels in de bouw;
het zagen van de poriso stenen; dient dit stofvrij te gebeuren?

De aannemer ( België) gebruikt de Stihl TS 800. Advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Diepie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:55:
Vandaag zou hier het beton voor de verdiepingsvloer gestort worden maar dit gaat helaas niet door omdat de constructeur eerst de belasting op de vloer opnieuw moet berekenen. De prefab dak bouwer heeft samen met de aannemer besloten om een aantal dwarsbalken te plaatsen ter versteviging. Dit is ter controle naar de constructeur gegaan en die heeft besloten dat dit opnieuw berekend moet worden omdat het een andere belasting geeft. Nu dus wachten tot de berekening klaar is en de mogelijke aanpassingen aan de bewapening of elders gedaan zijn. Eerste tegenvaller bij een tot nu toe voorspoedige bouw.

De staat op dit moment : [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is jammer, Diepie, maar de bouw gaat inderdaad enorm voorspoedig zo te zien!
Ergens maar goed ook toch, dat men herberekent? Liever goed dan dat je huis in stort. En het geeft vertrouwen in je team dat ze niet zo maar denken: och doe maar gewoon, zal wel goed zijn. Merkt ie toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tegenvallers moeten er ook zijn. Je foto's hebben gelijk 1001 vragen beantwoord die ik nog had m.b.t. het leggen van de installaties. TNX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
karelkale schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:58:
Een vraag met betrekking tot de regels in de bouw;
het zagen van de poriso stenen; dient dit stofvrij te gebeuren?

De aannemer ( België) gebruikt de Stihl TS 800. Advies?
Al het zaagwerk ongeacht materiaal moet tegenwoordig stofvrij. Artikel (uit 2013!) https://www.bouwtotaal.nl...n-niet-meer-vrijblijvend/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
Deleon78 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Dat is jammer, Diepie, maar de bouw gaat inderdaad enorm voorspoedig zo te zien!
Ergens maar goed ook toch, dat men herberekent? Liever goed dan dat je huis in stort. En het geeft vertrouwen in je team dat ze niet zo maar denken: och doe maar gewoon, zal wel goed zijn. Merkt ie toch niet!
Helemaal eens dat het verstandig is om opnieuw te berekenen, we willen zeker niet dat de boel naar beneden klettert of dat het dak doorbuigt na hevige sneeuwval. Ook de windbelasting is iets om rekening mee te houden op dat punt.
Dus nee, heel blij dat ze het doen alleen de timing is wat minder. De tekeningen van het prefab dak zijn al langer beschikbaar en dus had dit eerder bepaald kunnen worden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
karelkale schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Tegenvallers moeten er ook zijn. Je foto's hebben gelijk 1001 vragen beantwoord die ik nog had m.b.t. het leggen van de installaties. TNX
Ik ben dan wel benieuwd wat je vragen waren die beantwoord zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan heb je een goede constructeur! Het zal vast niet direct instorten maar als je later last krijgt van scheurvorming of doorzakken word je ook niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Diepie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd wat je vragen waren die beantwoord zijn ;)
Ik zal je er heel wat besparen; de belangrijkste 2 (Hou wel rekening met dat ik 0% verstand heb van bouwen):

Leidingen door de stalen balk. Dit kan dus wel, ik heb namelijk heel wat stalen balken. Vraag me wel af of de gaten voor de leidingen er al in zaten of de aannemer dit zelf heeft aangebracht? Indien dit door de aannemer is gedaan, waar moet je rekening mee houden.

De logische verdeling van de verdeelkastjes voor de elektra. Ik had verwacht dat het een hele wirwar zou worden, maar ziet er netjes en logisch uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
karelkale schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:29:
Leidingen door de stalen balk. Dit kan dus wel, ik heb namelijk heel wat stalen balken. Vraag me wel af of de gaten voor de leidingen er al in zaten of de aannemer dit zelf heeft aangebracht? Indien dit door de aannemer is gedaan, waar moet je rekening mee houden.
In het lijf van een I-profiel (of H-balk op zijn kant) kun je probleemloos (grote) gaten boren. Dat maakt voor de sterkte praktisch gezien niks uit. En aangezien de meeste balken in de bouw worden berekend op max doorbuiging (en dus niet op maximale spanning) al helemaal niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oreneli
[Afbeelding]

Wat ik me afvraag, op de plekken zoals in dit plaatje, waar heel veel elektra- en waterleiding etc buizen op een kluitje liggen, daar heb je dus veel minder beton? Daar zou je dan meer wapening verwachten?

Ik heb zojuist berekeningen van de fundering gekregen, keurig aangeven hoe de krachten lopen en waar welke palen moeten komen en waar extra wapening etc. moet komen, maar ook daar houden ze geen rekening met een enorme ophoping van buizen in de vloeren? Hoe zit dat?

[ Voor 6% gewijzigd door oreneli op 04-05-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
oreneli schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:56:
[Afbeelding]

Wat ik me afvraag, op de plekken zoals in dit plaatje, waar heel veel elektra- en waterleiding etc buizen op een kluitje liggen, daar heb je dus veel minder beton? Daar zou je dan meer wapening verwachten?

Ik heb zojuist berekeningen van de fundering gekregen, keurig aangeven hoe de krachten lopen en waar welke palen moeten komen en waar extra wapening etc. moet komen, maar ook daar houden ze geen rekening met een enorme ophoping van buizen in de vloeren? Hoe zit dat?
De hoofdwapening zit in de prefab betonplaat onder de leidingen. Vaak is dat ruim voldoende, soms moet de constructeur wat extra wapening leggen op drukke plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:38:
[...]

In het lijf van een I-profiel (of H-balk op zijn kant) kun je probleemloos (grote) gaten boren. Dat maakt voor de sterkte praktisch gezien niks uit. En aangezien de meeste balken in de bouw worden berekend op max doorbuiging (en dus niet op maximale spanning) al helemaal niet.
Ik verbaas me sowieso al over de sterkte van metaal.
Ik zag op de Duitse TV een programma en daar werd een kelder verbouwd.
Ze gingen in de kelder een dragende muur slopen, maar ze konden geen balk van een bepaalde lengte beneden krijgen.
Dus toen namen ze 2 balken en verbonden die met bouten aan de kopse kant aan elkaar.
Wel flinke bouten, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:46
oreneli schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:56:
[Afbeelding]

Dat ligt er aan. De breedplaatvoer wordt door de constructeur doorgerekend en dat gebeurd in de regel nadat de vergunning verleend is. Immers dan zijn alle sparingen, leidingen en andere zaken bekend.

Er bestaan richtlijnen voor, zie deze PDF

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:03:
Ik verbaas me sowieso al over de sterkte van metaal.
Ik zag op de Duitse TV een programma en daar werd een kelder verbouwd.
Ze gingen in de kelder een dragende muur slopen, maar ze konden geen balk van een bepaalde lengte beneden krijgen.
Dus toen namen ze 2 balken en verbonden die met bouten aan de kopse kant aan elkaar.
Wel flinke bouten, maar toch.
Bouten op de kopse kant? Dus eerste een plaat erop gelast en die aan elkaar gebout? En dan met de bouten binnen de afmetingen van de balk? Of erbuiten? 8)7 Dat eerste lijkt me sterk, want dat verzwakt de constructie enorm. Dat is ook beslist geen gebruikelijke methode.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Bouten op de kopse kant? Dus eerste een plaat erop gelast en die aan elkaar gebout? En dan met de bouten binnen de afmetingen van de balk? Of erbuiten? 8)7 Dat eerste lijkt me sterk, want dat verzwakt de constructie enorm. Dat is ook beslist geen gebruikelijke methode.
Zoals je omschrijft, zo was het. Maar of die bouten binnen de afmetingen van de balk vielen, dat weet ik niet meer.
Misschien was er een grotere plaat opgelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 14:30
Ons huis is dinsdag opgeleverd door de aannemer! :*)
Nu nog vloeren / wanden / keuken etc. en dan kunnen we half juni verhuizen.

Nu zit ik met een vraag: onze prefabkap is aan de binnenkant afgewerkt met deze platen: https://www.unilinpanels.com/nl-nl/bouw/houtskeletbouw/tecto-white.

In principe is dit glad afgewerkt, maar mijn vrouw wil het graag toch nog strakker verven danwel sauzen. Ik vraag me alleen af hoe en krijg wat tegenstrijdige adviezen. Vragen die ik heb:
  • Kan het überhaupt wel?
  • Is er een primer nodig?
  • Lak of latex?
Heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
H34H schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:45:
Ons huis is dinsdag opgeleverd door de aannemer! :*)
Nu nog vloeren / wanden / keuken etc. en dan kunnen we half juni verhuizen.

Nu zit ik met een vraag: onze prefabkap is aan de binnenkant afgewerkt met deze platen: https://www.unilinpanels.com/nl-nl/bouw/houtskeletbouw/tecto-white.

In principe is dit glad afgewerkt, maar mijn vrouw wil het graag toch nog strakker verven danwel sauzen. Ik vraag me alleen af hoe en krijg wat tegenstrijdige adviezen. Vragen die ik heb:
  • Kan het überhaupt wel?
  • Is er een primer nodig?
  • Lak of latex?
Heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee?
Lijkt afgelakte lakdraag. Aangezien er ook een prime versie van is. Dus gewoon aflakken. Maar gronden lijkt me altijd goed bij twijfel.

Wat zegt de aannemer? En je schilder/verftoko?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
Het lijkt op een standaard witte afwerking. Dat is een witte plaat met melamine (plastic) toplaag.

Jammer dat het niet eerder gezien is. Er zijn ook platen met een gipsachtige afwerking. Deze zijn bedoeld voor schilderen/ sauzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
Dank voor het meedenken.
Van aannemer / leverancier van de plaat / verfwinkel kreeg ik tegenstrijdige adviezen, dus vandaar hier de vraag om een second opinion.
Ik denk dat ik voor iets als Sikkens Rubbol BL Ventura ga (advies van de lokale verfwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
H34H schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:18:
Dank voor het meedenken.
Van aannemer / leverancier van de plaat / verfwinkel kreeg ik tegenstrijdige adviezen, dus vandaar hier de vraag om een second opinion.
Ik denk dat ik voor iets als Sikkens Rubbol BL Ventura ga (advies van de lokale verfwinkel.
Zorg er iig voor dat het vochtregulerend is. Ik heb recent de groene platen met voorstrijk en latex behandeld. Is mooi strak geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeej303
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-03 20:28
Goedemiddag, ik heb twee offertes binnengekregen voor het bekleden van een risaliet (6000x14500x1650mm) en dakkapel (1100x1900x800mm) voor onze nieuwe woning. We hebben twee offertes gekregen, een voor aluminium bekleding en een voor zink. De prijs is nagenoeg hetzelfde, 7750 euro. Is er hier iemand die iets zinnigs over de prijs kan zeggen of recent ook offertes heeft gekregen? Wat zou jullie advies in deze zijn, ook qua materiaal? Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Jeej303 Risaliet bekleden? Pics/tekeningen? Maar dit is wel heel specifiek. Meestal is dat gewoon uitgemetseld. Maar dit soort vragen kan je beter los stellen, aangezien dat niet echt iets is voor dit topic.

@FrankSpin Dat is wel een heel groot verschil. Dan moet er een totaal ander ontwerp hebben gelegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 06-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
FrankSpin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:18:
Vandaag calculate gehad van de aannemer. Bijna 250.000 hoger dan ze in eerste instantie hadden aangegeven tijdens kennismakingsgesprek enkele maanden terug.

Denk dat de plannen om een woning te bouwen maar even terug in de ijskast gaan. Zonde van de kosten voor tekenwerk en vergunningsaanvraag.
Ik zou verder kijken bij andere aannemers voordat je de handdoek in de ring gooit. Ik heb ook 8 offertes gekregen waar tonnen verschil in zat. Sommigen geven je ook een te rooskleurig plaatje in het begin met veel te kleine stelposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:41
Diepie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Ik zou verder kijken bij andere aannemers voordat je de handdoek in de ring gooit. Ik heb ook 8 offertes gekregen waar tonnen verschil in zat. Sommigen geven je ook een te rooskleurig plaatje in het begin met veel te kleine stelposten.
Als ik in deze tijd een als aannemer een offerte aanvraag zou krijgen en ik wist dat ik een van de acht was dan zou ik ook met een vork schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
Ik begreep trouwens pas van een bekende uit de bouw dat tegenwoordig steeds meer mensen afhaken tijdens een zelfbouw traject, omdat t domweg niet meer te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 26-05 11:35

NDF82

Doomed Space Marine

Jeej303 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:08:
Goedemiddag, ik heb twee offertes binnengekregen voor het bekleden van een risaliet (6000x14500x1650mm) en dakkapel (1100x1900x800mm) voor onze nieuwe woning. We hebben twee offertes gekregen, een voor aluminium bekleding en een voor zink. De prijs is nagenoeg hetzelfde, 7750 euro. Is er hier iemand die iets zinnigs over de prijs kan zeggen of recent ook offertes heeft gekregen? Wat zou jullie advies in deze zijn, ook qua materiaal? Bedankt!
Qua prijs kan ik niks toevoegen. Qua materiaal zou ik voor zink gaan. Dat verouderd mooier vind ik. Heb beide op m'n woning, op de dak kapellen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
H34H schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:26:
Ik begreep trouwens pas van een bekende uit de bouw dat tegenwoordig steeds meer mensen afhaken tijdens een zelfbouw traject, omdat t domweg niet meer te betalen is.
Ik ben zelf aan het bouwen en zit al een ton over mijn budget heen dankzij alle prijsstijgingen. Dit houdt in dat ik mijn ruwbouw kan zetten en that's it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
Wij moeten nog starten, eerste ontwerp is bij de gemeente geweest.
Nu heb ik ruimte gehouden in wat we konden, maar wij overwegen het ook maar af te blazen.....

Wel onwijs lastig zo, het is qua locatie uniek, maar de eisen van de gemeente zijn al klote, en met de stijging van bouwmaterialen is het nog tot daar aan toe.
De verdubbeling in hypotheekrente is ook een grote boosdoener bij ons, tot waar willen we gaan qua lasten is nu de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oreneli
H34H schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:26:
Hier ook inmiddels 50K over het originele budget, puur door prijsstijgingen, maar je komt op een gegeven moment op een punt dat je door moet. Ik laat voorlopig bijv. de luxe keuken even achterwege, en nog wat kleine dingen. Er komt in eerste instantie gewoon even een simpel bouwkeukenblokje of 2e hands iets in. Het is niet anders. Ook de tuinaanleg verschuift 1 a 2 jaar. Ik zaai wel wat gras voor de eerste paar jaar en leg een simpel voetpad aan... je moet wat. Belangrijkste is nu dat het huis er komt. Het enige wat hier nog wat duurder kan worden zijn heipalen, beton en dakpannen, de rest is al verhoogd, besteld en betaald. Ik had wel wat geluk met de hypotheek, net op tijd een offerte gekregen, inmiddels zijn de rentes erg omhoog gegaan, met de huidige rentes had ik zomaar 20-30K minder hypotheek kunnen krijgen tov nu. Dan had ik ook de stekker er uit moeten trekken...

[ Voor 12% gewijzigd door oreneli op 07-05-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik had geen idee dat die prijsstijgingen zo'n impact zouden hebben.
Natuurlijk zie ik ook de kosten oplopen bij mijn verbouwingsplannen.
Maar dan slik je effe en ga je door, of je stelt het uit.
Die ouwe keuken kan nog wel een jaartje mee.

Maar als het over een nieuw huis gaat, is het wel andere koek, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oromë
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-05-2022
Goedemiddag allen,

Gisteren definitieve prijsaanbieding ontvangen voor de bouw van ons nieuwe huis (1100m3) in Zuid-Holland, €200k meer dan initieel begroot. We gaan het wel doorzetten omdat we 85% van de waarde geleend hebben en nèt genoeg eigen middelen hebben. Hebben eerder al een bouwteamovereenkomst getekend, in een eerder stadium andere aannemers afgewezen o.b.v. referentieprojecten. Andere aannemers hadden het al te druk. Hebben dit deels ook aan ons zelf te danken door geen pre-fab woning te kiezen, alles met architect vrij te ontwerpen, veel grote ramen en veel zink/hout in de gevels op te nemen..

Zou jullie graag twee vragen willen stellen:

1. Aannemer heeft wel aangegeven prijsstijgingen hoger dan 2% 1-op-1 aan ons door te berekenen. Hebben jullie hier over onderhandeld en/of andere percentages afgesproken?

2. Voor de Tweakers met een afgerond nieuwbouwproject: wat hebben jullie met de aannemer afgesproken qua onderhoudstermijn? In de algemene voorwaarden staat de 5% regeling vermeld, maar deze is slechts drie maanden.

Via mijn partner die in Engeland bij grotere projecten betrokken is geweest, weet ik dat hier perioden van 12 maanden gangbaar zijn. Voorbeeld: als het huis in de winter wordt opgeleverd, is het onbekend hoe het 6 maanden later in de zomer zal gaan met andere weersomstandigheden etc.

Het 6-12 maanden later betalen van de laatste 5% heeft natuurlijk ook als laatste voordeel dat we er gunstiger voorstaan met onze cashflow met een extra buffer.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
oreneli schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Hier ook inmiddels 50K over het originele budget, puur door prijsstijgingen, maar je komt op een gegeven moment op een punt dat je door moet. Ik laat voorlopig bijv. de luxe keuken even achterwege, en nog wat kleine dingen. Er komt in eerste instantie gewoon even een simpel bouwkeukenblokje of 2e hands iets in. Het is niet anders. Ook de tuinaanleg verschuift 1 a 2 jaar. Ik zaai wel wat gras voor de eerste paar jaar en leg een simpel voetpad aan... je moet wat. Belangrijkste is nu dat het huis er komt. Het enige wat hier nog wat duurder kan worden zijn heipalen, beton en dakpannen, de rest is al verhoogd, besteld en betaald. Ik had wel wat geluk met de hypotheek, net op tijd een offerte gekregen, inmiddels zijn de rentes erg omhoog gegaan, met de huidige rentes had ik zomaar 20-30K minder hypotheek kunnen krijgen tov nu. Dan had ik ook de stekker er uit moeten trekken...
Hier ook nog een hypotheek met een lage rente, begin dit jaar vastgelegd. Zouden we nu (opnieuw) moeten afsluiten dan zouden we bijna 3 ton extra aan rente kwijt zijn de komende 30 jaar (30 jaar aflossingsvrij), dus we willen/moeten haast wel door.

Je schrijft "de rest is al verhoogd, besteld en betaald", hoe heb je dat precies geregeld? Dit heb je via de aannemer besteld en betaald? Wij denken ook aan een dergelijke constructie, maar wat als de aannemer failliet gaat (hoewel de meeste flinke marges maken, kan een aannemer zich ook verslikt hebben in een groot project, dus helemaal onwaarschijnlijk is dat niet?).

We overwegen ook spullen al op te (laten) slaan. Er zijn zelfs enkele leveranciers die dat voor je willen doen. Door zelf direct bij de leverancier te bestellen (en eventueel op te slaan waar redelijk mogelijk) voorkom je m.i. dat je het geld kwijt bent en alsnog geen spullen krijgt in geval van een faillissement van de aannemer. Heb e.e.a. nog niet besproken met de aannemer. Ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Señor Sjon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:20:
@Jeej303 Risaliet bekleden? Pics/tekeningen? Maar dit is wel heel specifiek. Meestal is dat gewoon uitgemetseld. Maar dit soort vragen kan je beter los stellen, aangezien dat niet echt iets is voor dit topic.

@FrankSpin Dat is wel een heel groot verschil. Dan moet er een totaal ander ontwerp hebben gelegen.
tis hip, ik zie deze referentie een paar keer per maand langs komen.
meeste zijn genezen als ze er achter komen wat een resaliet in verhouding kost en in het bijzonder als hij bekleeed is met zink :+
Afbeeldingslocatie: https://www.nedzink.com/wp-content/uploads/2021/10/zinkunie_stiphout_base_06_s-min.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
Oromë schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:42:
Goedemiddag allen,

[..]

1. Aannemer heeft wel aangegeven prijsstijgingen hoger dan 2% 1-op-1 aan ons door te berekenen. Hebben jullie hier over onderhandeld en/of andere percentages afgesproken?

2. Voor de Tweakers met een afgerond nieuwbouwproject: wat hebben jullie met de aannemer afgesproken qua onderhoudstermijn? In de algemene voorwaarden staat de 5% regeling vermeld, maar deze is slechts drie maanden.

Via mijn partner die in Engeland bij grotere projecten betrokken is geweest, weet ik dat hier perioden van 12 maanden gangbaar zijn. Voorbeeld: als het huis in de winter wordt opgeleverd, is het onbekend hoe het 6 maanden later in de zomer zal gaan met andere weersomstandigheden etc.

Het 6-12 maanden later betalen van de laatste 5% heeft natuurlijk ook als laatste voordeel dat we er gunstiger voorstaan met onze cashflow met een extra buffer.

Dank!
Betreffende 1, dat komt er eigenlijk op neer dat de aannemer een zeer beperkt risico loopt, je zou dan wellicht kunnen onderhandelen over de risico en winst opslag.

Betreffende 2, de 5% regeling gaat alleen over vastgestelde gebreken bij oplevering, dat staat los van garantie en onderhoud. Bij VEH kun je meer vinden over de 5% regeling. Garantie is vaak 10 jaar op constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Goedemiddag allen,

Dank!
Wordt jij zelf betaald na het afronden van je werk of een jaar later? ;)

Garantie heb je gewoon, hoe en wat exact is afhankelijk van wat je afspreekt en de rest zal je op kennis van een bouwkundige moeten beoordelen.
Die 5% is voor gebreken, niet betalen als er geen gebreken zijn, dan blijf jij zelf in gebreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 07:19
Bij ons: 5% achter houden voor gebreken totdat gebreken zijn opgelost (moet wel in verhouding staan). Als de punten zijn opgelost alles voldoen. 10 jaar garantie staat hier los van.

Zuur om te lezen dat de impact van prijsstijgingen zo groot is. Misschien dempt dit de vraag zodat de prijzen stabiliseren.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
Goedemiddag allen,

Gisteren definitieve prijsaanbieding ontvangen voor de bouw van ons nieuwe huis (1100m3) in Zuid-Holland, €200k meer dan initieel begroot. We gaan het wel doorzetten omdat we 85% van de waarde geleend hebben en nèt genoeg eigen middelen hebben. Hebben eerder al een bouwteamovereenkomst getekend, in een eerder stadium andere aannemers afgewezen o.b.v. referentieprojecten. Andere aannemers hadden het al te druk. Hebben dit deels ook aan ons zelf te danken door geen pre-fab woning te kiezen, alles met architect vrij te ontwerpen, veel grote ramen en veel zink/hout in de gevels op te nemen..

Dank!
Met het tempo waar alles in de keten nu omhoog gaat kijk naar de website van Raab Karcher ga je nog flink wat voor je kiezen krijgen. Die 2% zou ik ophogen naar 5 a 10%.

https://www.raabkarcher.nl/prijswijzigingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oreneli
Batilan schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:59:
[...]
Je schrijft "de rest is al verhoogd, besteld en betaald", hoe heb je dat precies geregeld?
De aannemer heeft wat risico genomen door o.a de casco bouwer al opdracht te geven tot het fabriceren van alle elementen, nog voor dat ik de financiering helemaal rond had. De casco bouwer had op dat moment genoeg materiaal en ook tijd om dat eigenlijk tussendoor te kunnen doen. Dat staat dus inmiddels klaar en in opslag, en is al gefactureerd aan de aannemer, dus daar komen geen verassingen meer (al was dat casco een paar maanden daarvoor dus bijna 20K duurder geworden door grondstof prijsstijgingen) Zelfde verhaal met de kozijnen, al zijn die nog niet geleverd, de offerte is al wel voorgeschoten door de aannemer en is in produktie. Daar kwam wel een kleine prijsstijging bij (500 euro...) dus ook niet schokkend. Heipalen bestellen hetzelfde verhaal. Ook daar zat een kleine prijsstijging aan van 650 euro. Normaal gesproken factureert de aannemer achteraf, maar omdat hij zelf eea voor heeft geschoten, hebben we in overleg meteen de 1e termijn uit het bouwdepot overgemaakt zodra de financiering rond was. Hij blij, ik blij, geen verassingen meer, en voor deze delen geen vertraging. De aannemer heeft geprobeerd zoveel mogelijk voor 1 april / Q2 alvast in gang te zetten omdat hij in Q2 nog meer stijgingen verwachtte.

De bank wilde een bouwgarant certificaat, dus mocht de aannemer failliet gaan, zal dat fonds zorgen voor afbouw. Of je daar in de prakijk dan blij van moet worden en wat dat verder betekent weet ik niet, ik ga er vanuit dat het alleen nodig was om de financiering rond te krijgen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Legend-10
[...]

Ik zal je er heel wat besparen; de belangrijkste 2 (Hou wel rekening met dat ik 0% verstand heb van bouwen):

De logische verdeling van de verdeelkastjes voor de elektra. Ik had verwacht dat het een hele wirwar zou worden, maar ziet er netjes en logisch uit.
Leidingen door de stalen balken, dat gaat niet zomaar. Mijn balk is helemaal aangepast...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z5H1LjfBnpFRnp4-woVG2VSaA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eLND1tYxbRRgJNfsBXt7rQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The-Legend-10
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GulFVVfAdiwZDzdouJaF0YKMBlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6Sj2CRy4Ws2YJUzcAgD5wis.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook verwacht dat mijn dek een wirwar zou worden en mijn verwachting is uitgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
The-Legend-10 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:13:
[...]

Ik had ook verwacht dat mijn dek een wirwar zou worden en mijn verwachting is uitgekomen
Wat een chaos! Toch knap van die installateurs om alles in zo'n vloer te krijgen en als het ligt ook nog te weten waar wat voor is _/-\o_
Is dit de begane grond vloer of de eerste etage? Bij ons hebben ze (vrijwel) alles in de etage vloer gelegd.
Dat wordt wel opletten als je ooit een keer een gaatje in de vloer wil boren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Ik zie hier meerprijzen voorbij komen van 50-100k€ agv de leveringsproblemen/ prijsstijgingen. Waar ik benieuwd naar ben zijn de percentages ipv bedragen. 50k€ op een bedrag van 500k€ lijkt me nog ‘mee te vallen’ maar als het op een woning is van 250-300k€ lijkt het mij vrij fors. Dus %-tages geven meer houvast dan geldbedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oreneli
Hier gestegen van 320K naar 370K in 6 maanden tijd, zonder dat er heel veel veranderd is. Ik denk dat ca. 10-12K komt door wat meer wensen en diverse aanpassingen, en ca 30-40K als gevolg van gestegen materiaalkosten en arbeidsloon na 1 januari. Dus het blijft een beetje lastig te bepalen. Ik hanteer grofweg 10% stijging per 6 maanden... dus elk halfjaar dat je voorbereiding langer duurt ben je 10% meer kwijt...20% op jaarbasis. Het lijkt wel inflatie ;) Ga er maar vanuit dat als je nu een offerte van 500K hebt, je dat dus 600K gaat kosten.

Oh ja bedrag is puur bouwkosten dus excl. grondaankoop. En dan hoop ik maar dat tijdens de bouw zelf (gaat binnen enkele weken beginnen en ca. 6 maanden duren) geen extra dure konijen uit nog duurdere hoge hoeden verschijnen.

[ Voor 46% gewijzigd door oreneli op 08-05-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
Diepie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:24:
[...] bedankt ;). Ik ben zelf de installateur voor alles. Dit is het dek van de kelder. Dus eigenlijk de vloer van de begane grond 😆

Wat een chaos! Toch knap van die installateurs om alles in zo'n vloer te krijgen en als het ligt ook nog te weten waar wat voor is _/-\o_
Is dit de begane grond vloer of de eerste etage? Bij ons hebben ze (vrijwel) alles in de etage vloer gelegd.
Dat wordt wel opletten als je ooit een keer een gaatje in de vloer wil boren :+
Pagina: 1 ... 227 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic