even een beetje advocaat van de duivel: De aannemer heeft informatieplicht (waar e.e.a. mee mis is gegaan)Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:07:
[...]
Inderdaad een goede tip voor aannemers: zorg voor goede communicatie en betrek opdrachtgever er tijdig bij als zich problemen voordoen, niet achteraf een rekening sturen.
En bij een conflict spelen altijd 2 een aandeel. De ene reactie lokt een andere reactie uit wat de boel kan doen escaleren. Deëscaleren is helaas niet gelukt, wel poging gedaan. Maar een starre houding en in eerste instantie aangeven dat het om ziektemeldingen zou gaan en later blijkt dit vakantie te zijn en over de meerkosten een provisie verlangen, dan zet ik mijn poot ook stijf. Je proeft de frustratie goed.
jij hebt nog steeds onderzoeks plicht... toen je ineens een aggregaat zag staan wat was toen je reactie? of dacht je ik hou lekker mijn mond, wat niet op de offerte staat betaal ik toch niet?
Vergis je niet om bv vertraging te voorkomen mag een aannemer zonder het te melden meerwerkkosten maken (normaal 10%) als je niet betaald kan het zijn dat je jezelf onrechtmatig aan het verrijken bent, en heeft de aannemer een tegenvoordering. dit soort zaken kent vaak uitsluitend verliezers. meestal is het veel beter om er toch samen uit te komen.
ik heb nog wel eens bemiddeld in zoiets, wellicht was er bij jullie project ook een persoon die met beide partijen een goede relatie heeft. jurist erbij en praten maar?