Nee dat was van kastje naar de muur en beide maakte zich geen zorgen, maar konden geen definitief antwoord geven en toen hebben we besloten er maar mee door te gaan om op planning te blijven. Maar het extra spant is niet echt het probleem. Daar heb ik me nu bij neergelegd.twain4me schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:21:
[...]
Is er niet gerekend aan die pui door leverancier en/of constructeur?
Ook ik ben met een grote aluminium pui bezig (ontwerpfase) en heb begrepen dat je aluminium nooit constructief mag inzetten. Dat is hier nu wel per ongeluk gebeurd.walletje-w schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:09:
Omdat ik de door buiging van onze aluminium pui tijdens de afgelopen storm (februari) toch wat extreem begon te vinden heb ik een extra stalen spant besteld. Deze valt mooi in het profiel maar daardoor kwamen we erachter dat de pui bol staat.
Aluminium heeft hele andere eigenschappen dan staal. Waarschijnlijk is de pui onder de druk ligt verbogen, en zover ik weet gaat dat niet vanzelf terug. Herstel van extrusie profielen is sowieso lastig.
Kortom, ik zou de kozijnenmannen erbij halen, en daarna ene beslissing nemen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Dit is het uiteindelijk geworden.Toke_gt schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:42:
@karelkale In december deelde je hier het ontwerp, omdat je niet uit de indeling van de kantoorruimte kwam. Nu je gaat bouwen denk ik dat je er wel uit bent. Wil je delen wat het gaat worden? (Of heb ik eroverheen gekeken. Vond het namelijk zo’n mooi groot ontwerp, dus ben nieuwsgierig.
/f/image/zaWMZD4WvHHioFlJiIO5pbdV.png?f=fotoalbum_large)
Nou nog opletten dat het niet achterstevoren gebouwd wordt...karelkale schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:43:
Dit is het uiteindelijk geworden.
Wat een onzin, wij construeren complete jachten (60-80m) van aluminium. Verder in elk jacht de gehele opbouw van aluminium.Conrado schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:13:
[...]
Ook ik ben met een grote aluminium pui bezig (ontwerpfase) en heb begrepen dat je aluminium nooit constructief mag inzetten. Dat is hier nu wel per ongeluk gebeurd.
Aluminium heeft hele andere eigenschappen dan staal. Waarschijnlijk is de pui onder de druk ligt verbogen, en zover ik weet gaat dat niet vanzelf terug. Herstel van extrusie profielen is sowieso lastig.
Kortom, ik zou de kozijnenmannen erbij halen, en daarna ene beslissing nemen.
Ja, het is anders als staal. Maar heel goed constructief te gebruiken.
In de bouw wordt aluminium niet gebruikt als materiaal voor de hoofddraagconstructie. In de scheepsbouw is dit een ander verhaal mede vanwege het lage gewicht van aluminium en de afwijkende (rondere) vormen die aluminium erg sterk maakt.meenkdrie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:40:
[...]
Wat een onzin, wij construeren complete jachten (60-80m) van aluminium. Verder in elk jacht de gehele opbouw van aluminium.
Nee, het wordt niet gedaan. Puur omdat staal gewoon veel goedkoper is, maar het kan prima.Rien43 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:44:
[...]
In de bouw wordt aluminium niet gebruikt als materiaal voor de hoofddraagconstructie. In de scheepsbouw is dit een ander verhaal mede vanwege het lage gewicht van aluminium en de afwijkende (rondere) vormen die aluminium erg sterk maakt.
In de scheepsbouw is het dan ook alleen vanwege het gewicht
Vergeet de vliegtuigen nietmeenkdrie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:40:
[...]
Wat een onzin, wij construeren complete jachten (60-80m) van aluminium. Verder in elk jacht de gehele opbouw van aluminium.
Aluminium kozijnen wordt in de bouw gebruikt om een minimalistisch uitstraling te bereiken. Ze ogen veel ranker dan hout of kunststof. Dat is eigenlijk niet de beste toepassing van aluminium want alle constructieve toepassingen - ik kom uit de auto-industrie - vergt aluminium juist meer materiaal om voldoende sterke te behalen.meenkdrie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Nee, het wordt niet gedaan. Puur omdat staal gewoon veel goedkoper is, maar het kan prima.
Daarbij komt dat een venster - of de hoge pui van walletje-w - niet één extrusie profiel is. Een kozijnprofiel bestaat uit een binnen en buitenzijde die door kunststof thermisch gescheiden zijn. Dat is in principe niet bedoeld voor grote drukkrachten. Daarom gaan waarschijnlijk ook een deel van de pui bol staan onder druk.
Bij grotere constructies - zoals aluminium vlieswandbouw - worden in de profielen stalen kokers geplaatst om voldoende stijfheid te verkrijgen.
Update mbt tot de pui. Bovenaan ruimte gemaakt en op een dag als vandaag (geen zon) staat hij helemaal recht. Rondom is overal ruimte dus geen druk van de constructie.
Overleg gehad met de leverancier en die gaven ook aan dat de kromming er met die temperaturen gewoon bij hoort. Niets aan te doen en zolang de deuren goed open en dicht blijven gaan geen risico.
Het stalen spant hebben we er heel mooi tegenaan kunnen plaatsen. Benieuwd naar de volgende storm.
Overleg gehad met de leverancier en die gaven ook aan dat de kromming er met die temperaturen gewoon bij hoort. Niets aan te doen en zolang de deuren goed open en dicht blijven gaan geen risico.
Het stalen spant hebben we er heel mooi tegenaan kunnen plaatsen. Benieuwd naar de volgende storm.
Jemig, zo heb ik het nog nooit gezien. Dat is een net aannemertje..Diepie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:28:
Ik heb zojuist een offerte gekregen voor het maken van een betonvloer van 67,5m2 voor een toekomstig bijgebouw. De heipalen zitten al in de grond en we hebben besloten om de vloer ook alvast te laten storten. Totaalprijs komt op 15k inclusief BTW, algemene kosten (7%) en W&R(3%). De vloer wordt geïsoleerd met Tempex.
Is dit een beetje een normale prijs?
Afgelopen dinsdag is de 1e etage gestort en vandaag gaan ze al beginnen met metselen van de binnenmuren. De aannemer heeft moeite om de metselaars bij te houden met z'n stelwerk, zo snel gaan ze![]()
Kleine impressie :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de aannemer ook nog maar even een compliment gegeven over de netheid van de bouwplaats, daar kan mijn tuin nog een voorbeeld aan nemen
Ik heb afgelopen herfst in eigen beheer de geïsoleerde, en gevlinderde betonvloer van de uitbouw/ garage gestort, groot 62 m²Diepie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:28:
Ik heb zojuist een offerte gekregen voor het maken van een betonvloer van 67,5m2 voor een toekomstig bijgebouw. De heipalen zitten al in de grond en we hebben besloten om de vloer ook alvast te laten storten. Totaalprijs komt op 15k inclusief BTW, algemene kosten (7%) en W&R(3%). De vloer wordt geïsoleerd met Tempex.
Is dit een beetje een normale prijs?
Afgelopen dinsdag is de 1e etage gestort en vandaag gaan ze al beginnen met metselen van de binnenmuren. De aannemer heeft moeite om de metselaars bij te houden met z'n stelwerk, zo snel gaan ze![]()
Kleine impressie :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de aannemer ook nog maar even een compliment gegeven over de netheid van de bouwplaats, daar kan mijn tuin nog een voorbeeld aan nemen
16cm isolatie op zandgrond; voor bijna 1000 Euro betonijzer en 10 kuub beton met mbv pomp samen gestort met een ervaren betonstorter die het ook heeft gevlinderd: €4700.=
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Had je ook bekeken of dit met schuimbeton had kunnen worden gedaan?natural colour schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:52:
[...]
Ik heb afgelopen herfst in eigen beheer de geïsoleerde, en gevlinderde betonvloer van de uitbouw/ garage gestort, groot 62 m²
16cm isolatie op zandgrond; voor bijna 1000 Euro betonijzer en 10 kuub beton met mbv pomp samen gestort met een ervaren betonstorter die het ook heeft gevlinderd: €4700.=
Prachtig. Mooie oplossing ook met de kantoorruimte. En zo’n loungehoek bij de keuken, met apart een grote woonkamer, goede pragmatische inrichting!karelkale schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
Dankjewel voor het delen!
De bewapening alleen al zit op 5100 ex btw, beton op 2000 ex (14m3), rand bekisting 1200 ex en tempex isolatie ook 1200 ex. De vloer wordt overigens niet gevlinderd omdat we in de toekomst nog vloerverwarming plaatsen.natural colour schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:52:
[...]
Ik heb afgelopen herfst in eigen beheer de geïsoleerde, en gevlinderde betonvloer van de uitbouw/ garage gestort, groot 62 m²
Krijg wel de indruk dat het aardig aan de prijs is en wellicht overkill voor het doel. We willen er een b&b unit op maken van hout met misschien een gemetselde onderrand. Zwart met eiken/Douglas, dat idee.
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Ons huis is onlangs opgeleverd en we willen nog wat meer doen aan zonwering. Screens is dan vaak direct iets waar je aan denkt, maar wordt een zonwerende folie ook veel ingezet? Dat scheelt ook een beetje tegen de inkijk (iets dat we ook zoeken bij onze vide namelijk) omdat ze vaak wat spiegelen.
Het gaat om de drie grote ramen boven de voordeur. Daar achter zit de trap naar boven en een overloopje, waar je overheen loopt (van links naar rechts) tussen slaapkamer en toilet of badkamer. Gelukkig is het niet druk op de straat ervoor.
Het gaat om de drie grote ramen boven de voordeur. Daar achter zit de trap naar boven en een overloopje, waar je overheen loopt (van links naar rechts) tussen slaapkamer en toilet of badkamer. Gelukkig is het niet druk op de straat ervoor.
:strip_exif()/f/image/vaEGebaXjiee5kmH72111SsB.jpg?f=fotoalbum_large)
Een heel gaaf ontwerp inderdaadkarelkale schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
Kon het zo snel niet terug vinden, maar het gedeelte rechts, is dat een kantoor- / praktijkruimte? En is die niet via binnen vanuit het hoofdgebouw te bereiken?
Jammer. Had je dat niet beter direct in het ontwerp mee kunnen nemen? Nu heb je zo'n mooie woning en moet er achteraf nog iets aan zonwering worden gedaan. Iets waarvan iedereen, vooral een architect, van tevoren de noodzaak ook wel had kunnen inzien.ChUcKiE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:20:
Ons huis is onlangs opgeleverd en we willen nog wat meer doen aan zonwering.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Achteraf is een koe in de kont kijken.Andrehj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:05:
[...]
Jammer. Had je dat niet beter direct in het ontwerp mee kunnen nemen? Nu heb je zo'n mooie woning en moet er achteraf nog iets aan zonwering worden gedaan. Iets waarvan iedereen, vooral een architect, van tevoren de noodzaak ook wel had kunnen inzien.
Ik ben het met je eens dat een goede (ervaren) architect dat had kunnen tackelen in de ontwerpfase, maar aan de andere kant is het ontwerp en bouwproces dermate complex dat je altijd wel wat vergeet.
In dit geval een zonwering, wat mij betreft geen ramp.
Zonwerende folie zou in theorie kunnen, maar je moet wel even navragen of dat goed gaat met je glas. Veel soorten glas warmen teveel op door de reflectie van de folie met barsten als gevolg.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Als buiten niks wordt, dan aan de binnenkant direct achter het glas jaloezieën plaatsen, ik heb er goede ervaringen mee.ChUcKiE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:20:
Ons huis is onlangs opgeleverd en we willen nog wat meer doen aan zonwering. Screens is dan vaak direct iets waar je aan denkt, maar wordt een zonwerende folie ook veel ingezet? Dat scheelt ook een beetje tegen de inkijk (iets dat we ook zoeken bij onze vide namelijk) omdat ze vaak wat spiegelen.
[Afbeelding]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Heeft iemand een link naar de actuele ontwikkeling van de houtprijzen in Europa?
3 weken geleden kreeg ik een verhoging van 25% op vurenhout. Veel plaatmateriaal komt uit Rusland en Bellarus en is nu conflicthout dus niet meer leverbaar.Rien43 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:19:
Heeft iemand een link naar de actuele ontwikkeling van de houtprijzen in Europa?
Levertijd PIR is van 4 a 5 dagen naar 12 weken van de ene op de andere dag.
Sommige Aluminium profielen voor kozijnen heb ik 24 weken op zitten wachten.
We zijn er nog niet klaar mee.
[ Voor 21% gewijzigd door D.deJong op 17-05-2022 19:37 ]
ik vergeet dat soort dingen niet, als je bij mij geen voorzieningen ziet zitten is het er uitbezuinigd door de opdrachtgever.PaT schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:35:
[...]
Achteraf is een koe in de kont kijken.![]()
Ik ben het met je eens dat een goede (ervaren) architect dat had kunnen tackelen in de ontwerpfase, maar aan de andere kant is het ontwerp en bouwproces dermate complex dat je altijd wel wat vergeet.
In dit geval een zonwering, wat mij betreft geen ramp.
Zonwerende folie zou in theorie kunnen, maar je moet wel even navragen of dat goed gaat met je glas. Veel soorten glas warmen teveel op door de reflectie van de folie met barsten als gevolg.
"we kijken het wel aan" , "dat komt later wel", "eerst even sparen" "ik kan de euro maar 1 keer uitgeven" etc etc etc.
los daarvan willen veel mensen alleen maar betalen voor een ontwerpje en moet de architect vooral geen extra kosten maken, dat soort dingen kunnen ze zelf wel, en ja dan wordt het wel eens vergeten.
@twain4me ik mis even de reactie waarin aangegeven wordt dat bij de vraagsteller al die punten die jij noemt gezegd zijn of waar gesteld wordt dat jij dat zou vergeten?
Ik snap best dat het zowel aan een architect of aan een opdrachtgever (of aan beiden) kan liggen, maar aan die discussie heeft de vraagsteller toch niets? Die heeft nu onvoorzien (ondoordacht?) een warme hal en wil weten wat hij er aan kan doen.
Ik snap best dat het zowel aan een architect of aan een opdrachtgever (of aan beiden) kan liggen, maar aan die discussie heeft de vraagsteller toch niets? Die heeft nu onvoorzien (ondoordacht?) een warme hal en wil weten wat hij er aan kan doen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik geef even aan dat het doorgaans niet ligt aan de complexheid van de bouw, of aan de kwaliteit van de architect ,maar puur aan geen centjes willen uitgeven. Zo zwart wit dat je het kan meten aan de kwaliteitof ervaring van de architect is het in mijn ervaring namelijk niet.PaT schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:04:
@twain4me ik mis even de reactie waarin aangegeven wordt dat de vraagsteller al die punten die jij noemt gezegd zijn of waar gesteld wordt dat jij dat zou vergeten?
Ik snap best dat het zowel aan een architect of aan een opdrachtgever (of aan beiden) kan liggen, maar aan die discussie heeft de vraagsteller toch niets? Die heeft nu onvoorzien(ondoordacht?) een warme hal en wil weten wat hij er aan kan doen.
En laten we nu niet net gaan doen alsof elke letter die hier op het forum wordt geschreven in dienst staat van een vraagsteller. Men geeft de architect de schuld (mijn beroepsgroep) Wat heeft de vraagsteller daar dan aan? waarom wordt ik hierop aangesproken en niet bv @Andrehj zonder hem onder de bus te willen gooien overegens, wat mij betreft is zijn opmerking hier namelijk net zo goed op zijn plaats maar mijn reactie daarop dus ook.
wat betreft de vraagsteller
folie : garantie uitdagingen voor het glas, kan veder prima.
screens: kan nu alleen nog betaalbaar op het kozijn worden gemonteerd
zonwerendglas: beetje laat maar vervangen kan vrij simpel
airco: niet heel erg duurzaam, maargoed het kan en werkt opzich wel.
boom: grote bomen zijn duur en de meeste mensen willen die niet voor hun voordeur.
Al gedacht aan shutters/lamellen aan de buitenzijde? In een mooie houtsoort vind ik dat persoonlijk erg mooi.ChUcKiE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:20:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bMs1n2VB1BeMLOh9WHKmxrj8.jpg?f=user_large)
Teken er eens lamellen aan de buitenkant in om een gevoel te krijgen? Lijkt me dat dat bij deze gevel mooi uitgevoerd kan worden. Regeling erop die op zoninstraling gestuurd wordt.ChUcKiE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:20:
[Afbeelding]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Wij hebben dat dus (met aluminium lamellen), maar zoiets moet je met de bouw meenemen, zodat je de koof (zeker 20cm hoog) mooi in de gevel weg kunt wegwerken. Achteraf zoiets nog toevoegen zodat het er ook nog een beetje mooi uit ziet is erg lastig.Diepie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:21:
Al gedacht aan shutters/lamellen aan de buitenzijde? In een mooie houtsoort vind ik dat persoonlijk erg mooi.
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik schreef dit vooral ook om andere lezers te triggeren. Velen hebben geen idee hoe hard een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning door de zon wordt opgewarmd.twain4me schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:21:
Wat heeft de vraagsteller daar dan aan? waarom wordt ik hierop aangesproken en niet bv @Andrehj zonder hem onder de bus te willen gooien overegens, wat mij betreft is zijn opmerking hier namelijk net zo goed op zijn plaats maar mijn reactie daarop dus ook.
Hier is in zowel maart als april alleen in de eerste week de verwarming aan geweest. Daarna nam de zon het over. En rond 10 april heb ik hier de buitenzonwering laten zakken, om de opwarming te beperken.
Alleen dankzij die zonwering en de ventilatieWTW, die overdag de koelte binnen houdt en 's nachts vanaf een noordmuur koele lucht naar binnen blaast kon ik het koelen van de woning uitstellen tot afgelopen nacht.
Vannacht heeft voor het eerst dit seizoen de warmtepomp 4 uurtjes gedraaid om de woning 0.4°C af te koelen.
Zonder buitenzonwering was de koelbehoefte vele malen groter geweest.
Dank je wel. Nee dat gedeelte staat los van het woongedeelte en kan niet bereikt worden via het hoofdgebouw. Iets met kinderen etc.zeroxcool schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:21:
[...]
Een heel gaaf ontwerp inderdaad!
Kon het zo snel niet terug vinden, maar het gedeelte rechts, is dat een kantoor- / praktijkruimte? En is die niet via binnen vanuit het hoofdgebouw te bereiken?
Ik kan dit beamen, veel te veel tijd gespendeerd aan het warm houden van de woning. En nu issues met te warm in het voorjaar/zomer.Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:38:
[...]
Wij hebben dat dus (met aluminium lamellen), maar zoiets moet je met de bouw meenemen, zodat je de koof (zeker 20cm hoog) mooi in de gevel weg kunt wegwerken. Achteraf zoiets nog toevoegen zodat het er ook nog een beetje mooi uit ziet is erg lastig.
Hier veel raampartijen op zuid-west en kierdicht gebouwd. Achteraf had ik de screens mee moeten nemen en misschien wat loze leidingen voor een airco.
Nu is het uitproberen met ventilatie wtw (dit helpt best goed), vloerkoeling, beplantingen...
Als dat niet helpt dan toch maar naar de "achteraf" screens en/of airco
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Het ziet er prachtig uit.Diepie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:21:
Al gedacht aan shutters/lamellen aan de buitenzijde? In een mooie houtsoort vind ik dat persoonlijk erg mooi.
Maar het lijkt me een crime met schoonmaken.
Zowel van de lamellen als de ramen.
Daarnaast, nemen ze ook niet een hele hoop licht weg (als ze open zijn dus)?
[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 18-05-2022 09:26 ]
Vind het toch wel opmerkelijk dat de airco als afterthought wordt beschouwd - het is echt een flinke verbetering in je leefcomfort 's zomers! Misschien komt het door het feit dat ik heel gevoelig ben voor warmte, maar het inbouwen van airco zou echt mijn 1e prio zijn als ik mijn eigen huis helemaal volgens eigen wensen zou bouwen.
Airco is niet alleen koeling, het is ook ontvochtiging van de lucht. En we hebben vooral aan de kust in Nederland echt hele vochtige warme zomers. 25 graden en 80% RH is niet ongewoon, en dat is vies plakweer zelfs als je uit de zon zit.
En gezien een airco bijna niks kost op de prijs van een huis... tja, ik zou het een no-brainer vinden.
Airco is niet alleen koeling, het is ook ontvochtiging van de lucht. En we hebben vooral aan de kust in Nederland echt hele vochtige warme zomers. 25 graden en 80% RH is niet ongewoon, en dat is vies plakweer zelfs als je uit de zon zit.
En gezien een airco bijna niks kost op de prijs van een huis... tja, ik zou het een no-brainer vinden.
Bedankt voor de reacties, even wat meer toelichting:twain4me schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:21:
[...]
Ik geef even aan dat het doorgaans niet ligt aan de complexheid van de bouw, of aan de kwaliteit van de architect ,maar puur aan geen centjes willen uitgeven. Zo zwart wit dat je het kan meten aan de kwaliteitof ervaring van de architect is het in mijn ervaring namelijk niet.
En laten we nu niet net gaan doen alsof elke letter die hier op het forum wordt geschreven in dienst staat van een vraagsteller. Men geeft de architect de schuld (mijn beroepsgroep) Wat heeft de vraagsteller daar dan aan? waarom wordt ik hierop aangesproken en niet bv @Andrehj zonder hem onder de bus te willen gooien overegens, wat mij betreft is zijn opmerking hier namelijk net zo goed op zijn plaats maar mijn reactie daarop dus ook.
wat betreft de vraagsteller
folie : garantie uitdagingen voor het glas, kan veder prima.
screens: kan nu alleen nog betaalbaar op het kozijn worden gemonteerd
zonwerendglas: beetje laat maar vervangen kan vrij simpel
airco: niet heel erg duurzaam, maargoed het kan en werkt opzich wel.
boom: grote bomen zijn duur en de meeste mensen willen die niet voor hun voordeur.
- We hebben tijdens de bouw sowieso rekening gehouden met loze leidingen naar de kozijnen. Als er stroom nodig is voor screens dan kan dat dus eenvoudig geregeld worden. Indien screens op het kozijn moeten komen vind ik dat geen probleem.
- Glas vervangen gaan we niet doen, er zit triple glas in momenteel.
- Boven hebben we op elke kamer een airco, maar onnodige opwarming door de zon willen we graag vermijden.
- Grote (hoge) bomen voor de voordeur is niet echt een optie, maar willen we wel gebruiken bij het raam links van de vide.
Ik denk dan dat het een keuze wordt tussen folie (en) of screens, of eventueel toch zo'n houten lamellen.
De lamellen kun je (bij ons tenminste) ook helemaal omhoog laten gaan. Dan verdwijnen ze in een koof achter het metselwerk. Dan nemen ze dus ook geen licht meer weg (wat vooral in de winter belangrijk is) en kun je prima de ramen schoonmaken.Rzaan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:21:
Het ziet er prachtig uit.
Maar het lijkt me een crime met schoonmaken.
Zowel van de lamellen als de ramen.
Daarnaast, nemen ze ook niet een hele hoop licht weg (als ze open zijn dus)?
Schoonmaken van de lamellen moet eigenlijk ook een keertje, ik woon er nu twee jaar en het bouwzand zit er nog op... Het is maar net hoe belangrijk je dat vindt.
Folie werkt - mits aan de buitenkant aangebracht - echt supergoed, maar je moet van de uitstraling houden. Want zeker als het aan de buitenkant aangebracht wordt is dit net een spiegel. Ook is het nadeel dat je 's winters niet profiteert van de zon.ChUcKiE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:20:
[Afbeelding]
Aan de binnenzijde aanbrengen kan ook, daar is ook wel speciale folie voor. Vanzelfsprekend werkt dit (veel) minder goed aangezien het glas zelf nog steeds warm wordt en dus warmte uitstraalt.
Mijn werkgever heeft beide vormen (op verschillende locaties). Bij de ene locatie is de wand volledig van glas met folie aan de buitenzijde. Dit kantoor is zelfs in hoogzomer prima op temperatuur.
Het andere kantoor heeft vrij smalle ramen (ik denk dat maximaal 50% van de wand bestaat uit glas) en daar merk je in deze weken al dat de temperatuur oploopt tot boven de 25 graden. De folie is hier aan de binnenzijde aangebracht omdat we dit pand huren en de verhuurder wilde dit niet aan de buitenzijde. Extra nadeel van folie aan de binnenzijde is dat dit - van binnen gezien - meer spiegelt dan folie aan de buitenzijde. Je kijkt dus 's winters in een soort spiegel als binnen het licht brand.
Ik zou dus sowieso een externe oplossing kiezen.
Ja een airco is fijn, en inderdaad m.n. het ontvochtigen is prettig. Maar besef wel dat in een nieuwbouwwoning per m² glas 's zomers zo'n 1.000 watt aan warmte binnenkomt als de zon schijnt. Het is gewoon zonde van de energie als je dat met alleen een airco probeert weg te koelen.mux schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:22:
Vind het toch wel opmerkelijk dat de airco als afterthought wordt beschouwd - het is echt een flinke verbetering in je leefcomfort 's zomers! Misschien komt het door het feit dat ik heel gevoelig ben voor warmte, maar het inbouwen van airco zou echt mijn 1e prio zijn als ik mijn eigen huis helemaal volgens eigen wensen zou bouwen.
Folie op de ramen krijg je toch kans op thermische breuken in het HR++(+) glas?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Wij hebben een bestaand huis.Andrehj schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:39:
[...]
De lamellen kun je (bij ons tenminste) ook helemaal omhoog laten gaan. Dan verdwijnen ze in een koof achter het metselwerk.
Zal eens gaan kijken hoe dat daar mooi weggewerkt kan worden.
Bij houten lamellen denk ik niet dat je die ook helemaal omhoog kunt laten gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nee nog steeds nietRob-T6 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:24:
Gaaf ontwerp!
Nog een beetje eruit gekomen met de materiaalkeuze voor die 'omlijsting'?

@FreezingPixels mooi om te zien dat je het grootse deel van je ontwerp overeind hebt kunnen houden!
Succes met de bouw.
Succes met de bouw.
Hier zijn ze al ver gevorderd met de bovenetage, volgende week als het goed is komt het prefab dak er op. Gisteren zijn de gelamineerde balken over de gehele lengte geplaatst om het dak te ondersteunen. Deze bleken nodig vanwege de hoge windbelasting op deze locatie. Ook zijn de grote driehoekige kozijnen aan de achterkant geplaatst die uitzicht bieden over de weilanden bij het wakker worden
:strip_exif()/f/image/N7y92c3fP5IW0QmiEULAJODv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N7y92c3fP5IW0QmiEULAJODv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yMPUkqsOuVgps71AMBNwMuBJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het verplicht om ventilatieroosters te hebben in de meterkast deur als je geen gas hebt?
Ze komen binnenkort schouwen. Wil geen uitstel.
Heb deze informatie gevonden waar het wel wordt genoemd: https://verkley.nl/ons-werk/combi-aanleg-dienstleidingen/
Heb deze informatie gevonden waar het wel wordt genoemd: https://verkley.nl/ons-werk/combi-aanleg-dienstleidingen/
Wat is gelamineerd aan deze balken? Lijkt vooral een kostenkwestie om kleinere kopmaten samen te voegen tot een groter geheel. Een "echte" glulam is toch wel iets anders....Diepie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:36:
Hier zijn ze al ver gevorderd met de bovenetage, volgende week als het goed is komt het prefab dak er op. Gisteren zijn de gelamineerde balken over de gehele lengte geplaatst om het dak te ondersteunen. Deze bleken nodig vanwege de hoge windbelasting op deze locatie. Ook zijn de grote driehoekige kozijnen aan de achterkant geplaatst die uitzicht bieden over de weilanden bij het wakker worden![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier niet. Kansloos dat de documentatie al jaren achterloopt bij de praktijk.FastForwardNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:48:
Is het verplicht om ventilatieroosters te hebben in de meterkast deur als je geen gas hebt?
Wij hebben geen gas en hebben verplicht een ventilatierooster moeten plaatsen in deur.FastForwardNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:48:
Niemand hier heeft gas, dat mag al jaren niet. Gaven ze ook aan dat het nog steeds nodig was? Of dat ze gewoon obsolete instructies volgden?Diepie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:01:
[...]
Wij hebben geen gas en hebben verplicht een ventilatierooster moeten plaatsen in deur.
Netbeheerders zijn erg conservatief. Het zal wel op condens rond de watermeter gegooid worden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ze hebben dit zo uitgevoerd omdat dit voorgeschreven is door het NUTS bedrijf.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Niemand hier heeft gas, dat mag al jaren niet. Gaven ze ook aan dat het nog steeds nodig was? Of dat ze gewoon obsolete instructies volgden?
Hier een foto van het detail, ik ben geen expert en geef alleen maar aan wat de aannemer mij verteld. Wat is het verschil tussen een echte 'glulam' en wat je hier ziet dan precies?bbbrumbrum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:57:
Wat is gelamineerd aan deze balken? Lijkt vooral een kostenkwestie om kleinere kopmaten samen te voegen tot een groter geheel. Een "echte" glulam is toch wel iets anders....
:strip_exif()/f/image/hFh5R6V10pOi7sfCDROY8CIi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nouja, technisch gezien zijn er (nog) geen voorschriften, want die beschrijven nog steeds een situatie met gasmeter.Diepie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:09:
[...]
Ze hebben dit zo uitgevoerd omdat dit voorgeschreven is door het NUTS bedrijf.
Je hebt ook een gele invoerbuis gekregen?
An sich is ventilatie geen slechte zaak, zeker als er 2 autos staan te laden, 20kWP PV staat te blazen en je 1000W aan LED verlichting via je KNX componenten hebt draaien kan er natuurlijk wel wat warmteontwikkeling zijn in de MK.
Blij dat ze hier iig niet moeilijk deden, meter hangt een stuk lager dan voorgeschreven (of niet voorgeschreven natuurlijk...).
Ik heb hier in huis ook samengestelde balken, dat is niet meer dan 2x 235x70 tegen elkaar aangeplakt.Diepie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:12:
[...]
Hier een foto van het detail, ik ben geen expert en geef alleen maar aan wat de aannemer mij verteld. Wat is het verschil tussen een echte 'glulam' en wat je hier ziet dan precies?
[Afbeelding]
Bij gelamineerd denk ik toch aan wat meer laagjes, waar ook nog een bepaalde gedachte achter zit qua fiberorientatie om bepaalde engineering specificaties te halen.
Als ik de reacties zo lees lijkt het mij beter om ze wel aan te brengen. Dit om te voorkomen dat het een eventueel afkeurpunt wordt.Señor Sjon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:07:
Netbeheerders zijn erg conservatief. Het zal wel op condens rond de watermeter gegooid worden.
We zitten erg krap qua planning. Wil geen gedoe hebben.
Ik ga even met de aannemer overleggen. Bedankt!
Heb je geen oude deur waar je een rooster inplaatst?FastForwardNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:22:
[...]
Als ik de reacties zo lees lijkt het mij beter om ze wel aan te brengen. Dit om te voorkomen dat het een eventueel afkeurpunt wordt.
We zitten erg krap qua planning. Wil geen gedoe hebben.
Ik ga even met de aannemer overleggen. Bedankt!
Plaats je die erin en na de keuring pas de echte deur.
Ik heb in de garage volgens mij wel een echte meterkast deur zien staan.Rzaan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:29:
[...]
Heb je geen oude deur waar je een rooster inplaatst?
Plaats je die erin en na de keuring pas de echte deur.
Wij hebben als meerwerk echter een aantal deuren aangepast (o.a. meterkast). Die aangepaste deur (zonder roosters) is nu gemonteerd.
Dus wellicht is dat een optie. Ik overleg even.
Geen idee of ik een gele invoerbuis hebbbbrumbrum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:17:
[...]
Je hebt ook een gele invoerbuis gekregen?
Ik heb hier in huis ook samengestelde balken, dat is niet meer dan 2x 235x70 tegen elkaar aangeplakt.
Bij gelamineerd denk ik toch aan wat meer laagjes, waar ook nog een bepaalde gedachte achter zit qua fiberorientatie om bepaalde engineering specificaties te halen.

Deze balken komen uit België en zijn opgebouwd uit 7 lagen en de aannemer noemde een bepaalde sterkteklasse waaraan het voldeed en z'n medewerkers waren onder de indruk. Vraag me alleen niet welke sterkte het precies was

Opwarming van de leiding met het oog op legionella is het hier.Señor Sjon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:07:
Er zijn ook IWUN-bladen voor meterruimtes in woningen zonder gasaansluiting. Probleem is dat vrijwel geen één nutsbedrijf ook daadwerkelijk die IWUN-bladen in zijn geheel aanvaardt.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:17:
[...]
Nouja, technisch gezien zijn er (nog) geen voorschriften, want die beschrijven nog steeds een situatie met gasmeter.
[ Voor 43% gewijzigd door De Rikster op 19-05-2022 13:15 ]
De Rikster schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:12:
[...]
Opwarming van de leiding met het oog op legionella is het hier.
[...]

Invoerbuizen zijn voor je aannemer, niet de NUTS partij.Diepie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:58:
[...]
Geen idee of ik een gele invoerbuis heb, op dit moment hebben we nog helemaal NUTS voorzieningen, alles komt bij de buurman vandaan.
Deze balken komen uit België en zijn opgebouwd uit 7 lagen en de aannemer noemde een bepaalde sterkteklasse waaraan het voldeed en z'n medewerkers waren onder de indruk. Vraag me alleen niet welke sterkte het precies was
Ah ok met 7 lagen zit het een beetje in het midden, maar zeker geen standaard balkjes dus! Als je nog een goede kopfoto hebt dan ben ik benieuwd.
[ Voor 62% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-05-2022 13:56 ]
Nog wat advies gevraagd (bijgebouw "Kantoorgedeelte");
Zoals jullie weten ga ik dit vergunningsvrij bouwen.
De officiële versie zijn de foto's hieronder. De fundering komt op palen in superkist. De kanaalplaatvloeren voor deze versie zijn besteld.
Hieronder is de versie die gebouwd moet worden. Ik denk dit simpel te gaan bouwen in de volgende volgorde.
Dus strookfundering met ijzer. (50cm, afwerking op hoogte van fundering superkist)
Zeil tegen condens
isolatie (isobouw 6 cm)
ijzermatten
beton. ( tot niveau kanaalplaatvloer)
Het hele gedeelte wordt dan in 1 keer gemetseld.
Wat denken jullie?
De officiële versie zijn de foto's hieronder. De fundering komt op palen in superkist. De kanaalplaatvloeren voor deze versie zijn besteld.
![]() | ![]() |
Hieronder is de versie die gebouwd moet worden. Ik denk dit simpel te gaan bouwen in de volgende volgorde.
Dus strookfundering met ijzer. (50cm, afwerking op hoogte van fundering superkist)
Zeil tegen condens
isolatie (isobouw 6 cm)
ijzermatten
Wat denken jullie?
:fill(white):strip_exif()/f/image/jNjGbwtrcLYtLaOrpVTX8kpG.png?f=user_large)
ik begrijp je vraag niet helemaal, maar volgens mij wil je de vloer aanstorten door die gewoon op zand te storten en dus niet uitvoeren in kanaalplaat zoals ze rest van het huis?karelkale schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:44:
Nog wat advies gevraagd (bijgebouw "Kantoorgedeelte");
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zeil tegen condens
isolatie (isobouw 6 cm)
ijzermatten
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
vergunningsvrij is niet regelvrij je zal dus eigenlijk gewoon voor je aanbouw aan de minimle RC waardes moeten voldoen dus die 6cm isolatie is niet voldoende. nu is het een beetje twijfelachtig of het bij het hoofdgebouw gaat horen, maar omdat je het gebruikt als verblijfsruimte zou ik ook gewoon de minimale eisen van nieuwbouw hanteren, dit kan je maar 1 keer goed doen.
Wat is het bezwaar om gelijk het vergunningsvrije deel in de fundatie op te nemen?
(ook ivm. de riolering voor de wc?)
Wij hebben gewoon dezelfde meterkast deur als de andere binnendeuren en dus ook geen rooster of iets er in.FastForwardNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:38:
[...]
Ik heb in de garage volgens mij wel een echte meterkast deur zien staan.
Wij hebben als meerwerk echter een aantal deuren aangepast (o.a. meterkast). Die aangepaste deur (zonder roosters) is nu gemonteerd.
Dus wellicht is dat een optie. Ik overleg even.
Enig verschil is dat deze volgens mij afgesloten moet worden, dus er zit een sleutel op.
[ Voor 8% gewijzigd door ChUcKiE op 19-05-2022 21:14 ]
Het is hier al vaker gezegd: zorg dat je voor de schouw alles volgens de regeltjes voor elkaar hebt.....
Bijvoorbeeld met een nooddeur (of wandje) die je daarna vervangt zoals je het wenst
Bijvoorbeeld met een nooddeur (of wandje) die je daarna vervangt zoals je het wenst
Ik heb met veel moeite een afspraak met Liander kunnen regelen voor de definitieve aansluitingen.Conrado schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:56:
Het is hier al vaker gezegd: zorg dat je voor de schouw alles volgens de regeltjes voor elkaar hebt.....
Ze weten dat de druk er bij ons flink op staat en we niet meer vertraging kunnen gebruiken.
En dan neemt de aannemer (grote bouwer) toch dit risico…
Ik ga ervan uit dat ze weten wat ze doen. Maar we hebben al meer vervelende situaties gehad die ons tijd (en ook geld) hebben gekost.. Dingen die eenvoudig waren te voorkomen.
EDIT: Telefonisch contact gehad met partij die gaat schouwen. Het ontbreken van ventilatieroosters is geen afkeurpunt als je een gasloze meterkast hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door FastForwardNL op 20-05-2022 10:49 ]
De vraag is eigenlijk wat de ideale (goedkoopste) opbouw zou kunnen zijn?twain4me schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:01:
[...]
ik begrijp je vraag niet helemaal, maar volgens mij wil je de vloer aanstorten door die gewoon op zand te storten en dus niet uitvoeren in kanaalplaat zoals ze rest van het huis?
vergunningsvrij is niet regelvrij je zal dus eigenlijk gewoon voor je aanbouw aan de minimle RC waardes moeten voldoen dus die 6cm isolatie is niet voldoende. nu is het een beetje twijfelachtig of het bij het hoofdgebouw gaat horen, maar omdat je het gebruikt als verblijfsruimte zou ik ook gewoon de minimale eisen van nieuwbouw hanteren, dit kan je maar 1 keer goed doen.
We nemen het gelijk mee, ik vroeg me meer af of een goedkopere opbouw een optie zou kunnen zijn?Rob-T6 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:09:
Wat is het bezwaar om gelijk het vergunningsvrije deel in de fundatie op te nemen?
afwijkingen in de bouw zijn vaak duur omdat er andere materialen en gereedschappen nodig zijn. en vooral kans op fouten verhogend. het is niet ongewoon om juist EXTRA geld uit te geven om dingen het zelfde uit te voeren zodat de kans op fouten juist kleiner wordt. ik zou dus niet 1 klein deel een andere opbouw geven.of je moet het zelf willen doen, dan is storten makkelijker dan platen leggen. zolang je die kraan toch hebt staan zou ik die plaatjes er bij de aanbouw ook gewoon opleggen. of het 1 goedkoper is dan het ander kan alleen je aannemer maar zeggen.karelkale schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:22:
[...]
De vraag is eigenlijk wat de ideale (goedkoopste) opbouw zou kunnen zijn?
[...]
We nemen het gelijk mee, ik vroeg me meer af of een goedkopere opbouw een optie zou kunnen zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 20-05-2022 09:36 ]
Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuw te bouwen woning in het buitengebied. Hiervoor hebben zijn we samen met een architect bezig met het ontwerpen van onze woning.
De indeling van onze beneden verdieping is naar ons idee nagenoeg perfect. We willen een saksische stijl woning bouwen, waardoor we boven veel schuin dak krijgen. Ik heb de indruk dat onze slaapkamers prima zijn qua afmeting, maar als ik ze in mijn hoofd probeer in te richten, krijg ik toch wat twijfel.
Op dit moment lijkt het zo te zijn dat we budget technisch wat ruimte hebben om de woning te vergroten, echter lijkt ons dit voor de beneden verdieping iig. niet nodig. Hoe denken jullie over de slaapkamers?
Het gaat hierbij voornamelijk om 1.04 en 1.07, een van deze kamers dient onze slaapkamer te worden.
Nu ik dit type, zie ik ook dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, gaan we dit in de praktijk zien?
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom
.
tldr;/f/image/XPvI0h11tfBhtPkvKBN23I3S.png?f=fotoalbum_large)
De indeling van onze beneden verdieping is naar ons idee nagenoeg perfect. We willen een saksische stijl woning bouwen, waardoor we boven veel schuin dak krijgen. Ik heb de indruk dat onze slaapkamers prima zijn qua afmeting, maar als ik ze in mijn hoofd probeer in te richten, krijg ik toch wat twijfel.
Op dit moment lijkt het zo te zijn dat we budget technisch wat ruimte hebben om de woning te vergroten, echter lijkt ons dit voor de beneden verdieping iig. niet nodig. Hoe denken jullie over de slaapkamers?
Het gaat hierbij voornamelijk om 1.04 en 1.07, een van deze kamers dient onze slaapkamer te worden.
Nu ik dit type, zie ik ook dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, gaan we dit in de praktijk zien?
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom
tldr;
- Zijn de kamers 1.04 en 1.07 van voldoende formaat om ze handig in te richten als master bedroom?
- Gaan we het in de praktijk zien dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, of moeten we hier nog even naar kijken met de architect?
Begane grond
/f/image/XPvI0h11tfBhtPkvKBN23I3S.png?f=fotoalbum_large)
Eerste verdieping:
/f/image/LkwjCknHGje9LaduNXm5z6LJ.png?f=fotoalbum_large)
Leuke plattegronden, origineel. Heb je ook een doorsnede tekening met de hoogte lijnen. Op de verdieping is een 2.1 meter lijn getekend. Dit moet eigenlijk 2,4 meter zijn, die komt dan nog meer naar binnen.G33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:32:
Mijn vriendin en ik zijn bezig met een nieuw te bouwen woning in het buitengebied. Hiervoor hebben zijn we samen met een architect bezig met het ontwerpen van onze woning.
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom.
tldr;Onderstaand de plattegronden:
- Zijn de kamers 1.04 en 1.07 van voldoende formaat om ze handig in te richten als master bedroom?
- Gaan we het in de praktijk zien dat de dakkapellen niet recht tegenover elkaar zitten, of moeten we hier nog even naar kijken met de architect?
Begane grond
[Afbeelding]Eerste verdieping:
[Afbeelding]
Als er ruimte is in budget en voorschriften van het bestemmingsplan, dan kun je overwegen om de gootlijn, de kap dus, wat op te hogen.
In de slaapkamers, zoals de bedden nu zijn getekend, ga je jouw hoofd stoten. En is een bed met hoog hoofdboard (> 1 meter, dat is eigenlijk al niet hoog), gaat ook niet passen. En veel kastruimte in de kamers is er dan ook niet.
Voor de dakkapellen zie ik geen probleem.
Hoi allemaal!
Zal me even voorstellen. We zijn nu al een tijdje bezig met een CPO-project in Zuidoost-brabant. Het project bestaat (idealiter - groep wisselt nog steeds een beetje) uit een groep van 32 bouwheren. Na wat problemen met de gemeente kunnen we van start en hebben we een architect gekozen.
Mijn plan is om een heel aantal dingen zelf te gaan doen om de woning betaalbaar te houden. Het wordt een tweekapper, maar ik heb nog geen buren; dus mag ik zelf bepalen (voor nu) hoe het eruit komt te zien.
Aankomende maandag is het voorontwerp met de architect. Hierna volgt een groepsbrede presentatie om overeenstemming in de wijk te bereiken (denk bijvoorbeeld aan accenten, kleuren, voegen, enzovoort). Ik heb een tweekapper. Echter, ik heb nog geen buren, dus mag ik zelf bepalen (voor nu) hoe het eruit komt te zien. Hele algemene vraag: zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens het gesprek?
P.S. Ik heb al in het projectmatige bouw topic wat gepost. Dit project past in verschillende fases in beide topics.
Zal me even voorstellen. We zijn nu al een tijdje bezig met een CPO-project in Zuidoost-brabant. Het project bestaat (idealiter - groep wisselt nog steeds een beetje) uit een groep van 32 bouwheren. Na wat problemen met de gemeente kunnen we van start en hebben we een architect gekozen.
Mijn plan is om een heel aantal dingen zelf te gaan doen om de woning betaalbaar te houden. Het wordt een tweekapper, maar ik heb nog geen buren; dus mag ik zelf bepalen (voor nu) hoe het eruit komt te zien.
Aankomende maandag is het voorontwerp met de architect. Hierna volgt een groepsbrede presentatie om overeenstemming in de wijk te bereiken (denk bijvoorbeeld aan accenten, kleuren, voegen, enzovoort). Ik heb een tweekapper. Echter, ik heb nog geen buren, dus mag ik zelf bepalen (voor nu) hoe het eruit komt te zien. Hele algemene vraag: zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens het gesprek?
P.S. Ik heb al in het projectmatige bouw topic wat gepost. Dit project past in verschillende fases in beide topics.
Leuk ontwerp zeg! Het bed onder de schuine kap kan op zich prima maar 1 meter is wel erg laag. Wij hebben op dit moment eenzelfde situatie met 1.20 meter en dat is prima maar lager is niet fijn. Ik zou tot een fatsoenlijke hoogte (minimaal 1,20) bergruimte (schotten) maken en daar je bed tegenaan zetten.G33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:32:
Ik ben in het verleden bij onze huidige woning al eens goed geholpen door mede-tweakers, vandaar dat ik nu graag weer bij jullie terug kom.
tldr;
Als de mogelijkheid is, kun je inderdaad ook nog het knieschot vergroten maar dat is afhankelijk van wat mag en kan.
Wij krijgen in ons nieuwe huis ook te maken met de 1 meter lijn maar wij zaten vast aan goothoogtes en nokhoogtes die niet overschreden mochten worden. We gaan nu overal schotten maken zodat we flink wat bergruimte krijgen.
Dag Aboma, bijgaand de doorsnede met daarin de hoogtelijnen.Bas.013 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:41:
[...]
Leuke plattegronden, origineel. Heb je ook een doorsnede tekening met de hoogte lijnen. Op de verdieping is een 2.1 meter lijn getekend. Dit moet eigenlijk 2,4 meter zijn, die komt dan nog meer naar binnen.
Als er ruimte is in budget en voorschriften van het bestemmingsplan, dan kun je overwegen om de gootlijn, de kap dus, wat op te hogen.
In de slaapkamers, zoals de bedden nu zijn getekend, ga je jouw hoofd stoten. En is een bed met hoog hoofdboard (> 1 meter, dat is eigenlijk al niet hoog), gaat ook niet passen. En veel kastruimte in de kamers is er dan ook niet.
Voor de dakkapellen zie ik geen probleem.
Met dat bed dat klopt, ons hoofdbord is inderdaad 1.25 meter. Dus die muur zou dan nog een stukje richting de kamer komen. Dit bed heeft de architect ingetekend, maar als ik hem zelf denkbeelding invul, kom ik voor mijn gevoel vooral wat kasttruimte tekort. Uiteindelijk blijft er bij het voeteneind wel 60cm loopruimte over.
/f/image/HMNQ7DKWuUF8n0ydQCj4i6So.png?f=fotoalbum_large)
Members only:
Inloggen
Rien43 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:33:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Vooropgesteld, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Je kunt kijken naar de kap 0,25 tot 0,50 op te hogen. En of ruimte 0.7 en 0.8 te wijzigen naar 1 grote en 1 kleinere kamer. En denk dan alvast na welke kledingkasten je wilt plaatsen. Persoonlijk lijkt me de ruimte hiervoor vrij krap, te weinig kastruimte, hoge kasten kun je er niet kwijt.G33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:33:
[...]
Dag Aboma, bijgaand de doorsnede met daarin de hoogtelijnen.
Met dat bed dat klopt, ons hoofdbord is inderdaad 1.25 meter. Dus die muur zou dan nog een stukje richting de kamer komen. Dit bed heeft de architect ingetekend, maar als ik hem zelf denkbeelding invul, kom ik voor mijn gevoel vooral wat kasttruimte tekort. Uiteindelijk blijft er bij het voeteneind wel 60cm loopruimte over.
[Afbeelding]
De slaapkamer is inderdaad ook een beetje mijn struikelpunt. Maar ik wil de woning eigenlijk niet alleen hoger maken, want dat zou de helling vak het dak verhogen, wat ik weer niet vind passen bij de woning.Bas.013 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:37:
[...]
Vooropgesteld, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Je kunt kijken naar de kap 0,25 tot 0,50 op te hogen. En of ruimte 0.7 en 0.8 te wijzigen naar 1 grote en 1 kleinere kamer. En denk dan alvast na welke kledingkasten je wilt plaatsen. Persoonlijk lijkt me de ruimte hiervoor vrij krap, te weinig kastruimte, hoge kasten kun je er niet kwijt.
Andere optie zou kunnen zijn om de woning wat breder te maken (9,5 ipv 9). Zijn er alternatieven? Met schuiven met alleen wat muurtjes is het lastig lijkt me…
Goedemorgen,
Ivm met een aannemer die z’n afspraken niet meer nakomt wil ik de afwerking zelf gaan doen van mijn garage/mancave.
Zo wil ik de dekvloer aanvullen rondom het houten kozijn (280x20x8cm)
Wat is de beste manier om dit te doen?
1. Tussen de dekvloer en de pir-platen de ruimte afdichten met flexibele purschuim.
2. Tussen de pir-platen en de gemetselde wand de ruimte openlaten (spouw)? Eventueel nog stukken pir-platen onder het kozijn aanbrengen?
3. Dampwerende folie eroverheen plaatsen en dan een kantstrook plaatsen tegen de muur/kozijn ivm uitzetten (vloerverwarming).
4. (Vloeibare) zandcement gieten.
Bijgevoegd de foto’s van de situatie.
:strip_exif()/f/image/VPXXQ68faOepc2MyXQKgVYUW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Q8oJNjLzZd5nP3b2OKuUP6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.
Ivm met een aannemer die z’n afspraken niet meer nakomt wil ik de afwerking zelf gaan doen van mijn garage/mancave.
Zo wil ik de dekvloer aanvullen rondom het houten kozijn (280x20x8cm)
Wat is de beste manier om dit te doen?
1. Tussen de dekvloer en de pir-platen de ruimte afdichten met flexibele purschuim.
2. Tussen de pir-platen en de gemetselde wand de ruimte openlaten (spouw)? Eventueel nog stukken pir-platen onder het kozijn aanbrengen?
3. Dampwerende folie eroverheen plaatsen en dan een kantstrook plaatsen tegen de muur/kozijn ivm uitzetten (vloerverwarming).
4. (Vloeibare) zandcement gieten.
Bijgevoegd de foto’s van de situatie.
:strip_exif()/f/image/VPXXQ68faOepc2MyXQKgVYUW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Q8oJNjLzZd5nP3b2OKuUP6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.
Je kozijn staat wel heel erg op het uiterste puntje van de badhoeken plus dat hij ook niet bovenin bevestigd is aan de vloerrand maar ergens onder. Is dit altijd zo geweest of is dit zo gemaakt door de aannemer.
[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 21-05-2022 11:12 ]
@D.deJong dit is zo gemaakt door de aannemer.
Is dit niet de juiste manier? Kan dit op termijn ergens gevolgen voor hebben?
Als je kracht zet op de dorpel; buigt hij dan niet door?hcmorg schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:37:
@D.deJong dit is zo gemaakt door de aannemer.
Zijn er mensen die momenteel ook in offertetrajecten zitten met aannemers? Zo ja, hoe gaan jullie om met prijsvastheid vs dagprijzen?
Zijn er mensen die tips hebben om in deze roerige tijden afspraken te maken over prijzen? Wij willen uiteraard nu al zo veel mogelijk vastgelegd hebben, maar ik merk dat aannemers veelal dagprijzen hanteren waardoor wij aan de 'goden zijn overgeleverd'. De moeilijkheid zit 'm met name in het feit dat wij pas op z'n vroegst over een half jaar gaan starten met de bouw. Is het verstandig om een prijsrange af te spreken?
Zijn er mensen die tips hebben om in deze roerige tijden afspraken te maken over prijzen? Wij willen uiteraard nu al zo veel mogelijk vastgelegd hebben, maar ik merk dat aannemers veelal dagprijzen hanteren waardoor wij aan de 'goden zijn overgeleverd'. De moeilijkheid zit 'm met name in het feit dat wij pas op z'n vroegst over een half jaar gaan starten met de bouw. Is het verstandig om een prijsrange af te spreken?
Je kunt vragen om een prijsindicatie en bijv een percentage afspreken dat de prijs maximaal mag stijgen.Rien43 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:46:
Zijn er mensen die momenteel ook in offertetrajecten zitten met aannemers? Zo ja, hoe gaan jullie om met prijsvastheid vs dagprijzen?
Als je niks afspreekt is er een wettelijk percentage van 10% indien een inschatting is gemaakt waarbij je als je zelf geen invloed op de prijs hebt en niet gewaarschuwd bent voor een kostenoverschrijding
Ik zou in elk geval wel afspreken dat als dagprijzen worden afgesproken, de aannemer zijn winst en risico niet over de dagprijzen rekent. Hij loopt dan geen risico meer over dat deel.
de prijzen hoeven niet te stijgen, als je iets besteld moet hij gewoon gelijk bestellen.
het is aan de aannemer om een geldigheid voor de offertes af te spreken
Dat is denk ik te makkelijk geredeneerd. Het kan wat jij zegt, maar dan moeten wij een aanbetaling doen van 40% (op een bedrag van 200k is dat best veel) zodat de materialen ook daadwerkelijk besteld kunnen worden. In dit stadium niet haalbaar aangezien de gelden van de hypotheek nog niet zijn vrijgegeven (door ontbreken van omgevingsvergunning). Het lijkt erop dat wij te vroeg nu een aannemer willen betrekken. Echter, hebben wij wel een aanneemovereenkomst nodig voor de hypotheek. Fijne dilemma's zijn dat tochbadboyqxy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:14:
de prijzen hoeven niet te stijgen, als je iets besteld moet hij gewoon gelijk bestellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rien43 op 23-05-2022 14:47 ]
Klopt deels niet, Op dit moment werken (bijna) alle leveranciers met dagprijzen op moment van leveren.badboyqxy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:14:
Je besteld vandaag, de prijs geldig op de dag van levering is de prijs die je betaald.
Als je een grote aannemer hebt, die zou nog prijsafspraken kunnen maken. Een gemiddelde aannemer ontkomt hier niet.
Zie je inderdaad steeds meer, hoewel soms wel iets langduriger prijsafspraken te maken zijn. Vraag me wel af hoe hypotheekverstrekkers reageren op de clausules zoals ze tegenwoordig in aanneemovereenkomsten worden opgenomen. Wij gaan binnenkort tekenen met een dergelijke clausule (moeten we nog wel terugkoppelen met de hypotheekverstrekker). We verwachten dat we eventuele prijsstijgingen nog wel uit eigen middelen kunnen betalen, dan zal het hopelijk nog wel meevallen, als je wat dat betreft minder ruimte hebt, hoe gaat het dan?karelkale schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:04:
[...]
Klopt deels niet, Op dit moment werken (bijna) alle leveranciers met dagprijzen op moment van leveren.
Je besteld vandaag, de prijs geldig op de dag van levering is de prijs die je betaald.
Als je een grote aannemer hebt, die zou nog prijsafspraken kunnen maken. Een gemiddelde aannemer ontkomt hier niet.
Hypotheekverstrekker zal uiteindelijk de garantie willen hebben dat er een afgebouwd huis staat aan het einde van de rit. (Of iig zoveel mogelijk zekerheid). Ik ben geen expert, maar kan me niet voorstellen dat ze happig zijn op dit soort constructies.
Je zou voor de bgg nog kunnen overwegen om de meterkast/wc met de trap te ruilen. Dan worden de afstanden van je leidingwerk e.d. wat korter.G33st schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:32:
Voor de beneden verdieping lijkt dat een betere optie, alleen lever je dan boven weer ruimte in op een slaapkamer. We hebben het wel besproken met de architect.jerh schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Je zou voor de bgg nog kunnen overwegen om de meterkast/wc met de trap te ruilen. Dan worden de afstanden van je leidingwerk e.d. wat korter.
@Bas.013 , @Diepie , Boven hebben we een kleine aanpassing gedaan, zodat er nu wel vaste kasten in de slaapkamer passen.
Wel overwegen we de woning ook nog 40 cm te verbreden, zodat de slaapkamers aan de linker zijde ook nog wat groter en beter in te delen worden. Écht nodig is het niet.
:strip_exif()/f/image/ms6kixRL7d10MxGkRR4ecDfv.jpg?f=fotoalbum_large)
-
[ Voor 198% gewijzigd door Dizeerik op 23-05-2022 21:49 ]
Welke constructies bedoel je precies? Volgens mij zien hypotheekverstrekkers een groter aandeel eigen middelen i.h.a. niet echt als een probleem (mits aantoonbaar beschikbaar). Wat wellicht nog wel een probleem kan zijn is dat intussen de totale bouwkosten de (getaxeerde) waarde van de woningen beginnen te overstijgen.H34H schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:44:
Hypotheekverstrekker zal uiteindelijk de garantie willen hebben dat er een afgebouwd huis staat aan het einde van de rit. (Of iig zoveel mogelijk zekerheid). Ik ben geen expert, maar kan me niet voorstellen dat ze happig zijn op dit soort constructies.
Wij hobbelen van tegenvaller naar tegenvaller momenteel..
Afspraak voor schouwen en realisatie Nuts is weer 4 weken naar achter geschoven door de uitvoerende aannemer. Daardoor de oplevering ook +- 6 weken. Erg balen want het huis is zo goed als klaar..
Afspraak voor schouwen en realisatie Nuts is weer 4 weken naar achter geschoven door de uitvoerende aannemer. Daardoor de oplevering ook +- 6 weken. Erg balen want het huis is zo goed als klaar..
Mag je niet op bouwstroom vertoeven?FastForwardNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:58:
Wij hobbelen van tegenvaller naar tegenvaller momenteel..![]()
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Nutsvoorzieningen zijn een vrij ruim begrip, als je bouwstroom hebt maar geen water en/of riolering is het wat lastig.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Volgens de bouwer kan dat niet omdat onduidelijk is of de moderne installaties daar goed tegen kunnen.
Daarnaast geen water..
[ Voor 4% gewijzigd door FastForwardNL op 24-05-2022 08:39 ]
Water is wel lastig.FastForwardNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:39:
[...]
Volgens de bouwer kan dat niet omdat onduidelijk is of de moderne installaties daar goed tegen kunnen.
Daarnaast geen water..
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
De kleinste bouwstroomaansluiting zal 3x 25A zijn. Dat is het probleem niet. Heb je een bouwwateraansluiting?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Het is gewoon erg vervelend op deze manier. Het is bijna onmogelijk om dingen te plannen. Je maakt afspraken en die komen partijen gewoon niet na.Morpheusk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:43:
[...]
Water is wel lastig.Maar bouwstroom is niet anders lijkt mij. Of die kasten zijn veel lichter uitgevoerd qua groepen?
Ik heb vorige maand met veel moeite een afspraak geregeld (lag langer dan 6 maanden bij Liander). Dan denk je mooi, het is geregeld. Maar dan verschuiven ze het weer. Ze informeren niet eens dat het later wordt. Pas als je zelf belt hoor je dat.
We hebben geen bouwwater aansluiting. We tappen water van de buren. Bouwer zit er heel strict in. Pas na oplevering mogen wij dingen doen en opslaan. En oplevering kan pas +- 2 weken nadat meterkast is aangesloten.ds23man schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:03:
De kleinste bouwstroomaansluiting zal 3x 25A zijn. Dat is het probleem niet. Heb je een bouwwateraansluiting?
[ Voor 25% gewijzigd door FastForwardNL op 24-05-2022 09:24 ]
Met constructie bedoel ik dat de aannemer de aannemer prijsstijgingen door kan rekenen. Als daar geen bovengrens aan zit, kan het gebeuren dat je aan het eind van je bouwdepot (en eigen middelen) je huis nog niet af hebt, omdat de prijzen zo hard zijn gestegen.Batilan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:51:
[...]
Welke constructies bedoel je precies? Volgens mij zien hypotheekverstrekkers een groter aandeel eigen middelen i.h.a. niet echt als een probleem (mits aantoonbaar beschikbaar). Wat wellicht nog wel een probleem kan zijn is dat intussen de totale bouwkosten de (getaxeerde) waarde van de woningen beginnen te overstijgen.
Banken zijn risicomijdend. In ruil voor een zak geld wil de bank een onderpand. Het risico op een mogelijk onafgebouwd huis vindt de bank waarschijnlijk geen goed idee.
Er zal vast wel en oplossing voor zijn, want anders zou in deze tijd de complete bouw stilvallen, omdat anders in deze tijd niemand meer een hypotheek kan afsluiten...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic