Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 215 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.401 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
GustavSan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:57:
Ik zie een huis in Zweden zo voor me met idd een ruim dak met panelen, een warmtepomp in de grond (maar weet dus niet of dat daar zomaar kan), wtw systeem met alle toeters en bellen, liefst 1 laag in het zicht (met eronder een enorme kelder met lichtinval of obv afschot gebouwd) en idd ruimte voor alle opslag incl. batterij waarvan ik hoop dat deze tegen die tijd al veel meer kan (betekenen).
Een dak vol panelen icm met warmtepomp combineert qua stroomvraag erg slecht met je geschetste omgeving (Zweden, lange koude winter, nog kortere dagen dan in NL, nog lager staande zon en bomen rondom je huis).
Hier in NL kun je (zonder schaduw!) in de winter al bij lange na niet voldoende stroom opwekken voor je huis, laat staan voor je WP. Dat gaat in Zweden nog veel erger worden. Die stroom voor je WP komt in NL gewoon van het net, en in Zweden helemaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Een dak vol panelen icm met warmtepomp combineert qua stroomvraag erg slecht met je geschetste omgeving (Zweden, lange koude winter, nog kortere dagen dan in NL, nog lager staande zon en bomen rondom je huis).
Hier in NL kun je (zonder schaduw!) in de winter al bij lange na niet voldoende stroom opwekken voor je huis, laat staan voor je WP. Dat gaat in Zweden nog veel erger worden. Die stroom voor je WP komt in NL gewoon van het net, en in Zweden helemaal.
Precies, mijn casa staat in Oostenrijk (dan wel niet in Karinthië, maar wel vlakbij.) Op een koude dag slurpt de WP zo een kleine 40 kW weg. Met een hele zonnige dag in de winter mag ik blij zijn dat mijn 20 panelen in januari 10 kW per dag opleveren. Natuurlijk wil ik meer panelen alleen dat wil de netbeheerder niet. En bovendien, in de zomermaanden pomp ik die stroom bijna gratis het net in. Salderen doen ze niet in Oostenrijk en die 2 cent per kW is de moeite niet waard om nog meer te investeren in de panelen. (hopelijk sluit ik me binnenkort aan bij een stromgenossenschaft zodat ik iets van 12 ct kan vangen in de zomermaanden)

De illusie om geheel onafhankelijk van het net te zijn heb ik opgegeven, in accu's geloof ik nu ook nog niet in als de oplossing voor alles. Dat er eentje komt, is wel een feit, puur al om straks in de zomermaanden of tijdens slecht weer een stroomstoring te kunnen opvangen want die komen vaker voor dan in Nederland en duren in de regel ook wat langer. (meestal is het een boom op een bovenleiding)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

GustavSan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:16:
Fijn topic. Ik zocht een tijd naar een geschikt kavel in het midden vh land, maar prijstechnisch eigenlijk onhaalbaar. 6ton+ voor nog geen 2000m2 met een hele waslijst aan eisen en eigenlijk nauwelijks ruimte voor eigen ideeen en plannen. Voor 2 ton een stuk grond van ruim 10.000m2 in Zeeland dan maar. Klinkt aantrekkelijk, maar toch wel erg ver van de bewoonde wereld. Met dat in ons achterhoofd is het plan was verschoven. We wonen hier prima (nieuwbouw met genoeg eigen onderdelen waardoor het 'woont' als zelfbouw), dus zoeken we nu een stukje grond in het buitenland.

Landen als Portugal, Oostenrijk (Karinthie), Zweden en Finland staan op de shortlist. Liever niet met het vliegtuig oid, als het even kan op rij-afstand. Portugal zou moeten afvallen, maar daar is het klimaat (letterlijk en figuurlijk) erg prettig. Grond zou buiten de bewoonde wereld zijn, niet in of aan een dorp oid.

Plan zou zijn om eerst een kleine woning op de grond te plaatsen. Vaak is stroom geen probleem en zo aangelegd (100% op panelen is bijna onhaalbaar en ook geen eis), riolering enzo een uitdaging. Stoken met kachels enzo is niet echt ons ding, liever dan een windmolen en hybride warmtepomp oid als het even kan. De initiele woning mag al zelfbouw zijn (bv een blokhut oid), maar mag prima prefab zijn. Type tiny house oid, dat we later kunnen gebruiken voor familie oid (of verhuur, niet onze voorkeur).

(...)
toon volledige bericht
Om je prijsverwachtingen een beetje te temperen: niet-lokale bouw is overal zo'n beetje even duur - en hoe verder je van de bewoonde wereld zit, hoe duurder het is. Als je iets zoals in je foto's in landelijk Frankrijk neerzet is dat gewoon een huis van een miljoen of meer. Zeker met de huidige houtprijzen ;)

Daarnaast is het ook duur om offgrid te wonen. Ik heb toevallig meerdere vrienden met een vakantiewoning in Noorwegen of Zweden, en daar betaal je enkele duizenden euro's per jaar alleen al voor je grijswater/septicsysteem. Brandstoflevering is duur, enz. enz. enz.

Dit is echt een wens/droom voor gevorderden. Niet alleen ben je bezig met eigen beheer zelfbouw, je doet dit ook nog eens in het buitenland met regels en omgevingen die wij niet goed kennen, laat staan uitvoerders die in Nederland zitten. Begin eens met een huis in Zeeland bouwen, als je genoeg geld hebt om dit soort dingen te overwegen kun je dan altijd nog eens als volgende project een huisje in Aragon bouwen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:18
Ons nieuwe huis heeft muren van kalkzandsteenelementen. Deze zijn onlangs geplaatst (gelijmd). Sommige elementen zijn echter beschadigd. Volgens de aannemer wordt dit later nog allemaal gerepareerd. Ik vraag mij echter af of dit later toch zwakke plekken blijven, b.v. met oog op thermische of geluidsisolatie, of voor boorgaten o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td93K9H7pNHCtduohwhNnQu4Tmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erPvyebOkxWS3leVaCH190sB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXbm1Oh3bQe9ZBAaRwv_Qq8UuN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9yCvelqYGsXVXaV7W2lTm0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SteDJHApsdPXGpyVpOVxO6IU0dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3smc5CLzkX9qhHifTPfvACt.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er wat dit betreft ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:38
saturn21 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:43:
Ons nieuwe huis heeft muren van kalkzandsteenelementen. Deze zijn onlangs geplaatst (gelijmd). Sommige elementen zijn echter beschadigd. Volgens de aannemer wordt dit later nog allemaal gerepareerd. Ik vraag mij echter af of dit later toch zwakke plekken blijven, b.v. met oog op thermische of geluidsisolatie, of voor boorgaten o.i.d.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn er wat dit betreft ervaringsdeskundigen?
Ik zie niks verontrustends. Hier ga je na het stucen niks meer van merken of terugzien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cinot45981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
Nou, een dun laagje stuc gaat een geluidslek niet of nauwelijks tegenhouden. Op z'n minst die kieren ff goed dicht laten purren, voordat men het verdoezelt met stuc. Nu is pur ook niet zo denderend mbt geluid, maar alles is beter dan lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:50
Wij hebben hetzelfde gezien met onze kalkzandsteen wanden, wij hebben het toen zelf dicht gezet met pur.
En uiteindelijk is het gestuct inderdaad.

structureel is het niet echt een issue denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 18:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aurum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:42:
Wij hebben hetzelfde gezien met onze kalkzandsteen wanden, wij hebben het toen zelf dicht gezet met pur.

structureel is het niet echt een issue denk ik.
Als je het toch zelf gaat fixen zou ik de moeite nemen om gewoon mortel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22
Aurum schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:42:
Hoe is je ervaring nu? Ons eerste huis was van gelijmd kalkzandsteen, maar daar hadden we (later) last van behoorlijke scheurvorming. Vandaar dat we nu voor keramisch kiezen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 16:26
Ik heb een tijdje terug eens een indeling van onze nieuw te bouwen woning geplaatst. Nu waren wij niet helemaal tevreden over de indeling. Er was vooral veel hal/gang getekend om je door de woning te verplaatsen.

Nu zijn we zelf een beetje aan het stoeien geweest en nu kwamen we tot onderstaande indeling. Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie nog adviezen of zouden jullie nog dingen anders doen?
Met in het achterhoofd, vide bij binnenkomst en het kantoor aan het leefgedeelte.

Ook zit ik te kijken naar de mogelijkheid om de hal bij de gang van de achterdeur aan te trekken en 1 entree te maken in de keuken. Maar ik weet nog niet hoe ik dit het beste kan oplossen, hebben jullie hier nog tips voor?

Alvast bedankt voor het meedenken en kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfHU-AMTtYnlMFSCFrLUQNxphPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UIL1xDjauajuMozPlJPkTrcX.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroenon op 24-01-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Zie ik daar nu een keukenblok met spoelbak in de gang? Terwijl de 'opslag' gigantisch ruim is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
cinot45981 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:00:
Zie ik daar nu een keukenblok met spoelbak in de gang? Terwijl de 'opslag' gigantisch ruim is?
Ja dat is meer als keukenblokje bedoelt voor bij de achterdeur. Maar dit zou inderdaad ook naar de 'opslag heen kunnen'. Ik pas dit even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Waar kom je binnen als bezoeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Sen schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:13:
Waar kom je binnen als bezoeker?
Bij ons zal dit via de 'achterdeur' die aan de zijkant zit gaan. Dan kom je uit in de keuken.
Maar zoals ik al zei is het misschien een idee om de hal bij de gang van de achterdeur aan te trekken en dan in de keuken uit te komen.

Dan heb je als voordeel dat de deuren in de woonkamer na de hal weg kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Misschien een domme vraag maar als bezoekers de zijkant gebruiken waarom heb je dan nog een voordeur met een hal aan de onderkant zitten? Wie gebruikt die dan? Ik zou zoiezo de woonkamer een vierkant maken en dat hoekje dus van de keuken af halen in plaats van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Sen schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:20:
Misschien een domme vraag maar als bezoekers de zijkant gebruiken waarom heb je dan nog een voordeur met een hal aan de onderkant zitten? Wie gebruikt die dan? Ik zou zoiezo de woonkamer een vierkant maken en dat hoekje dus van de keuken af halen in plaats van de woonkamer.
De voordeur is voor de bezoekers die er nog nooit eerder zijn geweest. De achterdeur zal als we aanwezig zijn van het slot zijn en hier kunnen de 'bekenden' door naar binnen lopen.

Wat betreft dat hoekje heb je een goed punt, dit zal ik zeker aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Waarom maak je dan niet de hal + entree aan de zijkant? Dan heb je twee vliegen in één klap.

Heb je ook de verdieping? Oordeelt lastig zo ivm positie trap. Ik vind de hal > woonkamer > rest nou niet heel sterk, je hebt continu looplijnen door het huis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar is de technische ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:28:
Waarom maak je dan niet de hal + entree aan de zijkant? Dan heb je twee vliegen in één klap.

Heb je ook de verdieping? Oordeelt lastig zo ivm positie trap. Ik vind de hal > woonkamer > rest nou niet heel sterk, je hebt continu looplijnen door het huis.
De entree aan de zijkant is misschien wel een idee, maar dan heb je de voordeur naast de achterdeur zitten. Dan moet je hier 1 deur van maken.

Wat vind je van het idee om de hal samen te voegen met de gang van de achterdeur en dat je uitkomt in de keuken. Waar je nu binnenkomt via de zijdeur.

Bovenverdieping is als idee, maar kan nog veel in veranderd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSRneqJKvty_wyAPFpjTKCj0_Nw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gByctyNQbVDi2VR7t8MtZyzz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Deze is nog niet ingetekend, maar zal dus in de hal geplaatst moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jeroenon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:38:
[...]

De entree aan de zijkant is misschien wel een idee, maar dan heb je de voordeur naast de achterdeur zitten. Dan moet je hier 1 deur van maken.

Wat vind je van het idee om de hal samen te voegen met de gang van de achterdeur en dat je uitkomt in de keuken. Waar je nu binnenkomt via de zijdeur.

Bovenverdieping is als idee, maar kan nog veel in veranderd worden.

[Afbeelding]
Ligt er maar net aan waar je die plaatst. Je kan ook die werkkamer achter de keuken omruilen met de bergruimte, dan ligt dat allemaal veel verder naar achteren.

De verdieping... waarom zo'n enorme badkamer? De kamer net boven de trap is veel logischer en die kan dan in de grote badkamer. Meer voordelen:.
1) je kan dan een en suite maken vanuit de hoofdslaapkamer. Die zit nu het verste weg van de badkamer.
2) de andere helft van de badkamer kan je dan gebruiken voor de twee slaapkamers die over zijn.
3) je leidingen e.d. komen dan ongeveer uit in de berging, waar ook je techniek wel zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ligt er maar net aan waar je die plaatst. Je kan ook die werkkamer achter de keuken omruilen met de bergruimte, dan ligt dat allemaal veel verder naar achteren.

De verdieping... waarom zo'n enorme badkamer? De kamer net boven de trap is veel logischer en die kan dan in de grote badkamer. Meer voordelen:.
1) je kan dan een en suite maken vanuit de hoofdslaapkamer. Die zit nu het verste weg van de badkamer.
2) de andere helft van de badkamer kan je dan gebruiken voor de twee slaapkamers die over zijn.
3) je leidingen e.d. komen dan ongeveer uit in de berging, waar ook je techniek wel zal zitten.
De werkkamer wordt vaker gebruikt door mijn vriendin. Wat ze graag wil is dat de werkkamer wel bij de leefruimte betrokken blijft. Of aan de keuken of woonkamer. Daarom is het lastig om deze achteraan te plaatsen. Waar laat je dan het kantoor?

De verdieping boven lijkt nu heel groot. Maar ben vergeten om te vermelden dat het een schuurwoning wordt, dus een zadeldak. Dan gaat er al veel ruimte af van de badkamer. Ook vinden we het juist gaaf om een badkamer te hebben met zulke mooie grote ramen. Maar dit is misschien ook niet handig met douchen ook al wonen we buitenaf en is er geen woning te zien vanuit het raam.
Wat betreft de leidingen e.d. heb je wel een punt. En dit zou wel makkelijk omgewisseld kunnen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenon op 24-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:35
Jeroenon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Bij ons zal dit via de 'achterdeur' die aan de zijkant zit gaan. Dan kom je uit in de keuken.
Maar zoals ik al zei is het misschien een idee om de hal bij de gang van de achterdeur aan te trekken en dan in de keuken uit te komen.

Dan heb je als voordeel dat de deuren in de woonkamer na de hal weg kunnen.
Dan zou ik deze ruimte wat ruimer maken. Bij ons is die 2x3 meter. Met voldoende plek voor een kapstok en een plek om schoen en laarzen neer te zetten. Hier doen wij onze jassen/schoenen/laarzen aan voordat we naar buiten gaan. En uitstortgootsteentje op die plek is ook wel handig, om meteen handen te kunnen wassen bij binnenkomst. Gaat ten kosten van de oppervlakte van de opslagruimte, maar je krijgt er veel praktische gebruiksruimte voor terug.

Edit: ik zie dat je de oorspronkelijke geposte plattegrond al aangepast hebt?

En misschien scheiden van de keuken met een tussendeur? Dan heb je meteen een goede koude/tochtsluis in de koudere maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 24-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Joris748 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Dan zou ik deze ruimte wat ruimer maken. Bij ons is die 2x3 meter. Met voldoende plek voor een kapstok en een plek om schoen en laarzen neer te zetten. Hier doen wij onze jassen/schoenen/laarzen aan voordat we naar buiten gaan. En uitstortgootsteentje op die plek is ook wel handig, om meteen handen te kunnen wassen bij binnenkomst. Gaat ten kosten van de oppervlakte van de opslagruimte, maar je krijgt er veel praktische gebruiksruimte voor terug.

Edit: ik zie dat je de oorspronkelijke geposte plattegrond al aangepast hebt?

En misschien scheiden van de keuken met een tussendeur? Dan heb je meteen een goede koude/tochtsluis in de koudere maanden.
Ik denk inderdaad dat we die ruimtes bij elkaar aantrekken en en deur maken plaatsen richting de keuken.

De opslag is groot genoeg, dus daar kan wel een klein stukje vanaf. Ik zit alleen nog met de trap dan, hoe dit mooi is op te lossen. Omdat het een schuurwoning wordt met zadeldak is het niet mogelijk om de trap links langs de muur volledig omhoog te laten gaan. Deze zal altijd richting het midden moeten vanwege de hoogte die je nodig hebt. Maar welke trap plaats je hier en is het een raar gezicht als je bijvoorbeeld onder de trap doorloopt?

Ja ik heb de plattegrond al iets aangepast, vooral die deur er tussen geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenon op 24-01-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Jeroenon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Ik denk inderdaad dat we die ruimtes bij elkaar aantrekken en en deur maken plaatsen richting de keuken.

De opslag is groot genoeg, dus daar kan wel een klein stukje vanaf. Ik zit alleen nog met de trap dan, hoe dit mooi is op te lossen. Omdat het een schuurwoning wordt met zadeldak is het niet mogelijk om de trap links langs de muur volledig omhoog te laten gaan. Deze zal altijd richting het midden moeten vanwege de hoogte die je nodig hebt. Maar welke trap plaats je hier en is het een raar gezicht als je bijvoorbeeld onder de trap doorloopt?

Ja ik heb de plattegrond al iets aangepast, vooral die deur er tussen geplaatst.
Ik zou de hal met trap laten zo als deze is. Misschien ietwat groot, maar dat mag zo'n huis wel hebben.

Zoals je nu ingetekend hebt, lijkt me de bijkeuken (waar je binnenkomt) ook prima van formaat. Zoals ik al zeg voldoende ruimte voor een kapstok, uitstortgootsteen en laarzen/schoenen. De opslagruimte is zo ook mooi gescheiden van de bijkeuken. Dat geeft een wat rustiger beeld als jij of anderen via de bijkeuken binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Inderdaad die (veel te grote) opslag en (extra) hal bij elkaar trekken, 1 ruimte van maken met een deur naar de keuken, en een stuk kleiner, heb je meer kantoor- of keukenruimte. Die wc moet daar ook weg. Zet die dan in de echte hal. Onder de trap desnoods. Dan wordt de 'opslag' een technische ruimte, waar ook een kleine gootsteen is, en een buitendeur. Een simpele gootsteen is genoeg, daar heb je echt geen compleet keukenblok nodig toch? Paar stellingkasten er in voor de opslag en klaar. Kun je er nog steeds een paar fietsen en wat modderlaarzen kwijt. Dat raam hoeft er dan ook niet in, neem een buitendeur met glas (tot halverwege).

[ Voor 14% gewijzigd door cinot45981 op 24-01-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
cinot45981 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:36:
Inderdaad die (veel te grote) opslag en (extra) hal bij elkaar trekken, 1 ruimte van maken met een deur naar de keuken, en een stuk kleiner, heb je meer kantoor- of keukenruimte. Die wc moet daar ook weg. Zet die dan in de echte hal. Onder de trap desnoods. Dan wordt de 'opslag' een technische ruimte, waar ook een kleine gootsteen is, en een buitendeur. Een simpele gootsteen is genoeg, daar heb je echt geen compleet keukenblok nodig toch? Paar stellingkasten er in voor de opslag en klaar. Kun je er nog steeds een paar fietsen en wat modderlaarzen kwijt. Dat raam hoeft er dan ook niet in, neem een buitendeur met glas (tot halverwege).
Daar ben ik helemaal niet mee eens:
  • Toilet zit goed in de bijkeuken. Het is niet praktisch om het hele huis door te moeten als je vanaf buiten naar de wc wilt.
  • Opslag en bijkeuken kun je beter van elkaar scheiden. Die twee ruimtes hebben hele andere functies. Je kunt de opslag dan veel praktischer gebruiken, met bijvoorbeeld stellingen om dingen neer te zetten en een plek voor je technische installaties, wasmachine en droger. En eventueel nog voor een wasrek.
    Een bijkeuken is gewoon een enorm handige ruimte, waar je ook met goed fatsoen bezoek door kunt laten lopen. Groot valt ook mee, reken al snel 3 m2 voor de technische installaties, dat is als snel 25% van de voorziene ruimte.
Over dat keukenblok valt nog te twisten, maar ik zou die waarschijnlijk achterwege laten als ik een uitstortgootsteen in de bijkeuken heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 24-01-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
Joris748 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Daar ben ik helemaal niet mee eens:
  • Toilet zit goed in de bijkeuken. Het is niet praktisch om het hele huis door te moeten als je vanaf buiten naar de wc wilt.
  • Opslag en bijkeuken kun je beter van elkaar scheiden. Die twee ruimtes hebben hele andere functies. Je kunt de opslag dan veel praktischer gebruiken, met bijvoorbeeld stellingen om dingen neer te zetten en een plek voor je technische installaties, wasmachine en droger. En eventueel nog voor een wasrek.
    Een bijkeuken is gewoon een enorm handige ruimte, waar je ook met goed fatsoen bezoek door kunt laten lopen. Groot valt ook mee, reken al snel 3 m2 voor de technische installaties, dat is als snel 25% van de voorziene ruimte.
Over dat keukenblok valt nog te twisten, maar ik zou die waarschijnlijk achterwege laten als ik een uitstortgootsteen in de bijkeuken heb.
Ik ben het eigenlijk met Joris eens. De opslag willen we graag gescheiden houden van de bijkeuken. In de bijkeuken kom je binnen via de deur en daar komt ook een uitstortgootsteen.

Wat er nog in de opslag komt qua voorzieningen moeten we nog even kijken. Maar denk wel een klein aanrecht met een gootsteen. Hier hebben we nog niet over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Maar je hebt verder geen andere berging of schuur buitenpandig? Ben wel erg benieuwd wat je dan allemaal gaat opslaan, je kunt een winkel beginnen vanuit dat hokje :)

De bijkeuken als aparte ruimte wordt wel erg klein hoor, mocht je daar ook bijv. met een fiets ofzo naar binnen willen (die dan neem ik aan in die opslag moet).

[ Voor 33% gewijzigd door cinot45981 op 24-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:33
Jeroenon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:52:
Ik heb een tijdje terug eens een indeling van onze nieuw te bouwen woning geplaatst. Nu waren wij niet helemaal tevreden over de indeling. Er was vooral veel hal/gang getekend om je door de woning te verplaatsen.

Nu zijn we zelf een beetje aan het stoeien geweest en nu kwamen we tot onderstaande indeling. Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie nog adviezen of zouden jullie nog dingen anders doen?
Met in het achterhoofd, vide bij binnenkomst en het kantoor aan het leefgedeelte.

Ook zit ik te kijken naar de mogelijkheid om de hal bij de gang van de achterdeur aan te trekken en 1 entree te maken in de keuken. Maar ik weet nog niet hoe ik dit het beste kan oplossen, hebben jullie hier nog tips voor?

Alvast bedankt voor het meedenken en kijken.

[Afbeelding]
Natuurlijk leuk om zelf een beetje te puzzelen, als input voor een gesprek met de architect. Maar ik vind diverse zaken helemaal niet logisch. Heb je wel een architect die je hiermee helpt?

Om een voorbeeld te noemen. Om vanuit de hal-zijdeur (de ruimte die je zelf altijd gebruikt begrijp ik) naar boven te gaan moet je 3 deuren door om bij de trap te komen.

En zo zijn er nog diverse 'gekke' dingen. Begrijp me niet verkeerd, met zelfbouw wil je geen dertien in een dozijn woning, dus moet ruimte zijn voor unieke elementen. Maar een architect kan je helpen de balans tussen bijzonder en leefbaar te vinden. Dus als je het nog niet gedaan hebt, mijn advies: werk met een architect. Is bij ons elke euro dubbel waard geweest :-)

[ Voor 3% gewijzigd door onne op 24-01-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
onne schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Natuurlijk leuk om zelf een beetje te puzzelen, als input voor een gesprek met de architect. Maar ik vind diverse zaken helemaal niet logisch. Heb je wel een architect die je hiermee helpt?

Om een voorbeeld te noemen. Om vanuit de hal-zijdeur (de ruimte die je zelf altijd gebruikt begrijp ik) naar boven te gaan moet je 3 deuren door om bij de trap te komen.

En zo zijn er nog diverse 'gekke' dingen. Begrijp me niet verkeerd, met zelfbouw wil je geen dertien in een dozijn woning, dus moet ruimte zijn voor unieke elementen. Maar een architect kan je helpen de balans tussen bijzonder en leefbaar te vinden. Dus als je het nog niet gedaan hebt, mijn advies: werk met een architect. Is bij ons elke euro dubbel waard geweest :-)
Het is ook meer als input voor de architect. Wat een beetje ons idee is van de woning.
Maar zou je nog eens kort kunnen omschrijven welke gekke dingen je nog meer ziet?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jeroenon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Het is ook meer als input voor de architect. Wat een beetje ons idee is van de woning.
Maar zou je nog eens kort kunnen omschrijven welke gekke dingen je nog meer ziet?
als je een concept hebt voor de architect moet je het niet eerst "normaal" gaan maken voordat je het laat zien, geloof me ik zie liever jouw tekening met eventueel iets "geks" dan de zoveelste persoon die met een groothuisboek en uitgekouwde plattegronden langs komt. Zorg dus dat je plaatje je wens goed weergeeft een betere routing etc komt later wel. zie het meer als vlekkenplan, daar help je hem of haar waarschijnlijk meer mee dan proberen het puzzeltje op te lossen. In een vlekkenplan geef je de relatie aan tussen ruimtes (dit is je aanzet tot routing) en bv de verbinding met buiten.

Afbeeldingslocatie: https://xlbo.nl/wp-content/uploads/2020/03/vlekkenplan_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Nog even over de financiële kant van het verhaal. Ik was me aan het oriënteren op een kavel waarvan ik nu wel kan zeggen dat het interessant is, maar dat het eigenlijk qua vraagprijs incl. een te bouwen huis al wel naar de grens gaat van wat ik uit zou willen/kunnen geven. Voor de geïnteresseerden, het betreft een kavel in IJsselstein in het midden van het land. Mijn vrouw ziet dat eigenlijk helemaal niet zitten een dergelijke onderneming met zulke bedragen, dus dikke kans dat het hele feest niet doorgaat. Bovendien wordt vanwege de hoge interesse het kavel nu verkocht per gesloten inschrijving dus wie weet waar het uiteindelijk op uitkomt.

Ik vond de vraagprijs niet verkeerd voor de hoeveelheid grond, helemaal niet eigenlijk, maar om daar nu nog blind overheen te moeten bieden waarbij de prijs zoals hij nu is eigenlijk al op mijn grens zit qua grond (half miljoen) vind ik geen fijne uitgangspositie. Uiteraard is dit hoe de markt is en daar zal ik het mee moeten doen. Hoe is jullie zoektocht verlopen wat die beginfase betreft? Grond zoeken en het koopproces daarvan.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37
Luiaard schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:50:
Nog even over de financiële kant van het verhaal. Ik was me aan het oriënteren op een kavel waarvan ik nu wel kan zeggen dat het interessant is, maar dat het eigenlijk qua vraagprijs incl. een te bouwen huis al wel naar de grens gaat van wat ik uit zou willen/kunnen geven. Voor de geïnteresseerden, het betreft een kavel in IJsselstein in het midden van het land. Mijn vrouw ziet dat eigenlijk helemaal niet zitten een dergelijke onderneming met zulke bedragen, dus dikke kans dat het hele feest niet doorgaat. Bovendien wordt vanwege de hoge interesse het kavel nu verkocht per gesloten inschrijving dus wie weet waar het uiteindelijk op uitkomt.

Ik vond de vraagprijs niet verkeerd voor de hoeveelheid grond, helemaal niet eigenlijk, maar om daar nu nog blind overheen te moeten bieden waarbij de prijs zoals hij nu is eigenlijk al op mijn grens zit qua grond (half miljoen) vind ik geen fijne uitgangspositie. Uiteraard is dit hoe de markt is en daar zal ik het mee moeten doen. Hoe is jullie zoektocht verlopen wat die beginfase betreft? Grond zoeken en het koopproces daarvan.
Ik denk dat te voor zo'n project alleen moet gaan als de kavel aan al je wensen voldoet. Wij hebben regelmatig naar kavel gekeken in de regio Ede-Barneveld. DE meeste kavel die we in de verkoop zagen komen vielen af door de locatie, ligging of prijs. Begin 2020 had de gemeente Ede een aantal kavel in de verkoop. Toewijzing ging via loting en wij kregen onze eerste keus toegewezen. De locatie was wat ons betreft perfect.
Als we hadden moeten overbieden hadden we afgehaakt.
Overigens komen hier direct in de buurt binnenkort nog zes kavels in de verkoop. Ik weet niet of dat loten of bieden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet verwachten dat de prijs zal doen. Gezien de druk op de huizenmarkt en dientengevolge ook de kavelmarkt is het meedoen of niet doen. Bij de gemeente waar de prijs vast lag was ik uitgeloot, en hier wordt het een bieding, waarbij de kans dat eroverheen geboden wordt gewoon vrij groot is denk ik. En ik was al aan het peinzen over de huidige vraagprijs in relatie tot mijn budget, dus vandaar dat ik het mentaal een vrij grote horde vind. Een vriend van me zei, je moet gewoon bieden wat je kunt en wil bieden, en dan zie je vanzelf of je het wordt. Ik denk een goede mentaliteit, maar ik denk dat ik zelf enige zekerheid prettiger vind. Daarom overwegen we ook een project hier in de buurt. Scheelt wel veel kopzorgen, hoewel het uiteraard niet in de buurt komt bij het realiseren van je eigen wensen op een kavel.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:16
[b]Luiaard in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"Een vriend van me zei, je moet gewoon bieden wat je kunt en wil bieden, en dan zie je vanzelf of je het wordt. Ik denk een goede mentaliteit, maar ik denk dat ik zelf enige zekerheid prettiger vind.
Zekerheid bestaat niet in deze markt, tenzij je ook de zekerheid hebt dat je te veel betaald. Het is OF loten, OF bieden en hopen dat je de hoogste bent.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
twain4me schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:00:
[...]
In een vlekkenplan geef je de relatie aan tussen ruimtes (dit is je aanzet tot routing) en bv de verbinding met buiten.

[Afbeelding]
Vlekkenplannen, woordwolken, moodboards, sfeerplakborden lol... de horror... de meeste mensen kunnen niet meer zelf (logisch) nadenken.

Handig zo'n "centrale" hal die alleen op de woonkamer uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 14:30
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Vlekkenplannen, woordwolken, moodboards, sfeerplakborden lol... de horror... de meeste mensen kunnen niet meer zelf (logisch) nadenken.

Wij hebben om te beginnen een (geprioriteerd) lijstje gemaakt met onze wensen en waarom we dat belangrijk vinden. Dat hielp verderop in het proces ook weer om keuze te maken.
ik had dat opgeschreven in user story's á la scrum. Dat vond mijn vrouw totaal belachelijk, maar vond het zelf wel helpen, om te beden, waarom ik bepaalde zaken belangrijk vond.
Verder idd ook veel op rondgestruind (op internet en IRL) om te kijken naar huizen en wat we daar mooi aan vonden.
Ik had zelf ook de neiging om veel met floorplanner te spelen. Ik heb toch gemerkt dat onze architect hierin z'n geld dubbel en dwars waard was om onze wensen te vertalen naar een realistisch plan, rekening houdend met alle (on)mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 21:52
Luiaard schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:05:
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet verwachten dat de prijs zal doen. Gezien de druk op de huizenmarkt en dientengevolge ook de kavelmarkt is het meedoen of niet doen. Bij de gemeente waar de prijs vast lag was ik uitgeloot, en hier wordt het een bieding, waarbij de kans dat eroverheen geboden wordt gewoon vrij groot is denk ik. En ik was al aan het peinzen over de huidige vraagprijs in relatie tot mijn budget, dus vandaar dat ik het mentaal een vrij grote horde vind. Een vriend van me zei, je moet gewoon bieden wat je kunt en wil bieden, en dan zie je vanzelf of je het wordt. Ik denk een goede mentaliteit, maar ik denk dat ik zelf enige zekerheid prettiger vind. Daarom overwegen we ook een project hier in de buurt. Scheelt wel veel kopzorgen, hoewel het uiteraard niet in de buurt komt bij het realiseren van je eigen wensen op een kavel.
Poeh, moeilijke keuze. Ik heb even gekeken en het zijn wel mooie kavels (ik neem aan dat ik de goede vond). De vierkante meter vraagprijs is niet heel hoog (ik betaal meer dan het drievoudige). Maar in het financiële plaatje zit meer dan de grond. Heb je overal rekening mee gehouden (bouwrijp maken, nutsaansluitingen)? Bij ons de bank pas een hypotheek afsluiten met onherroepelijke bouwvergunning en offerte aannemer met afbouwgarantie. Dat is dan ook pas het moment dat wij de overdracht van de kavel hebben.
Dat houdt ook in dat het gehele voortraject (voor mij ca 40-50k) voorgefinancierd moet worden uit eigen middelen. Ik zou ook een (ruime) marge inbouwen in je begroting om tegenvallers op te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Geen van dat soort zaken hebben we voor onze architect hoeven maken, dat kon hij prima zelf.

Wij hebben een aantal gesprekken met hem gehad over hoe wij op dat moment leefden, hoe we in het nieuwe huis willen leven. Maar ook hoe dat plaatje er over 5 jaar of over 20 jaar uit zou kunnen zien.

Op basis van die info heeft hij een aantal vlekkenplannen gemaakt. Die daarna weer in een plattegrond zijn omgezet.

Ik vond het heerlijk om met iemand te werken die buiten het doosje kon denken. Met mijn logische denkvermogen (werktuigbouwer) had ik hele andere keuzes gemaakt, maar zeker niet zo'n prettig huis gehad als we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Ik kan prima zelf nadenken, net zoals de meeste mensen. Alleen weten wat een ander denkt en dus een passend ontwerp kunnen maken, dat is best lastig zonder glazenbol. Plaatjes zeggen nu eenmaal meer dan woorden, ik beweer overegens ooknergens dat hij een vlekkenplan moet maken, alleen dat hij zijn eerste aanzet zo zou kunnen zien. gewoon een comunicatie middel. uiteindelijk is een paar referentiefoto's of zelfs het groothuisboek al een moodboard. alleen zonder het board.

Als je alles prima zelf weet, heb je geen andere mensen en dus geen comunicatie middelen nodig..
Het plaatje geeft trouwens niet aan dat de hal alleen op de woonkamer uit komt. dat is slechts de belangrijkste connecetie is, vandaar dat er met de berging helemaal geen connectie is ;) en dit kan je gebruiken als aanzet tot ontwerp en routing.. Uiteindelijk is het gewoon een ontwerptool. (overgens niet van mij, slechts een voorbeeld van google)

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 25-01-2022 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors0
  • Laatst online: 26-01-2022
Luiaard schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:05:
Ik heb zojuist ook geboden op kavels. Wij mochten bieden op 3 kavels. De drie waar op geboden is voldoen allemaal aan de eisen. Natuurlijk is er wel een kleine voorkeur voor eentje, maar rationeel gezien is prijs hier doorslaggevend. Ik heb dan ook één dicht bij de vraagprijs geboden, eentje wat ruimer overboden (wat ik reeel kan betalen) en het derde kavel zit daar ergens tussen. Mocht ik het hoogste bod hebben op meerdere kavels, dan kan ik zelf kiezen voor mijn voorkeurs kavel. Slimme strategie? Geen idee, het blijft toch altijd even afwachten.

Mocht ik enkel in aanmerking komen voor het "dure" kavel zal ik uiteraard wat minder budget over hebben voor de stenen die erop komen te staan, maar dit blijft binnen het budget voor de eisen die we hebben aan de woning.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjors0 op 25-01-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
ArnaudYK schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Poeh, moeilijke keuze. Ik heb even gekeken en het zijn wel mooie kavels (ik neem aan dat ik de goede vond). De vierkante meter vraagprijs is niet heel hoog (ik betaal meer dan het drievoudige). Maar in het financiële plaatje zit meer dan de grond. Heb je overal rekening mee gehouden (bouwrijp maken, nutsaansluitingen)? Bij ons de bank pas een hypotheek afsluiten met onherroepelijke bouwvergunning en offerte aannemer met afbouwgarantie. Dat is dan ook pas het moment dat wij de overdracht van de kavel hebben.
Dat houdt ook in dat het gehele voortraject (voor mij ca 40-50k) voorgefinancierd moet worden uit eigen middelen. Ik zou ook een (ruime) marge inbouwen in je begroting om tegenvallers op te vangen.
Voor een kavel in Utrecht Leidsche Rijn zouden we op €1k per m2 uitkomen, dit is vijf keer goedkoper in prijs per m2, maar in absolute zin duurder omdat het nu eenmaal veel groter is. Ik weet uit dit topic en elders vandaan waar je allemaal rekening mee moet houden en dat is hier dan ook nog bouwrijp maken. Deze kavels stonden volgens wat onderzoek in 2020 ook al te koop via een andere makelaar en zijn toen niet verkocht voor een vraagprijs van iets meer dan 6 ton. Nu dus met lagere vraagprijs €510000 voor 2455m2 behoorlijk wat interesse. Ik denk realistisch en als richtlijn toch wel 5 ton nodig te hebben voor het bouwen van een huis op die grond, met pak hem beet 10% speling in die prijs. Ook realiseer ik me dat de voorbereidende kosten voorgefinancierd moeten worden uit eigen middelen.
Wat het in dit proces natuurlijk ook lastig maakt is dat je je eigen woning moet verkopen en ook iets moet bedenken voor de tussenliggende tijd. Hoe die tijdlijn eruit ziet is voor mij ook nog wat onbekend terrein. Het blijft natuurlijk een enorm grote onderneming met ontzettend veel keuzes en vandaar dat ik ook absoluut nog niet zeker ben of dit het voor ons gaat zijn.
Sjors0 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Ik heb zojuist ook geboden op kavels. Wij mochten bieden op 3 kavels. De drie waar op geboden is voldoen allemaal aan de eisen. Natuurlijk is er wel een kleine voorkeur voor eentje, maar rationeel gezien is prijs hier doorslaggevend. Ik heb dan ook één dicht bij de vraagprijs geboden, eentje wat ruimer overboden (wat ik reeel kan betalen) en het derde kavel zit daar ergens tussen. Mocht ik het hoogste bod hebben op meerdere kavels, dan kan ik zelf kiezen voor mijn voorkeurs kavel. Slimme strategie? Geen idee, het blijft toch altijd even afwachten.

Mocht ik enkel in aanmerking komen voor het "dure" kavel zal ik uiteraard wat minder budget over hebben voor de stenen die erop komen te staan, maar dit blijft binnen het budget voor de eisen die we hebben aan de woning.
Dank voor het delen van je strategie hierin.

Import van EVs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
Luiaard schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:19:
*knip*

Wat het in dit proces natuurlijk ook lastig maakt is dat je je eigen woning moet verkopen en ook iets moet bedenken voor de tussenliggende tijd. Hoe die tijdlijn eruit ziet is voor mij ook nog wat onbekend terrein. Het blijft natuurlijk een enorm grote onderneming met ontzettend veel keuzes en vandaar dat ik ook absoluut nog niet zeker ben of dit het voor ons gaat zijn.

*knip*
De woonunit-maffia meldt zich :9

Zonder gekheid. Zoek een goede, ruime woonunit en zet die op je kavel (en een zeecontainer voor opslag)

+ Geen dubbele woonlasten
+ Je zit met je neus op de bouw
+ Snel overleg met (onder)aannemers tijdens de bouw
+ Gemakkelijker om zelf ook wat klussen te doen in je vrij uren
+ Aanwezigheid (preventief tegen diefstal)

- Minder comfortabel dan een echt huis
- Investering in een woonunit (reken ca 3000 EUR per deel, wij hadden er 1 van 6 delen = 108 m2)

Wij hebben met veel plezier 1,5 jaar in een woonunit gewoond. Onze jongste dochter is er zelfs geboren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Je vergeet:
+ verkopen voor hetzelfde geld na de bouw = 0 kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Zat ik inderdaad ook aan te denken en is goed te doen op zo’n formaat kavel. Zet je dat gewoon op vlakke grond of heb je dan eerst bv. stelconplaten laten leggen hiervoor?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Luiaard schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:33:
Zat ik inderdaad ook aan te denken en is goed te doen op zo’n formaat kavel. Zet je dat gewoon op vlakke grond of heb je dan eerst bv. stelconplaten laten leggen hiervoor?
Er moeten idd wel iets van betonplaten/tegels onder de "poten". Vaak zitten die er wel bij, de vorige eigenaar heeft er ook niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Luiaard schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:33:
Wij zitten op zandgrond. Dus heb een grondwerker de zwarte grond vlak laten maken en heb de unit op enorm grote (60x120?) gewapende grindtegels gezet, omdat we die voorhanden hadden. Maar met gewone grindtegels 40x60 werkt ook wel. Zou dan wel een stapeltje maken: 2 onder, 1 boven. Alleen de hoeken hoeven ondersteund te worden.

Als de grond wat minder stabiel is, zou ik idd Stelcon platen overwegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Stefke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:32:
Je vergeet:
+ verkopen voor hetzelfde geld na de bouw = 0 kosten
Wij hebben er uiteindelijk 5000 winst op gemaakt. Gekocht voor 15k en verkocht voor 20k. Dus daarmee waren kosten voor transport en plaatsen ook ruimschoots gedekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 25-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
lekker, ja de bouwgekte gaat ook op voor dat soort zaken. Leuk als je er winst op kan maken, maar ik ben/was al lang blij dat dat soort zaken voor dezelfde prijs weer weg gaan. Onze verreiker heb ik ook weer voor hetzelfde doorverkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Moet je wel 'even' 15K over hebben... die 15K heb ik nu hard nodig om de woning uberhaupt te bouwen. Maar goed, niet iedereen zit goed in de slappe was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 20:47
Joris748 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:28:
[...]

De woonunit-maffia meldt zich :9

Zonder gekheid. Zoek een goede, ruime woonunit en zet die op je kavel (en een zeecontainer voor opslag)

+ Geen dubbele woonlasten
+ Je zit met je neus op de bouw
+ Snel overleg met (onder)aannemers tijdens de bouw
+ Gemakkelijker om zelf ook wat klussen te doen in je vrij uren
+ Aanwezigheid (preventief tegen diefstal)

- Minder comfortabel dan een echt huis
- Investering in een woonunit (reken ca 3000 EUR per deel, wij hadden er 1 van 6 delen = 108 m2)

Wij hebben met veel plezier 1,5 jaar in een woonunit gewoond. Onze jongste dochter is er zelfs geboren.
toon volledige bericht
Met dan wel de opmerking dat je van lawaai moet houden, zeker als je thuis werkt, onregelmatige diensten draait of gewoon geen ochtendmens bent.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dit niet in elke gemeente zo maar toegestaan is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:57:
Moet je wel 'even' 15K over hebben... die 15K heb ik nu hard nodig om de woning uberhaupt te bouwen. Maar goed, niet iedereen zit goed in de slappe was :)
Nee, die moet je alleen tijdelijk kunnen financieren, dat geld gaat er aan het begin in, en komt eruit zodra je woning opgeleverd wordt; je kunt dus bijv. je tuinbudget daar initieel in steken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:57:
Als je al geen buffer hebt om even 15k uit af te tikken, vraag ik me af of het wel verstandig is om zelf een huis te laten bouwen.

Zoals @Stefke als zegt, dit komt gewoon uit je tuin, inrichting, etc budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Joris748 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Als je al geen buffer hebt om even 15k uit af te tikken, vraag ik me af of het wel verstandig is om zelf een huis te laten bouwen.

Zoals @Stefke als zegt, dit komt gewoon uit je tuin, inrichting, etc budget.
Komt denk ik eerder doordat er gefinancierd wordt vanuit een hypotheek. Dan kan je niet alles zomaar voorschieten, maar het wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Deleon78 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Met dan wel de opmerking dat je van lawaai moet houden, zeker als je thuis werkt, onregelmatige diensten draait of gewoon geen ochtendmens bent.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dit niet in elke gemeente zo maar toegestaan is :)
Welk lawaai? Zoveel herrie wordt er niet gemaakt tijdens een bouw. En @Luiaard heeft een gigantisch kavel op het oog. Die woonunit hoeft niet binnen 5 meter van de bouwplaats.

Ik heb heel weinig geluidsoverlast ervaren in die 1,5 jaar. De woonunit stond zeker 25 meter bij de bouw vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Joris748 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Welk lawaai? Zoveel herrie wordt er niet gemaakt tijdens een bouw. En @Luiaard heeft een gigantisch kavel op het oog. Die woonunit hoeft niet binnen 5 meter van de bouwplaats.

Ik heb heel weinig geluidsoverlast ervaren in die 1,5 jaar. De woonunit stond zeker 25 meter bij de bouw vandaan.
Eens, een groot kavel scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Joris748 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Ik had vorige week nog 25K over op mijn budget, echter met de prijsstijgingen en wat kleine maar essentiele aanpassingen kan daar nu al weer 20K vanaf. En de 1e paal zit nog niet eens in de grond.

"EVEN" 15K aftikken. Alsof je een ouwe jas pakt uit de kast en daar nog even 15K in aantreft die je was vergeten. Man man man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Ik had vorige week nog 25K over op mijn budget, echter met de prijsstijgingen en wat kleine maar essentiele aanpassingen kan daar nu al weer 20K vanaf. En de 1e paal zit nog niet eens in de grond.

"EVEN" 15K aftikken. Alsof je een ouwe jas pakt uit de kast en daar nog even 15K in aantreft die je was vergeten. Man man man.
Ik snap dat het bericht van @Joris748 niet leuk is, maar er gaan nog heel wat onverwachte kosten bijkomen voor, tijdens en na de bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:06:
[...]

25k budget over en de bouw was nog niet begonnen? :X

Het kan, maar ik zou er nooit aan zijn begonnen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 25-01-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Zinloze discussie zonder dat ik compleet inkijk geef in mijn financiele keuken, wat ik dus niet ga doen.

Maar goed, geef dan eens aan hoeveel jullie denken dat je nodig hebt NAAST wat je aannemer etc je voorrekenen (en wat dus je budget is). Ben erg benieuwd. 25K is dus te weinig? Wat heb je dus nog nodig NAAST je budget? 100K? 200K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:05
Daar kan je niet echt een antwoord op geven als je niet weet wat er in je budget / aanneemsom zit.
Hoe groot is je tuin?
Wil je een sjieke/grote keuken?
Heb je al gordijnen en hou je van dure stof of is de Ikea ok?
enz, enz....

Maar ik zou zeggen dat je moet proberen ALLES wat je kan bedenken op te schrijven. Daar een reel budget aan hangen en dan minimaal 10% en liever 15% onvoorzien er onder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:37
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:40:
Zinloze discussie zonder dat ik compleet inkijk geef in mijn financiele keuken, wat ik dus niet ga doen.

Maar goed, geef dan eens aan hoeveel jullie denken dat je nodig hebt NAAST wat je aannemer etc je voorrekenen (en wat dus je budget is). Ben erg benieuwd. 25K is dus te weinig? Wat heb je dus nog nodig NAAST je budget? 100K? 200K?
Je zult je eigen begroting moeten maken voor alle kosten en een flinke post onvoorzien moeten opnemen. Het ligt er ook maar helemaal welke afspraken je met de aannemer maakt. Wij hadden een aannemingsovereenkomst met een vaste prijs. Er zaten een paar stelposten in, onder andere voor het sanitair. Daar loop je dus risico.
Als de aannemer prijsstijgingen van grondstoffen mag doorberekenen loop je veel risico, zeker als prijzen over de kop kunnen gaan zoals in de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
UIteraard, en dat is ook gebeurd. En dat paste in het budget. Maar je ziet gewoon dat zelfs met die 10% je er niet mee komt op een gegeven moment, de prijzen stijgen zo snel, het is niet bij te houden.

Achteraf had ik misschien wel 25% moeten rekenen, maar dan had de conclusie 2 jaar terug al geweest dat het niet haalbaar was.

Nu moet ik door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:40:

Wij hadden nog 75k voor allerlei zaken voor naast wat begroot was (kavel, casco, afbouw). Was ongeveer 10% van het totale budget. Moet er wel bij zeggen dat we met een open boekhouding en op regie gewerkt hebben. Het casco is niet voor een vaste prijs aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Ah nu komt de aap uit de mouw. Jij rekent die 75K buiten je budget, bij mij is dat een deel van het budget. Het komt er dus op neer dat ik eerst nog 75K had voor allerlei meerwerk, echter nu nog 50K omdat de bouw zelf duurder wordt. Mijn budget veranderd niet, de manier waarop het ingezet wordt wel.

En ik zal wat dingen moeten schrappen ben ik bang. Maar daar is wel mee te leven.

Probleem is dat je op een gegeven moment door MOET met de plannen. Gelukkig ben ik wel redelijk pragmatisch, desnoods stel ik bijv. de mooie droomkeuken lekker een paar jaar uit en zet ik er een goedkoop ikea blokje in, en de tuin hoeft ook niet meteen ontworpen. Kan allemaal later. De basis moet eerst.

[ Voor 52% gewijzigd door cinot45981 op 25-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:47:
Ah nu komt de aap uit de mouw. Jij rekent die 75K buiten je budget, bij mij is dat een deel van het budget. Het komt er dus op neer dat ik eerst nog 75K had voor allerlei meerwerk, echter nu nog 50K omdat de bouw zelf duurder wordt.
Dat klopt, die 75k stond op onze bankrekening zodat we daar vrij beschikking over hadden. Die heb ik buiten het bouwdepot kunnen houden.

En die 15k kwam daaruit en kwam dus weer vrij verkoop. Dat is opgegaan aan bestrating en tuin (hebben een kavel van 1800 m2). En we konden zo ook het nodige zonder factuur laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Ja precies, hier gaat de hypotheek + 50K eigen geld in een depot, en dan ligt er nog 50K op de plank waar ik vrij over kan beschikken. Maar dat was dus eerst 25K eigen geld inbrengen en 75K op de bank :) want de bouw wordt duurder en de hypo is al max.

Maar goed, die 75K had ik in gedachten ook al opgedeeld in allerlei zaken, en daar moet ik dus even wat aanpassen. Het is niet zo dat de bouw in gevaar komt.

Maar als die 50K dus opgaat (en dat gaat op) dan kan ik dus niet 'zomaar even nog eens 15K ophoesten'. Dan houd het even op. Dat was het punt.

[ Voor 20% gewijzigd door cinot45981 op 25-01-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:56:
Ja precies, hier gaat de hypotheek + 50K eigen geld in een depot, en dan ligt er nog 50K op de plank waar ik vrij over kan beschikken. Maar dat was dus eerst 25K eigen geld inbrengen en 75K op de bank :)

Maar goed, die 75K had ik in gedachten ook al opgedeeld in allerlei zaken, en daar moet ik dus even wat aanpassen. Het is niet zo dat de bouw in gevaar komt.

Maar als die 50K dus opgaat (en dat gaat op) dan kan ik dus niet 'zomaar even nog eens 15K ophoesten'. Dan houd het even op. Dat was het punt.
Dan denk ik dat we met ongeveer dezelfde basis aan het avontuur zijn begonnen ;)

Wat ik wilde zeggen met mijn opmerking is dat:
  1. Er regelmatig grote bedragen betaald moeten worden
  2. En dat het soms wel heel handig is om dat vanuit een buffer met eigen geld te kunnen doen
  3. Zodat je niet meteen met je rug tegen de muur staat bij een (serie) tegenvaller(s)

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 25-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
m_a_rnix schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Ik snap dat het bericht van @Joris748 niet leuk is, maar er gaan nog heel wat onverwachte kosten bijkomen voor, tijdens en na de bouw.
Ik dacht dat ik op voorhand eea behoorlijk goed had vastgelegd bij de aannemer. Maar…..ik verwacht uiteindelijk nog wel een 15% hoger uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
En waar zit het hem dat dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Tegenvallers:
- ik moest boorpalen
- ik moest keramische pannen van de welstand

Eigen keuze
- duurdere gevelsteen
- meerwerk elektra
- wss stucen plafond woonkamer
- meerwerk installateur
- meerwerk deuren en kozijnen
- wensen die ontstaan tijdens de uitvoering/ dingetjes die je toch net even anders wil

Oh, en eerste keer huis bouwen, dus nog niet alle trucjes van de aannemer kennen om er nog wat meerwerk uit te slepen.

[ Voor 21% gewijzigd door lp77 op 25-01-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Ja kreeg net ook een indicatie voor boor (of tril)palen ipv gewone heipalen (op mijn verzoek, niet omdat het verplicht is). Was 7800 meerprijs tov. de originele 7500 euro... dat is dus meer dan 2x zoveel. Weet niet waar ze dat vandaan halen, want de aannemer zei dat boren tov heien iets van 20% duurder zou zijn (dat las ik hier op het forum ook min of meer) en geen 200%. Hij zat ook even met zijn ogen te knipperen. Wordt vervolgd.

[ Voor 8% gewijzigd door cinot45981 op 25-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:29:
Ja kreeg net ook een indicatie voor boor (of tril)palen ipv gewone heipalen (op mijn verzoek, niet omdat het verplicht is). Was 7800 meerprijs tov. de originele 7500 euro... dat is dus meer dan 2x zoveel. Weet niet waar ze dat vandaan halen, want de aannemer zei dat boren tov heien iets van 20% duurder zou zijn (dat las ik hier op het forum ook min of meer) en geen 200%. Hij zat ook even met zijn ogen te knipperen. Wordt vervolgd.
Ik heb het idee dat de aannemers het zelf ook vaak niet weten of het gunstiger voorstellen. Als eerst de aanneemovereenkomt maar binnen is……

Daarnaast weten ze op dat moment ook nog niet de benodigde lengte vd heipalen.

[ Voor 5% gewijzigd door lp77 op 25-01-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
De aannemer had het er over dat het een of andere nieuwe techniek betrof, kon me niet uitleggen wat dan. Hij wachtte nog op een offerte voor 'normale' schroefpalen. Weet eerlijk gezegd niet wat er allemaal voor technieken zijn; ik weet van gewone geslagen heipalen, ik weet dat er palen zijn die niet geslagen worden maar getrild, ik weet dat er systemen zijn waarmee ze een buis de grond in draaien (op een soort van losse boorkegel) en daarin wapening laten zakken en beton storten, en dan die buis er weer uit trekken. Ik heb ook gezien dat ze in plaats van een buis op een kegel de grond in draaien dat ze de paal zelf op zo'n boorkegel de grond in draaien (DAT is wat ik me dus voorstelde bij schroefpalen, niet een buis volstorten...) Zijn er nog meer technieken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ja, gespoten palen. Dat is een techniek die wordt gebruikt in de buurt van (fragiele) monumenten; er wordt dan water onder hoge druk met een spuitmond onder de paal geperst waardoor de grond verandert in vloeibare modder, die modder wordt weggezogen en de paal wordt naar beneden geduwd. Op die manier kun je zogenaamd 'zero displacement' palen in de grond krijgen zodat de grond op geen enkel punt verschuift én er geen trillingen of overmatig veel geluid wordt geproduceerd.

Dit werkt echter alleen voor afsteunende palen (palen die 'op' een laag rusten). Niet voor frictiepalen (die worden ondersteund door de frictie van alle omliggende grond).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Zat net een youtube filmpje te kijken waar ze 'normaal' aan het heien waren. Wat opviel was dat de paal onder zijn eigen gewicht al 3/4 de grond in zakte, de overige 25% werd geheid, en dat was letterlijk nog geen 90 seconden heien. Nu zal eea per ondergrond verschillen natuurlijk, maar waar ik ga wonen is het vooral klei tot 10-12m diep, ik verwacht dus een zelfde soort actie voor mijn 15m palen. Ok, beetje een aaname natuurlijk, maar niet geheel onrealistisch.

Er moeten 15 palen komen, als ik zie hoe makkelijk dat kan gaan, dan zitten die palen er in minder dan een ochtendje in, en met 1 of 2 minuutjes heien per paal op grote diepte zal het met schade en overlast voor de buren denk ik reuze meevallen?

Waarom zou ik dan veel geld extra uitgeven aan schroef/avegaar/tril?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
cinot45981 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:00:
Zat net een youtube filmpje te kijken waar ze 'normaal' aan het heien waren. Wat opviel was dat de paal onder zijn eigen gewicht al 3/4 de grond in zakte, de overige 25% werd geheid, en dat was letterlijk nog geen 90 seconden heien. Nu zal eea per ondergrond verschillen natuurlijk, maar waar ik ga wonen is het vooral klei tot 10-12m diep, ik verwacht dus een zelfde soort actie voor mijn 15m palen. Ok, beetje een aaname natuurlijk, maar niet geheel onrealistisch.

Er moeten 15 palen komen, als ik zie hoe makkelijk dat kan gaan, dan zitten die palen er in minder dan een ochtendje in, en met 1 of 2 minuutjes heien per paal op grote diepte zal het met schade en overlast voor de buren denk ik reuze meevallen?

Ik denk dat je als bewoner in de omgeving de term “meevallen” heel anders ervaart. Waarom zou je anderen schade mogen berokkenen? Dan heb ik het nog niet over de stress die eromheen hangt.
Houd er rekening mee dat je nog met die mensen moet leven (in meer of mindere mate).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:24

Schade door trillingen kan bij de eerste paal al ontstaan. De palen onder jouw toekomstige huis moeten naar dezelfde zandlaag als waar die van de buren op staat.
Sta je dichtbij de bewoonde wereld te heien is een nulmeting aan te raden en ik meen zelfs verplicht door de CARverzekering.
Er is met de valhoogte en gewicht van het blok nog heel wat te tunen om overlast door schade te voorkomen.
Door gebrek aan prefab palen is het vaak beter om voor in de grond gevormde palen te kiezen zoals boor of stalen buispalen.
Die 15 paaltjes zitten er inderdaad in een dag in, een dagproductie van die lengte gaat over de dertig heen als ze gewoon droog staan te werken en niet te veel hoeven om te schotten.

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 25-01-2022 21:24 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• stribold
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 19:17
Al enorm veel waardevolle input uit het dit topic weten te halen voor mijn eigen project. Daarom deel ik ook graag mijn ervaringen tot nu toe. In reactie op het wonen op de kavel in een woonunit. Let los van de aanschaf op de extra kosten. Hieronder een indicatie die ik heb uitgegeven.

• Demontage, opbouw en vervoerskosten (eu 2000)
• Aansluitkosten nutsvoorzieningen (eu 2100) En hou rekening met bizarre doorlooptijden (10 maand +)
• Kosten omgevingsvergunning (eu 600 leges, eu 400 tekening tbv omgevingsvergunning)
• Grondwerkzaamheden incl gebroken puin voor parkeren (eu 1000)

Los van de kosten ben ik zelf met mijn gezin (2 volwassen en 3 kleine kinderen) erg blij met het wonen op de kavel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NsLepzRwfTEa1zBWbnvebe5VjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adc8cUS6OnfXOhf8KUR0YTyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCGcAjbYinTIxOFrTPKlliB-L4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siVXz1opbf3nVTYKNEouxNRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

weet je hoeveel schade er kan ontstaan in 1 sec en jij hebt het over 90 van die dingen ;) maar met een flink blok zoeft die door de slechte lagen heen ja. als je wil weten wat heien doet qua trilling moet je niet op youtube gaan kijken maar er vlak naast gaan staan (of liever nog op een al geslagen paal gaan zitten) groot voordeel kan vervoer zijn stalenbuis is vaak een kleinere machine en ook de buizen kunnen in delen worden vervoerd wat handig kan zijn in een binnenstad. uiteindelijk zijn al die technieken er wel om een reden.

Maar ik kan je verklappen dat de projectbouwers gewoon heien met beton palen naast de vorige al opgeleverde fase van een project. meestal is een bouwvolgorde als een slang door een wijk en komt dat dus niet voor, maar soms is dat ander en staan ze gewoon pal naast een al opgeleverde woning. nul meting en gaan met die banaan. en eventuele schade gewoon maken/vergoeden. echter kan een projectbouwer zich iets makkelijker zo opstellen.. wie wil er nu op die voet beginnen met zijn nieuwe buren.

Toen ik nog voor een bouwer werkte waren we op een oud vliegveld woningen aan het bouwen heien ging met een zwaar blok en ze sloegen echt maar een paar klappen. je hoorde het in de keet op ~200 m afstand maar voelen nee.. tot er bij 1 paal een stuk oude beton fundering op 1 -2 meter diep in de grond zat toen scheurde de paal en voelde je het in de keet . uiteindelijk is het heel erg veel energie.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 25-01-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Goede info allemaal. Ja soms moet je even domweg een mening of gedachtengang opschrijven en dan komt er pas info los waar je wat aan hebt. Heb een aantal funderingsbedrijven gevonden die door heel NL werken, eens zien wat er aan offertes uitkomt. Huidige offerte is ca. 7500 ex.btw. voor 15 normale palen, de eerste offerte (mortelschroefpalen) kwam op 13500 ex. Ben nog steeds op zoek naar die meerprijs van 20%-25% waar iedereen het over heeft voor schroefpalen etc want dit is dus alweer bijna 2x...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:49:
Goede info allemaal. Ja soms moet je even domweg een mening of gedachtengang opschrijven en dan komt er pas info los waar je wat aan hebt. Heb een aantal funderingsbedrijven gevonden die door heel NL werken, eens zien wat er aan offertes uitkomt. Huidige offerte is ca. 7500 ex.btw. voor 15 normale palen, de eerste offerte (mortelschroefpalen) kwam op 13500 ex. Ben nog steeds op zoek naar die meerprijs van 20%-25% waar iedereen het over heeft voor schroefpalen etc want dit is dus alweer bijna 2x...
Welke lengte aan palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
15m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:50
10us10 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:43:
Daar kan je niet echt een antwoord op geven als je niet weet wat er in je budget / aanneemsom zit.
Hoe groot is je tuin?
Wil je een sjieke/grote keuken?
Heb je al gordijnen en hou je van dure stof of is de Ikea ok?
enz, enz....

Maar ik zou zeggen dat je moet proberen ALLES wat je kan bedenken op te schrijven. Daar een reel budget aan hangen en dan minimaal 10% en liever 15% onvoorzien er onder te zetten.
De dingen die jij opnoemt zitten allemaal niet in onvoorzien. Het feit dat je ze opnoemt geeft al aan dat het niet onvoorzien is ;).

@cinot45981 Hoe groot de post onvoorzien moet zijn heeft vooral te maken met de kwaliteit van je initiele budget en de afspraken die je met je aannemer hebt. Ik had zelf geen geld nodig uit post onvoorzien, maar had ruim gebudgetteerd en zodanig binnen budget wat posten kunnen verschuiven. Ook had ik wel stelposten, maar de hoogte daarvan kon ik zelf beinvloeden. Aannemer rekende bv met een tegel van €90,- per m2. Ik kom zelf een duurdere of goedkopere kiezen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Ik zou in deze tijd never gaan wonen op het kavel. Behalve als ik ver weg zou wonen waardoor ik de bouw niet in de gaten kon houden. Of als ik veel zelf wil doen. Ga ik er wel vanuit dat je in een koopwoning woont die nog steeds elke dag meer waard wordt. Je verdient in principe geld door te blijven zitten waar je zit, niet eens de kosten gerekend die stribold hierboven noemt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Dan valt de prijs volgens mij nog mee. Voor zover ik heb begrepen (hoor graag als het niet zo is) zijn er niet zo heel veel “boormachines” die even 15m boren. En is je kavel goed toegankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Artbij schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:49:
Ik zou in deze tijd never gaan wonen op het kavel. Behalve als ik ver weg zou wonen waardoor ik de bouw niet in de gaten kon houden. Of als ik veel zelf wil doen. Ga ik er wel vanuit dat je in een koopwoning woont die nog steeds elke dag meer waard wordt. Je verdient in principe geld door te blijven zitten waar je zit, niet eens de kosten gerekend die stribold hierboven noemt.
Of als je graag zekerheid wil. Nu verkopen en aangeven dat je er pas over 1.5-2 jaar uit gaat. Zo hebben wij het gedaan. Dan heb je misschien niet de allerhoogste prijs, maar wel veel rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
lp77 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Of als je graag zekerheid wil. Nu verkopen en aangeven dat je er pas over 1.5-2 jaar uit gaat. Zo hebben wij het gedaan. Dan heb je misschien niet de allerhoogste prijs, maar wel veel rust.
Dat heeft niet zoveel met wonen op een kavel te makken....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Artbij schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Dat heeft niet zoveel met wonen op een kavel te makken....
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Artbij schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:49:
Ik heb er voor gekozen om op mijn kavel te gaan zitten en eerst mijn huis te verkopen. Want ik kan de winst wel pakken als beide in prijs omhoog gaan maar het verlies als beide in prijs omlaag gaan kan en wil ik niet betalen.

In mijn geval zou het betekenen dat ik ook nog +- 6 maanden aan rente verlies zou moeten betalen aan de eigenaar van de kavel wat neer zou komen op +- 1000 euro per maand. En daarna natuurlijk dubbele hypotheek lasten zou hebben.

Plus dat ik ongeveer 45 minuten verderop ben gaan zitten en mijn zoon van 4 op 1 basisschool wil laten opgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:03:
[...]

Ik heb er voor gekozen om op mijn kavel te gaan zitten en eerst mijn huis te verkopen. Want ik kan de winst wel pakken als beide in prijs omhoog gaan maar het verlies als beide in prijs omlaag gaan kan en wil ik niet betalen.

In mijn geval zou het betekenen dat ik ook nog +- 6 maanden aan rente verlies zou moeten betalen aan de eigenaar van de kavel wat neer zou komen op +- 1000 euro per maand. En daarna natuurlijk dubbele hypotheek lasten zou hebben.

Plus dat ik ongeveer 45 minuten verderop ben gaan zitten en mijn zoon van 4 op 1 basisschool wil laten opgroeien.
Volgens mij staat renteverlies los van waar je woont. Maar die afstand naar het kavel zou voor mij ook een reden kunnen zijn het anders te doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Artbij schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Volgens mij staat renteverlies los van waar je woont. Maar die afstand naar het kavel zou voor mij ook een reden kunnen zijn het anders te doen.
Nou nee ik kon met de overwaarde van ons huis wel het kavel meteen kopen. Anders zou ik pas financiering kunnen krijgen nadat de omgevings vergunning onherroepelijk was.

Kreeg gisteren weer van de beng bedrijf te horen dat ze door omstandigheden pas in week 15 konden beginnen. Snel geschakeld en een ander gevonden die wel meteen kon beginnen maar echt zo blijf je bezig en duurt het maar en duurt het maar.

[ Voor 21% gewijzigd door Sen op 26-01-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Nou nee ik kon met de overwaarde van ons huis wel het kavel meteen kopen. Anders zou ik pas financiering kunnen krijgen nadat de omgevings vergunning onherroepelijk was.

Kreeg gisteren weer van de beng bedrijf te horen dat ze door omstandigheden pas in week 15 konden beginnen. Snel geschakeld en een ander gevonden die wel meteen kon beginnen maar echt zo blijf je bezig en duurt het maar en duurt het maar.
Dan bespaar je de rente die je anders zou betalen aan hypotheek. Dan heb ik het verkeerd gelezen.

Overigens zijn er wel hypotheekkverstrekkers die alleen bouwgrond financieren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Maar we zitten hier nu 2 maanden. En echt als het niet -10 is is het perfect uit te houden. En valt mij het alles mee om in een woonunit te zitten. Het was wat passen en meten met onze meubels en hebben dingen die we toch al gingen vernieuwen nu al weg gegooid.

Ik heb een kantoorunit gekocht en daar een nieuwe keuken met vaatwasser en badkamer in gezet en laminaat vloertje in de woonvertrekken. Alles via die wifi electra radiatoren verwarmen.

Want de woonunits in ons budget waren redelijk uitgewoond en ik dacht dan kan ik beter een kantoor unit pakken en die opknappen naar woonunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
lp77 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Totdat de bouw om welke reden dan ook uitloopt en je toch nog hals over kop moet verhuizen. Daar gaat je rust.

Gisteren toevallig nog bij een zelfbouwer geweest. De stukadoor wil aan de slag, maar hij zit al meer dan 4 maanden op zijn aluminium kozijnen te wachten. En de zinkwerker kan eigenlijk ook niet vooruit met de gevelbekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Alles heeft voors en tegens, lijkt me uberhaubt al lastig om iemand te vinden die je huis nu koopt en dan 2 jaar gaat wachten tot hij erin mag.

En met de bouw nu is alles onzeker. Personeel, materiaal, ben blij dat ik al klaar ben :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Artbij schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:20:
[...]
Overigens zijn er wel hypotheekkverstrekkers die alleen bouwgrond financieren.
Kun je hier iets meer over zeggen, ik vind ze niet direct. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet bestaat en wellicht moet je hiervoor met een goede adviseur praten, maar kun je een paar hypotheekverstrekkers noemen? Je hebt eerder al wel eens gezegd dat jij de kavel los hebt gefinancierd en de bouw ook, maar ik kom vooral zaken tegen waarom banken dit niet doen.
Mocht dit lukken dan kan je hiermee namelijk bieden zonder voorbehouden wat voor verkoper een plus geeft op mensen die met voorbehouden bieden.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb het gewoon via de Rabobank gedaan.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 215 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic