Oh haha, ik dacht al. Voor bouwrijp maken lijkt mij dat aan de hoge kant. Maar heb geen ervaring met een weiland kopen. Heb wel een kavel met schuur, betonnen vloer en stelconplaten gekocht. Heb dat met de verkoop van de schuur als bouwpakket redelijk budget neutraal bouwrijp kunnen maken. Maar geen idee wat je allemaal wel of juist niet moet doen met een weiland. Goede drainage is wat er gelijk in mij opkomt.Luiaard schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:51:
Haha nee, dat refereert aan de kosten bouwrijp maken.
Wij hebben een beetje eenzelfde traject gelopen en je bent al veel bureaucratie verder als er al een woonbestemming op zit. Bij ons heeft dit traject al ruim 3 jaar gekost en geloof me, dit is niet de leukste tijd. Ik ga er dus van uit dat er al een onvoorwaardelijke woonbestemming op zit. Als dit het geval is, dan vallen de kosten denk ik wel mee. Is dit nog niet het geval dan moet je echt denken aan rapporten rapporten en rapporten (lees, heel veel geld en frustratie):Luiaard schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:51:
Haha nee, dat refereert aan de kosten bouwrijp maken.
Grove kostenindicatie:
In ons geval: er was geen riool, dus we hebben een IBA klasse 3B: 8000,-
2 maal elecra, glasvezel en water: tel grof 5000,-
Aanleggen waterput, electrakast etc: 1000,-
op hoogte brengen van de kavel: per casus verschillend
Legeskosten: 10.000,-
Notaris en hypotheekkosten: 1500,-
Sonderen + rapporten maken: 1500,-
Puinstraat aanleggen: 1000,-
Mocht je op de kavel gaan wonen: legeskosten woonunit: 900,-
Je kunt de aannemer vragen de onderaannemers in zijn verzekering op te nemen. Zelfs als je de opdracht aan de onderaannemers zelf geeft is dit mogelijk. Dit is in ieder geval hoe wij het geregeld hebben.JPruissen schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:23:
Iemand tips rondom een CAR verzekering? We gaan de ruwbouw laten zetten door een aannemer die zelf een CAR verzekering heeft, maar bijvoorbeeld de electricien en de installateur hebben deze weer niet. Ook gaan we zelf veel doen rondom de afbouw. Alle tips zijn welkom
Legeskosten voor woonunit is erg afhankelijk van de gemeente. Het ligt er bijvoorbeeld erg aan hoe gemeengoed het is om in een woonunit op het kavel te gaan wonen. Hier is het bijna standaard bij grotere kavels.JPruissen schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:12:
[...]
Wij hebben een beetje eenzelfde traject gelopen en je bent al veel bureaucratie verder als er al een woonbestemming op zit. Bij ons heeft dit traject al ruim 3 jaar gekost en geloof me, dit is niet de leukste tijd. Ik ga er dus van uit dat er al een onvoorwaardelijke woonbestemming op zit. Als dit het geval is, dan vallen de kosten denk ik wel mee. Is dit nog niet het geval dan moet je echt denken aan rapporten rapporten en rapporten (lees, heel veel geld en frustratie):
Grove kostenindicatie:
In ons geval: er was geen riool, dus we hebben een IBA klasse 3B: 8000,-
2 maal elecra, glasvezel en water: tel grof 5000,-
Aanleggen waterput, electrakast etc: 1000,-
op hoogte brengen van de kavel: per casus verschillend
Legeskosten: 10.000,-
Notaris en hypotheekkosten: 1500,-
Sonderen + rapporten maken: 1500,-
Puinstraat aanleggen: 1000,-
Mocht je op de kavel gaan wonen: legeskosten woonunit: 900,-
Wij hoefden alleen maar te melden dat we in een tijdelijke woonunit op het kavel gingen wonen en kregen een tijdelijke ontheffing voor 2 jaar. Echter de kopers van onze unit moesten tekeningen, daglichtberekeningen, ventilatieberekeningen laten maken en ook nog legeskosten betalen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
            Ik heb vanmorgen nogmaals met de aannemer een overleg gehad. De aannemer geeft aan voor een betere isolatie van geluid en warmte op de verdiepingsvloeren (breedplaatvloeren) het misschien slim is te kiezen voor spuitisolatie. 
In deze forum heb ik geen informatie hierover gevonden, op google wel natuurlijk maar ik vraag toch even jullie mening hierover.
            In deze forum heb ik geen informatie hierover gevonden, op google wel natuurlijk maar ik vraag toch even jullie mening hierover.
Hier is onze aannemer niet voor verzekerd. Dank in ieder geval voor het meedenken. Ik heb bij onze verzekeraar ZLM maar eens een offerte aangevraagdSupermario16 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:45:
[...]
Je kunt de aannemer vragen de onderaannemers in zijn verzekering op te nemen. Zelfs als je de opdracht aan de onderaannemers zelf geeft is dit mogelijk. Dit is in ieder geval hoe wij het geregeld hebben.
Wij zitten er een beetje tussen in. Moesten wel legeskosten betalen voor het plaatsen van de unit, echter een plattegrond met daarop o.a. rookmelders etc was voldoende.Joris748 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:51:
[...]
Legeskosten voor woonunit is erg afhankelijk van de gemeente. Het ligt er bijvoorbeeld erg aan hoe gemeengoed het is om in een woonunit op het kavel te gaan wonen. Hier is het bijna standaard bij grotere kavels.
Wij hoefden alleen maar te melden dat we in een tijdelijke woonunit op het kavel gingen wonen en kregen een tijdelijke ontheffing voor 2 jaar. Echter de kopers van onze unit moesten tekeningen, daglichtberekeningen, ventilatieberekeningen laten maken en ook nog legeskosten betalen.
            Ik laat een huis neerzetten, waarbij ik het installatiewerk (E+W) + afwerking binnen + badkamer + keuken zelf doe (met wat hulp).
Echter gaat dit natuurlijk niet in een weekje lukken. Om deze reden wil ik het project opbouwen in delen om zo het huis leefbaar te krijgen voor twee personen. Dit heeft als reden de dubbele kosten laag te houden, maar ook de reistijd wat het makkelijker maakt s'avonds nog wat uurtjes te maken.
Het plan:
- Meterkast etc. plaatsen
- Techniekruimte afwerken (CV, warmtapwater, ventilatie)
- één slaapkamer afwerken
- de badkamer volledig afwerken
- Tijdelijk keukenblok in de keuken ruimte plaatsen. (Heb er hier nog een staan in de schuur. Tot de nieuwe geleverd wordt.)
Deze bewoonbare ruimtes zullen conform bouwbesluit gemaakt worden. Echter is het overige deel van het huis dan nog niet conform bouwbesluit.
Nu natuurlijk de vraag is:
- Wat zijn de eisen voor het wonen in een "half huis" zoals ik hier schets?
Ik las ergens dat mijn huis bewoonbaar verklaard moet worden. In hoeverre is dit waar?
            Echter gaat dit natuurlijk niet in een weekje lukken. Om deze reden wil ik het project opbouwen in delen om zo het huis leefbaar te krijgen voor twee personen. Dit heeft als reden de dubbele kosten laag te houden, maar ook de reistijd wat het makkelijker maakt s'avonds nog wat uurtjes te maken.
Het plan:
- Tijdelijk keukenblok in de keuken ruimte plaatsen. (Heb er hier nog een staan in de schuur. Tot de nieuwe geleverd wordt.)
Deze bewoonbare ruimtes zullen conform bouwbesluit gemaakt worden. Echter is het overige deel van het huis dan nog niet conform bouwbesluit.
Ik las ergens dat mijn huis bewoonbaar verklaard moet worden. In hoeverre is dit waar?
De enige relevante eis is dat je je verhuizing doorgeeft aan je gemeente op het moment dat je er werkelijk gaat wonen. Dat heeft puur met de Brp te maken (maar werkt door in andere zaken). Bouwtechnisch zal ik me er niet zo druk over maken. Dit gebeurt natuurlijk zo vaak bij mensen die een een bestaand huis kopen en compleet renoveren. Daar zal niemand van wakker liggen.tomboo91 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:10:
Ik laat een huis neerzetten, waarbij ik het installatiewerk (E+W) + afwerking binnen + badkamer + keuken zelf doe (met wat hulp).
Het plan:
Ik ben toch malle pietje niet!
Gezien wij hetzelfde doen, heb ik dit nagevraagd in mijn gemeente. Er wordt hier niet specifiek op gecontroleerd. Wat wel in orde moet zijn:tomboo91 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:10:
Het plan:
- Je moet nutsvoorzieningen aangelegd hebben voordat je erin kunt
- Je huis moet uitwendig in overeenstemming zijn met de welstandsplannen binnen X tijd na aanvang bouw (in ons geval: 1-3 jaar, geen harde limiet maar ze verwachten wel dat je uitloop meldt)
- Je huis moet niet overduidelijk onbewoonbaar zijn; denk aan: klachten van buren in die richting, missende deuren/ramen, etc.. Je huis kan dan onbewoonbaar verklaard worden en dan zit je diep in de shit.
            Bedankt voor de reacties.
@mux Bedankt voor je reactie, dit bied wel mogelijkheden. Aangezien jij hetzelfde doet, zou jij mij wat kunnen vertellen over hoe jij dit aangepakt hebt? Zijn er dingen die je anders zou hebben gedaan?
            @mux Bedankt voor je reactie, dit bied wel mogelijkheden. Aangezien jij hetzelfde doet, zou jij mij wat kunnen vertellen over hoe jij dit aangepakt hebt? Zijn er dingen die je anders zou hebben gedaan?
Zolang je beseft dat werken in een bewoond huis extra uitdagend is en wonen in een nog niet afgemaakt huis een flinke bron van stress is, is het prima mogelijk. Hoe lang verwacht je dat de werkzaamheden gaan duren?tomboo91 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:10:
Het plan:
Als ik in jouw schoen zou staan, zou ik kijken of tijdelijke woonruimte een optie is. Afhankelijk van de tijdsduur, kun je misschien tijdelijk in de garage of in een woonunit gaan wonen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik zit nog in het vergunningstraject, dus kan er verder niet veel over zeggen. Het huis staat nog lang niettomboo91 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:47:
Bedankt voor de reacties.
Het 'plan' is niet heel ingewikkeld: ik krijg een wind- en waterdicht hennepkalk/HSB-huis opgeleverd, en vervolgens doe ik de rest zelf. In het huis zit dan al de meterkast en alle buis/leidingwerk, gezien dat prefab wordt geleverd. Vanwege de goede isolatie en het niet te hoeven dealen met bouwvocht kan ik meteen in het huis wonen zonder afwerking. We hebben familie (zeer) dichtbij om ons in de eerste weken te helpen met de dingen die we niet direct kunnen doen: douchen, poepen en koken.
Zelf afwerken kost je ongelooflijk veel tijd. Wij rekenen er een jaar voor, waarbij we in het begin een vakantie plannen waarin we de allereerste hoognodige dingen doen; wc en badkamer, trappen, vloeren. Hierbij krijgen we ook hulp van familie. De rest van de afwerking gaat op ons eigen tempo.
Wij hebben ook wellicht iets andere redenen om zelf af te werken:
- We willen eigenlijk alleen een hypotheek op de cascobouw en verder uit eigen middelen zoveel mogelijk afwerken
- We vinden het leuk om te struinen op veilingen/tweedehandsplekken/uitverkopen naar onze inrichting en afwerking.
- We hebben wat vreemde/out of the box afwerkingswensen die geen installateur momenteel kan realiseren (vooral m.b.t. smart home en warmtepompinstallatie)
- Onze basisafwerking is verhoudingsgewijs heel eenvoudig (muren krijgen leemafwerking, vloeren marmoleum click en tegelwerk)
- Dit is een project waar we al 10+ jaar naar vooruit kijken en wat we helemaal op onze eigen manier willen doen.
            Een bank geeft je mogelijk ook geen hypotheek of blokkeert het bouwdepot als blijkt dat je gaat wonen in een huis wat nog niet bewoonbaar is. Nieuwbouw is iets anders dan iets bestaands renoveren terwijl je er woont Goed navragen. Denk ook aan verzekeringen etc. Kan me voorstellen dat die niet uitbetalen als er iets gebeurt als blijkt dat je in een half afgebouwd huis woonde.

[ Voor 10% gewijzigd door cinot45981 op 17-01-2022 16:57 ]
Wij hebben twee breedplaatvloeren, en vanwege de dikte van het beton is geluid geen probleem. En waarom je die vloeren thermisch zou willen installeren snap ik niet. Wat is daar de gedachte achter?karelkale schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:33:
Ik heb vanmorgen nogmaals met de aannemer een overleg gehad. De aannemer geeft aan voor een betere isolatie van geluid en warmte op de verdiepingsvloeren (breedplaatvloeren) het misschien slim is te kiezen voor spuitisolatie.
Een goede warmtegeleiding is alleen maar positief, want zo werkt de koeling van de VVW (van de bovenliggende verdieping) veel beter.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lijkt me ook overbodig? Gespoten als in PUR zal qua geluid ook weinig doen , dan moet je echt naar een verlaagd plafond wat je vervolgens volblaast met cellulose. Maar dat lijkt me meer iets als je een thuisstudio oid hebt, met “normale “ eisen aan geluidsisolatie lijkt me dat totaal overbodig.Andrehj schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Wij hebben twee breedplaatvloeren, en vanwege de dikte van het beton is geluid geen probleem. En waarom je die vloeren thermisch zou willen installeren snap ik niet. Wat is daar de gedachte achter?
Een goede warmtegeleiding is alleen maar positief, want zo werkt de koeling van de VVW (van de bovenliggende verdieping) veel beter.
            Spuitspul wordt ook gebruikt om een ruimte akoestisch prettiger te krijgen. Kennissen van mij hebben dat in hun keuken die 6 meter hoog is. Dat was nogal een galmkast. Met akoestisch spuitstuc is dat wel verbeterd.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters
            Akoestiekaanpassingen in een ruimte is totaal iets anders dan geluidisolatie.

Dat klopt, maar in spreektaal worden die twee regelmatig verwisseld.cinot45981 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:27:
Akoestiekaanpassingen in een ruimte is totaal iets anders dan geluidisolatie.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
            In de leestaal ook zo te zien. Er wordt gevraagd om geluidsisolatie. Als je dan je akoestiek aan pakt op advies van hier, kom je bedrogen uit.

Je maakt me nieuwsgierig, vertelmux schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:25:
[...]
- We hebben wat vreemde/out of the box afwerkingswensen die geen installateur momenteel kan realiseren (vooral m.b.t. smart home en warmtepompinstallatie)
Mijn huis is slimmer dan ik...
            Vandaag meerwerkprijs elektra voor de kiezen gehad 4,5-5k, slik. Ik dacht dat we niet zo heel veel bijzonders hadden, maar elektrapuntje hier, extra WCD daar, aparte aardlek en aansluiting stroom voor buiten, 6 extra elektrapunten buitengevel met schakelaar, loze leidingen voor screens, paar extra loze leidingen, luxere raamwerken, 9 spotjes in breedplaat, 10 spotjes verdieping, 2 extra wisselschakelingen. En een beetje scharrig, ruim 800 aan aansluitingen in de keuken. Al die 'kleine' bedragen maken dan bij elkaar toch serieus geld.  Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn geweest aan meerwerk elektra? Ik denk niet dat het wijs is om hier op te bezuinigen. Achteraf zal het duurder zijn, maar had niet verwacht nog zoveel extra te willen hebben tov de standaardlijst (die al vrij volledig leek), dus toch!

[ Voor 4% gewijzigd door lp77 op 17-01-2022 21:12 ]
Wat bedoel je met standaardlijst en meerwerk elektra? Dit is toch 'zelf'bouwen van een woning en dus je hebt dan toch geen standaardlijstlp77 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:10:
Vandaag meerwerkprijs elektra voor de kiezen gehad 4,5-5k, slik. Ik dacht dat we niet zo heel veel bijzonders hadden, maar elektrapuntje hier, extra WCD daar, aparte aardlek en aansluiting stroom voor buiten, 6 extra elektrapunten buitengevel met schakelaar, loze leidingen voor screens, paar extra loze leidingen, luxere raamwerken, 9 spotjes in breedplaat, 10 spotjes verdieping, 2 extra wisselschakelingen. En een beetje scharrig, ruim 800 aan aansluitingen in de keuken. Al die 'kleine' bedragen maken dan bij elkaar toch serieus geld. Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn geweest aan meerwerk elektra? Ik denk niet dat het wijs is om hier op te bezuinigen. Achteraf zal het duurder zijn, maar had niet verwacht nog zoveel extra te willen hebben tov de standaardlijst (die al vrij volledig leek), dus toch!
De beruchte NEN1010 lijst van de aannemer. Volgens mij slaat de verwijzing naar NEN1010 nergens op, want volgens mij gaat deze niet over de minimale aantallen per ruimte.xminator schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:13:
[...]
Wat bedoel je met standaardlijst en meerwerk elektra? Dit is toch 'zelf'bouwen van een woning en dus je hebt dan toch geen standaardlijst
Betreft dit dan catalogus bouw? Normaal spreek je bij zelfbouw toch niet over meerwerk, of ga je zoveel over een opgenomen stelpost heen?lp77 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:10:
Vandaag meerwerkprijs elektra voor de kiezen gehad 4,5-5k, slik. Ik dacht dat we niet zo heel veel bijzonders hadden, maar elektrapuntje hier, extra WCD daar, aparte aardlek en aansluiting stroom voor buiten, 6 extra elektrapunten buitengevel met schakelaar, loze leidingen voor screens, paar extra loze leidingen, luxere raamwerken, 9 spotjes in breedplaat, 10 spotjes verdieping, 2 extra wisselschakelingen. En een beetje scharrig, ruim 800 aan aansluitingen in de keuken. Al die 'kleine' bedragen maken dan bij elkaar toch serieus geld. Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn geweest aan meerwerk elektra? Ik denk niet dat het wijs is om hier op te bezuinigen. Achteraf zal het duurder zijn, maar had niet verwacht nog zoveel extra te willen hebben tov de standaardlijst (die al vrij volledig leek), dus toch!
Ik heb zelf alle aansluitingen ingetekend in de tekeningen van de ontwerper. Op basis daarvan heeft de installateur zijn begroting gemaakt. Heb ook 13 elektrapunten voor zonwering, 10 buitenspots, binnen diverse inbouwspots, 2 loze leidingen per kamer.
Totale post E-installatie rond de 10k ex BTW.
Er zit een lijstje bij met standaard spul wat erg karig is. Check de tabel van de NPR5310:lp77 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:23:
[...]
De beruchte NEN1010 lijst van de aannemer. Volgens mij slaat de verwijzing naar NEN1010 nergens op, want volgens mij gaat deze niet over de minimale aantallen per ruimte.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Betreft idd catalogusbouw. Mag vanuit de basis wel aangeven waar je alles wilt hebben, maar wil je meer wcd’s etc dan kost dat uiteraard extra.deejeebv schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:53:
[...]
Betreft dit dan catalogus bouw? Normaal spreek je bij zelfbouw toch niet over meerwerk, of ga je zoveel over een opgenomen stelpost heen?
Ik heb zelf alle aansluitingen ingetekend in de tekeningen van de ontwerper. Op basis daarvan heeft de installateur zijn begroting gemaakt. Heb ook 13 elektrapunten voor zonwering, 10 buitenspots, binnen diverse inbouwspots, 2 loze leidingen per kamer.
Totale post E-installatie rond de 10k ex BTW.
Ik ben vrij uitgebreid geweest met mijn E-installatie. speakers in slaapkamers, buiten, voorbereiding voor alarm, veel domotica, etc etc. Totaal 11.200 ex BTW. Ik denk echter dat een en ander niet te vergelijken is. Wij bouwen een huis dat getekend is door een architect. Dan is een leiding extra aanleggen niet heel spannend. Catalogusbouw is goedkoper, maar op dit soort punten weer niet. Het is wat geven en nemen. Jij bent waarschijnlijk op stucadoren veel minder kwijt. Ik zou op electra nooit, echt nooit bezuinigen. DIt gaat later veel comfort geven.lp77 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:10:
Bovenop de standaard NEN voorschriften had ik 8 WCDs (1360,-), 14 loze leidingen (2240,-) en 14 spots (2240,-) onderhandelt bij het aangaan van het contract. Uiteindelijk heb ik nog 330,- bij moeten betalen. Dit is exclusief de elektra voor de keuken (8 groepen) en zonnepanelen die ik zelf heb gedaan (~ 700,-).lp77 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:10:
Elke ruimte heeft een loze leiding, overal dubbele wcds, 48 slots meterkast, 8 loze leidingen tbv speakers.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ja, daar heb je gelijk in. Catalogusbouw zie ik als gulden middenweg tussen projectbouw en zelfbouw. Qua meerprijzen voor geldt dat ook ongeveer. Bij projectbouw betaal je echt de hoofdprijs, bij catalogusbouw al minder en bij zelfbouw het minste.JPruissen schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:00:
[...]
Ik ben vrij uitgebreid geweest met mijn E-installatie. speakers in slaapkamers, buiten, voorbereiding voor alarm, veel domotica, etc etc. Totaal 11.200 ex BTW. Ik denk echter dat een en ander niet te vergelijken is. Wij bouwen een huis dat getekend is door een architect. Dan is een leiding extra aanleggen niet heel spannend. Catalogusbouw is goedkoper, maar op dit soort punten weer niet. Het is wat geven en nemen. Jij bent waarschijnlijk op stucadoren veel minder kwijt. Ik zou op electra nooit, echt nooit bezuinigen. DIt gaat later veel comfort geven.
Dat is netjes onderhandeld zeg, als ik je goed begrijp. Van een kleine 6k€ naar €330,-. Of interpreteer ik dat verkeerd en heb je uiteindelijk nog voor €330,- meer uit laten voeren?battler schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:11:
[...]
Bovenop de standaard NEN voorschriften had ik 8 WCDs (1360,-), 14 loze leidingen (2240,-) en 14 spots (2240,-) onderhandelt bij het aangaan van het contract. Uiteindelijk heb ik nog 330,- bij moeten betalen. Dit is exclusief de elektra voor de keuken (8 groepen) en zonnepanelen die ik zelf heb gedaan (~ 700,-).
Elke ruimte heeft een loze leiding, overal dubbele wcds, 48 slots meterkast, 8 loze leidingen tbv speakers.
8 groepen voor de keuken? Heeft elk apparaat en spotje zijn eigen groep of woon je in een restaurant?
            Ik ben eea. ook al aan het inventariseren voor de groepenverdelingen. 
De twijfel is tot waar wil ik het zelf doen, en wat wordt er gedaan.
Als ik even tel op wat wij straks nodig gaan hebben in de keuken:
1x kookplaat, is natuurlijk perilex, dus 2 of 3 groepen?
1x combi oven
1x 90cm oven
1x quooker
1x stoom oven?
1x vaatwasser / koelkast / vriezer
1x espresso automaat
Dus 8 is misschien wat veel, maar sommige zijn wel groot verbruikers natuurlijk.
Zijn er hier ook mensen met alleen een casco neerzetten en de rest zelf?
Was het casco bij jullie ook echt exclusief alle installaties?
Of wel invoeren tot in de meterkast?
            De twijfel is tot waar wil ik het zelf doen, en wat wordt er gedaan.
Als ik even tel op wat wij straks nodig gaan hebben in de keuken:
1x kookplaat, is natuurlijk perilex, dus 2 of 3 groepen?
1x combi oven
1x 90cm oven
1x quooker
1x stoom oven?
1x vaatwasser / koelkast / vriezer
1x espresso automaat
Dus 8 is misschien wat veel, maar sommige zijn wel groot verbruikers natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Rob-T6 op 18-01-2022 07:48 ]
            Wij hebben inderdaad een Casco woning laten bouwen en zonder installaties.
Al hebben we met de aannemer evengoed iets van een Casco+ afspraak gemaakt, wat voor ons bovenop het casco werd uitgevoerd:
Binnenwanden kalkzandsteen
riolering benedenverdieping (boven zelf aansluiten op de standleiding)
koudwater benedenverdieping en buitenkraantje.
Ook hebben we tijdens de bouw het riool ook laten aansluiten op het gemeentelijk riool, dit bleek uiteindelijk ook niet altijd bij casco te zitten (?) geen idee of dat waar is, maar dat hadden we gehoord via via.
            Al hebben we met de aannemer evengoed iets van een Casco+ afspraak gemaakt, wat voor ons bovenop het casco werd uitgevoerd:
Binnenwanden kalkzandsteen
riolering benedenverdieping (boven zelf aansluiten op de standleiding)
koudwater benedenverdieping en buitenkraantje.
Ook hebben we tijdens de bouw het riool ook laten aansluiten op het gemeentelijk riool, dit bleek uiteindelijk ook niet altijd bij casco te zitten (?) geen idee of dat waar is, maar dat hadden we gehoord via via.
Gaat snel hoor:cinot45981 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:29:
[...]
8 groepen voor de keuken? Heeft elk apparaat en spotje zijn eigen groep of woon je in een restaurant?
- Krachtgroep voor inductiekookplaat
- Vaatwasser
- Magnetronoven
- Stoomoven
- Quooker
- Wandcontactdozen kookeiland
- Wandcontactdozen aanrecht
- Verlichting en overige stopcontacten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat is de meerwaarde van zoveel verschillende groepen als je het moet doen met een 3x25 aansluiting. Maximaal op te nemen vermogen wordt dan beperkt door de 25A van de fase, niet door de 16A van de groep.Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Gaat snel hoor:Hier dus ook 8 groepen voor de keuken.
- Krachtgroep voor inductiekookplaat
- Vaatwasser
- Magnetronoven
- Stoomoven
- Quooker
- Wandcontactdozen kookeiland
- Wandcontactdozen aanrecht
- Verlichting en overige stopcontacten.
Nu kan ik ze zo gunstig mogelijk over de fasen verdelen. Bovendien is er nog steeds de norm (of inmiddels aanbeveling?) om apparaten met een aansluitwaarde van >= 2kW een eigen groep te geven.deejeebv schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:37:
[...]
Wat is de meerwaarde van zoveel verschillende groepen als je het moet doen met een 3x25 aansluiting. Maximaal op te nemen vermogen wordt dan beperkt door de 25A van de fase, niet door de 16A van de groep.
Het is iets complexer. Ik heb er 1 totaalprijs van gemaakt en vervolgens zowel onderhandelt op de prijs als de scope. Uit mijn hoofd is 6K van de prijs afgegaan en 6K aan meerwerk bijonderhandelt. In totaal dus een korting van rond de 12K.lp77 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:01:
[...]
Dat is netjes onderhandeld zeg, als ik je goed begrijp. Van een kleine 6k€ naar €330,-. Of interpreteer ik dat verkeerd en heb je uiteindelijk nog voor €330,- meer uit laten voeren?
Excuus, het waren er 7.cinot45981 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:29:
[...]
Kookeiland WCD/Quooker
Kookeiland Vaatwasser
Wand Koelkast/vriezer
Wand WCD
Wand Oven 1
Wand Oven 2
Kookplaat (3 fase)
Je kan de groepen verdelen over meerdere fases en natuurlijk per aardlek. Ik heb er een ander topic over gemaakt.deejeebv schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:37:
[...]
Wat is de meerwaarde van zoveel verschillende groepen als je het moet doen met een 3x25 aansluiting. Maximaal op te nemen vermogen wordt dan beperkt door de 25A van de fase, niet door de 16A van de groep.
            @battler  We hebben ook een WIJZIG-knopje...

Wij hebben casco+ denk ik. Wat ik zelf (gemakkelijk) kon doen heb ik eruit gehaald. Dus elektra (washok/keuken/zonnepanelen), zonnepanelen installatie en de trap.Rob-T6 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:47:
Verder de vloer, stucwerk, verf, keuken en badkamer uiteraard ook zelf maar dat is geen onderdeel van Casco+ denk ik.
Heb je het ontwerp van de woning al een keer gedeeld hier?JPruissen schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:00:
[...]
Wij bouwen een huis dat getekend is door een architect.
Ik kon zo niets vinden.
            In t kader van de trapdiscussie, hier is de onze eindelijk af  Eigen ontwerp en realisatie, dat was een pittig klusje. Nu kunnen we ook eindelijk boven de vloer maken
 Eigen ontwerp en realisatie, dat was een pittig klusje. Nu kunnen we ook eindelijk boven de vloer maken

:strip_exif()/f/image/qYPKhD0OjWgQ4eOdBWxX4h27.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0bmMVNrne4ZkyNWlAmwuL2g.jpg?f=fotoalbum_large) 

:strip_exif()/f/image/qYPKhD0OjWgQ4eOdBWxX4h27.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0bmMVNrne4ZkyNWlAmwuL2g.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 18-01-2022 13:24 ]
            En ligt het nou aan mij of is hij heel steil en smal zonder leuning?!

Een moderne interpretatie van de molenaarstrap   

Neem aan dat het boven onbenoemd is en bedoeld voor bergruimte met name?
            Een leuning komt nog, daar moet ik even t bijpassende ontwerp voor verzinnen. Hij is inderdaad steil (en voldoet dus totaal niet aan t bouwbesluit (*) ), maar door de tredevorm loopt ie redelijk normaal, beter dan de (rechte) noodtrap die weer eerst hadden, met evenveel treden.
Breedte is 92cm hij oogt wat smaller op de foto
(*) dat hoefde niet omdat onze bovenverdieping niet benoemd is (open ruimte)
edit:
Boven wordt een werkruimte (thuiswerken) + lounge (+/- 45m2), maar omdat het niet als "kamer" aangeduid was in het ontwerp hadden we meer vrijheid met de trap.
            Breedte is 92cm hij oogt wat smaller op de foto
(*) dat hoefde niet omdat onze bovenverdieping niet benoemd is (open ruimte)
edit:
Precies!Rob-T6 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:28:
Een moderne interpretatie van de molenaarstrap
Boven wordt een werkruimte (thuiswerken) + lounge (+/- 45m2), maar omdat het niet als "kamer" aangeduid was in het ontwerp hadden we meer vrijheid met de trap.
[ Voor 43% gewijzigd door Stefke op 18-01-2022 13:32 ]
            @Stefke Super vet, al had ik er met dit onconventionele ontwerp misschien wel voor gekozen een contrasterend randje op te maken (donker hout oid). Mocht dat nodig zijn kun je die alsnog infrezen natuurlijk. 
En ik zou er niet graag bezopen vanaf hoeven, maar daar kun je rekening mee houden natuurlijk 

En ik zou er niet graag bezopen vanaf hoeven, maar daar kun je rekening mee houden natuurlijk
It's time to play the music, it's time to light the lights
            @big bang er komt nog verlichting, waarschijnlijk onder de leuning een ledstripje. Ik heb geprobeerd om de juiste trapverlichting te vinden, maar dat project is een stille dood gestorven; ik had één set lampjes via Ali dat aan de designeisen voldeed, alleen technisch waren ze lastig en heb ik besloten maar iets anders te verzinnen.
@MeTooPV niet drinken tijdens t thuiswerken ook Boven is overigens geen opslagruimte, dat wordt een open space. Opslag hebben we alleen beneden in de (keuken) kasten in de bijkeuken en ons bijgebouw
 Boven is overigens geen opslagruimte, dat wordt een open space. Opslag hebben we alleen beneden in de (keuken) kasten in de bijkeuken en ons bijgebouw

@MeTooPV niet drinken tijdens t thuiswerken ook
[ Voor 92% gewijzigd door Stefke op 18-01-2022 13:59 ]
Nee, nog niet, maar bij dezebuiter schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Heb je het ontwerp van de woning al een keer gedeeld hier?
Ik kon zo niets vinden.
:strip_exif()/f/image/WAgghGOoKiVMF4OXOpRtKEkV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vNDV5EZesftn1ndZjWFnb5f9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6AJlyU59FSCfCw7rot5BbOx.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 76% gewijzigd door JPruissen op 18-01-2022 15:24 ]
            In mijn regio is bouwgrond vrij gekomen. Aangezien het al jaren een droom is een eigen woning te bouwen, ben ik onderzoek aan het doen naar de haalbaarheid.
Als snel kwam ik tot de conclusie dat een bouw als catalogus casco woning (buitenschaal, binnen zelf) voor mij een mooie optie is om optimaal gebruik te maken van mijn wensen, handige handjes en budget.
Nu kom je als je gaat googlen op een paar grote spelers uit. Echter lijkt het buiten deze lijst van advertenties redelijk lastig andere aanbieders te vinden. Zijn er slechts maar een aantal aanbieders van cataloguswoningen? Heeft iemand ervaring of een overzicht van aanbieders (in midden Brabant).
            Als snel kwam ik tot de conclusie dat een bouw als catalogus casco woning (buitenschaal, binnen zelf) voor mij een mooie optie is om optimaal gebruik te maken van mijn wensen, handige handjes en budget.
Nu kom je als je gaat googlen op een paar grote spelers uit. Echter lijkt het buiten deze lijst van advertenties redelijk lastig andere aanbieders te vinden. Zijn er slechts maar een aantal aanbieders van cataloguswoningen? Heeft iemand ervaring of een overzicht van aanbieders (in midden Brabant).
            @Sjors0 ik heb eerder een lijstje gepubliceerd in dit topic.

@batteraaf Ik heb een uurtje gescrold door dit topic maar helaas niet gevonden. Enige idee wanneer dit ongeveer is geweest?

@Sjors0
                    battler schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:50:
Als we dan toch bezig zijn, dit zijn de bedrijven die ik heb overwogen:
Website
AllureBouw https://www.allurebouw.nl
Danilith https://www.danilith.nl/
Gorate http://www.gorate.nl
groothuisbouw https://www.groothuisbouw.nl/contact
SelectHuis https://www.selekthuis.nl/over-ons/
VariaHuis https://www.variahuis.nl/
VDM Woningen https://www.vdm.nl
Sustainer homes https://www.sustainerhomes.nl/
eigenwijsbouw https://www.eigenwijsbouw.nl
Finnhouse https://www.finnhouse.nl/contact/
Frame House http://prefabhome.eu/
HufHaus https://www.huf-haus.com/
In-Aanbouw https://www.inaanbouwnederland.nl/
Janssen-bouw https://www.janssen-bouw.nl
Kampa https://www.kampa-woningen.nl
MeerbouwPijnAcker https://www.meerbouw.nl/
Mi Casa http://www.micasa.nl
Olympa https://www.olympa.nl
peritusbouw https://www.peritusbouw.nl/home.aspx
PrefabWoningonline https://www.prefabwoningonline.nl/
Roweco Bouw https://www.rowecobouw.nl
Skilpod skilpod
solilux https://www.solilux.nl
studioschaeffer https://www.verbouwjeeigenhuis.nl/
Sustainer homes https://www.sustainerhomes.nl/
Tymber Buyildings https://www.tymberbuildings.com
uveenstra https://www.uveenstra.nl
vanvlietbouwenadvies https://www.vanvlietbouwenadvies.nl/
VGLoghouse https://www.vg-loghouses.nl
Zeecontainer https://www.zeecontainerwoningen.nl/contact/
https://www.aannemer-gigant.nl
Eemshout Prefab https://www.eemshout.nl/
Ik heb ook de contactgegevens maar het leek mij niet zo netjes om die in een post te delen.
Dat vind ik wel bijzonder; met een catalogusbouwer maak je juist niet optimaal gebruik van je wensen over het algemeen. Je zit altijd vast aan een (variatie op) een al uitgewerkt concept met een vooraf gemaakte meerwerklijst, 'echte' wijzigingen aan het concept kan uiteraard, maar daar loop je op leeg want dat past niet in het vooraf uitgewerkte winstmodel. Waarom geen architect ingehuurd?Sjors0 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:23:
Wauw! Erg mooi huis. Een fraaie combinatie van modern en een schuurwoning.JPruissen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Nee, nog niet, maar bij deze[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Rien43 op 19-01-2022 06:47 ]
Ik ben zelf nogal allergisch voor catalogusbouw (ik denk dan vnl. aan de standaard oubollige en imo fantasieloze groothuisbouw ontwerpen, maar ik moet zeggen dat ik dit een mooi huis vind, met die glaspartij, houten overkapping en vide en details als de luiken.JPruissen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou het zelf kunnen overwegen, alleen zou ik wel licht teleurgesteld zijn als 5 deuren verderop (of in een straal van 100km
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 19-01-2022 10:18 ]
Ach, het is maar je perspectief. Jij denkt dat je een uniek huis hebt. Een ander denkt dat je net als die anderen bent die denken uniek te zijnStefke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Ik ben zelf nogal allergisch voor catalogusbouw (ik denk dan vnl. aan de standaard oubollige en imo fantasieloze groothuisbouw ontwerpen, maar ik moet zeggen dat ik dit een mooi huis vind, met die glaspartij, houten overkapping en vide en details als de luiken.
Ik zou het zelf kunnen overwegen, alleen zou ik wel licht teleurgesteld zijn als 5 deuren verderop (of in een straal van 100km) dat huis nog een keer geplaatst zou worden...
Laten we niet weer een gevoelskwestie over catalogus vs zelfbouw starten. (Of je moet het over feiten kunnen hebben)
[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 19-01-2022 10:27 ]
Mooie woning, lekker veel ruimte ook zo met die schuur er bij. Die houtconstructie gaat een heerlijke sfeer geven op de zomeravonden straksJPruissen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie keuze om ook gelijk een goede basis te leggen als levensloopgeschikte woning door een SLK en BK op de BG te maken.
De keuze voor wit bij een schuurwoning vind ik persoonlijk wat vreemd en past i.m.o. niet bij het imago van een schuurwoning. Maar iedereen z'n eigen keuze, als je er maar van geniet!
[ Voor 4% gewijzigd door Novadecasa op 19-01-2022 10:31 ]
Mooi ontwerp, maar dat overstek aan de achterkant gaat wel voor een donker interieur zorgen denk ik.JPruissen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
            Alleen als dat op t noorden (NO/NW) is een beetje, anders echt niet imo

Groothuisbouw geeft bij ons ook altijd gemengde gevoelens. We hebben er serieus naar gekeken, en het is eigenlijk best een goeie deal. Een groothuisbouw-huis staat snel, is heel competitief geprijsd en je kunt er voor een cataloguswoning nog best wat aan aanpassen. Je krijgt support, kwaliteit is picobello in orde en als dat niet zo is dan heb je ergens waar je heen kunt om dat op te lossen. En je kunt gewoon binnenlopen in hun modelwoningen, wat echt top is. Toch: je kunt ze wel van een kilometer afstand herkennen - het zijn saaie, redelijk eenvormige huizen. Maar.... in een nieuwbouwwijk staan ook altijd 20 identieke huizen naast elkaar, dus who cares? Zoals gezegd, gemengde gevoelens.Deleon78 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Ach, het is maar je perspectief. Jij denkt dat je een uniek huis hebt. Een ander denkt dat je net als die anderen bent die denken uniek te zijn
Laten we niet weer een gevoelskwestie over catalogus vs zelfbouw starten. (Of je moet het over feiten kunnen hebben)
Zelfde geldt voor SelektHuis trouwens, is eigenlijk een duurdere Groothuisbouw met wat meer opties.
Uiteindelijk was het toch de matige isolatie en CO2-intensieve bouwstijl (alles beton/steen) die ons heeft doen afzien van groothuisbouw. Het voelde iets teveel als een huis dat in 2005 gebouwd had kunnen zijn qua techniek.
Destijds toen we aan het kijken waren (2018/19) stak GHB echt met kop en schouders boven de andere aanbieders uit qua oplage huizen, en er was in de HSB-categorie eigenlijk niemand die in de buurt kwam (behalve Scotframe, die we serieus hebben overwogen). Ik weet niet of dat veel is veranderd intussen, maar daardoor hadden we toen niet echt het idee dat we bij eenzelfde soort 'betrouwbare' partij als GHB een HSB-woning konden bestellen. Dus toen zijn we maar het traject in gegaan om alles helemaal zelf te doen en bij een kleine aanbieder die perfect bij onze eisen paste aan te kloppen.
we hebben hier wel echt naar gekeken, maar het staat op een ruime kavel en zuid-oost. We hopen daarmee dat het meevalt. Ook hebben we met animaties hierna gekeken en het LIJKT mee te vallen. Maar goed op een donkere dag...Stefke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:35:
Alleen als dat op t noorden (NO/NW) is een beetje, anders echt niet imo
We gaan het zien.
Het levensloop bestendig zijn, was voor ons het uitgangspunt van deze bouw. Ik ben er ook enorm blij mee hoe dit is uitgepakt in het ontwerp. Wat betreft het wit. DIt vonden wij eigenlijk ook een uitgangspunt, maar er nooit zo bij stil gestaan dat dit niet bij een schuurwoning past. Ik ga er eens over nadenken.Grappig zeg. Zo overtuigd zijn van je ontwerp en met een enkel zinnetje toch weer een uitgangspunt er bij. Mooi van dit forum. Al zo veel aan gehad voordat er nog een paal in de grond staat. 31 januari starten ze met uitgraven.Novadecasa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:30:
[...]
Mooie woning, lekker veel ruimte ook zo met die schuur er bij. Die houtconstructie gaat een heerlijke sfeer geven op de zomeravonden straks
Mooie keuze om ook gelijk een goede basis te leggen als levensloopgeschikte woning door een SLK en BK op de BG te maken.
De keuze voor wit bij een schuurwoning vind ik persoonlijk wat vreemd en past i.m.o. niet bij het imago van een schuurwoning. Maar iedereen z'n eigen keuze, als je er maar van geniet!
Dit issue gaan we niet hebben. Dit is geen catalogusbouw. Het is getekend door een architecht naar onze wensenStefke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Ik ben zelf nogal allergisch voor catalogusbouw (ik denk dan vnl. aan de standaard oubollige en imo fantasieloze groothuisbouw ontwerpen, maar ik moet zeggen dat ik dit een mooi huis vind, met die glaspartij, houten overkapping en vide en details als de luiken.
Ik zou het zelf kunnen overwegen, alleen zou ik wel licht teleurgesteld zijn als 5 deuren verderop (of in een straal van 100km) dat huis nog een keer geplaatst zou worden...
Dank je wel! ALtijd leuk om te horen :-)Rien43 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:47:
[...]
Wauw! Erg mooi huis. Een fraaie combinatie van modern en een schuurwoning.
Elk huis is uniek, al is het alleen maar omdat het op een andere plek staat. Elk nivo van uniek zijn is een arbitraire lat. Je hebt muren, dak, ramen en deuren? Meh, same old same old. Zinloze waardeoordelen over een ander.Stefke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:29:
No offence naar mensen die Groothuis een huis hebben laten bouwen overigens...
@Deleon78 ik heb een uniek huis 😎 of anderen t mooi vinden boeit me niet (oke, beetje wel 😉)
Wees gewoon blij met wat je hebt, zonder anderen hierbij te betrekken
Niet dat mij dat altijd lukt hoor 😇
Maar het komt hier zo vaak terug, dat neerkijken op cataloguswoningen
Als ik dan nog een aandachtspuntje mag geven m.b.t. een witte gevel, als je uitgaat van een traditionele gevelopbouw met metselwerk dan zal de steen waarschijnlijk gekeimd (geverfd) worden?JPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:55:
[...]
Het levensloop bestendig zijn, was voor ons het uitgangspunt van deze bouw. Ik ben er ook enorm blij mee hoe dit is uitgepakt in het ontwerp. Wat betreft het wit. DIt vonden wij eigenlijk ook een uitgangspunt, maar er nooit zo bij stil gestaan dat dit niet bij een schuurwoning past. Ik ga er eens over nadenken.Grappig zeg. Zo overtuigd zijn van je ontwerp en met een enkel zinnetje toch weer een uitgangspunt er bij. Mooi van dit forum. Al zo veel aan gehad voordat er nog een paal in de grond staat. 31 januari starten ze met uitgraven.
Wees je er dan wel bewust van dat mocht de muur beschadigen in de loop der jaren, er bijvoorbeeld een oranje buts in je muur zit van de achterliggende steen. Je kan dit natuurlijk herstellen met een verf.
Als je kiest voor een stuclaag over het metselwerk zou ik je adviseren om een weloverwogen keuze te maken over de korrelgrootte, ook ivm oneffenheden die dan in de stuclaag niet opvallen. Je kan er bij een stuclaag voor kiezen om de eindlaag ook te schilderen maar je kan ook kiezen om de stuclaag in kleur op te brengen waardoor de laag door en door dezelfde kleur heeft, dus ook bij een beschadiging zit dezelfde kleur erachter.
P.s. ik heb zelf een witte woning dus begrijp ook je voorkeur.
            Discussie over galm bij harde vloeren hierheen verhuisd: Galm bij harde vloeren verminderen

.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:22 ]
oh, ik dacht dat dit van een catalogusbouwer kwam? Ik vond het al erg vooruitstrevend..JPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Dit issue gaan we niet hebben. Dit is geen catalogusbouw. Het is getekend door een architecht naar onze wensen
Op ZO denk ik dat je blij gaat zijn met dat overstek in zomer, lijkt mij de ideale richting voor zoiets. In de winter komt de zon toch wel binnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 19-01-2022 13:00 ]
Top tips!Novadecasa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Als ik dan nog een aandachtspuntje mag geven m.b.t. een witte gevel, als je uitgaat van een traditionele gevelopbouw met metselwerk dan zal de steen waarschijnlijk gekeimd (geverfd) worden?
Wees je er dan wel bewust van dat mocht de muur beschadigen in de loop der jaren, er bijvoorbeeld een oranje buts in je muur zit van de achterliggende steen. Je kan dit natuurlijk herstellen met een verf.
Als je kiest voor een stuclaag over het metselwerk zou ik je adviseren om een weloverwogen keuze te maken over de korrelgrootte, ook ivm oneffenheden die dan in de stuclaag niet opvallen. Je kan er bij een stuclaag voor kiezen om de eindlaag ook te schilderen maar je kan ook kiezen om de stuclaag in kleur op te brengen waardoor de laag door en door dezelfde kleur heeft, dus ook bij een beschadiging zit dezelfde kleur erachter.
P.s. ik heb zelf een witte woning dus begrijp ook je voorkeur.Belangrijkste vind ik dat je kiest wat jezelf mooi vindt. Niet wat iedereen mooi vindt, dat zorgt in mijn ogen voor de diversiteit in de woonwijken en woningen.
Wij hebben een prefab woning maar dan weer geen cataloguswoning, overigens ziet het er misschien wel uit als een cataloguswoningStefke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:29:
No offence naar mensen die Groothuis een huis hebben laten bouwen overigens...
@Deleon78 ik heb een uniek huis 😎 of anderen t mooi vinden boeit me niet (oke, beetje wel 😉)

\Proficiat!! dit is een hele mijlpaal. toen het bij ons door welstand was gegaan ging het eigenlijk allemaal best wel vlotjes. Mocht je moeten sonderen, laat dan op tijd een palenplan inclusief berekiningen en tekeningen maken. Dan loopt het eigenlijk best wel snel (of hebben we geluk gehad?).FrankSpin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:42:
We zijn weer een stap verder. Zojuist vooroverleg gehad met de welstand en positief advies gekregen.
Moest wel beetje gekneed worden. Ze vonden de zijbeuk van de woning vrij fors. Maar konden dit goed weerleggen met voorbeelden uit de omgeving.
Nu nog even goed naar de indeling kijken en dan kunnen de tekeningen naar de constructeur en naar het bureau voor de beng berekeningen.
            Wij zijn sinds eind 2020 ook bezig met een nieuwe woning. Een schuurwoning met vrij harde welstandseisen maar gelukkig het meeste naar onze smaak. Het komt op een kavel van 2700m2 te staan wat vroeger onderdeel was van een boerenensemble en er heeft vroeger een grote varkensstal op gestaan. Deze is al gesloopt door de vorige eigenaar en het bestemmingsplan is aangepast naar wonen. De varkensschuur mag dus herbouwt worden met een woonbestemming. Het komt achter een monumentale boerderij uit 1645 te staan en moet ondergeschikt blijven aan die boerderij. Geen uitbouwen, dakkapellen, andere vormen en de voorgevel moet er exact zo uit komen te zien als de voormalige varkensschuur.
Inmiddels is het ons gelukt om een mooi ontwerp te maken en in december hebben we de definitieve vergunning mogen ontvangen. Halverwege maart gaat als het goed is de eerste paal de grond in.
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat het voor ons ook een compleet nieuwe ervaring is, ik heb veel geleerd het afgelopen jaar en het leerproces duurt nog wel even voort verwacht ik. Ik wilde ook graag nog even het ontwerp met jullie delen omdat het eigenlijk mede door jullie tot stand is gekomen En wellicht heeft er nog iemand een goeie suggestie die nog toe te passen is voordat de bouw begint
  En wellicht heeft er nog iemand een goeie suggestie die nog toe te passen is voordat de bouw begint   

:strip_exif()/f/image/kXUyvJxoorweVeAn30ZWzdHX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E512t8AY0sKYcYgoFgWPBXbO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZMLikiYil7Uo2wlUK3tGGbpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMSA40XX1oPVPFDjyZ9SkMNT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2o7fAM44lszkiTCdQO4XppGT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kuz7xvj7jbM8EnQQTFiinbws.jpg?f=fotoalbum_large) 

Inmiddels is het ons gelukt om een mooi ontwerp te maken en in december hebben we de definitieve vergunning mogen ontvangen. Halverwege maart gaat als het goed is de eerste paal de grond in.
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat het voor ons ook een compleet nieuwe ervaring is, ik heb veel geleerd het afgelopen jaar en het leerproces duurt nog wel even voort verwacht ik. Ik wilde ook graag nog even het ontwerp met jullie delen omdat het eigenlijk mede door jullie tot stand is gekomen
:strip_exif()/f/image/kXUyvJxoorweVeAn30ZWzdHX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E512t8AY0sKYcYgoFgWPBXbO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZMLikiYil7Uo2wlUK3tGGbpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMSA40XX1oPVPFDjyZ9SkMNT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2o7fAM44lszkiTCdQO4XppGT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kuz7xvj7jbM8EnQQTFiinbws.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
sorry, maar dat is dan van de staat, straatje staatsloten misschien?JPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:02:
[...]
maar wellicht komt er bij het grondwerk nog een goudader naar boven, zodat we het kunnen stucen.
            .

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:21 ]
Erg mooi hoor!!! potdomme wat worden er toch mooie huizen gebouwd in NLDiepie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:29:
Wij zijn sinds eind 2020 ook bezig met een nieuwe woning. Een schuurwoning met vrij harde welstandseisen maar gelukkig het meeste naar onze smaak. Het komt op een kavel van 2700m2 te staan wat vroeger onderdeel was van een boerenensemble en er heeft vroeger een grote varkensstal op gestaan. Deze is al gesloopt door de vorige eigenaar en het bestemmingsplan is aangepast naar wonen. De varkensschuur mag dus herbouwt worden met een woonbestemming. Het komt achter een monumentale boerderij uit 1645 te staan en moet ondergeschikt blijven aan die boerderij. Geen uitbouwen, dakkapellen, andere vormen en de voorgevel moet er exact zo uit komen te zien als de voormalige varkensschuur.
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat het voor ons ook een compleet nieuwe ervaring is, ik heb veel geleerd het afgelopen jaar en het leerproces duurt nog wel even voort verwacht ik. Ik wilde ook graag nog even het ontwerp met jullie delen omdat het eigenlijk mede door jullie tot stand is gekomenEn wellicht heeft er nog iemand een goeie suggestie die nog toe te passen is voordat de bouw begint

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg mooi gedaan. Zeker als je bedenkt dat de welstands eis is "Moet er uit zien als een varkensstal"...Diepie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:29:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat het voor ons ook een compleet nieuwe ervaring is, ik heb veel geleerd het afgelopen jaar en het leerproces duurt nog wel even voort verwacht ik. Ik wilde ook graag nog even het ontwerp met jullie delen omdat het eigenlijk mede door jullie tot stand is gekomenEn wellicht heeft er nog iemand een goeie suggestie die nog toe te passen is voordat de bouw begint

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar waarom een 2e woonkamer en keuken? Is het de bedoeling dat er een familielid bij je inwoont ofzo?
Is het een idee om de vide bij de keuken iets groter te maken waardoor je dat raam over de gehele lengte kan laten doorlopen? Sowieso een erg mooie woning!Diepie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:29:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Commentaar 1 t/m 9: gaaf, groot, tof etc. Dan op 10 of lager ergens: Ik vind die schuurwoning palen op het uiteinde zonder al te veel functie een beetje een mode dingetje. Een en ander valt of staat daarbij wel met de uitvoering, maar vraag jezelf even af of je daar over 10 jaar nog steeds zo blij mee bent. (En als dat antwoord ja is: ga er voor!)
En misschien heb ik het mis en brengen ze in dit geval de nodige stevigheid aan het huis. Maar het oogt wat decoratief in dit geval.
[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 19-01-2022 14:18 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
            Ik ben op dit moment bezig met de fundering. Dit word een strokenfundering op staal en die wilde ik het liefste uit voeren met een eps bekisting. Nu kan ik bij de lokale bouwmarkt alleen de ekokist H vinden maar door mijn zeer korte afstand van een weg langs mijn huis (5cm van perceel grens) en ik tot de perceelgrens wil bouwen kan ik die niet gebruiken. 
Nu zag ik bij een bouwplaats hier in de buurt wel een eps kist gebruikt werd maar dat leek mij een beetje op een standaard kist van vbi. Maar overal op die websites lees ik dat het alleen voor paal funderingen gebruikt kan worden.
Kan dit dan toch ook voor op staal gebruikt worden of zijn er bekistingen waar ik geen weet van heb?
            Nu zag ik bij een bouwplaats hier in de buurt wel een eps kist gebruikt werd maar dat leek mij een beetje op een standaard kist van vbi. Maar overal op die websites lees ik dat het alleen voor paal funderingen gebruikt kan worden.
Kan dit dan toch ook voor op staal gebruikt worden of zijn er bekistingen waar ik geen weet van heb?
De 2e woonkamer en keuken gaan gebruikt worden als b&b. Vanuit het bestemmingsplan mogen er 6 units op het terrein komen en we beginnen klein. Uiteindelijke doel is stoppen met werken en alleen nog b&b en verhuur van twee andere woningen.RocketKoen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:02:
[...]
Erg mooi gedaan. Zeker als je bedenkt dat de welstands eis is "Moet er uit zien als een varkensstal"...
Maar waarom een 2e woonkamer en keuken? Is het de bedoeling dat er een familielid bij je inwoont ofzo?
Het idee vind ik leuk! Maar dat zou wel het vooraanzicht veranderen en die moet nou juist exact zijn zoals de oude schuur. We hebben destijds ook gekeken naar twee grote openslaande deuren met boog maar die werden ook afgekeurd vanwege de afwijking tov de schuur.battler schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Is het een idee om de vide bij de keuken iets groter te maken waardoor je dat raam over de gehele lengte kan laten doorlopen? Sowieso een erg mooie woning!
Aan de ene kant vinden we het erg mooi maar het heeft ook wel degelijk een functie. We wilden veel glas aan die kant omdat die zijde uit kijkt over de weilanden maar dat is ook de zuid-oost kant en dus de hele dag de zon erop. Vandaar het besluit om een kleine overkapping te maken. Niet teveel waardoor het te donker wordt maar genoeg om wat schaduw te geven in de zomer en in de winter (als de zon wat lager staat) de warmte als hij er onder door schijnt. Maar nogmaals, we vinden het zelf ook erg mooi en ik verwacht dat dat na 10 jaar nog zo isbig bang schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Commentaar 1 t/m 9: gaaf, groot, tof etc. Dan op 10 of lager ergens: Ik vind die schuurwoning palen op het uiteinde zonder al te veel functie een beetje een mode dingetje. Een en ander valt of staat daarbij wel met de uitvoering, maar vraag jezelf even af of je daar over 10 jaar nog steeds zo blij mee bent. (En als dat antwoord ja is: ga er voor!)
En misschien heb ik het mis en brengen ze in dit geval de nodige stevigheid aan het huis. Maar het oogt wat decoratief in dit geval.
Ik denk dat we er van uit mogen gaan dat de bouwers er goed over nagedacht hebben. Ik weet niet of het een "mode dingetje" zal blijken te zijn. Je ziet het de laatste jaren inderdaad erg veel bij moderne schuurwoningen, ik vind het meestal ook erg mooi. Aan de ene kant is het modern, maar ook op een bepaalde manier ook "klassiek", het kan dus zo maar een blijvertje worden.big bang schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:17:
[...]
In eerste instantie zouden wij ook voor een dergelijke schuurwoning met houten balken gaan, maar ik zou zelf dan graag die "frisse" houtkleur willen behouden. Dat blijkt in de praktijk toch wel lastig, waardoor je op den duur vergrijzing (meestal niet egaal) en mos/algengroei kunt krijgen (hebben we hier bij een aantal woningen gezien), uiteindelijk toch de plannen wat bijgesteld, nu wel met houten gevel delen, maar dan geheel onder een afdak en bij felle zon dus meest in de schaduw (zal alsnog wel regelmatig onderhoud vergen).
Ik zie op deze grote woning (> 325 m2?) wel wat weinig zonnepanelen ingetekend (ca 20?), maar wellicht is dit nog niet het definitieve ontwerp, of komt er ergens op de kavel nog een "zonneweide"?
De palen etc zijn doorgaans niet zo zeer decoratief, het zijn vaak wel hele dure m2 buitenruimte (voor de prijs van paar stukjes gevel en wat isolatie in het dak extra is je huis een klap groter.) beetje het zelfde als met vides. voor een klein beetje meer geld (soms zelfs minder geld) heb je meer m2 maargoed ik ben een voorstander van weinig praktische vides en overstekken, dus vooral doenbig bang schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Ze worden inderdaad grijs en verweerd maar dat vinden wij juist mooi. We zijn eigenlijk helemaal niet van de nieuwbouw maar als je zo'n unieke kans krijgt pak je hemBatilan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Ik denk dat we er van uit mogen gaan dat de bouwers er goed over nagedacht hebben. Ik weet niet of het een "mode dingetje" zal blijken te zijn. Je ziet het de laatste jaren inderdaad erg veel bij moderne schuurwoningen, ik vind het meestal ook erg mooi. Aan de ene kant is het modern, maar ook op een bepaalde manier ook "klassiek", het kan dus zo maar een blijvertje worden.
In eerste instantie zouden wij ook voor een dergelijke schuurwoning met houten balken gaan, maar ik zou zelf dan graag die "frisse" houtkleur willen behouden. Dat blijkt in de praktijk toch wel lastig, waardoor je op den duur vergrijzing (meestal niet egaal) en mos/algengroei kunt krijgen (hebben we hier bij een aantal woningen gezien), uiteindelijk toch de plannen wat bijgesteld, nu wel met houten gevel delen, maar dan geheel onder een afdak en bij felle zon dus meest in de schaduw (zal alsnog wel regelmatig onderhoud vergen).
Ik zie op deze grote woning (> 325 m2?) wel wat weinig zonnepanelen ingetekend (ca 20?), maar wellicht is dit nog niet het definitieve ontwerp, of komt er ergens op de kavel nog een "zonneweide"?
Het exacte aantal zonnepanelen moeten we nog bepalen met de man van e-installaties. Volgens de nen2580 norm gaat het om 267m2.
even een tip: Je hebt mooi vergrijzen.. en je hebt, hoe zal ik het zeggen, heel erg lelijk verouderen. Het verschil zit hem vaak in de afstand van waar je kijkt en hoe er gedetaileerd is.. zorg ervoor dat je specialisten om je heen verzameld zodat die details goed zijn. Dan is de kans dat het mooi kan worden veel groter. En relaiseer je je of het kavel wel groot genoeg is om het vergrijzen te ervaren.. anders zit je zeg maar gewoon tegen een nattige donkere vlek aan te kijken als je buiten zit en heb je er veder weinig voordeel van.Diepie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Ze worden inderdaad grijs en verweerd maar dat vinden wij juist mooi. We zijn eigenlijk helemaal niet van de nieuwbouw maar als je zo'n unieke kans krijgt pak je hemIk denk dat de woning in de loop der jaren alleen maar mooier wordt
Dankjewel! Ik vind jouw ontwerp ook fantastisch en ik denk dat als de welstandseis er niet lag, onze woning meer op jouw ontwerp had gelekenJPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Erg mooi hoor!!! potdomme wat worden er toch mooie huizen gebouwd in NL
Zie hieronder ons eerste ontwerp, 'te modern' vond de welstand.
:strip_exif()/f/image/waazAnH3aZgSaYbklktYBUkF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qoAeXeOQAiBNDiZNTKPsraDR.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 44% gewijzigd door Diepie op 19-01-2022 16:32 ]
Ik moet eerlijk zeggend dat ik jullie huidige optie (zonder wit) mooier vond, maar voordat we in een smaak discussie komen, wellicht iets ter overweging. Ook wij mogen van welstand het huis niet wit maken. Echter zodra de man van de gemeente is geweest maken we het wit. Dit mag namelijk vergunningsvrij. ZIe bijvoorbeeld deze link: https://www.verf.nl/blog/...een-vergunning-nodig.htmlDiepie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Dankjewel! Ik vind jouw ontwerp ook fantastisch en ik denk dat als de welstandseis er niet lag, onze woning meer op jouw ontwerp had gelekenWe zijn ontzettend fan van wit (Onze huidige woning is ook wit
)en we hebben in een eerder ontwerp onze woning ook gedeeltelijk wit gehad maar dat werd niet geaccepteerd door welstand.
Zie hieronder ons eerste ontwerp, 'te modern' vond de welstand.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mocht je het dus alsnog willen, het is iets ter overweging.
In je link staan juist een aantal uitzonderingen. Een daarvan is als het niet mag van de welstand.JPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:04:
[...]
Ik moet eerlijk zeggend dat ik jullie huidige optie (zonder wit) mooier vond, maar voordat we in een smaak discussie komen, wellicht iets ter overweging. Ook wij mogen van welstand het huis niet wit maken. Echter zodra de man van de gemeente is geweest maken we het wit. Dit mag namelijk vergunningsvrij. ZIe bijvoorbeeld deze link: https://www.verf.nl/blog/...een-vergunning-nodig.html
zo werkt dat niet...JPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:04:
[...]
Ik moet eerlijk zeggend dat ik jullie huidige optie (zonder wit) mooier vond, maar voordat we in een smaak discussie komen, wellicht iets ter overweging. Ook wij mogen van welstand het huis niet wit maken. Echter zodra de man van de gemeente is geweest maken we het wit. Dit mag namelijk vergunningsvrij. ZIe bijvoorbeeld deze link: https://www.verf.nl/blog/...een-vergunning-nodig.html
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/23
Tevens is het mogelijk dat het schilderwerk in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand (kleurstelling). De gemeente kan in dit laatste geval een handhavingsbesluit op grond van artikel 13a van de Woningwet nemen. De gemeente kan u dan bijvoorbeeld verplichten om het schilderwerk alsnog aan te passen.
[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 19-01-2022 19:13 ]
Htwain4me schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:12:
[...]
zo werkt dat niet...
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/23
[...]
hmmm.... tegenvaller dus. we gaan het maar eens aan de gemeente vragen. twee deuren verder op is wel een wit huis geplaatst (is welliswaar 500 meter verder op, maar goed.
Mijn huis is ook wit en komt uit 1600, het gaat om meer dan alleen de kleur.JPruissen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:28:
[...]
H
hmmm.... tegenvaller dus. we gaan het maar eens aan de gemeente vragen. twee deuren verder op is wel een wit huis geplaatst (is welliswaar 500 meter verder op, maar goed.
materalisatie, tektoniek, verhoudingen etc, dat zijn de argumenten waar je mee moet slaan, "jamaar, dat huis is toch ook wit? " is een beetje matig als argument.
Knal wit "glad" gestuct met zwarte verdiepingshoge kozijnen is "modern". wit gestuct met van die grote blokken en groene dikke houten "normale" kozijnen met witte raampjes is oldskool. Daar hoef je geen stal raampjes voor in een baksteen muur te tekenen.
Ik zou niet naar een catalogusbouwer gaan. Ze zijn letterlijk duurder dan een traditionele bouwer. Kijk naar bekende bouwers welke actief zijn in jou omgeving.Sjors0 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:23:
In mijn regio is bouwgrond vrij gekomen. Aangezien het al jaren een droom is een eigen woning te bouwen, ben ik onderzoek aan het doen naar de haalbaarheid.
Ben pas geleden naar selekthuis gegaan en de medewerker was super arrogant en de offerte was ook nog is 100k duurder..
In deze markt met erg fluctuerende prijzen kan het budgettechnisch fijn zijn om juist voor een catalogusbouwer te gaan. Al is het alleen om een casco tegen een vaste prijs neer te laten zetten. Tegenwoordig kan je cataloguswoningen aardig goed naar eigen hand zetten.Reymen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:26:
[...]
Ik zou niet naar een catalogusbouwer gaan. Ze zijn letterlijk duurder dan een traditionele bouwer. Kijk naar bekende bouwers welke actief zijn in jou omgeving.
Ben pas geleden naar selekthuis gegaan en de medewerker was super arrogant en de offerte was ook nog is 100k duurder..
 Dit topic is gesloten.

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

/u/1217594/crop60e4c9a795ce8_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/114181/avatar1.gif?f=community) 
            :strip_exif()/u/7018/goticon.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1726598/crop61e2bc0b323a9_cropped.jpg?f=community) 
            /u/58527/crop598f55cf0092d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/83849/pat1.jpg?f=community) 
            /u/484429/crop5e4164a59f01c.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/88308/tieinterceptor2%252070.jpg?f=community) 
            /u/130188/crop6202f586c08b3.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/391476/Tweakericon.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/17623/crop60195077a696c.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/483926/crop56e2d04101b52_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/324503/crop5dc5558be8896.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/310429/gif_70x53_c2f20f.gif?f=community) 
            :strip_exif()/u/44655/crop617ab39d874db_cropped.gif?f=community) 
            /u/1016333/crop605879047228c.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/44113/tux.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/38135/schumacher.jpg?f=community)