Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.437 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-04-2022
Ik zou de garage in ere herstellen, heb je meteen bergruimte, en waar nu de eettafel staat is zo groot, daar past makkelijk een keuken bij...

Wel een heel krap woonkamertje in dat hoekje zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 22:56
nils7 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:29:
Inmiddels is de architect al wel aan het werk gegaan want de shovels en bulldozers zijn de wijk ook al aan het klaar maken. Dus het stikstof vraagstuk waar het nu op hangt is allang "verholpen" door de wijk bouwrijp te maken.
***members only***
Zo'n grote kavel en zo'n grote woning en dan niet eens een aangebouwde (van binnenuit bereikbare) garage waar je droog je fietsen etc kunt stallen? Dat vind ik wel armoe.

Verder is een separaat toilet op de 1e verdieping natuurlijk wel een must.

Ik zou deze woning anders indelen (eigenlijk zoals onze woning nu ook is):
  • Tweede verdieping volwaardig maken, met twee slaapkamers en een kleine kinderbadkamer (met douche, enkele wastafel en toilet).
  • Kantoor verplaatsen naar 1e verdieping.
  • Op de BGG de aanbouw veranderen in een volwaardige (en grotere) garage.
En heb je nu een haard midden in de kamer staan? Hoe onpraktisch is dat dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2022 11:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 10:59
Thanks voor de tips al zo snel.
ds23man schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:34:
Ik zou omdat je de badkamer deelt met 3 slaapkamers het schijthuis apart maken.
Ja daar neigen we ook wel naar, om die te maken op de plek waar nu de douche staat.
Maar dit is het eerste ontwerp wat we hebben gekregen dus neem deze tip zeker mee.
Boris schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:37:
Ik zou de garage in ere herstellen, heb je meteen bergruimte, en waar nu de eettafel staat is zo groot, daar past makkelijk een keuken bij...

Wel een heel krap woonkamertje in dat hoekje zo...
We willen geen garage omdat beide auto's nu ook al buiten staan, terwijl we een garage hebben.
We willen wel een carport maar omdat de aannemer (prefab bouwer) dat niet bouwt staat het niet op de tekeningen.
Althans op 1 wel en dat is de situatie schets van het kavel waarbij de carport, overkapping na de keuken en de schuur ingetekend staan.
Dus we kunnen vanuit de woning droog de auto en de fietsen in de schuur bereiken.

Zo'n hoekje, qua oppervlakte, hebben we nu ook en vinden we voldoende als "TV hoek".
Andrehj schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:41:
[...]

Zo'n grote kavel en zo'n grote woning en dan niet eens een aangebouwde (van binnenuit bereikbare) garage waar je droog je fietsen etc kunt stallen? Dat vind ik wel armoe.

Verder is een separaat toilet op de 1e verdieping natuurlijk wel een must.

Ik zou deze woning anders indelen (eigenlijk zoals onze woning nu ook is):
  • Tweede verdieping volwaardig maken, met twee slaapkamers en een kleine kinderbadkamer (met douche, enkele wastafel en toilet).
  • Kantoor verplaatsen naar 1e verdieping.
  • Op de BGG de aanbouw veranderen in een volwaardige (en grotere) garage.
En heb je nu een haard midden in de kamer staan? Hoe onpraktisch is dat dan?
Zie hierboven de comment over de garage ;) en het toilet op de eerste verdieping.

De haard willen we als divider gebruiken, waar we wel met glas doorheen kan kijken (we willen een waterdamp haard).
Zodat we echt een TV hoek en een Zit hoek creeeren in de woonkamer.

Met deze grotere "kinder" slaapkamers zouden we ruimte kunnen maken voor een badkamer voor hen ook nog. Maar moeten even kijken hoe dat past.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
Zinds vandaag opeens een paaltje met MB erop op mijn kavel staan. Iemand enig idee waar deze voor is? Paaltje staat ook op de andere kavels Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHZsa1oOXIgFnHIaFtUp9cx0snA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0wzinQznBwfGkFsqYo8CYVV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mennojonneke op 02-04-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woltingb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-05 11:33
Beste allen,

Bijgevoegd een ontwerp en renvooi voor een huis in een landelijke omgeving.
Het ontwerp heeft akkoord van Welstand maar men vraagt nog een 'passend pallet'.
Graag reactie hierop met bij voorkeur aandacht voor de punten:
- past de plintsteen bij de gevelsteen?
- passen kozijnen in verkeerswit beter dan in crème?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv4A-_PpP78liWCD3CPwxZUUys0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t5Ydd5ysg7icQDHedfVvXjzG.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8GobpDXrPDXwkgsUWKrveW4yG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LQPAffTbRepBxf6f1fA725cJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Daar weet je architect wel raad mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 22:10
Een tijd niet in dit topic geweest omdat we nog steeds wachten op de uitspraak van de raad van state over de nieuwe wijk waar ons kavel dan in valt.

Inmiddels is de architect al wel aan het werk gegaan want de shovels en bulldozers zijn de wijk ook al aan het klaar maken. Dus het stikstof vraagstuk waar het nu op hangt is allang "verholpen" door de wijk bouwrijp te maken.

***members only***
In de positionering van het huis maak je weinig gebruik van lichtinval vanuit het zuiden. Meeste ruimtes hebben de raampartij op het oosten zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
Dji mini 2 👍

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 10:59
SunnySel schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:33:
[...]

In de positionering van het huis maak je weinig gebruik van lichtinval vanuit het zuiden. Meeste ruimtes hebben de raampartij op het oosten zo te zien.
Klopt de straat zit aan het westen en er komt water aan de oost kant van het kavel. Dus we kijken vanuit de raampartij op het water.
En daarom wil ik de woning iets hoger op het kavel hebben.
Ten noorden en zuiden van het kavel komen de kavels van de buren.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 15:08
Nav je toffe foto's ook aan de gang gegaan met de mini 2 om ons bouw traject vast te leggen maar om op de pc er een goede foto uit te krijgen is me nog niet gelukt :/
Welke software gebruik je?
En hoe deel je ze vervolgens?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
woltingb schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:46:
Beste allen,

Bijgevoegd een ontwerp en renvooi voor een huis in een landelijke omgeving.
Het ontwerp heeft akkoord van Welstand maar men vraagt nog een 'passend pallet'.
Graag reactie hierop met bij voorkeur aandacht voor de punten:
- past de plintsteen bij de gevelsteen?
op het eerste oog lastig te beordelen omdat de foto's zo verschillend zijn, de rode lijkt veel minder genuanceerd en daarnaaast ook straker, je hebt vrij veel antrasiet en zwart ik zou wellicht de kleur van deze stenen ook in die hoek zoeken
- passen kozijnen in verkeerswit beter dan in crème?
verschillende wit tinten bij elkaar kunnen wat vreemd over komen, ik zou denk ik of alles verkeerswit maken of alles 9001. Op dit moment lijken de creme kozijnen de anomalie, de vraag die dan bij mij boven komt is waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Ik vraag me af, de meesten zullen een architect gebruiken, direct of via de catalogusbouwer waar ze uit kiezen, maar hoeveel mensen schakelen een binnenhuis- of interieur architect in, of iemand die een lichtplan maakt? Eerlijk gezegd heb ik daar nooit bij stilgestaan. ik zit nu zelf wel eea in Sketchup en VRay te proberen qua licht etc.

Wie doet dit, en hoeveel voegt het toe? Waar moet je ongeveer aan denken qua kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
@Boris Toevallig heb ik hier een pol over gehouden:
battler schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:49:
Hier in huis hebben we heel vaak een discussie over het nut van een architect. Door het bouwprocess heb ik mijn mening enigszins bijgesteld, ik ben ik zeer benieuwd naar die van jullie. Nog interessanter is het natuurlijk om deze resultaten te correleren aan een tevredenheidsonderzoek. Misschien dat jullie je mening kunnen toelichten in een post.

Hoe heb je gebouwd?

Poll: Prefab woning:
Ontworpen door architect
alleen interieur architect
met bouwbegeleiding
met bouwbegeleiding en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding
architect en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding en interieurarchitect
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Traditioneelbouw:
Ontworpen door architect
alleen interieur architect
met bouwbegeleiding
met bouwbegeleiding en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding
architect en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding en interieurarchitect
Tussenstand:
[Afbeelding]

Poll: Gebouwd zonder achitect
Prefabwoning
Traditioneelbouw
Tussenstand:
[Afbeelding]
Een lichtplan op basis van vRay e.d heeft wat mij betreft weinig zin, zelfs wanneer je de karakeristieken van de lichtbron probeert na te bootsen heeft de render software veel invloed op de resultaten. Of je een interieurarchitect en of lichtontwerper nodig hebt zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen. Mijn advies is om hier in iedergeval over de inrichting na te denken.

Je kan veel geld besparen door het ontwerp af te stemmen op de meubels. Op die manier kan je standaard meubels als maatwerk eruit laten zien of heb je een gegronde reden voor de maten van de woning.

De aansluitingen voor een lichtplan moet je in een vroeg stadium doorgeven. Wij hebben met behulp van een lichtarchitect juist veel lichtpunten geschrapt, uiteindelijk zijn we super blij met het eindresultaat.

[ Voor 11% gewijzigd door battler op 03-04-2022 15:37 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Ah nice :)

Renders geven wel een beetje een idee in ieder geval. Anders is het haast helemaal niet voor te stellen.Al was het maar om je model wat tot leven te brengen.

Ik ga eens rondkijken of ik in de buurt iets kan vinden qua lichtplan etc, en wat dat mag kosten.

[ Voor 105% gewijzigd door Boris op 03-04-2022 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Boris schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:04:
Ik vraag me af, de meesten zullen een architect gebruiken, direct of via de catalogusbouwer waar ze uit kiezen, maar hoeveel mensen schakelen een binnenhuis- of interieur architect in, of iemand die een lichtplan maakt? Eerlijk gezegd heb ik daar nooit bij stilgestaan. ik zit nu zelf wel eea in Sketchup en VRay te proberen qua licht etc.

Wie doet dit, en hoeveel voegt het toe? Waar moet je ongeveer aan denken qua kosten?
Wij hebben wel een binnenhuisarchitecte ingeschakeld. Zij heeft niet alles gedaan, maar wel de begane grond en de slaapkamer op de begane grond. Dit om een paar redenen:
- Wij zijn niet heel creatief. Wat zij nu verzonnen heeft is echt helemaal onze smaak en echt anders dan dat wij het zouden hebben bedacht. niet allen qua meubels of indeling, maar ook kleuren.
- Wij kregen naast een mooi boek met daarin alle aanbevelingen ook een prachtige render van de ruimtes en woning. Dit heeft ons een gevoel gegeven van de grootte van de woning. Wij twijfelden erg of de ruimtes wel groot genoeg waren. Deze render heeft er voor gezorgd dat we de woning niet groter hebben gemaakt.
- Eigenlijk is het ook een besparing van de kosten. ZIj heeft al ook heel veel zaken aangedragen. Je kan dus op zoek gaan via het internet naar de voorgestelde lamp, bank etc. Hiermee win je heeeeeeeeeel veel tijd en ook geld. Sterker nog een lamp die we erg mooi vonden die zij had voorgesteld vond ik voor een fractie op marktplaats.
- Ons plan was inclusief lichtplan ongeveer 1200 euro (een jaar geleden). Mijn inziens een koopje. Mocht je interesse hebben, stuur me een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reymen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 15:12

Kijk op funda naar soortgelijke woningen en naar bepaalde hastags op instagram en pinterest e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29

Voor een lichtplan zijn we bij een lokale lichtwinkel geweest. Dat was hier gratis, met het idee dat je daar dan ook lampen zou kopen natuurlijk.

Voor hulp met het interieur hebben we Ikea ingeschakeld. Daar kun je dit laten doen voor, geloof ik, 250 euro. Hier denken ze overigens ook mee met je verlichting.

Beide vond ik nuttig en uit beide hebben we best wat gebruikt. Het hielp sowieso om een beter idee te krijgen van wat zou kunnen.

Ik had ook best iets van 1200 euro willen betalen (zoals JPruisen) voor een goede binnenhuisarchitect, maar ik heb best rondgekeken, maar vond geen overtuigend aanbod voor rond die prijs.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:15
Een tijd niet in dit topic geweest omdat we nog steeds wachten op de uitspraak van de raad van state over de nieuwe wijk waar ons kavel dan in valt.

***members only***
Er is al het nodige gezegd, dus voeg alleen iets nieuws toe.

Je inloopkast is alleen vanuit de slaapkamer bereikbaar. Wij hebben er bewust voor gekozen om hem ook bereikbaar te maken vanuit de hal. Als je dan verschillende werktijden schema's hebt, dan scheelt dat overlast.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
JPruissen schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:27:
[...]

Wij hebben wel een binnenhuisarchitecte ingeschakeld. Zij heeft niet alles gedaan, maar wel de begane grond en de slaapkamer op de begane grond. Dit om een paar redenen:
- Wij zijn niet heel creatief. Wat zij nu verzonnen heeft is echt helemaal onze smaak en echt anders dan dat wij het zouden hebben bedacht. niet allen qua meubels of indeling, maar ook kleuren.
- Wij kregen naast een mooi boek met daarin alle aanbevelingen ook een prachtige render van de ruimtes en woning. Dit heeft ons een gevoel gegeven van de grootte van de woning. Wij twijfelden erg of de ruimtes wel groot genoeg waren. Deze render heeft er voor gezorgd dat we de woning niet groter hebben gemaakt.
- Eigenlijk is het ook een besparing van de kosten. ZIj heeft al ook heel veel zaken aangedragen. Je kan dus op zoek gaan via het internet naar de voorgestelde lamp, bank etc. Hiermee win je heeeeeeeeeel veel tijd en ook geld. Sterker nog een lamp die we erg mooi vonden die zij had voorgesteld vond ik voor een fractie op marktplaats.
- Ons plan was inclusief lichtplan ongeveer 1200 euro (een jaar geleden). Mijn inziens een koopje. Mocht je interesse hebben, stuur me een PB.
Dit kan ik alleen maar bevestigen! Ons binnenhuisarchitect heeft vanaf het begin heel erg mee gedacht, dus ook met de indeling van de keuken, plaatsing van de gang, etc.

Ander groot voordeel is dat hij/zij veel beter zijn in het maken van (grote) statements, wat wij nooit hadden bedacht en/of gedurfd. We hebben bv een gele gang, Spaanse tegels bij de voordeur, aapjes behang op de overloop, etc.
Ook blijf jezelf vaak een beetje hangen in de bekende meubels en ideeën. In ons geval heeft zij echt hele mooie dingen bedacht die heel goed passen bij onze smaak, maar die we dus nooit zelf hadden bedacht.
Ze heeft ook nagedacht over het lichtplan.

Nu ruim na de oplevering hebben we een echt lichtplan laten maken bij een lokale lampen winkel, dat voegt ook echt iets toe. Bij ons volgende huis nemen we die vanaf het begin ook mee :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris
kepler schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:39:
[...]
Ander groot voordeel is dat hij/zij veel beter zijn in het maken van (grote) statements, wat wij nooit hadden bedacht en/of gedurfd. We hebben bv een gele gang, Spaanse tegels bij de voordeur, aapjes behang op de overloop, etc.
Ja, daar ben ik dus ook een beetje bang voor ;)
Maar ik begrijp wat je bedoeld hoor (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 20:53

Wij twijfelen hier nog best wel over. We zijn zoals andere aangeven ook niet heel gek creatief en meer van het doe maar normaal dan doe je gek genoeg. De ideeen die we wel hebben stroken ook niet bepaald met de vtwonen en om nou 1200 euro voor een plan te betalen waarin we gouden muren en glimmend zilveren meubels en taatsdeuren aanbevolen krijgen zie ik nou niet echt als een zinvolle investering.

p.s.
Wij neigen op het moment naar new craftsman, maar ja hoe pas je dat toe...
(plaatje voor de sfeer impressie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srKBW81dLWnXOH5OUeRM669Z-N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZz0e15glCbGPdnO6FUvQIVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
RoelsRules schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:35:
[...]

Nav je toffe foto's ook aan de gang gegaan met de mini 2 om ons bouw traject vast te leggen maar om op de pc er een goede foto uit te krijgen is me nog niet gelukt :/
Welke software gebruik je?
En hoe deel je ze vervolgens?
De sphere foto's gemaakt met de mini 2 zijn inderdaad niet zomaar te bekijken. Standaard ziet het eruit als een vervormde panorama foto. Ik heb ook een tijdje gezocht naar hoe dit het beste en makkelijkst te presenteren. De website die ik gebruik, kuula.co, werkt voor mij het meest eenvoudig. Een gratis account biedt voldoende mogelijkheden om de foto's te uploaden, een enkele foto te delen en ook om een 'tour' te maken zoals je via mijn link ziet.
Die vervormde panorama wordt door kuula herkent als een sphere en dus is het alleen kwestie van uploaden naar kuula, eventueel in een tour plaatsen, privacy op public zetten als je deze met iemand wilt delen. Het gratis account biedt max 100 uploads per maand en dat zou toch ruim voldoende moeten zijn.

On-Topic : Vandaag zijn de geïsoleerde kanaalplaatvloeren geplaatst, zal vanavond (als het niet te hard waait) een nieuwe foto maken. Tijd om de hoogte in te gaan :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Diepie op 04-04-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Woody179 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:12:
[...]

Dat is wel een stijl waarbij de woning aan de buitenkant ook moet passen, met name de ramen en kozijnen etc. Daar moet je architect ook wel van op de hoogte zijn dan? Ik bedoel, zo'n interieur in een moderne, strakke minimalistische betonnen kubuswoning is niet fraai...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 19:37
[...]

p.s.
[Afbeelding]
Tv too high :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Krijg je een stijve nek van.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Ja bizar dat dit nog gebeurt... ik reageer er al niet eens meer op. Zonde van de energie. De meeste mensen zien het probleem toch niet. Die zitten vaak ook nog in de jaren 60 wijsheid dat "hoe groter je tv, hoe verder weg je moet zitten", dat soort door techniek en resolutie achterhaalde onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Dat zeker, een simpel tvtje lekker naar rechts op of in de kast. En een beamertje in het plafond voor de filmavonden. Zou zowiezo niet willen dat de zithoek om de tv draait.
Boris schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:51:
[...]

Dat is wel een stijl waarbij de woning aan de buitenkant ook moet passen, met name de ramen en kozijnen etc. Daar moet je architect ook wel van op de hoogte zijn dan? Ik bedoel, zo'n interieur in een moderne, strakke minimalistische betonnen kubuswoning is niet fraai...
Eens, de woning wordt ook absoluut geen blokkendoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lchi985C5M0c53dkEQ1-usyrOZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCqKO0uqSlNo0M78F6SfJjwp.jpg?f=fotoalbum_large

Kan zo gauw de laatste 3d impressie niet vinden. Er is uiteindelijk nog iets aangepast in de formaten en de uitstraling van de kozijnen en het metselwerk (kruisroedes, strik boven de kozijnen ect.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
[...]

Wij twijfelen hier nog best wel over. We zijn zoals andere aangeven ook niet heel gek creatief en meer van het doe maar normaal dan doe je gek genoeg. De ideeen die we wel hebben stroken ook niet bepaald met de vtwonen en om nou 1200 euro voor een plan te betalen waarin we gouden muren en glimmend zilveren meubels en taatsdeuren aanbevolen krijgen zie ik nou niet echt als een zinvolle investering.

p.s.
[Afbeelding]
Een goede binnenhuisarchitect houdt uiteraard rekening met jullie smaak en zal als het goed is niet met iets heel extreem komen.

De statements bij ons zijn prima binnen onze voorkeuren die we hebben opgegeven, alleen waren we er zelf niet zomaar opgekomen.

We hebben ook heel weinig met VT wonen, maar alle winkels laten altijd dezelfde trends zien, inclusief Instagram/Pinterest/etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
[quote]Woody179 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:12:
[...]

Ik snap je maar het hoeft echt niet altijd zo enorm extreem te zijn hoor van een binnenhuisarchitect. Ik zal hier wat plaatjes delen hoe zij ons geholpen heeft. Ik zou nooit gedacht hebben om het aanrechtblad te laten doortrekken in de haard, leer op de muur en vrij exteem behang op de slaapkamer. Toch zijn we er erg blij meeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmMMGBHhR1sVxdeeJFcT1tMc1tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKIv8RgoM8nJttYA3YYsf9B0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tozYTk3A1D8presocd1Po5-tDJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79d81LXNvKvxRKP5D4HEZcTl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHHYmIgGErIsLrEVKb0q8mwKOTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPSdzInyAD2d1b1MeKgzXrGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1aI5nKwJg4luqmajoE-dgpkOFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eokO9e4CgadOK4MwWNW0gfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Het is wel creatief ja, maar heb je niet het idee dat je in een hip hotel leeft ipv je eigen woning? Wat is nog van jezelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:50
Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:46:
Het is wel creatief ja, maar heb je niet het idee dat je in een hip hotel leeft ipv je eigen woning? Wat is nog van jezelf?
Want je eigen woning mag niet hip zijn? :)
Hoe dan ook gaat het over smaak. Kan geen kwaad om dan minder oordelend te zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Deleon78 op 05-04-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Eerste prijsstijgingen zijn binnen... kozijnen en glas wordt 450 euro duurder, heipalen worden 650 euro duurder. Zo kan ik nog wel 10 posten verzinnen (fundering, betonvloeren, dakpannen, isolatiemateriaal, hout, gipsplaten etc). Als dat allemaal gemiddeld zo'n 500 euro duurder wordt is het nog te overzien. Maar goed, die vaste prijs van de aannemer is dus behoorlijk flexibel... heb wel begrip voor de prijsstijgingen, maar ga wel even met de aannemer om tafel om te kijken hoe we dit niet uit de hand laten lopen. Ik heb wel wat reserve, maar dat was bedoeld als potje voor meerwerk, Daar snoepen we dan maar wat vanaf...

Goede nieuws is dat we in week 19 kunnen gaan heien, en dus starten :) dus over een maand! Dat maakt een hoop goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Deleon78 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:59:
[...]

Want je eigen woning mag niet hip zijn? :)
Hoe dan ook gaat het over smaak. Kan geen kwaad om dan minder oordelend te zijn ;)
Uiteraard. Krijg alleen het idee dat er niks van de bewoners zelf in het huis zit. Ik zou dat niet prettig vinden. Alsof je in iemand anders zijn interieur (of in een hotel) gaat wonen. Of, als er een andere interieurarchitect was gekozen, er een compleet andere stijl was neergezet.

Maar inderdaad, het is een smaak ding, dat snap ik. Zelf (!) vind ik de foto's wel een geheel, maar compleet over de top en eigenlijk vlees noch vis. Hotel design, dus zo slim gekozen dat er voor ieder wat wils in zit, maar niks persoonlijk. Nogmaals, dat is mijn mening dus :) Wel goed voor de Funda foto's.

[ Voor 32% gewijzigd door Boris op 05-04-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:07:
[...]

Uiteraard. Krijg alleen het idee dat er niks van de bewoners zelf in het huis zit. Ik zou dat niet prettig vinden. Alsof je in iemand anders zijn interieur (of in een hotel) gaat wonen.
Je hebt je huis ook zonder enige hulp verzonnen? Geen architect? Constructeur? Aannemer? Standing on the shoulders of giants?
Jouw inrichting bestaat uit zelfgemaakte voorwerpen?

Dat het niet jouw stijl is, maakt het niet een mindere stijl.

[ Voor 12% gewijzigd door Deleon78 op 05-04-2022 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Deleon78 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:10:
[...]

Je hebt je huis ook zonder enige hulp verzonnen? Geen architect? Constructeur? Aannemer? Standing on the shoulders of giants?
Jouw inrichting bestaat uit zelfgemaakte voorwerpen?

Dat het niet jouw stijl is, maakt het niet een mindere stijl.
Ik zeg nergens dat het inferieur is, of dat ik het beter doe. Ik vraag niet voor niks naar ervaringen met binnenhuis architecten. Ik struikel gewoon een beetje over de zin 'zelf hadden we dit nooit verzonnen'. Dat zal mijn probleem zijn, prima. Ik zou dan ook nooit alles 100% uit handen geven zoals hierboven gebeurd is, maar ik zou wel wat advies, kritiek of finetuning willen. Dat is het verschil denk ik.

Verder moet iedereen lekker doen wat ie wil, maar daar mag ik best wat van vinden. Het is nog steeds een vrij land.

[ Voor 40% gewijzigd door Boris op 05-04-2022 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:15:
[...]

Ik zeg nergens dat het inferieur is, of dat ik het beter doe. Ik vraag niet voor niks naar ervaringen met binnenhuis architecten. Ik struikel gewoon een beetje over de zin 'zelf hadden we dit nooit verzonnen'. Dat zal mijn probleem zijn, prima. Ik zou dan ook nooit alles 100% uit handen geven zoals hierboven gebeurd is, maar ik zou wel wat advies, kritiek of finetuning willen. Dat is het verschil denk ik.

Verder moet iedereen lekker doen wat ie wil, maar daar mag ik best wat van vinden. Het is nog steeds een vrij land.
Een ontwerper pakt niet de tekening van het huis en gooit daar een template over heen et voila :)
Het belangrijkste van de ontwerper is dat hij of zij achterhaalt wat je zoekt en dat voor je verwerkt in je interieur. Daarbij zijn (voor jou) nieuwe ideeën een enorme verrijking voor de klant (en iets waar je als klant gewoon nee tegen kan zeggen). Is het niet zonde als je nooit wat nieuws leert?
Je zou zelfs kunnen zeggen dat bij een (goede) ontwerper (no true Scotsman!) een interieur meer van jezelf is dan wanneer je het zelf probeert en het gewoon net niet voor elkaar krijgt omdat het een skill is die je niet beheerst.

Ik snap de post waarop ik reageerde: heel herkenbare gedachte over het zelf willen doen en het gevoel dat het wel echt je eigen thuis moet zijn. Maar wellicht kan je op basis van mijn reactie je blik wat verbreden en zien dat er meer wegen naar Rome leiden (en dat ze allemaal zo hun charmes hebben).
De kwalificatie van andermans interieur hoeft geen onderdeel van dat gesprek te zijn :)

Nog even een persoonlijke noot: wij hebben er ook over getwijfeld en uiteindelijk gekozen om het zelf te doen. Een paar zaken wisten we wel al direct, de rest is gevolgd in de twee jaar dat we er nu wonen. We zijn er nog steeds mee bezig, maar ervaren geen haast. Onderweg win je sowieso advies in als je bv een bank gaat uitzoeken, of raambekleding, etc. We vinden het een leuke puzzel maar doen het stukje voor stukje. Iets nieuws erbij, even beleven en volgende bedenken of (nog beter) er tegen aan lopen.
Mijn vriendin dacht in eerste instantie dat het met verhuizen in een keer af moest zijn en perfect. We zijn door de realiteit ingehaald: verkeerde leveringen/fouten bij leveranciers/een enkele keuze waar je later op terug komt. Daarna kwam de rust en nu genieten we van het proces.

[ Voor 19% gewijzigd door Deleon78 op 05-04-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:07:
[...]

Uiteraard. Krijg alleen het idee dat er niks van de bewoners zelf in het huis zit. Ik zou dat niet prettig vinden. Alsof je in iemand anders zijn interieur (of in een hotel) gaat wonen. Of, als er een andere interieurarchitect was gekozen, er een compleet andere stijl was neergezet.

Maar inderdaad, het is een smaak ding, dat snap ik. Zelf (!) vind ik de foto's wel een geheel, maar compleet over de top en eigenlijk vlees noch vis. Hotel design, dus zo slim gekozen dat er voor ieder wat wils in zit, maar niks persoonlijk. Nogmaals, dat is mijn mening dus :) Wel goed voor de Funda foto's.
Dat is dan idd jouw mening, veel mensen zullen het nog niet over de top genoeg vinden.. blijft jouw en hun persoonlijke smaak. niets mis mee. De smaak kan prima van hun zelf zijn. hotel chic is gewoon een stijl die je mooi kan vinden ;) en ontwerp is geen wetenschap dus je krijgt als het goed is idd een ander resulataat met een andere interieur archcitect. maar dat is niet anders voor een andere interieurstijl. (zelfde geld trouwens voor de architect, dat was altijd leuk om te zien op de TU dan had je gewoon 30 totaal verschillende ideeen en uitwerkingen binnen het zelfde vraagstuk, daarom is ontwerpers zoeken die bij je passen altijd een strak plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Iemand nog tips om beweging te krijgen in de NUTS aansluitingen?
De wettelijke 18 weken zijn voor ons ondertussen verstreken.

Heb vanmorgen een belrondje gedaan en de NUTS uitvoerder wacht nog op input vanuit Liander. Liander geeft aan dat de voorbereiding in behandeling is bij een behandelaar, maar kan niet aangeven wat er nog moet gebeuren en hoelang dat nog gaat duren.

Bouwer ligt keurig op schema. Door de NUTS gaat het voor ons erg krap worden qua gewenste opleverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Ook bizar waaom dat allemaal zo lang moet duren... schandalig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:28:
Ook bizar waaom dat allemaal zo lang moet duren... schandalig eigenlijk.
Dat is zeker onhandig en de onzekerheid helpt niet.
Maar het zou toch de laatste jaren geen verrassing meer mogen zijn en iets waar je redelijk op kan anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Nou nee, ik heb net de financiering rond, maar nu moeten we dus minimaal (!) 4,5 maand (!!!) wachten op bouwstroom... Ik had het dus 4 maanden geleden aan moeten vragen??? Met de kans dat het hele verhaal niet doorgaat?

In de tussentijd gaan we dus maar aan de slag met een aggregaat (herrie, hoge brandstofkosten...), als we geen buurman bereid kunnen vinden waar we af kunnen tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:38:
Nou nee, ik heb net de financiering rond, maar nu moeten we dus minimaal (!) 4,5 maand (!!!) wachten op bouwstroom... Ik had het dus 4 maanden geleden aan moeten vragen??? Met de kans dat het hele verhaal niet doorgaat?

In de tussentijd gaan we dus maar aan de slag met een aggregaat (herrie, hoge brandstofkosten...), als we geen buurman bereid kunnen vinden waar we af kunnen tappen.
Bij ons hadden ze het ruim een half jaar van tevoren aangevraagd, en zelfs toen was het te laat... Zowel bouwstroom (nooit gekomen) als de uiteindelijke NUTs aansluiting, wat resulteerde in extra kosten voor aggegraat en 1.5 maand vertraging in oplevering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
kepler schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:44:
[...]
Bij ons hadden ze het ruim een half jaar van tevoren aangevraagd, en zelfs toen was het te laat... Zowel bouwstroom (nooit gekomen) als de uiteindelijke NUTs aansluiting, wat resulteerde in extra kosten voor aggegraat en 1.5 maand vertraging in oplevering...
Beetje hetzelfde als bij ons op dit moment... |:(

Wij hebben net bouwstroom, terwijl het huis al bijna klaar is. Alles met aggregaat en via buurman gedaan.
Maar oplevering vind ik wel heel vervelend, zeker omdat de bouwer keurig op schema ligt en niemand kan vertellen waar het op hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 16:31

Kans dat het niet doorgaat kost je ca 1000,-
1 maand langer in een redelijk particulier huurhuis zitten kost je meer.

Bij mijn aannemer kwam de bouwstroom ook te laat, maar tussen tekenen overeenkomst en start bouw zat ca 1,5 maand. Dus hij had kunnen weten dat het niet zou lukken. Ongevraagd had hij een aggregaat geplaatst voor een periode van ca 6 weken. 4000 liter diesel er doorheen gejaagd.
Dus probeer wat met een buurman te regelen, betaal bijvoorbeeld zijn volledige stroom voor de periode die je nodig hebt. Oftewel het verschil tussen beginstand en eindstand meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179

Vier en een halve maand wachten op je bouwstroom aansluiting??????? Bij ons (Noord-Brabant) was het in iets van 5 weken geregeld.......

I.v.m. alle horror verhalen had ik de aanvraag al gedaan voor dat het kavel daadwerkelijk van ons was. Uiteindelijk heb ik een week voor we bij de notaris zaten met toestemming van de verkoper al de waterput geplaatst omdat de aannemer hem twee weken voor installatie moest kunnen schouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Woody179 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:58:
[...]

Vier en een halve maand wachten op je bouwstroom aansluiting???????
Dat is die 18 weken waar hierboven over gesproken werdt. Dat is ook wat hier genoemd wordt als wachttijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Tijgerhaai schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:17:
[...]
aggregaat geplaatst voor een periode van ca 6 weken. 4000 liter diesel er doorheen gejaagd.
Sodeju, daar moet je nu ook niet aan denken nee, met de huidige brandstofprijzen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:58
Ik ben al zo'n 15 jaar actief in de bouwwereld en eigenlijk is altijd de stelregel geweest dat vanaf goedkeuring offerte de nutsbedrijven zo'n 13 weken voorbereidingstijd nodig hebben. En in deze gekke tijd is het geregeld helaas langer dan 13 weken.

En zorg dat alles in orde is als ze komen keuren, want als ze een afkeurpuntje vinden, dan ben je zo weer een paar weken verder. Denk aan meterkast niet afsluitbaar, niet de juiste mantelbuis, meterkast te klein, gebouw niet waterdicht, etc. Heb allerlei redenen voorbij zien komen en niet altijd terecht in mijn ogen, maar ja. Die nutspartijen hebben toch wel een zekere macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Arosa schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:28:
Ik ben al zo'n 15 jaar actief in de bouwwereld en eigenlijk is altijd de stelregel geweest dat vanaf goedkeuring offerte de nutsbedrijven zo'n 13 weken voorbereidingstijd nodig hebben. En in deze gekke tijd is het geregeld helaas langer dan 13 weken.

En zorg dat alles in orde is als ze komen keuren, want als ze een afkeurpuntje vinden, dan ben je zo weer een paar weken verder. Denk aan meterkast niet afsluitbaar, niet de juiste mantelbuis, meterkast te klein, gebouw niet waterdicht, etc. Heb allerlei redenen voorbij zien komen en niet altijd terecht in mijn ogen, maar ja. Die nutspartijen hebben toch wel een zekere macht.
Vond ze hier (zuid-oost brabant) toch vrij schappelijk. Bouwstroom heeft mn hoogzwangere vriendin destijds bij de zwangere telefoniste van Heijmans kunnen regelen... :+
Bevallen in een keet zonder stroom in Januari was blijkbaar genoeg motivatie. :)
Huisaansluiting was 6 weken van aanvraag tot realisatie. Meterkast vanwege KNX installatie nog flink lager mogen hangen, dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Arosa schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:28:

Serieus, 13 weken... ze hoeven geen kernreactor of maanraket te bouwen... wat doen ze in godsnaam in die 13 weken? En na die 13 weken moeten ze het echte werk nog doen... echt, schandalige bureaucratie. Je kan een heel huis houwen in 13 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
Boris schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:38:
[...]
En na die 13 weken moeten ze het echte werk nog doen... echt, schandalige bureaucratie. Je kan een heel huis houwen in 13 weken.
Geen bureaucratie, maar geen mensen :)
Laat even weten waar jij de ploeg vandaan haalt om in 13 weken een huis te bouwen want iedereen heeft het druk, druk en nog eens druk....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vergeet je dakpannen niet te bestellen morgen ;) ik kreeg een verwachte levertijd van 5 maanden binnen vandaag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Het viel me al mee dat ik niet maanden op heipalen hoefde te wachten... schijnen ook schaars te zijn. Wat niet eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Conrado schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:47:
[...]

Laat even weten waar jij de ploeg vandaan haalt om in 13 weken een huis te bouwen want iedereen heeft het druk, druk en nog eens druk....
Wie geinteresseerd is, stuur me een PM. Mijn huis is in 10 weken gebouwd. Beneden traditioneel, verdieping houtskelet. Regio NH.

Inhoud 980m3 en 5 opleverpuntjes bij afname door VEH.

[ Voor 6% gewijzigd door lp77 op 06-04-2022 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Conrado schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:47:
[...]

Die 13 weken zijn standaard, dat is niet omdat ze het druk hebben. Verzin nou geen excuses. Nogmaals, wat voor enorme berg administratief (!) werk moeten ze verzetten wat 13 weken moet duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Boris schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:29:
[...]

Die 13 weken zijn standaard, dat is niet omdat ze het druk hebben. Verzin nou geen excuses. Nogmaals, wat voor enorme berg werk moeten ze verzetten wat 13 weken moet duren?
Zullen we het weer over bouwen hebben? Dat onderwerp is wel redelijk uitgekauwd, offtopic, negatief en niet uit te leggen aan mensen die denken dat de wereld simpel in elkaar zit.

Ben je tevreden met de rest van het traject tot nu toe trouwens? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Deleon78 op 06-04-2022 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Sommige dingen zijn ook simpel. Als het niet uit te leggen is, klopt er iets niet.
Maar goed, we gaan verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 18:13
Boris schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:36:
Sommige dingen zijn ook simpel. Als het niet uit te leggen is, klopt er iets niet.
Maar goed, we gaan verder.
Of de kennis ontbreekt hier om er iets zinnigs over te zeggen. Dus zeggen dat het niet klopt, is wat kort door de bocht. En verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Deleon78 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:33:
[...]
Ben je tevreden met de rest van het traject tot nu toe trouwens? :)
Op zich wel. Bouwstroom aanvraag had ik dan van de aannemer verwacht dat ie me had verteld dat het zo enorm lang kan duren, maar dat het op straffe van een kleine boete bij afzegging, ook vantevoren al aangevraagd had kunnen worden. Ik heb het kavel al bijna een jaar in mijn bezit.

Verder is het altijd lastig om als je geen oneindig budget hebt, om de financiering, je woonwensen en de bouwkosten op elkaar af te stemmen. Je hebt wel ongeveer een idee van wat je budget is, en in het begin heb je grofweg een beeld van wat het gaat kosten, maar de kunst is om dat als een soort convergentie proces op elkaar af te stemmen, en dat is erg moeilijk als de prijzen elke keer stijgen als je een ronde verder bent terwijl je eigenliijk niet meer geld los kunt maken. Gelukkig ben ik tijdens het aanloopproces wat meer gaan verdienen, daardoor kon er weer net wat meer op hypotheekgebied. Dan nog wat spelen met je woonwensen, en dan past alles. Maar dat duurt ook allemaal erg lang. Maar dat is te verklaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Rien43 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:
[...]

Of de kennis ontbreekt hier om er iets zinnigs over te zeggen. Dus zeggen dat het niet klopt, is wat kort door de bocht. En verder :)
Nog 1x dan. Je weet dat ze in die 13 weken geen enorme sleuven graven, kabels trekken, transformatorhuisjes bouwen, energiecentrales opstoken etc etc. ALS ze al die weken echt iets doen, is het papierwerk en stempels zetten en overleggen. De hoeveelheid papier en stempels moet werkelijk enorm zijn om dat 13 weken te laten duren. En nu is het genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Boris schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:35:
[...]

Nog 1x dan. Je weet dat ze in die 13 weken geen enorme sleuven graven, kabels trekken, transformatorhuisjes bouwen, energiecentrales opstoken etc etc. ALS ze al die weken echt iets doen, is het papierwerk en stempels zetten en overleggen. De hoeveelheid papier en stempels moet werkelijk enorm zijn om dat 13 weken te laten duren. En nu is het genoeg :)
Je weet het werk van een ander wel enorm te bagatelliseren, ik stel voor dat je een weekje met die mannen mee gaat om te werken. Lekker in de regen of de vrieskou, tot je ellebogen in de klei...

De mannen die de stroom aansluiting maken zijn namelijk niet alleen bezig met de aanleg van nieuwe aansluitingen. Denk ook eens aan net verzwaringen, reparaties, revisie en verwijdering van aansluitingen.

Het bedrijf wat in onze regio werkzaam is doet ook gas en water aansluitingen. Maar zoals je je wellicht voor kunt stellen is een elektricien niet per definitie bevoegd om ook gas en water te kunnen maken. Los van de mannen die de aansluiting zelf maken heb je ook een kraanmachinist en een stratenmaker nodig.

Zet daar de schaarste aan handjes en de enorme werkvoorraad tegenover en ga maar aan het plannen....

Een tip, communiceer zo niet met je bouwer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Woody179 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:59:
[...]

Je weet het werk van een ander wel enorm te bagatelliseren, ik stel voor dat je een weekje met die mannen mee gaat om te werken. Lekker in de regen of de vrieskou, tot je ellebogen in de klei...

De mannen die de stroom aansluiting maken zijn namelijk niet alleen bezig met de aanleg van nieuwe aansluitingen. Denk ook eens aan net verzwaringen, reparaties, revisie en verwijdering van aansluitingen.
Nee, nee nee en nogmaals nee. Wat jij hierboven beschrijft komt NA die 13 weken pas. Daar heb ik alle begrip voor.

En het argument 'het duurt zo lang omdat er geen mensen zijn' is ook niet valide, want in tijden dat het niet druk is of er genoeg mensen zijn, duurt de aanvraag ook 13 weken. Anders lees je bij die aanvraag wel 'wegens drukte duurt het 13 weken ipv 3' ofzoiets.

De 13 weken waar we het over hebben is dus puur administratief. Daar komt geen schep of laarzen aan te pas. Na die 13 weken komen ze pas op je kavel om te graven en aan te sluiten. Als alles naar hun zin is.

[ Voor 20% gewijzigd door Boris op 06-04-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@Boris
Via mijn aansluiting.nl wordt mijn inziens duidelijk aangegeven dat je binnen 2 weken een offerte mag verwachten. Daarna is het na akkoord/ondertekening een kwestie van planning afstemmen en je beurt afwachten...
Dat het maken van de daadwerkelijke aansluiting binnen een paar uur geregeld is heeft ten opzichte van die 13 weken niks met bureaucratie te maken maar met de werkvoorraad en moeten de diverse installateurs wel op het zelfde moment tijd hebben. Of verwacht je dat je dat ze in geval van een gas, water, electra en media aanvraag 4x een sleuf open trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

@Boris Denk dat je nu iets te makkelijk denkt. Vergeet niet dat het voortraject qua engineering best wel wat tijd kan kosten. Wat ligt er al aan bekabeling, is daar nog genoeg capaciteit over, lopen er nog andere aanvragen in de buurt, toestemming grondeigenaren om de werkzaamheden uit te voeren ( gemeentes werken ook niet snel). Als dat alles klaar is kan het de uitvoering in. Dan loop je tegen personeels en materiaaltekorten aan.

Als voorbeeldje hier bij de aanleg van onze glasvezelkabel buitengebied aardbevingsgebied. Iedereen heeft in de omgeving al een aansluiting maar wij niet door complexe factoren. De glasvezelboer heeft een algemene vergunning van de gemeente om in bermen te graven behalve in de buurt van grote bomen. Nou staan er langs de weg naar ons een rij hele grote bomen langs beide kanten van de weg. Alternatief is langs een waterschapssloot waar ook al een 10KV kabel loopt, maar die doen vreselijk moeilijk. Ook moet er dan nog 100 meter door een akkerbouwperceel gegraven worden ( diep dus). Onze buren aan de overkant van het spoor hebben al wel een aansluiting en er is besloten om daar maar af te takken, graafwerk blijft dan bespaart tot een stuk in gemeente bermen zonder bomen. Maar je mag niet zomaar onder een spoorbaan door boren. Dus het handeltje ligt bij Prorail die er ook weer een plasje over moeten doen. Dan moet er nog capaciteit zijn bij het boorbedrijf dat gecertificeerd is door Prorail en dat zijn er niet zoveel. Dit loopt dus al meer dan twee jaar, zucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bij welke netbeheerder zit je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
Bouwstroom is ook hier een probleem aan het vormen. Vorige week is de kanaalplaatvloer geplaatst en deze week zijn ze begonnen met de kozijnen en de binnenmuren. Stroom is in November al aangevraagd maar nog geen activiteit om dit aan te leggen. Bij navraag door de bouwer blijkt het nu te hangen op het regelen van het verkeer. De hoofdleiding loopt midden onder het asfalt en dus moet de weg gesloten worden voor verkeer voor een korte periode. Het is geen drukke weg (50 auto's per dag is veel) en er loopt een parallel weg aan de andere kant van het water dus niets is onbereikbaar maar uiteraard moet dit wel met de gemeente geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
ds23man schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:58:
@Boris Denk dat je nu iets te makkelijk denkt. Vergeet niet dat het voortraject qua engineering best wel wat tijd kan kosten. Wat ligt er al aan bekabeling, is daar nog genoeg capaciteit over, lopen er nog andere aanvragen in de buurt, toestemming grondeigenaren om de werkzaamheden uit te voeren ( gemeentes werken ook niet snel). Als dat alles klaar is kan het de uitvoering in. Dan loop je tegen personeels en materiaaltekorten aan.

Als voorbeeldje hier bij de aanleg van onze glasvezelkabel buitengebied aardbevingsgebied. Iedereen heeft in de omgeving al een aansluiting maar wij niet door complexe factoren. De glasvezelboer heeft een algemene vergunning van de gemeente om in bermen te graven behalve in de buurt van grote bomen. Nou staan er langs de weg naar ons een rij hele grote bomen langs beide kanten van de weg. Alternatief is langs een waterschapssloot waar ook al een 10KV kabel loopt, maar die doen vreselijk moeilijk. Ook moet er dan nog 100 meter door een akkerbouwperceel gegraven worden ( diep dus). Onze buren aan de overkant van het spoor hebben al wel een aansluiting en er is besloten om daar maar af te takken, graafwerk blijft dan bespaart tot een stuk in gemeente bermen zonder bomen. Maar je mag niet zomaar onder een spoorbaan door boren. Dus het handeltje ligt bij Prorail die er ook weer een plasje over moeten doen. Dan moet er nog capaciteit zijn bij het boorbedrijf dat gecertificeerd is door Prorail en dat zijn er niet zoveel. Dit loopt dus al meer dan twee jaar, zucht..
Ok nu begrijp ik wat er allemaal bij kan komen kijken. Helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
ds23man schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:03:
Bij welke netbeheerder zit je trouwens?
Liander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ik heb toen wij bouwden het maar zelf aangevraagd en niet op de bouwer gewacht. Die bouwde 4 huizen met 1 bouwaansluting. Maar toen de buren er gingen wonen werd de bouwaansluiting een permanente.
Gelukkig kwam binnen 2 weken de door mij aangevraagde aansluiting.
Het andere huis wat nog samen met dat van ons gebouwd werd moest toen nog weken wachten op de door de bouwer aangevraagde aansluitingen. Bouwers toen onderling elkaar geholpen en hup verder op de bouw aansluting van de overburen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En een netbeheerder zal zoveel mogelijk een bouwaansluiting willen aanleggen die later op het perceel naar een definitieve aansluiting omgezet kan worden, dus hebben ze ook weer tekeningen nodig van het bouwproject. Ik neem aan dat ze die weer bij de gemeente aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Wij hebben ook met hetzelfde bijltje moeten hakken. De huidige aansluitingen waren niet bekend bij de netbeheerder. Die moesten in kaart worden gebracht. Conclusie, geen uitbreiding mogelijk en de huidige situatie is onacceptabel. Dus er moest een heel nieuw traject worden gelegd + uitbreiding voordat wij uberhaupt aangesloten konden worden. Totaal heeft het traject 6+ maanden geduurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:41
Mijn ervaring is dat bellen met netbeheerder en de onderaannemer het proces aanzienlijk kan versnellen.

Allemaal omstreeks Juli 2021:

Mijn aannemer vroeg of ik al bouwstroom had geregeld. Wist niet dat dit mijn taak was en ben toen op zijn aanwijzingen als volgt tewerk gegaan: Eerst een aanvraag gedaan op mijnaansluitingen.nl en vervolgens contact met de netbeheerder opgenomen en gevraagd of ik met de dienstdoende werkvoorbereider kon spreken. Netjes de situatie uitgelegd en aangegeven dat door toedoen van mijn onwetendheid de bouw mogelijk vertraagd zou worden. Enige punt was een schoongrondverklaring, heb toen gezegd dat hij die van de buren wel kon gebruiken of van het gehele project: ja dat was inderdaad wel een optie. Hij heeft daarna mijn dossier direct opgepakt. De netbeheerder voert het werk niet zelf uit. Dus heb direct daarna de onderaannemer gebeld.

Wel een aantal keren de personen zelf moeten najagen, hierdoor hebben wel maar heel kort zonder gezeten en blijkt er toch wel heel veel mogelijk te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:27
Herzien ontwerp. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
battler schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:21:
Wij hebben ook met hetzelfde bijltje moeten hakken. De huidige aansluitingen waren niet bekend bij de netbeheerder. Die moesten in kaart worden gebracht. Conclusie, geen uitbreiding mogelijk en de huidige situatie is onacceptabel. Dus er moest een heel nieuw traject worden gelegd + uitbreiding voordat wij uberhaupt aangesloten konden worden. Totaal heeft het traject 6+ maanden geduurd.
Hey dat klinkt hetzelfde als bij ons :+

De hele wijk had dezelfde vertragingen... Ook de grote bouwers als Dura kregen het proces niet versneld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 15:21
Ben even benieuwd naar ervaringen van anderen m.b.t. BENG / MPG berekeningen. Onze architect wacht op het voorstel van de installateur voordat hij hier mee start. Het lijkt me logischer dat je eerst BENG (warmteverlies berekening) laat maken voordat je een warmtepomp kiest? Ik geloof best dat een ervaren installateur dat redelijk kan inschatten, maar het lijkt me niet een heel logische volgorde?
(kan me wel voorstellen dat je bij MPG het type warmtepomp moet weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Rob-T6 mag ik vragen waar jullie nu op uitkomen voor de realisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:27
ik kan er nog geen totaal prijs op zetten.

De verbreding wordt nu doorgerekend, en er waren een paar andere zaken als optie meegenomen welke juist direct moeten worden uitgevoerd.

Maar verhoudingsgewijs moeten we nu uitkomen met ons budget en de aanpassing zoals nu getekend.
een nieuwe doorrekening komt nu na de reactie van de gemeente, anders is het rekenen om het rekenen en weer aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Batilan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:24:
Ben even benieuwd naar ervaringen van anderen m.b.t. BENG / MPG berekeningen. Onze architect wacht op het voorstel van de installateur voordat hij hier mee start. Het lijkt me logischer dat je eerst BENG (warmteverlies berekening) laat maken voordat je een warmtepomp kiest? Ik geloof best dat een ervaren installateur dat redelijk kan inschatten, maar het lijkt me niet een heel logische volgorde?
Hier heeft de architect de BENG berekening gemaakt, en heeft de installateur daar een installatie op afgestemd. Ik kreeg nog wel de keuze qua soort ventilatie, wel of geen wtw bijv. Ik wilde absoluut geen ventilatieroosters in de ramen (wegens geluid wat daar doorheen komt) dus het werd balansventilatie met wtw. Merk en type warmtepomp heb ik aan de installateur overgelaten, ik wist dat hij Nibe als voorkeursmerk had (en ik ook), en dat is het dus ook geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door Boris op 08-04-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 26-05 12:40
Hier heeft ook de architect eerst een Beng berekening laten maken. Eerste wat een installateur vraagt als je om een offerte vraagt; "heb je al een beng berekening?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reymen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 15:12
Heeft iemand een betrouwbaar en goed adres voor een rieten dakdekker welke ook werkzaam is in omgeving randstad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Ben even benieuwd naar ervaringen van anderen m.b.t. BENG / MPG berekeningen. Onze architect wacht op het voorstel van de installateur voordat hij hier mee start.
Daar hoeft 'ie niet op te wachten. Hieronder de installatie-voorwaarden voor mijn BENG. Daar heb je geen installateur voor nodig. Ergo, de installateur heeft juist de beng nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Sqm16-8yuZvtZrV9HVvjqLXj4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/shqhiz4xKbm63EjnGN84przw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:12:
[...]

Daar hoeft 'ie niet op te wachten. Hieronder de installatie-voorwaarden voor mijn BENG. Daar heb je geen installateur voor nodig. Ergo, de installateur heeft juist de beng nodig.

[Afbeelding]
Ta45gr? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
En dat voor een nieuwbouw BENG woning. Die zou aan 25 graden (bodemwarmtepomp, dus 24 uur per dag verwarmen) al meer dan genoeg moeten hebben.
Toont maar weer aan dat degene die zo'n tabelletje invult geen idee heeft van waar ie mee bezig is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, want BENG moet aan NTA8800 voldoen, en daar staat minimaal 45 °C :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:21:
Ja, want BENG moet aan NTA8800 voldoen, en daar staat minimaal 45 °C :)
Ongelooflijk.... 8)7 |:( Dat soort flauwekul is vast verzonnen door dezelfde koekebakkers die een zoneregeling verplicht hebben gesteld.
Het wordt tijd dat in die standaardisatieclubjes wat capabele mensen terecht komen ipv alleen maar vertegenwoordigers van bedrijven die uitsluitend hun eigen systemen promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:37:
[...]

Ongelooflijk.... 8)7 |:( Dat soort flauwekul is vast verzonnen door dezelfde koekebakkers die een zoneregeling verplicht hebben gesteld.
dat zit niet in een standarisatie clubje dat is een aanvullende eis (als je het erin wil lezen) van woningborg de belangenvertegenwoordiger van kopers in nieuwbouw projecten.. :+ je kan het gewoon nieteens verzinnen zo dom is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
twain4me schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:56:
dat zit niet in een standarisatie clubje dat is een aanvullende eis (als je het erin wil lezen) van woningborg de belangenvertegenwoordiger van kopers in nieuwbouw projecten.. :+ je kan het gewoon nieteens verzinnen zo dom is dit.
Inderdaad. Dan wordt het tijd dat die prutsers van Woningborg eens bijgeschoold worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:37:
[...]

Dat mag je allemaal vinden. Ik kan me rond het aanvragen van een bouwvergunning omgevingsvergunning nog wel druk maken om een boel punten die het er niet beter op maken.
Echter het is zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:53
FrankSpin schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:59:
[...]

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan. Keuze gemaakt voor een bepaald merk en type warmtepomp.

Dit aangegeven bij intake lijst van BENG berekening bureau. Op basis van dit type hebben ze berekening gemaakt.

Daarna met o.a. Deze berekening naar de aannemer gegaan. Aannemer geeft gegevens weer door aan installateur. Installateur stelt een alternatieve warmtepomp voor. Checkt dit vervolgens bij het BENG bureau.

(Dit is was uiteindelijk de installateur voorstelde)

Mitsubishi:
- Binnendeel: ERST30C-VM2ED Ecodan Cylinder unit 300 liter (koelen of verwarmen) FTC6 (combi toestel met 300L boiler)
- Buitendeel: PUHZ-SHW80 YAA Ecodan Zubadan Inverter Warmtepomp
Hoeveel inhoud krijgt je nieuwe woning en hoeveel m2 verwarmd vloer oppervlak krijg je? De SHW80 lijkt mij zware overkill namelijk, ik kan me haast niet voorstellen dat je aan een sw75yaa niet voldoende hebt in een nieuwe woning.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 15:21
FrankSpin schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:59:
[...]

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan. Keuze gemaakt voor een bepaald merk en type warmtepomp.

Dit aangegeven bij intake lijst van BENG berekening bureau. Op basis van dit type hebben ze berekening gemaakt.

Daarna met o.a. Deze berekening naar de aannemer gegaan. Aannemer geeft gegevens weer door aan installateur. Installateur stelt een alternatieve warmtepomp voor. Checkt dit vervolgens bij het BENG bureau.

(Dit is was uiteindelijk de installateur voorstelde)

Mitsubishi:
- Binnendeel: ERST30C-VM2ED Ecodan Cylinder unit 300 liter (koelen of verwarmen) FTC6 (combi toestel met 300L boiler)
- Buitendeel: PUHZ-SHW80 YAA Ecodan Zubadan Inverter Warmtepomp
Thx! Dus als ik het goed begrijp vraagt het BENG-bureau bij intake van een project om het geplande type WP? Dat verklaart dan inderdaad dat de architect eerst een voorstel van de installateur wil zien. Dan kunnen ze aan de hand van de warmteverliesberekening direct checken of de voorgestelde WP voldoet. Eventueel moet de installateur dan zijn voorstel aanpassen. Klinkt op zicht niet onlogisch. Jouw eigen voorstel bleek dus niet te voldoen volgens BENG bureau (of volgens installateur?)

Bovenstaande even afgezien van de specifieke situatie in jouw geval waarbij het de vraag is of die zwaardere WP nu echt nodig is. Maar dat zal dan toch uit de warmteverliesberekening i.c.m. "worst case" scenario moeten blijken. Dan zou je denken dat er een soort van expliciet "negatief advies" voor de gekozen WP wordt gegeven? Weet je daar meer van?, wat houdt beng aan als "worst case" (-10 gem. over een dag o.i.d.?).

Ik neem aan dat je bij intake ook meerdere warmtebronnen kunt opgeven? Bijvoorbeeld een WP en een Airco met verwarmingsmogelijkheid (LL-WP)?

Het BENG-bureau doet ook MPG (Milieu Prestatie Gebouwen) berekening neem ik aan? Daar hebben ze ook WP-type voor nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 12-04-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:13:
@Grolsch

Begane grond - GBO 142,06 m2 / waarvan 107,52m2 VG
Verdieping - GBO 114,78 m2 / waarvan 63,83m2 VG
Zoals ik al dacht, de SHW80 is veel te groot voor je woning.

Ik weet niet wat je bedoelt met GBO/VG :? Ik neem aan dat VG verwarmd oppervlakte is, dan heb je dus 171m2 vloerverwarming.

Ik denk dat je in 99% van het jaar met een Ta 25 afkunt, dat geeft 22W/m2 * 171 = 3,76KW
Dan nog de vraag of je de verwarming boven uberhaupt wel aan wil zetten, ik wil in ieder geval geen vloerverwarming op de slaapkamers.

Stel dat je eens heel wild doet, en Ta 30 gaat / wil hanteren dan kun je 53W/m2 kwijt * 171 = 9KW.

Het grote verschil tussen de SW75YAA en de SHW80YAA is het minimale vermogen.

De SW75YAA gaat terug naar 2,9KW bij Ta 25, Tbuiten +12.
De SHW80YAA gaat "slechts terug naar 4,3KW bij Ta 25, Tbuiten +12.

Vraag maar na bij @Andrehj en @HammieDuDe
Beiden hebben woningen die aanzienlijk groter zijn dan die van jou, en hebben een SW75YAA en die is RUIMTSCHOOTS voldoende.

En dat de SHW80YAA overkill is, dat is nog niet zo erg, maar deze niet zo ver terug kan moduleren, daar ga je last/spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 122% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:48:
@Grolsch Bedankt voor je inzichten, ik ga dit zeker weten voorleggen aan de installateur.

GBO = Gebruiksoppervlakte
VG = Verblijfsgebied
De installateur zal aan de veilig kant gaan zitten en je de SHW80 proberen aan te smeren.
Het boeit hem niet dat de Ta veel te hoog staat waardoor je COP slechter wordt.

Ik zou die SW75YAA er gewoon doordrukken, desnoods op eigen risico.

Ik neem aan dat je nieuwe woning voorzien is van goed geïsoleerd glas, en dat je WTW hebt :? (Anders krijg je al helemaal geen vergunning volgens mij).

De SW75YAA is echt zwaar genoeg.

Ik heb geen WTW en zelfs ik heb de vloerverwarming op de slaapkamers nooit aan staan (met andere woorden, het wordt nooit kouder dan 18 graden, want daar staan m'n slaapkamerthermostaten op ingesteld).

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 12-04-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:55:
@Grolsch Ja - Inderdaad ook WTW Systeem.

Zehnder ComfoAir Q600 i.c.m. Comfozone 2-zone regeling
met CO2 sensoren in alle vr

Daarnaast worden verschillende ruimtes ook voorzien met Airco (lucht/lucht warmtepomp). Bovenetage wordt wel voorzien van vloerverwarming, maar primair ingezet voor koelfunctie.

Probeer even wat relevante gegevens te vinden uit de BENG berekening:

Warmtebehoefte verwarmingssysteem 12477 kWh
Warmtebehoefte tapwatersysteem 5050 kWh
Zoals eerder aangegeven, de SW75YAA is ruim voldoende.

Hoe groot wordt je SWW vat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FrankSpin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:55:
@Grolsch Ja - Inderdaad ook WTW Systeem.

Zehnder ComfoAir Q600 i.c.m. Comfozone 2-zone regeling
met CO2 sensoren in alle vr

Daarnaast worden verschillende ruimtes ook voorzien met Airco (lucht/lucht warmtepomp). Bovenetage wordt wel voorzien van vloerverwarming, maar primair ingezet voor koelfunctie.

Probeer even wat relevante gegevens te vinden uit de BENG berekening:

Warmtebehoefte verwarmingssysteem 12477 kWh
Warmtebehoefte tapwatersysteem 5050 kWh
In je Beng berekening staat ook een waarde voor de verwarmingsbehoefte in W/K in januari. Wat staat daar? Dan kan ik dat vanavond thuis vergelijken met wat daar bij mij staat.
Verder eens met @Grolsch : Die 75YAA gaat ruim voldoen, zeker als je ook nog WTW hebt. En als je alleen beneden wilt verwarmen, is vooral ook het minimum vermogen interessant. Daarin scoort de 75YAA beter.

Ter info: Mijn woning is incl garage ca 1200 m³ (waarvan ca 260 m³ garage, die qua verwarming passief meeloopt), met WTW, triple glas en rondom Rc6. VVW ca 280 m². Ik had achteraf aan 5 à 6 kW ook voldoende gehad, maar ben toch blij met de 75YAA.

Als je nog wat wilt bezuinigen nog een tip: Trek voor de CO2 sensoren wel de kabels, maar koop ze nog niet. Bij mij hangt er alleen eentje in de woonkamer en dat werkt prima. De unit staat gewoon op een basisflow van 220 m³/h, waarbij alle slaapkamers en de woonkamer voor ons gezin voldoende geventileerd worden. Alleen bij bezoek (normaliter alleen in de woonkamer) moet de unit hoger. Dat deed ik eerst handmatig, en nu dus automatisch.
Die sensor ook in de slaapkamers is echt niet nodig. Daar zijn ze trouwens ook veel te duur voor.
En koop niet die extreem dure van Zehnder, maar iets goedkopers. Bij mij hangt de deze:
https://www.co2-meters.co...t-geen-alarm/#description
Die werkt ook op de 12V die Zehnder geeft, en heeft bovendien een display waarop je de waarde kunt aflezen.

En @Grolsch , die warmwaterbehoeftes uit de BENG/EPC berekeningen slaan nergens op. Net zoals de elektriciteitsverbruiken trouwens.
Voor @FrankSpin : Ik verbruik ca 400 kWh elektrisch voor SWW. Maal een COP van 3 is dat ongeveer 1200 kWh thermisch. Veel anderen zitten hoger, maar echt niet op 5000.

Dan nog een tip om duizenden euro's op je nieuwbouwbudget te besparen: Schrap de buffer en de zoneregeling die de installateur je ongetwijfeld aan wil smeren. Levert bovendien een hoger WP rendement op. Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen en Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Pagina: 1 ... 225 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic