Haha, echt heh? 😄 Het was een heerlijke dag om even te gaan kijken!big bang schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:00:
[...]
Zelfs het weer komt met je render overeen
Die hebben we laten vervallen! Was een aardige kostenpost die de architect had bedacht, en eigenlijk vind ik het nu rustiger. Die rand maakte het zwaar ofzo? Het is nu minimaler in mijn beleving.twain4me schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:03:
[...]
dakrandje boven het hout niet, @Karp komt die nog?
Hier nog een foto van de voorkant zoals die nu is. Iets minder bescheiden ook dan de hoek van de andere foto 😬
:strip_exif()/f/image/70mwMqZ7baxr9yBas5CJZDtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of het nog steeds zo gaat, dat van mij speelde in mei 2020.Sivvis schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:39:
Maar mooi om te horen dat dat inderdaad (nogsteeds) zo werkt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Beetje teveel kroeg misschien, maar zo heb ik het geleerd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZUMMGhurNxHcNSsjl69jjsQy.png?f=user_large)
De bouw van een huis is relatief voorspelbaar en daar is scrum niet het juiste middel voor. Ik heb tijdens de bouw ook vaak genoeg gedacht "kan dat nou niet sneller/handiger/efficienter?" Scrum is daar iig niet de oplossing voor.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZUMMGhurNxHcNSsjl69jjsQy.png?f=user_large)
De bouw van een huis is relatief voorspelbaar en daar is scrum niet het juiste middel voor. Ik heb tijdens de bouw ook vaak genoeg gedacht "kan dat nou niet sneller/handiger/efficienter?" Scrum is daar iig niet de oplossing voor.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb ooit meegewerkt aan een groot infrastructuur project (>500mln) waarbij iemand ingehuurd werd om het ontwerp/vergunning e.d. proces lean in te richten. Belangrijkste lessen die ik er uit heb gehaald is: Wat heb je wanneer nodig om jouw ding op tijd te doen. En op tijd is dus afhankelijk van de persoon die jouw input nodig heeft. Je rekent terug. Ik moet dan en dan een onderzoek klaar hebben. Om het onderzoek te doe heb ik zoveel tijd nodig. Voor dat onderzoek heb ik deze gegevens nodig. Dus dat moet er dan zijn anders lukt het niet. Wekelijks kijk je naar de stand van zaken, gaat het nog lukken, moeten we opschalen etc.kepler schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:18:
[...]
Lean is juist de wagonnetjes lichter maken, of verminderen in aantal of een kortere route laten rijden
In mijn vakgebied (luchtvaart productie) doen we niet anders. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het in de bouw veel minder goed werkt.
Los van deze planning ontdek je ook dingen die gedaan worden waar niemand op zit te wachten. Je kijkt eerst wat hebben we nodig voor het eindproduct, wie gaat dat leveren en wat heeft die nodig om dat te leveren. Mocht er bijvoorbeeld A0 tekeningen in detail gebruikelijk zijn, maar niemand kijkt daar naar. Waarom dan die tekeningen, hoe mooi ook , maken. Dus in mijn optiek is lean: Doen wat nodig is, op tijd, maar niet meer.
@ArnaudYK
Met alle respect: zijn dat over het algemeen niet doodnormale processen die gewoon een kwestie zijn van logisch nadenken? Ook voor het begrip "lean" over ons uitgestort werd waren er gewoon werkvoorbereiders die wisten dat ze dan en dan de breedplaat moesten bestellen.
Met dit soort termen heb ik altijd het gevoel dat er mannetjes heel veel geld verdienen met iets wat eigenlijk eigenlijk logisch is heel ingewikkeld maken.
Met alle respect: zijn dat over het algemeen niet doodnormale processen die gewoon een kwestie zijn van logisch nadenken? Ook voor het begrip "lean" over ons uitgestort werd waren er gewoon werkvoorbereiders die wisten dat ze dan en dan de breedplaat moesten bestellen.
Met dit soort termen heb ik altijd het gevoel dat er mannetjes heel veel geld verdienen met iets wat eigenlijk eigenlijk logisch is heel ingewikkeld maken.
Volgens mij heb je wel amper muren om kasten teggen te zettenKarp schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:56:
[...]
Die hebben we laten vervallen! Was een aardige kostenpost die de architect had bedacht, en eigenlijk vind ik het nu rustiger. Die rand maakte het zwaar ofzo? Het is nu minimaler in mijn beleving.
Hier nog een foto van de voorkant zoals die nu is. Iets minder bescheiden ook dan de hoek van de andere foto 😬
[Afbeelding]
Zoveel ramen
Het punt is dat het vaak ook heel logisch is, maar dat het nu volgens een bepaalde structuur/filosofie wordt aangepakt en het gaat veel verder dan op tijd dingen bestellen. Lean/six sigma is niet perse 1 iemand die daar geld mee verdient, je moet het toepassen vanuit elke functie om goed te laten werken. Dan wordt er bedrijfsbreed meer geld verdiend, of eigenlijk minder geld weggegooid.D-e-n schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:59:
@ArnaudYK
In een vakgebied als de luchtvaart (maar zeker bv autoindustrie) is het gewoon noodzakelijk omdat de marges heel laag zijn. In de bouw zijn naar mijn idee de marges, zeker tegenwoordig, een stuk hoger dus is het niet noodzakelijk. Ook een hele andere cultuur, maar ik denk zeker dat het heel nuttig kan zijn.
Maar goed, we gaan iets offtopic
@kepler
offtopic:
Mijn voornaamste bezwaar is dat er ergens in de jaren 90 een hele theorie met bijbehorende terminologie is opgetuigd voor iets wat al decennia gewoon toegepast wordt en dan gewoon simpel "organiseren" of "plannen" heette.
En natuurlijk is een structuur op het gebied van plannen belangrijk in de bouw. Sterker nog: de beste aannemers blinken er in uit. En natuurlijk kan een goede adviseur een bedrijf helpen dit beter op te zetten. Maar al die grote bedrijven die hele kantoren naar zaaltjes sturen om verhalen over "lean" aan te horen: ik vind het verspilling van tijd en eigenlijk oplichterij.
Mijn voornaamste bezwaar is dat er ergens in de jaren 90 een hele theorie met bijbehorende terminologie is opgetuigd voor iets wat al decennia gewoon toegepast wordt en dan gewoon simpel "organiseren" of "plannen" heette.
En natuurlijk is een structuur op het gebied van plannen belangrijk in de bouw. Sterker nog: de beste aannemers blinken er in uit. En natuurlijk kan een goede adviseur een bedrijf helpen dit beter op te zetten. Maar al die grote bedrijven die hele kantoren naar zaaltjes sturen om verhalen over "lean" aan te horen: ik vind het verspilling van tijd en eigenlijk oplichterij.
Je stelt het echt veel te simplistisch en in (serie) productie omgevingen is het echt een hele goede toevoeging. Het is echt veel meer dan planning, bv ook statistical process control.
Ik ben het met je eens dat het voor kantooromgevingen veel minder geschikt is en er zullen ook vast 'oplichters' zijn en/of managers die het helemaal verkeerd willen toepassen.
En nu hou ik er over op. Wij passen het met succes toe binnen ons bedrijf in ieder geval
Maar is het probleem bij nieuwbouw niet juist dat de postcode check van KPN aangeeft dat er géén glasvezel beschikbaar is? Hoe moet je het dan via KPN aanvragen?Sivvis schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:38:
[...]
Op het KPN forum van een tijd geleden dit bericht gevonden, geen idee of dat nogsteeds zo is. Van KPN kreeg ik ook als antwoord dat het op offerte basis gaat maar pas kan op moment dat het ook in gang gezet kan worden en dat is nog niet zo. Dus door klant te worden van KPN op het nieuwe adres komt de aansluiting "vanzelf", als je alleen de aansluiting wilt zonder abo dan moet je betalen.
Iets recenter dit bericht, wat in grote lijnen hetzelfde is volgens mij. Doe het via mijnaansluiting.nl en je betaald, doe het via KPN en het is gratis.
Ik had het niet specifiek over glasvezel, maar KPN in zijn algemeen. Mijn huis komt in een bestaande wijk, dus daar ligt de hoofdinfrastructuur al tot nagenoeg de erfgrens, hoe het zit met een echt nieuwbouwproject waar het nog niet is zou ik niet weten.saturn21 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:49:
[...]
Maar is het probleem bij nieuwbouw niet juist dat de postcode check van KPN aangeeft dat er géén glasvezel beschikbaar is? Hoe moet je het dan via KPN aanvragen?
Helaas dat hebben wij ook, dan heb je pech en bent aan de kabel overgeleverd totdat er glasvezel wordt aangelegd. In ons geval gaf KPN aan na een aanvraag te hebben gedaan dat voorlopig (1e 2 jaar) er geen plannen waren voor glasvezel. Of je moet aan DSL of 4G oplossingen gaan denken.saturn21 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:49:
[...]
Maar is het probleem bij nieuwbouw niet juist dat de postcode check van KPN aangeeft dat er géén glasvezel beschikbaar is? Hoe moet je het dan via KPN aanvragen?
In het bestemmingsplan waar ik naar kijk geldt een maximale inhoud van 800m3 (Goothoogte 6m en nokhoogte 10m), telt hier een aangebouwde garage dan in mee? Ik zou hem waarschijnlijk niet los willen uitvoeren aangezien bijgebouwen gelimiteerd zijn tot totaal 50m2 en dat wil ik liever reserveren voor een optie bijgebouw mantelzorg voor de toekomst (dan mag het ook nog 20m2 extra zijn) goothoogte daarvan 3m en nok 6m.
Mocht dat wel meetellen in het totale volume is er dan nog een optie om zoiets als een garage als vergunningsvrije aanbouw te realiseren? Edit: ik zie dat bv. kelders veelal niet worden meegeteld in het bouwvolume dus dat is mogelijk ook nog een optie.
Mocht dat wel meetellen in het totale volume is er dan nog een optie om zoiets als een garage als vergunningsvrije aanbouw te realiseren? Edit: ik zie dat bv. kelders veelal niet worden meegeteld in het bouwvolume dus dat is mogelijk ook nog een optie.
[ Voor 23% gewijzigd door Luiaard op 30-01-2022 10:55 ]
Import van EVs
@Luiaard Staat dat niet duidelijk geformuleerd in je bestemmingsplan, al dan niet in de definities? Je kunt deze opzoeken op ruimtelijkeplannen.nl
It's time to play the music, it's time to light the lights
Hiermee wordt een kelder niet meegeteld.2.6 inhoud van een bouwwerk:
tussen de onderzijde van de begane grondvloer, de buitenzijde van de gevels (en/of het hart van de scheidingsmuren) en de buitenzijde van daken en dakkapellen.
Dus volgens mij, maar dat zal een architect ook weten, moet je met je woning/hoofdgebouw binnen die 800m3 blijven excl. eventuele kelder maar inclusief een garage als die een geheel met de woning vormt. Je kunt een aanbouw wel vergunningsvrij doen, maar beter niet los want dan is het een bijgebouw wat weer beperkt is tot maximaal 50m2 en die ruimte zou ik dan voor andere mogelijkheden open willen laten.23.2 Bouwregels
23.2.1 Hoofdgebouwen
Voor het bouwen van hoofdgebouwen gelden de volgende regels:
hoofdgebouwen worden gebouwd binnen het bouwvlak;
per bouwvlak is ten hoogste één woning toegestaan, met dien verstande dat indien de aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' is opgenomen, dat aantal aangegeven woningen als maximum geldt;
de goothoogte mag maximaal de ter plaatse van de aanduiding 'maximum goothoogte (m), maximum bouwhoogte (m)' aangegeven goothoogte bedragen; Indien geen goothoogte is aangegeven dan is de bestaande goothoogte de maximale goothoogte;
de bouwhoogte mag maximaal de ter plaatse van de aanduiding 'maximum goothoogte (m), maximum bouwhoogte (m)' aangegeven bouwhoogte bedragen. Indien geen bouwhoogte is aangegeven dan is de bestaande bouwhoogte de maximale bouwhoogte;
de inhoud van een woning mag maximaal 800 m³ bedragen, tenzij met de aanduiding 'maximum volume (m3)' een andere inhoud van een woning is aangegeven.
23.2.2 Aan- en bijgebouwen, bijgebouwen en overkappingen
Voor het bouwen van aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen gelden de volgende regels:
aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen worden gebouwd binnen het bouwvlak;
de breedte van aan- en uitbouwen, aangebouwde bijgebouwen of aangebouwde overkappingen aan de achtergevel van het hoofdgebouw mag maximaal de breedte van de achtergevel van het hoofdgebouw bedragen;
de gezamenlijke oppervlakte van bijgebouwen en overkappingen op het zij- en achtererf achter de voorgevelrooilijn mag bij woningen maximaal 50 m² bedragen, tenzij met de aanduiding 'maximum oppervlakte (m2)' een andere oppervlakte voor bijgebouwen is aangegeven;
het zij- en achtererf mag niet voor meer dan 50% worden bebouwd;
de goothoogte mag maximaal 3 m bedragen;
de bouwhoogte mag maximaal 6 m bedragen.
23.2.3 Kelders
Kelders mogen binnen en buiten het bouwvlak worden gebouwd, waarbij de verticale diepte maximaal 3 m mag bedragen, het bepaalde in lid 23.2.2 sub a t/m f is van overeenkomstige toepassing.
Import van EVs
@Luiaard
Hangt ervan af hoe je de garage bouwt als je hem als onderdeel van het hoofdvollume bouwt valt het onder het hoofd vollume, zo niet wordt het straks met vergunningsvrij bouwen gewoon een bijgebouw /aanbouw ook als het tegelijk is gebouwd of tegen het hoofd vollume aan is gebouwd, het gaat erom of het geintegreerd is.
Hoe het hoofd vollume wordt bepaald kan je zien in de filmpjes van vergunningsvrij bouwen.
heel kort door de bocht komt het hier opneer.
onderdeel van het hoofdvollume

geen onderdeel van het hoofdvollume
Hangt ervan af hoe je de garage bouwt als je hem als onderdeel van het hoofdvollume bouwt valt het onder het hoofd vollume, zo niet wordt het straks met vergunningsvrij bouwen gewoon een bijgebouw /aanbouw ook als het tegelijk is gebouwd of tegen het hoofd vollume aan is gebouwd, het gaat erom of het geintegreerd is.
Hoe het hoofd vollume wordt bepaald kan je zien in de filmpjes van vergunningsvrij bouwen.

Let op dat die 50m2 niet voor vergunningsvrij bouwen geldt. Daar gelden de landelijke regels. Binnen die regels bepaal je het achtererfgebied en vervolgens het oppervlakte van dat achterfgebied. Dit mag je bebouwen tot een zeker percentage. Als percentage geldt:Luiaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:21:
[...]
Dus volgens mij, maar dat zal een architect ook weten, moet je met je woning/hoofdgebouw binnen die 800m3 blijven excl. eventuele kelder maar inclusief een garage als die een geheel met de woning vormt. Je kunt een aanbouw wel vergunningsvrij doen, maar beter niet los want dan is het een bijgebouw wat weer beperkt is tot maximaal 50m2 en die ruimte zou ik dan voor andere mogelijkheden open willen laten.
tot 100m2: 50%
gedeelte tussen 100 en 300m2: 20%
gedeelte groter dan 300m2: 10%.
Heeft jouw achtererfgebied een oppervlak van 1000m2, dan mag je dus 0.5*100+0.2*200+0.1*700=160m2 vergunningsvrij bouwen. Deze landelijke regels kunnen niet door regels in een bestemmingsplan beperkt worden.
In veel gemeenten mag je dit gewoon in 1 keer bouwen (en bij ons zelf zo op tekening laten zijn, waarbij je gewoon aangeeft welk deel vergunningvrij is). In ons geval wordt een deel van de woning vergunningvrij aangevraagd. Dat is gewoon deel van het hoofdvolume, wel gelden er regels voor vergunningsvrije aanbouw. Bijvoorbeeld maximaal 4 meter uit het hoofdvolume.
Het Brabants Dagblad heeft een artikel gewijd aan HSB uit Letland.
https://www.bd.nl/brabant...it-letland-kwam~a15fb04b/
Houtskeletbouw is hot. Grote bouwbedrijven zoals Heijmans en BAM gaan zich meer richten op prefabwoningen van hout. Sommige particulieren bouwen hun houten huis in eigen beheer, zoals Eva Broekhuijse en Wouter Schilpzand uit Valkenswaard. Zij kochten een soort Ikea-zelfbouwpakket uit Letland. ,,In de handleiding staat precies welk paneel en welk schroefje waar moet.”
Ik vind dat modelbouwhuisjes sowieso vergunnigsvrij moeten kunnentwain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:58:
@Luiaard
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je er ook een inbussleuteltje bij krijgenRocketKoen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:47:
Het Brabants Dagblad heeft een artikel gewijd aan HSB uit Letland.
[...]

ArnaudYK schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Zou je er ook een inbussleuteltje bij krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 30-01-2022 16:31 ]
Kwestie van goed lezen. Bij ons geldt een max volume van 600 m3, maar dat ziet alleen op het bovengrondse hoogbouw gedeelte. Dus de lage aanbouw en de kelder tellen bij ons niet mee, maar dit is in elk bestemmingsplan anders.Luiaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:18:
In het bestemmingsplan waar ik naar kijk geldt een maximale inhoud van 800m3 (Goothoogte 6m en nokhoogte 10m), telt hier een aangebouwde garage dan in mee? Ik zou hem waarschijnlijk niet los willen uitvoeren aangezien bijgebouwen gelimiteerd zijn tot totaal 50m2 en dat wil ik liever reserveren voor een optie bijgebouw mantelzorg voor de toekomst (dan mag het ook nog 20m2 extra zijn) goothoogte daarvan 3m en nok 6m.
Wat bijgebouwen betreft: *naast* de bijgebouwen die het bestemmingsplan mogelijk maakt, heb je vergunningvrij. Daarbij heb je dan wel vaak de uitdaging dat bij een vergunning voor een bijgebouw wel gekeken wordt naar vergunningvrije bijgebouwen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Goed lezen, ik weet niet of dat alles is; juist het stuk ervaring met de interpretatie en praktische uitwerking dat is hier cruciaal en heb ik al heel fijn van een aantal leden gehad en nu van jou. Zoals je al zegt is het in elk bestemmingsplan anders en ik ben naar deze specifieke situatie aan het kijken. Mocht het allemaal doorgaan dan heb ik in de verdere gesprekken met architect en omgevingsdienst veel aan wat hier al geschreven is, waarvoor veel dank.StevenK schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Kwestie van goed lezen. Bij ons geldt een max volume van 600 m3, maar dat ziet alleen op het bovengrondse hoogbouw gedeelte. Dus de lage aanbouw en de kelder tellen bij ons niet mee, maar dit is in elk bestemmingsplan anders.
Wat bijgebouwen betreft: *naast* de bijgebouwen die het bestemmingsplan mogelijk maakt, heb je vergunningvrij. Daarbij heb je dan wel vaak de uitdaging dat bij een vergunning voor een bijgebouw wel gekeken wordt naar vergunningvrije bijgebouwen.
Import van EVs
Is dit een kavel dat een boer mag als bouwgrond mag verkopen omdat hij gesaneerd heeft? Vaak mag je dan tot 1000 m3 bouwen. De benoemde kuubs zijn inderdaad excl. kelder, maar soms mag je niet onderkelderen. Als je dat van plan bent, let daar dan even op.
Over vegunningsvrij bouwen, deze brochure legt dat goed uit. Vergunningsvrij is altijd buiten het bestemmingsplan om. Je mag het vergunningsvrije deel niet onderkelderen.
Over vegunningsvrij bouwen, deze brochure legt dat goed uit. Vergunningsvrij is altijd buiten het bestemmingsplan om. Je mag het vergunningsvrije deel niet onderkelderen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Het vergunningsvrije deel mag dan niet te hoog worden zag ik wat prima is voor een garage (even met omgevingsvergunningscheck gespeeld) en met vergunning bijgebouw bouwen zou wel met nok tot 6m kunnen.Conrado schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:51:
Is dit een kavel dat een boer mag als bouwgrond mag verkopen omdat hij gesaneerd heeft? Vaak mag je dan tot 1000 m3 bouwen. De benoemde kuubs zijn inderdaad excl. kelder, maar soms mag je niet onderkelderen. Als je dat van plan bent, let daar dan even op.
Het is provinciegrond die in een bestemmingsplanwijziging valt waardoor er woonbestemming op is gekomen. Ik zag toevallig dat er ook al een huisnummer voor is. Er komt meer recreatie in het van oorsprong agrarische gebied: uitbreiding bos, wandel- en fietspaden. 800m3 is aangegeven in het plan dus dat is het maximum bouwvolume van de woning. Dit kavel is het.
Ik heb nog een week om het financieel even goed door te spreken en dan eventueel een bod te doen. Dan nog maar afwachten of de onze het gelukkige bod zal worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 30-01-2022 21:27 ]
Import van EVs
En nog voor de duidelijkheid: of het onderdeel is van het hoofdvolume is (meestal) niet afhankelijk van de bouwstijl - je garage hoeft er niet uit te zien 'alsof het een aanbouw is' - het moet alleen voldoen aan de eis voor aanbouw of vergunningsvrije bijgebouwen. In ons geval: geen verblijfsruimte en een bepaalde maximumhoogte.twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:58:
@Luiaard
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij ons is 1/3e van de bijkeuken en 1/5e van de garage 'vergunningsvrije aanbouw'. Het is gewoon vol onderdeel van het huis, geen scheidslijn zichtbaar.
Wat posts een eigen topic gegeven, dit is niet een generiek topic voor alles natuurlijk
@Stefke Vlonder op terras maken
@Rzaan Vergunningscheck uitbouw bestaande vrijstaande woning
@Stefke Vlonder op terras maken
@Rzaan Vergunningscheck uitbouw bestaande vrijstaande woning
[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 31-01-2022 11:02 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wij zitten hier nog steeds te dubben over heien of schroeven... de heier geeft aan risico's te zien met schroefpalen ivm uitspoelen en ontmenging door de slappe (klei)grond, en geeft als alternatief gewoon heipalen, maar dan met voorboren (om door een eerste laag heen te kunnen) en alleen het laatste stukje te heien, icm een nulmeting... ik zie dat eerlijk gezegd niet zo zitten. De kans op schade en gedoe met buren wil je eigenlijk niet, maar ja, als de heier het al niet wil... dan maar op zoek naar een alternatief. Ik kwam dit tegen: https://www.hpschroefpaal.nl/hps-systeem een systeem met holle betonnen palen die als het ware in de grond gedraaid worden. Heb ze om een offerte gevraagd. Zijn er hier mensen die ervaring met dit systeem hebben? Voors- en tegens?
Had je nog wat offertes ontvangen?cinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:39:
Wij zitten hier nog steeds te dubben over heien of schroeven... de heier geeft aan risico's te zien met schroefpalen ivm uitspoelen en ontmenging door de slappe (klei)grond, en geeft als alternatief gewoon heipalen, maar dan met voorboren (om door een eerste laag heen te kunnen) en alleen het laatste stukje te heien, icm een nulmeting... ik zie dat eerlijk gezegd niet zo zitten. De kans op schade en gedoe met buren wil je eigenlijk niet, maar ja, als de heier het al niet wil... dan maar op zoek naar een alternatief. Ik kwam dit tegen: https://www.hpschroefpaal.nl/hps-systeem een systeem met holle betonnen palen die als het ware in de grond gedraaid worden. Heb ze om een offerte gevraagd. Zijn er hier mensen die ervaring met dit systeem hebben? Voors- en tegens?
Het is jammer dat je er zo weinig van terug ziet. Zijn gewoon duizenden euro’s die de grond in gaan. Maar zonder kun je ook niet.
Ik had 1 offerte ontvangen voor mortelschroefpalen, kwam op 13K ex btw uit. Dus vergelijkbaar met de huidige offerte + meerprijs voor schroefpalen van de heier die het eigenlijk afraadt. Offerte voor HPS komt hopelijk 1 dezer dagen, ben erg benieuwd, lijkt me een mooi systeem, ook niet heel arbeidsintensief in de zin dat het maar 1 stap is, er hoeft dus niet eerst geboord te worden, boor of buis er weer uit getrokken, wapening er in, volstorten, uitharden, nameten, wellicht een paar palen opnieuw omdat er iets niet goed ging etc... maar ja. Geen idee van de prijs nog.
Denk maar zo: je ziet het vooral als je het niet doetlp77 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
[...]
Het is jammer dat je er zo weinig van terug ziet. Zijn gewoon duizenden euro’s die de grond in gaan.
Ben wel jaloers op mensen die gewoon hun huis op een laagje zand laten drijven. Die kunnen die 15-25K voor een palenfundering in het huis zelf steken, of gewoon overhouden...
Maarja, die wonen niet op jouw mooie stekkie maar een ander plekkiecinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:09:
Ben wel jaloers op mensen die gewoon hun huis op een laagje zand laten drijven. Die kunnen die 15-25K voor een palenfundering in het huis zelf steken, of gewoon overhouden...
Dat is waar, maar dat hoeft niet slechter te zijn natuurlijk
heb trouwens geen idee hoe duur een fundering op staal is ipv palen. Ik neem aan dat het een slok op een borrel scheelt.
Wij hebben dat, Hectar plaat op een laag zand van 1,2m. Was makkelijk om alles zelf te doen, en gelukkig bleef t huis drijvencinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:09:
je kan het ook op klei laten drijven, dat deden ze vroeger ook, mijn huis (300- 400 jaar oud ) staat gewoon op blubber. draagkrachtige laag is hier op ~ 18 meter daar kwamen ze toen echt niet aan. opzich wel grappig om te zien dat ze alles deden om gewicht te besparen en te verdelen.. vanaf de eerste is de muur half steens. de verdiepings vloer draagt van noord naar zuid en het dak van oost naar west. en de bg was ooit gewoon aangstampte blubber. probleem is alleen dat gemeente vaak straten op blijven hogen dus "zakt" je huis ten opzichte van de straat. maar eigenlijk drijft het gewoon op het maaiveld.cinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:09:
Ik denk trouwens dat toen pfas ellende starte dat er veel mensen niet blij waren in het stukje grondverbeterings deel van nederland. ik zit daar totaal niet, alles wordt op palen gebouwd, maar als ik zie wat voor ellende het hier afentoe is geweest voor een beetje grond verplaatsen.cinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:15:
Dat is waar, maar dat hoeft niet slechter te zijn natuurlijkheb trouwens geen idee hoe duur een fundering op staal is ipv palen. Ik neem aan dat het een slok op een borrel scheelt.
Ik wordt wel een beetje moe van het begrip "schroefpaal". Elk heibedrijf heeft daar weer zijn uitleg voor lijkt het, en ze gebruiken allerlei termen door elkaar. De ene boort met een soort grondboor, de ander schroeft een metalen buis de grond in en vult die met beton, de ene laat die buis zitten, de ander trekt hem er weer uit, weer een ander schroeft echt een soort grote metalen schroeven en gebruikt helemaal geen beton (meer voor tuinhuisjes denk ik) weer een ander schroeft betonnen palen de grond in, en ze noemen het allemaal schroefpaal. Erg verwarrend. Oh ja en dan heb je ook nog buispalen en schroefbuispalen etc etc.
Oh, en trillingsvrij en trillingsarm is ook zoiets. Heb al 2 bedrijven gehad die geen offerte afgaven omdat ze niet trillingsvrij (wat ik feitelijk vroeg) maar trillingsarm werken
mijn aanname dat beide termen min of meer gelijkwaardig zijn in de zin dat beiden NIET gebaseerd zijn op het in de grond hameren van betonnen palen met veel geweld klopt blijkbaar niet
dus ik vraag nu naar beide termen...
Ook het gebruiken van de term 'palen' moet je vermijden, 1 bedrijf gaf geen offerte omdat zij geen palen slaan maar alleen trillingsarm werken met schroefpalen
ja je verzint het niet. Daarnaast willen ze wel graag een palenplan zien
Ik moet dus echt vragen naar iets als 'realisatie van een fundering met een trillingsarme techniek'.
Gevoelig volk die heiers funderingspecialisten.
Oh, en trillingsvrij en trillingsarm is ook zoiets. Heb al 2 bedrijven gehad die geen offerte afgaven omdat ze niet trillingsvrij (wat ik feitelijk vroeg) maar trillingsarm werken

Ook het gebruiken van de term 'palen' moet je vermijden, 1 bedrijf gaf geen offerte omdat zij geen palen slaan maar alleen trillingsarm werken met schroefpalen

Ik moet dus echt vragen naar iets als 'realisatie van een fundering met een trillingsarme techniek'.
[ Voor 43% gewijzigd door cinot45981 op 01-02-2022 08:27 ]
Klopt, ik zag bij 'Schroefpalen' de hele tijd te denken aan dit soort schroeven.

Worden gebruikt om vlaggenmasten, schuttingpalen, terraspalen, ed. op vast te zetten.
Dan hoeft er geen betonnen emmer meer de grond in.

Worden gebruikt om vlaggenmasten, schuttingpalen, terraspalen, ed. op vast te zetten.
Dan hoeft er geen betonnen emmer meer de grond in.
Hi Allen,
Hopelijk is dit niet een te algemene vraag, maar ik vroeg me af of er ergens een site is of voorbeeld is met welke kosten je rekening moet houden bij het bouwen van je eigen huis.
Zodra je hier op gaat zoeken krijg je al snel sites van de bedrijven die de huizen bouwen (van model) met wat indicatie prijzen.
Maar ik ben opzoek naar wat voor 'onvoorziene' kosten dien je rekening te houden?
(buiten de kavel zelf om)
Het gaat me meer om een grove inschatting dan om een exact prijskaartje.
Ik heb het gevoel dat er namelijk nog aardig wat kosten bij komen kijken ten opzichte van de prijzen die ze tonen voor 'een model huis'.
Hopelijk is dit niet een te algemene vraag, maar ik vroeg me af of er ergens een site is of voorbeeld is met welke kosten je rekening moet houden bij het bouwen van je eigen huis.
Zodra je hier op gaat zoeken krijg je al snel sites van de bedrijven die de huizen bouwen (van model) met wat indicatie prijzen.
Maar ik ben opzoek naar wat voor 'onvoorziene' kosten dien je rekening te houden?
Ik heb het gevoel dat er namelijk nog aardig wat kosten bij komen kijken ten opzichte van de prijzen die ze tonen voor 'een model huis'.
In dit topic zelf staan meerdere prijsopstellingen.
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]
Huisbouwen.nl is een advertorial site van selecthuis (bewust geen link van gemaakt), maar ze hebben wel een handige financiële checklist.fjux schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:48:
Hi Allen,
Als je je slaapkamer 90gr draait en de badkamer maakt op de plaats waar nu je inloopkast komt zit je badkamer boven de technische ruimte, dus eenvoudiger en korter leidingwerk (eerder warm water in je douche, geen toiletgeluiden boven je zithoek/keuken) en ook boven je wasruimte ("gat" in de vloer om je kleren direct in de waspijp te gooien)FrankSpin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:50:
Weer een paar mooie mijlpalen bereikt.
***members only***
Ik weet niet of je je slaapkamer heel bewust in die richting hebt liggen maar het ziet er niet naar uit dat je je bed richting een bepaald uitzicht hebt geplaatst
(en ook niet of je dat al geprobeerd hebt
edit: je kunt dan nog steeds de kleine badkamer vanuit de SK bereiken en de grotere vanaf de gang
edit: die kozijnen hebben wij ook, bevalt prima, hele goede prijs/kwaliteit/isolatieverhouding
[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 01-02-2022 12:26 ]
https://ikbouweenwoning.be/fjux schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:48:
Hi Allen,
Ik gebruik zelf deze. Als je je registreert krijg je een volledige stappenplan met voorbereiding en bouw te zien. ( De prijzen staan er niet bij).
Even een dilemma: voor ons zelfbouwhuis hebben wij gesprekken lopen bij een totaalbouwer. Deze totaalbouwer zal vanaf begin tot en met afbouw alles verzorgen. Nu hebben zij een betalingsregeling dat je na opdracht 7% van de totale opdrachtsom betaalt en de resterende 93% pas bij oplevering van het huis. Dit kan alleen wanneer voor de hypotheek geen afbouwgarantie vereist is, want anders moeten wij in termijnen betalen. Op voorhand heeft deze betalingsregeling onze voorkeur. Dit scheelt namelijk zo'n 1,5% van de bouwkosten + het renteverlies tijdens de bouw. Dit kan oplopen tot een bedrag van 8000 euro wat wij in eigen zak kunnen houden.
Echter, stel dat de aannemer tijdens de bouw failliet gaat. Dan hebben wij nog geen cent betaald van de 93%. Het lijkt mij dat een curator ons niet kan verplichten om een deel van de opdrachtsom te betalen. Maar is dit juridisch ook zo? Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van?
Echter, stel dat de aannemer tijdens de bouw failliet gaat. Dan hebben wij nog geen cent betaald van de 93%. Het lijkt mij dat een curator ons niet kan verplichten om een deel van de opdrachtsom te betalen. Maar is dit juridisch ook zo? Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van?
[ Voor 3% gewijzigd door radem205 op 01-02-2022 19:05 ]
Offerte voor een variant die ik nog niet kende, stalen buizen die in segmenten aan elkaar gelast worden en de bodem worden ingetrild, en daarna met beton en wapening gevuld. Heel veel (peperduur) staal, beton en werkzaamheden dus. Maar liefst 32K ex btw voor 21 palen. Ik begin er steeds meer voor te voelen om een nulmeting te doen en gewoon te gaan heien, en de CAR verzekering doet de rest mocht dat nodig zijn.cinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:10:
Ik wordt wel een beetje moe van het begrip "schroefpaal". Elk heibedrijf heeft daar weer zijn uitleg voor lijkt het, en ze gebruiken allerlei termen door elkaar. De ene boort met een soort grondboor, de ander schroeft een metalen buis de grond in en vult die met beton, de ene laat die buis zitten, de ander trekt hem er weer uit, weer een ander schroeft echt een soort grote metalen schroeven en gebruikt helemaal geen beton (meer voor tuinhuisjes denk ik) weer een ander schroeft betonnen palen de grond in, en ze noemen het allemaal schroefpaal. Erg verwarrend. Oh ja en dan heb je ook nog buispalen en schroefbuispalen etc etc.
Oh, en trillingsvrij en trillingsarm is ook zoiets. Heb al 2 bedrijven gehad die geen offerte afgaven omdat ze niet trillingsvrij (wat ik feitelijk vroeg) maar trillingsarm werkenmijn aanname dat beide termen min of meer gelijkwaardig zijn in de zin dat beiden NIET gebaseerd zijn op het in de grond hameren van betonnen palen met veel geweld klopt blijkbaar niet
dus ik vraag nu naar beide termen...
Ook het gebruiken van de term 'palen' moet je vermijden, 1 bedrijf gaf geen offerte omdat zij geen palen slaan maar alleen trillingsarm werken met schroefpalenja je verzint het niet. Daarnaast willen ze wel graag een palenplan zien
![]()
Geen juridisch advies: ik verwacht dat er gewoon gekeken wordt wat er op moment van faillissement geleverd is. Zowel materiaal als arbeid.radem205 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
Even een dilemma: voor ons zelfbouwhuis hebben wij gesprekken lopen bij een totaalbouwer. Deze totaalbouwer zal vanaf begin tot en met afbouw alles verzorgen. Nu hebben zij een betalingsregeling dat je na opdracht 7% van de totale opdrachtsom betaalt en de resterende 93% pas bij oplevering van het huis. Dit kan alleen wanneer voor de hypotheek geen afbouwgarantie vereist is, want anders moeten wij in termijnen betalen. Op voorhand heeft deze betalingsregeling onze voorkeur. Dit scheelt namelijk zo'n 1,5% van de bouwkosten + het renteverlies tijdens de bouw. Dit kan oplopen tot een bedrag van 8000 euro wat wij in eigen zak kunnen houden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:20 ]
Afbouwgarantie is een soort verzekering, en voor elke verzekering geld niet de kans dat je het je kan overkomen - dat weet namelijk op voorhand niemand - maar of je de gevolgen ervan kunt dragen. Ken je de gevolgen en kun je dat aan?radem205 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
Op voorhand heeft deze betalingsregeling onze voorkeur. Dit scheelt namelijk zo'n 1,5% van de bouwkosten + het renteverlies tijdens de bouw. Dit kan oplopen tot een bedrag van 8000 euro wat wij in eigen zak kunnen houden.
Als ik pas bij oplevering 97% van de totale aanneemsom hoef te betalen dan zie ik geen risico in de financiële gevolgen. Ik heb immers het geld nog op m'n rekening staan. Het risico zit 'm met name in het feit dat je met een onafgebouwd huis blijft zitten en ik op dat moment een andere aannemer moet zoeken. Wat ik mij daarnaast nog kan indenken is dat een curator een deel van de aanneemsom (naar rato wat gebouwd is) opeist.Conrado schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:42:
[...]
Afbouwgarantie is een soort verzekering, en voor elke verzekering geld niet de kans dat je het je kan overkomen - dat weet namelijk op voorhand niemand - maar of je de gevolgen ervan kunt dragen. Ken je de gevolgen en kun je dat aan?
Dus het blijft inderdaad een risico-afweging.
[ Voor 3% gewijzigd door radem205 op 02-02-2022 13:05 ]
Bij ons gaat de bouw binnenkort starten, maar ik moet dan wat de grond laten afvoeren. Gaat om zo'n 150m3. Iemand ervaring met een partij in het westland / den haag om dit te laten doen voor een schappelijke prijs? Op google slechts een paar bedrijven in de regio gevonden maar misschien zoek ik niet goed?
Zodra er wat te zien is zal ik wat foto's posten!
Heb je dan geen schoon grondverklaring nodig ook?Spais schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:04:
Bij ons gaat de bouw binnenkort starten, maar ik moet dan wat de grond laten afvoeren. Gaat om zo'n 150m3. Iemand ervaring met een partij in het westland / den haag om dit te laten doen voor een schappelijke prijs? Op google slechts een paar bedrijven in de regio gevonden maar misschien zoek ik niet goed?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ja daar ben ik ook al mee bezig! Maar bedankt voor de tip natuurlijkMorpheusk schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:05:
[...]
Heb je dan geen schoon grondverklaring nodig ook?
@Spais bij een boer of even langsrijden in Rijswijk en kijken of je iets kan regelen? Ze voeren aan de lopende band grond af hier.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Die boer moet ook weer aan kunnen tonen dat het 'legale' grond is. De tijd dat je met wat handjeklap elkaar een plezier deed is helaas over. Die boer gaat zich niet branden aan gratis grond zonder vergunning. Voor je het weet wordt je bedrijf als illegale chemische opslagplaats gezien... pfff.
Die verklaring kost je met wat pech ook nog eens 1000-1500 euro, zeker als ze eea moeten nameten. En dan moet je het ook nog eens kwijt raken. Success ermee...
Die verklaring kost je met wat pech ook nog eens 1000-1500 euro, zeker als ze eea moeten nameten. En dan moet je het ook nog eens kwijt raken. Success ermee...

[ Voor 22% gewijzigd door cinot45981 op 02-02-2022 14:37 ]
Er zijn nog genoeg mensen die hun tuin willen ophogen en gratis je grond komen halen. LIgt er natuurlijk wel aan wat voor grond en hoeveel.
Denk niet dat iemand zó veel nodig heeftRzaan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:37:
Er zijn nog genoeg mensen die hun tuin willen ophogen en gratis je grond komen halen. LIgt er natuurlijk wel aan wat voor grond en hoeveel.
@Spais Toevallig wij wel, maar dan stabiliteitszand.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ik kon het 2 jaar geleden bij een boer kwijt hier 5km vandaan. Die was er blij mee. Hoefde geen papieren of wat dan ook te laten zien. Ging om ruim 500m3
Ik zit in hetzelfde schuitje, ook het in het Westland. Wellicht buren? (Gouw, Kwintsheul). Binnen een paar weken verwachten we (mits alles goed gaat) de vergunning waarna een bezwaartermijn ingaat. Daarna kan er een begindatum geprikt worden.Spais schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:04:
De heier is al wezen kijken en er ligt te veel klei dus we moeten ook zand laten aanvoeren maar helaas pas als de grond gepasseerd is wat pas zal gebeuren als de bouwvergunning is afgegeven i.v.m. hypotheek.
Haha ja wij ook in de Gouw. Wij zijn al wat verder in het proces. Tip: zorg dat na passeren zsm de bouwkast voor elektra en de waterput wordt gelegd en dit geschouwd wordt zodat ze de aanleg inplannen. Want het duurt allemaal verschrikkelijk lang en bouwen met watertubs en een aggregaat voor stroom is zonde van het geld.Mr.Nash schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:50:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje, ook het in het Westland. Wellicht buren? (Gouw, Kwintsheul). Binnen een paar weken verwachten we (mits alles goed gaat) de vergunning waarna een bezwaartermijn ingaat. Daarna kan er een begindatum geprikt worden.
De heier is al wezen kijken en er ligt te veel klei dus we moeten ook zand laten aanvoeren maar helaas pas als de grond gepasseerd is wat pas zal gebeuren als de bouwvergunning is afgegeven i.v.m. hypotheek.
de bouwer heeft hoe dan ook een voordering op je. je mag jezelf ook nooit zomaar verrijken (wat zo is als je een half huis hebt staan waar niet voor betaald is) dus je zal minimaal de stand van de bouw moeten aftikken. zal een flinke verrekening worden en dan is de vraag of er genoeg geld over is om het af te bouwen. aannemers staan niet te springen om andermans werk af te maken dus 50.000 aan werk (orgineel) zal minimaal 75 of zelfs 100 gaan kosten bij een nieuwe aannemer. daarnaast zal je huis schade oplopen op het moment dat alles wordt uitgezocht, dit doordat het niet direct af gemaakt wordt. natte isolatie, schimmel op muren etc. nu zijn er genoeg horror verhalen ook van panden met afbouwgarantie.. uiteindelijk is het gewoon een afweging welk risico wil en kan ik zelf dragen.radem205 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
Je kan nu de aanvraag al doen, daar zou ik niet mee wachten.Spais schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:19:
[...]
Haha ja wij ook in de Gouw. Wij zijn al wat verder in het proces. Tip: zorg dat na passeren zsm de bouwkast voor elektra en de waterput wordt gelegd en dit geschouwd wordt zodat ze de aanleg inplannen. Want het duurt allemaal verschrikkelijk lang en bouwen met watertubs en een aggregaat voor stroom is zonde van het geld.
Aanvraag kan je wel doen inderdaad. Alleen plannen ze eerst een schouw en daarna duurt het nog 8 tot 10 weken voordat het aangesloten is. Dus zorg dat ze zsm schouwen nadat je de kavel in bezit hebt.Deleon78 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:29:
[...]
Je kan nu de aanvraag al doen, daar zou ik niet mee wachten.
Dat ligt eraan, hier (Oost brabant, Enexis) was t twee weken bij de huisaansluiting, voor de bouw maar een paar dagen, maar dat was een spoedje.Spais schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:34:
[...]
Aanvraag kan je wel doen inderdaad. Alleen plannen ze eerst een schouw en daarna duurt het nog 8 tot 10 weken voordat het aangesloten is. Dus zorg dat ze zsm schouwen nadat je de kavel in bezit hebt.
Volgende keer doe ik de fundering op accu en vlam er dan meteen een meterkasthokje op waar ze de definitieve aansluiting maken op een tijdelijke kast. Scheelt toch weer een pak geld.
Ik dacht dat je pas je definitieve elektra krijgt als de woning wind en waterdicht is en de meterkast in orde is. Zo gaat het in ieder geval hier. Zelfs als er nog een steiger staat van de metselaar dan willen ze niet eens de invoer plannen. Zijn echt helemaal doorgeslagen hier.bbbrumbrum schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:38:
[...]
Dat ligt eraan, hier (Oost brabant, Enexis) was t twee weken bij de huisaansluiting, voor de bouw maar een paar dagen, maar dat was een spoedje.
Volgende keer doe ik de fundering op accu en vlam er dan meteen een meterkasthokje op waar ze de definitieve aansluiting maken op een tijdelijke kast. Scheelt toch weer een pak geld.
Onze kavels liggen in hetzelfde project en ik ben net door die hele molen gegaan. Ze hebben het mega druk en zijn volgens mij structureel onderbezet. Ik heb wel elektra, alleen nog geen water. Dat komt als het goed is precies de week voordat het metselen begint en de zandcementvloer wordt gestort. Dus het is te overzien. Maar ik was er vroeg bij en heb er echt wel achteraan moeten jagen.
Ik zag dat bij het plaatsen van dakramen de (dag)kanten soms niet haaks op de dakrand, maar horizontaal en verticaal worden gemaakt, zie onderstaand plaatje. Dat geeft meer gevoel van ruimte en ook meer lichtinval. De bouwer geeft aan dat dit tegen een kleine meerprijs wel te doen is, maar ze geven wel aan dat ze in dat geval rondom de ramen de gespecificeerde isolatiewaarde van 6.3 niet meer kunnen garanderen, feitelijk is het dak thv het dakraam gewoon een stuk dunner over de lengte van de afschuining. Er is een grotere kans op een koudeval en mogelijk vochtproblemen. Eigenlijk raden ze het dus af.
Wat is jullie ervaring?
Wat is jullie ervaring?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWA4ptPQDKIrRfuxdHlGZqUe.jpg?f=user_large)
Ik heb het zo laten maken voor meer lichtinval, het is wel een huis uit 1992 met Rc2,5 en wat minder rondom het raam.
Maar denk je dat de bouwer een punt heeft mbt de koudeval en de mogelijke nadelen? Kans op vocht, schimmel etc? Het is geen afgesloten ruimte in dit geval, dus genoeg ventilatie etc. Het is ook niet dat je heel lang vlak bij zo'n raam staat of zit, dat je er last van gaat hebben (ik probeer het te rechtvaardigen haha)
[ Voor 29% gewijzigd door cinot45981 op 03-02-2022 11:56 ]
Deze inbouwmethode komt van Velux zelf, en ze hebben allerlei oplossingen om dat goed te isoleren. Ik denk dat je bouwer het niet weet/geen zin in heeft en dus vooral bezwaren opwerpt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V2Hl3GTskiuWGq9qyPfFleSR.jpg?f=user_large)
Het blijft een gat in je dakcinot45981 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:53:
Maar denk je dat de bouwer een punt heeft mbt de koudeval en de mogelijke nadelen? Kans op vocht, schimmel etc? Het is geen afgesloten ruimte in dit geval, dus genoeg ventilatie etc.
Zoals hierboven al gemeld, Velux heeft er oplossingen voor. Als de Rc maar boven de 1,2 zit heb je in prinipce geen last van condensatie op verkeerde plekken.
Super, heb je hier ook een linkje naar? Of is het makkelijk te vinden op de velux site?Conrado schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:55:
Deze inbouwmethode komt van Velux zelf, en ze hebben allerlei oplossingen om dat goed te isoleren. Ik denk dat je bouwer het niet weet/geen zin in heeft en dus vooral bezwaren opwerpt.
[Afbeelding]
Makkelijk te vinden, de codes (BBX) kan je ook los vinden.
Als je meer licht wil neem je toch gewoon een groter raam? Er komt met die afschuining niet meer licht binnen, enkel zal het onder bepaalde hoeken verder naar binnen stralen. Als het je om isolatie te doen is dan gewoon het raam schrappen.
Rest zijn smoesjes van de bouwer, als hij het goed uitvoert zijn er geen problemen te verwachten.
Rest zijn smoesjes van de bouwer, als hij het goed uitvoert zijn er geen problemen te verwachten.
Ik vond het fijner dat er geen scherpe stootranden zijn en het raam een vlak plafond heeft daar.
Onder 1 van de ramen komt een bad, die tegen het knieschiot aan komt te staan. Door deze randen zo te maken krijg je daar veel meer ruimte. Ook als je staat (niet perse in de badkamer) kijk je op deze manier veel makkelijker naar buiten, beetje afhankelijk natuurlijk van hoe hoog het raam komt en hoe lang je zelf bent. Ook kun je dichter bij het glas komen, de rand zit niet in de weg. Het wordt gewoon veel meer een raam, vooral bij een dik, geisoleerd dak.
[ Voor 4% gewijzigd door cinot45981 op 03-02-2022 15:49 ]
Dat is precies mijn ervaring. We hebben nu een dakhelling van zo'n 30 graden, dan maakt een rechte aftimmering er een soort koker van.
Ik snap dat aannemers liever een rechte bak timmeren.
Ik snap dat aannemers liever een rechte bak timmeren.
Voor mij is het nu afwachten op de overdracht. Direct dezelfde dag nog kan ik de aanvraag voor stroom/water opstarten.Spais schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:47:
[...]
Ik dacht dat je pas je definitieve elektra krijgt als de woning wind en waterdicht is en de meterkast in orde is. Zo gaat het in ieder geval hier. Zelfs als er nog een steiger staat van de metselaar dan willen ze niet eens de invoer plannen. Zijn echt helemaal doorgeslagen hier.
Onze kavels liggen in hetzelfde project en ik ben net door die hele molen gegaan. Ze hebben het mega druk en zijn volgens mij structureel onderbezet. Ik heb wel elektra, alleen nog geen water. Dat komt als het goed is precies de week voordat het metselen begint en de zandcementvloer wordt gestort. Dus het is te overzien. Maar ik was er vroeg bij en heb er echt wel achteraan moeten jagen.
Ben wel even benieuwd; wanneer is jouw vergunning verleend? En ging dat in 1x goed?
Wellicht kan je eens een belletje er aan wagen. Onze grond staat nog niet op onze naam, maar we hebben er al water en stroom op. Het gaat er voornamelijk om dat je een EAN-nummer hebt. Het aanvragen van nutsvoorzieningen duurt erg lang. Denk eerder in maanden dan in weken. Ter referenti:. Ik heb het aangevraagd, samen met de buren, in februari 2021. Mijn levering was in september 2021 omdat ik heel veel lawaai heb gemaakt. Mijn buurman moest wachten dot december 2021. De tip van flip: bel ze regelmatig voor een statusupdate. Mijn ervaring is dat zij niet komen. Als er uitstel of iets anders, ze laten niets weten...Mr.Nash schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:22:
[...]
Voor mij is het nu afwachten op de overdracht. Direct dezelfde dag nog kan ik de aanvraag voor stroom/water opstarten.
Ben wel even benieuwd; wanneer is jouw vergunning verleend? En ging dat in 1x goed?
nog een andere tip voor de nutsvoorzieningen.
Wij hadden met de aannemer afgesproken dat we zelf een energiecontract zouden afsluiten omdat we casco bouwen en dan waarschijnlijk nog geen meterkast ready was. Dus wij hebben tijdelijk gebruik gemaakt van de bouwstroomkast.
aangevraagd om het te verplaatsen naar de meterkast toen die ready was. Bleek dat de slimme meter in de bouwstroomkast niet werd overgezet naar de meterkast maar dat er een heel nieuwe geplaatst werd. Hierdoor kregen we een nieuw EAN nummer en toen heeft de energieleverancier ons contract geannulleerd.
Super balen vanwege de steigende energieprijzen want we mogen nu 4 maanden lang meer betalen dan eerst.
Rechtbijstand erop gezet want het is eenzeidig geannulleerd. En we hebben te horen gekregen dat technisch gezien ze het contract niet hadden mogen ontbinden en dat we geheel in ons recht stond waarschijnlijk maar dat we het voor moeten laten komen bij de rechter want de energieleverancier doet geen tegemoetkomingen. Uiteindelijk besloten dat dit ons meer tijd en energie kost dan het waard is. Maar wel een goede waarschuwing.
Wij hadden met de aannemer afgesproken dat we zelf een energiecontract zouden afsluiten omdat we casco bouwen en dan waarschijnlijk nog geen meterkast ready was. Dus wij hebben tijdelijk gebruik gemaakt van de bouwstroomkast.
aangevraagd om het te verplaatsen naar de meterkast toen die ready was. Bleek dat de slimme meter in de bouwstroomkast niet werd overgezet naar de meterkast maar dat er een heel nieuwe geplaatst werd. Hierdoor kregen we een nieuw EAN nummer en toen heeft de energieleverancier ons contract geannulleerd.
Super balen vanwege de steigende energieprijzen want we mogen nu 4 maanden lang meer betalen dan eerst.
Rechtbijstand erop gezet want het is eenzeidig geannulleerd. En we hebben te horen gekregen dat technisch gezien ze het contract niet hadden mogen ontbinden en dat we geheel in ons recht stond waarschijnlijk maar dat we het voor moeten laten komen bij de rechter want de energieleverancier doet geen tegemoetkomingen. Uiteindelijk besloten dat dit ons meer tijd en energie kost dan het waard is. Maar wel een goede waarschuwing.
Technisch gezien verhuis je gewoon je energiecontract. Dat is alleen een geldige reden om het contract op te zeggen als je leverancier niet kan leveren op het nieuwe adres.Aurum schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:03:
nog een andere tip voor de nutsvoorzieningen.
Dit werd ook aangegeven door de rechtsbijstand inderdaad. Er stond ook nergens aangegeven dat op basis van EAN code het contract verbroken mocht worden. Maar technisch gezien hadden wij Oxxio dan weer in gebreke moeten stellen voordat we bij een ander energieleverancier aan hadden geklopt. En dat was in ons geval niet gebeurd omdat we er pas achter kwamen dat ons contract afgelopen was omdat Liander begon te dreigen dat we geen energie contract hadden. en ze ons af gingen sluiten.RocketKoen schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:01:
[...]
Technisch gezien verhuis je gewoon je energiecontract. Dat is alleen een geldige reden om het contract op te zeggen als je leverancier niet kan leveren op het nieuwe adres.
Heel ingewikkeld verhaal maar wel erg vervelend. Ik snap Oxxio ook wel, met al die steigende prijzen waren ze ons liever kwijt dan rijk gok ik zo.
Ik kan alleen instemmen dat dit zo snel mogelijk moet.Deleon78 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:29:
[...]
Je kan nu de aanvraag al doen, daar zou ik niet mee wachten.
Onze aannemer had voor de bouw van onze kelder elektrisch pompen beoogd.
Beetje lastig als je als consument (door dit topic te lezen) ook weet dat aanvraag bouwstroom lang kan duren, dan moet het voor een aannemer helemaal duidelijk zijn.
bouwstroom was er dus nog niet en vervolgens heeft aannemer een dieselaggregaat voor de elektrische pompen geplaatst, terwijl er ook een dieselpomp werkeloos aanwezig was voor het geval er een stroomstoring zou optreden.
Kortom, de kosten zijn ca 8.000 duurder geworden en aannemer heeft die rekening bij mij ingediend.
Wij wilden die niet betalen en heeft de aannemer de sleutel tijdens de oplevering niet afgegeven, onder druk heeft hij deze na ca 2 maanden weer afgegeven
Dus rechtszaak, voorlopige uitspraak is dat aannemer niet heeft gewaarschuwd voor een kostenoverschrijding en onrechtmatig de sleutel heeft vastgehouden.
Wat dan wrang voelt is dat schade door het onrechtmatig vasthouden van de sleutel geen schadevergoeding inhoud. terwijl je wel met minimaal 2 maanden extra woonlasten.
Ga later nog wel de wijze lessen die ik heb opgedaan op dit forum delen, want na 1,5 jaar onderhandelen en vervolgens rechtszaak is het nog niet afgerond.
Ik mis vast iets, dus vergeef me als ik op een teen ga staan. maar ze hebben toch gewoon stroom nodig? Een backup pomp is leuk en handig maar die moet er nog steeds zijn anders is het geen backup. en daarnaast keet voorzien van licht bouwlampen etc. Niet waarschuwen is natuurlijk heel erg fout. maar had je dan de rekening wel betaald of was je gestopt met bouwen?Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:28:
[...]
Ik kan alleen instemmen dat dit zo snel mogelijk moet.
Onze aannemer had voor de bouw van onze kelder elektrisch pompen beoogd.
Beetje lastig als je als consument (door dit topic te lezen) ook weet dat aanvraag bouwstroom lang kan duren, dan moet het voor een aannemer helemaal duidelijk zijn.
bouwstroom was er dus nog niet en vervolgens heeft aannemer een dieselaggregaat voor de elektrische pompen geplaatst, terwijl er ook een dieselpomp werkeloos aanwezig was voor het geval er een stroomstoring zou optreden.
Kortom, de kosten zijn ca 8.000 duurder geworden en aannemer heeft die rekening bij mij ingediend.
Wij wilden die niet betalen en heeft de aannemer de sleutel tijdens de oplevering niet afgegeven, onder druk heeft hij deze na ca 2 maanden weer afgegeven
Dus rechtszaak, voorlopige uitspraak is dat aannemer niet heeft gewaarschuwd voor een kostenoverschrijding en onrechtmatig de sleutel heeft vastgehouden.
Wat dan wrang voelt is dat schade door het onrechtmatig vasthouden van de sleutel geen schadevergoeding inhoud. terwijl je wel met minimaal 2 maanden extra woonlasten.
Ga later nog wel de wijze lessen die ik heb opgedaan op dit forum delen, want na 1,5 jaar onderhandelen en vervolgens rechtszaak is het nog niet afgerond.
Gestopt met bouwen of niet, dan had je de keuze gehad. Voor €8000 kan ik me goed voorstellen dat je wel een maandje op bouwstroom had gewacht en wat vertraging voor lief had genomen. Bovendien had je dan ook naar andere oplossingen kunnen zoeken, stroom voor de pomp van de buren (tegen vergoeding) oid. Nu sta je ineens voor een voldongen feit en daar zou ik ook niet van gecharmeerd zijn.
Ging om het aanvragen van bouwstroom. Dat was niet op tijd geregeldtwain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Ik mis vast iets, dus vergeef me als ik op een teen ga staan. maar ze hebben toch gewoon stroom nodig? Een backup pomp is leuk en handig maar die moet er nog steeds zijn anders is het geen backup. en daarnaast keet voorzien van licht bouwlampen etc. Niet waarschuwen is natuurlijk heel erg fout. maar had je dan de rekening wel betaald of was je gestopt met bouwen?
Niet op tijd aangevraagd of niet op tijd aangelegd? Daar zit qua aansprakelijkheid nogal een verschil in, is helaas onze ervaring...Deleon78 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Ging om het aanvragen van bouwstroom. Dat was niet op tijd geregeld
Geen zere tenen hoor. Voor puur en alleen bronbemaling werkt een dieselpomp voldoende en is geen bouwstroom nodig. En die keet: die is nooit gekomen (dus wel aangeboden) en aannemer wil dat ik die wel ga betalen.twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Ik mis vast iets, dus vergeef me als ik op een teen ga staan. maar ze hebben toch gewoon stroom nodig? Een backup pomp is leuk en handig maar die moet er nog steeds zijn anders is het geen backup. en daarnaast keet voorzien van licht bouwlampen etc. Niet waarschuwen is natuurlijk heel erg fout. maar had je dan de rekening wel betaald of was je gestopt met bouwen?
Ik had dus gewoon gekozen voor een dieselpomp of zoals in een van de reacties was geopperd, gebruik maken van de bouwstroomkast van de buren in overleg uiteraard.
Als dat niet mogelijk was dan zou ik gewacht hebben bij de keuze: nu beginnen en extra betalen of wachten.
Nog een reden waarom het zo uit de hand is gelopen is omdat mensen van zijn onderaannemer 2 weken vakantie gingen vieren en het werk 2 weken stil lag en er toch doorgepompt moest worden. Ook al denk ik dat het ook een optie was om de bouwput onder water te laten lopen. Er is uiteindelijk meer dan 600 miljoen liter water weggepompt in ca 7 weken. Onder ideale omstandigheden waren maar 3 weken nodig geweest.
Heb je de rekening van het afgepompte water ook al gehad?Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Geen zere tenen hoor. Voor puur en alleen bronbemaling werkt een dieselpomp voldoende en is geen bouwstroom nodig. En die keet: die is nooit gekomen (dus wel aangeboden) en aannemer wil dat ik die wel ga betalen.
Ik had dus gewoon gekozen voor een dieselpomp of zoals in een van de reacties was geopperd, gebruik maken van de bouwstroomkast van de buren in overleg uiteraard.
Als dat niet mogelijk was dan zou ik gewacht hebben bij de keuze: nu beginnen en extra betalen of wachten.
Nog een reden waarom het zo uit de hand is gelopen is omdat mensen van zijn onderaannemer 2 weken vakantie gingen vieren en het werk 2 weken stil lag en er toch doorgepompt moest worden. Ook al denk ik dat het ook een optie was om de bouwput onder water te laten lopen. Er is uiteindelijk meer dan 600 miljoen liter water weggepompt in ca 7 weken. Onder ideale omstandigheden waren maar 3 weken nodig geweest.

Gewoon even twee quotes van je:
Kijk, leuk is anders en de aannemer had beter moeten communiceren. Maar, bij ruzie hebben vaak twee partijen een aandeel. Kennelijk is er ook niet goed over een alternatief gesproken, want anders was het niet zo gelopen. Je opmerkingen over de mannen van de onderaannemer die zomaar "2 weken vakantie gingen vieren" zegt dan ook wel wat.
Wij zijn er niet bij geweest, maar dat valt me wel op....
Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:28:
Vooraf wachten is kennelijk anders dan achterafTijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:59:
Kijk, leuk is anders en de aannemer had beter moeten communiceren. Maar, bij ruzie hebben vaak twee partijen een aandeel. Kennelijk is er ook niet goed over een alternatief gesproken, want anders was het niet zo gelopen. Je opmerkingen over de mannen van de onderaannemer die zomaar "2 weken vakantie gingen vieren" zegt dan ook wel wat.
Inderdaad een goede tip voor aannemers: zorg voor goede communicatie en betrek opdrachtgever er tijdig bij als zich problemen voordoen, niet achteraf een rekening sturen.Conrado schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:25:
Gewoon even twee quotes van je:
[...]
[...]
Vooraf wachten is kennelijk anders dan achteraf![]()
En bij een conflict spelen altijd 2 een aandeel. De ene reactie lokt een andere reactie uit wat de boel kan doen escaleren. Deëscaleren is helaas niet gelukt, wel poging gedaan. Maar een starre houding en in eerste instantie aangeven dat het om ziektemeldingen zou gaan en later blijkt dit vakantie te zijn en over de meerkosten een provisie verlangen, dan zet ik mijn poot ook stijf. Je proeft de frustratie goed.
Zijn er mensen die ervaring hebben met houtbouw uit het buitenland (Scandinavië, Letland, Litouwen, etc.)? Zo ja, wat zijn de ervaringen? En hoe is dit financieel gegaan (garantie / verzekering)?
Geen concrete ervaring, maar qua garantie en verzekering hebben we wel 1 voorbeeld uitgezocht: Scotframe geeft volle garantie en is exact hetzelfde verzekerbaar als Nederlandse bouw. Zijn ook 2 of 3 mensen op het forum met een Scotframe-huis die daar misschien meer over kunnen zeggen.
Er stond recent een artikel in het Eindhovens Dagblad hierover.
Artikel zit achter een paywall, maar per maand zijn 2 artikelen gratis.
https://www.ed.nl/valkens...it-letland-kwam~a15fb04b/
De bewoners staan in het artikel en zullen best wel genegen zijn je te woord te staan.
Wij hebben er ook aan gedacht en onze interesse ging uit naar dit huis:
De bewoners staan in het artikel en zullen best wel genegen zijn je te woord te staan.

Erg mooi huis om te zien, maar neem je de kosten van het jaarlijkse schilderwerk ook mee in je begroting?Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:06:
Er stond recent een artikel in het Eindhovens Dagblad hierover.
[Afbeelding]

Als je dat over 30 jaar optelt, betaal je volgens mij het huis nog eens...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan ben je als wijkbewoner toch wel weer blij met een welstandscommissie.Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:06:
[Afbeelding]
Mooi huis. Als je in Amerika zou wonen.Yeehaaaa!
Hoe zo? Een beetje afwisseling in de wijk lijkt me prima. Hier zou ik wel naast willen wonen. Ik moet er alleen niet aan denken om zelf zo'n woning te moeten onderhouden. Ben erg blij met mijn bakstenen!cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:18:
Dan ben je als wijkbewoner toch wel weer blij met een welstandscommissie.
Mooi huis. Als je in Amerika zou wonen.Yeehaaaa!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic