Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 220 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.696 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:36
Oorspronkelijk was het idee ook een meter breder te bouwen, maar zoals gezegd, de kap kost best veel helaas, mogelijk dat het toch meevalt nav. de volgende raming en gaan we wel breder.

Maar waarom voor de woonkamer minimaal 4 meter aanhouden?
We hebben nu een standaard breedte van de nieuwbouw, en daar gebruiken we effectief een meter of 3,5 tot de TV, erachter staat een kast en is het loopruimte. We willen ook een wat knussere zithoek maken.
TV ophangen en er komen geen kasten tegen de wand aan verder.

Het kantoor zit daar om aan de voorkant nog wat zicht te hebben vanuit de voorkant.
Een grote wasruimte is een wens / eis van de vrouw. we zijn met zijn 5en, en de lakens etc. moeten goed kunnen hangen ;-) We zullen er ook een deel bergruimte van maken, er is geen zolder helaas.

Een wasmachine en droger in de bijkeuken, met de schone was te drogen erbij lijkt me ook niet hygiënisch, je loop er elke keer langs als je naar buiten gaat.

De fietsenberging wordt straks apart neergezet, en gaat hier niet in mee.
Als we nu de zijkant groter maken, zijn het weer extra kosten. Dit heb ik liever reserve om het hoofddeel reder te maken.

Gezien de 5 dagen thuiswerk van mijn vrouw is een aparte kantoorruimte ook een eis, ze heeft verder geen echte werkrommel, alleen een computer met scherm extra.

We lopen ook een beetje te priegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Stefke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:20:
Heb je die buiten hangen?

Waar haal je deze? Is wel iets voor ons. Hoe ziet deze er ingeklapt uit?

[...]

Welke prijsklasse is dat?
afhankelijk van kavel en locatie, 600-900k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Rob-T6 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:55:
Oorspronkelijk was het idee ook een meter breder te bouwen, maar zoals gezegd, de kap kost best veel helaas, mogelijk dat het toch meevalt nav. de volgende raming en gaan we wel breder.

We hebben nu een standaard breedte van de nieuwbouw, en daar gebruiken we effectief een meter of 3,5 tot de TV, erachter staat een kast en is het loopruimte. We willen ook een wat knussere zithoek maken.

Het kantoor zit daar om aan de voorkant nog wat zicht te hebben vanuit de voorkant.
Een grote wasruimte is een wens / eis van de vrouw. we zijn met zijn 5en, en de lakens etc. moeten goed kunnen hangen ;-) We zullen er ook een deel bergruimte van maken, er is geen zolder helaas.

Een wasmachine en droger in de bijkeuken, met de schone was te drogen erbij lijkt me ook niet hygiënisch, je loop er elke keer langs als je naar buiten gaat.

Als we nu de zijkant groter maken, zijn het weer extra kosten. Dit heb ik liever reserve om het hoofddeel reder te maken.

Gezien de 5 dagen thuiswerk van mijn vrouw is een aparte kantoorruimte ook een eis, ze heeft verder geen echte werkrommel, alleen een computer met scherm extra.

Misschien een vrouw zoeken met minder eisen ;) ? Waarom een hele werkruimte als je alleen een PC nodig hebt.. (ok, je wil misschien afgesloten zitten). T gaat nogal ten koste van je overige ruimte zo.
Glasbreedte van dat raam lijkt me 60cm, dat is ook niet echt een zichtiets (ook al kun je inderdaad naar buiten kijken). Als je in de aanbouw zou zitten zou je tenminste nog kunnen zien wie er aanbelt.

Qua maten, er moet niks. Als jij denkt dat 3,5m voldoende is is dat natuurlijk prima. Als je niet meer ruimte hebt is dat natuurlijk ook prima, maar ik zou persoonlijk niet zo'n ondiepe zithoek willen. Een flinke bank kost een meter, een salontafel is ook gauw 80cm breed, een TV meubel 60. Dan heb je 50cm ruimte over aan beide zijden van je salontafel om door de ruimte te lopen. Dat kan dus niet. Geen TV meubel, dan kun je net rond je salontafel lopen. Salontafel kun je misschien zonder, maar ik vind het echt heel erg krap, misschien vinden jullie t prima. Jij vraagt feedback dat heb je niet strikt gevraagd ..
Ik zou wel even overwegen wat meubels in te tekenen op werkelijke grootte en niet die ienemini leunstoeltjes...

Langs de was lopen? Wist niet dat dat een issue was (behalve als je een mudrun gedaan hebt) maar dan maak je een andere looproute. Deur naar de bijkeuken achterin de hoek, dan maak je gelijk een andere keukenindeling (eiland gericht op buiten) met 2 dubbele openslaande deuren

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 23-02-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Die lakens kunnen toch in de droger? Daar is dat ding voor. Je maakt er nu een voorziening van die meer kost dan een leven lang lakens kopen. :)

Bij de gemiddelde bankenwinkel heb je online tekeningen met de meubels. Dan zie je dat een bank snel 80 cm diep is. Dan is van 3.4m nog maar 2,6m over en dan sta je strak tegen de muur. Dat is echt niet veel. Zeker met vijf man thuis.

De breedte van een woning is nagenoeg niet aan te passen later, de diepte wel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Stefke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:20:
Heb je die buiten hangen?

Waar haal je deze? Is wel iets voor ons. Hoe ziet deze er ingeklapt uit?
Er staat een link naar Amazon he... die verkopen hem dus ook

Ik heb hem in het washok hangen. Helemaal dicht doe ik hem nooit, maar we trekken hem wel naar het plafond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
Stefke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:31:
O haha, ik herkende t niet, ik dacht dat je t alleen wilde benadrukken

Ik zie nu de foto's dat ding is huge
Valt reuze mee omdat hij aan het plafond hangt. In je washok. Waar dus geen waslijnen op ooghoogte meer hangen en geen caddies met lijntjes meer staan :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F6eBUmXvFjT0eNWf-_cbnszYc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBikbHdFvhUoknWWeZMCNW43.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 21:04
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 23-02-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rMRf_suRDoR-sdnOFCTxgDFVf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD2ZMXWZfRRF7fEhFq9BMm5h.jpg?f=fotoalbum_large
En zoiets? Kantoor verplaatsen naar de zijkant, en de bijkeuken/washok iets verkleinen en/of samen trekken. (Of kantoor juist aan de achterkant). Looproute vanuit de tuin is dan wel via het kantoor, weet niet of dat doordeweeks veelgebruikt gaat worden?
Deel van het kantoor kan je ook grote kasten zetten voor opslag.

Je kan dan ook de gang verplaatsen naar beneden, waardoor je een grotere keuken kan krijgen (of je maakt daar de woonkamer). Dan moet je wel de bovenverdieping aanpassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat zei ik dus, al had ik niet die professionele tekensoftware gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Stefke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:14:
Dat zei ik dus, al had ik niet die professionele tekensoftware gebruikt ;)
Ow haha gemist, dan hadden we hetzelfde idee.
Ik vind het wel een profi tekening, kan je zo aan de aannemer geven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
ik waardeer zeker de commentaren, ook al lezen ze soms wat bot :+

Er zijn een paar specifieke reden voor ons om gewoon de ruimte voor een waskamer te hebben. Nu hangt de overloop constant vol, en dat wil ik echt niet in een nieuw huis.

De keuken moet qua indeling idd nog beter.

De breedte van de woonkamer zitten we evengoed mee te dubben, en inderdaad als het budget technisch past wordt dat deel zeker breder.

Boven verdieping is de badkamer inderdaad erg langwerpig, en misschien zonde van de ruimte.
Redenatie van de architect was 3 exact even grote slaapkamers voor de kinderen.

Ik zal het oorspronkelijke plan nog eens opzoeken.
Daar zat geen zijgedeelte aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59
@Rob-T6

Hoe ziet de buitenzijde van de woning eruit? het bijgebouw aan de zijkant, ziet dat eruit als een garage achtige aanbouw? of echt deel van de woning?

heb je gekeken naar de mogelijkheid om de indeling van het huis wat te veranderen naar leven richting de tuin? ik snap dat je het kantoor en de langere wasruimte wilt behouden en dat is je goed recht. ik heb in dit voorbeeld je hele huis omgegooit en dit vergt boven natuurlijk ook wat aanpassingen maar misschien om over na te denken. het is niet perfect en zal van alles op aan te merken zijn maar wie weet helpt het met omdenken naar iets anders :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUK0_JNoBJFlqKhKcXACws2ENeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DYuIXtS3hdItoLYdO9lui01.jpg?f=fotoalbum_large

Er is wel vanuit gegaan dat in dit geval de meterkast in de hal moet komen, en met technische ruimte kan je zowel bergruimte als washok gebruiken vanwege de lengte. En dat het mogelijk is je zij aanbouw gelijk te trekken met de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:41
Wij willen voor onze nieuwe nieuwbouw woning een hsb wand maken van binnen osb plaat met raamwerk van hout met hierin isolatie met regelwerk en waterkerende damdoorlatende folie en hier op een cementvezelplaat hierop kom aan de buitenkant stukwerk, en niet zoals op het plaatje steenstrips

wie heeft er ervaring met Isovlas bouwisolatie of houtvezel platen een van deze materialen wil ik gebruiken als isolatie, welke heeft de beste eigenschappen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlV76md06ttyxkSJhudaqYBvI3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9KSe4RtRb154fgoAdIZ1suu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door brutus26 op 23-02-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@kepler Wat moet je met zo'n grote entree? In sommige streken is dat een teken van aanzien, maar het is anno 2022 toch niet meer zo? En je gaat toch niet je wasmachine in de entree plaatsen?

Ik zie wel reden voor een grote technische ruimte. Allerlei (voor nu nog moderne) energiebesparende installaties nemen steeds meer ruimte in. De positie lijkt mij ook goed, een eind van waar geleefd wordt. Dat kan voor minder geluidsoverlast zorgen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
brutus26 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:08:
Wij willen voor onze nieuwe nieuwbouw woning een hsb wand maken van binnen osb plaat met raamwerk van hout met hierin isolatie met regelwerk en waterkerende damdoorlatende folie en hier op een cementvezelplaat hierop kom aan de buitenkant stukwerk, en niet zoals op het plaatje steenstrips

wie heeft er ervaring met Isovlas bouwisolatie of houtvezel platen een van deze materialen wil ik gebruiken als isolatie, welke heeft de beste eigenschappen

[Afbeelding]
Even in ubakus simuleren. Zal elkaar niet veel ontlopen.
Houtvezel harde persing platen (pavatex isolair, gutex multiplex bvb) zijn voor facade isolatie, dus búiten je staanders. Dit is ook meteen een waterkerende laag en de koudebruggen die door de skeletstaanders ontstaan worden geminimaliseerd.
Tussen de staanders komen dan flexibele matten houtvezel bvb pavatex pavaflex of gutex thermoflex.

Ik zou (en heb) voor volledig houtvezel iso kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-02-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
mrmrmr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:08:
@kepler Wat moet je met zo'n grote entree? In sommige streken is dat een teken van aanzien, maar het is anno 2022 toch niet meer zo? En je gaat toch niet je wasmachine in de entree plaatsen?

Ik zie wel reden voor een grote technische ruimte. Allerlei (voor nu nog moderne) energiebesparende installaties nemen steeds meer ruimte in. De positie lijkt mij ook goed, een eind van waar geleefd wordt. Dat kan voor minder geluidsoverlast zorgen.

***members only***
Niet de entree vergroten, maar helemaal naar beneden verplaatsen. Zodat je een grotere keuken krijgt. En de wasmachine staat nog steeds in de berging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
Dit was het SO, de erker aand e achterzijde voelde al te veel als een vissenkom, en binnenkomen door je werkplek wilden we ook niet, met een zeer smal zit deel

Members only:

[ Voor 43% gewijzigd door Rob-T6 op 24-02-2022 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon

***members only***
Erm... ik heb juist een hekel aan die kleine halletjes waar je niet je kont kan keren of je jas fatsoenlijk aan/uit kan trekken. Vooral in de kinderwagen tijd was ik maar al te blij met hal van enig formaat.

In het oosten kom je binnen via de achterdeur, maar het westen gebruikt men meer de voordeur.
Rob-T6 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:33:
Dit was het SO, de erker aand e achterzijde voelde al te veel als een vissenkom, en binnenkomen door je werkplek wilden we ook niet, met een zeer smal zit deel

***members only***
Je kern met hal/trap is veel te diep voor de breedte van je woning. Lengte heb je wel, dus de wc niet naast de trap, maar ertegenover scheelt al een meter in je leefruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
***members only***
De bedoeling was van @kepler (net als bij mij) volgens mij dat de hal/trap/toilet als geheel opschuiven en de ruimte van de werkkamer overnemen. Daardoor krijg je in de woonkamer meer ruimte
Rob-T6 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:33:

***members only***
Ik vind dit eerlijk gezegd een leuker ontwerp (al heeft het wel dezelfde kraptes) met die uitbouw achter en die voorkamer. Die uitbouw is lekker open en licht (ik ken de situatie niet ter plekke, als je daar dicht op de - ramen van - de buren zit voel je je misschien in de kijker. Doe er minder glas in, minder vissekom. Waarom is dat uitbouwtje niet gewoon op dezelfde breedte als de rest vd woonkamer?

De wijze waarop hier die bank en 2 stoelen in de ruimte staan - met die beperkte breedte - gaat in de praktijk NOOIT passen. Dat wordt hier wel even zo leuk getekend, maar in deze breedte kan een bank alleen maar tegen de muur staan wil je niet met je neus op de TV zitten, en die twee stoelen dat is er in de praktijk net ééntje. 2 klapstoeltjes, die kun je op deze manier kwijt...
Het past in deze tekening nog "slechter" dan in de andere. Ga a.u.b. kijken wat voor meubels je hebt/wilt en zoek daar even de reeele maten bij en zet die in je tekening. Dit gaat echt niet goed zo, je rekent jezelf rijk.

Wasmachine/droger in de bijkeuken in dit ontwerp lijkt mij prima passen zo, als je ze op elkaar zet win je in die (relatief kleine bijkeuken) nog wat ruimte t.b.v. kasten. Kan me niet voorstellen dat je daar je was niet kan drogen (maar goed, julllie zijn vrij om een hele ruime wasruimte te willen natuurlijk)

Kan het zijn dat n.a.v. dit ontwerp er eisen bij kwamen (veel ruimte om was te drogen, groot kookeiland etc) Het komt op mij over alsof er een aantal eisen zijn gesteld die eigenlijk niet echt in de grootte passen en daardoor concessies doen aan de leefruimte.

Qua installaties, er zijn allinone oplossingen die een kleine footprint hebben en prima in die ruimte passen.

Ik zie daar een buitenunit ingetekend in een nis? Dat gaat gegarandeerd een heleboel geluid opleveren t.o.v. een buitenunit die los geplaatst wordt (op 2m van muren), kan zomaar 10dB schelen, 3db is 2x harder, 10db is dus ruim 6x harder geluid..

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 24-02-2022 10:02 ]

• Señor Sjon
buitenunits hebben rondom vrije ruimte nodig, die mag je vaak niet in een nis plaatsen.

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:56
Lopen meer mensen tegen het feit aan dat de meeste bouwers (catalogusbouw) grote wachtlijsten hebben, zelfs al voor een advies gesprek? Bij GHB bijv, ruim 2 maanden wachten voor het eerste gesprek. Ik had het idee dat kavels ook redelijk schaars zijn in Nederland, dus deze lui geen hele grote wachtlijsten hanteren. In de praktijk ervaren wij dit dus anders...

Strava Profile

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35
Stefke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:57:
[...]
3db is 2x harder, 10db is dus ruim 6x harder geluid..
3dB is 2x zo veel vermogen, maar een perceptie van "twee keer zo hard" is 6 - 10 dB afhankelijk van het soort geluid en de persoon in kwestie.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Señor Sjon
Ze hebben een eindig aantal mensen in dienst, want in de bouw is alles schaars op het moment.

• Stefke
big bang schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:13:
[...]

3dB is 2x zo veel vermogen, maar een perceptie van "twee keer zo hard" is 6 - 10 dB afhankelijk van het soort geluid en de persoon in kwestie.
Ik ken de wetenschap niet, maar feit is dat een buitenunit die tegen een muur staat 8-10db meer geluid produceert. Een nis werkt helemaal als een megafoon. Of je dat wil moet je zelf weten.
Daarnaast, lijkt me voor de werking van je unit ook niet optimaal, en volgens mij gaat het hier om een vrijstaand huis, dus waarom zou je hem tegen je huis zetten.
edit: dit is trouwens zo in hun vorige tekening, dus wellicht is dat punt nu al opgelost, maar t viel me wel op iig

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 24-02-2022 11:46 ]

• Rob-T6
@Stefke dat is een van de redenen dat we die indeling ook zeker hebben 'afgeschoten'

Van te voren hebben we heel duidelijk de wensen op tafel gelegd, en het idee zoals hier miste daar behoorlijke punten in.

De architect is heel behouden in de afmetingen van het huis wegens nare ervaringen met budgetoverschrijdingen in het verleden.
Zijn punt is, groter maken is makkelijker als kleiner maken na de eerste ronde.

We hebben de erker geschrapt omdat wij er geen ruimtelijk gevoel van krijgen, De doorloop is alleen maar langer. Je moet dan langs de tafel en stoelen naar buiten.
Dan liever de mogelijkheid hebben om straks over de volledige breedte een tuinkamer aan te bouwen, en de ruimte beter te benutten aan de zijkant van het gebouw.

@Señor Sjon

Punt van de buitenunit is dat de gemeentes steeds meer eisen dat deze weggewerkt zijn in het ontwerp. Het mag niet zomaar meer vrijstaand zijn.
Ik verwacht dat ik hem uiteindelijk wel bij de bijkeuken aan de achterzijde buiten ga zetten.

• Señor Sjon
Klopt, maar aan de achterkant hebben ze niet zoveel zeggenschap. ;)

• Rob-T6
Vandaar de verwachting dat ik hem daar ga plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Wij zijn even benieuwd of jullie nog op of aanmerkingen hebben op onze indeling.

De wensen die wij aan de architect hebben doorgegeven zijn:
  • Moderne schuurwoning
  • Hal met vide
  • Grote leefkeuken
  • Woonkamer afgescheiden van de keuken
  • Kantoor aan het leefgedeelte
  • Mooie grote raampartijen aan de voor en achterkant
  • Houtkachel aan de buitenkant
De kavel staat in het buitengebied.
Hebben jullie nog tips of opmerkingen die jullie anders zouden doen of waarmee je ons nog aan het denken kunt zetten?

Is de berging groot genoeg om ook de technische installatie in kwijt te kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T287DVGGwIZrNc2YnN4u5d5XT4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rIJsdY5w97k1CNmmalQivy6v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa1n1HXy-s16fuZPpF311aPAZNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MemAQiKtzlH6GKPLecxJhg70.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSwGeBKQeGppFO0dGSTaeJLC2uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IXxanURTmlzl55mrm0eImFo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MIUT6C4fPS1dP6CYGaGrPQitUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aj5E3L0LJzxSoSWnbWwaZFnq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jn1ywgpyofOmqsEEhVN_HdnQpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Emy0H7RiuowFKkMWyL9ADdm8.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Jeroenon schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:43:
Wij zijn even benieuwd of jullie nog op of aanmerkingen hebben op onze indeling.

De wensen die wij aan de architect hebben doorgegeven zijn:
  • Moderne schuurwoning
  • Hal met vide
  • Grote leefkeuken
  • Woonkamer afgescheiden van de keuken
  • Kantoor aan het leefgedeelte
  • Mooie grote raampartijen aan de voor en achterkant
  • Houtkachel aan de buitenkant
De kavel staat in het buitengebied.
Hebben jullie nog tips of opmerkingen die jullie anders zouden doen of waarmee je ons nog aan het denken kunt zetten?

Is de berging groot genoeg om ook de technische installatie in kwijt te kunnen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kunnen kantoor en berging niet worden omgewisseld?
Het lijkt me prettig als je vanuit de 'bijkeuken' ook direct de keuken in kan zonder eerst door de hal te moeten.

Je zou het kantoor met en-suite ook aan woonkamer kunnen verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Jeroenon Ik zou koken en eten omwisselen. Zo kan de entree naar de woning vanuit de hal een dubbele deur krijgen of iets meer opgeschoven worden zodat je woonkamer iets groter wordt. Ik ben zelf voorstander van een haard aan de zijkant van de zithoek. Dan verdringen TV en haard zich niet aan elkaar.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
De verhouding van de overstek tov van de woning vind ik te groot. Ik zou de overstek verkleinen en/of de woning groter maken, misschien een vide in woonkamer en kantoor?

Misschien is het een idee om bij drie kleuren te blijven. Bijvoorbeeld door het wit te vervangen door een (lichtere) houtkleur.

Hoe zit het met afwatering? Ik denk dat dit het beeld verandert.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Stefke
Rob-T6 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:19:
@Stefke

De architect is heel behouden in de afmetingen van het huis wegens nare ervaringen met budgetoverschrijdingen in het verleden.
Ik ben géén expert, maar als er iets goedkoper is is het de woning iets groter bouwen en niet naderhand er wat bij moeten zetten, ik neem aan dat experts dat wel kunnen bevestigen. 1m langere fundering als je toch al bezig bent is véél goedkoper dan later een tweede fundering bouwen.
Idem voor wanden. Je kunt beter een lege bovenverdieping op je huis laten bouwen en er later wanden in zetten dan initeel een enkele begane grond en dan er een verdieping op zetten.
Sterker, ik durf te stellen dat het aan alle kanten uitbreiden van onze woning (+25cm) de extra kosten nagenoeg verwaarloosbaar zijn geweest op het gehele budget.
Maar goed, iedereen heeft een bepaald budget en daar zit maar een bepaalde rek in dus moet je keuzes maken.
We hebben de erker geschrapt omdat wij er geen ruimtelijk gevoel van krijgen, De doorloop is alleen maar langer. Je moet dan langs de tafel en stoelen naar buiten.
Dan liever de mogelijkheid hebben om straks over de volledige breedte een tuinkamer aan te bouwen, en de ruimte beter te benutten aan de zijkant van het gebouw.

@Señor Sjon

Punt van de buitenunit is dat de gemeentes steeds meer eisen dat deze weggewerkt zijn in het ontwerp. Het mag niet zomaar meer vrijstaand zijn.
Ik verwacht dat ik hem uiteindelijk wel bij de bijkeuken aan de achterzijde buiten ga zetten.
Meer geluid a.g.v. plaatsen tegen de gevel is meer overlast voor de buren...Gemeentes 8)7 netjes achter een haagje/muurtje in de tuin is ook weggewerkt denk ik dan

• Señor Sjon
Het gaat om de planvorming. Dat een ruimte inkrimpen meer zeer doet dan hem groter maken mocht er budget zijn. Ik zou zelf heel goed kijken wat makkelijker erbij te krijgen is als je het gefaseerd wil doen. In de meeste bouwsystemen gaat een woning langer maken vrij makkelijk, maar breder is veel moeizamer doordat dat vaak de dragende muren zijn.

• Rob-T6
Eens, maar je moet wel eerst weten wat het nu +/- is om aanpassingen te kunnen doen.

Ik denk dat je het ook verkeerd leest wat ik bedoel.

Het groter maken gaat, als de kostenramingen meevallen, dan ook gebeuren voordat we naar de gemeente gaan met het ontwerp.

• Conrado
  • Laatst online: 15:51
Rob-T6 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:19:
Een architect werkt voor jou - toch? - niet met z'n voorgaande opdrachtgevers. Werkt deze architect voor de bouwer, of kies je die onafhankelijk van elkaar? Persoonlijk vind ik dat ontwerp en (calculatie)prijs gelijk moet opgaan. Achteraf vergoten of verkleinen is altijd gedoe.
Voorkom in ieder geval dat je ingrijpende beslissingen neemt op basis van één adviseur. Die kan er gewoon ook naast zitten :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:41
zal eens in ubakus invoeren kijken wat het doet
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Even in ubakus simuleren. Zal elkaar niet veel ontlopen.
Houtvezel harde persing platen (pavatex isolair, gutex multiplex bvb) zijn voor facade isolatie, dus búiten je staanders. Dit is ook meteen een waterkerende laag en de koudebruggen die door de skeletstaanders ontstaan worden geminimaliseerd.
Tussen de staanders komen dan flexibele matten houtvezel bvb pavatex pavaflex of gutex thermoflex.

Ik zou (en heb) voor volledig houtvezel iso kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
apexia0087 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:12:
Lopen meer mensen tegen het feit aan dat de meeste bouwers (catalogusbouw) grote wachtlijsten hebben, zelfs al voor een advies gesprek? Bij GHB bijv, ruim 2 maanden wachten voor het eerste gesprek. Ik had het idee dat kavels ook redelijk schaars zijn in Nederland, dus deze lui geen hele grote wachtlijsten hanteren. In de praktijk ervaren wij dit dus anders...
Je kunt bij Groothuisbouw wel gewoon gaan kijken bij hun modelwoningen. Dat geeft je al een goede indruk en bovendien zijn er dan ook altijd wat mensen om vragen te beantwoorden.

Dus gewoon die afspraak vast maken én op kortere termijn gewoon eens langsgaan. De afspraak annuleren kan altijd nog.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
apexia0087 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:12:
Voor sommige bouwers zijn de wachtlijsten 1 jaar+, dit is overigens niet nieuw en iets van de afgelopen jaren. Er zijn meerdere factoren die de looptijd van een project bepalen, zo is er een enorm tekort aan personeel en materialen. Daarnaast door het grote tekort aan woningen zullen meer mensen alternatieven overwegen (zelfbouw, tiny-home etc.). Ook is er door waardevermeerdering en lage financieringskosten van woningen meer budget beschikbaar om te kijken naar zelfbouw.

Ik zal vast een hoop oorzaken zijn vergeten maar wat ik wel kan concluderen is dat die wachtlijst niet snel zal verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:50

Dat laatste zie ik als een uitnodiging om nog wat mee te denken :)
Ik begrijp die wens voor een grote wasruimte heel goed. Als ik zie hoeveel ruimte de machines en de drooglijnen en geparkeerde wasmanden samen innemen, dan zou ik een gat in de lucht springen met een wasruimte zoals ingetekend. Dus ruimte waar je evt ook kunt strijken is echt een groot pluspunt. En ook fijn: deur dicht, was uit zicht.
Wel zou ik het vervelend vinden om met de was steeds het hele huis door te moeten. Zowel vuil heen als schoon terug. Meeste was komt van en gaat naar boven. Is het een optie om de voorkamer als waskamer in te richten en de waskamer als kantoor?
Ik heb verder nog wat gespeeld met de deur in de keuken. Zo is de doorloop vanuit huis/keuken naar de tuin fijner; je hoeft niet steeds de hele berging door.
Overigens zou ik het zelf fijn vinden om de keuken dichtbij kantoor te hebben. Ik loop tijdens een call weleens naar de keuken om even water te halen of zo. Call hoor ik dan nog gewoon en zij mij ook ;) . Als je vijf dagen thuiswerkt, is dat wel iets om rekening mee te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OQ8ZEOKRYI5yZM0FhFx9M1EIz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JKfOAjlEGHsCTFutlRkbVdzj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Basegel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Wij hebben uiteindelijk 2 weken later dan eerst gepland het perceel kunnen kopen met het bouwdepot. ABN heeft onze hypotheek aanbieding eerst moeten verlengen omdat ze pas de laatste dag voor het verlopen van de aanbieding met de aanvullende eisen kwamen (zoals taxatie en afbouwgarantie). Het certificaat was toen natuurlijk nog niet geregeld. Maar met de bevestiging van de aanvraag van het woningborgcertificaat en de taxatie hebben we het perceel wel kunnen kopen. De rest van het bouwdepot bleef geblokkeerd tot we het certificaat van woningborg hadden. Het proces bij woningborg heeft ongeveer 2 maanden geduurd als ik het me goed herinner.

Misschien kunnen jullie hetzelfde regelen, dat jullie al wel het perceel kopen uit het bouwdepot en dat de rest geblokkeerd blijft tot het certificaat binnen is?
Korte update: de planaanvraag is inmiddels ingediend bij Woningborg. We hebben dus in ieder geval de overeenkomst met alle Woningborg bijlagen. Daarin stond dat ze uiterlijk binnen drie maanden zouden beslissen over de planaanmelding en dat daarna binnen twee weken het Certificaat zou moeten volgen.

De taxatie moeten we nog uit laten voeren, enige ding is nog wel dat we nog niet weten wat we qua vloeren en keuken laten doen. We kunnen natuurlijk voor de vorm offertes aanleveren, maar ik weet niet of dat wenselijk is.

De deadline van 3 maart voor Argenta als backup gaan we vermoedelijk wel halen, het gaat namelijk om het compleet maken van de stukken voor de definitieve offerte. Morgen rij ik heen en weer naar de gemeente om de koopovereenkomst van de grond (die vrijdag binnenkwam) te laten ondertekenen, dan kunnen we dat stuk nog precies op tijd inleveren.

Dolle pret allemaal, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat het wel goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:13

ChUcKiE

Dus........

Weet iemand hier hoe het zit met het maken van een oprit/inrit (van de openbare weg) naar je net nieuw gebouwde woning?
Moet hiervoor normaal gesproken een vergunning worden aangevraagd, of zou dat al bij de aanvraag van de omgevingsvergunning zitten die is afgegeven om het huis te mogen bouwen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
ChUcKiE schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:03:
Weet iemand hier hoe het zit met het maken van een oprit/inrit (van de openbare weg) naar je net nieuw gebouwde woning?
Moet hiervoor normaal gesproken een vergunning worden aangevraagd, of zou dat al bij de aanvraag van de omgevingsvergunning zitten die is afgegeven om het huis te mogen bouwen?
Als je een omgevingsvergunning aanvraagt, dan dien je normaliter ook de aanvraag van de oprit aan. In ons geval mocht deze niet breder zijn dan 3,5 meter/ Echter na de aansluiting mag je hem zo breed maken als dat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aanlegvergunning of verzoek voor oprit. Informeer bij je betreffende gemeente wat ze willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
ChUcKiE schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:03:
oprit is officieel een aparte vergunning kost ca. 120 euro afhankelijk van de gemeente, maar indien je omgevingsvergunning is goedgekeurd en hier tevens de oprit in is getekend is dit ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:54
JPruissen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Als je een omgevingsvergunning aanvraagt, dan dien je normaliter ook de aanvraag van de oprit aan. In ons geval mocht deze niet breder zijn dan 3,5 meter/ Echter na de aansluiting mag je hem zo breed maken als dat je zelf wilt.
Ja, in de meeste gemeentes zijn nu helaas streng met de regels. Snap het wel sommige hadden hun gehele voortuin als oprit aangevraagd. Wel fijn nooit auto's voor de deur. ;) Anyways met 5 meter zou je als je kavel het toelaat heel netjes 2 auto's naast elkaar kunnen parkeren. Maar nu hebben ze liever max 3,5 meter breed en dat je dan maar 1 auto in de straat parkeert. 8)7

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:01
Members only:

Ons huis is uit de steigers! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 15:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Maar nu hebben ze liever max 3,5 meter breed en dat je dan maar 1 auto in de straat parkeert. 8)7
De breedte van de inrit is natuurlijk helemaal niet per definitie bepalend voor het aantal auto's wat op eigen terrein kan staan. je had je kavel ook anders in kunnen richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
@twain4me Ligt eraan hoe groot je kavel is denk ik. Hier ook de eis van inrit max 4m breed en iedereen dezelfde haag aan de voorzijde (kijkt wel mooi) geplaatst door de gemeente. Had de inrit liever nog wat breder gehad maargoed hier gaat het nog wel en we hebben wat kunnen smokkelen in samenspraak met de gemeente :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Laat me raden, een beukenhaag van 1m hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:15:
[...]

De breedte van de inrit is natuurlijk helemaal niet per definitie bepalend voor het aantal auto's wat op eigen terrein kan staan. je had je kavel ook anders in kunnen richten.
Oke, met nieuwbouw kan dat wellicht. Maar bij oudbouw waar het bijv. mogelijk is wel 2 auto's naast elkaar te parkeren, maar waar je de diepte niet hebt. De gemeente heeft dan toch liever hebt dat je er dan maar 1 op straat parkeert. Want een uitrit mag maar tenkosten gaan van 1 parkeerplaats op straat. Maar als diegene vervolgens z'n 2e auto op straat parkeert neem je als nog 2 plekken in. Het enige verschil is dat het niet continu is als je af en toe je auto gebruikt.

Hier wisten ze het zo bond te maken dat ze een uitrit hadden verwijderd omdat die niet meer aan de huidige eisen voldoet (niet breed genoeg). Niet breed is relatief want ik kon er prima in en uit komen. Er werd letterlijk gezegd " Je hebt er nu toch een mooie parkeerplaats aan de straat bij, waar je kan parkeren." 8)7

Ik snap best dat er regels zijn, maar sommige........

[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 01-03-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ons kavel is 25 meter breed en ik denk dat de oprit toch wel mooi breed wordt om er twee auto's naast elkaar op te zetten. Dan bekijk ik daarna wel hoe het uitkomt met de "aansluiting" op de straat.
Als het goed was de aansluiting toch meegenomen bij de omgevingsvergunning aanvraag (vandaag nog maar eens nagevraagd bij de aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
ChUcKiE schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:51:
Ons kavel is 25 meter breed en ik denk dat de oprit toch wel mooi breed wordt om er twee auto's naast elkaar op te zetten. Dan bekijk ik daarna wel hoe het uitkomt met de "aansluiting" op de straat.
Als het goed was de aansluiting toch meegenomen bij de omgevingsvergunning aanvraag (vandaag nog maar eens nagevraagd bij de aannemer).
Bij een kavel van 25meter kan je waarschijnlijk wel 2 inritten aanvragen, mits deze minimaal 15 meter uit elkaar liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Bij een kavel van 25meter kan je waarschijnlijk wel 2 inritten aanvragen, mits deze minimaal 15 meter uit elkaar liggen. :)
Dat is dan weer niet nodig :) dus we gaan voor 1 brede en ik denk dat ik dan maar kijk of er ooit reactie op komt van uit de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
ChUcKiE schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Dat is dan weer niet nodig :) dus we gaan voor 1 brede en ik denk dat ik dan maar kijk of er ooit reactie op komt van uit de gemeente.
Als je geen verhoogde stoep hebt, waarbij er dus geen verhoging/verlaging (net hoe je het bekijkt) moet komen om je oprit op of af te kunnen zou je er wel mee wegkomen verwacht ik. Steker nog, dan zou ik het niet eens aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 12:09

Soggney

Zeekomkommer

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:54:
[...]

Als je geen verhoogde stoep hebt, waarbij er dus geen verhoging/verlaging (net hoe je het bekijkt) moet komen om je oprit op of af te kunnen zou je er wel mee wegkomen verwacht ik. Steker nog, dan zou ik het niet eens aanvragen.
en dan wordt de straat heringericht en krijg je een bushok/lantaarn/bloembak voor je "oprit"

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Oke, met nieuwbouw kan dat wellicht.
heb je gezien in welk topic je zit?
Maar bij oudbouw waar het bijv. mogelijk is wel 2 auto's naast elkaar te parkeren, maar de gemeente toch liever hebt dat je er dan maar 1 op straat parkeert. Want een uitrit mag maar tenkosten gaan van 1 parkeerplaats op straat. Maar als diegene vervolgens z'n 2e auto op straat parkeert neem je als nog 2 plekken in. Het enige verschil is dat het niet continu is als je af en toe je auto gebruikt.

Hier wisten ze het zo bond te maken dat ze een uitrit hadden verwijderd omdat die niet meer aan de huidige eisen voldoet (niet breed genoeg). Niet breed is relatief want ik kon er prima in en uit komen. Er werd letterlijk gezegd " Je hebt er nu toch een mooie parkplaats aan de straat bij." 8)7
weet je zeker dat je uitrit niet illegaal was... wat weghalen is iets wat ik echt nog nooit heb gehoord, je hebt immers ook gewoon een vergunning en er is ooit betaald voor het maken van die uitrit :+ zou erg bijzonder zijn als een gemeente gewoon zou besluiten om uitritten waar vergunningen voor zijn weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:57:
[...]

weet je zeker dat je uitrit niet illegaal was... wat weghalen is iets wat ik echt nog nooit heb gehoord, je hebt immers ook gewoon een vergunning en er is ooit betaald voor het maken van die uitrit :+ zou erg bijzonder zijn als een gemeente gewoon zou besluiten om uitritten waar vergunningen voor zijn weg te halen.
Voor ik geloof 2012 was hier geen uitritten beleid. Dus eigenlijk alles werd goedgekeurd. Ook als ze niet officieel waren aangevraagd. Anyways het was gewoon een legale uitrit. Heb zelfs nog gevraagd of ze alle uitritten dan weggingen halen waar volgens hun alleen maar fietsen in of uit konden. "Dat zou kunnen" Echter tot op heden natuurlijk niet gebeurd.

De enige reden dat ze hem hier hadden weggehaald is dat toevallig ons stukje stoep vernieuwd moest worden. Dus dan konden ze mooi even de uitrit meenemen die in hun ogen niet meer geldig was met de huidige regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Soggney schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:57:
[...]

en dan wordt de straat heringericht en krijg je een bushok/lantaarn/bloembak voor je "oprit"
Dat zal de komende jaren bij nieuwbouw wel niet gebeuren. En als dat pas over een jaar over 20 gebeurd kom je wellicht nog met verjaring weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:12:
[...]

Voor ik geloof 2012 was hier geen uitritten beleid. Dus eigenlijk alles werd goedgekeurd. Ook als ze niet officieel waren aangevraagd.
Hoe kunnen ze iets goedkeuren als het niet is aangevraagd.. :F
Anyways het was gewoon een legale uitrit.
Uhm nee dus. en (gokje) toen konden ze hem dus niet legaliseren omdat hij niet aan de voorwaarde kon voldoen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-03-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Hoe kunnen ze iets goedkeuren als het niet is aangevraagd.. :F
Zoiets het een overgangsbeleid. Dat gebeurd wel vaker.
Uhm nee dus. en (gokje) toen konden ze hem dus niet legaliseren omdat hij niet aan de voorwaarde kon voldoen. ;)
Dat was die wel. In die tijd dat deze is aangelegd door gemeente waren er geen regels over minimale en maximale breedtes. Sterker nog tot de dag van vandaag staat er alleen nog steeds een maximale breedte genoemd en geen minimale in de openbare regels. Het minimale is blijkbaar een intern beleid dingetje.

Maar goed maakt verder niet uit. Een jaar later is de gemeente de kosteloos de inrit komen terug leggen, omdat ze de juridische bui al voelden hangen. Ze waren toen wel zo sportief deze te vergroten zodat die aan de huidige "minimale" eisen voldeed. Maar dit hadden ze natuurlijk direct kunnen doen i.p.v. om 8.00 melden dat deze eruit ging en 15min later was die weg.

[ Voor 20% gewijzigd door Morpheusk op 01-03-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:25:

Dat was die wel. In die tijd dat deze is aangelegd door gemeente waren er geen regels over minimale en maximale breedtes.
dus hij is aangevraagd... of komen ze daar willekeurig inritten tegelen?
Sterker nog tot de dag van vandaag staat er alleen nog steeds een maximale breedte genoemd en geen minimale in de openbare regels. Het minimale is blijkbaar een intern beleid dingetje.

Maar goed maakt verder niet uit. Een jaar later is de gemeente de kosteloos de inrit komen terug leggen, omdat ze de juridische bui al voelden hangen. Ze waren toen wel zo sportief deze te vergroten zodat die aan de huidige "minimale" eisen voldeed. Maar dit hadden ze natuurlijk direct kunnen doen i.p.v. om 8.00 melden dat deze eruit ging en 15min later was die weg.
Ah en ze hebben het recht gezet dus een vergissing, het kan ook gewoon echt niet een inrit die er legaal ligt weghalen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 01-03-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:46:
[...]

dus hij is aangevraagd... of komen ze daar willekeurig inritten tegelen?

[...]
Uit die tijd hielden ze dat niet bij. Ik praat over jaren terug, dan ook echt jaren. Althans zo vertelden ze mij dat. Dus als ik lieg, dan lieg ik in commissie.
Ah en ze hebben het recht gezet dus een vergissing, het kan ook gewoon echt niet een inrit die er legaal ligt weghalen.
Nee, ze vonden het geen vergissing, maar ze hadden geen zin in juridisch getouwtrek.

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 01-03-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:54:
[...]

Dat is niet slim als je over een voetgangers gebied moet heb je daar ontheffing voor nodig dat kan voor een keer bv voor een verbouwing ofzo met een inrit dan heb je ontheffing om voor het leven om over de stoep(of andere strook) te rijden die schuine tegels zijn eigenlijk een bijzaak. je wil idd vooral geen lantaarnpaal, bushokje etc voor je oprit over een paar jaar..

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 01-03-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

badboyqxy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:41:
[...]

oprit is officieel een aparte vergunning kost ca. 120 euro afhankelijk van de gemeente, maar indien je omgevingsvergunning is goedgekeurd en hier tevens de oprit in is getekend is dit ook voldoende.
Dat laatste is dus niet waar en gaat met de nieuwe Omgevingswet nog veel minder waar zijn. De Omgevingsvergunning voor de activiteit Bouwen en Uitrit aanleggen zijn geen onlosmakelijk activiteiten zoals Bouwen en Milieu. Als je dus alleen bouwen hebt aangevraagd, dan heb je dus geen vergunning voor je inrit.
En @Señor Sjon, een aanlegvergunning is weer heel wat anders. Dat is als je (diep) gaat graven in archeologisch waardevol gebied. Zo diep komen inritten meestal niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PaT schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Dat laatste is dus niet waar en gaat met de nieuwe Omgevingswet nog veel minder waar zijn. De Omgevingsvergunning voor de activiteit Bouwen en Uitrit aanleggen zijn geen onlosmakelijk activiteiten zoals Bouwen en Milieu. Als je dus alleen bouwen hebt aangevraagd, dan heb je dus geen vergunning voor je inrit.
En @Señor Sjon, een aanlegvergunning is weer heel wat anders. Dat is als je (diep) gaat graven in archeologisch waardevol gebied. Zo diep komen inritten meestal niet.
Met een laadpaal kan je diep genoeg komen in sommige gebieden. :P Meestal staat aanleg weer ergens los van archeologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Dat is niet slim als je over een voetgangers gebied moet heb je daar ontheffing voor nodig dat kan voor een keer bv voor een verbouwing ofzo met een inrit dan heb je ontheffing om voor het leven om over de stoep(of andere strook) te rijden die schuine tegels zijn eigenlijk een bijzaak. je wil idd vooral geen lantaarnpaal, bushokje etc voor je oprit over een paar jaar..
Je lijkt wel een gemeente ambtenaar :o

Er zijn zat situaties waarbij er geen stoep en dus je kavel rechtstreeks aan de weg grenst, zonder verhoging. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:52

Rzaan

Altijd zoekende

Morpheusk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Is dat een eis?

Wij hebben een woning met daarnaast - aan de linkerzijde - onze oprit.
Het is aan een drukke weg, en je moet eigenlijk je auto altijd achteruit parkeren. Anders kom je gewoon later de straat niet meer op (veilig dan)
Nu had mijn vrouw het wilde idee om aan de de rechterzijde ook over de stoep een oprit aan te vragen en dan met een flauwe bocht door de voortuin.
Maar die zou oprit zou dan maar een meter of 10 (hoh) van de andere oprit afliggen.

Hieronder een schets van de bedoeling.
Verhoudingen kloppen voor geen meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDSshGB7WEs7Ptxuks22VEZzUqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pXpfN8tlgp4hq53mJBZrYOkx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:24
Rzaan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Is dat een eis?

Het is aan een drukke weg, en je moet eigenlijk je auto altijd achteruit parkeren. Anders kom je gewoon later de straat niet meer op (veilig dan)
Nu had mijn vrouw het wilde idee om aan de de rechterzijde ook over de stoep een oprit aan te vragen en dan met een flauwe bocht door de voortuin.
Maar die zou oprit zou dan maar een meter of 10 (hoh) van de andere oprit afliggen.

[Afbeelding]
Lijkt me een fantastische oplossing. Zeker proberen!
Los van mogelijk geluidsoverlast was dat in/uitrijden elke keer als je met de auto op stap gaat de belangrijkste reden om een aantal kavels/woningen af te wijzen. Zoiets zou een heleboel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Rzaan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Is dat een eis?

[Afbeelding]
Regels verschillen per gemeente. Ik zou even op je gemeente website kijken. Ik zou daar ook voorgaan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Basegel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Wij hebben uiteindelijk 2 weken later dan eerst gepland het perceel kunnen kopen met het bouwdepot. ABN heeft onze hypotheek aanbieding eerst moeten verlengen omdat ze pas de laatste dag voor het verlopen van de aanbieding met de aanvullende eisen kwamen (zoals taxatie en afbouwgarantie). Het certificaat was toen natuurlijk nog niet geregeld. Maar met de bevestiging van de aanvraag van het woningborgcertificaat en de taxatie hebben we het perceel wel kunnen kopen. De rest van het bouwdepot bleef geblokkeerd tot we het certificaat van woningborg hadden. Het proces bij woningborg heeft ongeveer 2 maanden geduurd als ik het me goed herinner.

Misschien kunnen jullie hetzelfde regelen, dat jullie al wel het perceel kopen uit het bouwdepot en dat de rest geblokkeerd blijft tot het certificaat binnen is?
Nog even een vraag, ik heb al allerlei overzichten van mijn Flatex rekening gestuurd naar de hypotheekadviseur. De jaaroverzichten van mijn reguliere bankrekening nog niet (nu wel).

Ik kreeg nu deze e-mail namens de hypotheekadviseur:

Van argenta hebben we een terugkoppeling gehad en de meeste punten hebben we kunnen oplossen. Echter bij de Herkomst eigen middelen hebben we toch nog jou hulp nodig. Argenta wil graag de jaaroverzichten van ING en De Giro (20/21) zien of de aangifte IB 2020. zodat ze met de stukken van de beleggingsrekening de vermogens groei kunnen zien.

Aangifte IB stuur ik liever niet, die geeft namelijk geen informatie (waarde aandelen was toen 0 op 1 januari 2020). Jaaroverzichten ING heb ik nu gestuurd. Ook heb ik in een eerder stadium al een overzicht van letterlijk alle transacties gestuurd, daaruit kun je haarfijn afleiden hoeveel winst ik heb gemaakt.

Hebben jullie ervaring met documenten uit Flatex aanleveren en zo ja, welke stukken hebben jullie doorgestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat je die ervaringen beter hier kan zoeken: Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Ik heb een offerte ontvangen ( een vriendenprijs) voor de combinatievloer en de breedplaatvloeren. Ik ben nu wel benieuwd of dit echt scherpe prijzen zijn. Iemand waarmee ik dit kan vergelijken die ook onlangs een offerte heeft gekregen:

Belangrijkste punten:
Combinatievloer: RC3.7 155m2 €25.00. (oplegging op funderingsbalk met EPS kist. Bovenwapening €138 per 100 kilo.
Breedplaatvloer 50 mm inclusief tralieliggers inclusief transport €19.00 constructief benodigd plaatbewapening a €1.25 per KG , bijlegbewapening € 1.44 per KG.

Verder wat details als centraaldozen C80 inclusief per 5m2 etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-03-2022
Hallo, weet niet of dit het juiste topic is, maar wij zijn ook bezig met een woning te bouwen. Afgelopen week de financiering rond proberen te krijgen; echter lijkt er wat misverstand te zijn mbt "bouwgarant".

De aannemer & bouwgarant zelf zeggen dat eerst de financiering rond moet zijn, en dat zij dan pas de woning aanmelden, en dat er dan dus pas een certificaat is.

De bank echter wil pas de financiering rondmaken als er een bouwgarant certificaat wordt overhandigd... zit dus een beetje in een kip/ei situatie.

Hoe zit dit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dit herken ik wel een beetje, volgens onze hypotheekadviseur "komt het allemaal goed", maar hij blinkt bepaald niet uit in transparante communicatie. De aanvraag voor de inkomensverklaring is al een paar weken de deur uit (en zou volgens de adviseur geen probleem moeten zijn, we zitten op ca. 50% van ons maximaal te lenen bedrag, althans 5 weken geleden :+ ). Intussen is de 30-jaars rente zo'n 0,8% opgelopen, dus ik loop het renteaanbod liever niet mis...

Maar we hebben nog 2 weken, dus het moet gewoon gaan lukken 8)
We zitten hier ook bij NN..

Overigens is mij intussen duidelijk dat het werk voor de hypotheekadviseur helemaal niet zit in het adviseren (dat was met een uurtje wel klaar) maar het zit hem meer in het verzamelen van alle stukken, zaken vergeten of onduidelijk opvragen, dan er weer achteraan moeten bellen, klanten te woord staan die willen weten hoe het ervoor staat omdat je zelf niet communiceert, zaken uploaden naar allerlei portals en aanvullende vragen van hypotheekverstrekkers afhandelen. Zaken die ik zelf beter had kunnen doen krijg ik de indruk...

[ Voor 28% gewijzigd door Batilan op 04-03-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
Batilan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Dit herken ik wel een beetje, volgens onze hypotheekadviseur "komt het allemaal goed", maar hij blinkt bepaald niet uit in transparante communicatie. De aanvraag voor de inkomensverklaring is al een paar weken de deur uit (en zou volgens de adviseur geen probleem moeten zijn, we zitten op ca. 50% van ons maximaal te lenen bedrag, althans 5 weken geleden :+ ). Intussen is de 30-jaars rente zo'n 0,8% opgelopen, dus ik loop het renteaanbod liever niet mis...

Maar we hebben nog 2 weken, dus het moet gewoon gaan lukken 8)
We zitten hier ook bij NN..

Overigens is mij intussen duidelijk dat het werk voor de hypotheekadviseur helemaal niet zit in het adviseren (dat was met een uurtje wel klaar) maar het zit hem meer in het verzamelen van alle stukken, zaken vergeten of onduidelijk opvragen, dan er weer achteraan moeten bellen, klanten te woord staan die willen weten hoe het ervoor staat omdat je zelf niet communiceert, zaken uploaden naar allerlei portals en aanvullende vragen van hypotheekverstrekkers afhandelen. Zaken die ik zelf beter had kunnen doen krijg ik de indruk...
Net zo nutteloos als de notaris voor standaardwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
tawisa schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:44:
Hallo, weet niet of dit het juiste topic is, maar wij zijn ook bezig met een woning te bouwen. Afgelopen week de financiering rond proberen te krijgen; echter lijkt er wat misverstand te zijn mbt "bouwgarant".

De aannemer & bouwgarant zelf zeggen dat eerst de financiering rond moet zijn, en dat zij dan pas de woning aanmelden, en dat er dan dus pas een certificaat is.

De bank echter wil pas de financiering rondmaken als er een bouwgarant certificaat wordt overhandigd... zit dus een beetje in een kip/ei situatie.

Hoe zit dit nu?
Ik had bouwgarant voor financiering al binnen. Wat maakt het uit dat de financiering rond is zolang jij de certificaatkosten a xK ervan betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanYasin
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-01 21:51
Hi allen,

Jaren aanwezig op Tweakers, heb dit gedeelte pas zonet ontdekt, wat leuk!

Momenteel ook bezig met een 2-onder-1-kap. Nog wel wat twijfels wat betreft het ontwerp. Voornamelijk met de ramen.

Is hier een aparte sub voor, waar iedereen zijn mening over kan schieten, of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Kan gewoon hier toch als het gaat om een woning bouwen in eigen beheer / zelf geregeld via een aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
We krijgen aan de achterzijde van ons huis een spant van eikenhout. Deze staan vrij (dus niet verwerkt in een kozijn of muur. Ik heb begrepen dat het slim is om dit voordat het spant staat te behandelen. Heeft iemand daar ervaring mee? We zijn niet zo'n fan van vergrijsd hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tawisa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-03-2022
xminator schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ik had bouwgarant voor financiering al binnen. Wat maakt het uit dat de financiering rond is zolang jij de certificaatkosten a xK ervan betaalt?
Het is niet mijn wens of eis, maar die van bouwgarant en de bank.

Nogmaals, bouwgarant zegt zelf dat ze het certificaat pas afgeven als de financiering rond is. Blijkbaar is er dus geen optie om dat 'zelf' uit eigen middelen vooraf te regelen en te betalen. Wat inderdaad vreemd is, want u heeft dat blijkbaar wel zo gedaan...

Al dat inderdaad wel gewoon kan is het bank verhaal geen probleem meer natuurlijk.
Ik zal toch nog eens vragen of dat certificaat ook zonder bank mogelijk is.

Ik vermoed dat bouwgarant denkt dat al het geld uit een hypotheek moet komen, en dat er verder geen eigen middelen zijn oid.

[ Voor 7% gewijzigd door tawisa op 05-03-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
Weer even een stukje ervaring delen.

2 weken terug hebben wij een overstroming gehad in onze kelder door de langdurige en zware regenval.
Het water is via de koekoeks via de kelderramen naar binnen gestroomd. In de koekoeks zit onderin een gat waar normaal het regenwater in wegloopt, echter zorgde de regen voor een zeer hoge grondwaterstand en kon het water niet weglopen. Aannemer heeft in mijn ogen ons huis niet op het juiste door ons gewenste peil aangelegd, maar heeft zelf een hoogte aangenomen. Huizen links en rechts van ons liggen beide hoger.

Eerst hebben we getracht de koekoeks middels een bouwstofzuiger elke keer leeg te zuigen, maar dit was dweilen met de kraan open en niet meer houdbaar.

Een dompelpomp werkte helaas ook niet goed omdat die ver onder water moet staan en kan met ca 10 cm water niet wegpompen omdat hij dan lucht hapt.

De oplossing was een vlakzuigpomp die een niveau van ca 1 cm kan wegpompen. Nadeel was dat de bijbehorende vlotter niet hoog genoeg kwam om aan te slaan. Dit probleem is opgelost met behulp van een Aqara Waterlekkage Sensor. Probleem hierbij is dat als je de watersensor op een vlakke ondergrond zet deze water blijft detecteren door de capillaire werking van water. Door de sensor met behulp van een paar losse euromunten te verhogen was dit probleem weer opgelost,
Zodra de watersensor water detecteerde heb ik met behulp van mijn homey een flow gemaakt die er voor zorgde dat de pomp (met de vlotter vastgezet) een bepaalde tijd aansloeg en het waterniveau weer deed doen zakken.

Met deze oplossing hebben we zeer ernstige schade kunnen beperken, aangezien onze warmtepomp ook in de kelder staat. De pompen kon ik helaas pas maandag kopen, terwijl de overstroming op zondag begon.

Er heeft nu ca 1 cm water inde kelder gestaan, nu moet ik onderzoek laten doen of er water onder de zwevende dekvloer is gekomen.
Maar goed, beter nu dan over bijv 5 jaar. We hadden net de multifunctionele kamer in de kelder gereed, nu moeten de kinderen het weer even zonder xbox stellen, en is de thuisbioscoop ook weer even buiten gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
JPruissen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:44:
We krijgen aan de achterzijde van ons huis een spant van eikenhout. Deze staan vrij (dus niet verwerkt in een kozijn of muur. Ik heb begrepen dat het slim is om dit voordat het spant staat te behandelen. Heeft iemand daar ervaring mee? We zijn niet zo'n fan van vergrijsd hout.
Wij krijgen ook een eiken spant aan de achtergevel en wij kiezen ervoor om te laten vergrijzen. Als je het wil behandelen is het inderdaad slim dit te doen voordat deze gemonteerd wordt. Indien je vergrijzing wil tegen gaan wordt meestal geadviseerd om een goeie transparante beits te gebruiken.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Diepie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Wij krijgen ook een eiken spant aan de achtergevel en wij kiezen ervoor om te laten vergrijzen. Als je het wil behandelen is het inderdaad slim dit te doen voordat deze gemonteerd wordt. Indien je vergrijzing wil tegen gaan wordt meestal geadviseerd om een goeie transparante beits te gebruiken.
Eigenlijk is het doorgaans hoe minder transparant hoe beter bestand tegen UV, wat het verbleken/vergrijzen van hout voor een groot deel veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Diepie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Transparant kan ik me net als @twain4me niet voorstellen. Hier werkt dat in ieder geval voor geen meter. Met pigment iets beter.

Volgende huis houd ik gewoon rekening met de natuurlijke verwering van de gebruikte materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Tijgerhaai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:52:
Aannemer heeft in mijn ogen ons huis niet op het juiste door ons gewenste peil aangelegd, maar heeft zelf een hoogte aangenomen.
....
Er heeft nu ca 1 cm water inde kelder gestaan, nu moet ik onderzoek laten doen of er water onder de zwevende dekvloer is gekomen.
Heeft de architect dan niet het peil bepaald? Dat staat normaal op tekening. Los daarvan, de aannemer heeft de sondering gehad met het waterpeil.

Ik verwacht dat het water in je ondervloer gekropen is. Probleem is hoe 't er uit te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
Conrado schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Heeft de architect dan niet het peil bepaald? Dat staat normaal op tekening. Los daarvan, de aannemer heeft de sondering gehad met het waterpeil.

Ik verwacht dat het water in je ondervloer gekropen is. Probleem is hoe 't er uit te krijgen...
Het ontwerp is onder verantwoordelijkheid van aannemer gemaakt en die heeft architect ingehuurd.
Op tekening staat bouwpeil 0. Volgens aannemer bepaald de Gemeente het peil. De Gemeente heeft een adviespeil afgegeven tov de rooilijn voorkant. Onze voordeur zit echter 3,5 m achter de rooilijn. Dus zou om die reden al hoger moeten zijn. Peil wordt meestal bepaald ahv kruin weg, als je dan de lijn denkbeeldig doortrekt kom je hoger uit.

Maar een goede architect zou onderzoek doen naar het historisch waterpeil, de sondering was niet representatief, grondwater zat ca 2m beneden maaiveld. Maar sondering is tijdens een droge periode uitgevoerd.

Water onder dekvloer kan waarschijnlijk via onderdruk verwijderd worden via diverse (nog te maken) gaten.

Worst case: dan moet de hele dekvloer en vloerverwarming eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De gemeente bepaald het peil, maar dat is relatief zoals je al zegt. Met de architect heb ik het volgende gedaan, en dat is door de gemeente geaccepteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R459R_wo8PZGaQ7qeWHg2l99IW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33rh8etMZqt3R8uHqbS4Fvr9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Tijgerhaai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:52:
Weer even een stukje ervaring delen.

2 weken terug hebben wij een overstroming gehad in onze kelder door de langdurige en zware regenval.
Het water is via de koekoeks via de kelderramen naar binnen gestroomd. In de koekoeks zit onderin een gat waar normaal het regenwater in wegloopt,
'gat' of 'riool' ? Hier zit het riool van de koekoeks op een pomp die het daarna in het riool pompt. Daarnaast hebbenw we ook water-sensoren in de koekoeks (die ik nog aan moet sluiten) om te signalen wanneer het water niet wegloopt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
twain4me schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Eigenlijk is het doorgaans hoe minder transparant hoe beter bestand tegen UV, wat het verbleken/vergrijzen van hout voor een groot deel veroorzaakt.
Een goeie transparante beits beschermt uitstekend tegen UV straling, daar is hij voor bedoelt. Daarnaast behoudt je ook de mooie kleur van het eiken. Minder transparantie betekent ook het verminderen van de natuurlijke uitstraling. Maar wellicht is de vraagsteller daar naar op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
Diepie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Een goeie transparante beits beschermt uitstekend tegen UV straling, daar is hij voor bedoelt. Daarnaast behoudt je ook de mooie kleur van het eiken. Minder transparantie betekent ook het verminderen van de natuurlijke uitstraling. Maar wellicht is de vraagsteller daar naar op zoek.
IK zoek juist naar een transparante beits om hem zo "nieuw'mogelijk te houden. Ieder zijn voorkeur, maar ik vind dat de mooiste uitsstraling. Heb je een merk of ander advies? Alle anderen ook erg bedankt voor jullie adviezen. Worden zeker meegenomen, maar als jij een transparante beits weet, dan heel graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Diepie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Wat ik zeg dat zeggen ook de verf makers zelf (uit mijn eigen mail archief)
Eigenlijk wilt u iets waar nog geen oplossing voor is .
Hout reageert met licht en lucht en gaat daardoor verkleuren, dit proces kan niet gestopt of voorkomen worden.
Het kan hooguit vertraagt worden door een zo donker mogelijke transparante kleur aan te brengen.
Ongekleurde transparante producten hebben geen invloed tegen het verkleuren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
JPruissen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:21:
[...]

IK zoek juist naar een transparante beits om hem zo "nieuw'mogelijk te houden. Ieder zijn voorkeur, maar ik vind dat de mooiste uitsstraling. Heb je een merk of ander advies? Alle anderen ook erg bedankt voor jullie adviezen. Worden zeker meegenomen, maar als jij een transparante beits weet, dan heel graag
Het heeft niks met voorkeur te maken. Wij wilden ook de natuurlijke kleur bewaren en hebben diverse producten geprobeerd (afgelopen 2 jaar, dus dat zegt iets over hoe snel het gaat…).
Wat blijkt? De natuurlijke kleur is grijs ;)

Maar goed, succes en als je wat vindt wat goed werkt in de zon, dan houd ik me graag aanbevolen! Zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
StevenK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:47:
[...]

'gat' of 'riool' ? Hier zit het riool van de koekoeks op een pomp die het daarna in het riool pompt. Daarnaast hebbenw we ook water-sensoren in de koekoeks (die ik nog aan moet sluiten) om te signalen wanneer het water niet wegloopt.
Het is een gat in de grond. De aannemer heeft geen grindkoffer en/of drainage aangelegd onder de koekoeks. Drainage langs de koekoeks is nog mogelijk en dan via pompput op riool (af straat want Putten konden regenwater niet aan). Het voldoet volgens mij niet aan goed en deugdelijk werk.

Laat de watersensoren wel een beetje zweven, anders krijg je bij beetje regen al melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Tijgerhaai schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:58:
[...]

Het is een gat in de grond. De aannemer heeft geen grindkoffer en/of drainage aangelegd onder de koekoeks. Drainage langs de koekoeks is nog mogelijk en dan via pompput op riool (af straat want Putten konden regenwater niet aan). Het voldoet volgens mij niet aan goed en deugdelijk werk.
Helemaal mee eens! Als daar geen afvoer op zit, is het vragen om problemen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 08:04
Wij hebben ook koekoeks, we pompen het water hieruit richting wadi. Het grondwater ligt hier ook hoger dat de bodem van de koekoeks, zeker met de regen die een paar weekenden terug viel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
twain4me schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Wat ik zeg dat zeggen ook de verf makers zelf (uit mijn eigen mail archief)

[...]
Je mail archief heeft het nog steeds over transparante beits zoals ik ook al aangaf. Je moet inderdaad geen kleurloze beits gebruiken omdat deze geen pigment bevat maar met de juiste kleur in een transparante variant kun je prima de 'verse' kleur behouden zonder vergrijzing.
Helemaal beschermt zal het nooit zijn en meer zon betekent ook vaker in de beits zetten om de juiste bescherming te behouden.
Kijk vooral naar de betere merken voor een betere bescherming, Sikkens, Sigma, Osmo enz.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• battler
Het is even stil geweest maar we zijn verhuisd.

Low lights:
  • Verhuizers zouden om 1430 aanwezig zijn maar kwamen om 1800. Uiteindelijk gingen ze om 1900 eten en om 2000 vroegen ze of ze de volgende dag terug konden komen. Handig als je bed uit elkaar ligt..
  • Riool was niet aangesloten want uitligger was niet te vinden. 4 dagen later komt de gemeente kijken om te concluderen dat de uitligger is verplaatst en nu midden op straat ligt. Handig als je al verhuist bent en geen riool hebt.
  • Rioolman kwam niet opdagen want auto stuk, vloerenlegger kwam niet opdagen want auto stuk.
  • Vloerenman is nog 3 keer terug gekomen om de vloer in orde te maken, handig als je al verhuist bent.
  • Timmerman is al ruim 2 week bezig met een inbouwkast, hij neemt er wel de tijd voor. Gemiddeld 3 planken per dag.
  • TV geplaatst maar de muur was iets te dun voor de plug (bewust risico genomen), zie foto..
Gelukkig zijn we uiteindelijk tevreden over het resultaat. TV opgehangen (even schrikken want het scherm bleek stuk maar dat was blijkbaar kunst). Front wall speakers opgehangen en na bijna 11 maanden levertijd is een gedeelte van de ceiling speakers binnen _/-\o_ :D, nu maar hopen dat het past..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LANwmh6FoxxNITRhYJX4aURsnPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFnZuMo7nmGCHeEhkV1kSkGf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOQaU2uSmZgq2m1nXn6cGK4rKGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cOiAWt1V1kd2BplSByRqQlB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQz2WPnPtlBLNBFTaxf3QqxhKJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldHOkPE6ByjG46sa60OBos6e.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03XfpAavEHTg7vrrKpCrEFUPFoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKTYSgm7OkH4YWgnBnzTabwo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz2jm7Z5jC47dIidbIXuohaBpMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68XaqG45oiLwQzDVAbNcBgEh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Wij wonen nu dik een jaar in onze nieuwe woning. En we merken dat de akoestiek toch wat te wensen over laat. In het kantoor en de woonkamer zit nog veel galm. Daarnaast is het trapsgat boven de open trap een klankkast die geluiden extra luid maakt boven. Gordijnen hangen al en we gaan nog een vloerkleed neerleggen, maar dan zijn de meeste quick wins wel gedaan.

Heeft iemand ervaring met een partij die akoestiek in woning kan doormeten en advies kan uitbrengen over maatregelen? Ik kan veel partijen vinden die dit voor grote projecten doen of gelieerd zijn aan een fabrikant. Eigenlijk zou ik graag wat onafhankelijk advies willen, maar dat kan ik zo niet vinden op internet. Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 15:33
EdwinV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:49:
Wij wonen nu dik een jaar in onze nieuwe woning. En we merken dat de akoestiek toch wat te wensen over laat. In het kantoor en de woonkamer zit nog veel galm. Daarnaast is het trapsgat boven de open trap een klankkast die geluiden extra luid maakt boven. Gordijnen hangen al en we gaan nog een vloerkleed neerleggen, maar dan zijn de meeste quick wins wel gedaan.

Heeft iemand ervaring met een partij die akoestiek in woning kan doormeten en advies kan uitbrengen over maatregelen? Ik kan veel partijen vinden die dit voor grote projecten doen of gelieerd zijn aan een fabrikant. Eigenlijk zou ik graag wat onafhankelijk advies willen, maar dat kan ik zo niet vinden op internet. Iemand nog tips?
Is een speciaal topic voor:
Galm bij harde vloeren verminderen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
battler schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:47:
Het is even stil geweest maar we zijn verhuisd.

Low lights:
  • Verhuizers zouden om 1430 aanwezig zijn maar kwamen om 1800. Uiteindelijk gingen ze om 1900 eten en om 2000 vroegen ze of ze de volgende dag terug konden komen. Handig als je bed uit elkaar ligt..
  • Riool was niet aangesloten want uitligger was niet te vinden. 4 dagen later komt de gemeente kijken om te concluderen dat de uitligger is verplaatst en nu midden op straat ligt. Handig als je al verhuist bent en geen riool hebt.
  • Rioolman kwam niet opdagen want auto stuk, vloerenlegger kwam niet opdagen want auto stuk.
  • Vloerenman is nog 3 keer terug gekomen om de vloer in orde te maken, handig als je al verhuist bent.
  • Timmerman is al ruim 2 week bezig met een inbouwkast, hij neemt er wel de tijd voor. Gemiddeld 3 planken per dag.
  • TV geplaatst maar de muur was iets te dun voor de plug (bewust risico genomen), zie foto..
Gelukkig zijn we uiteindelijk tevreden over het resultaat. TV opgehangen (even schrikken want het scherm bleek stuk maar dat was blijkbaar kunst). Front wall speakers opgehangen en na bijna 11 maanden levertijd is een gedeelte van de ceiling speakers binnen _/-\o_ :D, nu maar hopen dat het past..
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi ingebouwd! Maar waarom hangt iedereen zijn TV zo hoog? Ik heb het middag op ooghoogte hangen.

Pagina: 1 ... 220 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic