Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 221 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.965 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Morpheusk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Mooi ingebouwd! Maar waarom hangt iedereen zijn TV zo hoog? Ik heb het middag op ooghoogte hangen.
Dit is de TV voor tijdens het koken dus is ontworpen op sta-hoogte.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
EdwinV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:49:
Wij wonen nu dik een jaar in onze nieuwe woning. En we merken dat de akoestiek toch wat te wensen over laat. In het kantoor en de woonkamer zit nog veel galm. Daarnaast is het trapsgat boven de open trap een klankkast die geluiden extra luid maakt boven. Gordijnen hangen al en we gaan nog een vloerkleed neerleggen, maar dan zijn de meeste quick wins wel gedaan.

Heeft iemand ervaring met een partij die akoestiek in woning kan doormeten en advies kan uitbrengen over maatregelen? Ik kan veel partijen vinden die dit voor grote projecten doen of gelieerd zijn aan een fabrikant. Eigenlijk zou ik graag wat onafhankelijk advies willen, maar dat kan ik zo niet vinden op internet. Iemand nog tips?
Niet echt een adviesclub, maar een product wat ik zelf overweeg: https://woodupp.nl/product/akupanel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
EdwinV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:49:. Daarnaast is het trapsgat boven de open trap een klankkast die geluiden extra luid maakt boven.
Zou je nog iets in het trapgat kunnen hangen? Een wandkleed of iets kunstzinnigs dat een dempende werking heeft? Geluid weerkaatst nu waarschijnlijk van alle kanten, als je één muur deels bedekt, kan dat heel veel schelen. Iets in het midden aan het plafond hangen kan ook. Creatief met stof :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
battler schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:47:
Het is even stil geweest maar we zijn verhuisd.

Low lights:
  • Verhuizers zouden om 1430 aanwezig zijn maar kwamen om 1800. Uiteindelijk gingen ze om 1900 eten en om 2000 vroegen ze of ze de volgende dag terug konden komen. Handig als je bed uit elkaar ligt..
  • Riool was niet aangesloten want uitligger was niet te vinden. 4 dagen later komt de gemeente kijken om te concluderen dat de uitligger is verplaatst en nu midden op straat ligt. Handig als je al verhuist bent en geen riool hebt.
  • Rioolman kwam niet opdagen want auto stuk, vloerenlegger kwam niet opdagen want auto stuk.
  • Vloerenman is nog 3 keer terug gekomen om de vloer in orde te maken, handig als je al verhuist bent.
  • Timmerman is al ruim 2 week bezig met een inbouwkast, hij neemt er wel de tijd voor. Gemiddeld 3 planken per dag.
  • TV geplaatst maar de muur was iets te dun voor de plug (bewust risico genomen), zie foto..
Gelukkig zijn we uiteindelijk tevreden over het resultaat. TV opgehangen (even schrikken want het scherm bleek stuk maar dat was blijkbaar kunst). Front wall speakers opgehangen en na bijna 11 maanden levertijd is een gedeelte van de ceiling speakers binnen _/-\o_ :D, nu maar hopen dat het past..
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Is die pallet vol UPS'en ook voor je huis?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
Tijgerhaai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:52:
Weer even een stukje ervaring delen.

2 weken terug hebben wij een overstroming gehad in onze kelder door de langdurige en zware regenval.
Het water is via de koekoeks via de kelderramen naar binnen gestroomd. In de koekoeks zit onderin een gat waar normaal het regenwater in wegloopt, echter zorgde de regen voor een zeer hoge grondwaterstand en kon het water niet weglopen. Aannemer heeft in mijn ogen ons huis niet op het juiste door ons gewenste peil aangelegd, maar heeft zelf een hoogte aangenomen. Huizen links en rechts van ons liggen beide hoger.
....
Oei vervelend en dat was ook één de punten waar ik bij de planning van het huis mijn zorg over heb uitgesproken. Nu is deze zorg uiteindelijk nergens voor nodig gezien we op de berg wonen en het water zo snel mogelijk naar beneden wil.

Wel enkele punten die we hebben meegenomen:
  • De draai/kiepramen hebben een extra vergrendeling waardoor deze extra straks in de rubbers worden getrokken en er als het ware een soort waterdichte laag ontstaat tussen kozijn en bewegend deel. (Aco-Therm 3.0 hochwasserdicht)
  • de drainage buis vanuit het afvoerpuntje van de koekoek gaat naar een eigen grindkoffer, Op het moment dat het regent zijn de andere grindkoffers en de regenwateropvang al zo verzadigd dat er geen water meer wordt opgenomen.
  • probeer straks als het grondwaterpeil lager is (in de zomer bijv.) eens of je met een trekveer/slang in dat afvoerputje kunt komen. Kom je niet ver, dan is deze verstopt, zelf reinigen of laten reinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
RocketKoen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Is die pallet vol UPS'en ook voor je huis?
Ja, schone stroom voor de versterkers.
Ja, voor muziek tijdens de 3e wereldoorlog.
Ja, vervanging voor thuisaccu.

Nee, stond toevallig op de foto. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:20
Wij wonen nu dik een jaar in onze nieuwe woning. En we merken dat de akoestiek toch wat te wensen over laat. In het kantoor en de woonkamer zit nog veel galm. Daarnaast is het trapsgat boven de open trap een klankkast die geluiden extra luid maakt boven. Gordijnen hangen al en we gaan nog een vloerkleed neerleggen, maar dan zijn de meeste quick wins wel gedaan.

Heeft iemand ervaring met een partij die akoestiek in woning kan doormeten en advies kan uitbrengen over maatregelen? Ik kan veel partijen vinden die dit voor grote projecten doen of gelieerd zijn aan een fabrikant. Eigenlijk zou ik graag wat onafhankelijk advies willen, maar dat kan ik zo niet vinden op internet. Iemand nog tips?
Ik kwam deze partij enige tijd geleden online tegen, doen ook privéklanten volgens de site, verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-03-2022
Ik heb de aannemersovereenkomst getekend en de financiering is hopelijk ook 1 dezer dagen geregeld. Ondertussen is het bedrijf wat de casco prefab delen gaat bouwen, druk aan het ontwerpen en tekenen, en nu blijkt waarschijnlijk dat er veel minder aan ondersteunend staalconstructie nodig is dan wat de (hoofd)constructeur in eerste instantie had bepaald. Blijkbaar kan de houtconstructie zoals deze casco bouwer dat maakt, meer aan dan wat de constructeur in eerste instantie dacht. Zo is er bijv. geen extra stalen 'A' frame in het dak nodig volgens de casco bouwer.

Echter is in de getekende aannemersovereenkomst wel een post voor staalconstructie opgenomen, en die post zal zomaar een stuk minder kunnen, van 13K naar 8 of wellicht 6K. Nu vraag ik me af, wat is gebruikelijk? Is dat een mazzeltje voor de aannemer, of verschuift dat geld naar een 'minderwerk' lijst zodat ik als klant daar iets anders mee kan doen? Misschien een hele domme vraag, maar ik heb geen idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 18:13
tawisa schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:36:
Ik heb de aannemersovereenkomst getekend en de financiering is hopelijk ook 1 dezer dagen geregeld. Ondertussen is het bedrijf wat de casco prefab delen gaat bouwen, druk aan het ontwerpen en tekenen, en nu blijkt waarschijnlijk dat er veel minder aan ondersteunend staalconstructie nodig is dan wat de (hoofd)constructeur in eerste instantie had bepaald. Blijkbaar kan de houtconstructie zoals deze casco bouwer dat maakt, meer aan dan wat de constructeur in eerste instantie dacht. Zo is er bijv. geen extra stalen 'A' frame in het dak nodig volgens de casco bouwer.

Echter is in de getekende aannemersovereenkomst wel een post voor staalconstructie opgenomen, en die post zal zomaar een stuk minder kunnen, van 13K naar 8 of wellicht 6K. Nu vraag ik me af, wat is gebruikelijk? Is dat een mazzeltje voor de aannemer, of verschuift dat geld naar een 'minderwerk' lijst zodat ik als klant daar iets anders mee kan doen? Misschien een hele domme vraag, maar ik heb geen idee...
Uiteraard wordt dit minderwerk! Jij kan er niets aan doen dat de constructeur te ruim heeft gerekend, en naar nu blijkt dus goedkoper gebouwd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
@Rien43 & @tawisa

Dat ligt aan de overeenkomst.

Is het een stelpost? Of een vast benoemd bedrag?
Hoe sta jij er in als de aannemer een misrekening heeft gemaakt en van iets veel meer moet toepassen?
Mag hij dan ook bij jouw meer geld ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
tawisa schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:36:

Wat als de staalconstructie niet voorzien was maar wel toegepast moest worden, was het dan meerwerk?
Jij bent een staalconstructie overeengekomen, indien aannemer dit anders wil kan dit betekenen dat de overeenkomst gewijzigd wordt. Dus met elkaar om tafel, wil de aannemer prijs niet verlagen dan kun jij eisen dat hij de originele overeenkomst nakomt.

De cascobouwer is overigens geen constructeur, ik zou het oordeel over wel of niet toepassen wel bij de constructeur neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
Het is geen stelpost. Maar inderdaad, als de bouwer ergens zelf meer geld voor nodig heeft (zonder dat het een stelpost is) dan zou dat op dezefde manier zijn risico zijn... dus in dit geval zou ik pech hebben als je het zo bekijkt... ik heb het hier nog niet met de aannemer zelf over gehad, wilde eerst eens kijken wat jullie als ervaren bouwers hier van denken :)

Inderdaad wel een goed idee om alsnog de constructeur te raadplegen/door te laten rekenen mocht de casco bouwer inderdaad een ander idee hebben. De bouwvergunning is immers ook gebaseerd op wat de constructeur heeft aangeleverd.Bij aanvang bouw moeten de definitieve tekeningen worden doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@tawisa Ik zou er vanuit gaan dat dit minderwerk is. Het is daarom van belang om vooraf tijden af te spreken wanneer er nog wijzigingen in een getekende offerte gemaakt kunnen worden. Voortschrijdend inzicht moet kunnen toch. Als de aannemer moeilijk doet zou ik eerst een beroep doen op de vertrouwensband/relatie en als laatste de kostenbesparing gebruiken om meerwerk te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
Ja, als het in een meerwerkpotje terecht komt dan zal het ook gebruikt worden voor meerwerk. Het is absoluut niet zo dat ik verwacht dat ik nu minder hypotheek nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27
Rouske schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:26:
[...]

Ik kwam deze partij enige tijd geleden online tegen, doen ook privéklanten volgens de site, verder geen ervaring mee.
Die basismeting heb je volgens mij helemaal niks aan…
De geavanceerde wordt al snel vrij duur ben ik bang. Wel interesse in ervaringen, maar wellicht past dat beter in het akoestiek-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Rob-T6 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:42:
@Rien43 & @tawisa

Dat ligt aan de overeenkomst.

Is het een stelpost? Of een vast benoemd bedrag?
Hoe sta jij er in als de aannemer een misrekening heeft gemaakt en van iets veel meer moet toepassen?
Mag hij dan ook bij jouw meer geld ophalen?
Maak je geen zorgen, de meeste aannemers laten je betalen voor onvoorzien meerwerk. ;)

In dit geval kan iets dus vervallen. Geeft de aannemer geen minderwerk terug, dan kan je ook dat stalen frame eisen. Immers, dat zat in het originele plan verwerkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 14:02
Ik zou tegen de aannemer zeggen dat er meer staal nodig is. Als hij dan zegt dat het voor zijn rekening komt zou ik niets doen. Als hij dan zegt dat je moet bijbetalen zou ik het verschil ook terugeisen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@Señor Sjon
Wat ik al zei, ligt aan het contract. Bij mij moet een (onder)aannemer meerwerk toch echt goed onderbouwen.

Als hij ergens eenzelfde kwaliteit kan leveren met een simpelere constructie, is het ook zijn winst.

Ik spreek immers een prestatie af met een (onder)aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Morpheusk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Mooi ingebouwd! Maar waarom hangt iedereen zijn TV zo hoog? Ik heb het middag op ooghoogte hangen.
Ik hem 'm ook zo hoog omdat :
1) goed zicht vanuit de keuken
2) Als ik op de bank onderuit zit, ik van nature wat meer omhoog kijk. Voelt beter in de nek.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tawisa
Update, cascobouwer heeft berekent dat er inderdaad maar 2/3 van de staalconstructie nodig is. Wel wordt de verdiepingsvloerbalken (het is HSB) dan ipv. 600mm h.o.h. naar 400mm gebracht, en worden wat muren op de bg iets dikker, dus iets meer hout, maar veel minder staal. Rapport is inmiddels ook richting 'mijn' constructeur ter akkoord. Het verschil in prijs wordt gewoon verrekend als minderwerk :) weet nog niet hoeveel het is, maar is dus in mijn voordeel :) nou ja, ik geef het toch wel uit via de aannemer aan meerwerk, dus hij pikt er ook nog wel wat van mee. Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Mooi, meestal is het een gevalletje leven en laten leven. Ik kan er over meepraten met een gevalletje aardbevingsschadeherstel van on ze rijksmonumentale boerderij.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
tawisa schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:51:
Update, cascobouwer heeft berekent dat er inderdaad maar 2/3 van de staalconstructie nodig is. Wel wordt de verdiepingsvloerbalken (het is HSB) dan ipv. 600mm h.o.h. naar 400mm gebracht, en worden wat muren op de bg iets dikker, dus iets meer hout, maar veel minder staal. Rapport is inmiddels ook richting 'mijn' constructeur ter akkoord. Het verschil in prijs wordt gewoon verrekend als minderwerk :) weet nog niet hoeveel het is, maar is dus in mijn voordeel :) nou ja, ik geef het toch wel uit via de aannemer aan meerwerk, dus hij pikt er ook nog wel wat van mee. Goed nieuws!
Goed dat de aannemer er zo instaat. En inderdaad heb je dan ook weer wat ruimte voor meerwerk. Het hoort geven en nemen te zijn. Zorg wel dat je afspraken ook op papier hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Akoestiek is niet hetzelfde als galm. Te veel galm oplossen kun je zelf makkelijk. Als je een dure hifi installatie hebt en zelf heb je gouden oortjes, dan zou ik wel iemand inschakelen voor de akoestiek.
Qua galm, als je meer losse spullen/materialen in huis neerzet gaat de galm minder en mooier worden, extra meubels werken ook goed. In kantoor een muurkast met spullen en een lounge chair…. In het algemeen , vermijdt een “strak” huis, de galm spat als het ware al af van een foto. Dan werken een paar losse plafond panelen het best.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tawisa
Kijk hier eens. Zelf meten met een iPhone app, of met REW (dat wordt al wel wat lastiger). Meten op zich is niet zo'n probleem, de resultaten interpreteren wel. Maar misschien geeft dit je wat aanknopingspunten:
https://www.akoestiekinfo.nl/zelf-akoestiek-meten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
tawisa schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Kijk hier eens. Zelf meten met een iPhone app, of met REW (dat wordt al wel wat lastiger). Meten op zich is niet zo'n probleem, de resultaten interpreteren wel. Maar misschien geeft dit je wat aanknopingspunten:
https://www.akoestiekinfo.nl/zelf-akoestiek-meten/
Eigenlijk mist vrijwel altijd de interpretatie icm de te nemen maatregelen :(
Ook deze site doet een enorm (maar nuttig) introductieverhaal. Na de meting staan nog een paar zinnen en that’s it :)

(Maar zie ook het akoestiek topic hier op GoT)

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 11-03-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Laatste post een eigen topic gegeven: Mogelijk stagnatiekosten door laksheid eigen aannemer?

Let op iedereen, het IS toegestaan om over een specifiek probleem gewoon een topic aan te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Tijgerhaai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:48:
[...]

Het ontwerp is onder verantwoordelijkheid van aannemer gemaakt en die heeft architect ingehuurd.
Op tekening staat bouwpeil 0. Volgens aannemer bepaald de Gemeente het peil. De Gemeente heeft een adviespeil afgegeven tov de rooilijn voorkant. Onze voordeur zit echter 3,5 m achter de rooilijn. Dus zou om die reden al hoger moeten zijn. Peil wordt meestal bepaald ahv kruin weg, als je dan de lijn denkbeeldig doortrekt kom je hoger uit.

Maar een goede architect zou onderzoek doen naar het historisch waterpeil, de sondering was niet representatief, grondwater zat ca 2m beneden maaiveld. Maar sondering is tijdens een droge periode uitgevoerd.

Water onder dekvloer kan waarschijnlijk via onderdruk verwijderd worden via diverse (nog te maken) gaten.

Worst case: dan moet de hele dekvloer en vloerverwarming eruit.
De gemeente behoord een bouwhoogte ( 0 peil ) ten opzichte van een NAPhoogte op te geven en zal dat waarschijnlijk ook gewoon gedaan hebben. Als de aannemer dit “advies” peil heeft aangehouden dan treft hem geen blaam betreffende de bouwhoogte lijkt mij. De kruin van de weg is al het hoogste punt en aan weerszijden van deze weg zal een goot gecreëerd zijn, naar deze goothoogte loopt het afschot (over 3,5 meter) van je tuin.
Het detail tpv de koekoek zal wel opnieuw beoordeeld moeten worden.
Overal in het land zitten hoogtespijkers in het wegdek of staan er andere punten vast zoals bijvoorbeeld een brughoofd waar vandaan gemeten dient te worden. Zomaar een kruin van de weg aanhouden geeft wel heel veel ruimte voor verschillen in interpretatie en lijkt mij derhalve sterk. Een maatvoerder kan ook middels GPS de hoogte bepalen en dit is ook vrij zuiver.
Als er een meting van het grondwaterstand 2 meter onder het maaiveld is lijkt het mij discutabel dat dit peil afgelopen Feb zomaar 2 meter gestegen zou zijn, eerder verwacht ik dat de grond/ bestrating/ riolering de grote hoeveelheid water die gevallen is niet snel genoeg kon verwerken. Water wat op de grond valt is nog geen grondwater.
Had een dweilpomp genomen, die zijn er zonder vlotter en zijn zelfkoelend tegen drooglopen, jouw oplossing was wel Tweaker-waardig overigens.
Probeer in de vloer door de onderlaag heen een paar gaten te maken en zet hier een waterstofzuiger op, de rest zal moeten verdampen door die gaten.
Succes met de afhandeling

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 12-03-2022 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:42
D.deJong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:10:
[...]

De gemeente behoord een bouwhoogte ( 0 peil ) ten opzichte van een NAPhoogte op te geven en zal dat waarschijnlijk ook gewoon gedaan hebben. Als de aannemer dit “advies” peil heeft aangehouden dan treft hem geen blaam betreffende de bouwhoogte lijkt mij.
De aannemer had op tekening het 0-peil tov de weg kunnen vastleggen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Conrado schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:06:
[...]

De aannemer had op tekening het 0-peil tov de weg kunnen vastleggen.
De weg is geen vastgesteld punt een NAP hoogte wel en er is nooit discussie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
D.deJong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:47:
[...]

De weg is geen vastgesteld punt een NAP hoogte wel en er is nooit discussie over.
Tenzij zoals bij ons de bouwer het huis 8cm te hoog heeft opgeleverd :D :')
Vastgesteld door een officiële meting, dus uiteindelijk geen discussie over.

Beter te hoog dan te laag, maar toch...

[ Voor 10% gewijzigd door kepler op 12-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
kepler schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Ik begrijp niet wat jouw voorbeeld te maken heeft met een door de gemeente opgegeven hoogte ten opzichte van een NAP hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
D.deJong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Ik begrijp niet wat jouw voorbeeld te maken heeft met een door de gemeente opgegeven hoogte ten opzichte van een NAP hoogte.
Nou de gemeente had dus het peil opgegeven tov NAP, maar toch is het alsnog mis gegaan aan de kant van de bouwer. Dus als er discussie is over de hoogte van een huis, zoals bij ons ook was, hebben we voor de zekerheid laten nameten door een onafhankelijke partij.
De bouwer wist zeker dat het goed was, want ze hadden het immers nagemeten bij het uitzetten. Niet dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bij een huis wat qua hoogte tegen de grens van het bestemmingsplan ontworpen is loop je het risico dat als er van het aangegeven peil afgeweken wordt en dus te hoog uitkomt, de gemeente kan eisen dat de hoogteoverschrijding weer afgebroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
inderdaad liever te hoogt dan te laag.

@D.deJong Maar je krijgt van de Gemeente toch een hoogte opgegeven voor de bovenzijde van de BGG vloer? Meestal is de bout alleen ter referentie van de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Rob-T6 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:43:
inderdaad liever te hoogt dan te laag.

@D.deJong Maar je krijgt van de Gemeente toch een hoogte opgegeven voor de bovenzijde van de BGG vloer? Meestal is de bout alleen ter referentie van de hoogte.
Die BGG moet dan wel gemeten worden ten opzichte van een referentiepunt, dit is meestal ergens een bout in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vaak een put of brug in de buurt, aangezien die meestal onderheid zijn. Maar je hebt overal in de buurt NAP bouten zitten.
https://maps.rijkswaterst...index.html?viewer=NAPinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

kepler schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Bij ons in de wijk heeft een zelfbouwert hem 16cm te laag neergezet…. Tja rot voor je joh. Maar de straat en alles gaat gewoon op normale hoogte. Ik denk dat meneer graag een gracht om z’n huis wilde hahaha.

Dus idd, beter te hoog dan te laag.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In principe zal het de gemeente het aan de kont roesten of een huis te laag geplaatst wordt. Dat de riolering niet meer op afschot gelegd kan worden is gewoon het probleem van de bouwer. Beetje lullig als het riool boven de drempel van de voordeur binnenkomt. Waar ze wel vreselijk over kunnen zeiken is als object te hoog staat en de regels in het bestemmingsplan overschreden worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
D.deJong schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:10:
[...]

De gemeente behoord een bouwhoogte ( 0 peil ) ten opzichte van een NAPhoogte op te geven en zal dat waarschijnlijk ook gewoon gedaan hebben. Als de aannemer dit “advies” peil heeft aangehouden dan treft hem geen blaam betreffende de bouwhoogte lijkt mij. De kruin van de weg is al het hoogste punt en aan weerszijden van deze weg zal een goot gecreëerd zijn, naar deze goothoogte loopt het afschot (over 3,5 meter) van je tuin.
Het detail tpv de koekoek zal wel opnieuw beoordeeld moeten worden.
Overal in het land zitten hoogtespijkers in het wegdek of staan er andere punten vast zoals bijvoorbeeld een brughoofd waar vandaan gemeten dient te worden. Zomaar een kruin van de weg aanhouden geeft wel heel veel ruimte voor verschillen in interpretatie en lijkt mij derhalve sterk. Een maatvoerder kan ook middels GPS de hoogte bepalen en dit is ook vrij zuiver.
Als er een meting van het grondwaterstand 2 meter onder het maaiveld is lijkt het mij discutabel dat dit peil afgelopen Feb zomaar 2 meter gestegen zou zijn, eerder verwacht ik dat de grond/ bestrating/ riolering de grote hoeveelheid water die gevallen is niet snel genoeg kon verwerken. Water wat op de grond valt is nog geen grondwater.
Had een dweilpomp genomen, die zijn er zonder vlotter en zijn zelfkoelend tegen drooglopen, jouw oplossing was wel Tweaker-waardig overigens.
Probeer in de vloer door de onderlaag heen een paar gaten te maken en zet hier een waterstofzuiger op, de rest zal moeten verdampen door die gaten.
Succes met de afhandeling
Ex-maatvoerder/geodeet hier:

Peil hoogte is per gemeente verschillend. Meestal 20 á 30 cm boven de as van de weg. Tenzij er geen gezond afschot op het riool mogelijk is dan moet je hoger (of kiezen voor een pompput, wat ik iedereen kan afraden) Ik trok dus ook altijd de dichtstbijzijnde rioolput open om de binnen onderkant buis te bepalen.

Hoogte bouten zitten niet in het asfalt, maar zijn als hoogte merken aangebracht in markante gefundeerde gebouwen. Deze NAP bouten worden door Rijkswaterstaat onderhouden en bijna iedere gemeente heeft een eigen netwerk om het netwerk van RWS te verdichten. In de gemeente waar ik werkte hadden we bijvoorbeeld een kleine 400 extra hoogtemerken aangebracht. Bovendien heeft bijna iedere gemeente in Nederland intern de hoogte van de rioolinspectieputten wel in beeld. Deze zijn in de regel wel aardig gefundeerd en zakken bijna niet.

De spijkers die je in het asfalt ziet zitten zijn tijdelijke opstelpunten, ideaal om een lokaal netwerkje te maken. Maatvoeren met RD-coördinaten is gewoon erg complex en waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Hoogte met GPS. Leuk voor ruw grondwerk. Ik vertrouw blind op de XY van een GPS met een basisstation, maar niet op de Z. Voor iedere uitzetting met GPS controleerde ik de hoogte a.d.h.v. een bekende hoogte. (ik had daar zo mijn eigen netwerkje voor zodat ik makkelijk en snel de hoogte kon controleren. Zonder last van PDOP en HDOP. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
Ik las het verhaal over de koekoek in de kelders, hier staat het grondwater 1 meter onder de kelder. Moet ik dan ook speciale voorzieningen treffen tegen evt wateroverlast? Volgens architect niet, maar liever zekerheid dan achteraf klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 20:42
Altijd doen! Door klimaatverandering nemen het aantal hoosbuien toe en kan het grondwaterpeil snel stijgen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
xminator schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:30:
Ik las het verhaal over de koekoek in de kelders, hier staat het grondwater 1 meter onder de kelder. Moet ik dan ook speciale voorzieningen treffen tegen evt wateroverlast? Volgens architect niet, maar liever zekerheid dan achteraf klagen.
Helemaal met @Conrado eens, de investering die je nu doet om overlast te beperken is vele malen lager dan de schade die mogelijk ontstaat, mocht de kelder toch overstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
Vraagje over de bouwvergunning; vorige week liep (na voorlopige goedkeuring) de 6 weken bezwaarperiode af, krijg je daar normaal gesproken nog bevestiging van? Dat het nu onherroepelijk is ofzo? En of er wel of geen bezwaren zijn ingediend? Het is erg stil vanuit de gemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Even een belletje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zelf bellen, je krijgt er geen melding van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Señor Sjon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:33:
Zelf bellen, je krijgt er geen melding van.
Precies, en vraag ze even dit te bevestigen via een mail. DIt was voor ons voldoende voor de hypotheekverstrekker en de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
Conrado schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:29:
Altijd doen! Door klimaatverandering nemen het aantal hoosbuien toe en kan het grondwaterpeil snel stijgen.
gumtree schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Helemaal met @Conrado eens, de investering die je nu doet om overlast te beperken is vele malen lager dan de schade die mogelijk ontstaat, mocht de kelder toch overstromen.
Volstaat het al als ik nu een mea aqua plus oid neem en in de toekomst evt dompelpomp op accu? Of moet ik dan nog andere voorzieningen treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 14:51
Afgelopen vrijdag hadden wij bouwvergadering. Bij het oplopen van de trap naar de zolder viel ons ineens op dat de doorgang daar wel heel erg smal wordt (net geen 70cm op het smalste stuk).
Dit hebben we besproken met uitvoerder en werkvoorbereider. Die geven aan dat dit zo door de architect is bedacht. Dit blijkt ook uit de tekening. Doordat het nu afgetimmerd wordt het nog wat smaller.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik denk dat het zonder grote ingreep lastig te veranderen is. Om het positief te benaderen: het is nog 10cm breder dan een vlizotrap.

Wel erg slordig van de architect, Je verwacht een normale breedte, als dat aangepast wordt zou ik dat wel gemeld willen zien.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een trap heeft normaal gesproken een looplijn van 800 breed, maar bij zelfbouw zijn trappen aan minder regels gebonden. Daar is 700mm toegestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLpNyIhGTzhSCaiJCAzaVgpKi8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hDeYMOJVOVYRwoqmTKOovGOv.png?f=user_large

Wat is dat grijze balkje waar hij rechts op meet? Zonder dat is de breedte iets van 780. Dus hoe men nu op ~700 uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Señor Sjon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:19:
Een trap heeft normaal gesproken een looplijn van 800 breed, maar bij zelfbouw zijn trappen aan minder regels gebonden. Daar is 700mm toegestaan.

[Afbeelding]

Wat is dat grijze balkje waar hij rechts op meet? Zonder dat is de breedte iets van 780. Dus hoe men nu op ~700 uitkomt?
Afwerking van de breedplaat en staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
Señor Sjon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:19:

[Afbeelding]

De hele sparing voor de trap is 86cm. De traptrede zelf is meen ik ~80cm.
Dat grijze balkje rechts is de stalen koker waar de kapconstructie op rust. Door de afwerking eromheen en de staande balk van de trap is het smalste stukje 70cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zie alleen een stalen strookje voor de muurplaat, maar die zit hoger dan op die tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Tc9mGseoUiMXV3VZCTMHPfO4bA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tSPfQBjjUBYNEz6rVnbpyx3d.png?f=user_large
Lastige is dat ik geen foto's vanuit een andere hoek heb, maar het blauw omrande hier is dus een stalen koker.
Uit de stukken van de constructeur zou dit moeten gaan om een K120x120x6:
Members only:

Die balk zit daar niet voor niets, maar wellicht alternatieven die toch iets meer ruimte geven?
(los van hoe haalbaar dat in dit stadium is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
xminator schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:30:
Als het grondwater 1 m onder je keldervloer staat, dan lijkt het mij niet nodig. Zeker niet als je geen koekoeks hebt. Probeer in elk geval wel de historische grondwaterpeilen te achterhalen of laat dat door je architect onderzoeken.

Mijn advies bij koekoeks is om water via aparte riolering naar een pomput af te voeren indien vrij verval geen optie is. Indien dat niet mogelijk is, zorg dan ervoor dat de afvoer van het water afgesloten kan worden indien het grondwater te hoog komt te staan en een noodkap beschikbaar hebben om te voorkomen dat regen in de koekoek komt.

Heb ook wel een raam/koekoek merk op internet gezien die 1 m water zou moeten kunnen keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
Bouwgarant verhaal blijft moeilijk. Bank was in 1e instantie akkoord, hoefde niet meteen het certificaat te zien voordat fiat werdt afgegeven, maar liet het stuk aan de notaris over. Helaas komen ze daar nu ineens op terug en moet het wel vantevoren... man man man. Dus nu alsnog aanvragen. Schiet lekker op zo. Het had 2 weken geleden al in orde kunnen zijn en nu duurt het nog wel minstens 2 weken... ondertussen nog geen schep in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:27
H34H schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:48:
[Afbeelding]
Lastige is dat ik geen foto's vanuit een andere hoek heb, maar het blauw omrande hier is dus een stalen koker.
Uit de stukken van de constructeur zou dit moeten gaan om een K120x120x6:

***members only***

Die balk zit daar niet voor niets, maar wellicht alternatieven die toch iets meer ruimte geven?
(los van hoe haalbaar dat in dit stadium is).
Denk dat in dit stadium van de bouw weinig meer mogelijk is. In het detail van de koker lijkt nog iets ruimte om deze op te schuiven naar rechts, maar dat zal best bewerkelijk zijn om dit te realiseren. En vervolgens win je slechts een paar centimeter.

Verder is er misschien nog iets te verzinnen om de afwerking van de vloerrand en het staal slanker uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Wij hebben uitzicht op een kavel(tje) waarop we relatief vrij kunnen bouwen (zo'n 200-250m2) Heeft iemand onlangs nog een woning geoffreerd van die grootte? Ik ben benieuwd wat je tegenwoordig nog voor 400-450k kunt bouwen. Als je het internet mag geloven dan kun je voor 2000m2 met luxe afwerking laten bouwen. Maar of dat nog de praktijk is?

Betreft dus enkel de woning, niet de grond.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 15-03-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39
MagniArtistique schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:40:
Wij hebben uitzicht op een kavel(tje) waarop we relatief vrij kunnen bouwen (zo'n 200-250m2) Heeft iemand onlangs nog een woning geoffreerd van die grootte? Ik ben benieuwd wat je tegenwoordig nog voor 400-450k kunt bouwen. Als je het internet mag geloven dan kun je voor 2000m2 met luxe afwerking laten bouwen. Maar of dat nog de praktijk is?

Ik kijk nog wel eens op groothuisbouw.nl om te kijken wat een huis zou kosten zoals ik 'm wil.

Valt me toch tegen tegenwoordig.. je klikt een leuk huis in elkaar, en bent zo 5 a 6ton verder, en dan moet je nog aankleden en grond erbij... Onder de 1M een leuk huis neerzetten lijkt niet meer haalbaar :'(

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
Ga minimaal maar uit van 600/m3 incl. btw. voor de woning zelf, dus zonder meerwerk als keukens, badkamers etc. maar wel met installatie, panelen, hang- en sluitwerk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01
H34H schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:35:
Afgelopen vrijdag hadden wij bouwvergadering. Bij het oplopen van de trap naar de zolder viel ons ineens op dat de doorgang daar wel heel erg smal wordt (net geen 70cm op het smalste stuk).
Dit hebben we besproken met uitvoerder en werkvoorbereider. Die geven aan dat dit zo door de architect is bedacht. Dit blijkt ook uit de tekening. Doordat het nu afgetimmerd wordt het nog wat smaller.

***members only***
Je zou misschien de trap naar de zolder kunnen aanpassen of opnieuw kunnen plaatsen waarbij de trap eerder start.
Waar de onderste trede nu begint start je 30cm (of meer) eerder (daar is ruimte voor)

De ruimte die nu te smal is verbreed je met de hoeveelheid ruimte dat je de trap eerder laat beginnen.
Ik weet niet wat de trap heeft gekost maar onmogelijk lijkt het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Kijk bij Groothuis en tel daar rustig 20-30% bij op voor een ball park prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Ja dat heb ik wel eens gedaan maar dan kom je op 600.000, echt van de pot gerukt bij wat je ervoor krijgt.
Een vriend laat 320m2 bouwen voor 550k. Maar die offerte stamt alweer van een half jaartje terug. Dus of groothuisbouw daarmee representatief is?

Daarbij heeft groothuisbouw geen woningen die ik wil.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 15-03-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:46:
[...]

vanwaar die 20-30% erbij?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Omdat je nooit de modelwoning koopt, maar altijd dingen aanpast, een keuken wilt, een vloer erin etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Krijg je in een modelwoning geen vloeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Leef je op beton dan? ;)

We krijgen enkel een budget van 400-450k. Met ander sanitair, extra leidingwerk, keuken, wanden, vloeren, raambekleding, tuin etc ben je zo 75-100k verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29

Wij zijn vorige week begonnen met de bouw van dit huis. 393m2 bruto oppervlakte en 1150m3 inhoud. Zonder keuken(s) en vloerafwerking komt het op €782.500. Ik denk dat je met 400-450k aan de lage kant zit en je er gerust een tonnetje of twee erbij mag rekenen voor het gewenste vloeroppervlak met een luxe afwerking.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:21:
Omdat je nooit de modelwoning koopt, maar altijd dingen aanpast, een keuken wilt, een vloer erin etc etc.
Aah, duidelijk. Ik gebruik zelf altijd 100~150k als ruw getal daarvoor, komt ongeveer op zelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Diepie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Wij zijn vorige week begonnen met de bouw van dit huis. 393m2 bruto oppervlakte en 1150m3 inhoud. Zonder keuken(s) en vloerafwerking komt het op €782.500. Ik denk dat je met 400-450k aan de lage kant zit en je er gerust een tonnetje of twee erbij mag rekenen voor het gewenste vloeroppervlak met een luxe afwerking.
Dan zit je aan bijna dubbele m2 dan wat ik schets he 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
MagniArtistique schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Flink stuk groter, maar dit gaat wel om bruto vloeroppervlak. Netto is dat toch wel een stuk lager. Had jij het ook over bruto oppervlak?

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 15-03-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
[...]

Klopt, maar de helft van het formaat betekent helaas niet de helft van de prijs. 200-250m2 is nog steeds een groot huis. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je het gaat opbouwen. Houten of betonvloeren voor de verdieping, dunne metalstud wandjes of dikke poriso muren, smarthome of basis installatie, lucht/water wp of diepte wp. Je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
SquareOne schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:13:
[...]

Flink stuk groter, maar dit gaat wel om bruto vloeroppervlak. Netto is dat toch wel een stuk lager. Had jij het ook over bruto oppervlak?
Netto komt het inderdaad op 320m2 en inhoud 1064m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
[...]

Het is een recht toe recht aan woning, de grootte is dan in principe iets minder spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
ConQuestador schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Aah, duidelijk. Ik gebruik zelf altijd 100~150k als ruw getal daarvoor, komt ongeveer op zelfde neer.
Tegenwoordig gaat het al snel inderdaad die kant op.

Keuken: 25K
Badkamer toilet: 20K
Vloer: 15K
Wanafwerking: 20K
Leges: 10K

En dan heb je een woning zonder tuin, meubels, raambekleding, zonnepanelen, etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
20K wandafwerking is wel heel veel hoor. Tenzij je alles van een dikke laag stucwerk wil voorzien.

[ Voor 3% gewijzigd door tawisa op 15-03-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

ConQuestador schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Je wilt wellicht ook nog een ingerichte tuin. Afhankelijk van het oppervlakte zit je al snel op €50-100k.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
tawisa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:53:
20K wandafwerking is wel heel veel hoor. Tenzij je alles van een dikke laag stucwerk wil voorzien.
Stuc ongeveer 19,- en saus 8,- per m2, wanden en plafond is al snel 700m2. Dus toch al snel 20K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tawisa
Als je dat inderaad dus wilt. Niet elke m2 hoeft gestuct te worden. Behangklaar is meestal al prima als de muren/gipsplaten recht zijn. Volledig stucen voegt meestal niet veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:05

Ik zou er niet op rekenen. Maar ligt er natuurlijk ook aan wat je aan afwerking wilt. Bij deze afmetingen zie je vaak volledig duurzame woningen met serieuze techniek (domotica, wp, ventilatie / koeling) en serieuze isolatie. Dat maakt zo'n huis zomaar 2 ton duurder dan een catalogus 'met 6 panelen en een warmtepomp halen we de norm ook wel',
Maar het hangt ook af van hoe je je ontwerptraject insteekt. Pak je een all-in aannemer die voor je tekent en ook nog wel een ingang heeft om een ontwerp te laten maken of neem je een architect in de arm die meteen je bouwmanagement doet?
En wat wil je zelf. Klassiek, brick and mortar of wil je naar moderne circulaire bouwtechniek. Wil je volledig ontzorgd worden of steek je graag zelf de handen uit de mouwen?
En hoeveel tijd heb je? Want tijd een issue is, dan ben je al snel weer duurder uit.
Maar de beste manier om erachter te komen is eerst te definiëren wat je wil laten bouwen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
tawisa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:32:
Als je dat inderaad dus wilt. Niet elke m2 hoeft gestuct te worden. Behangklaar is meestal al prima als de muren/gipsplaten recht zijn. Volledig stucen voegt meestal niet veel toe.
Bedoel je spackspuit/renovlies als wandafwerking of gelijk een behangklare muur sauzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
Dat laatste, behangklaar opleveren (dus randen en hoeken etc vlak gestuct) en dan gewoon met de roller en een goede muurverf aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
SquareOne schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:13:
[...]

200 netto ongeveer. Bruto zit je dan rond de 225?

Maar ik verwacht van de bouwstijl (niets schuin, moderne kubistische bouw, plat dak) ook dat dat helpt ofzo? Het lijkt mij veel arbeidsintensiever om een kapwoning met 3 verdiepingen met allerlei overstekken, hoekjes en schotten en berekeningen neer te zetten dan een moderne villa met allemaal rechte muren, een plat dak en een beetje gevelbekleding. Ook qua afwerken (geen knie schotten, geen dakbekleding en/of binnenkant afwerken. En een deel van de meters zitten ook in de kelder, dat zijn volgens mij ook relatief goedkope meters.

Ontwerp heb ik al liggen, daar moet enkel een ‘echt ontwerp’ van gemaakt worden dat een aannemer kan gebruiken.

Daarbij kan ik mij ook niet onttrekken aan de indruk dat westerse en zuidelijke aannemers het nog wat bonter maken dan onze vrienden in het oosten.

[ Voor 35% gewijzigd door MagniArtistique op 16-03-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
MagniArtistique schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:09:
[...]
Het lijkt mij veel arbeidsintensiever om een kapwoning met 3 verdiepingen met allerlei overstekken, hoekjes en schotten en berekeningen neer te zetten dan een moderne villa met allemaal rechte muren, een plat dak en een beetje gevelbekleding. Ook qua afwerken (geen knie schotten, geen dakbekleding en/of binnenkant afwerken. En een deel van de meters zitten ook in de kelder, dat zijn volgens mij ook relatief goedkope meters.
Daar vergis je je een beetje in. Men rekent dan ook met kubieke meters en niet met m2 oppervlakte of smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Maar ik verwacht van de bouwstijl (niets schuin, moderne kubistische bouw, plat dak) ook dat dat helpt ofzo? Het lijkt mij veel arbeidsintensiever om een kapwoning met 3 verdiepingen met allerlei overstekken, hoekjes en schotten en berekeningen neer te zetten dan een moderne villa met allemaal rechte muren, een plat dak en een beetje gevelbekleding. Ook qua afwerken (geen knie schotten, geen dakbekleding en/of binnenkant afwerken. En een deel van de meters zitten ook in de kelder, dat zijn volgens mij ook relatief goedkope meters.

Ontwerp heb ik al liggen, daar moet enkel een ‘echt ontwerp’ van gemaakt worden dat een aannemer kan gebruiken.

Daarbij kan ik mij ook niet onttrekken aan de indruk dat westerse en zuidelijke aannemers het nog wat bonter maken dan onze vrienden in het oosten.
de m2 onder een schuine zadeldak zijn relatief goedkoop. daarnaast is kubistisch en modern vaak ook minimalistisch en dan worden de details een stuk duurder. maar je hebt zeker een punt de architectuur van een gebouw bepaald mede zijn prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

De bouwarbeid zit hem niet zozeer in het aantal vreemde schuine muren en overgangen - het zit hem veel meer in de specifieke bouwdetails. En tegenwoordig zullen die details veel meer afhangen van dichting- en isolatie-eisen dan van de geometrie van het gebouw (behalve als je echt heel vage dingen gaat doen zoals McMansion-bouw met ronde koekoeken)

Uiteindelijk is het het goedkoopst om veel identieke huizen tegelijk te bouwen. Elk individueel architectureel huis is gewoon duur en moeilijk.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
[...]

Dat zou je wel verwachten. Dacht ik ook, lekker recht en geen stress. Maar achteraf blijkt dat alles ondersteund moet worden met stalen balken en blijkt die gedachte dus niet te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:41
Het is op dit moment gewoon extreem moeilijk om een ruwe prijs indicatie te krijgen. Een groot deel van de mensen in dit topic heeft zijn huis al klaar en een deel is al aan het bouwen waardoor prijzen al grotendeels vast liggen. Daardoor is het wat gevaarlijk dat mensen nu getallen gaan roepen die niet meer stroken met de hedendaagse realiteit..

Op dit moment gaan ongeveer per week de prijzen omhoog en is het getal van vorige week al achterhaald. Over 6 weken begint bij ons de bouw en als ik nu opnieuw een prijs van m'n woning zou opvragen dan vermoed ik dat ik 100k hoger uit kom. Op dit moment kun je denk ik zo 20% optellen bij de budgetten die je een jaar terug in dit topic zou terug vinden. De verhoging van de kosten zit in alles en tel dat bij elkaar op dan kom je fors hoger uit. Staal, hout, gevelstenen en dakpannen, installatie werk, vloeren, keuken en apparatuur, badkamer, walbeschoeing/tuin etc etc. Daarnaast staan nog de lonen flink onder druk en dat zie je ook weer terug.

Ik heb hier en daar al met een prijs verhoging te maken gehad maar nog wel binnen de perken weten te houden maar het is wel een spannend traject zo omdat je niet weer waar het stopt.... Voor nieuwbouwers die nu beginnen zou ik als tip mee willen geven; Budgeteer erg ruim en doe daar een flinke marge overheen, ga niet uit van de prijzen die je op internet ziet maar vraag prijzen op bij leveranciers. Ook al ga je erg veel zelf doen, je inkoop is gewoon veel hoger dan een jaar of 2 terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Mijn huis wordt nu gebouwd voor k€390,- (inclusief financiële tegenvallers). Dit is puur de aanneemsom zonder badkamer, keuken, zonnepanelen. Bruto inhoud woning is 987m3. Wel meteen schuin op de verdieping. Is wel vrij standaard stijl, schuine kap op woning en op garage.

Ter informatie voor mensen die op zoek zijn naar richtprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Een kap leg je zo neer en je hebt een verdieping. Voor een plat dak moet je de gevel helemaal doormetselen tot het dak, dichtplakken, etc. Een kap leg je als cassette neer en dan hoef je alleen nog maar de pannen erop te slingeren. Dat is minder bewerkelijk dan stenen metselen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:31:
[...]

de m2 onder een schuine zadeldak zijn relatief goedkoop. daarnaast is kubistisch en modern vaak ook minimalistisch en dan worden de details een stuk duurder. maar je hebt zeker een punt de architectuur van een gebouw bepaald mede zijn prijs.
Wij bouwen een moderne woning en inderdaad kunnen de details stukke duurder zijn. Zo hebben wij hoekramen op een aantal plekken in onze woning en ik heb begrepen dat deze vrij duur zijn. Maar deze bepalen nu juist de strakke minimalistische uitstraling van de woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H34H
@Señor Sjon @Deleon78 @CrashOne @Arosa @buiter Dank voor het meedenken. Inmiddels is er behoorlijk overleg geweest met architect en aannemer. Zonder grote ingrepen is dit idd niet meer te aan te passen. Inmiddels heb ik er vrede mee en laten we t zo. Als de trapleuning er straks aan zit loop je ook automatisch wat meer naar het midden van de trap en loop je er niet meer tegenaan (hoop ik). Enige probleem blijft dan grote kasten naar de 2de verdieping krijgen, maar dat kan desnoods ook via het raam.
Ik zie het maar als leergeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Wij hebben gisteren eindelijk de definitieve begroting zoals opgesteld door de aannemer kunnen accorderen . T.o.v. de raming in mei vorig jaar is de woning 25% duurder geworden. Een aantal bezuinigingen zijn hierin doorgevoerd maar gelukkig hebben we nog ruimte om hier en daar financiële tegenslagen te kunnen opvangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zena pdm op 16-03-2022 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H34H
Met betrekking tot prijsstijgingen moet ik altijd denken aan de quote: "Het beste moment om een boom te planten is tien jaar geleden. Het op één na beste moment is nu."

Toen ik me net meldde in dit topic anderhalf jaar geleden keek ik jaloers naar de prijzen op de beginpagina's van dit topic. Nu ben ik blij dat we het vorig jaar hebben gedaan. En voor wie nu aan het begin van het traject staat: wie weet wat volgend jaar brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tawisa
Tja, misschien komen de prijzen over 1 a 2 jaar weer terug naar de niveaus van 2 jaar geleden... maar als je zoals ik 2 jaar terug het traject gestart bent, een jaar geleden grond gekocht, en nu moet er binnen een jaar een woning staan... je kunt niet nog eens 2 jaar wachten, je moet nu door. Het is niet anders. Had ik een jaar eerder begonnen, had ik 50-70K goedkoper uitgeweest. Maar het is makkelijk praten achteraf. En misschien blijven de prijzen wel zo hoog. Meestal gaan prijzen maar 1 kant op. En blijven daar als de oorzaak van de stijging al lang en breed verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Iemand een idee wat je voor een trap kwijt zal zijn. Ik weet het is natuurlijk afhankelijk van hetgeen je wil, maar wij moeten 1 trap, 2,40 cm hoog met 2 kwartslag draaien er in. uitgevoerd in eiken inclusief leuningen. We kregen een offerte van bijna 10.000 euro. Ik schrok me behoorlijk. Het gevoel bij de zaak en het materiaal is echt prima, maar is dit ook een ervaring die jullie kunnen plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:41
JPruissen schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:40:
Iemand een idee wat je voor een trap kwijt zal zijn. Ik weet het is natuurlijk afhankelijk van hetgeen je wil, maar wij moeten 1 trap, 2,40 cm hoog met 2 kwartslag draaien er in. uitgevoerd in eiken inclusief leuningen. We kregen een offerte van bijna 10.000 euro. Ik schrok me behoorlijk. Het gevoel bij de zaak en het materiaal is echt prima, maar is dit ook een ervaring die jullie kunnen plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieEnJjP5wkDvhYn7DQAUAVLZyb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PphN7w8g8fckoDudnNRCWm4I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waEYYIhrfMIH1qHZJ9RmkyHQ4AU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smULVoqUNgY1Npw3Ac0QK9In.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor deze trap inclusief glazen balustrade rondom het trapsgat en stalen handrail ben ik rond de 10k kwijt. Wel een relatief simpele steektrap. Eiken treden en houten middenboom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tawisa
Yep... hier ook diverse offertes van trappenboeren voor een bordes trap van bg naar 1e verdieping, 3m hoog, ca. 8K voor versie met houten wangen met houten treden, stalen wangen met houten treden gaat al naar 10K. En dan heb je nog een 13 in een dozijn trap ook feitelijk. Ik laat nu door een lasser/beeldhouwer/kunstenaar een unieke, custom trap uit staal maken voor een klein beetje meer.. Hoe dan ook, trappen zijn peperduur...

[ Voor 62% gewijzigd door tawisa op 16-03-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:22
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Bovenkwart bloktrap laten maken door timmerman, 4K. Moet ik wel zeggen dat dit dezelfde man is die 3 weken over onze garderobekast doet..

Pagina: 1 ... 221 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic