FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:55:
@
Grolsch Ja - Inderdaad ook WTW Systeem.
Zehnder ComfoAir Q600 i.c.m. Comfozone 2-zone regeling
met CO2 sensoren in alle vr
Daarnaast worden verschillende ruimtes ook voorzien met Airco (lucht/lucht warmtepomp). Bovenetage wordt wel voorzien van vloerverwarming, maar primair ingezet voor koelfunctie.
Probeer even wat relevante gegevens te vinden uit de BENG berekening:
Warmtebehoefte verwarmingssysteem 12477 kWh
Warmtebehoefte tapwatersysteem 5050 kWh
In je Beng berekening staat ook een waarde voor de verwarmingsbehoefte in W/K in januari. Wat staat daar? Dan kan ik dat vanavond thuis vergelijken met wat daar bij mij staat.
Verder eens met @
Grolsch : Die 75YAA gaat ruim voldoen, zeker als je ook nog WTW hebt. En als je alleen beneden wilt verwarmen, is vooral ook het minimum vermogen interessant. Daarin scoort de 75YAA beter.
Ter info: Mijn woning is incl garage ca 1200 m³ (waarvan ca 260 m³ garage, die qua verwarming passief meeloopt), met WTW, triple glas en rondom Rc6. VVW ca 280 m². Ik had achteraf aan 5 à 6 kW ook voldoende gehad, maar ben toch blij met de 75YAA.
Als je nog wat wilt bezuinigen nog een tip: Trek voor de CO2 sensoren wel de kabels, maar koop ze nog niet. Bij mij hangt er alleen eentje in de woonkamer en dat werkt prima. De unit staat gewoon op een basisflow van 220 m³/h, waarbij alle slaapkamers en de woonkamer voor ons gezin voldoende geventileerd worden. Alleen bij bezoek (normaliter alleen in de woonkamer) moet de unit hoger. Dat deed ik eerst handmatig, en nu dus automatisch.
Die sensor ook in de slaapkamers is echt niet nodig. Daar zijn ze trouwens ook veel te duur voor.
En koop niet die extreem dure van Zehnder, maar iets goedkopers. Bij mij hangt de deze:
https://www.co2-meters.co...t-geen-alarm/#description
Die werkt ook op de 12V die Zehnder geeft, en heeft bovendien een display waarop je de waarde kunt aflezen.
En @
Grolsch , die warmwaterbehoeftes uit de BENG/EPC berekeningen slaan nergens op. Net zoals de elektriciteitsverbruiken trouwens.
Voor @
FrankSpin : Ik verbruik ca 400 kWh elektrisch voor SWW. Maal een COP van 3 is dat ongeveer 1200 kWh thermisch. Veel anderen zitten hoger, maar echt niet op 5000.
Dan nog een tip om duizenden euro's op je nieuwbouwbudget te besparen: Schrap de buffer en de zoneregeling die de installateur je ongetwijfeld aan wil smeren. Levert bovendien een hoger WP rendement op. Voor meer info:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen en
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
[
Voor 13% gewijzigd door
Andrehj op 12-04-2022 12:58
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.