Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.468 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:07:
[...]

Inderdaad een goede tip voor aannemers: zorg voor goede communicatie en betrek opdrachtgever er tijdig bij als zich problemen voordoen, niet achteraf een rekening sturen.
En bij een conflict spelen altijd 2 een aandeel. De ene reactie lokt een andere reactie uit wat de boel kan doen escaleren. Deëscaleren is helaas niet gelukt, wel poging gedaan. Maar een starre houding en in eerste instantie aangeven dat het om ziektemeldingen zou gaan en later blijkt dit vakantie te zijn en over de meerkosten een provisie verlangen, dan zet ik mijn poot ook stijf. Je proeft de frustratie goed.
even een beetje advocaat van de duivel: De aannemer heeft informatieplicht (waar e.e.a. mee mis is gegaan)
jij hebt nog steeds onderzoeks plicht... toen je ineens een aggregaat zag staan wat was toen je reactie? of dacht je ik hou lekker mijn mond, wat niet op de offerte staat betaal ik toch niet?
Vergis je niet om bv vertraging te voorkomen mag een aannemer zonder het te melden meerwerkkosten maken (normaal 10%) als je niet betaald kan het zijn dat je jezelf onrechtmatig aan het verrijken bent, en heeft de aannemer een tegenvoordering. dit soort zaken kent vaak uitsluitend verliezers. meestal is het veel beter om er toch samen uit te komen.
ik heb nog wel eens bemiddeld in zoiets, wellicht was er bij jullie project ook een persoon die met beide partijen een goede relatie heeft. jurist erbij en praten maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Hoe zo? Een beetje afwisseling in de wijk lijkt me prima.
Als de afwisseling een beetje rond een thema is wel ja. Maar als ik een strakke moderne smaak heb wil ik dit soort huizen echt niet in mijn straat zien. En andersom. Daarom zeg ik, dan ben je blij met de welstand. Be carefull what you wish for mbt afwisseling; voor je het weet krijg je Belgische toestanden. De ene bouwt een strakke kubus, de ander een middeleeuws kasteel, dan een soort woonwagenstijl ding, uiteraard een jaren 30 woning, dit soort houten Amerikaanse of Scandinavische dingen etc. Brrr.

[ Voor 27% gewijzigd door cinot45981 op 06-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Als de afwisseling een beetje rond een thema is wel ja. Maar als ik een strakke moderne smaak heb wil ik dit soort huizen echt niet in mijn straat zien. En andersom. Daarom zeg ik, dan ben je blij met de welstand.
ik zou niet weten waarom niet.. wat maakt het uit? ik snap juist niet dat mensen een filmset proberen te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Erg mooi huis om te zien, maar neem je de kosten van het jaarlijkse schilderwerk ook mee in je begroting? ;w
Als je dat over 30 jaar optelt, betaal je volgens mij het huis nog eens...
In USA is dit soort siding vaak een hardieplank achtig spul. Onderhoudsvrij dus.
Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:06:
Er stond recent een artikel in het Eindhovens Dagblad hierover.
Artikel zit achter een paywall, maar per maand zijn 2 artikelen gratis.

https://www.ed.nl/valkens...it-letland-kwam~a15fb04b/

De bewoners staan in het artikel en zullen best wel genegen zijn je te woord te staan.
Staat verder weinig bruikbaars in dat artikel. Heb destijds ook contact gehad met Frame-House.
Zou alleen wél die 4 letten mee laten komen, zoveel ervaren arbeid voor zo weinig geld, daar kun je zelf niet tegenaan (laten) werken.

[ Voor 47% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-02-2022 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:56

Rzaan

Altijd zoekende

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Dan ben je als wijkbewoner toch wel weer blij met een welstandscommissie.
Mooi huis. Als je in Amerika zou wonen.Yeehaaaa!
Half Zweden staat vol met dit soort huizen.
Machtig mooi.
Welstandscommissie heeft veel te veel macht.
Er zijn van die wijken waar mensen mogen bouw naar een eigen plan.
Zijn zo'n beetje leukste wijken om doorheen te lopen.

We hebben het niet gedaan omdat je een goed grondstuk moet hebben om zo'n huis tot zijn recht te laten komen. En vind dat maar 's.
Ingeklemd tussen andere huizen is niks met zo'n woning.
Maar nog belangrijker: Het onderhoud. Niet onderschatten.

Edit: En we kwamen erachter dat we toch meer burgerlijke sukkels zijn dan we dachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 06-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bbbrumbrum schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:34:

Staat verder weinig bruikbaars in dat artikel. Heb destijds ook contact gehad met Frame-House.
Zou alleen wél die 4 letten mee laten komen, zoveel ervaren arbeid voor zo weinig geld, daar kun je zelf niet tegenaan (laten) werken.
Jawel, de namen van de eigenaars staan erin.
Gewoon contact mee zoeken.
Als ze in de krant willen staan, willen ze ook vast wel het naadje van de kous vertellen over alle problematiek die er bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 13:01
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:25:
[...]

even een beetje advocaat van de duivel: De aannemer heeft informatieplicht (waar e.e.a. mee mis is gegaan)
jij hebt nog steeds onderzoeks plicht... toen je ineens een aggregaat zag staan wat was toen je reactie? of dacht je ik hou lekker mijn mond, wat niet op de offerte staat betaal ik toch niet?
Vergis je niet om bv vertraging te voorkomen mag een aannemer zonder het te melden meerwerkkosten maken (normaal 10%) als je niet betaald kan het zijn dat je jezelf onrechtmatig aan het verrijken bent, en heeft de aannemer een tegenvoordering. dit soort zaken kent vaak uitsluitend verliezers. meestal is het veel beter om er toch samen uit te komen.
ik heb nog wel eens bemiddeld in zoiets, wellicht was er bij jullie project ook een persoon die met beide partijen een goede relatie heeft. jurist erbij en praten maar?
@ advocaat van de duivel ;) : Kan altijd wel de denkwijze van een andere kant waarderen.
Jij bedoelt waarschijnlijk waarschuwingsplicht. In dit geval was er stelpost voor bronbemaling afgesproken omdat je nooit weet wat het grondwater doet. Een stelpost is een soort budget dat aannemer specifiek voor die stelpost kan gebruiken, als het budget onvoldoende is (of lijkt te worden) dan dient aannemer te waarschuwen. Dus toen ik het aggregaat zag staan had ik nog zoiets van prima, zolang het binnen het budget past, zonder waarschuwing mag aannemer het budget in principe met 10% overschrijden als het een richtprijs betreft. Aannemer stelt zelf dat hij een goede raming had gemaakt dus mag je dit zien als richtprijs.
Je hebt ook gelijk dat als je meer krijgt (en dit accepteert) er een redelijke prijs voor betaald moet worden. Daar heb ik geen probleem mee. Ik heb alleen niet meer gekregen en heb mij in die zin ook niet verrijkt.
Het heeft ook met keuze's te maken, als iemand een keuze maakt die verkeerd uitpakt dan staat diegene die de keuze maakt aan de lat voor de consequentie (tenzij de opdrachtgever geen keuze wil maken natuurlijk). Het is gewoon heel lastig praten als de persoon vol blijft houden dat 1+1 drie is, dat heb ik zo ervaren en mijn jurist ook. En mijn jurist is gelukkig ook kritisch naar mij toe zodat ik een goede onderbouwing kan maken.
Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een wereld van verschil en dat gevoel hebben beide kanten.
Maar als je als aannemer weet en toegeeft dat je een rekenfout hebt gemaakt van meer dan 5.000 en je blijft volhouden dat de volledige rekening eerst betaald moet worden en dat je dat later dan wel weer terug krijgt, dan helpt dat niet om er samen uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Half Zweden staat vol met dit soort huizen.
Machtig mooi.
En wat zou de reden zijn denk je? Zou het iets met bomen en hout te maken hebben? Dat je iets bouwt mbv resources waar direct in de omgeving overschot aan is? Of zou het puur 'smaak' zijn? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nee, natuurlijk is het makkelijk om hout bouw te nemen als de bomen in overvloed overal om je heen staan.
Maar ook in Zweden zijn deze huizen supergeliefd vanwege hun uitstraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:13:
[...]

En wat zou de reden zijn denk je? Zou het iets met bomen en hout te maken hebben? Dat je iets bouwt mbv resources waar direct in de omgeving overschot aan is? Of zou het puur 'smaak' zijn? ;)
Want met hout kun je geen strakke moderne doos bouwen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:31
Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Welstandscommissie heeft veel te veel macht.
Er zijn van die wijken waar mensen mogen bouw naar een eigen plan.
Zijn zo'n beetje leukste wijken om doorheen te lopen.
Dat klopt, alleen zijn er niet zoveel van die wijkjes omdat het aantal mensen dat écht er wat van wil maken klein is.

Ik sprak er laatst met de gemeente over, de meeste weerstand tegen welstand komt van mensen die een cataloguswoning willen bouwen. Ieder aanpassing - onzinnig in hun ogen - is dan direct een meerprijs op de bouw.
Zonder welstand wordt het waarschijnlijk niet diverser maar wordt de boel volgepland met boerderettes en notariswoningen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
bbbrumbrum schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Want met hout kun je geen strakke moderne doos bouwen? :+
Tuurlijk wel, maar blijkbaar zijn ze daar lokaal dus ook niet zo happig op de variatie waar hier zo om geroepen wordt :w voor hen is dit gewoon de meest burgertrutterlijke standaard fantasieloze meuk die het meest praktisch is en vooral het goedkoopst, en 13 in een dozijn. Misschien vinden zij de gemiddelde Vinex rijtjeswoningwijk in NL een verademing.

[ Voor 9% gewijzigd door cinot45981 op 06-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien moet je een keer naar Zweden gaan.
Wijken zoals wij die kennen, met stenen huizen, kennen ze ook.
Veel houten huizen zijn niet rijk gedecoreerd met balkonnetjes, veranda's, dakkapellen.
De meerderheid is redelijk rechttoe rechtaan.
In de steden is het vooral steenbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
ik geloof het wel, het is niet mijn smaak. In Zweden vind ik het mooi, daar past het, het hoort bij het land zoals molens en grachten en polders in NL. Folklore. Maar meer ook niet.

[ Voor 135% gewijzigd door cinot45981 op 06-02-2022 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:39:
ik geloof het wel, het is niet mijn smaak. In Zweden vind ik het mooi, daar past het, het hoort bij het land zoals molens en grachten en polders in NL. Folklore. Maar meer ook niet.
Na de watersnood zijn er aardig wat scandinavische noodwoningen gebouwd. (sommige hebben zelfs een speciale status en koste nog moeite worden gespaard om ze te behouden) en die hebben een andere stijl dan onze rijtjes huizen uit die tijd maar passen prima in de nederlandse cultuur, straatbeeld, geschiedenis etc. sterker nog de 1 na de andere wordt een monument. Dus ergens zijn zweedse huisjes gewoon nederlandse folklore :+ ook grappig een gemiddeld orgineel Volendams huis lijkt verdacht veel op een zweeds huis (het grootste verschil is dat de planken groen zijn ipv rood) O-)

Afbeeldingslocatie: https://monumentje.files.wordpress.com/2012/02/stavenisse.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 20:14
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb momenteel ook een dispuut met onze aannemer. In eerste instantie zou het grijze water van de BG en de eerste verdieping via een normale aansluiting het huis verlaten richting het riool. Het grijze water in de kelder van de wc en wasmachine zou met een soort van sanibroyeur naar boven worden gepompt en dan richting het riool.

Zonder enige vorm van overleg heeft de aannemer besloten om al het grijze water naar een grote put naast de kelder te brengen en daar een Wilo persriool put aan te leggen. Dat levert me een extra kostenpost op van 400 euro per jaar aan onderhoud plus het risico dat ik bij een storing niet kan douchen, wassen, of naar de plee kan gaan. Want de put heeft maar een capaciteit van 150 liter. Ondertussen wonen we nu bijna 2 jaar in het huis en zijn we al drie storingen verder. Natuurlijk altijd in het weekeind of 's nachts.

Omdat de aannemer dit ongevraagd en op eigen beweging zonder overleg of goede motivatie heeft gedaan plus en nog een paar andere zaken gaat dit verhaal deze week ook een juridisch staartje krijgen. Plus nog wat andere zaken waar we maar niet uitkomen zoals: verkeerde kleur voegsel, 3 maanden te laat opgeleverd, bizar hoge stroomkosten vanwege een domme lekkage tijdens de bouw waardoor in de kelder 1 meter water stond en waardoor 3 maanden lang van die grote industriële ontvochtigers 7 × 24 uur aan hebben gestaan. Mislopen subsidie (bijna 6k) door trage afhandeling. En de waslijst is nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:24:
[...]
Na de watersnood zijn er aardig wat scandinavische noodwoningen gebouwd. (sommige hebben zelfs een speciale status en koste nog moeite worden gespaard om ze te behouden) en die hebben een andere stijl dan onze rijtjes huizen uit die tijd maar passen prima in de nederlandse cultuur, straatbeeld, geschiedenis etc. sterker nog de 1 na de andere wordt een monument. Dus ergens zijn zweedse huisjes gewoon nederlandse folklore :+ ook grappig een gemiddeld orgineel Volendams huis lijkt verdacht veel op een zweeds huis (het grootste verschil is dat de planken groen zijn ipv rood) O-)

[Afbeelding]
Tja, molens en plaggenhutten zijn ook nederlandse folklore, en toch worden er heel weinig bij gebouwd tegenwoordig 7(8)7 het zijn wel allemaal monumenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Tja, molens en plaggenhutten zijn ook nederlandse folklore, en toch worden er heel weinig bij gebouwd tegenwoordig 7(8)7 het zijn wel allemaal monumenten.
Ik heb echt geen idee wat je punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Wederzijds. Geen idee welke kant je op wil met volendam en noodwoningen, alsof dat een valide reden is om dit soort woningen te legitimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:57:
Wederzijds. Geen idee welke kant je op wil met volendam en noodwoningen, alsof dat een valide reden is om dit soort woningen te legitimeren.
Te legitimeren?
Hele harde lach.

Jij vindt ze niet mooi. Dat mag.
Maar ze zouden echt niet misstaan in Nederland.
Het is niet dat we ineens een Cambodjaanse tempel gaan neerzetten.
Elke straat of gemeente zou blij zijn met zo'n huis.
Behalve jij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:01:
[...]
Jij vindt ze niet mooi. Dat mag.
Nou, blijkbaar niet. Maar het is goed hoor, blijf maar lekker *flame* bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2022 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:57:
De enige legitime reden die je nodig heb is dat er iemand in wil wonen.
Wat jij mooi of niet mooi vindt is niet zo heel erg relevant als het gaat om het huis van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Nee. Nogmaals, ga eens in Belgie kijken. Dat riep ik vanmorgen al. Cirkeltje rond, klaar mee.

[ Voor 91% gewijzigd door cinot45981 op 06-02-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:30:
Nee. Nogmaals, ga eens in Belgie kijken. Dat riep ik vanmorgen al. Cirkeltje rond, klaar mee.
Je roept veel, maar wat je punt nu precies is?

Belgie kun je niet vergelijken, is er daar heel wat meer gebrek aan ruimtelijke ordening dat het zo chaotisch eruit ziet.
Genoeg welstandsvrije gemeentes/wijken in NL, en roze piramides zie je toch heel weinig.
Dat is toch meer gecentraliseerd in ecologische/circulaire/experimentele projecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Mijn punt is dat je hier niet overal zomaar altijd alles kunt bouwen, en mijn mening is dat dat maar goed is ook.

[ Voor 11% gewijzigd door cinot45981 op 06-02-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Belgie is van totaal andere orde, daar was jaren lang geen handhaving op illegaal bouwen, van alles wat jij een probleem vind in belgie is/was waarschijnlijk 90% illegaal.
Daarnaast lint bebouwing (politieke keuze in ruimtelijk planning) stedenbouwkundige plannen en het bestemmingsplan voorkomen dit hier, welstand heeft daar weinig mee te maken.

welstandsvrij ≠ regelvrij, dus nee je kan niet alles bouwen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30
Woensdag oplevering!

Iemand nog tips over waar we op kunnen letten? 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
gumtree schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb momenteel ook een dispuut met onze aannemer. In eerste instantie zou het grijze water van de BG en de eerste verdieping via een normale aansluiting het huis verlaten richting het riool. Het grijze water in de kelder van de wc en wasmachine zou met een soort van sanibroyeur naar boven worden gepompt en dan richting het riool.

Zonder enige vorm van overleg heeft de aannemer besloten om al het grijze water naar een grote put naast de kelder te brengen en daar een Wilo persriool put aan te leggen. Dat levert me een extra kostenpost op van 400 euro per jaar aan onderhoud plus het risico dat ik bij een storing niet kan douchen, wassen, of naar de plee kan gaan. Want de put heeft maar een capaciteit van 150 liter. Ondertussen wonen we nu bijna 2 jaar in het huis en zijn we al drie storingen verder. Natuurlijk altijd in het weekeind of 's nachts.

Omdat de aannemer dit ongevraagd en op eigen beweging zonder overleg of goede motivatie heeft gedaan plus en nog een paar andere zaken gaat dit verhaal deze week ook een juridisch staartje krijgen. Plus nog wat andere zaken waar we maar niet uitkomen zoals: verkeerde kleur voegsel, 3 maanden te laat opgeleverd, bizar hoge stroomkosten vanwege een domme lekkage tijdens de bouw waardoor in de kelder 1 meter water stond en waardoor 3 maanden lang van die grote industriële ontvochtigers 7 × 24 uur aan hebben gestaan. Mislopen subsidie (bijna 6k) door trage afhandeling. En de waslijst is nog langer.
Heb je die zaken wel in je opleverrapport staan als gebrek? Anders loop je kans dat arbiter zegt dat je het zo geaccepteerd hebt.
Bij ons vandaag ook water in de leefkelder, aannemer heeft het huis niet op het juiste peil gebouwd. Ook al niet met ons overlegd maar zelf bepaald.
Succes met je zaak, waren stroomkozten geen stelpost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Karp schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:35:
Woensdag oplevering!

Krasjes in de ramen! Na de oplevering heb je ze zelf gemaakt 😉

Onze aannemer gelukkig coulant mee omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Dank voor het advies. Blijkt dat ik inderdaad gewoon de nutsvoorziening kan aanvragen zonder een officieel bouwvergunning of zelfs kavel op naam. Die wordt naar verwachting deze maand overgedragen.

Gister aangevraagd met levering verwacht in week 20. Hopelijk vertraagd het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Vraagje over inbouwrolluiken.

Mensen die dit al hebben staan, hoe is de afwerking gedaan aan de binnenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
karelkale schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:56:

Al gezocht in dit topic? Dan kun je meteen de correcte mensen taggen met een meer specifieke vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
karelkale schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:56:

Waarom inbouwrolluiken? Raffstores zijn veel mooier, en komen bovendien niet zo ver naar binnen, zodat je geen problemen krijgt met je luchtdichting, en ook de onderbreking in je isolatie niet zo groot is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Andrehj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Waarom inbouwrolluiken? Raffstores zijn veel mooier, en komen bovendien niet zo ver naar binnen, zodat je geen problemen krijgt met je luchtdichting, en ook de onderbreking in je isolatie niet zo groot is.
Eerst waarom inbouwrrolluiken;

(vals) gevoel van veiligheid
privacy
pikdonker als ze dicht zijn (films of playstationen, ook overdag.).

Ik vind persoonlijk ingebouwde rolluiken mooier dan raffstores, de raffstores komen echter ook op bepaalde ramen.
Qua isolatie is dit een keuze die ik wil maken. Perfecte isolatie of inbouwrolluiken; dan kies ik voor inbouwrolluiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 20:14
Tijgerhaai schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Heb je die zaken wel in je opleverrapport staan als gebrek? Anders loop je kans dat arbiter zegt dat je het zo geaccepteerd hebt.
Bij ons vandaag ook water in de leefkelder, aannemer heeft het huis niet op het juiste peil gebouwd. Ook al niet met ons overlegd maar zelf bepaald.
Yes, alle punten zijn genoemd en ook als niet opgelost bekend bij de aannemer, het zijn vooral punten veroorzaakt door zijn onderaannemers. Punt is dat de onderaannemers het niet willen oplossen omdat de aannemer de rekeningen niet betaald, zolang we zijn rekening niet betalen. Zo is de cirkel rond. Omdat hij de opdrachtnemer is, is het de eindverantwoordelijke. Er staat van ons en van de door ons ingehuurde externe opzichter ook geen handtekening onder de oplevering omdat er gewoon nog te veel punten openstaan.

Voor stroomkosten was inderdaad een stelpost. Alleen deze is ruim overschreden door de nogal lakse manier hoe met alles tijdens de bouw is omgegaan met energie en als er tijdens de bouw gewoon was opgelet waren de ontvochtigers gewoon niet nodig geweest. Door een stupide fout wat met een simpel dekzeiltje van tientje opgelost had kunnen worden is er voor duizenden euro's schade ontstaan. En daar weiger ik voor op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Tijgerhaai schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Hmmm, wij hebben recent juist besloten om een kelder toe te voegen onder een deel van de woning :/ (bruto 9.5m x 6.5m, netto 8.7m x 5.8m), ben wel benieuwd naar typische ervaringen met (moderne) kelders. In ons geval is de aannemer gespecialiseerd in kelderbouw en gaat dus zelf de kelder aanleggen.

Een bekend probleem is natuurlijk vochtigheid bij warme dagen doordat de kelder relatief koel is en binnenstromende warme lucht bij afkoeling vochtig wordt. De kelder wordt natuurlijk goed geisolleerd waardoor de afkoeling vanaf de wanden zal meevallen. Anders wellicht met een airco op te lossen? (condenserend koelen).

Verder benieuwd wat voor daglicht oplossingen (formaten) er gebruikt worden om de ruimte (deels) als verblijfsruimte aan te merken. Onze aannemer stelt Meavector Aqua Plus voor: Lijkt me beperkt qua m2 effectieve lichtinval en dus m2 verblijfsruimte. Het grondwaterpeil zit natuurlijk boven de keldervloer (ca 1.30 onder het huidige maaiveld, maar het peil zal hoger komen), ik vermoed dat er daarom voor deze (voor zover ik kan inschatten) redelijk veilige oplossing wordt gekozen. Gemetselde koekoeken komen meen ik bijna niet meer voor bij moderne woningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
Batilan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:31:
[...]

Hmmm, wij hebben recent juist besloten om een kelder toe te voegen onder een deel van de woning :/ (bruto 9.5m x 6.5m, netto 8.7m x 5.8m), ben wel benieuwd naar typische ervaringen met (moderne) kelders. In ons geval is de aannemer gespecialiseerd in kelderbouw en gaat dus zelf de kelder aanleggen.

Een bekend probleem is natuurlijk vochtigheid bij warme dagen doordat de kelder relatief koel is en binnenstromende warme lucht bij afkoeling vochtig wordt. De kelder wordt natuurlijk goed geisolleerd waardoor de afkoeling vanaf de wanden zal meevallen. Anders wellicht met een airco op te lossen? (condenserend koelen).

Verder benieuwd wat voor daglicht oplossingen (formaten) er gebruikt worden om de ruimte (deels) als verblijfsruimte aan te merken. Onze aannemer stelt Meavector Aqua Plus voor: Lijkt me beperkt qua m2 effectieve lichtinval en dus m2 verblijfsruimte. Het grondwaterpeil zit natuurlijk boven de keldervloer (ca 1.30 onder het huidige maaiveld, maar het peil zal hoger komen), ik vermoed dat er daarom voor deze (voor zover ik kan inschatten) redelijk veilige oplossing wordt gekozen. Gemetselde koekoeken komen meen ik bijna niet meer voor bij moderne woningen?
Bij mij heb ik nul last van condensatie.
Ik zou altijd minimaal 1 koekoek doen waar je uit kan ontsnappen in geval van nood (brand op BG bijvoorbeeld). Voor het daglicht zou ik het niet doen. Voor natuurlijke ventilatie is het ook wel prettig.

Edit: ik verwarm de kelder niet/nauwelijks, is mogelijk relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-08 10:04
[...]

Wij zitten nog in de ruwbouwfase, maar de kelder condenseert zo hard dat we nog net geen stalactieten aan het plafond hebben hangen. Nu loopt dit allemaal wel los, want er wordt natuurlijk nog niks geventileerd en het hemelwater kan zo in de kelder komen.

Wij hebben zelf geen koekoek ingebouwd. Wij hopen de kans op condensatie te verkleinen door goed na te denken over de venitlatie. zo passen we een WTW-unit toe welke in uitgevoerd met een enthalpiewisselaar. In theorie kunnen deze units in de zomer het binnenklimaat wat ontvochtigen om zo de kans op condensvorming te verkleinen. Dit blijft wel even bij theorie, want ik kan je nog niks vertellen over de praktijk. Wellicht de moeite om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Les Paulos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Wij zitten nog in de ruwbouwfase, maar de kelder condenseert zo hard dat we nog net geen stalactieten aan het plafond hebben hangen. Nu loopt dit allemaal wel los, want er wordt natuurlijk nog niks geventileerd en het hemelwater kan zo in de kelder komen.

Wij hebben zelf geen koekoek ingebouwd. Wij hopen de kans op condensatie te verkleinen door goed na te denken over de venitlatie. zo passen we een WTW-unit toe welke in uitgevoerd met een enthalpiewisselaar. In theorie kunnen deze units in de zomer het binnenklimaat wat ontvochtigen om zo de kans op condensvorming te verkleinen. Dit blijft wel even bij theorie, want ik kan je nog niks vertellen over de praktijk. Wellicht de moeite om te bekijken.
enthalpiewisselaar voegt toch alleen maar vocht toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 11:50
[...]

Waarom stort hij geen koekoeks in het werk? De dingen die jij voorstelt werden ons afgeraden door de kelderbouwer. Wij hebben de kelder wat groter dan de woning, in die extra meters hebben we glas.

Wij hebben nog geen WTW in de kelder. Dit is naar mijn mening wel nodig, anders krijg je inderdaad condensvorming in de zomer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-08 10:04
Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:17:
[...]

enthalpiewisselaar voegt toch alleen maar vocht toe?
Hier een korte uitleg:
YouTube: Enthalpiewisselaar | Creëer een comfortabel binnenklimaat! | Zehnder...

maar zoals gezegd heb ik geen enkele ervaring met de werking in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
[...]

Qua vocht hebben wij in principe geen probleem, luchtvochtigheid is nu ca 40% en temperatuur bijna 22 graden. (In de zomer is het 18 graden) We hebben vloerverwarming in de kelder zodat hij goed is te gebruiken als leefkelder. 3 koekoeks voor ventilatie en ontsnappingsmogelijkheid. Bij volle zon komt er redelijk daglicht binnen, maar als het bewolkt is dan is het toch aardig donker. Het type koekoek wat je aannemer wil gebruiken ziet er top uit. Had graag gezien dat mijn aannemer die ook gebruikt had.
Vraag in elk geval aan je aannemer hoe hij denkt dat het water uit de koekoek verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Les Paulos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Volgensmij is de consensus hier dat de enthalpiewisselaars niet de moeite zijn ivm zeeeer geringe effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Les Paulos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Hier een korte uitleg:
YouTube: Enthalpiewisselaar | Creëer een comfortabel binnenklimaat! | Zehnder...

maar zoals gezegd heb ik geen enkele ervaring met de werking in de praktijk.
Yep, enthalpiewisselaren werken beide kanten op; in de winter proberen ze vocht binnen te houden en in de zomer vocht buiten, zodat het binnen zo dicht mogelijk bij de 50% RH blijft.

In de praktijk zijn enthalpiewisselaren niet heel erg effectief hierin, zeker als je veel totale ventilatie doet; juist wanneer je het het hardste nodig hebt (heldere winternacht, -5C buiten, nachttemperatuur binnen op 17C) verlies je nog steeds uiteindelijk ~30-50% van je vocht binnen en kom je uiteindeiljk toch op de 28-33% RH uit. Heeft ermee te maken dat het energie kost om lucht te bevochtigen, en die energie wordt uit de warmte gehaald die de WTW recyclet, en daar zit een limiet aan.

Om echt 50% RH te kunnen garanderen in de winter is er maar 1 oplossing: dikke warmtepomp en luchtbevochtiger installeren.

Op een vochtige zomerdag heb je hetzelfde probleem maar dan omgekeerd, dus ook daar heb je het liefst een condenserende airco bovenop de enthalpiewisselaar om je binnenklimaat strak te regelen. Alleen is het in de zomer een veel minder groot probleem voor het comfort dat het iets vochtiger is dan ideaal, terwijl je in de winter sneller last krijgt van je luchtwegen als het ook maar een beetje onder 50% RH dipt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 17:04
[...]

De kelder (42m2) wordt hier actief geventileerd door de WTW. De temperatuur schommelt door het jaar heen tussen de 18 en 23 graden. Maar op warme zomer dagen was de relatieve luchtvochtigheid aan de hoge kant met hier en daar condensatie. Bij ons is het met een ontvochtiger voor 2 a 3 zomermaanden opgelost. Misschien handig om een afvoer te hebben zodat het water gelijk afgevoerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[...]

Een bekend probleem is natuurlijk vochtigheid bij warme dagen doordat de kelder relatief koel is en binnenstromende warme lucht bij afkoeling vochtig wordt.
We hebben nu een kelder van 180 m², in de nieuwbouw plannen we 165 m². In beide gevallen met garage. Als de garagedeur opengaat, stroom er één klap een boel warme lucht binnen. Daarom houden we de garage luchtdicht gescheiden van de rest van de kelder. Is ook verder buiten de thermische schil.
Voor de rest van de kelder passen we balansventilatie toe. Daar stroomt ook niet 1-2-3 warme lucht naar binnen, die stijgt immers op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Karp schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:35:
Woensdag oplevering!

In willekeurige volgorde:
  • Zijn de loze leidingen allemaal ‘open’? (Kun je de draad die erin is aangebracht bewegen)
  • Check aansluitingen in kruipruimte.
  • Werking stopcontacten/aansluitingen.
  • Zijn alle draaikiepramen ook op draaikiepstand gezet (soms alleen draaien)
  • Krassen op ramen inderdaad, idem lak houtwerk en deuren/kozijnen in huis.
  • Afwerking plafonds/muren conform opdracht.
  • Eventueel afwerking zolderruimte/berging. Dat was hier in de hele wijk afgeraffeld en leverde na een tijdje tal van klachten op (kieren in de aftimmering, rotzooi achter het knieschot, te weinig isolatie).
  • Hang- en sluitwerk.
En indien van toepassing uiteraard uitvoering badkamer en keuken. Ook daar letten op krassen, schade kasten/fronten/werkblad, slordig tegelwerk, functionaliteit apparatuur.
Best heel wat bij elkaar, neem er de tijd voor. En neem iemand mee, twee zien meer dan een. Zelf ben je trots en blij met het nieuwe huis, misschien wat minder kritisch dan een buitenstaander. Voorkomt ook welles/nietes achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
mux schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Yep, enthalpiewisselaren werken beide kanten op; in de winter proberen ze vocht binnen te houden en in de zomer vocht buiten, zodat het binnen zo dicht mogelijk bij de 50% RH blijft.

In de praktijk zijn enthalpiewisselaren niet heel erg effectief hierin, zeker als je veel totale ventilatie doet; juist wanneer je het het hardste nodig hebt (heldere winternacht, -5C buiten, nachttemperatuur binnen op 17C) verlies je nog steeds uiteindelijk ~30-50% van je vocht binnen en kom je uiteindeiljk toch op de 28-33% RH uit. Heeft ermee te maken dat het energie kost om lucht te bevochtigen, en die energie wordt uit de warmte gehaald die de WTW recyclet, en daar zit een limiet aan.

Om echt 50% RH te kunnen garanderen in de winter is er maar 1 oplossing: dikke warmtepomp en luchtbevochtiger installeren.

Op een vochtige zomerdag heb je hetzelfde probleem maar dan omgekeerd, dus ook daar heb je het liefst een condenserende airco bovenop de enthalpiewisselaar om je binnenklimaat strak te regelen. Alleen is het in de zomer een veel minder groot probleem voor het comfort dat het iets vochtiger is dan ideaal, terwijl je in de winter sneller last krijgt van je luchtwegen als het ook maar een beetje onder 50% RH dipt.
Wij wonen sinds september in ons huis met een enthalpie wisselaar icm een Zehnder Q600. Nu is het nog geen extreem koude winter geweest en er zit wellicht nog vocht in de muren (?), maar we zitten tot nu bijna altijd boven de 60 procent RH. Soms er net onder. Ik meet in de woonkamer en onze slaapkamer.

Geen idee of het slechter was zonder die wisselaar, maar tot nu toe lijkt het te werken. Van het weekend wordt het wat meer winterweer, eens kijken wat er gebeurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:40:
[...]

In willekeurige volgorde:
  • Zijn de loze leidingen allemaal ‘open’? (Kun je de draad die erin is aangebracht bewegen)
  • Check aansluitingen in kruipruimte.
  • Werking stopcontacten/aansluitingen.
  • Zijn alle draaikiepramen ook op draaikiepstand gezet (soms alleen draaien)
  • Krassen op ramen inderdaad, idem lak houtwerk en deuren/kozijnen in huis.
  • Afwerking plafonds/muren conform opdracht.
  • Eventueel afwerking zolderruimte/berging. Dat was hier in de hele wijk afgeraffeld en leverde na een tijdje tal van klachten op (kieren in de aftimmering, rotzooi achter het knieschot, te weinig isolatie).
  • Hang- en sluitwerk.
En indien van toepassing uiteraard uitvoering badkamer en keuken. Ook daar letten op krassen, schade kasten/fronten/werkblad, slordig tegelwerk, functionaliteit apparatuur.
Best heel wat bij elkaar, neem er de tijd voor. En neem iemand mee, twee zien meer dan een. Zelf ben je trots en blij met het nieuwe huis, misschien wat minder kritisch dan een buitenstaander. Voorkomt ook welles/nietes achteraf.
Daar zit veel nuttigs bij. Dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Daar zit veel nuttigs bij. Dankje!
En hoe was het resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Goed, dankje!

Ik moet nog een drone-filmpje op de pc zetten. Hopelijk kom ik nog toe aan een iets gedetailleerde reactie 👍🏿

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:47
Deze week geloot voor een kavel bij ons in 't dorp. Mochten als 3e een kavel kiezen, degene die we op het oog hadden was gelukkig nog niet gekozen.
Moet allemaal nog getekend worden, maar zal me eens verder inlezen in dit topic! :)

We hebben al wel wat prijzen ontvangen van wat bouwbedrijven (prefab).
Heb de 'standaardprijs' + 1 ton aangehouden en dan moeten we t allemaal prima kunnen financieren.
Gesprek inplannen met bouwbedrijf lukte niet zonder grond, dus daar beginnen we binnenkort maar eens mee.

Groothuisbouw zit hier om de hoek maar spreekt me nog niet echt aan. Hebben al wel even contact gehad met U. Veenstra en Bouwbedrijf Postma.

[ Voor 22% gewijzigd door jordeeeh op 11-02-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:22
jordeeeh schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:39:
Deze week geloot voor een kavel bij ons in 't dorp. Mochten als 3e een kavel kiezen, degene die we op het oog hadden was gelukkig nog niet gekozen.
Moet allemaal nog getekend worden, maar zal me eens verder inlezen in dit topic! :)

Heb de 'standaardprijs' + 1 ton aangehouden en dan moeten we t allemaal prima kunnen financieren.
Gesprek inplannen met bouwbedrijf lukte niet zonder grond, dus daar beginnen we binnenkort maar eens mee.

Groothuisbouw zit hier om de hoek maar spreekt me nog niet echt aan. Hebben al wel even contact gehad met U. Veenstra en Bouwbedrijf Postma.
Gefeliciteerd.

Je hebt het over prefab, maar volgens mij bedoel je catalogusbouw. Als je voor een eigen ontwerp gaat krijg je over het algemeen een woning die meer bij je eigen situatie en kavel past.
Denk niet dat de bouwkosten hoger hoeven te zijn, maar ontwerpkosten komen er dan wel bij, reken op ongeveer 10% van de bouwkosten.
Wij hebben onze woning laten ontwerpen. Is wel als prefab gebouwd met SIP panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Heeft iemand ervaring met een renovatiesteiger huren en de kosten die daarbij horen?
Ik moet voor mijn nieuwbouwhuis voor ongeveer 8 weken een steiger rondom de woning en de garage hebben maar de offertes die ik nu krijg zijn behoorlijk hoog (5-7k€). Mogelijk dat ik het gewoon verkeerd ingeschat heb, maar voor die bedragen kan je volgens mij ook redelijk wat rolsteigers kopen die ik naderhand weer kan verkopen.
Mogelijk heeft een mede-tweaker eerder een goedkoop adres gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tim-1985 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
Heeft iemand ervaring met een renovatiesteiger huren en de kosten die daarbij horen?
Ik moet voor mijn nieuwbouwhuis voor ongeveer 8 weken een steiger rondom de woning en de garage hebben maar de offertes die ik nu krijg zijn behoorlijk hoog (5-7k€). Mogelijk dat ik het gewoon verkeerd ingeschat heb, maar voor die bedragen kan je volgens mij ook redelijk wat rolsteigers kopen die ik naderhand weer kan verkopen.
over hoeveel m2 gaat het en in welke regio?

let op in je vergelijking dat werken op een rolsteiger omslachtiger is dus op die manier wellicht geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb een steiger gekocht voor €2300, 1.5jaar gebruikt en voor €2500 verkocht. Opbouwen kost je de eerste keer wel een dagje met zn tweeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Ik weet niet of je hem voor jezelf op gaat bouwen of voor anderen, maar volgens mij moet je er wel rekening mee houden dat de steiger gekeurd/gecertificeerd is. Met name als anderen er op gaan werken. Mocht er nl een ongeval gebeuren en de steiger is niet gekeurd/ gecertificeerd dan ben jij aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:27:
[...]

Heb een steiger gekocht voor €2300, 1.5jaar gebruikt en voor €2500 verkocht. Opbouwen kost je de eerste keer wel een dagje met zn tweeen.
Dat zijn de betere deals!
Via Marktplaats of waar heb je hem gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
jordeeeh schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:39:

Bouwbedrijf Postma... ha! daar werken wij als installatie bedrijf nu voor, zelf zit ik in Norg en binnenkort in Hurdegaryp.
Postma bouwt veelal enkelvoudige vrijstaande woningen, maar de laatste tijd ook vaak seriematige woningen.
De stukadoor heeft héél wat werk in Norg om alle muren/ wanden mooi recht te krijgen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-09 20:56
Hoort een houten trap in een nieuwbouw woning te kraken bij elke stap? Toen ons huis 6 maanden geleden was opgeleverd was de trap stil bij het belopen, nu het vochtigheidsgehalte aanzienlijk is gedaald kraakt de trap aan alle kanten. Iemand met dezelfde ervaring en mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nous112 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:04:
Hoort een houten trap in een nieuwbouw woning te kraken bij elke stap? Toen ons huis 6 maanden geleden was opgeleverd was de trap stil bij het belopen, nu het vochtigheidsgehalte aanzienlijk is gedaald kraakt de trap aan alle kanten. Iemand met dezelfde ervaring en mogelijke oplossingen?
Welk materiaal? Open of dicht? Wat is “aanzienlijk”; wat was de rH tijdens oplevering en wat is die nu?
Rzaan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Dat zijn de betere deals!
Via Marktplaats of waar heb je hem gevonden?
Yes, paar dorpen verderop. Was toch een lage zand container vol, heeeel blij met de autolaadkraan toen.

[ Voor 22% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-02-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:05:
[...]

Welk materiaal? Open of dicht? Wat is “aanzienlijk”; wat was de rH tijdens oplevering en wat is die nu?
Hardhouten tredes, Hardh. bomen, leuning, spillen van rubberwood / mahonie o.g.. Trap is dicht. rH bij oplevering ca. 80-85%, nu ca. 50-55%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Nous112 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Hardhouten tredes, Hardh. bomen, leuning, spillen van rubberwood / mahonie o.g.. Trap is dicht. rH bij oplevering ca. 80-85%, nu ca. 50-55%
Vochtigheid is hoog, maar kan even goed door de verwarming zijn die niet opstond (sowieso niet erg bevorderlijk)
Heeft bezetting lang kunnen drogen?
Vocht is nu waarschijnlijk in de trap getrokken, en daardoor is het hout uitgezet, en staat hij niet meer 'vast'.

Kan je aan de achterkant van de trap? En is alles van de trap in het zicht? Anders zou ik proberen er extra vijzen in te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 12-02-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
bottom line schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Vochtigheid is hoog, maar kan even goed door de verwarming zijn die niet opstond (sowieso niet erg bevorderlijk)
Heeft bezetting lang kunnen drogen?
Vocht is nu waarschijnlijk in de trap getrokken, en daardoor is de trap uitgezet, en staat hij niet meer 'vast'.

Kan je aan de achterkant van de trap? En is alles van de trap in het zicht? Anders zou ik proberen er extra vijzen in te zetten.
Huis is helaas zeer vochtig opgeleverd (juli 2021) waarbij het ook buiten zeer vochtig was. Ondanks veel ventileren is pas het vochtigheidsgehalte bij het begin van het stook seizoen significant gaan dalen.
Ik neem aan dat je met bezetting het stukwerk bedoeld? Dat was in mei gereed, dus er zal in juni toen de trap is geplaatst nog best wel een hoge vochtigheid zijn geweest.
Alles van de trap is gelukkig bereikbaar, zal de leverancier van de trap eens vragen om er naar te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0r15
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03 11:26
We willen een kleine woning bouwen. We hebben een perceel en zijn nu plannen aan het opstellen mbv architecte. Momenteel twijfelen over de indeling van het onderste gedeelte (= Berging/hal/wc/douchekamer).

Het wordt een compact huis (het plan wat je hier ziet + verdieping met 2 slaapkamers en gang), maar hadden toch graag 2 deuren tussen wc en leefruimte. In de berging zou er ruimte moeten zijn voor een warmtepomp+boiler, ventilatie D unit met aansluitingen, vloerverwarming met aansluitingen + zekeringkast + wasmachine + "berging". Momenteel is er hiervoor 4,5m² voor voorzien. Volstaat dit? Is dit teveel/te weinig?

We twijfelen ook over de plaatsing van de deur richting de berging:
optie A deur in keuken (met uitzicht als een keukenkast).
  • Voordeel: plek voor jassen/schoenen in hal.
  • nadeel: plaats in keuken kwijt, deur minder geluidswerend?
Optie B deur in hal.
  • extra nadeel: veel deuren in kleine hal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAs_ERX3Iz1cI-LUyaCT6zgWaE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PlBs1RrQ8IlbyCgOLAWot82.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie nog andere/betere ideeën of voor- en nadelen voor een bepaalde optie? Of een perfecte optie C? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Klein maar fijn :)

De technische ruimte is krap aan. Een warmte pomp met ingebouwde boiler neemt één m² in beslag. De kleinste Zehnder is al 72 cm breed dus dat past op 2 m². Beiden zou ik tegen de buitenwand zetten voor de buitenunit en aan-/afzuiging. Of de installateur dat ook leuk gaat vinden is een tweede...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
J0r15 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:46:
We willen een kleine woning bouwen. We hebben een perceel en zijn nu plannen aan het opstellen mbv architecte. Momenteel twijfelen over de indeling van het onderste gedeelte (= Berging/hal/wc/douchekamer).

Het wordt een compact huis (het plan wat je hier ziet + verdieping met 2 slaapkamers en gang), maar hadden toch graag 2 deuren tussen wc en leefruimte. In de berging zou er ruimte moeten zijn voor een warmtepomp+boiler, ventilatie D unit met aansluitingen, vloerverwarming met aansluitingen + zekeringkast + wasmachine + "berging". Momenteel is er hiervoor 4,5m² voor voorzien. Volstaat dit? Is dit teveel/te weinig?

Optie B deur in hal.
[Afbeelding]

Hebben jullie nog andere/betere ideeën of voor- en nadelen voor een bepaalde optie? Of een perfecte optie C? :)
Optie A mag sowieso niet als je de meterkast ook in die berging wilt hebben. Die moet binnen 3 meter lopen van de buiten/voordeur zitten.
Ook is 80cm (minus de dikte van je muur) erg krap voor een toilet. Een standaard deur is al 85cm breed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Mooie ruime leefruimte, maar de rest is wat krap aan. Heb je overwogen de douchte naar boven te verhuizen? Als die verdieping even groot is dan heb je (ook met schuin dak) nog steeds twee ruime kamers (althans dat vind ik ruim). Dan komt die ruimte beneden vrij. Dan kun je de wc naar de overkant plaatsen en de technische bergruimte een stuk groter maken. Evt heb je dan nog ruimte voor een aparte meterkast. Deur naar de gang en naast de wc ruimte voor een riante garderobe. En de meterkast.? Hoe doe je dat. Ik lees dat volgens het bouwbesluit deze op maximaal 3 meter van de voordeur mag komen. Als je het in de technische ruimte wil dan voldoet optie A m.i. niet. (Maar ik ben daar in geen specialist).

Edit: Als ik nog een aanvullende opmerking kan plaatsen. Ik ken jullie kavel niet, en ken dus mogelijkheden niet, maar je hebt in de woonkamer een groot raam naar het noorden. Energetisch is dat ongunstig (ramen isoleren minder goed vergeleken met muren). Je hebt geen winst (zon instraling), maar wel relatief veel verlies.

[ Voor 18% gewijzigd door ArnaudYK op 14-02-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
ArnaudYK schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:57:

Edit: Als ik nog een aanvullende opmerking kan plaatsen. Ik ken jullie kavel niet, en ken dus mogelijkheden niet, maar je hebt in de woonkamer een groot raam naar het noorden. Energetisch is dat ongunstig (ramen isoleren minder goed vergeleken met muren). Je hebt geen winst (zon instraling), maar wel relatief veel verlies.
Sinds wanneer mogen grote ramen enkel maar richting het zuiden gericht zijn?
Misschien gewoon ramen dan helemaal afschaffen, aangezien muren veel beter te isoleren zijn... |:(

Meestal (99%) zetten mensen geen ramen om zon/warmte binnen te krijgen, maar voor het natuurlijk licht in huis / uitzicht naar buiten. Of dat dan Oost, Zuid, West of Noord is, zal echt niemand een worst wezen.
Voordeel hier is dat je geen enkele verduistering/zonwering moet voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
RocketKoen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:56:
[...]

Optie A mag sowieso niet als je de meterkast ook in die berging wilt hebben. Die moet binnen 3 meter lopen van de buiten/voordeur zitten.
Ook is 80cm (minus de dikte van je muur) erg krap voor een toilet. Een standaard deur is al 85cm breed.
Geen idee of / wanneer het doorgaat, maar ik las pas geleden dat ze dit willen aanpassen naar 4,5m

https://www.nen.nl/en/nie...dt-stapsgewijs-aangepast/

En je kan natuurlijk altijd in overleg gaan met de netbeheerder, maar hoe groot die slagingskans is zou ik niet weten. Je zou de meterkast natuurlijk ook net zoals vaak gebeurt in Duitsland vanaf buiten bereikbaar kunnen maken als je daar een plek voor kan vinden die niet stoort.

edit: link aangepast naar de NEN website, ipv. een nieuwvergaar site.

[ Voor 10% gewijzigd door Sivvis op 14-02-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
bottom line schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:19:
[...]

Misschien gewoon ramen dan helemaal afschaffen, aangezien muren veel beter te isoleren zijn... |:(

Meestal (99%) zetten mensen geen ramen om zon/warmte binnen te krijgen, maar voor het natuurlijk licht in huis / uitzicht naar buiten. Of dat dan Oost, Zuid, West of Noord is, zal echt niemand een worst wezen.
Ramen mogen alle kanten op maar een raam aan de zuidkant geeft in de winter gratis warmte waar een raam op Noord in de winter allen maar extra kou geeft. Als je als hobby schilderen hebt of beeldhouwen kun je weer beter een raam naar het noorden hebben ivm de betere lichtinval.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
No Hands schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Ramen mogen alle kanten op maar een raam aan de zuidkant geeft in de winter gratis warmte waar een raam op Noord in de winter allen maar extra kou geeft. Als je als hobby schilderen hebt of beeldhouwen kun je weer beter een raam naar het noorden hebben ivm de betere lichtinval.
Keerzijde is oververhitting in de zomer met moderne goed geïsoleerde woningen en dan moet je weer actief gaan koelen wat waarschijnlijk meer kost dan die gratis warmte. Tenzij je slim gebruikmaakt van overkappingen / overstek / zonwering zoals bij passiefhuis, maar dat moet je willen en kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Sivvis schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:10:
[...]

Keerzijde is oververhitting in de zomer met moderne goed geïsoleerde woningen en dan moet je weer actief gaan koelen wat waarschijnlijk meer kost dan die gratis warmte. Tenzij je slim gebruikmaakt van overkappingen / overstek / zonwering zoals bij passiefhuis, maar dat moet je willen en kunnen toepassen.
Overkapping, mooie boom, zonwering of een airco op zonnestroom. Die draaien altijd tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
No Hands schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Als ramen elke kant mogen, waarom geef je dan de opmerking dat hij een groot raam in het Noorden heeft? Dat is toch om hem proberen te overtuigen om hier vanaf te stappen?

En in de zomer krijg je warmte binnen die je niet binnen wilt hebben, met ramen op de zuidkant..
Ik zie echt niet het probleem dat je wilt schetsen met ramen gericht in het Noorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
J0r15 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:46:

Optie B deur in hal.
[Afbeelding]

Mooi, vooral de ramen rondom, ook op noorden, super. Ik zou keuken op noordmuur zetten met extra raampje erbij, ook op noorden, perfect, geen zonneschijn, wel natuurlijk licht. 4 Meter lang is ruim voldoende en het kookeiland weghalen levert je meer ruimte. Deur naar berging zit dan op een natuurlijke plaats. De schaal in de tekening klopt ook niet helemaal, kookeiland net zo breed als de muur?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
bottom line schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Als ramen elke kant mogen, waarom geef je dan de opmerking dat hij een groot raam in het Noorden heeft? Dat is toch om hem proberen te overtuigen om hier vanaf te stappen?

En in de zomer krijg je warmte binnen die je niet binnen wilt hebben, met ramen op de zuidkant..
Ik zie echt niet het probleem dat je wilt schetsen met ramen gericht in het Noorden.
Hij attendeert de ontwerper op een feit mbt grote raampartij op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-09 21:07
Bij ons ligt ondertussen de fundering.
De bouwer zou afgelopen week ons (HSB-)huis monteren op locatie.
Helaas hebben zij de nodige uitdagingen met de planning (door quarantaine verzuim) en schuiven we naar achteren toe.

Dit levert veel stress op omdat wij eigenlijk een harde deadline hebben van eind juni, dan moeten we ons huis uit. Het zou mooi zijn als we dan in ieder geval de spullen over kunnen hebben (desnoods in garage/container). Het lijkt erop dat we dat niet meer gaan redden. we hebben nog +- 2 weken speling.

Deze week zien de weersvooruitzichten er niet best uit.. dus zal nog verder opschuiven.

Kan het eigenlijk kwaad als een HSB-huis in felle regen wordt gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Nous112 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:04:
heb je toevallig op de muur een refentiepunt.

kans bestaat namelijk dat je trap is gaan verzakken, gebeurt vaak wel iets, maar als dat te ver gebeurt kun je dit soort klachten krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
bottom line schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Ik heb daar geen opmerking over gemaakt maar dat terzijde.
@ArnaudYK wilde gewoon iets onder de aandacht brengen wat wellicht interessant kon zijn voor @J0r15 Dat valt volgens mij onder behulpzaam zijn en niet iemand proberen te overtuigen ergens vanaf te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hebben mensen ervaring om de meterkast bij een (achter)deur te plaatsen?

Ik ben eea. aan het passen en meten in de oppervlakte welke we nu hebben om tot een voor ons handigere indeling te komen.

Ik heb de technische ruimte nu in een aangebouwd bijgebouwdeel zitten, en wil daar ook de meterkast in de buurt hebben voro de ruimte in de entree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:47
deejeebv schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Gefeliciteerd.

Je hebt het over prefab, maar volgens mij bedoel je catalogusbouw. Als je voor een eigen ontwerp gaat krijg je over het algemeen een woning die meer bij je eigen situatie en kavel past.
Denk niet dat de bouwkosten hoger hoeven te zijn, maar ontwerpkosten komen er dan wel bij, reken op ongeveer 10% van de bouwkosten.
Wij hebben onze woning laten ontwerpen. Is wel als prefab gebouwd met SIP panelen.
Thanks voor de tip. Zal dit met beiden partijen ook wel even bespreken. Die bieden dat volgens mij zelf ook aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
FastForwardNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:44:
Bij ons ligt ondertussen de fundering.
De bouwer zou afgelopen week ons (HSB-)huis monteren op locatie.
Helaas hebben zij de nodige uitdagingen met de planning (door quarantaine verzuim) en schuiven we naar achteren toe.

Dit levert veel stress op omdat wij eigenlijk een harde deadline hebben van eind juni, dan moeten we ons huis uit. Het zou mooi zijn als we dan in ieder geval de spullen over kunnen hebben (desnoods in garage/container). Het lijkt erop dat we dat niet meer gaan redden. we hebben nog +- 2 weken speling.

Deze week zien de weersvooruitzichten er niet best uit.. dus zal nog verder opschuiven.

Kan het eigenlijk kwaad als een HSB-huis in felle regen wordt gemonteerd?
Dat ligt aan de gebruikte materialen, gips bvb zou ik niet graag nat laten worden, Fermacell kan daar dan wel weer vrij goed tegen.

Maar als ze goed doorwerken, plassen verwijderen en open gaten afdekken en evt nog bouwdrogers erin zetten na montage dan loopt het allemaal wel los.
Zou ook wat zijn als je altijd 2-5 opvolgende droge dagen nodig zou hebben, dat word wel heel lastig plannen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
bbbrumbrum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Dat ligt aan de gebruikte materialen, gips bvb zou ik niet graag nat laten worden, Fermacell kan daar dan wel weer vrij goed tegen.

Maar als ze goed doorwerken, plassen verwijderen en open gaten afdekken en evt nog bouwdrogers erin zetten na montage dan loopt het allemaal wel los.
Zou ook wat zijn als je altijd 2-5 opvolgende droge dagen nodig zou hebben, dat word wel heel lastig plannen uiteindelijk.
Volgens mij zit er op de binnenmuren gips met daarachter hardboard. Weet alleen niet of dat vanuit de fabriek al aanwezig is of pas later wordt gemonteerd. Ze kunnen binnen 1-2 dagen het dak erop hebben.

Je hebt natuurlijk ook regen en regen. Einde week ziet het er beroerd uit. Ik zal ze eens vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
[...]

Natuurlijk mag je ramen op het noorden hebben. Ik geef alleen aan ter overweging dat dat energetisch minder handig is en dat als dat raam relatief weinig toevoegt qua uitzicht en beleving je dit mee kan nemen in je ontwerp. Hoe je ontwerpt en wat straks je stookkosten is niet aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
FastForwardNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Volgens mij zit er op de binnenmuren gips met daarachter hardboard. Weet alleen niet of dat vanuit de fabriek al aanwezig is of pas later wordt gemonteerd. Ze kunnen binnen 1-2 dagen het dak erop hebben.

Je hebt natuurlijk ook regen en regen. Einde week ziet het er beroerd uit. Ik zal ze eens vragen.
Gips en hardboard? Oef dat klinkt niet heel best.... Heb je meer details over de opbouw en isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:22
FastForwardNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Bij ons waren de panelen voorzien van OSB, na plaatsing afgewerkt met gipsplaat. Dat gebeurde dus pas nadat het huis wind- en waterdicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0r15
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-03 11:26
Conrado schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:05:
Klein maar fijn :)

De technische ruimte is krap aan. Een warmte pomp met ingebouwde boiler neemt één m² in beslag. De kleinste Zehnder is al 72 cm breed dus dat past op 2 m². Beiden zou ik tegen de buitenwand zetten voor de buitenunit en aan-/afzuiging. Of de installateur dat ook leuk gaat vinden is een tweede...
Als ik je uitleg lees, dan is het krap maar nog steeds oke.
RocketKoen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:56:
[...]

De woning zou in Wallonië liggen, dus ik weet niet of die regel daar ook zo van toepassing is. Eventueel kan de meter wel gewoon in de gang.
ArnaudYK schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:57:
Mooie ruime leefruimte, maar de rest is wat krap aan. Heb je overwogen de douchte naar boven te verhuizen? Als die verdieping even groot is dan heb je (ook met schuin dak) nog steeds twee ruime kamers (althans dat vind ik ruim). Dan komt die ruimte beneden vrij. Dan kun je de wc naar de overkant plaatsen en de technische bergruimte een stuk groter maken. Evt heb je dan nog ruimte voor een aparte meterkast. Deur naar de gang en naast de wc ruimte voor een riante garderobe. En de meterkast.? Hoe doe je dat. Ik lees dat volgens het bouwbesluit deze op maximaal 3 meter van de voordeur mag komen. Als je het in de technische ruimte wil dan voldoet optie A m.i. niet. (Maar ik ben daar in geen specialist).

Dankje, de bovenruimte is ook beperkt, 4x7m en ligt boven het terras, we zouden liever geen sanitair naar daar verplaatsen. Ivm opmerking raam op het noorden: Daarom hebben we het raam op het noorden ook kleiner genomen. Het zicht naar buiten is wel prachtig, dus we willen dit zeker behouden. (We hebben ook een vrijstaande woning, dus willen we ook gebruik maken van de mogelijkheden.)
joezzt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Mooi, vooral de ramen rondom, ook op noorden, super. Ik zou keuken op noordmuur zetten met extra raampje erbij, ook op noorden, perfect, geen zonneschijn, wel natuurlijk licht. 4 Meter lang is ruim voldoende en het kookeiland weghalen levert je meer ruimte. Deur naar berging zit dan op een natuurlijke plaats. De schaal in de tekening klopt ook niet helemaal, kookeiland net zo breed als de muur?
Dankje, ja op die noordmuur hadden we dat ook al overwogen, maar was ik nu vergeten te tekenen. Ik denk dat ik het leuker vind om al kokend te kunnen kijken naar buiten/leefruimte, dan nog enkele m² in de keuken te winnen. Mijn tekenskills zijn inderdaad niet super nauwkeurig, maar de bedoeling heb je wel gesnapt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
bbbrumbrum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Gips en hardboard? Oef dat klinkt niet heel best.... Heb je meer details over de opbouw en isolatie?
Opbouw spouwmuur (van buiten naar binnen):
  • Metselwerk 100mm
  • Spouw 50mm
  • Damp-open folie
  • Stijl- / regelwerk 38x244
  • Minerale wol 240mm
  • Dam-dichte folie
  • Constructieplaat 15mm
  • Gipsplaat 15mm
Constructieplaat bedoelde ik i.p.v. hardboard.

[ Voor 4% gewijzigd door FastForwardNL op 14-02-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
J0r15 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Als ik je uitleg lees, dan is het krap maar nog steeds oke.

[...]

De woning zou in Wallonië liggen, dus ik weet niet of die regel daar ook zo van toepassing is. Eventueel kan de meter wel gewoon in de gang.

[...]

Dankje, de bovenruimte is ook beperkt, 4x7m en ligt boven het terras, we zouden liever geen sanitair naar daar verplaatsen. Ivm opmerking raam op het noorden: Daarom hebben we het raam op het noorden ook kleiner genomen. Het zicht naar buiten is wel prachtig, dus we willen dit zeker behouden. (We hebben ook een vrijstaande woning, dus willen we ook gebruik maken van de mogelijkheden.)

[...]

Dankje, ja op die noordmuur hadden we dat ook al overwogen, maar was ik nu vergeten te tekenen. Ik denk dat ik het leuker vind om al kokend te kunnen kijken naar buiten/leefruimte, dan nog enkele m² in de keuken te winnen. Mijn tekenskills zijn inderdaad niet super nauwkeurig, maar de bedoeling heb je wel gesnapt denk ik.
Tja, maar nu zit je al etend naar de keuken te kijken terwijl je een prachtig uitzicht hebt ;)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
[...]

Of dat dan Oost, Zuid, West of Noord is, zal echt niemand een worst wezen.
Spreek voor jezelf 😄

https://www.google.com/search?q=passivhaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
J0r15 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Het Nederlandse bouwbesluit zal daar niet van toepassing zijn.
Maar het is misschien handig om op te zoeken hoe de regels bij de Belgische netbeheerders zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Vandaag is de schilder langs geweest (met dit weer….). Maar ben ik nou te kritisch of ziet dit er gewoon niet uit. Als je het mij vraagt het laatste, maar mijn norm is niet de standaard van de bouw heb ik wel door (en dan zou het wss ook onbetaalbaar worden). Maar dit mag toch wel netter? Bovendien liggen de steigers nog vol met gruis en bende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55JEHPmc0Sw9t97Sxc-wqawlowA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RNUG8d8iVcpBwUC1DL6XobN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HN1gFtawuex01-XrHJ6Ly1wLAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M84Uv7v0oMyGc7V1oQ7V4kt9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7CisP5fLXAe7hAvJbdAjnNxk84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIyQr92aZEYQak40naZkh4Pm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlQODq249IKcyox6KJuEKJoGJcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3gySXAM3mQwys0Aa6g9MH7p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 07:47
lp77 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:12:
Vandaag is de schilder langs geweest (met dit weer….). Maar ben ik nou te kritisch of ziet dit er gewoon niet uit. Als je het mij vraagt het laatste, maar mijn norm is niet de standaard van de bouw heb ik wel door (en dan zou het wss ook onbetaalbaar worden). Maar dit mag toch wel netter? Bovendien liggen de steigers nog vol met gruis en bende.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanaf een foto is het lastig oordelen. Wel weet ik dat buitenverf wat stropiger is dan binnenverf. Ik denk als het opdroogt dat het al een stuk beter oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Rien43 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Vanaf een foto is het lastig oordelen. Wel weet ik dat buitenverf wat stropiger is dan binnenverf. Ik denk als het opdroogt dat het al een stuk beter oogt.
Nog wat extra achtergrondinfo: de steiger ligt nog vol met gruis van het voeg en metselwerk……

Weer een extra aandachtspunt waar we de bouwkundige op kunnen wijzen om aandacht voor te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door lp77 op 14-02-2022 17:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@lp77 Ik ga er vanuit dat jij traditioneelbouwt en zelf de bouwbegeleider bent. Wij hebben prefab gebouwd waarbij we zelf bouwbegeleiding deden maar waar er wel een projectleider was. Wij hebben een actielijst waarop ik dit soort dingen noteer en hij kan er dan op reageren. Het is een man van de praktijk dus we spreken af op de bouw en dan lopen we door de lijst heen. Ik noteer zijn feedback/acties en oplossingen en stuur het dan naar hem ter bevestiging. De acties hangen samen met termijnen (en nu opleverpunten) dus er is ook een financiele druk om de items aan te pakken.

Tijdens onze afwezigheid is de woning geverfd en de trap geplaatst. De trap moet nog afgewerkt worden maar ziet er precies zo uit als wij hebben ontworpen. Verf/Stuc is over het algemeen erg netjes, er zijn nog een aantal plekken waar wij minder tevreden over zijn dus die worden volgende week besproken. Inmiddels wacht ik ook al bijna een half jaar op de speakers, ik hoop echt dat ze volgend maand geleverd gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-FWOmQHdLe3l_D2nNX4F9_Vcbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4miyPpaUvAy7aVb0JhnsPFu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXy3xajXp5zaxHtHAYwt9KArq34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVPQIZQ3RX8hpr0aZMmsbKIo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2tcS4jOJFKoh84KIskVNc3z3s4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6R4luGT1JBPFhkL3EMN57yp.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze week egaliseren en de vloer erin, volgende week trap en kasten afmaken en dan in het weekend verhuizen! Ondertussen is ons architectenbureau opgericht en zijn er al leads voor volgende projecten. Ik kan niet anders dan ontzettend tevreden zijn.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
@battler dit heeft toch niets te maken hoe ik de bouwbegeleiding heb geregeld. Dit heeft gewoon te maken met kwaliteit van opleveren van werkzaamheden. Als de bouwer dat kwalitatief goed op weet te leveren maakt mij niet uit hoe of wanneer hij dingen doet. Omdat er geen bouwbegeleider is (als je mij buiten beschouwing laat) is dat nog geen reden om de kwaliteit verfwerk op mijn kozijnen te leggen.

Maar goed ik vermoed dat een bouwkundige bij een eindafname hier ook nog wel wat van zal vinden.

Je huis ziet er mooi strak uit van binnen!

[ Voor 4% gewijzigd door lp77 op 14-02-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

lp77 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de derde foto lijkt de verf linksboven niet eens dekkend aangebracht. Dat zou ik niet accepteren. Andere foto's wat lastiger te zien.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@CrashOne Dat zijn de ingebouwde gordijnrails daar zit nog schilderstape, of bedoel je wat anders?. We hebben de woning nagelopen met een bouwlamp aangezien het in de avond was maar we gaan eind deze week bij daglicht kijken.

@lp77 Als jij de bouwbegeleiding doet en het werk onacceptabel vindt dan zou ik dat gewoon aankaarten, tot nu toe is onze ervaring dat professionals wel hun best doen om het goed achter te laten. Wij hebben dezelfde kleur kozijnen dus ik kan eind deze week fotos maken als je daar wat aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
@battler we hebben de vermoedelijke oorzaak al te pakken. Ik had een foto gemaakt van het blik dat in de vuilcontainer lag. Deze foto even bekeken en verf blijkt al een jaar oud. Naast het blik lag ook nog een uitgedroogd vel (wat zich boven op de verf vormt als je deze een lange tijd wegzet, zeker als je het blik niet goed afdicht). Dus gewoon oude verf met te weinig verdunning en daarom dus niet netjes uitgevloeid.

Naast dat vind ik het raar dat je gaat schilderen terwijl ondertussen van boven het gruis op je hoofd valt, zeker met deze wind.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@lp77 Goede actie om die foto te maken! Ben benieuw of/hoe ze dit gaan oplossen.

Pagina: 1 ... 218 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic