Toon posts:

Vergunningscheck uitbouw bestaande vrijstaande woning

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:57

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij willen ook een uitbouw van onze vrijstaande woning.
Ik heb een vergunnings-check online gedaan bij omgevingsloket.nl.
Het lijkt dat het vergunningsvrij mag (al moet ik het allemaal nog eens goed laten bekijken)

Maar ik zie niks vermeld over de afstand tot de buren.
Wij hebben een vrijstaand huis, maar het staat in 1 hoek redelijk dicht bij de buren.
Als we gaan uitbouwen, komen we nog ietsjes dichter bij.
Is dit nog iets om rekening mee te houden?
(los van een goede beur wezen en zorgen voor goede informatie en weinig overlast)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35
mux schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:12:
[...]

En nog voor de duidelijkheid: of het onderdeel is van het hoofdvolume is (meestal) niet afhankelijk van de bouwstijl - je garage hoeft er niet uit te zien 'alsof het een aanbouw is' - het moet alleen voldoen aan de eis voor aanbouw of vergunningsvrije bijgebouwen. In ons geval: geen verblijfsruimte en een bepaalde maximumhoogte.

Bij ons is 1/3e van de bijkeuken en 1/5e van de garage 'vergunningsvrije aanbouw'. Het is gewoon vol onderdeel van het huis, geen scheidslijn zichtbaar.
Er zijn gemeentes waar - in mijn juridische ogen terecht - vergunningvrij niet tijdens de nieuwbouw gebouwd mag worden of waar vergunning vrij tijdens de nieuwbouw wel voor bijgebouwen mag, maar niet voor aanbouwen, maar er zijn ook gemeentes waar het juist wel mag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-02 12:54
StevenK schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Er zijn gemeentes waar - in mijn juridische ogen terecht - vergunningvrij niet tijdens de nieuwbouw gebouwd mag worden of waar vergunning vrij tijdens de nieuwbouw wel voor bijgebouwen mag, maar niet voor aanbouwen, maar er zijn ook gemeentes waar het juist wel mag.
Ik ben dan wel benieuwd waarom dat (juridisch) terecht is. Zou je dat eens toe kunnen lichten?
Pragmatisch gezien weet je dat die aanbouw/uitbouw/bijbouw er komt en om het dan in een andere bouwstroom te dwingen is wat mij betreft het paard achter de wagen spannen. Nu is dat wel vaker de conclusie als je de wet naar de letter volgt dus ben wel benieuwd.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35
10us10 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd waarom dat (juridisch) terecht is. Zou je dat eens toe kunnen lichten?
Pragmatisch gezien weet je dat die aanbouw/uitbouw/bijbouw er komt en om het dan in een andere bouwstroom te dwingen is wat mij betreft het paard achter de wagen spannen. Nu is dat wel vaker de conclusie als je de wet naar de letter volgt dus ben wel benieuwd.
Vergunningvrij eist dat het ten dienste staat aan het gebruik van het hoofdgebouw. Dat gebruik is er pas nadat de bouw voltooid is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
in de tijd die het aanmaken van dit topic gekost heeft had je ook de gemeente kunnen bellen. Elke gemeente heeft andere regels.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:12
Bij onze gemeente is er een online check waarmee je informatie krijgt of je wel of niet vergunningsvrij kunt bouwen.

flickr - WOT Profile - Game PC

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
107mb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:21:
in de tijd die het aanmaken van dit topic gekost heeft had je ook de gemeente kunnen bellen. Elke gemeente heeft andere regels.
Volgens mij krijg je die regels als je je adresgegevens online invult bij Omgevingsloket.
https://www.omgevingsloke...er/home/checken?init=true

In de tijd dat ik de gemeente bel en een zinnig antwoord krijg, kan ik een topic aanmaken, 2 nieuwe banden op mijn auto zetten, de hond borstelen, de diepvries ontdooien en Studio Sport terugkijken.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:24
Rzaan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Volgens mij krijg je die regels als je je adresgegevens online invult bij Omgevingsloket.
https://www.omgevingsloke...er/home/checken?init=true

In de tijd dat ik de gemeente bel en een zinnig antwoord krijg, kan ik een topic aanmaken, 2 nieuwe banden op mijn auto zetten, de hond borstelen, de diepvries ontdooien en Studio Sport terugkijken.
Klinkt alsof je binnen één werkdag antwoord krijgt? Dat heb ik nog nooit gehad ;)

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je mag vergunningvrije bouwdelen direct meenemen met nieuwbouw. Daar is wel wat jurisprudentie over te vinden.

Wat betreft bouwen nabij de perceelgrens mag dat gewoon vergunningvrij, maar hou wel rekening dat ramen enz niet binnen 2 meter van je perceelgrens mogen zitten (burenrecht).

Het vergunningvrij bouwen kijkt vooral naar bouwen richting openbaar gebied. Een tussenwoning mag ook van bouwmuur tot bouwmuur een aanbouw van 4 meter diep maken.

Een tekening/kaartje helpt altijd, maar het klinkt alsof het vergunningvrij moet kunnen.
107mb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:21:
Dit is gewoon niet waar. De regels voor vergunningvrij bouwen gelden landelijk (daarom ook 1 landelijke website die dat uitlegt). Dat gemeentes er verschillend mee om gaan klopt dan weer wel, maar dat zegt meer over sommige gemeenten.

[Voor 30% gewijzigd door PaT op 31-01-2022 12:20]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
PaT schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:17:
Wat betreft bouwen nabij de perceelgrens mag dat gewoon vergunningvrij, maar hou wel rekening dat ramen enz niet binnen 2 meter van je perceelgrens mogen zitten (burenrecht).

Het vergunningvrij bouwen kijkt vooral naar bouwen richting openbaar gebied. Een tussenwoning mag ook van bouwmuur tot bouwmuur een aanbouw van 4 meter diep maken.

Een tekening/kaartje helpt altijd, maar het klinkt alsof het vergunningvrij moet kunnen.
Tekening zal ik eens gaan maken.
De tekening van de makelaar, daar staan de buren niet (goed) op.

Dat met die ramen...
Daarmee wordt waarschijnlijk bedoeld ramen die echt op de buren gericht staan, toch?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rzaan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Tekening zal ik eens gaan maken.
De tekening van de makelaar, daar staan de buren niet (goed) op.

Dat met die ramen...
Daarmee wordt waarschijnlijk bedoeld ramen die echt op de buren gericht staan, toch?
Ja klopt, ramen enz die echt richting perceelgrens gericht zijn.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
PaT schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:17:
Dit is gewoon niet waar. De regels voor vergunningvrij bouwen gelden landelijk (daarom ook 1 landelijke website die dat uitlegt). Dat gemeentes er verschillend mee om gaan klopt dan weer wel, maar dat zegt meer over sommige gemeenten.
Het is niet alleen dat gemeentes er verschillend mee omgaan (soms zelfs in strijd met de wet) maar ook dat sommige ambtenaren de regels niet goed begrijpen.
Of ze wel begrijpen maar het er niet mee eens zijn (om wat voor reden dan ook) en ze dan maar anders uitleggen of uitvoeren.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik weet er alles van... Het is mijn werk die regels te duiden. :X

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik had in het verleden soms te maken met gemeentes.
Niet vanwege bouwvergunningen e.d. maar vergunningen voor filmen (die nauwelijks bestaan in Nederland, zo lang je niet het verkeer of de openbare veiligheid of het woongenot o.i.d. hindert).
De keren dat er iemand langskwam van de gemeente met de vraag waar onze vergunning was...
Een niet bestaande vergunning is lastig te overleggen.

Ook bij grotere events weten gemeenten vaak niet hoe het zit met de vergunningen en de wet.
Die toestemming weigeren, maar aan de andere kant soms ook iets toezeggen wat helemaal niet mag.

Nu is dat vaak voor gemeenten ook nog iets waar ze niet maandelijks of zelfs jaarlijks mee te maken hebben.
Maar in elke gemeente wordt aan de lopende band gebouwd, aangebouwd, verbouwd, dus je zou denken dat ze dat toch op orde zouden moeten hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee