Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 216 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.596 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Kun je hier iets meer over zeggen, ik vind ze niet direct. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet bestaat en wellicht moet je hiervoor met een goede adviseur praten, maar kun je een paar hypotheekverstrekkers noemen? Je hebt eerder al wel eens gezegd dat jij de kavel los hebt gefinancierd en de bouw ook, maar ik kom vooral zaken tegen waarom banken dit niet doen.
Mocht dit lukken dan kan je hiermee namelijk bieden zonder voorbehouden wat voor verkoper een plus geeft op mensen die met voorbehouden bieden.
Rabobank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 15:11
Artbij schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:05:
Ik heb het gewoon via de Rabobank gedaan.
Oh bijzonder, toen ik ze sprak hebben ze deze optie niet genoemd. Ze wilden een onherroepelijk bouwvergunning + offerte aannemer met afbouwgarantie en dan pas wilden ze een offerte maken (kon wel heel snel dan). Om die reden heb ik de overdrachtsdatum enkele maanden naar achteren geschoven (verkoper doet niet moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Staat nergens op de site bij de Rabobank, hebben jullie dat via de bank zelf gedaan of via een tussenpersoon/hypotheekadviseur buiten de bank?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:28:
Staat nergens op de site bij de Rabobank, hebben jullie dat via de bank zelf gedaan of via een tussenpersoon/hypotheekadviseur buiten de bank?
Rabobank HQ is de touwtjes steeds verder aan het aantrekken.

De tijd dat je nog wel ff iets kon regelen bij je lokale Rabobank is voorbij. Vroeger kon je de Rabobank in je huidige woonplaats en de Rabobank in je toekomstige woonplaats lekker met elkaar laten concurreren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik had al zo’n vermoeden dat dit regionaal of lokaal geregeld kon worden dus mogelijk geen enkele garantie dat het elders weer lukt.

En helaas is het dan meer anecdotisch en mogelijk niet zo dat er meerdere hypotheekverstrekkers zijn die hieraan mee willen werken. Banken zijn over het algemeen toch risicomijdend.

[ Voor 40% gewijzigd door Luiaard op 26-01-2022 10:45 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:43:
Ik had al zo’n vermoeden dat dit regionaal of lokaal geregeld kon worden dus mogelijk geen enkele garantie dat het elders weer lukt.

En helaas is het dan meer anecdotisch en mogelijk niet zo dat er meerdere hypotheekverstrekkers zijn die hieraan mee willen werken. Banken zijn over het algemeen toch risicomijdend.
Wij hadden ook een tamelijk ingewikkelde case (kavel, bouwtitel, woning). Met de Rabobank kwamen we er niet uit. Uiteindelijk bij ABN AMRO terecht gekomen. Maar ook daar kregen we pas financiering na onherroepelijke omgevingsvergunning. Blij dat de verkoper van de grond en de rentmeester (voor de bouwtitel) hieraan mee wilden werken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Kun je hier iets meer over zeggen, ik vind ze niet direct. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet bestaat en wellicht moet je hiervoor met een goede adviseur praten, maar kun je een paar hypotheekverstrekkers noemen? Je hebt eerder al wel eens gezegd dat jij de kavel los hebt gefinancierd en de bouw ook, maar ik kom vooral zaken tegen waarom banken dit niet doen.
Mocht dit lukken dan kan je hiermee namelijk bieden zonder voorbehouden wat voor verkoper een plus geeft op mensen die met voorbehouden bieden.
Alle labels van de SNS. Zelf ook zo gedaan: alleen kavel gefinancierd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
We Are Borg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Alle labels van de SNS. Zelf ook zo gedaan: alleen kavel gefinancierd
Dat stemt hoopvol. Bedrag kavel is net te hoog bij mij om los van bestaande hypotheek te kunnen financieren, maar misschien zou dit wel kunnen met garantstelling o.i.d. Voert wellicht te ver voor in dit topic, maar een serieuze optie voor ons is om op dit kavel ook een bijgebouw te zetten met bestemming mantelzorg voor mijn schoonouders die een hypotheekvrij huis hebben. Dat biedt uiteraard ook weer perspectieven zoals bv. gezamenlijk kopen van het kavel of hulp van hen hierbij.

Nog even totaal iets anders, ik kwam een Poolse site tegen met bouwplannen voor zeer veel huizentypes die je kunt kopen en eventueel ook kunt laten aanpassen. Potentieel heel interessant en mooie huizen: https://projektyzwizja.pl
Incl. alle detaillering, eigenlijk alles wat je van een architect zou krijgen.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 11:50
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:28:
Rabobank kan niet via tussenpersonen. Denk dat het nog steeds wel kan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Nog even totaal iets anders, ik kwam een Poolse site tegen met bouwplannen voor zeer veel huizentypes die je kunt kopen en eventueel ook kunt laten aanpassen. Potentieel heel interessant en mooie huizen: https://projektyzwizja.pl
En dat voldoet aan de Nederlandse regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Rabobank HQ is de touwtjes steeds verder aan het aantrekken.

De tijd dat je nog wel ff iets kon regelen bij je lokale Rabobank is voorbij. Vroeger kon je de Rabobank in je huidige woonplaats en de Rabobank in je toekomstige woonplaats lekker met elkaar laten concurreren.
Zomaar iets regelen mag niet meer van de overheid. Ook concurrentie tussen 2 banken mag niet meer. Dit probeerde de rabobank nog wel, in een andere stad kreeg ik 0,2% korting, bij mijn eigen bank niet. Maar in die andere stad mag ik geen klant worden, want daar woon ik niet.

Melding gemaakt bij de AFM, een week later kreeg ik toch 0,2% korting :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
lp77 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:54:
[...]
Dan valt de prijs volgens mij nog mee. Voor zover ik heb begrepen (hoor graag als het niet zo is) zijn er niet zo heel veel “boormachines” die even 15m boren. En is je kavel goed toegankelijk?
Kavel is goed toegankeljk ja. Maar de diepte zou misschien wel de oorzaak vd hoge prijs kunnen zijn... niet bij stilgestaan. Ik heb net nog 4 offertes opgevraagd, eens kijken of er een lijn in te ontdekken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
m_a_rnix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Mogelijk niet, erg tof ter inspiratie wel.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
m_a_rnix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Dat is een paar stappen verder wellicht, maar ik zie potentie. Punt één zoals @big bang al aangeeft staan er prachtige voorbeelden van huizen op die mij vele malen meer aanspreken dan de eenheidsworst die je in Nederland soms treft. En ik ben dan niet bang dat ik hetzelfde huis elders weer snel tegenkom.
Ten tweede zou ik mij een situatie kunnen voorstellen dat je dat pakket koopt (ik zie prijzen op die site van een 1500 euro bijvoorbeeld en dan bv. als je alles digitaal krijgt door een Nederlander (architect/tekenaar/constructeur) laat finetunen. Heb je toch een heel mooi pakket voor een zeer goede prijs en alles bij elkaar onder de streep voordelig.

Hier word ik bv. al erg blij van: https://projektyzwizja.pl...nowoczesny-2-realizacja-1

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 26-01-2022 11:51 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Dat is een paar stappen verder wellicht, maar ik zie potentie. Punt één zoals @big bang al aangeeft staan er prachtige voorbeelden van huizen op die mij vele malen meer aanspreken dan de eenheidsworst die je in Nederland soms treft. En ik ben dan niet bang dat ik hetzelfde huis elders weer snel tegenkom.
Ten tweede zou ik mij een situatie kunnen voorstellen dat je dat pakket koopt (ik zie prijzen op die site van een 1500 euro bijvoorbeeld en dan bv. als je alles digitaal krijgt door een Nederlander (architect/tekenaar/constructeur) laat finetunen. Heb je toch een heel mooi pakket voor een zeer goede prijs en alles bij elkaar onder de streep voordelig.
Staan erg mooie huizen op. Maar die zijn toch niet zo apart dat die in Nederland niet staan? Witte buitenmuur met latjes is vrij gebruikelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Misschien niet, maar als je zo gaat redeneren zijn alle huizen ook maar variaties op vier muren met een dak erop ;)
Ik heb er voor mijzelf wel wat aan en misschien ook leuke inspiratie voor anderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Luiaard op 26-01-2022 11:54 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:52:
Misschien niet, maar als je zo gaat redeneren zijn alle huizen ook maar variaties op vier muren met een dak erop ;)
Ik heb er voor mijzelf wel wat aan en misschien ook leuke inspiratie voor anderen.
Dat is onzin. Waarin onderscheiden de huizen op die site zich dan volgens jou?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik vind ze persoonlijker mooier dan wat ik gemiddeld tot nu toe op diverse sites van Nederlandse bouwers ben tegengekomen, maar misschien heb ik de juiste sites nog niet gevonden, dat kan ook.

Wel veel wit, daar heb je gelijk in. Maar goed dat kan je ook anders doen binnen het ontwerp met een mooie steenkleur.

[ Voor 24% gewijzigd door Luiaard op 26-01-2022 12:21 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Kan ook zijn dat er meer handwerk in zit waardoor Nederlandse aannemers ze op voorhand al niet pre-selecteren aangezien men ze dan niet kiest vanwege de kosten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
Wij hebben onze hypotheek ook via de rabobank. De kavel is hebben vanuit de overbruggingshypotheek gefinancierd. De rest van de hypotheek komt beschikbaar op het moment dat de vergunning is verleend. Was geen probleem om de hypotheek in 2 delen op te knippen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:12
Wij hebben ook wit met hout, en zijn daarvoor niet naar Polen geweest 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrTGWOqsXxaTyM4cWFKNpNdbmgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4Dw2jkTNzbriijcHtJy3Yyg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
[...]

Hier word ik bv. al erg blij van: https://projektyzwizja.pl...nowoczesny-2-realizacja-1
Klinkt bij mij als: via een webshop zo goedkoop mogelijk een fiets kopen, en dan naar de plaatselijke fietsenwinkel gaan om hem te laten afstellen.
Volgens mij moet je dat niet willen.
Er zijn in Nederland voldoende architecten/bouwkundig tekenaars die een mooi ontwerp kunnen maken.
Ik heb dit laten doen door een bouwkundig tekenbureau, deze verzorgt ook alle zaken die nodig zijn voor de vergunning en stemt de zaken af met de aannemer.
Natuurlijk kost dat wat, maar als je al begint met op dergelijke zaken te bezuinigen dan moet je volgens mij niet beginnen aan het zelf laten bouwen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
[...]

Dat stemt hoopvol. Bedrag kavel is net te hoog bij mij om los van bestaande hypotheek te kunnen financieren, maar misschien zou dit wel kunnen met garantstelling o.i.d. Voert wellicht te ver voor in dit topic, maar een serieuze optie voor ons is om op dit kavel ook een bijgebouw te zetten met bestemming mantelzorg voor mijn schoonouders die een hypotheekvrij huis hebben. Dat biedt uiteraard ook weer perspectieven zoals bv. gezamenlijk kopen van het kavel of hulp van hen hierbij.

Mooi hoor. Daar kunnen de meeste catalogusbouwers inderdaad niet aan tippen, maar een beetje architect hier kan je dat ook geven. Maar zijn dit prefab pakketten dan ofzo? Want je gelooft toch niet dat zij dat vanuit Polen hier even komen bouwen in een paar weekends 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Kreeg vorige week de goedkeuring voor mijn bouwvergunning binnen, dat is op zich goed nieuws :) uiteraard volg nu een 6 weken periode dat er bezwaar aangetekend kan worden, dus verstandig is om dat toch maar even af te wachten. Je weet maar nooit. Ik kreeg wel zojuist de factuur voor de leges... dat vond ik dan wel weer vreemd, het besluit is toch pas definitief na die 6 weken? Moet ik dan toch meteen betalen? En wat als er bezwaar wordt aangetekend, en (erg onwaarschijnlijk hoor) de vergunning wordt ingetrokken, ben ik dan mijn geld en mijn vergunning kwijt? Hoe zit dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dus als ik het goed begrijp, iemand anders mag het leuke doen, het ontwerp en "ik" moet het aanpasssen aan het nederlandse bouwbesluit en jouw wensen. :+ En dat werkend in andermans templates etc, als je het niet erg vind pas ik even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:41
ArnaudYK schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Oh bijzonder, toen ik ze sprak hebben ze deze optie niet genoemd. Ze wilden een onherroepelijk bouwvergunning + offerte aannemer met afbouwgarantie en dan pas wilden ze een offerte maken.
Ook ik zit bij de Rabobank, direct, maar hier wilde ze alleen de bouwvergunning. Ook wilden ze wel alleen de grond financieren, maar daar heb ik vanaf gezien (kosten en onzekerheid rente voor de bouw) en zelf voorgefinancierd.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Conrado schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Ook ik zit bij de Rabobank, direct, maar hier wilde ze alleen de bouwvergunning. Ook wilden ze wel de grond financieren, maar daar heb ik vanaf gezien (kosten en onzekerheid rente voor de bouw) en zelf voorgefinancierd.
Wanneer was dat? Degene die ik afgelopen zomer sprak gaf aan dat ze strenger waren geworden en zelfs niet vast een offerte wilden opstellen voordat alles rond was. Ze hoefden dan weer geen taxatie van de grond+nieuwbouw omdat ze bij nieuwbouw redeneren is dat het waard is wat het kost. Voor de overwaarde van de bestaande woning is wel weer een taxatie nodig.

Maar gelukkig is hier de grondeigenaar flexibel, dus maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[...]

Helaas werkt het zo niet; je kunt niet zomaar een Pools ontwerp hier op een kavel zetten. Welstand zal er iets van vinden, en verder heb je Beng, Constructie- Milieu-, Bouwbesluit-rapportages en -toetsing nodig voor de vergunning. Die advieskosten heb je sowieso en dat redt je niet voor € 1.200..

Kijk je kunt van alles tijdens de voorbereiding van de bouw doen om de kosten in de hand te houden, maar op een architect bezuinigen lijkt me daarbij het slechtste idee. Een architect hoeft niet de hoofdprijs te kosten - duur is niet direct beter - maar hij ontwerpt wel iets echt naar jullie zin. Voor hetzelfde geld maak je er wat moois van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Offerte loopt in april af, vergunning verwacht ik in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:50
Ik zie veel verwijzingen naar de welstand. Wij hebben zonder welstand gebouwd. Is dat zo bijzonder? Heb totaal geen gevoel bij hoe vaak kavels met of zonder welstand te koop komen.
Ik heb nu in mn hoofd dat ik bij het volgende project een eis aan het kavel wil stellen dat er geen welstand van toepassing is, maar als er dan maar 1 vd 100 over blijft…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
Deleon78 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:10:
Ik zie veel verwijzingen naar de welstand. Wij hebben zonder welstand gebouwd. Is dat zo bijzonder? Heb totaal geen gevoel bij hoe vaak kavels met of zonder welstand te koop komen.
Ik heb nu in mn hoofd dat ik bij het volgende project een eis aan het kavel wil stellen dat er geen welstand van toepassing is, maar als er dan maar 1 vd 100 over blijft…
Dat ligt aan de gemeente. Niet iedere gemeente heeft een welstand commissie.
En als die commissie er is, dan verschillen de eisen ook nog per buurt.

En het is erg belangrijk om uit te zoeken hoe het zit bij een kavel voordat je je inschrijft. Voor je het weet ben je de eigenaar van een stuk grond waar alleen huizen in de stijl van kabouter plop mogen komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
deejeebv schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Klinkt bij mij als: via een webshop zo goedkoop mogelijk een fiets kopen, en dan naar de plaatselijke fietsenwinkel gaan om hem te laten afstellen.
Volgens mij moet je dat niet willen.
Er zijn in Nederland voldoende architecten/bouwkundig tekenaars die een mooi ontwerp kunnen maken.
Ik heb dit laten doen door een bouwkundig tekenbureau, deze verzorgt ook alle zaken die nodig zijn voor de vergunning en stemt de zaken af met de aannemer.
Natuurlijk kost dat wat, maar als je al begint met op dergelijke zaken te bezuinigen dan moet je volgens mij niet beginnen aan het zelf laten bouwen van een huis.
In je reactie zitten veel aannames. Ik bouw al mijn fietsen zelf en heb nooit een fietsenmaker nodig behalve voor een onderdeeltje :) Het was maar een idee, kan uiteraard ook gewoon meegenomen worden in gesprek met architect hier. Bovendien, ik ken zelf meerdere architecten, dus zo heel raar zou het misschien niet eens zijn om dit als uitgangspunt te nemen als het aan mijn wensen voldoet en dan zou ik die Poolse architecten ook wat gunnen voor het basisontwerp. Verder bepaal ik lekker zelf waar ik wel of niet op wil besparen en volgens mij doet iedereen dat die zelf gaat bouwen want de essentie daarvan is nu eenmaal dat je al je keuzes zelf maakt. De een wil een toparchitect met een uniek ontwerp, de ander neemt genoegen met een variatie op een wat meer standaard huis dat de bouwer of een tekenbureau heeft liggen en alles ertussenin. Ik weet het eerlijk gezegd nog niet en ben me nog volop aan het oriënteren. Ben van oorsprong werktuigbouwkundig ingenieur en dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik alles weet, maar wel dat ik dingen makkelijk te weten kom en zelf ook het e.e.a. kan. Die (wellicht goedbedoelde) opmerkingen of ik er wel of niet aan moet beginnen vind ik een beetje misplaatst, maar goed dit is een forum en daar praat je wel eens een beetje langs elkaar heen. Er is ontzettend veel kennis en ervaring aanwezig en dat vind ik nog steeds heel fijn om dat te delen met elkaar.
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Mooi hoor. Daar kunnen de meeste catalogusbouwers inderdaad niet aan tippen, maar een beetje architect hier kan je dat ook geven. Maar zijn dit prefab pakketten dan ofzo? Want je gelooft toch niet dat zij dat vanuit Polen hier even komen bouwen in een paar weekends 8)7
Zoals ik het begrepen heb met translate is dit een ontwerppakket, dus alle tekeningen en bouwkundige uitwerkingen. Ik vond het concept wel vernieuwend. Zij bieden voor een mooie prijs hun ontwerp aan, je kunt wat wijzigingen laten doen en daarmee kun je naar een bouwer. Daarmee zeg ik nog niks over of dit zich laat vertalen naar Nederland en of het slim of niet slim zou zijn om daadwerkelijk te gebruiken. Het product an sich bestaat hier niet en ik vind dat wel gaaf. En inderdaad een stuk chiquer dan de meeste catalogusontwerpen hier naar mijn persoonlijke smaak. Ik hoef niet de zoveelste jaren dertig woning o.i.d.
twain4me schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:19:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, iemand anders mag het leuke doen, het ontwerp en "ik" moet het aanpasssen aan het nederlandse bouwbesluit en jouw wensen. :+ En dat werkend in andermans templates etc, als je het niet erg vind pas ik even.
Ik begrijp je reactie en die zal vast maatgevend zijn voor veel van je collega's, maar het was slechts een idee, niets meer of minder. Op zijn minst zou ik dit wellicht als startpunt kunnen nemen ter ontwikkeling van ons ontwerp en wie weet met een bevriende architect dat er ook andere tussenvormen mogelijk zijn.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Het is maar net wat iemand leuk vind natuurlijk. Persoonlijk vind ik ontwerpen geen drol aan, maar de bouwkundige uitwerking wel.

Stuur mij maar een ontwerp, dan maak ik er wel mooie bouwtekeningen van :D
Wel zou ik altijd eigen templates gebruiken, en het 3D model vanaf 0 opnieuw opbouwen. Vaak is dat ook nog een stuk sneller dan het gepruts van een architect aan te passen om bouwkundig te laten kloppen.

En die 1500 euro kan je in de zak houden, paar ontwerp plaatjes is vaak al voldoende om een mooi bouwkundig plan te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors0
  • Laatst online: 26-01-2022
[...]

Doet mij een beetje denken aan onderstaand model van een Estlandse prefab bouwer. (Geen idee of het wat is, maar bouwt ook in Nederland.)
https://www.norgeshus.nl/prefabhuis-160/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:19:
Ik kreeg wel zojuist de factuur voor de leges... dat vond ik dan wel weer vreemd, het besluit is toch pas definitief na die 6 weken? Moet ik dan toch meteen betalen? En wat als er bezwaar wordt aangetekend, en (erg onwaarschijnlijk hoor) de vergunning wordt ingetrokken, ben ik dan mijn geld en mijn vergunning kwijt? Hoe zit dat?
Na 6 weken is je vergunning onherroepelijk maar hij is al afgeven. Dat staat er toch ook gewoon op :)

Bezwaar maken is een ieders goed recht, maar dat wil nog niet zeggen dat het steekhoudend is. Een bezwaar is aan de gemeente gericht. In je vergunning aan welke toets wetsartikelen de aanvraag voldoet, dus zal een ander moeten aantonen waarom dat het daar niet aan voldoet. Dat gebeurd niet 1-2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kreeg vorige week de goedkeuring voor mijn bouwvergunning binnen, dat is op zich goed nieuws :) uiteraard volg nu een 6 weken periode dat er bezwaar aangetekend kan worden, dus verstandig is om dat toch maar even af te wachten. Je weet maar nooit. Ik kreeg wel zojuist de factuur voor de leges... dat vond ik dan wel weer vreemd, het besluit is toch pas definitief na die 6 weken? Moet ik dan toch meteen betalen? En wat als er bezwaar wordt aangetekend, en (erg onwaarschijnlijk hoor) de vergunning wordt ingetrokken, ben ik dan mijn geld en mijn vergunning kwijt? Hoe zit dat?
De legeskosten zijn gewoon de kosten die de gemeente maakt om de plannen te toetsen, die zul je dus gewoon moeten betalen.
Als er bezwaar gemaakt wordt komen er vaak nog weer kosten bij voor het behandelen van de bezwaarprocedures, maar dat is bij elke gemeente weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Ik ga er vanuit dat er geen bezwaren komen, maar gewoon uit interesse, stel dat er een gegrond bezwaar komt, en de vergunning wordt afgewezen, dan ben ik dus mijn geld kwijt? Dat vroeg ik al eerder. Maar dan moet je het traject helemaal opnieuw in? En weer 5-6K aftikken? Dat zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:42:
Ik ga er vanuit dat er geen bezwaren komen, maar gewoon uit interesse, stel dat er een gegrond bezwaar komt, en de vergunning wordt afgewezen, dan ben ik dus mijn geld kwijt? Dat vroeg ik al eerder. Maar dan moet je het traject helemaal opnieuw in? En weer 5-6K aftikken? Dat zal toch niet?
De leges betaal je op basis van de bouwkosten, dus een x percentage over de eerste paar ton en x percentage over alles daarboven. Als de bezwaren gegrond zijn, kun je kijken of het ontwerp aangepast kan worden zodat je de bezwaren wegneemt. De leges zullen niet meer of minder worden maar wel de kosten die je hebt voor het doen van de aanpassingen (architect, constructeur enz enz)

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Ok, jij zegt dat er in dat geval dus GEEN nieuwe vergunnig hoeft te komen en dus niet opnieuw leges betaald hoeven te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:05:
Ok, jij zegt dat er in dat geval dus GEEN nieuwe vergunnig hoeft te komen en dus niet opnieuw leges betaald hoeven te worden?
Klopt, je krijgt de mogelijkheid om je bestaande aanvraag aan te passen om de bezwaren weg te nemen indien dat mogelijk is natuurlijk. Als de bezwaren zo groot zijn dat er uberhaupt niet gebouwd kan worden of dat de aanpassingen van een aard zijn waar jij niet mee akkoord kunt gaan, dan kun je de aanvraag intrekken. Dan krijg je 50% van de legekosten terug. Tenminste, zo heb ik het begrepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Het is maar net wat iemand leuk vind natuurlijk. Persoonlijk vind ik ontwerpen geen drol aan, maar de bouwkundige uitwerking wel.

Stuur mij maar een ontwerp, dan maak ik er wel mooie bouwtekeningen van :D
Wel zou ik altijd eigen templates gebruiken, en het 3D model vanaf 0 opnieuw opbouwen. Vaak is dat ook nog een stuk sneller dan het gepruts van een architect aan te passen om bouwkundig te laten kloppen.

En die 1500 euro kan je in de zak houden, paar ontwerp plaatjes is vaak al voldoende om een mooi bouwkundig plan te maken.
zeker maar daarom ben ik architect geworden en jij niet :+
je kan je afvragen wat een dergelijk ontwerp nog waard is, normaal hou je rekening met locatie, personen etc. ik blijf het een gemiste kans vinden.

ik vergelijk een catalogus woning wel eens met een pak uit het rek en een ontworpen woning met een maatpak. sommige mensen passen een pak uit het rek perfect en daar is niets mis mee en het is makkelijker en iets goedkoper. maar op deze "poolse" manier raak je een groot deel van de voordelen kwijt (minder bouwfouten, etc) zonder dat je er in mijn ogen iets extra's voor terug krijgt. ja een besparing op het ontwerp waarvan je maar moet afwachten of die besparing er daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:22:

Zoals ik het begrepen heb met translate is dit een ontwerppakket, dus alle tekeningen en bouwkundige uitwerkingen. Ik vond het concept wel vernieuwend.
daar vergis je je in het is al zo oud als de weg naar rome, zolang er autocad bestaat zijn er cd's met plattegronden, "ontwerpen" etc te koop. met keke plaatjes in een webshopje is misschien wel nieuw.

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 26-01-2022 17:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
Mijn ervaring is ook dat bouwers voorkeur hebben voor een bepaalde manier van bouwen. Als een architect en bouwer eerder samengewerkt hebben dan is ontwerp en bouwmethode op elkaar afgestemd. Vonden wij wel praktisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:28
Dat is de route welke wij nu ook volgen.
Een architect in combinatie met een bouwer.

De filosofie van de bouwer sprak ons aan en we hebben daarna een gesprek gehad met een architect waar ze veel mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:36
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Het is wel degelijk mogelijk dat die partij hun bouwpakket hier in een week overeind zet.
Ik ken ook een partij die hun bouwpakket uit Bellarus haalt en het hier door Hongaren in elkaar laat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
[...]

Wat er gefinancierd kan worden is heel erg afhankelijk van alle omstandigheden. Ik heb ervoor gekozen om niet het hele bedrag bij de bank te financieren en daardoor was het mogelijk te financieren op een bouwplan + begroting + taxatie en dus met één hypotheek de grond en later een deel van de bouw betalen en het andere deel vanuit andere middelen (overwaarde, verkoop van wat spullen die verschrikkelijk in de weg gingen staan in de periode dat we op een vakantiepark zaten)
Een goede hypotheekadviseur bespreekt dit soort opties.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
[...]

Wij hebben in 2020 een stuk bouwgrond gekocht met alleen een grof bouwplan en een taxatie op basis van de grond en datzelfde plan. Dit heeft wel wat moeite gekost mede omdat we een onervaren adviseur hadden in eerste instantie (zie dit topic voor het hele verhaal).
Uiteindelijk zijn we rond gekomen met een goeie adviseur en de ABN-AMRO. Bij de meeste banken verwachten ze een getekende aannemersovereenkomst, vergunning en NWWI taxatie. ABN-AMRO is wat meer flexibel en neemt genoegen met een voorlopige offerte een een NVM taxatie.
Dus als je een goeie adviseur en taxateur hebt, kom je een heel eind. Als je namen nodig hebt, hoor ik het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom hebben ze een 13kW warmtepomp nodig in een nieuwbouwhuis?
Maar idd genoeg (deel-) prefabbouwers in mn de Baltische staten die hier een huis neer komen zetten.
Heb het zelf ook overwogen.
Maar ook een Duitse bouwer zoals Bruggeman heeft een NL ingenieursbureautje die hun ontwerpen toetst en evt aanpast naar de Nederlandse wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:32:

Maar ook een Duitse bouwer zoals Bruggeman heeft een NL ingenieursbureautje die hun ontwerpen toetst en evt aanpast naar de Nederlandse wetgeving.
En dan kom je uiteindelijk nog uit bij (bijvoorbeeld) een Nederlandse electricien. Ik kan me voorstellen dat de winst/besparing heel beperkt is als je iets uitkiest wat toch niet helemaal geschikt is, en dan weer helemaal aangepast moet worden. Mogelijk kost dat meer dan direct voor de Nederlandse markt (en regelgeving) iets doen.
Ik ben zelf heel wat termen en waardes tegengekomen die we in Nederland net anders hebben dan elders. Zo uit m'n hoofd: rc-waardes, qv10 waarde, welstand, bouwbesluit en BENG. Allemaal vrij specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Of een vergunning nu goed wordt gekeurd of afgekeurd je betaald voor de beslissing en die is gemaakt. Het werk is nu dus gedaan en moet er dus boter bij de vis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Karp schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:50:
Mijn ervaring is ook dat bouwers voorkeur hebben voor een bepaalde manier van bouwen.
Kun je aangeven wat je daarmee bedoeld? Als je een voorkeur voor houtskelet of HSB hebt, kan ik me dat voorstellen, maar dan heb je ook een architect nodig die dat kent. Verder is het toch niet spannend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
twain4me schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Of een vergunning nu goed wordt gekeurd of afgekeurd je betaald voor de beslissing en die is gemaakt. Het werk is nu dus gedaan en moet er dus boter bij de vis ;)
Dat snap ik, de vraag was wat als er een bezwaar komt, en de vergunning wordt ingetrokken, moet ik dan het hele traject opnieuw door, en opnieuw 6K aftikken? Net zo lang tot het wel goedgekeurd wordt? Want dan ben je snel door je geld heen.

Nogmaals, ik verwacht geen bezwaren, het geheel voldoet aan alles wat de gemeente etc wil en eist, het gaat even om het idee. En JA ik weet dat het om bezwaren van omwonenden gaat maar de bezwaren worden getoetst aan wat de gemeente vereist. Voor we daar weer een hele discussie over krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door cinot45981 op 27-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Dat snap ik, de vraag was wat als er een bezwaar komt, en de vergunning wordt ingetrokken, moet ik dan het hele traject opnieuw door, en opnieuw 6K aftikken? Net zo lang tot het wel goedgekeurd wordt? Want dan ben je snel door je geld heen.

Nogmaals, ik verwacht geen bezwaren, het geheel voldoet aan alles wat de gemeente etc wil en eist, het gaat even om het idee. En JA ik weet dat het om bezwaren van omwonenden gaat maar de bezwaren worden getoetst aan wat de gemeente vereist. Voor we daar weer een hele discussie over krijgen.
Volgens mij zijn de regels daarvoor niet landelijk, die ene keer dat het mij is gebeurd kon het gewoon gerepareerd worden zonder extra kosten.

belanghebbenden ≠ omwonenden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:58:
[...]

En dan kom je uiteindelijk nog uit bij (bijvoorbeeld) een Nederlandse electricien. Ik kan me voorstellen dat de winst/besparing heel beperkt is als je iets uitkiest wat toch niet helemaal geschikt is, en dan weer helemaal aangepast moet worden. Mogelijk kost dat meer dan direct voor de Nederlandse markt (en regelgeving) iets doen.
Ik ben zelf heel wat termen en waardes tegengekomen die we in Nederland net anders hebben dan elders. Zo uit m'n hoofd: rc-waardes, qv10 waarde, welstand, bouwbesluit en BENG. Allemaal vrij specifiek.
Denk dat dat opzich wel meevalt, de details moeten getuned worden, maar echt niet alle NL architect ontwerpen voldoen tot in de puntjes aan de richtlijnen.

Qv10 is idd wel een echt verschil. Maar dan moet je wel een blowerdoortest laten doen, en die geeft wss ook de meer internationale n50/v50 standaard.
Je gaat nu eenmaal meer of makkelijker lekken vinden bij een hoger drukverschil.

Zijn de testen tegenwoordig verplicht met BENG?

https://luchtdichtshop.nl...50-verwarring-alom/?sl=en

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31
oops.. verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door Moi_in_actie op 27-01-2022 15:21 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Conrado schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Kun je aangeven wat je daarmee bedoeld? Als je een voorkeur voor houtskelet of HSB hebt, kan ik me dat voorstellen, maar dan heb je ook een architect nodig die dat kent. Verder is het toch niet spannend?
Als een bouwer met een bepaalde wandopbouw werkt, en de architect is gewend om daar mee te tekenen, dan vind ik dat wel heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
twain4me schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:19:
[...]
belanghebbenden ≠ omwonenden ;)
In een woonwijk, wat voor belanghebbenden kunnen er zijn anders dan de direct omwonenden. Niet de gemeente zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:48:
[...]

In een woonwijk, wat voor belanghebbenden kunnen er zijn anders dan de direct omwonenden. Niet de gemeente zelf.
De molenaar met zijn molenbiotoop, Dingen met millieu en dingen met archeologie en uiteraard is bijna iedereen in de gemeente belanghebbende dat het proces juist is verlopen.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 27-01-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 11:11
[...]

Ik vind dat ze mooie huizen hebben voor kleine prijzen heb er net een gekocht in Polen. Hier zie je veel van die woningen gemaakt vanaf die ontwerpbureaus.
Als je het hier aan een aannemer vraagt kun je die plannen nog veel goedkoper krijgen, kopietje.
Maar let wel ondanks goede isolatie voldoet het niet aan de NL normen.
De bouwwijze is totaal anders.
Je zal nog heel veel aan moeten passen. Standaard is Porisoblokken van 20 of 25 cm dik, aan buitenzijde 20 cm isolatie en daartegen gaas met dun laagje stucwerk. In Polen zijn ze dat gewend. Koudebruggen zijn ze niet zo bang van.
De details kom je waarschijnlijk niet mee weg in NL. Beter laat je t ook bouwen door Pools bedrijf, kast van een huis voor € 150.000,- bouwkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik vind 't toch wel een erg riskante business; je architectureel ontwerp van de stapel halen. Zijn jullie anders echt zoveel kwijt aan de architect?

Onze architect heeft 2700 euro gekost

Constructief ontwerp 600 euro

Werktekeningen worden geraamd op minder dan 2000 euro.

Bouwsom wordt ergens in de buurt van de 3 ton, dus dan hebben we 1,76% van ons budget uitgegeven aan het tekenwerk. Wat een aderlating voor exact het huis wat wij willen ;-)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mux schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:20:
Ik vind 't toch wel een erg riskante business; je architectureel ontwerp van de stapel halen. Zijn jullie anders echt zoveel kwijt aan de architect?

Bouwsom wordt ergens in de buurt van de 3 ton, dus dan hebben we 1,76% van ons budget uitgegeven aan het tekenwerk. Wat een aderlating voor exact het huis wat wij willen ;-)
Vaak is het wel iets duurder, beetje afhankelijk van hoe complex het is natuurlijk.

Mijn ervaring is;
Ontwerp architect 1500-2500
Van VO naar UO 3500-5000
Constructieve berekeningen 1500-2500
Bouwfysische berekeningen 1000-1500

En als de aannemer nog gedetailleerde werktekeningen en maatplannen wilt hebben komt er zo nog 1500-2000 bij.

Totaal kom je al snel aan de 10000-15000 euro voor de ontwerpfase.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 27-01-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
twain4me schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:52:
[...]

De molenaar met zijn molenbiotoop, Dingen met millieu en dingen met archeologie en uiteraard is bijna iedereen in de gemeente belanghebbende dat het proces juist is verlopen.
Ja ok, dat soort dingen. In 2017 is het bestemmingsplan van dit kavel gewijzigd naar wonen. Er zijn toen ook geen bezwaren gekomen van dit soort partijen. Er zijn geen molens, gemeente heeft een schone grond verklaring afgegeven en het kavel heeft geen archeologische waarde. Kortom niets van wat je oppert speelt hier :) verder voldoen de plannen aantoonbaar aan het bestemmingsplan, bouwbesluit en welstand.

Natuurlijk kunnen we tijdens het bouwen wel stuiten op een goudader of oliebron, of op lijken of onbekende ruines en de ark des verbonds, maar dat gebeurd dus NA de 6 weken bezwaarperiode, en is dus een compleet ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cinot45981 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Ja ok, dat soort dingen. In 2017 is het bestemmingsplan van dit kavel gewijzigd naar wonen. Er zijn toen ook geen bezwaren gekomen van dit soort partijen. Er zijn geen molens, gemeente heeft een schone grond verklaring afgegeven en het kavel heeft geen archeologische waarde. Kortom niets van wat je oppert speelt hier :) verder voldoen de plannen aantoonbaar aan het bestemmingsplan, bouwbesluit en welstand.

Natuurlijk kunnen we tijdens het bouwen wel stuiten op een goudader of oliebron, of op lijken of onbekende ruines en de ark des verbonds, maar dat gebeurd dus NA de 6 weken bezwaarperiode, en is dus een compleet ander verhaal ;)
de meeste bezwaren die worden erkend zijn dat soort dingen, de bezwaren van buren bestaan doorgaans uit , mijn uitzicht is weg, ik heb geen zon meer in de tuin, ik wil geen bouwverkeer in de straat e.d. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mux schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:20:

Dat is heel goedkoop!
Had je al eens het ontwerp gedeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Dat kost mijn architect ook, maar dan per termijn...

[ Voor 17% gewijzigd door cinot45981 op 27-01-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:44
Wij zijn 25.000 euro kwijt dit is incl. bouw/werktekeningen en details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
brutus26 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:22:
Hier rond de 18k inclusief BTW voor ontwerp, werktekeningen, aanvraag vergunning met EPC etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:30
Wat voor bedragen zijn een beetje normaal voor de aanleg van een Ziggo aansluiting?
Ik heb nu een offerte gekregen van >3000 euro, terwijl KPN gratis glasvezel aanlegt.

Klinkt mij fors. Er worden nog 3 andere huizen gebouwd naast ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
FastForwardNL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:42:
Wat voor bedragen zijn een beetje normaal voor de aanleg van een Ziggo aansluiting?
Ik heb nu een offerte gekregen van >3000 euro, terwijl KPN gratis glasvezel aanlegt.

Bij mij is de Ziggo aansluiting gratis gedaan, ik gebruik hem overigens niet. KPN Netwerk glasvezel ook gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
*bewerken ging fout*

[ Voor 200% gewijzigd door cinot45981 op 28-01-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
3000 euro voor een Ziggo aansluiting? Serieus? Dat moet een fout zijn toch? Nul teveel?
Kun je beter naar Starlink gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
deejeebv schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Bij mij is de Ziggo aansluiting gratis gedaan, ik gebruik hem overigens niet. KPN Netwerk glasvezel ook gratis.
Dat vermoeden had ik al. Ze komen met het argument dat het kastje ver staat. Woon gewoon in een normale woonwijk dus niet buitenaf. Heb het gevoel dat ik (als 1e aanvrager) betaal om dat kastje dichterbij te brengen en dat het vervolgens voor de buren goedkoper is.
cinot45981 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:51:
3000 euro voor een Ziggo aansluiting? Serieus? Dat moet een fout zijn toch? Nul teveel?
Kun je beter naar Starlink gaan kijken...
Dat dacht ik dus ook.... 8)7

Gebeld. Kastje staat op 110 meter... Dat is hun argument.
Nu nog mooier. Bij de buurman doen ze het gratis. |:(
@VodafoneZiggo :O

[ Voor 22% gewijzigd door FastForwardNL op 28-01-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23

Ik ben 1075 kwijt. Centrale kast staat 75m van de woning. Heb gereclameerd, maar daar waren ze niet gevoelig voor.

KPN legt hier helaas ook niet gratis aan. Zou me 720 kosten, maar geen glasvezel, want dat is nog niet beschikbaar in mijn postcode.

Uiteindelijk toch maar voor Ziggo gegaan, omdat we daar nu ook al bij zitten.

Ik ga wel een mantelbuis leggen naar de erfgrens, zodat wanneer glasvezel wel beschikbaar komt mijn tuin/ oprit niet overhoop hoeft te worden gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:25

Ik kreeg deze week een offerte van EUR 3800 incl. BTW voor een Ziggo aansluiting. Ik vermoed dat dit komt omdat wij de eerste woning in onze straat zijn. Dit jaar begint echter de bouw van een project van 48 woningen tegenover ons. Ik verwacht dat wanneer dit project is/wordt aangesloten, voor ons de Ziggo aansluiting ook gratis wordt. Het moge duidelijk zijn dat wij dus maar even wachten met de aansluiting... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
saturn21 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Ik kreeg deze week een offerte van EUR 3800 incl. BTW voor een Ziggo aansluiting. Ik vermoed dat dit komt omdat wij de eerste woning in onze straat zijn. Dit jaar begint echter de bouw van een project van 48 woningen tegenover ons. Ik verwacht dat wanneer dit project is/wordt aangesloten, voor ons de Ziggo aansluiting ook gratis wordt. Het moge duidelijk zijn dat wij dus maar even wachten met de aansluiting... :D
Dat idee heb ik ook bij ons. Komen nog meer huizen.

Het gekke is dat de buurman ook aanvraag heeft gedaan en daar is het gratis.
Voor mij is het heel simpel. Als dit het is wordt het KPN glasvezel. Maar heb liever 2 opties voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 13:49

ChUcKiE

Dus........

Ik ben ook al maanden bezig met Ziggo bezig. Vanmorgen nieuwe offerte binnengekregen: 1700 euro. Toch wel erg veel als E-Fiber gratis binnen gelegd wordt.
Ik heb nu Tweak via E-fiber glas en doordat dit een verhuizing wordt is het aanleggen gratis.
Ik had liever gewild dat ik zowel Ziggo als glas binnen had liggen om net te kiezen wat ik wil, maar voor 1700 euro kies ik wel voor glas. Dan zie ik in de komende jaren wel weer verder of het nog ooit goedkoper gaat worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:25
FastForwardNL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Dat idee heb ik ook bij ons. Komen nog meer huizen.

Het gekke is dat de buurman ook aanvraag heeft gedaan en daar is het gratis.
Voor mij is het heel simpel. Als dit het is wordt het KPN glasvezel. Maar heb liever 2 opties voor de toekomst.
Je kunt overwegen om, wanneer je buurman de offerte heeft geaccepteerd en diens aanleg is ingepland, opnieuw een aanvraag in te dienen. Wellicht is het dan ook gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

bbbrumbrum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Dat is heel goedkoop!
Had je al eens het ontwerp gedeeld?
Nog niet, ga ik doen zodra we de volgende fase ingaan :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37

Ziggo was hier gratis kabel tot in meterkast, glasvezel ook gratis tot in de meterkast. Let wel dat dit uiteindelijk alleen losse kabels zijn. Montage van de daadwerkelijke aansluitpunten in de meterkast zit in de aansluitkosten bij het abonnement, die vaak door actie ook minimaal of gratis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
brutus26 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:22:
Wij ook zoiets:
Architect: 17k
Constructeur: 2.4k
Sondering + funderingsadvies: 1k
Duurzaamheid advies: 5.75k

Samen rond de 27k. Daarvoor zijn we wel voor een heel groot deel ontzorgd.
Duurzaamheidsadvies is iets bij ons meer dan een BENG berekening. Het zijn ook allerlei berekeningen ten behoeve van optimalisatie van het ontwerp om uiteindelijk een passief huis te kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:04
Ernemmer schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Vaak is het wel iets duurder, beetje afhankelijk van hoe complex het is natuurlijk.

Mijn ervaring is;
Ontwerp architect 1500-2500
Van VO naar UO 3500-5000
Constructieve berekeningen 1500-2500
Bouwfysische berekeningen 1000-1500

En als de aannemer nog gedetailleerde werktekeningen en maatplannen wilt hebben komt er zo nog 1500-2000 bij.

Totaal kom je al snel aan de 10000-15000 euro voor de ontwerpfase.
Maar is het dat procentueel gezien nog steeds niet waard? Ter vergelijk: je koopt een pc voor 1000 euro en dan is hij voor 50 euro helemaal afgestemd op je wensen. En sommige van de door jouw genoemde kosten maak je sowieso natuurlijk.

Ik vind het ook altijd zo bizar dat opdrachtgevers die een huis van een miljoen laten zetten dan gaan miepen over extra sonderingen van een paar honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online

Klinkt als een redelijk normale prijs, maar uiteraard wel afhankelijk van de afstand.
Mijn ouders kregen voor hun nieuwbouw seniorenwoning drie mogelijkheden. KPN, Delta Fiber en Ziggo. KPN en Ziggo zaten beiden rond de 2600 euro met een aansluitdatum gelijk aan de aansluiting van elektriciteit, en Delta Fiber zat over de 3000 heen met een onbekende opleverdatum en nog eens een keer eenmalige aansluitkosten van 700 euro (ondanks dat de hele wijk binnenkort verglaasd wordt 8)7).
KPN viel af want die konden enkel ADSL leveren, Delta Fiber viel af vanwege de onbekende levertijd en hogere kosten, dus toen bleef Ziggo over als beste mogelijkheid.
Ik geloof dat Ziggo ongeveer 130-150 meter moet gaan overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40

Rzaan

Altijd zoekende

deejeebv schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Wij hebben er voor gekozen zoveel mogelijk met lokale partijen te werken. Wat ons betreft is dat ook een onderdeel van duurzaam bouwen.
De kozijnen komen uit een plaatselijk timmerfabriek.
Ik begrijp dat je kozijnen van Accoya zijn.
Mag ik vragen hoe veel duurder deze zijn dan hardhouten kozijnen.
Welke regio woon je ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Maar is het dat procentueel gezien nog steeds niet waard? Ter vergelijk: je koopt een pc voor 1000 euro en dan is hij voor 50 euro helemaal afgestemd op je wensen. En sommige van de door jouw genoemde kosten maak je sowieso natuurlijk.

Ik vind het ook altijd zo bizar dat opdrachtgevers die een huis van een miljoen laten zetten dan gaan miepen over extra sonderingen van een paar honderd euro.
Ik vind het dat zeker wel waard ik verdien daar mijn geld mee O-)

Ik merk ook bij veel projecten, waar de klant wilt bezuinigen op de ontwerpfase, er altijd wel gezeik is met de uitvoering.
Dingen die niet kloppen, niet perfect passen, deuren die niet handig draaien, looproutes door huis die alleen goed zijn voor je stappenteller, lekker veel zon in huis maar net niet op het moment dat jij thuis bent. Washok op een onlogische plek, geen bergkast op de verdieping etc.
En wat je nu veel ziet is een ontwerp zonder grote technische ruimte, met het excuus, ja die voegen we later toe 8)7 . Als je die direct op een logische plek in je ontwerp zet heb je er geen geluidsoverlast van en kan je het leidingwerk in je vloeren ook eenvoudig houden.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 23:50
D-e-n schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Een goed en gedetailleerd ontwerp voorkomt rework, vertraging, keuzes in het werk en extra kosten. Net als bij software ontwikkeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Ik begrijp dat je kozijnen van Accoya zijn.
Mag ik vragen hoe veel duurder deze zijn dan hardhouten kozijnen.
Welke regio woon je ongeveer?
Geen idee wat prijsverschil is. Ik zit in Ede, de timmerfabriek die de kozijnen gemaakt heeft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Deleon78 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Een goed en gedetailleerd ontwerp voorkomt rework, vertraging, keuzes in het werk en extra kosten. Net als bij software ontwikkeling ;)
Maar... scrum was toch het wondermiddel wat ons juist zou verlossen van 'vantevoren goed ontworpen' en inflexibele watervalmethodes en big-bang projecten? ;)

Ik zal het voorstellen bij mijn aannemer om de woning agile te bouwen a la scrum.
Denk niet dat het ooit goed komt ;)

Hoi Aannemer, zet er maar vast 1 heipaal en 1 muur in, gaan we volgende week wel kijken hoe we verder gaan. Op de backlog staan alvast een balkon, vloerverwarming, een deur en de oprijlaan _O-

Punt is, 'net als bij software' gaat hier een 'beetje' mank aangezien iedereen scrumt 8)7 >:)

[ Voor 10% gewijzigd door cinot45981 op 28-01-2022 15:38 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Karp
Vandaag weer even bij het huis gekeken. Elke keer weer een glimlach op het gezicht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ifa_0YSdDz2UDGC8Uv2SJMmTYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Yja4Iyuceq8eatJEw5AokLR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@cinot45981
Beetje offtopic maar het probleem met dit soort terminologie is vaak dat de manier van werken belangrijker wordt dan de inhoud. Ik heb het nog wel eens bij grote aannemers gezien die dan "lean" gingen werken. Gevolg was veel vergaderingen en veel protocollen die de andere partijen dan maar moesten volgen. Terwijl, en dat geldt in elk geval voor de bouw, heel veel gewoon ouderwets aankomt op op tijd plannen en met zijn allen opletten als iemand iets wil wijzigen. En dat is gewoon gezond verstand in mijn ogen.

Wat je laatste voorbeeld betreft: het komt overigens vaak genoeg voor dat architecten of aannemers pas echt gaan nadenken over de verdiepingen als de palen er al inzitten. Terwijl een fikse wijziging natuurlijk ook gevolgen kan hebben voor de fundering.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 28-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wil je me niet laten schuimbekken op vrijdagmiddag... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:06:
Wil je me niet laten schuimbekken op vrijdagmiddag... :X
Sorry, haal ik een oude wond open? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
oud... ?

Lean is als een trein met wagonnetjes. Kiept het middelste wagonnetje eruit, dan loopt in de bouw het hele proces vast. Wat als iedereen echt lean en JIT plant, dan zou je pas in de volgende 3-6 wekelijkse cyclus verder kunnen, aangezien er overal tekort aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
lp77 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Ik ben 1075 kwijt. Centrale kast staat 75m van de woning. Heb gereclameerd, maar daar waren ze niet gevoelig voor.

KPN legt hier helaas ook niet gratis aan. Zou me 720 kosten, maar geen glasvezel, want dat is nog niet beschikbaar in mijn postcode.

Uiteindelijk toch maar voor Ziggo gegaan, omdat we daar nu ook al bij zitten.

Ik ga wel een mantelbuis leggen naar de erfgrens, zodat wanneer glasvezel wel beschikbaar komt mijn tuin/ oprit niet overhoop hoeft te worden gehaald.
Op het KPN forum van een tijd geleden dit bericht gevonden, geen idee of dat nogsteeds zo is. Van KPN kreeg ik ook als antwoord dat het op offerte basis gaat maar pas kan op moment dat het ook in gang gezet kan worden en dat is nog niet zo. Dus door klant te worden van KPN op het nieuwe adres komt de aansluiting "vanzelf", als je alleen de aansluiting wilt zonder abo dan moet je betalen.

Iets recenter dit bericht, wat in grote lijnen hetzelfde is volgens mij. Doe het via mijnaansluiting.nl en je betaald, doe het via KPN en het is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Señor Sjon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:15:
oud... ?

Lean is als een trein met wagonnetjes. Kiept het middelste wagonnetje eruit, dan loopt in de bouw het hele proces vast. Wat als iedereen echt lean en JIT plant, dan zou je pas in de volgende 3-6 wekelijkse cyclus verder kunnen, aangezien er overal tekort aan is.
lean voorkomt vooral wast opzich als het hele proces tot stilstand komt is dat juist niet lean :P
JIT kan onderdeel van lean zijn, maar als je dat niet kan bolwerken, dan dus juist niet, lean wordt heel erg vaak volledig verkeerd begrepen en toegepast.De meneer van toyota vroeg aan zijn leverancier wat heb je nodig om dan en dan zoveel deuren klaar te hebben. Als die dan zei ik kom 5 euro tekort en ik kom steeds staal tekort ging de meneer van toyota naar de staal fabriek omj daar te praten en gaf je 5 euro extra een nederlandse aannemer zegt maandag de 21e moet je er staan en oja we doen iets met lean.. dus kom je wel optijd? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Karp schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:02:
Vandaag weer even bij het huis gekeken. Elke keer weer een glimlach op het gezicht!

[Afbeelding]
Zelfs het weer komt met je render overeen :*)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

big bang schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Zelfs het weer komt met je render overeen :*)
dakrandje boven het hout niet, @Karp komt die nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Sivvis schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:38:
Iets recenter dit bericht, wat in grote lijnen hetzelfde is volgens mij. Doe het via mijnaansluiting.nl en je betaald, doe het via KPN en het is gratis.
Zo ging dat hier ook.
Ziggo was sowieso gratis, als die samen ging met stroom en water. En KPN alleen als ik daar ook een aansluiting zou afnemen. Dus maar een aansluiting op KPN aangevraagd (helaas geen glas, maar de straatkast staat op slechts 100m, dus we halen gewoon 220 Mbit download).
Resultaat is dat wel nu al twee jaar tevreden een abo van de KPN hebben, en Ziggo ook gewoon in de meterkast klaar ligt. Voor beide geen aansluitkosten betaald, dus helemaal blij. :*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:14
Señor Sjon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:15:
oud... ?

Lean is juist de wagonnetjes lichter maken, of verminderen in aantal of een kortere route laten rijden ;)
In mijn vakgebied (luchtvaart productie) doen we niet anders. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het in de bouw veel minder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Zo ging dat hier ook.
Ziggo was sowieso gratis, als die samen ging met stroom en water. En KPN alleen als ik daar ook een aansluiting zou afnemen. Dus maar een aansluiting op KPN aangevraagd (helaas geen glas, maar de straatkast staat op slechts 100m, dus we halen gewoon 220 Mbit download).
Resultaat is dat wel nu al twee jaar tevreden een abo van de KPN hebben, en Ziggo ook gewoon in de meterkast klaar ligt. Voor beide geen aansluitkosten betaald, dus helemaal blij. :*)
Datzelfde wil ik dus ook. Glas heb ik al via zo'n project waarbij heel de gemeente wordt aangesloten. Ziggo doet het gratis ook zonder abonnement en het hoeft niet gelijktijdig met andere dingen. Raar dat daar zoveel verschil in zit.
KPN wil ik dan via die gratis route doen, geen idee of dat glas is of niet. Maar mooi om te horen dat dat inderdaad (nogsteeds) zo werkt.
Pagina: 1 ... 216 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic