Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.656 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
lp77 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:55:
[...]

Nog wat extra achtergrondinfo: de steiger ligt nog vol met gruis van het voeg en metselwerk……

Weer een extra aandachtspunt waar we de bouwkundige op kunnen wijzen om aandacht voor te hebben.
Wat kan het een schilder nou schelen als iemand gruis op iemand anders steiger heeft laten liggen :? 8)
Niet zijn fout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
badboyqxy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:06:
[...]

heb je toevallig op de muur een refentiepunt.

kans bestaat namelijk dat je trap is gaan verzakken, gebeurt vaak wel iets, maar als dat te ver gebeurt kun je dit soort klachten krijgen.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:14
Misschien heb je hier nog wat aan:
https://www.devriestrappe...ank/trap-kraakvrij-maken/

Overigens heeft bij mij het schilderen van de trap met trapverf/lak het kraken volledig opgelost (na andere pogingen van mijn aannemer). You can imagine i was pleasantly surprised :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:32
battler schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:12:
@lp77De trap moet nog afgewerkt worden maar ziet er precies zo uit als wij hebben ontworpen.
Mooie trap :)

Wij overwegen ook een bloktrap, maar bij ons zou de aantrede 22cm worden, het minimum volgens het bouwbesluit dus (en dus iets minder comfortabel te lopen). Mag ik vragen wat bij jou de aantrede is, en of je het fijn vindt lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@saturn21 De aantrede is bij ons net geen 23cm. Wij zijn niet zo groot dus voor ons is dit prima. Toch zou ik aanraden om het even te proberen hoe het loopt, zowel naar boven als naar beneden. Wij hebben een open trap gehad en dat loopt toch anders. Zit er bij jou ook een knik in? Krijg je een railing?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
lp77 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:12:
Vandaag is de schilder langs geweest (met dit weer….). Maar ben ik nou te kritisch of ziet dit er gewoon niet uit. Als je het mij vraagt het laatste, maar mijn norm is niet de standaard van de bouw heb ik wel door (en dan zou het wss ook onbetaalbaar worden). Maar dit mag toch wel netter? Bovendien liggen de steigers nog vol met gruis en bende.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat met een sinaasappel gerold? Manman, dit had je waarschijnlijk zelf beter gekund of niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Laatst online: 20:32
battler schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:38:
@saturn21 De aantrede is bij ons net geen 23cm. Wij zijn niet zo groot dus voor ons is dit prima. Toch zou ik aanraden om het even te proberen hoe het loopt, zowel naar boven als naar beneden. Wij hebben een open trap gehad en dat loopt toch anders. Zit er bij jou ook een knik in? Krijg je een railing?
Wij krijgen een rechte trap en een bovenkwart trap. Vanwege de bovenkwart wilde onze trapleverancier niet aan een Z-trap beginnen omdat dat blijkbaar niet heel goed samengaat met een bovenkwart. Beide trappen krijgen een railing. We hebben ook vier tredes proefgelopen (demo-trap) maar vonden het heel lastig om het traploopgevoel goed te beoordelen :X, vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen van anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door saturn21 op 15-02-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 05:35
saturn21 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:23:
[...]
Wij krijgen een rechte trap en een bovenkwart trap. Vanwege de bovenkwart wilde onze trapleverancier niet aan een Z-trap beginnen omdat dat blijkbaar niet heel goed samengaat met een bovenkwart.
Kan ik mij wel wat bij voorstellen. Ik heb een Z-trap met onderkwart en dat zorgt al voor erg ingewikkelde hoeken. Let bij het ontwerp ook goed op de trapboom. bij deze hoekigge Z-trap heb ik ongemerkt een rondlopende trapboom gekregen en dat vind ik achteraf niet erg fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Basegel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:31:
Beste Tweakers,

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van het woningborg certificaat?
De bank eist nu ineens een afbouwgarantie anders krijgen we de financiering niet. (Alle overige documenten zijn akkoord).
Zowel de aannemer als ik zitten hier natuurlijk niet op te wachten maar de bank wil niet afwijken van deze eis.

In onze huidige aanneemovereenkomst zitten een aantal posten niet die we zelf regelen, kan dat een probleem zijn voor het verkrijgen van het woningborg certificaat?

Volgende posten zitten niet in onze aanneemovereenkomst:
-Grondwerkzaamheden, dit regelen we zelf met een bevriende loonwerker/kraanmachinist.
- Elektriciteit, hier hebben we een aparte offerte voor van een elektricien.
- Installaties en loodgieterswerkzaamheden, hier hebben we een aparte offerte van een installatie bedrijf.
- tegelwerk gaan we zelf doen en we willen niet de wanden van de badkamer en toiletten volledig betegelen, dit moet officieel wel volgens het bouwbesluit heb ik ergens vernomen.

We kunnen pas beginnen met de bouw als we het woningborg certificaat hebben, tot die tijd kunnen we niet bij ons bouwdepot. We hebben de aanvraag net ingediend dus ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft zodat we weten wat ons te wachten staat.
Basegel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:20:
[...]

Hier hetzelfde probleem, maar helaas niet de mogelijkheid om op de zelfde manier op te lossen. bij ons kwam ABN Amro ineens met het verzoek voor de afbouwgerantie een week voor het verlopen van de offerte. Omdat dit natuurlijk niet in 4 dagen te regelen is hebben we 2 weken uitstel gehad. Nu hebben we alles laten taxeren en mogen we hopelijk het perceel al wel kopen en blijft dan het bouwdepot geblokkeerd tot het woningborg certificaat binnen is. Dan kunnen we pas echt beginnen, dus hoop geen problemen meer te krijgen bij het verkrijgen van dit certificaat..
Geloof dat woningborg 0,4% kost van aanneemsom, toch sonde..
Hoe hebben jullie dit opgelost? Wij zitten in dezelfde situatie: 3 mei moeten we alle stukken inleveren voor de hypotheek, inclusief het Woningborgcertificaat. Dat certificaat krijgen we een maand voor aanvang bouw, waarschijnlijk pas in november/december als de bouw geen vertraging oploopt. Hoe kunnen we dit in vredesnaam regelen? Aannemer zegt beslist niet eerder met het certificaat te kunnen komen. De stress zit hem inmiddels aardig hoog, want even 332,5K aftikken voor de grond gaat ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30
MRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:41:
Hoe hebben jullie dit opgelost? Wij zitten in dezelfde situatie: 3 mei moeten we alle stukken inleveren voor de hypotheek, inclusief het Woningborgcertificaat. Dat certificaat krijgen we een maand voor aanvang bouw, waarschijnlijk pas in november/december als de bouw geen vertraging oploopt. Hoe kunnen we dit in vredesnaam regelen? Aannemer zegt beslist niet eerder met het certificaat te kunnen komen. De stress zit hem inmiddels aardig hoog, want even 332,5K aftikken voor de grond gaat ook niet.
Zelf geen ervaring met dit probleem, maar recent wel collega hierop geattendeerd, misschien helpt het jou ook:
Woningborg (check antwoord bij vraag Wanneer…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Toke_gt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:00:
[...]

Zelf geen ervaring met dit probleem, maar recent wel collega hierop geattendeerd, misschien helpt het jou ook:
Woningborg (check antwoord bij vraag Wanneer…)
Hi,

Bedankt voor je reactie, deze website was ik ook al tegengekomen. Het verschil zit een beetje in de hypotheekofferte en het moment van passeren. Voor passeren is het certificaat verplicht en passeren willen we graag uiterlijk begin juli, i.v.m. die boeterente.

Het vervelende is dus dat Woningborg niet eerder dan het door de aannemer genoemde moment met dat certificaat komt. We willen onze hypotheek graag afnemen bij Woonnu, maar ik ben vrij benieuwd hoe streng ze zijn.

Groeten, M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Bedankt voor je reactie, deze website was ik ook al tegengekomen. Het verschil zit een beetje in de hypotheekofferte en het moment van passeren. Voor passeren is het certificaat verplicht en passeren willen we graag uiterlijk begin juli, i.v.m. die boeterente.
Ik zou WoonNu bellen en vragen hoe je hier het beste kunt handelen. Ze hebben hier meer mee te maken, gezien de vragen hierover en ook gezien het antwoord op de site van Woningborg. Zij vragen iets wat er gewoon niet kan zijn, dus er is vast een oplossing voor. Zie citaat in jouw post over het splitsen van hypotheekbedrag voor grond en bedrag voor de bouw. Dat tweede deel blijft gereserveerd tot certificaat er is. Eerder heb je het ook niet nodig/heeft het geen waarde, dus lijkt me een voor de hand liggende oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Toke_gt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:30:
[...]

Ik zou WoonNu bellen en vragen hoe je hier het beste kunt handelen. Ze hebben hier meer mee te maken, gezien de vragen hierover en ook gezien het antwoord op de site van Woningborg. Zij vragen iets wat er gewoon niet kan zijn, dus er is vast een oplossing voor. Zie citaat in jouw post over het splitsen van hypotheekbedrag voor grond en bedrag voor de bouw. Dat tweede deel blijft gereserveerd tot certificaat er is. Eerder heb je het ook niet nodig/heeft het geen waarde, dus lijkt me een voor de hand liggende oplossing?
Ja, het zou een optie kunnen zijn. Vervelende is dat de grond 335k inclusief notariskosten en toestanden is, en het kleine deel van de hypotheek is 210k. Dan moeten we 125k uit eigen zak betalen en op dit moment hebben we maar 95k, we kunnen tussen nu en begin juli hooguit nog 25k bij sparen, dus dan zullen we heel kneuterig met de pet rond moeten gaan bij familie en dat staat me flink tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Deleon78 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:58:
[...]

Overigens heeft bij mij het schilderen van de trap met trapverf/lak het kraken volledig opgelost (na andere pogingen van mijn aannemer). You can imagine i was pleasantly surprised :)
Held, deze methodes had ik dus nog nooit gezien! Wel van die spanmoer die je er in draait, maar dit is veel makkelijker (met die multitool).
Trappen kraken hier ook. Ik zal ze eerst wel verven en als ze dan nog kraken weet ik wat te doen. Duizend maal dank.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Ja, het zou een optie kunnen zijn. Vervelende is dat de grond 335k inclusief notariskosten en toestanden is, en het kleine deel van de hypotheek is 210k. Dan moeten we 125k uit eigen zak betalen en op dit moment hebben we maar 95k, we kunnen tussen nu en begin juli hooguit nog 25k bij sparen, dus dan zullen we heel kneuterig met de pet rond moeten gaan bij familie en dat staat me flink tegen.
Maar je passeert dan toch alles? Alleen het deel voor de bouw (210K) krijg je pas beschikbaar als er gebouwd gaat worden.
Ik volg je even niet in je berekening, maar kan me voorstellen dat je je financiële planning hier niet deelt. Hoe had je dit opgelost als er wel een certificaat beschikbaar zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Toke_gt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Maar je passeert dan toch alles? Alleen het deel voor de bouw (210K) krijg je pas beschikbaar als er gebouwd gaat worden.
Ik volg je even niet in je berekening, maar kan me voorstellen dat je je financiële planning hier niet deelt. Hoe had je dit opgelost als er wel een certificaat beschikbaar zou zijn?
Ik weet niet of we dan per se alles passeren eigenlijk. Woonnu laat je alleen passeren als dat certificaat er ligt. Misschien dat ze voor de grond een uitzondering maken en dan die lagere hypotheek alvast open zetten. Eerlijk gezegd weet ik ook gewoon niet hoe dit werkt en mijn hypotheekadviseur is er ook niet duidelijk in.

M.b.t. de berekening: 30% van de hypotheek is 210k, het overige is 490k. Op het totaal moeten we 85k aan eigen vermogen inleggen omdat we op 90% financieringspercentage zitten en omdat er nog wat aanvullende kosten moeten worden betaald. Die 85k is er wel, dat is het probleem niet.

In mijn berekening ging ik even uit van die 30% van de hypotheek die ingaat in juli, en de 70% die pas later in gaat, bijvoorbeeld november. Als we in juli alleen de beschikking krijgen over 30% maar al wel 335k moeten betalen, dan zit daar een gat van 125k tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

StevenK schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Kwamen ze (ABN AMRO) bij mij ook om: aannemingsovereenkomst met afbouwgarantie. Die overeenkomst had ik nog niet en de aannemer vertelde mij dat die afbouwgarantie een best prijzige verzekering is. Omdat ik onder tijdsdruk stond omdat ik de grond af moest nemen en bij een gedeeltelijke financiering die voorwaarden niet golden en een taxatie van het bouwplan voldoende was, heb ik ervoor een gekozen deels voor een FFF financiering te gaan.
Goedenavond,

Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Ik zit in hetzelfde schuitje: afnemen grond moet uiterlijk begin juli, certificaat Woningborg komt op z'n vroegst in november. FFF financiering houdt in dat je met de pet rond bent gegaan? Hoe is dat precies in z'n werk gegaan?

Groeten, M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
PaT schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Held, deze methodes had ik dus nog nooit gezien! Wel van die spanmoer die je er in draait, maar dit is veel makkelijker (met die multitool).
Trappen kraken hier ook. Ik zal ze eerst wel verven en als ze dan nog kraken weet ik wat te doen. Duizend maal dank.
Graag gedaan :)
Voor de volledigheid:
De verf is een soort van rubber ivm de stroefheid voor de trap. Randen heb ik allemaal met ronde kwast goed ingezet en daarna met rollertje de grote stukken gedaan. Het rubber zal wel het wrijven voorkomen of tussen de 2 houten in gaan zitten ofzo.
Geen idee of standaard lak/verf hetzelfde resultaat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
MRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Goedenavond,

Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Ik zit in hetzelfde schuitje: afnemen grond moet uiterlijk begin juli, certificaat Woningborg komt op z'n vroegst in november. FFF financiering houdt in dat je met de pet rond bent gegaan? Hoe is dat precies in z'n werk gegaan?

Groeten, M.
Bij mij heeft de financieel adviseur de afspraak gemaakt dat we de grond al konden afnemen en dat het bouwdepot kwam zodra het certificaat werd toegestuurd. Vervolgens was al het geld er ineens gewoon al na passeren en hadden we achteraf gezien helemaal niks meer hoeven doorsturen. Maar het komt er dus op neer dat je hierover tijdig even wat moet afspreken met de bank of je adviseur. Je bent in elk geval niet de enige met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Deleon78 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Graag gedaan :)
Voor de volledigheid:
De verf is een soort van rubber ivm de stroefheid voor de trap. Randen heb ik allemaal met ronde kwast goed ingezet en daarna met rollertje de grote stukken gedaan. Het rubber zal wel het wrijven voorkomen of tussen de 2 houten in gaan zitten ofzo.
Geen idee of standaard lak/verf hetzelfde resultaat oplevert.
Ik neem aan dat je iets zoals Sigma traplak gebruikt hebt. Dat bevat iets van een korrel om het wat stroever te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
PaT schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Ik neem aan dat je iets zoals Sigma traplak gebruikt hebt. Dat bevat iets van een korrel om het wat stroever te maken.
Gelijk maar even gekeken:
Sigma s2u nova traplak soft satin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
No Hands schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Is dat met een sinaasappel gerold? Manman, dit had je waarschijnlijk zelf beter gekund of niet?
Mijn zoon van 8 zelfs.

Maar goed, melding van gemaakt. Vandaag gelukkig geen schilder aanwezig, wel een voorman die aangaf dat men pas moet gaan schilderen als de steigers weg zijn en alles is schoongemaakt......ik weet niet wat hier dus fout is gegaan. Ik heb aangegeven dat ik er vanuit ga dat bij oplevering het schilderwerk in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
[...]

[...]

Heb je wel al een onherroepelijke omgevingsvergunning?

Dat was bij ons nl nog niet het geval, dikke stress (echt niet leuk). Uiteindelijk bood de Rabo een oplossing door de grond voor te financieren en het bouwdepot vrij te geven bij onherroepelijke omgevingsvergunning. Je wilt niet weten hoe blij wij hier mee waren. Mogelijk is dit een scenario dat je achter de hand kunt houden/ parallel kunt opstarten.

In eerste instantie zaten we bij hypotheekadvies van VEH, maar zij wisten niet hoe hier mee om te gaan, lieten ons als een baksteen vallen, totdat we dus gewoon bij de plaatselijke Rabobank alles geregeld konden krijgen. De Rabo eiste ook geen taxatierapport en afbouwgarantie (die centen hadden we dus beter in onze zak kunnen houden, net als het weggegooide geld voor het hypotheekadvies van VEH, bedankt VEH!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lp77 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:52:
[...]

wel een voorman die aangaf dat men pas moet gaan schilderen als de steigers weg zijn
Dat is natuurlijk onzin, moet die schilder dan met 1 hand aan de dakgoot gaan hangen?

die steiger moet uiteraard wel schoon gemaakt zijn, maar dat is niet echt de taak van die schilder.. om het in de gaten te houden waarcshijnlijk wel van die voorman.. . maar als het hard waait kan het op een bouwplaats hoe dan ook niet, dan waait het zand gewoon in de verf. Het is dan gewoon een binnenschilder dagje of je moet een doorwerktent plaatsen.

[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:25
Bij ons is de grond in optie bij de gemeente, optie wordt omgezet bij het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Dan moeten we binnen 3 maanden passeren.

Klinkt wel beter voor het financiële plaatje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Olympialooping schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Bij mij heeft de financieel adviseur de afspraak gemaakt dat we de grond al konden afnemen en dat het bouwdepot kwam zodra het certificaat werd toegestuurd. Vervolgens was al het geld er ineens gewoon al na passeren en hadden we achteraf gezien helemaal niks meer hoeven doorsturen. Maar het komt er dus op neer dat je hierover tijdig even wat moet afspreken met de bank of je adviseur. Je bent in elk geval niet de enige met het probleem.
Je zat niet toevallig ook via Woonnu? We hebben ook nog een rente-aanbod bij Argenta lopen, die lijken een beetje milder qua eisen. Als wij ook zo'n constructie kunnen regelen scheelt het wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

lp77 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Heb je wel al een onherroepelijke omgevingsvergunning?

Dat was bij ons nl nog niet het geval, dikke stress (echt niet leuk). Uiteindelijk bood de Rabo een oplossing door de grond voor te financieren en het bouwdepot vrij te geven bij onherroepelijke omgevingsvergunning. Je wilt niet weten hoe blij wij hier mee waren. Mogelijk is dit een scenario dat je achter de hand kunt houden/ parallel kunt opstarten.

In eerste instantie zaten we bij hypotheekadvies van VEH, maar zij wisten niet hoe hier mee om te gaan, lieten ons als een baksteen vallen, totdat we dus gewoon bij de plaatselijke Rabobank alles geregeld konden krijgen. De Rabo eiste ook geen taxatierapport en afbouwgarantie (die centen hadden we dus beter in onze zak kunnen houden, net als het weggegooide geld voor het hypotheekadvies van VEH, bedankt VEH!).
Nee, nog niet. De omgevingsvergunning is op 27 januari verleend, dus we hebben nog een paar weken de tijd voor hij onherroepelijk is. Ik heb nog een aanbod van een andere hypotheekpartij liggen, maar dan moeten we voor 3 maart 2022 alle stukken aanleveren. Zij eigen geen onherroepelijke omgevingsvergunning of certificaat van Woningborg, enkel een aanneemovereenkomst waarbij uit de titel/aanhef blijkt dat ze zijn aangesloten bij Woningborg. En de ondertekende overeenkomst voor de grond. Ik weet dat we die volgende week ontvangen, dan kunnen we direct ondertekenen en als de wiedeweerga terugzenden naar de gemeente in de hoop dat ze de door hun ondertekende versie kunnen aanleveren voor 1 of 2 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:12:
[...] de ondertekende overeenkomst voor de grond. Ik weet dat we die volgende week ontvangen, dan kunnen we direct ondertekenen en als de wiedeweerga terugzenden naar de gemeente in de hoop dat ze de door hun ondertekende versie kunnen aanleveren voor 1 of 2 maart.
Maak een afspraak bij de gemeente dat je kunt langskomen voor hun handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
lp77 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:01:
[...]
Uiteindelijk bood de Rabo een oplossing door de grond voor te financieren en het bouwdepot vrij te geven bij onherroepelijke omgevingsvergunning. Je wilt niet weten hoe blij wij hier mee waren. Mogelijk is dit een scenario dat je achter de hand kunt houden/ parallel kunt opstarten.
Klinkt ook best logisch, aangezien grond gewoon zekerheid biedt voor je hypotheekverstrekker. In tegenstelling tot het nog te bouwen huis. Daar is dat certificaat voor.

Van de site van Woningborg begrijp ik dat meer hypotheekverstrekkers dit vragen bij een offerteaanvraag, maar Wb wijst dat af en werkt er niet aan mee. Lijkt me dat die soep niet zo heet wordt gegeten. Ze vragen iets waar je onmogelijk aan kunt voldoen, dus er moeten andere oplossingen mogelijk zijn, anders zou iedereen in een vergelijkbare situatie hierop stuklopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Toke_gt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Klinkt ook best logisch, aangezien grond gewoon zekerheid biedt voor je hypotheekverstrekker.
Nou ik kan je zeggen dat de meesten er niet zo naar kijken. Volgens mij alleen Rabo en ik meen ABN hier een keer voorbij hebben zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
twain4me schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:11:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, moet die schilder dan met 1 hand aan de dakgoot gaan hangen?

die steiger moet uiteraard wel schoon gemaakt zijn, maar dat is niet echt de taak van die schilder.. om het in de gaten te houden waarcshijnlijk wel van die voorman.. . maar als het hard waait kan het op een bouwplaats hoe dan ook niet, dan waait het zand gewoon in de verf. Het is dan gewoon een binnenschilder dagje of je moet een doorwerktent plaatsen.
Het maakt mij niet uit hoe ze het doen, als het eindresultaat maar goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
lp77 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:58:
[...]

Het maakt mij niet uit hoe ze het doen, als het eindresultaat maar goed is.
Dat is wel heel kort door de bocht. Zou je willen dat een schilder uit het raam valt als jouw schilderwerk goed is? Het is mijn inziens: Net werk in combinatie met veiligheid. Heel eerlijk: Als ik zoveel geld uitgeef voor schilderwerk (en dat is waarschijnlijk in jouw geval) dan zou ik ook het verschil willen zien met het werk wat een amateur kost en wat een professional rechtvaardigd. Dit is geen professioneel werk en ik ga er van uit dat hij dit betaamt. Kortom: volgens mij moeten jullie om tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

[...]

Klinkt ook best logisch, aangezien grond gewoon zekerheid biedt voor je hypotheekverstrekker. In tegenstelling tot het nog te bouwen huis. Daar is dat certificaat voor.

Van de site van Woningborg begrijp ik dat meer hypotheekverstrekkers dit vragen bij een offerteaanvraag, maar Wb wijst dat af en werkt er niet aan mee. Lijkt me dat die soep niet zo heet wordt gegeten. Ze vragen iets waar je onmogelijk aan kunt voldoen, dus er moeten andere oplossingen mogelijk zijn, anders zou iedereen in een vergelijkbare situatie hierop stuklopen.
Precies dit. Toen ik vanochtend bij Woonnu aangaf dat er een flinke vertraging zit in de bouw door het tekort van materialen en mankracht begreep men ook wel dat het moeilijk zou worden om op voorhand over alle documenten te beschikken. Later vandaag belt Woonnu terug. Ik heb er wel aardig tegen moeten praten, pas op het moment dat ik zei dat er geen betalingen uit het bouwdepot konden worden verricht omdat in de aanneemovereenkomst de aanwezigheid van het Woningborgcertificaat als ontbindende voorwaarde staat, leek er wat meer mogelijk. Via Argenta hoorde ik dat ik uitsluitend via de hypotheekadviseur contact kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Deleon78 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:58:
[...]

Die had ik inderdaad ook nog niet eerder gezien. Trap is bij ons al geschilderd met speciale trap lak. Ik ga overleggen met onze trap leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Waarom heb je exact deze apparaten uitgekozen?
Ik overweeg eerst een voorstel te vragen vanuit de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rob-T6 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:11:
Waarom heb je exact deze apparaten uitgekozen?
Ik overweeg eerst een voorstel te vragen vanuit de installateur
En dan krijg je de persoonlijke voorkeur van die installateur. Ik vind dat altijd best lastig. Toevallig met een bevriende installateur gesproken over een warmtepomp. Dan krijg je van die kreten als 'je kan beter een merk nemen die ervaring heeft in airco's want dat is vrijwel dezelfde techniek', 'cv-ketel leveranciers weten nog niet goed wat ze doen'... Dan zou je dus naar Panasonic, Nibe, Mitsubishi en dat soort leveranciers moeten kijken en Vaillant, Elga en Daikin links moeten laten liggen.

Ik vind het altijd lastig om dat soort kreten op waarde te schatten. Ik geloof nooit dat Vaillant of Daikin (van Intergas dacht ik) prut producten leveren.
Aan de andere kant wil je ook geen proefkonijn zijn van een nog niet 100% doorontwikkeld product.

Samenvattend kan je naar mijn mening beter meerdere installateurs vragen om zo een wat breder beeld te krijgen. Warmtepompen zijn bij een groep installateurs nog niet echt een geliefd onderwerp heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Dat is voor mij ook een overweging,

Ik wil ook dat de installateur wel ervaring heeft met de apparatuur.
Wat ik nu juist overweeg is eerst het voorstel, en dan als het qua merk mij niet aanstaat ook alternatieven vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daikin is een van de grondleggers van bepaalde technieken in moderne WP’s.
Maar wel eens met @FrankSpin ; ze hebben zover ik weet in LWWP’s niet perse een hele goed naam atm, ook niet slecht, maar niet op hetzelfde niveau als Mitsubishi, Panasonic en NIBE.

Over het algemeen komt het toch op de gebruiker aan om alles echt goed in te regelen.
Installateurs die hier echt kaas van hebben gegeten (zonder factory support) zijn heeeel dun gezaaid.

Beste is IMHO een éenpitter die goed leidingen kan leggen en zelf de apparatuur uitzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-02-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 22:56

Spais

The Spais Melange

[...]

@MRL Onze hypotheek hebben we bij NN gedaan. Deden nergens moeilijk over qua certificaten en gunstige rentetarieven. Is dat geen optie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
Alle stukjes beginnen op hun plek te vallen. Recente toevoeging is een enorme douchewand! 💚

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Xcg4zMejlxzbzdWXjeFrWX-Pcs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2KIbWd7vxXPugqAdI6gPytZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Karp schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:10:
Alle stukjes beginnen op hun plek te vallen. Recente toevoeging is een enorme douchewand! 💚

[Afbeelding]
Mosa tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Klopt! Mogelijk iets kleurrijker dan op de foto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Olympialooping schreef op Tuesday 15 February 2022 @ 19:51:
[...]

Wij hebben dat ook zo geregeld met de hypotheekverstrekker. De grond is aangekocht, het restant van het hypotheekbedrag blijft in het bouwdepot zitten totdat er begonnen gaat worden met de bouw (dat gaat overigens nog wel even duren). Begreep van NN dat we al wel gaan betalen voor onze hypotheek (ook al zit meer dan 2/3 nog in het bouwdepot), maar gelukkig krijgen we rente op ons bouwdepot.

Weet wel dat wij geen certificaat nodig hadden om alles rond te krijgen, wel moest er van het te bouwen huis een taxatie gedaan worden (hiervoor was een aanneemovereenkomst en een bestek nodig, maar dat is in overleg met de aannemer een ‘standaard’ aanneemovereenkomst geworden zonder dat we daar een krabbel onder hebben gezet).
Spais schreef op Wednesday 16 February 2022 @ 18:41:
[...]

@MRL Onze hypotheek hebben we bij NN gedaan. Deden nergens moeilijk over qua certificaten en gunstige rentetarieven. Is dat geen optie?
Wij hebben inderdaad onze hypotheek ook bij NN gedaan, er hoefde alleen een taxatie gedaan worden en er was nog geen omgevingsvergunning nodig (het bedrag voor het huis blijft in het bouwdepot zitten totdat de omgevingsvergunning is afgegeven).

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 16-02-2022 22:18 ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:42
TheVMaster schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Wij hebben dat ook zo geregeld met de hypotheekverstrekker. De grond is aangekocht, het restant van het hypotheekbedrag blijft in het bouwdepot zitten totdat er begonnen gaat worden met de bouw (dat gaat overigens nog wel even duren). Begreep van NN dat we al wel gaan betalen voor onze hypotheek (ook al zit meer dan 2/3 nog in het bouwdepot), maar gelukkig krijgen we rente op ons bouwdepot.

Weet wel dat wij geen certificaat nodig hadden om alles rond te krijgen, wel moest er van het te bouwen huis een taxatie gedaan worden (hiervoor was een aanneemovereenkomst en een bestek nodig, maar dat is in overleg met de aannemer een ‘standaard’ aanneemovereenkomst geworden zonder dat we daar een krabbel onder hebben gezet).

[...]

Wij hebben inderdaad onze hypotheek ook bij NN gedaan, er hoefde alleen een taxatie gedaan worden en er was nog geen omgevingsvergunning nodig (het bedrag voor het huis blijft in het bouwdepot zitten totdat de omgevingsvergunning is afgegeven).
Prettig om te vernemen, hier ook net een aanvraag voor een hypotheek de deur uit gedaan naar NN. Ik begreep van de hypotheek adviseur dat voor "zelfbouw" (dus zelf architect en aannemer regelen) geen afbouwgarantie zoals Woningborg nodig is, voor projectbouw is dat wel nodig.

Ook inderdaad een NWWI taxatie op basis van offerte/aanneemovereenkomst van de aannemer en kosten kavel nodig. Om die 2 bij elkaar op te tellen betaal je dan een slordige € 800,- bij de erkende taxateur :+

Ook nog geen omgevingsvergunning, dus goed om te vernemen dat dat allemaal geen probleem is. We hebben de aanvraag gedaan net vóór de 2 recente verhogingen (1,94% t.o.v. 2,24% nu voor 30 jaar vast aflossingsvrij). Sinds begin januari is deze rente opgelopen van een gemiddelde van 1,72% voor alle hypotheekverstrekkers in het overzicht van de Hypotheker tot 2,19% nu, helaas komen de voordeligste aanbieders niet in aanmerking vanwege beperkingen. Als nu ook de spaarrente nog wat gaat oplopen gaan we op termijn wellicht nog verdienen aan de hypotheek ;)

Wellicht tijd voor "het grote hypotheken topic" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:40
TheVMaster schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:17:
[...]

[...]

Zo ging het bij ons ook. Ook NN. Daar hadden wij de hypotheekverstrekker ook op uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Batilan schreef op Thursday 17 February 2022 @ 00:33:
[...]

Prettig om te vernemen, hier ook net een aanvraag voor een hypotheek de deur uit gedaan naar NN. Ik begreep van de hypotheek adviseur dat voor "zelfbouw" (dus zelf architect en aannemer regelen) geen afbouwgarantie zoals Woningborg nodig is, voor projectbouw is dat wel nodig.

Ook inderdaad een NWWI taxatie op basis van offerte/aanneemovereenkomst van de aannemer en kosten kavel nodig. Om die 2 bij elkaar op te tellen betaal je dan een slordige € 800,- bij de erkende taxateur :+

Ook nog geen omgevingsvergunning, dus goed om te vernemen dat dat allemaal geen probleem is. We hebben de aanvraag gedaan net vóór de 2 recente verhogingen (1,94% t.o.v. 2,24% nu voor 30 jaar vast aflossingsvrij). Sinds begin januari is deze rente opgelopen van een gemiddelde van 1,72% voor alle hypotheekverstrekkers in het overzicht van de Hypotheker tot 2,19% nu, helaas komen de voordeligste aanbieders niet in aanmerking vanwege beperkingen. Als nu ook de spaarrente nog wat gaat oplopen gaan we op termijn nog verdienen aan de hypotheek ;)

Wellicht tijd voor "het grote hypotheken topic" :)
Wij hebben de rente ook nog op 1.87% (en 2.0% voor het aflossingsvrije deel) vast staan voor 30 jaar :+

Maar ben wel blij dat het met NN gelukt is hoor, alleen vindt ik dat soort trajecten altijd wel stresserig. Bij ons kwam het allemaal rond een dag nadat de ontbindende voorwaarden waren afgelopen, maar goed. We kunnen nu het traject met de aannemer in. Morgen het tweede gesprek met de architect staan. We hebben een hele boel op- en aanmerkingen op de eerste schetsen. Benieuwd wat eruit gaat komen.

Weet iemand trouwens of het realistisch is om een aannemer al te vragen wat de grove planning kan zijn, dus wanneer ze zouden kunnen beginnen met bouwen? We willen ons huidige huis te koop zetten, maar ik wil daar niet te lang mee wachten, maar ook niet te snel zijn.

• battler
TheVMaster schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Weet iemand trouwens of het realistisch is om een aannemer al te vragen wat de grove planning kan zijn, dus wanneer ze zouden kunnen beginnen met bouwen? We willen ons huidige huis te koop zetten, maar ik wil daar niet te lang mee wachten, maar ook niet te snel zijn.
Het kan zomaar een paar maanden uitlopen; hoever van te voren zou je je woning te koop willen zetten?

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 16:05
[...]

[...]

Wij hebben uiteindelijk 2 weken later dan eerst gepland het perceel kunnen kopen met het bouwdepot. ABN heeft onze hypotheek aanbieding eerst moeten verlengen omdat ze pas de laatste dag voor het verlopen van de aanbieding met de aanvullende eisen kwamen (zoals taxatie en afbouwgarantie). Het certificaat was toen natuurlijk nog niet geregeld. Maar met de bevestiging van de aanvraag van het woningborgcertificaat en de taxatie hebben we het perceel wel kunnen kopen. De rest van het bouwdepot bleef geblokkeerd tot we het certificaat van woningborg hadden. Het proces bij woningborg heeft ongeveer 2 maanden geduurd als ik het me goed herinner.

Misschien kunnen jullie hetzelfde regelen, dat jullie al wel het perceel kopen uit het bouwdepot en dat de rest geblokkeerd blijft tot het certificaat binnen is?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
battler schreef op Thursday 17 February 2022 @ 11:45:
[...]

Het kan zomaar een paar maanden uitlopen; hoever van te voren zou je je woning te koop willen zetten?
Dat is mij bekend, maar ik wil geen risico lopen en ons huis pas over een jaar te koop zetten. Daarbij zal het naar verwachting nog zeker een jaar duren voordat ze kunnen beginnen met bouwen. Het is natuurlijk ook de vraag wat de rentestijging gaat doen en of de huizenprijzen blijven stijgen, of dat het straks allemaal in elkaar stort met alle gevolgen van dien.

• battler
@TheVMaster Dan snap ik niet wat de planning van de bouwer er toe doet. Hij kan aangeven hoelang hij nodig heeft om te bouwen. Ik zou rekening vanaf paal in de grond tot verhuizing minimaal een jaar. Dus als je nu verkoopt zal je minimaal 2 jaar ander onderdak moeten vinden. Of 2 jaar op wereldreis met je overwaarde.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
battler schreef op Thursday 17 February 2022 @ 14:30:
@TheVMaster Dan snap ik niet wat de planning van de bouwer er toe doet. Hij kan aangeven hoelang hij nodig heeft om te bouwen. Ik zou rekening vanaf paal in de grond tot verhuizing minimaal een jaar. Dus als je nu verkoopt zal je minimaal 2 jaar ander onderdak moeten vinden. Of 2 jaar op wereldreis met je overwaarde.
De planning van de bouwer doet er in die zin toe, dat ze pas ongeveer 9 mnd na start gaan opleveren. Dus op het moment dat ik weet wanneer ze kunnen beginnen, dan kan ik dus zelf wel ongeveer uitrekenen dat het ongeveer 2 jaar gaat duren. :+

Dus we moeten voor ongeveer 1,5 - 2 jaar onderdak vinden. Of zou jij nu je huidige huis nog niet te koop zetten?

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 21:04
TheVMaster schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:03:
[...]

De planning van de bouwer doet er in die zin toe, dat ze pas ongeveer 9 mnd na start gaan opleveren. Dus op het moment dat ik weet wanneer ze kunnen beginnen, dan kan ik dus zelf wel ongeveer uitrekenen dat het ongeveer 2 jaar gaat duren. :+

Dus we moeten voor ongeveer 1,5 - 2 jaar onderdak vinden. Of zou jij nu je huidige huis nog niet te koop zetten?
Wij zitten ongeveer in hetzelfde schuitje. WIj hebben er juist voor gekozen om nog een tijd in onze woning te blijven wonen, Van diverse kanten (banken, hypotheekadviseurs, taxateurs, etc) krijgen wij te horen dat het niet aannemelijk is dat in dit jaar de huizenprijzen gaan dalen. Echter, niemand heeft een glazenbol uiteraard. De hypotheekrentes stijgen langzaam, maar de verwachting is dat de krapte op de huizenmarkt nog wel even voortduurt. De huizenprijzen zullen dit jaar waarschijnlijk niet zoveel stijgen als in 2021.

Pin mij er niet op vast, maar dit is een afweging die je zelf moet nemen.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Rien43 schreef op Thursday 17 February 2022 @ 15:29:
[...]

Wij zitten ongeveer in hetzelfde schuitje. WIj hebben er juist voor gekozen om nog een tijd in onze woning te blijven wonen, Van diverse kanten (banken, hypotheekadviseurs, taxateurs, etc) krijgen wij te horen dat het niet aannemelijk is dat in dit jaar de huizenprijzen gaan dalen. Echter, niemand heeft een glazenbol uiteraard. De hypotheekrentes stijgen langzaam, maar de verwachting is dat de krapte op de huizenmarkt nog wel even voortduurt. De huizenprijzen zullen dit jaar waarschijnlijk niet zoveel stijgen als in 2021.

Pin mij er niet op vast, maar dit is een afweging die je zelf moet nemen.
Denk dat je wel gelijk hebt hoor, we zijn er ook nog niet 100% uit. Ze staan hier nog steeds in de rij voor huizen zoals die van ons, dus dat zal het probleem ook niet zijn en die krapte zal inderdaad nog wel even aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
@TheVMaster Je hebt nu een woning met hypotheek, je rente zijn de enige echte kosten. Op het moment dat je nu gaat huren huren is de huurprijs een kostenposten. Op die manier kan je even berekenen hoeveel de huizenprijzen moeten dalen voordat je duurder uitbent met een koopwoning. Afhankelijk van de variabelen schat ik meer dan 5%. Afhankelijk van je inschattingen kan je nagaan hoe realistisch dat is. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de gemiddelde dalen van de huizenprijzen in de kredietcrisis als worst case scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:43
Rien43 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Van diverse kanten (banken, hypotheekadviseurs, taxateurs, etc) krijgen wij te horen dat het niet aannemelijk is dat in dit jaar de huizenprijzen gaan dalen. Echter, niemand heeft een glazenbol uiteraard.
Niemand zag de hoge inflatie aan komen, niemand weet wat Putin gaat doen en wat de gevolgen zijn.

Alle lichten staan op groen voor langdurige hoge huizenprijzen: groei van de bevolking, achterstand in bouwen van nieuwe huizen plus lage rente. Gaat structureel niet snel veranderen. Echter op kortere termijn, zeg 2 jaar, kan er een dipje zijn en zodat 't er wat minder goed uitziet. En dat is vervelend als je dan je huis wilt verkopen.

Daarom reken ik me niet rijk: Ik neem de actuele waarde van mijn huis - moest toch voor de hypotheek - en trek daar 10% vanaf. Dan heb ik of voldoende buffer of de tijd om het te verkopen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Onze inschatting was dat de stijging eerder nog stagneert, dan een echte daling wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Conrado schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Niemand zag de hoge inflatie aan komen, niemand weet wat Putin gaat doen en wat de gevolgen zijn.

Alle lichten staan op groen voor langdurige hoge huizenprijzen: groei van de bevolking, achterstand in bouwen van nieuwe huizen plus lage rente. Gaat structureel niet snel veranderen. Echter op kortere termijn, zeg 2 jaar, kan er een dipje zijn en zodat 't er wat minder goed uitziet. En dat is vervelend als je dan je huis wilt verkopen.

Daarom reken ik me niet rijk: Ik neem de actuele waarde van mijn huis - moest toch voor de hypotheek - en trek daar 10% vanaf. Dan heb ik of voldoende buffer of de tijd om het te verkopen.
Twee jaar geleden verschillende lezingen bijgewoond met de volgende conclusies:
1) De huizenmarkt in NL is geen bubbel. (Een statement met veel discussie)
2) Verschillende inflatie scenarios voor NL en wat te doen met je vermogen afhankelijk van je vermogen en scenario.

Niemand heeft een glazenbol maar er zijn verschillende frameworks om je voorspellingen te onderbouwen. Ondernemeningen doen niets anders bij de grotere investeringen. Wij in NL zijn gewend aan een stabiele inflatie maar er zijn ook landen/continenten die een verandering in inflatie/rente/koers mee moeten nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

Heren, dames ook.
Er is een heel mooi topic voor deze discussie.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2091428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Spais schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:41:
[...]

Is wel een hele goede optie om achter de hand te houden, maar de rentetarieven die we nu onder optie hebben zijn 1,55 en 1,57% bij de ene en 1,53 en 1,63% ofzo bij de andere. Nu zit je voor 90% financieringspercentage en 20 jaar vast inmiddels al op of boven de 2% rente. Liefst ga ik dus verder met Woonnu of met Argenta. Woonnu was toen ik ze aan de telefoon had wel heel erg schappelijk. Heb het verhaal nog niet zwart op wit, maar heb wel de naam van de accountmanager. Zekerheidshalve dienen we ook alle stukken voor Argenta in, kost ons 500 om te annuleren daar maar we houden ze graag achter de hand, mocht Woonnu toch terugkomen op hun woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

Basegel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Wij hebben uiteindelijk 2 weken later dan eerst gepland het perceel kunnen kopen met het bouwdepot. ABN heeft onze hypotheek aanbieding eerst moeten verlengen omdat ze pas de laatste dag voor het verlopen van de aanbieding met de aanvullende eisen kwamen (zoals taxatie en afbouwgarantie). Het certificaat was toen natuurlijk nog niet geregeld. Maar met de bevestiging van de aanvraag van het woningborgcertificaat en de taxatie hebben we het perceel wel kunnen kopen. De rest van het bouwdepot bleef geblokkeerd tot we het certificaat van woningborg hadden. Het proces bij woningborg heeft ongeveer 2 maanden geduurd als ik het me goed herinner.

Misschien kunnen jullie hetzelfde regelen, dat jullie al wel het perceel kopen uit het bouwdepot en dat de rest geblokkeerd blijft tot het certificaat binnen is?
De dame van Woonnu zei dat ze idd altijd nog het geld konden blokkeren, maar dat dat ook veel gedoe geeft qua uitvoering voor Woonnu. Heb nu de aannemer de voorwaarden in de aanneemovereenkomst wat scherper laten formuleren, zodat het voor Woonnu duidelijk is: geen facturering zonder bebouwing, geen bebouwing zonder certificering, dus zonder certificering geen risico. Betekent dus dat ze weten dat het certificaat later komt maar dat er tot dat moment toch niets kan worden geclaimd uit het bouwdepot, buiten de gelden voor de grond natuurlijk. Ik hoop wel dat ze daar bij ons niet nog eens lastig over doen, een boeterente van de gemeente of van Woonnu is in beide gevallen geen pretje en gewoon ontzettend sneu geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 00:43
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:
Er is een heel mooi topic voor deze discussie.
Top!
Mijn bedoeling was niet om hier die discussie over te doen, maar wel om inzicht te geven voor het budgetteren van je nieuwbouw. Voor velen speelt overwaarde daarbij ook een rol.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RMX
  • Laatst online: 12-09 17:48

RMX

Members only: Ontwerp
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik mis wel een beetje de samenhang tussen de ruimtes. Je kan goed zien aan de plattegrond dat de keuken en woonkamer eerst andersom zaten. Je keuken dient nou eenmaal makkelijker als 'hub' dan de woonkamer en daar stap je nu gelijk binnen.

Voor welke leeftijd is de speelhoek? Want jong en ze willen bij ouders spelen en niet op een losse kamer kan ik je verklappen. Ook is er geen verbinding met de woonkamer vanuit de speelhoek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Mooi huis, met leuke ideeën. Mijn eerste gedachte (en zie het als goedbedoelde kritiek):
- In mijn vorige huis hadden wij een vergelijkbare berging en neem van me aan: dit was een van de hoofdredenen om te gaan verhuizen. We hadden met een gezin met twee zonen echt te weinig ruimte. Als je geen garage hebt, waar laat je dan je fietsen, eventuele brommers, tuingereedschap etc. echt neem van me aan, hier ga je spijt van krijgen. Een houten schuurtje in de tuin? Niet mijn voorkeur, maar je moet iets...
- Waar laat je de installatieruimte? Een warmtepomp etc nemen echt heel veel ruimte in.
- Persoonlijk zou ik het kantoor laten vervallen, dat bij de garage trekken en dan kantoor houden in de speelruimte.
- Wellicht zijn inbouwspeakers een optie om voor jouw prachtige beamer het geluid te verzorgen. Win je weer wat ruimte en als je gaat bouwen, dan kan je met wat doordenken en plannen veel van dit soort zaken fantastisch maken.
- PErsoonlijk zou ik de haard ook in de woonkamer zichtbaar maken, maar dat is een keuze.
- Locatie van de keuken vind ik wel erg geslaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je buiten eet met een BBQ ben je anders snel de wandeltocht door je huis zat hoor. Ask me how I know. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Señor Sjon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:26:
Als je buiten eet met een BBQ ben je anders snel de wandeltocht door je huis zat hoor. Ask me how I know. :+
how do you know? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Het kleine platte uitbouwdak zou ik proberen te voorkomen (dat hoekje voorin).
Platte daken geven het snelste problemen, en zulke hoekjes zijn relatief duur tov gewoon rechte bouw. Je komt er nooit, het gaat troep verzamelen en je moet je afwatering regelen. Ik zie sowieso nog geen regenpijpen?
Het oog wil ook wat en soms is het ook nodig voor de ruimte, maar ik zou er wel even goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMX

RMX

Allen, erg bedankt voor de opmerkingen!
Señor Sjon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:29:
Voor welke leeftijd is de speelhoek? Want jong en ze willen bij ouders spelen en niet op een losse kamer kan ik je verklappen. Ook is er geen verbinding met de woonkamer vanuit de speelhoek.
Ook een punt van ons. Dochter is 6. En je wil aansluiting op het leefgedeelte hebben.
- In mijn vorige huis hadden wij een vergelijkbare berging en neem van me aan: dit was een van de hoofdredenen om te gaan verhuizen. We hadden met een gezin met twee zonen echt te weinig ruimte. Als je geen garage hebt, waar laat je dan je fietsen, eventuele brommers, tuingereedschap etc. echt neem van me aan, hier ga je spijt van krijgen. Een houten schuurtje in de tuin? Niet mijn voorkeur, maar je moet iets...
Je hebt gelijk. Het is te klein, maar ik denk dat het voldoende is. Het is gewoon dure ruimte momenteel.
- Waar laat je de installatieruimte? Een warmtepomp etc nemen echt heel veel ruimte in.
Op zolder komt de technische ruimte.
- Persoonlijk zou ik het kantoor laten vervallen, dat bij de garage trekken en dan kantoor houden in de speelruimte.
Kantoor is een wens (lees: eis) van mijn vrouw. Ik werk nu op zolder (ZZP-er), en die wil me gewoon daar parkeren. Ook beter voor klantontvangst natuurlijk. Wel een hap uit het budget, maar anders kan het omgebouwd worden naar een andere ruimte later, als ik een extern kantoor krijg. (Wat zeker niet mijn voorkeur is)
- Wellicht zijn inbouwspeakers een optie om voor jouw prachtige beamer het geluid te verzorgen. Win je weer wat ruimte en als je gaat bouwen, dan kan je met wat doordenken en plannen veel van dit soort zaken fantastisch maken.
Correct. Ik wil met een verlaagd platfond en wandspeakers (Bower&Wilkins Serie) gaan werken!
- PErsoonlijk zou ik de haard ook in de woonkamer zichtbaar maken, maar dat is een keuze.
Dat was ook mijn idee van de roomdivider. Dus een doorkijk haard. Cinewall moet dus ergens anders. Maar dat is lastig in huidige opzet.
Bij de eetkamer zit ook een deur, dus vanuit daar kun je direct naar binnen. Daar heeft de architect goed over nagedacht.
Het kleine platte uitbouwdak zou ik proberen te voorkomen (dat hoekje voorin).
Platte daken geven het snelste problemen, en zulke hoekjes zijn relatief duur tov gewoon rechte bouw.
Helemaal waar. Ik zit deze week met de aannemer. Je merkt dat een architect iets moois wil neerzetten, en ik vooral dit soort dure (nutteloze) elementen wil skippen.

Het eerste ontwerp was heel mooi, maar helaas teveel dure elementen.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21
RMX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:52:
Allen, erg bedankt voor de opmerkingen!
Duidelijk te zien dat vanuit het eerste ontwerp de boel is verbouwd naar het nieuwe ontwerp, zeker het kleine uitstekende stukje bij de keuken. Ook ik ben zo begonnen met m'n eigen ontworpen huis, 1e ontwerp was te duur, toen verbouwd naar een goedkopere versie maar er zaten nog elementen in van het dure huis en achteraf gezien had ik beter een compleet nieuw ontwerp moeten maken ipv het oude ontwerp te gaan afschalen en goedkoper proberen te maken.

Het hangt aan elkaar van concessies die je misschien niet zou hebben als je 'gewoon' weer met een leeg vel papier begint. Uiteindelijk is het op sommige punten het net niet en je blijft altijd het oude ontwerp er tussen door zien terwijl dat ontwerp ook nog eens veel mooier/beter was. Wellicht dat je je architect zou kunnen vragen om een snelle nieuwe schets te maken met de info die hij nu heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Wat betreft de berging, kan je niet die passage erbij betrekken? Dan heb je 1 grote ruimte die je voor berging kan gebruiken, maar ook als doorgang als je wil. Tenzij je gasten/klanten wil ontvangen via die hal natuurlijk.

Verder zou ik die speelkamer weglaten, ze kan dan net zo goed op haar eigen kamer spelen. Ik weet alleen niet wat je dan met die ruimte moet doen, kantoor verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@RMX
Je merkt dat een architect iets moois wil neerzetten, en ik vooral dit soort dure (nutteloze) elementen wil skippen.
Rechthoekige doos met een zadelkappie is doorgaans het goedkoopst. die vind je doorgaans in overvloed in de catalogus van de gemiddelde catalogus bouwer, zijn er ook weinig nutteloze architectonische elementen om te skippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

kepler schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:22:
Wat betreft de berging, kan je niet die passage erbij betrekken? Dan heb je 1 grote ruimte die je voor berging kan gebruiken, maar ook als doorgang als je wil. Tenzij je gasten/klanten wil ontvangen via die hal natuurlijk.
De passage is een soort bijkeuken, met ruimte voor kasten. Wil dat wel echt los. Ook omdat het afwerkingsniveau van een berging goedkoper kan. De deur naar kantoor vervalt daar sowieso.
kepler schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:22:
Verder zou ik die speelkamer weglaten, ze kan dan net zo goed op haar eigen kamer spelen. Ik weet alleen niet wat je dan met die ruimte moet doen, kantoor verplaatsen?
Speelkamer hebben we nu ook, en dat is wel erg fijn hoor om al het speelgoed daar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Members only:

Heb zelf even een schets gemaakt voor nieuwe inrichting woonkamer.
Speelhoek verbonden met woonkamer.
Berging / passage naar voren gehaald, waardoor er meer ruimte is, en je van passage naar de speelhoek en de rest van het huis kan.
Direct in de woonkamer uitkomen gaat hem niet worden. Nu kan ik de volledige muur gebruiken als Cinewall. Met een deur erin word dit al lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56
RMX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:40:
***members only***

Heb zelf even een schets gemaakt voor nieuwe inrichting woonkamer.
Speelhoek verbonden met woonkamer.
Berging / passage naar voren gehaald, waardoor er meer ruimte is, en je van passage naar de speelhoek en de rest van het huis kan.
Direct in de woonkamer uitkomen gaat hem niet worden. Nu kan ik de volledige muur gebruiken als Cinewall. Met een deur erin word dit al lastiger.
Dat kan ook, maar dan zit je op de bank wel met je rug naar buiten toe. In die variant zou ik trouwens de deur naar de speelkamer verplaatsen van de gang naar de woonkamer. Zonder deur is in je oorspronkelijke variant is connectie nog wel mogelijk (niet zoveel als het een open deur). Plaats gewoon een raam boven de bank.

Het doortrekken van de berging e.d. voorkomt nu een deur in de woonkamer. Je krijgt echter wel minder verbinding naar je werkkamer. (werkkamer uit, door gangetje, door speelkamer in, de hal en dan ben je in woonkamer).

Waarom trouwens een dubbele deur naar de woonkamer? Dat neemt veel ruimte weg in de woonkamer. Heb je ook overwogen het toilet aan de andere kant van de speelkamer te plaatsen met de deur naar de speelkamer er direct onder. Dat zit je niet met conflicterende deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan je niet beter gewoon de woning spiegelen waarbij het deel links van de woonkamer/speelkamer zo blijft. Dan sluit eetkamer/keuken aan op die bijkeuken wat de boel een stuk logischer maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
RMX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:02:
[...]

De passage is een soort bijkeuken, met ruimte voor kasten. Wil dat wel echt los. Ook omdat het afwerkingsniveau van een berging goedkoper kan. De deur naar kantoor vervalt daar sowieso.

[...]

Speelkamer hebben we nu ook, en dat is wel erg fijn hoor om al het speelgoed daar te plaatsen.
Ok, alhoewel je bijkeuken dan wel heel ver weg van je keuken zit. Maar snap je punt.

Een speelkamer snap ik ook, maar met 1 kind is haar eigen kamer natuurlijk ook een speelkamer. Hoe ouder ze wordt hoe meer ze op haar kamer zal zijn/spelen.

Maar is dit niet een idee, de gang (en speelkamer) het iets kleiner maken voor grotere woonkamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UbAsgbH8NMBBrMRtCYK8IOFniI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k68thk4Ac9agWI31sQ0s791s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murrays
  • Laatst online: 23:18
Tijdje geleden ook al even wat reacties geplaatst hier.
Nu hebben we zelf wat schetsen gemaakt.
Vanuit ons perspectief is dit nu helemaal het maar graag zie ik feedback :)
p.s. de lengte van hoofdgebouw BG mist maar dat is 14440.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjKlJX5E4UAMEzmoAUJpugz0yrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWoIICFKjlJbEjYp69KjPYUh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF5FBCiZEN0uFeCt84LN46h9850=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdChSpJ8MrNccBlgsAAEj41t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Señor Sjon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:58:
Kan je niet beter gewoon de woning spiegelen waarbij het deel links van de woonkamer/speelkamer zo blijft. Dan sluit eetkamer/keuken aan op die bijkeuken wat de boel een stuk logischer maakt.
Hier zit wel wat in ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

ArnaudYK schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Het doortrekken van de berging e.d. voorkomt nu een deur in de woonkamer. Je krijgt echter wel minder verbinding naar je werkkamer. (werkkamer uit, door gangetje, door speelkamer in, de hal en dan ben je in woonkamer).

Waarom trouwens een dubbele deur naar de woonkamer? Dat neemt veel ruimte weg in de woonkamer. Heb je ook overwogen het toilet aan de andere kant van de speelkamer te plaatsen met de deur naar de speelkamer er direct onder. Dat zit je niet met conflicterende deuren.
Werkkamer compleet afgesloten vind ik wel fijn eerlijk gezegd.

Dubbele deur word een taatsdeur. Oogt gewoon mooi, maar ben het er mee eens.
Er zijn wel veel deuren nu.
Ik zal alle punten eens meenemen en laten bezinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Murrays Wat is de gedachte achter het stukje waar de tekst overloop staat op de 1ste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
battler schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:17:
@Murrays Wat is de gedachte achter het stukje waar de tekst overloop staat op de 1ste verdieping?
Trap naar zolder misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 00:32
Over de indeling is al e.e.a. geschreven. Persoonlijk vind ik het het wel leuk, de keukenopstelling zeker.

Ik wil aan je meegeven om tijdig met de gemeente in overleg te gaan over de goothoogte. De hoge goot bij het kleine platte dak bij de entree, voldoet dat aan bouwvoorschriften van het bestemmingsplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 21:04
Voor onze nieuwe woning zijn wij op zoek naar een onderhoudsvriendelijker alternatief op vuren zweeds rabat. Wij willen namelijk een combinatie maken met een gevel met houten uitstraling en metselwerk.

Ik zie de prijzen per m2 van alternatieven behoorlijk uiteenlopen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met houten gevelbekleding die prijstechnisch ook nog interessant is (tussen 50 en 70 euro per m2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Laatst online: 23:18
battler schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:17:
Kasten wand (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Bas.013 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Ik wil aan je meegeven om tijdig met de gemeente in overleg te gaan over de goothoogte. De hoge goot bij het kleine platte dak bij de entree, voldoet dat aan bouwvoorschriften van het bestemmingsplan?
Ik ga er wel vanuit dat ze het bestemmingsplan gecheckt hebben hoor. Jaren 30 woning etc. Maar ik zal het eens opperen! Thnx!

Ps. Als 013 in je username je locatie is, dan zijn we enigszins buren waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rien43 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:30:
Voor onze nieuwe woning zijn wij op zoek naar een onderhoudsvriendelijker alternatief op vuren zweeds rabat. Wij willen namelijk een combinatie maken met een gevel met houten uitstraling en metselwerk.

Ik zie de prijzen per m2 van alternatieven behoorlijk uiteenlopen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met houten gevelbekleding die prijstechnisch ook nog interessant is (tussen 50 en 70 euro per m2)?
Wat zoek je? Mag het vergrijzen? Zijn je prijzen geplaatst of puur het zichtmateriaal?

Wij waren voor Aquawood Zilverspar gezaagd in 3 strookbreedtes iets van EUR35/m2 ex kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Murrays schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:05:
Tijdje geleden ook al even wat reacties geplaatst hier.
Nu hebben we zelf wat schetsen gemaakt.
Vanuit ons perspectief is dit nu helemaal het maar graag zie ik feedback :)
p.s. de lengte van hoofdgebouw BG mist maar dat is 14440.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zonder de ramen/deuren in de buitengevel lastig te beoordelen uiteindelijk maakt het licht de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je loopt tegen de bank aan als je de kamer inloopt, dat gaat sowieso niet goed. Ook staat de bank in de weg van elke looplijn die je hebt in die ruimte. Wat ik al eerder zei, je loop nu gelijk je zitgedeelte in vanuit de entree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Toch even de eerste schetsen van ons ontwerp.

Het is een mansarde kap constructie, mede door de beperkte hoogte in het kavelpaspoort.
Hierdoor is er geen ruimte voor een zolder om de was en installatie kwijt te raken. We willen de was niet op de overloop hebben hangen, vandaar de wat langere waskamer.

Helaas is de kap toch wel een redelijke aanslag op het budget, maar de locatie is echt wel een grote kans in de omgeving.

Members only:

De keukenindeling is alleen maar ter indicatie, en er moet zeker nog een opdeling bij de bijkeuken/ technische ruimte en de achterom ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
ik vind je woonkamer/zitgedeelte wel vrij klein voor een woning van deze prijsklasse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Ga je industrieel wassen. :? Naast een warmtepomp droger hebben we hier bv nog een droogtorentje en met 4 man thuis gaat dat prima in een ruimte van 2,5x2,5 oid. De verhouding bijkeuken/wasruimte tot de rest van de ruimtes is zoek.
  • Verder is je kantoor echt de minimale maat van een verblijfsruimte. Je was zit er beter bij. ;) Dit zou ik heroverwegen.
  • Een woonkamer eigenlijk altijd minimaal 4 meter breed maken. Nu zit je in 3.4m in een vrijstaand huis in een redelijk smal stukje achter de deur verstopt. Het maakt het een pijpenlade van 10x3,4 meter.
  • De aanbouw links is 4.15x4.5. Overweeg deze 2 meter langer te maken dat hij ooit nog eens geconverteerd kan worden naar een garage.
  • Op de verdieping valt de badkamer op. De maatlijn is wat versprongen, maar dit komt op ca 2x4m uit. Bijna even groot als de slaapkamer eronder en erboven. Deze onderste slaapkamer zou sterk profiteren van een badkamer die een meter korter is, dat komt helemaal ten goede van die kamer en dat dunt de overloop ook wat uit. Deze is vrij groot.
  • Wat heb je aan bergruimte voor fietsen e.d.?.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Ik woon vrij luxe, maar heb toch deze aan het plafond gehangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nM3gJIjVmLyyHgNWTP_6rliD4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZibLw1TxArQHMYTXS2Xp76p.jpg?f=fotoalbum_large

Scheelt echt VEEL ruimte voor de was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Heb je die buiten hangen?

Waar haal je deze? Is wel iets voor ons. Hoe ziet deze er ingeklapt uit?
badboyqxy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:25:
ik vind je woonkamer/zitgedeelte wel vrij klein voor een woning van deze prijsklasse
Welke prijsklasse is dat?

Het ontwerp (@Rob-T6 komt op mij over als een standaard indeling die je in veel rijtjeshuizen ook ziet. Inderdaad allemaal erg krap en in de praktijk mogelijk zelfs aan de kleine kant. Een breedte van 3,4m voor de woonkamer is m.i. ook te smal. Het lijkt wat breder door de 2 leunstoelen die volgens mij véél te klein zijn getekend (als ik het nameet voor zover mogelijk zijn die stoelen net 60cm breed. Een normaal mens past niet tussen de leuningen (ruimte lijkt 40cm)
Als je werkelijk 2 van dit soort fauteuils (al gauw een kleine 1x1m) op die plek zet staan ze midden in de ruimte en blokkeren ze de doorloop.

Mijn broertje heeft een appartement gekocht, heel klein, woonkamer/keuken (1 vierkante ruimte) met 2 slaapkamers, ik meen 55m2. Daar stond wel in folder in de "eethoek" een tafel met 8 stoelen ingetekend op de tekeningen (want willen we niet allemaal "uitgebreid tafelen met vrienden"). Die tafel van 1,8m breed, dus de stoelen 40cm. Zo doen ze t nog wat lijken maar in de praktijk past er net een tafel met 4 stoelen.
Dat is ook de maat van je meubels in deze tekening (in je zithoek), tafel lijkt reeeler qua maat

Die bank idem, de zitting is 50cm diep en de bank 70cm incl. leuning. Dat ga je niet redden. In de praktijk zit je hier bij wijze van met je neus tegen je TV.

Maar goed, je zit misschien aan een bepaalde oppervlakte vast? Ik zou met deze indeling serieus overwegen om niet een werkkamer te maken in de hoofdbouw maar een werkhoek (mooie kast waar je lekker aan kunt zitten en dichtmaken) en dan de hele entreehoek 90gr draaien en in de linkeronderhoek te plaatsen. Moet je natuurlijk even uitvogelen hoe je boven uitkomt met de trap, daarvoor moet de grote slaapkamer aan die kant weg, kan ws. wel omgewisseld met een kleine SK.

Inderdaad een erg groot washok, wij hebben onze wasmachine/droger in de bijkeuken staan, dat neemt incl. een staand rekje krap 2x2m in beslag. Dat rekje staat er meestal niet eens.
Mijn gedachte zou zijn: plaats je was/droger in een kastenwand in je bijkeuken (ivm ook installaties mogelijk iets groter), maak van je wasruimte een werkruimte en neem de ruimte van je huidige werkruimte bij je leefruimte.
Als je de entree kantelt krijg je zowel een diepere zithoek (4m of meer) als meer ruimte bij de keuken.

Met dat grote eiland zou ik de spoelbak en kookplaat dichter bij elkaar zetten (allebei op de "blok" en alleen werkruimte voor het raam) en de kastenwand helemaal doortrekken tot in de hoek. 3 kasten breed incl. een oven en koelvries heb je nauwelijks kastruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
Net zoals je als band een oefenruimte kan huren zou het fijn zijn dat je als toekomstige bewoner een ruimte kan huren waar je life-size meubels en muren kan gebruiken om een gevoel bij bepaalde maten te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat is altijd een uitdaging. Om die reden hebben wij onze woning in alle kanten 25cm groter gemaakt destijds omdat het op tekening wat klein oogde (iig moeilijk in te schatten was), en toen we de lijnen uitgezet hadden op t gras oogde het nog kleiner. Nu zitten we ruimer dan nodig...
Maar het begint met de juiste maten in je tekening opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:51
Stefke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:20:
Heb je die buiten hangen?

Waar haal je deze? Is wel iets voor ons. Hoe ziet deze er ingeklapt uit?
Psst, er staat een link bij ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
O haha, ik herkende t niet, ik dacht dat je t alleen wilde benadrukken

Ik zie nu de foto's dat ding is huge

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 23-02-2022 15:43 ]

Pagina: 1 ... 219 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic