WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:23 ]
Ik vroeg me zoiets gisteren ook al af inderdaad bij een eerder plaatje van een dergelijke wirwar.Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Ik zou dit plaatje eens naar je constructeur sturen (vóórdat ze beton gaan storten), want volgens mij zie ik hier veel plaatsen waar de leidingen zo dicht op elkaar liggen dat er over grote oppervlakken geen beton meer tussen past. Dat gaat gevolgen hebben voor de sterkte van je vloer.
Parelbeton in de sterkste klasse. Vloeit overal mooi tussendoor als je het trilt. Beton ligt er al een half jaar in. Tevens is hier de vloer op berekend.Andrehj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Ik zou dit plaatje eens naar je constructeur sturen (vóórdat ze beton gaan storten), want volgens mij zie ik hier veel plaatsen waar de leidingen zo dicht op elkaar liggen dat er over grote oppervlakken geen beton meer tussen past. Dat gaat gevolgen hebben voor de sterkte van je vloer.
Wat mag wordt in dit document aardig beschreven:
https://breedplaatinfo.nl...-breedplaatvloeren-v7.pdf
:strip_exif()/f/image/Y75THp0noVZJ4Q4LVPZjESBF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door The-Legend-10 op 08-05-2022 16:35 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik ook maar niet in het dek. Niet te doen.oreneli schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:34:
Ik zou een hele dure bouwvakker zijn, heb toch een lichtelijke ocd dwang om dat dan allemaal netjes recht te leggen en te ordenen, ook al zie je het nooit meer
Ik vind 350-400k ook best optimistisch voor een woning onder architectuur. Geen idee wat de inhoud van de woning is.FrankSpin schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Bij kennismakingsgesprek bij verschillende aannemers zat de verwachte prijs tussen de 350k a 450k. Dit was op basis van tekeningen welke klaar waren, maar zonder de constructie en beng berekeningen. Gesprekken vonden plaatsen in begin februari.
Eerste calculatie teruggekregen van de aannemer welke rond 350k a 400k dacht uit te komen. Dit werd uiteindelijk bijna 650k. Dan ga je met aankoop van grond, tuin en keuken e.d. al over de 900k. Niet meer te betalen.
Nu afwachten wat de andere aannemers voor prijs geven. Als dit tegenvalt blijven er twee opties over.
- Kijken naar een cataloguswoning.
- Bestaande gedateerde wonen kopen en deels zelf opknappen.
10% kijk ik niet gek van op. Helaas blijft het wel een hele klap geld waar je helaas niet extra’s voor krijgt en andere leuke dingen van had kunnen doen. Ik baalde al door de eisen van de welstand waardoor mijn woning 3% duurder werd. Had ik liever voor de tuin oid gebruikt. Maar goed, uithuilen en weer verder.oreneli schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:08:
Hier gestegen van 320K naar 370K in 6 maanden tijd, zonder dat er heel veel veranderd is. Ik denk dat ca. 10-12K komt door wat meer wensen en diverse aanpassingen, en ca 30-40K als gevolg van gestegen materiaalkosten en arbeidsloon na 1 januari. Dus het blijft een beetje lastig te bepalen. Ik hanteer grofweg 10% stijging per 6 maanden... dus elk halfjaar dat je voorbereiding langer duurt ben je 10% meer kwijt...20% op jaarbasis. Het lijkt wel inflatieGa er maar vanuit dat als je nu een offerte van 500K hebt, je dat dus 600K gaat kosten.
Oh ja bedrag is puur bouwkosten dus excl. grondaankoop. En dan hoop ik maar dat tijdens de bouw zelf (gaat binnen enkele weken beginnen en ca. 6 maanden duren) geen extra dure konijen uit nog duurdere hoge hoeden verschijnen.
[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 10-05-2022 11:37 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 10-05-2022 11:37 ]
Wij zijn in 2020 begonnen met een idee van 450k en inmiddels zijn we nu aan het bouwen voor 840k. Nu hebben we wel wat significante wijzigingen doorgevoerd zoals poriso binnenmuren ipv metalstud, betonnen verdiepingsvloer ipv hout en een extra badkamer maar het formaat is niet gewijzigd.FrankSpin schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Bij kennismakingsgesprek bij verschillende aannemers zat de verwachte prijs tussen de 350k a 450k. Dit was op basis van tekeningen welke klaar waren, maar zonder de constructie en beng berekeningen. Gesprekken vonden plaatsen in begin februari.
Eerste calculatie teruggekregen van de aannemer welke rond 350k a 400k dacht uit te komen. Dit werd uiteindelijk bijna 650k. Dan ga je met aankoop van grond, tuin en keuken e.d. al over de 900k. Niet meer te betalen.
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Het eerste ontwerp was bepaald op een budget wat we later door wat meevallers hebben kunnen vergroten. We zijn dus zoals aangegeven begonnen met een houten vloer en vrij basic metalstud wandjes en zo goed als casco. Dus zonder badkamers/keukens/vloerafwerking.battler schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:18:
@Diepie Dat is een erg groot verschil. Kan je aangeven wat het meeste is gestegen? Een (casco) woning voor 840K, wow..
Het huidige ontwerp is wat veranderd in layout waardoor we een aparte unit hebben gecreëerd die we kunnen gaan gebruiken als b&b of later misschien zelfs verkopen. Hier zijn de muren (140mm binnenmuren) en de vloer ook op aangepast zodat er geen geluidsoverlast is en het gehele ontwerp wat degelijker wordt.
Ook zijn al het leidingwerk en installaties zo aangelegd dat we dit makkelijk kunnen scheiden van elkaar indien gewenst.
Daarnaast zijn in het huidige ontwerp ook alle badkamers (3 stuks + 2 losse toilet) waarvan 1 met stoomcabine, de keuken, bijkeuken, kastenwanden slaapkamer en de vloerafwerking meegenomen dus alles bij elkaar veel extra kosten.
Dus de grootste stijging komt niet zozeer door de aannemer maar door onze eigen wijzigingen. Als ik de eerste offerte van de aannemer (eind 2020) naast de getekende offerte (april 2022) hou, zijn vrijwel alle stuksprijzen en materiaalprijzen hetzelfde gebleven. Alleen de hardhouten kozijnen waren iets in prijs gestegen en het isolatiemateriaal.
Onze aannemer heeft ongelooflijk veel op vertrouwen gedaan. Hij is sinds 2020 bezig met ons om alle stelposten te specificeren en hij was in Maart al begonnen met bouwen zonder getekende offerte of aanneemovereenkomst. Hij heeft ook op voorhand al heel veel voorgeschoten, besteld en opgeslagen.
Voor materiaal kun je naar een grotere bouwhandel (ook als particulier).
Wat je nodig hebt is een goede timmerman (of twee), een metselploegje, installateurs etc. Als ik meer tijd heb zal ik hier een post maken met foto's, tekst en uitleg.
Voor 600K zet ik op een perceel in de buurt van Eindhoven een mooi, geheel onderkelders, woonhuis in Kempische stijl plus losse garage. Het geld voor de afwerking van de woning heb ik niet helaas. Maar dat kan altijd in etappes.
Maar ja, probeer zulke mensen maar eens te vinden in regio Eindhoven.The-Legend-10 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:45:
Ik ben zelf aan het bouwen en wat je het beste kunt doen is alles per uur laten maken.
Voor materiaal kun je naar een grotere bouwhandel (ook als particulier).
Wat je nodig hebt is een goede timmerman (of twee), een metselploegje, installateurs etc. Als ik meer tijd heb zal ik hier een post maken met foto's, tekst en uitleg.
Voor 600K zet ik op een perceel in de buurt van Eindhoven een mooi, geheel onderkelders, woonhuis in Kempische stijl plus losse garage. Het geld voor de afwerking van de woning heb ik niet helaas. Maar dat kan altijd in etappes.
Of het zijn prutsers (want anders hadden ze nu geen tijd) of ze vragen de hoofdprijs.
Wel mooi dat je er voor dat geld in slaagt.
Mijn calculatie was twee jaar geleden 480K, afgewerkt incl. warmtepomp.Rzaan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:58:
[...]
Maar ja, probeer zulke mensen maar eens te vinden in regio Eindhoven.
Of het zijn prutsers (want anders hadden ze nu geen tijd) of ze vragen de hoofdprijs.
Wel mooi dat je er voor dat geld in slaagt.
Ze zijn er wel hoor, mensen die gewoon mooi werk willen maken. Scheelt ook als je zelf alles klaarzet en de bouw opruimt.
Ik zou een dergelijke aanpak ook wel overwegen, sterker nog ik heb het overwogen, zelfs meerdere ontwerpschetsen gemaakt, maar nooit verder gekomen dan dat.
Wij willen het dorp niet uit, maar er zijn hier nauwelijks kavels beschikbaar en degene die er zijn, die gaan voor 1000 euro per m2. Mijn budget is ook niet oneindig, dus deze droom maar even in de koelkast gezet en besloten de huidige woning op een paar punten aan te pakken.
Het kavel waar wij aan het bouwen zijn zit op €135m2 (in 2020), wat een enorm verschil zegArosa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:37:
Met een goed uitgedacht ontwerp en de juiste contacten en voldoende tijd, dan wil ik daar zeker in geloven.
Ik zou een dergelijke aanpak ook wel overwegen, sterker nog ik heb het overwogen, zelfs meerdere ontwerpschetsen gemaakt, maar nooit verder gekomen dan dat.
Wij willen het dorp niet uit, maar er zijn hier nauwelijks kavels beschikbaar en degene die er zijn, die gaan voor 1000 euro per m2. Mijn budget is ook niet oneindig, dus deze droom maar even in de koelkast gezet en besloten de huidige woning op een paar punten aan te pakken.
Dat bedrag is in het ontwikkelde deel van nederland al jaren geen reeel bedrag meerDiepie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:52:
[...]
Het kavel waar wij aan het bouwen zijn zit op €135m2 (in 2020), wat een enorm verschil zegDat zijn geen leuke bedragen meer.
Hoewel als je kavel groot wordt, de prijs per m2 ook wel keldert natuurlijk.
Hier volledig zelfbouw dus van plank tot huis zeg maar. Eind 2021 het gat uitgegraven, toen helaas wat vertraging door behoorlijk wat regen en corona. Afgelopen maand 350 a 400 ton puin verwerkt in de bouwput en in de tijdelijke oprit/ bouwweg. Ik hoop on de in de komende 2 maanden de fundering stort klaar te hebben.
Vooralsnog kan ik plussen en minnen. Grondwerk en puin vielen flink lager uit dan begroot, wapening daarentegen 3k ex btw duurder ten opzichte van mijn calculatie vorigjaar (op een huidig totaal van 15k ex btw).
We hebben gelukkig de ruimte om het "rustig" aan te doen en onze opties af te wegen.
Het gaat om een kavel van 2700m2 en het ligt landelijk. Randje Utrecht / Zuid-Holland. Half uurtje naar centrum Utrecht/Gouda/Rotterdam dus alles nog prima in de buurt. Ontwikkeld genoeg zeg maarDeleon78 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:15:
[...]
Dat bedrag is in het ontwikkelde deel van nederland al jaren geen reeel bedrag meer![]()
Hoewel als je kavel groot wordt, de prijs per m2 ook wel keldert natuurlijk.
Een woning van +200m2 op een stuk grond van 500m2 zal hier tussen de 1.1 en 1.3M kosten/opleveren. Ik reken op 500m2 grond voor 500K en 200m2 woning voor 500K.Conrado schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:30:
Hoe groot is zo'n kavel dan...?
Ja met die grootte gaat de prijs per m2 al flink omlaagDiepie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:38:
[...]
Het gaat om een kavel van 2700m2 en het ligt landelijk. Randje Utrecht / Zuid-Holland. Half uurtje naar centrum Utrecht/Gouda/Rotterdam dus alles nog prima in de buurt. Ontwikkeld genoeg zeg maar
Maar dan nog erg goedkoop, goed geregeld!
Hier 680m2 voor 72K... gekocht in 2021. Wel in het noorden des lands, maar dat is met thuiswerken tegewoordig absoluut geen nadeel meer.The-Legend-10 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:06:
Ik heb een perceel van 600m2 voor 202.000 in 2019 gekocht.
Kavel van gemeente Ede voor €600/m² in 2020, kavels die dit jaar in de verkoop kwamen €680/m². Toch 200 inschrijvingen voor de verloting van 7 kavels. Kavelgroottes 537-708 m².oreneli schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Hier 680m2 voor 72K... gekocht in 2021. Wel in het noorden des lands, maar dat is met thuiswerken tegewoordig absoluut geen nadeel meer.
hangt wel een beetje van je werk aforeneli schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Hier 680m2 voor 72K... gekocht in 2021. Wel in het noorden des lands, maar dat is met thuiswerken tegewoordig absoluut geen nadeel meer.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:09 ]
Voor wat het waard is:
Ik vroeg vandaag aan een man die vele panden heeft, of hij nog een goede aannemer wist voor onze verbouwing.
Hij zei me dat hij op het moment niemand had, maar dat ik een half jaartje geduld moest hebben.
Want wat hij hoorde van aannemers was dat de klussen al weer aan het afnemen zijn.
Waar ze een jaar geleden nog tot een jaar vooruit werk hadden, was het nu nog maar een half jaar.
Dus volgens deze man zagen sommige aannemers al weer wat minder florissante tijden (voor hen dan) aankomen.
Ik heb er een hard hoofd in, maar ik hoop dat de man gelijk heeft.
Als dan ook China weer op gang komt en de wereldhandel ook, dan kan ik die rib in mijn lijf misschien behouden.
Het je ook iets meer info mbt. de oppervlakte van de woning?FrankSpin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:47:
Ben benieuwd wat jullie van onderstaande offerte vinden
***members only***
Bij elkaar een behoorlijke installatie post zo.
Veel zal ook in het leidingwerk, en de regelingen zitten.
Heb je veel vertrekken waar de WTW naartoe moet?
De unit alleen kost +/- 3000 incl. btw
Vanwaar de dubbeling met verwarming incl. topkoeling en de airco's?
Wat heb je aan elektrawerk erin zitten?
Hoor in mijn omgeving (Oost-Brabant) dat er meerdere aannemers zijn die momenteel gewoon geen offertes voor nieuwbouw uitgeven. Omdat de prijsschommelingen zo enorm zijn, dat zij het niet risico niet durven nemen en de eventuele risico toelage - die men doorberekent aan de klant - zo enorm (>35%) zou moeten zijn, dat ze dat niet kunnen aanbieden aan potentiële klanten.Rzaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:12:
Voor de zelfbouwers....
Voor wat het waard is:
Ik vroeg vandaag aan een man die vele panden heeft, of hij nog een goede aannemer wist voor onze verbouwing.
Hij zei me dat hij op het moment niemand had, maar dat ik een half jaartje geduld moest hebben.
Want wat hij hoorde van aannemers was dat de klussen al weer aan het afnemen zijn.
Waar ze een jaar geleden nog tot een jaar vooruit werk hadden, was het nu nog maar een half jaar.
Dus volgens deze man zagen sommige aannemers al weer wat minder florissante tijden (voor hen dan) aankomen.
Dit wordt dan ook weer een cirkel redenering, want de klant heeft geen offerte voor zijn nieuwbouw plannen, waardoor de bank geen hypotheek kan afgeven...
Ik merk inderdaad dat mijn aannemer terughoudend is met het afgeven van een vaste prijs. Ik heb nu gevraagd om alle offertes die hij krijgt van onderaannemers, waar de onderaannemer geen vaste prijs tot einde project op durft te zetten te vragen om een "open begroting" te maken met tenminste de geschatte uren en uurtarieven en belangrijkste materiaalkosten. Zo kunnen we in ieder geval een inschatting maken hoe groot het risico nu echt is. 35% risico opslag lijkt me wel heel fors.zeroxcool schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:47:
[...]
Hoor in mijn omgeving (Oost-Brabant) dat er meerdere aannemers zijn die momenteel gewoon geen offertes voor nieuwbouw uitgeven. Omdat de prijsschommelingen zo enorm zijn, dat zij het niet risico niet durven nemen en de eventuele risico toelage - die men doorberekent aan de klant - zo enorm (>35%) zou moeten zijn, dat ze dat niet kunnen aanbieden aan potentiële klanten.
Dit wordt dan ook weer een cirkel redenering, want de klant heeft geen offerte voor zijn nieuwbouw plannen, waardoor de bank geen hypotheek kan afgeven...
Wat ik op dit moment wel typisch vindt, is de ontwikkeling van de aluminium(spot)prijs: die daalt al bijna 2 maanden (vanaf ca $1.75 naar ca. $1.34/pound), hoop dat dat een goede uitwerking heeft op de prijs van de alu kozijnen wat ook een flinke post is (verwacht in ieder geval geen negatief effect op dit moment).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zWYgzkmgwdguEGan527UMSNd.jpg?f=user_large)
Je zou verwachten dat met de stijgende prijzen voor energie en steenkolen er een negatief effect zou zijn (oplopende prijs). Ik heb het idee dat ook speculatie en hamstergedrag bij stijgende prijzen een flinke rol kunnen spelen.
Dit signaal heb ik ook al vanuit meerdere partijen gehoord (van onderandere een middel groot bouwbedrijf hier in de buurt). Bij veel projecten wordt de stekker er uitgehaald op het moment vanwege gestegen kosten en onmogelijke levertijden.Rzaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:12:
Voor de zelfbouwers....
Voor wat het waard is:
Als dan ook China weer op gang komt en de wereldhandel ook, dan kan ik die rib in mijn lijf misschien behouden.
Als China terug op gang komt, dan komt er weer een tekort aan materialen/grondstoffen, dus betwijfel of dat beter is voor de prijzen... integendeelRzaan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:12:
Ik denk dat de prijzen nog jaren hoog blijven, de pre covid prijzen zien we sowieso nooit meer terug.
[ Voor 18% gewijzigd door oreneli op 10-05-2022 17:37 ]
Verder is de vraag of aluminium extrusies, wat lijkt me de basis is voor kozijnen, 1:1 met een commodity index mee bewegen. Het ruwe aluminium is maar een component van de kostprijs opbouw. Met recent zeer sterk gestegen energieprijzen hebben in de industrie best wat grote extrusie fabrieken afgeschaald omdat het dusdanig energie-intensief is dat het niet meer rendabel was te produceren.
Uiteindelijk zijn het natuurlijk uiteindelijk ook nog ondernemers, en waar men de prijsdaling wat later door kan geven aan klanten, zolang de markt dat accepteert en er betrekkelijk weinig alternatieven zijn, zal men dat doen.
Toevallig heb ik mijn kostensheet precies volgens jouw criteria opgedeeld, en let op: mijn prijzen zijn inclusief BTW en ik hou elk dubbeltje bij wat er in het huis geïnvesteerd wordt en wijs die kosten steeds toe aan een categorie.
Verder vermeld je de grootte van je woning niet. Kun je die nog eens vermelden? Hier gaat het om ca 940 m³ woning en 260 m³ garage (ook met vvw).
Over die zoneregeling en dat buffervat nog een tip:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Betreft een woning van ca. 365 m2 resp. 1260 m3
(netto 333 m2 woonoppervlak)
We doen dan niets zelf

Ik zal morgen de specificaties nog wat preciezer maken. Maar is wellicht handig ter vergelijk, wel zijn inderdaad m2 resp. m3 van belang lijkt me.
Wil je een eerlijk of sociaal wenselijk antwoord?FrankSpin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:47:
***members only***
In beide gevallen; absurd.
Welkom in de "vrije markt"The-Legend-10 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:43:
[...]
Wil je een eerlijk of sociaal wenselijk antwoord?
In beide gevallen; absurd.
Ik ben het overigens wel met je eens, eens zal de wal het schip wel gaan keren, als je kunt wachten (of zelf het werk kunt doen) zeker doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Batilan op 11-05-2022 00:47 ]
Gisteren een afspraak gemaakt met de aannemer om de vervolgstappen goed af te stemmen. Mijnheer komt netjes op tijd, een goed gesprek over de vervolgstappen etc etc.
Afrondend vertelt mijnheer doodleuk dat hij een deel van zijn offerte zwart betaald wilt krijgen. Stijgende prijzen, hetzelfde project zou nu veeeel duurder zijn etc etc. ( onzin, want ik koop alles zelf in) Ik was in de veronderstelling dat hij een grap maakte, maar nee hij meende het doodleuk. Ik heb nog geprobeerd om hem op andere gedachten te brengen, maar nee er moest een deel handje contantje afgelost te worden anders zou hij niet starten met de werkzaamheden. Na een laatste keer gevraagd te hebben of hij serieus was en dit bevestigd heb gekregen heb ik hem letterlijk mijn kantoor uit gebonjourd.
10 minuten later kreeg ik een whatsapp dat het toch geen probleem zou zijn. Ik heb de aannemer gebeld en aangegeven dat hij de aannemingsovereenkomst in zijn .... mag steken.
Als hij zich voor aanvang van de werkzaamheden al zo gaat gedragen, dan zijn we tijdens de bouw nog verder van huis.
Ik ben enigszins geinteresseerd in wat je WTW zo ontieglijk duur maakt. Ik neem aan... leidingwerk? Een Q600 houdt overigens weinig over als je rook of stank moet ruimen - of als je een verjaarsfeestje in de winter hebt. Wij hebben op 182m2 binnenruimte 2x zoveel ventilatiecapaciteit om die reden.FrankSpin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:47:
***members only***
Ik kom een beetje uit een andere hoek, want bij mij zit het leidingwerk in het casco verwerkt, en is juist weer onderdeel van die kostenpost ipv een aparte installatiepost.
En... even hardop filosoferen: waarom geen centrale L-L wp als je al een - neem ik aan - type D ventilatiesysteem hebt met kleppen op elke ruimte? Da's hoe wij het doen. Scheelt je *bakken* met geld. Zelfs met een zonesysteem is dat nog steeds tienduizenden euro's goedkoper. Enige nadeel: kost je veel ruimte in de buurt van je WTW. Onze hele nok zit vol met luchtbehandeling.
Interessant, heb je hier een schema van, welke producten gebruik je dan? Je kunt toch niet "zomaar" een kanaalunit in de WTW kanalen hangen? Waardoor is dit zoveel goedkoper? Een kanaalunit is meestal duurder dan losse wand units?mux schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:18:
[...]
Ik ben enigszins geinteresseerd in wat je WTW zo ontieglijk duur maakt. Ik neem aan... leidingwerk? Een Q600 houdt overigens weinig over als je rook of stank moet ruimen - of als je een verjaarsfeestje in de winter hebt. Wij hebben op 182m2 binnenruimte 2x zoveel ventilatiecapaciteit om die reden.
Ik kom een beetje uit een andere hoek, want bij mij zit het leidingwerk in het casco verwerkt, en is juist weer onderdeel van die kostenpost ipv een aparte installatiepost.
En... even hardop filosoferen: waarom geen centrale L-L wp als je al een - neem ik aan - type D ventilatiesysteem hebt met kleppen op elke ruimte? Da's hoe wij het doen. Scheelt je *bakken* met geld. Zelfs met een zonesysteem is dat nog steeds tienduizenden euro's goedkoper. Enige nadeel: kost je veel ruimte in de buurt van je WTW. Onze hele nok zit vol met luchtbehandeling.
Helaas heeft men besloten dat verwarmen met a/c in BENG berekeningen effectief onhaalbaar is.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Extreem versimpeld is dit het schema:Batilan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:41:
[...]
Interessant, heb je hier een schema van, welke producten gebruik je dan? Je kunt toch niet "zomaar" een kanaalunit in de WTW kanalen hangen? Waardoor is dit zoveel goedkoper? Een kanaalunit is meestal duurder dan losse wand units?

En nee, bouw dit niet exact na, want je krijgt problemen. Een 'diepe' kanaalunit zoals hier afgebeeld kan condensatie veroorzaken, waardoor je schimmel en/of roest op een plek krijgt waar je niet bij kunt - en dat kan in het ergste geval gezondheidsproblemen veroorzaken. Dus heb ik hierin niet weergegeven:
- Condensafvoeren bij enthalpiewisselaar, kanaalunit en bevochtiger
- Filterkast (in feite is de verdeler ook de filterkast)
- Grof luchtfilter voor de WTW
Voordelen van een systeem als dit:
- Heel goedkoop vergeleken met elke vorm van vloer/individuele ruimteverwarming
- Stil
- Efficient (niks dubbelop)
- Nog steeds regelbaar per ruimte in de ruimte zelf
- Weinig koelmiddel (handig voor EPG)
- Kan helemaal in de nok van je huis verwerkt worden, geen leidingen etc. naar de vloer of ondergronds
Nadelen:
- Iedereen moet ongeveer dezelfde temperatuur fijn vinden in huis
- Overcapaciteit ventilatie noodzakelijk om voldoende ventilatie overal te garanderen
- Alleen mogelijk met lucht-lucht, dus alleen laagvermogensystemen (10kWth of minder)
- Onderhoud verplicht, je moet eens in de zoveel tijd je filters bekijken en vervangen om schimmelvorming te voorkomen
- Voor mijn huis heb ik minstens 800m3/h nodig, dus ik zit aan commerciele maten luchtbehandelingskasten. Lomp groot allemaal. Normale WTWs/verdelers/filters/bevochtigers stoppen allemaal zo rond de 500m3/h.
Het probleem is dat eigenlijk niemand precies - en vooraf - weet wat voldoende is. Geen W-installateur gaat van de Beng uit, ze vallen allemaal terug op data die hun toeleveranciers (WTW, WP) ze verschaft. En als je WP kan koelen kan niemand garanderen dat het net zo goed werkt als een AC split unit.Señor Sjon schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:51:
Eigenlijk is het wel zo dat veel van jullie offertes redundant zijn.
Dus ga je vanzelf op zeker
Maar waarom vooraf inzetten op iets wat bijna zeker overkill gaat zijn?Conrado schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:31:
[...]
Het probleem is dat eigenlijk niemand precies - en vooraf - weet wat voldoende is. Geen W-installateur gaat van de Beng uit, ze vallen allemaal terug op data die hun toeleveranciers (WTW, WP) ze verschaft. En als je WP kan koelen kan niemand garanderen dat het net zo goed werkt als een AC split unit.
Dus ga je vanzelf op zeker
Je kunt ook gaandeweg op basis van ervaring gaan uitbreiden… als je iig ermee rekening houdt dát het later nog geplaatst kan worden.
Nu heb je actieve koeling met WW/LW+LLWP alsook passief met WTW en screens. Alles bij elkaar genoeg om ‘s zomers de ijspegels aan het plafond te krijgen, bij wijze van.
Ieder z’n eigen afweging natuurlijk, maar het is wel heel veel investering voor beetje comfort van een paar graden oververhitting op een paar warmere dagen/weken.
Dat ben ik hier inderdaad wel van plan voor de Airco's, maar als je niet achteraf een houtje-touwtje oplossing wilt (met lelijke leiding-goten of koven) moet je m.i. wel alvastbbbrumbrum schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:08:
[...]
Maar waarom vooraf inzetten op iets wat bijna zeker overkill gaat zijn?
Je kunt ook gaandeweg op basis van ervaring gaan uitbreiden… als je iig ermee rekening houdt dát het later nog geplaatst kan worden.
- de koelleidingen plaatsen
- zorgen voor condens afvoer
- stroomvoorziening ter plekke hebben
Als we kijken naar de ontwikkelingen de laatste jaren dan is het de vraag of het blijft bij een paar graden oververhitting op een paar warmere dagen. Ik vond het in de zomers van 2018, 2019 en 2020 nou niet echt prettig om thuis zonder Airco door te brengen. Bij weken warm weer buiten houdt je het zonder ontvochtiging (wat airco doet) gewoon niet aangenaam binnen i.v.m. oplopend dauwpunt / vochtigheid in huis.Nu heb je actieve koeling met WW/LW+LLWP alsook passief met WTW en screens. Alles bij elkaar genoeg om ‘s zomers de ijspegels aan het plafond te krijgen, bij wijze van.
Ieder z’n eigen afweging natuurlijk, maar het is wel heel veel investering voor beetje comfort van een paar graden oververhitting op een paar warmere dagen/weken.
Dat zou hier heel lastig worden, contant geld uit een bouwdepot halen, denk niet dat de bank daar in mee gaatkarelkale schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:01:
Mensen, ga eens zitten voor een goed verhaal. Ik zit 2 weken voor aanvang van fundering zonder aannemer.![]()
Gisteren een afspraak gemaakt met de aannemer om de vervolgstappen goed af te stemmen. Mijnheer komt netjes op tijd, een goed gesprek over de vervolgstappen etc etc.
Afrondend vertelt mijnheer doodleuk dat hij een deel van zijn offerte zwart betaald wilt krijgen. Stijgende prijzen, hetzelfde project zou nu veeeel duurder zijn etc etc. ( onzin, want ik koop alles zelf in) Ik was in de veronderstelling dat hij een grap maakte, maar nee hij meende het doodleuk. Ik heb nog geprobeerd om hem op andere gedachten te brengen, maar nee er moest een deel handje contantje afgelost te worden anders zou hij niet starten met de werkzaamheden. Na een laatste keer gevraagd te hebben of hij serieus was en dit bevestigd heb gekregen heb ik hem letterlijk mijn kantoor uit gebonjourd.
10 minuten later kreeg ik een whatsapp dat het toch geen probleem zou zijn. Ik heb de aannemer gebeld en aangegeven dat hij de aannemingsovereenkomst in zijn .... mag steken.![]()
Als hij zich voor aanvang van de werkzaamheden al zo gaat gedragen, dan zijn we tijdens de bouw nog verder van huis.
Dat snap ik, maar dat ligt aan je ontwerp. Ik kan niet even een buitenunit kwijt, want geen plat dak en ook geen dakkapel. Ik moet dus vooraf bedenken wat we willen.bbbrumbrum schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:08:
[...]
Maar waarom vooraf inzetten op iets wat bijna zeker overkill gaat zijn?
Er is inderdaad wel "enige" redundantie, maar met een WTW ga je je huis niet lang koel houden in een langere warme periode. Met een koelende WP erbij lukt dat al wat langer, maar zoals genoemd bij langdurige warme periodes (de laatste jaren geen zeldzaamheid meer) red je het ook niet zonder ontvochtiging.Señor Sjon schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:51:
Eigenlijk is het wel zo dat veel van jullie offertes redundant zijn. Zo zie ik vaak een WTW die ook een beetje koeling kan doen, een warmtepomp die ook vloerkoeling doet en daar bovenop een a/c installatie voor koeling, maar die kan ook verwarmen natuurlijk. Vind je het gek dat het allemaal zo duur wordt.
Helaas heeft men besloten dat verwarmen met a/c in BENG berekeningen effectief onhaalbaar is.
Wat betreft de Beng en de LL-WP (Airco): Is het inderdaad zo dat een LL-WP niet meegenomen mag worden in de BENG?. Hier op Tweakers zijn zat voorbeelden te vinden die aantonen dat dat een van de voordeligste manieren van verwarmen is (ook qua rendement / milieubelasting). Het feit dat er geen subsidie mogelijk is op een LL-WP is natuurlijk grote volksverlakkerij en niet gebaseerd op feiten. Het koelen van woningen in de zomer middels een Airco zou ook nog eens goed zijn voor het vanwege PV overbelaste stroomnetwerk, zo kun je in ieder geval een (heel) klein stukje van die top afscheren, en de 253V grens wat langer uitstellen
Volgens mij mag een Airco wel ingezet worden om de BENG TO-juli gegarandeerd te halen?
- Totale koelmiddelvulling en de GWP van je vulling. Een systeem met 1-2 buitenunits en 4-8 binnenunits kan al gauw 3-5kg koelmiddel bevatten. Als dat het oudere R-134A is, heeft dat een GWP van 5 ton CO2e, en dat duwt je huis vrijwel zeker over de limiet voor de huidige MPG-eisen.
- Als je actief gaat koelen in de zomer kost dat meer energie in de zomer, waardoor je BENG-score omlaag gaat. Dit kan significant zijn t.o.v. schaduw/isolatieverbetering.
Dat er geen subsidie op een LL WP-systeem mogelijk is is niet echt boeiend, gezien ze al zo goedkoop zijn. Mijn complete warmtepompsysteem (7/5,9kWth) kost €1600 incl. BTW. Elke andere soort WP kost voor hetzelfde vermogen €6000+. En ik heb geen vloerverwarming à €10k+ nodig. Je kunt me niet genoeg subsidie geven om iets anders dan een LLWP te kopen.
Helemaal mee eens ( mocht ik het hebben), maar niet met een dreigement 2 weken voor aanvang.oreneli schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:33:
[...]
Dat zou hier heel lastig worden, contant geld uit een bouwdepot halen, denk niet dat de bank daar in mee gaataan de andere kant... als je cash beschikbaar hebt, waarom zou je het niet zwart doen... scheelt je een slok op een borrel, zeker in deze tijden.
Begrijpelijk vanuit stukje vertrouwen in je aannemer voor je je project aan gaat, maar creeer je nu niet een veel groter probleem? Waar haal je een andere aannemer vandaan, zonder al te veel vertraging op te lopen...?karelkale schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:08:
[...]
Helemaal mee eens ( mocht ik het hebben), maar niet met een dreigement 2 weken voor aanvang.EN het scheelde niks t.o.v. de aannemingsovereenkomst.
Met een aannemer die zo kort voor aanvang met zo'n "verzoek" komt zou ik er ook niet veel vertrouwen in hebben. Ik begrijp dat je zelf "alles" inkoopt. Bedoel je dan alleen materialen of regel je ook onderaannemers zoals installateur? Ik merk dat de aannemers en onderaannemers altijd wel een voorkeur hebben om de materialen via bepaalde partijen te betrekken (zaken als Concordia/Bouwcenter, Pontmeijer, Jongeneel, Raab Karcher etc. Plieger voor badkamers, etc.). Ik heb sterk het idee dat er naast de "reguliere" aannemersprovisie die op je offerte staat, er nog een stukje extra marge voor ze in zit.karelkale schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:01:
Mensen, ga eens zitten voor een goed verhaal. Ik zit 2 weken voor aanvang van fundering zonder aannemer.![]()
10 minuten later kreeg ik een whatsapp dat het toch geen probleem zou zijn. Ik heb de aannemer gebeld en aangegeven dat hij de aannemingsovereenkomst in zijn .... mag steken.![]()
Als je al zo veel zelf inkoopt, zou je ook kunnen overwegen om zelf je eigen aannemer te worden, en een bouwkundige te betrekken als bouwbegeleider. Dat heeft mijn nieuwe buurman ook gedaan, en dat heeft hem toch al snel een ton bespaard. Wat het "probleem" in de huidige markt is dat je die onderaannemers niet snel geregeld krijgt, daar kan een "vertrouwde aannemer" dan vaak wat makkelijker schakelen. Als je weet welke onderaannemers er op de planning stonden hebben ze nu wellicht een gaatje in hun planning
Wat denk je zelf?Batilan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:53:
[...]
Ik heb sterk het idee dat er naast de "reguliere" aannemersprovisie die op je offerte staat, er nog een stukje extra marge voor ze in zit.
In de 'open offerte' van een aannemer is er sprake van 2% W&R, daar kan je geen rendabel bedrijf mee runnen. Er heeft hier iemand in dit topic tussen wat geleverde spullen per ongeluk de factuur gevonden, daar was de marge véél hoger.
Ik weet van goede bronnen (lees: maat dat loodgieter is) dat er op loodgieterij (dus alles wat nog maar iets met water te maken heeft) minstens 40-50% marge opzit.Batilan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:53:
[...]
Met een aannemer die zo kort voor aanvang met zo'n "verzoek" komt zou ik er ook niet veel vertrouwen in hebben. Ik begrijp dat je zelf "alles" inkoopt. Bedoel je dan alleen materialen of regel je ook onderaannemers zoals installateur? Ik merk dat de aannemers en onderaannemers altijd wel een voorkeur hebben om de materialen via bepaalde partijen te betrekken (zaken als Concordia/Bouwcenter, Pontmeijer, Jongeneel, Raab Karcher etc. Plieger voor badkamers, etc.). Ik heb sterk het idee dat er naast de "reguliere" aannemersprovisie die op je offerte staat, er nog een stukje extra marge voor ze in zit.
Als je al zo veel zelf inkoopt, zou je ook kunnen overwegen om zelf je eigen aannemer te worden, en een bouwkundige te betrekken als bouwbegeleider. Dat heeft mijn nieuwe buurman ook gedaan, en dat heeft hem toch al snel een ton bespaard. Wat het "probleem" in de huidige markt is dat je die onderaannemers niet snel geregeld krijgt, daar kan een "vertrouwde aannemer" dan vaak wat makkelijker schakelen. Als je weet welke onderaannemers er op de planning stonden hebben ze nu wellicht een gaatje in hun planningAan de andere kant: als ze veel zaken doen met de betreffende aannemer willen ze hem wellicht ook niet voor zijn hoofd stoten.
Hoe meer hij afneemt van de groothandel, hoe groter zijn korting word, maar de bruto prijs voor de klant blijft hetzelfde.
Anderzijds is dat ook het stuk garantie dat je betaald.
[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 11-05-2022 20:22 ]
De Nederbelg !
Waar heeft de installateur het voor nodig?
Je geeft erg weinig info, maar tenzij hier mensen in exact dezelfde (sub-)regio zitten heb je vrij weinig aan onze ervaringen.
Ik zou ze allereerst een bellen. En dan bellen, en daarna kun je nog een keer bellen.
[ Voor 49% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-05-2022 22:02 ]
Hier, regio Noordoost Brabant, zat er tussen de schouw en het maken van de bouwaansluiting krap 2 weken.Voltex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:01:
Wij hebben deze week de schouw voor de NUTS voorzieningen. Voor de voortzetting van de werkzaamheden kan de installateur pas aan de slag als deze is aangelegd. Om mij heen hoor ik dat dit 6 weken kan duren na de schouw. Weet iemand hoe dit daadwerkelijk in z'n werk gaat en of dit is te versnellen? De installateur gaat namelijk pas verder met de installatie werkzaamheden nadat er elektra aanwezig is.
Excuus, het betreft de definitieve huisaansluiting. Van de aannemer hoor ik alleen dat de schouw ergens deze week is en heb werkelijk geen idee wat dan de verdere stappen zijn. Vermoedelijk bij www.mijnaansluiting.nl.bbbrumbrum schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:00:
Waar hebben we het over? Definitieve huisaansluiting of bouwstroom?
Waar heeft de installateur het voor nodig?
Je geeft erg weinig info, maar tenzij hier mensen in exact dezelfde (sub-)regio zitten heb je vrij weinig aan onze ervaringen.
Ik zou ze allereerst een bellen. En dan bellen, en daarna kun je nog een keer bellen.
In de afgelopen periode? De installateur wil in zijn planning namelijk 6 weken aanhouden in Noordoost Overijssel.Woody179 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:07:
[...]
Hier, regio Noordoost Brabant, zat er tussen de schouw en het maken van de bouwaansluiting krap 2 weken.
Eind oktober 2021Voltex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:12:
[...]
In de afgelopen periode? De installateur wil in zijn planning namelijk 6 weken aanhouden in Noordoost Overijssel.
In de offerte is alleen al de risico opslag 2%, verder nog winst 4% en "algemene kosten" 9% (dit alles ook over de onderaannemers), dat alles loopt aardig richten een ton, daar moet je je bedrijf rendabel mee kunnen maken lijkt me zo. Ben benieuwd hoe deze getallen liggen bij andere offertes.Conrado schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:30:
[...]
Wat denk je zelf?![]()
In de 'open offerte' van een aannemer is er sprake van 2% W&R, daar kan je geen rendabel bedrijf mee runnen. Er heeft hier iemand in dit topic tussen wat geleverde spullen per ongeluk de factuur gevonden, daar was de marge véél hoger.
De installateur kan toch prima vooruit werken zonder dat er elektra is?Voltex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:01:
Wij hebben deze week de schouw voor de NUTS voorzieningen. Voor de voortzetting van de werkzaamheden kan de installateur pas aan de slag als deze is aangelegd. Om mij heen hoor ik dat dit 6 weken kan duren na de schouw. Weet iemand hoe dit daadwerkelijk in z'n werk gaat en of dit is te versnellen? De installateur gaat namelijk pas verder met de installatie werkzaamheden nadat er elektra aanwezig is.
Of 'mag' een installateur pas beginnen met werkzaamheden als er een echte, goedgekeurde en aangesloten meterkast is? Mag hij niet werken met een bouwstroomaansluiting?
In mijn geval betrekken we de eerste paar weken stroom via een buurman, omdat de bouwstroomaansluiting gewoon te lang gaat duren. De definitieve aansluiting kon ik wel eerder regelen

Dus vandaar ook mijn vragen, ben benieuwd in hoeverre dit soort dingen in mijn geval kunnen vertragen... ik vermoed dat mijn installateur gewoon verder werkt, met of zonder meterkast, aangezien we gewoon elektra hebben...? Dus mocht de schouw mislukken, of dat er veel tijd zit tussen de schouw en de daadwerkelijke aansluiting, valt het werk niet stil, correct?
Dat zou inderdaad geen reden mogen zijn om niet gewoon verder te werken.oreneli schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:54:
[...]
De installateur kan toch prima vooruit werken zonder dat er elektra is?
Of 'mag' een installateur pas beginnen met werkzaamheden als er een echte, goedgekeurde en aangesloten meterkast is? Mag hij niet werken met een bouwstroomaansluiting?
In mijn geval betrekken we de eerste paar weken stroom via een buurman, omdat de bouwstroomaansluiting gewoon te lang gaat duren. De definitieve aansluiting kon ik wel eerder regelen![]()
Dus vandaar ook mijn vragen, ben benieuwd in hoeverre dit soort dingen in mijn geval kunnen vertragen... ik vermoed dat mijn installateur gewoon verder werkt, met of zonder meterkast, aangezien we gewoon elektra hebben...? Dus mocht de schouw mislukken, of dat er veel tijd zit tussen de schouw en de daadwerkelijke aansluiting, valt het werk niet stil, correct?
Is dit een beetje een normale prijs?
Afgelopen dinsdag is de 1e etage gestort en vandaag gaan ze al beginnen met metselen van de binnenmuren. De aannemer heeft moeite om de metselaars bij te houden met z'n stelwerk, zo snel gaan ze
Kleine impressie :
:strip_exif()/f/image/qiQZL3IOH1PvrAlDRo52o6KL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T88RNz7hcOtvue62tjojok7K.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de aannemer ook nog maar even een compliment gegeven over de netheid van de bouwplaats, daar kan mijn tuin nog een voorbeeld aan nemen
[ Voor 61% gewijzigd door Diepie op 12-05-2022 08:35 ]
Ja die kan gewoon vooruit. Heeft alleen wat stroom nodig om z’n bouwradio op te laden. Even via de buren regelen?oreneli schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:54:
[...]
De installateur kan toch prima vooruit werken zonder dat er elektra is?
In mijn geval betrekken we de eerste paar weken stroom via een buurman, omdat de bouwstroomaansluiting gewoon te lang gaat duren. De definitieve aansluiting kon ik wel eerder regelen![]()
Installateur zal vooralsnog sowieso enkel starten met riolering, en pas na metselen fundering de elektra leidingen. Geen bouwkast voor nodig.
Algemene kosten (April 2022) zijn hier 7% en in een andere offerte uitgewerkt in allerlei werkzaamheden zo rond de 6,5%. Maar dat zijn operationele kosten; inkoop, administratie, projectvoorbereiding, werktekeningen en -voorbereiding is ook allemaal nodig. Iedere zelfbouwer hier kan je vertellen hoeveel werk dat isBatilan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:58:
[...]
In de offerte is alleen al de risico opslag 2%, verder nog winst 4% en "algemene kosten" 9% (dit alles ook over de onderaannemers), dat alles loopt aardig richten een ton, daar moet je je bedrijf rendabel mee kunnen maken lijkt me zo. Ben benieuwd hoe deze getallen liggen bij andere offertes.
Een bedrijf heeft snel 30% marge op een project nodig om alle kosten en een gezonde winst over te houden. Ik snap dat aannemers die 30% niet in hun 'open' offerte zetten, want de gemiddelde consument denkt dat, dat in hun zakken verdwijnt. Dus is de marge verstopt.
Dat is een kwestie van gebrekkige informatievoorziening. Indirecte kosten kunnen ook prima inzichtelijk gemaakt worden met de daadwerkelijke marge van de aannemer.Conrado schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:46:
[...]
Algemene kosten (April 2022) zijn hier 7% en in een andere offerte uitgewerkt in allerlei werkzaamheden zo rond de 6,5%. Maar dat zijn operationele kosten; inkoop, administratie, projectvoorbereiding, werktekeningen en -voorbereiding is ook allemaal nodig. Iedere zelfbouwer hier kan je vertellen hoeveel werk dat is![]()
Een bedrijf heeft snel 30% marge op een project nodig om alle kosten en een gezonde winst over te houden. Ik snap dat aannemers die 30% niet in hun 'open' offerte zetten, want de gemiddelde consument denkt dat, dat in hun zakken verdwijnt. Dus is de marge verstopt.
Maar goed, dan gaan we weer zeiken over se hoeveelheid uren voor indirect werk.
Dus ik zou als aannemer ook de optie van het minste werk kiezen. Wel zo efficient. Kan menig bedrijf nog wat van leren haha
Zoals ik zei, we regelen sowieso stroom via de burenonne schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:56:
[...]
Ja die kan gewoon vooruit. Heeft alleen wat stroom nodig om z’n bouwradio op te laden. Even via de buren regelen?
Installateur zal vooralsnog sowieso enkel starten met riolering, en pas na metselen fundering de elektra leidingen. Alleen geen bouwkast voor nodig.
Hier dus inderdaad geen bouwstroom maar de eerste periode via buren. Daarna meteen een definitieve aansluiting (is al aangevraagd)onne schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:56:
[...]
Ja die kan gewoon vooruit. Heeft alleen wat stroom nodig om z’n bouwradio op te laden. Even via de buren regelen?
Installateur zal vooralsnog sowieso enkel starten met riolering, en pas na metselen fundering de elektra leidingen. Geen bouwkast voor nodig.
Enige dringende probleem die ik nu heb is de fundering. De palen komen 30 mei, superkist een week later. De rest is bouwvertraging, maar dat neem ik voor lief. Als ik nu water bij de wijn zou doen, wie weet wat zou gebeuren als de bouw al begonnen was.onne schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:21:
[...]
Begrijpelijk vanuit stukje vertrouwen in je aannemer voor je je project aan gaat, maar creeer je nu niet een veel groter probleem? Waar haal je een andere aannemer vandaan, zonder al te veel vertraging op te lopen...?
Ik koop idd alle bouwmaterialen zelf in. De korting die de aannemer zou hebben gekregen krijg ik ook.Batilan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:53:
[...]
Met een aannemer die zo kort voor aanvang met zo'n "verzoek" komt zou ik er ook niet veel vertrouwen in hebben. Ik begrijp dat je zelf "alles" inkoopt. Bedoel je dan alleen materialen of regel je ook onderaannemers zoals installateur? Ik merk dat de aannemers en onderaannemers altijd wel een voorkeur hebben om de materialen via bepaalde partijen te betrekken (zaken als Concordia/Bouwcenter, Pontmeijer, Jongeneel, Raab Karcher etc. Plieger voor badkamers, etc.). Ik heb sterk het idee dat er naast de "reguliere" aannemersprovisie die op je offerte staat, er nog een stukje extra marge voor ze in zit.
Als je al zo veel zelf inkoopt, zou je ook kunnen overwegen om zelf je eigen aannemer te worden, en een bouwkundige te betrekken als bouwbegeleider. Dat heeft mijn nieuwe buurman ook gedaan, en dat heeft hem toch al snel een ton bespaard. Wat het "probleem" in de huidige markt is dat je die onderaannemers niet snel geregeld krijgt, daar kan een "vertrouwde aannemer" dan vaak wat makkelijker schakelen. Als je weet welke onderaannemers er op de planning stonden hebben ze nu wellicht een gaatje in hun planningAan de andere kant: als ze veel zaken doen met de betreffende aannemer willen ze hem wellicht ook niet voor zijn hoofd stoten.
(Denk aan 40-60% korting op elektra materiaal, 20-30% op beton elementen excl. ijzer.) Of ik koop ze in in België. (Bouwpunt Deckers in Maaseik, bespaart ook weer een hoop.)
Voorbeeldje:
/f/image/cuUHa2RXLB0kcu73u8LJpDsS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kjGjhgCoWj9EcphFJMl6OlqE.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben inmiddels in gesprek met diverse aannemers ( allen uit België), die eventueel snel zouden kunnen beginnen. Ik heb vandaag meerdere afspraken staan om diverse werven van diverse aannemers te bezoeken. Omdat ik alle materiaal zelf regel is alleen mankracht nodig, ik merk dat dan meer mogelijk is. Waarschijnlijk zorgt dit voor een vertraging van 2 maanden, maar dat neem ik voor lief.
Bouwkundige is misschien een goed idee. Wat kan ik van een bouwkundige dan precies verwachten?
Tussen schouw en installatie zat bij mij 3 weken. ( Wel tijdig aangevraagd en aansluiting op afgesproken termijn.Voltex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:01:
2 weken!karelkale schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Tussen schouw en installatie zat bij mij 3 weken. ( Wel tijdig aangevraagd en aansluiting op afgesproken termijn.
HT & NAS & Inventaris
ik ben van plan keralit 2814 143mm, horizontaal gemonteerd uit te voeren
Keraliet schroeven zijn op kleur verkrijgbaar itt spax die bijna altijd grijs zijn, denk dat daar vooral het verschil in zitHyperTrophy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:28:
Weet iemand welke spax schroeven ik kan gebruiken voor Keralit gevelbekleding? Ik zie niet het nut in om specifieke keralit schroeven te kopen, deze zijn doorgaans toch gauw 10 euro duurder per 200 stuks per doosje
ik ben van plan keralit 2814 143mm, horizontaal gemonteerd uit te voeren
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
[ Voor 24% gewijzigd door HyperTrophy op 12-05-2022 11:42 ]
Wat dat laatste betreft: vooral kennis en ervaring die je zelf niet hebt die van pas kan komen bij het aansturen van de onderaannemers, en controleren van het werk.karelkale schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Ik koop idd alle bouwmaterialen zelf in. De korting die de aannemer zou hebben gekregen krijg ik ook.
(Denk aan 40-60% korting op elektra materiaal, 20-30% op beton elementen excl. ijzer.) Of ik koop ze in in België. (Bouwpunt Deckers in Maaseik, bespaart ook weer een hoop.)
[...]
Ik ben inmiddels in gesprek met diverse aannemers ( allen uit België), die eventueel snel zouden kunnen beginnen. Ik heb vandaag meerdere afspraken staan om diverse werven van diverse aannemers te bezoeken. Omdat ik alle materiaal zelf regel is alleen mankracht nodig, ik merk dat dan meer mogelijk is. Waarschijnlijk zorgt dit voor een vertraging van 2 maanden, maar dat neem ik voor lief.
Bouwkundige is misschien een goed idee. Wat kan ik van een bouwkundige dan precies verwachten?
Het lijkt me dat je een mooi bedrag kunt besparen met je aanpak, bij ons zit er al snel een opslag van 15% in (2% risico, 4% winst en 9% "algemene kosten"), die steek je mooi in je zak als je zelf "aannemer" bent, naast de kortingen op de materialen die anders gewoon op de factuur zouden staan zonder korting.
Als ik het zo hoor zijn de (onder)aannemers in België wat minder druk dan in Nederland.
Dan zou ik vooral kiezen voor RVS. Buiten gaat verzinkt na een tijdje toch altijd roesten. Altijd jammer als over een paar jaar van die mooie roeststrepen op je dure gevelbekleding verschijnen.HyperTrophy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:41:
Nee @arjants , de planken worden blind geschroefd
Dan had je toch beter een paar tientjes meer voor die schroeven uit kunnen geven.
Top!
Hoe doe je dat met de wat 'lastigere' zaken zoals breedplaatvloeren, beton en kranen?
Jellabie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:21:
[...]
Ik weet van goede bronnen (lees: maat dat loodgieter is) dat er op loodgieterij (dus alles wat nog maar iets met water te maken heeft) minstens 40-50% marge opzit.
Hoe meer hij afneemt van de groothandel, hoe groter zijn korting word, maar de bruto prijs voor de klant blijft hetzelfde.
Anderzijds is dat ook het stuk garantie dat je betaald.
Het is "minder" lastig dan gedacht.Conrado schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:02:
[...]
Top!
Hoe doe je dat met de wat 'lastigere' zaken zoals breedplaatvloeren, beton en kranen?
Breedplaatvloer en kanaalplaatvloer direct bij De Hoop Pekso ( via een contact van mij.) De berekeningen en leg plan maakt de constructeur. Ik ben eigenlijk niet meer aan het doen dan mailtjes van de ene doorsturen naar de ander.
Beton koop ik direct in bij de beton 'boer' voor de geldende prijzen. Het storten en aantrillen zou gedaan worden door de aannemer. Kwaliteit en samenstelling van het beton is van te voren door constructeur vastgesteld.
Kraan leg ik altijd neer bij de leverancier. Dus de leverancier van de kanaalplaatvloer zorgt ervoor dat we gelijk kunnen plaatsen met de kraan. Je krijgt hier een bepaald tijdslimiet op. Kom je eroverheen dan betaal je "iets" meer.
Bijv. de korven voor de fundering worden door de ijzervlechter geleverd en direct geplaatst.
Tot nu toe vind ik het meevallen. Ik ben er wel fulltime mee bezig nu.
Ik hoop dat ik wat bespaar idd.Batilan schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Wat dat laatste betreft: vooral kennis en ervaring die je zelf niet hebt die van pas kan komen bij het aansturen van de onderaannemers, en controleren van het werk.
Het lijkt me dat je een mooi bedrag kunt besparen met je aanpak, bij ons zit er al snel een opslag van 15% in (2% risico, 4% winst en 9% "algemene kosten"), die steek je mooi in je zak als je zelf "aannemer" bent, naast de kortingen op de materialen die anders gewoon op de factuur zouden staan zonder korting.
Als ik het zo hoor zijn de (onder)aannemers in België wat minder druk dan in Nederland.
Nou ik merk dat daar gewoon veel meer keus is. In België is zelf bouw of bouw in eigen beheer heel normaal.
In mijn geval omdat ik alleen expertise en mankracht nodig heb is er best veel mogelijk merk ik.
Ik hoop het tenminste
[ Voor 96% gewijzigd door ice-T106 op 15-05-2022 08:56 ]
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
verkeerde topic.. zonder project ontwikkelaar zoals de mensen hier heb je dat probleem nooitice-T106 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:00:
Hebben mensen hier ervaring met een projectmatig huis en daar voor verplichte "schaam" panelen uit te bereiden?
Het lijkt er op dat ze om BENG norm te halen een stuk of 5 panelen willen leggen. Deze zijn als optie wel uit te bereiden maar dan erg oude spec en hoge prijs (560euro per extra 320Wp paneel).
Wil er ruim 30 panelen op plaatsen.
Wel eens gelukt om direct door een derde partij gelijk alles goed te doen?
Slim om de "verplichte" panelen te plaatsen op het platte dak?
Panelen er af laten halen en "inruilen" bij de installateur?[Afbeelding]
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2
als antwoord op je vraag ja het kan wel eens lukken je moet alleen een meewerkende aannemer hebben of een hele lange adem. vaak is het makkelijker en goedkoper om de schaam panelen gewoon weg te halen op de de schuur te leggen of op marktplaats te zetten en een totaal systeem te laten plaatsen door derde.. maarja voor 560 euro per 320 wp kan je nu eenmaal behoorlijk los gaan voordat het duurder gaat worden dan het door de aannemer te laten doen
De fotograaf van de aannemer is geweest om wat goede foto's te maken.
Plaats er hier ook een paar, zo is de cirkel rond
Dank voor al het advies de afgelopen 3 jaar we hebben er erg veel aan gehad!
:strip_exif()/f/image/0BrR5zroEtsCA9sBGFbbGYvu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3xeFvCNngne0VXQCuTlJ8wQk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PyFKMJ4RHH4T7Gl16oBccbgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ikpDnpttDGHRln2DrrTmq5Hs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G6BjUPLNShw9a7HZY52U7sLz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lsHpA8ABvVTCIQ1z09ZJyJUY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NLe48MsLakypCRVsBHgNb3J1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iNQVvcGT6vByZ16bHMnGHyzG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door onne op 15-05-2022 12:25 ]
Mooie warboelThe-Legend-10 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:13:
[...]
Ik had ook verwacht dat mijn dek een wirwar zou worden en mijn verwachting is uitgekomen
Weet jij waar die groenige pijpen voor zijn?
Zijn er hier mensen met ervaring hoe erg deze door buiging mag zijn en wat we kunnen doen om het te verhelpen?
De pui staat op het zuiden op de eerste verdieping en warmt dus flink op, Ral 7021 (donkergrijs). Hierdoor zou ik verwachten dat de buitenkant uitzet en de binnenkant korter blijft. Hij buigt ook naar buiten door dus dit zou wellicht een verklaring kunnen zijn. Enkel hebben we de door buiging gisterochtend geconstateerd.
Tijdens het plaatsen van het kozijn heb ik een fout gemaakt door de houten lat tussen het casco en het kozijn net wat te dik te maken. Er was bovenaan in de punt bijna geen ruimte beschikbaar (1-2mm). Als het huis dus na het plaatsen nog wat gezet is dan zou het kunnen, lijkt me, dat dit de pui wat indrukt en dus bol laat staan.
Na controle gisteren bleek ook dat er bovenaan in de punt geen ruimte meer beschikbaar was. Daar heb ik nu 8mm ruimte gecreëerd maar de pui staat nog steeds bol.
Zou het kunnen dat de schroeven hem nu ook naar beneden drukken? Maar dan de tweede vraag is hoe word dit normaal gesproken gedaan? Stel dat ik meer marge had maar nog steeds met schroeven dan zou je hetzelfde probleem hebben. Zou ik die schroeven dan nu eigenlijk wat moeten aandraaien om de pui naar boven te draaien?
:strip_exif()/f/image/8hmWV6nxL9HiGNjmnegai5gg.jpg?f=fotoalbum_small)
Is er niet gerekend aan die pui door leverancier en/of constructeur?walletje-w schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:09:
Omdat ik de door buiging van onze aluminium pui tijdens de afgelopen storm (februari) toch wat extreem begon te vinden heb ik een extra stalen spant besteld. Deze valt mooi in het profiel maar daardoor kwamen we erachter dat de pui bol staat. Voordat we verder gaan met het dichtmaken van de wanden en het plaatsen van de keuken, die deels voor de pui komt, willen we zeker weten dat dit niet verder een probleem gaat worden. De schuifdeuren gaan nog wel soepel op en en dicht.
Zijn er hier mensen met ervaring hoe erg deze door buiging mag zijn en wat we kunnen doen om het te verhelpen?
De pui staat op het zuiden op de eerste verdieping en warmt dus flink op, Ral 7021 (donkergrijs). Hierdoor zou ik verwachten dat de buitenkant uitzet en de binnenkant korter blijft. Hij buigt ook naar buiten door dus dit zou wellicht een verklaring kunnen zijn. Enkel hebben we de door buiging gisterochtend geconstateerd.
Tijdens het plaatsen van het kozijn heb ik een fout gemaakt door de houten lat tussen het casco en het kozijn net wat te dik te maken. Er was bovenaan in de punt bijna geen ruimte beschikbaar (1-2mm). Als het huis dus na het plaatsen nog wat gezet is dan zou het kunnen, lijkt me, dat dit de pui wat indrukt en dus bol laat staan.
Na controle gisteren bleek ook dat er bovenaan in de punt geen ruimte meer beschikbaar was. Daar heb ik nu 8mm ruimte gecreëerd maar de pui staat nog steeds bol.
Zou het kunnen dat de schroeven hem nu ook naar beneden drukken? Maar dan de tweede vraag is hoe word dit normaal gesproken gedaan? Stel dat ik meer marge had maar nog steeds met schroeven dan zou je hetzelfde probleem hebben. Zou ik die schroeven dan nu eigenlijk wat moeten aandraaien om de pui naar boven te draaien?
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic