17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Die hoek van je dak is iets van 6 graden. Als ik even zoek in een opbrengst tabel (kWh/Wp) kom je uit op een waarde van ongeveer 0.76 uit. Het maximaal haalbare in Nederland is 0.92 (zuid bij hoek van 35 graden). Met deze ligging verlies je dus ca 20% minder opbrengst tov het theoretisch maximaal haalbare. Maar dat haal je toch al niet want met dit oppervlak haal je geen hoek van 35 graden. Bij een hoek van 6 graden andersom (zuid) is de opbrengst 0.84. Dus het omdraaien van je dak scheelt ca 10% in je opbrengst. Je kunt op jouw dak ruim 100 panelen (van 1.1x1.7m) kwijt. Met die 100 panelen haal je, bij 350Wp per paneel een opbrengst van ca 26250 kWh per jaar. Dat zou toch genoeg moeten zijnVerder hebben wij nog niet besloten welk type dak wij willen, wij kunnen kiezen uit een lessenaar of punt dak (eventueel asymmetrisch). In eerste instantie dachten wij dat het mooi is om de hoge kant van het lessenaar dak op het zuid/oost te hebben (met een overstek van 3 meter tegen de zon). In dit scenario zouden wij dan de zonnepanelen op een bijgebouw plaatsen, maar het bijgebouw wordt voorlopig niet gebouwd. Toch willen wij graag zonnepanelen. Wat zouden jullie doen? (ander type dak of toch de zonnepanelen op het dak schuin gericht naar noord/west)
Volgens mij lees je het plaatje verkeerd. Het hoge gedeelte zit aan de terraskant (dus woonkamer). Ik moest eerst ook goed kijken, de doorsnede loopt die niet van links naar rechts tov het bovenste plaatje, maar van boven naar beneden. Deze opstelling is just mooi met hoge grote ramen op het zuiden in de woonkamer en het lage gedeelte bij de bijkeuken.Boris schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:01:
Zou je het hoogste gedeelte, dus de hele rechterkant, niet juist voor de woonkamer willen gebruiken? Dus het hele woongedeelte omwisselen met de bijkeuken en slk aan de rechterkant. Bijkeuken en slk naar het midden.
goede vraag ik weet het niet, maar het zal niet veel schelen van de tabelen van gestort beton.karelkale schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:46:
Iemand enig idee hoe de droogtijd van mortelschroefpalen wordt berekend?
Oh, dat haal ik er niet uit. Maar ok.ArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:29:
[...]
Volgens mij lees je het plaatje verkeerd. Het hoge gedeelte zit aan de terraskant (dus woonkamer). Ik moest eerst ook goed kijken, de doorsnede loopt die niet van links naar rechts tov het bovenste plaatje, maar van boven naar beneden. Deze opstelling is just mooi met hoge grote ramen op het zuiden in de woonkamer en het lage gedeelte bij de bijkeuken.
Met als kanttekening dat deze theoretische waardes in de praktijk nog ver worden overschreden, mijn set ligt een paar graden van ideaal, zowel in windrichting als dakhoek, en toch heb ik daar vorig jaar (wat schijnbaar niet eens een topjaar was) een ruime 1,07kWh/kWp vanaf gehaald.ArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:12:
[...]
Die hoek van je dak is iets van 6 graden. Als ik even zoek in een opbrengst tabel (kWh/Wp) kom je uit op een waarde van ongeveer 0.76 uit. Het maximaal haalbare in Nederland is 0.92 (zuid bij hoek van 35 graden). Met deze ligging verlies je dus ca 20% minder opbrengst tov het theoretisch maximaal haalbare. Maar dat haal je toch al niet want met dit oppervlak haal je geen hoek van 35 graden. Bij een hoek van 6 graden andersom (zuid) is de opbrengst 0.84. Dus het omdraaien van je dak scheelt ca 10% in je opbrengst. Je kunt op jouw dak ruim 100 panelen (van 1.1x1.7m) kwijt. Met die 100 panelen haal je, bij 350Wp per paneel een opbrengst van ca 26250 kWh per jaar. Dat zou toch genoeg moeten zijn
De meterkast komt in de technische ruimte. Er komt geen hal en de woonkamer, het bezoek zal vnl via de bijkeuken binnenkomen.ds23man schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:06:
Waar komt de meterkast en komt er ook een deur tussen de hal en woonkamer?
Wij werken vaak om de beurt, mijn vrouw werkt veel buiten en ik meer op kantoor, dus af en toe zijn we samen in het kantoor. Er zal dus nog een extra werkplek moeten komen in deze ruimte.Peacefield78 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:28:
Gaan jullie het thuiskantoor om de beurt gebruiken, of samen?
Klopt, de hoge ramen zitten aan de zuidkant, dit wordt ook de kant van de kamer/keuken en terras.ArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:29:
[...]
Volgens mij lees je het plaatje verkeerd. Het hoge gedeelte zit aan de terraskant (dus woonkamer). Ik moest eerst ook goed kijken, de doorsnede loopt die niet van links naar rechts tov het bovenste plaatje, maar van boven naar beneden. Deze opstelling is just mooi met hoge grote ramen op het zuiden in de woonkamer en het lage gedeelte bij de bijkeuken.
Is dit in Nederland? Daar moet, volgens het bouwbesluit, de meterkast binnen 3 meter van een toegang tot de woning liggen. Dat red je niet met deze technische ruimte.josede schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:38:
[...]
De meterkast komt in de technische ruimte. Er komt geen hal en de woonkamer, het bezoek zal vnl via de bijkeuken binnenkomen.
Yep, dit is in Nederland. Dank voor de tip, ik denk dat er dan een deur gemaakt moet worden aan de buitenzijde van technische ruimte. Ik ga het voorleggen.ArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:44:
[...]
Is dit in Nederland? Daar moet, volgens het bouwbesluit, de meterkast binnen 3 meter van een toegang tot de woning liggen. Dat red je niet met deze technische ruimte.
curious questions:josede schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:26:
Graag jullie mening over de indeling.
gaat dat goed (qua geluid) met een technische ruimte naast je hoofdkussen?
waarom geen grotere dubbele deur naar je terras? (of is het een schuifpui?)
waar laat je je grasmaaier/fietsen/tuinkussens?
geen hal voor je schoenen/jassen? (of kom je binnen via de bijkeuken?) denk dat je binnenkomt bij alle kinderslaapkamers aan de bovenkant van de tekening? hoe gaat 't met comfort als de voordeur een paar minuten open moet staan? (boodschappen sjouwen, vriendjes die nog ff kletsen bij de voordeur, you name it. alle geconditioneerde lucht van binnen vliegt er zo uit)
[ Voor 25% gewijzigd door dyrc op 28-03-2022 14:54 ]
https://www.devaancomfort...sitionering-Meterkast.pdf
Bekijk de actuele regels even, soms is kennis verouderdjosede schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:47:
[...]
Yep, dit is in Nederland. Dank voor de tip, ik denk dat er dan een deur gemaakt moet worden aan de buitenzijde van technische ruimte. Ik ga het voorleggen.
De plaats van de technische ruimte ga ik heroverwegen, wellicht een gedeelte van de bijkeuken opofferen en de badkamer groter maken.dyrc schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:49:
[...]
curious questions:
gaat dat goed (qua geluid) met een technische ruimte naast je hoofdkussen?
waarom geen grotere dubbele deur naar je terras? (of is het een schuifpui?)
waar laat je je grasmaaier/fietsen/tuinkussens?
geen hal voor je schoenen/jassen? (of kom je binnen via de bijkeuken?) denk dat je binnenkomt bij alle kinderslaapkamers aan de bovenkant van de tekening? hoe gaat 't met comfort als de voordeur een paar minuten open moet staan? (boodschappen sjouwen, vriendjes die nog ff kletsen bij de voordeur, you name it. alle geconditioneerde lucht van binnen vliegt er zo uit)
Je kan op verschillende manieren op het terras komen, maar toch ga ik kijken naar een schuifpui, dank voor de tip.
De grasmaaier staat in een ander gebouw. De kussens kunnen in de zomermaanden als het goed is blijven liggen onder de luifel, in de winter worden ze opgeborgen.
Bijna iedereen zal binnenkomen via de bijkeuken, dat is ook de zijde van de parkeerplaatsen en de aanloop. (wat mij betreft, hebben wij maar 1 deur via de bijkeuken).
mogelijk is dit (zie plaatje) een oplossing voor je technische ruimte?josede schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:01:
[...]
De plaats van de technische ruimte ga ik heroverwegen, wellicht een gedeelte van de bijkeuken opofferen en de badkamer groter maken.
Je kan op verschillende manieren op het terras komen, maar toch ga ik kijken naar een schuifpui, dank voor de tip.
De grasmaaier staat in een ander gebouw. De kussens kunnen in de zomermaanden als het goed is blijven liggen onder de luifel, in de winter worden ze opgeborgen.
Bijna iedereen zal binnenkomen via de bijkeuken, dat is ook de zijde van de parkeerplaatsen en de aanloop. (wat mij betreft, hebben wij maar 1 deur via de bijkeuken).
:fill(white):strip_exif()/f/image/0D9SpTZPm71Sd0jRxcVzCKqc.png?f=user_large)
scenario: je komt onder de douche uit en de pakketbezorger staat net aan de deur. dat is nu een 'lullige situatie'. de echte voordeur iets naar rechts en toch een tussendeur naar de slaapvertrekken?
[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 28-03-2022 15:18 ]
Hmm, ik zie dat ik refereerde aan het bouwbesluit 2003. In het bouwbesluit 2012 zijn geen eisen meer voor locatie en afmeting meterruimtes. Maar er gelden wel eisen van de netbeheerders. Die volgen NEN 2768. In die norm staat: "Het Bouwbesluit 2012 schrijft geen meterruimte voor en wijst NEN 2768 (alleen) aan voor de onderwerpen leidingdoorvoeren en mantelbuizen voor gasvoorzieningen. Privaatrechtelijk kunnen echter wel eisen aan meterruimten worden gesteld, zoals in aansluitvoorwaarden van netbeheerders"ArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:44:
[...]
Is dit in Nederland? Daar moet, volgens het bouwbesluit, de meterkast binnen 3 meter van een toegang tot de woning liggen. Dat red je niet met deze technische ruimte.
Die eisen van netbeheerders kun je veelal vinden op internet (bijvoorbeeld: https://www.stedin.net/za...tleg-inrichting-meterkast).
Ik moest zelf even zoeken, maar de NEN norm zegt dat bij een meterkast zonder gas en warmte aansluiting dezelfde eisen geldt als die met een gasaansluiting: "In woningen met een gasaansluiting is de benodigde ruimte in een meterruimte anders dan in woningen met een warmteaansluiting. In dit normontwerp wordt daarom een onderscheid gemaakt tussen situaties met gasdistributie en met warmtedistributie. Voor woningen zonder gas- of warmteaansluiting gelden voor de meterruimte de eisen zoals voor gasdistributie."
Het komt er op neer dat die 3 meter veelal nog zal gelden. Let ook op of het mag vanaf een bijkeuken. In de brochure van Stedin wordt gesproken over hal of gang.
Lawaai, netjes, serverhok, koeling/ventilatie, veiligheid, etc.ds23man schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:31:
Waarom eigenlijk een aparte technische ruimte? Je kunt de hele handel ook gewoon in de bijkeuken hangen, desnoods achter wat schuivende schaamdeuren. Kan je de badkamer wat groter maken.
Kan, hoeft niet.
Dat is een definitie kwestie. Dan komt de meterkast in die hal, en toevallig staat er ook een keukenblok in die halArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:50:
[...] Let ook op of het mag vanaf een bijkeuken. In de brochure van Stedin wordt gesproken over hal of gang.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Het idee om de technische ruimte iets te verplaatsen en een kast te maken is een goede. Dank je.dyrc schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:18:
[...]
mogelijk is dit (zie plaatje) een oplossing voor je technische ruimte?
[Afbeelding]
scenario: je komt onder de douche uit en de pakketbezorger staat net aan de deur. dat is nu een 'lullige situatie'. de echte voordeur iets naar rechts en toch een tussendeur naar de slaapvertrekken?
Ik begrijp je opmerking over de deur evt meer naar rechts, maar dat komt aan de buitenzijde niet uit en euh die pakketbezorger is echt allang weg... het is nl. nog ca. 100 meter lopen naar de poort
Zo werkt dat niet, er zijn officiele definities van wat een leefruimte is, wat (maten van) verkeersruimtes zijn etc. Die kun je niet of niet altijd in je voordeel buigen.big bang schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Dat is een definitie kwestie. Dan komt de meterkast in die hal, en toevallig staat er ook een keukenblok in die hal
[ Voor 10% gewijzigd door Boris op 28-03-2022 16:22 ]
Dat kan volgens mij prima in dit geval. Net als bij zolders en garages continu gebeurt.Boris schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:21:
[...]
Zo werkt dat niet, er zijn officiele definities van wat een leefruimte is, wat (maten van) verkeersruimtes zijn etc. Die kun je niet of niet altijd in je voordeel buigen.
Maar goed, ik ben geen jurist.
Houd er wel rekening mee dat andere eisen gelden aan de diverse benoemde ruimtes. Dit kan impact hebben op hoe de aannemer zijn installaties bepaalt. Hem of haar zou ik wel duidelijk maken welke eisen je aan de ruimte wilt stellen.
[ Voor 22% gewijzigd door Deleon78 op 28-03-2022 16:32 ]
Ik zou nog overwegen om het raam van de slaapkamer links boven te verplaatsen naar de andere buitenwand. In plaats van op het noordwesten heb je dan een raam op het zuidwesten. Dat geeft veel meer licht in de kamer.josede schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:26:
Wij zijn voornemens om een houtenhuis te laten bouwen van loggs. Het stuk grond wat wij hebben gekocht is groot, daarom hebben wij gekozen om alles op de begane grond te houden. Wij zijn met z'n vieren (kids zijn 16 en 18) en een stapel huisdieren, daarom hebben wij oa. een grote bijkeuken. Het kantoor wordt door mijn vrouw en mij gebruikt voor thuiswerken. Graag jullie mening over de indeling.
Let verder heel goed op de deur tussen woon en slaapkamer. Zorg dat die extra zwaar is met goede kierdichting en eventueel een valdorpel. Dit om geluidoverdracht tussen woon en slaapkamer te beperken. Je moet dan wel weer heel goed opletten met de balansventilatie als je het zo (lucht)dicht afsluit. Zorg ook voor extra dikke wanden (met voldoende massa) tussen technische ruimte en slaapkamer. Het zou zonde zijn als je een mooi huis hebt gebouwd en niet kan slapen vanwege geluid van een pomp..
[ Voor 9% gewijzigd door Boris op 28-03-2022 17:01 ]
Ik ga deze ook voorleggen aan de tekenaar/architect. Dank.Boris schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:52:
Een garage of zolder een berging noemen (allemaal redelijk synoniem) is nogal iets anders dan je bijkeuken, inclusief voorzieningen, een hal te noemen lijkt mij.
Het raam in de slaapkamer ga ik bekijken, wij hebben deze nu weggelaten ivm minder "muurruimte" voor een bureau, bed en/of kast.ArnaudYK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:38:
[...]
Ik zou nog overwegen om het raam van de slaapkamer links boven te verplaatsen naar de andere buitenwand. In plaats van op het noordwesten heb je dan een raam op het zuidwesten. Dat geeft veel meer licht in de kamer.
Let verder heel goed op de deur tussen woon en slaapkamer. Zorg dat die extra zwaar is met goede kierdichting en eventueel een valdorpel. Dit om geluidoverdracht tussen woon en slaapkamer te beperken. Je moet dan wel weer heel goed opletten met de balansventilatie als je het zo (lucht)dicht afsluit. Zorg ook voor extra dikke wanden (met voldoende massa) tussen technische ruimte en slaapkamer. Het zou zonde zijn als je een mooi huis hebt gebouwd en niet kan slapen vanwege geluid van een pomp..
Goede tip van die 'geluidsdichte deur', ik leg het voor. Betreft de geluidsisolatie tussen de technische ruimte en slaapkamer, dit gaan ik nog een keer bekijken icm andere indeling.
Zelfde voor een WTW ventilatie unit, die zullen ze ook aan een muur ophangen. Die binnen- of buitenmuur wil je echt niet tegen je slk aan hebben.
Beter om die hele TR met alles wat daar bij hoort zo ver mogelijk van je slaapkamer(s) weg te houden. Maar wel in de buurt van je badkamer... snel warm water...
[ Voor 20% gewijzigd door Boris op 28-03-2022 17:40 ]
Een garage is echt totaal iets anders dan een berging.Boris schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:52:
Een garage of zolder een berging noemen (allemaal redelijk synoniem) is nogal iets anders dan je bijkeuken, inclusief voorzieningen, een hal te noemen lijkt mij.
ojawel hoorBoris schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:21:
[...]
Zo werkt dat niet, er zijn officiele definities van wat een leefruimte is, wat (maten van) verkeersruimtes zijn etc. Die kun je niet of niet altijd in je voordeel buigen.
https://www.woningborg.nl...is-de-krijtstreepmethode/
Dank voor de input. Ik denk dat wij infrarood vloerverwarming gaan aanbrengen (maar dat wordt een ander topic), daarom zal een (warmte)pomp niet nodig zijn voor de verwarming, misschien nog wel voor de zonneboiler).Boris schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:37:
Denk bij geluid uit de TR ook aan de leidingen van en naar de warntepomp, en de WP buitenunit, die dan ongetwijfeld vlak bij de TR, en dus vlakbij de slaapkamer buitenmuur komt.
Zelfde voor een WTW ventilatie unit, die zullen ze ook aan een muur ophangen. Die binnen- of buitenmuur wil je echt niet tegen je slk aan hebben.
Beter om die hele TR met alles wat daar bij hoort zo ver mogelijk van je slaapkamer(s) weg te houden. Maar wel in de buurt van je badkamer... snel warm water...
Huh? Je zou verwachten dat de actualiteit deze COP1 excessen wel zou uitwieden…. Leg uit, waarom een factor 3-4 energie verspillen?josede schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:51:
[...]
Dank voor de input. Ik denk dat wij infrarood vloerverwarming gaan aanbrengen (maar dat wordt een ander topic), daarom zal een (warmte)pomp niet nodig zijn voor de verwarming, misschien nog wel voor de zonneboiler).
Moet wel zeggen dat ik niet heb teruggelezen wat je exact gaat bouwen, als dit een Tinyhouse rondom Rc10 is dan valt er natuurlijk wel iets voor te zeggen….
[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-03-2022 18:24 ]
Ehm dit staat in een aanbieding van een andere aannemer. Wij hebben nog niet verder naar verwarming gekeken, maar ik verdiep mij graag...bbbrumbrum schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:00:
[...]
Huh? Je zou verwachten dat de actualiteit deze COP1 excessen wel zou uitwieden…. Leg uit, waarom in godesnaam energie verspillen?
Vraag die aannemer of hij ook de energierekening van de komende 30 jaar gaat betalen...josede schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:22:
[...]
Ehm dit staat in een aanbieding van een andere aannemer. Wij hebben nog niet verder naar verwarming gekeken, maar ik verdiep mij graag...
Bij nieuwbouw kun je (als je alles goed doet) een cop voor verwarmen halen van 6.
Bij steeds verdere stijgende (en meer variabele) energieprijzen wordt dat steeds belangrijker.
Even wat cijfers erbij om aan te geven hoe idioot een COP=1 hoofdverwarming is:
Een vrijstaande nieuwbouwwoning heeft een warmtebehoefte voor verwarming (dus nog exclusief SWW) in de ordegrootte van zo'n 10.000 kWh per jaar.
Met een stroomprijs van 50 ct/kWh (momenteel liggen de wintertarieven nog hoger) kost je dat bij COP=1 dus jaarlijks €5000.
Over 30 jaar is dat € 150.000.
Met een warmtepomp die COP 5 doet (makkelijk haalbaar voor nieuwbouw) scheelt je dat een factor 5, over 30 jaar kost die je dus zo'n € 30.000 aan elektriciteit.
Die "goedkope" elektrische vloerverwarming van die andere aannemer kost je de komende 30 jaar dus zomaar €120.000 extra

En dan hebben we het nog niet eens over de extra (en volkomen onnodige) CO2 uitstoot, en het feit dat hierdoor wellicht je 3x25A stroomaansluiting niet meer voldoet, wat je jaarlijks nog eens €800 extra kost.
[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2022 10:08 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hallo @Toke_gt bedankt voor het meedenken!Toke_gt schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:50:
[...]
Uitgaande van het bed tegenover het balkon, zou ik die afstand wat kleiner maken. Het is een enrome slaapzaal, waar de verhoudingen snel verloren gaan. En daarmee ook het idyllische beeld van openslaande balkondeuren tegenover het bed.
Omdat ik de slaapkamers wat ongemakkelijk vind met de inkomende badkamer en toilet, heb ik wat gespeeld met de hele indeling. Daardoor zijn slaapkamers groter, zit al het sanitair op een lijn en heb je een slaapkamer met inloopbadkamer. De inloopkast is meer een doorloopkast, maar wel veeeeeel ruimte voor kasten. In de slaapkamer nog een wandtafel ingetekend bijvoorbeeld als make up tafeltje.
Misschien helpt dit je verder in de ideeën?
[Afbeelding]
Edit:
En een variant met[Afbeelding]
- toilet niet met deur tegen de trap
- toilet makkelijker bereikbaar vanuit slaapkamer
- meer ruimte in inloopbadkamer
- deuren slaapkamer naar binnen draaiend
- nóg meer kastruimte in inloopgedeelte
Beide voorstellen vind ik erg mooi!
Alleen ik zit met de draagmuur wat niet meer veranderd kan worden, eveneens met de toilet afvoer.
Aha. Dan heb ik me op een dwaalspoor gezet met je opmerking dat leidingen etc konden worden aangepast.MO050 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:14:
[...]
Hallo @Toke_gt bedankt voor het meedenken!
Beide voorstellen vind ik erg mooi!
Alleen ik zit met de draagmuur wat niet meer veranderd kan worden, eveneens met de toilet afvoer.
Draagmuur is de muur langs de trap en tussen badkamer en slaapkamer?
Waar moeten leidingen vanuit de slaapkamer op aansluiten? Op badkamer of kunnen ze naar beneden?
De badkamers zijn beide (veel) te klein, douche links zal nog geen 70cm breed zijn. Daarnaast snap ik niet zo goed dat je voor huisdieren een grote bijkeuken nodig hebt. Bouw je ook nogiets van een garage oid?josede schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:26:
Wij zijn voornemens om een houtenhuis te laten bouwen van loggs. Het stuk grond wat wij hebben gekocht is groot, daarom hebben wij gekozen om alles op de begane grond te houden. Wij zijn met z'n vieren (kids zijn 16 en 18) en een stapel huisdieren, daarom hebben wij oa. een grote bijkeuken. Het kantoor wordt door mijn vrouw en mij gebruikt voor thuiswerken. Graag jullie mening over de indeling.
[Afbeelding]
Verder hebben wij nog niet besloten welk type dak wij willen, wij kunnen kiezen uit een lessenaar of punt dak (eventueel asymmetrisch). In eerste instantie dachten wij dat het mooi is om de hoge kant van het lessenaar dak op het zuid/oost te hebben (met een overstek van 3 meter tegen de zon). In dit scenario zouden wij dan de zonnepanelen op een bijgebouw plaatsen, maar het bijgebouw wordt voorlopig niet gebouwd. Toch willen wij graag zonnepanelen. Wat zouden jullie doen? (ander type dak of toch de zonnepanelen op het dak schuin gericht naar noord/west)
[Afbeelding]
Met gestrekt been.
[ Voor 25% gewijzigd door Boris op 29-03-2022 10:09 ]
De eerder genoemde kast zou dan ook als (ruime) douche kunnen dienen. Dat scheelt een hoop ruimte in de badkamer.Boris schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:05:
2m bij 2m is op zich prima voor een 2e (gasten) badkamer of voor de kidz, maar anders... erg krap. 2 volwassenen hebben daar amper de ruimte. Ik neem aan dat de slk rechts de 'master' is? Dan zou je daar juist de grotere badkamer willen.
De linker badkamer is idd voor de kids/gasten. Ik zal nog eens kijken naar de afmetingen van beide badkamers. Dank voor je opmerking.Artbij schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:26:
[...]
De badkamers zijn beide (veel) te klein, douche links zal nog geen 70cm breed zijn. Daarnaast snap ik niet zo goed dat je voor huisdieren een grote bijkeuken nodig hebt. Bouw je ook nogiets van een garage oid?
In de bijkeuken komen ook de wasmachine en droger te staan, wat benches voor de honden en hier komen de jassen/schoenen enzo. Er is een nog een garage/loods van 100m2 voor de andere zooi.
SLK rechts is idd voor de masterBoris schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:05:
2m bij 2m is op zich prima voor een 2e (gasten) badkamer of voor de kidz, maar anders... erg krap. 2 volwassenen hebben daar amper de ruimte. Ik neem aan dat de slk rechts de 'master' is? Dan zou je daar juist de grotere badkamer willen.
Er zijn idd wel wat onderzoeken gedaan waarbij het gunstiger kon zijn om infrarood te kiezen ivm initiële aanschafprijs en aangenomen langere levensduur van infrarood, maar dit was voor de laatste prijsstijgingen van energie. Dank voor de input, ik ga mij hierin verder verdiepen.Andrehj schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:11:
[...]
Vraag die aannemer of hij ook de energierekening van de komende 30 jaar gaat betalen...
Bij nieuwbouw kun je (als je alles goed doet) een cop voor verwarmen halen van 6.
Bij steeds verdere stijgende (en meer variabele) energieprijzen wordt dat steeds belangrijker.
Even wat cijfers erbij om aan te geven hoe idioot een COP=1 hoofdverwarming is:
Een vrijstaande nieuwbouwwoning heeft een warmtebehoefte voor verwarming (dus nog exclusief SWW) in de ordegrootte van zo'n 10.000 kWh per jaar.
Met een stroomprijs van 50 ct/kWh (momenteel liggen de wintertarieven nog hoger) kost je dat bij COP=1 dus jaarlijks €5000.
Over 30 jaar is dat € 150.000.
Met een warmtepomp die COP 5 doet (makkelijk haalbaar voor nieuwbouw) scheelt je dat een factor 5, over 30 jaar kost die je dus zo'n € 30.000 aan elektriciteit.
Die "goedkope" elektrische vloerverwarming van die andere aannemer kost je de komende 30 jaar dus zomaar €120.000 extra![]()
![]()
![]()
En dan hebben we het nog niet eens over de extra (en volkomen onnodige) CO2 uitstoot, en het feit dat hierdoor wellicht je 3x25A stroomaansluiting niet meer voldoet, wat je jaarlijks nog eens €800 extra kost.
In een extreem goed geisoleerd tiny house zou ik het wellicht overwegen.. maar ook dan is een wp al snel de betere keuze. In een "normaal" huis heeft het alleen nut om te kunnen werken met een lagere omgevings temp. Als je nooit thuis bent is het uiteraard ook goedkoper dan een warmtepompjosede schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Er zijn idd wel wat onderzoeken gedaan waarbij het gunstiger kon zijn om infrarood te kiezen ivm initiële aanschafprijs en aangenomen langere levensduur van infrarood, maar dit was voor de laatste prijsstijgingen van energie. Dank voor de input, ik ga mij hierin verder verdiepen.
Het is geen infrarood. Het is gewoon elektrische vloerverwarming. Ze noemen het alleen "infrarood" om het wat hipper te laten klinken. Maar daar wordt het echt niet energiezuiniger van.josede schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:56:
Er zijn idd wel wat onderzoeken gedaan waarbij het gunstiger kon zijn om infrarood te kiezen ivm initiële aanschafprijs en aangenomen langere levensduur van infrarood, maar dit was voor de laatste prijsstijgingen van energie. Dank voor de input, ik ga mij hierin verder verdiepen.
En hoe die elektrische vloerverwarming langer mee moet gaan dan conventionele vloerverwarming met waterslangen is mij ook een raadsel. Die slangen zijn namelijk niet aan slijtage onderhevig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Let wel: Dit ging over infrarood vloerverwarming. Niet over infrarode stralingspanelen. Dit betreft gewoon elektrische vloerverwarmingselementen, zoals die ook wel in badkamers worden gebruikt. Zelfs in kleine badkamertjes zorgen die al voor enorme elektriciteitsrekeningen, laat staan als je daar heel je huis mee gaat verwarmen.twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:19:
In een extreem goed geisoleerd tiny house zou ik het wellicht overwegen.. maar ook dan is een wp al snel de betere keuze. In een "normaal" huis heeft het alleen nut om te kunnen werken met een lagere omgevings temp. Als je nooit thuis bent is het uiteraard ook goedkoper dan een warmtepomp
Ik denk dat het hierbij belangrijk is om te begrijpen waarom iets gunstig is/kan zijn.josede schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Er zijn drie manieren om warmte te transporteren - warmte uit jouw huid naar de omgeving: geleiding (directe aanraking), convectie (via bewegende lucht) en straling (via onzichtbare infraroodstraling). Dit alles draagt bij aan het comfort in je huis.
Vloeren die (relatief) goed geleiden, voelen koud aan - bijvoorbeeld een keramische vloer in keuken of badkamer. Dat kun je tegenwerken door vloerverwarming aan te leggen - maar ook door een vloer te leggen die simpelweg minder goed geleidt (beste voorbeeld is tapijt, maar ook bijv. vinyl of kurk). Of door sokken/sloffen aan te doen.
Een koud gevoel via convectie is als je je gehele huis koud stookt en erdoorheen loopt, of op de tocht zit. De oplossing daarvoor is stoken - alles even warm krijgen.
Een koud gevoel via straling krijg je als de omgeving (veel) kouder is dan jezelf. Hoe kouder een object, des te minder warmtestraling eruit komt. Daardoor kan het zijn dat je in de winter in een kamer zit bij 21 graden en het koud hebt, terwijl je het in de zomer met minder kleren al warm hebt bij 19 - een groot raam in je gezichtsveld kan voor die stralingswarmte/kou zorgen.
Een infraroodverwarmingspaneel probeert dat laatste op te lossen. Als je sloffen aanhebt en stil zit is het best goed te doen bij ~14-15 graden omgevingstemperatuur met een infraroodpaneeltje die op je gericht is. Je bent dan alleen jezelf aan het verwarmen, en op een manier die goed bijdraagt aan comfort dat eigenlijk op geen andere manier te krijgen is. Het is dus daadwerkelijk een besparingsmaatregel als je je verwarming lager zet en tactisch bijverwarmt met infraroodpanelen. Zeker in slechter geisoleerde huizen.
We zien hiermee meteen ook dat 'infraroodvloerverwarming' een contradictio in terminis is. Dat is niet hoe vloerverwarming werkt. Pure onzin, en erg verwarrend als ze er iets anders (legitiems) mee bedoelen.
Een goed binnencomfort betekent dat je goed moet kijken naar al deze factoren. Het is onmogelijk om te zeggen of infrarood whatever een goed idee is zonder naar je specifieke situatie te kijken. Een paar vitrages en een vloerkleed kunnen evenveel doen voor je comfort.
Misschien gebruiken ze infraroodpanelen als tegels?mux schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Ik denk dat het hierbij belangrijk is om te begrijpen waarom iets gunstig is/kan zijn.
Er zijn drie manieren om warmte te transporteren - warmte uit jouw huid naar de omgeving: geleiding (directe aanraking), convectie (via bewegende lucht) en straling (via onzichtbare infraroodstraling). Dit alles draagt bij aan het comfort in je huis.
Vloeren die (relatief) goed geleiden, voelen koud aan - bijvoorbeeld een keramische vloer in keuken of badkamer. Dat kun je tegenwerken door vloerverwarming aan te leggen - maar ook door een vloer te leggen die simpelweg minder goed geleidt (beste voorbeeld is tapijt, maar ook bijv. vinyl of kurk). Of door sokken/sloffen aan te doen.
Een koud gevoel via convectie is als je je gehele huis koud stookt en erdoorheen loopt, of op de tocht zit. De oplossing daarvoor is stoken - alles even warm krijgen.
Een koud gevoel via straling krijg je als de omgeving (veel) kouder is dan jezelf. Hoe kouder een object, des te minder warmtestraling eruit komt. Daardoor kan het zijn dat je in de winter in een kamer zit bij 21 graden en het koud hebt, terwijl je het in de zomer met minder kleren al warm hebt bij 19 - een groot raam in je gezichtsveld kan voor die stralingswarmte/kou zorgen.
Een infraroodverwarmingspaneel probeert dat laatste op te lossen. Als je sloffen aanhebt en stil zit is het best goed te doen bij ~14-15 graden omgevingstemperatuur met een infraroodpaneeltje die op je gericht is. Je bent dan alleen jezelf aan het verwarmen, en op een manier die goed bijdraagt aan comfort dat eigenlijk op geen andere manier te krijgen is. Het is dus daadwerkelijk een besparingsmaatregel als je je verwarming lager zet en tactisch bijverwarmt met infraroodpanelen. Zeker in slechter geisoleerde huizen.
We zien hiermee meteen ook dat 'infraroodvloerverwarming' een contradictio in terminis is. Dat is niet hoe vloerverwarming werkt. Pure onzin, en erg verwarrend als ze er iets anders (legitiems) mee bedoelen.
Een goed binnencomfort betekent dat je goed moet kijken naar al deze factoren. Het is onmogelijk om te zeggen of infrarood whatever een goed idee is zonder naar je specifieke situatie te kijken. Een paar vitrages en een vloerkleed kunnen evenveel doen voor je comfort.
Het hoeft niet een tiny house te zijn. Maar bij een zeer goed geisoleerd huis met een slimme inrichting (ramen op het zuiden e.d., dus een passief huis principe) kun je de warmtevraag bijzonder laag krijgen. Voor ons nog te bouwen huis is uitgerekend dat de piekbelasting voor bijverwarming 16Watt per m2 is. Als we vloerwarming over de hele vloer zouden nemen is het vermogen veel groter dan nodig. Dan heeft een warmtepomp slechts zeer beperkt meerwaarde.twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:19:
[...]
In een extreem goed geisoleerd tiny house zou ik het wellicht overwegen.. maar ook dan is een wp al snel de betere keuze. In een "normaal" huis heeft het alleen nut om te kunnen werken met een lagere omgevings temp. Als je nooit thuis bent is het uiteraard ook goedkoper dan een warmtepomp
wat is je verwachte jaarverbruik?ArnaudYK schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Het hoeft niet een tiny house te zijn. Maar bij een zeer goed geisoleerd huis met een slimme inrichting (ramen op het zuiden e.d., dus een passief huis principe) kun je de warmtevraag bijzonder laag krijgen. Voor ons nog te bouwen huis is uitgerekend dat de piekbelasting voor bijverwarming 16Watt per m2 is. Als we vloerwarming over de hele vloer zouden nemen is het vermogen veel groter dan nodig. Dan heeft een warmtepomp slechts zeer beperkt meerwaarde.
Let dan goed op hoe je koelt in de zomer.ArnaudYK schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Het hoeft niet een tiny house te zijn. Maar bij een zeer goed geisoleerd huis met een slimme inrichting (ramen op het zuiden e.d., dus een passief huis principe) kun je de warmtevraag bijzonder laag krijgen. Voor ons nog te bouwen huis is uitgerekend dat de piekbelasting voor bijverwarming 16Watt per m2 is.
Ook die 16W/m2 wil je efficiënt opbrengen, je kunt alleen met een kleinere WP toe. Ook geholpen door dat je bij meer vloerverwarming oppervlak naar een lagere temperatuur kunt en je WP dus nog wat efficiënter wordt.Als we vloerwarming over de hele vloer zouden nemen is het vermogen veel groter dan nodig. Dan heeft een warmtepomp slechts zeer beperkt meerwaarde.
Waarom een hele tegel?Boris schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:22:
Ja en dan met detectie per tegel, alleen de tegel waar je staat of zit of loopt wordt verwarmderg zuinig!
Met gestrekt been.
Je laat je een mooi verhaal aanpraten. Maar ga eerst maar eens rekenen wat je warmtebehoefte per jaar is. (Of haal die data uit je EPC/BENG-berekening).ArnaudYK schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:02:
Het hoeft niet een tiny house te zijn. Maar bij een zeer goed geisoleerd huis met een slimme inrichting (ramen op het zuiden e.d., dus een passief huis principe) kun je de warmtevraag bijzonder laag krijgen. Voor ons nog te bouwen huis is uitgerekend dat de piekbelasting voor bijverwarming 16Watt per m2 is. Als we vloerwarming over de hele vloer zouden nemen is het vermogen veel groter dan nodig. Dan heeft een warmtepomp slechts zeer beperkt meerwaarde.
Ik zit maar weinig hoger, wij hebben ook aan ca 5 kW genoeg bij -10. Dat delend door 280 m² is ook maar 18W/m².
Toch was er van eind oktober t/m de eerste week van maart vanuit de WP thermisch 6000 kWh nodig om het huis op te warmen.
Vol elektrisch zou me dat bij 50 ct/kWh €3000 per jaar kosten.
Nu met de warmtepomp maar €500 per jaar (ik haal COP 6). Die WP bespaart me dus alleen al aan verwarmingskosten zo'n € 2500 per jaar. Over 30 jaar is dat maar liefst € 75.000. Daar komt de besparing op SWW nog bij. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ik noem dat geen "beperkte meerwaarde". Zelfs al is jouw huis maar half zo groot, dan nog is de besparing die je met een WP kan behalen enorm.
En wat die vloerverwarming betreft: Niemand houdt je tegen om de slangen op een grotere HoH afstand te leggen om zo wat te besparen op de aanleg. Bij ons liggen ze HoH 15 cm, wat gecombineerd met de lage warmtevraag erg goed is voor de COP.
Verder is het natuurlijk je warmtepomp i.c.m. de temperatuurregeling die het vermogen van je vloerverwarming bepaald. Een vloerverwarming kan dus niet teveel vermogen hebben. Meer oppervlak is alleen maar gunstig, want dan kan de watertemperatuur verder naar beneden, en de COP verder omhoog. Zo kan ik die COP = 6 halen. Zie voor meer info hoe je dat bereikt deze post:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2022 17:36 ]
De berekening komt uit op ongeveer 12kWh/m2 per jaar. Met 76m2 (ok geen heel groot huis) kom je op ca 900kWh per jaar uit.
Mijn huis wordt aanzienlijk kleiner. Verwacht energieverbruik voor warmte is 900 kWh per jaar. Dat is dan 450 Euro (ex salderingsregeling). Over 30 jaar kom je dan uit op 12.000 Euro. Dus de terugverdientijd van een warmtepomp systeem is rond die 30 jaar, met als nadeel dat die pomp ook weer extra ruimte in ons huis zal innemen. We kunnen nu met een relatief kleine kast + vliering voor leidingen uit.Andrehj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:32:
[...]
Je laat je een mooi verhaal aanpraten. Maar ga eerst maar eens rekenen wat je warmtebehoefte per jaar is. (Of haal die data uit je EPC/BENG-berekening).
Ik zit maar weinig hoger, wij hebben ook aan ca 5 kW genoeg bij -10. Dat delend door 280 m² is ook maar 18W/m².
Toch was er van eind oktober t/m de eerste week van maart vanuit de WP thermisch 6000 kWh nodig om het huis op te warmen.
Vol elektrisch zou me dat bij 50 ct/kWh €3000 per jaar kosten.
Nu met de warmtepomp maar €500 per jaar (ik haal COP 6). Die WP bespaart me dus alleen al aan verwarmingskosten zo'n € 2500 per jaar. Over 30 jaar is dat maar liefst € 75.000. Daar komt de besparing op SWW nog bij. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ik noem dat geen "beperkte meerwaarde". Zelfs al is jouw huis maar half zo groot, dan nog is de besparing die je met een WP kan behalen enorm.
En wat die vloerverwarming betreft: Niemand houdt je tegen om de slangen op een grotere HoH afstand te leggen om zo wat te besparen op de aanleg. Bij ons liggen ze HoH 15 cm, wat gecombineerd met de lage warmtevraag erg goed is voor de COP.
Verder is het natuurlijk je warmtepomp i.c.m. de temperatuurregeling die het vermogen van je vloerverwarming bepaald. Een vloerverwarming kan dus niet teveel vermogen hebben. Meer oppervlak is alleen maar gunstig, want dan kan de watertemperatuur verder naar beneden, en de COP verder omhoog. Zo kan ik die COP = 6 halen. Zie voor meer info hoe je dat bereikt deze post:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Overigens komt er een Nilan compact S. Die is in staat met warmtepomp de ventilatielucht bij te verwarmen (gebruikt die warmtepomp ook voor warm water). Omdat je bijvoorbeeld de slaapruimte koeler wil komt de bijverwarming alleen in de woonkamer en studeerkamer. Dus het is maar de vraag wat je via de warmtepomp van de Nilan vs de bijverwarming moet doen. We hebben ook naar de compact P gekeken (die kan ook met warmtepomp verwarmen), maar die komt qua plaatsing aanzienlijk ongelukkiger uit in het ontwerp en terugverdientijd voor die meerkosten was (volgens Nilan zelf) 20 tot 25 jaar.
jij gaat met 10 -12 k denk ik uit van een L/W wp. eeen simpele kanaal unit of eventueel een losse L/L wp (bij een relatief open ruimte) is wat ik zou toepassenArnaudYK schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:29:
[...]
Mijn huis wordt aanzienlijk kleiner. Verwacht energieverbruik voor warmte is 900 kWh per jaar. Dat is dan 450 Euro (ex salderingsregeling). Over 30 jaar kom je dan uit op 12.000 Euro. Dus de terugverdientijd van een warmtepomp systeem is rond die 30 jaar, met als nadeel dat die pomp ook weer extra ruimte in ons huis zal innemen. We kunnen nu met een relatief kleine kast + vliering voor leidingen uit.
Overigens komt er een Nilan compact S. Die is in staat met warmtepomp de ventilatielucht bij te verwarmen (gebruikt die warmtepomp ook voor warm water). Omdat je bijvoorbeeld de slaapruimte koeler wil komt de bijverwarming alleen in de woonkamer en studeerkamer. Dus het is maar de vraag wat je via de warmtepomp van de Nilan vs de bijverwarming moet doen. We hebben ook naar de compact P gekeken (die kan ook met warmtepomp verwarmen), maar die komt qua plaatsing aanzienlijk ongelukkiger uit in het ontwerp en terugverdientijd voor die meerkosten was (volgens Nilan zelf) 20 tot 25 jaar.
In principe kom je in de zomer prima uit. Daar is het huis verder mede op ontworpen. Je moet wel je ramen van buiten overdag verduisteren en 's nachts open zetten e.d, maar dan komt de overheating rate (>25 graden binnen) uit op 0.7%. Dus zo'n 60 uur per per jaar. Zonder raamverduistering kom je wel veel hoger uit (14.5%).big bang schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:12:
[...]
Let dan goed op hoe je koelt in de zomer.
[...]
Ook die 16W/m2 wil je efficiënt opbrengen, je kunt alleen met een kleinere WP toe. Ook geholpen door dat je bij meer vloerverwarming oppervlak naar een lagere temperatuur kunt en je WP dus nog wat efficiënter wordt.
Vergeleken met mijn huidige huis, waar het in de zomer binnen makkelijk 30 graden kan worden valt dit reuze mee
Dat zou ook een optie zijn. Ga ik naar kijken.twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:34:
[...]
jij gaat met 10 -12 k denk ik uit van een L/W wp. eeen simpele kanaal unit of eventueel een losse L/L wp (bij een relatief open ruimte) is wat ik zou toepassen
[ Voor 21% gewijzigd door Boris op 30-03-2022 11:47 ]
Let op dat de binnenlucht knetterknetterdroog wordt als je dat gaat doen via WTW verwarming. Ik gebruik de luchtverwarming van onze Nilan helemaal niet (tenminste, voor zover ik deze uit kan zetten). Ik weet even niet wat voor huis je krijgt (HSB, Steen) maar ik zou sowieso een voorziening treffen voor een luchtbevochtiger (bij voorkeur in je WTW geintegreerd, bijv. homevap). Wij hebben twee lelijke apparaten in huis staan die net in staat zijn om de luchtvochtigheid op 40-45% te houden (bij een acceptabel energieverbruik) en moeten elke dag liters water in deze apparaten doen.ArnaudYK schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:29:
[...]
Mijn huis wordt aanzienlijk kleiner. Verwacht energieverbruik voor warmte is 900 kWh per jaar. Dat is dan 450 Euro (ex salderingsregeling). Over 30 jaar kom je dan uit op 12.000 Euro. Dus de terugverdientijd van een warmtepomp systeem is rond die 30 jaar, met als nadeel dat die pomp ook weer extra ruimte in ons huis zal innemen. We kunnen nu met een relatief kleine kast + vliering voor leidingen uit.
Vooral 's nachts heeft had onze Nilan de neiging om de WTW lucht eens even flink op te warmen (onduidelijk waarom omdat ik nog steeds geen uitleesmogelijkheden heb om te zien wat er gedurende dag/nacht gebeurt), waardoor we voorheen wel eens midden in de nacht ineens 3-4 graden omhoog gingen in de slaapkamer (meer dan 22-23gr) met een dalende luchtvochtigheid naar <25% (dat laatste afhankelijk van de algemene luchtvochtigheid, nu is het bijv. al weken heel droog).
Die "nachtverwarming" heb ik er nu gelukkig uit weten te tunen (lees: vrijwel geen verwarming via de WTW meer, behalve dan dat hij regelmatig om de 1 a 2 uur even warme lucht inblaast i.v.m. "carterverwarming"
Let ook op dat de brochures aangeven dat een Nilan de luchtvochtigheid netjes reguleert; dat doet ie niet echt, hooguit bij hoge luchtvochtigheid de ventilatie hoger zetten, bij (extreem) lage luchtvochtigheid lager (waarmee feitelijk je ventilatie op een laag pitje komt te staan, qua CO2 niet handig)
note: een mogelijke reden voor die nachtelijke opwarmingen is mogelijk omdat ons huis bestaat uit (min of meer) één slaapkamer en één grote leefruimte van 450m3. Ik vermoed dat 's nachts de temperatuur wat daalt, de machine denkt dat ie moet gaan verwarmen en vervolgens de WTW ook voor verwarming bijschakelt; dat heeft in die grote ruimte relatief weinig effect (hij meet - bij ons iig - de temperatuur in de afgezogen binnenlucht van de gehele woning dus), maar hij blaast diezelfde lucht ook in onze slaapkamer in, waar dat wél effect heeft.
Ik denk dat dit alleen op te lossen is door de machine achtief te gaan aansturen met een eigen controller (via modbus, ik heb wat contact met mensen die daar wat voor gehobbied hebben, alleen zelf nog geen tijd om daar in te duiken)
Denk er nog eens goed over na of je via de lucht wil gaan verwarmen. Wij draaien iig voor zover mogelijk uitsluitend op de vloerverwarming (Air 9)
[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 30-03-2022 12:11 ]
Die casco bouwer zal pas beginnen als ie een definitieve datum heeft wanneer de funderingswerkzaamheden afgerond zijn, hij heeft echt geen zin in een huis in de opslag voor 3 maanden.Boris schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:45:
Eerst kijken hoe snel de casco bouwer kan starten met de (custom) prefab delen. Alles qua tekeningen is inmiddels tot op de schroef (letterlijk) uitgewerkt, dus als die genoeg materiaal hebben kunnen ze de CNC machines opstartendan inderdaad kijken obv dat wanneer de heier zijn ding kan doen. Ben wel erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen met levertijden en planningen. Zal nog een beste uitdaging worden. Bedoeling was om er ca. 20 weken over te gaan doen vanaf de start (als alles aansluit en goed gaat) maar ik ben al blij als ik er voor de kerst in zit.
[ Voor 42% gewijzigd door Boris op 30-03-2022 12:46 ]
Ik neem aan dat je aannemer nu pas gaat bestellen vanwege je financiering. Denk dat je serieus rekening moet houden met een startdatum over 3 a 4 maand.
[ Voor 51% gewijzigd door Boris op 30-03-2022 13:09 ]
Klopt, draagmuur is tussen trap en slaapkamer.Toke_gt schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Aha. Dan heb ik me op een dwaalspoor gezet met je opmerking dat leidingen etc konden worden aangepast.
Draagmuur is de muur langs de trap en tussen badkamer en slaapkamer?
Waar moeten leidingen vanuit de slaapkamer op aansluiten? Op badkamer of kunnen ze naar beneden?
Leidingen van de slaapkamer gaan naar de badkamer.
Ik probeer bij elke noemenswaardige stap een 360 te maken met de drone, geeft een mooi beeld van de voortgang. Voor de geïnteresseerden :
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Mooie omgeving! Ik ben benieuwd.Diepie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:58:
Hier is inmiddels de fundering gestort en zijn ze druk bezig met het leidingwerk. Volgende week komen de geïsoleerde kanaalplaatvloeren voor de begane grond als het goed is.
Ik probeer bij elke noemenswaardige stap een 360 te maken met de drone, geeft een mooi beeld van de voortgang. Voor de geïnteresseerden :
***members only***
Goed bezig!Diepie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:58:
Hier is inmiddels de fundering gestort en zijn ze druk bezig met het leidingwerk. Volgende week komen de geïsoleerde kanaalplaatvloeren voor de begane grond als het goed is.
***members only***
Hoeveel toegangen tot de kruipruimte krijg je? :]
Dankjewel! Er komen twee toegangen, in het midden waar de toekomstige voordeur komt en aan de voorkant. De achterkant (het volledig afgesloten stuk) wordt terras dus hoeft verder niet toegankelijk te zijn.Deleon78 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:30:
[...]
Goed bezig!
Hoeveel toegangen tot de kruipruimte krijg je? :]
Goed over nagedacht dus, top!Diepie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Dankjewel! Er komen twee toegangen, in het midden waar de toekomstige voordeur komt en aan de voorkant. De achterkant (het volledig afgesloten stuk) wordt terras dus hoeft verder niet toegankelijk te zijn.
Was bij ons bij de architect en bouwer door de mazen geglipt (waarschijnlijk door last minute keuze voor onderkeldering hoofdgebouw), maar gelukkig dachten we er zelf nog aan. Heeft overigens geen problemen opgeleverd
Ja we klappen in onze handjes van blijdschap met onze aannemer, die heeft al zoveel nuttige input geleverd waar we zelf en de architect niet aan gedacht hebben. Z'n geld dubbel en dwars waardDeleon78 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Goed over nagedacht dus, top!
Was bij ons bij de architect en bouwer door de mazen geglipt (waarschijnlijk door last minute keuze voor onderkeldering hoofdgebouw), maar gelukkig dachten we er zelf nog aan. Heeft overigens geen problemen opgeleverd
Maar wel goed om dit soort vragen te stellen, niet iedereen denkt hier aan en het is erg vervelend als je zoiets vanzelfsprekends straks mist.
Kleine variatie, met in rood de leiding voor water/afvoer, weggewerkt in een extra wandje tegen de dragende muur aan, zodat overlast vanuit badkamer ook beperkt blijft. Inloopdouche en kleedruimte met dubbele deuren te scheiden van slaapgedeelte. In kleedgedeelte een lage kast in het midden.MO050 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Klopt, draagmuur is tussen trap en slaapkamer.
Leidingen van de slaapkamer gaan naar de badkamer.
Achter het bed een kleine his & hers, om de afstand naar de openslaande franse deuren wat te verkleinen. Kun je gebruiken als toilettafel, maar ook als eigen wastafel. Of als extra kleedruimte.
:strip_exif()/f/image/x3wchkgHRd1Qg6B1K4hvzuwa.jpg?f=fotoalbum_large)
helemaal me eens. Mooie plek daar zeg. Ik ga ongeveer met je mee. Bij ons is het grondwerk net klaar. Morgen beginnen ze met stellen en dan de binnenmuren. De aannemer zegt dat over 2 weken al de 1e verdieping vloer komt liggen. Zo vet...
Als garage op erfscheiding staat, mag je daar zo een verdieping op gaan bouwen ?
Ik heb geprobeerd dat te vinden, maar er worden verschillende dingen gezegd:):
- max 30 cm hoger dan 1e verdiepingsvloer (indien binnen 4 meter van hoofdgebouw)
- max 4xx cm
- mag niet
Bijvoorbeeld dit: https://bouwadviesshop.nl...r-zijn-zonder-vergunning/
Weet iemand waar dat te vinden is ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik zou hier kijken. https://www.rijksoverheid...vingsvergunning-aanvragenjacovn schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:10:
Vraag, beetje off topic misschien.
Als garage op erfscheiding staat, mag je daar zo een verdieping op gaan bouwen ?
Ik heb geprobeerd dat te vinden, maar er worden verschillende dingen gezegd:):
- max 30 cm hoger dan 1e verdiepingsvloer (indien binnen 4 meter van hoofdgebouw)
- max 4xx cm
- mag niet
Bijvoorbeeld dit: https://bouwadviesshop.nl...r-zijn-zonder-vergunning/
Weet iemand waar dat te vinden is ?
Met gestrekt been.
Heerlijk gevoel is dat of niet. De aanloop is erg lang maar als er dan eindelijk wat gebeurt, gaat het zo ontzettend hard. We wonen op dit moment zo'n honderd meter van de bouwplaats en ik kijk vanuit mijn keukenraam (mijn huidige kantoorJPruissen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:34:
[...]
helemaal me eens. Mooie plek daar zeg. Ik ga ongeveer met je mee. Bij ons is het grondwerk net klaar. Morgen beginnen ze met stellen en dan de binnenmuren. De aannemer zegt dat over 2 weken al de 1e verdieping vloer komt liggen. Zo vet...
Als je wat plaatjes hebt van de stand van zaken bij jou op de bouw, mag je ze van mij delen
Zonder meer fraai!
Een paar lessen uit mijn eigen bouw, die enkele kleine gelijkenissen heeft met jouw ontwerp:
- Dit ontwerp staat of valt met de (kwaliteit van de) afwerking. Neem echt (!) een aannemer die aantoonbaar ervaring heeft met deze uitstraling. Je kan je voor je kop slaan als er straks net het verkeerde materiaal tegen zit, of die ene balk toch net te lomp oogt omdat eea niet uit kwam. Of dat het kozijn net niet in een rechte lijn staat met dak lood.
- Het lijkt of je in je pui achter alleen een schuifpui hebt - klopt dat? Persoonlijk heb ik dat, maar mis ik een (lichtere, eenvoudiger) scharnierdeur. Die bedien je net wat makkelijker met één hand, als je bier of nootjes in je andere hebt.
- Het lijkt of je vanuit de tuin meteen in een leefruimte staat. Persoonlijk mis ik het om met vieze handen of voeten eerst door een bijkeuken te gaan, waar je je schoenen achterlaat, je handen wast en je je ‘kluskleding’ ophangt.
- Ook mijn ervaring is dat veel glas erg veel warmte doorlaat. Zorg dat die evenredig door het pand wordt verdeeld. Op de begane grond ben ik perfect geholpen door parasolbomen. Licht in de winter, schaduw in de zomer.
[ Voor 5% gewijzigd door MrMrq op 01-04-2022 09:04 ]
Maktub
Misschien handig dat we actuele offertes hier plaatsen met naam en toenaam zodat we allemaal de beste prijs kunnen vinden? Uiteindelijk zijn we allemaal gebaat bij het zo goedkoop mogelijk vinden van bouwmaterialen. We zijn zelfbouwers!
Website Raab Karcher.
https://www.raabkarcher.nl/prijswijzigingen
Prijswijzigingen per product
De komende tijd verwachten wij de volgende prijswijzigingen:
Artikelgroep Prijswijziging
Tegels ca. 5-35%
Tegellijmen ca. 5-15%
Gevelstenen diverse verhogingen en energietoeslagen
Dakpannen beton ca. 6%
Dakpannen keramisch ca. 2,5-15%
Gipsen en mortels ca. 3-6%
Gipsachtig plaatmateriaal ca. 5-12%
Cement ca. 15-20%
Folie ca. 5-15%
XPS isolatie en tegelplaten ca. 6%
EPS isolatie ca. 5-10%
Prefab keramische wanden ca. 6%
Siliconen kitten ca. 35%
PIR isolatie ca. 12-15%
PUR/Resol isolatie ca. 8%
Glaswol isolatie ca. 8-10%
Steenwol isolatie ca. 19,5%
Dakelementen ca. 5%
Golfplaten ca. 8%
PS combinatievloeren ca. 8%
Shop artikelen ca. 5-25%
Golfplaten ca. 8%
Vuren ca. 20-30%
Deuren ca. 3-13%
Populieren ca. 9-13%
Gevelbekleding ca. 6-7%
Brandwerende platen ca. 5-7%
Houtachtige plaatmaterialen
ca. 9-12%
Let op! Deze lijst is niet volledig, het betreft de belangrijkste productgroepen en leveranciers en een globale indicatie van hun prijsstijgingen.
Voor een actuele prijs van een specifiek product, verwijzen wij graag naar jouw vestiging.
Verwachting komende maanden:
De voortdurende onrust op de wereldmarkt en stijgende energieprijzen leiden tot een verwachte prijsstijging gedurende de komende maanden. Voor dakpannen en gevelstenen zullen een groot aantal leveranciers een energie toeslag gaan heffen van ongeveer 10%. De onzekerheid maakt het lastig om op dit moment een reële inschatting te maken van de verwachtte verhogingen in alle productgroepen.
[ Voor 9% gewijzigd door Boris op 01-04-2022 09:54 ]
hangt van je contract af, dat is in basis het verschil tussen een vaste prijs en onder regie. goed de kleine lettertjes lezen dus. daarnaast zie ik steeds meer offertes met 1 of 2 slagen om de arm zodat bij stijgingen doorberekend kan worden.Boris schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:54:
Hoe werkt dat als de prijzen omhoog gaan, als je voor 1 april je aannemingsovereenkomst hebt getekend op basis van een eerdere prijzen/calculatie? En dus een hypotheek hebt obv dat geheel?
zijn denk ik opdrachtgever keuzes die nog niet beschreven staan in het bestek/tekeningen pakket. hij heeft dus met name zelf de kans om te sturen.ds23man schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:21:
Volgens mij zit je dan redelijk gebeiteld. Al kan je met de genoemde stelposten nog wel een redelijke snee in je broek krijgen. Dus ik zou daar serieus rekening mee houden en vooral je aannemer vragen om de prijzen door te geven zodra hij het besteld. Kan je financieel nog bijsturen.
Ik wil je niet onnodig zorgen laten maken, puur ter informatie;Boris schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:05:
Er staat letterlijk in: "De prijs is vast voor het gehele project"... afgezien van bepaalde stelposten (stenen, deuren, trap). Ben benieuwd...
artikel 7:753 BW geeft de aannemer de ruimte om bij een aanzienlijke prijsstijging (5% over totale aannemingssom als voorbeeld) toch de prijzen te verhogen.
Misschien slim om nu al te kijken of de aannemer bovenstaand artikel of UAV heeft opgenomen in de overeenkomst.
Nogmaals puur informatief, ik wil je niet de schrik aanjagen.
Blijf daarom vooral zelf zo helder mogelijk communiceren, en maak je plannen op zo'n manier dat er zo min mogelijk aangepast hoeft te worden gedurende het traject. Dat de cascobouwer al is begonnen bijvoorbeeld is gunstig, daar kan hij moeilijk nog een prijsstijging voor in rekening brengen.
Hoe je het went of keert, er gaat wat met de prijzen gebeuren. Natuurlijk ligt in eerste instantie het risico daarvan bij de aannemer. Maar aan de andere kant wil je ook niet dat je aannemer te veel onder druk komt, want dat krijg je vroeg of laat toch op je bordje.Boris schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:45:
... maar goed dan zit je al bij de rechter, dat wil je ook niet denk ik. We gaan het meemaken...
Los daarvan, hypotheken kennen geen inflatieclausule. Kortom, je krijgt niet zomaar meer hypotheek en dat kan met dit soort stijgingen ook een probleem worden.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Belangrijk punt is dat een aannemer de opdrachtgever dient te waarschuwen indien door onvoorziene omstandigheden de prijzen enorm zijn gestegen.Boris schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:45:
Overigens staat in dat artikel ook "mits de aannemer bij het bepalen van de prijs geen rekening heeft behoeven te houden met de kans op zulke omstandigheden". Het is bij de rechter denk ik heel aannemelijk te maken dat de aannemer, zeker in deze tijd, dus weet dat er prijsstijgingen aan kunnen komen per kwartaal. dat is al 2 jaar zo. Dat hij daar dan geen bepaling voor opneemt... maar goed dan zit je al bij de rechter, dat wil je ook niet denk ik. We gaan het meemaken...
Als je de overeenkomst in 2021 hebt gesloten, dan kan aannemer waarschijnlijk wel extra kosten opvoeren. Maar niet waarschijnlijk als het dit jaar ondertekend is, en wordt uitgevoerd.
Heb zelf rechtszaak met mijn aannemer gehad.
Aannemer deed ook een beroep op onvoorziene omstandigheden, maar heeft nooit gewaarschuwd voor kostenoverschrijding. Ook niet ten aanzien van een stelpost.
Aannemer probeerde de volledige prijsverhoging inclusief zijn eigen provisie daarover bij mij neer te leggen. Rechter heeft bepaald dat dat onrechtmatig was. Maar zo’n rechtszaak duurt wel een jaar.
Als hij direct bij mij was gekomen hadden we samen misschien iets kunnen bedenken. Niet gedaan, dus de consequenties zijn voor hem.
Offtopic: welke drone?Diepie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:58:
***members only***
Inmiddels is de architect al wel aan het werk gegaan want de shovels en bulldozers zijn de wijk ook al aan het klaar maken. Dus het stikstof vraagstuk waar het nu op hangt is allang "verholpen" door de wijk bouwrijp te maken.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic