Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.604.154 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37

The Legend

*Plop*

Je kunt inderdaad niet zonder meer zeggen dat je huis schilderen geen enkel probleem is, maar ik denk toch dat je gevel witten niet snel als een welstandsexces zal kunnen worden gekwalificeerd. Dan moet er wel een heel specifiek beeldkwaliteitsplan / welstandsnota zijn op basis waarvan wit echt niet kan. Volgens mij is nog niet zo lang geleden ergens in het land een bewoner o.g.v. een welstandsexces aangeschreven om een appel groen huis een andere kleur te geven. Dat zal met wit toch niet snel gebeuren verwacht ik.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:04
The Legend schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Je kunt inderdaad niet zonder meer zeggen dat je huis schilderen geen enkel probleem is, maar ik denk toch dat je gevel witten niet snel als een welstandsexces zal kunnen worden gekwalificeerd. Dan moet er wel een heel specifiek beeldkwaliteitsplan / welstandsnota zijn op basis waarvan wit echt niet kan. Volgens mij is nog niet zo lang geleden ergens in het land een bewoner o.g.v. een welstandsexces aangeschreven om een appel groen huis een andere kleur te geven. Dat zal met wit toch niet snel gebeuren verwacht ik.
Als de welstand vooraf aangeeft dat wit niet is toegestaan?
Hier gaf de welstand ook aan dat wit niet mocht, grijswit of crème wit mocht wel. Uiteindelijk gekozen voor RAL9002 (grijswit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
The Legend schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:54:
[...]

opzich gebeurd het wel, er zijn wel veel gemeente die het een beetje op zijn beloop laten omdat handhaven er dan voor zorgt dat de hele straat moet schilderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Sen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:47:
Ik ben op dit moment bezig met de fundering. Dit word een strokenfundering op staal en die wilde ik het liefste uit voeren met een eps bekisting. Nu kan ik bij de lokale bouwmarkt alleen de ekokist H vinden maar door mijn zeer korte afstand van een weg langs mijn huis (5cm van perceel grens) en ik tot de perceelgrens wil bouwen kan ik die niet gebruiken.

Nu zag ik bij een bouwplaats hier in de buurt wel een eps kist gebruikt werd maar dat leek mij een beetje op een standaard kist van vbi. Maar overal op die websites lees ik dat het alleen voor paal funderingen gebruikt kan worden.

Kan dit dan toch ook voor op staal gebruikt worden of zijn er bekistingen waar ik geen weet van heb?
De normale balkbekistingen zijn standaard van niet zo drukvast EPS gemaakt. Standaard 100 kPa, maar dat is bij 10% indrukking. Voor langeduur belasting is het ca. een factor 4x minder incl. veiligheid. Dus dat is eigenlijk alleen geschikt voor lichte belasting.

In de praktijk is er vanuit de aannemers toch vraag naar. De Hoop Pekso levert tegenwoordig op aanvraag PS bekisting met een hogere drukvastheid:
Toepasbaar zonder heipalen
Normaliter is de EPS-Standaardkist geschikt voor toepassing op paalfunderingen. De EPS-Standaardkist kan op aanvraag geleverd worden in druksterktes EPS 200 en EPS 300. Hierdoor is het mogelijk om staalconstructies, uitbouwen of woningen (al dan niet met op zand gestorte vloeren) zonder heipalen te funderen. Denk hierbij aan lichte constructies, zoals staalconstructies, vakantiewoningen en houtskelet woningen, maar ook aan aanbouwen en gebouwen met een plaatfundering en een vorstrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

evol

hello world

Al meerdere malen zie ik hier in dit topic prijzen voor elektra installaties voorbij komen die echt véél lager zijn dan wat wij geoffreerd krijgen via de aannemer, maar ook via andere partijen. Het lijkt erop dat ze nogal hoog inzetten in deze markt, maar misschien zijn onze wensen te exotisch :?

Is er op basis van dit (ingedikte) lijstje iets te zeggen waar jullie aan zouden denken?
We denken veel met vaste voeding en Hue te werken en waar wenselijk bewegingssensoren en/of FoH schakelaars te gebruiken.

wathoeveel
krachtstroom punt2
UTP aansluiting14
trimless spots51
wandlicht punt8
plafondlicht punt30
loze leiding16
rookmelder5
stroom punt19
wcd76
inbouwspots buiten16
wandlicht punt buiten13

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:29
Eerste wat ik denk…. Heel veel verlichting

51 spots binnen + 30 plafondpunten is 81 armaturen 8)

Hoe groot is het oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je hebt imho (heel) veel verlichting tov WCD’s. En weinig rookmelders.
UTP vind ik veel, maar dit is Tweakers dus dat zullen we maar normaal noemen :+.

Maar zonder context kunnen we hier niet veel mee. Wat voor meterkast, is de verlichting zelf inclusief, domotica (incl verlichting via DALI) alles stekkerbaar, alles massief 19mm LF of preflex etc…

Beste gewoon de (geanonimiseerde)?offerte en bestek delen. Evt in mo-tags.
Rob-T6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:28:

Je vergeet de wand lichtpunten… :)

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-01-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 21:00
evol schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:19:
Al meerdere malen zie ik hier in dit topic prijzen voor elektra installaties voorbij komen die echt véél lager zijn dan wat wij geoffreerd krijgen via de aannemer, maar ook via andere partijen. Het lijkt erop dat ze nogal hoog inzetten in deze markt, maar misschien zijn onze wensen te exotisch :?

Is er op basis van dit (ingedikte) lijstje iets te zeggen waar jullie aan zouden denken?
We denken veel met vaste voeding en Hue te werken en waar wenselijk bewegingssensoren en/of FoH schakelaars te gebruiken.

wathoeveel
krachtstroom punt2
UTP aansluiting14
trimless spots51
wandlicht punt8
plafondlicht punt30
loze leiding16
rookmelder5
stroom punt19
wcd76
inbouwspots buiten16
wandlicht punt buiten13
Waar dacht je zelf aan en wat is de prijs van de aannemer?

Ik zou tussen de 30 en 40k verwachten.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Die komen er nog bij idd. 😉

Maar een vorm van verlichting in het plafond per +/- 3? M2 vloer oppervlakte zou betekenen dat je op 243m2 zit.

Plafondpunten zit je meestal per kamer op 1 a 2 als hij langwerpig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Vandaag is de badkamer geïnstalleerd. Alles prima maar dit vind ik er toch raar uitzien. Ik had het liever asymmetrisch gehad, is dit vreemd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtV14_hsuv3zx36WcSe3rTKKqZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXaj5ZSzZKZu4nduT6jBAmIu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:02
@battler
Ja dat ziet er oprecht vreemd uit ja. Los van de smiley die je nu standaard ziet is dit wel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
ja, meestal hangen ze naast elkaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-04 16:42
battler schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:36:
Vandaag is de badkamer geïnstalleerd. Alles prima maar dit vind ik er toch raar uitzien. Ik had het liever asymmetrisch gehad, is dit vreemd?
Ziet er inderdaad wat typisch uit, maar smaken verschillen. Waren de leidingen al zo gepland? Want als dat zo was dan staan er twee punten vast. De kraan en doorvoer voor de douche. Daar zit weinig ruimte tussen. Als je de douchekop daar tussen moet proppen lijkt het vast heel vol. Maar goed alles went en opstaan met een smiley kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Rob-T6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:28:

Even de plafondlichtpunten uitgelicht ;) Valt toch mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkHb-RcigN17EVkNaTdLwDqM9Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b9TKvR1VUB3vRW17B0DSJI56.png?f=fotoalbum_large

Oppervlakte zo'n 400m2

Geen echte domotica gepland, zoals gezegd alleen veelal vaste voeding om Philips Hue te gebruiken.
battler schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:32:
[...]

Waar dacht je zelf aan en wat is de prijs van de aannemer?

Ik zou tussen de 30 en 40k verwachten.
Kom ik op terug, benieuwd of er nog wat meer input is qua verwachtingen.

[ Voor 16% gewijzigd door evol op 19-01-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 09:06
Wat voor eye-catcher deuren kiezen jullie in je huis, een houten deur of toch een stalen deur? Bij een stalen taatsdeur blijf ik mijzelf afvragen hoeveel geluid een taatsdeur doorlaat. Tegenover een scharnierdeur heb je wel 3 tochtkieren extra.

Bij een stalen scharnierdeur twijfel ik overigens weer wat voor slot je hier het beste bij kunt toepassen. Ik heb er vorige week 1 horen dichtvallen met een rolslot, ik denk dat je dit straks door heel je huis gaat horen.

Iemand ervaring mee?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Strider schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:53:
Wat voor eye-catcher deuren kiezen jullie in je huis, een houten deur of toch een stalen deur? Bij een stalen taatsdeur blijf ik mijzelf afvragen hoeveel geluid een taatsdeur doorlaat. Tegenover een scharnierdeur heb je wel 3 tochtkieren extra.

Bij een stalen scharnierdeur twijfel ik overigens weer wat voor slot je hier het beste bij kunt toepassen. Ik heb er vorige week 1 horen dichtvallen met een rolslot, ik denk dat je dit straks door heel je huis gaat horen.

Iemand ervaring mee?
opzich kan je stalen deuren ook met een aanslag/kozijn kopen. Taatsdeuren met rolslot koop je imho voor de looks niet voor het comfort O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
FrankSpin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:00:
[...]

Ja dat ziet er niet echt heel fraai uit. Bij ons hangt het zo.

[Afbeelding]
Ook dit zit niet mooi symmetrisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@evol als het idd 400m2 is dan valt het weer mee inderdaad.

Ik ben ook aan het kijken, maar denk dan ik maximaal op 200 a 240 m2 bvo ga komen inclusief garage. 😅

Bij een dergelijke grootte van woning ga je ook hard met de installatie kosten.
De afstand van al het leiding en kabelwerk is dan ook navenant meer en daar zit ook veel arbeid in.

Is je prijs met armaturen? In ieder geval spots als ik het zo lees.
Zou mij niet verbazen als het richting de 65 tot 75.000 gaat. Bij voorbeeld je spots zullen per stuk koop al richting de 75 tot 100+ gaan.
Daarbij inbouwen en aansluit a 100 per stuk.

Neem wel aan dat je geen panelen in de totaal opgave hebt omdat deze er niet tussen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:49
Rob-T6 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:54:
@evol
De afstand van al het leiding en kabelwerk is dan ook navenant meer en daar zit ook veel arbeid in.
Misschien, als de leidingen echt heel lang worden, dat je met een onderverdeelkast dan wel wat kunt besparen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Rob-T6 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:54:
@evol als het idd 400m2 is dan valt het weer mee inderdaad.

Ik ben ook aan het kijken, maar denk dan ik maximaal op 200 a 240 m2 bvo ga komen inclusief garage. 😅

Is je prijs met armaturen? In ieder geval spots als ik het zo lees.
Zou mij niet verbazen als het richting de 65 tot 75.000 gaat. Bij voorbeeld je spots zullen per stuk koop al richting de 75 tot 100+ gaan.
Daarbij inbouwen en aansluit a 100 per stuk.

Neem wel aan dat je geen panelen in de totaal opgave hebt omdat deze er niet tussen staan?
Prijs excl. armaturen is ons uitgangspunt, omdat we die zelf willen aanschaffen en niet via de elektricien beperkt willen worden.

Zonnepanelen komen later, dus alleen voorbereiding nemen we mee. Maar echt veel kunnen we er sowieso niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:02
@evol
Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar wat voor woning je gaat neerzetten! ruim 400m2 aan woonruimte maar weinig ruimte voor zonnepanelen? dan heb je sowieso een uniek woningtype denk ik!

goed om het aantal m2 te weten want dan denk ik dat je redelijk gemiddelde eisen hebt dan qua aansluitpunten. Misschien voor zo'n ruimte zelfs nog weinig WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 08:16
Vandaag is de badkamer geïnstalleerd. Alles prima maar dit vind ik er toch raar uitzien. Ik had het liever asymmetrisch gehad, is dit vreemd?[Afbeelding]
Inderdaad erg vreemd, maar als de schroeven in de voeg zitten kan dat misschien nog verplaatst? Krijg je één tegel waar misschien een kleine beschadiging zichtbaar blijft, maar je tegels hebben al een iets onregelmatige look..

Wij hebben overigens die handdouche- dat vind ik zo'n onhandige dingen - achterwege gelaten en er een doucherail op gezet (een rail met wateraansluiting), naast de regendouche in t plafond. Daar kun je veel ontspannender mee douchen zonder dat je hoofd onder t water zit

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 20-01-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Vandaag is de badkamer geïnstalleerd. Alles prima maar dit vind ik er toch raar uitzien. Ik had het liever asymmetrisch gehad, is dit vreemd?[Afbeelding]
Dit is raar inderdaad. Je hebt er ook waar de houder en het waterpunt in 1 zit. En dan op de plek van het gat aan de anderenkant een zeepbakje ofzo.

Kennelijk is het niet raar. Ik zit op de grohe website te kijken en daar hangt het allemaal zo.
https://cdn.cloud.grohe.c...066C15_000_01_3_4_3_4.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Sen op 20-01-2022 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 00:02
Sowieso altijd zelf aangeven hoe je het wilt hebben bij zichtdingetjes. Nooit aan interpretatie overlaten, tenzij het je echt niks kan schelen (bv in een schuurtje).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 09:06
twain4me schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:37:
[...]

opzich kan je stalen deuren ook met een aanslag/kozijn kopen. Taatsdeuren met rolslot koop je imho voor de looks niet voor het comfort O-)
Een stalen deur kan een scharnierdeur of een taatsdeur zijn. Ik denk dat je die 2 door elkaar haalt.

Onderstaande is een taatsdeur van Clive, die ziet er echt goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MIJZXDn.jpeg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Strider schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Een stalen deur kan een scharnierdeur of een taatsdeur zijn. Ik denk dat je die 2 door elkaar haalt.

Onderstaande is een taatsdeur van Clive, die ziet er echt goed uit.
[Afbeelding]
nee, ik kon alleen even niet op scharnierdeur komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
FrankSpin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:33:
Om even in te haken op de deuren discussie. Wat zijn kwalitatief hoogwaardigere deuren dan bijvoorbeeld svedex?

Wij vinden zwarte of donker grijze deuren mooi, maar houden dan weer niet van de typische taats staal deuren.

Liefste ook deuren welke je zelf nog kan herstellen bij eventuele schade. Dus niet van die uit de fabriek afgelakte deuren.

Iemand suggesties?
Ja, de search: Ervaring met stalen deuren? ;) Dit is geen dumpjevraagjestopic natuurlijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Weekamp is een bekende speler in luxere deuren. Ze kunnen ook maatwerk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Om even in te haken op de deuren discussie. Wat zijn kwalitatief hoogwaardigere deuren dan bijvoorbeeld svedex?

Wij vinden zwarte of donker grijze deuren mooi, maar houden dan weer niet van de typische taats staal deuren.

Liefste ook deuren welke je zelf nog kan herstellen bij eventuele schade. Dus niet van die uit de fabriek afgelakte deuren.

Iemand suggesties?
Wij hebben de geluidsisolerende deuren van Svedex, op locatie afgelakt. Ze zijn niet zo duur (meerprijs was 100,-) maar zo voelt het ook. Het isoleert wel redelijk maar of het 32dB is vraag ik mij af (opleverpunt). In het vervolg zou ik gaan voor zwaardere deuren.

Bij controle bleek dat de verkeerde deuren waren geleverd. Inmiddels zijn ze vervangen voor de juiste deuren, wereld van verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door battler op 20-12-2022 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:38
FrankSpin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:23:
Zijn er mensen die ervaring hebben met BENG berekeningen in combinatie met airco's?

Ik speel met de gedachten om geen vloerverwarming en/of radiatoren te installeren op de slaapkamers, maar in plaats daarvan de slaapkamers te voorzien van airco's. Mijn gedachten is dat met een goed geïsoleerde woning je eerder een koelprobleem hebt in plaats van een warmteprobleem.

Voor de echt koude dagen zou je dan de slaapkamers kunnen verwarmen met de airco's. Bijvoorbeeld 30 min laten blazen voor dat je gaat slapen.

Klinkt voor mij logisch, maar denk dat ik iets over het hoofd zie?
Ja, dat hiervoor een speciaal topic is:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Maar verwarmen van een slaapkamer is in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning niet nodig. Bij ons wordt het in de slaapkamer nooit onder de 19°C.
Wel handig is het bijverwarmen van puberkamers op bijvoorbeeld een zolderverdieping. Die kunnen dan tijdens het "studeren" op hun kamer hun kamer snel wat bijverwarmen.
Overigen zou ik die vloerwarming op de verdiepingen nooit weglaten, want je kunt er fantastisch je huis mee koelen (in aanvulling op het koelen met de airco's op zolder, die ook het ontvochtigen verzorgen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
battler schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Wij hebben de geluidsisolerende deuren van Svedex, op locatie afgelakt. Ze zijn niet zo duur (meerprijs was 100,-) maar zo voelt het ook. Het isoleert wel redelijk maar of het 32dB is vraag ik mij af (opleverpunt). In het vervolg zou ik gaan voor zwaardere deuren.
Ik denk dat het materiaal in een testopstelling dit wel haalt, maar in de praktijk kan dit anders uitpakken, Hoe zit het met de kier aan de onderkant? Is er een valdorpel oid? En hoe is de rest van de kierafdichting? Dat is allemaal ook relevant wil je de geluidisolatie halen. Daarnaast kun je elders geluidlekken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ArnaudYK schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat het materiaal in een testopstelling dit wel haalt, maar in de praktijk kan dit anders uitpakken, Hoe zit het met de kier aan de onderkant? Is er een valdorpel oid? En hoe is de rest van de kierafdichting? Dat is allemaal ook relevant wil je de geluidisolatie halen. Daarnaast kun je elders geluidlekken hebben.
En je (balans)ventilatie? Elke ruimte aan- en afvoer is ook nog wel een flinke meerpost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04 17:23

Iemand suggesties?
Wij hebben een deur met dezelfde strakke look, alleen van hout. Via Albo Deuren in Albergen, dezelfde kwaliteit als b.v. Weekamp maar net iets goedkoper. Een houten uitvoering is aanzienlijk goedkoper dan een stalen en was qua look voor ons gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reymen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:14
Rien43 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:48:
[...]

In deze markt met erg fluctuerende prijzen kan het budgettechnisch fijn zijn om juist voor een catalogusbouwer te gaan. Al is het alleen om een casco tegen een vaste prijs neer te laten zetten. Tegenwoordig kan je cataloguswoningen aardig goed naar eigen hand zetten.
Bij bijvoorbeeld een desaunios (welke geen catalogusbouwer is) is de prijs ook vast na tekenen offerte. Dus geen latere prijsstijgingen oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
Hoe bedoel je dat dat het geen catalogus bouwer is?

Bij ons in de buurt is de naam Desaunios juist bijna synoniem voor een catalogus bouwer 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Aurum schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:50:
@evol
Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar wat voor woning je gaat neerzetten! ruim 400m2 aan woonruimte maar weinig ruimte voor zonnepanelen? dan heb je sowieso een uniek woningtype denk ik!

goed om het aantal m2 te weten want dan denk ik dat je redelijk gemiddelde eisen hebt dan qua aansluitpunten. Misschien voor zo'n ruimte zelfs nog weinig WCD.
Zou wel meer willen delen, maar doe dat nog even niet aangezien het traject zo moeizaam verloopt allemaal. Als er een schop in de grond is dan zal ik wel eens een impressie delen.

Huidige offertes van elektriciens lopen nogal uiteen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
evol schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Zou wel meer willen delen, maar doe dat nog even niet aangezien het traject zo moeizaam verloopt allemaal. Als er een schop in de grond is dan zal ik wel eens een impressie delen.

Huidige offertes van elektriciens lopen nogal uiteen.
***members only***
Dat is echt niet veel geld voor een uitgebreide op domotica voorbereide e-installatie. Zeker voor die vierkante meters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 122% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cinot45981
Die wolfskappen doen wel enorm afbreuk aan het ontwerp, wat anders modern, strak en eigentijds zou zijn. Jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door cinot45981 op 21-01-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Grote ruimtes, en hele grote slaapkamers als je zo op de plattegrond kijkt
Waar is de garage gepland, en wat wordt daar de maat van?

De wolfseinden moet je smaak zijn, maar als er een landelijk tintje aan moet zitten is dat een goede oplossing

(Ik hoop dat ik snel wat heb om een keer te laten zien hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 09:57
FrankSpin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:51:
Ontwerp is dus goed gekeurd door de welstand en de tekeningen gaan nu naar de constructeur en bureau voor BENG berekening. Helaas is het druk en duurt het ongeveer 6 weken.

Dit is de uiteindelijke indeling geworden. Tekening voor de garage volgt nog. De garage wordt vergunningsvrij gebouwd.

[Afbeelding]
Zou de vlizotrap ergens anders doen. Was hier ook op de overloop getekend, maar dan zit hij dus ook in de vide. Dat vonden wij zonde.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

Waarom zulke kleine tegeltjes :?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Omdat ze die mooi vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Dat is nog een fors bijgebouw. Kom je dan wel uit met je maximale m2 te bebouwen oppervlakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Rob-T6 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:40:
Dat is nog een fors bijgebouw. Kom je dan wel uit met je maximale m2 te bebouwen oppervlakte?
70m2 op een achtererf van 600m2 is niet zo veel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
TommyGun schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Over veel dingen kan je van mening verschillen, maar die douche is gewoon mooi O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
battler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:56:
[...]

Over veel dingen kan je van mening verschillen, maar die douche is gewoon mooi O-)
Sarcasme?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• battler
@D.deJong nee hoor, is mijn eigen douche en hij is echt mooi. :) Zelf de douche-slang is blij dat hij er mag hangen.

[ Voor 27% gewijzigd door battler op 21-01-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woltingb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-04 22:03
Voor bijgaand ontwerp gaf de welstand aan dat het ontwerp nu 'te klassiek' is.
Om het ‘dominanter’ te maken passen we aan:
Dakgoten weergeven als bakgoot
Dakhelling 47,5 => 50°
Dak overstek voor- en achtergevel 50cm
Overstek zijgevels van 50 cm
Omlijsting voorgevel meer benadrukken door 10cm brede windveer
Ramen boven verbinden via afwijkend metselwerk
Trasraam van onderste 6 stenen
Hoogte carport/berging /luifel verlagen naar 2,45 m
‘Omkraging’ carport/berging /luifel achter 1 m langer laten doorlopen (= tot de halve breedte van het huis)

Verdere ideeën en suggesties verneem ik graag. Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-td3cXFnku3GXSAtpM2x0ik6S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjmLgS3aciQFadm5YBMRHuKo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:49
@woltingb je kunt wel van alles aanpassen omdat welstand dat wil, maar wat ik mis in je verhaal is wat je zelf mooi vind of eigenlijk zou willen.

Je hebt dat klassieke ontwerp vast met een rede gekozen, of was dat puur budgettair?

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 22-01-2022 07:59 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@woltingb ik denk dat je voor die opmerkingen van de welstandsmedewerker dankbaar mag zijn. Het ontwerp is nogal 'armoedig' in de zin dat er niets in het ontwerp zit wat een gebouw een beetje cachet kan geven. Ik wil niemand schofferen, maar dit ziet er uit zoals men een woning ontwierp in de jaren 40/50 als het puur functioneel moest zijn en vooral niet teveel mocht kosten.

Een trasraam en een windveer kan al een wereld van verschil maken. Ook de garage aan de zijkant klopt voor mijn gevoel niet helemaal. Is het een onderdeel van je hoofdgebouw, dan moet je het meer 1 maken met dat hoofdgebouw. Is het een bijgebouw, dan mogen het best meer twee onafhankelijke volumes worden, bijvoorbeeld door ze verschillende hoogtes te geven oid. De aansluiting van je hellend dak op het boeiboord van je carport/garage gaat heel merkwaardig worden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@woltingb Dit is precies een woning waar je een architect bij kan gebruiken. Het oogt nu erg functioneel en de wijzigingen zijn ook geen grote verandering. Misschien helpt het om een een aantal krachtige elementen toe te voegen ipv het in de (functionele) details te zoeken.

Om je beter advies te kunnen geven hebben we meer informatie nodig. Indeling, budget, ligging, uitzicht, gezinssamenstelling etc..

[ Voor 32% gewijzigd door battler op 22-01-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 11:26
Mijn overstek aan de goot is 120cm en de kopgevel is 120cm in de nok naar 70 bij de goot.

Deze stond origineel iets kleiner getekend en dan bekleed met Rockpanel.

Pas geleden is er een huis opgeleverd waar ze Aluminium composiet hebben gemonteerd, dus hier heb ik geinformeerd, maar dat viel nog vies tegen wat dat kost. Al is het wel super strak.

Mijn "probleem" met Rockpanel is de naden en randen, en dat er dan een dakrand op moet. Het liefst zou ik mijn boeiboord/windveer door laten lopen de verholen goot in.

Een lokale zetterij die normaal met gecoat staal werk van 0,7mm zegt dat ze het niet aandurven omdat de hoogt van mijn boeiboord 35cm is, en de onderkant van de overstek is 100cm, wat volgens hun niet mooi vlak gemonteerd kan worden.

Op dit moment heb ik dus 3 opties:
1: Rockpanel platen met muurafdekker of dakrand, waarbij dus veel naden en randen zichtbaar zijn. Dit kost ca. €12k
2: Aluminium composiet, super strak, nagenoeg geen zichtbare naden, maar... €30k
3: Staal / Aluminium zetwerk, waarbij aluminium wel wat duurder is maar niemand garantie kan geven dat het strak blijft. Dit zal ergens tussen rockpanel en Aluminium composiet in komen, eerder richting Rockpanel dan Alucobond.

Voor optie 3 heb ik wel wat dingen gehoord dat je het staal op EPS of multiplex kan verlijmen waardoor het toch strak blijft, heeft iemand daar ervaring mee? Dan zou denk ik mijn voorkeur uitgaan naar staal omdat dat een stuk minder uitzet met temperatuur.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort bekleding en mogelijk bedrijven in noord-oost brabant die dit soort dingen doen? Ik heb er al een hoop gebeld maar die komen toch niet verder dan "dat moet uit meerdere stroken / plankenmotief" of "dat is te breed". Veel bedrijven die wel grotere vlakken doen werken eigenlijk alleen voor grote projecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPrs7eRQHKVurQ8erBMXidYD3gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VcLmF4SuQCJM2CgJEZHlnnN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woltingb
Dank! Hierbij nadere informatie: uitgangspunten zijn compact, energiezuinig en maximaal vrij zicht en (zon)licht. Het ingetogen ontwerp past bij mij en de omgeving dus de uitdaging is krachtige elementen vinden.
Het is nr. 32 op het plaatje en de woning komt op de Noord Oost hoek (= rechtsboven). Het woningbudget is max. M€ ,4 met een levensloopbestendig en praktische indeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fSUaCxlHt79Z2O0T06YzxzjQ3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKCVTHe5Ljwn2UUFBs6MLVGp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5vrkXAFm4JbaLP_fHNZzKK5_Ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqfaCHNDng2eWfCsuQ3svglc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:28
woltingb schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:30:
Dank! Hierbij nadere informatie: uitgangspunten zijn compact, energiezuinig en maximaal vrij zicht en (zon)licht. Het ingetogen ontwerp past bij mij en de omgeving dus de uitdaging is krachtige elementen vinden.
Het is nr. 32 op het plaatje en de woning komt op de Noord Oost hoek (= rechtsboven). Het woningbudget is max. M€ ,4 met een levensloopbestendig en praktische indeling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Alleen met een budget van 4 miljoen zou ik beneden toch wel een aparte wc willen. ;)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woltingb
Het budget is M€ 0,4 een factor 10 lager.......
Wat is dan mogelijk om 'krachtige elementen' toe te voegen aan het ontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cinot45981
Mag hopen dat die 0.4M (ok... 400K dus) excl. grond is? Zelfs dat is nog krap... oh wacht ik zie nu dat het een hele kleine woning is. Dan kom je wel een eind met nul komma vier miljoen. Excl. grond.

[ Voor 42% gewijzigd door cinot45981 op 22-01-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:06
Is dit een gedeelde frustratie, of loop ik hier in m'n eentje tegenaan?

We hebben constant partijen die willen dat je even op het kavel aanwezig bent, of zelfs voor datum X dit-en-dat even kan regelen op de bouwplaats.
Ik vind het enorm irritant. Het hele idee van een huis bouwen is dat je er nog niet woont, en er dus niet bent. Vaak moet je er dus apart voor open en neer, op een werkdag. Ik rijd geen auto. We hebben ook nog 2 kinderen thuis. Ik vind het nogal wat om te verwachten dat iemand even 4-6u aanwezig kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
Karp schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:15:

We hebben constant partijen die willen dat je even op het kavel aanwezig bent, of zelfs voor datum X dit-en-dat even kan regelen op de bouwplaats.
Ik vind het enorm irritant. Het hele idee van een huis bouwen is dat je er nog niet woont, en er dus niet bent. Vaak moet je er dus apart voor open en neer, op een werkdag. Ik rijd geen auto. We hebben ook nog 2 kinderen thuis. Ik vind het nogal wat om te verwachten dat iemand even 4-6u aanwezig kan zijn.
Het hoeft waarschijnlijk niet, maar dan maken zij de keuzes voor je…

Wilde je een huis bouwen of een huis kopen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 22-01-2022 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen

Ligt er aan wat je hebt afgesproken.
Ik heb in de (industriele) bouw gewerkt. De ene klant liet alles door ons als aannemer oplossen. Als het maar op tijd en binnen budget klaar was.
Een andere klant wilde op elk kabelgootje goedkeuring geven en tussentijdse updates over de montage van dat kabelgootje. Maar die wilde maar 2x per maand op de bouwplaats komen. Dat werkt dus niet.

Oftewel: Als je zelf alles wilt beslissen en micro-managen. Dan moet je daar ook zijn. Wil je dat gezeur niet? Dan moet je iemand inhuren die dat voor je doet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:00

Mij lijkt het juist ontzettend fijn dat je bouwer je zo betrekt in het proces! Ik zou niet anders willen. Maar goed, zoiets hangt gewoon af van je persoonlijke voorkeur en afspraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-04 18:56
Ik kan me we voorstellen lastig te combineren is met bepaalde banen, waar je niet zelf baas bent over je agenda. Ik vind het fijn om zelf regelmatig te kijken, maar moet ook vertrouwen op de ervaring / kundigheid van de aannemer. Het is een beetje de juiste balans zoeken. Tot nu toe bevalt dat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Op zich prima, klinkt alsof je passiefhuis principes toepast. Ik zou als het mogelijk is toch kiezen voor een apart toilet beneden. Dat is ook het toilet dat je gasten gebruiken. Al snap ik dat het wel fijn is om met een paar stappen vanaf je slaapkamer naar het toilet te kunnen.

Wat ook een aandachtspunt is is je deurverbinding tussen woon en slaapkamer. Zorg voor een zware (akoestisch geïsoleerde) deur en let op de kierafdichting. Wij hebben momenteel ook een deurverbinding tussen slaap en woonkamer. Toen we het huis kochten hebben we de deur door een zwaardere deur vervangen, maar toch blijft het een aandachtspunt. Als mijn vrouw naar bed gaat (ze moet voor werk soms erg vroeg op) dan kan ik de TV alleen op zachte stand hebben en dan nog komt het voor dat ze er toch wakker van wordt. Met de oude deur (paneeldeur) ging het geluid er helemaal dwars doorheen. Daarom ben ik blij dat in ons toekomstig te bouwen huis we die verbinding niet meer hebben.

Edit: Ik zou ook even naar de keuken kijken. Wat wil je daar opstellen? Wil je voor koelkast/vriezer oven bijvoorbeeld 0, 1 of 2 hoge elementen hebben? Dit kunnen vanwege de knik alleen bij de hoek bij de ingang geplaatst worden. Zijn het er twee houd er dan rekening met dat dat 1.2 meter is en hoe zich dat verhoudt tot het raam. Zo nodig kun je het raam dan iets opschuiven. Bovenkastjes kun je dus ook bijna niet kwijt en dan lijkt me deze keuken zoals ingetekend vrij klein. Vanwege de locatie van de toegangsdeur is het ook lastig nog een los eiland te plaatsen en vanwege de openslaande deuren ben je daar ook beperkt.

Edit 2: Ik heb voor de gein eens gekeken naar een andere indeling van je badkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWEsXTf2MaZuUIN0kMVcMABoQTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dWONURYsvmBUdmphfbFHl5Lm.jpg?f=user_large

Niet zo fraai getekend het was simpel knip en plakwerk van jouw onderdelen. Ik heb het gevoel dat zoiets efficiënter is (ondanks de extra deur in de tussen wc en badkamer). Zo heb je wel een aparte toilet. Het moet natuurlijk wel aan eisen bouwbesluit voldoen tav afmetingen e.d. Dus je zou het verder moeten detailleren.

[ Voor 30% gewijzigd door ArnaudYK op 22-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1) vlakke dakpannen ipv met golf
2) tussen de bakgoot en de muur vlak houden zo dat je daar spotjes in kan plaatsen (is gedaan bij mijn low budget woning uit 2020)
3) verschillende kleuren steen voor buitenmuren is weinig duurder, ook bij mij toegepast.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:38

Dit topic gaat over mensen die in eigen beheer een huis laten bouwen en ontwerpen. Dat kost nou eenmaal veel tijd. Als je die tijd er niet in wilt steken, kun je beter een projectbouw-woning kopen, of het hele beheer uitbesteden aan iemand die precies weet wat jij wilt en in jouw plaats veel op de bouw rondloopt.
De mensen die voor jou op de bouw aan het werk zijn willen het (over het algemeen) graag goed doen en achteraf geen gezeik. Dus die vragen jou om je mening en wat je precies wilt, zodat ze het in één keer goed kunnen doen.
Dat jij een huis bouwt op een plek waar je weinig bent, en ook nog geen auto hebt, is jouw keuze, daar kunnen zij niets aan doen.
Toen wij in 2019-2020 aan het bouwen waren heb ik heel veel vrije dagen opgenomen, en kon daardoor (i.c.m. een 32-urige werkweek) veel tijd in de bouw steken (ca 4 dagen + 7 avonden per week). En dan nog zijn er een aantal zaken die niet voldoende aandacht hebben gehad, ik had er eigenlijk nog meer tijd in moeten steken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Sivvis schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:24:
Mijn overstek aan de goot is 120cm en de kopgevel is 120cm in de nok naar 70 bij de goot.

Deze stond origineel iets kleiner getekend en dan bekleed met Rockpanel.

Pas geleden is er een huis opgeleverd waar ze Aluminium composiet hebben gemonteerd, dus hier heb ik geinformeerd, maar dat viel nog vies tegen wat dat kost. Al is het wel super strak.

Mijn "probleem" met Rockpanel is de naden en randen, en dat er dan een dakrand op moet. Het liefst zou ik mijn boeiboord/windveer door laten lopen de verholen goot in.

Een lokale zetterij die normaal met gecoat staal werk van 0,7mm zegt dat ze het niet aandurven omdat de hoogt van mijn boeiboord 35cm is, en de onderkant van de overstek is 100cm, wat volgens hun niet mooi vlak gemonteerd kan worden.

Op dit moment heb ik dus 3 opties:
1: Rockpanel platen met muurafdekker of dakrand, waarbij dus veel naden en randen zichtbaar zijn. Dit kost ca. €12k
2: Aluminium composiet, super strak, nagenoeg geen zichtbare naden, maar... €30k
3: Staal / Aluminium zetwerk, waarbij aluminium wel wat duurder is maar niemand garantie kan geven dat het strak blijft. Dit zal ergens tussen rockpanel en Aluminium composiet in komen, eerder richting Rockpanel dan Alucobond.

Voor optie 3 heb ik wel wat dingen gehoord dat je het staal op EPS of multiplex kan verlijmen waardoor het toch strak blijft, heeft iemand daar ervaring mee? Dan zou denk ik mijn voorkeur uitgaan naar staal omdat dat een stuk minder uitzet met temperatuur.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort bekleding en mogelijk bedrijven in noord-oost brabant die dit soort dingen doen? Ik heb er al een hoop gebeld maar die komen toch niet verder dan "dat moet uit meerdere stroken / plankenmotief" of "dat is te breed". Veel bedrijven die wel grotere vlakken doen werken eigenlijk alleen voor grote projecten.

[Afbeelding]
Prachtige kavel, met mooie vrije uitkijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Morgen een badkamer definitief vaststellen. Er zijn andere kranen geoffereerd in de eerste versie, maar lees over veel vlekken in combinatie met een waterontharder. Daarom maar terug naar het oude vertrouwde Grohe kranen. In verschillende huizen altijd Grohe kranen gehad en eigenlijk altijd erg tevreden over.

Echter 'vroeger' (ik begin echt een oude lul te worden), waren er twee soorten Grohe: (Friedrich) Grohe en Hans Grohe. Wat ik meen is dat een zich meer richt op badkamerzaken (lees zwaardere kwaliteit), de ander meer op bouwmarkt kwaliteit. Is dat nog steeds het geval of is dit (nu) een fabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Ok. Het is dus niet voor iedereen een gedeelde frustratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Karp schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:25:
Ok. Het is dus niet voor iedereen een gedeelde frustratie
Een huis bouwen is niet voor iedereen. ik heb meer dan eens gehad dat man en vrouw vol goede moed starten en eindigde in een vechtscheiding voordat de oplevering er was. Als je er nu achter komt dat het niet helemaal jouw ding is kan je het beste een bouwbegeleider erbij halen die de dagelijkse vragen voor jou gaat beslissen.
vergis je niet, voor elk probleem heb je 101 oplossingen. waar jij er misschien 2 van geschikt vindt, welke dat zijn kunnen ze niet raden. hele goede tekening kan trouwens erg veel voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 22-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JPruissen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:21:
Morgen een badkamer definitief vaststellen. Er zijn andere kranen geoffereerd in de eerste versie, maar lees over veel vlekken in combinatie met een waterontharder. Daarom maar terug naar het oude vertrouwde Grohe kranen. In verschillende huizen altijd Grohe kranen gehad en eigenlijk altijd erg tevreden over.

Echter 'vroeger' (ik begin echt een oude lul te worden), waren er twee soorten Grohe: (Friedrich) Grohe en Hans Grohe. Wat ik meen is dat een zich meer richt op badkamerzaken (lees zwaardere kwaliteit), de ander meer op bouwmarkt kwaliteit. Is dat nog steeds het geval of is dit (nu) een fabel?
Er zijn nog steeds 2 Grohe's. Maar het is niet dat 1 kwaliteit verkoopt en de ander niet.
Ze hebben beide series die bedoeld zijn voor de bouwmarkt aanbieding (lees: plastic zooi) en kwaliteitsproducten (met bijbehorende prijs).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
twain4me schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Een huis bouwen is niet voor iedereen. ik heb meer dan eens gehad dat man en vrouw vol goede moed starten en eindigde in een vechtscheiding voordat de oplevering er was. Als je er nu achter komt dat het niet helemaal jouw ding is kan je het beste een bouwbegeleider erbij halen die de dagelijkse vragen voor jou gaat beslissen.
vergis je niet, voor elk probleem heb je 101 oplossingen. waar jij er misschien 2 van geschikt vindt, welke dat zijn kunnen ze niet raden. hele goede tekening kan trouwens erg veel voorkomen.
Het probleem bij de tekeningen is vaak de detail uitwerking.
Je hebt bijvoorbeeld netjes bepaald waar de lichtpunten, water en afvoer komen. En dat er vloerverwarming in komt.
Maar vaak werkt de elektricien dan uit hoe de elektra leiding precies gaat lopen. De loodgieter doet hetzelfde voor de water en afvoer. En je verwarmingsmonteur legt de vloerverwarming.
En als niemand dat heeft uitgewerkt of voorbereid, dan komt je elektricien ineens allemaal waterleidingen tegen die in de weg zitten voor zijn werk, of andersom. En dan moet er echt iemand komen kijken om te beslissen wat er aangepast wordt. En wie dat gaat betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ga je nou vanuit je tuin zo de woonkamer in? Is de garage echt nodig? Kan je die niet splitsen in een bijkeuken/berging en ook de slaapkamer daarin verwerken aan de voorzijde? Zou je leefruimte veel groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@woltingb Wat ik mij ineens afvraag, heb jij geen zonnepanelen nodig om aan je BENG-eisen te voldoen? Of wordt dit niet in Nederland gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03
Is er een beeldkwaliteitplan of een andere set regels waar je aan gebonden bent? Zoals je het nu laat zien, ziet het er - nofi - nogal dertien-in-een-dozijn uit.
Carport verlagen zou ik in ieder geval niet doen omdat je dan echt een 'dit is nogal laag' gevoel krijgt.

Je zoekt nu kleine aanpassingen, maar dat is niet hoe vormgeving werkt. Je moet echt je PvE herdefiniëren en van daaruit een ontwerp (laten) maken dat past binnen zowel de criteria van welstand als binnen jouw eisen/wensen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:15

ChUcKiE

Dus........

Onze woning wordt binnenkort opgeleverd. Wij willen als eerste een soort van kasten maken op zolder, zodat we meteen de te overhuizen spullen ook direct netjes weg kunnen zetten.
Onze zolder ziet er zo uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mCNYdOYK4ZnuTb4DVbPv4gCsJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7DQSoZC5TO1AVNVMjXvX1Er.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hebben we al kasten met schuifdeuren gezien, of Ikea pax kasten hacks (schuin afzagen). Maar het lijkt erop dat we niet eenvoudig een rail of iets horizontaal kunnen monteren om daar schuifdeuren aan te hangen. Er hangt geen balk en is ook niet zichtbaar. Iemand een advies, of wat gaan jullie doen bij zo’n afgewerkt dak? Losse kasten (met deurtjes) zou bijvoorbeeld wel kunnen?
Zoiets bijvoorbeeld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPuITZ9VdggKgBD4Ze1rT2DsCPo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZW7NbZsGzB2EL60AsaAVRt3T.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 22-01-2022 20:13 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:05
ChUcKiE schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:45:
Onze woning wordt binnenkort opgeleverd. Wij willen als eerste een soort van kasten maken op zolder, zodat we meteen de te overhuizen spullen ook direct netjes weg kunnen zetten.
Onze zolder ziet er zo uit. [Afbeelding]

Nu hebben we al kasten met schuifdeuren gezien, of Ikea pax kasten hacks (schuin afzagen). Maar het lijkt erop dat we niet eenvoudig een rail of iets horizontaal kunnen monteren om daar schuifdeuren aan te hangen. Er hangt geen balk en is ook niet zichtbaar. Iemand een advies, of wat gaan jullie doen bij zo’n afgewerkt dak? Losse kasten (met deurtjes) zou bijvoorbeeld wel kunnen?
Zoiets bijvoorbeeld:[Afbeelding]
Je hebt speciale beugels van storemax (verkrijgbaar bij bouwmarkt). Deze kan je onder een hoek zetten, zodat je eronder horizontaal lat kan schroeven. Hieronder de rails van de schuifdeuren.

Hier ook gekozen voor Ikeakasten, met zelf gemaakte OSB deuren. Totale kastlengte 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:15

ChUcKiE

Dus........

headhunter1985 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Je hebt speciale beugels van storemax (verkrijgbaar bij bouwmarkt). Deze kan je onder een hoek zetten, zodat je eronder horizontaal lat kan schroeven. Hieronder de rails van de schuifdeuren.

Hier ook gekozen voor Ikeakasten, met zelf gemaakte OSB deuren. Totale kastlengte 4 meter.
Waar het mij vooral om gaat is dat ik niet echt weet waar ik in het dak kan schroeven….en of ik dat met zo’n nette afwerking dan ook wel wil. Een kastje met schuin afgezaagde wanden er inschuiven tot tegen het plafond aan zou dan een optie zijn. Die kunnen vast aan de vloer en eventueel een balk/rail tegen de kopse kant net onder het plafond voor het gebruik van schuifdeuren. Of dus gewoon met klapdeurtjes.
Wellicht zijn er meer ideeën? Foto’s zijn ook welkom 🤗

Welke Ikea kasten heb jij gebruikt? Heb je er ook een foto van?

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 22-01-2022 20:23 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:05
ChUcKiE schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Waar het mij vooral om gaat is dat ik niet echt weet waar ik in het dak kan schroeven….en of ik dat met zo’n nette afwerking dan ook wel wil. Een kastje met schuin afgezaagde wanden er inschuiven tot tegen het plafond aan zou dan een optie zijn. Die kunnen vast aan de vloer en eventueel een balk/rail tegen de kopse kant net onder het plafond voor het gebruik van schuifdeuren. Of dus gewoon met klapdeurtjes.
Wellicht zijn er meer ideeën? Foto’s zijn ook welkom 🤗

Welke Ikea kasten heb jij gebruikt? Heb je er ook een foto van?
Zal morgen proberen te maken.

Bij de prefab dakplaten zitten ook balken in, daar waar de nagels zitten. Op deze plekken heb ik de beugel gemonteerd. Ik heb ervoor een lijst gemonteerd, zodat je de rails en horizontale lat niet ziet. Deze lijst nog extra vastgezet in de dakplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Heeft iemand ervaring met aannemers die een Hectar fundering kunnen leggen? En dan bij voorkeur regio Twente?

Of is het zo eenvoudig dat het zelf te doen is? (@Stefke?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 08:16
Daan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:03:
Heeft iemand ervaring met aannemers die een Hectar fundering kunnen leggen? En dan bij voorkeur regio Twente?

Het is echt heel simpel, vlak zandbed maken, delen in elkaar zetten met purlijm en stalen grondbeugels, klaar. Tip: werk tegen de klok in (volgens mij is het systeem wel wat gewijzigd ik zag laatst hier in de buurt een wat andere buitemvorm) maar het principe zal wel hetzelfde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Bied Hectar zelf de optie niet meer om het volledig aan te nemen? Dat hebben ze bij mij destijds wel geoffreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:42:
[...]

Bied Hectar zelf de optie niet meer om het volledig aan te nemen? Dat hebben ze bij mij destijds wel geoffreerd.
Dat zou goed kunnen. Ik zal eens informeren, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Hoe zit het met heipalen icm Hectar? Die 'prikken' toch door het piepschuim heen waarop de vloer gestort wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@cinot45981 en @Daan zie

Daar wordt een voorbeeld van montage getoond met heipalen.

[ Voor 28% gewijzigd door PaT op 23-01-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinot45981
Wat ik me een beetje afvraag is hoe het dan zit met koudebruggen naar de heipalen? Was het hele punt van Hectar niet dat het geen koudebrug heeft, door de isolatielaag tussen betonvloer en de grond? Of komt dat niet zo nauw met palen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp

Kan me voorstellen dat ze van Hectar zelf daar ook tips voor hebben. Ze komen uit die regio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-04 16:08
Fijn topic. Ik zocht een tijd naar een geschikt kavel in het midden vh land, maar prijstechnisch eigenlijk onhaalbaar. 6ton+ voor nog geen 2000m2 met een hele waslijst aan eisen en eigenlijk nauwelijks ruimte voor eigen ideeen en plannen. Voor 2 ton een stuk grond van ruim 10.000m2 in Zeeland dan maar. Klinkt aantrekkelijk, maar toch wel erg ver van de bewoonde wereld. Met dat in ons achterhoofd is het plan was verschoven. We wonen hier prima (nieuwbouw met genoeg eigen onderdelen waardoor het 'woont' als zelfbouw), dus zoeken we nu een stukje grond in het buitenland.

Landen als Portugal, Oostenrijk (Karinthie), Zweden en Finland staan op de shortlist. Liever niet met het vliegtuig oid, als het even kan op rij-afstand. Portugal zou moeten afvallen, maar daar is het klimaat (letterlijk en figuurlijk) erg prettig. Grond zou buiten de bewoonde wereld zijn, niet in of aan een dorp oid.

Plan zou zijn om eerst een kleine woning op de grond te plaatsen. Vaak is stroom geen probleem en zo aangelegd (100% op panelen is bijna onhaalbaar en ook geen eis), riolering enzo een uitdaging. Stoken met kachels enzo is niet echt ons ding, liever dan een windmolen en hybride warmtepomp oid als het even kan. De initiele woning mag al zelfbouw zijn (bv een blokhut oid), maar mag prima prefab zijn. Type tiny house oid, dat we later kunnen gebruiken voor familie oid (of verhuur, niet onze voorkeur).

Dan de feitelijke woning. Ik heb geen architectuur-achtergrond. Wel ruime ervaring in project management en bekend met zelfbouw (fervent klusser). Ik zie zo een situatie voor me waar ik zelf een aardige rol speel in de dagelijkse uitvoering, maar het echte werk overlaat aan experts (o.a. architect voor initieel ontwerp + bouwplannen). Voor specifieke klussen ook vooral locals uit de buurt. In mijn netwerk zit een groot aantal afbouwers, van vloeren, muren, houtbouw, tuin, elektra, sanitair etc...ik zie daar ook wel wat mogelijkheden (en bijbehorende risico's).

Wil in elk geval eerst beginnen met goed inlezen mbt architectuur (vooral het technische aspect). Iemand tips waar te beginnen? Goed leesvoer bijvoorbeeld?

Waar dromen we een beetje van? Zoiets als hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVDvHyeMfOCWG-7JKy2GpQp4RYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nno57n2dvNpgf5mbV5eJuC1L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUVrARe_QqgRMxkTa3_AOtUhPe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULKc99xcaowYJXxi79hnMt6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBzxqPRimDSGAz2SNxwRPx33UZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECh6yEYAkUZIcwvEQTirDNxs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door GustavSan op 23-01-2022 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:41:
[...]
En als niemand dat heeft uitgewerkt of voorbereid,
Ik denk dat hij dit bedoeld met goede tekeningen, als je alles uittekent kom je op de bouw bijna geen verrassingen meer tegen.

Ik tekenen altijd alle bouwkundige en constructieve onderdelen in 3D en vaak ook alle overige leidingwerk en installaties die er in een bouwwerk komt. Kost je in de voorbereiding een paar dagen extra tijd (hier wilt een klant vaak op besparen), maar scheelt je een veelvoud aan uren om alles op de bouw op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
GustavSan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:16:
Fijn topic. Ik zocht een tijd naar een geschikt kavel in het midden vh land, maar prijstechnisch eigenlijk onhaalbaar. 6ton+ voor nog geen 2000m2 met een hele waslijst aan eisen en eigenlijk nauwelijks ruimte voor eigen ideeen en plannen. Voor 2 ton een stuk grond van ruim 10.000m2 in Zeeland dan maar. Klinkt aantrekkelijk, maar toch wel erg ver van de bewoonde wereld. Met dat in ons achterhoofd is het plan was verschoven. We wonen hier prima (nieuwbouw met genoeg eigen onderdelen waardoor het 'woont' als zelfbouw), dus zoeken we nu een stukje grond in het buitenland.

Landen als Portugal, Oostenrijk (Karinthie), Zweden en Finland staan op de shortlist. Liever niet met het vliegtuig oid, als het even kan op rij-afstand. Portugal zou moeten afvallen, maar daar is het klimaat (letterlijk en figuurlijk) erg prettig. Grond zou buiten de bewoonde wereld zijn, niet in of aan een dorp oid.

Plan zou zijn om eerst een kleine woning op de grond te plaatsen. Vaak is stroom geen probleem en zo aangelegd (100% op panelen is bijna onhaalbaar en ook geen eis), riolering enzo een uitdaging. Stoken met kachels enzo is niet echt ons ding, liever dan een windmolen en hybride warmtepomp oid als het even kan. De initiele woning mag al zelfbouw zijn (bv een blokhut oid), maar mag prima prefab zijn. Type tiny house oid, dat we later kunnen gebruiken voor familie oid (of verhuur, niet onze voorkeur).

Dan de feitelijke woning. Ik heb geen architectuur-achtergrond. Wel ruime ervaring in project management en bekend met zelfbouw (fervent klusser). Ik zie zo een situatie voor me waar ik zelf een aardige rol speel in de dagelijkse uitvoering, maar het echte werk overlaat aan experts (o.a. architect voor initieel ontwerp + bouwplannen). In mijn netwerk zit een groot aantal afbouwers, van vloeren, muren, houtbouw, tuin, elektra, sanitair etc...ik zie daar ook wel wat mogelijkheden (en bijbehorende risico's).

Wil in elk geval eerst beginnen met goed inlezen mbt architectuur (vooral het technische aspect). Iemand tips waar te beginnen? Goed leesvoer bijvoorbeeld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool.

Maar wat is je vraag precies?

Windmolens zijn letterlijk nutteloos.
Hybride WP ook, als je nieuwbouwt altijd gewoon full-electric. Als je zuidelijk genoeg gaat kun je met veel PV, accu en goede isolatie wel de winter doorkomen. Evt gashaard op fles of palletkachel als last resort backup.

En wat heb je aan je NL (?) netwerk als je op 10u rijden zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78

Dan de feitelijke woning. Ik heb geen architectuur-achtergrond. Wel ruime ervaring in project management en bekend met zelfbouw (fervent klusser). Ik zie zo een situatie voor me waar ik zelf een aardige rol speel in de dagelijkse uitvoering, maar het echte werk overlaat aan experts (o.a. architect voor initieel ontwerp + bouwplannen). Voor specifieke klussen ook vooral locals uit de buurt. In mijn netwerk zit een groot aantal afbouwers, van vloeren, muren, houtbouw, tuin, elektra, sanitair etc...ik zie daar ook wel wat mogelijkheden (en bijbehorende risico's).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen ergens gezien te hebben dat in sommige landen je tegen problemen aan kan lopen als je het bouwen niet door een lokale aannemer laat uitvoeren. Dit was volgens mij in zuidelijk europa.
De andere landen kunnen weer heel specifieke eisen hebben. Zo had ik laatst iets gezien van een gast in zweden die zn eigen waterzuivering had gemaakt die beter en milieuvriendelijker werkte, maar dat het verplicht was om toch een aansluiting te nemen etc.
Verdiep je dus goed in hoe het in die landen werkt (zowel formeel als informeel!).

Oh en 6 ton voor 2000m2 in midden NL? Waar is dat? Asking for a friend! 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

Dan de feitelijke woning. Ik heb geen architectuur-achtergrond. Wel ruime ervaring in project management en bekend met zelfbouw (fervent klusser). Ik zie zo een situatie voor me waar ik zelf een aardige rol speel in de dagelijkse uitvoering, maar het echte werk overlaat aan experts (o.a. architect voor initieel ontwerp + bouwplannen). In mijn netwerk zit een groot aantal afbouwers, van vloeren, muren, houtbouw, tuin, elektra, sanitair etc...ik zie daar ook wel wat mogelijkheden (en bijbehorende risico's).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De techniek in een woning wordt in toenemende mate een belangrijke factor om daar ook bouwkundig terdege rekening mee te houden.
Zonnepanelen op het dak (dus geen bomen om het huis...) warmtepompen om warm water/ lucht te maken, WTW ventilatie om warme lucht binnen te houden, en nu actueel energie opslag.
Techniek is helaas voor vele architecten nog een noodzakelijk kwaad en moet ondergeschikt zijn aan het design, en die kant willen we niet opgaan, zoek daarom een architect die moderne techniek juist wil toepassen in het ontwerp.
Dus een ruim dak voor zonnepanelen, een plek voor warmtepompen, buffervaten, accu's, ventilatie buizen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-04 16:08
bbbrumbrum schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Cool.

Maar wat is je vraag precies?

Windmolens zijn letterlijk nutteloos.
Hybride WP ook, als je nieuwbouwt altijd gewoon full-electric. Als je zuidelijk genoeg gaat kun je met veel PV, accu en goede isolatie wel de winter doorkomen. Evt gashaard op fles of palletkachel als last resort backup.

En wat heb je aan je NL (?) netwerk als je op 10u rijden zit?
Laten we inderdaad Zweden aanhouden :). 12 uur rijden give or take, geen voorkeur voor uiterste zuiden. Wellicht geen concrete vraag, behalve dat ik eigenlijk meer van de technieken bij zelfbouw wil weten. Zoek ik echter op boeken oid, dan zie ik al snel door de bomen het bos niet meer. Veel lijkt sterk verouderd, maar ook zal daar vast wel basisinfo tussen zitten, die je nu eenmaal gelezen moet hebben. Zie boeken over Tiny Houses, daar start ik mee omdat deze vaak veel aandacht besteden aan nieuwe bouwtechnieken en ook moderne technieken als PV etc.

Windmolen was een simpel voorbeeld, heb me nog niet per bestemming in de meest voor de hand liggende oplossingen verdiept. Liefst stoken we geen hout, hoe logisch het daar ook is. Gashaard op fles dan liever....maar ga toch ook na of een warmtepomp mogelijk is.
Deleon78 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Ik meen ergens gezien te hebben dat in sommige landen je tegen problemen aan kan lopen als je het bouwen niet door een lokale aannemer laat uitvoeren. Dit was volgens mij in zuidelijk europa.
De andere landen kunnen weer heel specifieke eisen hebben. Zo had ik laatst iets gezien van een gast in zweden die zn eigen waterzuivering had gemaakt die beter en milieuvriendelijker werkte, maar dat het verplicht was om toch een aansluiting te nemen etc.
Verdiep je dus goed in hoe het in die landen werkt (zowel formeel als informeel!).

Oh en 6 ton voor 2000m2 in midden NL? Waar is dat? Asking for a friend! 😇
Goeie tips. Als ik Zweden aanhoud, lijkt het vooral per regio af te hangen. Populaire regio's in het zuiden rond Malmo of rond de hoofdstad zijn erg in trek en hebben meer eisen rond bouw, terwijl de wat meer afgelegen regio's soms hele programma's hebben om mensen naar de kavels te trekken. Ik heb een schoonzus/zwager die net een stuk grond van 8 hectare hebben gekocht in Zweden, die gaan ons wellicht voor met hun project (zij gaan echter direct emigreren). Nicht van mijn vrouw woont in Karinthie, Oostenrijk en heb familie in Finland wonen. Portugal zou wat dat betreft het enige land zijn waar we echt onbekend zijn maar waar we ook neigen naar een bestaande woning op de grond en die geheel verbouwen/uitbouwen.

Dat kavel waarover ik het heb was in Driebergen. Daar keken we naar maar de eisen sloegen echt nergens op. Nu zie ik welgeteld 1 kavel te koop in Driebergen, 2272m2 voor 8.5ton :).

Waar je heb je dat gezien van die gast in Zweden btw? Asking for myself :)
frisianstar schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:49:
[...]

De techniek in een woning wordt in toenemende mate een belangrijke factor om daar ook bouwkundig terdege rekening mee te houden.
Zonnepanelen op het dak (dus geen bomen om het huis...) warmtepompen om warm water/ lucht te maken, WTW ventilatie om warme lucht binnen te houden, en nu actueel energie opslag.
Techniek is helaas voor vele architecten nog een noodzakelijk kwaad en moet ondergeschikt zijn aan het design, en die kant willen we niet opgaan, zoek daarom een architect die moderne techniek juist wil toepassen in het ontwerp.
Dus een ruim dak voor zonnepanelen, een plek voor warmtepompen, buffervaten, accu's, ventilatie buizen.
Moet zeggen dat ik mij nog geheel moet verdiepen in de mogelijkheden. We hebben hier nu PV en WTW. Geen warmtepomp, wellicht in de toekomst in de grond als deze beter betaalbaar is. Nu nog gewoon aan het gas hier dus voorlopig nog geen issues. Huis uit 2019 dus aardig goed (geisoleerd).

Ik wil de techniek leidend laten zijn en ook een architect uitzoeken die hier affiniteit mee heeft. Kan me nauwelijks voorstellen dat architecten bij actuele bouwprojecten nog geneigd zijn techniek als ondergeschikt te behandelen, maar gelukkig ben ik een aardige tweaker met een compleet logboek aan wensen/eigen die ik inmiddels al jaren enthousiast bij houd. Maw, ik geef de input rond techniek etc, waarbij ik dus mijn kennis rond de meest toekomstbestendige oplossingen de komende tijd (wellicht jaren, heb geen haast) nog moet bijspijkeren.

Ik zie een huis in Zweden zo voor me met idd een ruim dak met panelen, een warmtepomp in de grond (maar weet dus niet of dat daar zomaar kan), wtw systeem met alle toeters en bellen, liefst 1 laag in het zicht (met eronder een enorme kelder met lichtinval of obv afschot gebouwd) en idd ruimte voor alle opslag incl. batterij waarvan ik hoop dat deze tegen die tijd al veel meer kan (betekenen).

Bedankt voor de input allen. Het zet mij fijn aan tot denken !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13
cinot45981 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:00:
Hoe zit het met heipalen icm Hectar? Die 'prikken' toch door het piepschuim heen waarop de vloer gestort wordt?
Daarin verschilt de Hectar vloer dan dus niet van een normale betonvloer. Die kleine koudebrug hou je altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
GustavSan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Laten we inderdaad Zweden aanhouden :). 12 uur rijden give or take, geen voorkeur voor uiterste zuiden. Wellicht geen concrete vraag, behalve dat ik eigenlijk meer van de technieken bij zelfbouw wil weten. Zoek ik echter op boeken oid, dan zie ik al snel door de bomen het bos niet meer. Veel lijkt sterk verouderd, maar ook zal daar vast wel basisinfo tussen zitten, die je nu eenmaal gelezen moet hebben. Zie boeken over Tiny Houses, daar start ik mee omdat deze vaak veel aandacht besteden aan nieuwe bouwtechnieken en ook moderne technieken als PV etc.

Windmolen was een simpel voorbeeld, heb me nog niet per bestemming in de meest voor de hand liggende oplossingen verdiept. Liefst stoken we geen hout, hoe logisch het daar ook is. Gashaard op fles dan liever....maar ga toch ook na of een warmtepomp mogelijk is.

[...]

Goeie tips. Als ik Zweden aanhoud, lijkt het vooral per regio af te hangen. Populaire regio's in het zuiden rond Malmo of rond de hoofdstad zijn erg in trek en hebben meer eisen rond bouw, terwijl de wat meer afgelegen regio's soms hele programma's hebben om mensen naar de kavels te trekken. Ik heb een schoonzus/zwager die net een stuk grond van 8 hectare hebben gekocht in Zweden, die gaan ons wellicht voor met hun project (zij gaan echter direct emigreren). Nicht van mijn vrouw woont in Karinthie, Oostenrijk en heb familie in Finland wonen. Portugal zou wat dat betreft het enige land zijn waar we echt onbekend zijn maar waar we ook neigen naar een bestaande woning op de grond en die geheel verbouwen/uitbouwen.

Dat kavel waarover ik het heb was in Driebergen. Daar keken we naar maar de eisen sloegen echt nergens op. Nu zie ik welgeteld 1 kavel te koop in Driebergen, 2272m2 voor 8.5ton :).

[...]

Moet zeggen dat ik mij nog geheel moet verdiepen in de mogelijkheden. We hebben hier nu PV en WTW. Geen warmtepomp, wellicht in de toekomst in de grond als deze beter betaalbaar is. Nu nog gewoon aan het gas hier dus voorlopig nog geen issues. Huis uit 2019 dus aardig goed (geisoleerd).

Ik wil de techniek leidend laten zijn en ook een architect uitzoeken die hier affiniteit mee heeft. Kan me nauwelijks voorstellen dat architecten bij actuele bouwprojecten nog geneigd zijn techniek als ondergeschikt te behandelen, maar gelukkig ben ik een aardige tweaker met een compleet logboek aan wensen/eigen die ik inmiddels al jaren enthousiast bij houd. Maw, ik geef de input rond techniek etc, waarbij ik dus mijn kennis rond de meest toekomstbestendige oplossingen de komende tijd (wellicht jaren, heb geen haast) nog moet bijspijkeren.

Ik zie een huis in Zweden zo voor me met idd een ruim dak met panelen, een warmtepomp in de grond (maar weet dus niet of dat daar zomaar kan), wtw systeem met alle toeters en bellen, liefst 1 laag in het zicht (met eronder een enorme kelder met lichtinval of obv afschot gebouwd) en idd ruimte voor alle opslag incl. batterij waarvan ik hoop dat deze tegen die tijd al veel meer kan (betekenen).

Nog steeds geen specifieke vragen. Als je wilt orienteren zou ik eens dit topic van voor tot achter doornemen.

De Nordics staan vol met WP’s, ook L/W. Wss is een monoblock een wat minder goed idee dan een split en je zal de buitenunit moeten beschutten tegen insneeuwen maar verder gewoon mogelijk.
W/W zal aan de bodemgesteldheid liggen, kan me voorstellen dat het in rotsachtige ondergrond erg moeilijk word, maar daarvoor kun je tzt de lokale Nibe bvb installateur voor contacteren.
In het Noorden word PV wel meer complementair, daar is overbruggen met accus nog veel moeilijker dan hier. Je “moet” daar dus een fossiele backup hebben. Kan ook een benzineaggegraat zijn, beetje afhankelijk van de betrouwbaarheid van het grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
GustavSan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:57:
[...]

[...]

[...]

Deze was het geloof ik (inmiddels zijn het er meerdere):
https://www.ecowatch.com/...keep-warm-1882128131.html
Volgens mij een show op een van de streamingdiensten, maar ik weet bij god niet meer welke. Niet worlds most extraordinary houses, hoewel dat ook fantastische inspiratie kan bieden.

Upgrenna Naturhus van Anders Solvarm. De show was unique interiors (ofzo) op Netflix.
Pagina: 1 ... 214 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic