This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Thanks! Ik ga eens even kijken welke alternatieven er nog zijn.Stefke schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:54:
In mijn bedoeling was het glas dan 1/3 van onder, maar dit kan ook prima. VInd het wel wat normaal (lees: saai) ogen...In die zin vind ik de optie met de houten latten juist heul gaaf.... Door de achterwand weer wit te maken of zo wordt het misschien weer wat ruimtelijker?
Maar ik zie veel ontwerpen waarbij een rondom vrijstaande trap in een "omgekeerde bak" hangt, dat vind ik heel cool. Lijkt die met die latten een beetje op (daarbij is de trap onder helemaal vrij - maar dan rondom in de ruimte - en juist de zijkanten dicht afgewerk
Misschien zoiets een optie?
https://nl.pinterest.com/pin/13440498874067005/
https://nl.pinterest.com/pin/3025924739111112/
Trouwens, als je wel volledig glas neemt tegen de zijkant vd trap hoeft de trap niet smaller, dan zet je het glas tegen de onderkant van het plafond
De houten latten zou je ook tegen de zijkant kunnen zetten (al is het dan wel minder mooi dat/als ze niet naar boven door kunnen lopen)
Veel inspiratie https://nl.pinterest.com/pin/377880224992808953/
Ja de 2/3 optie is netjes maar het wordt er wel wat gewoontjes van. Duidelijk is wel dat het originele ontwerp in ieder geval veranderd wordt n.a.v. alle reacties hierPaT schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Het is zeker een mooie trap, maar hij voldoet inderdaad niet aan het Bouwbesluit (punten voor je trappenbouwer!). Je openingen mogen maximaal 20cm groot zijn en dat is bij deze trap veel meer. De oplossing van de trappenbouwer is natuurlijk gewoon treurig en dit is willens en wetens de regels ontduiken. Zet er een glazen plaat tegenaan of ontwerp wat anders.
Overigens hoeft je vloerafscheiding er pas vanaf 1,5 meter hoogteverschil te zitten (tussen traptrede en vloer) en hoeft deze maar 60cm hoog te zijn.
Je laatste optie met 2/3 glas is toch ook heel netjes?
[...]
Voor particulier opdrachtgeverschap (artikel 1.12a) mag je trap en leuning voldoen aan bestaande bouw. Vanaf 1,5 meter hoogteverschil dan een vloerafscheiding van 60cm hoog met geen gaten groter dan 20cm. Verder geen eisen voor overklauterbaarheid, dus je spijlen mogen ook horizontaal of diagonaal in dezelfde lijn als je trap.
Bij nieuwbouw voor niet particulier opdrachtgeverschap gelden de maten die jij noemt.
Als de trap breed en vrij lui is denk ik dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. De regelgeving gaat er in dit soort zaken wat mij betreft behoorlijk van uit dat we allemaal eens stelletje idioten zijn. Beetje op het niveau helm op op je stadsfiets. Mensen hebben zelf ook de verantwoordelijkheid een beetje op te letten.
:strip_exif()/f/image/vuA1CqvUzftlfuirw6jQW6dl.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KevKrVDt72ErOwl6v5rRhKTb.png?f=user_large)
Dit is de materiaal-milieuprestatiescore voor ons nog te bouwen biobased passiefhuis. Wat context: de maximale waarde die dit onder de huidige nieuwbouwregelgeving mag zijn is 0,8, dus 0,644 is nog best 'hoog' voor een houtskeletbouw biobased huis. Dus vanwaar die 'hoge' milieubelasting?
Nou, bijna 2/3e van deze score komt van de geplande zonnepanelen (de roze taartpunt). We leggen (minstens) 17kWp op het dak, en in het rekenmodel zorgt dit voor de grote meerderheid van de gebouwgebonden emissies door de productie hiervan. Als we geen zonnepanelen zouden leggen zouden we iets meer energie verbruiken voor het huis zelf, maar uiteindelijk 'minder' milieubelastend zijn.
Vond ik wel een grappig onderdeel van onze BENG-rapportage.
Nou ons zoontje van toen 3 is wel een keer van de trap gevallen omdat hij zich in het10us10 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:36:
Ik vind de adviezen hier allemaal wel heeeeeel voorzichtig wat betreft de trap. Mij advies: stem met je bouwer af dat de trap wordt geleverd zoals het hoort / hij het kan doen en maak het vervolgens lekker zoals je zelf wil. Wij hebben een trap als die hieronder en dan zonder de leuning. Daar is nog nooit iemand af gesodemieterd. Ook ons zoontje van vier niet die het overigens wel voor elkaar krijgt een zijn hoofd open te halen door tegen een deurpost aan te lopen. Dus tsjah...
Als de trap breed en vrij lui is denk ik dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. De regelgeving gaat er in dit soort zaken wat mij betreft behoorlijk van uit dat we allemaal eens stelletje idioten zijn. Beetje op het niveau helm op op je stadsfiets. Mensen hebben zelf ook de verantwoordelijkheid een beetje op te letten.
[Afbeelding]
begin verstapte, ik moet er niet aan denken als dat op zo'n trap gebeurt en hij dus ruim 2m naar beneden valt...
En dat het nog nooit (bij jou) gebeurt is betekent natuurlijk niet dat het dan ongevaarlijk is.
Beetje zelfde soort statement als je dat je geen brandmelders nodig hebt omdat je nooit brand hebt gehad
Dit is je MPG rapport toch (milieu prestatie gebouw). Beng gaat alleen maar over je energieverbruik op 3 verschillende punten (fossiel, aandeel hernieuwbare energie en nog iets waar ik nu te lui voor ben om op te zoeken).mux schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:45:
Hier nog een leuke voor mensen die in het stadium zitten dat de BENG-berekening nog moet worden gedaan:
[Afbeelding]
Dit is de materiaal-milieuprestatiescore voor ons nog te bouwen biobased passiefhuis. Wat context: de maximale waarde die dit onder de huidige nieuwbouwregelgeving mag zijn is 0,8, dus 0,644 is nog best 'hoog' voor een houtskeletbouw biobased huis. Dus vanwaar die 'hoge' milieubelasting?
Nou, bijna 2/3e van deze score komt van de geplande zonnepanelen (de roze taartpunt). We leggen (minstens) 17kWp op het dak, en in het rekenmodel zorgt dit voor de grote meerderheid van de gebouwgebonden emissies door de productie hiervan. Als we geen zonnepanelen zouden leggen zouden we iets meer energie verbruiken voor het huis zelf, maar uiteindelijk 'minder' milieubelastend zijn.
Vond ik wel een grappig onderdeel van onze BENG-rapportage.
@10us10 Die 'betuttelende eisen' zijn gebaseerd op regeltjes die ongeveer op het niveau Woningwet 1901 zitten... Daarnaast voldoe je simpelweg net aan de wet en kan je daar gedonder mee krijgen bij eventuele verkoop.
Dat jij er blij van wordt wil nog niet zeggen dat het 'goed' is.
We hebben een gevalletje gehad waarbij iemand over zo'n betuttelend hekje heen viel die net niet aan de eisen voldeed (scheelde slechts een paar cm), die kwam ongelukkig terecht, lag in coma en overleed.
Uiteraard werd de gebouweigenaar aangeklaagd omdat men niet voldeed aan de eisen... Dat werden vrij dure centimeters.
[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 12-01-2022 20:22 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Het is net iets anders (ik weet, verwarrend): onder de BENG-norm heb je apart de energieprestaties (BENG 1, 2 en 3) en de materiaalgebonden milieuprestaties. Wat ik hier laat zien is in het tweede: in feite een soort cijfer van hoe belastend de materialen zijn die je hebt gebruikt (denk: tropisch hardhout waarvoor regenwouden worden omgekapt, koperen buiswerk waarvoor een kilometer diepe put moet worden gegraven, zonnepanelen waarvoor half china vergiftigd wordt).PaT schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
Dit is je MPG rapport toch (milieu prestatie gebouw). Beng gaat alleen maar over je energieverbruik op 3 verschillende punten (fossiel, aandeel hernieuwbare energie en nog iets waar ik nu te lui voor ben om op te zoeken).
Op de BENG 1, 2 en 3-factoren scoort het huis uiteraard prima.
Ach ja, wellicht is het kwa kansberekening even gevaarlijk als je niet laten vaccineren.10us10 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:36:
Ik vind de adviezen hier allemaal wel heeeeeel voorzichtig wat betreft de trap. Mij advies: stem met je bouwer af dat de trap wordt geleverd zoals het hoort / hij het kan doen en maak het vervolgens lekker zoals je zelf wil. Wij hebben een trap als die hieronder en dan zonder de leuning. Daar is nog nooit iemand af gesodemieterd. Ook ons zoontje van vier niet die het overigens wel voor elkaar krijgt een zijn hoofd open te halen door tegen een deurpost aan te lopen. Dus tsjah...
[Afbeelding]
Of voor kinderen even gevaarlijk als een pan kokend water op de kookplaat onbeheerd achterlaten.
Klopt, een trap is gevaalijk en nog wat meer zonder leuning. Ik ken overigens ook kinderen die van trappen vallen inclusief slipranden en leuningen. Vandaar ook mijn voorbeeld over de deurpost.kepler schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:05:
[...]
Nou ons zoontje van toen 3 is wel een keer van de trap gevallen omdat hij zich in het
begin verstapte, ik moet er niet aan denken als dat op zo'n trap gebeurt en hij dus ruim 2m naar beneden valt...
En dat het nog nooit (bij jou) gebeurt is betekent natuurlijk niet dat het dan ongevaarlijk is.
Beetje zelfde soort statement als je dat je geen brandmelders nodig hebt omdat je nooit brand hebt gehad
Maar er wordt om meningen gevraagd. Dit is die van mij 😀😘
Of net zo gevaarlijk als in bomen klimmen, alleen naar school fietsen en een fikkie stoken. Het is maar net hoe je het bekijkt...nokiaan958GB schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:10:
[...]
Ach ja, wellicht is het kwa kansberekening even gevaarlijk als je niet laten vaccineren.
Of voor kinderen even gevaarlijk als een pan kokend water op de kookplaat onbeheerd achterlaten.
Was dat bij iemand thuis?PaT schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
[...]
We hebben een gevalletje gehad waarbij iemand over zo'n betuttelend hekje heen viel die net niet aan de eisen voldeed (scheelde slechts een paar cm), die kwam ongelukkig terecht, lag in coma en overleed.
Uiteraard werd de gebouweigenaar aangeklaagd omdat men niet voldeed aan de eisen... Dat werden vrij dure centimeters.
Klopt, eerlijk gezegd weet ik niet welke partij het uiteindelijk bij ons heeft geplaatst. Sterker nog, ze hebben nooit iets in rekening gebracht, is via via gegaan. Je kan kijken bij Mulder bv.Mr.Nash schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Jij bouwt ook in omgeving Den Haag toch?
Onze vergunning is net voor kerst ingediend en zijn nu bezig met alle voorbereidingen waaronder dus de rijplaten en zand toe-/afvoer. Was jij uiteindelijk tevreden met jouw leverancier? Kan je misschien delen hoeveel je uiteindelijk hiervoor kwijt was en wellicht bij welke firma?
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Het is aan inderdaad aan iedereen voor zich om een risico afweging te maken. Maar als je kijkt naar de kans van het vallen van een trap (voor kleine kinderen relatief hoog, wordt ook dagelijks gebruikt) en gecombineerd met een mogelijk heel groot effect (als kind van hoger valt dan zijn lengte wordt al geadviseerd om het goed in de gaten te houden, dus vallen van ruim 2meter kan zeer slecht uitpakken) dan is het in mijn ogen, en van de wetgever, dus een heel groot risico. En ook nog eens simpel op te lossen met een goede trapleuning.10us10 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:52:
[...]
Klopt, een trap is gevaalijk en nog wat meer zonder leuning. Ik ken overigens ook kinderen die van trappen vallen inclusief slipranden en leuningen. Vandaar ook mijn voorbeeld over de deurpost.
Maar er wordt om meningen gevraagd. Dit is die van mij 😀😘
Vergelijk het met een deurpost, daar is het effect veel kleiner. Vergelijk het met in de boom klimmen, daar is de kans veel kleiner omdat ze dit niet een paar keer per dag doen.
Prima als je het zelf anders doet, maar je kan niet zomaar zeggen dat het ongevaarlijk is.
Het is niet voor niets in de wetgeving terechtgekomen.
Of je loopt met je baby op de arm de trap af, er gebeurt niets, en vervolgens twee meter verderop struikel je op een vlakke vloer over iets wat oudere junior heeft laten slingeren en valt met je volle gewicht op je baby, met zijn hoofd op de hoek van de tafel.. Bestaat er al een wet tegen rondslingerend speelgoed en vierkante tafels?Señor Sjon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
Of je loopt met baby op de arm van de trap en glijdt uit over iets wat de oudere junior heeft laten slingeren. Vervolgens probeer je de leuning te pakken... die er niet is.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 13-01-2022 10:48 ]
Wat is een kind van 50cm-110cm met een leuning die op een hoogte staat van 80cm?kepler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:33:
[...]
En ook nog eens simpel op te lossen met een goede trapleuning.
De kans dat je naar opzij beland is 100x kleiner dan de kans dat je gewoon verder van de trap valt, trede per trede. En je blijft dan gewoon gaan, zelfs volwassenen, ook al is er een leuning.
Zal je zelf ook wel al hebben meegemaakt.
Allemaal een beetje vergezocht dat je dan geen gaten mag hebben van groter dan 20cm (waar de initiele discussie over ging).
Wij hebben trappen genoeg gezet die geen enkele leuning hadden, open waren aan 1 of 2 kanten. En mensen die pas achter een leuning komen vragen als de ouderdom begint te komen (houvast)
Ja ik bedoelde dus geen open zijde hebben, zodat ze er niet zijwaarts af kunnen vallen. Dan val je dus in het ergste geval ongeveer 2.3m naar beneden en zeker voor een kind is dat gewoon heel gevaarlijk. Dat is mijn voornaamste punt, de kans is zeker klein maar het effect kan heel groot zijn. Net als brandmelders, kans op brand is ook klein maar het effect kan wel heel groot zijn.bottom line schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Wat is een kind van 50cm-110cm met een leuning die op een hoogte staat van 80cm?
De kans dat je naar opzij beland is 100x kleiner dan de kans dat je gewoon verder van de trap valt, trede per trede. En je blijft dan gewoon gaan, zelfs volwassenen, ook al is er een leuning.
Zal je zelf ook wel al hebben meegemaakt.
Allemaal een beetje vergezocht dat je dan geen gaten mag hebben van groter dan 20cm (waar de initiele discussie over ging).
Wij hebben trappen genoeg gezet die geen enkele leuning hadden, open waren aan 1 of 2 kanten. En mensen die pas achter een leuning komen vragen als de ouderdom begint te komen (houvast)
Het is en blijft een eigen afweging, maar het staat niet voor niks in het bouwbesluit natuurlijk.
Leuning voor een gat / verhoog moet er inderdaad altijd zijn.kepler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:18:
[...]
Ja ik bedoelde dus geen open zijde hebben, zodat ze er niet zijwaarts af kunnen vallen. Dan val je dus in het ergste geval ongeveer 2.3m naar beneden en zeker voor een kind is dat gewoon heel gevaarlijk. Dat is mijn voornaamste punt, de kans is zeker klein maar het effect kan heel groot zijn. Net als brandmelders, kans op brand is ook klein maar het effect kan wel heel groot zijn.
Het is en blijft een eigen afweging, maar het staat niet voor niks in het bouwbesluit natuurlijk.
Maar een leuning op een trap is nonsense. En enkel nodig als zoals elke projectbouwer probeert een trap te zetten op een postzegel groot.
Een trap neemt 3 m2 in en heeft gewoon zijn afmetingen. Ik snap de aversie echt niet tegen een leuning aan de open kant.bottom line schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Leuning voor een gat / verhoog moet er inderdaad altijd zijn.
Maar een leuning op een trap is nonsense. En enkel nodig als zoals elke projectbouwer probeert een trap te zetten op een postzegel groot.

zonder aarzeling zonder leuning (aan de buitenzijde) maken, om maar even snel een voorbeeld te zoeken. Maar deze is qua design verder ook niet echt spannend, maar een duffe leuning zou dit voor mij een nogo maken.
Op pinterest zie ik de meest heftige trappen (qua design/materiaal) voorbij komen, allemaal
Of deze

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 13-01-2022 12:02 ]
Ik zou toch wel aan 1 kant houvast willen hebben. Dat heeft me toch een aantal keer wel al gered van een uitglijder.Stefke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:36:
Ik vind een trap zonder leuning gewoon veel mooier, en ik wil niks dat "gewoontjes" is. Ik zou een dergelijke trap
[Afbeelding]
zonder aarzeling zonder leuning (aan de buitenzijde) maken, om maar even snel een voorbeeld te zoeken. Maar deze is qua design verder ook niet echt spannend, maar een duffe leuning zou dit voor mij een nogo maken.
Op pinterest zie ik de meest heftige trappen voorbij komen, allemaalen niet altijd even veilig voor veel mensen
Of deze(oke, das een geintje)
[Afbeelding]
Ik vind deze staal/hout trappen altijd een soort cheap oplossing voor bedrijfspanden.Stefke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:36:
Ik vind een trap zonder leuning gewoon veel mooier, en ik wil niks dat "gewoontjes" is. Ik zou een dergelijke trap
[Afbeelding]
Op pinterest zie ik de meest heftige trappen voorbij komen, allemaalen niet altijd even veilig voor veel mensen
[Afbeelding]
Onze trap voldoet trouwens totaal niet aan t bouwbesluit, dat mocht bij ons omdat onze bovenverdieping geen functieaanduiding heeft (open onbenoemde ruimte)
Je slaapt een nacht slecht. Je krijgt telefoon. Je loopt met een wasmand. Je hebt een slok op. Je krijgt iets aan je been of voet. Etc. Etc.Señor Sjon schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
Of je loopt met baby op de arm van de trap en glijdt uit over iets wat de oudere junior heeft laten slingeren. Vervolgens probeer je de leuning te pakken... die er niet is.
Het is niet voor niets in de wetgeving terechtgekomen.
Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom je je niet moet baseren op ideale omstandigheden. Dat je iets nu prima kan, zegt niet dat je het altijd prima kan. En datzelfde geldt voor je gasten of medebewoners.
Ik heb zelf problemen met m'n evenwicht die ik niet had toen we in dit huis gingen wonen. Ik ben erg blij met een normale trap.
Helemaal mee eens en en als er geen kleine kinderen wonen heb ik er ook geen moeite mee. Maar met kleine kinderen is het voor mij een ander verhaal. Dan zou ik densoods een tijdelijke leuning maken oid.Stefke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:36:
[Afbeelding]
Op pinterest zie ik de meest heftige trappen (qua design/materiaal) voorbij komen, allemaalen niet altijd even veilig voor veel mensen
[Afbeelding]
Niet alleen voor een kind. Ambulanceverpleegkundigen hebben de stelregel: val hoger dan lichaamslengte is 'recht op letsel'kepler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:18:
[...]
Ja ik bedoelde dus geen open zijde hebben, zodat ze er niet zijwaarts af kunnen vallen. Dan val je dus in het ergste geval ongeveer 2.3m naar beneden en zeker voor een kind is dat gewoon heel gevaarlijk. Dat is mijn voornaamste punt, de kans is zeker klein maar het effect kan heel groot zijn. Net als brandmelders, kans op brand is ook klein maar het effect kan wel heel groot zijn.
Als ik dat gestunt van mijn kinderen op de trap zie, ondanks dat je 100.000 keer zegt dat ze voorzichtiger moeten doen ... I rest my case.
Je kunt t 100.000x zeggen, of je spant 1x een vislijntjeJoris748 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Als ik dat gestunt van mijn kinderen op de trap zie, ondanks dat je 100.000 keer zegt dat ze voorzichtiger moeten doen ... I rest my case.
Waarom moet ik nu ineens aan Youp van 't Hek denken?Stefke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Je kunt t 100.000x zeggen, of je spant 1x een vislijntje

Dit is volgens mij de spijker op zijn kop. Goed om te weten wat in het bouwbesluit staat. Mocht je daar dan van af willen wijken dan kan je dat doen, dat is je eigen afweging en daar denken we blijkbaar verschillend over hier.kepler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:18:
[...]
Denk niet dat we er uit gaan komen als we blijven kijken naar de omvang van het risico: als goede tweaker zou ik daar wel eens een dubbelblinde studie van minimaal 50 pagina's over willen zien.
[ Voor 98% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:22 ]
ik zou iets vragen over een trap..FrankSpin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:06:
Vooruitgang - Volgende week samen met de tekenaar een (digitale) afspraak met de welstand.
Mensen nog tips voor zo'n gesprek?

Het is fijn dat je een afspraak hebt. Bij ons is de communicatie gelopen via de architect en vooral via e-mail. Achteraf een enorme fout. Er zijn aanpassingen gedaan die achteraf gezien minder mooi zijn uitgepakt. Door een gesprek krijg je meer gedaan. Goed voorbereiden en vooral niet defensief er in gaan zitten. Hoor de standpunten aan en zorg samen voor consensus. Je zult zien dat je veel voor elkaar krijgt.FrankSpin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:06:
Vooruitgang - Volgende week samen met de tekenaar een (digitale) afspraak met de welstand.
Er zijn maar weinig partikulieren die meer "gedaan" krijgen bij welstand dan een goed voorbereidde architect.JPruissen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
[...]
Het is fijn dat je een afspraak hebt. Bij ons is de communicatie gelopen via de architect en vooral via e-mail. Achteraf een enorme fout. Er zijn aanpassingen gedaan die achteraf gezien minder mooi zijn uitgepakt. Door een gesprek krijg je meer gedaan. Goed voorbereiden en vooral niet defensief er in gaan zitten. Hoor de standpunten aan en zorg samen voor consensus. Je zult zien dat je veel voor elkaar krijgt.
Wellicht had hij jouw wensen niet goed in het oog. Dat heeft dus denk ik meer te maken met de comunicatie tussen jouw en je architect.
Overegens adviseer ik bepaalde mensen om vooral niet mee te "gaan" naar een gesprek, omdat ze de gemeente als vijand zien en boos worden omdat ze denken dat het ze niet gegund wordt zodra er een tegenslag is. (veder prima advies)
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 13-01-2022 16:19 ]
Als het goed is, voert de welstand het gemeentelijk beleid uit. Dit beleid staat in een welstandsnota of een beeldkwaliteitsplan. Lees je samen met de architect in en kijk op welk onderdeel het probleem zit. Leg jouw ontwerp-vraagstuk op tafel. Probeer hier tot een oplossingsrichting te komen.FrankSpin schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:06:
Weerstand, juridische argumenten inbrengen of boos worden heeft geen zin. Dat moet je eventueel bij de gemeente doen.
Zorg wel dat jouw planbeoordelaar / casemanager van de gemeente ook is aangehaakt. Met hem / haar kun je de afspraken vastleggen / bevestigen.
Nice,battler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:29:
Keuken is vandaag afgerond. Bij binnenkomst was het even schrikken, want dit is het eerste object in de ruimte waardoor het perspectief krijgt, wat een gigantische keuken. Volgende week badkamers/toiletten, kasten en trap.
[Afbeelding]
Is dat schuine ding achter je kookplaat een afzuigkap?
Oh, en niet zozeer advies voor nu, maar advies voor anderen die nog moeten beginnen aan het hele traject: het is echt een heel goed idee om een afspraak te boeken met een welstandscommissaris vóór je vergunningstraject. Dit kan niet overal en niet altijd, maar in ons geval (gem. Langedijk / Dijk en Waard) kon het wel.JPruissen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
[...]
Het is fijn dat je een afspraak hebt. Bij ons is de communicatie gelopen via de architect en vooral via e-mail. Achteraf een enorme fout. Er zijn aanpassingen gedaan die achteraf gezien minder mooi zijn uitgepakt. Door een gesprek krijg je meer gedaan. Goed voorbereiden en vooral niet defensief er in gaan zitten. Hoor de standpunten aan en zorg samen voor consensus. Je zult zien dat je veel voor elkaar krijgt.
Ik heb zelf met iemand van gecombineerd welstand/bestemmingsplan gezeten toen we net onze grond hadden aangekocht in 2018 om de grove plannen te bespreken en te begrijpen waar onze beperkingen zitten. In mijn situatie kreeg ik een toen nog voorlopige versie van het nieuwste welstandsprotocol van de gemeente en aardig wat nuttige pointers m.b.t. het aangezicht van het huis. Een tweede gesprek zorgde ervoor dat we eigenlijk precies wisten waar frictie zou kunnen komen en waar niet. En als laatste hebben we een jaar geleden nog een principeakkoord gevraagd op de tekeningen van het huis, vér voor ons vergunningstraject. Op die manier hebben we schriftelijk bewijs dat we ons totnogtoe netjes aan de wensen en eisen van de gemeente hebben gehouden. Uiteraard heeft de architect ons hier ook veel in geholpen, maar regelmatig even contact hebben - ook buiten de officiele protocollen - is goede 'smering' voor het hele raderwerk.
Zit er uit als een draai/kiep raam?RocketKoen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:12:
[...]
Nice,
Is dat schuine ding achter je kookplaat een afzuigkap?
:strip_exif()/f/image/pHqwCvNATNzLQNLLAAKoDTNP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door battler op 14-01-2022 09:32 ]
En dat zwarte is een kookplaat? Met ingebouwde afzuiging?battler schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:
@RocketKoen @Sivvis Klopt, inderdaad een raam. We hebben een keukenblad dat doorloopt tot in het raam. Ogenschijnlijk simpel maar een raam zodanig uitlijnen dat het direct aansluit met het keukenblad heeft wat samenwerking tussen de keukenleverancier en aannemer nodig gehad. Als het echt helemaal afgewerkt is dan zal ik wat betere fotos schieten.
[Afbeelding]
Met gestrekt been.
Ben benieuwd hoe dit bevalt. de ruimte ziet er nogal krap uit.
Wel een mooi keukenblok! 300 bij 120?
Met gestrekt been.
/f/image/1vugSGePE4C09j6PxG3U8MFz.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, een dun werkblad en een overhang die niet ondersteund wordt was niet mogelijk. We hadden ook voor een metalen plaat kunnen kiezen ter ondersteuning.Stefke schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:59:
Ze zijn t barretje vergeten
Jullie blad oogt dikker?
[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 14-01-2022 13:04 ]
Zou voor mij te klein zijn. Zou ook niet elke keer om willen draaien om water ofzo te pakken. Als je kookplaat 90cm is, houd je aan beide kanten nog maar 45 over. Daar kun je niet echt iets mee volgens mij. Maar wellicht bevalt het jullie perfect en zie ik het verkeerdbattler schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:46:
@Artbij Voor ons voelt het nu echt gigantisch, we hebben alleen nog geen praktische ervaring ermee. 180 cm breed is toch echt heel ruim?
[Afbeelding]
Met gestrekt been.
Op zich is vet best makkelijk van glas te halen (vandaar glazen spatwanden en de kookplaten zelf), maar het leek ons niet echt praktisch om elke dag het raam te moeten wassen. Ben benieuwd wat jullie ervaring is, want lekker uitzicht naar buiten lijkt me heerlijk!
Kan me niet voorstellen dat je elke dag zo kookt dat je dat raam onderspettert. Kan me niets eens voorstellen dat je dat ooit doet.Deleon78 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:10:
[...]
Op zich is vet best makkelijk van glas te halen (vandaar glazen spatwanden en de kookplaten zelf), maar het leek ons niet echt praktisch om elke dag het raam te moeten wassen. Ben benieuwd wat jullie ervaring is, want lekker uitzicht naar buiten lijkt me heerlijk!
Met gestrekt been.
10mm, we waren opzoek naar zo dun mogelijk.Stefke schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:55:
Wij hebben een dun blad (12mm), ons barretje zit dan wel links en rechts tussen twee kasten. Zakte volledig door als papier, de keuken-oen had geen enkele voorziening ingecalculeerd...Moest zelf de oplossing aandragen
Jullie blad oogt dikker?
Ik zag dat ook als zorg maar zoals ik het nu zie, is het raam erg verdiept dus dat zal absoluut meevallen. Wij gebruiken ook altijd anti-spetter platen (geen idee hoe dat heet).Deleon78 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:10:
[...]
Jij hebt big bang nog nooit een kippenbout in de saus zien kieperen (glipte tussen de tang uit). Kon de saus van achter m'n oren vegen...Artbij schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Kan me niet voorstellen dat je elke dag zo kookt dat je dat raam onderspettert. Kan me niets eens voorstellen dat je dat ooit doet.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Schoonmaken moet je toch, of het nu een raam of muur is. Je moet het alleen wat netter doen denk ik.big bang schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Jij hebt big bang nog nooit een kippenbout in de saus zien kieperen (glipte tussen de tang uit). Kon de saus van achter m'n oren vegen...
Ik ben oprecht benieuwd. Wij durfden het niet aan, maar wie weet dan wel voor een volgend huis!battler schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:19:
[...]
Schoonmaken moet je toch, of het nu een raam of muur is. Je moet het alleen wat netter doen denk ik.
@Artbij het zou zeker kunnen dat je andere dingen kookt dan ik. En verdiept scheelt zeker al. Vandaar mijn vraag naar zijn ervaringen straks, niet naar jouw mening die (in dit geval) niet zo veel toevoegt.
Dat is een ongelukje. Geen manier van koken. Net als een worstje dat openknapt. @Deleon78 kookt elke dag op die manier blijkbaar. Dat is echt wat anders.big bang schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Jij hebt big bang nog nooit een kippenbout in de saus zien kieperen (glipte tussen de tang uit). Kon de saus van achter m'n oren vegen...
Met gestrekt been.
Aluminiumfolie ervoor plakken, problem solvedDeleon78 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:10:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Mijn uitspraak was niet zozeer gericht of de architect contact had of wij, maar wat fijn is voor de vragensteller is dat hij persoonlijk bij de meeting is. Bij ons was het enkel schriftelijk en dat zorgt voor veel misvattingen etc. Onze buren hebben wel bij de commissie gezeten en dit heeft er voor gezorgd dat zij wel dingen voor elkaar hebben gekregen en wij niet. Puur door op een nette en open en meedenkende wijze te communiceren.twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:10:
[...]
Er zijn maar weinig partikulieren die meer "gedaan" krijgen bij welstand dan een goed voorbereidde architect.
Wellicht had hij jouw wensen niet goed in het oog. Dat heeft dus denk ik meer te maken met de comunicatie tussen jouw en je architect.
Overegens adviseer ik bepaalde mensen om vooral niet mee te "gaan" naar een gesprek, omdat ze de gemeente als vijand zien en boos worden omdat ze denken dat het ze niet gegund wordt zodra er een tegenslag is. (veder prima advies)
dan kan je wel vaak je glas verzekering bellen denk ik. Door de reflectie is de kans op thermische breuk groter. Dat kan al zoiets simpels zijn als een rvs kookwekker in een raamkozijn.elektriekert schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Aluminiumfolie ervoor plakken, problem solved
We hebben ondertussen het ontwerp verder geupdate met de architect en ook verschillende van jullie feedback punten die we erg goed vonden verwerkt. De buitenkant is hetzelfde gebleven maar de binnenkant wat gewijzigd en de bijkeuken die elke keer weer genoemd werd 1.5 keer zo groot gemaakt.
Nu hebben we dit gisteren ook met onze aannemer besproken en is het idee om het op de volgende manier te bouwen:
Begane grond:
- vloer van beton/broodjes
- verdieping vloer breedplaat
- muren porotherm(buitenkant bakstenen, binnenkant gestuct)
- Muren HSB(buitenkant gestuct, binnenkant behang)
- Binnenmuren metal stud
- Dak van hout met EPDM
Nu heb ik zelf geen ervaring met metal stud(op dit moment heeft ons rijtjes huis cellenbeton binnenmuren) en mijn vraag is dan ook of hier andere mensen zijn die hier ervaring mee hebben of gebruik van gemaakt hebben? Is dit een fijne/kwalitatief goede manier en zijn er nog dingen waar we aan moeten denken of rekening mee moeten houden bij een dergelijke opzet. En heeft het ook nadelen als we cellenbeton gewend zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen/ervaringen.
[ Voor 10% gewijzigd door Vaez op 14-01-2022 16:45 ]
Ik zal kiezen voor een breedplaatVaez schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:17:Ik ben benieuwd naar jullie ideeen/ervaringen.
- verdieping vloer breekplaat
Eén van de nadelen van MS-wand is dat je achterhout nodig hebt als je wat zwaardere objecten aan de wand wilt hangen. Voor de rest zijn dit voor binnenwanden prima wandjes.
Aandachtspunt hierbij is wel de opbouw van de MS-wand i.r.t. geluid.
[ Voor 32% gewijzigd door Rien43 op 14-01-2022 16:41 ]
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Daar heb je helemaal gelijk in.twain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:35:
[...]
dan kan je wel vaak je glas verzekering bellen denk ik. Door de reflectie is de kans op thermische breuk groter. Dat kan al zoiets simpels zijn als een rvs kookwekker in een raamkozijn.
Ik moest denken aan sommige studentenhuizen waar ze aluminiumfolie op het gastoestel legde zodat ie schoon bleef.
Na 2 maanden liep dan alsnog het vet eronder door
Nou we hebben 3 maanden een triplex plaat achter de kookplaat gehad (diepte aanrecht 70cm) en die was behoorlijk vies geworden door het koken. Als je een beetje fanatiek kookt gaat het sowieso gebeuren.Artbij schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Kan me niet voorstellen dat je elke dag zo kookt dat je dat raam onderspettert. Kan me niets eens voorstellen dat je dat ooit doet.
@battler super gave keuken! Persoonlijk had ik denk ik wel kookplaat op het eiland gezet, met koken wat gezelliger en heb je meer contact met de gasten. Maar ja, je staat ook weer niet de hele tijd achter de kookplaat, dus snap deze keus zeker
Dan zou het hele fenomeen spatwand/achterwand overbodig zijn?Artbij schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Want? Ligt aan de opbouw.Diepie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:18:
MS wanden zijn voor geluid inderdaad niet de beste keuze dus als je je snel stoort aan geluiden door de wanden heen moet je goed kijken hoe ze zo geluiddicht mogelijk te maken zijn. Voor de zwaarte van je constructie zijn ze wel fijn en ook voor je constructie. Je zou ook kunnen kiezen voor porisostuc maar dat wordt een stuk zwaarder en prijziger, de breedplaat moet dat wel kunnen dragen maar wellicht meer palen nodig in de grond.
In theorie is MS beter dan hout, want makkelijker te ontkoppelen en minder contactoppervlak tussen de 2 muurplaten.
Maar, zoals gewoonlijk valt of staat alles met de uitvoering. Is het 50mm MS met 9mm gips en cheape glaswol? No thank you.... Is het 80mm MS met 12,5mm Fermacell (en evt nog 9mm OSB eronder) met houtvezel of Metisse erin? Dat begint er op te lijken!
Belangrijkste is kierdichting. Evt kun je nog dubbel gips (of Fermacell) uitvoeren met een laag Green Glue ertussen. Maar ik zou eens in vergelijbare woningen gaan kijken/luisteren. Steen is ook geen garantie op geluidsdichtheid, alles heeft zn grenzen.
Ik heb bij ons de zolder verbouwd en daar metal stud voor gebruikt. In combinatie met 9 mm osb en gipsplaten. Moet zeggen dat het geluid me mee valt, en de stevigheid ook, ondanks dat de hoogste muur 3.5m is.Vaez schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:17:
Een tijd geleden heb ik mijn ontwerp gedeeld hier. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69695096
We hebben ondertussen het ontwerp verder geupdate met de architect en ook verschillende van jullie feedback punten die we erg goed vonden verwerkt. De buitenkant is hetzelfde gebleven maar de binnenkant wat gewijzigd en de bijkeuken die elke keer weer genoemd werd 1.5 keer zo groot gemaakt.
Nu hebben we dit gisteren ook met onze aannemer besproken en is het idee om het op de volgende manier te bouwen:
Begane grond:Eerste verdieping:
- vloer van beton/broodjes
- verdieping vloer breedplaat
- muren porotherm(buitenkant bakstenen, binnenkant gestuct)
Een reden om voor metal stud en hout te gaan voor de eerste verdieping was volgens de aannemer: bouwtijd, maar ook gewicht waardoor de gehele constructie wat minder zwaar hoeft en daarmee goedkoper wordt. De muren boven staan namelijk ook niet recht op de dragende muren van de beneden verdieping.
- Muren HSB(buitenkant gestuct, binnenkant behang)
- Binnenmuren metal stud
- Dak van hout met EPDM
Nu heb ik zelf geen ervaring met metal stud(op dit moment heeft ons rijtjes huis cellenbeton binnenmuren) en mijn vraag is dan ook of hier andere mensen zijn die hier ervaring mee hebben of gebruik van gemaakt hebben? Is dit een fijne/kwalitatief goede manier en zijn er nog dingen waar we aan moeten denken of rekening mee moeten houden bij een dergelijke opzet. En heeft het ook nadelen als we cellenbeton gewend zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen/ervaringen.
Echter bij m'n ouders zijn we een logeerkamer aan het maken, en m'n pa heeft alleen gipsplaten gebruikt en ik vind de wand een stuk minder stevig. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Aan de andere kant, als je overal ook nog osb er op gaat schroeven is het voordeel van het lage gewicht waarschijnlijk wel weg.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Plaatje vond ik ooit op internet, geen idee wat voor verlichting dit is, maar zoiets zoek ik dus, soortgelijke gevel ook.
:strip_exif()/f/image/HA5oTxLVyzbtMDbmKGdKlsK1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn waarschijnlijk gewoon simpele spots bijv. Van Philips hue etc.
een smalle lichtbundel komt een behoorlijk eind en is voor mijn gu10 up and down lighter al snel te fel. (die heb je tot 7 watt ofzo en dan heb ik het idee dat er vliegtuigen gaan landen) in de technische specs staat normaal de lichtopbrengst of minimaal de hoek van de lichtbundel en het wattage. ik zou gewoon e.e.a. uitproberen.cinot45981 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:54:
Via via kwam ik hier terecht, ik wil een terras van beton laten storten, tegen de voorgevel aan, en in het terras zou ik 3 a 4 vloerspots willen ingieten, iets van de gevel af, die opwaarts de gevel verlichten. Het hele terras is ca. 7m breed. Het moeten dus flinke spots worden, met veel lichtopbrengst en een redelijk brede afstraling naar boven. Helaas kom ik op internet niet veel verder dan tuincentra met leuke grondspotjes, maar dat is meer sfeerverlichting, dat komt niet verder dan 1m hoog ofzo. Iemand toevallig een link of een andere tip?
Plaatje vond ik ooit op internet, geen idee wat voor verlichting dit is, maar zoiets zoek ik dus, soortgelijke gevel ook.
[Afbeelding]
BlaBlaBla
Wij hebben voor alle ruimtes gekozen voor 10 cm HoHStrider schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:40:
Wat voor leidingafstand hebben jullie voor de vloerverwarming & vloerkoeling gekozen. 10cm HoH, 15cm HoH of een mix van beide?
Wij gaan voor een mix op advies van de installateur. 10cm HoH langs de buitengevel en achterpui en de rest 15cm. Deze gaf aan dat het huis zo goed is geïsoleerd dat het met overal 10cm al snel te warm zou worden. 10cm langs de ramen en achterpui is om de koudeval tegen te gaan, ik vraag me alleen af hoeveel dat is met hr+++.Strider schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:40:
Wat voor leidingafstand hebben jullie voor de vloerverwarming & vloerkoeling gekozen. 10cm HoH, 15cm HoH of een mix van beide?
Overal 10 cm HoH. 18 mm leiding en niet gekeken op een groepje meer of minder. Alleen al op de benedenverdieping (140 m2) 13 groepen.Strider schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:40:
Waarom 10cm en niet 15cm of een mix zoals bij FreezingPixels? Zijn er nog installateurs die 10cm aanbevelenJoris748 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:52:
[...]
Overal 10 cm HoH. 18 mm leiding en niet gekeken op een groepje meer of minder. Alleen al op de benedenverdieping (140 m2) 13 groepen.
BlaBlaBla
Maximaliseren van de afgifte oppervlakte is het eerste wat in me opkomt.Strider schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Waarom 10cm en niet 15cm of een mix zoals bij FreezingPixels? Zijn er nog installateurs die 10cm aanbevelen
15 cm of een mix heb ik eigenlijk nooit overwogen. Keuze is ca 2,5 jaar geleden gemaakt, heb niet meer alle overwegingen paraat.
Meer afgifte bij een lagere aanvoer temp. en dat is in het geval van een wp minder stookkosten. en in het geval van koelen meer koelvermogen.Strider schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Waarom 10cm en niet 15cm of een mix zoals bij FreezingPixels? Zijn er nog installateurs die 10cm aanbevelen
Om koudeval op te vangen kan je ook de groep bij de koudere delen iets korter maken. er zijn meer wegen die naar rome leiden. en ook instalalateurs hebben voorkeuren (al dan niet gefundeerd) net zoals zoveel in bouwland, Heel veel maakt het allemaal niet uit, daarom zijn er zoveel mogelijkheden
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-01-2022 23:37 ]
Andere installateur zoeken die het wel snapt. Als hij nu met een gedetailleerde berekening kwam dat het niets uitmaakt... Maar de stelling dat het dan te warm word slaat als een tang op een varken.FreezingPixels schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:49:
[...]
Wij gaan voor een mix op advies van de installateur. 10cm HoH langs de buitengevel en achterpui en de rest 15cm. Deze gaf aan dat het huis zo goed is geïsoleerd dat het met overal 10cm al snel te warm zou worden. 10cm langs de ramen en achterpui is om de koudeval tegen te gaan, ik vraag me alleen af hoeveel dat is met hr+++.
Heeft hij ooit gehoord van zo'n magisch kastje aan de muur, een thermostaat? Of een stooklijn die je waarempel naar wens kunt instellen... De techniek staat voor niets tegenwoordig...!

Dit kost zo weinig extra (het nadenken over die mix kost al meer dan de extra slang).
Je kunt niet teveel slang leggen, alleen te weinig.
Meer is altijd beter icm WP. Meer afgifte = lagere Ta = betere COP = goedkopere kWh'tjes warmte.
Je kunt dit maar 1x goed doen.
Je zal het vast wel warm krijgen met 15cm HoH, en je word van de slechtere COP ook niet arm (eerder van je gevelbekleding
Maar ik geloof niet dat we in dit topichetzelfe als projectbouwaannemers denken die ergens EUR0,10/m2 kunnen besparen...
Dus idealiter:
HoH 10cm
Slangdiameter >=18mm
Groeplengte <80mtr.
Sta hier wel echt van te kijken. Hebben ze dit cijfermatig onderbouwd?Strider schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:57:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-01-2022 23:48 ]
Als jullie nou in plaats van al dat getyp (in de kroeg zou je zeggen "gelul") over HoH 10 of 15 eens de afgiftetabellen of de diverse websites waarop je dat kunt uitrekenen er bij pakten? En dan de verschillende situaties eens doorrekenden?
Dan kom je al snel tot de conclusie dat HoH 10cm in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met zeer lage Ta totaal geen zin heeft, en alleen maar leidt tot niet terug te verdienen meerkosten bij je VVW. Je hebt bij HoH 10cm namelijk 1.5 keer zoveel groepen nodig, 1.5 keer zoveel leiding, 1.5 keer zoveel werk en dus ook 50% hogere kosten.
Hier ligt in ieder geval overal HoH 15 cm op een paar uitzondering na:
- Badkamer is HoH 10 cm, daardoor is het daar in de praktijk een paar tiende graad warmer
- Bijkeuken is ook HoH 10 cm omdat die grotendeels buiten de woning ligt en daardoor relatief veel buitenoppervlak heeft.
- En er ligt HoH 10cm de eerste meter langs ramen die tot op de grond komen. Dit hadden we net zo goed niet kunnen doen, want met drievoudig glas heb je toch geen koudeval.
Hier ligt in ieder geval voor 95% HoH 15cm en daarmee haal ik met een Ta van gemiddeld 24.8°C de hoogste cop (voor verwarmen) van het hele L/W wp forum.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2022 12:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Niet elk nieuwbouwhuis heeft triple glas.. niet elk huis is 2,1 tot 2,6 hoog en je gaat totaal voorbij aan het feit dat een wens of eis kan zijn dat je meer koelcapaciteit kan willen, geen idee wat daar gelul aan is. En of het voor jouw situatie gunstiger is of niet mag je lekker zelf bepalen. Zoals ik al aangaf er zijn meer wegen naar rome.Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:36:
@Strider @JPruissen @FreezingPixels @Joris748 @twain4me @bbbrumbrum
Als jullie nou in plaats van al dat getyp (in de kroeg zou je zeggen "gelul") over HoH 10 of 15 eens de afgiftetabellen of de diverse websites waarop je dat kunt uitrekenen er bij pakten? En dan de verschillende situaties eens doorrekenden?
Dan kom je al snel tot de conclusie dat HoH 10cm in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met zeer lage Ta totaal geen zin heeft, en alleen maar leidt tot niet terug te verdienen meerkosten bij je VVW. Je hebt bij HoH 10cm namelijk 1.5 keer zoveel groepen nodig, 1.5 keer zoveel leiding, 1.5 keer zoveel werk en dus ook 50% hogere kosten.
Hier ligt in ieder geval overal HoH 15 cm op een paar uitzondering na:Mijn conclusie is dat je HoH 10cm alleen toe moet passen in oudere woningen, waar je met 35°C water moet verwarmen en echt maximale afgifte nodig hebt.
- Badkamer is HoH 10 cm, daardoor is het daar in de praktijk een paar tiende graad warmer
- Bijkeuken is ook HoH 10 cm omdat die grotendeels buiten de woning ligt en daardoor relatief veel buitenoppervlak heeft.
- En er ligt HoH 10cm de eerste meter langs ramen die tot op de grond komen. Dit hadden we net zo goed niet kunnen doen, want met drievoudig glas heb je toch geen koudeval.
Hier ligt in ieder geval voor 95% HoH 15cm en daarmee haal ik met een Ta van gemiddeld 24.8°C de hoogste cop (voor verwarmen) van het hele L/W wp forum.
Ik beweer dan ook nergens dat het een extreem goed of slecht idee is om 10 cm of 15 cm h.o.h toe te passen, ik zeg zelfs dat het weinig uitmaakt, ik snap dan dus ook niet waarom dit epistel aan mij is gericht.
Je hebt gelijk, ik heb je uit de aanroep verwijderd.twain4me schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:27:
[...]
Ik beweer dan ook nergens dat het een extreem goed of slecht idee is om 10 cm of 15 cm h.o.h toe te passen, ik zeg zelfs dat het weinig uitmaakt, ik snap dan dus ook niet waarom dit epistel aan mij is gericht.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ok, constructieve bijdrage.Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:36:
@Strider @JPruissen @FreezingPixels @Joris748 @twain4me @bbbrumbrum
Hier ligt in ieder geval overal HoH 15 cm op een paar uitzondering na:Mijn conclusie is dat je HoH 10cm alleen toe moet passen in oudere woningen, waar je met 35°C water moet verwarmen en echt maximale afgifte nodig hebt.
Alleen na het verwijt dat wij niets onderbouwen had ik eigenlijk wel de onderbouwing van jou keuze willen zien. Zou je die cijfers kunnen delen?
Mbt kosten:
Hier is ~100m2 BGG 10HoH in 2,5u gelegd door 1 persoon, met wat hulp van mijzelf.
Het uitzetten en netten leggen is gelijk voor beide situaties dus als je met 15HoH een uur bespaard is het veel =€50.
Gebruikte verdeler is een 12V composiet Caleffi 675 die was €358, boven hebben we een 8V van €275. Maar ook voor 15HoH zijn kortere groepen beter ivm lagere stromingsweerstand.
Slang is inderdaad wel 1,5x duurder, maar dat was €0,9/mtr voor 18mm. Voor 333mtr extra dus €300.
In totaal voor 1 verdieping dus ongeveer €433. meerkosten.
Voor mij geld trouwens hetzelfde, 15HoH is niet perse slecht, maar voor wat het kost zou ik dan altijd all-out gaan.
Inderdaad, voor de meerkosten zou ik het niet laten. Hier was de meerprijs ca 750 EUR voor 220 m2.bbbrumbrum schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Ok, constructieve bijdrage.
Alleen na het verwijt dat wij niets onderbouwen had ik eigenlijk wel de onderbouwing van jou keuze willen zien. Zou je die cijfers kunnen delen?
Mbt kosten:
Hier is ~100m2 BGG 10HoH in 2,5u gelegd door 1 persoon, met wat hulp van mijzelf.
Het uitzetten en netten leggen is gelijk voor beide situaties dus als je met 15HoH een uur bespaard is het veel =€50.
Gebruikte verdeler is een 12V composiet Caleffi 675 die was €358, boven hebben we een 8V van €275. Maar ook voor 15HoH zijn kortere groepen beter ivm lagere stromingsweerstand.
Slang is inderdaad wel 1,5x duurder, maar dat was €0,9/mtr voor 18mm. Voor 333mtr extra dus €300.
In totaal voor 1 verdieping dus ongeveer €433. meerkosten.
Voor mij geld trouwens hetzelfde, 15HoH is niet perse slecht, maar voor wat het kost zou ik dan altijd all-out gaan.
Better safe than sorry.
Die berekening moet een ieder voor zich maken. Uit je EPC/BENG/warmteverliesberekening komt de warmtebehoefte van de woning. Deze delen door het vvw-oppervlak geeft het vermogen per m2. En dat is dan bij -10. Bij +4 (is zo'n beetje de gemiddelde wintertemperatuur) is dat verlies ongeveer de helft daarvan.bbbrumbrum schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:58:
[...]
Ok, constructieve bijdrage.
Uit de diverse tabellen en websites kun je daaruit je Ta afleiden. En dan beoordelen wat de potentiële winst is van een kleinere HoH.
Bij mij was die precies nul, o.a. omdat ik nu al op de minimale Ta van 25 graden voor mijn WP zit. Die kan dus niet eens lager, dus kan ik ook geen winst halen met HoH 10cm.
Sterker nog, qua verwarming had ik makkelijk naar HoH 20 cm gekund. Alleen vanwege koelen heb ik het nog op HoH 15 laten staan.
Over de kostpijs. Jij rekent hier met erg veel (nagenoeg alles) zelf doen. Een tijdje geleden was er hier (of in één van de andere topics) nog iemand die twijfelde over wel niet HoH 10 cm met daarbij de aanbieding van de aannemer. Daarin staan heel andere bedragen voor de meerprijs. Volgens mij ging het over een paar duizend euro. En dat is wel de waar de meeste lezers hier mee te maken hebben.
Edit: Gevonden. Het was @Strider die 1250 euro meerprijs moest betalen voor HoH 10cm.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2022 14:12 ]
misschien projectbouw.. daar rekenen ze dit soort dingen vaak met een vork en noemen het dan vloerkoeling pakket oid. Dan krijg je dus een paar meter extra buis een paar extra groepjes en een instalateur die de koelfunctie aanzet voor een monster bedrag, maarja achteraf kanje het niet aanpassen dus tjsa.Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:03:
Over de kostpijs. Jij rekent hier met erg veel (nagenoeg alles) zelf doen. Een tijdje geleden was er hier (of in één van de andere topics) nog iemand die twijfelde over wel niet HoH 10 cm met daarbij de aanbieding van de aannemer. Daarin staan heel andere bedragen voor de meerprijs. Volgens mij ging het over een paar duizend euro. En dat is wel de waar de meeste lezers hier mee te maken hebben.
@Andrehj wat zijn je isolatiewaardes en wat is je jaarverbruik?
Woning hier is rondom Rc6, met WTW ventilatie en drievoudig glas. WP verbruikt ca 2250 kWh per jaar voor een woning van ca 900m3 + nog een garage van ca 250m3 die ook voorzien is van VVW (maar die op een laag pitje meedraait, dus waar het slechts een graad of 16 is).bbbrumbrum schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:38:
Hier ook gelegd door installateur, niet wit, dus de €50 hebben we ook niet betaald.
@Andrehj wat zijn je isolatiewaardes en wat is je jaarverbruik?
Lees eens even wat de oorspronkelijke vraag was en wat daarop mijn antwoord was. Heeft de vragensteller gevraagd om een berekening? Hij vraagt waarvoor ik gekozen heb...Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:36:
@Strider @JPruissen @FreezingPixels @Joris748 @bbbrumbrum
De hoeveelheid grond biedt eventueel perspectief om een bijgebouw te realiseren voor kangaroebewoning door onze schoonouders.
[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 16-01-2022 22:42 ]
Import van EVs
Just to be sure; je weet dat een weiland niet zomaar een bouwbestemming krijgt (los van het bouwrijp maken van de grond).Luiaard schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:40:
Tijdje geleden had ik hier al eens gepost dat we in hadden geschreven voor een kavel in Utrecht, maar daar waren we kansloos uitgeloot. Ik heb nu wat anders gezien, maar dat is meer buiten. De grond is weiland, moet dan ook nog bouwrijp gemaakt worden. Wie heeft hier ervaring of tips voor? @Grolsch misschien? Ik lees bedragen van €30-50/m2, maar ik neem aan dat niet het hele kavel bouwrijp hoeft te worden gemaakt als je 2500-3000m2 hebt? Alleen het stuk waar je gaat bouwen, waar kabels, leidingen en riolering moeten komen, en een ontsluiting naar de weg.
De hoeveelheid grond biedt eventueel perspectief om een bijgebouw te realiseren voor kangaroebewoning door onze schoonouders.
Import van EVs
Niet voor 30-50€/m2 lijkt me. Anders meteen doen.Luiaard schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:47:
De kavel heeft al woonbestemming.
[ Voor 5% gewijzigd door lp77 op 16-01-2022 22:49 ]
[ Voor 70% gewijzigd door Luiaard op 16-01-2022 23:06 ]
Import van EVs
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic