Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.302 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:17
Diepie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:22:
Vorige week zijn ze hier gestart met de bouw en zijn de palen de grond in gegaan *O*

[Afbeelding]

Inmiddels zijn ze druk bezig met de bekisting en het vlechtwerk, oktober is het klaar volgens de aannemer maar ik moet het nog zien. Ik hou zelf rekening met de kerst.
Eén tip wat ik van mijn voorgaande keer bouwen heb is neem lekker de tijd, zeker in de afrondende fase. Ga niet te strak plannen.

Wij gaan weer ergens in Juni bouwen (2e woning), ditmaal met een kelder en dan in staalframe. Voorgaande keer (bijna)alles via één aannemer uitbesteed, nu dus met losse partijen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 16:40
@Diepie Dat gaat snel. Bij ons heeft de casco bouw 6 maanden geduurd (had sneller gekunt), afbouw ook bijna 4 maanden (had ook sneller gekunt).

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
xminator schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Eén tip wat ik van mijn voorgaande keer bouwen heb is neem lekker de tijd, zeker in de afrondende fase. Ga niet te strak plannen.

Wij gaan weer ergens in Juni bouwen (2e woning), ditmaal met een kelder en dan in staalframe. Voorgaande keer (bijna)alles via één aannemer uitbesteed, nu dus met losse partijen. 8)
We hebben ook zeker geen haast, ons huidige huis houden we aan en gaan we uiteindelijk verhuren dus we zitten niet op een schopstoel. De aannemer is er gelukkig ook 1 die het liever goed doet dan snel, ook zonder dat wij hem daar op wijzen ;)

Succes met je 2e woning en het aansturen van de losse partijen, zal best een klus worden. Maar je bent ervaren begrijp ik dus komt vast goed!

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47
Reymen schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:24:
Heeft iemand al een prijsverhoging o.i.d. doorberekent gekregen door de oorlog in Ukraine? Ik heb zelf namelijk begin januari een offerte getekend en de aannemer wil nu ivm uitzonderlijke situatie een verhoging doorrekenen van 8%.
Mijn eerste vraag zou zijn: zou je me ook korting hebben aangeboden als de prijzen gezakt zouden zijn?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
Diepie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:22:
Vorige week zijn ze hier gestart met de bouw en zijn de palen de grond in gegaan *O*

Inmiddels zijn ze druk bezig met de bekisting en het vlechtwerk, oktober is het klaar volgens de aannemer maar ik moet het nog zien. Ik hou zelf rekening met de kerst.
Klein detail wat ik nog even wil vermelden, de palen zijn 22 meter lang en zijn gestort op 22-02-2022. Als dat geen geluk brengt!

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:11
Diepie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Klein detail wat ik nog even wil vermelden, de palen zijn 22 meter lang en zijn gestort op 22-02-2022. Als dat geen geluk brengt!
Gefeliciteerd en geniet van het traject! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Tijgerhaai schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:52:
[...]

Daar zou ik niet mee akkoord gaan. Zeker niet als het niet onderbouwd is. Lonen zijn echt niet met 8% gestegen, bouwmaterialen komen ook niet uit de Oekraïne. Er is wel jurisprudentie te vinden voor uitzonderlijk hogere onvoorziene kosten. Maar dat moet wel per post gespecificeerd worden.

Maar als aannemer nu al met zulke ongein start dan weet je dat je alles goed moet vastleggen.
We hebben al 5-15% aan prijsstijgingen gehad van leveranciers nog voordat Rusland los ging. Alles wat keramisch is (bakstene, dakpannen, tegels), wordt gebakken en die ovens hebben gas nodig... :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
big bang schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Mijn eerste vraag zou zijn: zou je me ook korting hebben aangeboden als de prijzen gezakt zouden zijn?
Mijn antwoord zou zijn: "Jij wil een aanneemsom, had lekker alles verrekenbaar gesteld dan :O ".

Als de prijzen zo hard zouden zakken als ze nu stijgen zou ik je wel willen vragen om alles vooruit te betalen ;)

Prijzen zakken niet met procenten per maand, if any. Moet de vorige (tijdelijke) verhogingen nog zien verdwijnen.

Feit is wel dat prijzen nu echt belachelijk hard (wéér en onvoorzien) omhoog gaan:
- staal (en de grondstoffen hiervoor) uit Rusland/Oekraïne/Wit-Rusland is niet leverbaar of gesanctioneerd.
- houtproducten als al genoemd, met name plaatmateriaal
- transportkosten rijzen de pan uit
- door de energieprijzen is de vraag naar isolatiemateriaal nóg veel hoger geworden

Krijg nu ook verhogingen van leidingmateriaal en dat soort dingen binnen met verhogingen van 10-15%.

Prima dat er een deel voor risico van de aannemer komt maar dit is onhoudbaar en ook opgenomen in de 'standaard' aannemingsovereenkomst (paragraaf 47 van de UAV 2012 maar ook artikel 7:753 BW bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
De Rikster schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Mijn antwoord zou zijn: "Jij wil een aanneemsom, had lekker alles verrekenbaar gesteld dan :O ".

[...]

Prima dat er een deel voor risico van de aannemer komt maar dit is onhoudbaar en ook opgenomen in de 'standaard' aannemingsovereenkomst (paragraaf 47 van de UAV 2012 maar ook artikel 7:753 BW bijvoorbeeld).
Mijn probleem is het gebrek aan wederkerigheid. Aannemers zijn er als de kippen bij om de voordeeltjes in eigen zak te steken, maar in omgekeerde gevallen leg je het risico lekker bij de klant neer.

Je kunt er als aannemer ook voor kiezen de inkoop vast te leggen op moment van tekenen. Misschien moet je dan producten daadwerkelijk op voorraad nemen en het magazijn daarvoor bestaat natuurlijk (deels) niet, maar dit is meten met twee maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
big bang schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Mijn probleem is het gebrek aan wederkerigheid.
De omgekeerde situatie is alleen denkbaar in het geval van een héle grote systeemfout.
Aannemers zijn er als de kippen bij om de voordeeltjes in eigen zak te steken,
Que?
maar in omgekeerde gevallen leg je het risico lekker bij de klant neer.
Een marge voor winst en risico van 1-3% bij grote opdrachten tot 4-6% bij kleine opdrachten laat weinig ruimte om om dit soort onvoorziene kosten te dragen zonder het voortbestaan van deze bedrijven te bedreigen.
Je kunt er als aannemer ook voor kiezen de inkoop vast te leggen op moment van tekenen.
Helaas pindakaas, ook de aannemer krijgt deze gewoon doorgerekend.
Misschien moet je dan producten daadwerkelijk op voorraad nemen
Met alle gevolgen voor de termijnstelling en aanneemsom wil je dit helemaal niet als klant, of wel maar dat kost idd wat. Achteraf hier over klagen heeft natuurlijk weinig zin want het is aan de voorkant allemaal wel te regelen en af te prijzen maar dan moet je dit natuurlijk wel doen.
en het magazijn daarvoor bestaat natuurlijk (deels) niet
Voorraad kost geld en de vorige crisis heeft vele slachtoffers gekend van de grote voorraden.
maar dit is meten met twee maten.
Je doet alsof het omgekeerde ook voorkomt, dat is niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
[...]

Mijn probleem is het gebrek aan wederkerigheid. Aannemers zijn er als de kippen bij om de voordeeltjes in eigen zak te steken, maar in omgekeerde gevallen leg je het risico lekker bij de klant neer.

Je kunt er als aannemer ook voor kiezen de inkoop vast te leggen op moment van tekenen. Misschien moet je dan producten daadwerkelijk op voorraad nemen en het magazijn daarvoor bestaat natuurlijk (deels) niet, maar dit is meten met twee maten.
We zouden pas ruzie krijgen als we de marges van een gemiddeld IT-bedrijf zouden hanteren... O-)

Je kan ook een verrekenbaar RAW-bestek maken voor je woning, dan heb je er alleen een fulltime dubbeltjesteller bij, maar dan reken je alles ook precies af. Kost je uiteindelijk alleen maar meer.

Als je echt alles een calculatieregel zou geven op de bouw, dan ben je uiteindelijk duurder uit. Want elke regel krijgt een bedragje en al die bedragjes tellen uiteindelijk heel erg op.

Hoe zie je opslag van bouwmaterialen voor je?
Houten kozijnen? Wel standaard profielmaten, maar kozijnmaten zijn dat niet.
Bakstenen? Er zijn per fabrikant meer dan 1000 varianten...
Dakpannen? Minder kleuren, wel meer soorten. Ook die ga je niet bewaren.
Handelsmaten hout? Daar heb je Technische Unie, Bouwcenter, Esselink etc voor.
Kalkzandsteen? Wordt ook op een woning ge-ent. Poriso blokken idem.
Kanaalplaatvloeren? Ook die zijn op lengte voor de betreffende woning
Heipalen? Prefab fundering? De lijst is eindeloos.

Hoeveel 'woningen' moet een aannemer dan opslaan? Met de kans dat een hoop materiaal 'dood' is doordat het misschien wel nooit gekozen wordt. Want alles 2x extra vervoeren kost weer meer, waardoor de klant toch maar voor een andere, goedkopere partij kiest.

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 23-03-2022 14:48 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Señor Sjon schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Hoe zie je opslag van bouwmaterialen voor je?
Ik had het over inkopen op moment van tekenen. Tot dat moment kan de prijs variëren natuurlijk, maar dan kan een klant ook nog er voor kiezen zijn plannen aan te passen, of om betonnen dakpannen te nemen in plaats van keramische. Uiteraard gaat dit vooral op bij prefab bouw (à la Danilith bijvoorbeeld), waarbij materialen niet een jaar opgeslagen hoeven te worden. Maar dat heeft sowieso de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

De Rikster schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:19:
Een marge voor winst en risico van 1-3% bij grote opdrachten tot 4-6% bij kleine opdrachten laat weinig ruimte om om dit soort onvoorziene kosten te dragen zonder het voortbestaan van deze bedrijven te bedreigen.
De daadwerkelijke marge is wel iets groter denk ik voor particuliere opdrachtgevers. Mijn n=3 ervaring met redelijke opdrachten (paar ton) met vrij duidelijke specificatie is dat er door aannemers leuke marges gelegd worden op de materiaalkosten en ook met het aantal manuren leuk gespeeld kan worden.

PS:
De huidige situatie met dergelijk schommelende prijzen is natuurlijk onwerkbaar om een aanneemsom op te plakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 23-03-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
RMX schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:02:
Vandaag kostenraming binnen gekregen van nieuwbouwhuis op basis van voorlopig ontwerp.
Prijs viel erg tegen, en de kosten ansich zeggen mij helemaal niks.

Hoe kan ik hier hulp voor krijgen? Kostenraming bij andere aannemer neerleggen? Ik weet het even niet.

Iemand ervaring mee?
Vorig jaar in mei hadden we een kostenraming laten maken op basis van voorlopig ontwerp. In december op basis van het bestek. Prijs was toen 25% gestegen. Dat was enorm schrikken. Samen met de aannemer naar besparingen gekeken. Nu nog steeds veel maar gezien de prijsstijgingen enzo is dit wat je kon verwachten.. Hopelijk geen flinke tegenvallers meer te verwachten.

De installatiekosten waren bij ons bijzonder hoog maar daar hebben we weinig aan kunnen doen.

Wat ik me wel kan herinneren is dat de kostenraming van het voorontwerp heel globaal van opzet is. En inderdaad niet echt veelzeggends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online
Anoniem: 512943 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:01:
[...]

De daadwerkelijke marge is wel iets groter denk ik voor particuliere opdrachtgevers. Mijn n=3 ervaring met redelijke opdrachten (paar ton) met vrij duidelijke specificatie is dat er door aannemers leuke marges gelegd worden op de materiaalkosten en ook met het aantal manuren leuk gespeeld kan worden.

PS:
De huidige situatie met dergelijk schommelende prijzen is natuurlijk onwerkbaar om een aanneemsom op te plakken.
De aannemer houdt in zijn begroting ook al rekening met een risico van 10% . In hoeverre dat de prijsstijgingen compenseert weet ik niet. Maar als je kijkt naar het totale bedrag van de aanneem som is dat best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 16:40
big bang schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Ik had het over inkopen op moment van tekenen. Tot dat moment kan de prijs variëren natuurlijk, maar dan kan een klant ook nog er voor kiezen zijn plannen aan te passen, of om betonnen dakpannen te nemen in plaats van keramische. Uiteraard gaat dit vooral op bij prefab bouw (à la Danilith bijvoorbeeld), waarbij materialen niet een jaar opgeslagen hoeven te worden. Maar dat heeft sowieso de toekomst.
Deze prefabpartijen hebben een wachttijd van meer dan een jaar. Wij hebben bijvoorbeeld de offerte van eind 2019 pas in Q3 van 2020 getekend, woning is 13 maanden later opgeleverd. Of ze de materialen inkopen of de prijzen vastleggen met de leverancier weet ik niet. Maar zij hebben vaker aangegeven dat eventuele prijsstijgingen voor hun rekening waren. Voor deze partijen is materiaal en grondstoffen een groter gedeelte van de prijs dan bij traditioneelbouw. Achteraf gezien heel veel geluk maar ook toen vond ik het al veel geld.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
[...]

Ga jij ook aan je baas zeggen dat je minder loon nodig hebt, omdat je verhuist naar een goedkopere regio / land?
Of je kinderen niet meer inwonen bij je/oud genoeg zijn, zodat je dus meer geld voor je eigen hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 23-03-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
bottom line schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Ga jij ook aan je baas zeggen dat je minder loon nodig hebt, omdat je verhuist naar een goedkopere regio / land?
Of je kinderen niet meer inwonen bij je/oud genoeg zijn, zodat je dus meer geld voor je eigen hebt?
Je krijgt toch ook geen opslag als je verhuist naar een duurder huis of als je zoon weer bij je komt wonen omdat hij geen huis kan kopen? Dat bedoel ik met wederkerigheid; het werkt de ene kant niet op, en dus ook niet de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

bottom line schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Je baas betaalt je gewoon voor je werk hoor niet aan de hand van hoeveel geld je nodig hebt...

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]

Tuurlijk, tuurlijk, en als binnenkort de loonkosten in de bouw stijgen om de koopkracht te compenseren, dan ben jij zeker en vast de eerste die dat vrijwillig even bijpast. Toch? ;)

Een aannemer doet wat 'ie doet, hij neemt aan. Daarna liggen de risico's bij hem. Als je dat niet wilt, moet je geen aannemer kiezen maar het zelf regelen. Dan vallen alle voordeeltjes jouw kant op, de tegenvallers trouwens ook....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 21:25
Ik zit nog heel erg met de indeling van ons slaapkamer (1). Naast een echte badkamer willen wij in ons eigen slaapkamer een inloop douche met een wastafel en een inloopkast.
Wij willen graag bed tegenover de frans balkon, dit staat vast.
Er komt nog een deur van de trappenhal naar de slaapkamer.

Wat is best praktische indeling hiervoor? Het liefst wil ik niet nog meer deuren in slaapkamer, open idee. Leidingen voor water en afvoer leggen is geen probleem word door de aannemer gedaan.

Alle tips welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xOFL1DIQj_cOIwCm_wO6yT5BGA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBqsrt6A0uoyopsHqLBzLx3G.png?f=user_large

[ Voor 99% gewijzigd door MO050 op 23-03-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
MO050 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:43:
Ik zit nog heel erg met de indeling van ons slaapkamer (1). Naast een echte badkamer willen wij in ons eigen slaapkamer een inloop douche met een wastafel en een inloopkast.

Wat is best praktische indeling hiervoor? Het liefst wil ik niet nog meer deuren in slaapkamer, open idee. Leidingen voor water en afvoer leggen is geen probleem word door de aannemer gedaan.

Alle tips welkom!

[Afbeelding]
Natte ruimtes naast elkaar (leindingwerk korter, minder geluidsoverlast) zou ik mee beginnen. Afhankelijk van raampartijen, uitzicht, geluid van binnen/buiten.
Bed dus helemaal rechts en links badkamer/inloopkast. Is ook redelijk logisch met de potentiële entrees.

[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 23-03-2022 21:58 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Ik lurk al maanden in dit inspirerende topic, maar nu heb ik de neiging om een keer zelf wat te posten :)

Het ontwerpvoorstel van onze nieuwe woning.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n10wX9X/Schermafbeelding-2022-03-23-om-22-35-25.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DzccTDM/Schermafbeelding-2022-03-24-om-20-59-40.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yV5Kstc/Schermafbeelding-2022-03-23-om-22-36-04.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tg98q2k/Schermafbeelding-2022-03-23-om-22-35-45.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vQcH3VN/Schermafbeelding-2022-03-24-om-20-38-42.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JsTF0bR/Schermafbeelding-2022-03-24-om-20-39-58.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/31Y5g2t/Schermafbeelding-2022-03-24-om-20-40-27.png

Woning is voorzien van souterrain met 2 slaapkamers, badkamer en "speelkamer". Op BG de woonkamer, keuken en bijkeuken. Op 1e etage is een kantoortje, slaapkamer en badkamer (hotelkamer idee).
Basis woning is 15 x 8 m. (Souterrain en BG). Eerste verdieping is +/- 10 x 6 m, om vides ruimte te geven.

Adhv van dit ontwerp hebben we o.a. besloten om keuken en woonkamer te swappen. De woonkeuken komt in de kop van woning.

Eerste keer eigen woning bouwen. Insteek is een moderne "schuurwoning". Meningen over het ontwerp zijn zeer welkom :)

[ Voor 60% gewijzigd door Mooody op 29-03-2022 21:05 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Mooie renders, maar ook wel erg in perspectief. Heb je ook plattegronden?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Conrado schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:34:
Mooie renders, maar ook wel erg in perspectief. Heb je ook plattegronden?
Zeker! Maar wilde niet alles online gooien. Misschien dat ik morgen dat nog ff toevoeg :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-04-2022
Heel mooi, ik hou hier wel van, ruim, hoog, loft achtig, schuurwoning... en je hebt duidelijk een hoger budget dan ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Boris op 24-03-2022 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:12
Mooody schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:43:
Ik lurk al maanden in dit inspirerende topic, maar nu heb ik de neiging om een keer zelf wat te posten :)

Eerste reactie: zeer mooi!
Tweede reactie: dat wordt een galmbak zo met die hoge plafonds en vides.

Alle slaapvertrekken op in souterrain lijkt me erg fijn wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Galm is goed op te lossen door bijv. plafonds akoestisch te behandelen met bijv. akoestisch stuc/spuitwerk op speciale vezelplaten (dus geen gips). Laat je architect dat meteen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Zena pdm schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
[...]

De aannemer houdt in zijn begroting ook al rekening met een risico van 10% . In hoeverre dat de prijsstijgingen compenseert weet ik niet.
Ter indicatie: https://www.raabkarcher.nl/prijswijzigingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En bereid je maar voor op een gepeperde energie rekening, al je warmte hangt straks boven in je nok.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:16

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Woning is voorzien van souterrain met 2 slaapkamers, badkamer en "speelkamer". Op BG de woonkamer, keuken en bijkeuken. Op 1e etage is een kantoortje, slaapkamer en badkamer (hotelkamer idee).
Basis woning is 15 x 8 m. (Souterrain + BG). Eerste verdieping is +/- 10 x 6 m, om vides ruimte te geven.

Adhv van dit ontwerp hebben we o.a. besloten om keuken en woonkamer te swappen. De woonkeuken komt in de kop van woning.

Eerste keer eigen woning bouwen. Insteek is een moderne "schuurwoning". Meningen over het ontwerp zijn zeer welkom :)
Wauw! Super mooi huis en minstens zo mooie omgeving (zover ik kan beoordelen). Het vele glas in combinatie met de groene omgeving is om van te dromen. De hoge(re) energierekening weegt hierin mijns inziens niet op tegen het woongenot (open ruimtes, veel glas, etc.).

Ps: Ik wist niet dat het zo goed gaat met crypto :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:11:
En bereid je maar voor op een gepeperde energie rekening, al je warmte hangt straks boven in je nok.
Onderbouwing? Quantificering?

In onze vide is het 2gr warmer in de nok (~5mtr) dan op de vloer. Zal vast meer energie kosten, maar die paar kWh kun je wel lijden als je zo'n huis laat bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Onze kamers in het voorhuis zijn bijna 4 meter hoog, als je op een trap gaat staan smoor je gewoon van de hitte. Gemiddelde vermogensberekeningen die gebaseerd zijn op m2 gaan niet op met hoge ruimtes. Daarom werden in het verleden in oude panden er een verlaagd plafond in gespijkerd. Maar ik zou met zo'n hoge nok door een ventilatiesysteem de warmte daarboven naar de verdiepingsruimtes voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:48:
Onze kamers in het voorhuis zijn bijna 4 meter hoog, als je op een trap gaat staan smoor je gewoon van de hitte. Gemiddelde vermogensberekeningen die gebaseerd zijn op m2 gaan niet op met hoge ruimtes. Daarom werden in het verleden in oude panden er een verlaagd plafond in gespijkerd. Maar ik zou met zo'n hoge nok door een ventilatiesysteem de warmte daarboven naar de verdiepingsruimtes voeren.
Het gaat hier over nieuwbouw. Wat is je Rc waarde?
Ventilatieafzuiging kan overigens ook averechts werken. Warmtestuwing is natuurlijk veel minder door de kleinere dT's aangezien afgiftesysteem meeste gevallen ver onder de 30grC ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

We kunnen hier wel een hele boom over opzetten, maar elke m3 die verwarmt moet worden kost energie. Elke kuub die 3 meter boven je hoofd zit is verspilde energie. Wet van behoud van ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
En als die enorme glazen pui op het zuiden ligt kun je daar ook wel wat aandacht aan warmtewerend glas besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Basis woning is 15 x 8 m. (Souterrain + BG). Eerste verdieping is +/- 10 x 6 m, om vides ruimte te geven.

Eerste indruk is heel positief maar ik moet wel even slikken met al het glas in het dak. Hoe zit je met raambekleding daarvoor? Hoe ga je de warmte buiten houden? Want je krijgt veel invallende zon daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:03
Voor de huidige vergunningen moet je als het goed is al niet alleen een warmte-verlies berekening maken, maar ook een koelberekening.

Juist omdat er te veel energie verloren gaat met verwarmen en het achteraf weer koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
@Mooody Heel gaaf huis _/-\o_
Onderschat inderdaad de warmteissues van zoveel glas niet. Zo'n glazen dak zou minimaal fors warmtewerend glas moeten zijn als aan de buitenzijde geen zonwering geplaatst kan worden.
Koelen kan op warme dagen met de zonnenergie in principe gratis mits je ergens een hoop panelen hebt.
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:11:
Dat weet ik ervaring dat dat niet het geval is (hoeft te zijn); wij hebben een open nok, alleen vloerverwarming op de benedenverdieping (gehele bovenverdieping is een open ruimte met beneden, ons huis is eigenlijk een open ruimte met 1 slaapkamer, 1 badkamer en 1 bijkeuken) en toch is het boven over het algemeen iets koeler dan beneden in het stookseizoen.
Wij hebben dan ook wel een behoorlijk deel van onze afzuigcapaciteit in de nok hangen, misschien scheelt dat om warme lucht af te voeren.
Ik zou daar in ieder geval het open binnenontwerp niet op aanpassen. Al dat glas in het dak is misschien wel iets om naar te kijken.

edit: last van galm hebben wij ook totaal niet, ondanks een betonnen vloer, relatief weinig spullen en het hoge dak.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 24-03-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan zuig je het surplus aan warmte daar weg. Schuine wanden zijn zeer effectief tegen galm/echo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:16:
Dan zuig je het surplus aan warmte daar weg. Schuine wanden zijn zeer effectief tegen galm/echo.
voordeel van een dak is dat het ook schuin staat. :+ .. in een gemiddelde strak gestucte 2,6m woning galmt het harder dan in mijn huis (7 meter vrije hoogte) maar met schuin dak. de hoogte zegt dan ook maar weinig over galm
in een moderne woning zijn vides en entresols echt niet meer zo heel erg vreselijk qua comfort en warmte. uiteraad is een vollume met zo min mogelijk verlies oppervlak het gunstigste (een bal dus) maarja dan heb je weer andere nadelen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Karp schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Eerste indruk is heel positief maar ik moet wel even slikken met al het glas in het dak. Hoe zit je met raambekleding daarvoor? Hoe ga je de warmte buiten houden? Want je krijgt veel invallende zon daar.
Het "nadeel" van deze kavel is dat het vrij schaduwrijk is. Via de dakramen aan de zuidzijde proberen we overdag wat zonlicht (die deels wordt geblokkeerd door hoge bomen) binnen te krijgen. De voorkant (glaskant) ligt op het noorden. Dat is bewust gedaan, omdat daar een wijds uitzicht is. De glazen zijkant vangt het zonlicht in de namiddag en avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Mooody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Het "nadeel" van deze kavel is dat het vrij schaduwrijk is. Via de dakramen aan de zuidzijde proberen we overdag wat zonlicht (die deels wordt geblokkeerd door hoge bomen) binnen te krijgen. De voorkant (glaskant) ligt op het noorden. Dat is bewust gedaan, omdat daar een wijds uitzicht is. De glazen zijkant vangt het zonlicht in de namiddag en avond.
Er is dus in iedergeval wel over nagedacht, is er aan gerekend of zijn het aannames? je hebt echt snel teveel openingen qua opwarming in een nieuwbouw huis die isolatie werkt namelijk in de lente en zomer ook gewoon :+ en dak ramen liggen ideaal voor de zon en die spucht met gemak 900W/m2 uit het glas houd zeker wel wat tegen maar lang niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:42
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:10:
We kunnen hier wel een hele boom over opzetten, maar elke m3 die verwarmt moet worden kost energie. Elke kuub die 3 meter boven je hoofd zit is verspilde energie. Wet van behoud van ellende.
Het gaat om het warmteverlies. Als het aantal m2 wand, vloer en dak gelijk is heb je evenveel energie nodig om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

deejeebv schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:08:
[...]

Het gaat om het warmteverlies. Als het aantal m2 wand, vloer en dak gelijk is heb je evenveel energie nodig om het op temperatuur te houden.
Ok, een vriezer van 240 liter inhoud gebruikt evenveel als 1 van 120 liter met dezelfde isolatieklasse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Mooody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat je dit wat overschat/onderschat: onze woning ligt ook met de glazen kant naar het noord(oost)en, aan de zuid- en westzijde is hij relatief gesloten. Door de ramen die daar zijn komt enorm veel warmte naar binnen, al wekenlang genoeg om het binnen >23gr te laten worden (we sluiten al weken de screens overdag)
Niet erg, want wel lekker, gratis warmte, en 's nachts hoeft er - nu - dan minder gestookt te worden.

In de zomer is zonwering onontbeerlijk . En dan hebben wij aan die zijde hoge bomen staan, en géén glas in ons dak. Je moet wel echt gewoon gedurende de zomer (hoge zonstand) meer schaduw dan zon (of permenent schaduw) op dat glas hebben, anders wordt dat echt een probleem.
Ons huis staat op 10m van 15-18m hoge bomen, de zon gaat daar gewoon ruim overheen in de zomer.

Zorg in ieder geval dat je naderhand eventueel zonwering (buitenzijde!) kunt aanbrengen op die raampartijen, dus dat er in ieder geval de juiste voorzieningen zijn (electra, inbouwmogelijkheden)

Onze woning is ook zonder dergelijke dakramen en een relatief gesloten voorzijde méér dan licht genoeg binnen (dat was een klein puntje van "zorg"), ik denk zo die van jullie ook.

Glas in je dak op t zuiden in de hoop in de zomer nog wat zonlicht te pakken is denk ik een inschattingsfout (maar ik ben geen expert, ken de lokatie/situatie niet etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Ok, een vriezer van 240 liter inhoud gebruikt evenveel als 1 van 120 liter met dezelfde isolatieklasse?
Die vriezer van 240 liter zal een veel groter wandoppervlak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
big bang schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:19:
[...]

Die vriezer van 240 liter zal een veel groter wandoppervlak hebben.
En de woning met een hoge vide uiteraard meer wandoppervlak. Mits goed geïsoleerd zal het warmteverlies wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
deejeebv schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:26:
[...]

En de woning met een hoge vide uiteraard meer wandoppervlak. Mits goed geïsoleerd zal het warmteverlies wel meevallen.
Wat heeft een vide met wandoppervlak te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

deejeebv schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:26:
[...]

dat hoeft niet, doorgaans wel minder vloeroppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Deleon78 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Wat heeft een vide met wandoppervlak te maken?
Een ruimte die hoger is heeft meer wandoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
deejeebv schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:56:
[...]

Een ruimte die hoger is heeft meer wandoppervlak.
Bedoel je niet een risaliet?
Wikipedia: Risaliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Stefke schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat je dit wat overschat/onderschat: onze woning ligt ook met de glazen kant naar het noord(oost)en, aan de zuid- en westzijde is hij relatief gesloten. Door de ramen die daar zijn komt enorm veel warmte naar binnen, al wekenlang genoeg om het binnen >23gr te laten worden (we sluiten al weken de screens overdag)
Niet erg, want wel lekker, gratis warmte, en 's nachts hoeft er - nu - dan minder gestookt te worden.

In de zomer is zonwering onontbeerlijk . En dan hebben wij aan die zijde hoge bomen staan, en géén glas in ons dak. Je moet wel echt gewoon gedurende de zomer (hoge zonstand) meer schaduw dan zon (of permenent schaduw) op dat glas hebben, anders wordt dat echt een probleem.
Ons huis staat op 10m van 15-18m hoge bomen, de zon gaat daar gewoon ruim overheen in de zomer.

Zorg in ieder geval dat je naderhand eventueel zonwering (buitenzijde!) kunt aanbrengen op die raampartijen, dus dat er in ieder geval de juiste voorzieningen zijn (electra, inbouwmogelijkheden)

Onze woning is ook zonder dergelijke dakramen en een relatief gesloten voorzijde méér dan licht genoeg binnen (dat was een klein puntje van "zorg"), ik denk zo die van jullie ook.

Glas in je dak op t zuiden in de hoop in de zomer nog wat zonlicht te pakken is denk ik een inschattingsfout (maar ik ben geen expert, ken de lokatie/situatie niet etc)
Hier hebben we wat aan! Zonwering zou er sowieso komen bij de dakramen. Daarbij zullen (semi transparante) zonnepanelen op het dakraam ook wat zon blokkeren.

We proberen het huis natuurlijk het liefst zonder airco te bouwen. Een grondwarmtepomp zorgt al voor wat verkoeling in de zomer. Maar als de dakramen dit effect teniet doen, moeten ze verdwijnen (of gehalveerd worden oid)

Ik ga dit zeker bespreken met de architect!

[ Voor 8% gewijzigd door Mooody op 24-03-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Je zou bij die dakramen ook iets met vaste (of draaibare - veel prijziger natuurlijk) lamellen kunnen doen. Vaste lamellen in een stand waarin ze in de zomer de zon blokken en lente/herfst niet of minder, kan ook mooi zijn in het ontwerp

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 24-03-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Stefke schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:03:
Je zou bij die dakramen ook iets met vaste (of draaibare - veel prijziger natuurlijk) lamellen kunnen doen. Vaste lamellen in een stand waarin ze in de zomer de zon blokken en lente/herfst niet of minder, kan ook mooi zijn in het ontwerp
Je bedoelt lamellen aan de binnenkant neem ik aan?

Zouden donkere screens aan de binnenzijde een meer flexibele oplossing zijn? Eventueel met een sensor.
IF "zon schijnt op raam" AND "maand = mei-september" THEN "screens close" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:16
Mooody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Je bedoelt lamellen aan de binnenkant neem ik aan?

Zouden donkere screens aan de binnenzijde een meer flexibele oplossing zijn? Eventueel met een sensor.
IF "zon schijnt op raam" AND "maand = mei-september" THEN "screens close" :P
Buitenzonwering is vele malen effectiever, aangezien de warmte dan ook buiten blijft in plaats van dat deze al binnen is. Lamellen kunnen ook aan de buitenkant gemonteerd worden. Zal geen goedkope oplossing zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Zonwering werkt alleen aan de buitenkant imo.
ik bedoel lamellen die mooi in je dak materiaal integreren qua ontwerp of materiaal

Icm een homey gaan onze screens en schuifluiken automatisch dicht als de zonnepanelen veel stroom opbrengen en de binnentemperatuur boven een bepaalde waarde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Rien43 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:05:
[...]

Buitenzonwering is vele malen effectiever, aangezien de warmte dan ook buiten blijft in plaats van dat deze al binnen is. Lamellen kunnen ook aan de buitenkant gemonteerd worden. Zal geen goedkope oplossing zijn.
Ja, maar de zuidzijde moet vol gehangen worden met panelen, dat stuk dak is het enige gunstige plekje om zon te vangen. Zou jammer zijn om 1/4e van je dakruimte op te offeren voor lamellen imo. Ik rijd elektrisch, dus elke kWh is welkom :)

Dan liever het dakraam kleiner maken en/of een oplossing bedenken met semi-transparante panelen i.c.m. screens aan de binnenzijde toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 24-03-2022 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Screens aan de binnenzijde doen niks tegen de warmte (donkere al helemaal niet), die is al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Toch, ik heb nu lichtdichte gordijnen die aan de raamzijde wit zijn, en dat helpt toch best tegen warmte in de zomers. Niet zo effectief als buitenwering, maar het doet wel iets en niet 'niets'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Oke dan, het zal iets schelen, maar als je een ontwerp maakt met een glazen dak op de zuidzijde ga je het echt niet redden met een gordijn of jaloezie aan de binnenzijde (en nog zonder actieve koeling ook).
Ik denk zelf dat het vooral scheelt in het gevoel dat je hebt als je achter zo'n raam staat; je voelt niet direct de hitte van de zon op je huid, maar achter zo'n gordijn wordt het bloedheet.

Het maakt mij niet uit, @Mooody moet het natuurlijk doen zoals hij denkt dat het goed is. Ik zou zelf met zo'n ontwerp ook weinig concessies willen doen, maar dit is wel iets waar je heel erg goed naar moet kijken.

Uit de opmerking dat hij op datzelfde zuiddak ook alle zonnepanelen wil plaatsen maak ik op dat dat dak dus helemaal niet zo in de schaduw ligt als zijn eerdere omschrijving van de lokatie leek aan te geven. Als dat wel zo is zou ik de panelen ergens anders leggen, want slechte investering.
Wat semitransparante zonnepanelen doen weet ik niet

Wij hebben minder glas en nu al bijna warmteissues en het is pas maart (nog niet alle zonwering zit op zijn plek)
Wij hebben 1 schuipui waar de zon nu op staat (komt nog zonwering buitenzijde) en die hebben we overdag dicht met een gordijn, dat is net een radiator van 3,6x2,4m die vol staat te branden.

Ik denk dat hij er niet aan ontkomt daar significant iets anders te doen, maar goed waar maak ik me druk om ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.sunshieldglobal.com/hotlink.php?lang=nl&image=/af/uploads/c/1500x/9/5/201-a1-wooden-dune-house-terschelling-wiersma.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.sunshieldglobal.com/hotlink.php?image=/af/uploads/c/670x444s/6/d/201-b1-wooden-dune-house-terschelling-wiersma.jpg

Architect kan hier vast wat mee

https://www.sunshieldglobal.com/nl/projecten

Wij hebben trouwens een WTW die de lucht 8-10gr kan koelen (naast vloerkoeling)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 25-03-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boris schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:57:
Toch, ik heb nu lichtdichte gordijnen die aan de raamzijde wit zijn, en dat helpt toch best tegen warmte in de zomers. Niet zo effectief als buitenwering, maar het doet wel iets en niet 'niets'.
wat voor glas heb je? met HR++(+) doet het heel erg weinig het duurt alleen langer voordat de warmte in de kamer is omdat het nog om en door het gordijn moet. maar het komt gewoon en warmt de kamer op. Het terug naar buiten kaatsen zoals bij enkelglas prima gaat met bv witte lamellen kan je vergeten. die reflectiecoating die zorgt voor de hoge isolatie waarde in de winter werkt ook gewoon in de zomer. uiteraard is die niet perfect dus je kan inderdaad wel "iets"kaatsen. Als je goede gordijnen hebt en tussen glas en gordijn ventileerd heb je wel een methode die aantoonbaar iets meer dan iets werkt.

In basis allemaal zonde van het geld bij nieuwbouw, bouw het gewoon goed. zonwering werkt in basis alleen maar buiten. dat kan zonwerend glas zijn, rolluiken,screens lamellen, overstekken, bomen diepere negge etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:41

Alle tips welkom!

[Afbeelding]
Ik spaar die dingen voor de toekomst 😉 onderstaande voorbeelden vind ik persoonlijk mooi als het gaat om een inloopkast oplossing. (Zijn 3 voorbeelden).

1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3cRmyk2Yfo28O3VvTkwa1DxacQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ultfzeFAVAlY2F1MJeFV7o9.jpg?f=fotoalbum_large

2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcFjRLTHHn_JVts4_0NpSD_NhrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7EVRktp5WzQ6Qg4mnH9ES8K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_2H8jN85GQVYE8O5Yp89oMiqFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzR1NJV1np2aNfIVtAw0uFZU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy1Rj68Bq9oLPDvgl8-_WLjTkxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O26E6tA5Tuc2RVZBiJjn9ERz.jpg?f=fotoalbum_large

Ultiem is natuurlijk de bed naar inloopkast met taatsdeuren en taatsdeuren naar de badkamer met matglas. Maar daar heb je denk ik meer meters voor nodig. Wat je wel kunt doen is optie 1 in het midden een doorloop maken waarbij je links en rechts dan een douche en wc tegenover elkaar hebt.

Even creabea in floorplanner (afmetingen etc niet op schaal maar dan snap je wat ik bedoel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RNsiEBIAnQ36G66fh-9jl5357c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylJxmSzozxWZFlgr6GKTVtJx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MagniArtistique op 25-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
twain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:34:
[...]

wat voor glas heb je? met HR++(+) doet het heel erg weinig het duurt alleen langer voordat de warmte in de kamer is omdat het nog om en door het gordijn moet. maar het komt gewoon en warmt de kamer op. .
Absoluut. Maar het duurt wat langer, m.a.w. de ruimte warmt iets minder lang op, en hier is in de zomer na 13:00 de zon niet meer rechtstreeks op de ramen. Actieve Koeling is het natuurlijk niet, dat zeg ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Nee, dat zie je verkeerd. De ruimte warmt niet minder lang op; alle warmte van de zon komt in de ruimte, gordijn of niet.
Wat @twain4me aangeeft is dat hooguit de warmte misschien iets langer achter je gordijn blijft hangen. Er gaat - met hoge isolatieglas - zeer weinig warmte terug de ruimte uit naar buiten, dat is nou net de functie van je isolatieglas. Alle warmte zit dus binnen in je ruimte en zal - zeker met een gordijn - gewoon de weg verder naar binnen vinden. Hooguit zal de opwarming van de ruimte later op gang komen, maar hij zal ook langer doorgaan (want als de zon achter de wolken zou gaan blijft de hitte tussen je gordijn en de ruiten zitten. Die kan maar één kant op, naar binnen.
Vervolgens zul je die warmte op de een of andere manier kwijt moeten. Met buitenzonwering komt die warmte (a.g.v. instraling van de zon) de ruimte gewoon niet in punt

Passief koelen is de warmte buiten houden, zonwering, overstekken (etc wat @twain4me opsomt. Actief koelen is warmte van binnen naar buiten gooien (airco, wtwkoeling, vloerkoeling whatever)
Een gordijn houdt de warmte niet buiten

Denk je misschien ook dat je de ruimte kunt koelen door je koelkast open te zetten? Of dat je de ruimte koel houdt door de oven na gebruik dicht te houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 25-03-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

eigenlijk miste ik nog de belangrijkste en dat is orientatie, maar dat is soms wel een beetje ijdele hoop op een standaard nederlands nieuwbouw postzegel kavel. dan zitten de meeste mensen niet te wachten op weinig glas aan de tuinkant :+

Voor mijn eigen huis zitten de dakramen aan de "noord"kant, en zelfs dan pakken ze stiekem nog best wat zon hoog zomer. driedubbel handig, mooier licht, minder warmte en meer plek voor zonnepanelen aan de "zuid" kant. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 05-06 08:56
Ik deel nog even wat offertes met jullie, vooral voor de mensen die aan het oriënteren zijn.

Mortelschroefpalen: 34 stuks, boordiameter 350 mm lengte 6780 mm. € 11.000 incl. btw exclusief doormeting.
Akoestisch doormeten: € 230.00 voorrijkosten te vermeerderen met €7 per te meten paal excl. btw.

Aluprofielen houtlook: € 4136,00 voor 19,19 m2 / € 215.50 per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:09
Stefke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:40:
Nee, dat zie je verkeerd. De ruimte warmt niet minder lang op; alle warmte van de zon komt in de ruimte, gordijn of niet.
Wat @twain4me aangeeft is dat hooguit de warmte misschien iets langer achter je gordijn blijft hangen. Er gaat - met hoge isolatieglas - zeer weinig warmte terug de ruimte uit naar buiten, dat is nou net de functie van je isolatieglas. Alle warmte zit dus binnen in je ruimte en zal - zeker met een gordijn - gewoon de weg verder naar binnen vinden. Hooguit zal de opwarming van de ruimte later op gang komen, maar hij zal ook langer doorgaan (want als de zon achter de wolken zou gaan blijft de hitte tussen je gordijn en de ruiten zitten. Die kan maar één kant op, naar binnen.
Vervolgens zul je die warmte op de een of andere manier kwijt moeten. Met buitenzonwering komt die warmte (a.g.v. instraling van de zon) de ruimte gewoon niet in punt

Passief koelen is de warmte buiten houden, zonwering, overstekken (etc wat @twain4me opsomt. Actief koelen is warmte van binnen naar buiten gooien (airco, wtwkoeling, vloerkoeling whatever)
Een gordijn houdt de warmte niet buiten

Denk je misschien ook dat je de ruimte kunt koelen door je koelkast open te zetten? Of dat je de ruimte koel houdt door de oven na gebruik dicht te houden?
Iets wat recht achter het raam hang zorg wel degelijk voor minder warmte. Het oppervlakte dat de zon kan verwarmen wordt kleiner, En de warmte blijft meer hangen tussen gordijn en glas.

Maar buiten zonwering werkt 100 keer beter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Stefke schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:40:
Beetje nuancering: gordijnen zorgen voor een hogere temperatuur achter het glas. Als de temperatuur daar lokaal hoger wordt dan buiten dan zal er ook weer (eerder) warmte weglekken via dat glas. Het is niet een 100% check valve / diode voor zonlicht op die manier.

Geneuzel in de marge natuurlijk, want dit blijft gewoon waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Uitgaande van het bed tegenover het balkon, zou ik die afstand wat kleiner maken. Het is een enrome slaapzaal, waar de verhoudingen snel verloren gaan. En daarmee ook het idyllische beeld van openslaande balkondeuren tegenover het bed.
Omdat ik de slaapkamers wat ongemakkelijk vind met de inkomende badkamer en toilet, heb ik wat gespeeld met de hele indeling. Daardoor zijn slaapkamers groter, zit al het sanitair op een lijn en heb je een slaapkamer met inloopbadkamer. De inloopkast is meer een doorloopkast, maar wel veeeeeel ruimte voor kasten. In de slaapkamer nog een wandtafel ingetekend bijvoorbeeld als make up tafeltje.
Misschien helpt dit je verder in de ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk0BLT5TId6JDrw7uonVN04nE_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIE8bsYv4F8zuxdTxOtt5NHg.jpg?f=user_large

Edit:
En een variant met
  • toilet niet met deur tegen de trap
  • toilet makkelijker bereikbaar vanuit slaapkamer
  • meer ruimte in inloopbadkamer
  • deuren slaapkamer naar binnen draaiend
  • nóg meer kastruimte in inloopgedeelte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCdqq4am2xvt--VEg1-V6s0OVGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyqss29fJX0jz3qyVN7WDafv.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 25-03-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Toke_gt schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Uitgaande van het bed tegenover het balkon, zou ik die afstand wat kleiner maken. Het is een enrome slaapzaal, waar de verhoudingen snel verloren gaan. En daarmee ook het idyllische beeld van openslaande balkondeuren tegenover het bed.
Omdat ik de slaapkamers wat ongemakkelijk vind met de inkomende badkamer en toilet, heb ik wat gespeeld met de hele indeling. Daardoor zijn slaapkamers groter, zit al het sanitair op een lijn en heb je een slaapkamer met inloopbadkamer. De inloopkast is meer een doorloopkast, maar wel veeeeeel ruimte voor kasten. In de slaapkamer nog een wandtafel ingetekend bijvoorbeeld als make up tafeltje.
Misschien helpt dit je verder in de ideeën?

[Afbeelding]
Je gedachtegang kan ik me wel in vinden, maar ik zou wel meer rekening houden met potentieel geluidsoverlast van badkamer 1. Je bed tegen de badkamermuur ga je denk ik spijt van krijgen (meer of minder afhankelijk van die inrichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Even wat anders, de deur van de slaapkamer linksonder op je tekening, zit nu al snel in de weg voor de badkamer. Als je die naar binnen naar de deur toe laat draaien zit die een stuk praktischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Deleon78 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Je gedachtegang kan ik me wel in vinden, maar ik zou wel meer rekening houden met potentieel geluidsoverlast van badkamer 1. Je bed tegen de badkamermuur ga je denk ik spijt van krijgen (meer of minder afhankelijk van die inrichting).
Ik ben daarvan uitgegaan omdat TS @MO050 juist het bed tegenover het frans balkon als top prio had. Bed stond al tegen de badkamermuur, ik heb alleen de afstand tot het balkon verkleind. Ik denk dat je eventuele geluidsoverlast kunt beperken door een voorzetwand tussen slaapkamer en badkamer+toilet. En uiteraard ook door de indeling van de badkamer zelf. Dit geldt overigens ook voor de andere slaapkamer.

@big bang klopt helemaal. Ik heb dit laten staan in oorspronkelijke tekening, maar slaapkamerdeur naar binnen is veel handiger. (In tweede design aangepast, thnx)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 15:45

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ziet er mooi uit. Maar televisie kijken wordt lastig met zoveel licht.
Denk erom dat je souterrain goed waterdicht is en altijd over een extra vluchtweg beschikt. (dus opletten waar je het regenwater laat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:08
Afgelopen zomer hebben we een deel van de gevel laten bekleden met Red Cedar. Echter heb ik het idee dat er iets niet goed gaat. Ik heb het idee dat er schimmel aanwezig is op het hout. Wat is jullie idee als je de foto's ziet? Ik heb ook het idee dat er de hele winter water achter het Red Cedar is gelopen waardoor deze veel vochtig is geweest de hele winter door. Wat is jullie idee? Dat dit schimmel is of tekenen van veroudering/vergrijzing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwZBl79a9XhklkBn1uUotgmFffU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owHTq8rKbwsPS0kgwVMm8Ixe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiBWkzhas-eyMVQrfsUJxMbVG8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xkNkTabDpzM1mdLs6dpJdCk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwU4d_lg6_1fWhk3atnB2Psx5Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAbfujCNqpSkoi3W4n8vzbvO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Sunri5e schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:56:
Afgelopen zomer hebben we een deel van de gevel laten bekleden met Red Cedar. Echter heb ik het idee dat er iets niet goed gaat. Ik heb het idee dat er schimmel aanwezig is op het hout. Wat is jullie idee als je de foto's ziet? Ik heb ook het idee dat er de hele winter water achter het Red Cedar is gelopen waardoor deze veel vochtig is geweest de hele winter door. Wat is jullie idee? Dat dit schimmel is of tekenen van veroudering/vergrijzing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je er zo afvegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:08
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

volgens mij gewoon het weer. het hout zal er niet direct van gaan rotten veder zie ik denk ik vocht "kringen" beetje de verwachting van hout onbehandeld laten. je kan ontwerings water proberen als je het niet mooi vind maar zo te zien heeft dit stuk hout het wel "zwaar" de vraag is een beetje hoe het zal vergrijzen/verweren.
voor mooi egaal grijs wordt het denk ik te nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:04
twain4me schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:50:
volgens mij gewoon het weer. het hout zal er niet direct van gaan rotten veder zie ik denk ik vocht "kringen" beetje de verwachting van hout onbehandeld laten. je kan ontwerings water proberen als je het niet mooi vind maar zo te zien heeft dit stuk hout het wel "zwaar" de vraag is een beetje hoe het zal vergrijzen/verweren.
voor mooi egaal grijs wordt het denk ik te nat.
Klopt helemaal kan ik uit eigen ervaring melden. Ik ben ook geen fan van ongelijkmatig vergrijsd / verweerd hout. Wij hebben indertijd met verschillende buren "opgelost" middels sansin enviro stain. Een aantal buren had liever "mooi vergrijsd", maar in de praktijk komen er meestal flinke donkere weerplekken in ( de zwarte stipjes zullen zich steeds verder uitbreiden). Je moet de behandeling wel elke 3 a 4 jaar herhalen, als je een frisse kleur wilt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Vraagje over plafond afwerking. Er komen een aantal trimless spots en railsystemen in de plafonds. Nu worden de plafond standaard voorzien van spuitspack dus de korrelige, opgespoten structuur. Ik weet nog niet of ik daar nou zo'n fan van ben eerlijk gezegd, als ik dat zou laten doen wil ik wel graag een zo fijn mogelijke structuur. Maar ik vraag me af of dat uberhaupt wel mooi wordt met trimless inbouw armaturen? Zou stucen dan toch niet mooier zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:57:
Vraagje over plafond afwerking. Er komen een aantal trimless spots en railsystemen in de plafonds. Nu worden de plafond standaard voorzien van spuitspack dus de korrelige, opgespoten structuur. Ik weet nog niet of ik daar nou zo'n fan van ben eerlijk gezegd, als ik dat zou laten doen wil ik wel graag een zo fijn mogelijke structuur. Maar ik vraag me af of dat uberhaupt wel mooi wordt met trimless inbouw armaturen? Zou stucen dan toch niet mooier zijn?
Dit is toch het zelfbouw topic? Als jij glad wilt, laat je het glad stuccen. Als spack goed genoeg is, of budget technisch de betere keus, ook goed, jij bent de opdrachtgever.

Hier verlaagd gips wat behangen en gespoten is met trimless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Lees de laatste 2 zinnen nog eens.Maar jij hebt dus trimless armaturen in een gipsplafond, en dat laten spuiten met een korrel, en dat bevalt goed?

[ Voor 62% gewijzigd door Boris op 27-03-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:30:
Lees de laatste 2 zinnen nog eens.Maar jij hebt dus trimless armaturen in een gipsplafond, en dat laten spuiten met een korrel, en dat bevalt goed?
Dat is subjectief, en het is met latex gespoten, behangen en spacken slaat nergens op.
Hier dus strak.

Het gaat erom wat jij mooi vind.
En ik denk niet dat hier iemand spack met trimless heeft, dat zijn in afwerking toch een beetje andere uitersten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Dat is dus wat ik vroeg, is spuit/spack uberhaupt wel mooi met trimless. Nee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:46:
Dat is dus wat ik vroeg, is spuit/spack uberhaupt wel mooi met trimless. Nee dus.
Dat kan jouw mening zijn. je gaat toch niet over alles een poll houden zodat je weet wat de gemiddelde tweaker er van gaat vinden? ;) maak gewoon wat jij mooi vind, de rest is totaal niet belangrijk. blijf allemaal gewoon persoonlijke voorkeur. je kan gewoon niet zeggen dat iets wel of niet mooi is, alleen wat jouw mening is. en die eventueel onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Het gaat er niet om of ik stucen in de basis mooier vind dan spack spuit, maar ik wil graag weten of korrelig spuitspul wel strak wordt met trimless inbouwarmaturen. Trimless doe je omdat je het strak wilt. Minimalistisch. Is die beleving er nog als je korrelig spackwerk spuit?

[ Voor 15% gewijzigd door Boris op 27-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Spack is niet strak dus combi met trimless is apart maar dat blijft persoonlijk. Ik persoonlijk vind trimless niet mooi en ook niet strak eigenlijk.

Wat wel scheelt tussen spack en stuc is de galm in een ruimte, die is echt minder met spack. Strak gestucte wanden en plafonds en een houten vloer kan voor een niet zo fijne akoestiek zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:49:
Het gaat er niet om of ik stucen in de basis mooier vind dan spack spuit, maar ik wil graag weten of korrelig spuitspul wel strak wordt met trimless inbouwarmaturen. Trimless doe je omdat je het strak wilt. Minimalistisch. Is die beleving er nog als je korrelig spackwerk spuit?
beauty is in the eyes of the beholder. en aangezien je er zelf naar moet kijken, snap ik echt niet waarom je het aan "mij" vraagt. ;)

ik heb wel raardere dingen gezien waarvan ik zou zeggen dat past niet bij elkaar, maarja als mensen het mooi vinden, wie ben ik dan om het tegendeel te beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Motiveer dan eens waarom jij het niet mooi vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:12:
Je komt een beetje over alsof je aan het discussiëren bent om het discussiëren :)

Misschien even herijkmomentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:12:
spuitwerk heeft per definitie niet mijn voorkeur. Ik geloof niet dat ik over de combi echt een sterke mening heb. zoals ik al zei ik heb wel raarder gezien. ik denk trouwens dat het vreselijk veel werk is om dat netjes te spuiten. dus ik snap niet helemaal dat het standaard is.

en hoewel ik zelf ook trimmless spots heb, beginnen ze een beetje op de stalen deuren te lijken.. iedereen wil en heeft ze. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
Deleon78 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Je komt een beetje over alsof je aan het discussiëren bent om het discussiëren :)

Misschien even herijkmomentje?
Moet niet gekker worden nu... wat een rare reacties toch allemaal.

[ Voor 64% gewijzigd door Boris op 27-03-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris
twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:31:
[...]
ik denk trouwens dat het vreselijk veel werk is om dat netjes te spuiten. dus ik snap niet helemaal dat het standaard is.
Het is de standaard plafondafwerking voor normale plafonds, echter ik heb dus veel trimless zaken. De aannemer zegt dat plakken we wel af, geen probleem. Ik vraag me dus af of dat wel mooi wordt. Maar ik geloof niet dat mijn simpele vraag helemaal doorkomt... ik hou er dus maar over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Het is de standaard plafondafwerking voor normale plafonds, echter ik heb dus veel trimless zaken. De aannemer zegt dat plakken we wel af, geen probleem. Ik vraag me dus af of dat wel mooi wordt. Maar ik geloof niet dat mijn simpele vraag helemaal doorkomt... ik hou er dus maar over op.
ik denk dat je een punt hebt, randjes bij aftimmerwerk etc vindt ik meestal niet mooi.ook een reden dat ik spuitwerk meestal niet zo geweldig vind.. maar veel hangt af van de spuiter. heeft hij geen referentiefoto ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Boris schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Het kan frustrerend zijn als je vraag niet goed bij ons overkomt. Zeer herkenbaar, zelf ook paar keer meegemaakt. Zeker als het min of meer een soort supersimpele vraag zou moeten zijn in jouw ogen. Dat maakt het ook extra lastig om een goede vraag te stellen, want dan weet je niet wat je aan extra info moet geven. De beantwoorders snappen echter ook niet waar nou de moeilijkheid zit. En dat zorgt voor wederzijds onbegrip en frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josede
  • Laatst online: 14-08-2022
Wij zijn voornemens om een houtenhuis te laten bouwen van loggs. Het stuk grond wat wij hebben gekocht is groot, daarom hebben wij gekozen om alles op de begane grond te houden. Wij zijn met z'n vieren (kids zijn 16 en 18) en een stapel huisdieren, daarom hebben wij oa. een grote bijkeuken. Het kantoor wordt door mijn vrouw en mij gebruikt voor thuiswerken. Graag jullie mening over de indeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPXgucfLoyBGOJAPHxgCfTCiX4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oz10qrPWQvA2XhR03hmuAJjy.jpg?f=fotoalbum_large

Verder hebben wij nog niet besloten welk type dak wij willen, wij kunnen kiezen uit een lessenaar of punt dak (eventueel asymmetrisch). In eerste instantie dachten wij dat het mooi is om de hoge kant van het lessenaar dak op het zuid/oost te hebben (met een overstek van 3 meter tegen de zon). In dit scenario zouden wij dan de zonnepanelen op een bijgebouw plaatsen, maar het bijgebouw wordt voorlopig niet gebouwd. Toch willen wij graag zonnepanelen. Wat zouden jullie doen? (ander type dak of toch de zonnepanelen op het dak schuin gericht naar noord/west)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwRKO_QNU8WZia_T2I-WkHDSfpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bwgTO4TB1Jtu6Ip7NYYbDXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door josede op 27-03-2022 21:27 . Reden: afbeeldingen kwamen niet mee ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je kan makkelijk 50-70 panelen kwijt, volknallen die handel dus. 15kW omvormer eraan en binnenharken die euros! Ja, noord levert minder op, maar dat boeit tegenwoordig allemaal niet met de huidige tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
josede schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:26:
Wij zijn voornemens om een houtenhuis te laten bouwen van loggs.
Ik mis bergruimte.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris
Zou je het hoogste gedeelte, dus de hele rechterkant, niet juist voor de woonkamer willen gebruiken? Dus het hele woongedeelte omwisselen met de bijkeuken en slk aan de rechterkant. Bijkeuken en slk naar het midden.

[ Voor 27% gewijzigd door Boris op 28-03-2022 08:02 ]

Pagina: 1 ... 223 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic