Olympialooping schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:25:
[...]
Mijn installateur wil het na veel aandringen van mijn kant nu uitgekleed aanbieden. Dus zonder thermostaat in iedere kamer, maar wel met alle motoren en een regelunit per verdieping. Er komen dan maar 2 thermostaten: op de begane grond en op de 1e verdieping.
Ik wil dat nog verder uitkleden en ook de regelunits en motoren op de verdelers weg laten. Zijn argument om dat niet te doen is dat je dan bijvoorbeeld de badkamer niet warm krijgt als de kamer met de thermostaat erin warm genoeg is. In mij huidige woning los ik dat op door die groep op de verdeler vol open te zetten en de slaapkamergroepen bijna volledig dicht. Dat werkt prima, maar ik heb nu ook geen vloerkoeling. Hoe zou jij dit inrichten en er voor zorgen dat de slaapkamers niet te warm worden maar de badkamer wel? En andersom uiteraard met koeling.
Ik heb geen standaard installatie (heb alles vol open, op de ouderslaapkamer en de overloop na), maar normaliter los je dit op door de VVW eenmalig in te regelen. Je begint dus met alles open, en gaat daarna van de ruimtes die te warm worden de flow wat knijpen. Net zolang tot het naar tevredenheid werkt.
De badkamers wil je alleen niet koelen (ivm condens, en niet meer drogen). Daarom heb ik die op een eigen verdeler, die door een extra klep toegevoegd dicht wordt gezet (mijn warmtepomp heeft daar een uitgang voor).
Dit zou je ook met een stelmotortje op alleen die zone kunnen oplossen.
Waarom wil jouw installateur toch al die motoren en een regelunit per verdieping? Dat is helemaal niet nodig, en bovendien slecht voor je rendement.
Mocht het ooit nodig blijken, dan kun je altijd nog voor een paar zones wat stelmotoren en een regelunit toevoegen. Een groot deel van de zones moet je toch altijd open laten, zodat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan. Des te meer zones altijd open staan, des te lager je watertemperatuur kan, en des te hoger je rendement wordt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.